HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Sätter ut en liten förfrågan!

Undrar om nån har lite mer information att ge kring innehållet i en artikel i DAGEN 12/2:


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=202433

En vanlig lektion blev en väckelse

-----

Denna väckelse kallas för IHOPU awakening.

"Det började som en vanlig lektion på universitetet i Kansas City i USA.
I dag, fyra månader senare, har den lektionen utvecklats till en världsvid väckelse."

"Det började som en utgjutelse av Anden under en lektion på universitetet (en lektion som varade i 15 timmar!) i början av november förra året. I dag har växt till sextimmarsmöten fyra dagar i veckan som följs av hundratusentals människor i 190 länder, tack vare livesändningarna via webben och God TV."

"en av rörelsens förgrundsfigurer, Mike Bickle, tidigare Vineyardspastor och upphovsman till den amerikanska så kallade profetrörelsen, har tidigare mötts av kritik."

-------

"efter knappt en timme äntrar Wesley Hall podiet, en lärare på IHOP University som tillsammans med Allen Hood delar ansvaret för att leda förnyelsemötena."

"Över hela lokalen hörs rop och högljudda skratt men det är även många som gråter, skakar eller faller under Guds kraft. 'Vi fokuserar inte på manifestationerna utan på gudsmötet', säger Wesley Hall."

"På IHOP:s "Children's Equipping Center ' tränas barn i det profetiska samt helande/förbönstjänst."

(HaFo kommentar:

Är profetia och helande förmågor man kan träna upp?)


-----

Mina konkreta frågor blir:

1. Är det ngn som känner till mer om vad denne man Mike Bickle, tidigare Vineyardspastor och upphovsman till den amerikanska så kallade profetrörelsen, verkligen står för och förmedlar?

2. Är det ngn som känner till vad Wesley Hall och Allen Hood står för och förmedlar?

3. Är det ngn mer än mig som här erfar att vi har att göra med ytterligare en gren på avfallets träd som kallas för väckelse?

Och egentligen är ngt som har sina rötter bakåt till Branham med alla hans "dottersvulster" av företeelser som Latter Rain, Kingdom Dominion, Joels arme, manifasted Sons of God etc. etc. som så förts vidare genom Hagin, Hinn, Copeland, Brown, Sten Nilsson, Ekman och förmedlar samma villfarande ande som i Toronto - välsignelsen, Pensacola - väckelsen, Lakeland - väckelsen?

4. Är det ngn mer än jag som erfar att detta är samma bärare av villfarelsens ande som även råder i katolicismen och att vi nu närmar oss att avfallets alla falska religioner, kommer att sammanstråla och förenas under den "falske profetens" hägn och som kommer att förmå människor att under namnet av väckelse bedras till att tillbedja en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare.

5. Om det är så, är det då ngn mer än mig som förundras över att DAGEN då alltmer blir ett språkrör för detta avfall med positiva artiklar kring trosförkunnelsen, katolicismen och dess respektive företrädare, liksom här nu utan ifrågasättande, som jag tror, ger luft åt en falsk företeelse som jag tror att IHOPU awakening utgör!!?????

HaFo

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Ännu en fråga

Finns det ngn som kan bekräfta en koppling mellan Emerging Church - Rick Warren dessa nya mystiker som verkar vara underordnade John Crowder och nu IHOPU awakening med Mike Bickle, tidigare Vineyardspastor och upphovsman till den amerikanska så kallade profetrörelsen och en koppling till företeelserna Toronto, Pensacola och Lakeland?

För det verkar ju i mina ögon vara samma vilsna ande som här är verksam till att förbereda människors sinnen och hjärtan till att gå in i det avfall som möjliggör den falske världsfrälsarens inträde på arenan.

HaFo

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Inlägg 1 kring Mike Bickle och IHOP awakening.


Fick en skakande hälsning med anledning av min efterfrågan kring Mike Bickle och IHOP awakening. Har lov att återge dess innehåll.
-----

Hälsningen:

Hej broder!

Jag har kollat lite på några hemsidor, Apprising Ministries och Lighthouse Trail research project om Mike Bickle, IHOP (International House of Prayer), och EC. De strålar samman med EC, som du vet handlar om kontemplativ bön osv. Här är en länk till Apprising Ministries, ganska talande måste jag säga:

http://apprising.org/2009/07/26/ekstasis-worship-and-kundalini-dance/

Vill berätta lite om vad jag känner till om Mike Bickle. Jag hade förut Godtv-kanalen och tittade ibland på IHOP-program. (Det har tagit tid för mig att få upp ögonen för irrläror, det är först för ungefär ett och ett halvt år sedan som Herren fick loss mig ur flera olika sidospår, jag vet inte var jag hade varit idag om Han inte räddat mig!)

När jag såg de programmen tyckte jag det var så fantastiskt, de bad för olika städer, olika funktioner, t.ex. mammor, systrar, bröder osv., för olika sjukdomar osv.

Hela tiden var det en en kvinna som sjöng, jag trodde hon sjöng profetiskt, men det var nog inte den Helige Ande som drev henne och så bads det. Det var oerhört suggestivt, och verkade så andligt. Idag vet jag att det inte var Guds Ande som verkade.

I Dagen-artikeln står det att flera blev befriade från depressioner osv. Det är möjligt att de för tillfället har upplevt en förändring, men jag skulle tippa på att det kommer något betydligt värre senare.

Anledningen till mitt antagande är att jag själv gått igenom både det ena och andra och i olika sammanhang "upplevt" att jag blivit befriad och helad, men senare har det blivit mycket värre. Det är samma här, först för 1,5 år sedan har jag blivit helad (från svåra allergier) och för inte fullt ett år sedan befriad från en typ av missbruk, vill inte nämna vad.

Jag minns en händelse, och har tagit det med Herren, bekänt och bett om förlåtelse. Det var så här: när jag gick i mellanstadiet och högstadiet var jag svårt mobbad, jag blev misshandlad dagligen av pojkar i klassen, på ett väldigt obarmhärtigt sätt, under ca 2,5 års tid, och så blev jag även förnedrad av flickorna i klassen på lika obarmhärtiga sätt, och detta satte djupa spår i mig.

(Jag har även varit utsatt för övergrepp av min pappa när jag växte upp, och av min f.d. make både fysisk och psykisk misshandel samt sexuella övergrepp, och min mamma var psykiskt sjuk, så jag har haft en hel del i bagaget.)

Nåväl, i ett möte med min dåvarande bönegrupp (framför allt LO-medlemmar) var en kvinna med, hon är själavårdare och jag har fått en del hjälp av henne, men så här i backspegeln tror jag hon inte har varit så bra för mig egentligen.

Denna kvinna bad för mig, och jag föll omkull på golvet och kände det som att jag fick slag över hela kroppen, det var som den misshandel jag hade utsatts för i min ungdom. Det gjorde så ont, jag bara skrek och skrek och grät, och hon fortsatte bara att bedja, hon menade att det onda for ut ur mig.

Till slut var jag alldeles utmattad och sen började jag skratta hysteriskt, säkert i 20 minuter. Jag trodde jag hade blivit befriad och helad. Jag vet att det hade jag ju inte alls, utan tvärtom hade jag öppnat upp för främmande andar i stället. Det ledde till att jag höll på att gå vilse helt, nästan lämna Herren, fast det förstod jag inte.

Herren räddade mig, det var som att Han ryckte mig ur en eld som höll på att förtära mig. Efter det har jag lärt känna Honom mer och mer och Han har bit för bit helat och befriat mig. Det är Hans verk, det har inte skett genom handpåläggning eller bön, utan det är bara genom Honom, att Han har talat till mig, jag har sett i Ordet vad som är sant osv.

Jag hoppas att de som upplevt helande och befrielse verkligen fått det från Herren, men jag misstänker att det inte är så. Måtte Herren bevara dem, och öppna ögonen på dem!

Slut på hälsningen
-----

Forts inlägg kring Mike Bickle och IHOP awakening.

HaFo

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Inlägg 2 kring Mike Bickle och IHOP awakening.

Fick en annan hälsning med anledning av min förfrågan kring Mike Bickle och IHOP – awakening:
------

Hej Harry,

Här har du en text om att Mike Bickle (som är en av Kansas-profeterna) förespråkar mystik och kontemplativ bön och upphöjer kyrkofäder, mystiker och katolska kyrkan.

http://hungryheartsministries.com/id419.html

översatt till svenska mha Google:

http://translate.google.com/translate?u=http%3A//hungryheartsministries.com/id419.html&hl=en&langpair=auto|sv&tbb=1&ie=ISO-8859-1

------------------------------

HaFo:

Kollar man dessa länkar så tror jag man finner hur vilset ute Mike Bickle och IHOP – awakening är.

Och då är det med viss förundran jag tar del av innehållet på nästa mail som nått mig med anledning av min förfrågan kring Mike Bickle och IHOP – awakening

Mailet:
------
Lars Enarson tycks ju i varje fall gilla Mike Bickle.
Här kan du läsa ett citat från

http://www.messianskaforeningen.se/underv/lars/laba.htm

Lars och Harriet Enarson

Citat klipp

"Bröder och systrar, vi lever nu i begynnelsen av de dagar som Paulus profeterade om och återupprättandet sker nu mycket snabbt.

Vi kan verkligen bekräfta ett profetord som ledaren för International House of Prayer (Internationella bönehuset) i Kansas City, Mike Bickle, fick på tidigt 1980-tal,

"Inom en generation ska Jag ändra på förståelsen utav Kristenheten och dess sätt att uttrycka sej på jorden." Utvecklingen går snabbt nu.

Vi har en viktig fråga att ställa våra kära Messianska judiska vänner. "Varför läser ni från Torarullarna på era sabbatsmöten? Är det bara för att upprätthålla en judisk tradition? Om det är så vill vi säga till er att ni har missat er kallelse och behöver omvända er. Lek inte religion!

Ta Moses på allvar och ta ordentligt reda på vad han skrev, eftersom Gud har kallat er att leda oss alla tillbaka till Sion. Vi är i behov av att ni fullföljer er kallelse att föra liv från de döda in i Församlingen och slutligen till hela världen!"

Slut citat

-------------------------

Jag fortsätter med att vidare återge fortsättningen från mailet med ngt som en Bill Randles skrivit. Någon som Elvor och Janne länkar till på sin hemsida,på

http://www.elvorochjanne.se/Villolaror.htm

Här är länken till Bill Randles om bakgrunden till vår tids avfall. Kapitel Ett, Explosionen av nya profeter.


http://www.solascriptura.se/kts/rankap1.html


Forts Inlägg kring Mike Bickle och IHOP awakening.

HaFo

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Inlägg 3 kring Mike Bickle och IHOP awakening.

Här kan du läsa om Mike Bickle

http://www.solascriptura.se/kts/rankap4.html

Kapitel Fyra Profeternas årtionde


”Åttiotalet uppenbarade mina profeter förstår ni, och nittiotalet uppenbarade min regeringsmakt och min rättvisa, som gör framsteg även denna dag...Och ja mina goda herdar som kommer fram från många platser,

de kommer att få de stormiga vågorna att lugna sig i församlingen...De kommer att ha auktoritet att tala ut mot de som ljuger, skvallrar och förtalar, de som rör upp vågorna...”(Citat från en fyrtiofem minuter lång profetia, av Bob Jones)

Som vi har sett tidigare kan inte församlingen, enligt teologin hos Latter Rain/Manifested Sons of God, uppnå sin härlighet förrän de profetiska och apostoliska smörjelserna återupprättats, eftersom dessa kommer för att bringa gudomlig ordning och auktoritet i församlingen. Som en framstående profetisk ledare har förklarat:

”Gruppen av profeter kommer att hjälpa till med att återupprätta apostlarna i deras rättmätiga plats i församlingen. Det fullständiga återupprättandet av apostlar och profeter tillbaka i församlingen kommer att bringa gudomlig ordning, enhet, renhet och mognad till en förenad Kristi kropp”.(Bill Hamon)

Under det sena 1980-talet tycktes det ”profetiska” börja bryta fram, och detta inte småskaligt, heller. En Pingstförsamling i Kansas City, på den tiden känd som Kansas City Fellowship, blev känd över hela världen som en verkstad för utvecklingen av profettjänsten.

Den var centrerad kring ett antal män som skulle bli kända som Kansas City Profeterna. Den unge, ivrige pastorn Mike Bickle hade under en resa till Kairo hört en ljudlig röst säga till honom,

”Jag inbjuder dig till att resa upp en verksamhet som kommer att beröra jordens ändar. Jag har inbjudit många människor att göra detta, och många har sagt ja, men ytterst få har gjort min vilja”.

”Verksamheten” som Bickle hade inbjudits att starta, var en sjufasetterad förening av olika profetiska och apostoliska tjänster, med syftet att resa runt och plantera församlingar samt förbön. De sju fasetterna var:

apostoliska team, stadskyrkor (förenandet av alla församlingar i en stad), House of Prayer, Joseph Company, Israel Mandate, ett center för träning i tjänsten och Shilo ministries, som var ett slags retreat- och träningscenter som skulle föra nya och erfarna profeter tillsammans för tjänst.

