HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Återger ett mail som jag fick med information och kommentarer till vad bl.a. kristna konferenser i sommar erbjuder sina besökare är:

TIKVA = utbildning i ”kristen yoga”.

Jag ger efter att jag delgett delar av mailet några egna kommentarer.
-------

Från mailet:

Varning för Löttorp, Nyhemsveckan & Torpkonferensen som vilseleder människor in i Tikva!

Jag sänder även detta e-mail med ett bedrövat hjärta och kan inte förstå hur någon som känner Jesus Kristus kan öppna sig upp för sådant här,
ännu mindre kan jag förstå hur kristna ledare, som borde värna om församlingshjorden, kan öppna kyrkodörren vidöppen och bjuda in detta…

Jag känner att jag behöver varna för detta eftersom det tydligen är ”innegrejen” på kristna konferenser i sommar… Djupt tragiskt!

Om dessa konferenser har tagit in Tikva - hur många fler konferenser i sommar kommer då inte också att luras in i detta, för att inte tala om tusentals besökare som kommer att vilseledas in i New Age / Yoga – för det är dess rätta källa!

Om dessa konferensledare inte har mer andlig urskiljningsförmåga än att ta in Tikva, så ifrågasätter jag faktiskt deras andliga urskillningsförmåga för allt annat som kommer att ske på dessa konferenser (bl.a. talare, ”workshops” och barnunderhållning) - jag skulle vilja påstå att de inte är ”Bibliskt pålitliga”… Var på er vakt!

Våga stå upp för Sanningen och våga sprida och varna om detta!

Om vi vill vara rädda om våra själar - vad vi än gör; gå inte på detta!

Låt oss hålla oss till Guds Rena och Sanna Ord – där finns ALLT vi behöver!

Gud har andats liv i oss och ger oss nåden att andas varje dag – vi lever ENDAST för att Han så önskar – låt oss ge Honom all ära i och genom våra liv!

För Sanningen, Karin Jansson

Ty inte mot sanningen förmår vi något, utan endast för sanningen. 2 Kor. 13:8
----

http://www.lottorpscamping.se/index.php/kalender-83.html?day=20100726

08:00 - 08:30 - Tikva på stranden - Mimmi Edin leder oss i Tikva-rörelser.
---------------
http://www.tikva.se/index.php/tikva-bilder.html:

Tikva på Löttorps Camping vecka 30 2010 –

http://www.tikva.se/index.php/visar-nyhet/items/tikva-pa-loettorps-camping-vecka-30-2010.html

Mimmi kommer att finnas på Löttorps Camping vecka 30, 26-31 juli 2010.

Det är inte en utbildningsvecka för instruktörer utan en vecka där vem som helst kan prova på Tikva och samtidigt njuta av härliga Öland!

Mimmi kommer även berätta om hur Tikva startade, arbetet med viktiga barn och ungdomar m m i så kallade workshops några av
förmiddagarna.
------------------------------------

Nyhemsveckan 2010 –

http://www.tikva.se/index.php/visar-nyhet/items/nyhemsveckan-2010.html:

22-23 juni 08.00 kommer Mimmi ha två Tikva prova-på-pass på Nyhemsveckan.

Nyhemsveckan är Pingströrelsens största årliga sommarkonferens!

http://www.nyhemsveckan.se/?nyhem_menu=17
-------------------------------------

Torpkonferensen 23 juni 2010 –

http://www.tikva.se/index.php/visar-nyhet/items/torpkonferensen-23-juni-2010.html

Onsdagen den 23 juni 15.00-16.00 har Mimmi ett seminarium på Torp-konferensen om varför Tikva finns och seminariet avslutas med praktik.
-------------------------------------------

Bedrövligt och ”skrämmande” hur många kyrkor som öppnat upp för detta:

http://www.tikva.se/index.php/tikva-pass.html

VARNING: om du bor i närheten – håll dig därifrån!
-----------

HELA MÄNNISKAN – Socialt arbete på kristen grund:

http://www.helamanniskan.se/artiklar/nyheter/2009-10-02/bli-diplomerad-tikva-instruktor-utrustad-med-ovningar-musik-och-inspiration/
-------------------------------------

Här kommer en webbsida som varnar för Tikva

http://aletheia.se/2009/03/05/emerging-church-%E2%80%93-en-ny-vag-mot-rom/:

Lika obegripligt är hur yoga kristnas (eller snarare judaiseras) till något som kallas tikva, hebreiska för hopp. (Se Kungsporten.com.)

Även om formerna och miljön kanske är annorlunda och inga hinduiska mantra används så finns alla ingredienserna från yogan:

kroppsträning med andningsövningar, tankeövningar genom att upprepa positiva ord (OK det ÄR mantra) och visualisering för att öppna upp sin inre människa för förändring. För mig är det yoga – rätt och slätt.
--------------

Till och med ultrakonservativa (nåja) Världen Idag rycks med och skriver positivt om det.

Se själv:

http://www.varldenidag.se/images/stories/tikva_huskvarna.jpg

KJ: Kungsporten.com:

http://www.kungsporten.com/tikva.html
------------

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=3417&Itemid=67:

Kristet alternativ till yoga gör succé i Huskvarna

Av Jonas Adolfsson

Den hjälp som varken läkare eller meditation kunde erbjuda, har Åsa och Nina fått genom Tikva.

– En bra mix av avslappning och självförtroendehöjare, säger Nina som fått nytt hopp om att kunna börja arbeta igen.

Läs även i vår tryckta utgåva: Hjälper kroppen att komma åt själen

Läs artikeln i sin helhet i vår tryckta utgåva från onsdagen den 10:e november 2008, eller i pdf-tidningen samma datum via vårt plusarkiv.

(KJ: För att kunna läsa artikeln i sin helhet på hemsidan på Världen Idag, så måste man logga in sig! : - (
-------

Det finns massor av länkar med ordet ”tikva”

http://www.bing.com/search?q=Tikva&form=QBRE&filt=lf
-------------

Slut från mailet

--------------------------------------------------

HaFo kommentar:

Att de kristna ledarna med sina konferenser fortsätter att leda sin får vidare på förförelsens väg är knappast att bli så förvånad över. Det har pågått under lång tid med anammande av trosförkunnelsen, katolicismens och dess ledarskap.

Att det nu späs på med denna helt New Age inspirering som TIKVA, är bara en naturlig följd, eftersom det redan tidigare öppnats upp för densamma antikristliga anden från trosförkunnelsen och katolicismen!

Detta är bara en fortsättning på det som under namnet väckelse i den hednakristna församlingen egentligen utgör en del av det avfall som ska möjliggöra en falsk världsfrälsares inträde på arenan. Kommer inte den andra delen fram mot avfallet att även handla om en falsk Messias – väckelse bland det Judiska folket?

Är det inte så att falska väckelsen i kristenheten (avfallet i många olika skepnader), synes vara pådrivande på lite olika sätt, även i "Hebreiska rörelser" (där man så skenbart menar sig ta avstånd från en del villfarelse som förbereder avfallet),

men att detta likväl kommer att leda fram till ett "samspel" i slutändan med en falsk väckelse i församlingen och en falsk Messias - väckelse bland det Judiska folket till ett plagiat av "en herde och en hjord", som egentligen ställs under den falske profetens och den falske världsfrälsarens ledning!?

Detta som ett plagiat av den sanne Kristus tillkommelse och plagiat av när Guds rike - fridsriket bryter in. Detta under skenet av att älska Jesus, älska väckelse, älska det Judiska folket, älska Israels nation, verka för och älska att det Judiska folket och Israel som nation, ska komma in i sin kallelse och uppgift tillsammans med den Hednakristna församlingen.

Jag tror inte det Judiska folket kommer in i väckelse i stor skala innan den sanne Kristus kommer tillbaka. Jag tror inte att Israel som nation kommer in i sin kallelse och uppgift innan den sanne Kristus kommer.

Men jag anar att detta kommer, att från fiendens sida plagieras, så att han ska kunna få framstå som Gud, världsfrälsare, framstå som den som skapar fred mellan Judar och Araber, framstå som den som skapar enhet, solidaritet och samarbete över alla gränser och områden, såväl andliga, ekonomiska som att lösa miljöns problem. Få framstå som den som enar all religiositet till en herde och en hjord tillsammans med det Judiska folket

Vi behöver hjälpas åt att inte falla till föga för det virrvarr av plagiat till sanningen som fienden nu drar upp i ett blixtrande fyrverkeri, med mål att förbereda människors sinnen och hjärtan till att hälsa den falske världsfrälsaren välkommen.

Det kommer att ske genom plagiat av kristen väckelse, plagiat av väckelse av Messianska Judar och plagiat av Kristi sanna ankomst och plagiat av det Judiska folket sanna kommande in i sin kallelse och uppgift och plagiatet av det sanna upprättandet av Frids - Guds riket.

Släpp aldrig taget om vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt. Släpp aldrig taget om betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

HaFo

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Återger i 4 inlägg från Lennart Jaretegs hemsida information kring Tikva, som nu lanseras på kristna konferenser under sommaren. Gå gärna in på Lennarts sida för att kunna tillgodogöra Dig alla länkhänvisningar.

Inlägg 1 kring Tikva som kristna konferenser och kristna sammanhang gör stor PR för idag
-------

Är inte ”Tikva” ännu ett tecken på avfall i kristenheten?

http://bibelfokus.se/tikva

(Läs här om andra tecken på ett eskalerade avfall)

Alla Bibelord är citat från Svenska Folkbibeln där inget annat anges.
---------------------

Innehåll

Inledning

Tikva har blivit rumsrent

Vad är Tikva?

Filosofin?

Magi?

Ockulta tekniker som kan leda till svår psykisk sjukdom (besatthet?)

Inkörsport till New age

Kopplingar till New age

Mina summerande reflektioner
------------------------------------

1.Inledning

Någon frågade mig för en tid sedan om jag inte tycker att TIKVA är ännu ett tecken på ett eskalerade avfall i kristenheten i Sverige. Jo, det kan vara ett tecken på avfall, och är det inte avfall bland de kristna personer som omfamnar Tikva så är det i alla fall ett tecken på andlig blindhet.

Eftersom nu diskussionerna om Tikva kommit igång ordentligt denna vår, så finns det all anledning att titta närmare på detta (beskrivning av vad Tikva är för något kommer strax).

2. Tikva har blivit rumsrent

För tio år sedan hade det varit helt otänkbart att dra in något som Tikva i Sveriges frikyrkor, det är jag ganska övertygad om. Men idag erbjuds Tikva i många församlingar, både i frikyrkligheten och i Svenska Kyrkan. Från och med denna sommar 2010 är Tikva t.o.m. så rumsrent att det går att ha med på Nyhemsveckan, Torp-konferensen och på Löttorp (mer om detta senare).

Tikva anses vara något nytt, fräscht och spännande, men Tikva har ändå inte något som helst med evangelium att göra. Låt oss kika närmare på vad Tikva är och vilka synliga kopplingar som finns, så förstår du förhoppningsvis vad jag menar. Jag skriver om detta ur ett andligt hälsoperspektiv, och inte utifrån ett kroppsligt hälsoperspektiv.

Personligen anser jag att andlig hälsa måste gå före kroppslig hälsa. Och det är inte så att kroppslig hälsa med automatik följer på andlig hälsa (oavsett vad Trosrörelsen försöker trumma in i folk). Det är självklart inte tvärt om heller.
-----------------------------

3. Vad är Tikva?

Träningsform på kristen gund?

På webbplatsen http://tikva.se kan man läsa att Tikva är en ”träningsform” som utvecklats av Mimmi Edin, en medlem i församlingen Kungsportskyrkan i Huskvarna. På den webbplatsen finns en del information om Tikva, men inte mycket om dess brakgrund. I det föredrag som Mimmi Edin höll på Vineyard Norden Summer Camp 2009 (inspelning nr 36) framkommer däremot mycket mer information.

