HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
En annan ande

Sätter in två inlägg som jag just gjorde under ämnet ”En annan ande” på Aletheia blogg
-------------------------

Leif undrar på ett av mina påståenden, om mitt påstående är riktigt sant. Mitt påstående som Leif undrade inför var:

”Trosförkunnelsen vill få det till att därtill behövdes ett offer av att Jesus blev lika misslyckad som Adam och åtskildes från Guds livgivande gemenskap.

Du får en länk och så även lite citat från Sten Nilssons bok som i inledningsskedet på LO var kurslitteratur: Befria mitt folk.

Börjar med Sten Nilssons bok:

"Gud skapade människan i klass med sig själv och gav människorna rätten att råda över allting på jorden och behärska den med auktoritet…Människan som skapats i klass med Gud begick högförräderi och förlorade sin ställning. Hon kom in under djävulens välde. Djävulen var nu denna världens gud. När människan underordnade sig satan dog hon andligen och hennes andes herravälde över själ och kropp upphörde. Endast anden kan få uppenbarelsens kunskap och vishet från Gud…

Hur skulle Jesus lösa människan från djävulen…genom att bli synd för oss, måste han andligen dö och skiljas från Fadern och ta syndens straff ända ned i dödsrikets hemskaste plats…ingen har lidit andligen som han, som genom att bli synd för oss, skiljdes från Fadern och förenades med de ogudaktiga...

Korset är inte Jesu lidandes höjdpunkt. Men vårt förstånd kan inte sträcka sig längre…Det kunde inte ges någon återlösning med mindre än att någon trädde in i andevärlden och sonade synden. Jesu svåraste lidande begynte efter döden i dödsrikets pinorum, där de ogudaktiga var...

Jesus blev född på nytt och kunde som den förstfödde ta itu med att göra dens makt om inte, som hade döden i sitt våld, det är djävulen…När Jesus uppstod från de döda, så var det därför, att han besegrat de sataniska krafter som hållit människan bunden…

Kristendom är det som Gud gör med människans ande. När människans ande blir pånyttfödd, kan hon föra en segerrik strid mot andra andar, som står Gud emot. Människan är ande, skapad i klass med Gud… människan måste vara styrd av sin ande. Hon har en själ som skall vara andens lydige tjänare och bor tillfälligt i en kropp…

Du har nu en helt ny identitet och har den legala rätten att råda där förut fienden rådde över Dig. Du har inte någon anledning att frukta ditt förflutna. Du har nämligen inget förflutet! Du är nämligen en ny skapelse. Du är rättfärdig…För att kunna leva i gemenskap med Gud måste människan ha samma slags liv. Hon måste vara skapad i klass med Gud...

Den troende har full – makt att bära fram Jesu namn. Namnet motsvarar hans personliga närvaro. Detta namn har han gett oss legal fullmakt att använda oss av…Kristi händer är bundna tills han får bruka våra. Om vi bara kunde begripa hur hjälplös Gud är, tills han får bruka sin kropp på jorden …

Vi har så svårt att omfatta den troende människans enorma auktoritet över det onda genom sin andliga kraft…striden fortsätter med de osynliga makter som bara kan övervinnas med vår andliga kraft…tro är en produkt av vår ande och vi tar auktoritet över de onda andemakterna…

Det du tror och uttalar registreras i din ande och kontrollerar ditt liv. Du får det som du säger. Vår tro är inte starkare än det vi bekänner och uttalar…

Djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker, vem han må uppsluka. Jag har getts makt och auktoritet att stå honom emot. Om inte Du personligen står emot djävulen, så vädjar du förgäves till Gud."

Slut citat av Nilsson
-----------------------------

Vidare en länk som visar på vad Ekman och andra trosförkunnare lärt och lär. Scrolla vidare framåt från det första som Du får upp under länken och Du ska finna att här handlar det om en annan Jesus, ett annat evangelium och en annan ande:

http://hem.spray.se/harry.forsgren/Hbok.htm#Kap4n4a

-----------------------------------

HaFo

----------------------------------------------------------

Stefan säger:

”Ur ett klassiskt kristet perspektiv är Guds närvaro absolut i nattvarden. Det finns ingenting i bibeln som antyder något annat.”

