HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Paul Washer

Paul Washer

Fick för en tid mig tillsänt en länk kring en predikan av Paul Washer, med efterfrågan på mina synpunkter. Jag har nu äntligen lyckats att hinna med att se på vad denne Paul Washer framför på länken:

http://vimeo.com/7463906

Här följer min kommentar:

Tror att det finns mycket av sanning som han här framför. Speciellt kring vad han säger om syndakännedom, pånyttfödelse och ytligheten med "avgörelseböner" etc.

Men det är flera frågetecken som uppstår för mig när jag ser hans predikan här:

1. Han framställer sig i början som en stor syndare full av ödmjukhet, i behov av nåd. Men är det verkligen ödmjukhet och nåd som senare genomsyrar hans predikan?

Utstrålar han egentligen inte istället, att "här kommer jag som har sett mer än alla andra" och framför han inte vad han har att säga, med en väldigt effektivt inkapslad hårdhet!?

2. Han talar väldigt mycket om att lära känna vem Gud är. Men han talar väl egentligen ingenting om vem Jesus är - eller????

3. När han berör vad som händer på korset, så ligger han väldigt nära trosförkunnelsens lära, om att Jesus är skild (övergiven av ) från Gud.

Det framgår aldrig riktigt klart, om han här är klar över att segern över den andliga döden (åtskillnaden från Gud) aldrig sker i människans ställföreträdare, utan besegras i Hans syndfria rättfärdighet, i Gud och människa förenade (Kristi person) och att det därför är ett RENT offer av Kristi persons kropp och blod som bärs fram på korset, som det försonande offret.

Lyser det inte liksom i trosförkunnelsen igenom här hos Washer, att offret av kroppen och blodet på korset inte var tillräckligt och att man då inte ”fått tag på evangeliet”, om man stannar där,

utan att det försonande med Gud, skedde genom att Jesus skildes från Fadern och ”blev förbannad och gjord till synd”???? Är det vad han menar så är han egentligen lika vilseförande som trosförkunnelsens förförare!

4. Han förutsäger en väldig väckelse som han ser tecken på! Vilken väckelse då utifrån Skriften?

Det var lite funderingar, som jag ”skickar ut på remiss” för att få in synpunkter på vad som denne Paul Washer förmedlar egentligen om någon har mer insikt och kännedom kring det.

HaFo

Re: Paul Washer

Fick ett mail med anledning av inlägget ovan om Paul Washer och bifogad länk till predikan av Washer, med så vidare ”remiss – förfrågan” till andra om vad de känner till och vet vad han förmedlar.

Återger en del av mailet och min kommentar på det. Ge även gärna synpunkter på mina tidigare kommentarer i förra inlägget och även till och underliggande kommentarer härunder i detta inlägg.

Ge också även gärna synpunkter på hur Du upplever och ser på innehållet i Whasers predikan (och om Du har annan insikt kring vad han förmedlar förutom denna länk) på länken som jag i förra inlägget gjorde kommentar till:

http://vimeo.com/7463906

-------------------------------------------

Del av Mailet:

…noterbart är att SÅ (Messianska föreningen MFS HaFo upplysning.) tydligen gillar Washer, man undrar ju då liksom, varför?

Citat från

http://www.mamres.net/?p=769




Posted February 27, 2010 at 7:42 PM

”Ja, Paul Washer är en gammaldags ,himmel eller *******s’ predikant som förkunnar omvändelse från synd och synd är överträdelse av Guds
instruktioner (torá). Det skulle inte skada Sverige om fler förkunnade det han förkunnar.”
----------------------

HaFo:kommentar:

Ja, är det så att SÅ (MFS) bejakar Washer, så måste det ligga ngt lurt där. En falsk ande kan väl knappast bejaka en sann ande!?

Håller med SÅ om att Washer framstår som en verklig omvändelseförkunnare med syndakännedom och ingen "billig nåd" eller enkla "ta emot Jesus - böner".

Men vad hjälper det om det skulle vara "en annan Jesus och en annan ande", som man kommer med?

