HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Livets ord och Pingst står enade

Livets ord och Pingst står enade
Basunerar Världen idag ut den 24/3 2010

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=7203&Itemid=33
----

Detta blir så pass långt, så jag gör det till 3 inlägg.

Inlägg 1 kring ovan angiven länk som deklarerar att LO och Pingst står enade
---------

Där sägs:

Vi behöver varandra för att lyckas med missionsuppdraget. Det fastslog pingströrelsen och Trosrörelsen i ett gemensamt uttalande på onsdagen.

Uttalandet gjordes efter fyra möten mellan företrädare för pingströrelsen och Trosrörelsen. Mötena har ägt rum under hösten 2009 i Uppsala Pingstkyrka och på Livets ord.

- Det har varit väldigt bra möten där vi lärt känna varandra steg för steg, i en väldigt vänskaplig miljö, säger Livets ords pastor Ulf Ekman till Världen idag.

Samtalen har berört relationen mellan de båda rörelserna och det gemensamma uppdraget, att nå Sverige med evangelium.

”Vi har samtalat om saker, situationer, lärofrågor och sammanhang som, under åren, lett fram till sår och bristande respekt för varandra som församlingar och enskilda personer. Samtalen har skett i en ödmjuk och försonande ton och varit mycket konstruktiva”, heter det i det gemensamma uttalandet.

”Vi kan konstatera att vi, trots att vi i vissa enskilda lärofrågor gör något olika tolkningar, känner stor gemenskap och enhet på Bibelns grund i de stora och grundläggande frågorna som rör Guds Rikes framväxt.”

Uttalandet avslutas med en tydlig deklaration att man ”ömsesidigt behöver varandra, tillsammans med den breda kristenheten, för att lyckas med det missionsuppdrag som är vårt.”

En bakgrund till besöket är Ulf Ekmans medverkan i pingströrelsens Nyhemsvecka. Händelsen väckte en del negativa reaktioner inom pingst, något som fick den tidigare föreståndaren för Pingst ffs, Sten-Gunnar Hedin, att ta initiativ till samtal.

I samtalen har pastorer från olika delar av landet företrätt de båda rörelserna.

- Det har varit mycket positiva samtal och det har visat sig att vi har det allra mesta helt gemensamt, både vad gäller det vi vill och det vi tror, säger en av dem, Dan Salomonsson som är föreståndare för pingstkyrkan i Uppsala.

Även Ulf Ekman är glad för samtalen och beskriver dem som väldigt öppna.

- Vid ett tillfälle blev jag ombedd att tala om trosundervisningen, medan Pelle Hörnmark beskrev hur pingst ser på ledarskap. Det blev ett väldigt befruktande samtal.
-------------

Innan jag ger en HaFo kommentar, så vill jag även återge ett mail jag fick av en som farit illa i spåren av trosrörelsen och som hyser väldiga betänkligheter, medan Pingst helt naivt bara gasar vidare i sitt samspel med förförelsen i trosförkunnelsen och numer även tillsammans med LO, gemensamt drar med även katolicismen in i den häxbrygd, som ska förbereda människors sinnen och hjärtan för det avfall och falska väckelse som ska möjliggöra den falske världsfrälsarens inträde på arenan.

Det är ju helt otroligt hur pastorer inom Pingst kan bli så helt blinda som härovan framgår. Men ska det avfall som Bibeln tecknar kunna ske, så måste ju de andliga ledarna ”få fnatt” och leda fåren vilse!!

Forts inlägg kring ovan angiven länk som deklarerar att LO och Pingst står enade.

Re: Livets ord och Pingst står enade

Inlägg 2 kring ovan angiven länk som deklarerar att LO och Pingst står enade
------------

Här mailet jag fick av en som farit illa i spåren av trosrörelsen och som hyser väldiga betänkligheter:
--------

Hej

Jag fick tag på Sven Reichmanns utmärkta bok Allt är inte gud som glimmar där JDS-läran presenteras. Uppskattar även hans Lidandets varför. Ser att den presentation du återgett av Ekmans böcker stämmer väl överens med vad Reichmann skriver.

Tackar Gud att jag för inte länge sedan, sprang på Reichmann och hans undervisning, för jag märker att undervisning kan påverka hur man tänker. Den undervisning jag hört från Trosrörelsen gör mig förvirrad, även om den kan vara inspirerande att stundtals lyssna på. Men Reichmanns ord tar på djupet.

Jag glad över att inte nu behöva lyssna på de mest robotiserade tal om rättigheter, jämt och ständigt utgivande kärlek (men jag ser i ögonen att kärleken inte alls behöver vara närvarande); att man enbart ska läsa kristna skrifter (är man stark i tron är ju andra skrifter faktiskt inga som helst problem!).

Jag glad över att inte nu behöva lyssna på de mest robotiserade tal om vikten av "frimodighet". Det sägs att man ska inte tvivla för det är ju attacker; det är bara att läsa Guds ord och så kan man alltsammans i tillvaron; man ska "ta aktoritet över den besegrade Satan".

