HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
De nya mystikerna

Fick ännu ett mail med information kring en ny företeelse på den andliga arenan:

De nya mystikerna.

Informationen var på engelska. Jag är inte så bra på engelska, så att jag skulle kunna fånga allt innehåll och delta i detta samtal ute på nätet kring detta.

Men jag förstår och erfar så pass mycket, så att jag blir illa berörd av "de nya mystikerna". Det är inget annat en en "förlängd arm" av den senaste tidens samlade villfarelse, som nu i ny tappning ska tilltala en yngre generation.

Det är samma tongångar om att man nu kommit lite längre och ser litet mer än vad man tidigare gjort och att man verkligen är med på att förbereda Kristus.

Det man här förbereder liksom i den senaste tidens avfall under sken av att vara väckelse, är förblindelsen av männikskors sinnen och hjärtan till att bejaka ankomsten av en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare. Och det med fokus på "under och tecken som ska bedra jämväl de utvalda".

----

Jag hoppas att Gud reser upp människor, som kan ta sig an att avslöja detta kommande falsarium. Jag hoppas att det så småningom framkommer mer information på svenska, så att det går att "fånga upp och avslöja" den falska ande och lära som verkar ligga bakom denna nu framträdande företeelse, som råder bakom de "nya mystikerna".

Den som har mer information att ge, är välkommen att kontakta mig via mail, eller att ge direkt information här på Min Åsikt.

HaFo

Re: De nya mystikerna

Den nya mystiken

Under detta ämne verkar ett återkommande namn vara John Crowder och verkar ha en slags gemensam nämnare när det gäller undervisningen med Emerging Church och Rick Warren - eller!???

Jag vill hänvisa till kommentarer av Roger Oakland om just Emerging/Emergent Church och som jag även tror hör samman med de nya mystikerna under ledning av John Crowder - eller!???

www.understandthetimes.org.

När det gäller de nya mystikerna så ska vad de förmedlar till viss del återfinnas under denna länk:


http://www.facebook.com/note.php?note_id=290869087869&comments#!/note.php?note_id=316097604107&comments

----

Min fråga är om ngn kan verifiera en koppling mellan Emerging Church - Rick Warren och dessa nya mystiker som verkar vara underordnade John Crowder?

----


Att se dessa länkar är verkligen så att man mår illa:

http://www.youtube.com/watch?v=zSoOE33UpJM

http://www.youtube.com/watch?v=GhrTNa1p1QY
----

Detta har ju inte sitt ursprung från Guds Ande, utan är ju rena satans omaskerade framträdande via en besatt människa.

Och att det blivit möjligt att få "kristna" att köpa och bejaka detta har på senare tid förberetts som jag pekat på via Branhams verksamhet och dess fortsättning via Latter Rain, The manifasted sons of God, Joels arme, Kingdom Dominion etc. etc. vidare via Hagin, Hinn, Copeland, Sten Nilsson, Ekman, Brown och trosförkunnelsen. Vidare via Toronto - välsignelsen, Pensacola - väckelsen och så senast Lakeland - väckelsen under Bentley.
----

Detta är nu bara en fortsättning med satan som regi - samordnare, till att ordna det avfall under kristet namn och ”väckelse”, som nu ska möta och förenas med katolicismens förförelse och så tillsammans med alla falska religioner föras in under den falske profetens tak som så ska få människor att tillbe plagiatet av Kristus, den falske världsfrälsaren.

Detta skeende synes gå snabbare än jag nånsin kunde ana!! Ock "vi må om mulig DRA som manga som mulig UT av denne eld."

Jag har försökt göra det nu under 13 års tid. Populär blir man inte och kanske kommer det att kosta livet så fort som nu allt drar fram, att avslöja den falske Messias och plagiatet av Kristus.

Sköt riktigt om Er alla! Å vi får fortsätta förmedla sanningen kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och varna för de sammanhang där detta blir förvanskat!


HaFo

Re: De nya mystikerna

Inlägg 1 kring Emerging Church - Rick Warren och dessa nya mystiker som verkar vara underordnade John Crowder.

Jag har ännu inte kunna finna en verifiering mellan en koppling mellan Emerging Church - Rick Warren och dessa nya mystiker som verkar vara underordnade John Crowder?

Har fått en liten bekräftelse på vad de nya mystikerna står för:

-----

Vinhuset

Vackra dikter är som goda viner, du stjälper inte i dig dem bara. Du “SMAKAR” på dem, luktar på dem, njuter av stunden, allt annat är slöseri!

Guds närvaro är liknar mer det finaste vinet, som den civiliserade vet att du smakar på, luktar på, njuter av och tar dig tid med. Vid mötet med Gud rusar alltför många genom det, som en nöjestripp för spänningen, när de borde lukta på det, smaka på det, njuta av hans kärlek och närvaro.

Det som är intressant med ”gott vin” är att ju mer du dricker av det desto mer berusad blir du, vin skapar ”glädje”, ”munterhet”. Så även med Guds kärleks ”vin”, när man en gång smakat på det skapar det Kärlek, Glädje, Frid, när vi ger upp oss själva till verkan av hans kärleks vin.