Jag är INTE ALLS REDO, att säga att så är fallet med Washer, men hans beskrivning av evangeliet tycker jag inte "bortom allt rimligt tvivel", var motsatsen till och inte egentligen var snarlikt detsamma som trosförkunnelsens lära om försoningen, om att Jesus blev synd, förbannelse och skild från Gud och att det var det som skaffade gemenskapen med Gud för människan.
-----------------

Jag hade ingen ”teknik” att hinna med att spara upp den svenska texten från hans predikan kring just denna aspekt. Kanske ngn annan kan spara upp det så att det i detalj går att kolla upp vad han säger?

Är det så att han egentligen bejakar trosförkunnelsens försoningslära, så då mitt i att han säger att människor inte förstått evangeliet, så har han likväl själv i så fall vänt evangeliet bakfram och kommer med en annan Jesus och en annan ande. Det skulle verkligen vara intressant veta vad han egentligen menade med vad han sa!
------------------

För det viktiga att se, det är att när människans synd och förbannelse, den andliga döden, åtskillnaden från Gud, läggs på Jesus, så detroniseras all denna syndens konsekvens över människan i hennes ställföreträdare, då när GUD VAR I KRISTUS och FÖRSONADE/FÖRENADE MÄNNISKAN MED SIG SJÄLV!!

Det sker genom att i Kristi person (Gud och människa försonade/förenade), när syndens konsekvenser lades på Gud själv kommen i kroppslig gestalt (”Guds fullhet lekamligen” – ”Kristus kommen i köttet”), så upplöses, besegras, övervinns syndens konsekvenser i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet,

så att Kristus (Gud och människa förenade), så på korset kan bära fram det RENA offret (Hade Jesus varit skild från Gud så hade det inte varit ett RENT SYNDFRITT SYNDOFFER, UTAN ETT TILL SYND GJORT ORENT OFFER AV EN FRÅN GUD SKILD ANDLIGT DÖD MÄNNISKA) av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod på korset.

Om detta inte är vad Washer menar, ATT JESUS IGENOM HELA SKEENDET ÄR FÖRENAD MED GUD I DEN OUPPLÖSLIGA ENHETEN AV FADER SON OCH ANDE I DEN ENDE GUDENS PERSON AV JAG ÄR HERREN, HERREN ÄR EN,

så är hans skarpa "omvändelseförkunnelse" och smockor till höger och vänster åt etablerade kristna , ledare, sammanhang och företeelser, likväl bara "ljudande malm och klingande cymbal", som ska bidra till förvirringen på den andliga arenan.

Detta i så fall mitt i att han höjs till skyarna som en sann omvändelsepredikant. Hoppas att mina frågeställningar inte är befogade och vill gärna som sagt ha synpunkter från människor som kanske har bättre insikt, i än vad jag via denna länk har, i vad Washer förmedlar.

Tycker det känns viktigt att få klarhet i dessa spörsmål, eftersom han synes vara en högaktad stark ledare som många ser upp till.

Och igen undrar jag om någon kan vidimera från skriften den stora väckelse som han här i sin predikan menar att vi ska få se framöver.

Vilken väckelse talar han här om? En sann väckelse från Gud, eller det avfall som kommer att möjliggöra en falsk världsfrälsares inträde på arenan?

HaFo

Re: Paul Washer

Fick ett mail med anledning av min ”remissförfrågan” om ngn kände till lite mer kring Paul Washer, som synes vara en populär omvändelsepredikant och ngt av en nutida reformator.

Eftersom många tycks anamma vad han förmedlar och även delar det vidare till andra, så kan det vara av vikt att det kommer till klarhet vad det är som han egentligen står för och förmedlar.

Återger delar av innehållet i mailet, gör en del kommentarer inom parantes i innehållet från mailet och ger därefter ytterligare en kommentar.
-----

Sänder även detta som en ”remiss” och önskar gärna att få del av tankar, funderingar, synpunkter kring innehållet i detta inlägg, men även om nån har mer kännedom om bakgrunden för Washer, vad han står för och innehållet i vad han förmedlar.

Gör det till 3 inlägg så blir det lättare att få tag på innehållet

--------

Inlägg 1 kring ett mail med anledning av min ”remissförfrågan” om ngn kände till lite mer kring Paul Washer, som synes vara en populär omvändelsepredikant och ngt av en nutida reformator.

