HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Elias Bönearme

Fick mig tillsänt ett antal bönebrev från Elias Bönearme som är kopplade till TWI och Enarson.

Jag återger delar av de bönebreven från Elia Bönearme (Antagligen en efterföljare av Kjell Sjöbergs verksamhet – eller??, som nu förs vidare av TWI och Enarson, som en del i den Hebreiska rörelsen – eller??).

Jag ”betar av” en kort bit i taget, av innehållet i dessa bönebrev, lägger in mina kommentar mitt i texten, så att dess innehåll och mina kommentarer kan bli gripbara och möjliga att kommentera från människor, som kanske har större insikt än vad jag har och som kan ha värdefulla synpunkter att ge. Inte minst Enarson, som kommer att nås av vad jag här skriver. Då via mail.

Jag gör det till 6 inlägg med ca 3 A4 i varje inlägg på Min Åsikt på hemsidan. Hoppas att innehållet då där, kan bli gripbart och möjligt att kommentera och till att ge synpunkter på dess innehåll.

Jag sänder det också som mail till intresserade människor, som kan ha synpunkter att ge. Inte minst Enarson, som jag låter få del av innehållet här, har möjlighet att uttala sig. Hoppas att de som är intresserade och får detta innehållet som mail, orkar med ända till slutet av inläggen!?

Jag gör det som två mailutskick och kommer med resterande av innehållet i ett mail imorgon
-----------

Inlägg 1 kring bönebreven från Elia Bönearme

Vad jag får svårt att gå ihop, är att man här å ena sidan, som efterföljare till Kjell Sjöberg (?), här målar upp en averssion mot Islam och Araber och är väldigt för Sionismen och Guds plan för Israel som nation och det Judiska folket.

Och som man nu tydligen menar, börjar ta form som resultat av Elias Bönearme och Messias – väckelse bland det Judiska folket, som kommer att nå en viss ”bredd och grad” inför och möjliggöra Kristi tillkommelse??? Bland annat genom ett politiskt ställningstagande och agerande – eller???

Medan Thorell (se på min Åsikt under det ämnet), å andra sidan, som efterföljare till samme Sjöberg, förmedlar en konspiratoriskt averssion mot det Judiska folket och Israels nation, där man är antisionistisk och väl egentligen företräder en ”ersättningsteologi”, med politiskt engagemang mot det Judiska folket och Israels nation, som här efterföljare till samme Sjöberg. Något som Hebreiska rörelsen TWI, menar är vilset och som man här går emot.

Det är svårt för mig att få denna ekvation till att gå ihop!! Och jag efterlyser att ngn som är mer insatt än vad jag är, skyndar till för att här reda ut begreppen. Det hela skapar en stor förvirring på den andliga arenan.

Liksom det skapar förvirring att TWI (Enarson) å ena sidan så riktigt, tar avstånd från MFS (Messianska föreningen) och dess förnekelse av att Jesus är Gud, medan de synes vara överens i mångt och mycket annat – eller?

-----------------------------------

Elia Bönearme

Bönebrev 10-06, 19 Mars 2010 – 4 Nisan 5770

Familjefesten – en Israelkonferens för hela familjen
Information och anmälan:

http://www.thewatchman.org/se/familjefesten.php

Nästa år i Jerusalem!

”Om jag glömmer dig, Jerusalem, må min högra hand glömma att spela. Min tunga må fastna i gommen om jag inte tänker på dig, om jag inte låter Jerusalem vara min högsta glädje.” (Ps 137:5-6)

Denna vecka infaller den första dagen i månaden Nisan, den tid av frälsning och befrielse då Israel blev befriade från sitt slaveri i Egypten. Under två tusen år har det judiska folket avslutat sitt påskfirande med de berömda orden: "Nästa år i Jerusalem!"

Just denna stad, som idag kallas för ”Östra Jerusalem”, är ingenting annat än det bibliska Jerusalem. Det är denna stad som hela världen och i synnerhet USA vill ta från Israel för att göra den till huvudstad i islamisk terroriststat! Himlen förbjude! “Östra Jerusalem är ingenting annat än det bibliska Jerusalem”

Med ordval, som tidigare har varit reserverat endast för terrorattacker och liknande vidrigheter, fördömde USA:s vicepresident Joe Biden under sitt besök i Israel tillkännagivandet att Israel planerar att bygga lägenheter i Jerusalem.

Trots premiärminister Netanyahus ursäkter, fortsatte utrikesminister Hillary Clinton senare att hamra på samma sak och till och med kallade tillkännagivandet för en förolämpning mot USA och krävde att Israel offentligt skulle återkalla beslutet för att bevisa att de är intresserade av fred!

Dagen efter att Joe Biden hade rest, invigde palestinierna, som nu vägrar att ens förhandla om fred med Israel, officiellt ett torg i åminnelse av en palestinsk terrorist som mördat över 30 judiska civila.

Detta meddelande bemöttes inte med ett endaste ord av protest från den amerikanska regeringen, och heller inte de palestinska våldsamheter, inklusive användningen av skarp ammunition, som sattes igång pga återinvigningen av en judisk synagoga i de judiska kvarteren i den gamla staden i Jerusalem.

Glorifieringen av en massmördare ses tydligen inte, vare sig från USA eller någon annan nation i världen, som något hinder för fred. Det är Israel som måste bevisa att de är intresserade av fred, genom att frivilligt och utan att få någonting i gengäld ge upp just den stad som de i två tusen år har bett om att få återvända till. Vi lever i en helt upp och nervänd värld!

