HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Hebreiska rörelsen

Jag återkommer snart med en slags summering kring detta ämne som jag haft via mail.

Återger nu här en del mail och funderingar där kring som nått mig under detta ämne:
------------

Fick ett mail med anledning av en kommentar som jag återgav från ett mail under ämnet Hebreiska rörelsen. Vad mailskribenten kommenterar är följande text:

Vilka är "de heliga"?

Vi som blivit kallade in i Guds nåd, kallade tillbaka till Hans härlighet (motsatsen är Rom 3:23).Vi har blivit kallade med en helig kallelse. Det är den pånyttfödda församlingen som är de heliga.

Här spelar det ingen roll om man är jude eller grek, barbar eller skyt. Man ser i flera av inledningsfraserna i NT hur Paulus hälsar alla de heliga i församlingar som bor kringspridda på olika platser.”
----

Mailskribentens kommemtar:

Ersättningsteologin vill smyga sig på och den är inte hälsosam.

Är inte både judarna och Församlingen de heliga?

Bl.a. följande säger Gud om sitt folk judarna:

Och I skolen vara mig ett rike av präster och ett heligt folk.' Detta är vad du skall tala till Israels barn. 2 Mosebok 19:6

samt


"Ty du är ett folk som är helgat åt HERREN, din Gud; dig har HERREN, din Gud, utvalt till att vara hans egendomsfolk, framför alla andra folk på jorden." (5 Mos. 7:6)


Guds kallelse till judarna står fast och kommer att förverkligas i sinom tid och på Guds sätt.
------------------

HaFo Kommentar:

Är det verkligen ersättningsteologi att hävda att nu under Hedningarnas tider/församlingens tidsålder, så föds man på nytt in i denna Guds församling genom tro på Jesus, såväl som Judar och alla andra?

Frågor som uppstår om man menar att detta är ersättningsteologi:

Har det Judiska folket och Israel som nation en annan väg in i Guds rike än genom tro på Jesus och pånyttfödelse?

Är inte ersättningsteologin ngt som menar att den kristna församlingen övertagit det Judiska folkets och Israels kallelse och uppgift?
---

Jag tror inte att det Judiska folket och Israel har ngn annan väg in i Guds rike, än genom tro på Jesus och pånyttfödelse.

Jag tror att de kommer in i sin kallelse och uppgift, först när Jesus kommer tillbaka och ”upprättar riket” och de ”ser vem de har stungit och upphängt på trä” och då inte bara som enskilda människor, utan som en hel nation som kommer till tro på Jesus och föds på nytt, ngt helt unikt!! och kommer in i sin kallelse och uppgift, efter att Hedningarnas tider/församlingens tidsålder är till ända.
----

Jag tror inte att de kristna under församlingens tidsålder tagit över det Judiska folkets och Israels kallelse och uppgift när det är dags för det skeendet!

Men jag tror inte att det finns ngn annan väg in i Guds gemenskap och Hans rike, annat än genom tro på Jesus och pånyttfödelse. Och jag tror inte att detta då kan betraktas som ”ersättningsteologi”. Ge gärna synpunkter.

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen

Det är mycket som jag ännu inte hunnit med att återge från mailväxling kring detta ämne. Hoppas hinna med att återkomma till det.

Men just nu väljer jag att via ett mail med en predikan av Almkoff att återge den och så ge min kommentar till den:
----

Jesu återkomst hänger på 144 000 judar!

Många är de teorier, teologier och fantasier som utger sig för att veta när Jesus kommer tillbaka. Ingen av dem jag tagit del av, nämner Uppenbarelsebokens 144 000 judar och deras nyckelroll i det sammanhanget.

För Jesus säger att Detta evangelium om riket ska predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan ska slutet komma, Matt 24:14. Kyrkan har haft snart 2000 år på sig för att göra det, men misslyckats.

Inte ens om vi fick ytterligare 2000 år på oss skulle vi klara av det! För avfallet från den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga, (Judas vers 3), är så stort att det i stort sett är oåterkalleligt!

De flesta kyrkor predikar allt annat än Evangelium. I stället är det ekumenik, fred, miljö, rättvisa, homosex, religionsblandning, new age, antisionism, med mera, som predikas.

Gud visste om det redan från början och reserverade därför åt judarna att få ”föra fram slutstenen under jubel” så att säga. Vem är du, du stora berg? Inför Serubbabel ska du förvandlas till jämn mark. Ty han ska föra fram slutstenen medan man ropar: Nåd, nåd över den!", Sak 4:7.

(Hela det fjärde kapitlet i Sakarja bok är fullt av förebilder och symboler som återkommer i Uppenbarelseboken och i Romarbrevet. Till exempel nämner Sak 4:1-2 en Menorah och två olivträd, vilket vi känner igen från Rom. 11 där Paulus lägger ut texten om oss hedningar i förhållande till Israel och judarna. Sak 4:14 nämner de två oljesmorda vittnena som även Upp 11:4 nämner, o.s.v.)

Det är den uppgiften de 144 000 frälsta, "oljesmorda" judarna har, att predika ”evangelium om riket i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, så att slutet kan komma”! Den uppgiften och dess fullbordan beskrivs av Johannes så här:

Sedan såg jag fyra änglar stå vid jordens fyra hörn och hålla tillbaka jordens fyra vindar, så att ingen vind skulle blåsa över jorden eller över havet eller mot något träd.

Och jag såg också en annan ängel med den levande Gudens sigill stiga upp från öster. Han ropade med hög röst till de fyra änglarna som hade fått makt att skada jorden och havet:

"Skada inte jorden eller havet eller träden, förrän vi har satt sigill på vår Guds tjänare, på deras pannor." Och jag hörde antalet av dem som var försedda med sigill:

144 000 ur Israels alla stammar, av Juda stam tolv tusen försedda med sigill, av Rubens stam tolv tusen, av Gads stam tolv tusen, av Asers stam tolv tusen, av Naftalis stam tolv tusen, av Manasses stam tolv tusen, av Simeons stam tolv tusen, av Levis stam tolv tusen, av Isaskars stam tolv tusen, av Sebulons stam tolv tusen, av Josefs stam tolv tusen och av Benjamins stam tolv tusen försedda med sigill.

Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i händerna. Och de ropade med hög röst:

"Frälsningen tillhör vår Gud, honom som sitter på tronen, och Lammet." Alla änglar stod runt omkring tronen och kring de äldste och de fyra väsendena, och de föll ner på sina ansikten inför tronen och tillbad Gud och sa: "Amen. Lovet och priset, visheten och tacksägelsen, äran, makten och väldet tillhör vår Gud i evigheternas evigheter. Amen."

En av de äldste frågade mig: "Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån har de kommit?" Jag svarade: "Min herre, du vet det." Då sa han till mig:

"Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod. Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen ska slå upp sitt tabernakel över dem.

De ska aldrig mer hungra eller törsta, inte heller ska solen eller någon annan hetta träffa dem. Ty Lammet som står mitt för tronen ska vara deras herde och leda dem till livets vattenkällor, och Gud ska torka bort alla tårar från deras ögon.", Upp 7:1-17.
-----------

Ett tragiskt exempel på den förkastliga ersättningsteologin är Jehovas Vittnens självsäkra förklaring att det är eliten hos dem som utgör de 144 000 judarna.

Den lögnen har väl de flesta kristna och ickekristna genomskådat för länge sedan. Men det dubbelt tragiska i detta är att man i den vevan inte har brytt sig om att ta reda på vilka de 144 000 verkligen är, utan nöjt sig med att konstatera vilka de inte är!

Det har lett till att man även från evangeliskt håll tillmätt sig själva en alldeles för stor ära och uppgift som Gud inte har gett oss, nämligen att vi tror att det är vi hednakristna som ska ”predika evangelium i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, så att slutet kan komma”. Men det är att göra samma fel som J.V. gör.

Nej, det räcker med den missionsbefallning vi fick av Herren i Markus 16. Men för att kunna inbärga den stora skörden vid tidens slut, (Matteus 13:39), måste vi göra det tillsammans med Israel och judarna, och de har fått äran att föra fram slutstenen under jubel, som sagt. (Vi håller ju på med ett andligt tempelbygge.)

Jag har sparat det bästa till sist! Det mest fantastiska i detta är att Gud håller i dessa dagar på med att inympa "oljesmorda" judar i det äkta olivträdets saftrika rot, så att siffran 144 000 uppfylls! (Se Rom 11:23!) Dessa smorda judar kallas för messianska judar.

Det sägs om dem att de även är ”märkta med sigill på sina pannor”. Det uttyds av Paulus så här: Han har även satt sitt sigill på oss och gett oss Anden som en handpenning i våra hjärtan. 2 Kor 1:22.

I honom har också ni, sedan ni hört det sanna budskapet, evangeliet om er frälsning, ja, i honom har också ni, sedan ni kommit till tro, tagit emot den utlovade helige Ande som ett sigill. Ef 1:13.

Dessa 144 000 messianska judar är inte vilka som helst! Nej, de är apostlar i den helige Andes kraft. För deras framträdande och arbete resulterar i ”den stora skaran som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i händerna.

Och de ropade med hög röst: "Frälsningen tillhör vår Gud, honom som sitter på tronen, och Lammet…. "Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod.”

Precis som Jesu apostlar var messianska judar, så är många av dagens messianska judar det. Och de messianska judar som ingår i de 144 000, är inte evangelister i största allmänhet, utan de är apostlar i den urkristna, bibliska betydelsen:

Vad som kännetecknar en apostel har blivit utfört hos er med all uthållighet, genom tecken, under och kraftgärningar, 2 Kor 12:12. Därav deras framgångsrika predikande med kommande massiva folkväckelser som följd. De är att likna vid Paulusar och Petrusar allihop! Halleluja!

Några av de mest kända messianska judarna av idag är Mark Biltz och David Silver, till exempel. David Silvers ögonöppnande bok "A slow train coming, Guds frälsningsplan för Israel och Församlingen" har jag recenserat som månadens bok

"Mark Biltz – Utan tvekan den mest sympatiska messianska predikanten. Han talar visserligen fort ibland, men är mild i sin framtoning och har inte mer kontroversiella åsikter än att han blir inbjuden till de stora amerikanska TV- och radiokanalerna.

Har ofta kopplingar till veckans nyheter. Hans hemsida har miljontals besökare från alla världsdelar. Mark Biltz synliggör ofta samband mellan GT och NT som får håret att resa sig på hela kroppen. Enligt min mening den mest intressanta predikanten i världen just nu.” Citat från Aletheia-bloggen.

Jag håller helt med om det. Även församlingstillväxtforskaren George Barna (www.barna.org) säger att den hebreiska rörelsen är det segment inom amerikansk kristenhet som växer snabbast just nu.

Med andra ord: längtar du efter Jesu återkomst bör du be för judarnas frälsning och tacka Gud för alla de
messianska judar som redan finns på denna jord. Det beräknas finnas fler Jesustroende judar nu än vad
som fanns på Apostlagärningarnas tid!

Detta om något är ett stort tidstecken mina vänner. Många kristna tror att Antikrist lever på vår jord i
våra dagar. Det gör han antagligen.

Men vi borde inse hur mycket viktigare det är att Guds ”trumfkort”, de 144 000 judarna också
finns på vår jord i dessa dagar!

Alla är inte frälsta än, men kommer att bli det. Fokusera på rätt saker så mår du mycket bättre.

Amen.

Olof Amkoff



--------------

HaFo kommentar:

Är det ngn som med säkerhet kan säga vad, vem, vilka och dess betydelse som åsyftas med dessa 144.000??? Låt mig iså fall få del av en klar förklaring kring vad detta handlar om utifrån en säker helhetsyn av vad Bibeln säger!!

Helt riktigt så tar Almkoff avstånd från JH:s falska
tolkning av detta Bibelsammanhang.

Men är hans utläggning därmed sann? Vill inte fienden skapa ännu mer förvirring här med att dels ta avstånd från felaktig information, men samtidigt från en annan vinkel skapa felaktig information?

Ingår inte Almkoffs framställning här i ett plagiat av det Judiaka folkets och Israels slutliga kallelse och uppgift?

Utgör inte denna framställning egentligen ett bejakande av de Judar som dragits med i avfallet, till att hälsa en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare välkommen???

Det är min stora undran inför vad Almkoff här framför. Jag blir illa berörd av hans predikan. Jag upplever den falsk och tvetydig. Är jag vilsen som gör en sådan upplevelse? Ge gärna kommentarer.

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen

Jag har tydligen missat att förmedla denna mailväxling på Min Åsikt under ämnet den Hebreiska rörelsen.

Så då gör jag det nu istället!
------

Tack för mail NN!

(ycker innehållet i Ditt mail var så intressant och tror att det är många som bär på liknande funderingar som Du gör i Ditt mail. Jag delar därför Ditt mail och mitt svar till Dig, med en del andra som kan vara intresserade av konversationen och som även kanske har synpunkter att ge. Jag ser till att det inte framgår vem Du är. Det är sakinnehållet som är det väsentliga)

Så först Ditt mail:
------

Hej Harry!

Läste om Lars Enarsson på din åsikt. Har en del information om honom och den lära han företräder. Jag har under nästan två års tid varit med i en internetförsamling (wwwg). I början tyckte jag det var bra undervisning, men kring dec-jan 08-09 skedde en svängning som inte kändes bra.

Pastorn Olof Amkoff började anamma Lars Enarssons undervisning om "våra hebreiska rötter". Jag frågade Herren om jag skulle varna eller begära utträde, men upplevde att jag skulle bara iaktta.

Den förvrängning (anomia=avfall) jag bevittnat under denna tid har varit som en "andlig termometer" för mig. Har märkt hur människor "sluter upp" kring pastorns vision, och även hur andra tar avstånd. Visionen är att vi skall gå tillbaka och "smaka på det hebreiska trädets saftrika rot" som han uttrycker det.

Detta är väl en liten bild på hur uppslutningen kring antikrist kommer att bli. Har en hel del predikningar sparade som visar hur avfallet bara mer och mer tilltar. Det märkliga med Amkoffs syn på avfallet är, att de kristna som inte läser thoran och går tillbaka till GT blir laglösa.

För mig känns det som villfarelse. Det är inte ofta Jesus nämns i predikningarna. Istället är det "Yeshua" och en hel massa konstigheter som gör att det knyter sig i bröstet.

Känner du till Dean Cozzen? Du kanske redan vet det mesta om denna rörelse, men vill du att jag ska ta fram mer så säg till.

Här bifogar jag en del av en predikan.....

Det finns mycket mer att ta del av, som inte är särskilt uppbyggligt.

Var välsignad

Nu till predikan med profetia:
-------------

Allt detta är ett led i vad Elias ande håller på med att göra nu: återupprätta allt, enligt Matt 17:11 och Apg. 3:21.

Därför återger jag ännu en gång den fantastiska profetian av Dean Cozzens i Open Church Ministries från 1986.

"På söndag morgon, den 13 april 1986, fick jag följande profetia: Vid början av nittonhundratalet, när Gud såg ned från himlen på församlingen, såg Han något som liknade en enorm jumbojet, men utan motorer.