HaFo:

Absolut genom närvaron av Anden ja, som Jesu speciella och specifika närvaro, vid åminnelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET. Men inte i fysisk gestalt i förvandlat bröd och vin, där Jesus skulle offra sig om och om igen i mässofret.

Bibeln är klar på att Jesus gett sitt offer en gång för alla och att därtill behövs inga upprepningar eller andra offer. Tänk att det ska vara så svårt att bejaka det fullbordade offret på korset av Kristi persons kropp och blod, där förlåten in till det allra heligaste i Guds gemenskap var klar, DÄR PÅ KORSET, NÄR Jesus sa att det var fullbordat.

Se för övrigt och lyssna till ett bra svar av Christian:

Hebr 7:27 Han måste inte som dessa överstepräster bära fram offer, en dag varje år, först för sina egna synder och sedan för folkets. Detta gjorde han en gång för alla, när han offrade sig själv.

Hebr 9:12 gick han en gång för alla in i det allra heligaste, inte med bockars och kalvars blod utan med sitt eget blod, och vann en evig återlösning.

Hebr 9:26 I så fall hade han varit tvungen att lida många gånger alltsedan världens grund blevlagd. Men nu har han trätt fram en gång för alla vid tidernas slut för att genom sitt offer utplåna synden.

28 så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder,

Hebr 10:10 Och i kraft av denna vilja är vi helgade genom att Jesu Kristi kropp blev offrad en gång för alla.

14 Genom ett enda offer har han för alla tider gjort dem som helgas fullkomliga.
-----------

Som stöd för transsubstantiationen hänvisar Rom främst till Mt 26:26 Detta är min kropp och hävdar att detta måste förstås bokstavligt.

För det första, hur kan Kristi kropp både vara närvarande fysiskt vid den sista måltiden samtidigt som brödet skulle förvandlas till hans kropp.

För det andra hur kunde denna förvandling ske före Golgata?

För det tredje, varför ska just detta ord förstås bokstavligt när Skriften är full av symboliska uttalanden som inte ska det?

För det fjärde hur rimligt är det att juden Jesus säga till sina judiska lärjungar att hans fysiska kropp och dricka hans blod? Detta är helt orimligt.

Nej den naturliga tolkningen är givetvis att brödet och vinet symboliserar hans kropp och blod och att lärjungarna skulle fira denna måltid till minne av hans offerdöd och förkunna hans återkomst.

Detta hindrar givetvis inte att han är närvarande vid måltiden. Han säger ju
Matt 18:20 Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem

Läs mer om Romarkyrkans villfarelse, mässoffret.

http://www.gty.org/Resources/Sermons/90-318_Explaining-the-Heresy-of-the-Catholic-Mass-Part-1

-----------------------------------------

HaFo:

Stefans förklaring med hur tiden och evigheten är införlivade med varandra, som att de vore samma sak, är så vilset ute, så det är inte ens värt en kommentar.

Stefan säger:

”En anledning till att man som katolik ogärna vill ifrågasätta dogmer är att man tror på bibeln.”

HaFo:

Om det ändå varit så väl att Bibeln hade högsta auktoritet och prioritet i katolicismens lära. Men så är det ju inte i praktiken. Den ”kristna traditionen” och ”kyrkans lära”, jämställs ju helt felaktigt med Bibelordet!!

Stefan säger:

”Biskopar och påvar kan ha alla möjliga fel och brister, vilket också apostlarna hade, men det är genom dem som Gud talar till oss alla”

HaFo:

Vilket bedrägligt uttalande. Visst, apostlarna var behäftade med fel och brister. Men aldrig att de likt katolicismens biskopar och påvar skulle ha förmedlat villolära och de vilsefarande tankebyggnader som ligger inbakade i den spiritism, ockultism och hur en falsk ande bakom Marias framträdanden intagit den sanne frälsarens plats, vilket gäller för katolicismen.
--------

Ett annat bedrägligt uttalande av Stefan:

”Jesu offer frambärs inför Gud i evigheten, och vi tar del i det genom att själva offra våra lidanden och våra liv, liksom att förenas med honom i nattvarden”

HaFo:

Här blir det nu uppenbart, hur den vilsna anden i trosförkunnelsen, så nu förenas med vilsna anden i katolicismen.

