HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Katolicismens förförelse igen

Angående katolicismens förförelse och hur kristna ledare idag medverkar till att förföra kristenheten, så läs under länken och hela innehållet på inledningen under det ämnet:

http://aletheia.se/2010/08/09/en-annan-ande/

Jag gjorde ett inlägg där som följer:

Ett mycket bra inlägg av Karvonen! Måtte människor inse vilken förförelse som ligger bakom katolicismen och hur vilset ute de är som går i dess försvar, som t.ex. Ekman, Sjöberg, Hans Weichbrodt, Sten – Gunnar Hedin, Peter Halldorf, Göran Skytte med många flera.

Men hur ska det avfall som ska möjliggöra den falske världsfrälsarens inträde på arenan bli möjlig, om inte de andliga ledarna vilseleder fåren och förbereder deras sinnen och hjärtan för att antikrists andes verksamhet är ett verk från Gud?

”vaka själ och bed” över den villfarelse och det avfall, som de andliga ledarna nu drar med sig in över vårt land.

Släpp aldrig taget om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, även om det en dag kan innebära att Du får ge Ditt fysiska liv för en sann tro på Jesus.

Läs gärna innehållet på denna länk:

http://se.mc274.mail.yahoo.com/mc/welcome?.gx=1&.tm=1281026345&.rand=4klp01s71nsnd#_pg=showMessage&sMid=5&&filterBy=&.rand=99198677&midIndex=5&mid=1_5444_ALOxktkAAShKTEkPegZ%2F21uUscE&fromId=karin@mastercare.se&m=1_757952_ALSxktkAAOXSTFbY%2FgdOvhP4%2Fcc,1_958_ALOxktkAAQtaTFXVjw5YMzOg77Y,1_1499_ALGxktkAAUP3TFWGSAnLnl%2BGHRk,1_2120_ALOxktkAAS4ITFRvgQoDWDq9ruQ,1_2751_ALixktkAAIqMTFRubAHWOi1B3pA,1_5444_ALOxktkAAShKTEkPegZ%2F21uUscE,1_6225_ALaxktkAANP5TDDMrwPgoDuVzQw,1_6976_ALixktkAAQiyTCibqAIGphsAMz4,1_7752_ALexktkAAHluTCZ8rgmKcHzDSTw,1_10435_ALGxktkAAEgkTAvupgeGhmK7lZI,1_11343_ALixktkAATSPTAqwpQMMInwwmFI,&sort=date&order=down&startMid=0&hash=1ea7d71aff6698e4377ef19ae2c63c99&.jsrand=9552043

HaFo

Re: Katolicismens förförelse igen

Återger ett inlägg som jag just gjorde på Aletheia med anledning av detta ämne:
--------

Stefan säger:

”Enligt katolsk tro är Kristus inte förpassad till himmelen, utan i högsta grad närvarande. Han kommer att vara med oss i alla dagar till tidens slut”

HaFo:

Kristus säges vara närvarande genom Den Helige Ande (Joh. Kap.14 – 17).Alltså inte på ngt sätt i denna nuvarande tid i ”fysisk kroppslig bemärkelse”.

Således heller inte i ngt förvandlat bröd och vin. Men visst är Jesus närvarande, på ett speciellt sätt genom sin Ande, när människor möts och påminner sig om betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans, kropp och blod på korset).
-----------------------

Stefan säger vidare:

Om vi återgår till bibeln så kan man fundera kring t.ex. Johannes 6:53-56 Jesus svarade:

”Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.Ty mitt kött är verklig föda, och mitt blod är verklig dryck. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom.

Läser man några verser innan i det kapitlet finner man att Jesus säger sig vara det sanna brödet från himmelen, livets bröd, mannat osv. Inte heller Johannes talar om någon symbol, eller annan abstraktion. Däremot framstår det hela som ett mysterium, något som är svårt eller omöjligt att helt förstå."

HaFo:

Detta låter ju först så riktigt. Men vad Stefan här glömmer bort, är att dessa Ord av Jesus föll, innan brödsbrytelsen överhuvudtaget var av Jesus instiftad. Med dessa Ord så syftade Han alltså inte alls på, att det skulle vara detsamma, ”att äta hans kött och dricka Hans blod”, som att ta del av ”brödsbrytelsen”.

Han åsyftar tron i människors hjärtan på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET, som är den tro som ger människan evigt liv och gemenskap med Gud:

"Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga" (Kol. 1:22)

"Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva." (Joh. 6:51)

"Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen.

Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen." (Ef. 2: 13 – 16)

"genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla." (Hebr. 10: 9 – 10)
----------

Detta är vad nattvarden instiftad av Jesus, vill påminna våra hjärtan och sinnen till att tro på, att offret som Jesus PÅ KORSET, av Kristi persons kropp och blod bär fram, är ett tillräckligt offer och som är det offer som är givet en gång för alla.

Där "Gud köpte människan med sitt eget blod”, som människans ställföreträdare i fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade och så detroniserade syndens konsekvenser och människans åtskillnad från Gud i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Detta är inget mystiskt eller obegripbart! Det handlar om att tro på vad Guds Ord i en helhet säger och då handlar inte nattvarden om en förvandling av bröd och vin till ngn fysisk närvaro av Kristus.

Utan detta handlar om en påminnelse för våra sinnen och hjärtan över vem Han ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET. Givet en gång för alla och inget som behöver upprepas i några former av ritualer och mässor!!

HaFo

Re: Katolicismens förförelse igen

Sätter in 2 inlägg som jag just gjorde på Aletheia, som nog hör hemma under detta ämne.
--------

Penumbra säger till mig på grund av mitt inlägg längre upp:

”I och med detta har du i princip anklagat 1,5 miljarder kristna för att förbereda marken för den falske Kristus. Det kan bara inte vara sant eftersom det faller på sin orimlighet.”

HaFo:

Ja, det hade fallit på sin egen orimlighet, om det vore så att 1,5 miljarder kristna skulle förbereda marken för den falske världsfrälsaren.

Det är inte sanna kristna som bereder denna mark för den falske världsfrälsaren. Det är en avfallen ”kristenhet”, som under sken av att vara kristna, som förbereder denna mark.

Däribland många som så riktigt tar avstånd från de företeelser som Du ”riktat Din kanon emot”, men som samtidigt ”silar myggen och sväljer kamelerna” och inte riktar ett enda ord gentemot den allvarliga förförelsen idag från katolicismen, trosförkunnelsen och Messianska föreningen.

Det är inte trovärdigt och vittnar inte om verklig andlig klarsyn, utan skapar förvirring på den andliga arenan.
———————————-

Pneumra säger:

”Själv är jag en enkel människa och använder mina sinnen, inkl min intuition, för att tolka vår värld och den är på väg mot en total sekularisering där människor fostras in i att avsky kyrka och kristendom.

Kristendomen är på tillbakagång och det är i den protestantiska världen som tillbakagången är som störst. Så något måste vara riktigt fel. Jag har presenterat min teori.”

HaFo:

Håller med Dig om att ngt ”är riktigt fel”. Men jag är inte säker att ”Din teori” riktar kanonen mot det allvarligaste målet där det står galet till.

Fortsätt att rikta ”Ditt anfall” mot de företeelser som Du anger. Men låt inte detta hindra Dig från att rikta ”Dina bazukas”, mot ännu allvarligare mål.

Vad är allvarligare, att ”människor fostras in i att avsky kyrka och kristendom.”? Eller om de bedras till att tro, att de ”älskar kyrka och kristendom”, men som dock bedras till att sätta tro till en annan Jesus, ett annat evangelium, bakom vilken står en annan ande än Guds Ande?
————–

Pneumra säger

”Du utgår ifrån Skriften och ser den falske Kristus vara på väg, men det är din tolkning.”

HaFo:

Och vad är Din tolkning kring det avfall som Bibeln tecknar ska ske som förbereder den falske världsfrälsarens inträde på arenan. Sker deg främst genom förförelse av de som redan är vilsna och ”avskyr kyrka och kristendom”.

Eller sker det genom ”AVFALL”? Alltså att ngt som var riktigt med en ”kärlek till kyrka och kristendom”, blivit till ett sken av kristen tro och som vilseleder människor till tro på en annan Jesus, ett annat evangelium bakom vilken står en annan ande än Guds Ande. Vilket är gällande bl.a. kring katolicismen, trosförkunnelsen och Messianska föreningens läror.

Varför riktar Du inte ens ”en liten revolver” mot dessa förförelser Pneumra??

HaFo

----------------------

Stefan Herczfeld säger till mig med anledning av vad jag skrev kring brödsbrytelsen:

”Jag tolkar dig i det första stycket som att Jesus endast är abstrakt närvarande, och inte konkret.”

HaFo:

Vad jag skrev var följande:

Kristus säges vara närvarande genom Den Helige Ande (Joh. Kap.14 – 17).Alltså inte på ngt sätt i denna nuvarande tid i ”fysisk kroppslig bemärkelse”.

