HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Återger en del inlägg som jag gjort på Aletheia blogg

Återger en del inlägg som jag gjort på Aletheia blogg.

http://aletheia.se

Ta gärna del av inläggen runtomkring för att få ett helhetssammanhang.
--------

Inlägg 1.

Anders säger och menar sig tydligen vara ensam mot hela världen:

”Att katolicismen är skökan är ju en av de få saker som alla på den här bloggen kan enas om. Frågan är ju sen om det är sant.”

HaFo:

Jag tror inte att katolicismen ensam kommer att utgöra skökan, avfallet som kommer att hälsa den falske världsfrälsaren välkommen.

Avfallet , skökan, kommer att var mycket bredare och mer alltomfattande av falsk kristen verksamhet och religionsutövning, som alltmer kommer att enas in under den falske profetens och den falske världsfrälsarens ledarskap.

I förberedelsen av det avfall som ska möjliggöra den falske världsfrälsarens inträde, ligger många företeelser präglade av samma falska ande som i katolicismen.

Här får vi även räkna in alla dottersvulster i spåren efter Kenyon, Branham, Hagin, Brown, som via rörelser som Joels arme, Apostlarörelsen, Profetrörelsen, Last Sons of God, Kingdom Dominion etc.

Vidare får vi räkna in alla som bedrogs i spåren efter Toronto – välsignelsen, Pensacola – väckelsen, Bentley och Lakeland – väckelsen fram mot Mike Bickle och IHOP awakening (Som tydligen Lars Enarson gillar – eller?), fram emot kopplingar till Emercing Church och dess koppling till ”de Nya mystikerna”, under Crowder som verkar ha plockat upp manteln efter Bentley i Lakeland.

Förvillelsen idag på den andliga arenan, är kompakt för att förbereda människors sinnen och hjärtan till att hälsa det falska plagiatet av världsfrälsaren välkommen.

Det sker under sken av att älska väckelse, sken av att älska Jesus, sken av att älska sina medsyskon, sken av att vara solidarisk, vidsynt och tolerant, sken av att tillsammans vinna världen för Kristus och förverkliga Jesu enhetsbön.

I och med KK:s utspel om dialog med Budhismen, Hinduismen, Islam etc. och att de alla ber till samma Gud, så är ju även vägen öppen för att allt kommer att samlas av religionssynkretism in under den falske profeten och den falske världsfräldsarens ledarskap.

-----

Jag tror att även i detta avfall som nu förbereds med plagiat av Kristi tillkommelse och välkomnandet av en falsk världsfrälsare, så måste vi även räkna in en del Hebreiska rörelser och deras verksamhet.

Är det inte i själva verket så, att den Judevänlighet och Israelvänlighet, som i en del sammanhang idag framträder, egentligen handlar om en förberedelse av de plagiat av Kristi sanna tillkommelse och plagiat av att det Judiska folket och Israel som nation kommer in i sin kallelse och uppgift vid Kristi sanna tillkommelse?
------

Jag har svårt med uttrycken som används i Hebreiska rörelser, om att upptäcka våra Hebreiska rötter och att vi ska börja följa Judiska seder, riter, högtider och deras tideräkning, för att på så sätt förbereda Kristi tillkommelse och få del av Guds välsignelse. Jag anar att vad som här förbereds är ett plagiat av Kristi sanna tillkommelse!

Precis som man bland väckelsekristna menar att församlingen måste nå en viss bredd och status för att Kristus ska kunna komma tillbaka och därmed från det hållet förbereder ett falskt plagiat,

så tror jag vi här förbereds för en falsk väckelse med Messias – troende, som ska nå en viss status och bredd så att Messias ska kunna komma tillbaka. Jag tror att dessa falska väckelser kommer att mötas in under den falske profetens och den falske världsfrälsarens ledarskap.
------

Jag tror att den sanne Kristus kommer, när det är som mörkast både i församlingen (”ska jag finna tro när jag kommer”) och när det ser som mörkast ut för det Judiska folket och Israels nation (En kvarleva av det Judiska folket säges vara med när Jesus kommer)

(Detta senaste förvanskas av en del Hebreiska rörelser, som t.ex. Elia Bönearme, som likt ersättningsteologer, menar att detta skedde med det Judiska folket, att de blev "en kvarleva", i anslutning till tiden efter Jesu korsfästelse och Judarnas ”förskingring”.

Det tror jag är blaha i ett försök att tillmötesgå fiendens önskan om mörkning av ändtiden. Fienden vill mörka detta skeende om att Judarna i slutändan enbart DÅ kommer att vara en kvarleva.

Hur skulle han eljest kunna förvilla med en falsk väckelse av Messias troende bland det Judiska folket om det stod klart att den väckelsen kommer först vid kristi sanna tilkommelse och inte sker vid fiendens plagiat av dessa skeenden?)
------

Jag tror att vid Kristi sanna tillkommelse, så DÅ först lyfts Hedna - församlingen för att komma in i sin uppgift för att ”regera med Kristus för 1000 år” (Vad det nu kan innebära?).

Jag tror att det är först DÅ, som i stor skala av den ”kvarleva” som då finns av det Judiska folket och att de då som nation, som täckelset faller för Judarna i stor skala och att de DÅ först, efter att i det skeedet ha sett vem de stungit och upphängt på trä och inte längre förblindas av den falska väckelsen (avfallet som de dragits med in i från den avfallna kristenheten), kommer in i sin kallelse och uppgift.
------

Våra andliga rötter går tillbaka till Abrahams tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Våra andliga rötter går tillbaka till Kristi person själv av Gud och människa försonade/förenade.

Våra andliga rötter sitter inte i Hebreiska rötter, eller att vi börjar följa Judiska seder, riter, högtider och tideräkning, utan i att vi rotas in i vinträdet Kristus.

Där kommer också de med Hebreiska rötter (det Judiska folket) att rotas, den dag de kommer till en sann tro på rätt Kristus. Men detta kommer att föregås av all sköns plagiat, där jag befarar att även dagens Hebreiska rörelser verkar för dessa plagiat.
----

Inte heller sitter våra andliga rötter i ”Moderkyrkan”, eller några andliga företeelser på den andliga arenan. De enda sanna andliga rötterna, sitter i en personlig umgängelse med den sanne Jesus Kristus!!

En sann umgängelse med Skriftens Jesus obesudlad av allsköns bråte av "traditioner" och "kristen utövning" under självutnämnda påvar i alla de sammanhang som vi idag ser på den andliga arenan.

HaFo

Forts inlägg

--------------

Inlägg 2

Anders säger:

”Konstigt att de katoliker som kommer från Spanien eller enkla katoliker från Sydamerika inte fortsätter sin Mariatillbedjan när de kommer till Sverige. Att be om förbön är en helt annan sak.”

HaFo:

Vill Du Anders förklara skillnaden mellan att tillbe Maria och att be henne om hjälp i förbön? Är inte detta bara ordvändningar i ett försök att komma från Bibelns uppmaning om att inte ta kontakt med de kroppsligt avsomnade (dit Maria hör i väntan på kroppens uppståndelse).

Pekar inte Ordet här på, att denna utövning att vända sig till kroppsligen avsomnade, är att ge sig i lag med ”onda andars spel” och är inte frågan om ngt annat än spiritism och som kommer att leda till ockulta manifestationer, som gråtande oljedrypande madonnor, Maria – uppenbarelser etc.

Precis som ”vördnad” av Ikoner kan leda fram till detta. Liksom att ”vörda reliker och deras döda ben” leder fram till ockulta manifestationer.

-------

Återger lite fakta från KK:s eget material vad de förmedlar och reser så frågan till Dig Anders, handlar detta om sann kristen tro och ber Dig så i detalj att kommentera innehållet.

Jag börjar lite lätt men en undran hur Du ställer Dig till nedanstående fakta, men kommer att vidare återge fakta från KK:s egen katekes, så studera den, så Du han gå i svaromål för vad som där förmedlas
-------

Alltså bara nu Anders, som en lätt start till förklaring var Du står:
--------

Några citat ur ”Marias härlighet” skriven av en Biskop Alphonse de Ligouri (som är helgonförklarad) :

”Maria är i sanning en medlare av frid mellan syndare och Gud. Det är enbart genom Maria som syndare får förlåtelse. Maria är vårt liv...Maria upprättar syndaren till liv, de får nåd på grund av hennes förböner. Den som inte kommer till Maria för att få hjälp faller och går förlorad. sid 80 - 94

”Den heliga Kyrkan befaller att man tillbeder Maria speciellt. Man frågar Gud om många saker men får dem inte. Går man istället till Maria så blir ens önskningar uppfyllda, för hon är drottning t.o.m. över *******t och hon befaller alla djävlar” sid 127 - 143

”Maria kallas vägen till himmelen eftersom ingen kan komma in i detta rike utan att gå genom henne. Vägen till frälsning är bara öppen genom Maria, och eftersom vår frälsning ligger i Marias hand...blir alltså den som beskyddas av henne frälst och den som är utan hennes beskydd går förlorad”. sid 160 - 170

”På Marias befallning måste alla lyda, även Gud..på så sätt..har Gud ställt hela Kyrkan..under Marias herravälde.” sid 180 -181

”Maria är fridsmäklaren mellan syndaren och Gud...Vi får oftast fortare det vi frågar efter när vi anropar Maria, än när vi åkallar Jesu namn. Hon är vår frälsning, vårt liv, vårt hopp, vår rådgivare, vårt beskydd, vår hjälp. O, Maria! Hela treenigheten gav dig ett namn..som är över alla andra namn och inför dig ska alla knän böjas, i himmelen, på jorden och under jorden.” sid 197, 254, 257,260
------

Jag har efterfrågat bland företrädare för katolicismen hur de ser på ovan återgivna citat ur en bok av en helgonförklarad biskop i katolska kyrkan, som på grund av sitt ämbete inte kan ta fel eller ifrågasättas.