I trosförkunnelsen, så bär Jesus först efter sin uppståndelse och himmelsfärd fram ett rent blod inför Gud.

Likaså sker det först tydligen för en katolik i evighetens värld, vilket bägge strider mot att Jesus sa att det var fullbordat på korset och att Gud där visade att vägen till Hans gemenskap nu var öppen.
--------

Vi förenas inte med Jesus på ett magiskt sätt i en ceremoni som nattvarden. Vi förenades med Gud i vår ställföreträdare på korset, då när ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv, Han tillräknar inte människorna deras synder”.

Och vi blir påminda om detta i nattvarden, om vilken betydelse, som offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans) kropp och blod innebär DÄR PÅ KORSET.

Ngt som verkar vara gallematias för många skribenter här. Och det är inte att förvånas över, om de antikristliga andemakterna, som förnekar vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och förmedlar en annan Jesus, ett annat evangelium och en annan ande, blir ”lite högljudda”, när den sanningen som leder människor till livsgemenskap med Gud blir presenterad.
--------------

Hafo

Re: En annan ande

Fortsätter med 2 inlägg som jag just gjort på Alletheia blogg under detta ämne:
-----

Leif skriver med adress till mig:

” Jag undrar fortfarande om du är trovärdig? Jesus är mig väl bekant, Paulus är mig välbekant. Sten Nilsson är mig väl bekant. Ulf Ekman är mig väl bekant, men vem är du?”

HaFo:

Vem jag är väldigt ovidkommande. Ta istället del av vad jag skriver i sak och ge det Din bedömning, istället för att utan att tala i sak misstänkliggöra mig och min person.

Utgångsläget för Leif att ifrågasätta vad jag skriver var hans undran på ett av mina påståenden, om mitt påstående är riktigt sant. Mitt påstående som Leif undrade inför var:

”Trosförkunnelsen vill få det till att därtill behövdes ett offer av att Jesus blev lika misslyckad som Adam och åtskildes från Guds livgivande gemenskap”

HaFo:

Jag har med fakta från trosförkunnelsens eget material visat konkret på hur mitt påstående var riktigt. Men att uppvisa fakta kring vad trosförkunnelsen lär, från deras eget material, räcker tydligen inte för Leif, för att man ska vara trovärdig kring vad trosförkunnelsen lär.

Undrar vad som gäller i Leifs värld för att man ska vara trovärdig?

Vem är Jesus enligt Dig Leif och vilken betydelse har offret av Kristi persons kropp och blod på korset för Dig?

Vad är egentligen Din motivation för att skriva här?

Min motivation att skriva är att människor inte ska behöva snärjas i dagens mest förföriska skeenden i spåren av katolicismen, trosförkunnelsen och Messianska föreningen och att människor istället i ljuset av Anden över Ordet ska få syn på vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och därmed få syn på betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade tillsammans samtidigt) kropp och blod på korset.

Så att det blir uppenbart för människors sinnen och hjärtan att det ”var Gud själv som med sitt eget blod köpte människan”, som hennes ställföreträdare.

Så att det blir uppenbart för människors hjärtan, att den oupplösliga sammansatta enheten av Fader, Son och Ande i ”Jag är Herren, Herren är en”, vann seger över och detroniserade synden konsekvenser och människans åtskillnad från Gud, där i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och som därmed kunde bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

HaFo

------------------------------------------------

Gun – Britt tycks mena att vördandet av ikoner är ngt väldigt oskyldigt och ngt som bara handlar om avbilder och bilder som man tittar på.

Om det ändå hade varit så väl! I katolicismen menas att ikonerna är bärare och förmedlare av andligt liv och därför ska vördas. Därmed handlar det om ockultism!
-------------

Gun – Britt förvanskar Guds Ord och säger:

”Katolska kyrkan tror verkligen att Jesus är närvarande i eurakistin och det är ju vad han själv sade. ’Varje gång ni gör det till min åminnelse så är jag mitt ibland er’.”