Inom kort hade Kansas City Fellowship blivit internationellt känt som ett profetiskt center. Bickle hade omgivit sig med ett antal profeter som, till största delen, undervisade och profeterade de gamla ”Manifested Sons” lärorna.

Ett utmärkt exempel på detta finns på kasettbanden med titeln ”Syner och Uppenbarelser”, vilka snart distribuerades över den engelsktalande världen.

Banden innehåller frågor som Bickle ställer till profeten Bob Jones. Bickle lockar fram vittnesbörd från Jones om otaliga mystiska erfarenheter, drömmar, syner, uppenbarelser och demoniska attacker på hans person.T.ex.

(Mike Bickle): ”Jag ska berätta något om Bob (Jones). Ända sedan den gången han blev fylld med den helige Ande -74 började han se färgfilmssyner och Herren började besöka honom...Han får fem eller tio syner och drömmar per natt”!

Det finns ett språkbruk, som man måste lägga sig till med för att förstå profeternas termer och koncept, och det är terminologin hos Latter Rain/Manifested Sons of God. Den talar ständigt om ”att föda fram” och att bringa fram bruden.

Den förutsätter att personligheter som Jesabel och Elia är i ständig strid med varandra (andligt, allegoriskt). Enligt denna uppfattning har gossebarnet i Uppenbarelseboken 12 ännu inte trätt fram, och som är fallet med alla gnostiker, blir det symboliska mer verkligt än det verkliga. På samma band framhåller Jones:

(Bob Jones): ”Den yttersta tidens församling håller på att födas fram ut ur den gamla, och det gamla ledarskapets tid går mot sitt slut och det nya, unga ledarskapet håller på att resas upp för att råda över en församling i den yttersta tiden som kommer att bringa fram bruden”.

Det låter bra, men vad var det han sa? Man måste vara i stånd att tänka allegoriskt för att kunna förstå detta. Det går tillbaka till Latter Rains attacker på den existerande församlingen som Menzies skrev om. ”Den gamla församlingen”, som i detta tänkande är som Saul.

Och Jones profetior om att det ”gamla ledarskapets” tid går mot sitt slut för att plats skall beredas för ett nytt, är ett slags Saul och David scenario.

Av denna profetia kan man också förstå att Bruden inte har ”kommit fram” ännu. Detta är ett exempel på elitkonceptet: inte alla kristna är kvalificerade att vara Bruden, inte heller de heliga bakåt i tiden, eftersom Bruden antas bli ”framfödd” i den yttersta tidens församling.

Kasettbandens popularitet är förbryllande. Det kan bara vara ett andligt fenomen att så många i pingst- och karismatiska församlingar (för att inte nämna de många evangelikala) blev förälskade i banden.

Det verkar som Jones har en stående inbjudan för ett möte med Herren, eftersom Herren varje år på försoningsdagen kommer för att ”träda fram” för Jones. Jones förde också in en årlig domens dag i församlingen, vilken beskrivs i en annan Jones/Bickle intervju, benämnd ”Herdens Stav”.

På denna dag passerade Bickle och hela församlingen under profetens herdestav för en årlig inspektion av frukten i deras liv! Finns det någon grund för detta i apostlarnas undervisning för bedömning av kvalitet i kristendomen?

Hade apostlarna personliga årliga sammanträffanden med Jesus på heliga högtidsdagar? Detta är Jones personliga gnosis, privat uppenbarelsekunskap som han hävdar kom till honom, tydligen direkt. Med andra ord, han är en gnostiker, som har sökt sig in i vissa mystiska upplevelser, och har blivit erkänd som Guds profet!

En som verkligen kunde skryta om vissa verkligt gällande andliga uppenbarelser berättar för oss att ”Ingen profetia har någonsin framkommit av en människas vilja”.

Han som faktiskt var på Förklaringsberget med Jesus, Mose och Elia skulle vilja få oss att tänka på ”det profetiska ordet (i Bibeln) som står så mycket fastare...”, och vara vaksamma mot ”falska lärare bland eder...vilka på smygvägar skola införa fördärvliga parti- meningar...(grek. para soxouisan)”. (Se 2 Petr 1:16-2:2).

Ja, det finns verkligen en Försoningsdag, men nej, Jones har inte en verklig stående inbjudan för ett möte med Härlighetens Herre årligen på den dagen!

Tidigare talade Menzies också om de ”extravaganta anspråken” hos Latter Rain-förespråkarna, som återkommer på banden med Bickle/Jones:

(Mike Bickle) ”Han (Gud) sa: ’Jag kommer att ge 300.000 en speciell smörjelse över en miljard (omvändelser)...De kommer att få en speciell dimension av Anden...det finns en generation som kommer att gå in i detta mer än alla andra. Den utvalda generationen i historien som kommer att få mer kraft än alla andra’”.

(Bob Jones) ”Ut från sanden i tidens timglas har Jag (Gud) kallat de bästa i varje släktled på jorden intill denna generation...även Paulus släktled. Även Davids släktled, Petrus, Jakobs och Johannes släktled.

De bästa från deras avkomma intill denna generation. De kommer till och med att vara upphöjda över dem i hjärta, tillväxt och kärlek till mig”.

Det upphör aldrig att förvåna mig att sådan uppenbar villfarelse inte lades märke till av de tusentals som så ivrigt anslöt sig till Kansas City Prophets.

Förväntan på ”något nytt”, Latter Rain, Väckelsen i den yttersta tiden som Manifested Sons of God, lärare från den karismatiska rörelsen och Trosrörelsen hade ställt in oss på, har effektivt förblindat oss.

När ryktet gick att det fanns ”profeter” i landet, blev Kansas City på 1980-talet vad North Battleford i Kanada var sommaren 1948, vad Toronto blev 1994 och det som Pensacola har blivit i dessa dagar.

Ett Mecca för tusentals från hela världen som söker den nya smörjelsen. Bland de många som kom för att se var John Wimber och Paul Cain. Wimber som ledare för Vineyard Movement blev snabbt omtyckt av profeterna och tog emot deras tjänst och gav dem utvidgad världsvid exponering.

En annan som drogs till deras ljus var Paul Cain, också en profet och tidigare medarbetare till William Branham, som hade dragit sig tillbaka från offentlig profettjänst efter att han blivit disillusionerad av det penningbegär han såg där. Han hade känt sig kallad av Gud att lämna rampljuset för att leva ett enkelt liv, ”kännetecknat av bibelstudium och bön”.

I sina vitt spridda samtal ökade Jones och Bickle aptiten hos många för mystiska upplevelser, som finns i överflöd hos Jones.

I detta ingår uppenbarelsen av en ande vid namn Dominus som, enligt Jones, är Jesus. Han får också möta en talande vit häst och möta demoniska attacker som efterlämnar skärsår på hans armar. Som Bickle förklarar:

”Bob Jones har kommit till mig flera gånger efter möten...ni kanske inte tror detta...när han gick till sängs på kvällen och vaknade upp på morgonen med en stor röd rand tvärsöver hans ansikte eller ett stort hugg, ett djupt sår, på sin arm. Han sa: ’Dom fick mig i går kväll’, han var i krigföring i hänryckning och syner och det lämnade spår på hans kropp”.

Jones kunde t.o.m. tala om för Bickle vilka drömmar han skulle få, och även komma till honom i hans drömmar! Precis som Branham, bekänner Jones att han kom i kontakt med det övernaturliga vid unga år. En gång blev Jones slagen av blixten och från denna upplevelse utvecklade han ”Gyllene sinnet”, förmågan att förnimma i sina händer och armar en känslighet som skulle tillkännage olika andliga verkligheter:

(Mike Bickle) ”Bob...vi talade om det gyllene sinnet eftersom du sa att Herren skulle...beröra sinnena...Herren kom till Bob, jag tror det var -75 och rörde vid honom med Guds Ande...sättet att uttrycka sig som Bob använder i sitt sinne blir till guld, det betyder att hans fem fysiska sinnen bokstavligen blev inspirerade av den helige Ande...Han kunde berätta vad som hände i den andliga världen...det finns tjugo eller trettio olika tecken som visar sig i hans kropp”.

Det är dessa slags ting som drog bokstavligen tusentals sökare till Kansas City och invigde 1980-talet som det profetiska årtiondet.

Forts Inlägg kring Mike Bickle och IHOP awakening.

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Inlägg 4 kring Mike Bickle och IHOP awakening.

Paul Cain , som vi hänvisade till tidigare, var som ung man på 1940- och 1950-talen en stigande stjärna inom Latter Rain- rörelsen, och han var också William Branhams skyddsling Han kallar Branham ”Den största profeten någonsin”.

Men han blev disillusionerad av det penningbegär och det högmod som han såg i tjänsten, så han drog sig tillbaka till relativ avskildhet och levde ett liv präglat av bibelläsning och bön.

Han trodde att Gud hade visat honom att han skulle ligga lågt tills det ”Nya Släktet” trädde fram, män och kvinnor som skulle kännetecknas av sin ”enkelhet, renhet och anmärkningsvärda kraftyttringar”. Det var i ett sammanträffande 1987 med ledarna för Kansas City Fellowship, som Cain bedömde att han hade träffat på sitt ”Nya Släkte”!

Bob Jones gav vittnesbördet om Cain att han var ”Herrens fruktansvärde och Guds nitälskande”. Detta starka intryck kan ha sin grund i vissa av Cains förutsägelser, som t.ex. denna som finns återgiven i en artikel i Al Dagers Media Spotlight:

”Jack Deere, en Vineyardpastor, förklarade att Cain 1989 berättade för honom att en jordbävning skulle inträffa på samma dag som Cain anlände för första gången för att sammanträffa med John Wimber i Vineyard Church i Anaheim i Kalifornien. Ännu en skulle inträffa den dag han lämnade Anaheim.

Enligt Deere sa Cain att jordbävningen skulle bli en bekräftelse på att Herren hade ett strategiskt syfte med Vineyard Movement. En relativt liten jordbävning som hör till vanligheterna i södra Kalifornien skakade Pasadena på den dag som Cain anlände.

Cain hävdar att den Sovjet-Armeniska jordbävningen inträffade på den dag som han lämnade Anaheim. Men källorna utvisar att den inträffade medan Cain fortfarande befann sig i Anaheim”.

Ett annat bevis för Cains trovärdighet i många människors ögon, var kraftvågorna som inträffade i de lokaler där han höll sina möten. Dessa vågor fick säkringarna att gå, stängde av brandalarm och t.o.m fick videokameror att kortslutas!

Vid ett tillfälle blev en batteridriven videokamera strömlös och fick kortslutning! Bickle kan mycket väl ha åberopat sig på detta när han, efter det att Toronto Blessing bröt ut, försökte hjälpa dem som upplevde olika manifestationer genom att ge ut en skrift med titeln ”Guds uppenbarade närvaro, att förstå de fenomen som åtföljer Andens verk”, vilken radade upp sådana manifestationer som,

”Skakningar, ryckningar, förlust av kroppsstyrka, tung andning, ögon som flaxar hit och dit, läppar som skakar, olja på kroppen, förändringar av hudfärg...druckenhet...syner, att höra in i andevärlden...hoppande, våldsamma rullningar,

skrikande, illamående som urskiljande av ondska, att lukta eller känna smaken av god eller ond närvaro...att känna sig tung eller lätt i kroppen, olika slag av hänryckning...störningar i det naturliga medvetandet, d.v.s kortslutning”. Märkligt nog har allt det ovanstående och mer därtill presenterats som ”iakttaget i våra dagars andliga upplevelser”.

Liksom Jones och de andra Kansas City Profeterna, framhöll Cain det klassiska Manifested Sons of God budskapet, framfödandet av det ”nya släktet” av elitövervinnare som skulle vandra i kraft och härlighet, som hittills varit okänt i församlingens historia. De skulle rena den Gamla Ordningen och föra in den Nya Ordningen, ledd av apostlar och profeter. De skulle bli Joels Armé:

”Ni vet denna armé...finns också i Nya testamentet. Den åberopas som Gossebarnet, Upp 12:5...övervinnarna, Upp 2 och 3, de 144.000 tjänarna, Upp 7:3, Bruden eller Lammets hustru...den vita hästen, Upp 6:2, förstlingsfrukten...den dyrbara frukten...de visa jungfrurna...Guds uppenbarade söner...

och det är verkligen anmärkningsvärt...att inget av dessa namn är uttryck som tillämpas på Guds heliga vid något annat tillfälle i historien...de tillhör den nuvarande generationen...

Gud erbjuder denna generations troende en större särskild förmån som aldrig tidigare erbjudits någon generation vid någon tidpunkt från Adam ända fram till tusenårsriket”.(Paul Cain, bandat budskap)

Forts Inlägg kring Mike Bickle och IHOP awakening.

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Inlägg 5 kring Mike Bickle och IHOP awakening.


