HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Amkoff och Hebreiska rörelsen

Fick ett mail med en länk till följande Påskpredikan

http://www.wwwg.se/veckanspredikan_Public.asp

Mailskribentens undrar var:

”Amkoffs senaste ’predikan’ om Elias ande...väldigt knepiga saker. Vet du vad judarna har för förhållande till Elia? Är det nåt som knyter samman Enarsson och det judiska folket? Enarsson/Amkoff använder ju Mal 4:5-6 för detta om Elias ande. Men det står bara om profeten Elia, inte hans ande.”

HaFo:

Jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap än för att besvara frågorna. Inte heller för att fullt ut kommentera denna predikan som synes bära med sig mycken sanning.

Men jag anar/ erfar att här finns även ngt annat inlagt än enbart sanning, utan att här också samtidigt ligger inbakat tvistat lögn och sanning till att vilseleda!?

Jag lade därför först ut detta ”på remiss”, till en mailkontakt. Återger längre ner det första ”remissvaret” som nått mig så här långt.
------

Mina egna funderingar så här långt ligger kring vad som menas med att ”gå tillbaka till våra Hebreiska rötter”?

Vilka rötter handlar det då om, som har betydelse för min frälsning och min umgängelse med Jesus och vad innebär det då konkret att gå tillbaka till ”sina Hebreiska rötter” i praktiken, och som jag är ålagd från Skriften att göra, för att ”vara mera kristen”, ”bättre förbereda Kristi tillkommelse” eller bättre vara redo för att det ska ”bli en Herde och en hjord”?
-----

Den fråga som jag nu (efter att jag återgett härunder det första ”remissvaret”), och som jag vill låta gå ut som en ”bredare remissförfråga” är:

Är inte vad vi här nu ser ske i spåren av Hebreiska rörelsen och här nu hos en av dess efterföljare Amkoff (Som även synes ha en koppling till avlidne Bill Stenberg – återkommer med senare inlägg till det), egentligen en förberedelse för plagiatet av en falsk väckelse bland de kristna (avfallet) som ska förenas i en ”falsk hjord av hedningar och Judar” (som uttrycker tro på Jesus).

Men som egentligen från bägge håll, blivit indragna i det avfall som ska möjliggöra en annan, en istället för, en falsk Messias, en falsk världsfrälsares inträde på arenan!!???

Är inte här vad som förbereds nu en falsk väckelse (och falsk skörd) under det falska plagiatets inflytande av den falske världsfrälsaren, som kommer att föregå den sanna väckelsen och skörden av hedningarna och sanna väckelsen bland det Judiska folket, när den sanne Kristus kommer tillbaka!!??
------------------------

Första ”remissvaret” så här långt från en mailkontakt:

Olof Amkoff gör här reklam för att man ska läsa "om nunnan som har upptäckt den
kristna trons judiska rötter"

Och om man följer hans råd så visar det sig att man får reda på avslöjande info:

Citat av Syster Sofie från

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/syster-sofie-foljde-jesus-in-i-synagogan_4474141.svd

Syster Sofie följde Jesus in i synagogan

–Jesus gick ju i synagogan, hela sitt liv. Alltså var det ett sätt att lära känna Jesus bättre.
Han är ju jude, precis som evangelisterna.

Och så blev jag så gripen av deras liturgi. Jag mötte en levande relation till Gud.

Jag måste erkänna – även om det är pinsamt – nej, det hade jag inte trott.

Här fanns ett folk som inte tror på Jesus men som har samma relation till Gud.

Det blev en intellektuell utmaning. Och befriande att upptäcka:

Jag hör ju hemma här.

Det är samma Gud, men en annan tradition.

Slut citat
-------------------------------------

Syster Sofie menar sig vara kristen, hon menar också att Judarna har samma relation till Gud som henne trots att de inte tror på Jesus.

Syster Sofie menar tydligen då att Judarna inte behöver ta emot Jesus som sin frälsare för att få en levande relation till Gud

Och sånt här meningslöst "svammel" länkar denne förvände Olof Amkoff till och menar att man ska läsa. Men det är ju avslöjande att läsa detta
-----------------

Mera citat från Amkoffs sida:

I mitten av 1960-talet började en försoning genom dokument skrivna under andra Vatikankonciliet, ett stort kyrkomöte inom katolska kyrkan som pågick flera år.

I kyrkans värld är 50 år inte så lång tid, men Syster Sofie menar att det hänt väldigt mycket ändå mellan judar och kristna den här tiden.

–Det är bara en början, säger hon. Vi behöver upptäcka att vi är syskon och samtidigt djupt respektera våra skillnader.

Slut citat
---------------------

Ja, när katolska kyrkan är inblandad, så lär vi nog veta att det inte är att lita på det som kommer ut av detta från Amkoffs sida.

Slut på det första ”remissvaret”, som nått mig så här långt kring Amkoffs Påskpredikan.

------------

Återkommer snart med några mail som nådde mig med anledning av koppling mellan Bill Stenberg och Amkoff och som jag gett några synpunkter på. Sätter in det under detta ämne som hör samman med Amkoff.

HaFo

Re: Amkoff och Hebreiska rörelsen

Återkommer som jag lovade med några mail som nådde mig med anledning av koppling mellan Bill Stenberg och Amkoff och som jag gett några synpunkter på.

Sätter in det under detta ämne eftersom det hör samman med Amkoff.

För att lättare kunna ta till sig innehållet, så gör jag det till 5 inlägg
-------------

Från mailen:

Inlägg 1 från mail om koppling mellan Amkoff och Bill Stenberg
--------

Jag tror att det kan vara viktigt att vi vaktar på denne Olof Amkoff pga av dennes verksamhet
och ser efter vad detta leder till. Det finns verkligen frågetecken. Det är något som är konstigt med Olof Amkoffs andlighet

Ska först fokusera på en person Bill Stenberg, numera död. Jag vill visa på en koppling mellan Bill Stenberg och Olof Amkoff.

Olof Amkoff beskriver Bill Stenberg så här :

Citat

"Ingen kristen har betytt så mycket för mig andligen, som just Bill Stenberg". "Bill var den som profeterade fram Internetförsamlingen World Wide Word of God. På Sommarfesten i Gammelboning, 2003, profeterade han rakt in i mitt öra dessa ord:

”Du ska ha en Internetförsamling med flera tusen medlemmar, och ha ett globalt inflytande, långt större än vad du någonsin kan ana!” DS"

Slut citat
---------------------

Man kan säga att jag själv faktiskt har ett slags koppling till Bill Stenberg. Trots det , eller jag borde säga , tack vare det så vill jag varna för "det andliga arvet” efter denna person Bill Stenberg.

Andra må ha andra positiva åsikter och upphöja Bill som tex Olof Amkoff gör, men jag håller
inte med i detta !

Jag har alltså själv varit influerad av Bill Stenberg och för den delen, jag misstänker att jag
ännu har kvar av något av influens, jag skulle säga skador, jag vet inte hur mycket Bill Stenbergs influens skadat mig?

Hur kan jag bevisa det och hur kan jag veta säkert? men jag fruktar att jag har blivit ockult
påverkad och influerad av denne Bill Stenberg.

Många menar säkert att man är på fel när man ifrågasätter Bill Stenberg, men det finns
säkert också sådana som håller med mig

Två något skrämmande citat från

Aletheia — Blogg & Tankesmedja

http://aletheia.se/2010/03/10/livets-ords-pastorer-leker-med-elden/

Östen mars 15th, 2010 at 9:09 f m

Bill Stenberg hänvisades det till tidigare i denna mycket intressanta diskussion.

Det är intressant att notera att Bill själv inte var främmande för att använda sig av tekniker som lätt associeras till exempelvis Zazen och buddism (jag vill absolut inte säga att det är buddism då det är allmänmänskliga psykiska funktioner man jobbar med).

Vidare använde Bill en metod som ligger mycket, mycket nära de katolska Ignatiska andliga övningarna som används på Berget och som det förfasades över tidigare.

Slut citat från Aletheia — Blogg & Tankesmedja
-----------

Citat från Aletheia — Blogg & Tankesmedja där Östen får svar från Markko

http://aletheia.se/2010/03/10/livets-ords-pastorer-leker-med-elden/

Östen:

”Vidare använde Bill en metod som ligger mycket, mycket nära de katolska Ignatiska andliga övningarna som används på Berget och som det förfasades över tidigare. ”

Exactemento!!