Där hänvisar Mimmi då och då till Bibeln och Gud, men det är ändå väldigt tydligt att det är "JAG" (Mimmi) som ligger bakom Tikva. Hon säger "Jag tänkte på vad jag kunde göra. Vad ville jag med det här? Vad tänkte jag med det här? Jag tänkte stort! Jag är den som skapat det här." osv. Hennes engagemang för friskvård är väl det som varit grundbulten, parat med hennes tro.

Man kan säga att Tikva ibland marknadsförs som ett ”kristet” alternativ till både yoga, avslappningsövningar, qigong och meditation, för det är vad Mimmi Edin själv säger till lyssnarna på Vineyard-konferensen 2009. Hon talar mot dessa andra träningsformer, men har själv liksom uppfunnit samma sak och bara satt in det i ett kristet sammanhang. Tikva sägs också vara ”ett redskap för helande, till upprättelse och befrielse” som ”står på kristen grund”.

I detta påminner Tikva en hel del om den flödesbön som församlingen Arken erbjuder. I en intervju med tidningen Junia säger Mimmi att hon tog grunden direkt ur Bibeln. Men vad denna kristna grund skulle bestå av är svårt att begripa utifrån den intervjun. Det nämns inte heller ett ord om kristen tro, om Jesus eller Gud på Tikvas webbplats tikva.se, och jag ser eller hör inget om denna "kristna" grund någon annanstans heller.

Av ovan nämnda inspelning förstår jag att det är en medveten strategi att Tikva inte skall uppvisa några tydliga kristna kopplingar, annars hade inte kommuner och landsting köpt deltagarplatser. Ändå menar Mimmi Edin att Tikva står på kristen grund och skall kunna leda människor till tro. Bibeln säger dock att tro kommer av förkunnelse (Rom 10:17), och då avses evangeliets förkunnelse.

Ordet ”Tikva” är hämtat från hebreiskan och betyder ”hopp”. Men Tikva blir inte en kristen metod bara för att man säger att den står på kristen grund eller för att den utförs i en lokal som ägs av en församling etc. Dessutom är det ju faktiskt så, att metoder i sig, inte är Guds väg för oss. Metoder är vanligen frukt från Kunskapens träd; försök till att springa före Gud utan Gud. Är teknikerna i Tikva dessutom hämtade från Öst blir Tikva ännu mindre "kristet".

Tekniker från Öst

Ett normalt Tikva-pass består av kroppsrörelser och andningsövningar (liksom i yoga). Under Tikva-passet upprepas också särskilt framtagna ”Tikva-ord” (liksom mantran i meditation) som sägs bygga upp, uppmuntra och förändra tankarna (likt positivt tänkande i New age). Man jobbar också med tystnad (som inom mystik), drömmar (vanligt i New age) och inre bilder (liksom visualisering inom New age).

Till Tikvan finns specialskriven ”Tikva-musik” som är mycket soft och repetitiv. Musiken som spelas och det som sägs under ett Tikva-pass (smakprov finns här) är mycket likt sådant jag hört på avslappningsskivor. Tikva-musiken sägs "befria människor", vilket ju är osanning. Bibeln säger att "Sanningen skall göra er fria", dvs Jesus.

När Mimmi Edin berättar om alla som uppskattat Tikva så får man inte bli svälja ett sådant tunt argument rakt av. Många som går på yoga, meditation, qigong etc upplever ju även det positivt. Så en positiv upplevelse är inte tecknet på att något är bra. Frågan är vad som händer på sikt, och vad som händer med den andliga hälsan. Mer om österländska ockulta tekniker längre fram.

Forts Inlägg kring Tikva som kristna konferenser och kristna sammanhang gör stor PR för idag.

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Inlägg 2 kring Tikva som kristna konferenser och kristna sammanhang gör stor PR för idag

Var erbjudss Tikva?

Tikva idag (maj 2010) på tolv orter i Sverige. Flera församlingar i Sverige är bland dem som erbjuder Tikva, bl.a. i Gilead i Göteborg, Österkyrkan i Eslöv, Pingstkyrkan på Koön (Marstrand), Allianskyrkan i Tenhult, Korskyrkan i Örebro, Hässelby församling inom Svenska Kyrkan, mfl, samt församlingen Kungsportskyrkan i Huskvarna där Tikva har sin hemvist.

Därför marknadsför Kungsportskyrkan också Tikva på sin hemsida. I år kommer Mimmi Edin också erbjuda Tikva pass under Nyhemsveckan, på Torpkonferensen samt på Löttorps camping. Se följande länkar:

http://tikva.se/index.php/visar-nyhet/items/nyhemsveckan-2010.html

http://tikva.se/index.php/visar-nyhet/items/torpkonferensen-23-juni-2010.html

http://www.lottorpscamping.se/index.php/haelsovecka.html

4. Filosofin?

När jag läser om Tikva känner jag ingen koppling till Bibeln. Jag ser inte den ”kristna grund” som Mimmi Edin sagt att Tikva har. Målet med Tikva är detta enligt tikva.se:

”…att du som deltar ska förstå att du är en del av något större. Innanför inte utanför. Du är beroende men också utan att göra något mer än att finnas till bidrar du med mycket.”

Att ”du är en del av något större” osv kan låta fint, och skulle kunna antyda att alla är en del i Guds stora skapelse. Men in i Guds familj hamnar man enbart via Jesus, som är enda vägen dit (Joh 14:6). Det finns ett innanför och ett utanför i Guds plan med världen, det är vad Bibeln säger.

Med tanke på att yoga och meditation är grundad på filosofin panenteism och panteism (dvs att Gud finns i allt och alla, resp. att allt är Gud, allt är en enda enhet), så ligger det närmare till hands att känna att Tikvas målsättning leder tanken till dessa Österlandets filosofiska grundtankar – som alltså inte är förenliga med Bibelns lära.
--------------------

5. Magi?

I en intervju med tidningen Junia säger Mimmi Edin att ”orden är verksamma i sig själva”, vilket avser kraften i de bibelbaserade Tikva-ord som används i träningspassen. Att på detta sätt skilja Guds Ord från Gud själv och tillskriva själva orden kraft i sig, är inget annat än magi.

Det här är också i linje med läran inom Trosrörelsen som sätter så stor tilltro till de uttalade orden. Gud lämnas utanför till förmån för människans egna förmågor kombinerat med magi. Oavsett om orden är tagna ur Bibeln eller ej handlar detta tankesätt om magi.
--------------------

6. Ockulta tekniker som kan leda till svår psykisk sjukdom (besatthet?)

Observera nu att kroppsövningar med fokus på andning kombinerat med ett meditativt upprepande av ord (mantran) för att tömma tankarna ÄR hörnpelarna i yoga. Detta ÄR yoga per definition!

Detta är välkända ockulta tekniker som genom årtusenden utprovats av gurus och yogis, där syftet är att tömma människan på sig själv för att hon skall kunna nå fram till den ”inre gudomligheten” och bli en del av ”alltet”.

Att Tikva är ett ord från hebreiskan eller att detta utövas i ”kristen miljö” gör inte att teknikerna man använder är mindre ockulta. Enligt Rabi Maharaj, en före detta guru, finns det ingen hinduism utan yoga, och ingen yoga utan hinduism. Han menar att inramningen spelar ingen som helst roll, teknikerna i sig hör intimt ihop med hinduismen.

Dessa meditativa tekniker kan leda till s.k. kundalini-fenomen med svåra psykoser som följd. Det spelar ingen roll var man utövar dessa tekniker, det är teknikerna i sig som är farliga. Detta har läkare känt till i många år.

Jag har ett tidningsurklipp från Göteborgs Posten, torsdagen den 20 sept 1984, där dåvarande överläkare på Lillhagens sjukhus, Bo G Johnson, sa bl.a. följande:

”Meditation och yoga-övningar har i flera fall lett till psykisk sjukdom – ett sjukdomstillstånd där t.ex. psykofarmaka inte har någon som helst effekt.

Överläkare Bo G Johnson hade i sitt dagliga arbete upptäckt att meditation och yoga i många fall hade lett till svåra psykosliknande tillstånd där medicin inte hade någon effekt.

Han tog i artikeln särskilt upp ett fall som han hade följ på nära håll och som gällde en 27-årig man som hade provat på avslappning med hjälp av s.k. "chakra-meditation" också kallad "kundalini-meditation".

Killen var studerande och hade inga sociala eller missbruksproblem. Efter att bara sju gånger ha lyssnat på en kassett med meditationsövningar sökte han akut hjälp för egendomliga psykiska problem. Under en övning hade han plötsligt upplevt hur någon slags energi under stor kraft fyllde kroppen, sa Bo G Johnson.

Det handlade om ett energiflöde som sakta steg upp genom ryggraden och upp i huvudet där det liksom exploderade. Killen hade syner av ormar som steg uppåt från ljumskarna och ville bita honom i ansiktet. Det här tillståndet kunde den unge mannen inte påverka själv på något sätt.

Efter några dagar övergick det i en ny fas där han upplevde hur en mörk substans trängde in i hans kropp, och det här gav honom akut dödsångest. Han vaknade också varje natt av att onda väsen attackerade honom.

Bo G Johnson berättade att killen lades in på den psykiatriska kliniken, men att medicinerna inte hade någon som helst inverkan på honom.

Överläkare Bo G Johnson har sedan träffat flera personer med samma erfarenheter. Några hade kvar dessa otäcka upplevelser så länge som 14 år efter att de slutat meditera. Nu kanske du tänker att:

”Ja, men det var ju den ockulta chakra-meditationen som gjorde den 27-årige killen sjuk”. Men då skall du veta det, att en av patienterna endast hade sysslat med enkla, vanliga avslappningsövningar, men hon upplevde också liknande attacker från ormar. I Danmark har man studerat dessa fenomen ännu mer ingående enligt artikeln.

Läs artikeln från Göteborgs Posten här

Läs liknande artikel ur Läkartidningen här
-----------

Här ger Bibeln oss ett varningsord att ta vara på:

Pred 10:8: ”Den som river ner en mur, honom stinger ormen”

Forts Inlägg kring Tikva som kristna konferenser och kristna sammanhang gör stor PR för idag.

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Inlägg 3 kring Tikva som kristna konferenser och kristna sammanhang gör stor PR för idag

7. Inkörsport till New age

Jag vågar säga att Tikva mycket lätt kan bli en inkörsport till New age. Varför det? Jo, bl.a. för att:

1.Tikva kan leda utövarnas tankar i en riktning där fokus mer och mer blir på människans tänkta inbyggda förmåga till självhjälp med hjälp av tekniker och krafter. Detta är exakt vad alla metoder inom New age bygger på, människan blir själv ”så som Gud”.

Kristna forskare, som Ray Youngen och Roger Oakland, har i sina böcker också visat att sådana tekniker som bl.a. används inom Tikva och s.k. kristen meditation och kontemplation, av naturen leder till samma upplevelser som utövare av "vanlig" meditation, yoga, etc upplever.

Alla dessa utövare finner därför en gemensam grund på vilken samhörighet och gemenskap kan byggas. Den grunden är något helt annat än evangelium och leder till en ekumenik som är långt utöver vad Bibeln tillåter.

2.Om någon börjar med Tikva men inte tycker detta räcker till, söker denna person sig troligen vidare till nästa ”nivå”. Då är steget över till yoga, meditation eller kanske mindfulness kortare än om man inte utövat Tikva.

3.Tikva kan bli en inkörsport till New age pga att flera diplomerade Tikva instruktörer har kopplingar till New age och genom att de undervisar i sådana tekniker (se punkt 8 nedan).

4.New age:are hyllar sådant som "kristen" meditation och kontemplation (ibland kallat för kristen mystik) eftersom de i detta ser en möjlighet till samförstånd och förening med dess utövare. Jag är ganska övertygad om att många New age:are har samma syn på Tikva.