Han började då arbetet med sätta dit fyra stora motorer av tro och kraft på flygplanskroppen så att församlingen skulle få kraft att komma upp till platsen där Han är, upp i härlighetens rike. Var och en av dessa fyra motorer representerar en av de fyra större rörelserna av Guds Ande, förutbestämda för detta århundrade:

1) Pingstväckelsen, 2) Helandeväckelsen, 3) den Karismatiska väckelsen och 4) den Hebreiska rörelsen. Alla fyra är suveränt förutbestämda av Gud, och de är samordnade och hör samman i Hans sinne.

Varje ny rörelse bygger på den föregående men var och en har sin egen särart. Ingen är perfekt men de har alla någonting från Gud att tillföra Hans plan. Profetian sa att Gud nu börjar sätta dit den fjärde och sista "motorn" –den Hebreiska rörelsen.
------------------

Sväng nu och rätta in ert tänkande mer fullkomligt efter Min uppenbarade startbana av hebreiskt tänkande, de tankar jag uppenbarade genom det hebreiska folket, så att vi är beredda att lyfta mot härligheten!

Även om många av de rätta doktrinerna varit på plats i Kristi kropp från alla tidigare Guds rörelser av upprättelse genom historien, så fattas ännu mycket, och det vill Gud upprätta.

Denna fjärde rörelse kommer att kallas "den Hebreiska rörelsen". Denna rörelse kommer i viss utsträckning att omfatta och påverka hela Kristi kropp till fördjupning, och slutligen leda oss in i en större enhet, inte bara med varandra utan också med Gud och Hans Ord.

Denna den fjärde, större rörelsen av den Helige Ande i detta århundrade kommer att bli minst lika kraftfull som de föregående tre, och kommer att bringa detta Guds slutliga verk till fullbordan i en slutgiltig, förenad, fyrfaldig dragkraft och härlighet; den kommer att ta oss alla till himlarymden för att vi ska vara med Honom där Han är....”

God Chanukka!

Amen

Olof Amkoff
-------------------------------------------------------------------------------------------

HaFo svar på mailet:

Jag håller med om att det är bekymmersamt med olika uppoppande grenar av "den Hebreiska rörelsen".

Den absolut mest vilsna i vårt land torde vara Messianska föreningen MFS. De förnekar ju öppet att Jesus är Gud och menar att Han är enbart en vanlig människa med ett speciellt uppdrag.

TWI med Enarson har ju tidigare haft samma synsätt. Men Enarson säger sig nu ta avstånd från MFS och talar numer om Jesu gudom. Men jag är ännu inte övertygad om att detta handlar om en verklig "omvändelse", utan mer handlar om att "vara rumsren"???????

Men jag hoppas att min oro är obefogad och att det handlar om ett verkligt uppgör, som nu definitivt är frigjort från trosförkunnelsens förvirrande Gudsbild om Gud Fadern, Gud Sonen, Gud Anden och även helt fri från MFS:s lära

(Det senare tror jag att han definitivt är) och att han verkligen av Guds Ande och Ord kommit till visshet i sitt hjärta om underverket (för förståndet ogripbart), att Jesus är född av Gud med Guds eget väsen i den ende Gudens person av enheten, helheten av Fader, Son och Ande i den ende Jag är Herren, Herren är en.

-----

Jag tycker på nått sätt att dessa rörelser lite i sin funktion fungerar som Adventismen. Det finns mycket av sanning i ett utgångsläge och det talas om nåden, försoningen och Kristi förtjänst.

Men innan man är färdig med "hela paketet", så finns där tillägg. För Adventismens del så är Du inte en verkligt sann troende om Du inte firar Sabbat på lördag, där tar Du på dig vildjurets märke om Du firar vilodag på Söndag och är ingen sann kristen.

Lite så tycker jag det också fungerar med dessa Hebreiska rörelser. Innan de är färdiga så måste den kristne "komma upp på deras nivå" och fira de Judiska högtiderna, sederna, ritualerna, tideräkning, komma in i det Judiska tänkande etc.etc.

Detta tror jag inte är Bibliskt och inte är ngt som åligger den kristna församlingen, utan är ngt som skapar en lagiskhet och ett elittänkande om sin egen gruppering. Alltså sektbildning!!

Den predikan och profetia som Du återger, låter som ett eko från tidigare förvillelser och sektbildningar: att "vi är nu med i ngt speciellt som Gud gör idag - häng på"
----------

Precis som Du antyder så tror jag inte dessa rörelser förbereder den sanne Frälsarens återkomst utan plagiatet.

Men jag hoppas att det framträder människor där som avslöjar allt falsarium bland dessa företeelser och istället intar rätt beredskap för att avisa det falska plagiatet av Kristi tillkommelse och förbereder människor att hälsa rätt Kristus välkommen.

Skulle väldigt önska att Enarson med sin kunskap blev den personen! Det återstår att se.
-----

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen

Från Min Åsikt: Hebreiska rörelsen:

Ska försöka hinna med att här göra en summering kring detta ämne som utspunnit sig via mail:
------

Inlägg 1 kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen:
Om Du har tid och ork så läs igenom följande Från TWI och Enarson och ge gärna innehållet i texten härunder en kommentar.

Jag blir, utan att ännu kunna klart peka på varför, illa berörd. Erfar det som en blandning av sanning och lögn och blir frustrerad, när jag inte klart kan peka på vad som är vad av sanning och lögn i texten.
Bibeltexterna känns ibland malplacerade, för att synas styrka ett påstående, som knappast återfinns i texten – eller?

Är det inte en manipulerande text som leder till att vi för att vara redo som församling – Kristi brud, ska anamma ett Hebreiskt Judiskt tänkande, följa de Judiska sederna, riterna, tideräkning, högtider etc. etc. ??

Framläggs inte sanningar om påverkan och förförelse från ”Rom”, eller grekiskt tänkande, ngt som man måste hålla med om, men som bara blir till ”ett agn” som ska dölja den ”hulling på kroken”, som man samtidigt själv lägger ut i slutsumman av texten?

Blir det inte här viktigare att ”följa Toran och Guds befallningar”, än att ta del av ett sant evangelium? Var finns nåden, försoningen, vem Kristus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset i denna text?

Här sägs att det viktiga är inte hur vi tänker utan hur vi lever. Min fråga blir då påverkar inte vårt tänkande hur vi lever?

Så sägs det att vi (fast tänkandet inte var det viktiga), att vi ska ändra vårt tänkande från Grekiskt tänkande till Hebreiskt tänkande. Det sägs i texten att kontrasten mellan grekiskt och hebreiskt tänkande är en andlig strid mellan Sions söner och Javans söner.

Om nu tänkandet inte var så viktigt som först påstods, varför då denna strid och är detta verkligen vad Bibeltexten som anges syftar på?

Finns inte här ngt motsägelsefullt i vad som förmedlas?
--------------

Ngt som jag upplever som ett eko från trosförkunnelsen och är ngt helt felaktigt är följande i texten:

”Om vi ska gifta oss med Messias för att sitta vid hans sida och råda och regera med honom, måste vi ta på oss hans identitet… ”
----------

HaFo:

Vi äger inte Kristi identitet och ska aldrig ta på oss den. Vår identitet är allt vad vi är tillsammans med Jesus. Att vara förenad Med Kristus, är inte att vara Hans identitet.

Vi lever med vår identitet tillsammans med Hans identitet. Tillsammans är vi den nya skapelsen och inte så att vi i oss själva blivit nya skapelser med Kristi identitet. Det är falsk trosförkunnelse.
--------------

Jag sänder denna text till lite fler, för att eventuellt några kan ge sina synpunkter på texten härunder för vi kommer att behöva bli klara över vad vi behöver ta avstånd ifrån och bemöta när det gäller den Hebreiska rörelsens framfart.

Jag vill fortfarande tro, att mycket av vad dessa rörelser inte alls förbereder, är till för att Guds församling ska välkomna och möta rätt Kristus, utan är ett sätt av fienden, till att leda människor in i lagiskhet och att det egentligen kommer att förbereda plagiatets inträde på arenan.

Är det ngn mer som anar att det kan vara så, eller är det bara ngt som jag ”fått på hjärnan”?

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen

Från TWI kan man läsa

http://www.thewatchman.org/se/articles/heb_movement_p2.php

Del 2

”Ty jag skall spänna Juda som min båge och lägga Efraim som pil på den, jag skall väcka upp dina söner, du Sion, mot dina söner, du Javan, och göra dig lik en hjältes svärd. Ja, HERREN skall uppenbara sig över dem och som en blixt skall hans pil fara ut. Herren, HERREN skall blåsa i hornet, och med söderns stormar skall han dra fram.” (Sak. 9:13-14)

I den första delen nämnde vi att den slutliga andliga striden kommer att vara striden för återupprättelsen av brudens sanna identitet för att hon ska bli förenad med Messias och råda och regera med Honom för evigt.

Denna strid är av Sakarja beskriven som striden mellan Sions och Javans söner. Det måste ske ett skifte från det grekisk-baserade tänkandet som introducerades av kyrkofäderna, tillbaka till apostlarnas hebreiska tänkande från första århundradet som vi finner i Skriften.

Vi måste komma ihåg att församlingen, kahal (gr. ekklesia), är byggd på apostlarnas (NT) och profeternas (GT) grundval, av vilka alla var judar. Den sanna församlingen är inte byggd på kyrkofäderna. Märk väl att benämningen kyrka inte är ett bibliskt ord.

Herrens församling existerade långt före pingstdagen i Apostlagärningarnas andra kapitel även om den ännu inte hade trätt fram i full härlighet innan dess. (Jfr t ex Apg 7:38 och Heb 11:39-40)

Många av er känner till den träffande beskrivningen av de senaste tvåtusen
årens "kyrkohistoria", ”Församlingen började som en judisk rörelse i Jerusalem, blev en filosofi i Grekland, en institution i Rom, en kultur i Europa och en affärsverksamhet i Amerika”. Det är det grekiska inflytandet som ligger till grund för avvikelsen från våra hebreiska rötter.

Den hebreiska rörelsen kommer att återupprätta oss tillbaka till den punkt där det hela började. Våra källor finns inte i Aten utan i Sion. Ps. 87:3-7 säger,

”Härliga ting har talats om dig, du Guds stad. Sela. ’Rahab och Babel skall jag räkna bland mina bekännare, likaså Filisteen och Tyrus tillsammans med Kush, dessa är födda där’ Om Sion skall det sägas:

’Var och en är född där’. Och han, den Högste, håller det vid makt. När HERREN upptecknar folken, skall han räkna så: ’Dessa är födda där’. Sela. Under sång och dans skall man säga: ’Alla mina källor har jag i dig [Sion]’.”

Vi lever i en tid då bruden gör sig redo för Lammets bröllop. Vi ska titta på några av de förändringar som den hebreiska rörelsen kommer att åstadkomma i Messias Brud.
----

Det grekiska tänkandet

Efter Jerusalems förstöring försvann den ursprungliga församlingens ”högkvarter”. Det judiska folket började lida kraftig förföljelse inom det Romerska imperiet och det grekiskt tänkande började ta över mer och mer i den icke-judiskt dominerade församlingen.

Kom ihåg att Skriften beskriver den skarpa kontrasten mellan grekiskt och hebreiskt tänkande som en andlig strid mellan Sions söner och Javans (Greklands) söner. De förändringar som började ske under det andra århundradet var djupa och grundläggande. Låt oss se på några av dem.

Först av allt betydde det grekiska inflytandet ett skifte från en betoning på ett rättfärdigt handlande i lydnad för Guds befallningar, till en betoning på ett korrekt tänkande.

Rätta doktriner började bli viktigare än hur man lever sitt liv. Medan judar kan acceptera många olika sätt att tolka Skrifterna på så länge du lyder vad de klart befaller, så söker däremot grekerna visdom och insisterar på ett korrekt resonemang och en korrekt förklaring och förståelse av allt.

Enligt grekiskt tänkande är det viktigare att hålla den rätta uppsättningen doktriner i huvudet än att leva efter de rätta befallningarna. Brödraskap bygger på doktriner snarare än på pånyttfödelse genom Anden in i Guds familj.

När Paulus skriver om den sunda läran i sina brev, har det alltid att göra med gudfruktigt leverne och rätta relationer framför allt i familjen. Det handlar aldrig bara om abstrakta dokriner.

"Men om någon inte tar hand om sina närmaste, särskilt då sin egen familj, så har han förnekat tron och är värre än den som inte tror." (1 Tim 5:8)

Enligt Bibeln har man alltså förnekat tron om man inte tar hand om sin familj. Paulus skrev utifrån ett hebreiskt tänkande, långt ifrån kyrkofädernas grekiska filosoferande om Guds väsen osv som senare kom att dominera kyrkan.

Här är ett smakprov på Paulus utläggning av den sunda läran i brevet till Titus. Betoningen ligger på hur man lever, inte på hur man tänker.

"Men du skall tala i överensstämmelse med den sunda läran: äldre män skall uppträda nyktert, värdigt och behärskat och vara sunda i tro, kärlek och tålamod. Äldre kvinnor skall på samma sätt uppträda som det anstår de heliga.

De skall inte sprida skvaller eller missbruka vin. De skall vara lärare i det som är gott, så att de förmanar de unga kvinnorna att älska man och barn, att leva anständigt och rent, att vara husliga och goda och underordna sig sina män, så att Guds ord inte smädas." (Tit 2:1-5)

För det andra innebar det grekiska inflytandet en skarp brytning med den bibliska, hebreiska världsbilden angående Guds skapelse. Grekiskt tänkande är dualistiskt, vilket betyder att det finns en motsättning mellan det andliga och det materiella. I grekiskt tänkande är den andliga världen helig och ren. Den materiella världen är besudlad, ond och i princip meningslös.

Askes blev snart ett andligt ideal bland kyrkofäder och ökeneremiter. Paulus undervisade utifrån ett helt annorlunda hebreiskt perspektiv där det materiella inte framställs som något ont.

"Ty allt som Gud har skapat är gott, och inget är förkastligt när det tas emot med tacksägelse." (1 Tim 4:4) "Ty Skriften säger: Du skall inte binda för munnen på oxen som tröskar och: Arbetaren är värd sin lön." (1 Tim 5:18) "Uppmana dem som är rika i den här världen att inte vara högmodiga eller sätta sitt hopp till något så osäkert som rikedom, utan till Gud som rikligt ger oss allt att njuta av." (1 Tim 6:17)

Inflytandet från detta grekiskbaserade, dualistiska tänkande angående kristen lära och liv har vi levt med under de senaste 1800 åren. Klassisk Kristendom är en grekisk religion som kyrkofäderna skapade, fjärran från ifrån det bibliska, hebreiska tänkandet hos vår Messias och apostlarna och profeterna. "Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv." (Ef 2:20)
----

Det romerska inflytandet

När den romerske kejsaren Konstantin grep tyglarna till kyrkan i fjärde århundradet, betydde detta en ytterligare skarp avvikelse från den ursprungliga, hebreiska grundvalen för tron.

Till det första kyrkomötet, som Konstantin sammankallade, inbjöds inte en enda jude och han förbjöd fullständigt varje koppling mellan kyrkan och det judiska folket, samma folk som har gett oss Skrifterna, Frälsaren och den tro som en gång för alla givits till alla de heliga.

Från och med nu upprätthölls de rätta doktrinerna genom statens svärd snarare än genom Andens svärd. Den förföljda församlingen blev den förföljande församlingen, så småningom drucken av de heligas blod.

