HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Världsevangelisten bonnke

Världsevangelisten Bonnke kom på tal på Aletheia blogg:

http://aletheia.se/2010/08/19/andy-glandberger-en-nagel-i-ogat-pa-livets-ord/comment-page-2/#comment-173412

Jag gjorde då följande inlägg:
------

Ang. Bonnke:

För ett antal år sedan gjordes en vällovlig Evangelisationssatsning där häftet "Från minus till plus" delades ut till alla hushåll i vårt land. Men var det ett rent budskap?

Författare till häftet är den tyske förkunnaren Reinhard Bonnke. Bonnke är formellt ansluten till Pingströrelsen, men hans informella band till Trosrörelsen är mycket klara. Han har i intervjuer presenterat Kenneth Hagins främste sydafrikanske representat, Ray McCauley, som en av sina närmaste vänner.

McCauley har gått i Rhema Bible School i Broken Arrow i Tulsa, Oklahoma, som är Kenneth Hagins Bibelskola, den skola som förberedde Ulf Ekman för att införa Trosförkunnelsen till Sverige.

McCauley och andra Trosförkunnare såsom Benny Hinn har inbjudits som talare i Bonnkes egna konferenser, och Bonnke själv reser regelbundet till trosförsamlingars konferenser världen över.

I en intervju i tidningen Dagen 7 mars 1991 förnekade Bonnke att han anlitat den extreme trosförkunnaren Kenneth Copeland som talare i sina konferenser, vilket inte är sant. Copeland talade under Bonnkes konferens i Zimbabwe 1986. Videokassetten med Copelands predikan har kunnat beställas från Bonnkes kontor.

Bonnke har förmodligen en sundare förkunnelse av Evangeliet än många trosförkunnare, men finns där en klar avgränsning mellan den kraft som får människor att falla omkull i Bonnkes möten och den kraft som får människor att falla i Hagins eller Ekmans möten, där det helt uppenbart handlar om ockulta manifestationer?

I ett avsnitt i boken jämförs den Helige Andes kraft med kärnkraft, och beskrivs som en opersonlig kraft. Det är en undervisning som egentligen inte skiljer den Helige Andes kraft från kraften i andra religioner. Genom presentationen av Andens kraft som en opersonlig kraft som man kan tillgodogöra sig i analogi med kärnkraft, banas väg för Trosrörelsens missbruk av andliga krafter.

Det är viktigt att poängtera att Andens kraft är intimt knuten till personen den Helige Ande, och att denna person är ett med Fadern och Sonen, så att det inte skapas öppningar för Trosförkunnelsens Gudsbild. (Se Gudsbilden på "Undervisning" under "Inlägg" i Menyn på min hemsida).

I Trosförkunnelsen blir kraften ett begrepp i sig. Frikopplar man Guds kraft från Gud som person och som i Trosförkunnelsen lär att människan själv i sin egen ande har Guds kraft deponerad färdig att förlösas, så är faran stor att det inte längre är Guds kraft man handskas med, utan ockulta krafter precis som där detta lärs ut i ockulta sammanhang.
-------------

Några exempel ur häftet där tveksamma öppningar för Trosförkunnelsen föreligger:

"Detta är den goda nyhetens innersta kärna - korset har makt att förvandla oss." (s 17)

Vad menas här med ordet förvandla? Evangeliets innersta kärna är att vi genom det rena offret av Kristi kropp och blod, blir räknade som rättfärdiga, trots att vi efter vår omvändelse fortsätter att vara syndare i våra hjärtan.

Enligt Trosförkunnelsen är den innersta kärnan att vi vid omvändelsen blir förvandlade från orättfärdiga syndare till rättfärdiga människor utan synd i våra hjärtan.

Trosförkunnarna menar att det är på grund av att vi blivit förvandlade till rättfärdiga andar utan synd i vår egen ande, som säges vara den egentliga personligheten, som Gud accepterar oss.