Summerar lite från mailet:

Har tittat mera på vad denne Paul Washer står för. Du får ju ta det som det är, "Indicier och *****l"…

… jag tycker nog att det är befogat att hålla koll på denne "upphöjde lärare". Det tycks faktiskt vara något slags "Reformert Calvinistisk teologi" i bakgrunden. Paul Washer = en nutida "reformator"? Efter "modell" av Jean Calvin?
----------

Klipp från

http://erevna.nu/?p=1362

Lennart Svensson says:

Fantastiska Ord där av Paul Washer! Han är en ganska ny bekantskap för mig. Jag har sett några videos där han predikar. När man lyssnar till hans budskap, så efteråt känner man sig som ”en liten falsk råtta och en uslig äcklig liten syndare”.

Precis den Sanning som Gud vill att jag ska känna ang. min ställning inför Honom! För då INSER jag att Det är bara Jesus Blod som kan tvätta mig REN och göra mig FRI! Underbart!

Slut citat
------------------

Mailskribenten:

Jag personligen har faktiskt ingen lust att se på några videos av denne Paul Washer om det leder till att man efteråt känner sig som "en liten falsk
råtta och en uslig äcklig liten syndare”…

… Får man först människor att känna sig som små falska råttor så går det sedan att "plantera" in "vad som helst" i sinnet på folk.

Plantera in vad då? Det är frågan Både för Washers egen skull och för hans "beundrares" skull så får man hoppas att det här är äkta vara som denne upphöjde lärare kommer med.
----------

( HaFo kommentar:

Det är viktigt att det verkligen är den Helige Ande som överbevisar om synd, rättfärdighet och dom, så att man ser sitt totala behov av försoning, förlåtelse och räddning i sin ställföreträdares upprättelse av Gudsrelationen i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Äkta syndanöd är ngt helt annat, än om människor slår ned andra i ”skoskaften” och får dem att känna sig helt bedrövliga och använder detta, precis som mailskribenten anger, till att få makt och kontroll över människor och kunna ”pumpa dem fulla” med vad som helst och att de så blir beroende
av ”*******spredikanten”.)
-------------------

Mailskribenten fortsätter:

… kan tyda på att detta handlar om en "manipulatör". Först dra passliga "snyftare" för att få sympati och göra så att folk öppnar upp sig och "sväljer bete och krok" och sedan kommer småningom "piskan så det svider ordentligt" och på så sätt skapa "rycket i linan" så krokens hullingar biter fast ordentligt "och sedan så är det bara att fortsätta med "inplanterandet" av andligheten , "ömsom smeka , ömsom slå"

Så kan man gå till väga för att bryta ner "offren" till önskad mottaglighet för att kunna plantera in "budskapet" och på så sätt skapa efterföljare Piska och morot , så driver man på "åsnor". På så sätt kan man hamna på piedestal.

Forts inlägg kring ett mail med anledning av min ”remissförfrågan” om ngn kände till lite mer kring Paul Washer, som synes vara en populär omvändelsepredikant och ngt av en nutida reformator.

HaFo

Re: Paul Washer

Inlägg 2 kring ett mail med anledning av min ”remissförfrågan” om ngn kände till lite mer kring Paul Washer, som synes vara en populär omvändelsepredikant och ngt av en nutida reformator.
--------------

Från mailet:

Vem blir stor pga av Washers framtoning och undervisning?

Är det faktiskt Jesus eller är det Washer själv som hamnar i förgrunden?

(HaFo kommentar:

Detta är ju en väldigt avgörande och väsentlig fråga. Som jag tidigare angav så talas väldigt mycket om Guds storhet och att lära känna Gud. Men det talades väldigt lite om vem Jesus ÄR.

Och när det gäller det evangelium, som Washer menar att vare sig kristna ledare och människor lärt känna, men som han lärt känna, så var det för mig väldigt tveksamt om inte det evangelium som han själv hade, egentligen var väldigt snarlikt trosförkunnelsens lära, om att det som orsakade försoningen var att Jesus skildes från Fadern och inte själva offret av kroppen och blodet på korset!!??

I svaret på den frågan var han där egentligen står, ligger också egentligen hela grunden för om vi här har att göra med en falsk lärare eller inte.