Det romerska inflytandet skapade en betoning på institution och en professionell hierarki istället för på familj, hem och gemenskap. Den vanlige troende blev en passiv åskådare och mottagare istället för en viktig deltagare. Officiella ceremonier ersatte enskilda troendes rena tillbedjan i ande och sanning.

Modernt församlingsliv i Västvärlden är inte bara stöpt i grekiskt tänkande utan också i romerska uttrycksformer. Alla samfund är mer eller mindre präglade av ett romerskt imperialistiskt system av dominans och kontroll.

"Men Jesus kallade dem till sig och sade: 'Ni vet att folkens [hedningarnas] ledare uppträder som herrar över sina folk och att deras stormän använder sin makt över dem. Men så skall det inte vara bland er. Nej, den som vill vara störst bland er skall vara de andras tjänare, och den som vill vara främst bland er skall vara de andras slav. Så har inte heller Människosonen kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många.'" (Matt 20:25-28)

I den hebreiska kulturen är varje hem en helgedom och varje fader en präst. Middagsbordet är ett altare och varje måltid en handling av tillbedjan. Synagogan är inte en plats för underhållning eller maktkontroll utan först och främst en plats för gemensam bön, läsning av Skrifterna och studier.
----

Europeiskt kultur

Den Europeiska kristna kulturen är grundad på en blandning mellan evangeliet och ”kristnade” hedniska traditioner. Den är centrerad kring söndags-gudstjänsten och de kristna högtiderna, snarare än kring Herrens högtider och den kalender vår Messias och apostlarna följde.

Psaltaren 45:10-12 säger, ”… en drottning står vid din högra sida i guld från Ofir. Hör, dotter, se och lyssna! Glöm ditt folk och ditt faders hus! Låt konungen ha sin glädje i din skönhet, ty han är din herre, för honom skall du falla ner.”

Om vi ska gifta oss med Messias för att sitta vid hans sida och råda och regera med honom, måste vi ta på oss hans identitet och lära oss hans vägar.

Idag börjar många kristna på nytt upptäcka den ursprungliga tron och den bibliska kulturen. Detta är en förberedelse för den stora festen vid Lammets bröllopsmåltid.
----

Amerikansk affärsverksamhet

Under det senaste århundradet har USA haft det största inflytandet över Messias kropp. Mycket av detta har varit till stor välsignelse, men nu måste vi förbereda oss på den sista upprättelsen tillbaka till Sion där det hela började och där den stora finalen kommer att äga rum.

”Återlösaren skall komma till Sion och till dem i Jakob som vänder om från sin överträdelse, säger HERREN. … ’Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer, och HERRENS härlighet går upp över dig. Se, mörker skall övertäcka jorden och töcken folken, men över dig skall HERREN gå upp, hans härlighet skall uppenbaras över dig. Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig.” (Jes. 59:20-60:3)
---

När mörkret ökar över nationerna i världen, måste vi börja följa ljuset och härligheten som går upp över Sion. På många sätt är Amerika den yttersta kulminationen av de gångna 1800 årens kristna kultur och undervisning.

Detta är både bra och dåligt. I dessa tider av förändring och upprättelse måste vi vara medvetna om farorna och fallgroparna, vilket inte alltid är så lätt.

En sak är säker, vi får aldrig låta oss motiveras av pengar eller "marknadsanpassning" i stället för lydnad för Gud. Pengar kan göra en massa bra saker, men det har också sina faror. Popularitet är inte det slutgiltiga måttståcken på vad som är rätt och fel. Det är viktigt att vi ber om urskiljning här.
---

Yeshua sa att om vi inte tror på vad Mose skrev, kan vi inte tro vad han sa, Joh. 5:47. Den hebreiska rörelsen kommer att upprätta en betoning på Toran och Guds befallningar, snarare än på doktriner. Den kommer att ersätta institutioner och maktstrukturer med en betoning på familjen och hemmet och gemenskap.

Istället för att fortsätta hålla fast vid alla de ”kristnade” hedniska sederna i kyrkan kommer vi att omfatta den bibliska, hebreiska kulturen med sabbaten och Herrens högtider. Messias brud kommer att motiveras av lydnad och helighet i stället för av det som är populärt och efterfrågas.

Forts Inlägg kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen:

Re: Hebreiska rörelsen

Inlägg 2 kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen:

Detta kommer att bli en lååång hälsning. Hoppas att Du har tid och orkar hänga med till slutet. Jag tror att det kan vara viktigt.

Återger några mail som nådde mig med anledning av artikeln av Enarson i TWI. Tycker de alla pekar i samma riktning och bekräftar min egen upplevelse av att här är det ngt som inte stämmer.

Återger mailen och ge gärna kommentar till dess innehåll. En intressant tanke som framstår i ett av mailen, är att det inte är församlingen som är ”Bruden”, utan de pånyttfödda Judarna om jag förstår det rätt.

Det är en frågeställning som jag själv inte samlat in kunskap kring för att kunna säga bu eller bä till och som jag inte är färdig med, så ta gärna del av länken som anges och ge så gärna synpunkter ur den aspekten.

Frågor som jag bär på utifrån artikeln är även, när uppstod Guds församling avseende Guds församling under ”Hedningarnas tider” och ”församlingens tidsålder?
------

1. Enligt artikeln från TWI som jag återgav, så uppstod den församlingen, innan den första Kristna församlingen av pånyttfödda troende på Jesus kom tillsammans i Jerusalem – eller!?. När var hur då?

2. Vad menas med ”våra Hebreiska rötter”, som vi ska söka oss tillbaka till? Har vi andra rötter än rötterna som går tillbaka till Kristus själv, som är ”Vinträdet” i sin person.

Är det ngt mer än en hjälplös förtröstan till den Han ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, är det ngt mer än förtröstan till offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset, som vi ska gå tillbaka till, för att vara inneslutna i vår ställföreträdes räddning av oss och för att vi skulle vänta Honom på ett rätt sätt?

Alltså vad menas egentligen med att vi ska gå tillbaka till våra Hebreiska rötter?

Är det de Hebreiska rötterna som räddat oss eller är det Kristus själv, som hela världens frälsare och alla människors ställföreträdare som räddat oss? Och detta oavsett i vilken mån vi följer Toran?

Ska vi likväl förtjäna oss in i Guds gemenskap genom att följa Toran, lagen, de Judiska högtiderna, riterna, sedvänjorna, deras tideräkning etc. etc. för att vara godkända av Gud och rätt väntande Kristus ???

Då är det ju meningslöst med att Gud för Kristi skull inte tillräknar oss våra synder, utan tillräknar oss Kristi rättfärdighet (gjort oss rätt och färdiga inför sig själv) av nåd på grund av Hans förtjänst, där vi varken kan lägga ngt till eller dra ngt ifrån. Bara hjälplöst bejaka denna Guds räddning av oss.

Skymtar vi inte egentligen i denna text, ngt som på ett bedrägligt sätt vill nå oss och som Paulus går tillrätta med i Galaterbrevet, att åter försöka bli räddad genom lagens lydnad?
--------------------------------------------------

Jag har även via mail delgetts 2 predikningar av Amkoff som tydligen helt fastnat i ”Den Hebreiska rörelsen”. Han hänvisar till Kjell Sjöberg, som verkar ha starkt varit påverkad av och möjligen själv initiativtagare till att föra ut ungefär liknande undervisning.

Delge då gärna synpunkter på dessa 2 predikningar härunder

-----------------------

Först till mailen som nådde mig på grund av artikeln från TWI och Enarson:

--------------------

Mail 1

”Hej Harry, någon liten kommentar kan jag lämna.

Jag tycker att det åter igen är Latter rain-tankar i denna undervisning om att allt måste återställas till något slags idealläge innan Jesus kan komma tillbaka. (Märkligt att det skall vara så svårt för dessa förkunnare att använda namnet JESUS, det gör aldrig Enarson i denna text.)

Åter och åter igen vill jag peka på att det kommer att vara ett avfall i kristenheten när Jesus kommer, och Jesus undrar ju om han alls skall finna "tron på jorden" när han kommer. Om allt måste måste vara perfekt så hade ju inte Jesus sagt på det sättet.

Det andra är att det inte är biblisk undervisning att de kristna är "bruden". Det tycker kanske många kristna låter underligt beroende på att vi blivit itutade detta under många år. Men det är också en slags Latter rain-idé och inte minst ersättningsteologi. Det är Israel som är bruden, och det nya Jerusalem. Det har jag ett bibelstudium om på

http://media.bibelfokus.se/docs/israel_judarna_3.html#Anchor-Lammets-11306

Som vanligt finns det en del sanningar i det som sägs, men det är en osund mix. Den hebreiska rörelsen har gjort som Latter rain när dom nu i egen kraft tagit på sig en uppgift att kladda ner Guds barn med en massa kosmetika eftersom nåden inte längre tycks duga. Det är lite olika kosmetiska i de båda rörelserna, men det är allt jämt kosmetika.

Nu kanske kosmetika är för vagt ord, för går man denna väg är ju risken uppenbar att man trillar ur Guds nåd, utanför "Fristaden" och utan för att vara "i Kristus" där enda platsen finns som vi får tillgodoräkna oss Jesu rättfärdighet.”
--------------------------------------------------

Mail 2

Hej Harry!

Har läst TWI-brevet och precis som du upplever det, så är det svårt att direkt peka på vad som är fel.

Herr Enarsson använder sig av 90% sanning och 10% villfarelse (Anomia). Han "väver in" lögner i den sunda läran, därför blir det så svårt att direkt peka på det. Detta är vad bibeln talar om människor som "när de illfundigt söka främja villfarelsens listiga anslag". (Ef 4:14).
---------------------------------------------

Mail 3

”Du har rätt Harry, det verkar lite konstigt med Toran, och även identiteten i Kristus, dvs att ikläda sig Jesu identitet, eller att vara "Jesus". På något sätt kan konsekvensen bli i det tänkandet "vi är gudar läran" som vi känner igen från trosrörelsen.

När det gäller striden som beskrivs för återupprättelsen av brudens sanna identitet, för att hon ska bli förenad med Messias, verkar vara ett tänkande av nyare karaktär, på så sätt, att det då skulle handla om att tillkämpa sig en ny filosofisk tankebana och identitet, på någotvis känns detta också igen.

Det blir nära tillhands att tänka att bruden måste prestera något för att Gud ska kunna gå vidare med sin strategi för jorden och människorna.

Nej,det känns inte riktigt på något vis. Det är nog så att vi som kristna och enskilda personer ska vara upptagna med evangeliet så här i nådens tidsålder, och även varna för det falska i tiden, vi lever ju i avslutningen av nådens tid, och väntar på Jesu andra tillkommelse.

Visst ska vi också arbeta på vår frälsning, men om vi ska göra det på det sättet som beskrivs enligt TWI och Enarson är jag inte så säker på.”

---------------------------------------------

Mail 4

”Suck HUR ORKAR DOM. Det går inte att backa historien, det som skett har skett.
Det finns många saker som inte är bra med vår kultur och det finns saker som inte är bra med kulturer som varit. Ändå är det den här världen vi måste leva i.

Men inte tror jag på något hembygdsprojekt att återuppliva det förflutna. Jag tror att vi som lever nu får lov att försöka tillämpa vår tro där vi lever och verkar. Visst är det intressant och visst kan det vara ide att ta vara på värden från andra kulturer. Det kan tom vara nödvändigt. Riktigt bra, om man saknar det som de har.

Men att det skulle vara nödvändigt för frälsningen eller för slutfrälsningen, det låter osannolikt. Det har prövats förr, att gå tillbaka till det som var förr. Då blir man tex mennoniter och amish. Ok för det, men gör det inte till allmän regel.

Så den som älskar gamla judiska seder, varsågod. Jag älskar landet Israel också, men det är så infekterat av våld, svek och maktanspråk att man inte törs fara dit.

Jag måste tillämpa en tro utan simdyna, eftersom ingen annans tro kan passa för mig. Lika lite som David kunde bära Sauls rustning. Nej, det är bara i vägen. Våga kasta dig ut och tro att Gud bär dig hela vägen. Låt dig inspireras av andras tro men det funkar inte alls att kopiera.”

Forts Inlägg kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen:

Re: Hebreiska rörelsen

Inlägg 3 kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen:

Delge så då gärna synpunkter på dessa 2 predikningar härunder av Almkoff. Jag ska begrunda dessa predikningar lite mer innan jag ger mina slutliga kommentarer till dem.

Bara så här långt vill jag säga, efter att ha ögnat igenom dem, så kan man inte dra ngn annan konsekvens och slutsats av vad Almkoff framför, än att anammar man inte vad han framför, så är man en laglös människa som kommer att gå förlorad, när man inte följer den Judiska kalendern och ”Herrens högtider”.

Att följa rätt högtider på rätta tider blir viktigare och missa det kallas för laglöshet, än att se vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som vore den verkliga ”laglösheten – otron – ”synd ty de tro inte på mig”. Sen när blev att följa högtider viktigare än Kristi person själv!?
----

Kan en sektmentalitet uttryckas starkare, än vad som framskymtar i dessa predikningar? Jag tror att vi verkligen kommer att behöva i detalj kunna peka ut vad som är galet i den ”Hebreiska rörelsen”. För den är den senaste villfarelsen som kommer att välla över oss just nu.

De menar sig gå emot ”Rom”, men är ändå egentligen bärare av samma villfarelsens ande som egentligen råder i såväl katolicismen som i trosförkunnelsen. Det handlar bara om en ”tredje fåra”, som kommer att samla upp de som inte blev vilseförda av katolicismen, trosförkunnelsen och de nu jämsida förförelserna i den nya mystiken och IHOP – Wakening.

De synes riktigt ta avstånd från dagens falska enhet och ekumenik. Men menar då att skyddet mot detta skulle vara att ”gå tillbaka till de Hebreiska rötterna” och gör det till en slags ”frälsande doktrin” som motsats till avfallet.

Avfallet är för den Hebreiska rörelsen detsamma som att inte följa Toran och därför säges den vara laglös och avfallen som inte följer den.

Är det verkligen vad som Paulus menar med avfall att inte följa Toran och de Judiska högtiderna och deras tideräkning? Har inte avfallet att göra med otro på vem Jesus ÄR och förvanskning av betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!?

Detta blir sannerligen förvanskat i den Hebreiska rörelsen, om man menar att därtill behöver läggas ngt mer, som att efterfölja Toran för att ha sin sak klar med Gud och rätt vänta Kristus. Och som sagts i ett av ovanstående återgivna mail, så lyser samma lära som i Latter Rain igenom om att församlingen ska nå en viss nivå för att Kristus ska kunna komma tillbaka.

( Detta tillsammans med många andra läror i spåren efter Branham, som Manifasted Sons of God, Kingdom Dominion, Apostlarörelsen, Profetrörelsen, Joels arme etc. etc. Här framställer man sig nu i samma anda och anda som ”Elias bönearme”, som tydligen ska be fram den ”slutliga statusen”, som ”Bruden” behöver för att kunna möta Kristus och det genom att finna ”sina Hebreiska rötter”)

Man utger sig för att vara en slags fortsättning och tillbakagång samtidigt, till en sann kristen tro, som tar avstånd från avfallet. Samtidigt som man bara egentligen skapar ännu mer förvirring och i själva verket, själva i den falska anden, bara skapar en annan sida av avfallet för att så slutligen även de hälsa en annan, en i stället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare välkommen på arenan. Kan det bli mer sinnrikt framlagt av fienden till förförelse?