Men Gud accepterar oss enbart på grund av vad Jesus gjort, inte på grund av någon rättfärdighet som skulle finnas i våra hjärtan.
-----------------

"Han (Jesus) är här idag för att gå emot varje förbannelse och göra Satans onda gärningar om intet." (s 17)

Trosförkunnelsen uppmanar den kristne till andlig krigföring på ett sätt som går utöver Skriftens ram, där man säges äga en egen andlig auktoritet, genom att man i sin egen ande, "äger Guds tro och är skapad till likhet med Gud".

Försoningen mellan Gud och människa i Kristi person och jordiska kropp framställs mer som en strid med satan än just som en försoning mellan Gud och människa. En överfokusering på striden med satan öppnar för Trosförkunnelsens osunda undervisning på detta område.
------------

"Sanningen är att Gud faktiskt har gjort något åt ondskan och lidandet i vår värld." (s 3)

Bibelns beskrivning av det kristna livet här och nu innefattar både helande och lidande. Den slutgiltiga uppgörelsen med ondskan och befrielsen från lidandet fullbordas vid uppståndelsens morgon.

Trosförkunnelsen säger däremot att Gud redan gjort allt han kommer att göra åt vårt lidande och våra sjukdomar.

Vi säges enligt trosförkunnelsen, äga hela arvet fullt ut i den här tiden. Det är nu vårt ansvar att handla och ta till oss den befrielse och det helande vi vill ha och hämta ut våra rättigheter genom att bara bekänna oss till den nya människan, vår egen ande, där vi redan äger allt:

Överflöd på livets alla områden. Gör vi inte själva anspråk på våra rättigheter, är det vårt eget fel att vi lider.
----------

"… är det två steg du måste ta nu. Stegen kallas omvändelse och tro…. Om du ändrar din inställning kommer Jesus att ändra på din situation." … Vad är tro? … tro är en handling och ett beslut… Du bestämmer dig för att tro… Jag tror av hela mitt hjärta på det jag nu säger med min mun " (s 23-26)

Steg och metoder är typiskt för Trosförkunnelsen. Den Bibliska tron handlar mer om en förtröstan till och relation med en Frälsare som gjort allt klart, än om steg och metoder.

Här låter det som man ska prestera sin egen frälsning och tro och förtjäna Guds nåd med sitt beslut, istället för att bara upptäcka nåden, förlåtelsen och den fria gåvan på grund av Kristi förtjänst.

Enligt Trosförkunnelsen är det viktigt att man tror på det man säger med sin mun. Enligt Biblisk tro ska man inte förlita sig på någon speciell kraft i det man själv säger.

Bibeln uppmanar oss att tro endast på det Gud gjort för oss i Kristus Jesus. Det är det enda som håller för frälsning och inte en tro till mina egna beslut eller någon skaparekraft i mina egna ord. Det går tillbaka till de ockulta källor som ligger i botten på Trosförkunnelsen.
----------

Är det möjligt att inspireras av Bonnkes verksamhet, utan att samtidigt ta intryck av hans mer tveksamma kopplingar till osunda trosförkunnare, osunda andliga krafter och öppningar för osunda läror med rötterna i Trosförkunnelsen?

Varför är man så snabb med att föra ut och ta till sig ett "importerat" budskap från Bonnke, utan omsorgsfull granskning av källan och rötterna bakom?

Eller känner man inte längre igen när det i en verksamhet, finns öppningar för en möjlighet till senare uppföljning med infiltrering av Trosförkunnelsen efter att tanke och sinne blivit förberedda för det och påverkade av en ande som inte kommer från Gud?

Och nu är denne Bonnke en av huvudtalarna på kommande Världspingstkonferensen. vilket säger allt om hur vilset ute Pingströrelsen hamnat.


HaFo

Re: Världsevangelisten Bonnke

Fick ett mail med anledning av mitt inlägg här ovan kring Bonnke. Jag återger det med åtföljande länkar.
----------------

”Du har HELT RÄTT!

Här kommer några länkar som bekräftar din ståndpunkt!”

http://bibelfokus.se/synkning -

http://bibelfokus.se/synkning#Anchor-21683

http://www.deceptioninthechurch.com/bonnkechristappear.html

http://www.youtube.com/watch?v=dEqMD02ztJw

http://www.deceptioninthechurch.com/bonnke2.html

http://letusreason.org/Popteac13.htm
-------

HaFo