Cain går tillväga på samma sätt som Branham, Jones, Bill Hamon, Rick Joyner och andra när han jämt och ständigt profeterar en omdefiniering av kristendomen, baserat på de nya profeternas och apostlarnas tjänster, som han kallar ”alla tidsåldrarnas belöning”.

”Jag tror att det mest underbara som Gud gör för oss i dessa sista tider, är att han för fram och återupprättar ett fullständig apostoliskt ledarskap, apostolisk auktoritet...församlingens hopp, världens hopp, är den apostoliska tjänsten...Här för alltså Gud fram en ny standard, ett nytt banér om ni vill, som radikalt kommer att förändra uttrycket för, förståelsen av kristendom i vår generation...

Gud har inbjudit oss att ha en roll i etablerandet av denna Nya Ordning inom kristendomen...Gud erbjuder denna generation någonting Han aldrig erbjöd någon annan generation tidigare. Han ger oss en öppen inbjudan att deltaga i någonting som kommer att leda till alla tidsåldrars belöning...Det är större än någonting Han någonsin gjort från Adam till slutet av tusenårsriket”.(Vineyard Prophecy School 1989)
----

Det är smickrande att få höra profetior som upphöjer oss till den ”mest betydelsefulla generationen”, så betydelsefull att ingenting som Gud har gjort i tiden fram till nu, går att jämföra med detta. Detta smicker har avväpnat otaliga uttråkade troende som söker mening med sina liv.

Vid början av 90-talet hade Kansas City Profeterna börjat förlora sin glans, eftersom deras många falska profetior, felaktiga förutsägelser och avfallet i mångas liv som blivit påverkade av deras ”ord”, började bli synligt.

The Network of Christian Ministries höll på att faktiskt anordna en sammankomst för att ställa Kansas City Profeterna till svars på grundval av en skrivelse av en framstående Kansas City-pastor med bevis för deras villfarande undervisning och handlingssätt.

Innan detta hände trädde John Wimber fram för att mäkla fred och erbjöd sig att föra profeterna under sitt ”beskydd”.

Detta är den samme Wimber som hade blivit fullständigt förälskad i dem en kort tid dessförinnan! Kansas City Profeterna blev Metro Vineyard of Kansas City och Paul Cain kunde fortsätta sin tjänst över hela världen.

Bob Jones blev avslöjad kort därefter för omoral och ombads att avgå, även om han idag blivit återupprättad och för närvarande ses som en profet.

John Paul Jackson är fortfarande i tjänsten och Mike Bickle erkänns som en auktoritet inom det ”profetiska” och har skrivit en bok, ”Growing in the Profetic”, i vilken han fortfarande anser att Bob Jones är en Guds profet!

I en artikel i ”Ministries”, oktober 1990, motsatte sig Bickle häftigt Kansas City-pastorns påstående att Jones inte var en sann profet, men samtyckte till att Jones inte skulle ha givits en predikotjänst. ”Jag tror att Herren gav Bob Jones en tjänst bakom scenen , men jag förde fram honom på scenen”, medgav Bickle.

En i tiden närliggande profetia från Jones var att the Broncos vann the Super Bowl senaste året som ett tecken, p.g.a. att deras quarterback hette Elway:

”För mitt syfte är att få er att lyssna så att Jag kan visa er Els Way (Guds väg)...för ni förstår, i varje åskväder, i varje jordbävning, i varje vulkan, har Jag (Gud) min väg, därför att JAG ÄR ELWAY”.(8 mars 1998. Crossroads. Hamilton, Ontrio).

Bill Randles
-----

HaFo – kommentar:

Är det någon som fortfarande undrar över om ifall Mike Bickle och IHOP awakening är vilset ute?

HaFo

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Fick ett mail med anledning av detta ämne kring Mike Bickle och IHOP awakening, med kopplingar till Emercing Church och dess koppling till ”de Nya mystikerna”, under Crowder som verkar ha plockat upp manteln efter Bentley i Lakeland.

Återger först mailet:

”Jag fick lite info om John Crowder från Ron Pierrotti, han som administrerar hemsidan där Roger Oakland har sin undervisning och ifrågasätter Emercing Church.

Här är några länkar om Crowder.

http://moriel.org/MorielArchive/index.php/news/new-zealand/this-is-not-that-an-analysis-of-john-crowders-the-new-mystics

http://www.youtube.com/watch?v=HPcgFQqX6UU

http://www.youtube.com/watch?v=CuDKV1ZJocs&feature=PlayList&p=506CCD73A2EFB886&index=12

http://www.youtube.com/watch?v=-pHTNZn938g&feature=PlayList&p=506CCD73A2EFB886&index=13

Vilken soppa detta verkar vara! Och att människor vill vara del av det, jag fattar bara inte det.

Läs Orden i Matt 24:24-26: "Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. Jag har nu sagt er detta i förväg. Om de alltså säger till er:

Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte."

Detta är en väldigt tydlig beskrivning av hur det är nu, folk åker hit och dit för att få smörjelsen, Messias alltså. Det är så märkligt att så många går på det.”

Slut på mailet
------

Här är en översättning av Bill Randels som ngt pekar bakom vad som ligger bakom i historien till vad Crowder framför i en uppenbar koppling till Emercing Church och Bentley i Lakland.


Illamående till döds: andligt fylleri och falsk väckelse

Av pastor Bill Randels

”I som ären druckna, men icke av vin, I som raglen, men icke av starka drycker.”Jesaja 29:9

Det vi ser i den så kallade Lakelandväckelsen kom inte “plötsligt från himmelen […], såsom om en våldsam storm hade dragit fram;” utan det är snarare det direkta resultatet av flera olika “strömningar” som har strålat samman under de senaste tjugo åren. Rötterna till Todd Bentleys upplevelsebaserade väckelse är mångfaldig.

De inkluderar Kansas City-profeterna från slutet av 1980-talet och tidiga nittiotal, John Wimbers Vineyardrörelse, den sydafrikanska evangelisten Rodney Howard Browne, Torontovälsignelsen, till den påföljande Pensacolaväckelsen vilken direkt ledde till Lakeland Florida och Todd Bentley.

En större gemensam nämnare som löper genom alla dessa strömningar är en betoning på en upplevelse som kallas andligt fylleri!
---

Det finns inga tvivel om att Bentley är ett direkt resultat av de så kallade Kansas City-profeterna, Bentley beaktar själv två av dessa profeter oförbehållsamt, trots båda dessas moraliska kollaps.

Han räknar Bob Jones som mentor, en profet som måste lämna ministryn efter att han varit tvungen att bekänna att han använt sitt profetiska ämbete för att klä av kvinnor.

Men för Bentley är Jones en andlig fader. Det var Jones undervisning som gynnade falska profetior i kyrkan genom att uppmuntra ”unga profeter” att de inte behöver vara till 100 % korrekta, och att det var bra att noggrannheten var så låg, annars skulle det bli en massa Ananias och Safira!
---

En annan som Bentley värderar högt är Paul Cain – en före detta skyddsling till den falske profeten William Branham.

Branham trodde att läran om Treenigheten var ”av djävulen” och att zodiaken var en lika tillförlitlig vägledning som Bibeln. Men Bentleys mentor Cain anser att Branham är den ”största profeten i det nittonde århundradet”.

Cains undervisning om Joels armé, en mäktig ändetidens armé av kristna som får herraväldet, klär i ord dominionismens (herraväldesidéns) förhoppning om en ”stor väckelse i ändens tid”, en irrlära som många har väntat på under en tid. Men även Cain avsattes tillfälligt från ämbetet på grund av en sex- och alkoholskandal.
---

Rodney Howard Browne, en sydafrikansk evangelist, var den första som ur undervisningen om Joels armé hämtade upplevelsen om andligt fylleri. Säger oss inte Joel att det ska komma ”nytt vin”? Använde inte Petrus Joels text på pingstdagen? Och när de alla började tala i tungor, anklagade inte bespottarna dem för att vara berusade av ”nytt vin”?
---

Ur dessa slutsatser och felaktiga tolkningar växte den så kallade ”skrattväckelsen” fram, vilken spred sig runt hela världen. Rodney Howard Browne höll på så mycket med andligt fylleri att han dubbade sig själv till ”Guds bartender” och han kallade ställen som han skulle ”betjäna” för ”Joel’s place” (ungefär Joels bar).

Dessa möten gjorde vanvördnaden, uppsluppenheten, galenskapen och oförnuftet allmänt känt som ”en äkta väckelse” eller ”en stor rörelse från Gud”.

Predikningar om *******t avbröts av hysteriskt skratt, pastorer hamnade i trancetillstånd och kom aldrig ur dem, predikanter började skryta över att de aldrig mer behövde predika, och Rodney och hans efterföljare brukade börja gudstjänster med ”ta en drink till”!
---

Vad handlade Toronto och Pensacola egentligen om? De var båda ett direkt resultat av Rodney Howard Brownes ministry – även de var genomsyrade av fylleri. Pastorer som ragglar omkring, sluddrigt tal, förlöjligande av Skriften.

(jag såg en film om en gudstjänst med en skumögd, ovårdad engelsman som hette John Scotland, som pekade mot en öppen Bibel på en predikstol och sluddrade ”Jag kommer till den till sist för de av er som fortfarande är intresserade av den”.)

Ändå var det tusentals människor som strömmade till mötena och för vad? För att vara med i andligt fylleri!
-----

Nu har vi kommit till den aktuella krisen inom evangelikala och pingstkyrkor. I en tid när apostlarna uppmanade till fullkomlig nykterhet, klart tänkande, och sund lära, strömmar i stället tusentals till Lakeland för att ”få det” och ”ta tillbaka det till sina egna kyrkor”.
---

Apropå det, ”Det” kan omöjligt vara den Helige Ande, som är en person i gudomen och inte kan förflyttas eller överföras efter behag!) Vart tar ”det” oss – detta avhopp, detta avfall?

Med säkerhet bort från att vara till nytta för vår Herre, som varnade oss för ”att tjänaren är en ond man, som säger i sitt hjärta:

'Min herre kommer icke så snart', och han begynner slå sina medtjänare (har du sett Bentleys våldsamma taktik) och äter och dricker med dem som äro druckna.” (Matt 24:48-49).
---

Kan denna galenskap gå längre? Ja, faktiskt så kan den det. Det finns en grupp som kallas de Nya mystikerna som leds av en evangelist vid namn John Crowder. Han lyfter upp ”fylleri”-upplevelsen till nästa nivå.

Hans ”berusade härlighetsturneér” ja det är vad han kallar dem, erkända i kyrkor över hela USA och världen, introducerar avfällingar eller falska kristna i mystiska upplevelser som stigmata, bilokation (en trollkarls term för att vara på två platser samtidigt), besök i tredje himlen osv. osv. osv.!

Hela tiden delar han ut nästa nivå av andligt fylleri, att ”röka på härligheten”, med andra ord bli hög på Guds närvaro.

Han står upp framför församlingen och låtsas röka marijuana, (en inbillad sådan), som han hädiskt kallar ”baby Jesus”. Han kommer att släppa ett musikalbum som har titeln (åter igen hädiskt) ”Toke the Ghost”, på svenska ”Rök på Anden”!
----

Min poäng är inte att locka med eller väcka intresse för den senaste galna andliga modeflugan, jag ser någonting mycket mer hotfullt i detta.

Jag är övertygad om att andligt fylleri är mer än tokiga upptåg, jag tror inte det bara är teatraliskt. Andligt fylleri nämns i Bibeln som en Guds dom.

Jes 29:9-13: ”Stån där med häpnad, ja, varen häpna; stirren eder blinda, ja, varen blinda, I som ären druckna, men icke av vin, I som raglen, men icke av starka drycker.

Ty HERREN har utgjutit över eder en tung sömns ande och har tillslutit edra ögon; han har höljt mörker över profeterna och över siarna, edra ledare. Och så har profetsynen om allt detta blivit för eder lik orden i en förseglad bok: om man räcker en sådan åt någon som kan läsa och säger: "Läs detta", så svarar han:

"Jag kan det icke, den är ju förseglad", och om man räcker den åt någon som icke kan läsa och säger: "Läs detta", så svarar han: "Jag kan icke läsa."

Och HERREN har sagt: Eftersom detta folk nalkas mig med sin mun och ärar mig med sina läppar, men låter sitt hjärta vara långt ifrån mig, så att deras fruktan för mig består i inlärda människobud.”
----

Jag ser i upptågen hos Howard Browne, Bentley, de nya så kallade ”profeterna” och alla som antingen deltar i eller stöder en sådan rörelse ett förebud om en fruktansvärd dom.

Boken stängd och förseglad? Obildade i predikstolarna? Kan du se att denna varning händer rakt framför våra ögon!
---

”Ty tiden är inne att domen skall begynna, och det på Guds hus; […] Och om den rättfärdige med knapp nöd bliver frälst, "huru skall det då gå den ogudaktige och syndaren?" står det i 1 Petr 4:17-18.