Inte undra på att förhållandet mellan Israel och dess "vän" USA för närvarande är sämre än någonsin. President Obama lever verkligen upp till sitt åtagande till islam och dess hat mot Guds utvalda folk Israel.

Vi tackar Gud att premiärminister Netanyahu hittills inte har gett efter för Obamas skandalösa krav! Det är ett svar på våra böner. Nu är det dags att som aldrig förr fortsätta att be för Israels premiärminister och för Israel!!
---------

HaFo kommentar:

Är verkligen denna Bibelvers som åberopas ovan, relevant till resten av texten som följer och är denna Bibeltexten ngt som gäller just det politiska dagsläget som refereras till? Handlar inte denna text om situationen för Jerusalem, när den sanne Jesus kommer tillbaka?

Ska verkligen de kristna ge sig in i politiken och skapa averssiondr mot vissa folkgrupper, som här sker? Handlar inte detta om att man på mänsklig väg ska försöka hjälpa Gud med att Israel och det Judiska folket ska komma in i sin kallelse och uppgift? Jag anar att den falske världsfrälsaren kommer att bejaka och vara vän med både Judar och Araber och ordna en skenbar fred dem emellan!???

Den falske världsfrälsaren kommer knappast i inledningsskeendet, att vända sig mot det Judiska folket, utan istället försöka att framstå som deras Messias. Han vänder sig knappast heller i detta skeende mot de sanna kristna, utan försöker förvilla dem in under den falska väckelsen (avfallet).

Hans sanna hat till det Judiska folket, Israels nation och Guds kallelse och uppgift för dem, liksom hatet till sanna kristna, kommer antagligen att framträda först senare.

När det sker, så tror jag att Hitlers förföljelse av Judarna bara kommer att vara en lätt bris, i jämförelse till vad vi då kommer att få se, fram till att endast en kvarleva av Israel återstår.

De sanna kristna kommer då antagligen att försvara/bejaka det Judiska folket på ett sant sätt (och inte i ”ett falskt sken” att göra det, som vi idag tar del av från Trosförkunnelsen och Hebreiska rörelser).

De sanna Kristnas, sanna budskap om den sanne Kristus kommer att reta upp den falske världsfrälsaren till att även förfölja de sanna kristna av aldrig tidigare skådad art.

Detta skeende mörkar (som vi ska se längre fram) TWI och Enarson och menar att detta är inte ngt som vi har framför oss, utan har skett tidigare, detta med förföljelsen av det Judiska folket och Israels nation.
-----------

Min undran är, är man inte här i TWI och Enarsons verksamhet, i själva verket med och bidrar till att förbereda det falska plagiatet av ”väckelse” bland det Judiska folket och plagiatet av upprättandet av deras kallelse och uppgift?

Min undran är, är inte detta ngt, som egentligen bara kommer att vara just plagiatet, av när de när den sanne Jesus kommer tillbaka och DÅ FÖRST, (efter det skeendet, som man här förmedlar och verkar för enbart är ett skeende, som kommer att föregå det sanna skeendet).

Då det DÄREFTER FÖRST, att det då sker, vid Kristi sanna tillkommelse, att en rest av en hel nation kommer in i Guds kallelse och uppgift!?

Kommer inte detta plagiat av Gudsrikets upprättelse av det Judiska folket och Israel som nation, som jag här tror är på väg att ske, att så sammanstråla med den falska väckelsen (avfallet) i den hednakristna församlingen och där det så synes bli ”en herde och en hjord”?

Men som ändå bara är fiendens plagiat ( in under den falske profetens och den falske världsfrälsarens ledarskap), av det sanna skeendet, när den sanne Jesus Kristus kommer tillbaka!?

Forts Inlägg kring bönebreven från Elia Bönearme

---------------

Re: Elias Bönearme

Inlägg 2 kring bönebreven från Elia Bönearme:
----

“Israel ska tvingas att dela och överlåta till terrorister för att man ska bevisa sitt fredsintresse!”

Jerusalem är själva hjärtat av Israel. Israels nationalsång slutar med att Sion och Jerusalem är målet för det judiska folkets längtan efter självständighet.

Det judiska folket återvändande till Israel kallas för att göra Aliyah, ett hebreiskt ord som hänvisar till återvändandet till Jerusalem. Och detta är just den stad som Israel ska tvingas att dela och överlåta till terrorister för att man ska bevisa sitt fredsintresse!

HaFo kommentar:

Visst, detta är ju helt horribelt, ”att Israel ska tvingas att dela och överlåta till terrorister för att man ska bevisa sitt fredsintresse”!

Men är det fördenskull, de kristnas uppgift att ge sig in i politiken, för att förändra detta skeende, genom att skapa averssion mot Islam och Araber?

Är det inte de kristnas uppgift att istället ”inför allt skapat”, förkunna vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset!?

Är det de kristnas uppgift att försöka föregå och hjälpa Gud med upprättandet av Gudsriket och att det Judiska folket och Israels nation, innan den sanne Kristus kommer och DÅ, ska komma in i sin kallelse och uppgift?

Är inte här vad som sker i all välvilja till att försöka hjälpa Gud och det Judiska folket, ngt som egentligen gagnar fiendens syften till att förverkliga plagiatet av det sanna Gudsriket, förverkliga plagiatet av det sanna upprättandet av Israel som nation och till att förverkliga plagiatet av en falsk världsfrälsares inträde på arenan?