Man behöver inte tänka efter och se om de möten man kan ha med Jesus som står i NT stämmer (alltså t ex helande, profetior, eller höra Guds röst) för det står ju i Bibeln att profetior, helande och tilltal existerar, så därför ska man evangelisera hårt, som om man verkligen upplevt allt och kan utöva allt, trots att man inte gått långt alls med Jesus, etc. Du känner nog till:

http://www.kristenmp3.se/Sven_Reichmann.asp

Dit jag går nu är inte direkt Whaleys, spyor och ständig demonutdrivning, eller konstanta löften om ögonblickliga helanden aktuellt, men jag märker influenser av Trosrörelsen.

Stannar mest kvar för att jag lovat mig själv att inte ge upp så lätt, för brister finns nog inom varje församling, även om andra församlingar jag besökt knappast har samma högmod som resultat av undervisningen, utan de församlingarna bör (enligt mig) bara vara något mer levande.
------

Ekman sade själv i Dagen såhär:

"Vissa av de uttalandena hade en överdrivet polemisk analys och hade ibland inslag av övermod. Men när väl det är sagt, det finns ett bekymmer som man måste våga tala om.

Döda församlingar ska man generellt inte tala om, men man kan somna in, stelna, tappa den första kärleken och så vidare. Det måste vi vara vaksamma över. Det som är fel är att jag ibland generaliserat för mycket och blivit övermodig och raljant över att vi skulle ha något som andra inte har.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=153931

Andra pastorer eller församlingar har enligt somliga jag träffat på, dit jag nu går den ena negativa "anden" efter den andre, eller "bär fortfarande spår" av en sådan. Men Ekman då? Skulle inte han kunna ha kvar "en högmodets ande"?

Slut på mailet
------------------------------------------------------

HaFo kommentar till ovanstående mail:

Skönt att mailskribenten funnit en bättre lärare som Reichman, än att fortsätta att fastna i Ekmans beräknande manipulationer och den förförelse som han fortfarande håller fast vid. Tar man del av vad LO fortfarande torgför för litteratur, så återfinns fortfarande omaskerat skrifter från Ekman med odöljd JDS – lära och uppenbar, men ngt maskerad ”vi är gudar – lära”.

Ger här exempel på vad dessa böcker som fortfarande ges ut av LO och som Ekman där lär:
------

TILLINTETGÖR DJÄVULENS GÄRNINGAR

Sammanfattning: Syndafallet bestod i att människan. Guds avbild, föll i synd och överlämnade rådandet över skapelsen till djävulen och istället för människan blev djävulen denna tidsålders gud och herre. Människan dog andligen.

Jesus dog andligen i dödsriket för att vi skulle uppstå andligen. Ikläd dig vapenrustningen så ser djävulen inte skillnad på dig eller Jesus. Människan kan nu komma tillbaka till Adam och Evas tillstånd innan syndafallet.

Identifiera dig med den nya skapelsen så kommer du in i det rådande och dominerande människan egentligen skulle ha haft. Du kan göra vad Gud gjorde genom människan Jesus. Djävulens stöldgods, överflödande liv, hälsa och välsignelse på alla områden i livet är nu den pånyttfödda människans rättighet. Det är lagligen vårt genom Jesu andliga död.

Citat : "Människan föll i synd och överlämnade rådandet över skapelsen åt djävulen, som blev denna tidsålders gud och herre. Det som hände var att människan, som vandrade i höghet, som var lik Gud och som rådde över skapelsen, tappade sitt rådande. Hon dog till sin invärtes människa. Hon dog andligen" sid 5

"Jesus blev gjord till synd, dog andligen och fördes ned i dödsriket...Gud lät genom den helige Ande en blixt slå rakt ned i dödsriket och uppväckte Jesus." sid 20

" Om Du har vapenrustningen på, så kan inte djävulen se om det är Du eller Jesus som kommer. Han ser ingen skillnad." sid 20
----------------

DU KAN HÖRA VAD GUD SÄGER

Sammanfattning: Själen och kroppen är yttre skal till människans rätta identitet - anden. Den nya människan är till naturen en ande och har Guds kraft och natur i sig. Gud talar direkt till Din ande, där umgås Gud med människan. Kunskapen som finns i Din ande skall styra över själen och kroppen.

Sinneskunskap som djävulen kan lura Ditt förstånd och Dina känslor att sätta tilltro till, ska inte få styra Din ande. Om Du är stark i Din inre människa har Du framgång i allt vad Du företar Dig.

Citat : "När Du blev född på nytt blev Du en ande. Du är en ande, har en själ och bor i en kropp..Din invärtes människa är Du..Djävulen låter Dina känslor dominera Din invärtes människa och tar ifrån Dig vad Du har...Gud talar i Din ande exakt vad Du skall göra:" sid 19 o 20 o 26

-------

GUD VILL HELA ALLA

Sammanfattning: När människans ande blir född på nytt och skapad till likhet med Gud, kommer Guds hälsa in i Din egen ande och börjar påverka Din själ och slutligen även Din kropp. För att kunna ta emot helande måste Du emellertid veta att Gud vill hela Dig.