Där sa du ett sant ord, broder!! Snacka om ‘främmande eld’ i farstun Ser inte en del personer dessa saker, eller?

Det förvånar mej verkligen hur man å ena sidan kan förfasas över det som sker i LO och den zenbuddistiska kopplingen, när man samtidigt ser denna Bill Stenberg som ett slags föredöme på många olika sätt.

Jag har aldrig träffat denna Bill men vet att det han sysslade med i sina utanför kroppen resor, definitivt inte är från Guds Ande.

Om man överhuvudtaget menar sej vara i vandring med den Uppståndne Jesus kan man inte bara ‘hoppa över’ detta att Bill ofta var utanför sin fysiska kropp, som jag förstått: genom egna övningar.

Att själv på eget initiativ gå ut ur sin kropp för att komma ut i andevärlden, är direkt farligt då risken är överhängande att man blir rejält lurad av det man får se.

Att ingen, förutom du, reagerat på detta är förvånande.

Slut citat från Aletheia — Blogg & Tankesmedja
----

Forts från mail om koppling mellan Amkoff och Bill Stenberg

Re: Amkoff och Hebreiska rörelsen

Inlägg 2 från mail om koppling mellan Amkoff och Bill Stenberg

Minns att jag lyssnade på kassettundervisning med Bill Stenberg förr i tiden. Har också sett och lyssnat lite på Bill Stenberg i verkligheten.
------

Citat av Torbjörn Swartling

Till det mer oroväckande i Stenbergs förkunnelse hör uppmaningar att lämna kroppen. Stenberg berättar att han själv lämnar sin kropp ungefär en gång varannan vecka.

"Det händer ju gång på gång nu, varannan vecka sådär, att jag kommer ut i anden och är hemma hos någon sjuk och ber igenom olika problem och så vidare."

Stenberg har upptäckt att det är lättare att göra de utomkroppsliga färderna när man befinner sig i ett gränstillstånd mellan sömn och vakenhet.

"Om du vaknar mitt i natten, så väck inte dig själv för mycket, utan gå in i anden och börja be i tungor.

Gå in i det! Acceptera det! Lämna företräde åt Anden! Se till att du tar emot ett böneuppdrag från Gud!

Speciellt om du drömmer att du talar i tungor, sluta inte då, utan gå in i det tungotalet och sugs in i andevärlden!

Du glider över i medvetandet ut i andehänryckning. Och hämta upp information! Gå på resor i anden, hem till folk som är sjuka och ofrälsta, banditer och alla möjliga! Hem till dem!

Rensa ut djävlar och demoner och se till att folk kommer i ett läge för Gud!"

____________

Om någon som saknar urskillningsförmåga men vill vara en sann kristen får höra det här, finns risken att denne lär sig att göra astralresor med ockulta upplevelser som följd.

Slut citat av Torbjörn Swartling
-------------

Forts Citat av Torbjörn Swartling

Jag har inte hittat något ställe i Bibeln där vi uppmuntras att lära oss att lämna vår kropp. Den undervisningen finns däremot inom ockultismen.

Jag avråder bestämt läsaren från att försöka lämna sin kropp eller att genom någon teknik försöka komma till himlen. De teknikerna kan leda en människa in i ockulta upplevelser.

Slut citat av Torbjörn Swartling
-------------

Citat av J. Chambers

http://www.solascriptura.se/falsk.html

(Läs gärna hela innehållet på länken)

Det finns en förklädd Jesus som kommer som ljusets ängel. Så gott som varje New Age-bok talar om visioner, drömmar och möten med skinande änglar som utger sig för att vara antingen Jesus eller utsända av Honom.

En hel del kristna predikanter säger sig uppleva samma typ av möten där de får uppdraget att verka i extraordinära tjänster.

Inom båda dessa grupper sker under och tecken som inte går att förneka. Ofta är visionerna fullbordade genom utomjordiska resor och utanför-kroppen upplevelser.

Det är helt klart att det inte är en garanti för att detta är äkta bara för att man nämner Jesus namn.

Slut citat av J. Chambers
--------------------------------------------

Mailskribentens kommentar:

Jag anser att det nog finns anledning att pröva sig själv om man varit påverkad av Bill Stenbergs andlighet. Jag uppfattar det också som så när det gäller Olof Amkoff att det är så att det är något som inte stämmer med denna persons andlighet

Tex att han gillar Dean Cozzens "Jumbojet profetia". Jag ska också visa dig på en konstig sak
när det gäller SÅ (MFS – Messianska föreningen), från Glandberger.net

http://www.glandberger.net/2009/03/boneupprop/

Citat

SÅ säger: Här kan man lyssna till Bill Stenberg:

http://www.vilbergskyrkan.se/predikan.htm

Slut citat

Här gör alltså SÅ reklam för Bill Stenbergs undervisning Man frågar sig , varför gör SÅ reklam för undervisning av Bill Stenberg?
-----

Vidare från SÅ:

http://www.glandberger.net/2009/03/boneupprop/
1 mars, 2009 / 22:49

SÅ säger:

Instämmer med de övriga. Bills undervisning har betytt mycket för mig. Må den Evige gripa in och hela honom!!!!



Slut citat
-----

Om Bill faktiskt var den Gudsman många tydligen menar att han var borde han ju automatiskt ha varit direkt ställd i ett motsatsförhållande till SÅ och Mfs verksamhet!

Finns där en ockult andlig koppling mellan det messianska föreningen står för och det som Bill Stenberg stod för?

SÅ gör reklam för denne Bill Stenberg som Olof Amkoff i sin tur upphöjer, någonting är fel här? Handlar det om att "lika barna leka bäst"?

Och står nu också Olof Amkoff uppkopplad till denna ockulta andliga influens som finns hos messianska föreningen?

Jag bara säger, att när SÅ gör reklam för någonting tex för Bill Stenbergs undervisning så ska man nog noga akta sig för att följa det rådet!
-------------

Vi vet ju redan att Olof Amkoff tydligen har blivit "hebreiskt inspirerad". Troligen fanns det något "hebreiskt inspirerat" då också hos Bill Stenberg, eftersom han är hans ”arvtagare” och den som av alla betytt mest för honom.

Forts Inlägg från mail om koppling mellan Amkoff och Bill Stenberg

Re: Amkoff och Hebreiska rörelsen

Inlägg 3 från mail om koppling mellan Amkoff och Bill Stenberg
----------

http://www.glandberger.net/2009/03/boneupprop/

Citat av Olof Amkoff

Vi kommer att få en ”dubbel arvslott” av den smörjelse som Bill verkade i. Inte nödvändigtvis dubbelt så mycket av den, utan i betydelsen att den flerfaldigas till alla som ber om den och behöver få del av den.

Därför uppmanar jag dig att frimodigt be till Gud om att få bli smord med den smörjelse som vilade över och verkade genom Bill Stenberg! Amen Olof Amkoff
-----------

Mera citat av Olof Amkoff

Ingen kristen har betytt så mycket för mig andligen, som just Bill Stenberg. Första gången jag hörde honom predika var på 1984 års Familjefest i Ljungskile.

Efter sin predikan informerade han helt kort om den bibelskola han skulle starta på hösten i Östersund: Trons Vind. Just när han höll han upp broschyren och anmälningsblanketten till bibelskolan, hörde jag en röst i mitt huvud som sa:

”Där ska du gå!” Det var första gången jag hörde Guds röst. Jag anmälde mig och gick den fyra veckor långa bibelskolan, vars motto var: ”Finn din gåva, och sedan hem och explodera!”

Där fick jag mina kallelser som profet och bibellärare. Både jag och flera andra som gick Trons Vind fann verkligen våra gåvor och kallelser och åkte sedan hem och ”exploderade” i dem!

Sedan dess hade jag ett mer eller mindre kontinuerligt och nära samarbete med Bill i olika former. Han började ha möten här i Umeå och startade 1991 Allkristen Gemenskap, som finns fortfarande.

Slut citat av Olof Amkoff
----------

Nu till Ulf Ekmans blogg

Har här hittat en person som menar att han har mycket att tacka Bill Stenberg för, samma person är också tacksam när det gäller Ulf Ekman. Jag har här klippt en bit ur ett inlägg på bloggen, det ämne Ulf Ekman här tar upp är :

Att bekämpa fruktan.

http://ulfekman.nu/2008/12/17/att-bekampa-fruktan/

Citat klippt ur ett inlägg

Olof Lundgren säger 20081221 (2:05):

I åratal, ja, ett par decennier, har jag låtit mig styras utifrån. Att jag nu är inne i en stark process av befrielse, har jag mycket att tacka Bill Stenberg för och UE.