Således heller inte i ngt förvandlat bröd och vin. Men visst är Jesus närvarande, på ett speciellt sätt genom sin Ande, när människor möts och påminner sig om betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt tillsammans, kropp och blod på korset).
----------

Jesus är inte abstrakt utan realt, verkligt närvarande genom sin Ande, vilket är Hans egen och Guds person i den oupplösliga enheten av Fader Son och Ande i ”Jag är Herren, Herren är en”!

Dock inte nu fysiskt i t.ex. bröd och vin i denna tid, eftersom Bibeln säger att Jesus inte fysiskt är närvarande i tiden, fram till att Han ställer sina fötter på Oljeberget, annat än genom sin Ande.

Och det är ingen abstrakt utan verklig närvaro!!
--------

Stefan säger:

”I det andra stycket hävdar du att Jesus inte skulle kunna säga något som syftar på vad som ännu inte inträffat.”

HaFo:

Vad jag skrev var följande kommentar till Orden:

”om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen.Ty mitt kött är verklig föda, och mitt blod är verklig dryck. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom.”

Min kommentar:

Med dessa Ord så syftade Han alltså inte alls på, att det skulle vara detsamma, ”att äta hans kött och dricka Hans blod”, som att ta del av ”brödsbrytelsen”.

Han åsyftar tron i människors hjärtan på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET, som är den tro som ger människan evigt liv och gemenskap med Gud:

”Också åt eder har han nu SKAFFAT FÖRSONING I HANS JORDISKA KROPP, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga”
(Kol. 1:22)

”Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva.”
(Joh. 6:51)

”Nu däremot, då ni är i Kristus Jesus, har ni, som förut var fjärran, kommit nära i och genom Kristi blod. Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur, som stod emellan oss, nämligen ovänskapen.

Ty I SITT KÖTT gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid och för att han skulle åt dem båda förenade i en enda KROPP skaffa försoning med Gud, sedan han genom korset hade i sin person dödat ovänskapen.” (Ef. 2: 13 – 16)

”genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla.” (Hebr. 10: 9 – 10)
———-

Detta är vad nattvarden instiftad av Jesus, vill påminna våra hjärtan och sinnen till att tro på, att offret som Jesus PÅ KORSET av Kristi persons kropp och blod bär fram, är ett tillräckligt offer och som är det offer givet en gång för alla.

Där ”Gud köpte människan med sitt eget blod”, som människans ställföreträdare i fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt förenade och så detroniserade syndens konsekvenser och människans åtskillnad från Gud i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Detta är inget mystiskt eller obegripbart! Det handlar om att tro på vad Guds Ord i en helhet säger och då handlar inte nattvarden om en förvandling av bröd och vin till ngn fysisk närvaro av Kristus, utan handlar om en påminnelse för våra sinnen och hjärtan över vem Han ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET. Givet en gång för alla och inget som behöver upprepas i några former av ritualer och mässor!!
------------

Jag vidhåller, att studerar man dessa texter om betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod, så anspelar de inte på nattvarden, i ngn slags form av upprepat offer, utan handlar om vad som skedde på korset, vid offret där av Kristi persons kropp och blod. Och att det är tron på detta offer på korset som ”ger människan liv”.
---------

Stefan säger:

”Sambandet mellan tid och evighet tror jag inte heller att vi är överens om.”

HaFo:

Vad är det här att inte vara överens om? Enligt Paulus så har ännu inte uppståndelsen skett och de är vilset ute som menar att uppståndelsen redan skett i den här tiden. De som menar att Maria nu ”skulle vara himlens drottning” och kroppsligen uppstånden, är totalt vilset ute.

Lika vilset ute är det att vi skulle kunna ha kontakt med de kroppsligen avsomnade och de med oss innan den kroppsliga uppståndelsens morgon. All sådan praktik, är inget annat än spiritism och vad som följer i dess spår är ockulta manifestationer. Liksom när man vördar ikoner och menar dem vara bärare av andligt liv.
--------------

Varför ska det vara så svårt att tro, att offret av Kristi persons (Gud och människa försonade förenade) RENA kropp och blod på korset, inte skulle vara tillräckligt?

Trosförkunnelsen vill få det till att därtill behövdes ett offer av att Jesus blev lika misslyckad som Adam och åtskildes från Guds livgivande gemenskap.

(Medan det egentligen var tvärtom, att genom mitt i att syndens konsekvenser läggs på Jesus, så detroniseras dessa konsekvenser i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.)

I katolicismen räcker inte offret på korset, som ngt som man ska påminna sig om. Utan offret måste ske om och om igen i varje mässa, genom att Jesus förvandlar sig till bröd och vin.

Detta är inget annat än ockultism och för fokus bort från betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

HaFo