Sker inte detta falsarium under sken av att verka för ”en herde och en hjord” mellan hedningar och Judar? Sker inte detta falsarium under sken av att ”älska Guds verk”?

Sker inte detta falsarium under sken av att ”älska det Judiska folket och Israels nation”? Sker inte detta falsarium under sken av att ”bereda vägen för Israels kallelse och uppgift”? Sker inte detta falsarium under sken av att ”bereda vägen för Kristi ankomst till sitt folk”?

Är inte vad som här sker samma förförelse som i avfallet, att det talas om att församlingen måste nå en viss status och bred för att Kristus ska komma tillbaka, men då här överfört på att väckelsen bland det Judiska folket måste nå en viss status och bred för att Messias ska komma tillbaka?

Är det inte så att vad som här nu förbereds från två håll, är den falske världsfrälsarens plagiat av Kristi sanna tillkommelse och plagiatet av att Israel ska komma in i sin sanna kallelse och uppgift.!?
-------------

Forts från bönebrevet:

Gud kommer att döma nationerna

Gud kommer sannerligen att döma nationerna för vad de just nu gör mot Israel. Jeremia 2:3 förklarar:

”Ja, en HERRENS heliga egendom är Israel, förstlingen av hans skörd; alla som vilja äta därav ådraga sig skuld, olycka kommer över dem, säger HERREN.”

Och i Jeremia 51:5-6 och 24 läser vi:

”Ty Israel och Juda är inte änkor övergivna av sin Gud, av HERREN Sebaot, fastän deras land är fullt av skuld mot Israels Helige. Fly ut ur Babel! Men nu skall jag inför era ögon vedergälla Babel och alla Kaldeens invånare för allt det onda som de har gjort mot Sion,’ säger HERREN”’

HaFo kommentar:

Visst, dessa ord kommer att gå i fullbordan! Men ska det ske genom att vi som kristna skapar en aversion mot Araberna och ger oss in ”en politik”, där vi ska hjälpa Gud med detta skeende? Kommer inte Gud att klara detta alldeles själv vid Kristi sanna tillkommelse?

Syftar inte dessa Bibelsammanhang på skeendet vid Kristi sanna tillkommelse? Syftar det verkligen till ngt som den Hebreiska rörelsen idag menar sig förbereda och att deras initiativ på ngt sätt bidrar till detta skeende?
----------------

Forts från bönebrevet:

Medan världens nationer kräver att det lilla Israel ska ge upp sin egen huvudstad till sina fiender – och inte få försvara sig mot Iran - fortsätter Iran med sitt hot om att förinta Israel.

"Irans president Mahmoud Ahmadinejad inledde på torsdagen ett nytt utfall mot Israel i vilket han hävdade att 'den sionistiska regimen är den mest hatade regimen i världen' och snart kommer att försvinna.

I ett TV-tal till sina supportrar, påstod han att Israel är grundat på lögner och inte längre har något värde för sina 'herrar' i USA och Europa. 'Väst har satt ihop den mest kriminella nationen i världen och har placerat den i vår region med hjälp av lögner och påhittade historier', hävdade han.

'Den är inte längre användbar för sina herrar. De tvivlar på den. De undrar om det är värt att fortsätta att investera i den här regimen. Men vare sig Israel vill det eller inte, så kommer med Allahs hjälp detta system att förintas.

Den iranska ledaren hävdade också att ’Tack vare deras outvecklade hjärnor, tror de att ett krig mot Libanon eller Syrien skulle få dem att överleva lite längre. Jag säger till dem i dag: Ett nytt krig eller mer aggression kommer inte att rädda er.'" (ICEJ News Service 11 mars 2010).

Det är dags att be om aliyah för det judiska folket, att de återvänder tillbaka till Jerusalem och Israel. Gud säger: ”Fly från Babylon! Fly för era liv! Låt er inte förintas för dess synder.”

HaFo kommentar:

Visst, det är förskräckligt allt det som sker av sammansvärjning idag mot det Judiska folket och Israels nation. Och visst ingår det i ett av fiendens angrepp mot Guds kallelse och uppgift för denna nation!

Men situationen blir inte bättre av, att man bara en annan väg, under sken av att verka för att Guds vilja ska få ske med det Judiska folket och Israels nation, egentligen bara spelar fienden i händerna, till att förbereda fiendens plagiat av upprättandet av det Judiska folket och Israels nation, efter en skenbar fred mellan Judar och Araber och falsk förening av ”väckelse – kristna” (avfallet) och en falsk skenbar väckelse av ”Messias – troende” till en falsk ”herde och en hjord”!??
-------------

Forts från bönebrevet:
---

Gud har lovat beskydd åt Israel i dessa yttersta dagar.

Vi läser i Jer. 46:28

”Frukta inte, du min tjänare Jakob, säger HERREN, ty jag är med dig. Jag skall göra slut på alla de hednafolk till vilka jag har drivit dig bort. Men dig skall jag inte göra slut på, dock skall jag straffa dig rättvist, ty helt ostraffad kan jag inte lämna dig.”

HaFo kommentar:

Precis! Om nu Gud har kontrollen och ”kommer att leda dem i hamn”. Varför ska vi då försöka framträda, som de som ska ”göra Guds verk” med det Judiska folket och Israels nation och egentligen i vår stolthet, enbart blir redskap till att möjliggöra fiendens plagiat på den andliga arenan!?