För en ökad förståelse kring faran med "kristen" meditation, kontemplation, etc rekommenderar jag att man studerar det som erbjuds av Lighthouse Trails, och särskilt böcker av Ray Youngen. Läs också sidorna om mystik här på BibelFokus.
-------------------------

8. Kopplingar till New age

Finns det då några direkta kopplingar mellan Tikva och New age-nätverket? Nej, inte vad jag kan se på Tikvas hemsida. Men om man kollar upp några av de diplomerade Tikva-instruktörer som Mimmi Edin utbildat se

http://www.tikva.se/index.php/diplomerade-tikva-instruktoerer.html

så finns kopplingar till sådant som jag kallar både New age och ockulta tekniker:

Diplomerade Tikva-instruktörer

Eva Lexell Törnblom, är utöver Tikva-instruktör även auktoriserad lärare i De 5 Rytmerna, en meditativ dansteknik och rörelsemeditation som utvecklats av Gabrielle Roth som är en renodlad New age-företrädare! Gabrielle Roth beskriver De 5 rytmerna så här (min översättning):

”Communityn [sällskapet, gruppen, samfundet] De 5 Rytmerna är det 20:e århundradets stam, obunden av historia, kultur, ras, religion, kön eller politik. Vi är bundna av rytmen, följer våra fötter på en dansande väg mot frihet.

Vi är rytmdrivna, serviceorienterade, hjärtcentrerade individer som samlas för att omfamna vår stams längtan. Måttstocken på en ’community’ är dess respekt för visdomen från dess äldste, oskuldsfullheten från dess barn, passionen från dess konstnärer och hoppet från dess healers.

Vi åtar oss att inspirera och tjäna dessa gemenskapens rötter och vingar. Som den älskade vietnamesiska munken, Thich Nhat Hahn säger: ’Gemenskapen är nästa Buddha’."

Denna Gabrielle Roth är känd för många som "Storstads-shamanen" (The Urban Shaman). En Shaman är en person som står i kontakt med andevärlden (spiritism). Shamanen kan jämföras med en trolldoktor eller medicinman. Se Wikipedia för mer information.

I denna video kan du se hur De 5 Rytmerna tar sig ut. Där säger Gabrielle Roth att "Gud är dansen".

Jämför De 5 Rytmerna med den meditativa dansen som praktiseras inom sekten kring den indiska gurun Bhagwan Shree Rajneesh, ofta kallad Bhagwanrörelsen. Du kan se detta på YouTube i denna video.
------------

Allt detta är på rak kollisionskurs med vad sann kristen tro står för. Bibeln förbjuder kontakt med andevärlden, spådom, trolldom, avgudadyrkan och allt inflytande från österländska tekniker och filosofi. Det är med andra ord ingen bra källa som Eva Lexell Törnblom druckit ur.

Trots detta är Eva Lexell Törnblom flitigt anlitad inom bl.a. Svenska Kyrkan där danser med ockult bakgrund blivit allt vanligare. Evas dans- och Tikva-sessioner annonseras parallellt på New age-portalen ”Ljusa sidorna”.

http://www.ljusasidorna.nu/

http://www.mypaper.se/show/kyrkanstidning/show.asp?pid=345229601665483&page=13

http://www.gabrielleroth.com/

Cecilia Matton, diakon i Svenska Kyrkan, arbetar utöver Tikva även med mindfulness och meditation.

http://www.mindfulnesskurser.se/mindfulness_diakoner.pdf

http://www.svenskakyrkan.se/Webbplats/System/Filer/fe708664-987c-407b-ad54-71227abb95b4.pdf

http://www.mindfulness.se/

Ewelyn Svanefors, församlingskurator i Svenska Kyrkan, arbetar utöver Tikva även med Energimassage (möjligen avvecklat som egen näringsverksamhet).

http://www.ratsit.se/520204EHZN00001-Ewelyn_Svanefors_Energimassage

http://www.alternativmedicin.se/sok/Beh-041.html

Noomi Tönnäng, baptistpastor och ny föreståndare för Brobyggeutbildningen. Detta är en utbildning, ett forum, som startades av Harry Månsus utifrån hans verksamhet.

Brommadialogen. Brobyggeutbildningen står för en praktisk tillämpning av den teologi som formulerats av baptistteologen Harry Månsus, där dialogen mellan kyrkan och nyandligheten stått i centrum. Inledningsvis kunde man tro att Harry Månsus arbete skulle vinna New age:are till frälsningen, men det har istället blivit mer tvärtom.

Kursdeltagarna i Brobyggeutbildningen har kommit framför allt från fyra olika bakgrunder: församlingsmiljö, tolvstegsrörelsen, new age och privatreligiositet.

http://www.baptist.se/nyheter/brobyggestartaromochflyttar.5.235c0ace124479a1f73800021645.html

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=191247

Alla dessa nämnda personer är säkert bra och snälla människor på många sätt, men det jag vill peka på med ovanstående information är att de uppenbarligen hämtar inspiration från områden som i vart fall jag avråder starkt från att ens nosa på. Att dessa personer intresserat sig för en diplomerande utbildning i Tikva säger nog också något om Tikva i sig.

Forts Inlägg kring Tikva som kristna konferenser och kristna sammanhang gör stor PR för idag

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Inlägg 4 kring Tikva som kristna konferenser och kristna sammanhang gör stor PR för idag

9. Kroppslig hälsa inte viktigast och inte alltid Guds väg

Vi moderna människor har mer och mer kommit till den värderingen att kroppslig hälsa är det absolut viktigaste i livet. Är det en korrekt kristen hållning till livet? Nej, jag vill mena att det absolut inte är så – och då måste jag få säga att jag själv ingalunda har en alltigenom god hälsa.

Jag har varit deprimerad och utbränd, och jag har haft magkatarr i kanske 30 år. Även jag drabbas av influensa, bihåleinflammation, vinterkräksjuka, nageltrång, osv. Trots det vill jag säga att kroppslig hälsa inte är viktigast.

Vi lever kanske bara 70-80 år på denna jord om vi får ett normallångt liv. Som kristen tror jag att det endast är under en del av dessa år som jag har möjlighet att välja vart jag skall hamna efter detta jordeliv.

Därför är min andliga hälsa så oerhört mycket viktigare än kroppslig hälsa. 70 år med krämpor här är inget mot att missa evigheten hos Gud. Därför måste jag först och främst förvissa mig om att jag är frälst till evigheten.

Och därför är jag för egen del oerhört försiktig med vilka områden jag beträder på denna jord. Anar jag i något en risk att bli förledd så att min andliga hälsa skadas, då skyr jag det som pesten – och varnar andra! Jesus har ju sagt till oss att ”se till att ni inte blir bedragna” (Matt 24). Det ligger en aktiv handling från vår sida i Jesu ord ”se till”!

Det finns en annan aspekt på detta med kroppslig svaghet. Det är i Bibeln uppenbart att svaghet är så gott som ett måste för att kunna tjäna Gud på ett rent sätt där det är HANS kraft som verkar i oss. Paulus hade för egen del fått en vad han kallade ”törnetagg” som stack honom för att inte göra honom högmodig (2 Kor 12:7).

Denna törnetagg kan mycket väl ha varit en kroppslig svaghet. Är vi inte som bräckliga lerkärl så kan inte Guds kraft verka genom oss (2 Kor 4:7) – och visst säger detta även något om vilken kraft det är som är verksam i alla dessa ”väldiga apostlar” som vi ser på världens stora kristna scener och estrader!
----

Vad har då detta att göra med Tikva? Jo, det framgår ganska tydligt att Tikvas målsättning är just det egna välbefinnandet, främst kroppsligt men kanske även själsligt. (Tikva uppfanns dock för att råda bot på en whiplash-skada).

Tikva i sig är ingen bärare av det sanna evangeliet. Och med tanke på dess bakgrund, tekniker och kopplingar, så anser jag att man måste avstå Tikva för att vara säker på att inte bli andligt förledd.

Mår du dåligt i själen (psyket), så tror jag inte Tikva heller är en väg till bättre hälsa. Rätt förhållande till Gud är den bästa boten för en plågad själ. Men även här kan trassel i själslivet var en törnetagg som man får dras med resten av livet.

Sveriges främste evangelist genom alla tider, Frank Mangs, fick dras med återkommande depressioner. Ändå har ingen som han vunnit så många svenskar till frälsning, och få har skrivit så underbara kristna böcker som han. Kanske var det just pga hans svaghet som han fick vara ett sådant redskap för Gud!
------------------

10. Mina (Lennarts) summerande reflektioner

Summerar jag det vi hittills tittat på, så ser jag stora faror med Tikva. Det är uppenbart att flera av de personer som sysslar med Tikva har en fascination för nyandligheten och dess olika metoder och tekniker (märkligt förresten att det inte finns en enda man bland de ca. 40 diplomerade Tikva-instruktörerna!).

Vare sig du vill det eller inte, riskerar du att komma i kontakt med renodlad New age-verksamhet om du börjar med Tikva. Det är ju uppenbart att inte alla diplomerade Tikva-instruktörer är 100% bibelfromma människor. Du vet inte vad dessa personer sysslar med på andra ställen!

Jag ser att Tikva-träningen på många sätt påminner om New age-aktiviteter som qigong, meditation, visualisering och yoga. Man talar om kroppsrörelser, andning, speciella ord som upprepas (mantran), avslappning, inre bilder osv. Självhjälp och att förändra sig själv genom positiva tankar och visualisering är nyandlighetens metoder!

Även om Tikva inte är direkt kopplat till New age så blir ändå en sådan här sak något som kan öppna en person för att söka sig vidare utmed en osund och farlig väg. Det blir den "stegvisa tillvänjningen".

Allt sådant här har dessutom ett enormt fokus på det egna JAGET och det egna välbefinnandet. Kristen tro handlar till skillnad från detta om att allt mer se bort från sig själv för att ge sig själv för Gud och andra. Sann kristen tro innebär en korsets väg. Tyvärr går kristenheten allt mer i samma riktning som New age.

En annan sak som skiljer allt sådant här från sann kristen tro, är att det så gott som alltid handlar om någon form av metod. Kristen tro är aldrig en metod, lika lite som barns relation till sina föräldrar är det. Kristen tro är ju gemenskap med vår Gud, och en tilltro till hans omsorg och förmåga att leda mitt liv på bästa sätt.

Metoder - oavsett om de är "kristna" eller New age - strävar på något sätt att kringgå eller springa före det Gud har för oss. I brist på tålamod och förtröstan löper man efter allehanda metoder för att bättra på välbefinnandet på alla plan.

En annan sak som är olustig med alla dessa olika metoder är att de ofta kostar mycket pengar och sällan ger utlovad utdelning, detta till skillnad från sann kristen tro. Tikva är en starkt växande affärsverksamhet som utöver Tikva-pass och diplomerande utbildning säljer både speciella kläder och musik.

När Tikva marknadsförs som ett ”kristet” alternativ till yoga etc, så tycks Tikva också kunna bli en grund för en oönskad ekumenik, precis på samma sätt som Alpha-kurserna kan bli det.

Man känner samhörighet för att man gått på samma ”grej”, och man blir mindre noga med vilket evangelium som personerna står för. Upplevelserna inom Tikva kan bli viktigare att tala om än att tala om evangeliet. Ändå säger Bibeln att vi skall dra bort från dem som inte har apostlarnas lära (Rom 16:17-18).

By the way: jag ser på Tikvas sida på Twitter att Ulf Ekman och Joyce Meyer ligger med som s.k. ”followers” på sidan. Det kanske också säger något?

Ett avslutande ord från Bibeln:

Ord. 16:25: ”En väg kan synas rätt för en människa, men dess slut kan leda till döden.”

Med anledning av allt vad jag här presenterat avråder jag alla från att utöva Tikva (och liknande tekniker).

(Tack Karin, Elvor och Janne för all input till denna text)

/Lennart
------------------------------------------

Slut på Lennart Jaretegs artikel kring Tikva. För att få ännu ett bredare spektra vad som ligger bakom Tikva och de människor som lanserar detta, så lyssna till vad Karin Janson har att säga:

Hon börjar med en summering av de länkar som hon tidigare förmedlat kring ämnet:

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_11-5-10.html

och ”Uppföljningen”

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_11-5-10-respons.html

---------------------------------

HaFo

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Jag förmedlar vidare mail kring ämnet här som jag fått
-----

Mail 1

Guds Frid vänner i Herren Jesus Kristus!