HaFo:

Visst, Jesus är speciellt närvarande genom sin Ande, när människor på Hans uppmaning delar brödet och vinet, som en påminnelse om betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET!!
-----------------------

Gun – Britt säger med en uppfattning att Guds ande skulle ha varit verksam i katolicismen genom alla år:

”Eller menar någon på fullt allvar att den Helige Ande skulle ha återkommit till jorden just under 1600-2000-talet?”

HaFo:

Guds Ande har genom alla tider verkat genom människor som i Andens ljus över Ordet sett vem Jesus ÄR och som sett betydelsen av offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans) kropp och blod PÅ KORSET.

Detta blev tyvärr alltmer förvanskat i katolicismens lära och tradition och de är därmed inte som organisation/kyrka, bärare av och förmedlare av Guds Ande (även om enskilda människor där, inte låtit sig fångas av förvillelsen och även så enskilt, förmedlar ett sant evangelium).
----------

Vi uppmanas i Skriften att pröva andarna huruvida de är av Gud. Vid en prövning av vilken ande som Du företräder Gun – Britt:

Vem ÄR Jesus Kristus för Dig och vad betyder offret av Kristi persons (och vem ÄR Han där) kropp och blod PÅ KORSET? Behövs detta offer upprepas på ngt sätt? Behövs ngt mer än detta offer PÅ KORSET av Kristi persons kropp och blod för vår räddning?

Menar Du Gun – Britt att det behövs därtill ngn form av ritualer och ceremonier, för att komma i åtnjutande av vad Jesus där gjorde på korset?

Eller menar Du Gun – Britt, att den som äger en sann tro i hjärtat på vem Jesus enligt Ordet ÄR och utifrån Ordet i Andens ljus ser betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, är PERSONLIGEN inräknad i sin ställföreträdares försoning/förening med Gud,

då när ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknar inte människorna deras synder”????

Menar Du Gun – Britt, att därtill behövs ngt mer, som katolicismen skulle ha att bidraga med, än tron på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET?

HaFo

Re: En annan ande

Fortsätter med några inlägg som jag gjort på Aletheia blogg under detta ämne:

http://aletheia.se/2010/08/09/en-annan-ande/comment-page-6/#comment-172964

-------

Leif säger till mig med anledning av de fakta kring vad trosförunnelsen lär, som jag svart på vitt återgav, utifrån deras eget material:

”Harry, det du beskriver som fakta, är nog inte mer än din personliga tolkning och åsikt om dem du själv inte gillar eller ens tål deras framgång”.

HaFo:

Den som är så oseriös, så att man kallar det för ”personlig tolkning”, vad som inte alls är fråga om tolkning, utan direkta fakta, med direkta citat från litteratur och band från trosförkunnelsen, fyller det ingen funktion att ventilera åsikter med.

Du har avslöjat Dig Leif, som en som inte skriver här driven av ngn annan motivation, än att provocera, misstänkliggöra och skapa förvirring. Nån seriös längtan efter att avslöja villfarelse i tiden och längtan efter sanning utifrån Guds Ord verkar vara Dig främmande.

Meningsutbytet med Dig är därmed för min del avslutat. Hur mycket Du än naturligtvis kommer att provocera, misstänkliggöra och framställa mig i dålig dager, istället för att i sak ventilera viktiga trosfrågor.

HaFo

--------------------------------------

SÅ säger:

”Tack Harry för ditt svar. Att Herren är en är förvisso sant, men att ’en’ betyder något annat än just ’en’ är inget som du kan utläsa av texten, utan en åsikt.”

HaFo:

Varför tar Du inte ett snack med Din tidigare vapenbroder som förnekade att Jesus är Gud, Lars Enarsson? Han verkar just på den punkten ha kommit till klarhet (utan att jag för övrigt är klar över var han egentligen står?).

Vad jag förstår så har han med förtjänst visat på att när det står om att Herren är en, så talas det i grundtexten om en ”sammansatt enhet” och att han försökt få Dig till att vakna upp kring Din förnekelse av att Jesus är Gud. Men tydligen har han talat för döva öron.

Läs om och om igen Joh, kap. 14 – 17 så ska Du finna den oupplösliga, sammansatta enheten
mellan Fader Son och Ande. Och att det är ngt utöver (om Du pusslar det samman med en helhet av Ordet), när som det talas om att den troende genom Anden blivit förenad med Gud.