Jag har fått de mest kryptiska svar och inte ett enda värt namnet av ärlighet och sanning. För ingen vågar ju ifrågasätta en katolsk biskop som dessutom är helgonförklarad!

Varför vågar ingen katolik säga att detta som jag återger här ovan är villfarelse? Eller anser de att det inte är villfarelse?

Vad anser Du Anders kring innehållet, skriven av en Biskop Alphonse de Ligouri (som är helgonförklarad) kring Marias härlighet?

Vad anser alla kristna ledare inkluvsive Ekman, som genom sin bejakning av katolicismen och dess företrädare, därmed bejakar ovanstående?

HaFo

Re: Återger en del inlägg som jag gjort på Aletheia blogg

Jag anknyter här till vad jag sände igår med fortsatta inlägg på Aletheia blogg. Gå gärna direkt in där på

Aletheia.se

för att kunna fånga hela sammanhanget:
-----

Du svarade aldrig Anders på frågan vad Du anser om innehållet, skriven av en Biskop Alphonse de Ligouri (som är helgonförklarad) kring Marias härlighet.

Den fråga Du ställde till mig har ingenting med detta spörsmål att göra. Jag återkommer senare till Din fråga när jag begrundat den.

Begrunda Du så igen innehållet och säg bara enkelt ja eller nej på frågan, om Du anser detta vara uttryck för sann kristen tro.

Om Ditt svar är nej, så blir då frågan för Dig att förklara, hur en villolärare kan bli helgonförklarad av KK!?
--------------

citat ur ”Marias härlighet” skriven av Biskop Alphonse de Ligouri:

”Maria är i sanning en medlare av frid mellan syndare och Gud. Det är enbart genom Maria som syndare får förlåtelse.

Maria är vårt liv…Maria upprättar syndaren till liv, de får nåd på grund av hennes förböner. Den som inte kommer till Maria för att få hjälp faller och går förlorad. sid 80 – 94

”Den heliga Kyrkan befaller att man tillbeder Maria speciellt. Man frågar Gud om många saker men får dem inte. Går man istället till Maria så blir ens önskningar uppfyllda, för hon är drottning t.o.m. över *******t och hon befaller alla djävlar” sid 127 – 143

”Maria kallas vägen till himmelen eftersom ingen kan komma in i detta rike utan att gå genom henne.

Vägen till frälsning är bara öppen genom Maria, och eftersom vår frälsning ligger i Marias hand…blir alltså den som beskyddas av henne frälst och den som är utan hennes beskydd går förlorad”. sid 160 – 170

”På Marias befallning måste alla lyda, även Gud..på så sätt..har Gud ställt hela Kyrkan..under Marias herravälde.” sid 180 -181

”Maria är fridsmäklaren mellan syndaren och Gud…Vi får oftast fortare det vi frågar efter när vi anropar Maria, än när vi åkallar Jesu namn.

Hon är vår frälsning, vårt liv, vårt hopp, vår rådgivare, vårt beskydd, vår hjälp.

O, Maria! Hela treenigheten gav dig ett namn..som är över alla andra namn och inför dig ska alla knän böjas, i himmelen, på jorden och under jorden.” sid 197, 254, 257,260
---------------------------

HaFo

--------------------------------------------------------

Anders med adress till mig:

”Jag står tillsammans med ortodoxa och orientaler och en hel del protestanter; alltså ca 1,5 miljarder. Jag känner mig inte ensam… Dina misstolkningar och missuppfattningar om oss katoliker får stå för dig själv.”
-----

HaFo:

Jag menade inte att Du skulle känna Dig ensam i välden, utan här på bloggen, där Du menade att alla ansåg att KK var skökan.

Jag visade då på att jag inte menar att KK ensam skulle utgöra skökan. Du kan läsa igen mitt inlägg tidigare, om den bredd och omfattning som avfallet, skökan redan har idag från mit inläggg igår.
------------

Vill Du så konkret visa på mina misstolkningar och missuppfattningar kring katoliker, som du påstår att jag har.

Jag återger ofta ur KK:s eget material utan att tolka. Låter det ofta tala för sig själv och innehållet kan ofta knappast misstolkas.

Visst lägger jag ibland in kommentarer. Visa då konkret på vad i dessa kommentarer, som är misstolkningar och missuppfattningar.

HaFo

------------------------------------

Anders som förklaring till att det är skillnad på att tillbe Maria och att be till henne:

”Hur kan någon vilja avskilja Guds himmelska vänner från individer som hon betraktar som vänner att ”umgås” och bedja tillsammans med? Att be dig om förbön är ok, därmed också mina himmelska vänner.”
-------

HaFo:

Ingen människa har ännu vare sig beträtt himlen eller *******t.

Bibeln säger att ”den eviga elden” (*******t, gehenna), är berett för djävulen och hans änglar” (Matt. 25: 41).

Upp. Kap. 19 å 20 (läs gärna allt), tecknar så i vilken ordning *******t ”den eviga elden”, kommer att inhysa de som då i slutändan, kommer att höra hemma där:

”…Och vilddjuret blev gripet, därjämte och den falske profeten…båda blev de kastade i eldsjön som brann av eld och svavel …

… Och han grep draken, den gamle ormen, det är djävulen och satan och fängslade honom för tusen år …

men när de tusen åren har gått till ända ska satan komma lös ur sitt fängelse. Han ska då förvilla de folk, som bo vid jordens fyra hörn …

Och djävulen som förvillade dem, blir kastad i samma sjö av eld och svavel, dit vilddjuret och den falske profeten hade blivit kastade, och de ska där plågas natt och dag i evigheternas evigheter …

… Och döden och dödsriket blev kastade i den brinnande sjön … och om ngn inte fanns skriven i livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön …”
-----

Men var befinner sig då djävulen och de onda andemakterna nu, om de inte är i *******t?
Ef. 6:12:

”Ty den kamp vi har att utkämpa är en kamp inte mot kött och blod, utan mor furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter I HIMLARYMDERNA”
---

Alltså är de inte idag i *******t, den brinnande sjön, Gehenna!! Utan i ”himlarymderna”.
---

Men var befinner sig då de kroppsligen avsomnade (troende resp. icke – troende) i väntan på kroppens uppståndelse?

Enligt Luk. Kap. 16. så synes det finnas två avdelningar i ”dödsriket”, där det ena (för dem som dött i tron på Jesus) befinner sig i ”Paradiset eller Abrahams sköte”.

Som verkar vara en slags ”förgård i Kristi närhet”, i väntan på kroppens uppståndelse, för att därefter gå in i den eviga härligheten i Guds gemenskap.

”*******ts förgård”, synes kallas ”Hades” eller ”pinorummet” Mellan dessa två ”förgårdar”, till respektive slutdestinantion, är som texten i Lukas beskriver, ett ”svalg”, så att ingen efter den kroppsliga döden, kan ha ”nå ngn övergång, eller kontakt med varandra”.

Lika lite ger Bibeln utrymme för att det från någondera sidan, skulle kunna vara möjligt, att ha kontakt med vårt ”tid och rum”.

Det gäller även Maria, som nu befinner sig i ”himlens förgård”, ”Paradiset” i väntan på kroppens uppståndelse, innan hon ingår i evigheten i Guds gemenskap.

Och som inte kan, vare sig ta emot böner eller ha kontakt med människor – när så säges ske, så handlar det om ockulta manifestationer och onda andars spel. Hur väl maskerat det än är av from religiös utövning.

HaFo

-----------------

Anders, Du vägrar svara på min fråga om vad de Ligouri (som är helgonförklarad) framför kring Marias härlighet är sann kristen tro eller inte.

Du menar att Din fråga till mig hänger samman med det svar Du ska ge om innehållet från de Ligouri kring Marias härlighet om det är sann kristen tro eller inte.
-----

Din fråga var:

”Var Jesus jude ställd under judisk lag och bunden till 10 Guds bud?”
-------

HaFo:

Jag är Svensk medborgare, därmed underställd Svensk lag. Jag är också som människa bunden till 10 Guds bud, om jag genom att uppfylla dem vill leva i min skapares gemenskap genom lagen.

Jesus var Judisk medborgare och ställd under Judisk lag. Som människans ställföreträdare var Han också bunden av Guds lag, om Han skulle försona/förena Gud och människa i sin person, Kristi person för att så, genom att uppfylla i människans ställe, som hon själv var oförmögen till att göra, uppfylla alla Guds krav på människan om hon ville leva genom lagen.

Detta gjorde Jesus i mitt ställe. Trots att all syndens konsekvenser lades på Honom, så besegrades, detroniserades dessa konsekvenser i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och därmed kunde han bära fram det försonande offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) RENA kropp och blod på korset. Ett offer som aldrig mer behöver återupprepas.

Han har därigenom fört mig från lagen, därför att Han i mitt ställe uppfyllde den, in under nåden. Den nåd, förlåtelse av efterskänkt skuld, som för Kristi skull tillräknas mig som en fri gåva från Gud.

Du är knappast nöjd med mitt svar. Jag har i vart fall gjort ett försök att tillmötesgå din önskan.

Hoppas att Du nu då kan tillmötesgå min önskan att svara på min fråga om, vad de Ligouri (som är helgonförklarad) framför kring Marias härlighet, är sann kristen tro eller inte enligt Dig.

Jag har citerat detta två ggr. Och gör det inte igen, utan gå tillbaka och svara gärna konkret vad Du anser om varje påstående som Ligouri gör.

Och är Ditt svar nej på att detta är kristen tro, så är då följdfrågan hur en villolärare kan bli helgonförklarad i KK?

HaFo

----------------------------------------

Vem är påvens Herre?