Du måste i tro ta emot helande och anse och bekänna Dig helad. Detta budskap ska inpräntas i människans egen ande.

Citat : "När Du blir skapad till likhet med Gud, då kommer Guds hälsa in i Din ande och börjar påverka Din själ." sid 3
----------

Här återfinns även fortfarande på LO litteratur från Hinn, som är en väl dokumenterad villolärare. Liksom från andra villolärare inom trosrörelsen. Lägger därtill det bejakande av katolicismen som allt mer gör sig gällande på LO.

Detta är alltså vad Pingst idag menar sig stå enade med LO att förmedla, till Sveriges folk för att vinna dem för Kristus.

Så skrämmande kan manipulationen se ut från de kristna ledarna idag, när de blir redskap till att förleda fåren och förbereda deras sinnen och hjärtan till att bejaka avfallet, kalla det för väckelse och så hälsa en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias, en falsk världsfrälsare välkommen.

Forts inlägg kring ovan angiven länk som deklarerar att LO och Pingst står enade

Re: Livets ord och Pingst står enade

Inlägg 3 kring ovan angiven länk som deklarerar att LO och Pingst står enade.
------------

HaFo – kommentar till innehållet till texten som deklarerar i Världen idag att LO och Pingst står enade:

Så vackert säges här att man enas kring ”det gemensamma uppdraget, att nå Sverige med evangelium.”

Vad man egentligen här enas kring, är att nå Sverige med ett falskt evangelium, med en annan Jesus och en annan ande från trosförkunnelsen och katolicismens förförelse, som nu möts och infiltreras in i kristenheten, under ett vackert motto om ”det gemensamma uppdraget, att nå Sverige med evangelium.” Vilket falsarium bakom vackra ord!!

--------------

I Texten sägs det:

”Vi har samtalat om saker, situationer, lärofrågor och sammanhang som, under åren, lett fram till sår och bristande respekt för varandra som församlingar och enskilda personer. Samtalen har skett i en ödmjuk och försonande ton och varit mycket konstruktiva”, heter det i det gemensamma uttalandet.

HaFo:

Vilken manipulerande rappakalja! Som om vad trosförkunnelsens villfarelse enbart skulle ha åstadkommit skulle vara:

”sår och bristande respekt för varandra som församlingar och enskilda personer.”

Här ställer sig nu alltså Pingsts ledarskap på försvar och bejakande av ”förövarens övergrepp”, mot skaror av människor, där en del människor har tagit sitt liv, andra som psykiskt kollapsat, en del som för livet förlorat sin Gudstro, andra som farit både ekonomiskt och själsligt och andligt illa.

Det går nu Pingst med på att kalla enbart för sår och bristande respekt, att människor blivit vilseförda av villolära.

Vilka samtal har skett ”i en ödmjuk och försonande ton”. Mellan vilka. Har där betts alla om förlåtelse till alla dem som farit illa och har där inrättats själavård för dessa och där man så hjälper till så, att de får bli fria från all den förförelse som de blivit utsatta för?

Med vem har samtalen varit konstruktiva? Med dem som farit illa, eller med de ledare i Pingst som nu är beredda till att gå ”förövarens ärende” och igen svika de som farit illa!?

Jag skäms för att jag fortfarande står med i Pingst matrikel, nu när dess ledare så uppenbart sviker människor som farit illa i trosförkunnelsens spår och istället nu, så slutgiltigt bejakar förförelsen i trosförkunnelsen och därmed nu i bejakandet av LO:s verksamhet även ställer sig bakom katolicismen förförelse.
-------------

Vidare sägs i texten:

”Vi kan konstatera att vi, trots att vi i vissa enskilda lärofrågor gör något olika tolkningar, känner stor gemenskap och enhet på Bibelns grund i de stora och grundläggande frågorna som rör Guds Rikes framväxt.”

HaFo:

Kring villolära, så gör nu alltså Pingsts ledarskap enbart ”lite olika tolkningar” i jämförelse med förförelsen i spåren av trosförkunnelsen och därmed även numer med katolicismen. Pingsts ledarskap känner alltså numer ”stor gemenskap och enhet på Bibelns grund” och ngt som bejakar ”Guds Rikes framväxt”, att förmedla förförelse och villolära.
-----------

Vidare i texten:

”Uttalandet avslutas med en tydlig deklaration att man ’ömsesidigt behöver varandra, tillsammans med den breda kristenheten, för att lyckas med det missionsuppdrag som är vårt’.”

HaFo:

För att Pingst ”ska lyckas med sitt missionsuppdrag”, så måste de alltså förena sig med och bejaka förförelse och villolära! Så helt skrämmande!!

----------------

Vidare i texten:

”En bakgrund till besöket är Ulf Ekmans medverkan i pingströrelsens Nyhemsvecka. Händelsen väckte en del negativa reaktioner inom pingst, något som fick den tidigare föreståndaren för Pingst ffs, Sten-Gunnar Hedin, att ta initiativ till samtal.”