Nog tyckte jag att det här i hans predikan blev Washer som under en slags falsk ödmjukhet, var den som blev stor och märkvärdig och som hade sett och förstått mer än alla andra kristna ledare och nu tog dem alla i örat.)
---------------

Vidare från mailskribenten:

Citat av dig Hafo

Han framställer sig i början som en stor syndare full av ödmjukhet, i behov av nåd.
Men är det verkligen ödmjukhet och nåd som senare genomsyrar hans predikan?

Utstrålar han egentligen inte istället, att "här kommer jag som har sett mer än alla andra"
och framför han inte vad han har att säga, med en väldigt effektivt inkapslad hårdhet!?

Slut citat

Mailskribentens kommentar:

Calvinistisk, reformert teologisk hårdhet?

--------------

Vidare:

Citat från

http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/?p=42

Mikael Karlendal ängelholmspastorn tycker till

Ekumenisk träff

Michael G. Helders skriver:

Det är inte länge sen jag började närma mig och studera reformert teologi, blev lite ”väckt” genom Paul Washer, och är ju också medlem av ”Reformata”
som till stor del består av sydstat baptister/calvinister- som jag har lärt en hel del av,

och måste säga som dig ”Jag gillar också den reformerta teologins större konsekvens
i synen på Guds suveränitet och betoningen av Guds storhet, helhetsgreppet över hela Bibeln och i hur Bibeln används inom teologin”!- Amen!

Slut citat
-----

Citat klipp från Paul Washers hemsida, här görs "reklam" för Calvin

http://www.heartcrymissionary.com/resources/recommended/systematic_theology

---------

Mailskribenten:

Ja, man måste nog tydligen dra den slutsatsen att Paul Washer är influerad av arvet efter Calvin

Citat klipp från

http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/?p=351

Jean Calvin – Sveriges nye reformator?

Mikael Karlendal

ängelholmspastorn tycker till

I svensk frikyrklighet har vi kanske inte direkt några starka teologiska kopplingar bakåt överhuvud taget, men i den s k ”väckelsehistoria” vi anser oss vara en del av, så finns det flera starka reformerta teologer, bl.a. Jonathan Edwards och C H Spurgeon.

En del vill ju idag anknyta till anabaptisterna, men jag skulle hellre vilja föreslå att vi anknyter till Calvin, som har en bättre teologi om världen. Timothy George skriver (enligt min översättning):

”Med endast liten överdrift kan vi säga, att medan anabaptisterna förkastade världen som ett mörkrets rike som man ska försöka undfly, och Luther accepterad världen som ett nödvändigt ont, försökte Calvin övervinna världen, för att transformera och reformera världen på grundval av Guds ord.”

Slut citat
-------------

Mailskribenten:

Här hittar vi något som jag tycker är "mycket konstigt", men det kan vara en nyckel till att förstå varför Paul Washer förväntar sig en stor väckelse. Man kan ju förmoda att denne Paul Washer "försöker övervinna världen, för att transformera och reformera världen på grundval av Guds ord"

Citat

"försökte Calvin övervinna världen, för att transformera och reformera världen på grundval av Guds ord.”

Slut citat

Fanns det något redan hos Calvins andlighet "ett förvänt frö" som har andlig släktskap med vad vi nu ser hos Latter rain rörelsen?

Om nu faktiskt Calvin hade den uppfattningen att han skulle "övervinna världen, för att transformera och reformera världen på grundval av Guds ord.” Var då den andliga drivkraften för denna inställning hos Calvin samma som hos Latter rain?

Om det nu faktiskt är så att Paul Washer verkligen är något slags nutida andlig efterföljare till Calvins läror, så då borde vi ju också hos Washer hitta "denna andliga inställning" att försöka "transformera och reformera världen på grundval av Guds ord".
----------

Forts inlägg kring ett mail med anledning av min ”remissförfrågan” om ngn kände till lite mer kring Paul Washer, som synes vara en populär omvändelsepredikant och ngt av en nutida reformator.

Re: Paul Washer

Inlägg 3 kring ett mail med anledning av min ”remissförfrågan” om ngn kände till lite mer kring Paul Washer, som synes vara en populär omvändelsepredikant och ngt av en nutida reformator.
------------

Från mailet;

Citat av dig Hafo:

Han förutsäger en väldig väckelse som han ser tecken på! Vilken väckelse då utifrån Skriften?