Den 8 oktober 2000 vigde påven det nya millenniet till Maria (Katolska kyrkans Moder) vid en högtidlig biskopsmässa i Rom. I centrum för Rosenkransfesten som firades denna helgen stod en Fatimastaty, som bars runt medan folket jublade och höjde sina ljus till ett böljande ljushav för Maria ljusets Drottning och kyrkans Moder.
---

Bön till Maria - Nordens Drottning

Maria, Du de kristnas hjälp, Du vet hur innerligt folken i Norden ropar till dig i stunder av glädje, sorg och oro:

Fiskare ropar till dig, du Havets Stjärna! Vägfarande ber om Din förbön, du vår Fru av Vägen!

Föräldrar ber dig att beskydda och leda deras barn, Du det Goda Rådets Moder! Soldaterna från Norden länder, som tjänstgör i FN:s fredsbevarande styrkor anropar dig, du Fredens Drottning!

Heliga Maria, se på varje hem med Din kärleksfulla blick, verka för familjerna den glädje och endräkt som uppfyllde hemmet i Nasaret!

Förena föräldrarna i trofast kärlek och välsigna alla barn. Hjälp de unga att med storsinthet och trofasthet svara på Kristi kallelse. är var och en inse värdet av förlåtelse och broderlig kärlek.

Barmhärtighetens Moder, trösta de gamla och de sjuka. Hjälp de skadade och handikappade. Bistå dem som drabbats av cancer, aids eller andra obotliga sjukdomar.

Ge hopp och nytt mod till alla som är rädda, nedstämda, övergivna och ovälkomna. Rör vid allas deras hjärtan som förlorat tron. alla dem tillbaka hem!

Säg att Fadern älskar dem och väntar på dem med öppna armar. Säg dem att Kyrkan behöver dem!

Vår Fru av Norden, styrk biskoparna, prästerna och ordensfolket i dessa länder. Må de uppfyllas av iver och medkänsla och må de alltid vara sanna vittnen för Guds rike. Se med kärlek på alla våra kristna bröder och systrar. Läk splittringens sår. Hjälp oss, så att vi en dag får glädjas över enheten.

Guds Moder, du är människosläktets krona! Bred ut Din kärleks mantel över oss, så att vi med dig som förebild i allt kan säga: "Må det ske med mig som du har sagt"

Ske Guds vilja, Amen.

Johannes Paulus II Reykjavik den 4 juni 1989.
-----------

HaFo

------------------------------------

Så här gick det till när Anders Arborelius blev vigd till biskop av Stockholms katolska stift den 29 december 1998.

”Efter de övriga biskopsfrågorna föll alla församlade på knä, medan electus lade sig raklång på golvet. Kyrie följdes av helgonlititanian, där ett flertal av de karmelitiska helgonen anropades om förbön – Teresa av Avila, Thérese av Jesusbarnet, Theresia Benedicta av Korset, Johannes av Korset och flera nordiska helgon, bland andra den heliga Birgitta.”
---

Av Hubertus Brandenburg blev han senare i mötet smord med krisma, för att han skulle få ”den mystiska smörjelsen”. (Citatet är från Katolskt magasin nr 1/990129)
---

Kommentar: Att anropa de döda är förbjudet i Bibeln. 5 Mos. 18:11-12 säger att det är en styggelse för Herren att söka hjälp (t ex råd) hos de döda.


Inför Stockholm 750-årsjubileum har biskop Anders Arborelius i Katolskt magasin nr 6/020610 framfört en Mariabön till Vår Fru av Stockholm (när blev Maria vår fru av Stockholm?).

Där ber han en bön till en person som inte ingår i Gudomen, och ger henne en ställning som hon inte har.

Här några citat från bönen:

”Heliga Maria, obefläckade och rena Jungfru...

Heliga Maria, Guds moder, vid Jesu födelse i Betlehem blev du också Kyrkans moder. Hjälp alla kristna i Stockholm...

Heliga Maria, smärtorika jungfru och moder, vid foten av Kristi kors på Golgata blev du hans medhjälpare i återlösningens verk...

Heliga Maria, den Helige Andes tempel... ”


Den katolske biskopen i Sverige Anders Arborelius murade den 26 januari 2003 (dagen innan han träffade pingströrelsens företrädare för ekumeniska samtal) in sex första klassens reliker i altaret i S:t Lars katolska kyrka i Uppsala.

Relikerna bars först in i procession under högmässan och därefter skedde insättningen enligt en särskild ritual.

Med detta menar man att relikerna på ett speciellt sätt ska uttrycka Guds närvaro! Kyrkan invigdes 1985 men saknade då reliker som dock nu genom en jesuitpaters förmedlan skänkts som gåva av en jesuitkommunitet i Chicago.

Samtliga reliker består av kroppsdelar från döda helgons kroppar.

Makabert! Det är inte bara frimurarna som har benknotor och dödskallar i ”garderoben”!
---

HaFo

--------------------

Anders säger med anledning av mitt svar på hans fråga här ovan:

”Bra. Då är vi överens om att Kristus stod under 10 Guds bud och skulle ära och hedra och lyda sina föräldrar.

Därmed får Maria en särställning. Hon är Kristi mänskliga moder; alltså Guds Moder för den mänskliga naturen upptogs från henne och hela ”personen Kristus” föddes av henne. Därmed får denna kvinna en särställning. Att gå till Maria, gör att Sonen måste lyda…”
---------------------

HaFo:

Här blandas nu verkligen äpplen och päron i Anders förvillade värld. Ja, Maria är Jesu mänskliga moder och i arvet från henne enligt Rom. Kap 8, så är Han därmed ”född i syndigt kötts gestalt”.

Men det är inte arvet från Maria, som gör att fortsättningen lyder, att Jesus ”fördömde synden i köttet” i arvet från Maria. Det har att göra med att Jesus även är avlad av Helig Ande och är Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

Jesus följer aldrig syndens natur ”född i syndigt kötts gestalt” i arvet från Maria, utan genom sin förening med Gud, så i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, så ”fördömer han synden i köttet” och försonar/förenar Han Gud och människa i sin person.

Och därmed kan Han, helt Maria förutan, bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.
----------------------------

Hoppas att Du nu då Anders, efter Ditt vilsna inlägg, kan tillmötesgå min önskan, att svara på min fråga om, vad de Ligouri (som är helgonförklarad) framför kring Marias härlighet,huruvida det är sann kristen tro eller inte enligt Dig som han framför.

Jag har citerat detta två ggr. Och gör det inte igen, utan gå tillbaka och svara gärna konkret vad Du anser om varje påstående som Ligouri gör.

Och är Ditt svar nej, på att detta är kristen tro, så är då följdfrågan, hur en villolärare kan bli helgonförklarad i KK?

Sluta nu glida Anders och ge klara svar om Du nu verkligen är seriös med Din kristna tro!
---------------

HaFo

-------------------

Sleepaz säger med adress till mig som försvar för att vi som kristna ska ta kontakt med kroppsligen avsomnade som t.ex. Maria:

Enok, Elia blev upptagna till herren. Jesus talar med Moses och Elia på berget (Matt 17)
----------

HaFo:

Du gör en halsbrytande manöver och drar för långt gående konsekvenser utifrån denna händelse Sleepaz, för att börja bygga en lära om att vi ska tilltala de kroppsligen avsomnade.

Dina konsekvenser är här för långt gångna av två orsaker:
-----

1. Det vore att ställa sig själv på samma nivå, position och uppdrag som Jesus hade, att utifrån detta mena att samma sak gäller de troende som Jesus i denna situation.

2. Det vore också att bortse från vad Gud i sitt ord säger oss om oss människors förmåga och möjlighet till att ha kontakt med de kroppsligt avsomnade eller de med oss och varnar för sådan utövning utan uttalar en varning om att man då kommer in under onda andars spel.
-----

Om Jesus i egenskap av fullt ut Gud och fullt ut människa, för sin uppgift hade behov av att samtala med Mose och Elia, så säger det inget om, att vi som troende skulle syssla med ngt sådant.

Det säger heller ingenting om var Mose och Elia befinner sig i väntan på kroppens uppståndelse, utan samtalet med dem för Jesus bör ha skett med dem utifrån Bibelns undervisning om att de troende kroppsligt avsomnade, befinner sig i Abrahams sköte eller Paradiset i väntan på kroppens uppståndelse och den slutliga ingången in i Guds eviga gemenskap med sina uppståndelsekroppar.

----

De kunde visa sitt engagemang genom att Jesus samtalade med dem över den här tidens konstruktionens tid och rum.

Men det säger inte att ngn annan än Jesus, skulle uppmanas till att söka efter kontakt med Mose Elia, helgon och Maria, eller att dessa skulle kunna ha kontakt med oss.

Tänk vilka obibliska konsekvenser som man försöker dra fram från en bibelvers, för att försöka styrka katolicismens förförelse.

HaFo
--------------------------


Wilfrid Stinissen i en insändare i Katolskt Magasin 2008-05-02:

Enheten kan inte förverkligas så länge man inte erkänner påvens primat.

Den 28 mars 2008 bad påven en Maria-bön med tusentals pilgrimmer samlade vid hans residens i Castelgandofo, detta med tanke på en kongress, First World Apostolic Congress on Divine Mercy, som skulle hållas i Rom kommande veckan.

"Vi lägger kongressen under det himmelska beskyddet av mest Heliga Maria 'Mater Misericordiae' (Medlidandets Moder).

Till henne anförtror vi den stora angelägenheten av fred i världen, att Guds nåd må åstadkomma det som är omöjligt för endast mänskliga ansträngningar, och ingjuta i hjärtan mod för dialog och försoning."
---

Enligt dekret från Rom, den 21 november 2007, kan alla katoliker som ber inför våra kyrkors statyer av Lourdesmadonnan dagligen få fullständig avlat, under de sedvanliga villkoren, från Herrens Frambärande i Templet (2 februari) – Lourdesdagen (11 februari)om man ber någon bön till Vår Fru av Lourdes inför hennes bild.