HaFo
----------

Tack Michael G. Helders för Dina sanna återgivna texter! Men varför ser Du inte att dessa texter säger precis just detta, att Gud är en oupplöslig sammansatt enhet av Fader Son och Ande i ”Jag är Herren, Herren är en”??

Kan det ha att göra med att Du fortfarande är förblindad av trosförkunnelsens lära om att Jesus måste mista sin Gudastatus för att vi skulle få vår Gudastatus tillbaka (JDS)?

Missar Du att se vad de texter som Du återger egentligen säger, för att få Din lära att gå ihop om att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset?

Du Michael har egentligen samma lära som SÅ i praktiken. Så det är inte så förvånande om Ni möts. I teorin med fagra ord, säger Du Dig ta avstånd från Messianska föreningen och dess förnekelse av att Jesus är Gud.

Samtidigt förnekar Du samma sak, när Du menar att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset. Då är inte längre Jesus fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade tillsammans (Kristi person, ”Kristus kommen i köttet”, ”Guds fullhet lekamligen”).

Då är inte i praktiken ”Gud i Kristus och försonar världen med sig själv”. Då är det inte ett RENT blod av Kristi persons kropp och blod som bärs fram på korset, utan kroppen och blodet av en från Gud skild människa.

Samma lära har också SÅ, som menar att Jesus bara är en människa med ett speciellt uppdrag från Gud och inte är Gud och människa försonade/förenade i Kristi person, inte är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans. Din lära Helders är egentligen precis densamma och varför Du inte inser det är svårt att begripa.

HaFo

-------------------------------

Fick ett mail med anledning av Gun – Britts tidigare inlägg som jag återger:
----------

Du (Hafo) kan väl "spränga" Gun-Britts egen ihopsnickrade bibelvers?

”Katolska kyrkan tror verkligen att Jesus är närvarande i eurakistin och det är ju vad han själv sade. ’Varje gång ni gör det till min åminnelse så är jag mitt ibland er’.”

???

1Co 11:25 På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: "Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig."

1Co 11:26 Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer.

Herrens död PÅ KORSET! Till dess han kommer..HAN KOMMER INTE FÖRRÄN VID SIN ÅTERKOMST SYNLIGT FÖR HELA VÄRLDEN!

Act 3:20 på det att tider av vederkvickelse må komma från Herren, i det att han sänder den Messias som han har utsett åt eder, nämligen Jesus,

Act 3:21 vilken dock himmelen måste behålla intill de tider nå allt skall bliva upprättat igen, varom Gud har talat genom sina forntida heliga profeters mun.

Jesus är närvarande genom den helige Ande när vi BER och är samlade i hans namn - det är att tro på och bekänna Jesus enligt Skriften. Jesus är inte fysiskt närvarande eftersom han är i himlen till dess att han kommer tillbaka (synligt).

Mat 18:19 Vidare säger jag er: Om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så skall de få det av min Fader i himlen.

Mat 18:20 Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem."

Jesus stannar i himlen vid Faderns högra sida till det är dags för hans återkomst. Han är inte fysiskt närvarande här tills dess. Men den helige Ande är närvarande och pekar på Jesus och uppenbarar Jesus för oss.

Eucaristin är avgudatillbedjan av en bit bröd och vin. Det är magi. Avskyvärt!

Det är samma sak som nehustan (kopparormen) som måste förstöras för folket började tillbe den!!
Jesus delade själv ut bröd och vin och sa att det är hans kropp och blod - självklart symboliskt!. Jesus var inte kannibal! Detta förstod judarna/lärjungarna.

Joh 6:56 Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom.

Att äta Jesu kött...har inte med nattvard att göra. DETTA SADES INTE OM NATTVARDEN. Det sa Jesus när det gällde att tro på honom och ta emot hans ord. Att ha en levande relation med Jesus. Jesus: "Jag är livets bröd...Jag är det levande brödet, som har kommmit ner från himlen..."