Vi borde ta oss tid med att lukta på dessa verkningar och inse att han inte ger oss vin, ”HAN ÄR vinet”. Det är av Honom vi dricker, det är Honom vi tar del av, det är Han som fyller våra själar med hans förunderliga kärleks nya vin och berusar oss med sin tillgivenhet.

Att dricka av ett “billigare vin” skulle vara otänkbart, detta vin var det dyraste som någonsin gjorts och det kostade Gud allt. Han erbjuder oss det gratis och bjuder oss att ”dricka upp” tills vi är fulla, för det finns alltid mer av hans kärleks vin.

Detta livets skador dövas av styrkan i hans kärlek och vi är alldeles för berusade för att lägga märke till när han tar ut de där skadorna med sin gudomliga kirurgi och ersätter dem med glädjens olja i våra hjärtan.

Den ”extatiska glädjen” som han fyller våra hjärtan med gör oss oemottagliga till det som pågår när vi helas i hans närvaro och hans kärlek fyller oss med extatisk glädje tills vi tror vi ska dö och vi bryr oss inte om det.

Andra som inte har ”smakat” detta gudomliga vin är förskräckta över vårt rus och vår upprörande glädje, men de förstår bara inte, de har ännu inte smakat.

Vi blir “besatta” av det som vi ger oss själva till och effekterna av detta Lycksalighetens vin visar det. Vi lever inte av smärta, vi lever av kärlek. Vi lever inte av vrede, vi lever av Glädje, och vi lever inte av bekymmer och missämja utan av Frid som strömmar genom våra hjärtan som en flod med vin, som berusar alla som dricker från den floden.

Vi lär oss att det inte finns någon högre kallelse i livet än att dricka från denna flod med Guds kärleks vin som strömmar från hans hjärta till våra; det är vår bestämmelse i livet. Och precis som alla muntra fyllon vill vi dela vår bägare av Glädje med alla som vill delta, för det finns alltid mer där det kom från, vinfloden sinar aldrig.

I vinsalen har han fört mig in, och kärleken är hans baner över mig.

Höga Visan 2:4
-------------

Fick också ett mail med följande innehåll kring vad företrädare för denna nya mysticism förmedlar:

”han sa at hver gang han tar nattverd ( communion) og drikker av ’blodet’, så blir han ’drunk’...

Han sa også at troende som ikke drikker av blodet er avkoblet fra livet i Jesus..at vi behøver å drikke av blodet for å ha liv i oss..og være ’drunk’ av kjærlighet.

Han skrev også at i dette blodet finnes Guds DNA; og når vi drikker ’blodet’( vinen), så fyller vi oss selv med Guds DNA..

Det virket nesten som om de tror at om det ikke har denne ’drunk in the glory’ tilstand, så er de avkoblet fra livet i Vintreet..

Hva er dette Harry?.. Guds DNA ?.katolskt?..Det er ikke fra Guds ord iallefall.
----

HaFo kommentar på mailet:

Detta är ju helt sjukt att man skulle bli drucken och påverkad som av sprit genom att dela nattvarden!! Detta är väl bara en fortsättning av katolicismens förförelse kring nattvarden!!??

Här framskymtar också falsariet att den som ”inte dricker och äter Kristi kropp och blod”, skulle ha med nattvarden att göra.

Detta Bibelsammanhang har att göra med att de som inte ser vem Jesus Är och inte ser betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, ”har inte liv i sig”, utan har satt sin tro till en annan Jesus, ett annat evangelium med en annan ande bakom.

De som menar att det skulle ligga ”Guds Dna” i själva brödet och vinet är vilset ute. Att bli född av Gud ligger vid tron på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och inte vid deltagande av ceremonier, som har till uppgift att peka på vad som skedde på korset och inte att det skeendet skulle återupprepas i en ceremoni!
-------

Och vad denne John Crowder som synes vara den nya mystikens anförare och förmedlare framgår av dessa länkar som jag tidigare angett:

http://www.youtube.com/watch?v=zSoOE33UpJM

http://www.youtube.com/watch?v=GhrTNa1p1QY
----

Detta har ju inte sitt ursprung från Guds Ande, utan är ju rena satans omaskerade framträdande via en besatt människa.

Och att det blivit möjligt att få "kristna" att köpa och bejaka detta har på senare tid förberetts som jag pekat på via Branhams verksamhet och dess fortsättning via Latter Rain, The manifasted sons of God, Joels arme, Kingdom Dominion etc. etc. vidare via Hagin, Hinn, Copeland, Sten Nilsson, Ekman, Brown och trosförkunnelsen. Vidare via Toronto - välsignelsen, Pensacola - väckelsen och så senast Lakeland - väckelsen under Bentley.

Detta är nu bara en fortsättning med satan som regi - samordnare, till att ordna det avfall under kristet namn och ”väckelse”, som nu ska möta och förenas med katolicismens förförelse och så tillsammans med alla falska religioner föras in under den falske profetens tak som så ska få människor att tillbe plagiatet av Kristus, den falske världsfrälsaren.

