HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Hur många konstiga förkunnare finns det egentligen?

Jag fick ett mail med följande, som jag återger härunder och som jag tror är ngt som ger denna befogade rubrik:

Hur många konstiga förkunnare finns det egentligen?

I mailet, som jag återger härunder och mest låter det tala för sig själv med några få kommentarer från mig därefter, så återciteras Berndt Isaksson. Jag har väl inte alltid varit överens med Isaksson efter hans tidigare positiva inställning Till LO, Ekman och trosförkunnelsen.

Jag anar, utan att ha det bekräftat, att han ngt ändrat sin positiva syn på Ekman, efter att denne nu bejakar katolicismen – eller!?

Nå även om Isaksson fortfarande skulle bejaka trosförkunnelsen, så kan jag inte annat, än att här bejaka vad som citeras från hans sida kring Änglar och vad Tommy Lilja förmedlar.

Det verkar som, att jag kanske inte var så vilset ute, när jag tidigare deklarerade, att jag erfor ett obehag när jag lyssnade till Lilja.
---------

Från mailet:

Jag googlade lite på Tommy Lilja Och frågan jag ställer mig efter det är följande:

Hur många konstiga förkunnare finns det egentligen?

---

Man kan länka sig vidare från elvorochjannes sida Läror & Debatter: Sverige

http://www.elvorochjanne.se/laror-debatter/sverige/index.html

Till Berndt Isaksson

http://berndtisaksson.dinstudio.se/empty_141.html

Uppdaterat den 27 april

Todd Bentley, Tommy Lilja och Änglarna

Det har i alla tider funnits villoläror i frågan om änglar. Änglar finns och Bibeln talar mycket om dem, men likväl finns det i denna fråga som i allt som har med Guds rike att göra, sånt som Djävulen
”lanserar” i syfte att bedra.

Det han lanserar kan ofta påminna om eller ligga nära de bibliska sanningarna, men är likväl i grunden
något annat och något som leder helt fel om man sätter tro till det.

Todd Bentley talar mycket om sina änglauppenbarelser, men man behöver inte lyssna länge innan man upptäcker att det är något osunt och något obibliskt han talar om. Även många kändisar talar idag om änglar på
ett osunt och new-age-inspirerat sätt.

Paulus har något mycket viktigt att säga i denna fråga, nämligen detta:

Kol 2:18

”Låt er inte fråndömas segerkransen av någon som ger sig hän åt 'ödmjukhet' och går upp i syner av änglarnas tillbedjan och som utan orsak är uppblåst i sitt köttsliga sinne ”.

I Levande Bibeln är det översatt så här:

”Låt ingen beröva er segern för att ni vägrar att tillbe änglar, som en del säger att ni måste göra. De påstår att de har sett syner och tycker därför att ni också borde ha gjort det. det enda man kan säga
om dessa högfärdiga män är att de har en mycket livlig fantasi”
----

Även den svenske pastorn Tommy Lilja har i en av sina böcker (Räkna med pengar) något som jag anser vara en osund lära om änglar, en lära som man ofta annars bara brukar finna bland de mest extrema
framgångsteologerna.

Precis som dem, så utgår Lilja från ett bibelord som grovt feltolkas och missbrukas för att bygga en osund lära. Bibelordet man utgår ifrån är när det står:

”Är inte änglarna andar i helig tjänst, utsända för att tjäna dem som skall ärva frälsningen?" Heb. 1:14.

Detta bibelord tolkar man som att det är vi människor som skulle ha rätten att befalla och kommendera änglarna vad de skall göra i vår tjänst, medan den verkliga innebörden är att det är Gud som sänder
änglarna, inte vi, för att vara oss till hjälp.

Så här skriver exempelvis Tommy lilja i sin bok på sidan 90:

”För en tid sedan hade vi sänt in en ansökan om hjälp från ett speciellt sammanhang. Jag visste exakt hur mycket pengar vi behövde, men föredragaren avvisade bestämt den summan. "Finns inte en chans", sa han.

När jag bad på eftermiddagen, sände jag "tjänsteandar", änglar till det specifika styrelsemötet med uppdraget att orsaka att den
summan vi behövde, ca 100 000 kr, skulle beviljas.

Dagen efter ringde föredragaren och sa med förvåning i rösten att "jag vet inte vad som flög i styrelsen igår. Det var flera andra ärenden som hade högre prioritet men ni fick det mesta av budgeten.

Så har vi aldrig gjort förr". Nej, tänkte jag, det har ni inte, men den här gången hade ni ovanliga gäster på styrelsemötet, om ni bara visst vad deras ärende var!”