Forts Inlägg kring bönebreven från Elia Bönearme

Re: Elias Bönearme

Inlägg 3 kring bönebreven från Elia Bönearme

Det finns en felaktig undervisning bland många kristna och även i messianska kretsar om att två tredjedelar av det judiska folket i Israel kommer att dödas under de sista dagarna, innan Jesus kommer igen.

Nyligen mötte vi en messiansk judinna i USA som var rädd för att göra aliyah på grund av denna undervisning. Vi bad henne att läsa sammanhanget i denna profetia i Sakarja 13.

”Slå herden så att fåren skingras. Ty jag skall vända min hand mot de små. Det skall ske i hela landet, säger HERREN, att två tredjedelar skall utrotas och gå under, men en tredjedel skall lämnas kvar.” (Sak. 13:7-8)

Detta avsnitt uppfylldes uppenbarligen redan när Jesus blev arresterad. Det hänvisar inte till tiden för återvändandet av det judiska folket i våra dagar! Det handlar om det judiska folkets exil. Det är därför som Jesus sa i Lukas 23 när han fördes bort för att korsfästas:

"Jerusalems döttrar, gråt inte över mig, utan gråt över er själva och era barn. Ty det kommer en tid då man skall säga: Saliga är de ofruktsamma, de moderliv som inte har fött, och de bröst som inte har gett di.

Då skall man säga till bergen: Fall över oss, och till höjderna: Dölj oss! Ty om man gör så med det friska trädet [då det var deras besökelsetid med Messias mitt ibland dem], vad skall då inte ske med det torra [då Messias inte är kvar längre]?"
---------------

HaFo kommentar:

Här ligger sannerligen en hund begraven! Utrotades 2 tredjedelar av det Judiska folket efter att Jesus arresterats och de senare hamnade i exil?

Nä, nä, detta är ngt som ligger framför och inte bakom oss att endast en kvarleva av Israel kommer in i sin kallelse och uppgift.

Men varför vill fienden mörka det skeendet i ändtiden? Ja, det behöver ske för att han ska kunna förverkliga de plagiat från hans sida, som jag beskrivit ovan och så slutligen kunna komma med ”den slutliga lösningen av Judeproblemet”.

Hur skulle han lyckas med att träda fram med en falsk stor Messias väckelse i Israel, som förenar sig med den falska kristna väckelsen (avfallet) till ”en herde och en hjord”, där Israel säges komma in i sin kallelse och uppgift,

om människor inser att det bara kommer att vara en kvarleva av Israels nation vid Kristi sanna tillkommelse och DÅ genom Guds ingripande efter alla fiendens plagiat, DÅ FÖRST förverkligar kallelsen för det Judiska folket och Israels nation!?
---------------

Forts från bönebrevet:

Vi behöver be att det judiska folket och särskilt de messianska judarna i Amerika ska börja göra aliyah och flytta till Israel!

Gud lovar i Jesaja 60:1-3:

”Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer, och HERRENS härlighet går upp över dig. [Jerusalem and Israel!]. Se, mörker skall övertäcka jorden och töcken folken, men över dig skall HERREN gå upp, hans härlighet skall uppenbaras över dig. Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig.”
------

HaFo kommentar:

Så förverkligandet av detta bibelsammanhang, skulle alltså enligt här ovan, hänga samman med att Judarna i Amerika flyttar till Israel!?

Åter igen används här, via Enarson och Elias Bönearme, Bibeltext på ett felaktigt sätt, i ett försök att styrka vad som framförs! Det är föga förtroendeingivande att använda en text så felaktigt som här sker.

Det ljus som här i texten kommer till det Judiska folket när Gud låter täckelset falla, är insikten om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (”över dig skall HERREN gå upp, hans härlighet skall uppenbaras över dig”) och den uppgift som Israels folk därmed kommer in i vid Kristi sanna tillkommelse (”Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig.”)
----------

Forts från bönebrevet:

Bed att många judar och särskilt de messianska judarna ska föra aliyah och flytta till Israel!
”Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer, och HERRENS härlighet går upp över dig. [Jerusalem and Israel!].

Se, mörker skall övertäcka jorden och töcken folken, men över dig skall HERREN gå upp, hans härlighet skall uppenbaras över dig. Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig.” (Jes.60:1-3)
---------

HaFo kommentar:

Åter igen används Bibeltext för att försöka styrka vad man säger, fast texten egentligen handlar om ngt annat. Återigen verkar det som att Guds förverkligande med det Judiska folket och Israel som nation skulle ha att göra med att Messianska Judar flyttar till Israel på grund av böner från Elias Bönearme.

Åter igen, att ljuset kommer till det Judiska folket har inget med falsk väckelse av ”Messianska Judar” bedragna av avfallet i kristenheten att göra och att dessa flyttar till Israel, utan har enbart att göra med att den sanne Kristus kommer tillbaka.