Forts inlägg

HaFo

Re: De nya mystikerna

Inlägg 2

Tycker det finns så många likheter i botten kring vad de nya mystikerna förmedlar via John Crowder och vad Emerging Church via Rick Warren förmedlar och återger därför kommentarer av en Roger Oaland kring Emerging Church.

-------

Emerging Church (Den framväxande kyrkan):
En annan väg till Rom

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org
----

Emerging Church-kontroversen fortsätter att explodera. Kanske bästa sättet att beskriva fenomenet Emerging Church är att jämföra det med en lavin. Varje dag görs mer och mer information tillgänglig om vad Emerging Church är och åt vilket håll den kan vara på väg.

Emerging Church

Det är inte mitt syfte att förklara varje aspekt av den Framväxande kyrkan när jag skriver denna kommentar. Faktum är att det skulle krävas väldigt många volymer för att göra det. Även om jag gjorde det skulle några säga att Emerging Church inte definierades ordentligt.

Den gemensamma nämnaren som främjas är tanken att tiden kommit för kristendomen att bli återuppfunnen för vår generation. För att göra det måste kyrkan ordna med miljö och upplevelser för att attrahera människor. Främjarna för Emerging Church säger att kristendomen måste bli relevant för vår postmoderna generation. Förnuftet eller Guds Ord har inte längre svaren på livets frågor. Erfarenhet måste bli nyckelfaktorn för att möta den andliga verkligheten.

Följande uttalande taget ur en bok skriven av Chuck Smith Jr med titeln Det finns en tid (There is a Season) (förord av Brian McLaren och rekommenderad av Leonard Sweet) ger inblick i hur kristendomen kan bli ”återuppfunnen” i framtiden när Emerging Church rör sig bort från Guds Ord och mot idén att uppleva Gud. Chuck Smith Jr säger:

Vad skulle hända om vi tillät människor att ”känna” det vi inte kan förklara, att veta med hjärtat och inte med hjärnan? Vi skulle öppna trons dörr för en större publik än om vi fortsatte vidhålla ståndpunkten på en förnuftig tro på fakta som den enda legitima utgångspunkten för kristen tro.

En bönestation skapad för användning under en Emerging Church-gudstjänst vid Capo Beach Calvary illustrerar vad Chuck Smith Jr menar med att tillåta sin församling att ”känna” och ”veta med hjärtat och inte med hjärnan.”

Denna bönestation var utställd under april 2005. Bönestationen var full med ljus, rökelse och ikoner och hade även ett instruktionsblad för att assistera kyrkobesökarna i hur man ber med en ikon. Instruktionen löd så här:

Att be med ikoner:

Gör en djup långsam inandning. Medan du gör det, be: Helig Ande omge mig, fyll mig, andas in liv i mig.

Töm ditt sinne på all oro. Töm ditt hjärta fyllt av begär förutom efter Gud.

Fokusera på en ikon och föreställ dig vad den personen skulle säga till dig om Gud, dig själv och andra

Läs ikonen som om personen som målade den ville skicka ett meddelande till dig. Lägg märke till detaljerna.

Ikonen är där för att påminna dig om Gud: för att göra dig medveten om Hans närvaro, överallt runtomkring dig.

Bed i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn. (Frivilligt) Gör korstecknet när du säger dessa ord.

(Enligt McLaren är målet för Emerging Church att formulera en kristendom för det tjugonde århundradet som är baserat på ett smörgåsbord med idéer i Kristi namn. Inga idéer är egentligen förbjudna. Men grundat på vad vi läser i Skriften saknar många av dessa idéer stöd eller är helt och hållet kätterska.
---

Det upplevelsemässiga och det mystiska

Även om jag inte planerar att kommentera hela McLarens förklaring av vad Emerging Church är, eller inte är, ska jag försöka att behandla ett särskilt ämne som få kritiker av Emerging Church låter komma i dagen. Det är området som har att göra med vad McLaren kallar den ”post-protestantiska-pro-katolska-kontemplativa-mystiska” formen av kristendom. Det är den här aspekten av Emerging Church som bekymrar mig mest.

För att få rätsida på det hela följde min introduktion till Emerging Church på forskningen jag gjorde för boken ”En annan Jesus? Den eukaristiske Kristus och den nya evangelisationen” (”Another Jesus? The Eucharistic Christ and the New Evangelization”).

Under processen med forskningen för denna bok
blev jag medveten om det romerskkatolska ”nya evangelisationsprogrammet” för att vinna tillbaka de ”avskilda bröderna” till ”alla kyrkors moder”. När jag såg de otaliga upplevelsemässiga attraktionerna som främjas av Emerging Church (ljus, ikoner, statyer, bönestationer, rökelse, liturgi, sakramenten, särskilt det eukaristiska sakramentet) blev det tydligt för mig vad som pågick. En annan väg till Rom förbereddes. Inte många verkade vara medvetna. Några som var medvetna brydde sig helt enkelt inte.