SLUT CITAT av Lilja
-----

Lilja fastslår:

”Änglarna står i vår tjänst”, och då med innebörden att vi är de som befaller dem att göra vad vi önskar och att se till att vi får vad vi behöver.

Detta menar jag vara en vulgär angelogi, (lära om änglar) och som leder fel och in i den ”uppblåsthet” Paulus varnar för och vars resultat blir att man i slutänden ” fråndömas segerkransen”. Dvs förlorar frälsningen.
-----

Tommy Lilja skriver också så här:

”Idag är änglarna en del i allt jag gör, de är en fantastisk hjälp.

"Men vi har ju den helige Ande, räcker inte det?" protesterar någon.

Absolut, men den helige Ande och änglarna arbetar på olika sätt. Den helige Ande har jag inom mig, änglarna "tjänsteandarna", utanför.

Den helige Ande bor i mig, det gör inte änglarna, de är utsända för att tjäna mig!

Änglarna flyttar på stenblock, öppnar celldörrar, släpper lös vindarna, stoppar åsnor, etcetera. Sådant gör inte Guds Ande. Han finns i oss och leder oss i vad vi skall sända änglarna att göra.”

slut citat.
------

Det är inte vi som befaller änglarna att utföra något, vare sig indirekt eller direkt. Änglarna står helt och enbart under Guds auktoritet.

All annan lära om änglar som står under människors
auktoritet eller springer ärenden på människors befallning eller önskemål måste avfärdas som osund och obiblisk lära.

Berndt Isaksson

Slut citat
---------------------------

HaFo kommentar:

Att ”det fungerade” för Lilja när han ”sände änglarna” för att få sin vilja igenom, är ingen garanti, för att detta är verk från Gud. Fienden kan mycket väl puffa på med pengar till projekt, som är från honom och inte från Gud.

När Lilja talar om att Guds Ande bara finns inom honom och inte är verksam utanför honom, så närmar sig detta trosförkunnelsens ”vi är gudar – lära” och att Gud hjälplöst står utanför skeendet, om inte de som ”blivit denna tidålders gud” i pånyttfödelsen, slår ner fienden och rövar tillbaka allt vad han stulit ”överflöd på livets alla områden”.

Efter att ha tagit del av vad Tommy lilja förmedlar, så är verkligen mailskribentens undran befogad:

Hur många konstiga förkunnare finns det egentligen?

HaFo

Re: Hur många konstiga förkunnare finns det egentligen?

Fick ett mail med anledning av ämnet:

Hur många konstiga förkunnare finns det egentligen?

Återger mailet och ger mitt inne i texten HaFo kommentarer
--------

Från mailet:

Citat Hafo

Det verkar som, att jag kanske inte var så vilset ute, när jag tidigare deklarerade, att jag erfor ett obehag när jag lyssnade till Lilja.

Slut citat

Mailskribenten:

Det är nog inte så underligt om du känner ett obehag inför Tommy Lilja. Det finns tecken som tyder på att denna person är inbegripen i och aktiv i ett andligt skeende, som inte bara är förförisk och förrädisk för Kristna, utan som dessutom under Kristen täckmantel leder till en förförelse av Judar i Israel

Håller det faktiskt på att bryta ut en falsk väckelse i Israel?
------

Citat av Tommy Lilja

Tiden har kommit för deras upptagande.

Den nådens och bönens Ande som Sakarja profeterade om har just börjat falla över Israel och framför mina ögon.

Det judiska folket har börjat lyfta sina huvuden för att se upp till honom som blev genomstungen”.

Slut citat
------

HaFo kommentar:

Precis som Elia Bönearme under Enarson, så använder här Lilja Bibelcitat som syftar på när den sanne Kristus kommer, som att det skulle gälla skeendet idag, som de menar sig vara redskap till att dessa texter nu skulle förverkligas idag inför våra ögon.
-------

Mailskribenten:

Det börjar faktiskt bli riktigt "hårresande" och alarmerande när Tommy använder formuleringar som dessa.

Vart tog den Judiska dödsklagan vägen som måste finnas med i sammanhanget när det gäller Sakarja 12?

Vart tog det bittra sörjandet vägen?