Domen innefattar förlust av omdöme, förlust av användbarhet, i några fall förlust av familj, ministry, förlust av relevans för denna förlorade generation, och i många fall, förlust av själva den frälsande tron!
---

Det är inte för sent att vända om, men det kommer att krävas ödmjukhet! Hur erkänner du att det var helt fel efter så mycket investerande, (du åkte på resor till väckelsen, du ragglade omkring framför massor av människor osv.).

Om du bara ödmjukar dig, erkänner att du hade fel och vänder tillbaka till ett renlärigt, Bibelgrundat, Gudscentrerat sällskap, kommer kanske inte denna sjukdom att leda till döden, utan till vår förlåtande Guds ära!

Han som säger, ”I skolen söka mig, och I skolen ock finna mig, om I frågen efter mig av allt edert hjärta”. Jeremia 29:13
----

Slut på Inlägget med anledning av detta ämne kring Mike Bickle och IHOP awakening, med kopplingar till Emercing Church och dess koppling till ”de Nya mystikerna”, under Crowder som verkar ha plockat upp manteln efter Bentley i Lakeland.

HaFo

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Ännu ett Inlägg med anledning av detta ämne kring Mike Bickle och IHOP awakening, med kopplingar till Emercing Church och dess koppling till ”de Nya mystikerna”, under Crowder som verkar ha plockat upp manteln efter Bentley i Lakeland.

Fick ännu ett mail med anledning av detta ämne med en länk som jag återger:
----

http://beyondgrace.blogspot.com/2010/01/drunken-streams-defiled-waters.html


Har fått hjälp med att översätta innehållet från länken under rubriken Drunken Streams - Defiled Waters:
----

Druckna strömmar – nedsmutsade vatten

Allt började med ”Guds bartender” Rodney Howard Browne. Det utvecklades vid ”Torontovälsignelsen”. Vi har redan i en tidigare artikel dokumenterat ett exempel på ”andligt fylleri” som ägde rum för fem år sedan på ett Torontomöte.

Det verkar som att ”församlingen”, efter en kort paus på ungefär 2 000 år, i dessa sista dagar har skapat en teologi om andligt fylleri.

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening”, bär den formella titeln rektor, vice ordförande för akademiska ärenden, “Director of Forerunner School of Ministry” (ung. rektor för grundutbildningen till bibelskolan).

Han talade nyligen på ”uppvaknandet”. Jag ska citera honom utförligt här för att ge er hela sammanhanget och verkan av vad han säger.
------

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

“Och Herren började tala och säger ”Jag ska befria – Jag ska påbörja det (uppvaknandet) med vin – min ande.” Och det finns flera olika beskrivningar av den Helige Ande i bibeln. Och den Helige Ande är inte en ”den”. Han är den tredje personen i treenigheten, men Han avbildas på olika sätt i skriften och en av de bilderna är vin.”

Och grejen med vin är att när du dricker vin blir du ibland oförutsägbar i ditt beteende. Sättet som du handlar på förändras, du blir mindre medveten om dig själv och mer medveten om effekten som vinet har på dig.

När du blir berusad glömmer du bort dina omständigheter, men du är förälskad i den upplevelsen och det möte som du har i det naturliga, om du är berusad av alkohol i det naturliga.

Men när du är berusad av anden blir du berusad av Guds kärlek. Över allt annat och Höga Visan 1, vers 2: Bruden ropar till Jesus, hon säger ”din kärlek är bättre än vin.” Hans kärlek antas vara mer tillfredsställande än de största njutningarna i denna värld.”
----

Kommentar:

Egentligen är ditt beteende med vin oftast väldigt förutsägbart. Fråga vilken upprätthållare av lag och ordning som helst. Naturliga, Guda-givna förbud försvinner.

Lägg även märke till här att tolkningen av Höga Visan att den är en konversation mellan Jesus och Församlingen – ibland kallad ”brudeparadigmet” – är allmänt identifierad med IHOP och Mike Bickle, och är inte på något sätt representativ för den kristna trosläran som helhet.
------

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

“Ha ha ha. Herre. Kom Helig Ande.”

”Jag vill be dig vara i ett tillstånd av mottagande. En gång till, du satte dig ner, sitt inte ner i ditt hjärta. Stå upp i ditt hjärta och säg ”Jag vill ha dig Helige Ande. Jag vill ha mer av din närvaro i mitt liv.”

Jag säger till dig, kraften till att leva ut vad Mike (Bickle) delade är att vara fylld av den Helige Ande. Det är att vara fylld av fullheten av Gud.

Startpunkten för förelöparna, startpunkten för Johannes Döparen var att under 30 år bli fylld av den Helige Ande.”
-----

Kommentar:

Förelöpare är ett annat namn som Mike Bickle har gett sina anhängare. Han knyter ihop det med ”Joels armé” genom att förklara att hans förelöpare kommer att frigöra “Guds världsliga domar”.
-----

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

”Jag sa det den här eftermiddagen, Johannes döparen uppenbarade det i sin moders liv. Tro mig inte, läs Lukas kapitel 1, han hoppade upp och ner när han mötte Jesus.

Fylld av den Helige Ande. Han hörde brudgummens röst, hans glädje var fullständig, han verkade från en plats av högsta glädje och extas i Herrens närvaro.”
-----

Kommentar:

Bibeln säger inte att han hörde ”brudgummens röst”. Återigen är detta en del av det invecklade
”brudeparadigmet”.

Vad Bibeln säger är ”När då Elisabet hörde Marias hälsning, spratt barnet till i hennes liv”.

Representerar Maria Guds röst? När Hall förklarar ”han verkade från en plats av högsta glädje och extas”, måste man fråga sig: ”Hur vet Hall det?” Detta är ren, oförfalskad gnosticism.

Dessutom, som Hall ber dig, du ska inte tro honom. Läs Lukas 1, som han insisterar. Där står ”Ty han skall bliva stor inför Herren. Vin och starka drycker skall han icke dricka, och redan i sin moders liv (New International Version: ”redan från födelsen”) skall han bliva uppfylld av helig ande”.

Blev Johannes Döparen fylld av den Helige Ande i sin moders liv, eller snarare ”redan från födelsen?” Vilket påstående som helst som går längre än födelse (dvs. i moderlivet) är en ren hypotes, ändå så lärs det ut här som ett faktum.

Det är nästan som att Hall talar när Herren inte har talat. Och anledningen till att det lärs ut som ett faktum är att det stöder idén om ”berusade-härlighets-”manifestationer.
------

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

”Och problemet är (att) det finns så många barriärer som vi reser upp mot att faktiskt uppleva Guds kärlek så att många av oss faktiskt har börjat tänka att Guds kärlek bara är en idé och att sann njutning ska fås någon annanstans.”
-----

Kommentar:

Sannerligen, i Guds närvaro är det ”glädje tillfyllest.” Det verkliga problemet är att gudfruktig njutning inte är köttslig tillfredsställelse.
----

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

“Nej, Guds kärlek är en påtaglig substans.”
-----

Kommentar:

En marginalanteckning – i den gnostiska kyrkan är så gott som allt en “påtaglig substans.” Todd Bentley, till exempel, undervisar att smörjelsen är en påtaglig substans. Problemet med denna teologi är att den leder människor till att tro att det är något som kan förvärvas, och i Simons fall, köpas och säljas.
-----

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

“På samma sätt som alkohol gör köttet berusat, är Guds kärlek skapad till att berusa vår ande med Guds njutning.”
----

Kommentar:

Etymologi:

Senlatin toxicus, från latin toxicum gift, från grekiska toxikon pilgift, från neutrum av toxikos från en båge, från toxon båge, pil

1. att det innehåller eller är ett giftigt ämne särskilt då det är kapabelt till att förorsaka död eller allvarlig kraftlöshet

2. uppvisar symptom på infektion eller toxikos (förgiftning)

3. extremt skarpt, elakartat eller skadligt
Jag har stora problem med att jämställa att bli fylld med den Helige Ande med förgiftning/berusning. Den Helige Ande är inget gift.
----

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

”Bibeln kallar oss till att dricka från njutningens flod.”

Referensen här är psalm 36:8, förklarad i vers 9:

”Och av din ljuvlighets ström giver du dem att dricka. Ty hos dig är livets källa, i ditt ljus se vi ljus.”
-----

Kommentar:

Naturligtvis har detta ingen likhet alls med förgiftning/berusning!
----

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

“Det är inte bara en idé – det är sann njutning. Det finns sann njutning vid Guds högra hand. Det finns en verklig flod som flödar med Hans närvaro som frigör hans njutning på jorden och in i hans folk och genom hans folk till nationerna.”
----

Kommentar:

Vi håller med om detta. Men Hall går för långt genom att jämställa njutning med fylleri. Och för en pånyttfödd Jesu efterföljare är inte fylleri njutning.
----

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

“Och Herren sa, ”Jag ska släppa lös vin på IHOP. I första fasen ska jag släppa lös eld, jag vill släppa lös vind [puh!],

jag vill frigöra helande – så att ingen av människan känd sjukdom kan bestå; jag vill släppa lös smörjelse – överbevisning om förkunnelsen av evangeliet, men jag vill börja med att få er att möte Guds kärlek, på den allra djupaste nivå som möjligt. Och vi har precis påbörjat den resan.”
----

Kommentar:

I sammanhanget här säger Hall att Herren ska ”släppa lös vin” på IHOP på samma sätt som John Arnotts Torontovälsignelse.
----

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

“Och Herren började röra sig i vår studentgrupp. Direkt efter att vi hade firat tio år med bön natt och dag, började Herren röra sig bland våra studenter när studenter började vittna om Herren,

hur Herren hade brutit barriärer av självförakt och skam som hade sitt ursprung i fruktansvärda saker som hade hänt i deras förflutna, och de hade aldrig älskat sig själv, och de hade aldrig sett sig själv som en som Gud kunde älska, de som aldrig hade mött Faderns kärlek.

Herren bröt av barriärerna så att de för första gången kunde möta Faderns kärlek, och Brudgummens kärlek, som något verkligt, som en verklig påtaglig upplevelse.”
----

Kommentar:

Nå, för detta är vi tacksamma. Mycket av detta verkar snarare grundläggande för kristendom och kan ses i Bibeln.
----

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

”Vi förväntas känna Guds kärlek som en realitet i våra liv. Och Herren började röra sig i vår studentgrupp och vi sa ”Herre, vad betyder detta?” och Herren sa ”Jag vill att ni ber mig om mer.”

Och så började vi bedja om mer av honom i början av november. När han brakade loss i vårt studentkapell bara lite grann sa vi ”Gud, om detta är tiden för regn vill vi ha mer regn.” Om det här är tiden när du börjar utgjuta vin vill vi ha mer vin.

Det är därför vi fastar och ber. Läs Matteus 9. Matteus 9 är när Jesus undervisar om fasta för mer av brudgummens omfamning {citat?}, säger han ”När jag inte längre är hos er”, så sa han till sina lärjungar ”då kommer ni att fasta.” Varför ska du fasta? Så att du kan ta emot mer av det nya vinet.”
----

Kommentar:

Hall hittade helt uppenbart på grejen om ”mer av brudgummens omfamning“. Än en gång är det en del av det invecklade “brudeparadigmet” vars bibliska bevis existerar i icke-existerande hänvisningar. Tro det eftersom ”han sa så till dig” om du vill.

Sambandet i skriften mellan fastande och nytt vin är subtil som bäst, men om sambandet kunde göras skulle det inte vara för MERA nytt vin, utan bara nytt vin.

Ändå viktigare är att om vers 13 innebär att vi fastar efter Jesu himmelsfärd, då är innebörden att vi fortsätter att fasta till dess Han återkommer.
-----

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

”Vi fastar så att vi kan ta emot ett större mått av den Helige Ande som överför Guds kärlek till våra hjärtan så att vi kan vandra i kraft och vandra i hans auktoritet.

Men Han säger ”när ni fastar ska det vara för det nya vinet. När ni fastar ska det vara för sådant som gör era hjärtan glada.”
----

Kommentar:

Här antar jag att han upprepar en ”profetia” eftersom Jesus inte sa ”när ni fastar ska det vara för det nya vinet” i skrifterna. Vi har även många exempel ur skriften på troende som tar emot den Helige Ande utan att fasta.
----

Wes Hall, talesmannen för ”IHOPU Awakening” säger:

“Jesus har inte ämnat oss till att vandra sörjande och i sorgsenhet. Han menar att vi ska vandra i glädjens fullhet.”
----

Kommentar:

Verkligen. Så vi har väldigt olika syn på vad ”glädjens fullhet” är. Det här är vart detta leder – överdrifterna från igår (Toronto-fylleriet) accelererar nu till fullt utvecklad hädelse.

När det är som värst ser det ut som denne John Crowders möten när församlingen tar emot ”Helig nattvard.” Lägg märke till vinflaskorna.