Efter att ha blivit medveten om Emerging Church-rörelsen har jag lärt mig flera viktiga saker. Medan andra, som jag, ser denna trend spela en roll i att leda mot avfallet, anser de som främjar rörelsen att en sådan uppfattning är löjlig. De är fast övertygade om att Gud reser upp en kyrka i Kristi namn till Guds ära.

Även om de kanske är seriösa i sina ansträngningar i att vara en del av denna ”Guds rörelse” som sveper över världen är det min övertygelse grundad på Skriften, att de är bedragna och inte vet om det. Är det inte detta som avfall handlar om – att tro att man har trott men i stället är bedragen?

Många har tillrättavisat mig för att jag säger min mening om Emerging Church. Men jag är tvungen att tala ut om denna rörelse grundat på vad jag läser i Guds Ord. Vår inställning till denna situation grundar sig på Paulus anvisningar till Timoteus med avseende på att visa människor tillbaka till sanningen.

Och en Herrens tjänare bör icke strida, utan vara mild mot alla, väl skickad att undervisa, tålig när han får lida. Han bör med saktmod tillrättavisa de motspänstiga, i hopp att Gud till äventyrs skall förläna dem bättring, så att de komma till kunskap om sanningen, och i hopp att de så skola bliva nyktra och därigenom befrias ur djävulens snara; ty av honom äro de fångade, så att de göra hans vilja.
----

Romersk katolicism mot kristendom

Även om jag har valt att fokusera på bara en särskild aspekt av Emerging Church-rörelsen (en annan väg till Rom) kräver enbart denna strävan mycket mer utrymme än vad denna kommentar tillåter. För att få fram min poäng ska jag försöka ge insikt i ett särskilt område. Det finns många avenyer, gator och stigar som leder den aningslöse hem till Rom.

Kyrkohistorien avslöjar att ett huvudsyfte för kyrkoreformatorerna var att vända människor som gjorde anspråk på att vara kristna tillbaka till Guds Ord och bort från utombibliska erfarenheter och ett falskt evangelium som var antikristet. Vi vet att Nya testamentet är fullt av varningar som gäller avfallet som skulle smyga sig in efter apostlarnas bortgång. Som Paulus varnade:

Så haven nu akt på eder själva och på hela den hjord i vilken den helige Ande har satt eder till föreståndare, till att vara herdar för Guds församling, som han har vunnit med sitt eget blod. Jag vet, att sedan jag har skilts från eder svåra ulvar skola komma in bland eder, och att de icke skola skona hjorden. Ja, bland eder själva skola män uppträda, som tala vad förvänt är, för att locka lärjungarna att följa sig.

Judas var också rättfram om avfallet som var på väg under hans dagar. Han skrev:

Mina älskade, då jag nu med all iver har tagit mig för att skriva till eder om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödigt att i min skrivelse förmana eder att kämpa för den tro som en gång för alla har blivit meddelad åt de heliga.

Några människor hava nämligen innästlat sig hos eder -några om vilka det för länge sedan blev skrivet att de skulle hemfalla under den domen - ogudaktiga människor, som missbruka vår Guds nåd till lösaktighet och förneka vår ende härskare och herre, Jesus Kristus.

Forts inlägg av Oukland

HaFo

Re: De nya mystikerna

Inlägg 3 från Oukland

Vem som helst som läser Bibeln kan se att det är en himmelsvid skillnad mellan Nya testamentets församling och den romerskkatolska kyrkan. Trots anspråk på att vara kristen finns det myriader av trossatser och upplevelser som tillagts till romersk katolicism som inte finns i Bibeln.

Till exempel är en kristendom, som betonar att Maria är delaktig i syndernas förlåtelse, bön med radband, bön till de döda för förmåner och en frälsning som är beroende av mässans offer, främmande för Skrifterna.

Medan romersk katolicism försvarar att tradition och lära är jämbördiga med Bibeln, när tradition och lära motsäger Skriften, kan inte båda vara sanna.

Romersk katolicism förklarar att vår frälsning inte var fullständig genom Jesu död på korset. Frälsning på det romerskkatolska viset kräver att eukaristins sakrament delas ut av romerskkatolska präster.

Om detta är fallet dog Jesus på korset i onödan. Frälsning är inte romersk katolicism plus Jesus. Biblisk frälsning grundas enbart på tro på Jesus!
----

Forntida framtida tro

En viktig lärosats i Emerging Church kräver att idéer, upplevelser och trossatser från förr återintroduceras för att återuppfinna kristendomen för nutiden. Det kan tyckas att om främjare för Emerging Church var ledda av anden i sina bemödanden om att gå tillbaka till dåtiden för sanningen, borde de gå tillbaka till Bibeln.

Men så är inte fallet! I stället går förespråkare för Emerging Church tillbaka till första, andra och tredje århundradet för att se hurdan kristendomen var då. De säger att det finns mycket att lära av mystikens kyrkofäder som vi behöver bli bekanta med.