"Och de skola hålla dödsklagan efter honom, såsom man håller dödsklagan efter ende sonen, och skola bittert sörja honom, såsom man sörjer sin förstfödde".
------

Vidare från mailskribenten:

Citat från

http://www.ptlministries.org/sv/index.php?page=visanyhet&id=25

En ny tidsålder bryter in …

”Det är helt klart så att vi är på väg in i en ny epok” slår pastor Tommy fast efter den historiska kampanjen i Israel. ”Hedningarnas dörr
är på väg att stängas, judarnas dörr till frälsning på väg att öppnas.”
-----

HaFo kommentar:

Vad åsyftar Lilja här med ny epok? Syftar han på 1000 – årsriket, efter hednaförsamlingens evakuering, efter den sanne Kristus tillkommelse då Gud drar bort täckelset i stor skara över det Judiska folket, så att en kvarleva av ”hela Israel blir frälst” och vi så går in i Guds sanna Fridsrike?

Eller syftar Tommy här på samma plagiat som förbereds av NEW AGE och ockulta sammanhang av en ”ny epok”
”Fiskens tidsålder”, som är ett plagiat av den sanne Kristi tillkommelse och ett plagiat av upprättandet av församlingen (avfallet), ett plagiat av väckelse bland Judarna (Messias – väckelse), ett plagiat av upprättandet av Fridsriket under den falske profeten och den falske världsfrälsaren?
------

Forts citat från ovan angivna länk:

När Itzaks familj tände sabbatsljusstakarna i den messias troende församlingen i Ashdod, Israel, började lovsången ljuda. Judar från Afrika, Sydamerika, Asien och gamla Sovjet, lyfte sina röster och på flera språk sjöng de sitt lov till Jeshua Messias (Jesus Kristus).

Efter en timme äntrade pastor Tommy Lilja talarstolen med ett Ord från Herren. Luften vibrerade, Anden var närvarande och flera judar räckte sina händer som tecken på att de ville ta emot Jesus som Messias, sin
frälsare och Herre.
-----

HaFo kommentar:

Vilken ande, vilken Jesus, vilken Herre, vilken Messias, är det som Judarna här börjar bejaka?

Är det den sanne Kristus, som de bejakar eller är det en Kristus man bejakar som plagiat i spåren efter trosförkunnelsen, plagiat efter alla avfallna grenar i spåren av Branham, via t.ex Hagin, Hinn, Brown, Toronto – välsignelsen, Pensacola – väckelsen, Tod Bentley och Florida – väckelsen, vidare fram idag med förförelse från IHOPE – awakening, Den nya mystiken med John Crowder, Emerging Church och Rick Warren och även efter plagiat i spåren efter en del Hebreiska rörelser som menar att Jesus inte är Gud?

Är det faktiskt en falsk väckelse bland det Judiska folket under täckmantel av en falsk väckelse i kristenheten (avfallet), som vi nu ser ta form och som kallas för ett Guds skeende, medan det egentligen är fiendens plagiat av Guds skeende som vi här under ”mycket buller och bång” får oss till livs?
--------

Forts citat från ovan angivna länk:

Lördagens möte hade lockat besökare från Tel Aviv till Eilat och mötet ville inte ta slut, det varade i nästan fyra timmar. ”Det var enormt”, intygar pastor Tommy; ”kön på människor som ville ha förbön ville inte ta slut. Alla kom. Äldre, unga, ja, även de nyfrälsta, alla ville de ha del av smörjelsen från den helige Ande och flera vitnade om
mirakulösa helanden”
-----

HaFo kommentar:

Låter inte detta som ett reportage från en Tod Bentley show? Det finns i vart fall inget som i dessa ord garanterar att detta är ett verk från Gud! Men människor kanske "köper det med hull och hår" - eller

Jag anar att bägge företeelserna efter Liljas verksamhet och Elia Bönearmes verksamhet, bara är olika *****lbitar, tillsammans med många andra *****lbitar idag på den andliga arenan, som för fram emot, att den falska väckelsen bland de kristna, kommer att dra med sig en falsk väckelse bland Judarna till ett falskt plagiat av "en herde och en hjord", under den falske profetens och den falske världsfrälsarens ledarskap.

Vaka själ och bed inför den förvirring under ljusets sken, som vi har framför oss, där väckelse är avfall och avfall väckelse, där sanning är lögn och lögn är sanning. Där Kristus är en falsk världsfrälsare och en falsk världsfrälsare träder fram som Kristus. Där att bejaka det Judiska folket och Guds plan och uppgift för dem, blir att bejaka en falsk väckelse och ett plagiat av Guds sanna skeende med dem, när de efter att den sanne Kristus kommit tillbaka, då och först DÅ ”hela Israel blir frälst” och kommer in i sin kallelse och uppgift.

Det är vad jag tror. Och är jag då vilsen, så för mig tillrätta – snälla!

Släpp aldrig taget om vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt! Släpp aldrig taget om betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod på korset!

HaFo