Det är på sätt och vis skrämmande, det jag befinner mig i. Är detta evangelium! För att ni ska vara fria, har Kristus frigjort er (Gal 5:1). Stå därför fasta.

Slut citat
--------------

Forts Inlägg från mail om koppling mellan Amkoff och Bill Stenberg

Re: Amkoff och Hebreiska rörelsen

Inlägg 4 från mail om koppling mellan Amkoff och Bill Stenberg
-------

Jag har fortsatt att "forska" i Bill Stenbergs förflutna Här har jag "grävt fram" en gammal hemsida, Skylight Mission.

Här gör han reklam både för Benny Hinn och Brownsville, Pensacola. Du hittar detta på Christian Links på hemsidan

Man kommer först till öppningsidan på Skylight Mission där Bill beskriver sig själv och sedan måste man klicka vidare för att komma in på det som jag klistrat in längre ner här i mailet.
-------------------------

http://web.archive.org/web/20011217142816/http://www.crossnet.se/skylight/english/indexe.htm

http://web.archive.org/web/20011217142816/http://www.crossnet.se/skylight/english/indexe.htm

Dear brothers, sisters and co-workers in Christ I am hoping that God's wonderful peace may carry us, to faith and good initiatives today.

My name is Bill Stenberg. For about twenty years I have been traveling around the world as a preacher, especially in eastern Europe, where many are tortured by their needs. As time has gone by, the thought of an outpouring of the spirit in Sweden has grown strong in my heart.

We rejoice as we see many Christian groups get together again.

That is wonderful in times like this, when people find it difficult to keep peace with each other. The fellowships in the regions is the best we have. Perhaps the evangelists has a special ability to inspire local congregations to a greater unity, considering the labor of revival.

After some considerable traveling in this country, the thought of community wide campaigns has grown strong.

Platforms, where the focus is on fellowship across traditional denominational borders. Let us get together with each other to meet the Jesus that we love, and all need so much, in conferences, where we lift each other in faith and the joy of the Lord, and awaken others for the reality of the Kingdom of God.
Kindly, in the love of Jesus
----------------------------------------

PERSONER

Benny Hinn Media Ministries

Benny Hinn reser över hela världen och får se många människor röras av Gud.

Chuck Girard

Här kan du lyssna till Chucks underbara musik samtidigt som du surfar. Du behöver Real Player som du kan ladda hem gratis här (Real Player 5.0). Sedan installerar du den och trycker på länken:

Voice of the Wind, Chuck Girard,
--------------------------------------

KYRKOR

Brownsville, Pensacola

Denna kyrka i norra Florida har fått se över 100 000 människor söka frälsning.

De har även undervisning som du kan lyssna till via Real Player.

--------------------------------------------------

Om man "forskar" mera på vilka sidor som Bill Stenberg länkar till från den gamla hemsidan Skylight Mission så borde man få en tydligare bild av vilken "andlig smak" och inriktning som Bill hade.

http://web.archive.org/web/20011217142816/http://www.crossnet.se/skylight/english/indexe.htm

Om man då tittar på Christian Links och Christian Organisations Så rekommenderar Bill här tex följande sida :

Citat

Mount Up

Jonas Rosendahls sidor om väckelse med många bra länkar.

Slut citat

Jaha, Bill menar då att det på Jonas Rosendahls sidor om väckelse finns många bra länkar, Sidor om väckelse med många bra länkar?

Ok, då börjar man surfa och ser vart man kommer. Då länkas man först till sidan Mount Up där det görs "reklam" för tex Benny Hinn och Kathryn Kuhlman

Redan detta i sig är ju avskräckande.
----

Ok, Bill menade att denna sida Mount Up hade många bra länkar, låt oss då se efter vad som Bill kan mena med många bra länkar, detta borde ju ge oss en bra bild av hur hans "andliga intresse" såg ut.

Vi klickar på Revival Links på sidan Mount Up, här hittar man en rad med namn:

Som tex. Kenneth Hagin, Rodney Howard-Browne, Ulf Ekman, Toronto Airport Christian Fellowship, Kenneth Copeland, Benny Hinn.
-----

Ex. på vad Bill Stenberg länkar till som ngt han bejakar:

Benny Hinn Media Ministries World Outreach Center

Rodney & Adonica Howard-Browne Revival Ministries International

Gil & Loraine Howard-Browne Times of Refreshing Ministries Bazil & Ann Howard-Browne Bazil Howard-Browne Evangelistic Ministry

Col and Jan Stringer Col Stringer Ministries

Tim Storey Tim Storey Ministries

Brownsville Revival Rod Parsley World Harvest Church

Joan Gieson Ministries of Love

Kenneth Copeland Kenneth Copeland Ministries

Peter Youngren World Impact Ministries

Revival links - Revival fire on the web

Kenneth Hagin Kenneth Hagin Ministries Rhema Bible Church
------------------------------

Reinhard Bonnke CfaN - Christ for all Nations
--------------------------------------------------

Morris Cerullo Morris Cerullo World Evangelism
--------------------------------------------------

John Avanzini John Avanzini Ministries
----------------------------------------------

Ulf Ekman Livets Ord
--------------------------------------------------

Fred Price Ever Increasing Faith Ministries
------------------------------------------------

Jimmy Swaggart Jimmy Swaggart Ministries - Family Worship Center
--------------------------------------------------

Kensington Temple
--------------------------------------------------

Toronto Airport Christian Fellowship
--------------------------------------------------

Oral Roberts University
--------------------------------------------------

Forts Inlägg från mail om koppling mellan Amkoff och Bill Stenberg

Re: Amkoff och Hebreiska rörelsen

Inlägg 5 från mail om koppling mellan Amkoff och Bill Stenberg och HaFo kommentar till innehållet på mailen:
--------------

Tack för Din information kring Bill Stenberg och även Amkoffs koppling till honom!

Har märkt att Bill ute på de kristna bloggarna, blivit ngt av "en helig ikon". Speciellt efter sin död.

Utifrån den faktiska information som Du här ger, så är det ju uppenbart att denne man var vilset ute och att det är tragiskt att han tydligen lyckats dra många med sig till att se positivt på vad han förmedlat.

När det gäller Swartling, så hyser jag det starkaste förtroende för honom. Att han varnar för falskhet i vad Bill förmedlat måste man ta på allra största allvar!!
--------------

Vad Du än kan ha blivit utsatt för från fienden via Bill, så avsvär Dig det i Jesu namn. Jesus är starkare än all fiendens härskara och falskhet. Tacka Jesus för att Han lät Dig uppleva det falska från Bill.

Att Du här hörde Herdens röst visar på Hans omsorg om Dig och att Du hör Honom till. Låt inte fienden plåga Dig med allt vad Du kan ha i Din ryggsäck!

Jesus säger till Dig:

Det är fullbordat för Dig. Hur skröpligt allt än är med Dig och trots alla Dina misstag, så är jag (Jesus) Din rättfärdighet (gjort Dig rätt och färdig) inför Gud.

Jesus har gjort allt vad vi kan förväntas göra för att få leva i Guds gemenskap. "Jesu Kristi Guds Sons blod renar från all synd", inför Gud. "Han tillräknar inte människan hennes synder".

Jesus tillräknar Dig på intet sätt vad Du har blivit utsatt för av förförelse från Bills verksamhet. Släpp dess influense och prisa Jesus för att Han köpt Dig fri från all sådan influens och på korset besegrade all ondskans andemakter och gjorde dem till skam inför alla!
-------------

Jag hoppas att denna Din information kring Bill Stenberg och även så kopplingen till Almkoff som också är vilset ute, dels i spåren efter Bills verksamhet, men även i spåren av Hebreiska rörelsens verksamhet, ska nå ut till människor så att de inte behöver ”snava” över dessa vilseledande företeelser idag på den andliga arenan.
----

Du har helt rätt, att om SÅ (Messianska föreningen), skulle bejaka ngt. hos Bill, så "finns där en hund begraven", för MFS drivs ju av en totalt vilsen Kristusförnekande ande via Ketriel Bladh.

Vad Du delgett är ju ngt som människor i stor skala borde få ta del av, så att denna information kan bli till gagn för människor. Jag försöker här att göra vad jag kan, för att detta ska nå en större skara av människor vad Du här förmedlat.