KK har gjort hokus pokus av nattvarden till en avgudadyrkan. Därför tror deras präster att de kan begå hemska synder - pedofili - och äta en liten brödbit och vara "rättfärdiga". Aldrig! De är djävulens barn, som Johhannes döparen och Jesus sa till hycklarna. De tror att en bit bröd i nattvarden frälser utan att omvända sig i hjärtat. Det är villfarelse och lögn.

DET ÄR FULLBORDAT sa Jesus på korset, vilket även grammatiskt innebar en händelse då och där som för evigt är fullbordad/slutförd. Inga mer offer kan eller skall någonsin göras eller behövas. Jesus har fullbordat allt på Golgata.

Nattvarden firas till minne av Jesu död på korset. Bröd och vin är symboler - inget annat! Det är omvändelse, bekännelse, tron och helgelsen som är avgörande i våra liv.

Eucarisitn är lika död och falsk religion som fariseerna som offrade, gav tionde och följde lagar i död religion - men utan omvändelse i hjärtat. De litade på YTTRE saker istället för inre liv. Den som har inre liv ser skillnaden.

Slut från mailet!
------------

Tycker innehållet på detta mail i sig själv ”sprängde” Gun-Britts egen ihopsnickrade bibelvers!

HaFo

Re: En annan ande

Sätter in ytterligare inlägg som jag just gjorde på Aletheia blogg under detta ämne. Länken dit hittar Du under tidigare inlägg ovan.
--------

Nu blir jag som vanligt lite lång å får väl lite skopor med ovett på grund av det. Men jag ville belysa en del Bibeltext, som SÅ tydligen har svårt att ta till sig. Gör det till 2 inlägg så blir det kanske lättare att ta del av innehållet.
--------------

Inlägg 1 med anledning av SÅ:s inlägg

SÅ säger med anledning av texten:

”Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig.” Joh 17:21 (Sv Folkbibeln)

Harry, du har två val:

1. Strunta i vad denna text säger och hålla fast vid att denna text stöder din teologi.

2. Böja dig för Guds ord och erkänna att denna text inte kan syfta på ”den oupplösliga, sammansatta enheten mellan Fader Son och Ande.”
---------------------

HaFo:

Om man gör som SÅ, att man bara tar en Bibelvers och inte läser hela sammanhanget i Joh. Kap. 14 – 17, så finns det då tydligen i SÅ:s värld vara dessa två alternativ att se på denna vers.

Ser man dessutom på en helhet av Ordet så framstår en väldig skillnad mellan den troende som här i tiden blir delaktig av Guds andes inneboende liv och förenad i en relation med Gud och Jesus som var Gud själv kommen i kroppslig gestalt (”Guds fullhet lekamligen” – Han säges vara fylld av all fullhet och endast Gud själv äger all fullhet – Jesus är alltså Gud själv kommen i kroppslig gestalt, ”Kristus kommen i köttet”.

Sonen i den sammansatta enheten av Fader Son och Ande, född av Gud från evighet.

Vad är det då för skillnad på Jesus, när Han gick på jorden och den troende efter pånyttfödelsen?

Minst tre himmelsvida skillnader:

Den troende lever i det tillräknade verk som Jesus utförde. Medan Jesus utförde verket. Jesus var helt rättfärdig, Medan den troende lever i den tillräknade rättfärdigheten från Jesus.

Jesus hade full väsensenhet med Gud från evighet. Medan den troende blivit delaktig av Gudomlig natur och når full väsensenhet med Gud i evighetens värld.

Jesus var inkarnerad in i ”syndig kötts gestalt” (Rom. Kap.8) (till fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt) och ”fördömde synden i köttet”.

Stängde synden ute ur den mänskliga naturen (Vilket också gjorde att Han kunde bära fram ett RENT offer av fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans – Kristi persons kropp och blod.

Medan den troende har synden kvar som en integrerad del av sitt väsen här i tiden. Om än i en helt ny ställning gentemot synden under ”livets Andes lag” i sitt väsen.

Forts inlägg med anledning av SÅ:s inlägg
-----------

Inlägg 2 med anledning av SÅ:s inlägg

Några citat från Joh. Kap. 14 – 17 som bekräftar GT:s utsaga om att när det talas om att Herren är en, så används uttrycket en sammansatt enhet enligt vad de som kan grundtexten hävdar.