Varning – denna video är väldigt störande. (Se länken)
------

Crowder, en gång ansedd som perifer, håller på att bli ledande i det apostoliska/profetiska. Det här är vart det är på väg. Det håller på att fogas ihop. Crowders böcker finns i IHOPs bokaffär. Han har förrättat gudstjänster vid möten på Bethel.

Bickle säger själv att de ”två strömmarna” Toronto och IHOP fogas ihop. Carol Arnott upprepar en profetia att ”de tre strömmarna” (Toronto, IHOP och Bethel) måste komma samman. Vaka och bed.
----

Kärnpunkten.

När vi läser om Johannes Döparen i Lukas 1 läser vi ”Vin och starka drycker skall han icke dricka, och redan i sin moders liv (redan från födseln, NIV) skall han bliva uppfylld av helig ande. När vi läser Ef 5:18, står det ”Berusa er inte med vin, sådant leder till ett liv i laster. Låt er i stället uppfyllas av Anden.”

Alkohol är inte den anti-Helige Ande. Skrifterna säger oss inte att den Helige Ande är den bisarra världens (bizarro-world) ersättning för Alkohol.

Vi uppmanas snarare att undvika berusning av alkohol, och i stället låta oss fyllas av anden. Detta är på något sätt svårt för mig att förklara, men kärnpunkten är den här:

att jämställa det Ande-fyllda livet med fylleri, som några smädare försökte göra i Apg 2:13, är helt enkelt bara idiotiskt. De två är inte lika varandra; det finns ingen jämförelse.
---

Ty Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor; den fostrar oss till att avsäga oss all ogudaktighet och alla världsliga begärelser, och till att leva tuktigt och rättfärdigt och gudfruktigt i den tidsålder som nu är, medan vi vänta på vårt saliga hopps fullbordan och på den store Gudens och vår Frälsares, Kristi Jesu, härlighets uppenbarelse. (Titus 2:11-13)
-----

Slut på översättningen från länken
-----

HaFo kommentar:

Se verkligen upp med vad som i en förberedelse för det avfall som ska hälsa en annan, en istället för Kristus, en Falsk Messias, en falsk världsfrälsare in på arenan, som sker via denna fortsättning av förförelsen i Toronto, Pensacola och Lakeland i företeelserna av Emerging Church och Rick Warren:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)

Och via IHOP awakening, de nya mystikerna under ledning av John Crowder. Allt är det ett fiendens försök att ”bedra jämväl de utvalda genom tecken och under” och få människan ”köttsligt inställd” på upplevelser och manifestationer,

istället för att igenom hela sitt väsen bli upptagen av vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset för sin synd.

Syndamedvetande och människans fallna tillstånd, kommer att sopas under mattan och det primära kommer att framstå, som att kunna ta emot Guds kärlek till att få göra underbara upplevelser.

Det finns ingen större upplevelse än att få sin synd förlåten för Kristi skull och att av nåd få tillräknas Hans rättfärdighet, död och uppståndelse.

Men det talet kommer att betraktas som att man inte hämtar ut av allt det goda som Gud vill ge i form av ”överflöd på livets alla områden” och att man säger nej till att bli berusad av andliga upplevelser.
----

Detta är ett så uppenbart bedrägeri som vi nu ser utspela sig mitt framför våra ögon. Men de andliga ledarna verkar förblindade å bara hänger på.

Det är samma förberedelse som i Sverige sker via trosförkunnelsen, katolicismen och ledare som Halldorf, Ekman Aborrelius och Hedin.

Oas – rörelsen synes vara en sammanslutning som liksom knyter samman säcken kring ett bejakande av en blandning av trosförkunnelse, katolicism, upplevelser och mysticism.

De delar gärna vad jag förstår estrad med såväl Halldorf, Ekman och katolicismens företrädare. Då förstår man att även detta sammanhang är påverkat av den falska ande som förbereder det avfall som ska hälsa en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare välkommen.

De kristna medierna rättar in sig i ledet och förmedlar alltmer av den förförelse som här återgetts.

Släpp aldrig taget vänner om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

HaFo

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Sätter in här en text av Oakland som passar under detta ämne, eftersom det handlar om en kommentar av en av John Crowders böcker. Jag uttalar mig inte om innehållet och garanterar inte att det i alla stycken är ngt som jag stryker under på.

Speciellt har jag ett frågetecken inför om inte Oakland företräder den tveksamma Darbyismen med en osynlig och ett synligt tillkommande av Kristus.

Men jag uppmanar människor att pröva innehållet och ge gärna kommentarer och nog anar jag kanske att vad Oakland här beskriver faktiskt är uttryck för det avfall som ska möjliggöra inträdet på arenan av en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias, en falsk världsfrälsare. Och det under bejakande av ”väckelse”, ”tecken och under”, ”upplevelser och manifestationer”, enhet och samverkan på alla plan och områden.

Som sagt pröva innehållet!

Jag gör det till 2 inlägg.

Inlägg 1 av Oaklands analys av John Crowders “The New Mystics”
------------------------------------------------------

En analys av John Crowders “The New Mystics”

FÖRORD

När vi ska analysera en bok som marknadsför sig som en manual till ”hur du blir en del av den övernaturliga generationen” måste vi nalkas uppgiften med bön och ödmjukhet.

Frestelsen att fördöma allt i boken riskerar att förtrampa det heliga. John Crowder blandar det heliga med det profana i sin bok ”Miracle Worker, Reformers and the New Mystics”.

Att kunna skilja mellan dessa två, särskilt i gråzoner, är en gigantisk uppgift att ta sig an för vilken troende som helst.

Så denna analys kommer att belysa den andliga kvicksanden i boken så att pilgrimer som slagit följe inte kommer att falla ner i gyttjan, precis som de två resande i boken ”Kristens resa” satte upp en vägskylt som varnade andra att inte gå den väg som ledde till misströstans träsk.

Vi måste vara uppmärksamma på planerna som vår själafiende har och hålla fast vid Guds Ord. Gud är övernaturlig och Hans gåvor får inte förkastas. Men de förfalskade krafterna som antikrists ande har är också metafysiska men är en snara för vår själ som leder många ner i andlig kvicksand.

I liknelsen om himmelriket i det trettonde kapitlet i Matteusevangeliet berättade Jesus i förväg för oss om tiden när fienden skulle så ogräs bland vetet när folket sov.

Han sa också till Sina tjänare att de inte skulle rensa bort ogräset för att inte rycka upp vetet tillsammans med ogräset, utan vänta tills det var tid för skörd och allt skulle uppenbaras.

Med det i minnet kan vi inte säga om författaren till ”The New Mystics” är ogräs eller vete. Inte heller kan vi med auktoritet säga var den slutliga viloplatsen är för mystikerna som han upphöjer genom hela boken.

Allt vi kan göra är att pröva allt och hålla fast vid det som är gott och förkasta det som är falskt. Jesus sa ”genom frukten känner ni dem”.
--------------------

När Brudgummens återkomst närmar sig är antikrists ande igång på högsta växel. Antikrist kommer med falska tecken och under för att bedra jämväl de utvalda. Men samtidigt är vår suveräna Gud miraklernas Gud.

Den Helige Ande är fortfarande verksam i våra dagar och är vår Vägledning in i hela sanningen. Den oheliga anden å andra sidan förfalskar den sanna Guds Andes verk, men är jordisk och köttslig och de attributen kan kännas igen som orena.

Vi väntar på den dag när den där orena anden är besegrad:

Och det skall ske på den tiden, säger HERREN Sebaot, att jag skall utrota avgudarnas namn ur landet, så att de icke mer skola nämnas; profeterna och orenhetens ande skall jag ock skaffa bort ur landet. -Sakarja 13:2
-----------------

BAKGRUND

För att förstå varifrån författaren till ”The New Mystics” kommer från är det viktigt att känna till bakgrunden till rörelsen som han växte fram ur.

Crowder hänvisar till detta i sin bok.

Under vad som möjligtvis är den sista större utgjutelsen av den Helige Ande i en äkta väckelse, känd som Jesusrörelsen under 1960- och 70-talen, var två församlingsledare i förgrunden, Chuck Smitch och John Wimber.

Djävulen reagerade omedelbart på Guds drag som började med en förvirrad generation av hippies och som rann över till de sedan länge etablerade samfunden.

Han sådde ogräs som påminde om vete på utsidan, men som förde med sig den ohelige anden, med metafysisk förvirring som resultat.
----

Även om äkta mirakler skedde genom den Helige Ande förfalskade den ohelige anden kraften genom att övertyga dem som inte var grundade i Ordet att de också kunde lära sig att utföra dessa mirakulösa saker genom att följa metoder och formler.

Gåvor kunde man lära sig om man inte fick dem. Denna attack mot rättfärdighet är djävulens mönster till att fördärva Guds verk genom att använda sina egna tjänare av ljuset. (2 Kor 11:13-15)
--------------

I början av Jesusrörelsen var pastor Chuck Smiths Calvary Chapel platsen man skulle vara på. John Wimber var en av hans assisterande pastorer som var brinnande för vad han kallade ”att göra grejen” Hans fokus var på upplevelsen och han skiljde sig från pastor Chuck som insisterade på att göra saker disciplinerat.

Wimber anslöt sig till Vineyardrörelsen som inte hade några begränsningar vad gällde metafysiska manifestationer, hur upproriska de än kunde vara.

Detta åstadkom splittring i Calvary Chapel mellan dem som ville bli grundade i Guds Ord och dem som ville verka obehindrat i det övernaturliga. De förra blev kvar i Calvary och de senare följde Wimber till Vineyard.

Efter att Utgjutandet av den Helige Ande haft sin gång stod de tidigare hippierna, nu vuxna med egna familjer, inför ett andligt dilemma.

Skulle de fokusera på att växa upp i tron genom att bli genomdränkta av Guds Ord eller följa undergörarna och bli genomdränkta av anden av metafysiska upplevelser?

Den ena vägen kunde leda till död renlärighet medan den andra kunde leda till en ständig strävan efter kraft.
-------

För sanna tjänare till Herren finns den smala väl avvägda vägen att hålla i den tro som en gång för alla har blivit meddelad åt de heliga.

Sätt på dig hela Guds vapenrustning för att stå emot på den här onda dagen. Rustningen inkluderar Andens svärd som är Guds Ord, tillsammans med trons sköld för att utsläcka den ondes brinnande pilar.

En översikt över sjätte kapitlet i Efesierbrevet avslöjar vem den riktiga fienden är – inte andra människor utan denna världens furstar och väldigheter och härskare här i mörkret, som förställer sig till ljuset änglar som kommer emot oss. ”Vi strider inte mot kött och blod.”
----

Församlingen i ändens tid vilken Jesus lovade att bevara genom prövningens tid som snart kommer över världen gjorde tre saker rätt: de höll fast vid Hans ord, förnekade inte Hans namn och hade bara lite kraft (se Upp 3:8). De nya mystikerna följer inte det mönstret, som vi ska få se.

Låt oss nu titta på boken, The New Mystics, den bortgångne John Wimbers frukt och en motreaktion mot Chuck Smiths bibelcentrerade ståndpunkt. Det är en blåkopia på gestaltningen av den Stora Skökan, Mysteriet Babylon, och en handbok för att ”göra grejen” utan den Helige Andes dunamis (kraft).
-----------------------------------------

FÖRELÖPARE

Crowder tillskriver sin teologiska uppfattning som är påtaglig genom hela ”The New Mystics” till sin favoritlärare, Rick Joyner.

”Rick Joyner får ett särskilt erkännande” skriver han i sitt tack till personer som bidragit ”vars tankar man kan se genljuda i många avseenden genom dessa sidor; det kommer från att ha blivit genomdränkt av hans insiktsfulla skrifter under många år.”

Joyner är författare till boken ”Skörden” med undertiteln ”Strategisk vision för att mobilisera Guds Armé”.

Joyners idéer om en övervinnande armé i ändens tid bestående av segerrika helgon härstammar från villoläran i Latter Rain-rörelsen från slutet av 1940-talet. [För att få förståelse för rörelsen och dess historia, läs “The Latter Rain Legacy” av Charles S. Graves.]
-----

“The New Mystics” ger oss en blåkopia för byggandet av denna ändetidens armé. Crowder riktar in sig på unga människor som han uppfattar som ofördärvade av den han uppfattar som fienden:

det gamla gardet i kyrkan som han karakteriserar som ”den religiösa anden.” För att attrahera ungdomarna glamoriserar han det som han tror de kommer att gilla, till exempel hippa stilar, tatueringar, piercingar, och ghettosnack och använder dem som bete.
----

Crowder, som du kanske minns, gjorde sitt uppseendeväckande framträdande på kyrkoestraden under glansdagarna av Lakelandväckelsen 2008 som leddes av hans vän, Todd Bentley, den tatuerade mannen, fälld för att ha antastat barn, och som sedan blev evangelist, och proklamerade helande över människor i ”Gud faderns, sonens och den helige bams” namn!