Detta är vad jag befarar, desto mer jag tar del av vad den ”Hebreiska rörelsen” egentligen förmedlar. Bekräfta eller förneka gärna vad jag här försöker säga.


------------------------------------------


2 predikningar av Amkoff (Nästan ett eko från artikeln i TWI från Enarson och starkt påverkad av vad Kjell Sjöberg framfört):
----------

Predikan 1 av Amkoff

Vänd ditt hjärta till våra ”fäder”!

Kjell Sjöberg skrev i sin sista bok ”Upprättelse”: “Församlingen föddes på pingstdagen i Jerusalem bland judar och dess ledare var alla judar. Men ganska tidigt skars rötterna av till Jerusalem.…I stället för Jerusalem blev församlingens huvudstad Rom, som var en fortsättning av Aten, med dess hellenistiska kultur, tankemönster och förnuftstro. Nu står församlingen vid skiljevägen mellan Aten eller Jerusalem, humanism eller Gudsuppenbarelse

.…När församlingen bröt med sina judiska rötter, kunde den inte stå emot trycket från omgivningen, utan blev mer och mer påverkad av- och rotad i, den grekiska kulturen. Ett mycket viktigt steg i församlingens upprättelse kommer att bli, när den återvänder till sina judiska rötter och det kommer att betyda en kompromisslös uppgörelse med det grekiska inflytandet.

…Våra uppfostrare till Kristus är Mose och profeterna, inte Platon och Aristoteles.…Församlingen kan inte bli fullt upprättad utan att på nytt upptäcka sina judiska rötter och samtidigt sätta yxan till roten på det grekiska humanistiska inflytandet.” Efter Kjell Sjöberg gått till vila har ett stort andligt vakuum uppstått i Sverige.

Kristenheten har under de senaste åren i stället för att upprättas mot Jerusalem, dragit iväg med expresstågsfart mot Rom. En andlig blindhet och förvillelse har tagit över. Men vi ska inte misströsta. Avfall brukar alltid föregå upprättelse och sann väckelse.

Än är inte sista ordet sagt. Guds Ord kommer att avgå med segern även om den blir dyrköpt. Låt oss med stor tillförsikt be om den utlovade upprättelsen mot Jerusalem som Gud så tydligt visade Kjell.
------


Se, jag ska sända till er profeten Elia, innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda. Han ska vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och slår landet med tillspillogivning, Malaki 4:5-6.

Detta bibelord citeras ibland och har betts av många med en bokstavlig tolkning. Så även av mig. Visst behöver dagens unga generation få sina hjärtan vända till sina föräldrar så att en respekt för äldre människor kommer tillbaka och familjen upprättas. Dagens föräldrar behöver verkligen få sina hjärtan vända till sina barn så att all barnmisshandel upphör, osv.

Men det är inte den fulla innebörden av dessa verser. Alltid när jag bett den bokstavliga tolkningen av detta bibelrum, har jag inte kunnat förstå varför det skulle vara förutsättningen för att Herren inte ska slå landet med tillspillogivning när han kommer.

Det rimmar illa helt enkelt. Men efter att ha hört Lars Enarsons undervisning om vilka dessa ”fäder” är, har en ny och djupare nivå av Bibelns budskap öppnat sig för mig.

Låt mig börja med att citera Jesus så vi får en auktoritativ och doktrinär uttolkning av vilka Skriftens ”fäder” är. Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du ska inte mörda… Ni har vidare hört att det är sagt till fäderna:

Du ska inte svära falskt och: Du ska hålla din ed inför Herren, Matt 5:21, 33. Detta är det bröd som har kommit ner från himlen. Det är inte som det bröd fäderna åt och sedan dog, Joh 6:58. Därför att Mose har gett er omskärelsen - egentligen kommer den inte från Mose utan från fäderna, Joh 7:22.

Som den sanne och trogne apostel Paulus var, anlägger han samma synsätt som Jesus, på vilka fäderna är: De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet, amen, Rom 9:5. I fråga om evangelium är de fiender för er skull, men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull, Rom 11:28.

Vad jag vill säga är att Kristus har blivit de omskurnas tjänare för att visa att Gud är sannfärdig och bekräfta löftena till fäderna, Rom 15:8. Även Hebréerbrevets författare har detta synsätt: Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, Hebr 1:1 Genom tron fick fäderna sitt vittnesbörd, Hebr 11:2

---------------

Dessa många citat har jag tagit med för att ingen ska behöva tvivla över hur Malaki 4:5-6 ska tolkas och bedjas. Även Herrens ängel i Lukas 1 och Jesus själv citerar dessa Malakiverser, och när Han gör det i Markus 9:12, ger Han oss en mycket dyrbar tolkning och förklaring av dem.

Jesus säger nämligen inte att Elia ska ”vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder”, utan: Elia kommer visserligen först och återupprättar allt. Med andra ord handlar Elias ankomst om att ”återupprätta allt”. Vad detta ”allt” innebär behöver vi inte veta i detalj, det räcker med att koncentrera oss på det viktigaste i våra liv: vår tro!

Den behöver sannerligen återupprättas! Utan att gå in i detalj om det behöver vi bara fråga oss själva: varför saknar vi bevisligen den urkristna kraften att predika evangelium med åtföljande tecken och under? Varför blir knappt någon helad på våra förbönssamlingar? Varför har vi inte det profetiska initiativet i samhället? Varför åtnjuter vi inte folkets förtroende, respekt och kärlek?

Svaret är att vi inte har återknutit till den kristna trons hebreiska rötter. Dessa kapades av den ofrälste kejsar Konstantin den store på 300-talet, med Kyrkans goda minne.

Många kristna karismatiker ropar efter- och ber om mer smörjelse, kraft, kärlek o.s.v. Men i stället för att fortsätta göra det år efter år, ligger lösningen i att förstå att vi redan är inympade i det äkta olivträdets saftrika, feta rot! (Rom 11:17)

Det är i den kristna trons hebreiska rötter smörjelsen finns! Det äkta olivträdets rot är nämligen ”fet och saftrik”, säger Bibeln. Är du törstig efter mer av Livets träd? Gå då och drick dig otörstig ur den hebreiska källan!

Upplever du att din kristna tro saknar övernaturlig kraft? Hämta då smörjelse ur GT:s skrifter! De första kristna hade bara GT som sin Bibel. Det handlar inte om att bli jude, konvertera, omskära sig, börja med laggärningar, osv. Inte alls.

Det handlar om att ge upp allt hedniskt som har smugit sig in i den kristna tron, teologin och gudstjänstväsendet under århundradenas gång och ersätta det med den tro som en gång för alla har meddelats de heliga, enligt Judas brev, vers 3. Vi måste återknyta till den kristna trons hebreiska ursprung!

Låt mig ta ett aktuellt exempel. Hur många av er kära läsare, upplevde ett gudomligt sanktionerande av det nyss förlidna julfirandet? Jag gjorde det inte! I stället har jag upplevt en med åren stigande leda och avsky för det genomkommersialiserade julfirandet. Kalle Anka, tomten och köpenskapens ande, Mammon, har fullständigt trängt ut det kristna inslaget.

Inte undra på det. Gud bekänner sig nämligen inte till detta felaktiga firande. Jesus föddes inte alls i december! Han föddes i september under den GT:liga Tabernakelhögtidens firande. Tror du mig inte så kan du läsa mitt korta bibelstudium ”Föddes Jesus i december?”
--------------

I stället för julfirande nu i december, firade jag Chanukka, Tempelinvigningens högtid, för första gången i mitt liv! Det var någonting helt annat och enormt välsignat av Gud! Trots att jag har läst Bibeln många gånger, har jag inte sett att det står att Jesus firade denna högtid, i Joh 10:22!

Om Jesus firade denna "utombibliska" högtid, då kan du och jag göra det också! Chanukka återfinns inte bland Lagens alla högtider och fester. I stället är det en högtid som firas till minnet av Israels seger över Bibelns största förebild på Antikrist, den syriske kungen Antiokus IV Epifanes, genom mackabéerna på 160-talet före Kristus.

”Det bestämdes av Judas Mackabeus och hans bröder och hela Israels församling att dagarna för altarets återinvigning skulle firas med fester och glädje år efter år vid samma tid på året, åtta dagar från den tjugofemte dagen i månaden kislev.” 1 Mack. 4:59.

Läs själv hela den spännande bakgrunden och sammanhanget i GT:s apokryf 1 Mackabéerboken 1--5 om detta! Har du inte GT:s apokryfer, gå in på www.bibeln.se.
---------

När Jesus varnade för den kommande Antikrist i Matteus 24:15, hänvisade han till Daniels bok. Den boken profeterade om Antiokus IV och Mackabéerkrigen, vilka beskrivs i Mackabéerböckerna. (Jag har läst GT:s apokryfer tre gånger med stor behållning. Luther hade dem som ett bihang i sin bibel och sa att de är ”goda och nyttiga” att läsa.)

Katolska kyrkan hävdar med bestämdhet att endast den har tillgång till ”det urkristna apostolatet”. Detta sägs ske genom en obruten kedja av handpåläggningar från apostlarna till dagens påve!

Det är ren nonsens, bluff och båg. Under hela den långa kyrkohistorien har det funnits flera perioder av ingen påve alls, två påvar och till och med tre påvar samtidigt! Även om det funnits en obruten kedja av handpåläggningar, ger inte det kontakt med det urkristna apostolatet ändå.

Det finns inget mekaniskt/magiskt i handpåläggningar. Gud ger inte ande efter mått (Joh 3:34 enl. 1917-års översättning), utan efter tro! Det enda som är bra med ”det urkristna apostolatet”, är själva uttrycket. Det är just detta denna predikan handlar om!
-----------

Paulus skriver att han genom en uppenbarelse lärde känna hemligheten så som jag redan i korthet har skrivit. När ni läser detta, kan ni förstå vilken insikt jag har i Kristi hemlighet. I tidigare släktled har den inte avslöjats för människor så som den nu genom Anden har uppenbarats för hans heliga apostlar och profeter.

Den innebär att hedningarna i Kristus Jesus och genom hans evangelium är våra medarvingar och tillhör samma kropp som vi och har del i samma löfte. Och detta evangelium har jag blivit satt till att tjäna i kraft av den gåva och nåd som Gud har gett mig genom sin mäktiga kraft, Ef 3:3-7.
----

Med dessa ord avslöjar aposteln mysteriet, hemligheten med att Gud vill bygga upp en enda Kristi kropp bestående av hedningar och judar, rättfärdiggjorda av nåd genom tro. Ordet ”hemlighet” är översatt av ordet ”mysterion”. Så den rätta formen av mystik är inte ökenfädernas skrifter eller halvockulta riter, utan ett mediterande på denna grundläggande sanning och hemlighet om hur Kyrkan, Församlingen, Kristi kropp är uppbyggd.

Jesus sa i Johannes 10:16 Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord och en herde.

Endast den nutida apostel, profet, evangelist, herde, lärare, vanlig lekman och troende som predikar "detta evangelium", har tillgång till samma gåva och nåd som Gud gav Paulus genom sin mäktiga kraft! Eller för att säga det ännu tydligare:

Inte förrän Kyrkan upprättar den hebreiska grunden i den kristna tron och i ödmjuk förkrosselse och tacksamhet börjar samarbeta med messianska judar, d.v.s. frälsta judar, kommer vi att få den undergörande kraften i helandetjänsten, den samhällsomskakande kraften i profettjänsten,

den väckelsebringande kraften i evangelisttjänsten, den djärva och församlingsbyggande kraften i apostlatjänsten, den själavårdande och uppbyggande visheten och kraften i herdetjänsten, sundheten och djupheten i lärartjänsten, och så vidare.

Kort sagt: den på alla områden fruktbärande, framgångsrika och segrande Församlingen!
-------

Se, jag ska sända till er profeten Elia, innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda. Han ska vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och slår landet med tillspillogivning.

Förstår du nu varför Guds Ord varnar för konsekvensen tillspillogivning, om vi inte omvänder våra hjärtan till våra hebreiska fäder? Allt som utger sig för att vara kristen tro, Församling, biblisk teologi och förkunnelse, men inte är det i ovan angiven bemärkelse, kommer att tillspilloges, fullständigt förödas av HERREN!

Därför slår jag an denna allvarliga ton redan i årets första predikan. För nu måste vi alla göra total omvändelse från allt hedniskt, "grekiskt" inflytande i våra liv och tro. Det tar nämligen tid att bryta ner alla "grekiska" och hedniska tankebyggnader, förnya våra sinnelag, tankar och uppfattning om vad som är sann kristendom. Därför ber jag dig att sätta igång med detta omedelbart.

Börja med att be till Gud om att Han visar dig vad som är sant i denna predikan. Beta sedan av område efter område, som Anden leder dig!

Lycka till, Herren vare med dig!

Amen.

Olof Amkoff

Forts Inlägg kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen

Re: Hebreiska rörelsen

Inlägg 4 kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen

Predikan 2 av Amkoff

Den laglösa Kyrkan!

Inte ska var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då ska jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa! Matt. 7:21-23.

Vilka hemska ord från Jesus, va? Men så säger han det till de falska profeterna har talat om strax innan i verserna 15-20. Jesus visste naturligtvis om hela kyrkohistorien innan den ens hade börjat. Därför passade han på att varna för det som skulle bli vanligt inom Kyrkan: laglöshet.

Man kan alltså som frälst, andedöpt kristen bli laglös. Vad menar Jesus med det? Länge trodde jag att det betyder kriminell. Men det är inte i den bemärkelsen som Bibeln och Jesus använder ordet laglös. Antikrist benämns som den laglöse av apostlarna. Det betyder inte att han kommer att vara en superkriminell typ.

Nej, det handlar om att leva och lära i uppror mot vad Lagen, torah, GT, lär. Enligt Daniel 7:25 ska Antikrist tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han ska sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de ska ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.

Som jag nämnde i predikan Avundsjuka judar? har Kyrkan redan förändrat heliga tider genom att förkasta den bibliska månkalender till förmån för den hedniska solkalendern!

Kyrkan har till och med haft fräckheten att totalt skippa de HERRENs högtider som ligger på hösten: Basunklangens högtid, Lövhyddohögtiden samt Försoningsdagen! Obs, detta är inte specifikt judiska högtider. De benämns HERRENs högtider i Bibeln. Alltså kan alla som hör HERREN till fira dem.

Endast påsk och pingst beslöt Kyrkan att fira (men vid fel tider!) vid kyrkomötet i Nicea år 325. Så där har det varit nu i snart 1700 år av laglös ”kristen” tradition, att leva i avfällighet från Lagen på dessa områden.

Därför tycker vi att det är normalt att fortsätta så här och tror att det alltid har varit så sedan de första kristna. Men det är helt fel! Inte ens vi karismatiska kristna har (än så länge i alla fall) slutat leva i laglöshet på detta område.

Vi fortsätter att fira påsk och pingst på helt fel tider. Vi firar inte HERRENS hösthögtider, osv. Det är framför allt detta som jag tror Jesus menar när han säger till dem som profeterat med hjälp av Jesu namn och med hjälp av Jesu namn drivit ut onda andar och med hjälp av Jesu namn gjort många kraftgärningar, att de ändå lever i laglöshet.
------------

Med detta sagt som bakgrund blir det begripligt varför Jesus fortsätter direkt efter vers 23 med att i vers 24 säga Därför, var och en som hör mina ord och gör efter dem må liknas vid en förståndig man…, enligt 1917-års översättning.