Vilken sammansatt enhet är det då som i GT åsyftas om att Herren är en?
-------

JN 14:7 Haden I känt mig, så haden I ock känt min Fader; nu kännen I honom och haven sett honom."

JN 14:8 Filippus sade till honom: "Herre, låt oss se Fadern, så hava vi nog."

JN 14:9 Jesus svarade honom: "Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'?

JN 14:10 Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk.

JN 14:11 Tron mig; jag är i Fadern, och Fadern i mig. Varom icke, så tron för själva gärningarnas skull.

JN 14:16 och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder:

JN 14:17 sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder.

JN 14:18 JAG SKA INTE LÄMNA ER FADERLÖSA, JAG SKA KOMMA TILL ER

(Kommentar: vem är det som kommer som Sanningens Ande och som inte lämnar den troende FADERLÖS? Jo Jesus Kristus! Detta torde även då ge svar på vem som är ”Guds Ande”.

Jo, den sammansatta enheten av Fader Son och Ande. Kristi Ande och Guds Ande är densamma som Sanningens Ande enligt en summa av Skriften)

”den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och jag skall älska honom och JAG skall uppenbara mig för honom."

"Om någon älskar mig, så håller han mitt ord; och min Fader skall älska honom, och VI skola komma till honom och taga vår boning hos honom.”

(Kommentar: här sägs att den som tidigare benämndes som Sanningens Ande, som tog sin plats i den troende, är densamme som att Fadern och Sonen – VI – tar VÅR boning hos den troende)

JN 15:26 Dock, när Hjälparen kommer, som JAG skall sända eder ifrån Fadern, sanningens Ande, som utgår ifrån Fadern, då skall han vittna om mig.

(Kommentar: Här likställer sig Jesus med Fadern och säger att det är Jesus själv som sänder Hjälparen när Hjälparen utgår från Fadern.)

JN 16:7 Det är nyttigt för eder att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall JAG sända honom till eder.

JN 16:14 Han skall förhärliga mig, ty av MITT skall han taga och skall förkunna det för eder.

JN 16:15 Allt vad Fadern har, det är mitt; därför sade jag att han skall taga av mitt och förkunna det för eder.

(Kommentar: går det bättre att beskriva den oupplösligt sammansatta enheten mellan Fader Son och Ande i ”Jag är Herren, Herren är en”? Varför ser inte människor vad som står?)

JN 16:26 På den dagen skolen I bedja I MITT NAMN. Och jag säger eder icke att jag skall bedja Fadern för eder,

JN 16:28 Ja, jag har gått ut ifrån Fadern och har kommit i världen; åter lämnar jag världen och går till Fadern."

JN 17:4 Jag har förhärligat dig på jorden, genom att fullborda det verk som du har givit mig att utföra.

JN 17:5 Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv, med den härlighet som jag hade hos
dig, förrän världen var till.

JN 17:24 Fader, jag vill att där jag är, där skola ock de som du har givit mig vara med mig, så att de få se min härlighet, som du har givit mig; ty du har älskat mig FÖRE VÄRLDENS BEGYNNELSE.

(Kommentar: Här framgår att det är till Jesus vi ska rikta vår bön och att det är detsamma som att rikta bönen till Fadern.

Här framgår också Sonens preexistens från att ha varit hos Fadern och blivit sänd till världen, så lämnar Han nu världen och går, efter att ha som Gud själv gått in i människans fallna situation och genom offret av Kristi persons kropp och blod på korset räddat henne,

så går Jesus tillbaka till den härlighet som han ägde från evighet i den sammansatta enheten av Fader Son och Ande.)
------

Att häda Jesus som människa går att förlåta, men att häda Jesus och förneka att Han är Gud, går inte att förlåta, för då ställer man sig utanför den frälsande tron på vem Jesus ÄR och därmed även föraktar man betydelsen av offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt) kropp och blod på korset.

Då trampar man förbundsblodet under sina fötter som orent. Det sker såväl i katolicismen, där Maria intagit Frälsarens plats, som i trosförkunnelsen, där Jesus inte längre är Gud på korset, utan en människa skild från Gud, med upplöst Gudom, med Sonen åtskild från Fadern, likaväl som i Messianska föreningens läror, om att Jesus inte är Gud. Det är egentligen samma antikristliga ande bakom dessa företeelser på den andliga arenan.
------------

Nu får jag säkert mycket ”pisk” och allehanda raljerande kring vad jag skriver, som väldigt många tydligen har en åsikt om. Det är sånt som man får ta, som Sköld brukar säga.