HaFo:

Att vakna människor bland ”gräsrötterna” i Pingst. ifrågasätter Ekmans samröre med Nyhemsveckan, föranleder så Pingsts ledare till att ”ta ett manipulativt samtal”, som ska lugna de som ifrågasätter vad Ekman har att göra på nyhemsveckan och bejaka vad han förmedlar så att ”fåren kan hålla sig lugna” och lyssna till sina ledare.

Vad man kom fram till är ju av texten ovan helt häpnadsväckande i sitt bejakande av förförelse och villfarelse och ställningstagande mot de som farit illa och ifrågasätter och bejakande av villfarelse och ledare som gjort människor så illa så att de andligt och själsligt havererat.
------

Hedin vill säkert väl med detta initiativ. Men ändå blir det som vanligt igen så helt fel för honom och även han måste ju vara en av dem som undertecknat denna manipulerande text.

Knappast har ngn som Hedin blivit så varnad och informerad om förförelsen och villfarelsen både i trosförkunnelsen och katolicismen. Och detta med svart på vitt text, som inte går att missförstå.

Vad åstadkommer denna förblindelse, så att han ändå är beredd till att bejaka förförelsen i trosförkunnelsen och katolicismen och bidra till att leda människor vilse????

Det är ju helt obegripligt hur en så fin, rejäl prima och bra människa, ändå blir till ett redskap att föra människor vilse.
----

Men han kan ju inte ändå vara en robot, som inte hade möjlighet att lyssna och istället för att bejaka lögn på den andliga arenan, kunde ha fått förmedla sanning – eller?

De enskilda pastorerna måste väl ändå enskilt ha möjlighet att förmedla sanning (?), även om naturligtvis avfallet, som ska möjliggöra den falske världsfrälsarens inträde på arenan, inte vore möjlig om inte de andliga ledarna blev vilse och ledde fåren vilse.
----------------------------------------------------

Från texten:

”I samtalen har pastorer från olika delar av landet företrätt de båda rörelserna.

- Det har varit mycket positiva samtal och det har visat sig att vi har det allra mesta helt gemensamt, både vad gäller det vi vill och det vi tror”

HaFo:

Pingst har alltså fört ”positiva samtal” med Ekman och trosrörelsen genom att bejaka ”att vi har det allra mesta helt gemensamt, både vad gäller det vi vill och det vi tror”

Pingst tror alltså numer på den falska trosförkunnelsen och förförelsen i katolicismen!!

Vilka är det från Pingst som ”fört samtal”? Finns där nån företrädare från Pingst. Som ifrågasätter trosförkunnelsen och katolicismen och som företräder alla som farit illa både i trosförkunnelsen och katolicismens spår?

Om inte, varför?
------------------------------

Från texten:

”Även Ulf Ekman är glad för samtalen och beskriver dem som väldigt öppna.

- Vid ett tillfälle blev jag ombedd att tala om trosundervisningen, medan Pelle Hörnmark beskrev hur pingst ser på ledarskap. Det blev ett väldigt befruktande samtal.”

HaFo:

Inte undra på om Ekman ser samtalen som ”öppna” och ”befruktande”, när Pingsts ledare öppnat sig för och bejakat Ekmans förförelse. Det är inte Ekman som ändrat sig från den förförelse som han startade ut med (Det säger han själv).

Det är Pingst som nu ändrat sig och som bejakar samma villfarelse och förförelse som Ekman står för.

Och därtill säger alla medlemmar i Pingst ja, tack och amen till, att de nu blivit överkörda av Pingsts ledare – eller !! ???

HaFo

Re: Livets ord och Pingst står enade

Fick 2 mail av en som just lämnat ett av trosrörelsen påverkat sammanhang. Tycker innehållet var så pass intressant, så jag delar det vidare och gör så även en del egna kommentarer till innehållet.

Gör detta, om det skulle kunna vara så, att det har betydelse för någon att ta del av detta. För att det ska bli enklare att ta del av så gör jag det till 2 inlägg.
--------

Inlägg 1 av mail från en som just lämnat ett av trosrörelsen påverkat sammanhang och därtill några kommentarer av mig
---------

Från mailen:

Hej

Har läst lite ur Elvors och Jannes sida.

http://www.elvorochjanne.se/undervisning/svenska/bibelstudier/EODE2Skordarna.html

Jag känner igen en del berättelser, om Trosrörelsen. Läser igenom även dina sidor, och jag känner igen detta du skriver om Ekmans böcker:

(Här återger mailskribenten citat från Ekmans skrifter och ger efterföljande egna tänkvärda synpunkter)

"Vi blir helt nya skapelser - fullständigt nya skapelser utan något förflutet." (s 109)

Mailskribentens kommentar:

[Om man säger till en nykristen människa att hon skall börja ett liv utan att ta hänsyn till sitt förflutna, tar man henne ut på en mycket vådlig färd i alienationens land.

Den människa som tar denna livsfarliga lära på allvar riskerar att så småningom hamna i ett direkt schizofrent tillstånd, eftersom hon fått höra att "det helt nya" ska ta över hennes identitetsuppfattning.