Eller i Folkbibelns översättning: Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan.

Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort, Matt. 7:24-27.

Denna berättelse har helt fuskats bort genom att ge den en uttolkning och betydelse, oftast på ren söndagsskolenivå. Det handlar inte om att bygga hus! Det handlar inte heller om att i största allmänhet tro på Bibeln och hålla med Jesus.

Nej, det handlar om precis vad jag lyft fram ovan. De som bygger sina liv på Jesu ord om att INTE leva i laglöshet, DE är förståndiga och har byggt sina liv på Klippan.

Endast DE kommer att kunna stå emot de störtfloder av andlig förförelse och stormar av antikristlig list och tvång som kommer. Men de kristna individer, församlingar och samfund som hör dessa Jesu ord och INTE handlar efter dem, liknar en dåre som bygger sitt hus på sanden. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort.

Precis detta har jag sett komma. I en syn stod jag utanför en frikyrka här i Umeå. Jag pekade på dess murkna fasad och sa: ”i Jesu namn!” och hela kyrkan störtade samman på en gång! Inte förrän nu, 15 år senare, tror jag mig förstå vad synen handlar om, nämligen det Jesus säger i Matteus 7:21-27.
---------------------------

Jesusmanifestationen

Pastor Bengt Berggren skriver så här om denna sak på Lars Enarsons blogg: ”Jag deltog i en stor manifestation för ett tag sedan. I bönesamlingen, före manifestationen, fick jag starkt på mitt hjärta ett ord från Herren:

“Lägg ut på andra sidan”. Det är ju de välkända orden där Herren möter lärjungarna som fiskat hela natten men inte fått någonting. “Lägg ut på djupet,” var Jesu befallning vid ett annat fisketillfälle. “Ja Herre på ditt ord, lägger vi ut”, svarade Petrus.

Då fick man fisk, 153 stycken. Talet 153 är talvärdet på hebreiska för orden i Hosea 1:10, den levande Gudens barn. Fiskafänget här handlar alltså om att dra in människor i Guds rikes nät. Och näten höll. Jag bad sedan frimodigt om att vi skulle få dra in en fångst på 153 människor under dagens evangelisation.

Efterföljande dag ser jag till min förvåning på en löpsedel från Aftonbladet: “153 kvinnor mördade. De slogs ihjäl av män, som de stått nära, älskat, litat på”. Vad menar du Gud? “Här har jag stått och bett på en stor ekumenisk samling om 153 människors frälsning, och så dyker samma siffra upp dagen efter och talar om 153 kvinnors död”.

Du kan själv gå in på denna länk och läsa de gripande berättelserna och höra hur man läser upp namnen på alla dessa 153 kvinnor, ett efter ett i 27 minuter. Precis som på Barnens Yad Vashem i Jerusalem. Med den skillnaden att där är det 1,5 miljoner namn man läser upp.

En hel vecka bar jag på denna fråga, ”vad menar du Gud?” och brottades med den. För bara några dagar sedan kom ett svar till mig tidigt en morgon. Jag vaknade med ett ryck och fick följande ord i mitt huvud: “Lägg ut på andra sidan, på djupet, på mitt ord var min befallning,” sa Herren.

“Lägg inte ut på traditionens eller kyrkohistoriens grumliga vatten. På Mitt Ord var det. De 153 kvinnorna som mist livet har en gång stått brud och älskat sin man. Under en pågående svekprocess har de dödats”. Och så kom de ord som gjorde mig klarvaken:

“Falsk enhet håller på att förkväva min brud. En enhet som inte går tillbaka till Ordets rötter, de hebreiska rötterna, hindrar min brud att hålla högtid i Jerusalem på de tider Jag har fastställt. Och man har även ändrat på mina heliga tider och stunder“.

Vänner, pröva detta ord! Jag själv är skakad i mitt innerst. Detta är mycket allvarligt. Det är dags att vi drar upp till Jerusalem för att fira Herrens högtider, och på hans bestämda tider.

När man ser hur Jesus fullbordade vårhögtiderna och ska fullborda hösthögtiderna, kan vi inte låta traditionen bestjäla oss på att dessa förebilder tillhör allt Guds folk. Herrens brud måste bestämma sig och “låta allt bli upprättat som Gud har förkunnat genom sina heliga profeters mun, från urminnes tid”, (Apg. 3:21).
--------

Missförstå mig inte nu. Jag är inte alls ute för att ”judaisera”. Däremot har jag äntligen fått smak på det äkta olivträdets saftrika, feta rot, Rom 11:17, och det har tänt en sån längtan, törst och hunger i min ande efter det ursprungliga, de urgamla stigarna, Jer. 6:16.

Under de första 10 åren av mitt liv som kristen var jag på flera kristna konferenser och gick två bibelskolor, med stor behållning. Sedan uppstod en mättnad på det som där bjöds. De senaste 20 åren har jag inte varit på en enda kristen konferens. Ibland har jag tänkt: ”har jag blivit ljum som inte finner något intresse i kristna konferenser längre?”

Efter att de senaste två åren har jag tagit del av den undervisning som Lars Enarson och Elia bönearmé ger ut, varit på en studieresa till Israel om den kristna trons hebreiska rötter och varit på tre konferenser som sällskapet Shalom över Israel anordnat, brinner jag nu av en iver efter att få tränga ännu mycket djupare ned i ”det äkta olivträdets saftrika och feta rötter.”

Där finns smörjelsen, kraften till de under och tecken som alla karismatiker letar efter och ber om. De första kristna saknade inte den övernaturliga kraften. De första kristna åtföljdes av alla de tecken och under som vi INTE åtföljs av!

Vad tror du är orsaken till det? Jag är övertygad om att det har med detta laglöshetens avfall att göra. Det avfall Paulus talar om i 2 Tess 2:3 var Kyrkans avfall från den kristna trons hebreiska rötter.

Men nu har Guds Ande börjat peka på den enda framkomliga vägen, Så säger HERREN: "Ställ er vid vägarna och spana, fråga efter de urgamla stigarna. Fråga efter den goda vägen och vandra på den, så ska ni finna ro för era själar, Jeremia 6:16a.

Ge inte Gud samma svar som judarna på Jeremias tid gav: Men de svarade: "Vi vill inte vandra på den.", Jeremia 6:16b. Utan svara Gud utifrån trons lydnad i ditt hjärta: ”Ja, jag vill börja vandra på den (hebreiska) vägen. Visa mig, HERRE, din väg, jag vill leva i din sanning, jag vill vandra i din sanning!

Amen.

Olof Amkoff

Forts Inlägg kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen:

Re: Hebreiska rörelsen

Inlägg 5 kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen:

Långt igen, men häng i till slutet av mailet och ge synpunkter på dess innehåll, frågor, synpunkter och Bibelsammanhang.
--------------------------------------------------

Fick en påminnelse om hur glömsk jag är. Fick ett mail kring Dean Cozzen, att jag tidigare fått den profetian och gjort en kommentar redan på Min Åsikt.
-----

Från mailet:

Minns att jag redan för länge sedan för dig pekade på detta med Dean Cozzens och Lars Enarson, det finns också på ditt forum en tråd om detta med Dean Cozzens underliga "jumbojetprofetia".

En profetia som enligt min bedömning inte är "riktigt frisk" , mao , detta är enligt min mening frågan om en falsk förledande profetia , och jag anser också att man ska akta sig för de personer som "gillar och marknadsför" en sådan "snedprofetia"

Men alltså, Lars Enarson och Olof Amkoff gör tydligen en helt annan bedömning än vad jag gör när det gäller "jumbojetprofetian"
----

Alltså , vad driver Lars och Olof?

Predikar de faktiskt "en korsfäst Kristus, en som för judarna är en stötesten och för hedningarna en dårskap" ?

Står faktiskt Korset i centrum i deras verksamhet eller inte?

Vi vet att Paulus var Kristus centrerad

1 Kor 2

1. När jag kom till eder, mina bröder, var det också icke med höga ord eller hög visdom som jag kom och frambar för eder Guds vittnesbörd.


2. Ty jag hade beslutit mig för, att medan jag var bland eder icke veta om något annat än Jesus Kristus, och honom såsom korsfäst.


3. Och jag uppträdde hos eder i svaghet och med fruktan och mycken bävan.
-----------------


Jag ska här peka på hur du kommenterade en del av Dean Cozzens "profetia". Det värsta är att du troligen är rätt träffsäker i din diagnos.

Citat från ditt forum

Hebreiska rörelsen TWI

http://pub5.bravenet.com/forum/static/show.php?usernum=397410289&frmid=42&msgid=936263&cmd=show


Vidare sägs:

”Det är nu tid för den fullare uppenbarelsen av vem Gud och Jesus verkligen är. Han säger ’Jag vill att ni ansluter er till det Gamla Testamentets rot, men i fullhet och i den Helige Andes kraft så att ni kan hålla Lagen så som jag höll den, i samma Ande som den blev given, i återlösande kärlek och kraft’...”
---

HaFo:

Som att vi inte redan utifrån Guds Ord skulle ha haft den fulla uppenbarelsen, om vem Gud och Jesus verkligen är, så ska vi nu gå tillbaka till en lagträldom och genom att hålla lagen, bli lik Jesus!

Det är så vilset som det någonsin kan bli!! Under sken av att vara ändtidens enande, sanna stora väckelse, som ”gör bruden redo för att möta Kristus”.

Huga!!

HaFo


Slut citat från mailet

--------

HaFo:

Så kan det gå när man skriver var dag så fingrarna glöder, att man kan glömma en del av vad man redan fått information om och gett kommentar till.

Vad som känns bra är att jag tydligen då gjorde samma bedömning, som jag gör idag när jag ställs inför samma text, där jag redan gjort en kommentar som jag nu glömt.

Ta gärna del av innehållet på länken så framgår det mer vad som redan tidigare tilldragit sig under Min Åsikt kring dessa spörsmål. Och återkom gärna med synpunkter till innehållet på länken ovan från Min Åsikt och även till innehållet i detta mail.

--------------------------

Tycker mailskribenten även dessutom förmedlar tänkvärda synpunkter och viktiga Bibelord in i sammanhanget som jag återger här:

”Tror inte frälsningen hänger på om vi firar högtider eller inte

SKUGGBILD ÄR SKUGGBILD VERKLIGHET ÄR VERKLIGHET OCH VERKLIGHETEN ÄR KRISTUS

------


Kol 2

8. Sen till, att ingen får bortföra eder såsom ett segerbyte genom sin tomma och bedrägliga »vishetslära», i det att han åberopar fäderneärvda människomeningar och håller sig till världens »makter» och icke till Kristus.

9. Ty i honom bor gudomens hela fullhet lekamligen, och i honom haven I blivit delaktiga av den fullheten, i honom som är huvudet för alla andevärldens furstar och väldigheter.

16. Låten därför ingen döma eder i fråga om mat och dryck eller angående högtid eller nymånad eller sabbat.

17. Sådant är allenast en skuggbild av vad som skulla komma, men verkligheten själv finnes hos Kristus.

Gal 4

8. Förut, innan I ännu känden Gud, voren I trälar under gudar som till sitt väsende icke voro gudar.

9. Men nu, sedan I haven lärt känna Gud och, vad mer är, haven blivit kända av Gud, huru kunnen I nu vända tillbaka till de svaga och arma »makter», under vilka I åter på nytt viljen bliva trälar?

10. I akten ju på dagar och på månader och på särskilda tider och år.

11.Jag är bekymrad för eder och fruktar att jag till äventyrs har arbetat förgäves för eder.

Rom 3

19. Nu veta vi att allt vad lagen säger, det talar den till dem som hava lagen, för att var mun skall bliva tillstoppad och hela världen stå med skuld inför Gud;

20. ty av laggärningar bliver intet kött rättfärdigt inför honom. Vad som kommer genom lagen är kännedom om synden.

21. Men nu har, utan lag, en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittna om,

22. en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla dem som tro. Ty här är ingen åtskillnad.

23. Alla hava ju syndat och äro i saknad av härligheten från Gud;

24. och de bliva rättfärdiggjorda utan förskyllan, av hans nåd, genom förlossningen i Kristus Jesus,

25. honom som Gud har ställt fram såsom ett försoningsmedel genom tro, i hans blod. Så ville Gud -- då han i sin skonsamhet hade haft fördrag med de synder som förut hade blivit begångna – nu visa att han dock var rättfärdig.

26. Ja, så ville han i den tid som nu är lämna beviset för att han är rättfärdig. Härigenom skulle han både själv befinnas vara rättfärdig och göra den rättfärdig, som låter det bero på tro på Jesus.

27. Huru bliver det då med vår berömmelse? Den är utestängd. Genom vilken lag? Månne genom en gärningarnas lag? Nej, genom en trons lag.

28. Vi hålla nämligen före att människan bliver rättfärdig genom tro, utan laggärningar.

29. Eller är Gud allenast judarnas Gud? Är han icke ock hedningarnas? Jo, förvisso också hedningarnas,

30. så visst som Gud är en, han som skall göra de omskurna rättfärdiga av tro, så ock de oomskurna genom tron.

Forts Inlägg kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen

Re: Hebreiska rörelsen

Inlägg 6 kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen:


HaFo:

Svara också gärna på mina frågor och funderingar från mitt förra mail:
-----

En intressant tanke som framstår i ett av mailen, är att det inte är församlingen som är ”Bruden”, utan de pånyttfödda Judarna om jag förstår det rätt och Israel som är Bruden och det nya Jerusalem.

Det är en frågeställning som jag själv inte samlat in kunskap kring för att kunna säga bu eller bä till och som jag inte är färdig med, så ta gärna del av länken som anges och ge så gärna synpunkter ur den aspekten.

http://media.bibelfokus.se/docs/israel_judarna_3.html#Anchor-Lammets-11306

-------------------------------------------------

Frågor som jag bär på utifrån artikeln är även, när uppstod Guds församling avseende Guds församling under ”Hedningarnas tider” och ”församlingens tidsålder?
------

1. Enligt artikeln från TWI som jag återgav, så uppstod den församlingen, innan den första Kristna församlingen av pånyttfödda troende på Jesus kom tillsammans i Jerusalem – eller!?.

När var hur då?

2. Vad menas med ”våra Hebreiska rötter”, som vi ska söka oss tillbaka till? Har vi andra rötter än rötterna som går tillbaka till Kristus själv, som är ”Vinträdet” i sin person.

Är det ngt mer än en hjälplös förtröstan till den Han ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, är det ngt mer än förtröstan till offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset, som vi ska gå tillbaka till, för att vara inneslutna i vår ställföreträdes räddning av oss och för att vi skulle vänta Honom på ett rätt sätt?

Alltså vad menas egentligen med att vi ska gå tillbaka till våra Hebreiska rötter? Är det de Hebreiska rötterna som räddat oss eller är det Kristus själv, som hela världens frälsare och alla människors ställföreträdare som räddat oss? Och detta oavsett i vilken mån vi följer Toran?

Ska vi likväl förtjäna oss in i Guds gemenskap genom att följa Toran, lagen, de Judiska högtiderna, riterna, sedvänjorna, deras tideräkning etc. etc. för att vara godkända av Gud och rätt väntande Kristus ???