Jubileet startade den 8 december förra året och avslutas den 8 december i år (dvs. Marie Obefläckade Avlelses Högtid). Fullständig avlat kan alltså dagligen erhållas för varje pilgrim som besöker Lourdes.

Bland annat måste en bön bes "till Maria som Vår Fru av Lourdes". Se Katolska kyrkans hemsida.
---

Wilfrid Stinissen i en predikan på S:t Davidsgården i Rättvik som hölls i samband med Bergets 45-års jubileum:

Till enheten i tron hör att man erkänner biskopen av Rom som innehavaren av ett enhetens ämbete som bär ansvar för hela kyrkan.
---

Dialogen med övriga religioner - Påvens hälsning till religiösa ledare samlade på buddhisternas heliga berg i Japan:

As you assemble on the sacred Mount Hiei, representing different religions, I assure you of my spiritual closeness.

May your prayers and cooperation fill you with God’s peace and strengthen your resolve to witness to the reason of peace which overcomes the irrationality of violence!

Upon you all I invoke an abundance of divine blessings of inspiration, harmony and joy. Zenith 070821.
---

I januari 2007 hölls en dialog mellan katolikerna och buddhisterna under mottot "Abiding in Christ; Taking Refuge in the Buddha".
---

HaFo kommentar:

Den religions synkretism, som nu växer fram under katolicismen och dess företrädares försök till att få in ”alla kättare in under den sanna moderkyrkan” och även i enhetens namn börjar bejaka och ”föra dialog” med hinduism, Buddhism och snart sagt all form av religionsutövning, är väldigt skrämmande.

Den som inte ser, att här finns krafter som verkar för att förbereda avfallet, som ska hälsa plagiatet av Kristus, en annan, en istället för Kristus välkommen som Kristus, måste ju ha på ngt sätt blivit förblindad!

HaFo

Re: Återger en del inlägg som jag gjort på Aletheia blogg

Ta gärna del av inläggen kring detta ämne på Aletheia. se för att få hela sammanhanget
--------------------------------------------------------------------


Anders säger:



”de Ligouri blev inte helgonförklarad för rätt lära. Det är för att tron, hoppet och KÄRLEKEN fullkomnats som heligförklarandet sker”
——



HaFo:



Vilken rappakalja! Man kan alltså vara helt vilsen och uppenbar villolärare i KK men ändå bli helgonförklarad. Hur vilset kan det egentligen få bli?
——



Anders säger:



”De Ligouri var en italiensk romantiker och oerhört mariologisk och använde liknelser och vacker prosa i sin mariologi”
—–



HaFo:



Så att vara romantiker, använda liknelser och prosa, gör det legalt att förmedla villfarelse som svart på vitt De Ligouri står för? Huga, hur långt är man som katolik beredd till, att till varje pris försvara katolicismens förförelse!?

----



Anders säger:



”Att be Maria om något är alltid underförstått att Maria går till sin Son. Maria är så intimt kopplad med sin Son att de två inte kan skiljas (vad Gud har sammanfogat, kan ingen skilja åt…). Att t.ex. se detta uttalande i ljuset av att Maria är Guds Moder (Sonen blir då tvungen att lyda henne);
——-



HaFo:



Vilken skrämmande rappakalja igen! Ingen Son är så intimt kopplad till sin mor så att han inte blir en vuxen person som går sin egen väg oberoende av sin mor.



Hur är det möjligt att bli så blind, så att man inte själv här ser vad det är man säger, att det INTE är Jesus som är Herre, utan Maria, som Jesus har att underordna sig Maria, som egentligen inte bara då är Frälsare, utan även är Herre som Jesus har att underordna sig.



Denna villfarelse som jag inte trodde att Anders ännu var redo att avge följer så i följande bejakande i hans inlägg:



”Den heliga Kyrkan befaller att man tillbeder Maria speciellt. Man frågar Gud om många saker men får dem inte. Går man istället till Maria så blir ens önskningar uppfyllda, för hon är drottning t.o.m. över *******t och hon befaller alla djävlar”



Anders:



så är det helt i linje med vad katolsk tro lär. Maria är den som Sonen lyder och Han verkställer det hon ber om; jmf Joh 2. Samma sak med;



”På Marias befallning måste alla lyda, även Gud..på så sätt..har Gud ställt hela Kyrkan..under Marias herravälde.”



”Maria är fridsmäklaren mellan syndaren och Gud…Vi får oftast fortare det vi frågar efter när vi anropar Maria, än när vi åkallar Jesu namn. ”



Anders:



De sista citaten ska inte ses i motsats till Gud eller överordnat Gud. Allt Maria fått har hon fått av skaparen;



”Hon är vår frälsning, vårt liv, vårt hopp, vår rådgivare, vårt beskydd, vår hjälp. O, Maria! Hela treenigheten gav dig ett namn..som är över alla andra namn och inför dig ska alla knän böjas, i himmelen, på jorden och under jorden.”
——–



Anders bejakande av förförelsen som De Ligouri framför borde väl innebära, att inga här vidare lyssnar till vad han har att förmedla. Hur är det möjligt att komma så vilse som Anders här uppvisar?



HaFo



----------------------------------------------------------------



Anders går t.o.m i försvar för den förförelse som Biskop Alphonse de Ligouri förmedlar i sin skrift om Marias härlighet (se tidigare inlägg).


Då är blockeringen och blindheten så totalt kompakt, så att det knappast går att föra ett meningsfullt samtal.



Bibelorden om att skudda stoftet av sina fötter, eller om att inte kasta pärlor…, torde då vara relevant.



Då handlar det mer om att försöka informera om vad katolicismen egentligen lär, till de som ännu inte snärjts av katolicismens förförelse, men som dras mot dessa läror (vilket nu sker med ilfart på grund av Ekmans bejakande av dessa läror), så att de förhoppningsvis kan vakna upp över dessa villfarelser innan de hunnit bli förblindade.
——-



Sleepaz säger:



”Jesus är vår förebild.. Skulle han synda emot Mose lag genom att tala med döda, men förbjuda oss att göra det? Varför skulle Jesus utmana ödet på ett sådant sätt, genom att snabbväcka upp två gamla profeter ur dvalan, och visa att han får minsann prata med döda, men inte andra..”

-----



HaFo:



Sleepaz talar här om Gud själv kommen i kroppslig gestalt, som att de som kommit till tro på Jesus vore i samma situation.



Gud själv (Jesus) kan naturligtvis när han finner det vara betydelsefullt kommunicera med kroppsligt avsomnade, som befinner sig i ”Abrahams sköte”, ”Paradiset” i väntan på kroppens uppståndelse.



Men vi människor har att åtlyda Guds uppmaning till människan att hon inte ska syssla med detta, utan att det då för hennes del, leder till frammanande av ”onda andars spel” om människor försöker få kontakt med de kroppsligen avsomnade.



Den som då under from mask vill hänge sig till spiritism, lär väl hitta hur många ursäkter som helst för detta och låta sig missledas av de ockulta manifestationer som det orsakar.
—–



Inget av de Bibelsammanhang som Du hänvisar till talar för att kroppsligt avsomnade kan ha kontakt med oss i denna tiden och rummet och vi med dem.



Inget tyder heller på att det inte är så att de enbart nu befinner sig ”i Kristi närhet” i väntan på kroppens uppståndelse, men att de (utifrån Upp. 6: 9 – 10) i det tillståndet när de hör Gud till, i väntan på kroppens uppståndelsen och ingången in i den eviga gemenskapen med Gud, har möjlighet till kommunikation med Gud, till att uttrycka frågeställningar till Gud:



”Hur länge ska du helige och sannfärdige Herre dröja…”.



Men detta är ju inget som säger att de därmed kan kommunicera med oss och vi med dem. Bibeln avråder oss att söka kontakt med de kroppsligt avsomnade och då gör vi gott i att lyssna till den varningen från Gud.
—–



När det talas om härskaror inför Guds tron, (innan den kroppsliga uppståndelsen skett och de som hör Gud till därmed DÅ FÖRST flyttar in i en evig gemenskap med honom), så ser jag inget som talar för att det då i dessa texter, skulle vara fråga om människor, utan om de härskaror av änglar som betjänar Gud.



Varför räcker det inte med vem Jesus ÄR Gud själv kommen i kroppslig gestalt och offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset?



Varför ska där göras en massa tillägg med läror kring Maria, läror kring sakramentalism, läror om Kristi ställföreträdare på jorden, läror om att utanför KK finns ingen frälsning etc. etc.



Varför får det inte räcka med den enkla frälsande tron på Jesus?



Jo, därför att fienden vill dra så många som möjligt med sig i sitt fall och försöka att i Guds ställe få regera och styra över människan.



Det lyckas han med på ett skrämmande sätt bl.a genom att snärja människor in under katolicismens förförelse



HaFo

---------------------------------------------------------------------------------------------------



Erik Johnsson säger till mig:



”Harry Forsgren, det är inte bara katolska kyrkan utan också Livets Ord och dess syskonkyrkor du avfärdar som andliga falsarier. Två frågor: 1) Du har väl inte köpt katolska kyrkans påfund om treenigheten? 2) Vilket samfund/kyrka/församling tillhör du?”



-------------------------



HaFo:



1. Jag har inte satt mig in i vad katolicismens treenighetslära i alla detaljer går ut på och i vilken mån den är obiblisk.



Vad jag ser i Bibeln är, att ”Jag ÄR Herren, Herren Är en”, utgörs av en sammansatt enhet och helhet av Fader Son och Ande. Jag kan läsa om detta i bl.a. Joh. Kap. 14 – 17. Jag kan också läsa i Bibeln att Jesus är ”uppfylld av all fullhet”, eller som en annan översättning säger och betyder precis samma sak (det finns bara en med all fullhet – Gud själv), så är Han ”Guds fullhet lekamligen”. Alltså är Han Gud själv kommen i kroppslig gestalt.