Då när Gud drar undan täckelset, så att de ser vem den sanne Kristus ÄR och ser den sanna betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset (som blivit så förvanskat i den kristna falska väckelsen/avfallet och det bedrägeri, som nu det Judiska folket ska dras med i ).
--------------

Det är också först då som de Bibeltexter härunder, som åberopas i det skeende, som man menar sig verka för, men som först då gäller, när den sanne Kristus kommer tillbaka, all verkan av Hebreiska rörelser eller trosrörelser förutan:

”Ty från Jerusalem skall en kvarleva gå ut, de räddade från Sions berg. HERREN Sebaots nitälskan skall göra detta. Ty jag skall skydda och rädda denna stad för min och min tjänare Davids skull." (Jes. 37:32,35)

”HERREN, din Gud, skall omskära ditt hjärta och dina efterkommandes hjärtan, så att du älskar HERREN, din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ. Då skall du få leva. Och HERREN, din Gud, skall lägga alla dessa förbannelser på dina fiender och på dem som hatar och förföljer dig. Du skall på nytt lyssna till HERRENS röst och följa alla hans bud som jag i dag ger dig. (5 Mos. 30:6-8)

”Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde.” (Sak. 12:10)

Forts Inlägg kring bönebreven från Elia Bönearme

Återkommer i morgon med 3 inlägg till i ämnet

HaFo

Re: Elias Bönearme

Inlägg 4 kring bönebreven från Elia Bönearme
--------

Elia Bönearme

Bönedagen i Iyyar den 18 april

Nu är vi redan inne i den andra månaden på den bibliska kalendern och på söndag den 18 april uppmuntrar vi till bön och fasta för upprättandet av de urgamla stigarna i vårt land. Halleluja!

Här är några specifika böneämnen för denna månad:

1. Bed för Pastor Mark Biltz besök i Sverige den 30 april – 2 maj!

Mark Biltz leder den största församlingen i USA idag med inriktning på våra hebreiska rötter och har ett mycket uppbyggande budskap att förmedla.

C:a 40 000 tar del av hans Toraundervisning varje vecka via internet. Lars har undervisat i hans församlingen vid ett par tillfällen och rekommenderar honom varmt.

http://www.elshaddaiministries.us/

Bed om ett starkt genombrott i dessa samlingar att många ska få sina ögon öppnade och hitta "hem" till vår rätta identitet i det äkta olivträdet!

"du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av det äkta olivträdets feta rot." (Rom 11:17)
--------------

HaFo kommentar:

Är det ngn som har kännedom om vad denne Biltz förmedlar och lär kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och även vad han egentligen förmedlar, som gör att han är så populär i Hebreiska rörelsers kretsar?

Vår rätta identitet som sanna kristna i hednaförsamlingen, är att vi i Kristi person, vår ställföreträdare, är försonade/förenade med levande Gud och det har inget att göra med nån slags identitet med det Judiska folket och Israel som nation och deras speciella kallelse och uppgift.

”Det äkta olivträdets feta rot” är Kristus själv! Vi har blivit inympade i Kristus och Hans plan med den hednakristna församlingen. Vi kommer inte att fullgöra, eller kunna bidra till att fullgöra den plan, som Gud har för det Judiska folket och Israel som nation. Det är ngt som gäller dem!
--------

Jag har tidigare efterfrågat vad som menas med ”våra Hebreiska rötter”, utan att någonstans ha sett ngt klart svar.

Jag har sagt det förut och säger det igen:

Några andra Hebreiska rötter har vi inte som sanna kristna, än till en tro på vem Jesus Är och betydelsen av offret på korset.

Våra andliga rötter som kristna ligger hos Kristi person själv, som hednaförsamlingens Herre och Mästare och den slutliga plan han har för oss som ”förstlingsskörden” som ”ska regera med Kristus för 1000 år (vad det nu innebär?).

Vilket inte är ngt som kan ersätta, den plan som gäller det Judiska folket och Israels nation!

Vi bidrar inte till dessa slutskeenden genom att utöva (ngt som aldrig ålagts den hednakristna församlingen) de Judiska sederna, riterna, högtiderna och deras tideräkning.

De som framför liknande, kommer bara att i all sin välvilja, till framstå som att man bejaka det Judiska folket och Israels nation, att man likväl kommer att vara med och förbereda fiendens plagiat av en falsk världsfrälsare, plagiat av fred i mellanöstern, plagiat av en herde och en hjord, plagiat av Gudsriket, plagiat av Israels kallelse och uppgift.
-------------------

Forts från bönebrevet:

Bed för FAMILJEFESTEN den 13 – 18 juli på Hjälmargården!

Bed att Gud ska samla sitt folk inför honom på denna konferens!

"Villigt kommer ditt folk när du samlar din här, i helig skrud kommer din unga skara inför-dig, som daggen kommer ur morgonrodnadens sköte." (Ps 110:3)
-------------

HaFo kommentar:

Den som åker på denna familjefest säges alltså vara ett ”villigt Guds folk som kommer när Gud samlar sin här”.

Det är alltså Guds här som samlas på denna konferens! Vem vill missa det? Vad kallas denna typ av annonsering? Manipulering eller falsk varudeklaration?

Inte är det här frågan om Guds arme, när man tar del av en helhet av vad bönebreven från Elias Bönearme förmedlar – eller!?
---------------

Forts från bönebrevet:

Bed för valet i höst i Sverige!

Om de rödgröna vinner valet har de redan utlovat att de kommer att ta parti för Hamas mot Israel i sin utrikespolitik. Detta kommer innebära en fruktansvärd dom över vårt land!

Bed om förbarmande för Sverige att de rödgröna inte vinner valet utan att det i stället sker en kursändring i Sveriges relation till Israel!

"Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.

Sådant är rätt och behagar Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen. Ty Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe. Detta vittnesbörd skulle framföras när tiden var inne." 1 Tim 2:1-6
---------

HaFo kommentar:

Enarson nöjer sig inte enbart med att följa anvisningarna i den text, som han åberopar för sitt agerande och agiterande. Han går långt vidare, till partipolitik i Sverige och menar antagligen göra det å Guds vägnar – eller!? (Har vi hört den förut via exempelvis Ekman eller andra kristna ledare genom historien!?)