Då är det ju meningslöst med att Gud för Kristi skull inte tillräknar oss våra synder, utan tillräknar oss Kristi rättfärdighet (gjort oss rätt och färdiga inför sig själv) av nåd på grund av Hans förtjänst, där vi varken kan lägga ngt till eller dra ngt ifrån. Bara hjälplöst bejaka denna Guds räddning av oss.

Skymtar vi inte egentligen i denna text, ngt som på ett bedrägligt sätt vill nå oss och som Paulus går tillrätta med i Galaterbrevet, att åter försöka bli räddad genom lagens lydnad?
---------

Avfallet är för den Hebreiska rörelsen detsamma som att inte följa Toran och därför säges den vara laglös och avfallen som inte följer den.

Är det verkligen vad som Paulus menar med avfall att inte följa Toran och de Judiska högtiderna och deras tideräkning? Har inte avfallet att göra med otro på vem Jesus ÄR och förvanskning av betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!?

Detta blir sannerligen förvanskat i den Hebreiska rörelsen, om man menar att därtill behöver läggas ngt mer, som att efterfölja Toran för att ha sin sak klar med Gud och rätt vänta Kristus. Och som sagts i ett av ovanstående återgivna mail, så lyser samma lära som i Latter Rain igenom om att församlingen ska nå en viss nivå för att Kristus ska kunna komma tillbaka.

( Detta tillsammans med många andra läror i spåren efter Branham, som Manifasted Sons of God, Kingdom Dominion, Apostlarörelsen, Profetrörelsen, Joels arme etc. etc. Här framställer man sig nu i samma anda och anda som ”Elias bönearme”, som tydligen ska be fram den ”slutliga statusen”, som ”Bruden” behöver för att kunna möta Kristus och det genom att finna ”sina Hebreiska rötter”)

Man utger sig för att vara en slags fortsättning och tillbakagång samtidigt, till en sann kristen tro, som tar avstånd från avfallet. Samtidigt som man bara egentligen skapar ännu mer förvirring och i själva verket, själva i den falska anden, bara skapar en annan sida av avfallet för att så slutligen även de hälsa en annan, en i stället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare välkommen på arenan. Kan det bli mer sinnrikt framlagt av fienden till förförelse?

Detta är vad jag befarar, desto mer jag tar del av vad den ”Hebreiska rörelsen” egentligen förmedlar. BEKRÄFTA ELLER FÖRNEKA VAD JAG HÄR FÖRSÖKER SÄGA OCH VISA PÅ. ÄR JAG RÄTT ELLER FEL UTE? RYT TILL I SÅ FALL!!

HaFo

Forts Inlägg kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen:

Re: Hebreiska rörelsen

Inlägg 7 kring mailväxling om den Hebreiska rörelsen:


Har fått mailreaktioner kring dessa spörsmål.
-----

Med anledning av Enarsons påstående:

”Herrens församling existerade långt före pingstdagen i Apostlagärningarnas andra kapitel även om den ännu inte hade trätt fram i full härlighet innan dess. (Jfr t ex Apg 7:38 och Heb 11:39-40)”

Så ställde jag HaFo frågan om när Guds församling i den hednakristna församlingen under hedningarnas/församlingens tidsålder egentligen skedde, eftersom om jag förstår Enarson rätt(??), så kom till stånd långt innan människor genom tro på Jesus blev födda på nytt och uppfyllda av Guds Ande - eller!?.

Jag tror att Hebreiska rörelsen här är vilset ute, när man tydligen vill mena att man i de ”Hebreiska rötterna” och efterlevandet av Torhan, skulle återfinna Guds församling!

Fick ett mailsvar angående detta spörsmål, som jag är benägen att hålla med:
----

”När uppstod Guds församling?

I Joh 3:16 ser vi hur Gud sände sin ENFÖDDE SON. Men efter korset, försoningen och himlafarandet så kallas Han den FÖRSTFÖDDE (bland många). Efter den tidpunkten så föds människor in i Guds rike, och föds än idag. Det är det ljus jag fått i denna fråga.

------------------------------


Vilka är "de heliga"?

Vi som blivit kallade in i Guds nåd, kallade tillbaka till Hans härlighet (motsatsen är Rom 3:23).Vi har blivit kallade med en helig kallelse. Det är den pånyttfödda församlingen som är de heliga. Här spelar det ingen roll om man är jude eller grek, barbar eller skyt. Man ser i flera av inledningsfraserna i NT hur Paulus hälsar alla de heliga i församlingar som bor kringspridda på olika platser.”

--------------

På min fråga om den Hebreiska rörelsens påstående att avfallet i Bibeln är vad som menas med att inte följa Tohran och min undran om inte avfallet handlar om förvanskning av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade kropp och blod på korset, så fick jag via mail följande kommentar, där jag nog är benägen att anse att den ”förbjudna maten” dukas upp av Hebreiska rörelsen:
----

Mailet:

”Avfall, laglöshet har i grundtexten betydelsen förbjuden mat. Jesus skall vara vår mat, inte något halvfabrikat från avgrunden. se länk.

http://www.elvorochjanne.se/hebreiska-grekiska/GK458_Anomia.html ”

--------------


Återger ännu från mail, som visar på hur människor ställer sig avvisande till vad Enarson, Almkoff och Hebreiska rörelsen framför:

Mail 1: ”Olof Amkoff har en slags vacklande hållning när det gäller "hebrew movement" och evangelium. Ena stunden predikar han Jesus Kristus på ett sunt sätt, för att veckan efter predika Hebreiska rötter-läran. Vet ej vad det beror på. Han predikade nyligen om att Jesu återkomst hänger på 144000 judar(?)”
----

HaFo kommentar:

Jesu sanna tillkommelse har inget att göra med vilka förberedelser som människor åstadkommit etc. Han kommer när det är rätt tid för det. D.v.s. när människorna blivit euforiskt bedragna av plagiatet och det mitt i vad människor kallar för ”ljus” och ”väckelse”, ”Gudsupplevelser”, mirakler och under, men som leder fram mot det totala becksvarta mörkret och kaoset och det inte längre finns ngn annan lösning för människan, än att den sanne världsfrälsaren träder fram, då kommer Han. Och det utan några som helst bistånd från människor, nationer, ”Brudar”, Hebreiska rötter etc. etc.

Det är människans högmod och ”besserwisser kristna ledare”, som för att framstå som ngt ”lite extra” och mer kunniga och insatta, som förmedlar slikt!!
--------------

Mail 2

”Jag har läst igenom Enarssons och Amkoffs texter tidigare, och läste dem nu igen, och samma tankar jag fick förut fick jag nu också.

En sak som slår mig vad gäller Enarssons undervisning. Han kan inte ha någon större tilltro till Herren, om han inte räknar med att Herren vakar över Sitt Ord (det står så i Bibeln om jag inte har helt fel) och över Sin hjord, dvs. alla dem som Fadern gett till Honom.

Jag har en sådan tro att jag är helt viss om att sedan de första kristna har Herren sett till att det alltid funnits några som följt Honom. I Joh 14:26 säger Jesus att Fadern ska sända Hjälparen, den Helige Ande, som ska lära oss allt och påminna oss om allt vad Jesus sagt.

Han säger det till Sina lärjungar, men jag är helt övertygad om att Han säger samma sak till oss. Om nu alla hednakristna sedan början inte följt torahn, som jag förstår Enarsson menar, då borde det rent logiskt inte finnas några levande kristna idag.

För då hade kristendomen förvanskats totalt. Och då följer även att Enarsson är på fel spår, faktiskt. Men jag tror att Herren har lett människor rätt. Inte alla, många har valt köttets väg, då som nu.

Jag fick för ett tag sedan orden om att Hjälparen, den Helige Ande, skulle påminna mig om vad Jesus hade sagt. Och det jag ständigt påminns om är att jag ska tro på Jesus, följa Honom, förbli i Honom och lita på Honom. Det är vad som gäller, ingenting annat. Bara Jesus, Jesus, Jesus.

Vad gäller Amkoffs predikan, särskilt "Den laglösa kyrkan", var den inte uppbygglig för mig. Den gav mig obehagskänslor. När det blir så för mig, då tror jag inte det är från Herren.

Det finns ett ord i 2 tim 1, vers 7, om den Ande som Gud har gett oss. Den gör oss inte försagda, eller som det står i King James Version, det är inte fruktans ande utan den är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.

Jag tror att Guds Ande ger mig vägledning om vad som är rätt och fel, vad som leder till liv och till död. En predikan som har en hotfull ton utan Guds nåd, den är inte från Herren.

Jag blir upprörd i mitt inre över det här bedrägeriet. För det är ett bedrägeri, det är jag helt övertygad om. Att leda människor bort från Jesus, det är vad de olika rörelserna handlar om. Jag brukar säga: om jag ska vända tillbaka till nånting så är det till Jesus om jag kommit bort från Honom. Jag kan inte vända mig mot någon eller något annan om jag vill bli räddad.”
-------------

HaFo kommentar:

Jag är benägen att hålla med mailskribenten, att vi här har att göra med bedrägeri angående vad den Hebreiska rörelsen och dess representanter framför!
-------

Fick också ett svar på min fråga om vad, vem som egentligen är Kristi Brud, församlingen eller som en mailskribent tidigare angav att det skulle handla om Isreael som då också skulle utgöra det ”Nya Jerusalem” om jag förstått rätt från länken:

http://media.bibelfokus.se/docs/israel_judarna_3.html#Anchor-Lammets-11306

(Studera gärna innehållet på länken – ngt som jag ännu inte själv hunnit göra i detalj – och ge så synpunkter)

Synpunkter på detta från ett mail (Där jag uppmanar mailskribenten att ta del av länken ovan):
-----

Från mailet:

”Ang Bruden, det skulle vara av intresse, på vilka bibliska grunder man stödjer sig på om man menar att Jesu Kristi församling inte skulle vara bruden.

För mej låter det isåfall märkligt om församlingen inte skulle vara bruden, när man tittar på 2 kor. 11:2 Matt.9:15 Mark.2:19 Luk.5:34.

I Uppenbarelseboken 19:7 och 21:9 nämns Lammets bröllop och även bruden och Lammets hustru. Om det är utifrån det man menar skulle vara de pånyttfödda Judarna och Israel som är bruden så och det nya Jerusalem, och att endast de och inga andra, dvs församlingen inte skulle räknas till bruden låter lite konstigt.”

Slut från mailet
-------


HaFo:

Fortsätt gärna med att besvara och kommentera mina frågor och synpunkter kring vad Hebreiska rörelsen förmedlar som jag återgett i mailen tidigare. Besvara gärna varje fråga och påstående.
----

Vad menas med ”våra Hebreiska rötter”, som vi ska söka oss tillbaka till? Har vi andra rötter än rötterna som går tillbaka till Kristus själv, som är ”Vinträdet” i sin person.

Är det ngt mer än en hjälplös förtröstan till den Han ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, är det ngt mer än förtröstan till offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset, som vi ska gå tillbaka till, för att vara inneslutna i vår ställföreträdes räddning av oss och för att vi skulle vänta Honom på ett rätt sätt?

Alltså vad menas egentligen med att vi ska gå tillbaka till våra Hebreiska rötter? Är det de Hebreiska rötterna som räddat oss eller är det Kristus själv, som hela världens frälsare och alla människors ställföreträdare som räddat oss? Och detta oavsett i vilken mån vi följer Toran?

Ska vi likväl förtjäna oss in i Guds gemenskap genom att följa Toran, lagen, de Judiska högtiderna, riterna, sedvänjorna, deras tideräkning etc. etc. för att vara godkända av Gud och rätt väntande Kristus ???

Då är det ju meningslöst med att Gud för Kristi skull inte tillräknar oss våra synder, utan tillräknar oss Kristi rättfärdighet (gjort oss rätt och färdiga inför sig själv) av nåd på grund av Hans förtjänst, där vi varken kan lägga ngt till eller dra ngt ifrån. Bara hjälplöst bejaka denna Guds räddning av oss.

Skymtar vi inte egentligen i denna text, ngt som på ett bedrägligt sätt vill nå oss och som Paulus går tillrätta med i Galaterbrevet, att åter försöka bli räddad genom lagens lydnad?
---------

Avfallet är för den Hebreiska rörelsen detsamma som att inte följa Toran och därför säges den vara laglös och avfallen som inte följer den.

Är det verkligen vad som Paulus menar med avfall att inte följa Toran och de Judiska högtiderna och deras tideräkning? Har inte avfallet att göra med otro på vem Jesus ÄR och förvanskning av betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!?

Detta blir sannerligen förvanskat i den Hebreiska rörelsen, om man menar att därtill behöver läggas ngt mer, som att efterfölja Toran för att ha sin sak klar med Gud och rätt vänta Kristus. Och som sagts i ett av ovanstående återgivna mail, så lyser samma lära som i Latter Rain igenom om att församlingen ska nå en viss nivå för att Kristus ska kunna komma tillbaka.

( Detta tillsammans med många andra läror i spåren efter Branham, som Manifasted Sons of God, Kingdom Dominion, Apostlarörelsen, Profetrörelsen, Joels arme etc. etc. Här framställer man sig nu i samma anda och anda som ”Elias bönearme”, som tydligen ska be fram den ”slutliga statusen”, som ”Bruden” behöver för att kunna möta Kristus och det genom att finna ”sina Hebreiska rötter”)

Man utger sig för att vara en slags fortsättning och tillbakagång samtidigt, till en sann kristen tro, som tar avstånd från avfallet. Samtidigt som man bara egentligen skapar ännu mer förvirring och i själva verket, själva i den falska anden, bara skapar en annan sida av avfallet för att så slutligen även de hälsa en annan, en i stället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare välkommen på arenan. Kan det bli mer sinnrikt framlagt av fienden till förförelse?

Detta är vad jag befarar, desto mer som jag tar del av vad den ”Hebreiska rörelsen” egentligen förmedlar. BEKRÄFTA ELLER FÖRNEKA VAD JAG HÄR FÖRSÖKER SÄGA OCH VISA PÅ. ÄR JAG RÄTT ELLER FEL UTE? RYT TILL I SÅ FALL OM JAG ÄR FEL UTE!!

Återkommer snart med ännu en predikan av Enarson som tillsänts mig och ger min kommentar därtill.

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen

Fick mig tillsänt ett mail med information kring vad Elia bönearme under ledning av Enarson presenterar, som jag här förmedlar och ger så min kommentar efteråt till innehållet.

Det är så pass långt, så jag gör det till 2 inlägg
------

Inlägg 1 kring Elia bönearme
----------

Undervisning 10-05 TWI Skandinavien Mar 19, 2010

Stötestenen som kommer att bli den underbara hörnstenen! Del 4
----

”Har ni inte läst det här stället i Skriften: ’Den sten som byggnadsarbetarna kastade bort har blivit en hörnsten. Herren har gjort detta, och underbar är den i våra ögon’.” (Mark. 12:10-11)

I del 3 i denna serie nämnde vi att Gud först av allt är alltings Skapare. Skriften gör det väldigt klart att Gud skapade allt genom Sitt Ord. Detta Ord blev senare kött i Jeshua. Vi läser om honom:

”Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till." (Joh 1:3) "Han är till före allting, och allt består genom honom.” (Kol. 1:16-17)

Inte endast har allting skapats genom Jeshua. Idag sitter han på högra sidan om Majestätet och ”uppehåller allt genom sitt mäktiga ord.” (Heb. 1:3)

Detta är en uppgift som endast är reserverat för Gud. Jeshua är en del av Guds egen identitet. Han är en del av Guds väsen.