Här kommer en "up-date" om Tikva frånTorpkonferensen 2010...av Evy Juneswed...

Hennes kommentarer om Göran Skytte var också mycket intressant eftersom jag själv hade samma reaktioner som henne - fast från Nyhemsveckan!

Jag såg deras avskedsmöte on-line och tydligen hade Göran samma "anförande" (som han kallade de!) där som på Torp...Mycket bedrövande!

Jag började samma kväll med ett e-mail om detta, men p.g.a. affärsresa så har jag inte hunnit avsluta det...så kom Evys e-mail...och henne har jag STORT FÖRTROENDE för! Hon har vandrat många på med Herren och har stor erfarenhet!

Evy har arbetat som missionär för Sv.Alliansmissionen i 30 år i Swaziland i södra Afrika. När hon kom hem till Sverige så förstod hon att intellektuella svenskar i dag sysslar med samma slags ockultism, som funnits i Afrika i århundraden.

Det var detta, som ledde till hennes intresse för New Age. Hon köpte massor av New-Age-litteratur, gick på ”Inre-harmoni-mässor” i Huskvarna en gång om året.

Där träffade hon många trevliga människor, som menade att hon hade hittat en av sanningarna och dom en annan, men det ville hon inte hålla med om eftersom hon tror att Jesus, Guds Son, är ”Vägen, Sanningen och Livet”! (Joh.14:6) och enda vägen till Gud. (Joh.14:6)

I stället tyckte hon synd om dessa sökare, som söker och söker och aldrig blir tillfredsställda.
Hon har fått vara med och se hur en del, som lagt stora pengar på New Age-tekniker, tagit emot förlåtelse hos Jesus och blivit helt förvandlade människor!

Idag vill hon vara med och upplysa om faran som ligger i New Age och peka på en tro, som förvandlar liv.

Hon reser runt till församlingar som kallar henne...

Vänligen, läs hennes kommentarer här nedan!

Låt oss be om att Herren skall övertyga många om allvaret i att hålla på med Tikva och hjälpa dem att vända om!

För Sanningen, Karin Jansson

Ty inte mot sanningen förmår vi något, utan endast för sanningen. 2 Kor. 13:8
----------------------------------------------

Hej, vänner!

Eftersom en del av er har undrat hur det gick med Tikva på Torpkonferensen, så skriver jag ner litet om hur jag upplevde det:

Mimmi Edin hade ett seminarium i ämnet på en timma. Man kunde ta emot 65 personer i klassrummet och det var fullt.

Hon hade en lång inledning om Kungsportens samarbete med landstinget och förklarade hur man tar hand om människor, som Behöver vård. "Vi är en kyrka som gör samhällsnytta" sa hon bl.a. men inget om hur man presenterar Jesus för samhället!

Själva undervisningen om Tikva inledde hon med att tala om att hennes bror, som är pastor, hade hjälpt henne få fram namnet Tikva, som betyder hopp.

Med stor inspiration lyfte hon upp sin bibel och sa att man står på Bibelns grund! Det gjorde hon flera ggr under undervisningen, men samtidigt sa hon att hon inte kunde nämna Gud eller Jesus till dessa människor, men man använder bibelord och då hämtade från Ordspråksboken, som handlar om kroppens välbefinnande. Därtill, utöver musik, har man med sånger som t.ex. "Blott en dag."

Mimmi poängterade vikten av att "lyssna inåt" - och jag funderade då förstås till vad eller vem? Inre Jaget? En opersonlig gud?

Vidare framhöll hon att något av det allra viktigaste var andningen. Funderade på om hon känner till tolkningen att andningen är "den biologiska upplevelsen av gud"....

Det blev litet rörelser med armarna, som kunde uppfattas som vilka övningar som helst. Så långt jag kunde se så var vi bara två som inte deltog i rörelserna!

Hade det visat sig vara new-age-influerande rörelser skulle jag ha reagerat högt och tydligt, men så klart att hon presenterade det hela försiktigt. Tiden, bara en timma, var ju för kort för att gå in i några djupheter, men som ni förstår av ovanstående så andades det New Age!

När det var c:a 5 minuter kvar av tiden gavs det tillfälle till frågor. Genast ställdes frågor om önskemål att få bli utbildade till Tikva-instruktörer och sen undrade en pappa om hon inte kunde utarbeta ett material om brottning att användas för pojkar i söndagsskolan! Ja, var gör man av Jesus?

Jag hade flera punkter som jag hade tänkt ta upp och fråga om, men när jag såg människor stå i dörren och skulle in till nästa seminarium i ett annat ämne och Mimmi därtill hade sagt att hon var medveten om kritiken men hon hade ingen anledning att ta åt sej den för hon visste att hon stod på stadig grund, så sa jag inget.

En god vän som var med mig menade att det säkerligen bara skulle bli att "slå pärlor för svinen" att säga något i det sammanhanget och med den tidsnöden som rådde.

Bland talarna på Torpkonferensen fanns också Göran Skytte. Hans "predikan" blev en upphöjelse, ja, närmare en tillbedjan till Wilfrid Stinissen, som han har skrivit en bok tillsammans med.

Jag tyckte Skytte stod där som ett stort barn och strålade av glädje över samarbetet med Stinissen - han läste ur deras bok, gång på gång, valda stycken. Han ville förstås presentera boken och det gjorde han rejält, läste bara ett par små korta bibelord under hela "föredraget" eller vad man nu ska kalla hans framträdande.

Jag satt i bänken och reagerade flera gånger så starkt till det som sades från talarstolen att jag pratade högt....

Bara några ord från hans tal:

"Wilfrid Stinissen är en Gudsman över hela jorden! Han står på bergfast teologi!"

"Jesusbönen kan jämföras med en borrmaskin!"

"För mig har Wilfrid Stinissen blivit en vägvisare!"

"Petrus blev första påven i Rom!"...

Det här får räcka!

Jag kom helt oväntat till Torp genom en missionärskamrat som behövde stöd och sällskap.
Visst fanns det mycket gott men också många frågetecken.....

"Icke genom någon människas styrka eller kraft, utan genom min Ande, säger Herren!"

Hälsningar, Evy

-----------------------------------------------------

Mail 2

Guds Frid vänner i Herren Jesus Kristus!

Nu är det snart dags för en ny Temadag i Alingsås!
Medverkande:

Sven Reichmann, Stig Hedström, Ulf och Ann Granat, Stefan Hjärkeus, Lennart Jareteg, mfl.

Möt också Janne & Elvor Ohlin, Evy Juneswed, Solveig Hendriksen, mfl.

Förra året var verkligen givande och jag skulle vilja uppmuntra alla som kan att komma!

Här finns all information om plats, tid och anmälan:

http://www.bibelfokus.se/temadag_2010 -

Välkommen till en ny temadag i Alingsås!

Hoppas vi ses där – fortsatt trevlig sommar!

Karin Jansson

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Återger delar av ett mail som jag fick från Karin Jansson. Den som vill ta del av hela budskapet kan göra det på

http://se.mc274.mail.yahoo.com/mc/welcome?.gx=1&.tm=1281026345&.rand=4klp01s71nsnd#_pg=showMessage&sMid=5&&filterBy=&.rand=99198677&midIndex=5&mid=1_5444_ALOxktkAAShKTEkPegZ%2F21uUscE&fromId=karin@mastercare.se&m=1_757952_ALSxktkAAOXSTFbY%2FgdOvhP4%2Fcc,1_958_ALOxktkAAQtaTFXVjw5YMzOg77Y,1_1499_ALGxktkAAUP3TFWGSAnLnl%2BGHRk,1_2120_ALOxktkAAS4ITFRvgQoDWDq9ruQ,1_2751_ALixktkAAIqMTFRubAHWOi1B3pA,1_5444_ALOxktkAAShKTEkPegZ%2F21uUscE,1_6225_ALaxktkAANP5TDDMrwPgoDuVzQw,1_6976_ALixktkAAQiyTCibqAIGphsAMz4,1_7752_ALexktkAAHluTCZ8rgmKcHzDSTw,1_10435_ALGxktkAAEgkTAvupgeGhmK7lZI,1_11343_ALixktkAATSPTAqwpQMMInwwmFI,&sort=date&order=down&startMid=0&hash=1ea7d71aff6698e4377ef19ae2c63c99&.jsrand=9552043
-------------------

Återger alltså en förkortad version, där det ändå är så långt, så att jag delar upp det på 5 inlägg:
Inlägg 1 från Karin Janssons mail:
------------------

Hade Luther och alla andra Reformatorer så fel?
Guds Frid vänner i Herren Jesus Kristus!

I mitt första e-mail i maj om Tikva (”kristen yoga” =TIKVA...på Löttorp, Nyhemsveckan & Torpkonferensen i sommar! = V A R N I N G !) så skrev jag:

”Om dessa konferensledare inte har mer andlig urskiljningsförmåga än att ta in Tikva, så ifrågasätter jag faktiskt deras andliga urskillningsförmåga för allt annat som kommer att ske på dessa konferenser (bl.a. talare, ”workshops” och barnunderhållning) - jag skulle vilja påstå att de inte är ”Bibliskt pålitliga”… Var på er vakt!”

http://www.elvorochjanne.se/laror-
debatter/sverige/Karin_11-5-10.html

Nu kan vi se om den varningen var befogad...
Vad mer tog Nyhem in? Göran Skytte! Som vi vet är han mycket påverkad av Romersk Katolska Kyrkan!!!

En syster i Herren e-mailade mig i början av juli och skrev om att Göran Skytte varit på Torp och vad jag kan utläsa från hennes ”rapport” så var det nog samma ”anförande” som han höll både på Nyhem och på Torp... Ni kan läsa det hon skrev här:

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_8-7-10.html

Jag vill börja med att skriva att jag INTE ifrågasätter Göran Skyttes omvändelse eller tro på Jesus...

MEN jag ifrågasätter starkt att han hänvisar till den katolske munken Wilfrid Stinissen och säger att Katolicism är OK... Och jag ifrågasätter åter igen konferensledare som kallat honom till Torp & Nyhem...är de inte mer insatta om vad Katolicism innebär? Vet de vad de tillåter spridas i Sveriges kristenhet?

Här finns en länk som också insett allvaret:

http://gospelofchrist-bibel.blogspot.com/2010/06/torpkonferens-2010-nar-det-religiosa.html -

När det religiösa täckelset faller! Torpkonferens 2010 - Munkväsendet har fått insteg

Torp Ingår i EFK, SKR, KV. Charta Ecumenica, Sveriges Kristna råd (koncilium, synod)

Här kan ni se sändningen i sin helhet och kolla/lyssna själva:

http://nyhem.m.petabyte.se/

- 27 Juni 14:30 Finalmöte - Talare Göran Skytte (Skrolla längst ner på höger sida!)

Eftersom jag idag (23 juli) inte kan se på denna webbsida att de (ledningen för Nyhemsveckan) tagit avstånd från dessa läror som Göran Skytte fick ”anföra om” och ej heller bett om offentlig ursäkt för att ha kallat honom dit, och fakta att de faktiskt tillåter hans ”anförande” spridas genom att ha det tillgängligt on-line, så jag måste dra slutsatsen att de bejakar vad han ”anförde om” och att de anser att detta är OK...
------------------------

Programledaren Nicklas Mörling säger vid inledningen att ”det slutar alltid på topp och vi sparar det bästa till sist”...till det har de bjudit in Göran Skytte att ”hålla ett föredrag”! Men vad han själv kallar ett ”anförande”!

Ja, hela detta anförande gick ut på att göra annonsering för hans egna böcker och framför allt den nya boken Ansikte mot Ansikte och annonsering för Wilfrid Stinissen och hans böcker...med andra ord annonsering för Romersk Katolicism... Var detta verkligen det ”bästa” som Pingst kunde erbjuda sina konferensgäster??!!!