”Väckelsen” slutade när Bentley övergav sin fru och sina barn för en yngre kvinna. Paret, som nu är gifta och lever i äktenskapsbrott, tjänar båda under Joyners fullmakt. Joyner har återinsatt dem till tjänst i församlingen.
------------------------------

Även om “The New Mystics” skrevs 2006 var Crowder tämligen okänd ända tills han ägnade sig åt YouTube under Lakeland med sin hädiska video, ”Tokin” the ghost”, (på svenska ”Röka på anden”), i vilken han låtsas röka marijuana för att bli fylld av den Helige Ande.

Genom hela boken använder faktiskt Crowder ständigt opassande saker för att jämföra med kraften av vilken ande han än häller i sig. Han jämför sina andliga höjdpunkter med att bli ”packad, hög, full, stagad” och med heroin.
-----

I överensstämmelse med den äldre Latter Rains idéer ser Crowder och kompani fram mot bildandet av denna armé som ska triumfera över världen innan Kristi återkomst. Denna nya kyrka regerar Kungadömet utan Kungens fysiska närvaro, kuvar alla Guds fiender, och utför stora bragder som imponerar på världen. Han förklarar:

“En kommande generation är på väg som kommer att bära dessa gamla mantlar, likaväl som nya. De kommer att vandra i Elias ande, och förbereda vägen för Herrens återkomst… på samma sätt som Johannes döparen kom i Elia ande före Jesus första tillkomst, så kommer samma ande att vila över en hel kyrka innan Hans andra tillkomst.

Till och med de minsta av oss kommer att vara större än Johannes. Det här kommer att vara hel tidsålder av förelöpare” (s. 21).
-----------

Oakland:

Vilka är dessa ”gamla mantlar” han säger att den nya kyrkan ska bära? Jo, De så kallade förlorade krafterna hos mystikerna och katolska munkarna i dem mörka medeltiden som han uppfattar är kyrkans rättmätiga ägodelar som vi ska ta för oss av.

Även om Johannes Döparen inte visade några tecken och inte gjorde några mirakler kommer detta nya ”Eliasällskap” att slå alla med häpnad med sin kraft och auktoritet över naturens krafter sägs det.

Även om Elia erkänns av Bibelforskare som en av de två vittnena i Uppenbarelseboken, tillsammans med ett andra vittne vilkas kroppar kommer att ligga i Jerusalem efter att ha blivit dödade av antikrist hänvisas det inte till ett Elia kompani någonstans i Bibelns profetior. Denna idé kom genom utombiblisk uppenbarelse.
----

Crowder bejakar acceptansen av postmodernismen i kyrkan som har antagit beteckningen Emergent Church.

Attraktivt för yngre kristna och populariserad av sådana universalistlärare som Brian McLaren har emergents ratat biblisk ofelbarhet till förmån för en mer liberal inställning till Bibeln, och kastar bort teologi som något som stänger in Gud i en låda.

I utbyte mot kända storheter har ett återvändande till det mystiska och okända blivit mer av en attraktion för emergents som har återupplivat forntida klosterutövande i ett försök att göra någon sorts mystisk förbindelse med Gud genom konkreta sakrament.

Dessa inkluderar bruket av bland annat ikoner, ljus, rökelse, reliker och även återupptäckten av kontemplativ bön.
-------

“The New Mystics” anpassar Emergent Churchs sedvänjor till den så kallade apostoliska/profetiska rörelsen för att skapa en ny hybrid eller ett länge emotsett nytt släkte av helgon för att fullborda Joels armés profetior om höstregn, vilket i realiteten identifieras som en demonisk hord av gräshoppor i Uppenbarelseboken 9.

Men Crowder går långt utöver ledare i Emergent och antar de mörkaste mystiska sedvänjor som man kan finna i kyrkohistorien. Det enda som saknas men ändå anspelas på, är inkvisitionens återkomst och öppen förföljelse av all opposition: de sanna heliga.

Denna nya kyrka kommer att vara fylld med dem som inte är intresserade av ingående Bibelstudium. ”De söker inte efter en religion med avlägsen teologisk teori”, skriver Crowder. ”De vill ha praktisk interaktion med en konkret, känslomässig Gud, … Tiden av fixa och färdiga svar är förbi” (s. 365-366).
----

Forts Oaklands analys av John Crowders “The New Mystics”

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Inlägg 2 av Oaklands analys av John Crowders “The New Mystics”

GAMLA MANTLAR

Crowder gör ner rationalismens tidsålder som avslutade den mörka medeltiden genom att säga att använda förnuftet för att pröva sanningen var en dålig förändring för kyrkan.

“Sägnerna om medeltida mirakler låter ganska långsökta för den nutida läsaren”, skrev Crowder, ”och även de mest andefyllda kristna är mer benägna till att avfärda dem som mytologi än att se dem som välgrundad historia… Vi använder nu ordet ”legend” eller ”sagoomspunnen” för att beskriva någonting som är osant eller sagoaktigt” (s. 167).
----

På nästa sida beskriver han ett sådant mirakel som han känner med orätt kallas för en ”saga”. Han skriver, ”Utan tvekan skulle de flesta av oss hånskratta åt att läsa att Nicholas av Tolentino … väckte rapphönsen till liv igen på sin tallrik.

Men det medeltida sinnet hade ingen tanke på en sådan möjlighet när man diskuterade universums Gud. Det är något märkligt över det” (s. 168).
----

Så han drar slutsatsen att ”Det är viktigt att erkänna medeltidens mirakler, helt enkelt eftersom många av dem var fullständigt utanför tabellerna… så det är bra att åtminstone veta att Gud har verkat på förunderliga sätt genom historien.

I den bemärkelsen finns det likartade händelser. Som förr i tiden ska den kommande väckelsen kännetecknas av ovanliga mirakler. Precis som ”Gud” utförde ovanliga mirakler genom Paulus händer ska bisarra bedrifter komma genom dessa människors händer” (ibid.).
------------

Mantlarna som ska återkrävas av de nya mystikerna ägdes enligt Crowder, av några väldigt tvivelaktiga karaktärer från det förgångna, däribland:

-Den helige Franciskus av Assisi, som predikade för djur, betvingade naturen och utvecklade stigmata (smärtsamma blödande spikmärken av korsfästelsen);

-Herman av Alaska, som stoppade vågor och blev vän med björnar;

-Serafim av Sarov, som älskades av vilda djur, besöktes av döda människor, änglar och Jesus själv

-Mäster Eckhard, ansedd som den tyska mysticismens fader

-Den helige Bernhard av Clairvaux, som kallade samman katoliker för att döda i korstågen och hade en gåva att göra mirakler;

-Den helige Joseph av Cupertino, den flygande munken som leviterade så mycket att ett rep måste knytas om honom så att han inte skulle lämna atmosfären;

-Den heliga Teresa av Avila, mystiker och stimatiker;

-Den heliga Christina som satt upp i sin kista vid sin egen begravning.
-----

Crowders nya släkte kommer att överträffa den mörka medeltidens mystiker med sin kraft och imponera på världen. Bilokation, levitation, interaktion med döda helgon, änglar och demoner och kontroll över naturen kommer att känneteckna de nya kristna som ”spottar eld” och ”ställer new age-anhängare i skuggan.”

Hela församlingar kommer att kunna flyga så som han säger Adam kunde i Edens lustgård.
---------------------------------------------

NYA MANTLAR

Idag manifesteras de nya mantlarna, som Crowder säger är en återfordran av de gamla, genom hans troshjältar.

Dessa mantlar lämnades i arv av flera viktiga personer i det nittonde århundradet som banade väg för det nya släktet. Han hänvisar till dem som Guds generaler, en term som tillskrivs Roberts Liardons bok och video med samma titel.

(Liardon har alldeles nyligen blivit återinsatt i tjänst i England av Elim’s Colin Dye efter att ha tvingats bort från sin tjänst på grund av en homosexuell affär.)

Dessa föregångare till Elia förelöpare omfattar skalan från Charles Parham som ”gjorde tungomålstalet populärt” och föll i onåd efter att han arresterats på grund av sodomianklagelser,

till William Branham, ledaren för ”Voice of Healing Revival” i slutet av 1940-talet, vilken senare i sitt ämbete förnekade treenighetsläran och sa att det var en hednisk idé.
----

Andra generaler inbegriper en blandning av pastorer mm. i ett urval av skandaler, från hårt supande, äktenskapsbrott, homosexualitet, äktenskapsflykt, ekonomiska bedrägerier, psykopater till en som fejkade sin egen kidnappning för att dölja en påstådd utomäktenskaplig affär.

Från dessa smutsiga strömmar dök nya hjältar till Crowder upp, vilka inte bara vandrade i samma ”smörjelse” som de tidigare förelöparna, utan även hemsöktes av samma omoraliska stötestenar.

Crowder säger skämtsamt att många stora snubblar på de ”tre G:na – guld, girls (flickor), glory (ära)”.
-----------------------

Crowder följer utvecklingen från början av det nittonde århundradet till idag via väckelser, rörelser och nya uppenbarelser som nu lever sina egna liv.

Men strömmarna är så grumliga och leder till vad han kallar en stor flod som en uppriktig åskådare bara kan identifiera som floden Styx, namnet på floden som rinner ner i underjorden i Dantes Den gudomliga komedin.

Crowders nuvarande Hall of Fame har uppstått ur katastrofala drag av den oheliga anden som till exempel Kansas city (falska) profeter, Torontovälsignelsen (förbannelsen), och Lakelandväckelsen.
----

Han skiljer ut den bortgångne John Wimber och Lonnie Frisbee (en hippieevangelist som bröt både med Calvary Chapel och Vineyeard när han blev alltför radikal för båda rörelserna, en öppet homosexuell, han dog i AIDS) som strömmen som ledde till andra.

Faktum är att några av hans mest prominenta mentorer, som Paul Cain, Bob Jones och Todd Bentley, har väckt anstöt på grund av sexuell omoral. Men det avskräcker inte Crowder från att följa deras ledning i andliga frågor.
---------------------------------

ENHETEN I DEN NYA ORDNINGENS KYRKA

Författaren identifierar några särskilda nyckelfaktorer som är nödvändiga för att de nya mystikerna ska nå sitt mål, världsherravälde och gudalika krafter i sitt kungadöme utan kung.

Nyckelingrediensen är förändrade medvetandetillstånd genom utövandet av kontemplativ bön eller som han kallar det ”soaking”-bön.

Han lärde sig detta redskap av den bortgångne trappistmunken Thomas Mertons skrifter, som dog 1968 i Bangkok, Thailand, när han förberedde sig på att ansluta sig till några buddhistmunkar.
---

Merton (inte att förväxlas med Merlin) var en anhängare till zen som han kände var användbar för kristendomen. En ny besatthet över Merton i protestantiska kretsar ses av den romerskkatolska hierarkin som en fjäder i hatten för att hävda överhöghet över ickekatolska kristna.
------

”Den mystiska dimensionen i vår tro håller på att återuppvakna”, skriver Crowder. ”En väckelse av kontemplativ, soaking-bön har varit nyckeln i denna stund, eftersom Herren först och främst vänder oss tillbaka till platsen i Hans närvaro. Platsen för förtrolig väntan, från vilken all uppenbarelse flödar” (s. 368).
------

Oakland:

Och detta är summan av kardemumman för det nya släktet, Latter Rain-kyrkan. Den har tillträde till Gud som en andlig dimension man måste nå genom ett förändrat tillstånd av stillhet.

En av hans hjältar, Tommy Tenney, säger i sin bok ”The God Chaser” att Bibeln är gårdagens gamla ord och länken till Gud för det nya släktet håller till i tredje himlen.

Detta är paradigmskiftet som måste ske i en bekännande kristens liv för att komma in i det nya släktets status sägs det.

Han jämför denna tysta plats med Gud som sängkammaren och använder andra sexuella termer för att beskriva det nya släktets relation med det gudomliga.

Han beskriver denna ”ultimata förening” som en ”erotiker som använder närheten”, ”floder av njutning”, och andra färggranna metaforer. Det nya släktet är inte bundet till det jordiska väldet.
---

Crowder förklarar:

“Några av våra dagars ledande profeter har regelbundet mött Dalai Lamas egen ande när de drogs till Gud genom den andra himlen, till ett möte i tredje himlen. Han var där och försökte blockera dem från att stiga uppåt.

Den andra himlen består naturligtvis av det andliga väldet där änglarna och demonerna utkämpar krig. Mycket av vår profetiska kunskap på låg nivå är från Gud, men den kommer filtrerad från den andra himlen” (s. 174).
-------

Han kallar det en mörk plats där allt möjligt ont vistas, men att det nya släktet kommer att anamma mörkret i denna ”ödemark”.

Det finns inget bibliskt stöd för detta, men det bekymrar inte en sådan som Crowder som inte ger Bibeln lika mycket auktoritet som den senaste profetiska uppenbarelsen han får från falska profeter typ Bob Jones och Rick Joyner.

Andra likasinnade profeter som Crowder hyllar är John Sandford, Heidi Baker, Mike Bickle, C. Peter Wagner, Che Ahn och Bill Johnson.
-------

En annan nyckel är villigheten att acceptera sådant som är motsägelsefullt till tron. ”Ibland upptäcker vi att vi tillrättavisar en röst, bara för att komma på att det verkligen var Gud”, säger Crowder.