Därmed blir hon också alltmera en främling för sin egen livshistoria och lär sig ofta dessutom att grundligt förakta sitt gamla liv, sin "gamla" identitet.]
---------

HaFo kommentar:

Tycker det är en väldigt bra kommentar som mailskribenten här ger.

Det skapar en dubbelnatur, att förneka att man fortfarande är samma människa med fortfarande en syndanatur, som driver till syndfulla handlingar och uppmanas att man bara ska bejaka och bekänna sig till sin ”egen ande”,

som säges vara den egentliga personligheten, som nu är syndfri och att man i sin egen ande nu ”är skapad till likhet med Gud”.

Man kanske därigenom kan ”fostra fram”, ett i sina och andras ögon, fromt, fariseistiskt yttre, medan synden rasar i ens väsen och man tror att man blir kvitt synden, genom att förneka den, istället för att lägga den fram i ljuset för förlåtelse i Jesu försoning.

Den nya skapelsen är inte människan i sig själv i någon beståndsdel av hennes eget väsen. Det nya som kommit är att Guds Ande flyttar in i den troendes väsen.

Den nya skapelsen är att den troende människan är förenad med och nu lever i en relation med Gud. Tillsammans är de den nya skapelsen och inte människan i sig själv på något sätt.
-------

Mailskribenten citerar Ekman:

"Det är alltså inte bara ett helande av den gamla personligheten som sker när någon kommer till Gud. Guds Ande skapar en helt ny invärtes människa som aldrig någonsin har funnits förut. Den gamla syndamänniskan har dött, och en ny människa, en ny skapelse, har blivit till i hjärtat hos varje troende." (s 127)

Mailskribentens kommentar:

[En rätt tolkning av 2 Kor 5:17 torde vara att "någonting nytt har kommit" till hela människan. Hon har iklätts Kristus och därmed är hela hennes varelse insatt i ett nytt väsende - i liv.

Uppdelningen är som nämnts tidigare mycket förrädisk och skapar lätt en kluven identitet. Skulle det nya som har kommit in i mig vara en fullkomlig andevarelse utan historia, hur blir i så fall min jaguppfattning såsom ny skapelse?

Jag blir ett oskrivet blad och öppen för allsköns andlig information, ett nyfött barn utan förflutet och i händerna på "dem som har sanningen".

I framgångsteologins församlingar är det ju inte heller så välkommet att människor har tvivel, invändningar och frågor. Sådant kommer ju bara från den gamla människan. Den gamla människan ska bara vara tyst och låta den nya, den hjälplösa, viljelösa och icketänkande andemänniskan råda. Eller snarare rådas!
------

HaFo kommentar:

Kan bara hålla med mailskribenten. Tycker han fått tag i den förförelse som här råder i trosförkunnelsen och dess konsekvens.

Har arbetat mycket med dessa spörsmål i mötet med trosförkunnelsen och så långt jag mäktat med, bemött dessa falska läror på hemsidan och då främst i Menyn under Häften och på Undervisning på Inlägg i Menyn.

Det häfte som kanske mest tar upp de spörsmål som mailskribenten här vidrör finns under:

http://hem.spray.se/harry.forsgren/H4Bok.htm

--------

Mailskribenten fortsätter:

Detta är en av de tyngsta anledningarna att jag lämnade den församling som samarbetar nära med Trosrörelsen. Häromdagen tog jag farväl av den. Jag pratade lite med en "äldste", eller vad jag nu ska kalla honom, och upptäckte att han är en bra man på helt fel plats. Man blir tydligen ett oskrivet blad, det gamla är borta.

Men min frälsning handlar om att jag vill vandra med Jesus, inte att jag plötsligt i ett trollslag förstår synd, min synd eller ens att jag själv kan sitta och hur enkelt som helst välja bort synden i mitt liv, som jag väljer läsksort i butiken.

Undervisningen gjorde att jag kliade mig mest i huvudet och gick andligt sett inte många steg framåt. Detta är det allvarligaste med Trosrörelsens intåg i Pingst, att en lära sprids som kommer att skapa överdriven entusiasm, osäkerhet, högmod, irrelevant undervisning. Det leder inte till någonting bra.
--------

HaFo kommentar:

Ja, hela ”läropaketet” i trosförkunnelsen är falsk. Det verkar inte vara så många som inser det, utan en del menar att det går, ”att ta vara på det goda” och slänga resten. Men jag tror att man måste ”slänga hela paketet”, eftersom det är uppbyggt på en villfarelsens andemakt.

Jag tror inte det går att följa en falsk ande och komma rätt i slutändan. Trosförkunnelsens falska andes ”boplats” är främst, det bakvända evangeliet, att Jesus måste bli synd och skild från Guds gemenskap för att människan skulle förenas med Gud.

Det är precis tvärtom!