HaFo

Re: En annan ande

Ännu ett inlägg på Aletheia blogg med anledning av detta ämne:
------

Tack Garan och Sköld för stöd och bekräftelse!

SÅ säger:

"jag konstaterar att du inte ville kommentera enheten mellan Gud, Jesus och hans efterföljare enligt Joh 17:21."

HaFo:

Jag kommenterade skillnaden mellan Jesu oupplösliga enhet i den sammansatta enheten av Fader Son och Ande och den "enhet" som den pånyttfödda människan här i tiden blir delaktig av i mitt inlägg ovan. Men Du missade det tydligen.

Den troende får den inneboende Anden som "sanningens Ande", som "en underpant på vårt arv" här i tiden, då när "min Fader skall älska honom, och VI skola komma till honom och taga VÅR boning hos honom.”

Det är först i evighetens värld, efter den troende människans kroppsliga uppståndelse, som Ordet om att "vi ska ärva allt tillsammans med Honom", når sin slutliga och fulla uppfyllelse.

Vad då den fulbordade betydelsen av Ordet i Joh 17:21 innebär, vet inte ens Johannes, när han säger:

"Vad vi ska bli är ännu inte uppenbart, men ett veta vi, att vi ska bli honom lika".

Vad det riktigt innebär kan vi inte tänka ut, för Gud säger att "vad ingen människas hjärta har kunnat tänka, har Gud berett för dem som älskar honom".
-------

Här i tiden får vi glädjas över att vi, vid en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, då genom Anden (Fadern Sonen Anden), "och VI skola komma till honom och taga vår boning hos honom", då i oss, här i tiden, blivit en "underpant" som säkrar att vi i evighetens värld, "ska ärva allt tillsammans med Honom" och att versen i Joh 17:21, då når sitt fulla resultat i evighetens värld i Guds gemenskap.

Hafo

Re: En annan ande

Gjorde ett inlägg på Aletheia blogg under ämnet:

http://aletheia.se/2010/08/24/en-mordare/comment-page-1/#comment-173547

Men tycker det platsar bra här under ämnet en annan ande.
-----

Så riktigt säger Kjell:

"Som jag ser det fanns kärnan av sensation och begär efter mera redan med i pingstväckelsen.

När det lugnade ner sig fanns det en hel del som ville att det skulle vara litet häftigare och gärna ännu friare.

Så fick vi de karismatiska grupperna, kanske i Sverige framför allt Maranata.

Men inte heller detta var tillräckligt häftigt så det uppstod ett sug som ledde till accepterandet av framgångsteologin.

Jag ser en linje i detta. Fast jag kan ju inte bevisa att jag har rätt.

Jag tycker mej alltså kunna se manifestations-rörelser med ockulta inslag som den ena polen i det stora avfallet.

Den andra polen är de traditionella och ritualistiska grupperna som har låg tröskel till ekumenik med till och med muslimer.”

HaFo:

De stora manifestationernas kristenhet är idag så "druckna av Anden" (läs förförda av villfarelsens andemakter och lära till att förbereda framträdandet av den falske världsfrälsaren), så att de förlorat all sans och verklighetsförankring.

Det är en skam med all "denna framgångsteologi" och "överflöd på livets alla områden", där läran säger, att de som lever i armod har sig själva att skylla, eftersom de låter djävulen stjäla "deras rättigheter".

Medan det antyds, att de som blir rika lever i Guds välsignelse och återerövrat vad djävulen stulit, när det egentligen sker på fattigas bekostnad och att man lurar människor till "att så in för att få välsignelse" i manipulerande "kristna verksamheter".

Då dyker så väldigt lägligt SÅ upp, med att Messianska föreningen, med sin lära om att Jesus inte är Gud, skulle vara lösningen!

Kan förvirringen bli mer total inför det avfall som vi nu sker ta form under allehanda "kristna förtecken"?

HaFo