Varför inte gå tillbaka till Nya testamentets kyrka och de kristna principerna för tro som vi läser om i Guds inspirerade Ord. Tänk om de tidiga kyrkofäderna (romerskkatolska kyrkan) lärde ut idéer och trossatser som inte finns i Bibeln? Skulle inte det vara vilseledande?
---

Tillbaka till Bibeln eller tillbaka till Rom

Det är häpnadsväckande att se vad främjare av Emergent Church verkligen främjar. Många framkastar att vi omprövar romersk katolicism för att bli mer andliga och komma i samklang med Gud. Vad Gud har uppenbarat i Sitt Ord räcker tydligen inte till.

Eller ännu värre, mystiska upplevelser som till och med liknar eller är identiska med hedningarnas utövanden försvaras som den nya återupplivade heta linjen till Gud.
----

Dr. Robert “Bob” Webber erkänns av pastorer, samfundsledare, forskare och lekmän som en av de främsta auktoriteterna på gudstjänstförnyelse. Han leder regelbundet workshops för nästan varje större samfund i Nordamerika genom ”the Institute of Worship Studies” (Institutet för gudstjänststudier) som han grundade 1995.

Innan utnämningen till sin nuvarande befattning vid Northern Baptist Theologicla Seminary undervisade dr. Webber vid Wheaton College i 32 år som professor i teologi. Han har författat över 40 böcker och är även en regelbunden medarbetare i flera olika tidskrifter och tidningar inklusive Worship Leader.

Dr. Webber är en av de inflytelserika främjarna av idén att vi måste gå tillbaka för att gå framåt. Hans idéer utgör en av huvudpelarna i Emerging Church. Han har skrivit ett antal böcker som handlar om att återbesöka dåtiden för att söka vägledning för framtiden.

En av dessa böcker heter Forntida-Framtida evangelisation: Att göra din församling till ett trosbildande samfund (Ancient-Future Evangelism:

Making Your Church a Faith-Forming Community).

För att klargöra vad dr. Webber avsåg med ”forntida-framtida” beslöt jag mig för att göra efterforskningar.

Jag hittade en intervju med dr. Webber på en hemsida som heter TheOoze.com. På frågan ”Hur tror du den nordamerikanska evangelikala kyrkan kommer att se ut om 25 år?” svarade dr. Webber:

Bibliska symboler som dopidentitet och eukaristisk tacksägelse kommer att få ny betydelse. Kyrkan kommer att vara mindre angelägen om att ha en eskatologi och mer engagerad i att vara ett eskatologiskt samfund.

Under de senaste åren har jag observerat att dr. Webbers förutsägelser om kyrkans framtid är tämligen korrekt. Många som en gång emotsåg Jesu nära förestående återkomst sover nu. Några säger att det verkar som att ”Herren har fördröjt Sin ankomst”.

Andra säger att ”vi har blivit vilseledda av pastorer och lärare som har lärt oss att den andra ankomsten är en bokstavlig återkomst av Jesus för att upprätta Sitt Rike”.

Samma personer hävdar att ”Guds Rike” kommer att etableras här på jorden av kristna under Jesu eukaristiska regerande.

Efter att ha läst dr. Webbers svar på frågan att ”Bibliska symboler som dopidentitet och eukaristisk tacksägelse kommer att få ny betydelse”, beställde jag hans bok Forntida-Framtida evangelisation (Ancient-Future Evangelism). Detta är vad jag läste på sidan 114:

En snabb titt på undervisningen om eukaristin från den för-nicenska perioden ger oss insikt i den tidiga kyrkans förståelse. Fäderna undervisade att ständig andlig näring gavs till troende vid denna stora högtid.

Främst är det tydligt från Justin Martyrs skrifter från mitten av första århundradet att detta inte är någon innehållslös symbol. Kristus är verkligen närvarande i brödet och vinet. Han föder oss i minnet av Sin frälsning. Han föder oss genom Sin närvaro vilken åstadkoms genom bön. En eukaristisk upplevelse?
----

Man kan ställa sig följande legitima fråga: Hur blir evangelikala protestanter som Robert Webber supportrar till romerskkatolska synsätt? För att ta reda på mer om Robert Webbers bakgrund och hans omvändelseerfarenhet upptäckte jag Webbers vittnesbörd i en bok med titeln Undrens tecken:

Konvergensfenomenet i moderna liturgiska och karismatiska kyrkor (Signs of Wonder: The Phenomenon of Convergence in Modern Liturgical and Charismatic Churches), publicerad 1992 av Star Song Publishing Group, Nashville, Tennessee.

Trots att följande citat är väl utförligt är det viktigt och nödvändigt för att avslöja hur Webbers omvändelseerfarenhet ägde rum. Med hans egna ord:

Mitt mest minnesvärda möte med en typ av tillbedjan som var annorlunda än min egen skedde under en weekendretreat för mer än tjugo år sedan.

Jag hade anslutit mig till en lovprisnings- och bönegrupp när jag höll på med doktorandstudier vid Concordia Theological Seminary i St. Louis. Gruppen bestod av katoliker, lutheraner, presbyterianer och evangelikaler som träffades en gång i månaden för att läsa och diskutera Skriften och bedja tillsammans, för att samtala, och för att bara ha kul.