Mitt förslag är att vi inte nu trasar sönder det ämne, som vi nu håller på med (som företrädare för Messianska föreningen MFS, ofta har en förmåga att göra), utan isåfall fall om vi vill ventilera Gudsbilden, så gör vi det under ett för det spörsmålet avsett ämne.



Jag kommer alltså inte att vidare dryfta detta under denna tråd. Men gärna under en för det ämnet speciellt upprättad tråd.



2. Jag är fortfarande medlem i en Pingstförsamling. Men jag är under förberedelse att ställa frågor till min församlingsledning, för att avgöra om jag fortfarande kan vara med ”på ett sjunkande skepp”, som själva Pingströrelsen idag utgör.



Mina frågor kommer att:



A. handla om hur de idag ställer sig till att Pingsts ledare på ”Riksnivå”, menar att Pingst och trosrörelsen nu är enade och ense!?



B. handla om hur de ställer sig till bejakandet av katolicismen från Hedin, Ekman och Halldorf!?



C. handla om hur de ser på och är medvetna om det avfall som idag växer fram som ska bidra till att hälsa en falsk världsfrälsare välkommen och vad de vidtar för åtgärder för att ta avstånd ifrån och varna för det skeendet.



HaFo



-------------------------------------------------------------------------------------------------



Sleepaz säger till mig angående de kroppsligt avsomnade:



”Du förutsätter att de befinner sig i ett sovande tillstånd. Men verkar de 24 äldste, eller martyrernana under altaret sova? Eller verkar andarna av de rättfärdiga som har fullkomnats (Heb 12:23) sova?”

-----------------------------



HaFo:



Var har jag sagt att de befinner sig i sovande tillstånd?



(Om Du går in på min hemsida och där läser ”Häftet” – ”Kan Gud dö, Jesu Kristi person, den stora stötestenen”, så finner Du vad jag där uttryckt kring den fråga, där Du nu lägger ord i min mun som jag aldrig uttalat.)



Vad jag säger är, att Bibeln inte visar på att vi som människor ( men Gud själv i Jesus Kristus kan), kan eller ska ha kontakt med varandra.



Vad jag har pekat på är att Bibeln uttrycker att vi ”inte ska söka råd” hos de kroppsligen avsomnade, utan att Bibeln uttrycker, att sådan utövning av människan, utlöser ”onda andras spel”.



Den som då inte vill lyssna till Bibelns budskap, utan söker kontakt med de kroppsligen avsomnade i likhet med vad man gör i spåren av katoliciemen och vänder sig till Maria och helgonen, som befinner sig i väntan på kroppens uppståndelse, kommer att bli vilseförd av ockulta manifestationer som gråtande, oljedrypande madonnor och människors stigmatisering av Jesu sår och vill mena att det skulle vara ett verk av Gud och så vilseför man i sin tur andra människor.



De som förmedlar sådan undervisning, som leder fram till dessa falsarium, kommer att få stå till svars för det inför Guds tron en dag. ”Var och en ska för sig göra räkenskap inför Gud”. Och jag skulle inte vilja vara i deras kläder, som en dag ska förklara inför Gud, att de inte lyssnade till hans Ord, om att inte söka råd och kontakt med de kroppsligen avsomnade, utan istället med sina Marialäror vilseförde människor in i spiritism och ockultism.



HaFo



----------------------------------------------------------------



Till Hulda:



Vad Du så förtjänstfullt, återgav från boken av Lönnebo och Dina goda kommentarer därtill och hur dess budskap synes vara väl mottaget nu på LO, visar mycket väl och konkret, på hur det avfall, skökan, som nu förbereds, kommer att vara så mycket bredare och mer allomfattande än enbart KK och katolicismen.



Jag har i tidigare inlägg ovan, visat på ngt av den bredd, som idag förberedelsen för människors sinnen och hjärtan mott avfall, som idag föreligger. En frågeställning som ibland uppstår mitt i alla Dina goda inlägg är:



Har Du själv Hulda, verkligen gjort upp med förförelsen i trosförkunnelsen!? Den ena villan som Ekman idag förenar med den andra, är lika vilset bägge två och nu bara möts de under samma andes förförelse med en annan Jesus, ett annat evangelium från en falsk ande.



HaFo

--------------



(Till de som får del av detta på Min Åsikt och via mail, så sätter jag här in från Lönnebos bok och några av Huldas kommentarer därtill):



--------



från en intervju med biskop Martin Lönnebo.



”Mystiken är gränsöverstigande säger biskop Martin Lönnebo i denna intervju. Själv drömmer ML om att alla världsreligioner skall förenas – med katolikernas påve i Rom som den självklara andliga ledaren”



”I sin bok ”Det visa hjärtat” förespråkar ML öppet religionsblandning” (alltså synkretism) ML avfärdar i boken tanken på att Jesus skulle vara det enda ljuset”


ML skriver vidare i sin bok att han drömmer ”om en kyrka som samlar sig i en allt synligare enhet… i en enda katolsk, ortodox och evangelisk kyrka med Petrus, västerlandets patriark, som den främste bland apostlarna” Och han bekräftar för Magazinet (Världen idag) att han syftar på påven.



I ett av kapitlen beskriver ML i sin bok om sina visioner att kunna förena alla världsreligioner. ”Vilka möjligheter om allt skulle kunna tjäna den enda odelbara kroppen. Skulle inte ett vist hjärta kunna hålla samman de två andra i en enda kropp?”


”Kroppen representerar enl. ML mänskligheten. Världsreligionerna beskrivs i form av 3 väldiga överkulturer; Navelns kultur, Hjärtats kultur och Hjärnans kultur. Hinduismen och buddismen tillhör Navelns kultur, medan Hjärtats kultur står för det rationalistiska Västerlandet. Kristendomen och islam hör, i ML vison, till hjärtats kultur”


Islams sufisms visar på det anser han efter att han känt hettan i en del sufisånger berättar han Magazinet (tidigare Världen idag) beskriver sedan hur frimureriet hämtat inspiration från mysterikulter och andra religioner. Där visar man hur frimureriet anamar Isis, Osiris bland andra främmande gudar, och för i bevis att frimureriet inte är förenligt med kristen tro.

---------------------



Jag kan inte recitera hela boken, säger Hulda. Men så mycket kan jag säga att jag finner det märkligt att man gjort en sådan vändning som man gjort idag på LO (och också andra ställen).


Nu umgås man med frimurare, inga religioner verkar ha fel längre, man mediterar under ledning av präster som utövar zenbuddism i ett av Sveriges New Age-tempel osv och är bästa kompis med påven i Rom.

------



Huga säger HaFo inför den förberedelse av avfallet som nu sker!



HaFo

Re: Återger en del inlägg som jag gjort på Aletheia blogg

Återger tre inlägg som jag just gjort på

aletheia.se

Och där under ämnet: Vilken Ulf Ekman hade fel.
---------------------

Inlägg 1.

Ulf Ekman bejakar numer den katolska läran om att Maria förblev evig jungfru och menar även att när det står om Jesu bröder så skulle det handla om kusiner.

Två Bibelsammanhang tillsammans omkullkastar att Maria skulle ha förbivit evig jungfru.

Matt 1:20: Men när han tänkte på detta, se, då visade sig en Herrens ängel för honom i en dröm och sade: "Josef, Davids son, var inte rädd att ta till dig Maria, din hustru, ty barnet i henne har blivit till genom den helige Ande.

Matt 1:25: Men han rörde henne inte, förrän hon hade fött en son. Och honom gav han namnet Jesus.

Ängelns bud är att han ska ta till sig sin trolovade, dvs flytta ihop och fullborda äktenskapet med samlag.

Matteus förklarar att Josef lyder befallningen, men först efter att Maria fött Jesus. Sålunda står det helt klart att Maria hade sex efter det att Jesus hade fötts.
-----

Detta visar ju att Ekman av idag är fel ute. Men dock, är frågan i ämnet rätt ställd? Finns det en Ekman som var rätt ute förut och nu hamnat fel eller vice verca var fel förut och nu hamnat rätt?

Varför inte inse att Ekman varit fel ute hela tiden!
----------

Ekman har förändrats och utvecklats säger han (och menar därmed att han från ha tidigare tagit avstånd från katolicismen nu bejaka den).

Men samtidigt har han inte ändrat sig säger han, från de grundläggande läror som han startade ut med. Vilket var Kenyons, Hagins, Copelands, Hinns och Sten Nilssons förförande läror:

http://hem.spray.se/harry.forsgren/Kursmaterial.htm

Han har också fortfarande med på LO:s litteraturlista kvar Hinn, som är en klart verifierad villolärare svart på vitt och Ekman har även kvar en del av de böcker som han själv startade ut med och som inte är gammal skåpmat, utan är ngt som även idag förmedlas från Los litteratur: :

TILLINTETGÖR DJÄVULENS GÄRNINGAR

Sammanfattning: Syndafallet bestod i att människan. Guds avbild, föll i synd och överlämnade rådandet över skapelsen till djävulen och istället för människan blev djävulen denna tidsålders gud och herre. Människan dog andligen.

Jesus dog andligen i dödsriket för att vi skulle uppstå andligen. Ikläd dig vapenrustningen så ser djävulen inte skillnad på dig eller Jesus.

Människan kan nu komma tillbaka till Adam och Evas tillstånd innan syndafallet. Identifiera dig med den nya skapelsen så kommer du in i det rådande och dominerande människan egentligen skulle ha haft.

Du kan göra vad Gud gjorde genom människan Jesus. Djävulens stöldgods, överflödande liv, hälsa och välsignelse på alla områden i livet är nu den pånyttfödda människans rättighet. Det är lagligen vårt genom Jesu andliga död.