Och jag efterfrågar andras syn på innehållet här som då nås av denna hälsning!
-----

Är man, som Du här återger från en entusiast över vad Bill förmedlade, tacksam till Bill på samma sätt sdom han är tacksam till villoläraren Ekman, så är man knappast omdömesgill och trovärdig till att på samma sätt vara tacksam till Bill och att vad man fått sig förmedlat skulle vara från Gud.
-----

Allt detta bara styrker att det var ngt galet med Bill!! Att Bill bejakar de allra grövsta villolärarna inom trosrörelsen, är ju "sista spiken", som definitivt tyder på att han var vilsen!

Likaså att hans verksamhet och person bejakas av SÅ (MFS). När så Amkoff i sin vilsenhet idag härrör vad han förmedlar till Bill, så säger ju allt detta nog om att denne Bill Stenberg var vilsen och att den som då beundrar honom är vilsen och summeras det så upp i Hebreiska rörelsen som ”grädde på moset”, så säger det väl egentligen allt, om vilken ande och innehåll som Hebreiska rörelsen bär på – eller!??

Är detta inte allt en förberedelse av ett samgående plagiat (avfallet som ska hälsa en falsk världsfrälsare välkommen) av den sanna skörden och sanna väckelsen vid Kristi sanna tillkommelse!?

De som menar sig vara ”uppryckta” innan detta skeende, kanske inte bryr sig om vad som här gäller – eller!?

HaFo

Re: Amkoff och Hebreiska rörelsen

Återger två mail som nått mig med anledning av detta ämne och ger därefter mina funderingar till dess innehåll. Gör det i två inlägg. Ett för vart mail.
------------

Mail 1:

Hej Harry!

Bifogar ett avsnitt från Sjunde-dagsadventister om ”Elias ande”. Verkar ha ett samband med Enarsson och flera andra trosriktningar.

Citat:

MER ÄN EN PROFET

6. Vad intygade Jesus angående Johannes döparen? Vad var hans storhet? Matteus 11:7-11; Lukas 1:15.

”Som Messias’ förelöpare var Johannes ’ännu mer än en profet’ ty medan profeterna hade sett Kristi ankomst långt borta, fick Johannes förmånen att få se honom och att höra bekräftelsen från himmelen, att han var Messias, och att framställa honom för Israel som den av Gud utsände.

Ändå sade Jesus: ’Men den som är minst i himmelriket är likväl större än han.’

Profeten Johannes blev länken mellan de två systemen. Som Guds representant framträdde han för att visa lagens och profeternas förhållande till det kristna budskapet.

Han var det mindre ljuset som skulle efterföljas av ett större. Johannes’ sinne upplystes av den helige Ande, för att evangeliets ljus skulle kunna lysa över hans folk.

Inte något annat ljus har emellertid någonsin lyst eller kommer någonsin att lysa så klart över mänskligheten, som det som utgick från Jesu undervisning och exempel.

Kristus och hans uppdrag har bara dunkelt blivit förstått, såsom det framställdes i symboler genom offren. Inte ens Johannes hade helt fattat det tillkommande odödliga livet genom Frälsaren.” – Vändpunkten, s 211, 212.
-----

7. I vilket avseende liknar vårt uppdrag Johannes döparens verk? Vad kan vi lära av honom och hans verk? Matteus 11:12-14; Malaki 4:5.

”Johannes kom i Elias ande och kraft för att förkunna Jesu första ankomst. Jag blev hänvisad till de yttersta dagarna och såg, att Johannes representerade dem, som skulle gå ut i Elias ande och kraft för att förkunna vredens dag och Jesu andra ankomst.” –Adventbudskapet, s 189.
-----

SAMMA VERK MÅSTE UTFÖRAS IDAG

”I denna tid av nästan allmänt avfall kallar Gud sina sändebud för att förkunna hans lag i Elias ande och kraft. På samma sätt som Johannes döparen förberedde ett folk på Kristi första ankomst och riktade deras uppmärksamhet på de tio buden, måste vi förkunna det tydliga budskapet:

’Frukta Gud och ge honom äran, ty stunden för hans dom har kommit.’ Med det allvar som var utmärkande för profeten Elia och Johannes döparen måste vi sträva efter att bereda vägen för Kristi andra ankomst (Southern Watchman, 21 mars 1905).” – Seventh-day Adventist Bible Commentary, bd 4, s 1184.

Slut citat
----------------------------------------------------

Mailskribenten:

Jag googlade på ”Elias ande” och fann att katolikerna även pratar om honom, bl.a. en präst som kallar sig Fader Daniel. Han använder samma ”inlindade” språk som Enarsson.

Längre ner på söksidan hänvisas till TWI samt även William Branham.

Kan det vara så att den Elias ande som dessa väntar på innan Jesus kommer tillbaka är ”den falske profeten”? Det var en tanke som ”kom till ” mig när jag läste. Är det detta som vi upplevt som fördolt i Enarssons/Amkoffs undervisning?
-----
Slut på mailet
-----

HaFo kommentar:

Börjar man finna en gemensam nämnare, kring Elias ande bakom vad som säges ske idag och vad vi ska uträtta i denne ande och kraft, hos Adventister, företrädare för katolicismen och nu Hebreiska rörelsen, så bör vi nog dra öronen oss åt och nogsamt pröva vad detta handlar om.

Utger man sig att ha samma uppgift, som Johannes döparen inför Kristi första ankomst, nu inför Kristi andra ankomst, så bör man nog vara försiktig med vad man här har att göra med för ”exklusivt folk”, som menar sig vara jämställda med Johannes döparen och ånyo har hans uppgift.
----

Vad är det egentligen som man här säger? Jo att de likt Johannes är mer än profeter och att de likt Johannes blir ”länken mellan de två systemen. Som Guds representant framträdde han för att visa lagens och profeternas förhållande till det kristna budskapet. Han var det mindre ljuset som skulle efterföljas av ett större. Johannes’ sinne upplystes av den helige Ande, för att evangeliets ljus skulle kunna lysa över hans folk.”
----

Vidare i texten:

”Jag blev hänvisad till de yttersta dagarna och såg, att Johannes representerade dem, som skulle gå ut i Elias ande och kraft för att förkunna vredens dag och Jesu andra ankomst.” –Adventbudskapet, s 189.
-------

HaFo:

Dessa som nu menar sig komma i Elias ande och kraft idag, menar sig alltså vara jämförda med Johannes döparens kallelse och uppgift, men nu inför Kristi andra ankomst.

De menar sig alltså likt Johannes ha fått sitt ”sinne upplystes av den helige Ande, för att evangeliets ljus skulle kunna lysa över hans folk.”
-----

”Huka Er gubbar å kärringar i bänkera” och pröva detta noga vad som framförs via de som menar sig var Elias bönearme och komma i hans ande och kraft och fullgöra hans kallelse och uppgift inför Kristi andra tillkommelse!!
----

Vidare i texten:

”Med det allvar som var utmärkande för profeten Elia och Johannes döparen måste vi sträva efter att bereda vägen för Kristi andra ankomst”.
----

HaFo:

Här kommer tanken från Latter Rain i spåren fram efter Branham, att församlingen genom världsvid väckelse skulle förbereda Kristi ankomst till uttryck.

Men det verkar nu ha utvecklats till att väckelse hos det Judiska folket ska medverka till att förbereda Kristi andra ankomst.
----

Jag har sagt det förut och säger det igen att Bibeln tecknar, att Jesus kommer när det är som mörkast i den Kristna församlingen (ska jag finna tro när jag kommer) och för det Judiska folket (endast en förföljd kvarleva).

Han är inte beroende av några människors hjälp för att komma. Han kommer när allt mänskligt har tömt ut alla sina resurser och endast Han med sitt ingripande, räddar de som hör Honom till och då även leder en kvarleva av det Judiska folket in i sin kallelse och uppgift, när de DÅ som en hel nation kommer till tro på Honom.
-------

Från texten:

”Längre ner på söksidan hänvisas till TWI samt även William Branham.”
----

HaFo:

Är det så att man i dessa sammanhang hänvisar till Branham, så vet vi att här ”ligger en hund begraven”, som behöver grävas fram!

Sätter in några länkar som visar vad Branham stod för och förmedlade. Hur kan det vara möjligt att det fortfarande finns människor som är bedragna till att tro att denne man var en Guds man.