När syndens konsekvenser läggs på människans nya ställföreträdare, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, så detroniseras synden och dess konsekvenser i Kristi person av Gud och människa förenade/försonade, så att Kristus då som människans ställföreträdare, som en människa försonad/förenad med Gud, kan ge det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Detta sker, då när ”Gud VAR I KRISTUS och försonade människan med sig själv. Han tillräknar henne inte hennes synder” (2 Kor. 5; 18 – 21)

Har nog främst vidrört detta spörsmål på allehanda ställen på hemsidan. Men kanske främst under Häften i Menyn och då på ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – Den stora stötestenen”.

Forts Inlägg av mail från en som just lämnat ett av trosrörelsen påverkat sammanhang och därtill några kommentarer av mig

Re: Livets ord och Pingst står enade

Inlägg 2 av mail från en som just lämnat ett av trosrörelsen påverkat sammanhang och därtill några kommentarer av mig
---------------

Mailskribenten säger:

Vill läsa igenom din, Jaretegs och Elvors och Jannes sidor. Glad över att ha sprungit på dem. Jag ger äran till Gud. Det kommer ta ett tag att ha läst dem. Fick häromdagen en noggrann guide till grekiskan i Nya testamentet, något jag hade lite löst önskat för mig själv. Bönesvar utan en tydlig vädjan till Gud?

http://www.amazon.com/Word-Studies-Greek-New-Testament/dp/0802822800/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=books&qid=1272044378&sr=8-3
----------

HaFo kommentar:

Jag antar att både Jareteg och Elvor och Janne, liksom jag blir glatt uppmuntrad av dessa ord. Arbetet att varna för förförelsen i tiden är inte meningslös om en enda människa kan lämna förförelsesammanhang och komma rätt inför evigheten.

Jag tror att precis som det idag sker en ”synkronisering av avfallets sammanhang”, så sker även en ”synkronisering” av ”väktarna på muren” och de människor som ”har öron till att höra”, ”känner igen Herdens röst”, ”ger kärleken till sanningen rum i sina hjärtan” och följer den sanne Kristus, inför slutscenarierna, inför plagiatet av Kristi tillkommelse och så Hans sanna ankomst, kommer att finna igen varandra och bli ”varandra lemmar till tjänst”, med ”varning, förmaning uppbyggelse och tröst”.

-------------

Mailskribenten säger:

Tänkte igen på det Janne och Elvor skrev om ett skrikande tåg av karismatiska människor. Känner igen det lite grann. Trosrörelser jag besökt piskar nästan medlemmarna till sång och dans, "nu skall vi fröjda oss i Herren!" Och så hoppar och skuttar människor för att lovsångsledaren har ju sagt att det ska man ju göra.
-----

HaFo kommentar:

Jag ser snart sagt i alla kristna sammanhang, hur folk med glasartad blick, med armarna i luften vaggar fram å tillbaka. Knappt kontaktbara. Det påminner mig om hur narkotikapåverkade hippies på 60 - 70 - talet uppträdde.

Skillnaden är bara, att här är nu människor under sken av väckelse och fromhet "druckna" av en falsk ande som ska leda dem till fördärvet, alltmedan de själva menar sig "ära Gud och upphöja Jesus".

Svart har blivit vitt och vitt har blivit svart. Sant har blivit lögn. Och Lögn har blivit sant. Så förvänt ha fienden lyckats få människors sinnen och hjärtan att fungera, inför sitt kroppsliga framträdande.

Då när han plagierar Guds treenighet. Satan (Fadern) besätter en människa (Sonen), som den falske profeten (Anden) får människor att se upp till och tillbe.
-------

Mailskribenten säger:

Lyssnade igår på Reichmanns undervisning om förkrosselse:

http://www.kristenmp3.se/Sven%20Reichmann/Själavårdskurs%204/23.%20Förkrosselse.mp3

Jag skrattade lite när han sade att det säkraste sättet för Satan att hejda en väckelse är inte att hejda, bromsa den utan istället att uppmuntra den. Han vill skynda på, hetsa, uppmana, för då lämnar människan till slut Guds nåd och ledning utan vill entusiastiskt ta saken i egna händer, och så var det slut med den "väckelsen".
-----

HaFo kommentar:

Fortsätt lyssna till Reichman! (Det enda frågetecken jag har där, är att han av ngn underlig anledning bejakar en bok som Ekman skrivit kring Israel och det Judiska folket!).

-------

Ja, fienden trycker verkligen på och uppmuntrar en ”väckelse”, som egentligen utvecklats till ett avfall. Han kör då runt med sina efterföljare i denna förförelsekampanj, med allsköns vällovliga ”projekt och utryck”;

Som att ”vara ett så världen kan tro”, tillsammans ”evangelisera och vinna världen för Kristus”, ”tillsammans manifestera Jesus”, ”leva i det övernaturliga”, ”bejaka hela Kristi kropp”, ”arbeta för församlingsplantering och församlingstillväxt”, ”bry sig om hela människan”, ”skapa solidaritet och rättvisa”, kämpa för en bättre miljö”, ”välsigna Israel och det Judiska folket”, ”lära känna det Hebreiska arvet och följa deras seder, riter, högtider och tideräkning.