Citat : "Människan föll i synd och överlämnade rådandet över skapelsen åt djävulen, som blev denna tidsålders gud och herre. Det som hände var att människan, som vandrade i höghet, som var lik Gud och som rådde över skapelsen, tappade sitt rådande. Hon dog till sin invärtes människa. Hon dog andligen" sid 5

"Jesus blev gjord till synd, dog andligen och fördes ned i dödsriket...Gud lät genom den helige Ande en blixt slå rakt ned i dödsriket och uppväckte Jesus." sid 20

" Om Du har vapenrustningen på, så kan inte djävulen se om det är Du eller Jesus som kommer. Han ser ingen skillnad." sid 20
-----------------

DU KAN HÖRA VAD GUD SÄGER

Sammanfattning: Själen och kroppen är yttre skal till människans rätta identitet - anden. Den nya människan är till naturen en ande och har Guds kraft och natur i sig.

Gud talar direkt till Din ande, där umgås Gud med människan. Kunskapen som finns i Din ande skall styra över själen och kroppen.

Sinneskunskap som djävulen kan lura Ditt förstånd och Dina känslor att sätta tilltro till, ska inte få styra Din ande. Om Du är stark i Din inre människa har Du framgång i allt vad Du företar Dig.

Citat : "När Du blev född på nytt blev Du en ande. Du är en ande, har en själ och bor i en kropp..Din invärtes människa är Du..Djävulen låter Dina känslor dominera Din invärtes människa och tar ifrån Dig vad Du har...Gud talar i Din ande exakt vad Du skall göra:" sid 19 o 20 o 26
------------------------

GUD VILL HELA ALLA

Sammanfattning: När människans ande blir född på nytt och skapad till likhet med Gud, kommer Guds hälsa in i Din egen ande och börjar påverka Din själ och slutligen även Din kropp.

För att kunna ta emot helande måste Du emellertid veta att Gud vill hela Dig. Du måste i tro ta emot helande och anse och bekänna Dig helad. Detta budskap ska inpräntas i människans egen ande.

Citat : "När Du blir skapad till likhet med Gud, då kommer Guds hälsa in i Din ande och börjar påverka Din själ." sid 3
---------

Summering:

Är Ekmans ”pudlar” verkligen trovärdiga och bra för kristenheten? Är inte summan av vad vi här ser, att Ekman nu inte enbart håller sig kvar vid förförelsen i trosförkunnelsen, utan även nu sammanför detta med villfarelsen i katolicismen!?

Till att förbereda människors sinnen och hjärtan till att bejaka det avfall, som kommer att möjliggöra en falsk världsfrälsares inträde på arenan. Och detta applåderas av trogna efterföljare!

En del är fortfarande fångna i den förförelse som Ekman via trosförkunnelsen förmedlar, samtidigt som de så riktigt vänder sig emot katolicismen, men ser inte att trosförkunnelsen är lika vilset ute. Det är ungefär som när Ekman så riktigt tar avstånd från liberalteologin, men samtidigt själv förmedlar två lika vilseförande sammanhang.

Andra blir nu snärjda av den katolicism som Ekman idag bejakar och vissa följer sin smorde ledare blint och blir förförda av bägge dessa villfarelser tillsammans som nu mötts under samma vilseförande ande – antikrists ande.

Det verkar som att en del människor vill bli duperade, manipulerade och vilseförda och är beredda till att följa vart vindkast i läran eller följa efter den ene villoläraren efter den andre. Varför?

HaFo

------------------------------------------------

Ett litet axplock av vad KATOLSKA KYRKANS KATEKES lär

Det blir så pass långt så jag gör det till 2 inlägg

Inlägg 1 kring Ett litet axplock av vad KATOLSKA KYRKANS KATEKES lär
----------------

Traditionen och Skriften är likvärdiga

82. Detta betyder, att kyrkan, åt vilken förmedlingen och tolkningen av uppenbarelsen har anförtrotts, "inte får sin visshet om allt i uppenbarelsen inte enbart genom den heliga Skrift. Båda, Skriften såväl som Traditionen, bör därför tas emot i ära med samma hängivenhet och vördnad".

Bara påven och biskoparna har rätt att tolka Bibeln

100. Uppdraget att autentiskt tolka Guds ord har enbart anförtrotts åt kyrkans läroämbete, åt påven och biskoparna som har gemenskap med honom.

Maria föddes utan arvsynd

491. Med tiden blev kyrkan medveten om att Maria, "överhöljd med nåd" av Gud (Luk. 1.28) hade blivit återlöst redan från sin tillblivelse. Det är detta som dogmen om den obefläckade avlelsen (Marias utkorelse och fullkomliga renhet), proklamerad av påven Pius IX år 1854, bekänner:

Maria är Guds Moder

495. Kyrkan bekänner att Maria verkligen är Guds Moder (Theotokos).

Maria syndade aldrig under sitt liv

508. Bland Evas ättlingar valde Gud jungfru Maria för att hon skulle bli hans sons moder. "Högt benådad, full av nåd" är hon "frälsningens mest framträdande frukt": ända från första ögonblicket av sin tillblivelse är hon helt och hållet fri från arvsyndens fläck och har förblivit ren från varje personlig synd under hela sitt liv.

Den syndfria Maria blev med kropp och själ upptagen till himlen och upphöjd till drottning över allting

966. "Den obefläckade Jungfrun hade bevarats fri från varje arvsyndens fläck, och till slut, när hon hade fullbordat sitt jordeliv, blev hon med kropp och själ upptagen i den himmelska härligheten.

Hon upphöjdes av Herren till drottning över allting, så att hon skulle göras än mer lik sin Son, herrarnas Herre, segraren över synd och död" Den heliga Jungfruns upptagelse är ett enastående deltagande i hennes Sons uppståndelse och ett föregripande av de andra kristnas uppståndelse.

Maria bedriver i himlen sitt frälsande uppdrag och kan därför åkallas

969. När hon upptogs till himlen lämnade hon inte sitt frälsande uppdrag. Det skall fortsätta utan avbrott till dess alla utvalda fullkomnats för evigt. Genom sin mångfaldiga förbön utverkar hon för oss den eviga frälsningens gåvor. Därför åkallas den saliga Jungfrun som förespråkerska, beskyddarinna och förmedlarinna.

Den heliga rosenkransen

971. Den kommer till uttryck i de liturgiska högtider som ägnas Guds moder och den Marianska bönen, som exempelvis den heliga rosenkransen, som är en "sammanfattning av hela evangeliet".

Maria är redan förhärligad

972. Jesu moder har redan förhärligats i himlen till kropp och själ.

Maria samverkar med Jesus i frälsningsverket

973. Då Maria uttalar sitt fiat (må det ske) vid bebådelsen och ger sitt samtycke till inkarnationen samverkar hon redan i det verk som hennes Son skall genomföra. Hon är moder överallt där han är Frälsare och huvud för den mystiska kroppen.

Maria upptagen med kropp och själ

974. Den heliga jungfru Maria blev med kropp och själ upptagen till himlens härlighet sedan hon fullbordat sitt jordiska levnadslopp.

Maria är den nya Eva

975. "Vi tror att Guds heliga moder, den nya Eva, kyrkans moder, i himlen fortsätter sin modersroll när det gäller Kristi lemmar.

S:t Peterskyrkan är grundvalen för alla andra kristna kyrkor

834. Från och med det ögonblick då Ordet steg ned till oss har alla kristna kyrkor varit övertygade om och är fortfarande övertygade om att den stora kyrka som finns här (i Rom) är den enda utgångspunkten och grundvalen, eftersom dödsrikets portar enligt Frälsarens egna löften inte har kunnat besegra henne.

Utanför kyrkan ingen frälsning

846. Man kan därför inte bli frälst, om man vet att den katolska kyrkan är instiftad av Gud genom Jesus Kristus som något nödvändigt men ändå vägrar att inträda i den eller stå kvar i den.

Katolska kyrkan gör anspråk på att vara Kristi enda kyrka och den universiella vägen till frälsning

816 "Detta är Kristi enda kyrka - Efter sin uppståndelse överlämnade vår Frälsare henne åt Petrus så att han skulle vara hennes herde - Denna kyrka som har formats och organiserats i världen som ett samfund, förverkligas i (subsistit in) den katolska kyrkan, som styrs av Petrus efterföljare och av biskoparna i gemenskap med honom."

Andra Vatikankonciliets dekret om ekumeniken klargör: "Endast genom Kristi katolska kyrka, som är den universella vägen till frälsning, kan man få del av nådemedlen i deras fullhet.

Vi tror nämligen att Herren endast åt den apostoliska kollegiet, vilket Petrus förestår, har anförtrott alla det Nya förbundets gåvor, för att bilda en enda Kristi kropp här på jorden, i vilken alla de som på något sätt tillhör Guds folk, måste inlemmas till fullo."

Påven är Kristi ställföreträdare med universiell makt över kyrkan

882. Påven, biskop av Rom och Petrus efterföljare, "är den ständiga och synliga principen och grundvalen för enheten mellan de många biskoparna och de troende". -

"I kraft av sitt uppdrag som Kristi ställföreträdare och hela kyrkans herde har biskopen av Rom nämligen den fulla, högsta och universella makten över kyrkan och kan alltid utöva den fritt."

Påven är ofelbar när han talar i kraft av sitt ämbete och allt sådant trosarv måste hållas med trons lydnad

891. "Biskopen av Rom, biskopkollegiets huvud, innehar denna ofelbarhet i kraft av sitt ämbete. Det sker när han som alla troendes högste herde och lärare som stärker sina bröder i tron, förkunnar en lära i tros- och moralfrågor genom ett slutgiltigt avgörande…".