”Men en aktiv och levande tro kommer alltid att kännetecknas av paradigmskiften, i vilka våra existerande ramverk för tron ständigt utmanas… Vår tro är bäst utvidgad och vuxen när vi utmanas att beträda områden som till synes är motsägelsefulla till den tron” (s. 239).
----

Den tredje nyckeln till det nya släktet är enhet mellan protestanter och katoliker. Vi borde inte bry oss så mycket om villfarelserna i läran inom katolicismen säger han, eftersom alla kyrkor har villfarelser.

Villfarelse ska inte vara avskräckande för enhet. Han ser acceptansen för transsubstantiation hos ickekatoliker som en nyckel till förening med Rom.
----

Oakland:

När alla forntida katolska strömmar förenas med Toronto-, Kansas Cityfloden eller på vilken annan plats som helst där cirkusen med tecken- och under-anden är igång kommer utformningen av ändetidens brud att vara fullbordad. Synd bara att den bruden i själva verket är Skökan Babylon, mysteriereligionen.
--------

Efter enandet av kristendomen antyder Crowder att ett enande av hela mänskligheten kommer därnäst. Trots allt finns det sanning i alla religioner försäkrar han. ”Till och med falska religioner har sedvänjor och världsåskådningar med en del befriande innebörd”, hävdar han (s. 159).
---

Han säger:

”Att säga att buddhism är helt utan någon sanning är vansinnigt. Det finns massor av vishet och befriande andligt utövande där… Tänk om vårt samhälle var koncentrerat på kristen meditation, som Tibet är koncentrerat på buddhistisk meditation?

Vi behöver återta denna mark… Det kommer att vara de troende som kommer fram från ickekristna kulturer som kommer att erbjuda några av de mest hisnande nya perspektiven på tron”.
---------------------------------------

KOMMER INTE ATT TOLERERA ISEBEL

Crowder ser den bibeltroende kristne som den största motståndaren till de nya mystikernas strävan efter att dra alla människor till sig. Han betecknar dem som Gnostiker eftersom de använder kunskapen som finns i Skriften för att pröva allt – de sätter den kunskapen, doktrinen, över andens mystiska nu-ord.
---

Oakland:

Eftersom den faktiska definitionen av gnosticism pekar finger mot mystikerna, nya och gamla, vilka påstår sig ha en högre kunskap från en mystisk källa, kastade han utan tvekan in det där för att vilseleda de aningslösa.

Genom hela boken kritiserar Crowder alla röster av förnuft och kallar dem ”kritiska” och fördömande”. Han förmanar sina läsare att vända dövörat till alla varningsröster. Han skriver:

“Nu är inte tid till att tveka. Vi måste avancera. Satan har strävat efter att bekämpa den här armén redan innan den föddes. Du kan idag knappa in ”Joels armé” i vilken sökmotor som helst och tusen webbsajter med irrlärors jägare poppar upp, vilka fördömer bara nämnandet av den.

Religiösa andar föraktar den våldsamma aggressionen med vilken den här armén kommer att inta mark.”
------------------------------

Crowder pekar faktiskt på en auktoritet i den profetiska rörelsen som profeterade att döden kommer att bli oppositionens öde. På sidan 295 citerar han ”profetian”:

“När den här armén kommer är den stor och mäktig. Den är så mäktig att det aldrig tidigare har funnits något liknande… de kommer inte att kunna döda den här armén”, säger den respekterade författaren och profetiska läraren Jack Deere.

”Joel säger inte bara att den här armén är oövervinnerlig. Herren själv kommer att beröva livet på dem som motarbetar dem”.
-----------

Crowder använder författaren Jessie Penn-Lewis som ett exempel på Isebels ande som inte längre kommer att tolereras av det nya släktet. Han demoniserar hennes strävan efter att assistera evangelisten Evan Roberts, vilken under väckelsen i Wales i början av 1900-talet blev förskräckt över en oren andes verk i hans möten.

Fru Penn-Lewis tog emot honom och betjänade honom, vilket resulterade i den kristna klassiska boken Kriget mot kristna (War on the Saints).
-----

Crowder skriver:

“Evans liv är ett klassiskt exempel på en profetisk bestämmelse som avbröts av en Isebels ande… Det kommer att vara viktigt för den kommande generationen att lära sig att besegra denna fiende. Hon mördar Guds profeter och är satans supporter… En sak vi aldrig får göra är att sluta fred med henne… Tolerans är inte ett alternativ” (s.293, 294).
-----------------------------------------

SLUTSATS

Ett riktigt krig pågår nu – ett krig som inte alls är nämnt i denna bok – kriget om att vinna själar till Kristus innan prövningens tid närmar sig.

Eftersom vi ser att dagen närmar sig är den sanna kyrkan tvungen att få ut det sanna evangeliet om Jesus Kristus till en döende värld.

Sanna kristna tror på orden från Mästaren, som sa till oss att världen inte kommer att acceptera oss, utan kommer att hata oss, precis så som den hatade Honom.

Vi kommer inte att imponera på världen genom vår överlåtelse till Herren Jesus Kristus, utan vi kommer att bli hatade av alla – en dödens lukt för dem som går förlorade. Men för dem som räddas, en livets doft.

De som håller fast vid irrlärorna Latter Rain och Kingdom Now kommer att upptäcka att de är förenade med en andlig sköka som kommer att förintas av antikrist och dömas av den Gud de tror att de umgås förtroligt med i den ockulta ström som de vistas i.
-----------

“The Invisible War”, skriven av den bortgångne Donald Grey Barnhouse 1965, avslöjade det riktiga kriget och uppdagade djävulens motstånd mot ”Guds rike genom Herrens direkta handling” med två falska uppfattningar om kungadömet.

Han skrev ner dessa ord:

“En strävan har varit att bygga ett tidsbegränsat religiöst kungadöme och göra anspråk på alla löften för det; den andra har varit att förneka den materiella verkligheten av det framtida riket och söka efter en gradvis ankomst av någon sorts kungadöme med ljuvlighet och ljus genom människans strävan.

Den ena har i huvudsak varit romerskkatolsk, den andra i huvudsak protestantisk… Det finns inget mer befriande än att bli löst från blindheten som gör att människor trevar i mörkret av byggandet av kungadömet.”
----

Den senaste strävan i att bygga kungadömet av det nya Latter Rain-släktet med dess åtföljande billiga tecken och under går långt bortom dåtidens strävan.

Denna ändetidens armé har ett väldigt bedrövligt syfte och bestämmelse som man kan se i Uppenbarelseboken. Vi kan känna dem på deras frukt – och inget heligt kan komma från något så orent.

“Det är dessa som få hålla gästabud med eder, där de sitta såsom skamfläckar vid edra kärleksmåltider och oförsynt se sig själva till godo. De äro skyar utan vatten, skyar som drivas bort av vindarna.

De äro träd som stå nakna på senhösten, ofruktbara, i dubbel måtto döda, uppryckta med rötterna. De äro vilda havsvågor som uppkasta sina egna skändligheters skum. De äro irrande stjärnor, åt vilka det svarta mörkret är förvarat till evig tid” (Judas 1:12-13).
----

Slut på texten från Oakland

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Återger mail som jag fick med anledning av inlägget om analysen av John Crowders “The New Mystics” härovan. Jag gör det i två inlägg
---------------------------------------------------

Mail 1 kommer från den som sände mig översättningen av denna analys av Crowders bok.
-----------

”En snabb och viktig korrigering: den här bokanalysen har inte Oakland gjort, den är från en hemsida som heter Apostasy Alert, http://www.apostasyalert.org/, och det är grundaren Jackie alnor som skrivit den.”

HaFo:

Jag ber om ursäkt att jag missuppfattat vem som gjort analysen av Crowders bok. Men det gör inte det allvarliga i denna analys mindre allvarlig!

------------------------------------------------------


Mail 2

”Hej Harry, ja det som du beskriver och kommenterar ang. Crowder är något som vi har att vänta nu i ändens tid. Skulle bli förvånad om något sådant som nu är på gång inte skulle uppstå, dvs ett samordnande av kristenheten under ett tak.

Språkbruket, det kristna, kan lätt bli en inkörsport till det ockulta, och det är väl meningen måste man anta, ett strävande mot avgrunden. Att vända orden och på det sättet skapa en motpol till det sanna evangeliet för att på så sätt undanröja tvivlarens otro på det ’nya evangeliet’ är säkert något som går hem, ’man ska ju inte kritisera det som Gud gör nu i den moderna tiden’.

Varför dessa strömningar synes ha framgång kan man undra, själv tror jag det kan bero på undervisning, vi kanske måste rannsaka oss, i vart fall för egen del, har jag varit för lat för att söka sanningen? Hur är det i våra kyrkor? Varnas det å det kraftigaste med utgångspunkt från Bibelns ord för vad som ska ske? Hur ofta hör vi predikningar om Jesu återkomst? Nu vill jag inte döma någon med de exempel jag tog upp.

Det vi ser är ju att vägarna går till Rom. Crowder verkar vara en likadan som de övriga medlöparna i den religiösa upplevelseindustrin. Det var inte så länge sedan jag var på ett möte där en präst eller om hon var diakon gjorde reklam för meditation och även nämnde ett författarnamn som jag kände igen, det var en så kallad kristen mystiker, så visst vinner villolärorna terräng.

Något jag reflekterar över är när det gäller den ’nya farsoten’ är mycket ordvängeri som litet har med evangelium att göra! Det var några tankar om dina inlägg, tack för informationen Harry”

------------------------------

Mail 3

”Som sagt, vi måste pröva allt. De namn som jag känner igen i texten är såna som Herrens Ande hela tiden varnar mig för.

Jag har inte någon djup kunskap om all villfarelse utan jag tror Herren bevarar mig ifrån det. Mitt rättesnöre är Bibeln (1917), sedan har jag haft mycket nytta av att läsa från gamla förkunnare, och även från 1920-60-talet. Givetvis med urskiljning. Exempelvis, CO Rosenius, Watchman Nee, Finney, Frank Mangs, T. Austin-Sparks, A.W Tozer, Ravenhill för att nämna några.

Bibeln talar ju om ände tidens avfall från tron. Det betyder inte att folk tappar tron, utan att de sätter tro till lögnpredikanters själiska och närmast ockulta villfarelse. Avfall = Anomia, i grundtexten har det grekiska ordet Anomia betydelsen "förbjuden mat för får". Jag upplever att jag inte ska fördjupa mig alltför mycket i deras undervisning, men det kan ju vara bra att känna till en del, samt att vaka och be.

Falska herdar, falska apostlar, falska judar, falska bröder osv... Fienden använder alla medel för att lura oss. I över 20 år har jag hört kristna profetera om väckelse. Visst, det vore ju underbart om det blev så. Men tyvärr har jag svårt för att tro att Europa och västvärlden kommer att få det. ’Skall Herren finna någon tro, när Han kommer tillbaka?’.

Falska under och tecken ser jag som en fälla som många kristna kommer att hamna i. För de tror att det är ’ände tidens väckelse’. Jag tror det är en falsk väckelse med ett socialt evangelium. Vi ser ju manifestationer av det redan inom trosrörelsen. Dessutom så finns inte ordet väckelse i bibeln, vad jag vet.

Till folkmassorna sade Jesus: - Kom till mig. Till lärjungarna sade Han: -Följ mig!
Efter uppståndelsen och innan himlafärden sade Jesus: - Förbliv i mig.

Häri ligger en djup sanning, att vi förblir i Herren, såsom grenen förblir i vinträdet. I Honom kommer inte den onde åt oss.

Det är i Honom vi lever, rör oss och är till.

Jes 26:20-21

Nåd och frid”

---------------------------------

HaFo kommentar:

Jag delger dessa mail, eftersom jag även nås av mail som menar mig vara vilset ute, när jag förmedlar varning för avfallets skeende i ändtiden, som kommer att möjliggöra inträdet på arenan av en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare.

Jag menar att detta dels kommer att möjliggöras via ”världsmänniskor”, som enbart ser det positiva i att vi får en ny världsordning, med gemensam valuta, som går in i ett kontantlöst samhälle, där allt av ekonomi sköts via chips i pannan eller på handen. Att det sen är kopplat till GPS, oroar säkert inte de som menar sig bara ha ”rent mjöl i påsen”.

”Världsmänniskorna” kommer att se det som underbart att det blir frid och fred på alla områden inklusive mellanöstern och att miljöproblemen löses globalt.

Att det blir politisk enighet ses säkert även som ngt enbart positivt. Att de ”andliga motsättningarna” löses och allt andligt skeende förs in under ett tak, ses nog även som ngt väldigt positivt.
----

Men att allt detta är ett falskt plagiat av en falsk världsfrälsares framträdande, som kommer att sluta i den slutliga förförelsen från satan själv med det största kaos, som världen någonsin skådat, blir knappast uppenbart för massorna förrän i slutskeendet.

