HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Bara helt enkelt ett nygammalt ämne

Jag gör ett inlägg utifrån ett mail som jag fick och besvarat.
--------------------

Hallå Hasse! (Delar detta mail med andra som kan vara intresserade och som kan ha synpunkter att ge)

Jag sätter därför först in Ditt mail och sedan mitt svar.

Du skriver:

Hej Harry, spörsmålet med att de kristna ska regera med Kristus i tusen år kan nog vara så, när den här perioden gått till ända, den period som vi kallar den nytestamentliga tiden, då tänker vi, i dag är frälsningens dag!

När Jesus hämtat sin brud, dvs avslutningen av tiden, i dag är frälsningens dag, när människor kan bli frälst och omfamnas av nåden i och genom Jesu försoning.

Min tanke om tusenårsriket är att vi som frälsta ska regera med Kristus den tiden, kanske då inte i kroppslig gestalt här på jorden, å andra sidan finns tanken om att Jesus inte talar om något tusenårsrike ska föregå hans återkomst, här anförs i den tolkningen att gudlösheten och ondskan ska tillta vid tiden för hans återkomst, och att han då ska hålla den yttersta domen, det finns tydligen två tolkningar.

Nu blir det knepigt, var hamnar då tusenårsriket och uppståndelsen av alla levande och döda, förenade med ande i kroppen?

När man begrundar detta, tror jag personligen och hoppas på nya himlar och en ny jord, och det kan ju vara inför det perspektivet slutdomen äger rum. Det är lite knepigt!? Vi kanske behöver mer undervisning i detta ämne, i vartfall jag. Vad tror du om det här Harry. /HasseE
-------

HaFo:

Detta har ventilerats under flertaliga ämnen på Min Åsikt längre tillbaka under lite olika ämnesrubriker. Om Du vill så kan Du ju gå tillbaka lite där å ta del av vad som där sagts.

-------------------

Frågorna kring tusenårsriket är sannerligen inte enkla och självklara. Allra minst hur vi som kommer med i "förstlingsskörden", ska finnas med i detta skeende. Att vi ska finnas med på ngt sätt "som medregenter till Kristus" och att Judarna och Israel som nation då kommer in i sin kallelse och uppgift synes vara klart. Men vad det i detalj innebär vet jag inte.

Alltså vad detta i alla detaljer innebär och i vilket tillstånd i "detta mellanläge" vi egentligen befinner oss, när svärden är smidda till plogbilar, satan bunden, lejon beta vid lamm och den som dör ung dör vid 80, vet jag som sagt inte.

------------------

Att det är en skillnad på "Kristi domstol" och "den slutliga domen" torde väl också vara uppenbart. (De som är insatta i denna skillnad är välkomna att höra av sig!!)

Vad jag mer tycker är uppenbart, är att det är först efter detta "mellanläge", då där i slutändan, som satan åter tillåts att komma lös för "sållning", som vi då därefter är framme vid "en ny himmel och en ny Jord" och får gå in i den slutligen eviga världen, antingen i Guds gemenskap, medan de som inte hör Honom till, slutgiltigt då för evigt hänvisas till att leva utanför Guds gemenskap.
-----

Men jag tror att vi inte ännu är framme vid tidpunkten, för att klart se in i dessa absoluta slutskeenden - eller!? Den som ser detta klart ur alla aspekter, är välkommen att delge det på en säker Biblisk grund!!

----------------------------------------------

Vad jag tror vi just nu ställs inför i skeendet, är att varna för och inte dras med i det avfall som ska möjliggöra det öppna framträdandet av en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfrälsares framträdande och uppmana till att inte låta sig bedras av detta satans fuskverk, utan vänta på och hälsa rätt Kristus välkommen.

Och vad som åligger oss i detta skeende (Och i alla skeenden), tror jag är att aldrig sluta med att peka på vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och hängivet prisa och lova betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod på korset,

då när "Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv" och inte tillräknar människan hennes synder, då de är försonade förlåtna i Kristi blodsoffer och att Gud då av nåd tillräknar människan Kristi rättfärdighet, som en fri gåva, att bara hämta ut och inte förkasta!

-----------------------------------

Detta förvanskas snart sagt i alla sammanhang idag, som infekterats av katolicism, trosförkunnelse, inklusive vad som framförs av Messias - troende i
nyjudianismen och Messianska rörelser, såväl som fortsättningen från förförelsen i katolicismen, trosförkunnelsen, avknoppningarna efter Branham av Latter Rain, The last Sons of God, Joels arme, Profetrörelsen, Apostoliskt ledarskap, Kingdom Dominion etc.

Dettta är ngt som förts vidare av Hagin, Hinn, Copeland, Brown, Wimber, Ekman, Åleskjaer med många andra villolärare och så vidare via företeelser som Toronto - välsignelsen, Pensacola - väckelsen, Oas - rörelsen, Lakeland - väckelsen och Bentley, (som ånyo framför avfallet med "under och tecken"), fram till nu idag den nya mysticismen och IHOP, där Mike Bickle, John Crowder och Emerging Church med Rick Warren, nu idag fördjupar förförelsen. Ngt som jag pekat på under Min Åsikt under ämnena Den nya Mysticismen och IHOP - awakening.

--------

Det sker idag på världsarenan och på den andliga arenan en jämsides förberedelse inför slutskeendena av "församlingens tidsålder" och välkomnandet av den falske Kristus.

På den andliga arenan är det upplevelse som gäller. Maximal upplevelse. Kosta vad det kosta vill, bara man får göra övernaturliga upplevelser! Vem undrar över källan? Man har ju blivit skolad att allt övernaturligt måste ju komma från Gud och man hungrar efter upplevelser.

På den världsliga arenan kallas det för "mindfullnes", där det gäller att i varje nu, verkligen vara närvarande och ta vara på alla upplevelser som man då kan göra.

--------------

Ett annat vid sidan av varandra skeende, som sker på den världsliga och andliga arenan, är frågan om enhet och global lösning av problemen tvärs över alla gränser och områden.

Världsmänniskan ser fram emot att miljöproblemen löses globalt, att man får en gemensam valuta över hela världen, att man inte behöver handskas med kontanter, utan bara kan visa upp sin hand där man kan köpa och sälja via sitt märke på handen som är kopplat till sitt konto.

Världsmänniskan längtar efter frid och fred, lugn och ro i mellanöstern. Längtar efter att all oro på finansmarknaden ska stabiliseras och att det kan bli enhet och globala lösningar av alla problem utöver världsarenan med en "ny världsordning".

--------------------------

Människor på det andliga området längtar efter slut på alla strider på den andliga arenan och att alla kan enas under samma tak med "ekumenik", tollerans, förståelse, omsorg, kärlek, hängivenhet, gemensamma manifestationer, upplevelser och "väckelse".

Både världsmänniskan och "den förförda andliga människan" kommer vid det falska plagiatets framträdande, att få sina önskemål uppfyllda, såvida man inte inser att vi då har att göra med ett falskt plagiat, som ska bedra oss i ett sista utspel av fienden, där han "ska bedra jämväl de utvalda genom tecken och under".

Vaka själ å bed inför vad vi har framför oss och låt Dig inte bedras av, att detta ska vi inte möta, utan att vi då är evakuerade och att detta då skulle vara en tro som är vaksam å som väntar Kristus å inte antikrist.

Vänta rätt Kristus och inte plagiatet!

Uppmanar HaFo!