Men det betyder inte att Jeshua är densamme som Fadern. De är ett, men de är uppenbarligen inte samma person. Fadern lämnade inte sin tron i himlen när Jeshua föddes.

För att kunna förstå vem Gud är behöver vi titta på det hebreiska ord som används för att beskriva Gud såsom ett.
----

Gud är echad inte yachid

”Hör, Israel! HERREN, vår Gud, HERREN är en.” (5 Mos. 6:4) Enligt vår mästare är detta det viktigaste budet i hela Skriften. Det är den absolut grundläggande trosbekännelsen på Israels Gud. På hebreiska kallas denna bekännelse för Sh’ma.

”En av de skriftlärda som hörde dem diskutera fann att Jesus hade gett dem ett bra svar. Han kom fram till honom och frågade: ’Vilket är det största av alla buden?’ Jesus svarade: "Det största är detta:

Hör Israel! Herren, vår Gud, Herren är en, och du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft.” (Mark. 12:28-30)

“Det är signifikant att yachid, inte används i bekännelsen av Guds enhet i Sh’ma”

Det hebreiska ord som används för ”en” i Sh’ma är ordet echad. Precis som på svenska kan echad betyda en singulär, odelbar enhet men även en sammansatt enhet som t.ex. i 1 Mos. 2:24 där det talas om man och hustru som är ett.

”Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött.” Det är med denna betydelse som ordet echad används första gången det förekommer i bibeln.

Den bokstavliga översättningen av 1 Mos. 1:5 säger, ”Och det var kväll, och det var morgon – en dag.” Kvällen och morgonen utgör tillsammans en, echad, dag.

Som kontrast till echad, har det hebreiska språket ett annat ord för ett som betyder en odelbar enhet. Det är ordet yachid.

I Toran används ordet yachid bara i 1 Mos. 22 om Isak, Abrahams ende son, en talande förebild på den utlovade Messias, Guds ende Son.

Det är signifikant att detta ord för ett, yachid, inte används i bekännelsen av Guds enhet i Sh’ma. Gud är inte yachid. Han är echad.

Detta är mycket viktigt för det löser mysteriet om hur Fadern och Sonen båda kan vara Gud, och Gud fortfarande är en.

Tillsammans är de echad precis som man och hustru är echad. Men Fadern och Sonen är inte detsamma, lika lite som man och hustru är detsamma, även om de är ett.
----

Guds pluralitet i Tanach

Det mest använda hebreiska ordet för Gud är elohim. Det är ett pluralt ord även om det oftast inte betraktas som syftande på pluralitet. Exakt samma ord används även vid vissa tillfällen i strikt singulär betydelse.

Judiska rabbiner är mycket ovilliga att säga att Gud kan förstås som något annat än singulärt. ArtScroll-kommentaren till Daniels bok nämner dock två ställen i bibeln där Gud enligt Midrash Tanchuma omnämns i pluralform.

Första stället är i 1 Mos. 1:26 och det andra i Jos. 24:19 där det i den hebreiska texten bokstavligen står, ”Josua sade till folket: ’Ni kan inte tjäna HERREN, för han är heliga Gudar. Han är en nitälskande Gud’.”

Låt oss titta på det första exemplet i 1 Mosebok. Det handlar om skapelseberättelsen där vi finner att både Gud och människa tydligt omnämns i både singularis och pluralis.

”Gud sade: ’Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden.’

Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.

…När Gud skapade människor gjorde han dem lika Gud. Till man och kvinna skapade han dem. Han välsignade dem och gav dem namnet människa den dag de skapades.” (1 Mos. 1:26-27; 5:1-2)
----

Först står det ”Låt oss göra människor till vår avbild”. Sen står det ”Och Gud skapade människan till sin avbild”. Det är uppenbart att det refereras till Gud både i plural och singular i detta bibelställe.

Vi finner samma omkastning mellan singular och plural angående människan i samma bibelställe. Det står, ”Gud skapade människan” och ”han gjorde honom”, och sedan ”Han skapade dem” och ”kallade dem”. Sista meningen säger, ”…han gav dem [pluralis] namnet ’människa’ [singularis]”.

Precis som Gud är både singular och plural, är även människan det för människan skapades till Guds avbild.

Precis som man och hustru har olika roller att spela, även om de är echad och båda kallas människa, har Fadern och Sonen olika roller att spela även om de är echad och båda utgör Gud.

Mannen är hustruns huvud. På samma sätt är Gud Fadern Messias huvud, se 1 Kor. 11:3. Messias omtalas ofta som ”YHWH-s Tjänare”. Jeshua är fullständigt underordnad Fadern, precis som hustrun är kallad att underordna sig sin man.
----

I del 3 citerade vi Psalm 33:6, ”Himlen är skapad genom HERRENS ord, alla dess härskaror genom hans muns ande”.

Här nämns tre saker: YHWH, hans Ord och hans Ande. Så vi ser i denna vers att himlarna skapades av YHWH, hans Ord och hans Ande, dvs. Fader, Son och Helig Ande.

På samma sätt presenterar de tre första verserna i bibeln omedelbart oss för Fadern, den Helige Ande och Ordet (Sonen). Alla tre är en del av Guds eviga varelse, den som Gud är.

”1 I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. 2 Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. 3 Gud sade: ’Varde ljus!’ Och det blev ljus.” (1 Mos. 1:1-3)
-------

Gud är evig

När Gud kallade Mose att föra ut Israel ur Egypten, frågade Mose Gud om hans namn. I Skriften indikerar ett namn bärarens karaktär. Mose ville veta vem Gud är.

”’När jag kommer till Israels barn och säger till dem: Era fäders Gud har sänt mig till er, och de frågar mig: Vad är hans namn? vad skall jag då svara dem?’ Gud sade till Mose:

’JAG ÄR DEN JAG ÄR’. Och han sade vidare: ’Så skall du säga till Israels barn: JAG ÄR har sänt mig till er’.” (2 Mos. 3:13-14)

Guds egennamn är ”JAG ÄR DEN JAG ÄR,” vilket också kan översättas med ”JAG KOMMER ATT VARA DEN JAG KOMMER ATT VARA”. Gud är unik. Han är den ende som är evig. Han existerade före allting och kommer för alltid att vara.

I Johannes 8:58 läser vi, ”Jesus svarade: ’Amen, amen säger jag er: Jag Är, redan innan Abraham blev till.’” "Jesus sade till dem: 'Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Förrän Abraham blev till, är jag.'" (1917 års övers.)

Det är omöjligt att förstå Jesu uttalande här på något annat sätt än att han också gör anspråk på att vara evig.

Han säger inte endast att han var före Abraham, utan att han är före Abraham. Han existerade före Abraham eller någon annan mänsklig varelse föddes, precis som vi läser i Joh. 1:15,

”Johannes vittnar om honom och ropar: ’Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig är före mig, eftersom han var före mig’.”

Återigen ser vi i Johannes 8 att reaktionen på Jesu uttalande att han är före Abraham, var omedelbar.

Följande vers säger, ”Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus drog sig undan och lämnade tempelplatsen.” (Joh. 8:59)
----

Ingen utom Gud är evig! Jeshuas uttalande var därför en uppenbar hädelse i deras öron och eftersom straffet för hädelse i Toran är stening, plockade de omedelbart upp stenar för att döda honom.

Tidigare i texten hade Jeshua själv understrukit allvaret i frågan genom att säga, ”Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder.” (Joh. 8:24) 1917 års översättning lyder "om I icke tron att jag är den jag är, så skolen I dö i edra synder."

Att hävda att man är evig, är förvisso att göra anspråk på att vara lik Gud. Det är en otroligt allvarlig sak. Antingen är Jeshuas anspråk sant, eller också är han en lögnare. Det finns inget mellanting här. Om vi inte tror att han är den han säger sig vara, kommer vi att dö i våra synder.
----

Gud är helig

Guds viktigaste attribut är att han är helig. Helig är en religiös term vars innebörd är dold för många kristna. Ordet betyder helt enkelt ”avskild”.

Att Gud är helig betyder att ingen är som honom. Det finns ingen vid sidan om honom. Ingen kan jämföras med honom. Han är avskild från allting annat och alla andra. Detta är oerhört viktigt för att förstå vem Jeshua är.

Låt oss se på några uttalanden om Guds helighet i Jesaja bok.

”Vem vill ni då likna mig vid, så att jag skulle vara som han? säger den Helige. Lyft upp era ögon mot höjden och se: Vem har skapat allt detta?” (Jes. 40:25-26)

”Så säger Gud, HERREN, han som har skapat himlen och spänt ut den, han som har utbrett jorden med allt som växer där, han som har givit liv åt folket som bor där och ande åt dem som vandrar på den. …Jag är HERREN, det är mitt namn. Jag ger inte min ära åt någon annan.” (Jes. 42:5,8)

”Jag, jag är HERREN, förutom mig finns ingen frälsare.” (Jes. 43:11)

”Jag, HERREN, är den som har gjort allt, den som ensam har spänt ut himlen och brett ut jorden. Vem var med mig?” (Jes. 44:24)

”Jag är HERREN och det finns ingen annan. Utom mig finns ingen Gud. Jag spände bältet om ditt liv, fastän du inte kände mig, för att man skulle förstå både i öster och väster att det inte finns någon utom mig. Jag är HERREN och det finns ingen annan.” (Jes. 45:5-6)

”Ty så säger HERREN, han som har skapat himlen, han som ensam är Gud, som har format jorden och gjort den. Han som har berett den har inte skapat den till att vara öde utan format den till att bebos:

Jag är HERREN, och det finns ingen annan.” (Jes. 45:18)

”Med vem vill ni likna och jämföra mig, med vem vill ni jämställa mig, så att jag skulle likna honom?” (Jes. 46:5)

”Kom ihåg det som har hänt i det förgångna, ty jag är Gud, och det finns ingen annan Gud, ingen som jag.” (Jes. 46:9)

”För min egen skull, ja, för min egen skull gör jag det, ty hur skulle jag kunna låta mitt namn bli ohelgat? Jag ger inte min ära åt någon annan.” (Jes. 48:11)
------

Om och om igen upprepas det att det finns ingen Gud, ingen Skapare och ingen Frälsare förutom YHWH. I motsats till grekiskt tänkande och hednisk mytologi, har det judiska folket bara en Gud.

Medan det inte finns några ”halvgudar” eller ”gudar i övergångs-stadium” i Skriften, har hedningarna ofta en överordnad Gud som regerar över ett pantheon av ”mindre” eller ”lägre” gudar.

Detta är absolut främmande för bibeln och för hebreiskt tänkande.
----

Vi kan se väldigt klart från många bibelställen att Jeshua/Jesus är mer än bara en människa. Kyrkofadern Origenes var skolad i grekisk filosofi. Grundat på sitt grekiska tänkande försökte han förklara att Jesus är Gud, men inte på samma sätt som Gud Fadern är Gud. Jesus är Gud, men i mindre utsträckning än Fadern. Denna ide’ är hednisk och inte i linje med Skriften.
----

“I Jeshua Messias är det Guds eget liv, hans eget eviga liv som har uppenbarats i mänsklig form”
I hebreiskt tänkande som baserar sig på Skriften, finns det bara två möjligheter:

antingen är Jeshua bara en människa, vilket gör hans många uttalanden om likhet med Gud, till hädelse.

Eller är Jeshua en del av Guds egen identitet i form av Guds Ord som blev kött. Hebreiskt tänkande lämnar inget utrymme för någonting emellan Gud och hans skapelse!
------

Några hävdar att Jeshuas enhet med Fadern är endast en enhet till vilja och syfte, och inte till substans, och att vara Guds Son är bara en titel för Messias.

Som vi sagt tidigare har bibeln väldigt lite att säga om vad Gud består av eller hans substans. En sak kan vi dock vara säkra på. I Jeshua Messias är det Guds eget liv, hans eget eviga liv som har uppenbarats i mänsklig form.

”Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi skådade och med våra händer rörde vid - om Livets Ord är det vi vittnar.

Ja, livet uppenbarades, vi har sett det och vittnar om det och förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern och uppenbarades för oss.” (1 Joh. 1:1-3)

Att vara Guds Son är förvisso inte bara en titel. Som vi läser här var det Guds eget liv som blev kött och blod och uppenbarades genom Jeshua från Nasaret.

”Han sade till dem: ’Ni är nerifrån, jag är ovanifrån. Ni är av den här världen, jag är inte av den här världen.

Därför sade jag till er att ni kommer att dö i era synder. Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder’. De frågade: ’Vem är du då?’ Jesus svarade: 'Begynnelsen, något som jag också har sagt er.'” (Joh. 8:23-25)

”Den som förnekar Sonen har inte heller Fadern. Den som bekänner Sonen har också Fadern.” (1 Joh. 2:23)

Forts Inlägg kring Elia bönearme

Re: Hebreiska rörelsen

Inlägg 2 kring Elia bönearme
------------

Jeshua är stötestenen som en gång kommer att bli hörnstenen. Vid sitt sista besök i templet sa han till det judiska ledarskapet,

”Har ni inte läst det här stället i Skriften: Den sten som byggnadsarbetarna kastade bort har blivit en hörnsten. Herren har gjort detta, och underbar är den i våra ögon.” (Mark. 12:10-11)

Det hebreiska ordet för hörnsten är even rosh pinah som även kan översättas med ”slutsten”. Det kan både referera till hörnstenen i en grund, men även till den slutstenen högst upp som i ett valv som uppehåller hela strukturen och håller den samman.
---------------

Hörnstenen blev förkastad. Byggnaden kan varken fullbordas eller hållas samman innan den kommit på plats. Vi ber och väntar på den dagen då Jerusalem kommer att säga till Jeshua från Nasaret,

”O, HERRE, fräls! O, HERRE, låt allt lyckas väl! Välsignad vare han som kommer i HERRENS namn!” (Ps. 118:25-26)

”Amen, kom, Herre Jesus!” (Upp. 22:20)
--------------------

Striden om Jerusalem

Här kommer böneämnena från förra veckan. (Se Bönebrevet 10-04!)

Bed om frid, enhet och välgång för Jerusalem!

”Önska Jerusalem frid! Må det gå dem väl som älskar dig. Må frid råda inom dina murar, välgång i dina palats. För dina bröders och vänners skull vill jag önska dig frid. För HERRENS, vår Guds, hus skull vill jag söka ditt goda. (Ps 122:6-9)
--------

Bed om visdom för premiärminister Netanyahu så att han kan stå stark mot de internationella hoten och påtryckningarna för att dela Jerusalem!

"HERRE, gå till rätta med dem som går till rätta med mig, strid mot dem som strider mot mig. Tag sköld och rustning, och kom till min hjälp.” (Ps 35:1-2)
---------

Bed att världsledarna låter varna sig så att de inte vänder sig mot Jerusalem!

”Varför rasar hednafolken, varför tänker folken fåfängliga tankar? Jordens kungar reser sig och furstarna rådslår med varandra mot HERREN och hans Smorde.

… Han som bor i himlen …talar till dem i vrede, i glödande harm förskräcker han dem: "Det är jag som har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg."