När det var dags för flera av oss att doktorera och flytta till nya ställen, bestämde vi att vi skulle avsluta vår tvååriga gemenskap med en weekendretreat på ett katolskt konferenscenter på orten. Det var där vi ställdes inför en fråga som vi aldrig hade diskuterat. Kunde vi fira nattvard tillsammans? Kunde en katolsk präst ge brödet och vinet till en evangelikal? Kunde en evangelikal ta emot brödet och vinet från en katolsk präst?

Vi satt alla på gräsmattan vid klostret nära kapellet. Klostret stod på en kulle och hade utsikt över de bördiga jordbruksmarkerna i Missouri, och doften av det friska vårgräset fanns i luften. Jag hörde prästen säga, ”Vi ska avsluta vår retreat med en liturgi i kapellet. Ni är alla naturligtvis välkomna att komma, men jag vet inte vad jag ska säga till er om brödet och vinet.

Som regel tillåter vi katoliker bara andra katoliker att ta emot Herrens kropp och blod. Men jag har våndats över denna separation av våra kyrkor, vilket jag vet att ni också har.”

Han gjorde en paus och fortsatte, ”Jag har beslutat att bryta med katolsk tradition och erbjuda er brödet och vinet. Varför? Därför att det är min erfarenhet att ni alla är sanna kristna överlåtna till vår Herre.

Men jag kan inte tala om för er vad ni ska göra. Ni kanske inte känner er bekväma med att ta emot brödet och vinet. Ni måste fatta ert eget beslut om det. Om ni inte kommer för att ta emot respekteras ert beslut och om ni kommer är ni välkomna.”

Då lyfta jag mitt ansikte mot solen och kände dess värme. Jag slöt mina ögon och lät mitt liv i kyrkan passera förbi mig. Mina fördomar steg upp inom mig:

Vad gör du här? Du har aldrig tillbett i ett katolskt sammanhang, än mindre tagit emot brödet och vinet från en katolsk präst! Sedan tänkte jag på de andligt rika stunderna som jag hade delat med dessa människor under två år.

Jag hörde återigen mina katolska vänner tala om deras kärlek till Kristus, be med glöd, och uttrycka ett äkta begär att känna Skrifterna och leva genom dess auktoritet. De minnena sa, ”Fortsätt. Trots allt är det bara en Herre, en församling, en tro, ett dop, en helig nattvard”.

Vid det ögonblicket bröt Gud igenom muren jag hade tillåtit separera mig från mina bröder och systrar i olika samfund. Jag är övertygad om att de fördomar vi har och de murar vi bygger mellan oss och andra kristna gemenskaper faktiskt blockerar vår upplevelse av Guds närvaro i våra liv.

Våra förutfattade meningar isolerar oss från den andliga gemenskapens fullhet i Kristi kropp. Gud har sin boning i sin församling, och att förkasta en del av Guds församling är att förkasta honom. Vidare är det så att om vi förkastar en del av Guds församling hindras vi att uppleva det som trosbekännelsen kallar ”de heligas samfund”.

När Gud bröt ner mina murar förde han mig in i en rikare gemenskap med Kristi kropp över hela världen.
----

Tydligen var Robert Webbers upplevelse livsförvandlande. Han fortsätter beskriva hur han kände och hur hans tro förändrades. Än en gång med hans egna ord:

Du skulle kunna säga att jag överrumplades av glädje! Jag fann mig själv biträda Gud i mässans lovprisning, och Gud i sin tur betjänade mig. Jag hade aldrig tidigare i mitt liv haft en sådan upplevelse. I det där katolska kapellet hade en ny gudstjänsterfarenhet rest sig upp mot mina gamla fördomar, och en ny attityd föddes.

Jag hade tagit in en annan traditions erfarenhet i mig själv, jag hade varit i dialog med en annan gudstjänsttradition och jag blev klart rikare av det.

Forts inlägg Från Oukland

HaFo

Re: De nya mystikerna

Inlägg 4 från Oukland

Den eukaristiske Jesus

Envoy Magazine – Jan/Feb 2000

Katolicismen hävdar att Jesus är närvarande i brödet
Webber och eukaristisk evangelisation.

Som dokumenterats blev dr. Webbers möte med den eukaristiske Jesus i ett romerskkatolskt kapell i början av 1970-talet livsförvandlande. I sin bok Forntida-Framtida Evangelisation (Ancient Future Evangelism) som gavs ut elva år efter publikationen av hans eukaristiska upplevelse klargjorde Webber vidare att hans tro på det romerskkatolska eukaristiska mötet var äkta. I sin bok skrev han:

Andligheten hos de medeltida mystikerna och andligheten som utvecklades genom det sakramentala systemet när det var som bäst blev nu undanträngt av intellektuell kunskap.

Förkastandet av allt katolskt ledde då genom den protestantiska uppfattningen till att kunskap och andlighet var samma sak. Under nästan femhundra år har protestantismens andlighet uttryckts i sökandet efter kunskap.