…När kyrkan genom sitt högsta läroämbete framlägger något "som man skall tro såsom uppenbarat av Gud" och som Kristi lära "måste man hålla sig till sådana definitioner med trons lydnad". Denna ofelbarhet rör allt som finns i det trosarv som den gudomliga uppenbarelsen förmedlat åt oss.

2035. Den högsta graden av deltagande i Kristi auktoritet tryggas av ofelbarhetens särskilda nådegåva. Den omfattar allt det som finns nedlagt i den gudomliga uppenbarelsens skatt.

Gemenskap med de döda genom att be för de döda så att de blir befriade från sin synd

958. Gemenskapen med de avlidna. "Pilgrimskyrkan är starkt medveten om denna gemenskap med hela Jesu Kristi mystiska kropp. Från kristendomens äldsta tid har hon hållit minnet av de döda i stor vördnad.

Hon har också burit fram böner för dem, eftersom 'det är en helig och from tanke att be för de döda så att de skall befrias från synd'" (2 Mack. 12:45). Vår bön för dem kan inte bara hjälpa dem utan också göra deras förbön för oss verksam.

Den som mottagit dopets sakrament (som spädbarn) är frälst

1257. Herren själv framhåller att dopet är nödvändigt för frälsningen. Likaså har han befallt sina lärjungar att förkunna evangeliet och döpa alla folk. Dopet är nödvändigt för frälsningen för dem vilka evangeliet har förkunnats för och som har haft möjligheten att be om detta sakrament.

Kyrkan känner inte till något annat medel än dopet för att säkerställa inträdet i den eviga saligheten. Därför aktar hon sig för att frösumma den uppgift hon har fått av Herren att låta alla dem som kan döpas "födas på nytt av vatten och Ande". Gud har bundit frälsningen till dopets sakrament, men han är själv inte bundet till sina sakrament.

Barn som inte är döpta är inte Guds barn

1250. Barn föds med en fallen och av arvsynden befläckad natur. Också de behöver den nya födelsen genom dopet för att befrias från mörkrets makt och flyttas över till det rike där Guds barns frihet råder.

Dit är alla människor kallade. Att frälsningsnåden är ren, oförskylld gåva framträder särskilt klart i barndopet. Kyrkan och föräldrarna skulle då beröva barnet den oskattbara gåvan att bli Guds barn om de inte lät döpa det kort efter födelsen.

Den som är döpt är förlåten för arvsynden och alla personliga synder

1263. Genom dopet blir alla synder förlåtna, både arvsynden och alla personliga synder, liksom alla syndastraff.

Ur dopfunten föds Nya förbundets folk

1267. Dopet gör oss till lemmar i Kristi kropp. "Vi är ju varandras lemmar" (Ef. 4:25). Dopet inlemmar oss i kyrkan. Ur dopfunten föds Guds enda folk, det Nya förbundets folk, som överskrider alla naturliga eller mänskliga gränser - mellan länder, kulturer, raser eller kön

Forts Inlägg kring Ett litet axplock av vad KATOLSKA KYRKANS KATEKES lär

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inlägg 2 kring Ett litet axplock av vad KATOLSKA KYRKANS KATEKES lär

Den som syndat efter dopet måste motta botens sakrament

980. Det är genom botens sakrament som den döpte kan försonas med Gud och kyrkan: Fäderna hade rätt då de kallade boten "ett mödosamt dop". Detta botens sakrament är för dem som fallit efter dopet nödvändigt för frälsningen, liksom dopet självt är nödvändigt för dem som ännu inte är födda på nytt.

Skärselden

1030. De som dör i Guds nåd och vänskap men är ofullständigt renade även om de är säkra på sin frälsning undergår efter sin död en rening för att uppnå den helighet som är nödvändig för att träda in i himlens glädje.

1031. Kyrkan kallar denna slutliga rening av de utvalda, vilken är något helt annorlunda än de fördömdas straff, för skärselden (reningsorten). Kyrkan har formulerat trosläran om skärselden framför allt på koncilierna i Florens och I Trient.

Allmosor, avlat och botgärningar för de döda

1032. Denna lära stöder sig också på böner för de döda som den helige Skrift talar om: "Därför lät han (Judas Mackabeus) bära ram detta soningsoffer för de döda, för att de skulle befrias från sina synder" (2 Mack 12:46).

Från allra äldsta tid har kyrkan hållit de dödas minne i ära och burit fram böner för dem, särskilt det eukaristiska offret, för att de skulle renas från sina synder och nå fram till det saliga skådandet av Gud. Kyrkan rekommenderar också allmosor, avlat och botgärningar för de döda.

Offret i eukaristin sonar både levandes och dödas synder

1414. I egenskap av offer frambärs eukaristin också för att sona de levandes och dödas synder och för att utverka andliga eller timliga välgärningar av Gud.

Offret i eukaristin blir Kristi kropp och blod

1353. Gåvorna (bröd och vin) frambärs av prästen i Kristi namn i det eukaristiska offret där de blir till Kristi kropp och blod.

Det eukaristiska mässoffret och Jesu offer på Golgata är samma offer

1367. Kristi offer och mässoffret är ett enda offer: "Det är ett och samma offer, det är samme Kristus som frambär sig själv genom prästernas tjänst - han som frambar sig själv på korset.

Endast sättet att offra är annorlunda: "I detta gudomliga offer som äger rum i varje mässa är samme Kristus närvarande som offrade sig själv en enda gång på ett blodigt sätt på korsets altare, och blir offrad på ett oblodigt sätt".

Kyrkan offras också i mässoffret

1368. Eukaristin är likaså kyrkans offer. Kyrkan som är Kristi kropp deltar i sitt överhuvuds offer. Med honom offras hon själv helt och hållet. Hon förenar sig med hans förmedling för alla människor hos Fadern. I eukaristin blir Kristi offer också offret som frambärs av lemmarna i hans kropp.

De troendes liv, deras lovprisning, deras lidande, bön och arbete och hans fullständiga självutgivelse och får på detta sätt ett nytt värde. Kristi offer närvarande på altaret ger alla generationers kristna möjlighet att förenas med hans offer.

Mässan firas i gemenskap med Jungfru Maria

1370. …det är i gemenskap med den saliga jungfru Maria och genom att erinra sig henne liksom alla andra helgon som kyrkan frambär det eukaristiska offret.

Mässoffet frambärs också för de döda

1371. Det eukaristiska offret frambärs också för avlidna troende "som dött i Kristus men ännu inte helt och hållet blivit renade" för att de skall kunna gå in i Kristi ljus och frid…

Transsubstantiationen - förvandlingen till Kristi kropp och blod

1376. …genom konsekrationen av bröd och vin sker en förändring av brödets hela substans till Kristi vår Herres, kropps substans och av vinets hela substans till hans blod: denna förändring kallar den katolska kyrkan med en lämplig och riktig term för transsubstantiation.

Kristus finns i de överblivna oblaterna och vinet

1377. Kristi eukaristiska närvaro börjar med konsekrationen och fortsätter så länge som de eukaristiska gestalterna finns kvar. Kristus är helt och hållet närvarande i var och en av gestalterna och helt och hållet i varje del av dem, så att brödsbrytelsen inte bryter sönder honom.

Kulten att vörda de överblivna hostierna och bära dem i procession

1378. "Den katolska kyrkan har givit och fortsätter att utöva kult, i form av tillbedjan, som tillkommer eukaristins sakrament inte bara under mässan, utan också utanför mässans firande; i det att hon med största omsorg förvarar de konsekrerade hostiorna, visar fram dem för de troende för att de skall vörda dem i högtidlig form och i det att man bär dem i procession.

Alla synder måste bekännas för prästen

1493. Den som vill erhålla försoning med Gud och med kyrkan skall för prästen bekänna alla
svåra synder som han ännu inte har bekänt och som han kommer ihåg efter att omsorgsfullt ha rannsakat sitt samvete. Utan att i och för sig vara nödvändigt rekommenderas ändå bekännelsen av mindre allvarliga fel varmt av kyrkan.

Endast prästen kan förlåta synder

1495. Endast prästerna som av kyrkans auktoritet fått fullmakt till avlösning kan i Kristi namn förlåta synder.

Avlat efterskänker straff både för levande och döda

1498. Genom avlat kan de troende för sig själva och även för själarna i skärselden erhålla efterskänkande av timliga straff, vilka är syndens följd.

Vad menas med avlat?

1471. "Avlat innebär att det timliga straff som man ådragit sig genom synd som redan har utplånats blir efterskänkt inför Gud. Det är ett efterskänkande som en väl förberedd troende kristen erhåller på vissa bestämda villkor, genom ett kyrkans ingripande.

Ty kyrkan är återlösningens förmedlare, och hon fördelar och öser i enlighet med sin auktoritet ur den skatt av tillfyllestgörelse som Kristus och helgonen har samlat."

"Avlaten är partiell eller fullständig, dvs., den kan ge partiell eller fullkomlig befrielse från det timliga straff som hänger ihop med synden." Man kan använda sig av avlaten för levande människor eller avlidna.

Kyrkan har fått fullmakt att förmedla avlat

1478. Det är kyrkan som förmedlar avlaten. Hon ingriper i kraft av den fullmakt att binda och lösa som hon har fått av Kristus till förmån för en kristen människa och öppnar för henne skatten som utgörs av Kristi och helgonens förtjänster för att förmå barmhärtighetens Fader att efterskänka de timliga straff som hennes synder förtjänar.

Så vill kyrkan inte bara komma denna kristna människa till hjälp, utan också mana henne till fromma, botfärdiga och kärleksfulla gärningar.

Kyrkan kan förmedla avlat även för de döda

1479. Eftersom de avlidna troende på reningens väg också är medlemmar av samma de heligas gemenskap kan vi bland annat hjälpa dem genom att erhålla avlat för dem, så att de befrias från de timliga straff som ålagts dem för sina synder.