Har här skrivit ner stor del av det han talade om – det har skrivits med kursiv stil. Mina kommentarer i den kursiva stilen skrivs med röd text.

Ta er tid att läsa detta – det är mycket allvarligt! Det anser i alla fall jag! Allt som Skytte säger är inte fel – det finns en hel del som är bra, låter bra i alla fall – men när han blandar in Romersk Katolska läror så blir det, trots allt, fel i slutänden!

Därför har jag tagit mycket tid till att skriva ner vad han sa... det som jag vill göra EXTRA uppmärksamhet på har jag markerat med fet stil och gulmarkerat!

Göran Skyttes ”anförande”
.........

30 minuter in i mötet kommer Göran Skytte och börjar med att läsa ur ”Jesu egen bönebok” = Psaltaren...
Därefter säger han att ”två böcker ligger i grund för det här anförandet: Bibeln och Ansikte mot Ansikte där han möter karmelitbrodern, författaren och den andlige vägledaren Wilfrid Stinissen i ett samtal om kristen tro”.

Han fortsätter att berätta: ”Stinissen är född i Belgien, han blev munk redan i tonåren, han tillhör ”Karmelitordern” - en halv eremitisk mycket gammal ordern från 1100-talet på berget Karmel utanför Haifa i nuvarande Israel - och kom till Sverige 1967…

…En liten munk ute på den skånska landsbygden - vi har att göra med en internationell gudsman av stort format – han når kristna över alla samfundsgränser, både inom högkyrkan, lågkyrkan, frikyrkan etc., etc.
Jag vet att väldigt många frikyrkliga ledare läser honom, inte minst från pingströrelsen, jag vet att väldigt många frikyrkliga ledare besöker honom och samtalar med honom i klostret, och det är alldeles underbart för det var ju fullständigt otänkbart för 10 år sedan och det var förbjudet för 30 år sedan...”

”Vi har träffats varannan vecka i ett år i klostret...vi är två troende kristna som talar med varandra – det innebär att vi är överens om väldigt många av de viktiga grunderna, men jag är ju inte 83 år och har inte varit munk sedan jag var 13 - långt därifrån!”
...................................................

Kommentar av Karin Jansson:

Angående ”Karmelitordern” som Stinissen tillhör:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karmelitorden -

Karmelitorden

http://www.karmel.se/

KARMELITERORDERN I SVERIGE! ”BÖN TILL VÅR FRU AV KARMEL” – här ber man till Jungfrun om hjälp!!!

Här är länkar som berättar om katolikernas helgon Maria:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Romersk-katolska_kyrkan
Jungfru Maria vördas i hela katolska kyrkan som det främsta av helgonen. Maria är enligt katolsk lära Jesu moder, och därför också Guds moder i tiden.

Katolska kyrkan lär också att Maria är född utan arvsynd och kroppsligen upptagen och krönt i himlen.

Hon anses av katolska kyrkan vara den första människa som nått det himmelska målet, och vördas som en förebild och förebedjerska.

Svenska: (Google sökning ”Jungfru Maria”

http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:S%C3%B6k&limit=20&offset=40&ns0=1&redirs=1&search=Jungfru+Maria)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Maria - Jungfru Maria

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guds_moder - Guds moder

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_Fru_av_F%C3%
A1tima - Vår Fru av Fátima

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Maria_Drottningen - Jungfru Maria Drottningen

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_Fru_av_Lourdes - Vår Fru av Lourdes

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_Fru_av_berget_Karmel - Vår Fru av berget Karmel -en benämning på Jungfru Maria.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mariologi

Mariologi - För Katolska kyrkans vidkommande, fastslogs en del mariologiska dogmer vid andra Vatikankonciliet, med Lumen Gentium. Den obefläckade avlelsen, som fastställdes 1854 av Pius IX med Ineffabilis Deus, är en sådan dogm. De katolska lärorna använder till mariologin i stor utsträckning uppgifter från helgon. Marianum är ett katolskt lärosäte i Rom som bildades 1950 av Gabriel Roschini uteslutande för mariologi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Marie_heliga_namn

- en liturgisk festdag som firas den 12 september i Romersk-katolska kyrkan. Den blev en allmän högtid då Innocentius XI bestämde att den skulle hedra segern i slaget vid Wien 1683. Högtiden firar Maria, Jesu mors namn och är ett exempel på den romersk-katolska mariologin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rfrudag

Vårfrudag kallas en festdag ägnad Jungfru Maria, "Vår fru".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Marie_himmelsf%C3%A4rd

Jungfru Marie himmelsfärd

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ave_Maria

- Ave Maria är en av de mest brukade bönerna inom Katolska kyrkan, och kan användas i stort sett vid alla tillfällen. Den är en sammansättning av två olika delar. Den första, som använts som bön sedan 1000-talet, består av två citat ur Lukasevangeliet; den bedjande instämmer i ängeln Gabriels Lukasevangeliet 1:28 och Elisabets saligprisning av Guds moder Lukasevangeliet 1:42, medan den andra, som tillades under 1400-talet, är en bön till jungfru Maria om förbön.

Ave Maria används huvudsakligen när man läser Rosenkransen i meditativt syfte, och då tänker man sig framför allt att man läser bönen med henne. Den är även en vanlig botbön, men kan även läsas före måltider etcetera.

Slut på kommentar av Karin

Forts inlägg från Karin Janssons mail

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Inlägg 2 från Karin Janssons mail

41:37 in i mötet med Skytte:

”Gud kommer med ett fantastiskt erbjudande; Han vill faktiskt gifta sig med människan – det är ett slags frieri...han (Wilfrid) påstår att Gud friar till mig och till dig...hur svarar vi på det?”

Karin:

Detta påminner mig om Mike Bickle från IHOP (en av Kansas City Profeterna) och hans ”Kristi Brud” som appliceras på individen...vilket inte är Bibliskt korret eftersom ”Kristi Brud” i Bibeln refererar till hela Guds Församling – inte en individ!

http://en.wikipedia.org/wiki/International_House_of_Prayer

http://en.wikipedia.org/wiki/Neocharismatic

http://www.philosophy-religion.org/handouts/pdfs/Palin-POST-Denominational.pdf
-----------------------

Skytte:

”Jag tänker på Simon, i Lukas 5, i den del som i min Bibel rubriceras ’Fiskfångsten, de första lärjungarna’, det här är ett fantastiskt stycke 1-11...Jesus är vid Gennesarets sjö, de är ute och fiskar...’ro ut på djupt vatten’...Hur reagerar då Simon? Han kastar sig, Simon, vid Jesu knä och sa ’lämna mig Herre, jag är en syndare’...hans rädsla när han möter det heliga...ser bara sin egen smuts...

Vad hände med Simon? Ja han blir så småningom den förste biskopen i Rom, han blev den första påven i Rom, påven nummer ett i Rom, han blev Petrus, han blev Simon Petrus. Snacka om förvandling, från alltså den rädde, rädde Simon till den som får nycklarna och som hängs upp på ett kors i Rom”.

Karin:

DETTA ÄR HELT KLART ROMERSK KATOLSK LÄRA!!!! EN IRRLÄRA!

Och detta sägs rakt ut i Pingsts egna sommarkonferens på Nyhem – utan att en enda av konferensledarna säger till/protesterar eller gör en rättelse efteråt!
---------------------------

Skytte:

Rom 7:14 ’Det goda som jag vill det gör jag inte, men det onda som jag inte vill det gör jag’. Plötsligt blev det så klart för mig att detta här beskriver mig och jag kände mig usel, jag kom in i ett stadium där jag kände mig usel, inte värdig att bli kristen – jag talar nu om en nyomvänd människa – som plötsligt ställs inför att jag klarar inte bli kristen. Och då händer det, i det ögonblicket…

… det är då jag träffar Wilfrid Stinissen… Jag får en bok i min hand och den är av Wilfrid Stinissen, heter ”Natten är mitt ljus”, och så ser jag på baksidestexten och där står ’Vi får lära oss i denna bok att mötet med Gud i ett första skede gör ont därför att Han är så annorlunda.

Gud är salighet för vårt djupaste jag, men för vårt ego, vårt ytliga jag utgör han ett hot och det är vårt ego som först konfronteras med Gud och som dör av det.’ Och det var ju precis detta som jag kände så det här drabbade mig av en oerhörd kraft men jag började också förstå; det är inte av ondo att drabbas av smärta i mötet med Gud. Det är inte av ondo, det är av godo därför att smärtan kan förvandla mig. Och därefter började jag läsa broder Wilfrids böcker.”

Nyårsafton 2008 bad Göran Skytte om hjälp med sitt ego & högmod...det gamla egot hade börjat dyka upp igen...”de klassiska gamla sju dödssynderna; där finns frosseri, lättja, avundsjuka, girighet...”

Karin:

Så vitt jag vet så kan man inte läsa om några ”7 dödssynder” i Bibeln! Än en gång sippras RKK-lära in i Görans ”anförande”...

http://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna

- De sju dödssynderna

Detta är vad Bibeln säger om ”synd till döds”: ”Om någon ser sin broder begå en synd, som inte är en synd till döds, skall han be, och han skall så ge honom liv, åt dem som inte begår synd till döds.

Det finns en synd till döds, för sådan säger jag inte att man skall be. All orättfärdighet är synd, och det finns synd som inte är till döds.” 1 John 5: 16-17 Reformationsbibeln

Ref.Bibeln hänvisar till Bibelverserna: 4 Mos. 15:30, 1 Sam. 2:25, Matt. 12:31-32, Mark. 3:28-29, Luk. 12:10, Hebr. 6:4, 10:26, 1 Joh. 3:4. Tag tid att slå upp dem – de är värda att läsas!
-----------------

Skytte pekar så på betydelsen av mässan i katolicismen och Karin gör en kommentar:

Den romerska kyrkan lär att Kristi försoningsdöd på korset under mässan åter görs närvarande. Brödet och vinet förvandlas i och med prästens förvandlingsord till Jesu kropp och blod, och intagandet av dem förenar de troende med Jesus och hans offerdöd. Katoliker talar därför om mässoffret.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssa

Tänk på det, mina kära vänner, innan ni går på någon mässa igen! Vi firar en uppstånden och levande Kristus – inte någon som offras åter och åter...detta är INTE Kristi Evangelium!
--------

Skytte:

Det pågår en förändring – oavbrutet pågår det förändring och detta är en förklaring till att det pågår en kristen väckelse över hela världen som också pågår i vårt land och som ökar i vårt land. Det är förklaringen till att idag, en av förklaringarna, till att det finns 2,4 miljarder kristna i världen – det har aldrig funnits så många kristna i världen som idag.

Karin:

Göran Skytte räknar då med Romersk Katolska Katoliker!

Denna ”väckelse” som Göran syftar till är den växande ”Ekumeniken” där man söker enhet med Romersk Katolska Kyrkan...

… MEN sen till sist säger Skytte det som gör det verkligen bedrövande:

I mina ögon är broder Wilfrid katolik. Han är ju t.o.m. katolsk munk ända sedan 16 års ålder ju. Alltså faktum är att majoriteten av världens kristna är inte som du och som jag. Alltså antingen medlem i Svenska Kyrkan, som jag är, eller i en svensk frikyrka, som du är. Och det viktiga är faktiskt inte, om man frågar mig i alla fall, om du eller jag är medlem i Svenska Kyrkan eller i Pingst, eller Baptisterna eller i Livets Ord eller Katolikerna eller Pingvinerna.

Karin:

Här gör han RKK likvärdigt med Evangeliska församlingar! Han har liksom helt ”raderat bort” Reformationen...som om den aldrig ägt rum...
-------------

Skytte:

Det viktiga är hur vi förhåller oss till Jesus. Hur vi i våra hjärtan tar emot Jesus. Om vi i våra hjärtan försöker hjälpa läka Jesu sår. Eller om vi gång på gång håller på att öppna dem på nytt. Är det så att vi gång på gång driver in en ny spik i Jesus? ”BOM”! Nej, jag vill inte tala med dem -”BOM”!