Han var en villolärare av den grövsta kalibern och vi ser ännu spåren efter honom nu ända fram till Lakeland – väckelsen, IHOP – awekening och Emerching Churc.

Hur är det möjligt att Lewi Pethrus tog så miste så att han bejakade och lanserade i Sverige denne man och vad han stod för? Kan där finnas ett samband med att nu Pingst deklarerat att de är enda med Livets Ord!??
-----------

Här länkarna:

http://people.delphiforums.com/JohnK63/home.htm

http://messagedoctrine.net/

http://www.tabernaclejhb.org/

http://www.ilsebotha.com/William%20Branham/William%20Branham%20Photos.htm

http://messagedoctrine.net/Norwegian/Norske.htm

http://www.message7.com/bk/bkindex2.html
----------------------------------------


Mailskribenten undrar vidare:

”Kan det vara så att den Elias ande som dessa väntar på innan Jesus kommer tillbaka är ’den falske profeten’?”
----

HaFo:

Vet inte om det kommer att vara så enkelt att den som menar sig komma i Elias ande och kraft är den falske profeten.

Men jag tror att vi här har att göra med ett samspel av den falska väckelsen (avfallet) i den Kristna församlingen och en falsk väckelse bland det Judiska folket som säges ha blivit Messias – troende,

men som egentligen blivit indragna i det kristna avfallet och som tillsammans ska framstå som ngt som förbereder Kristi andra ankomst in under en Herde och en hjord, men som egentligen förbereder plagiatet, en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias, en falsk världsfrälsares inträde på arenan och plagiatet av Fridsriket – Gudsriket, som kommer att föregå Kristi sanna ankomst.

Forts återger två mail som nått mig med anledning av detta ämne och ger därefter mina funderingar till dess innehåll.

Re: Amkoff och Hebreiska rörelsen

Återger här mail 2 som nått mig med anledning av detta ämne och ger därefter mina funderingar till dess innehåll. Citerar mailskribentens text och ger så mina funderingar
-----------

Mail 2:

”Jag läser just nu Jeremia (brukar läsa Bibeln kapitel för kapitel, har hunnit med några varv nu, och det är alltid något nytt som Herren visar mig) och ser att det är tydligt att det inte är många judar som kommer att bli frälsta. Bara en kvarleva.
--------

HaFo:

Det tror jag är vad Bibeln säger, medan det uppenbarligen finns de, som menar sig vara med till att förbereda Kristi tillkommelse och menar att det ska bli en väckelse bland Judarna som behövs för att Kristus ska kunna komma tillbaka.
-----

”Vidare att det har funnits och kommer att finnas falska herdar som vilseleder folket och många kommer att bli utplånade. Hela Bibeln genomsyras av att de flesta avfaller från Gud, de följer falska herdar och profeter och vägrar omvända och ödmjuka sig.

Gång på gång berättas det om en tid av avfall, så kommer en kung som är rättfärdig, och folket börjar lyda Gud, så dör kungen och folket följer avgudar i stället. Och det finns inget, som jag kan läsa mig till i alla fall, att det skulle bli på något annat sätt i ändens tid. Tvärtom, avfallet kommer att bli ännu större.”
----------

HaFo:

Precis så tror jag att det är. Men det finns människor som fortfarande är påverkade av Branham och Latter Rain, att församlingen behöver nå väckelse och en viss status för att Kristus ska kunna komma tillbaka.
-------

”det finns en trend bland en del kristna att tro att man tillhör de försvunna stammarna. Jag tror det är ett bedrägeri från satan, att leda in människor på den lagiska vägen.”
------

HaFo:

Detta är ngt som jag inte hört talas om eller känner till. Men vad skulle nu vara vitsen med att tillhöra några ”försvunna stammar”?

Enda vägen till räddning är tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Där hjälper föga om man kan
uppvisa ”exklusiva släktskap”!!
------

”Något annat jag tänkt på är att jag tror en del kristna ger judarna en större uppgift och betydelse än vad de har.

Det jag har förstått är att de utvalts av Gud för att vara ett vittnesbörd om Hans storhet, trofasthet och kärlek. För trots att judarna (och vi är likadana) gång på gång är trolösa, så är Han trofast.

Och trots alla försök att utplåna dem har Gud bevarat dem, Guds rådslut står fast. Judarna kan inte frälsta världen, det är inte de som gör att Jesus kommer tillbaka osv.”
-----------

HaFo:

Håller med Dig i det mesta av vad Du här skriver. Men jag tror nog att vi dock i slutändan kommer att bli varse det stora i deras speciella kallelse och uppgift som nation, handlade om mer än Guds trofasthet.

Men då är vi framme vid det sanna Fridsrikets inträde och där är vi inte ännu, så att vi klart kan se vad allt detta kommer att innebära och t.ex. allt vad det innebär, att vi då skörden från församlingens tidsålder, ska ”regera med Kristus för 1000 år”.
--------

”Jag vill även ta upp lite om Bill Stenberg. Den bönegrupp jag var med i förut (framför allt f.d. livetsord-medlemmar) var inspirerade av och hade stort förtroende för honom.

En kvinna brukar säga att det måste bli väckelse för det har vi blivit lovade, och det grundar hon på den profetia som Stenberg fick om att över 4 miljoner människor i Sverige skulle bli frälsta.

Jag har hört honom några gånger, en gång nere i Uppsala och en gång till en tid innan han insjuknade.

Det jag förknippar med honom är någon sorts flummig teologi, inte så mycket förkunnelse grundad på Guds ord utan mer människotankar, mänsklig visdom.

Och så har jag sett en del förkunnelse här på nätet han haft, om sina visioner. Han inledde dem ofta så här: ”Och jag blev av Anden förd till (någonstans) och Herren sade till mig…”
---

Jag har inte haft frid över dessa förkunnelser, bara obehagskänslor. På Olof Amkoffs internetförsamlings hemsida finns ett frågeforum och en fråga som ställdes var denna:

(från wwwg:s hemsida) ”13/2 2010 | Fråga av: Patrik Popp

Vet du något om de profetior Gud gav genom Bill Stenberg?

Svar:

Jag kände Bill personligen ganska väl. Vi samarbetade under många år. Det var genom honom som Herren profeterade att jag skulle ha "en Internetförsamling med flera tusen medlemmar och ha ett globalt inflytande, långt större än du någonsin kan ana"!

När väl WWWG var startad profeterade han återigen över mig att Herren hade utsett mig till att vara WWWG:s pastor och "föra mina får ut och in på bete".

Bill profeterade över mig personligen vid ett flertal tillfällen, men det är privata saker jag inte går ut med. Däremot kan alla gå in på denna hemsida och se och höra Bill själv berätta om sina profetiska syner och uppenbarelser:

www.billstenberg.net”
----------------

Mailskribenten:

Helt klart är det att Amkoff är starkt påverkad av Stenberg. I en predikan Amkoff skrev när Bill hade dött nämner han smörjelsen som vilade över Bill:

”Men jag bad även att den smörjelse som vilade över Bill ska fördelas över Kristi kropp, i enlighet med Elisas bön om att få en dubbel arvslott av Elias ande, smörjelse, enligt 2 Kung 2:9.

Den bönen bekräftades av drömmen. Bills ”glasögon” kommer att sättas på Församlingen i Sverige. Det behöver vi verkligen i dessa tider av andlig blindhet vad gäller tidens tecken och Bibelns profetior. Bill såg mycket djupt ned i Guds Ord.”
------------------

Mailskribenten deklarerar:

Inte vill jag ha del av den smörjelsen alls, den betackar jag mig för.”
-------------

HaFo:

Av vad Du, här förmedlar, så tycker jag att det är uppenbart att både Stenberg och därefter Amkoff är vilset ute!
------------

”En sak som Amkoff skriver om är att det ska bli en hjord, judar och kristna tillsammans alltså. Som jag förstår det menar han att det ska ske innan Jesus kommer tillbaka. Men så har jag inte alls förstått det, utan det blir först när Jesus kommer och hämtar sin hjord.

Men Amkoff, och Enarsson också tror jag, menar att för att Jesus ska komma tillbaka måste vi ha blivit enade. Då är det på oss det beror, inte på Herren.

Det är inte vad Bibeln lär, utan en villolära. Och alla villoläror kommer från själafienden och leder fram till en annan Kristus, antikrist.
---------------------

HaFo:

Detta är också precis vad jag tror och försöker få sagt!
------

”Jag kan inte i Bibeln läsa mig till att det ska bli en enorm väckelse varken bland kristna eller judar. Men jag kan inte heller hitta något tydligt bibelord om att judarna ska bli bedragna.