Vördandet av reliker och andra fromhetsformer

1674. Trosundervisningen bör förutom den sakramentala liturgin och sakrametalierna ta hänsyn till olika fromhetsformer hos de troende och folklig religiositet.

Det kristna folkets religiösa känsla har i alla tider kommit till uttryck i olika former för fromhet som omger kyrkans sakramentala liv, exempelvis vördandet av reliker, besök av heliga platser, vallfärder, processioner, korsvägsandakten, religiösa danser, rosenkransen, medaljer etc.

Slut på Inlägg kring Ett litet axplock av vad KATOLSKA KYRKANS KATEKES lär
--------------------------------

Kommentarer överflödiga. Den som inte ser att detta handlar om villfarelse kring kristen tro, är det knappast möjligt att ”åter föra till ny bättring”.

HaFo

Re: Återger en del inlägg som jag gjort på Aletheia blogg

Jag summerar här de sista inläggen som jag gjorde på Aletheia blogg under ämnet:

Vilken Ekman var fel
--------------

Jag lämnar nu detta ämne och tackar för att jag fått framföra mina tankar kring denna tråd.

Jag gör det med 2 inlägg (för att det inte ska bli så jobbigt att läsa) med en liten summering kring vad jag försökt säga.
-----------

Inlägg 1 med summering och tack för att jag fått framföra mina tankar kring denna tråd.
---------

Går man t.o.m. i försvar för den förförelse som Biskop Alphonse de Ligouri förmedlar i sin skrift om Marias härlighet (se tidigare inlägg vad som där faktiskt förmedlas från ett av KK ansett helgon av villfarelse och hur det från katolicismens företrädare här ovan försvarats).

Menar man att vi inte ska följa Guds Ord, utan att det är obiblisk, självmotsägande och splittrande, att göra det.

Då är blockeringen och blindheten så totalt kompakt, så att det knappast går att föra ett meningsfullt samtal.

Bibelorden om att skudda stoftet av sina fötter, eller om att inte kasta pärlor…, torde då vara relevant.

Då handlar det mer om att försöka informera om vad katolicismen egentligen lär, till de som ännu inte snärjts av katolicismens förförelse, men som dras mot dessa läror (vilket nu sker med ilfart på grund av Ekmans bejakande av dessa läror), så att de förhoppningsvis kan vakna upp över dessa villfarelser innan de hunnit bli förblindade av den falska anden bakom.
-------

Den som inte ser, att detta ovan återgivna från vad katolska kyrkans katekes lär, att det handlar om villfarelse kring kristen tro, utan t.o.m försöker gå i dess försvar, så är det knappast möjligt att dessa skulle gå att ”åter föra till ny bättring”.
------

Lika lite som det går att få människor, liknande de som sitter fast i katolicismen, som här så avslöjande framträder, så går det att få de som fastnat i trosförkunnelsen, att se blindheten man fastnat i. Och nu ska Ekman sammanföra dessa fördärvliga lärosystem.

Det handlar om att informera om vad dessa falska lärosystem handlar om, så att de som dras till dem, kan vakna upp i tid, innan de blivit förblindade och vilseförda av en annan Jesus, ett annat evangelium framlagt av en villfarelsens andemakt.
--------

Dock skökan, avfallet är så långt mycket mer omfattande än dessa bägge falska lärosystem. Avfallet , skökan, kommer att var mycket bredare och mer alltomfattande av falsk kristen verksamhet och religionsutövning, som alltmer kommer att enas in under den falske profetens och den falske världsfrälsarens ledarskap.

I förberedelsen av det avfall som ska möjliggöra den falske världsfrälsarens inträde, ligger många företeelser präglade av samma falska ande som i katolicismen och trosförkunnelsen.
------

Här får vi även räkna in alla dottersvulster i spåren efter Kenyon, Branham, Hagin, Brown, som via rörelser som Joels arme, Apostlarörelsen, Profetrörelsen, Last Sons of God, Kingdom Dominion etc. förmedlat falsk ande och lära.

Vidare får vi räkna in alla som under falsk ande, lära tro och utövning, bedrogs i spåren efter Toronto – välsignelsen, Pensacola – väckelsen, Bentley och Lakeland – väckelsen fram mot Mike Bickle och IHOP awakening, fram emot kopplingar till Emercing Church och dess koppling till ”de Nya mystikerna”, under Crowder som verkar ha plockat upp manteln efter Bentley i Lakeland.

Forts Inlägg med summering och tack för att jag fått framföra mina tankar kring denna tråd.

----------------------------------------------

Inlägg 2 med summering och tack för att jag fått framföra mina tankar kring denna tråd.
----------

Förvillelsen idag på den andliga arenan, är kompakt för att förbereda människors sinnen och hjärtan till att hälsa det falska plagiatet av världsfrälsaren välkommen. Det sker under sken av att älska väckelse, sken av att älska Jesus, sken av att älska sina medsyskon, sken av att vara solidarisk, vidsynt och tolerant, sken av att tillsammans vinna världen för Kristus och att förverkliga Jesu enhetsbön.

I och med KK:s utspel om dialog med Budhismen, Hinduismen, Islam etc. och att de alla säges be till samma Gud, så är ju även vägen öppen för att allt kommer att samlas av religionssynkretism in under den falske profeten och den falske världsfrälsarens ledarskap.
—–

Jag tror att även i detta avfall som nu förbereds med plagiat av Kristi tillkommelse och välkomnandet av en falsk världsfrälsare, så måste vi även räkna in en del Hebreiska rörelser och deras verksamhet.

Är det inte i själva verket så, att den Judevänlighet och Israelvänlighet, som i en del sammanhang idag framträder, egentligen handlar om en förberedelse av de plagiat av Kristi sanna tillkommelse och plagiat av att det Judiska folket och Israel som nation kommer in i sin kallelse och uppgift vid Kristi sanna tillkommelse?
——

Jag har svårt med uttrycken som används i Hebreiska rörelser, om att upptäcka våra Hebreiska rötter och att vi ska börja följa Judiska seder, riter, högtider och deras tideräkning, för att på så sätt förbereda Kristi tillkommelse och få del av Guds välsignelse. Jag anar att vad som här förbereds är ett plagiat av Kristi sanna tillkommelse!

Precis som man bland väckelsekristna menar att församlingen måste nå en viss bredd och status för att Kristus ska kunna komma tillbaka och därmed från det hållet förbereder ett falskt plagiat,

så tror jag vi här förbereds för en falsk väckelse med Messias – troende, som ska nå en viss status och bredd så att Messias ska kunna komma tillbaka. Jag tror att dessa falska väckelser kommer att mötas in under den falske profetens och den falske världsfrälsarens ledarskap.
——

Jag tror att den sanne Kristus kommer, när det är som mörkast både i församlingen (”ska jag finna tro när jag kommer”) och när det ser som mörkast ut för det Judiska folket och Israels nation (En kvarleva av det Judiska folket säges vara med när Jesus kommer)

(Detta senaste förvanskas av en del Hebreiska rörelser, som t.ex. Elia Bönearme, som likt ersättningsteologer, menar att detta skedde med det Judiska folket, att de blev ”en kvarleva”, i anslutning till tiden efter Jesu korsfästelse och Judarnas ”förskingring”.

Det tror jag är blaha i ett försök att tillmötesgå fiendens önskan om mörkning av ändtiden. Fienden vill mörka detta skeende om att Judarna i slutändan enbart DÅ kommer att vara en kvarleva.

Hur skulle han eljest kunna förvilla med en falsk väckelse av Messias troende bland det Judiska folket om det stod klart att den väckelsen kommer först vid kristi sanna tilkommelse och inte sker vid fiendens plagiat av dessa skeenden?)
——

Jag tror att vid Kristi sanna tillkommelse, så DÅ först lyfts Hedna – församlingen för att komma in i sin uppgift för att ”regera med Kristus för 1000 år” (Vad det nu kan innebära?).

Jag tror att det är först DÅ, som i stor skala av den ”kvarleva” som då finns av det Judiska folket och att de då som nation, som täckelset faller för Judarna i stor skala och att de DÅ först, efter att i det skeedet ha sett vem de stungit och upphängt på trä och inte längre förblindas av den falska väckelsen (avfallet som de dragits med in i från den avfallna kristenheten), kommer in i sin kallelse och uppgift.
——

Våra andliga rötter går tillbaka till Abrahams tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Våra andliga rötter går tillbaka till Kristi person själv av Gud och människa försonade/förenade.

Våra andliga rötter sitter inte i Hebreiska rötter, eller att vi börjar följa Judiska seder, riter, högtider och tideräkning, utan i att vi rotas in i vinträdet Kristus.

Där kommer också de med Hebreiska rötter (det Judiska folket) att rotas, den dag de kommer till en sann tro på rätt Kristus. Men detta kommer att föregås av all sköns plagiat, där jag befarar att även dagens Hebreiska rörelser verkar för dessa plagiat.
—-

Inte heller sitter våra andliga rötter i ”Moderkyrkan”, eller några andliga företeelser på den andliga arenan. De enda sanna andliga rötterna, sitter i en personlig umgängelse med den sanne Jesus Kristus!! En sann hjärtats tro från Guds Ande och Ord över vem Jesus Kristus egentligen Är – Gud själv kommen i kroppslig gestalt och en oförvanskad betydelxse av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset.

Alltså en sann umgängelse med Skriftens Jesus obesudlad av allsköns bråte av ”traditioner” och ”kristen utövning” under självutnämnda påvar, falska ledare, falska läror och falsk utövning av kristen tro som jag ovan hänvisat till i alla de sammanhang på den andliga arenan, som idag förbereder det avfall som Bibeln säger måste ske för att den falske världsfrälsaren ska kunna träda fram.

Som sagt, så lämnar jag nu detta ämne och tackar för att jag fått framföra mina tankar kring denna tråd.

HaFo