Vem kan tro att bakom sådana projekt och uttryck, skulle kunna ligga den fiende, som hatar det Judiska folket och att de kommer in i sin kallelse och uppgift, hatar den kristna församlingen och de människor som hör Gud till, hatar människorna och Guds skapelse?
--------

Men han vore ingen verklig fiende om han inte lyckades med att skapa dimridåer och under sken (ljusets ängel) av kärlek och Gudsfruktan, skapa plagiat av den kristna församlingen och lura den in i ett avfall.

Han vore ingen verklig fiende, om han inte lyckades med att under ”Judevänlighet”, locka in även dem i det avfall, som tillsammans med avfallet i den kristna församlingen, ska hälsa en falsk världsfrälsare välkommen.

Han vore ingen verklig fiende om han inte lyckades skapa ett plagiat av ”en herde och en hjord” av hedningar och Judar.

Han vore ingen verklig fiende om han inte lyckades med ett plagiat av Kristi sanna tillkommelse som en falsk världsfrälsare.

Han vore ingen verklig fiende, om han inte lyckades med ett plagiat av Guds rike (fridsriket), där han kan få regera över människan i Guds ställe.
-----

Vaka själ och bed inför detta förföriska skeende, som vi nu har mitt framför våra ögon

(där en del väljer att stoppa huvudet i sanden. Kanske även de gör så, som menar att detta ska de kristna inte behöva möta, utan är då uppryckta undan detta skeende?? Liksom de som är förblindade av att det ska bli väckelse och inte avfall i ändtiden?)

och vad vi nu har framför oss. Släpp i detta skeende aldrig taget om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

------

Jag är inte likt Washer en väldig ”omvändelsepredikant” och en som pekar på hur syndiga vi människor är.

Jag är väl medveten om hur förtappad och helt hjälplös i min synd som jag och alla människor är.

Men jag stannar inte vid "detta elände", utan jag hänger hjälplöst fast vi en förtröstan vid vem Jesus ÄR och betydelsen av min ställföreträdares försoning/gemenskap med Gud och Hans RENA offer för mig, av Gud och människa förenade kropp och blod på korset.

(När jag lyssnat till Washer, så hör jag inget kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av kroppen och blodet av Kristi person (Gud och människa förenade), utan hör ett eko från trosförkunnelsen, att evangeliet, som ingen enligt honom förstått, är att Jesus är synd och skiljs från Gud.)
------------

Jag har inget att berömma mig av. Ingen omvändelse från min sida kan hjälpa mig. Ingen syndaånger hjälper mig. Inte att jag följer Judiska seder, ritualer, högtider och tideräkning hjälper mig. Inga lovsånger eller hängivenhet från min sida hjälper mig. Ingen Bibelläsning, bön eller församlingsgemenskap hjälper mig. Ingen evangelisering och mission från min sida hjälper mig.

Inte att jag uppoffrar mig för andra människor, offrar pengar till ”Guds verk” och ”gör mot andra vad jag vill att de ska göra mot mig”, hjälper mig.
----------------

Det enda som hjälper mig är, att Jesus som min ställföreträdare försonade/ förenade mig med Gud och bar fram det offer som ingen annan kan bära fram: Offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset!

Det enda som hjälper mig, är att Gud, för Kristi skull, INTE TILLRÄKNAR MIG MINA SYNDER, utan för min ställföreträdares skull, TILLRÄKNAR MIG KRISTI RÄTTFÄRDIGHET! Detta är min enda räddning!

Det enda som räddar mig är Guds nåd (efterskänkt skuld) gentemot mig, därför att Gud själv i Kristi person av Gud och människa förenade, gick in och bar fram det offer ingen annan än Gud själv kan bära fram:

Det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!
-------

Det fanns lite mer innehåll på mailen. Men jag tror att jag här har fått med det mest väsentliga av innehållet och att jag efter bästa förmåga gett mina kommentarer till det. Önskar att det kan få ha betydelse för ngn att jag nu delgett detta.

HaFo

Re: Livets ord och Pingst står enade

Fick en mailhälsning av Lars Berntsson och kom där av att åter läsa igenom den Artikel, ”Den andra sidan av myntet”, som han skrivit på min hemsida:

http://hem.spray.se/harry.forsgren/Myntet.htm

Lars berättar här om hur hans familj blev utesluten från LO och utfrusna, när de varnade för vilsenheten hos Whaleys. Även om Du läst om detta tidigare, så gör det igen.

Tycker det fortfarande är lika aktuellt och klargörande över vilken falsk maktmänniska och förmedlare av villfarelse som Ekman är och vilket sektsammanhang som LO egentligen handlar.

När jag nu åter läser denna artikel från Lars, så slås jag igen över hur manipulativt Ekman använt sig av ”profetia”, för att styra sina undersåtar. Läs artikeln och begrunda.

Slås också när jag idag läser denna artikel, av hur aktuella de frågor som Lars i artikeln riktar direkt till LO (men som aldrig fått några svar) är även idag. Återger här de frågorna, men läs hela artikeln för att få ett helt sammanhang:
------

(Lars i artikeln):

Jag skulle vilja rikta några frågor direkt till Livets Ord i det här sammanhanget när det gäller enhet och ekumenik. Min utgångspunkt är det tidigare citatet från er hemsida att läran och inriktningen inte förändrats.