De tycker inte 100% som jag – ”BOM”! Och de i min egen församling, nej, jag talar bara med dem – ”BOM …Alltså, det här gör ont i Jesu Kropp och försöker vi hjälpa Jesus att bli helad eller driver vi på nytt spikar i Hans kropp? Vi vill hela Jesu Kropp.

Jag för min egen del, jag älskar allt som är fromt i kyrkan. För mig är det mycket enkelt; jag älskar allt som är för Jesus och jag struntar i alltså, som jag sa, om de är Baptister, pingstvänner, katoliker eller Svenskkyrklig.

I botten är det viktigaste; älskar jag - älskar du – älskar vi Jesus? Säger vi JA till Jesus? Det är det som är det viktiga...Och svaret på den frågan – det är det som står över allting annat och om svaret är ”JA” då måste vi samarbeta och inte bara samarbeta utan vi måste också lära oss att älska varandra.

Karin:

Detta är ”manipulation” i högsta grad!

Att ge åhörarna ”samvetskval” genom att tro att de driver spikar i Jesu kropp...om de inte vill ha ”ekumenik”...(för det är ju det som det handlar om!)

Det står inte någonstans i Bibeln att vi kan köra spikar i Jesu sår genom att inte delta i ekumeniken eller genom våra synder...Bibeln förkunnar att det gjordes EN GÅNG!

”Kristus led ju också en gång för synder, rättfärdig för orättfärdiga, för att han skulle föra oss till Gud, dödad till köttet, men levandegjord i anden.” 1 Petrus 3:18 Ref.Bibeln

”Ty det är en Gud och en medlare mellan Gud och människor nämligen människan Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen för alla. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne.” 1 Tim. 2: 5-6 Ref.Bibeln

Däremot kan vi bedröva Guds Helige Ande...och Jesus sa själv; ”Om ni älskar mig, så håll mina bud.” John 14:15 Ref. Bibeln

Om enheten/ekumeniken går emot Guds Ord så måste vi som vill vara Bibeltrogna – Gudtrogna – Jesustrogna –ta avstånd och våga varna!

Jag vet inte riktigt HUR Skytte tror att vi kan ”hjälpa Jesus bli helad”...jag antar att han menar ”EKUMENIK”...eftersom han också säger ”Hela vår kropp – pågår i Sverige – de fromma idag söker sig samman”

JAG VILL FRIMODIGT PÅSTÅ ATT DET INTE ÄR DEN ENHET SOM JESUS KRISTUS BAD OM – HAN MENADE ”ENHET I ANDEN” OCH DÅ ÄR DET ENHET I ENLIGHET MED GUDS ORD!

EN ENHET DÄR GUDS ORD FÅR VARA I CENTRUM OCH HA FULL AUKTORITET!

Göran sa ”...allt som är för Jesus; pingst, Baptist, Romerska Katolska Kyrkan...i botten; älskar vi Jesus så säger vi JA till Jesus. Säger vi JA så måste vi samarbeta och älska varandra!”

Åter igen manipulation!

Att säga ”JA till Jesus Kristus” är att tro på Kristi Evangelium och inte luckra på Sanningarna som finns i Bibeln! Det innebär INTE att kompromissa med Guds Ord för ”enhetens skull”!!! Tro aldrig det!

Forts inlägg från Karin Janssons mail

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Inlägg 3 från Karin Janssons mail

Skytte:

När jag och broder Wilfrid nu publicerar denna bok, som talar så mycket om förvandling, då talar vi inte om en förvandling bort från Jesus. Vi talar om en förvandling - rak motsats – en förvandling som innebär en omvändelse till Jesus. Inte ”NJA”, inte ”NEJ”, utan ”JA” – ”JA” till Jesus! ”JA till Jesus, JA till Jesus, det är detta det handlar om! Tack så hemskt mycket för att ni lyssnade. Amen.

Karin:

En förvandling till ”vilken Jesus”? Bibelns Jesus Kristus eller Jesus enligt RKK?

En förvandling att bli Romersk Katolsk efterföljare...?

Här vill jag än en gång säga ett ”varningens ord”;

Det är mycket viktigt att veta VILKEN Jesus som Göran Skytte talar om! Menar han Bibelns Jesus Kristus eller den Jesus som Romersk Katolska Kyrkan menar?

DET ÄR EN ENORMT STOR SKILLNAD!

Slut på citat från Göran Skyttes ”anförande”
----------------

Karin:

Vet inte Göran Skytte om att de (RKK) tillber Maria som ”Guds Moder” eller ”Our Lady” (=Vår Fru / Jungfru Maria) som de också kallar henne?

Vet inte Göran Skytte om att Romersk Katolska Kyrkan erbjuder ”avlat” – även i Sverige? Se bifogade kopior på brev från Anders Arborelius angående Avlat under Paulusåret.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avlat

Avlat betecknar inom Romersk-katolska kyrkans försoningslära efterskänkandet av botgöring för begångna synder. Avlat innebär inte syndernas förlåtelse, den får nämligen katoliker vid avlösningen i bikten (botens sakrament).

Trots syndernas förlåtelse anses dock inte synderna därmed vara ogjorda och dess konsekvenser upphävda, även om de i sig är utplånade, utan man räknar med att det återstår att dessa sonas för att kunna nå evigheten hos Gud. Traditionellt talar man om att avlaten ger "efterskänkande av de timliga straffen", vilket bygger på en äldre tankegång där varje synd gav ett visst antal år i skärselden och en avlat kunde minska antalet år för en själv, eller den avlidne person, som man skänkte avlaten.

Detta finns INTE att finna i Bibeln och är därmed en villolära och en kristen ska inte befatta sig med sådant!

Vet inte Göran Skytte om att Katolicismen (RKK) är fyllt med hedniska seder och riter? Att de bara satte ”kristna namn” på dem för att få in hedningarna in i kyrkan (RKK)?

Se ”Dyret tog Dets Merke” –

http://aletheia.se/2008/05/25/dyret-og-dets-merke-vilddjurets-marke/

för att se HUR ALLVARLIGT det verkligen är!

Vet inte Göran Skytte om att nattvarden inte är den samma inom RKK som inom Evangeliska kyrkor?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eukaristi

De ortodoxa kyrkorna lär på samma sätt som den Katolska kyrkan att endast giltigt vigda präster och biskopar kan förrätta mässan, varvid prästen eller biskopen med rätt sakramentsformel bokstavligen förvandlar mässans bröd och vin till Kristi kropp och blod (transsubstantiationsläran).

Eukaristin är här intimt förbunden med mässan och läran om mässoffret. I ett särskilt, förstärkt skåp med lås, ett så kallat tabernakel förvaras de konsekrerade specierna (vanligtvis endast brödet) efter förrättad mässa. Detta för att man vid behov skall kunna ge kommunionen till döende och sjuka. I västkyrkan förvaras tabernaklet synligt så att de troende kan tillbe Jesus Kristus som enligt katolsk tro är helt och fullt närvarande i nattvardselementen.

Att gå till katolsk kommunion innebär förutom ett deltagande i en rit även ett aktivt ställningstagande. Kommunikanten uttrycker med sitt mottagande sin kärlek till Kristus och sin vilja att vara en del av Kristi kropp som är den katolska kyrkan och som leds av den helige Ande genom påven och biskoparna i enhet med honom. De som inte delar denna tro bör därför, enligt kyrkan, inte ta emot kommunionen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssa

Den romerska kyrkan lär att Kristi försoningsdöd på korset under mässan åter görs närvarande. Brödet och vinet förvandlas i och med prästens förvandlingsord till Jesu kropp och blod, och intagandet av dem förenar de troende med Jesus och hans offerdöd. Katoliker talar därför om mässoffret.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ssoffret

- Katolsk teologi framhåller att prästen när han läser mässans instiftelseord (Detta är min kropp...) bokstavligen förvandlar brödet och vinet till Jesu kropp och blod. Härigenom och genom förtäringen av det invigda brödet och vinet gestaltas Jesu offerdöd på korset symboliskt och görs på så sätt sakramentalt och oblodigt närvarande på nytt.
-------------------

Om man ”skrollar ner” till något mindre än 1/2 sidan på denna Aletheia sidan

http://aletheia.se/2008/10/30/refuserat-av-varlden-idag/

så ser man vad Wilfrid Stinissen står för!

Här är några utdrag därifrån: (jag kommenterar inte –har endast markerat för att dra uppmärksamhet.) Här är många bevis på att RKK inte har samma lära som Evangelisk Kristendom!)

Ur Wilfrid Stinissens bok

Wilfrid Stinissen berättar i sin bok (s. 9) om hur han år 1979 fick en uppmaning av en stigmatiserad kvinna att predika om Maria i Sverige. Wilfrid försökte invända och sa att Maria är ett känsligt ämne i ett protestantiskt land, men kvinnan insisterade och sa: ”Tala i alla fall om Maria, också för protestanterna.”

Och så börjar Wilfrid: ”När Gud har ordnat det så att vi inte endast har en himmelsk Fader utan också en himmelsk moder, kan vi inte åsidosätta denna moder utan att skada oss själva.”

Wilfrid hävdar att det står om Maria överallt i Bibeln: ”Det är inte svårt att se hur Eva visar hän mot Maria liksom Adam mot Kristus, och hur Maria profetiskt antyds i löftet om seger över ormen (1 Mos 3:15) … För dem som har öron till att höra med (Mark 4:23) är Maria allestädes närvarande i Guds ord.” (s. 9-10)
------------------------

Wilfrid påminner om att det var en påve som år 1950 proklamerade Marias upptagelse som en dogm.

Wilfrid erkänner öppet och tydligt att de bibliska argumenten inte räcker för att försvara denna dogm, men hänvisar till traditionen och den helige Andens ledning. (s. 77) ”När kyrkan åkallar Maria som apostlarnas, martyrernas, jungfrurnas … drottning, är det därför att själva substansen i apostolatet, martyriet, jungfruligheten finns i Maria på ett fullkomligt sätt ...

Maria däremot har sin plats i kyrkans centrum .. När helgonen är lampor, då är Maria solen .. Det borde bli en reflex hos oss att vända blicken till Maria när vi tänker på kyrkan ... Att meditera över Maria är alltid också att meditera över kyrkan, och omvänt.” (s. 80-81)

”Ty genom predikan och dopet föder Maria de av den helige Ande undfångna och av Gud födda barnen till nytt och oförgängligt liv.” (s. 82)

”Varje kristen borde låta sitt liv präglas av Maria.” (s. 83) ”Den dunkla nattens djupaste smärta, att förlora Gud, har Maria genomlidit, tillsammans med Jesus … Maria vet hur det känns när man förlorar Honom, som utgör hela livets mening. Genom att hon själv har gått igenom den mörkaste av alla nätter, kan hon vara en stjärna för alla som på sin vandring mot Gud brottas i trons mörker.” (s. 92)

Wilfrid citerar Bernhard av Clairvaux som skriver:

”I alla faror, i all ängslan och allt tvivel, tänk på Maria, anropa Maria. Om du följer henne, skall du aldrig gå vilse. Om du anropar henne, skall du aldrig förtvivla. Om du rådfrågar henne, skall du aldrig ta miste. Om hon beskyddar dig, skall du aldrig behöva frukta. Om hon leder dig, skall du aldrig tröttas ut. Om hon är dig bevågen, skall du nå fram till målet.” (s. 93) ”Maria har fått den ursprungliga morgonstjärnan, Lucifer, att falla från himlen (Jes 14:12) och har själv trätt in i hans ställe.” (s. 93)
-------------------

Karin Kommentar:

Wilfrids egna formuleringar om Maria gör henne minst sagt till ett ”komplement” till treenigheten.

”Så länge man låter Maria vara vad hon är, nämligen vägen till Jesus, finns det ingen risk att hon intar en för stor plats i vårt liv … Maria-kulten består framför allt i att låta Maria bli verklig i vårt liv, att ge henne tillfälle att bli det som hon är avsedd att vara … Maria blir verklighet i den kristnes liv när denne lever genom henne och med henne och i henne … Att leva genom Maria är att erkänna henne som drottning i vårt liv.