Det är förfärligt om våra politiska ledare går fiendens ärenden gentemot det Judiska folket. Men det är knappast mindre allvarligt för Guds dom över vårt land med att politikerna inte tar de oföddas rätt på dagordningen.

Det är knappast mindre allvarligt med den orättfärdiga fördelningspolitik och utslagning av ungdomar, sjuka och gamla, som sker på ett skrämmande sjukt sätt, från den sida i partipolitiken, som alltså Enarson här genom sitt uttalande ställer sig på.

Jag tror inte att vi som kristna ska syssla med vad Enarson här hänger sig åt, till inte bara ”global politik”, utan även ”svensk inrikespolitik” – eller!?

Forts Inlägg kring bönebreven från Elia Bönearme

Re: Elias Bönearme

Inlägg 5 kring bönebreven från Elia Bönearme

--------

“Gud har aldrig tagit bort eller förändrat sin kallelse, sin plan eller löften till det judiska folket!”

Ersättningsteologin, som säger att Kyrkan övertagit Israels plats, är en förolämpning mot Guds karaktär av trofasthet, godhet och nåd. Denna doktrin förnekar frankt det som Paulus säger i Rom. 3:3-4,

”Vad betyder det, om somliga inte trodde? Inte kan väl deras otro göra Guds trofasthet om intet? Nej, aldrig!” Denna felaktiga lära ignorerar även Paulus uttalande i Romarbrevet 11:2, ”Gud har inte förskjutit sitt folk, som han tidigare har känt som sitt.”

Gud visste redan innan han utvalde Israel att de skulle falla. Ta inte miste på denna punkt! Gud har aldrig tagit bort eller förändrat sin kallelse, sin plan eller löften till det judiska folket!

Idag utvecklar sig dock återvändandet av det judiska folket till sitt hemland, till den klimax av terror och internationell spänning utan motstycke, som Bibeln kallar ”Jakobs nöd”. Det står vidare om Jakob: "men han skall bli räddad ur den.” Det är under denna svåra tid som hela Israel blir frälst!
------------

HaFo kommentar:

Kan bara här hålla med i det mesta av vad Enarson säger närmast här ovan. Men när är det som ”hela Israel blir frälst”?

Sker det vid plagiaten från den falske världsfrälsaren, som jag blir alltmer övertygad om att Enason är med och förbereder, eller sker det först, när den sanne Kristus kommer tillbaka!?

Den sanna "Jakobs nöd", som man tydligen menar nu sker i ett plagiat idag, kommer att vida överstiga skeendet idag.

Att i dagens skeende "bli tagen ur Jakobs nöd", kommer bara att vara ett plagiat från den falske världsfrälsarens framträdande, som föregår Kristi sanna tillkommelse, efter att fiendens verkliga orsak till Jakobs nöd visat sig.

Då först blir en kvarleva av det Judiska folket tagna ur "Jakobs nöd" när den sanne Kristus kommer, täckelset faller och de ser vem som är deras egentlige Messias. Det är alltihop ett Guds verk och inte ett reslutat av Hebreiska rörelser, trosrörelser, Kristna väckelser eller Messianska väckelser.

Det är en väckelse direkt från Gud över det Judiska folket, när han DÅ, genom sann tro på Jesus (och inte falsk tro från den avfallna kristenheten), för dem in i sin kallelse och uppgift och alla fiendens plagiat till det skeendet är överspelade och bakom.
---------

Forts från bönebrevet:

Idag är anti-semitismen på uppgång igen, inte bara i den muslimska världen utan även i Europa och t.o.m. i Amerika. Vänta bara tills ekonomin i världens rika länder börjar vackla, då kommer vi att få se vem som får skulden!

Trots fasan över Förintelsen för bara en generation sedan, kan mycket väl den mest avskyvärda och våldsamma anti-semitism bli resultatet av en kris i Amerika, precis som det skedde i nazi-Tyskland under 1930-talet. Judarna har alltid blivit syndabockar när någonting gått fel.

Frågan vi måste ställa oss är denna: Kommer kristna att vara vakna och agera annorlunda än vad man gjorde i nazi-Tyskland? En förutsättning är en stark och tydlig undervisning från Bibeln emot all den ersättningsteologi som infiltrerat kyrkornas predikstolar. Detta är ett mycket allvarligt böneämne.
-------------

HaFo kommentar:

Kan bara här bejaka vad Enarson säger omedelbart här ovan. Men vad hjälper alla dessa kloka ord, som ska legalisera vad man framför, men som bara samtidigt utgör en ”maskara”, för hur bara en annan väg, som jag pekat på i tidigare inlägg, man är med till att förbereda en falsk världsfrälsares plagiat och framträdande.
--------

Forts från bönebrevet:

Bed att Gud ska resa upp profeter som kan varna västledarna för att gå med Islam!

”Det är jag som har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg. …Handla nu vist, ni kungar, låt varna er, ni domare på jorden! Tjäna HERREN med fruktan och gläd er med bävan! Ge Sonen hyllningskyss, så att han ej blir vred och ni går under på er väg, ty snart kan hans vrede upptändas. Saliga är alla som flyr till honom.” (Ps. 2:6,10-12)
-----

HaFo kommentar:

Vad har denna Bibeltext att göra med Enarsons så riktiga uppfodrande mening ovan Bibeltexten? Det är ju liknande agerande och citat från Enarson, som gör att man tappar förtroendet för vad han säger och framför!