Det jag ser är att det bara är några få som blir frälsta. Så skulle det utbryta en väldig väckelse bland dem kan vi anta att det inte är en sann väckelse.”
---------

HaFo:

Precis också vad jag försöker säga! Jag ”har fått på hjärnan”, att en falsk väckelse (avfallet) i den hednakristna församlingen kommer att förenas med en däri indragen falsk väckelse hos en del av det Judiska folket, till ett plagiat av ”en hjord och en herde” in under den falske Messias, den falske profetens ledning och bedrägeri av Gudsriket, Fridsriket, inför Kristi sanna tillkommelse.

Är jag där vilsen med detta "hjärnspöke", så hoppas jag att ngn hjälper mig till rätta och det utifrån Skriften.

-------------

”Angående Elia och Elias ande har jag ställt en fråga till Göran Larsson, teolog inom svenska kyrkan, verksam i Jerusalem.

Så här skrev jag: ”Jag undrar vad du vet om judarnas förhållande till Elia, mer än vad som står i Bibeln, i Malaki och evangelierna.

Finns det några traditioner nedskrivna, eller annat? Jag läste att vid påsk brukade prästerna öppna dörrarna till templet för bjuda in Elia som skulle förkunna att Messias var på väg. Har du hört talas om det? Finns det något annat av den typen?”
----

Amkoff skrev i sin senaste predikan att det var Elias ande och kraft som utgöts över de första kristna den första pingsten.

Men så står det inte i min Bibel, utan det var den Helige Ande som utgöts. Enarsson kallar sin grupp för Elia bönearmé (The Eljiah Prayer Army), så det finns något med Elia som dessa herrar intresserar sig för.”
---------

HaFo:

Ja, som Du sett ovan så håller jag med Dig! Finns här gemensamma nämnare mellan Adventismen, katolicismen och Hebreiska rörelsen och man dessutom söker stöd hos Branham, så är det ju uppenbart vilse.

Och Du har ju helt rätt att det inte alls som Amkoff säger, att det var Elias ande som utgjöts den förta pingsten, utan Guds Ande.

Vilken falsk ande är det då som man följer, när man hänvisar till Elias ande? Det är i vart fall inte till Guds Ande som man följer och hänvisar till.

Då gäller det sannerligen att se upp kring vad som rör sig bland dessa som säger sig vara Elias bönearme, eller verkar i hans ande och kraft till att förbereda Kristi ankomst.

Ska bli intressant höra om Göran Larsson har ngn kommentar! Delge honom gärna innehållet från detta inlägg så att han kanske kan ge en kommentar till innehållet.

Se det också gärna alla som får del av detta som "en remiss", för att få del av vad just Du anser!?

HaFo

Re: Amkoff och Hebreiska rörelsen

Fick ett mail från den skribent som ovan delgett innehållet ovan och som vill ge ett förtydligande.

Jag återger det och min kommentar därtill om det skulle kunna fylla en funktion för ngn:
---------------

Mailet:

”Jag vill förtydliga det jag skrev om judarna. Jag vill inte förringa dem på något sätt, inte hamna i ersättningsteologins ***** som säger att den kristna församlingen övertagit judarnas roll, och att judarna inte längre har någon uppgift.

Så är det verkligen inte, de är fortfarande Guds utvalda egendomsfolk och Herren Jesus var jude, utan dem hade vi inte haft vår Frälsare och Herre.

Men faran som jag ser är att upphöja folket i stället för Herren, vilket jag tycker hebreiska rötter-rörelsen gör. Den ende vi ska upphöja och tillbedja är Herren. Exakt vilken kallelse judarna har vet jag inte, det får vi, som du skriver, se när Herren kommit tillbaka. I Sakarjas åttonde kapitel vers 20-23 står det så här:

Så säger HERREN Sebaot: Ännu en gång skall det ske att folk skola komma hit och många städers invånare; och invånarna i den ena staden skola gå till den andra och säga:

"Upp, låtom oss gå åstad och bönfalla inför HERREN och söka HERREN Sebaot; jag själv vill ock gå åstad." Ja, många folk och mäktiga hednafolk skola komma och söka HERREN Sebaot i Jerusalem och bönfalla inför HERREN, Så säger HERREN Sebaot:

På den tiden skall det ske att tio män av allahanda tungomål som talas bland hednafolken skola fatta en judisk man i mantelfliken och säga: "Låt oss gå med eder, ty vi hava hört att Gud är med eder."

Att de har en särskild kallelse är helt klart. Jesus kom från dem. Men det kommer inte en ny Jesus från dem utan samme Jesus som gick här på jorden för 2000 år sedan ska komma tillbaka. Skulle det komma en "ny" Jesus är det antikrist, eftersom vi har Guds ord som säger att "Denne Jesus, som har blivit upptagen från eder till himmelen, han skall komma igen på samma sätt som I haven sett honom fara upp till himmelen." (Apg 1:11).
---------------

Jag ber för Israel, både folket och landet, varje dag, ber om Guds välsignelse och beskydd.”

Slut från mailet

------

HaFo kommentar:

Jag förstod att Du ser det på det här sättet, men tyckte Du uttryckte det lite vagt, så att det kunde missförstås och gjorde därför denna kommentar:

jag tror nog att vi dock i slutändan kommer att bli varse det stora i Judarnas speciella kallelse och uppgift som nation, att det handlade om mer än Guds trofasthet.

Men då är vi framme vid det sanna Fridsrikets inträde och där är vi inte ännu, så att vi klart kan se vad allt detta kommer att innebära och t.ex. allt vad det innebär, att vi då skörden från församlingens tidsålder, ska ”regera med Kristus för 1000 år”.

HaFo

Re: Amkoff och Hebreiska rörelsen

Fick mig tillsänt en predikan av Amkoff, som även i slutet gör reklam för TWI:s och Enarsons Familjekonferens i sommar.

Jag klistrar in detta och ger här och där en HaFo kommentar inom parentes mitt i innehållet. Ge gärna Din reaktion på både innehållet i predikan, inbjudan till Familjekonferensen, såväl som på mina kommentarer.

Jag gör det hela till 2 inlägg.
----------------------------

Inlägg 1 Amkoffs predikan

Inympad i Jesu fårhjord!

500 år av katolska villfarelser och ersättningsteologi i detta land satte sina spår. Ytterligare 500 år av protestantisk ersättningsteologi har satt ännu djupare spår i svensk kristenhet och kyrka.

(HaFo kommentar:

Helt riktigt! Men är det inte så att här grundläggs eller hålls fast vid ett en enkelspårig syn på ”sköka” och avfall? Skökan (avfallet) är så mycket bredare, vidare och djupare än enbart KK, även om de är en "stark drivmotor" och del av avfallet. Det handlar även också om mycket mer än ”ersättningsteologi”.

Har aldrig sett Amkoff ta upp de ingredienser från Trosförkunnelsen och Hebreiska rörelser som också utgör språngbräda för avfallet.

Aldrig hör jag honom röra vid ”dottersvulsterna” efter Branham och falskheten och förberedandet av människors sinnen och hjärtan för det avfall som ska hälsa en falsk världsfrälsare välkommen.

Hör från Amkoffs håll (och för den delen heller aldrig från Enarsons håll), inga reaktioner mot dessa falska företeelser som, Joels Arme, Elias ande och bönearme, Manifasted Sons of God, Kingdom Dominion, Apostlarörelsen, Profetrörelsen, Pensacola – väckelsen, Lakland – väckelsen, Den nya mystiken, IHOP awakening etc.

Varför tar Amkoff inte avstånd från alla dessa falska företeelser, samtidigt som han fortsatt i sin predikan verkligen tar stora ord i sin mun):
------

Forts predikan av Amkoff:

Därför behövs det mycken undervisning som rycker upp denna felundervisning med rötterna, bryter ned tankebyggnader och pekar på vad som är den sanna, bibliska teologin om juden/Israel och om den kristnes förhållande till judarna/Israel.

Av den anledningen är den helige Ande på mig ofta och ger mig mer och mer uppenbarelse om dessa saker för att ge dem vidare till er i form av predikningar. En sann profetisk förkunnelse innehåller (tyvärr) mycket av att rycka upp och bryta ner, förgöra och fördärva, men också att bygga upp och plantera, enligt Jeremia 1:10.