Då undrar jag (Lars) följande:

På bandet "Vad säger Bibeln om EG?", förklarar Ulf Ekman bl.a. att EG (10-statsförbundet) är Vilddjuret i Uppenbarelseboken, som bär upp skökan, som står emot sann kristendom och dricker sig drucken av de heligas blod.

Skökan är Katolska kyrkan.

Det är den som driver enhetssträvandena och vill ha andra kyrkor och samfund under sitt paraply. Det är också politiker från katolska länder som är de främsta EG-politikerna.”

(Lars frågar):

Har det skett någon förändring i Ekmans syn på EU och Katolska kyrkan eller är den fortfarande den samma som på bandet? Om den förändrats - när, varför och hur har den förändrats?
------------

Under mitten av 80-talet när Bobby Jean Merck hade haft seminarium på Livets Ords bibelskola, skriver ni i Livets Ords nyhetsbrev bl.a:

"Bobby-Jean Merck inledde veckan med att utifrån Joh. 10:34 och Ps 826-8 tala om att Gud sagt att VI ÄR GUDAR. Hon förklarade att vi måste ha rätt utgångspunkt för att få rätt slutresultat.
Rätt utgångspunkt är Guds ord om att "vi är gudar" vilket då leder till rådande över skapelsen och auktoritet och regerande över omständigheter. Vi blir lik örnen som sträcker ut sina vingar och vilar i vinden högt över jorden."

(Lars frågar):

I slutet av 80-talet när paret Whaley var på Livets Ord och undervisade, låg betoningen på att alla behövde befrias från demoner. Är det inte svårt att förena dessa två ytterligheter, gud och full av demoner?
------------

Ulf Ekman skriver i sin bok "Kraften i den nya skapelsen" bl. a. följande: "Vi blev genom Jesu blod försonade, genom hans död och hans nedstigande till dödsriket, där han bröt Satans makt över döden."

(Lars frågar):

Frågan blir då: Räckte inte korsdöden för att försona Gud och människa?
--------

Lars frågar):

Med samma utgångspunkt att läran och inriktningen inte förändrats och att Ekman nu talar om enhet, hur ser ni på följande undervisning? Den citeras med källhänvisning i boken "Framgångsteologi i Sverige", sid. 86.

"95 % av kristenheten i det här landet tänker bara på sig själva. Ta vilket samfund som helst, vilken församling som helst. Titta på dem individuellt och kollektivt: dom tänker bara på sig själva… dom ber bara för sina behov. … Mannen som hittade pärlan i åkern sålde vad han hade för att köpa pärlan. Sälj det som står i vägen. Sälj det på loppmarknad."

"Så du måste kanske fatta det där beslutet att inte gå tillbaka till det där lilla jobbet igen eller släktingarna och vännerna. Eller den lilla trevliga, gemytliga församlingen på landet som du varit med i alla år. Där det aldrig har hänt något. Men där alla tycker att du är en så duktig barnledare eller ungdomsledare. Sjunger i kören eller vad det nu kan vara för något som du slösar bort tiden med. Amen."
-----------

När Jim Kaseman undervisade på den första bibelskolan på Livets Ord raljerade han mycket om pacifism. Ekman översatte under starka bifall och amen. Kaseman undervisade bl. a. att pacifister var idioter och inte kristna eftersom om de inte var villiga att bära vapen i den vanliga armén, så kunde de inte vara med i Guds armé och därmed inte kristna.

(Lars frågar och påstår):

Hur ser ni på detta idag - har det förändrats eller inte?

Detta är bara några viktiga frågor i en lång rad som borde klargöras i samband med att Livets Ord talar om enhet och önskar ekumeniskt samarbete.
-----------

HaFo kommentar:

Det är ju märkligt hur Ekman och LO, utan att besvara liknande frågor, ända lyckas manipulera sig ut från sina ”inmålade hörn”, lyckas få människor och kristenheten med på noterna, att fast de inte ändrat sig, så har de ändrat sig, hela tiden med samma falska bagage (trosförkunnelsen), tillsammans idag med ett utökat falskt bagage (katolicismen – som man, när det gagnade Ekmans syften bäst, då tog avstånd ifrån).

Nu när det gagnar Ekmans syftens bäst att få vara i centrum och framstå som den store ledaren fram mot kristen enhet, så utan att ha ändrat sig, så bejakar han nu den katolicism, som han tidigare tog avstånd ifrån.

Varje sunt fungerande människa borde ju här inse vilken falsk människa och falskt sammanhang som man här har att göra med. Men inte så Pingsts ledarskap, som nu menar att Pingst och LO är enade.

Och ändå är detta skeende, bara en liten del av det ”synkroniserade avfall”, som idag växer fram under skenet av väckelse och enhet. Antagligen kommer Pingsts ledarskap att köpa hela ”avfallspaketet”, som ska möjliggöra en falsk världsfrälsares inträde på arenan – eller?

HaFo