Detta sökande fann en lycklig partner med betoningen på förnuft i den moderna eran. I den postmoderna eran i vilken emellertid kunskap inte är tillräckligt finns det ännu en gång en längtan efter lärorna som skapar en andlighet rotad i de mystiska och sakramentala traditionerna.
---

Det kan även dokumenteras att Webbers böcker vinner konvertiter. Men vem är det som konverteras och vad konverteras de till? Svaret på denna fråga kan hittas på en romerskkatolsk webbsida som heter ” Ancient and Future Christian Reading List”.

Flera av dr. Webbers böcker finns med där, som t.ex. Forntida-Framtida tro: att ompröva evangelikalism (Ancient-Future Faith: Rethinking Evangelicalism). Under bokens rubrik finns följande uttalande:

Webber skriver om att många kristna idag, särskilt yngre, söker efter en tro förenad med den forntida kyrkan. Således söker postmoderna kristna en forntida och framtida tro, en som anammar dåtiden för framtiden, hellre än att ignorera dåtiden fullständigt…

Utgivaren David Bennett erkänner att Webbers skrifter hjälpte till att leda honom till den katolska kyrkan, fastän mycket av det Webber säger är alldeles för ”kafeteriaaktigt” i sitt sätt.

Kyrkotradition behandlas också mer som en evangelikal trend i motsats till vad den är: Sanningen. Trots det är Webber en bra övergångsförfattare.

Robert Webber och förbindelsen med Chuck Smith Jr.
Min första introduktion till dr. Webber och hans åsikter ägde rum när jag läste en artikel som han hade skrivit för tidskriften Worship Leader med titeln Wanted Ancient Future Talent.

Worship Leader ges ut av Chuck Fromm och tidskriftens redaktionsråd inkluderar Robert Webber såväl som Chuck Smith jr, som råkar vara Fromms kusin. När man studerar Chuck Smiths jr skrifter och trossatser är det tydligt att Smith jr främjar idéer som är nästan identiska med Robert Webbers. Bedöm till exempel följande citat taget ur Smiths bok Det finns en tid (There Is a Season):

Den postmoderna församlingen kommer mest troligt att få se en återuppståndelse av ritualer, ceremonier och sakrament. I sin iver att skära bort allt överflödigt från kristen tro strömlinjeformade reformatorerna de sju heliga sakramenten i den romerska katolicismen och reducerade dem till bara två:

dopet och Herrens måltid… Postmoderna kristna besöker redan åter de förkastade sakramenten, och vi har mycket att vinna genom att igen titta på de heliga, vördnadsfulla aspekterna av äktenskap, ånger och konfirmation som en övergångsrit. Det ickerationella elementet i ritualer och ceremonier tilltalar den postmoderna själen.
-----------------------

Det finns en tid

Av Chuck Smith jr.

I sin bok förklarar Chuck Smith jr att protestanter har mycket att lära av den romerskkatolska kyrkan. Han verkar vara positivt inställd till den romerskkatolska synen att Jesus faktiskt är närvarande i nattvardsbrödet och att reformationen hindrade den romerskkatolska synen som anser att nattvarden är mer än en symbol. Med hans egna ord:

På det hela taget överrationaliserade modern tro symbolerna för tillbedjan. Till exempel har troende från olika traditioner ofta påmints om att brödet och vinet i nattvarden bara är symboler och inte ska uppfattas bokstavligt. Reformationens reaktion mot romersk katolicism har spelat en huvudroll i att nedtona vikten av och kraften i symbolen.

Så vi har instruerats att sakramentens kraft är symbolisk och ritualen är maktlös och ineffektiv som ett nådamedel.
----

Sammanfattning och slutsats

Så genom att ta en titt på dessa uttalanden av Brian McLaren, dr. Robert Webber och Chuck Smith jr, vilken slutsats kan vi komma fram till? Är det inte rimligt att anta att det är ett försök att återuppfinna kristendomen för vår generation och att denna återuppfunna kyrka är väldigt lik den kyrkan som framträdde ur Nya testamentes församling i det förgångna? Är det möjligt att historien upprepar sig?

Hur kan någon förneka att det är en rörelse bort från auktoriteten i Guds Ord genom förföriska upplevelser som alltid främjats av de romerskkatolska och ortodoxa kyrkorna?

Det åttonde kapitlet i Hesekiel kastar ljus över Guds perspektiv på den upplevelsemässiga Emerging Church som framträder i våra dagar. Gud tillät Hesekiel att se hur de religiösa ledarna i Israel hade avvikit från Guds Ord och anammade seder och upplevelser som var avskyvärda för Honom. Vi läser:

Och han sade till mig: "Du människobarn, bryt igenom väggen." Då bröt jag igenom väggen och fick nu se en dörr. Och han sade till mig: "Gå in och se vilka onda styggelser de här bedriva." När jag nu kom in, fick jag se allahanda bilder av vederstyggliga kräldjur och fyrfotadjur, så ock Israels hus' alla eländiga avgudar, inristade runt omkring på väggarna.