Det är vad jag har fått till uppgift att göra och det måste jag vara trogen i. Ve mig om jag inte gör det! Här kommer alltså en ”nedbrytande”, ”förgörande” och ”fördärvande” predikan, men även en ”uppbygglig och planterande” predikan! Håll till godo.

(HaFo – kommentar:

Här menar sig alltså Amkoff förmedla en sann profetisk förkunnelse om att ”bryta ner, fördärva, uppbygga och plantera”, utan att ens vidröra de verkliga ”soptunnorna” idag av förförelse.

Här luktar det mer för mig en av högmod gripen självutnämnd profet, mer än om en sann Guds profet!!)
---------

Forts predikan av Amkoff:

Vad Guds Ande har sagt till mig denna vecka är:

”att vara inympad i det äkta olivträdet är samma sak som att vara med i den enda fårhjord som Jesus har.

’Jag frågar nu: Har då Gud förskjutit sitt folk? Visst inte. Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. Gud har inte förskjutit sitt folk, som han tidigare har känt som sitt. Eller vet ni inte, vad Skriften säger där den talar om Elia, hur han vänder sig till Gud och anklagar Israel: Herre, dina profeter har de dödat, och dina altaren har de rivit ner. Jag ensam är kvar, och mig vill de döda. Men vad svarar Gud honom?

Jag har lämnat kvar åt mig sjutusen män som inte har böjt knä för Baal.’ På samma sätt finns det också i denna tid en rest som Gud har utvalt av nåd…I fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull. Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra, Rom 11:1-5, 28-29.”
--------

Som du förstår är detta den apostoliska undervisningen om Israel och judarna. Är man en sann och ödmjuk kristen så böjer man sig under dessa ord och denna förklaring.

Endast på så sätt får man ett förnyat sinnelag och tankar i linje med sanningen och med Guds handlande i dessa dagar. Att gå i otakt med Gud bär ingen frukt och är oerhört jobbigt! Jag har själv prövat det och vet. Dessutom är det så att: inte mot sanningen förmår vi något, utan för sanningen, 2 Kor 13:8.

(HaFo kommentar:

Så riktigt pekas här utifrån Ordet om Israels och det judiska folkets kommande in i sin kallelse och uppgift.

Men vad sker här hos Amkoff utifrån detta riktiga perspektiv?

1. Amkoff gör detta till en frälsningsfråga och att vara en sann kristen skulle vara att bejaka dessa ord från Skriften och som då ska ge ”förnyat sinnelag och tankar i linje med sanningen och Guds handlande”.

Så att se vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och förtröstan till det RENA offret av en med Gud förenad/försonad människa, Kristi persons offer av kroppen och blodet, är alltså inte tillräckligt. Utan för att enligt Amkoff vara riktigt frälst så måste man se Judarnas kallelse och uppgift.

I de Hebreiska rörelserna är ju inte heller detta nog, för att man ska vara riktigt kristen och förbereda Kristi ankomst, utan då ska man även följa de Judiska sederna, riterna, högtiderna och deras tideräkning.

2. Att det kan vara så, att det skulle kunna ske en falsk väckelse bland det Judiska folket av ”Messias – troende”, som förenas med den falska väckelsen av Kristus – troende i den avfallna kristenheten, där Amkoff och Hebreiska rörelsen, antagligen själv är ett starkt redskap därtill, för att en ”skenformation” av ”en herde och en hjord”, under den falske profetens och den falske världsfrälsarens regi ska ske, synes aldrig ens kunna föresväva Amkoff.)
-----------

Forts predikan av Amkoff:

Kom därför ihåg hur det var tidigare: ni var hedningar och kallades oomskurna av dem som kallar sig omskurna, med den omskärelse som utförs på kroppen med människohand.

Ni var på den tiden utan Kristus, utestängda från medborgarskapet i Israel och hade ingen del i förbunden med deras löfte. Ni levde utan hopp och utan Gud i världen. Men nu har ni, som är i Kristus Jesus och som en gång var långt borta, kommit nära genom Kristi blod.

Ty han är vår frid, han som gjorde de två till ett och rev ner skiljemuren. Detta skedde när han i sitt kött tog bort fiendskapen, lagen med dess bud och stadgar, för att av de båda i sig skapa en enda ny människa och så skapa frid.

Så skulle han i en enda kropp försona de båda med Gud genom korset, sedan han där hade dödat fiendskapen.
Han har kommit och predikat frid för er som var långt borta och frid för dem som var nära.

Ty genom honom har vi båda i en och samme Ande tillträde till Fadern. Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan medborgare, tillsammans med de heliga, och tillhör Guds familj, Ef 2:11-20.

Du är inte längre gäst och främling här på jorden för du har fått medborgarskap i Israel och tillhör nu Guds stora familj av judar och kristna! Halleluja!

Att vara inympad i det äkta olivträdet är samma sak som att vara med i den enda fårhjord som Jesus är Herde för.

Jesus sa: Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord och en herde, Joh 10:16.

De två fållor Jesus syftar på är naturligtvis den judiska fållan och den hedniska fållan. Det finns inga andra fållor! Vi hedningar och hednakristna hör inte till den judiska fållan, precis som Jesus säger.

Oss måste han också leda, precis som han sa att han skulle göra. Vi har sannerligen kommit att lyssna till hans röst, precis som han sa att vi skulle göra.

Men vi har hitintills vägrat att bli en hjord med de messianska-, kristna-, frälsta judarna, så att Jesus kan bli vår ”ende och gemensamme herde”! Nu är det dags för oss att göra omvändelse på den punkten.

(HaFo kommentar:

Att detta är ett bibelsammanhang som framförallt omintetgör trosförkunnelsens förförelse, ägnar Amkoff inte en enda mening åt. Varför? Ser han det inte?

Visst handlar denna text om ”en herde och en hjord” mellan hednakristna och till tro på Jesus komna Judar.

Men det handlar även om att Gud och människa förenats/försonats i Kristi person och att Kristus därför kunde bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Varför tar inte Amkoff upp den aspekten av detta bibelord, om han är den stora profet som han utger sig för att vara?

Att vi kommer in i ”Guds familj”, har inget med själva det Judiska folket och Israel som nation att göra, utan omfattar alla som kommit till tro på den sanne världsfrälsaren Jesus Kristus, vare sig de är Judar eller hedningar.

Som en rest av en hel nation kommer det Judiska folket och Israel in i denna ”Guds familj”, när de vid Kristi sanna ankomst, då täckelset faller och de ser ”vem de har stungit och upphängt på trä” och kommer därmed DÅ FÖRST in i sin kallelse och uppgift.

Amkoff och Hebreiska rörelser, föregår idag detta skeende med plagiatet från fienden och kommer istället att locka människor med i de plagiat och det avfall, iscensatt av fienden, som ska möjliggöra en falsk världsfrälsares inträde på arenan.

Detta välkomnad av såväl ett bedraget Israel och bedragna ”Messias – troende” bland det Judiska folket, såväl som en avfallen bedragen kristenhet, som menar sig nu ha blivit ”en herde och en hjord” tillsammans med det Judiska folket.)
--------

Forts predikan av Amkoff:

Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning. Liksom du har sänt mig till världen, så har jag sänt dem till världen och jag helgar mig för dem, för att de ska vara helgade i sanningen. Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig. Jag ber att de alla ska vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de ska vara i oss, för att världen ska tro att du har sänt mig.

Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de ska vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, för att de ska vara fullkomligt förenade till ett. Då ska världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig, Joh 17:17-23.

Alltför många kristna har gjort den oreflekterade tolkningen att denna Jesu bön skulle handla om ekumenik. Speciellt i dessa dagar när till och med Livets Ord går i bräschen för ett samarbete med Katolska kyrkan och enhet under påven!

Men är det verkligen det Jesus säger och ber om i dessa verser? Nej, absolut inte! Det han menar är samma sak som han sa i Joh 10:16 Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord och en herde. Det är precis detta det handlar om, Jesu ord i Joh 10:16 och i hans översteprästerliga förbön i Joh 17:20-23.

För vid en noggrann läsning av Johannes 17:e kapitel lägger man märke till att han först syftar på sina judiska apostlar när han säger: Men inte bara för dem ber jag, (eller hur?) för att sedan syfta på de hedningar som skulle komma till tro på honom genom apostlarnas ord. Eller hur?

Dessa två grupper ber han sedan ska alla vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de ska vara i oss, för att världen ska tro att du har sänt mig. Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de ska vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, för att de ska vara fullkomligt förenade till ett. Då ska världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig.