I stället för att på egen hand besluta vad man vill göra, lägger man bestämmanderätten i Marias händer. Hon är långt mer skarpsynt än vi, när det gäller att skilja på vad som gagnar och vad som skadar oss. Hon är Guds levande vishet därför att hon så helt stod och står till hans förfogande. När det är hon som förmedlar nåden blir ingenting förvridet eller förvanskat.” (s. 97-98)
-----------------------

Wilfrid citerar Kolbe: ”Att vara ett redskap i hennes händer, att endast göra vad hon vill. Man måste tillåta henne att uppfostra oss såsom hon uppfostrat Herren Jesus.” (s. 98-99)

Wilfrid fortsätter: ”I praktiken innebär detta att man under dagens lopp då och då säger ”stopp” och tar sig tid att konsultera det goda rådets moder.” (s. 99)

Wilfrid citerar Therese av Lisieux: ”Innan jag grep pennan, knäböjde jag vid Mariastatyn, jag bönföll henne att föra min hand, så att jag inte skriver en enda rad som hon inte skulle tycka om.” (s. 99)

Wilfrid citerar Kolbe: ”Låt oss överlämna oss åt hennes ledning, låt oss vara lugna, lugna och inte försöka att göra mer eller fortare än hon vill. Vi får låta henne bära oss, hon tänker på allt, hon sköter om alla våra behov till själ och kropp; låt oss ge henne varje svårighet, varje smärta och låt oss förtrösta på att hon sörjer bättre för oss än vi kan det själva. Alltså frid, frid, mycket frid tack vare en obegränsad tillit till henne.” (s. 99)

Wilfrid skriver att det inte är riskfritt att följa helgonen eftersom de har sina fel och brister, och så fortsätter Wilfrid: ”Den som söker efterfölja Maria löper däremot ingen risk. Hon var från början helt syndfri och samtidigt människa som vi. När Kristus är rättfärdighetens sol (Mal 4:2) är Maria rättfärdighetens spegel.” (s. 101)

”Att leva med Maria är alltså att försöka handla som Maria har handlat, eller skulle ha handlat om hon hade befunnit sig i samma situation. Man tar Maria som förebild och norm.” (s. 102)

”Man kan också leva med Maria när man läser Bibeln. Hon kan lära oss att läsa Guds ord såsom hon har lärt Jesus att läsa det … Att läsa evangeliet med Maria betyder framför allt att se Kristi ord förkroppsligade i henne. När vi läser att Jesus svarar den skriftlärde:

”Det förnämsta budet är detta: du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd och av all din kraft”, kan vi låta detta abstrakta ord bli konkret genom att se på Maria. Hon är den ende som fullständigt konsekvent har uppfyllt det första budet och bevarat hela sin kraft för Gud …

På varje sida i evangeliet borde vi klistra Marias bild och så göra Jesu ord till kött och blod.” (s. 103-104)

”Maria kan också vara med när vi firar eukaristin … varje kommunion är också en påminnelse av Marias ja-ord, som fick Ordet att bli kött.” (s. 104)

”Att leva i Maria är att veta att man har en moder och att man är omsluten av hennes moderliga kärlek. Hon är himlens port genom vilken Guds ömhet strömmar över världen.” (s. 104)

”Om Maria är vår moder, som visar oss Guds moderliga kärlek, är det naturligt att anropa henne.” (s. 105)

”Om vi alltså ber om något som är mot Guds vilja, kommer Maria att på ett kärleksfullt sätt vända bönen mot oss själva. Hon kommer oss att ändra inställning, så att vi börjar acceptera Guds vilja.

Att leva i Maria är att utan förbehåll våga anförtro sig åt hennes moderliga, formande kraft. Maria älskar att arbeta i det fördolda, att utnyttja nattens tystnad och frid. Därför är det så betydelsefullt att på kvällen, innan man somnar, anförtro sig själv och sitt liv i hennes händer.” (s. 106-107)

”Maria upphöjdes av Herren till drottning över allting, så att hon skulle göras än mer lik sin Son.” Katolska Kyrkans Katekes (966)
------

Karin:

Ja, det finns massvis att kommentera angående dessa utdrag från Wilfrid Stinissen...men jag väljer bara att kommentera vad Guds Ord säger:

”Ty det är en Gud och en medlare mellan Gud och människor nämligen människan Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen för alla. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne.” 1 Tim. 2:5-6

Då kan vi inte och skall inte ”anropa” Maria - hon har inte gett sig själv till lösen för alla! Det är hädelse att göra det!

Forts inlägg från Karin Janssons mail

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Inlägg 4 från Karin Janssons mail

Göran Skytte kan inte säga att RKK är samma tro!
http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2009/07/31/g-246-ran-skytte-sveriges-nya-evangelist.aspx - Göran Skytte Sveriges nya evangelist!

Här kan man även se en länk då han var på Livets Ord! Där han upphöjer Jesusmanifestationen och säger ”där man har bilder på Jesus och Maria och banderoller”...
----

Karin:

Än en gång rekommenderar jag denna bok: Evangelium enligt Rom - James McCarthy –

http://www.gospelmedia.se/product_info.php?cPath=1_47&products_id=159
-----------------------------

Skrämmande är att Wilfrid också ”promotar” Yoga-övningar...

http://www.glandberger.net/2008/10/kristendom-eller-nykristendom-del-4-5/

Wilfrid Stinissen rekommenderar lotusställning eller diamantställning där man sitter på vader och hälar som lämpliga vid djupmeditation. Kompressionen av låren gör att blodet strömmar långsammare, vilket påverkar andningen och hjärtslagen så att tempot avtar.

Kroppens aktivitet reduceras till ett minimum, vilket frigör energi som samlas i hjärnan och ökar klarseendet (s 55-56).

Ryggraden bör vara rak och ögonen fixeras på en punkt, ifall man mediterar med öppna eller halvöppna ögon. Också Stinissen talar om hjärtat och naveln. Den mediterandeuppmanas att först söka sin tyngdpunkt i naveltrakten och sedan gå till medelpunkten i hjärtat. Källan måste kunna strömma fritt och den ligger i bukområdet.

Andningen skall få komma och gå, uppifrån ner och nerifrån upp, i kraftiga vågor genom ryggen från hjässan till svanskotorna. Man deltar i den stora Andningen som genomandas hela universum. Man kan få känna hur en ström far genom ryggen nerifrån upp, en ny kraft som rätar ut ryggraden.(Stinissen, s 152-154, 173-175)

(Detta är inget annat än introduktion till Youga och ockulta tekniker som exempelvis kundalini – HaFo kommentar)
----------------------

”27 Juni 14:30 Finalmöte (forts.)” säger mötesledaren:

Den här veckan har handlat om att vi behöver bli nya människor och om att vi behöver vinna nya människor för Jesus. ”JA” till Jesus är en bra sammanfattning på Nyhemsveckan 2010...

Jag vill använda de här minuterarna till att ge möjlighet till att ge ett gensvar för det är faktiskt ett förkunnelse, en utmaning, en predikan, ett erbjudande som Göran har presenterat i sin egen berättelse.

Nu har ni suttit länge... Det finns förebedjare som är redo att hjälpa dig. Jag tror faktiskt att det finns flera stycken som antingen känner ett behov av att bekänna sin synd, det kan vara högmod eller någontin annat som står i vägen för att du ska kunna växa till idin tro. Jag tror också att du finns här att säga ”JA” till Jesus, som vill göra ”come back” som vill bli kristen, precis som Göran sa bara längtar efter att få säga någonting till Gud.

Ta den här chansen nu – du får 5 minuter på dig – innan vi avslutar. De är redo att hjälpa dig.”
----------

Karin:

Bara 5 minuter??!!! OTROLIGT!!!

Sen säger han också ”Göran har talat om något nytt som är på väg i vårt land...”

Jag vädjar till dig som orkat läsa så här långt; HA INTE DEL I DETTA NYA SOM ÄR PÅ VÄG I VÅRT LAND!

Läs nedan länkar och ta reda på vad RKK verkligen innebär – det är mycket som står på spel!

http://bibelfokus.se/katolicism

- Katolicismen i Bibelns och historiens ljus - Tre föreläsningar av Stig Andreasson

http://bibelfokus.se/katolicism_main

- Om Katolska kyrkan och katolicism

http://media.bibelfokus.se/docs/ekumenik_3.html

- Ett Bibliskt förhållningssätt till kristen enhet och ekumenik - Del 3: "Avfallets ekumenik"

http://bibelfokus.se/ny_kostym

- Trosrörelsen – katolicism i kostym och slips?

http://tidenstecken.se/kkvillo.htm

- En sammanställning av Katolska kyrkans villoläror

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/Karin_22-6-10.html

- Ändrad dopsyn förbereder för RKK?

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=217813

Schweizisk biskop ny ekumenisk ledare i Katolska kyrkan. Walter Kasper, som är 77 år, lämnar posten som ordförande för det Påvliga rådet för kristen enhet.

Forts inlägg från Karin Janssons mail

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Inlägg 5 från Karin Janssons mail

Och här är artiklar från tidningen Dagen där man blandar Evangelisk Kristendom med Katolicism - Dagen hjälper inte läsaren att förstå att det är stor skillnad – tyvärr!

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=219115

- Är kyrkorummet heligt, eller är det människorna som gör kyrkan?

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=219117

- Katolska församlingen i Östersund: ”Jesus är närvarande i kyrkan på ett konkret sätt.”
--------------------------------------

Och på Europakonferensen 2010, med talare som Benny Hinn och John Bevere, är även Hans Weichbrodt, Berit Simonsson och Göran Skytte inbjudna!!!

http://www.livetsord.se//default.aspx?idStructure=4722

http://www.livetsord.se//default.aspx?idStructure=4729

Här blandas Trosrörelsen med Katolicism...

Ja, se vilka som utgör en ”bro” till avfallets sanna natur och över till den Katolska kyrkan, New Age och Österländska religioner i Jaretegs DVD ”Det Stora Avfallet”:

http://www.bibelfokus.se/avfallet
-----------------

Ja, varför ingen av Pingsts konferensledare säger någonting under Göran Skyttes ”anförande” eller åtminstone i efterhand ber om ursäkt och ”rättar till” de felaktiga doktrinerna som fick ljuda på Nyhem är för att Pingst, I OCH MED Sveriges Kristna Råd, har skrivit på Charta Ecumenica och därmed söker vägar att enas med RKK...

http://www.tidenstecken.se/charta.htm

- ta er tid att läsa HELA artikeln!

Det ekumeniska dokumentet Charta Oecumenica handlar praktiskt om att man förbinder sig för att verka för enhet och samverkan med katolicismen, ja till och med att man förbinder sig att verka mot ett erkännande och deltagande i den eukaristiska nattvarden (offermåltiden) som Katolska kyrkan har.

Charta Oecumenica har enligt Sveriges Kristna Råd antagits som arbetsdokument. Samtidigt har kyrkorna i Sverige rekommenderats att på motsvarande sätt anta Charta Oecumenica som arbetsdokument. När beslutet togs var SKRs medlemskyrkor väl representerade, även representanter för observatörerna Pingst, Evangeliska frikyrkan och Adventistsamfundet deltog i detta samtal som adjungerade (förordnade som tillfälliga ledamöter) och beslutet fattades i full consensus.

Varför reserverade sig inte Sten-Gunnar Hedin från Pingströrelsen? I det sammanhanget blir det förståeligt varför Sten-Gunnar Hedin skriver ett Jesus-manifest och en bok tillsammans med Anders Arborelius.

Detta är också ett observandum på vart samfundet "Pingst - Fria församlingar i samverkan" kan vara på väg utan att dess medlemmar förstår sammanhanget.

JA DETTA ÄR MYCKET TRAGISKT – MEN SANT!
OCH NÄR MAN NU SER PÅ KONFERENSERNA I SOMMAR SÅ VISST FÖLJER DE DETTA ”CHARTA ECUMENICA” OCH BJUDER IN KATOLSKA ”PROMOTARE” – I ENLIGHET MED DESS ARBETSDOKUMENT!
----------------------------

NÅGON MÅSTE VÅGA SÄGA EMOT! NÅGON MÅSTE VÅGA VARNA! DET ÄR DU & JAG SOM HERREN KALLAR!