----------

Forts från bönebrevet:

Bed att många kristna ska komma ut ur avfällig kristendom och ersättningsteologi och omfamna Guds plan för Israel!

”Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte tar del i hennes synder och drabbas av hennes plågor. Ty hennes synder har nått upp till himlen, och Gud har kommit ihåg hennes brott.” (Upp. 18:4-5)
--------

HaFo kommentar:

Skökan som vi här uppmanas att gå ut ifrån, är långt bredare än KK eller Trosförkunnelsen, eller ersättningsteologi.

Denna sköka innefattar även delar av den Hebreiska rörelsen och jag anar att Enarson själv här är inbegripen i den sköka, som förbereder plagiaten av en falsk världsfrälsares framträdande, som han samtidigt uppmanar människor att gå ut ifrån – eller!? Kan det bli mer förvirrande?
--------

Forts från bönebrevet:
-----

Bed att Guds Namn ska bli förhärligat genom upprättelsen av Israel!

”Inte för er skull gör jag detta, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namns skull, … Ty jag skall hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land. Jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir rena. … Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar … jag skall vara er Gud.” (Hes. 36:22-28)
------

HaFo kommentar:

Detta kommer genom Guds försorg att förverkligas, när den sanne Kristus träder fram och det Judiska folket och Israels nation DÅ kommer in i sin kallelse och uppgift.

Och detta kommer att ske, trots den förvillande ”hjälp till detta skeende”, som Enarson med sin verksamhet menar sig åstadkomma, medan han i själva verket förbereder och förmedlar fiendens plagiat till dessa sanna skeenden från Gud, som Enarson åberopar med Guds Ord för sin verksamhet. Det är vad jag anar och inte kan vara tyst om.

Forts Inlägg kring bönebreven från Elia Bönearme

Re: Elias Bönearme

Inlägg 6 kring bönebreven från Elia Bönearme

---------

Forts från bönebrevet:

Kapitel 37 (Hesekiel) förklarar mer i detalj att återupprättelsen av Israel kommer att vara en process i två steg. Det kommer först ett fysiskt återupprättande och sedan ett andligt återupprättande.

Hittills har vi främst sett en början av det första steget, och vi väntar fortfarande på den fulla uppfyllelsen av steg två: Israels andliga upprättelse.

"Då sade han till mig: 'Profetera till Anden, ja profetera, du människobarn, och säg till Anden: Så säger Herren, HERREN: Kom, du Ande, från de fyra väderstrecken och blås på dessa slagna, så att de får liv.' Och jag profeterade som han hade befallt mig. Då kom Anden in i dem, och de fick liv och reste sig upp på sina fötter, en mycket stor skara." (Hes 37:9-10)

Den slutliga återupprättelsen omfattar återupprättandet av alla Israels stammar. Efraim och Juda kommer att bli ett Herrens hand. Detta kommer att utgöra ett fantastiskt Guds verk i de sista dagarna.
----------------

HaFo kommentar:

Jag tror inte att Israels andliga upprättelse över huvudtaget har att göra med Judevänlighet från den Hednakristna församlingens sida. Lika litet som det skulle ha betydelse med Trossförkunnelsens eller Hebreiska rörelsens verksamhet (Detta tror jag bara är fiendens agerande till att skapa förvirring och förblindelse).

Jag tror inte heller att det har att göra med upprättelsen av Israel att göra, om hednaförsamlingen börjar följa Judiska seder, riter, högtider och tideräkning.

Det ingår bara i samma bedrägeri från fienden till att förbereda plagiaten av Kristi sanna tillkommelse, plagiatet av hednakristna församlingens slutliga kommande in i sin kallelse och uppgift och plagiatet av Israels kommande in i sin kallelse och uppgift.

Jag tror inte att Judarna i avsevärd mängd då "hela Israel ska bli frälst", kommer att äga rum före Kristi sanna tillkommelse. Men jag tror att fienden kommer att försöka plagiera detta och att det är vad vi nu ser ske mitt framför våra ögon förberedas bl.a genom företeelser som Elias bönearme.

----------------

Forts från bönebrevet:

“Sluttidens antikristliga Gog och Magog armé kommer framför allt att uppstå utifrån en avfallen kristenhet infekterad av islams antisemitiska hat”
"Magogs land" ligger norr om Israel.

Gog beskrivs också som "hövdingen och fursten av Meshek och Tubal." Magog liksom Mesek och Tubal var alla söner till Jafet, vilket pekar på att det handlar om indoeuropeiska folkstammar eller kaukasier.

I judiska källor översätts Magog både som Goternas land, eller Gothia och även Germaniah (det engelska ordet för Tyskland). Dessa fakta i kombination med uttalandet i vers 15: "Du skall komma från ditt land längst uppe i norr", gör att Magog även inbegriper Skandinavien, som befolkas av goter!

Det verkar som om frågan exakt vem Gog är, är ett mysterium som bara kommer att avslöjas vid tidpunkten för hans övetagande av makten.

Frågan ställs i texten: "Så säger Herren, HERREN: Är du inte den som jag i forna tider talade om genom mina tjänare, Israles profeter?" (Hes 38:17)

Skriften definierar tydligt Edom som den huvudsakliga ärkefienden till Israel genom hela historien ända fram till slutet. Gog kan därför vara en edomitisk ledare i spetsen för en övervägande vit, europeisk armé bestående av sönerna till Jafet.