Jesus bad inte alls om att alla kristna ska gå samman i en organiserad superkyrka för att hela världen ska förstå att Gud har sänt honom! Världen kommer inte alls att bli överbevisad om det bara för att alla kristna samfund och kyrkor enas, inte ens under påven!

Det är inget vittnesbörd alls om den saken.
Framför allt kommer Gud inte att sanktionera en sådan enhet, för det kommer att vara en enhet på sanningens bekostnad. Däremot kommer Gud att bekräfta Andens enhet mellan messianska judar och sanna kristna, genom att ge oss full tillgång till Jesu uppståndelsekraft.

Då kan vi bevisa att Gud har sänt Jesus till världen. Då först kommer vi att kunna väcka upp döda, bota Aidssjuka, hela cancersjuka och leva i den första kärleken till varandra och till världens barn. Då blir det som Paulus säger: mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft, 1 Kor 2:4.

(HaFo kommentar:

Här finns mycken sanning kring den falska ekumenikens tolkning av dessa Bibelversar. Men blir det så mycket bättre med den tolkning som Amkoff gör med vad dessa ord skulle handla om (?):

”Andens enhet mellan messianska judar och sanna kristna”

Jag tror att ett sådant uttalande bara spär på förvirringen. Jag tror att vad som här talas om som den enhet som Guds Ande skapar, handlar om den enhet, som varje människa, som genom tron på Jesus, ”undfår den utlovade Helige Ande”.

Detta vare sig de är Judar eller hedningar. Detta bibelsammanhang har m.a.o. inget att göra med vad Amkoff försöker säga. Hur kan det komma sig att en Guds profet kan ta så miste?)

Forts Inlägg Amkoffs predikan

Re: Amkoff och Hebreiska rörelsen

Forts predikan inlägg 2 av Amkoff:

Som frälst hedning har vi fått medborgarskap i Israel, säger Efesierbrevet. Det är samma sak som Jesus säger i Joh 10:16 Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord och en herde.

Om roten är helig, är grenarna heliga. Men om nu några av grenarna har brutits bort och du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av det äkta olivträdets feta rot, då ska du inte förhäva dig över grenarna...

Ty om du har blivit borthuggen från det vilda olivträd som du av naturen tillhörde, och mot naturen har inympats på ett äkta olivträd, hur mycket lättare kommer då inte dessa naturliga grenar att ympas in på sitt eget olivträd?, Rom 11:16-18, 24.

(HaFo kommentar:

Ingen kan ju förneka sanningen i de Bibelsammanhang som Amkoff åberopar i sin predikan. Men är de relevanta till vad han försöker säga, att de Messias –troende idag i Israel och de kristna som idag bejakar Israels kallelse och uppgift, är ”en herde och en hjord” (kort sammanfattning av vad jag tycker att Almkoff säger egentligen!?)?

Att få ”medborgarskap med Israel”, har ingenting att göra med deras idag ritualer, högtider, ceremonier och tideräkning, utan innebär att komma till tro på den sanne Jesus, som också det Judiska folket, som en kvarleva, kommer till tro på, vid Kristi sanna tillkommelse.

Vad Amkoff och de hebreiska rörelserna idag håller på med är att förbereda människors sinnen och hjärtan för fiendens plagiat av detta skeende.)
-----------

Forts predikan av Amkoff:

Det är mycket viktigt med att ha rätt självbild. Att ha felaktig uppfattning om vem man är som kristen är livsfarligt i det långa loppet.

Gör därför allt vad du kan för att befästa och inta ditt medborgarskap i Israel. Börja t.ex. genom att anmäla dig till ”Familjefesten” mellan den 13–18/7 i år. Det är den första sommarkonferensen som The Watchman International anordnar.

(HaFo kommentar:

I ett led att ”befästa och inta ditt medborgarskap i Israel”, ingår alltså enligt Amkoff, att anmäla sig till TWI:s Familjefest! Är det verkligen också vad Enarson menar? Hoppas att han är mer klarsynt än så?)
------

Forts predikan av Amkoff:

Det kommer att bli en veckas fest inför Guds ansikte med märgstark undervisning från Guds Ord av flera talare både från Sverige och USA, upplyftande lovsång ledd av Lars Ludwigson inför Guds tron och härlig, uppbyggande gemenskap med trossyskon från olika sammanhang och bakgrund!

Rhematilltalet från Gud inför denna konferens är Jes 37:31-32

De räddade av Juda hus som blivit kvar, ska på nytt skjuta rot nertill och bära frukt upptill. Ty från Jerusalem ska en kvarleva gå ut, de räddade från Sions berg. HERREN Sebaots nitälskan ska göra detta.

(HaFo kommentar:

Det är falskt att åberopa detta BibelOrd som ett ”Rhema” till dags dato! Det åsyftar när den sanne Kristus kommer!! Att åberopa detta Bibelord som gällande en konferens idag, är inget annat än ”urkundsförfalskning” och säger ju egentligen allt om vilken falskhet som egentligen genomsyrar dessa sammanhang)
----

Forts predikan av Amkoff med PR för TWI:s Familjefest:

”Församlingen är varken en institution, organisation eller verksamhet, utan först och främst Guds egen familj av pånyttfödda bröder och systrar. Våra andliga rötter går tillbaka till Israels folk och Abraham som trons fader.

Familjen var den första ordning som Gud upprättade redan vid skapelsen och utgör grundfundamentet i "den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga" (Judas brev v. 3).

I en tid då allt som kan skaka kommer att skaka, behöver vi vända tillbaka till de grundvalar som Gud själv etablerat för att bli övervinnare. Detta är vår första sommarkonferens och vi ser fram emot den med mycket stor förväntan.

FAMILJEFESTEN kommer att äga rum vid stranden av Hjälmaren på en av Sveriges allra vackraste lägergårdar. Vi tror att det här blir en vecka som ingen av oss kommer att glömma.

Vi hoppas att få träffa många av er!
-------

(HaFo kommentar:

Så riktigt talas om Guds församling av pånyttfödda bröder och systrar. Och man kan bara bejaka försvaret av familjen.

Men här kommer man så snett när man hävdar att familjen utgör ”grundvalen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga”.

Grundvalen för vår tro, är tron på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och har inget med syn på familjebildning överhuvudtaget att göra.

Varför gör man en sån sned ovidkommande koppling? För att skapa förvirring kring kristen tro - eller?

Och vad menas egentligen med uttrycket (?) :

”Våra andliga rötter går tillbaka till Israels folk och Abraham som trons fader.”

HaFo:

Det låter ju så väldigt riktigt! Men hallå!? När man tänker efter, inte går väl våra ”andliga rötter”, tillbaka till Israels folk och Abraham som trons fader!?

Går inte våra livsgivande andliga rötter tillbaka till, inte till Israels folks otro eller till Abrahams person som ”trons fader, utan går det inte uteslutande tillbaka till den tro Abraham hade till löftet om vem Kristus var och vad Han skulle åstadkomma med sitt offer på korset?

Våra andliga rötter går enbart tillbaka till Kristus, en sann tro på Honom och inte till en tro på Israel som nation och en tro på det Judiska folket och dess kallelse och uppgift eller i ett efterföljande av deras seder, ritualer, högtider och tideräkning!!

Vilket här besudlas å det kraftigaste under sken av att vara en Guds profet!!)
-----------

Forts predikan av Amkoff:

Det är val i Sverige i höst och vi upplever att vårt land är i vågskålen. Om de ”rödgröna” vinner, har de redan deklarerat att de kommer att ta ställning för terroristorganisationen Hamas politiska linje mot Israel.

Under konferensen kommer vi därför att ägna en samling till allvarlig bön för vårt land.”

Styrelsen för Familjefesten: Lars & Harriet Enarson, Mats & Gudrun Rudin, Ola Mobergh.

Länk till Familjefesten

Amen

Olof Amkoff
--------------------------

(HaFo kommentar:

Det är naturligtvis horribelt att ta ställning för Hamas politiska linje mot Israel. Men är det så mycket bättre då, att i vårt eget land slå ut de svaga, sjuka och gamla?

Bör det då inte även ingå i bönen för vårt land, som nu här ska bedjas, att alliansen slutar med att utarma de gamla och sjuka? Om man nu ska plötsligen göra ”partipolitik” av vad man förmedlar och menar det vara hälsningar från Gud.)

HaFo