Att delta i Jesusmanifestationer och ekumenik med RKK, innebär att man också blir delaktig i att ”tillåta hundratals Katoliker bli bedragna och tro att de är OK inför Gud”.

Jag tvivlar inte på att det kan vara en ”fin tillställning som tilltalar köttet och känslorna”, men det handlar om att vara Bibeltrogna – Gudstrogna – Jesustrogna – och då måste vi dra en linje i sanden = vi kan inte ha ekumenik med Katoliker!!!

Om du är Evangelisk Bibeltroende är du väl medveten om att de kommer att gå till *******t om de inte vänder om till Jesus Kristus enligt Bibelns Evangelium...

VART FINNS NÖDEN FÖR DESSA KATOLIKER SOM GÅR FÖRLORADE FÖR EVIGT? ÄR INTE DERAS SJÄLAR MER VÄRDA ÄN SÅ? JO, DET ÄR DE!

JESUS KRISTUS DOG ÄVEN FÖR DESSA MÄNNISKOR OCH DET ÄR HANS ÖNSKAN OM ATT VI SKA EVANGELISERA DEM OCH FÖRA DEM TILL GUD GENOM HANS NAMN; JESUS KRISTUS!
GUD ÄLSKAR DESSA KATOLIKER SÅ MYCKET ATT HAN VILL FÖRA DEM UT UR MÄNSKLIGA TRADITIONER OCH HEDENDOM OCH BEFRIA DEM TILL EN LEVANDE RELATION MED HONOM!

Låt oss tillsammans, med Herrens hjälp, nå ut till dessa människor som blivit så grundlurade och som sitter fast i detta system!

Vi ska inte vara ”katolik-bekämpare” i den bemärkelsen att vi ska avsky dem och hålla dem på avstånd...utan vi ska älska dem så mycket att vi är villiga att spendera tid med dem (individen!) så vi får tillfälle att vinna deras förtroende och kan vittna för dem och föra dem till Frälsning!

Men för att kunna göra detta så MÅSTE VI VETA SKILLNADERNA på Romersk Katolsk lära och Evangelisk Bibeltro! Och vi måste veta vad det är vi tror på!
--------------

Ja, kopia på detta e-mail har skickats till Göran Skytte för kännedom.

Det är min bön och mitt hopp om att han ska läsa allt och inse att även han har blivit vilseförd och att Guds Helige Ande ska överbevisa honom och hjälpa honom att vända om på nytt!

Har även skickat kopia på detta till Nyhemsveckan & Torp. Må de ta varning!

”Ve över de herdar som fördärvar och skingrar fåren i min hjord! säger HERREN. Därför säger HERREN, Israels Gud, så om de herdar som för mitt folk i bet: Det är ni som har skingrat mina får och drivit bort dem och inte sett till deras bästa. Men se, jag skall straffa er för era onda gärningar, säger HERREN.”

Jeremia 23: 1-2 Folkbibeln

”Bröder, om någon bland er går vilse, bort från sanningen och någon omvänder honom, så skall han veta, att den som omvänder en syndare från hans villoväg, frälser en själ från döden och skyler över mängd av synder.” Jakobsbrevet 5:20.

Nu frågar någon kanske varför jag inte går till dem (skriver till dem) först?

Som offentlig person, vida känd, med ett budskap som spridits genom största samfunden i Sverige – som fortfarande sprids genom att ha ”anförandet” tillgängligt on-line – med dessa ledares tillåtelse –så är det offentligt man behöver varna...

Som jag ser det – med ovan fakta – så var min varning i maj befogad och jag ber er härmed att även ta denna varning på fullaste allvar!

Låt oss endast hålla oss till Kristi Evangelium som är Guds kraft till frälsning (Rom 1:16) och låt oss sprida det Evangeliet så mycket vi kan - för Jesus Kristus kommer snart!

”Ge akt på dig själv och på läran, och håll troget ut med det. Ty om du gör det, frälser du både dig själv och dem som hör dig.” 1 Tim. 4:16 Reformationsbibeln

”Bröder, om någon bland er går vilse, bort från sanningen och någon omvänder honom, så skall han veta, att den som omvänder en syndare från hans villoväg, frälser en själ från döden och skyler över mängd av synder.” Jakobsbrevet 5:20.

För Sanningen, Karin Jansson

Ty inte mot sanningen förmår vi något, utan endast för sanningen. 2 Kor. 13:8
-----------------

Förmedlat av HaFo

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Återger ett inlägg som jag just gjort på Aletheia blogg som jag tyckte hörde hemma under detta ämne.
---------

Penumbra säger:

"Det är nämligen inte andra kyrkor som är ett hot mot oss troende kristna och vår kristna svenska tradition. Det är ateisterna, humanisterna, socialisterna, liberalerna, den intellektuella eliten, kultureliten, den dominerande delen av press och media, riksdagens politiker som lägger sig i Svenska kyrkans angelägenheter och tvingar den till reformer som direkt strider mot Guds ord."

HaFo:

Fel fel fel, det är inte dessa nämnda förförelser som är de mest bedrägliga på arenan. Just genom att de är så uppenbara, så är de inte de mest farliga och bedrägliga.

Då är det mer bedrägligt att dels så riktigt vända sig emot nämda uppenbara förförelser, men så samtidigt med ett dubbelt budskap, förmedla katolicismen, trosförkunnelsen eller falsk "messiansk tro".

Här är språbruket så mycket mer likt sann kristendom, än i nämnda förförelser av Penumbra. Den allvarligaste förförelsen står idag de som var satta att vara "Herdar för jorden", men som istället vilseleder fårens sinnen och hjärtan till att hälsa plagiatet av Kristus, den falske världsfrälsaren välkommen på arenan.

Och det sker under sken av att vara väckelse, under sken av radikalitet och även under sken av att vara "klassisk sann kristen tro". Under sken av att bemöta och ta avstånd från villfarelse i tiden, men ändå bara egentligen från någon annnan vinkel samspela med förberedelsen av det avfall som enligt Skriften ska möjliggöra inträdet och välkomnandet av den falske världsfrälsaren, som varandes kristus.

Den verksamheten pågår med stormsteg t.ex. via "Norsk vision", "kanal 10" och "God Channel" på TV.

Den verksamheten pågår med stormsteg på allehanda kristna konferenser, där lögnen alltmer gör sig gällande och sanningen får stryka på foten för att "förverkliga Jesu enhetsbön om att vara ett så att världen kan tro".

Denna bön har Jesus redan fått svar på! De som kommer till sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och bölod på korset, är redan genom Guds Ande förenade till ett.

Det är alltså inte frågan om en organisatorisk enhet som Jesus bad om, utan att de som skulle komma till en sanna tro på Honom, skulle vara förenade genom Guds Ande. Vilket de också är genom Guds försorg.

Och de finner idag varandra tvärsöver alla sammanhang och blir "varandra lemmar till tjänst, varning, förmaning och tröst", mitt igenom det avfall som samtidigt sker mitt fram för våra ögon.

HaFo

Re: Aningslösa kristna förförs på kristna konferenser i sommar

Återger fortsättning på inlägget igår:
-----

Penumbra svarar mig med anledning av att jag hävdade, att de så helt riktiga och viktiga avslöjandena kring, de förförelser som han nämnde:

( ”ateisterna, humanisterna, socialisterna, liberalerna, den intellektuella eliten, kultureliten, den dominerande delen av press och media, riksdagens politiker som lägger sig i Svenska kyrkans angelägenheter och tvingar den till reformer som direkt strider mot Guds ord.” ),

så menade jag att dessa förförelser ändå är så uppenbara, så att de inte är lika bedrägliga, som de sammanhang, där man menar sig gå emot dessa uppenbara förförelser, men så samtidigt med ett dubbelt budskap, förmedla katolicismen, trosförkunnelsen eller falsk ”messiansk tro”.

Den allvarligaste förförelsen står idag de som var satta att vara ”Herdar för jorden”, men som istället vilseleder fårens sinnen och hjärtan till att hälsa plagiatet av Kristus, den falske världsfrälsaren välkommen på arenan.

Och det sker under sken av att vara väckelse, under sken av radikalitet och även under sken av att vara ”klassisk sann kristen tro”. Under sken av att bemöta och ta avstånd från villfarelse i tiden, men ändå bara egentligen från någon annan vinkel samspela med förberedelsen av det avfall som enligt Skriften ska möjliggöra inträdet och välkomnandet av den falske världsfrälsaren, som varandes Kristus.
-------------------------

Så säger då Penumra om de förförelser som han nämnde:

”Ja, de är uppenbara för oss men det är inte oss de ’bearbetar’. Det är alla dem som är likgiltiga eller tveksamma. Och deras metoder är indirekta, dvs de smyger in det gudsfientliga budskapet i sammanhang där det knappt märks.”

HaFo:

Visst ska vi göra allt för att avslöja detta fiendens angrepp för att döva och förvilla de ”likgiltiga och tveksamma”, men det är ingen motsägelse till varför vi inte även, ska avslöja de sammanhang, som så riktigt går emot de förförelser som Du nämner, men som samtidigt ”smyger in det gudsfientliga budskapet i sammanhang där det knappt märks.”, via t.ex. katolicismen, trosförkunnelsen och Messianska föreningens läror.

Där är bedrägeriet så mycket större, med ett kristet vokabulär, men där man presenterar en falsk kristen tro, med en annan Jesus, ett annat evangelium varom ligger en annan ande än Guds Ande.
-----------

Så riktigt säger Penumra kring de förförelser som han namngav följande:

”Dessa krafter formar samhället mot den kristna moralen, mot de kristna traditionerna, mot Guds vilja. De har gjort om Jesu lära till socialpolitik.”

HaFo:

Vad är allvarligare i slutändan inför evigheten?

Att den kristna moralen och de kristna traditionerna motverkas och att Jesu lära görs till socialpolitik?

Eller att de som talar sig varma för kristen moral och tradition och som menar sig framföra ett evangelium, som ska rädda människor inför evigheten, har förvanskat Bibelns lära, så att de som anammar detta i sina hjärtan och sinnen går förlorade, medan de verkligen menade sig strida för kristen moral, kristna traditioner och Jesu lära?

Där menar jag att vi har vi det största bedrägeriet, som förbereder den falske världsfrälsarens inträde på arenan! Det förbereds ju idag på alla plan, ekonomiskt, politiskt, miljömässigt, händelserna i Mellanöstern etc. etc.

För de kristnas del förbereds det genom en skenväckelse, som är ett avfall från sann kristen tro. Bland Judarna förbereds det på den andliga fronten, genom att ”Messias – troende”, dras med i de kristnas avfall. Det är de avfallna kristna som nu ”evangeliserar Judarna”.

Den sanna väckelsen bland Judarna sker och de då kommer in i sin kallelse och uppgift, när den sanne Kristus kommer tillbaka och inte vid plagiatets inträde på arenan och de skeenden som förbereder detta plagiat av en falsk världsfrälsare.

Jesus är inte beroende av en ”viss status och mångfald”, vare sig i den kristna församlingen eller hos det Judiska folket för att komma tillbaka. Den sanne Kristus kommer efter att plagiatet har i slutändan skapat det mörkaste mörka läge för de sanna kristna och även för det Judiska folket och Israels nation.
-------------

Penumra säger:

”Ni får väl käbbla om vad som är den ’rätta tron’, gärna för mig. Jag har i alla fall pekat ut var den riktiga ondskan ligger och lurar någonstans. Öppna ögonen!”

HaFo:

Jag är inte övertygad om att Du ”pekat ut var den riktiga ondskan ligger och lurar någonstans”. Är Du Penumra med och visar utifrån skriften på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset? Där ligger fiendens verkliga ondska och ambitioner i att förvanska det sanna evangeliet! Har Du öppna ögon inför det skeendet?

HaFo