Judiska traditioner påpekar att det var en edomé som grundade Rom, som förstörde det andra templet. Vi ser också kombinationen av Edom och Jafet i berättlesen om Esther där Haman, som var en ättling till Esau, initerade en plan att tillintetgöra det judiska folket i det persiska riket. Persien indentifieras med Jafets son Tiras i Första Mosebok 10:2.

I våra dagar ser vi hur en kombination av Edom och Jafet tar form genom en allians mellan muslimvärlden och de traditionellt kristna västnationerna, inklusive USA. Sluttidens antikristliga "Gog och Magog" arme’, kommer framför allt att uppstå utifrån en avfallen kristenhet infekterad av islams antisemitiska hat.
---------

HaFo kommentar:

Det ligger säkert mycket av sanning i vad som här sägs. Men är det hela sanningen som här förmedlas? Knappast! Vilka ingår i den avfallna kristenheten? Kommer inte däri att inräknas även Enarsons verksamhet?

Kommer inte här att finnas med en falsk skenväckelse av Messias – troende, som förenat sig med dels avfallet i kristenheten och så förenat sig med och uppmuntrats därtill av en falsk Messias – rörelse, som menar sig bejaka Guds plan och kallelse med det Judiska folket och Israels nation?

Kommer inte ”semitvänliga” och ”sionistvänliga”, att här inför slutskedet, bara göra egentligen gemensam sak med antisemiter och antisionister (med en skenbar motsats), till att också egentligen jämsides bara en annan väg, förbereda och bidraga till den falske världsfrälsarens inträde på arenan, med alla plagiaten av Guds verk??
----------

Forts från bönebrevet:

Gud välsigne dig som väktare på Jerusalems murar!

Lars och Harriet Enarson
---------------------------------------

HaFo kommentar till senaste meningen ovan:

Är det Jerusalems murar som vi som kristna väktare är satta att vakta? Är vi inte satta att vakta den sanna kristna tron på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som en gång för alla blivit överlämnat åt de heliga?

Är det inte så att Enarson genomgående använder Bibelcitat, för att styrka att det kommer att ske ”en väckelse” bland det Judiska folket och Israels som nation, som svar på ”Elias bönearme”, som krigar ner Israels fiender och möjliggör Kristi tillkommelse?

Eller har jag missförstått vad man egentligen säger?
Talar egentligen inte dessa Bibelcitat som åberopas, för det skeende som man menar sig företräda,

men som egentligen gäller, när den sanne Kristus kommer tillbaka och DÅ upprättar det Judiska folkets kallelse och uppgift och att DÅ FÖRST GUD SJÄLV, ser till att detta sker, utan hjälp av vare sig Hednaförsamlingen eller ”Messias – troende Judar”!?

Är vi satta att ”vakta över” att ”rätt politik” bejakas och framhäves? Detta senare verkar vara en central fråga i dessa ”bönebrev” från Elias bönearme, medan mycket litet i dessa bönebrev, sägs om den sanne Kristnes verkliga väktarjobb!! Varför?

Missar man inte här, var det verkliga väktarjobbet ligger och istället ”dribblar bort korten”, med ett ”väktarjobb, som egentligen är lika falskt ute, som de som menar att Hednaförsamlingen måste nå en viss status för att Kristus ska kunna komma tillbaka?

Men istället här, så är man ute i ”samma ogjort väder”, med att Israel och det Judiska folket måste nå genom ”Elias bönearme”, ett visst mått av andligt uppvaknande och ett ”politiskt läge”, där Israels fiender är besegrade, för att Kristus ska kunna komma tillbaka - eller??

Kommer inte bägge dessa falska skeenden att mötas till ett falskt plagiat av en herde och en hjord, under den falske profeten och den falske världsfrälsarens hägn??

Och sker det då inte allt i skenet av att man ”älskar Jesus”, älskar det Judiska folket och älskar och arbetar för att få se Guds förverkligande av både den Hednakristna församlingens uppgift, såväl som det Judiska folkets/Israel som nations kallelse och uppgift?

Medan man ”i egen kraft” och ”högmod från fienden”, samtidigt egentligen blir redskap till att förbereda människors sinnen och hjärtan till att hälsa fiendens plagiat välkommen!?

Vad menar Enarson med en avfallen kristenhet som tillsammans med ”Islams företrädare och anhängare” ska göra livet surt för Judarna? Visst det kommer att finnas ”avfall i liberalteologi”.

Visst det kommer att finnas fångna i falskt ”socialt evangelium”, det kommer att finnas människor med enögt ”rättvisepatos”, som ”inte orkar med att se Palestiniernas lidande under orättvisor”, som samtidigt är blinda inför det Judiska folkets lidande.

Dessa falska företeelser, kommer att från en sida att komma med förvirring, som sannerligen ställer till elände.

Men är det dessa, de så uppenbart vilseförda inför ändtidens skeende, som är de farligaste? Är det då inte farligare med dem, som bara från en annan vilseledande sida, så välmenande säger sig gå Guds, den kristna församlingens, Judarnas och väckelsens ärenden, men som i själva verket inte gör det utan motsatsen?

Är inte de farligaste, de som säger sig gå det Judiska folkets ärenden till väckelse [i likhet med Enarson, Trosförkunnelsens företrädare, Messianska rörelser och olika sammanhang av ”väckelse – freeks” etc.], men som dock bara en annan väg förbereder människors sinnen och hjärtan för fiendens plagiat, av en falsk världsfrälsares framträdande.

Här har vi den verkliga förförelsen på hög nivå, som jag ser det och inte kan vara tyst om och är jag då vilsen, så rätta mig!

HaFo