HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Slutscenarierna

Startar ett nytt ämne med anledning av ett inlägg som jag just gjorde på Aletheia blogg:
------

Lennart säger på mitt påstående:

”En från Gud given sann tro enligt Ordet kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, är inte lika populärt, som att ventilera eskatologi”.

Lennart:

”Efter att ha ’gästat’ bloggen Aletheia, nu i ett par månader, så tycker jag att det är just det som ventileras här. Jag har gått och väntat på att det här med ’tusenårs-riket’ skulle komma upp.”

HaFo:

Hur ska jag uppfatta Ditt svar Lennart?

Menar Du att det centrala på Aletheia blogg genomgående är, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Eller menar Du att insikten kring tudsenårsrikets verklighet och vad det i detalj innebär, liksom en klar insikt kring en sann syn på Kristi tillkommelse, vad som gäller kring det Judiska folket, Israel som nation, kring "den nya jorden och den nya himlen", domsakterna och evigheten,

är av ”Frälsningskaraktär”, och viktigare, mer än insikten från Guds Ande och Ord kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?
------

Den villolära, som Du säger Dig vårda ömt, om att människans förstånd är från satan, bör du nog fortsätta med att behålla för Dig själv. Skulle det alltså vara satan som skapat människans hjärna och tankeförmåga.

Det är för mig nästan på gränsen till hädelse att säga ngt sådant. Gud är den som har skapat människan! Även hennes hjärna och tankeförmåga!
----------

Lennart:

”Däremot tycker jag om att vara ute i den ’onda andevärlden’ och röja.”

HaFo:

Mitt tips till Dig, innan Du ”röjer i den onda andevärlden”, är att Du finner ut från Guds Ord och Ande, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Eljest kommer Du att vara en ”flugviktare” i den andliga världen och bara göra Dig och andra illa och komma vilse och leda andra vilse, i ”Ditt röjande i den onda andevärlden”.
-------------

Min mening är (utan att jag är emot att man efterforskar i Skriften kring vad som gäller kring slutscenarierna.

Jag gör ju själv även det och finner att vi just nu, står inför det avfall som kallas väckelse, både bland det Judiska folket (Messias – troende) och ”den avfallna Kristna församlingen”,

som bringar falsk väckelse till Judarna och som tillsammans, är på väg att förbereda framträdandet av det falska plagiatet av världsfrälsaren och Guds/fredsriket),

är att detta inte ändå har med den frälsande tron på Jesus att göra.
-----

Vi kan ha alla detaljer helt rätt och i kronlogisk ordning, med en sann syn på det kommande plagiatet av den falske världsfrälsare och plagiatet av Guds fridsrike, med en sann syn på Kristi tillkommelse, vad som gäller kring det Judiska folket, Israel som nation, kring "den nya jorden och den nya himlen", domsakterna och evigheten.

ÄNDÅ SÅ KAN VI MISSA MÅLET!!! Men det är tydligen inte så intressant att ventilera – eller!????

Vad som gör att vi där kommer att vara inbegripna på ett rätt sätt vid slutscenarierna, är att vi i hjärtat äger, en från Gud given sann tro enligt Ordet, på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!!!!

Kärnfrågan i Kristen tro kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, sopas idag i många kristna sammanhang under mattan,

som att det är ändå ngt som vi aldrig kan förstå och man menar att Bibeln är så dimmig och oklar kring de spörsmålen. Det är lögn!!

Bibeln är väldigt klar med vem Jesus ÄR och även klar med betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Varför skulle Gud vara oklar emot oss kring kärnan av den tro på Jesus, som gör oss delaktiga i slutscenarierna på Guds sida i Hans gemenskap, även om vi inte ser alla de detaljerna klart kring slutscenarierna?

HaFo