Slut citat
-----

Mailskribenten:

Är Paul Washers "väldiga väckelse" egentligen en "transformation och reformation av världen" av samma typ som Latter rain?

Det reformerata tänkandet och arvet finns tydligen i vart fall hos Paul Washer
--------

Citat av Lennart J

Ett Gudsrike på jorden, här och nu

När man kikar lite på trosrörelsens rötter ser man dels en rak linje från Essek Kenyon
och dels en linje från den s.k. Latter rain-rörelsen.

Inom ”Latter rain-familjen” finns föreställningen om att Guds folk (församlingen) skall växa till så till den milda grad i storlek, antal, styrka och andlig kraft att den blir helt triumferande på jorden före det att Jesus kommer tillbaka. Detta skall ske genom en aldrig tidigare skådad andeutgjutelse.

Det är pga av dessa villoläror som t.ex. skeendet i Lakeland, Florida under försommaren 2008 kunde få ett sådant genomslag. Folk som supit in Latter rain-förkunnelsen väntar ju på en liknande ”andeutgjutelse” och Lakeland var, menar man, en bit på vägen.

Slut citat av Lennart J
-------------------------

Tillbaka till

Citat klipp från

http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/?p=351

Jean Calvin – Sveriges nye reformator?

Mikael Karlendal ängelholmspastorn tycker till

Michael G. Helders skriver:

Tack för att du lyfter fram detta. Jag som nyfrälst var en ”vanlig” efk kille, sen öppnade jag ögonen för Luther, och blev väl mer eller mindre lutheran- lik Christian här över.

Sen hörde jag på Paul Washer, och blev bara chockerad över denna heltäckande teologi som han har, jag hade inte ens nån aning vad reformert teologi var- enda jag hade hört var en genomgång av CF Wislöff.

Sen öppnade jag ögonen för andra såsom John Piper, Matt Chandler, John MacArthur, och jag bara tycker det är häpnadsväckande hur heltäckande deras teologi är, och jag kan verkligen förstå:

”Med endast liten överdrift kan vi säga, att medan anabaptisterna förkastade världen som ett mörkrets rike som man ska försöka undfly, och Luther accepterad världen som ett nödvändigt ont, försökte Calvin övervinna världen, för att transformera och reformera världen på grundval av Guds ord”- det är just den känslan jag också sitter med.

Slut citat
------------------

Mailskribenten:

Här vill jag att du lägger märke till att Michael Helders citerar av Timothy George

Och att Michael Helders således menar sig sitta med känslan av att försöka övervinna världen, för att transformera och reformera världen.

Vad är detta för slags "Calvinistisk reformert väckelse"?

Vad är det för slags ande som gör att man vill "försöka övervinna världen, för att transformera och reformera världen på grundval av Guds ord”? Är det Den Helige Ande?
------

Sådan blir man alltså efter att ha stiftat bekantskap med reformert teologi. Detta är alltså spåren av den teologiska "jordmån" som denne Paul Washer står i. Frågan som vi då måste våga ställa är: Är detta sunt eller inte ?

Slut från mailet

---------------

HaFo kommentar:

Det var mycket intressant information av indicier och *****lbitar till varför jag erfarit det svårt att bara säga ja, tack och amen till vad Washer framför.

Jag har märkt att Helders har "haft denna dragning" till Calvin. Jag har via mail varnat honom för det. Nu blir det ju uppenbart att det bl.a. skett genom påverkan av när han lyssnat till Washer.

Det intressanta här var att det kanske finns mer galet i bagaget hos Calvin, än tesen att Jesus bara dog för dem som Gud i förväg utvalt till att få nåd (alltså där Calvin har en annan Jesus än Bibelns Jesus som dött för all världens synd).

Här synes det dock även finnas en slags koppling mellan anden i latter rain och synen på en väckelse i ändtiden med Calvin – ”övervinna världen, för att transformera och reformera världen på grundval av Guds ord.”
-----------------

Nog synes det mig alltmer, som att vi även här har att göra med ngt, som väl också passar in under vad Lennart kallar för en synkronisering av avfallet i vad Washer står för och förmedlar - eller!?

Ge som sagt synpunkter och förmedla gärna fakta kring vad Washer förmedlar om Du har vetskap om det.

HaFo