Jag menar också att detta blir möjligt genom en avfallen kristenhet, som kallar avfall för väckelse och låter sig bedras av fienden ”som ska bedra jämväl de utvalda genom tecken och under”
-----

Om jag förstår det rätt, så menar en del, att detta skeende är inget, som man som kristen ska varna för, eftersom man menar sig ha Bibelstöd för, att detta skeende är inget som de kristna ska vara inbegripna i, utan att de då är ”evakuerade” i ”uppryckandet”, redan innan detta skeende.

Jag blir alltmer övertygad om att vad som ligger bakom detta är ”ett sömnpiller” i spåren efter Darbysismen.
-----

Om ngn utifrån Skriften visar att jag inte bör varna för plagiatet av den falske Kristus (som både Jesus själv och Paulus gör), utan att det är obibliskt att göra det och det klart framgår i Bibeln att det ska vi inte varna för, därför att det är inget som de kristna ska möta, så ska jag sluta lyssna till min maning att framlägga denna varning.
----

Om nån retar sig på att jag gör denna varning? Så undrar jag i så fall varför? Vem är så säker på att det är felaktigt att göra den varningen, därför att de kristna är uppryckta redan innan detta skeende, så skulle jag verkligen vilja veta en sann grund för den synpunkten?

Varför bemödade sig då Jesus och Paulus om att varna för den falske Messias? Det hade ju varit helt överflödigt om inte de kristna skulle vara vaksamma inför det skeendet. Varför ska vi då´inte göra det nu!!???
------------------

Jag undrar om inte Darbyismen här spelar de kristna ett spratt – eller ?? – ligger där en villfarelsens andemakt bakom, som människor får svårt att frigöra sig från!?
-------

Jag vill förmedla från Lennart Jaretegs hemsida, som tar upp dessa spörsmål kring Darbyismen och Kristi tillkommelse. Citerar lite från länkarna, men läs gärna hela innehållet på Jaretegs sida (Jag vet inte om jag ställer mig bakom allt vad Jareteg framför, men känner stor resoekt inför vad han förmedlar):
----------------

Här hittar Du om Darby på Lennarts sida

http://media.bibelfokus.se/docs/yttersta_tiden3.html#darby

Citat

John Nelson Darby undervisade att Jesu återkomst sker i två steg. Först kommer han helt osynligt och helt överraskande, "som en tjuv om natten". Jesus hämtar då hem bruden till Lammets bröllop. Bruden är enligt Darby enbart de sant troende kristna. (Läs vem som är bruden enligt Bibeln i min text om Judarna och Israel).

Darby menade också att detta hemliga bortryckande kunde ske när som helst, helt utan förvarning. Sju år efter det hemliga bortryckandet skall sedan Jesus komma tillbaka fullt synlig för hela världen, enligt Darbys eskatologi.

Darby spred senare sin nya lära vidare till USA. Han besökte USA och Canada inte mindre än sju gånger mellan åren 1862 och 1877. Darbyismen fick med tiden en oerhörd spridning bland de evangeliska kyrkorna på den nordamerikanska kontinenten.

Slut citat
-----

Här hittar du om Jesu återkomst

http://bibelfokus.se/jesu_aterkomst

Citat

11. Slutord

11.1 Vilken auktoritet styr din tro?

Du har i denna text fått en mängd Bibelord som jag anser ger en tydlig och samlad bild av den yttersta tiden och Jesu återkomst. Observera att allt resonemang är hämtat ur Bibeln. Jag lutar inte mitt resonemang mot några kända personer eller populära böcker etc.

Nu vill jag lite retoriskt fråga dig detta: om du tänker efter lite, är det inte då anmärkningsvärt att läran om det tidiga uppryckandet (före Antikrist och vedermödan) så ofta måste marknadsföras med spektakulära böcker och filmer, auktoritativa syner, uppenbarelser, besök i himmelen, besök från änglar och Jesus-gestaler, osv, osv.

Man skall liksom frestas eller skrämmas till "rätt" lära. Bibelns ord verkar alltså inte räcka till som underbyggnad för denna lära. Här tycker jag att poängen i Jesu berättelse om Lasaros och den rike mannen (Luk 16:19-) har mycket att lära oss. Bibeln räcker för att hålla oss på rätt kurs, säger Jesus, och då avsåg han enbart GT. Nu har vi dessutom NT med sina mycket tydligare texter.

Är det inte också tänkvärt att läran om det tidiga uppryckande så ofta förs fram av många villfarna förkunnare och författare i den kristna fåran? Det är ett faktum. Det är också en varningssignal för den som söker sanningen!

Om vi idag skulle stå inför ett plötsligt uppryckande, enligt läran om det tidiga uppryckandet, så skulle man kunna tänka sig att Jesus skulle vilja väcka oss på flera andra sätt än genom Bibelns Ord. Men det är ett typiskt mänskligt och känslomässigt sätt att resonera som passar bra för den som inte vill tränga in i Bibelordet. Det är sådant som passar för de andligt slöa och sovande.

Sanningen är nog istället den, att vi i rask takt nu närmar oss Antikrists framträdande. Vem är då mån om att finta bort de kristnas vaksamhet? Jo, Satan så klart. Det har ju Jesus gång på gång varnat för. Satan vill få bort vårt fokus från denna händelse genom alla dessa uppenbarelser om det snara uppryckandet.

Alla dessa syner och uppenbarelser är djävulska bländverk som kan fånga vår uppmärksamhet bort från det väsentliga. Att i vår tid gå och tro på ett uppryckande före Antikrist och vedermödan är minst sagt att vara ovaksam.

Slut citat

Forts inlägg från mail som jag fick med anledning av inlägget om analysen av John Crowders “The New Mystics” härovan.

Re: Vad förmedlas i IHOPU awakening ?

Inlägg 2 med anledning av mail som jag fick med anledning av inlägget om analysen av John Crowders “The New Mystics” härovan.
----------------------------

En del åberopar denna Bibelvers som garanti för att Jesu tillkommelse sker i två faser och att detta är den första osynliga fasen:

”sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes; och så skola vi alltid få vara hos Herren.(1 Tess. 4:17) "

Slut citat
-----

HaFo:

Jag har svårt att se att detta bortom allt rimligt tvivel skulle styrka en tro på teorin om dubbelt kommande, varav ett osynligt av Jesus där han rycker upp församlingen i förväg "i smyg", om man samtidigt läser detta från Matt 24:

”Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och
härlighet.

Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola FÖRSAMLA HANS UTVALDA från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra.”
------------------------------------------------------

HaFo:

Här framgår det att det är vid ett skeende, där alla ser Honom, som de utvalda ska församlas. Måste det inte innebära att de som här nämns som att de ska jämra sig vid åsynen av Jesus är de som inte hör honom till. De som församlas till Honom i detta skeende lär ju knappast ha orsak att jämra sig.
----

Jag skulle önska att jag kunde med säkerhet säga att de kristna inte behöver bry sig om att förbereda sig för att ta avstånd från det falska plagiatets framträdande av Kristus, för att de då redan är evakuerade.

Men jag är rädd för att det istället för att uppmana människor till vaksamhet inför Kristi tillkommelse, gör dem ovaksamma inför att avslöja och ta avstånd från plagiatet av den kommande världsfrälsaren och bejaka rätt Kristus. För man tror att det är inget som man kommer att ställas inför.
----

Jag befarar, att den tid då plagiatet av Kristus framträder, så är det en tid full av kamp och möda även för de som hör Kristus till ( ”skall väl människosonen finna tro när han kommer”). Det vore då ett svek att inte varna kristenheten för detta skeende.

Vi står nu inför detta falska plagiats framträdande om vi nu ser på hur det ser ut i världen, politiskt, miljömässigt, situationen i mellanöstern, ekonomiskt och på den andliga arenan.

På den andliga arenan förbereds samlandet under den falske profeten och världen ropar efter en ledare som kan lösa den problematik som nu stegras fram mot totalt kaos på alla områden.

Vem är då den som vågar träda fram och säga att den person som mirakulöst synes få ordning på allt, skulle vara falsk och plagiatet av en falsk Messias, en annan istället för Kristus som i själva verket är fiendens största slutliga förförelse.

Varför skulle de kristna som har till uppgift att varna mänskligheten inför detta skeende, själva vara undandragna själva skeendet? Varför skulle ändtidens kristna vara unantagna den förtsa tidens kristna av förföljelse och martyrskap?
-----

Att varna för den falske Messias är ju ngt som redan Jesus själv gör. Är det då inte ngt som vi bör göra?

Vore det inte annars meningslöst att Guds ord så tydligt belyser detta med en annan Jesus, en annan ande, ett annat evangelium, en falsk Messias inför tiden för Jesu andra tillkommelse.

Om bruden skulle vara uppryckt Herren till mötes före detta plagiats framträdande, varför behövde då Guds Ord vara så tydlig med denna varning?
----

Det är inte konstigt om det uppstår mycken förvirring kring avslutningen av fiendens förförelse och plagiat av att få vara Gud, världsfrälsare och judarnas konung och kunna särskilja detta från den sanne Frälsarens ankomst.

Nog är det märkligt om inte församlingen även i slutskeendena skulle ställas inför att välja sanning eller lögn. Välja rätt ande och rätt Kristus, liksom den gjort genom hela "församlingens tidsålder" och haft till uppgift att peka ut det falska och bejaka det sanna evangeliet!!??

Vilka är de som menar att detta är ngt som inte ska behöva ställas inför de troende. Är de sömnpiller, eller Guds sändebud?
----

Ligger inte även i uttrycket att vänta Kristus och att vaka, att vänta rätt Kristus och inte låta sig bedras av plagiatet. Ingår inte även vakenheten här att inte låta sig bedras, utan att bejaka rätt ande och rätt Kristus?
----------------------------------------------

Hur ser "vreden" ut i början? Ja, knappast börjar det med ngt som ser ut som en "vrede" som drar fram.

Kommer inte även här "Guds tröska", att fortsätta mala för att sålla agnarna från vetet så att det ska framgå vilka som faller för plagiatet, som kommer att framstå som ngt så underbart,så att folk ska med förundran titta efter honom och att detta plagiat ska "bedra jämväl de utvalda genom tecken och under".
----

De utvalda är alltså ännu inte evakuerade när han framträder, utan är utsatta för hans förförelse, som kommer att se ut som ngt väldigt bra för hela mänskligheten på alla plan, inklusive Mellanösterns problematik.

Såväl politiskt, ekonomiskt, miljömässigt och andligt torde allt synas under denne ledare gå fram mot frid, fred, samförstånd och enighet på alla plan och områden.

Att då säga att detta är ngt falskt, som kommer att sluta i tragedi på alla plan, kommer inte att vara så lätt att säga. Men jag vill tro att det i det skeendet kommer att vara Guds församlings uppgift.
------------------

Det kan inte vara Judarnas uppgift då, för de kommer inledningsvis att bli bedragna av det falska plagiatet och synes gå i ett slags förbund med döden.

De synes inte vakna upp under ”vedermödan”, utan först när Jesus uppenbarar sig och de "ser vem de har stungit", om jag förstår det rätt.

Men vad som sen händer med församlingen, när "vreden" går över till att inte enbart handla om att ställas inför att säga ja eller nej till fiendens plagiat och "vreden" går över till att innebära att det falska plagiatets sanna vilddjursnatur framträder med förföljelse av både Judar och Kristna är kanske mer osäkert?

Har då de kristna, sållats och fullgjort sin uppgift och evakueras? Kan det finnas en sådan möjlighet?
----------------------------------------------

Jag vill i vart fall säga med Matt 24:

27. Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara. --

Kommer det någon "Jesus" före det , eller är det någon som menar att det redan "fördolt" finns en "Jesus" här på Jorden eller är det någon som säger att det kommer att komma en Jesus som kommer att komma på ett annat sätt än det som beskrivs i Matt 24:27 så ska vi inte tro på det !

23. Om någon då säger till eder: 'Se här är Messias', eller: 'Där är han', så tron det icke.

24. Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda.
25. Jag har nu sagt eder det förut.

26. Därför, om man säger till eder: 'Se, han är i öknen', så gån icke ditut, eller: 'Se, han är inne i huset', så tron det icke.

27. Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara.

-----

Men vår vaksamhet bör då även gälla på vilket sätt som den falske Kristus kommer att försöka plagiera även detta.
----


Jag anar att dessa spörsmål är ngt som väldigt många brottas med och skulle kunna vara betjänta av att få ventilera dessa resonemang – eller?

Jag anar också att bakom Darbyismen ligger en andemakt, som gör människors andliga ögon dimmiga – eller!?

Hälsa rätt Kristus välkommen och inte det falska plagiatet!! Det är min uppmaning, för jag tror att vi kommer att ställas inför detta val. Den som då menar mig vara vilset ute, må ju då utom allt rimligt tvivel utifrån Guds Ord, visa på att denna varning är vilsen!!

HaFo