…Handla nu vist, ni kungar, låt varna er, ni domare på jorden! Tjäna HERREN med fruktan och gläd er med bävan! Ge Sonen hyllningskyss, så att han ej blir vred och ni går under på er väg, ty snart kan hans vrede upptändas. Saliga är alla som flyr till honom. (Ps 2:1-2,4,6,10-12)
----

Bed att Gud gör ett mirakel och förändrar Silwans araber i hjärtat så att de fortsätter vara vänligt inställda till Israel och stöder projektet! Bed om frälsning och väckelse!

"Se, jag är HERREN, allt kötts Gud. Skulle något vara omöjligt för mig? (Jer 32:27)
----

Bed att det judiska folket ska vända åter till sin Gud, sin Tora och sitt land!

”När allt detta kommer över dig, välsignelsen och förbannelsen som jag har förelagt dig, och du lägger detta på ditt hjärta bland alla de hednafolk dit HERREN, din Gud, fördriver dig, och du vänder om till HERREN, din Gud, och lyder hans röst, i allt vad jag i dag befaller dig, du och dina barn, av hela ditt hjärta och av hela din själ,

då skall HERREN, din Gud, göra slut på din fångenskap och förbarma sig över dig. HERREN, din Gud, skall då åter samla dig från alla folk, dit han har skingrat dig.

Även om dina fördrivna skulle vara vid himlens ände, skulle HERREN, din Gud, samla dig därifrån och hämta dig därifrån. HERREN, din Gud, skall föra dig in i det land som dina fäder har haft till besittning, och du skall besitta det. Han skall göra dig gott och föröka dig, mer än dina fäder.” (5:e Mos. 30:1-5)
-----

Bed att det judiska folket återinympas i sitt eget träd genom tron på Messias Yeshua!

”HERREN, din Gud, skall omskära ditt hjärta och dina efterkommandes hjärtan, så att du älskar HERREN, din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ. Då skall du få leva.

Och HERREN, din Gud, skall lägga alla dessa förbannelser på dina fiender och på dem som hatar och förföljer dig. Du skall på nytt lyssna till HERRENS röst och följa alla hans bud som jag i dag ger dig. (5:e Mos. 30:6-8)

Bed att Guds änglar ska beskydda Israel och Jerusalem!
”Ty från Jerusalem skall en kvarleva gå ut, de räddade från Sions berg. HERREN Sebaots nitälskan skall göra detta. Ty jag skall skydda och rädda denna stad för min och min tjänare Davids skull." (Jes. 37:32,35)
-----------

Bed att Gud i sin nåd och barmhärtighet över Israel ska uppenbara Messias för dem!

”Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde.” (Sak. 12:10)
---

Gud välsigne dig som väktare på Jerusalems murar!

Lars och Harriet Enarson
-------------------------------------

HaFo kommentar:

Kan egentligen bara hålla med Enarson vad han idag förmedlar kring Gudsbilden och vem Jesus ÄR.

(Men varför bär jag ändå på frågetecken och en gnagande oro över att det fortfarande är ngt som inte stämmer med vad Enarson framför?? Även om det allt synes vara så riktigt idag kring Gudsbilden. Är det ngn mer som gör samma upplevelse?)

Ge gärna kommentar kring vad Enarson framför!
----

Den enda formulering som ger mig frågetecken kring Gudsbilden är

(?)
”Precis som man och hustru har olika roller att spela, även om de är echad och båda kallas människa, har Fadern och Sonen olika roller att spela även om de är echad och båda utgör Gud.

Mannen är hustruns huvud. På samma sätt är Gud Fadern Messias huvud, se 1 Kor. 11:3. Messias omtalas ofta som ”YHWH-s Tjänare”. Jeshua är fullständigt underordnad Fadern, precis som hustrun är kallad att underordna sig sin man.”
(?)
-----

HaFo:

Spelar Gud bara olika roller som ”Jesus only läran hävdar”? Är inte Jesus Gud och jämlik Gud, utan en slags underordnad gudomsperson i hierarkin av Gud Fadern, Gud Sonen och Gud Anden, som trosförkunnelsen lär? Det är frågor som här uppstår.

Jag får nästan dåligt samvete, när jag måste säga att jag inte erfar ngn verklig ånger över att Enarson menar sig tidigare ha förmedlat villfarelse, varit en falsk profet och falsk lärare och nu menar sig vara renlärig kring vem Jesus ÄR.

Är det inte samma ton av att jag vet och kan som nu igen bara dyker upp i en skepnad som ska vara rumsren? Hoppas att jag tar innerligt fel!! Hoppas Hoppas! Men måste ändå för att vara ärlig vara öppen med mina funderingar, så att Enarson själv och andra kan ge sina synpunkter och kommentarer.
-------

Mitt andra frågetecken kring vad Enarson framför är följande:

Är hans bejakande av det Judiska folket och Israels nation, ngt som verkligen i slutändan bejakar den sanna Kristi tillkommelse och Israels sanna ingående i sin kallelse och uppgift?

Eller är det ett bejakande av det falska plagiat av det Judiska folkets och Israels nations bejakande och bedrägliga intråckling i den falske världsfrälsarens framträdande?

Är de Bibelcitat som han anger helt i varje detalj adekvat till den tid vi har framför och vad Enarson menar dem styrka och beskriva inför framtiden kring det Judiska folket?
-----

Ända sedan jag började undra över LO:s engagemang för det Judiska folket och Israel som nation, så har jag ställt mig frågan:

Hur kan det komma sig att den falska ande som ligger bakom trosförkunnelsen, skulle kunna bejaka på ett rätt sätt det Judiska folket och Israel som nation.

Jag börjar allt mer undra om inte, att vad som där förbereds är ett falskt skeende och plagiat av Judarnas slutliga kallelse och uppgift, med en falsk gruppering av Judar, som ansluter sig till avfallet i kristenheten och det framställs, som att nu är det väckelse bland Judarna och förberedelsen för att Kristus har skett, "Bruden är redo", så att Han kan komma tillbaka.

Men jag tror inte att Judarnas väckelse i stor skara kommer att ske, förrän den sanne Kristus (och inte plagiatet som föregår det sanna skeendet) träder fram.
----

Mitt frågetecken angående Enarson gäller alltså fortsättningvis:

Vilket skeende är det som han förbereder?

Är det plagiatet av en falsk Messias framträdande och ett falsk ”Judisk väckelse”, som ansluter sig till det andliga avfallet (som kommer att ses som en stor världsväckelse), med en ”förberedd ’egentligen falsk’ Brud”, av avfallen kristenhet och däri ”inympade falska judar” (skökan), som leds in under den falske Profetens och en annan, en istället för Kristus, den falske världsfrälsarens ledarskap?

Eller är det Judarnas verkliga sanna väckelse och Kristi sanna tillkommelse, varefter väckelsen bland Judarna då sker i stor skala, som Enarson och ”Elia bönearme” förbereder, samtidigt som de avslöjar, varnar för och tar avstånd från alla de rörelser och skeenden på den andliga arenan idag, som har till uppgift att förbereda människors sinnen och hjärtan till att hälsa plagiatet av Kristus välkommen?
----

Min tro, är att den sanne Kristus kommer inte när ”Bruden” (vare sig det handlar om enbart församlingen, eller om enbart Judar eller om troende Judar och troende hedningar tillsammans), nått en viss status och utveckling.

(Det finns ingen större status eller utveckling för dem som hör Kristus till, än den status de fick inför Gud, då Han ropade det är fullbordat, förlåten rämnade och vägen till Guds gemenskap var öppen, genom att Gud då, när människan var förenad/försonad med Gud i sin ställföreträdares, Kristi persons av Gud och människa förenade blodsoffer på korset.

Då när ”Gud var i Kristus och försonade människan med sig själv och inte därefter tillräknar människan hennes synder”, utan tillräknar henne Kristi rättfärdighet av nåd genom tro på Jesus, därigenom att synden INFÖR Gud (utan att den fördenskull ännu här i tiden, är utplånad i människans väsen) är utplånad i Kristi blodsoffer.)
-----

Jag tror att den sanne Kristus kommer när det är som mörkast för både församlingen (Jesus undrar om Han ska finna tro, när Han kommer) och det Judiska folket (”Endast en kvarleva”).

Men det kommer att föregås av ett plagiat som ser väldigt ljust ut för en bedragen, avfallen kristenhet och Judar som blivit indragna i det avfallet.

Där det kommer att råda frid, fred och samverkan över alla plan och områden. Som om Guds rike landat. Och det är det bedrägeriet, vi som kristna nu inte får falla för, utan som vi nu står inför och behöver vara beredda att möta, varna för, avslöja och ta avstånd ifrån.
----

Det är vad jag tror och ”har fått för mig”. Och är jag då vilset ute, så hoppas jag att det finns människor som ryter till, korrigerar mig och visar mig att Bibeln säger att en sådan varning ska vi inte alls syssla med, utan att det bara är Bibelstridiga fantasier att göra det, när jag gör det.

Det är massor som kan Bibeln bättre än vad jag gör och är jag helst vilset ute som gör denna varning och menar att det är vad vi som kristna nu har framför oss, så rätta mig snälla!

Jag vill inte vara vilset ute eller vilseleda!! Men jag vill inte heller dra mig undan att förmedla vad jag upplever som lagt på mitt hjärta. Är det fienden som lagt det på mitt hjärta, så stoppa mig i vad jag framför!!

Stämmer det med Skriften, så visa gärna ur den vad som kan bekräfta, vad som nu tynger mitt hjärta att förmedla.

------------------------------------------

Sänder kopia till Enarson som har all möjlighet att kommentera och ge synpunkter.

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen

Sätter in en mailväxling som hör hemma under detta ämne:
------

Tack för funderingar Hasse! (sänder kopia av mailväxlingen till några som kan vara intresserade och kanske har synpunkter och Bibelkunskap att bifoga)

Sätter därför först Ditt mail:
-----

Det är inga lätta frågor Harry, precis som du säger. Och nog är vi i avslutningens tidsålder, dvs slutet av nådens tid, när mörkret allt mer tätnar, vi ser tidstecknen.

Vi kommer nog att med rask takt gå in i en tid med ännu mer problem på alla områden. Problem som mänskigheten inte vet hur man ska få bukt med, i det läget kommer antikrist att framträda som en "hjälte" på värlsarenan, och mänskligheten kommer att hylla honom som den som lyckades skapa fred och få bukt med alla problemen.

Jag tror att denne falska messias i det här läget kommer att lyckas lura Judarna att se honom som den som de har väntat på.

När detta så har ägt rum, och antikrist även lyckats förena alla religioner av allehanda slag under ett tak, då kommer det att bli en svår tid för de sant troende, i det läget kanske vildjurets märke kommer att införas så att vi inte kan köpa eller sälja.

Men på något vis tror jag att Gud har en plan för oss som inte tar märket, det kommer nog att uppstå en marknad utanför de reguljära antikristliga marknaden. Vi kommer säkerligen att få se Guds under då i dessa tider, Herren överger inte de sina.

Sen kommer Jesus och hämtar oss, och då fullt synlig. Då kommer Judarna att förstå vem Jesus är, och att dom satt sitt hopp till en falsk messias som lurat hela världen. Det var bara några tankar om det hela. /HasseE
------------------------------------------------------------------

HaFo:

Vad Du summerar som "ram" i ändskeendet, stämmer överens med hur även jag "ser" det. Men har Du kunskap och citat från Bibeln, som kan bekräfta ett sådant här skeende?

Det framgår av Bibeln i Tess. sammanhang som bekräftar, att det kommer att bli ett avfall ( inom avfallet idag kallat för ändtidens väckelse = falsk väckelse), i den hednakristna församlingen, som möjliggör antikrists inträde på arenan.

Finns det Bibelsammanhang som säger, att det likaväl kommer att ske, en jämsides "falsk väckelse" med tro till samma falske ande som säges vara Kristi Ande, bland det Judiska folket och att de tillsammans med avfallet i kristenheten, blir duperade av och kommer in under den falske profetens och plagiatet av Messias, den falske världsfrälsarens gemensamma ledarskap och inflytande????

Det är vad jag anar ska ske och att i detta falska skeende, med en skenbar falsk väckelse bland Judarna, som blir redo att hälsa det falska plagiatet, den falske Messias välkommen och det tillsammans med en falsk kristenhet.
------

Är det inte egentligen också där som alla de idag positiva rörelser, som bejakar det Judiska folket och Israels nation och bejakande av "Hebreisaka rötter" (Vad menas egentligen därmed?), bejakande av Judiska seder, traditioner, riter, högtider och tideräkning kommer att förbereda och sluta upp vid?

Med ett egentligt gemensamt avfall (falsk väckelse) som möts i den hednakristna församlingen och "falskt frälsta Judar", som tillsammans hälsar fel Kristus välkommen??

Visst ska vi välsigna Israel och bejaka det Judiska folkets kallelse och uppgift! Men jag anar att dessa "positiva rörelser", under ett "riktigt sken", ändå är på väg att förbereda plagiatet!!??
------

Jag tror som jag tidigare sagt, att det vare sig är väckelse bland hednakristna, eller bland det Judiska folket, som skyndar på och möjliggör Kristi tillkommelse eller "förbereder Bruden".

Jag tycker att Bibeln säger, att när det är som mörkast i bägge dessa sammanhang, luttrade igenom fiendens plagiat av Gudsriket på jorden (ska jag finna tro - endast en kvarleva), så kommer den sanne Kristus.

Är jag vilset ute när jag ser det så? Finns det Bibelkunniga människor som kan bejaka eller förneka ett sådant här skeende och säga att det är galet, om det nu är det????
-------

På sin blogg

http://www.thewatchman.org/se/blog/


så skriver Enarson väldigt riktigt om hur DAGEN börjat ta parti för katolicismen framför reformationen och Skriften allena.

Men vad döljer sig då egentligen i hans slutord av artikeln där han citerar från presentationen av lärjungakursen HaYesod utgiven av First Fruits of Zion?
-----

“Att förflytta berg är ett talesätt som betyder att undanröja hinder. Bland dagens kristna utgör separationen från den judiska grundvalen för vår tro det största hindret till att förstå Bibeln och himmelriket.

I det andra århundradet började kristendomen och judendomen gå igenom en jobbig skilsmässa. Det judiska folket förkastade evangeliet och kristendomen förkastade det Gamla Testamentet som evangeliet är byggt på.

Idag händer det nya saker. Judar kommer till tro på den judiske Messias – Jesus från Nasaret. Den kristna församlingen håller på att återupptäcka det rika bibliska arvet från de judiska Skrifterna. Berg förflyttas, ögon öppnas och Himmelriket kommer.” (Slut citat)
--------

HaFo:

Vad är det för nya saker som händer? Vilken Messias är det som Judarna kommer till tro på? Vilket himmelrike är det som man väntar och som kommer? Är det plagiatet med en falsk Messias och ett falskt plagiat av Guds rike som det här handlar om?

Eller är det den sanne Kristus och det sanna Gudsriket, som här förbereds, med uppfodran att gå tillbaka till sina Hebreiska rötter (Vad det nu innebär och är för rötter), följa bejaka Judiska seder, traditioner, riter, högtider och tideräkning ?

Är det där den sanna väckelsen som hälsar rätt Kristus välkommen ligger? Jag tror inte det! Har jag fel?

De som tror på en evackuering innan detta skeende behöver ju inte bekymra sig, för de ska ju ändå inte vara med i dessa skeenden. Vilket sömnpiller, Om det är så att vi ska möta, gå igenom, avslöja, varna för och ta avstånd detta skeende!

HaFo