Och framför dem stodo sjuttio av: de äldste i Israels hus, och Jaasanja, Safans son, stod mitt ibland dem, och var och en av dem hade sitt rökelsekar i handen, och vällukt steg upp från rökelsemolnet. Och han sade till mig: "Du människobarn, ser du vad de äldste i Israels hus bedriva i mörkret, var och en i sin avgudakammare? Ty de säga: 'HERREN ser oss icke, HERREN har övergivit landet.'"
----

Tiden kommer att utvisa om detta samband mellan Emerging Church och romersk katolicism är korrekt. Baserat på de nuvarande händelserna som uppenbaras tror jag att man med säkerhet kan säga att Emerging Churchs väg till Rom kommer att bli mer uppenbar dag för dag för dem som accepterar varningarna som finns i Skriften.

Jag tror att vi ser avfallet som Paulus varnade för skulle bli ett tecken på att vi är i ändens tid. Är det möjligt att den stora villfarelsen är på gång och att världen görs redo för en falsk brud för den falske Kristus?

Förhoppningsvis kommer kristna ledare av idag att på nytt överväga Skrifterna och höja varningsrop grundade på uppenbarelsen som vi finner i Guds Ord.
-------

Slut på första inlägget från Roger Oukland kring Emerging Church. Ge gärna kommentarer, synpunkter och vad Du eventuellt känner till, vet och skulle vilja säga kring detta skeende, som jag själv upplever är ett skeende som ska förbereda människors sinnen och hjärtan till att hälsa en annan, en annan, en falsk Messias och falsk världsfrälsare välkommen på arenan.

En del kanske inte anser det så angeläget att möta detta skeende, eftersom de kanske menar att de då kommer att vara ”uppryckta” och inte alls ska möta detta skeende. Men jag blir alltmer viss om att ”uppryckandet”, sker i samband med Kristi sanna tillkommelse, då när Han ska tillintetgöra det falska plagiat som föregår Hans sanna tillkommelse.

HaFo

Re: De nya mystikerna

Jag har som sagt ännu inte kunna finna en verifiering av en koppling mellan Emerging Church - Rick Warren och dessa nya mystiker som verkar vara underordnade John Crowder.

Men jag anser tills vidare att där finns så många gemensamma nämnare, kring vad de på var sitt håll lär och förmedlar, så att jag under ämnet de nya mystikerna fortsätter sätta in vad Oakland förmedlar i ett ifrågasättande av Emerging Church och Rick Warren.
----------

Inlägg 1 med text av Oakland

Den Framväxande kyrkan och Bibelns profetior

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org
----

“Den Framväxande kyrkan!” Den termen är kanske intetsägande för dig. Om det är så kommer den inte att vara det så länge till. Bibeltroende kristna står inför ett våldsamt angrepp på idéer och erfarenheter som omdefinierar betydelsen av kristendom i denna postmoderna värld.

Guds Ord attackeras. Bibliska sanningar ersätts av ord från kristna ledare som hävdar att tiden kommit för att ”göra vadhelst som är nödvändigt för att etablera Guds Rike här på jorden”.

Denna nya våg som drar fram över världen är mäktig. Medan andra vågor har kommit och gått är dagens framväxande kyrkans våg en tsunami som har potentialen till att omforma själva grundvalen för den kristna tron – evangeliet om Jesus Kristus.

Betrakta följande lista med förändringar som just nu är på gång i namnet Kristus och som ständigt blir populärare över hela världen. Inget samfund eller kyrkoanknytning är immun mot förändringarna. Den framväxande kyrkan-rörelsen vinner i styrka.
---

-Skriften är inte längre den högsta auktoriteten som grund för den kristna tron.

-Evangeliet om Jesus Kristus centrala karaktär ersätts av humanistiska metoder som främjar kyrkotillväxt och ett socialt evangelium.

-Mer och mer betoning läggs på ”hur kan jag bli mer framgångsrik ’här och nu’” och mindre och mindre på varningarna i Skriften om Jesu Kristi nära förestående återkomst och en kommande dom i framtiden.

-Fler och fler kristna ledare söker efter ett Guds rike som ska etableras här på jorden genom mänskliga satsningar och förnekar att Jesus Kristus ska regera och styra i en verklig tusenårsperiod som ska komma.

-En växande trend mot ersättningsteologi – kyrkan tar Israels plats och Israel har ingen profetisk betydelse. Förespråkare säger att Uppenbarelseboken inte hänvisar till framtiden utan i stället har uppfyllts i det förgångna.

-En erfarenhetsmässig mystisk form av kristendom främjas för att nå den postmoderna generationen som kallas den ”Framväxande kyrkan”.

-Församlingen får höra att kristendomen måste bli återuppfunnen för att bli meningsfull för denna generation.

-Ledare för den Framväxande kyrkan säger att för att kyrkan ska kunna föras framåt måste kristna ledare titta bakåt i kyrkohistorien och komma på vilka erfarenheter som var effektiva för att få människor till dörren och sedan återinföra dessa erfarenheter i nuet.

-Samtidigt som auktoriteten i Guds Ord undermineras främjas föreställningar och sinnesupplevelser som nyckeln till att uppleva och lära känna Gud.

-Dessa upplevelser innefattar ikoner, ljus, rökelse, liturgi, kontemplativ bön, att uppleva sakramenten, särskilt det eukaristiska sakramentet.

-Många broar byggs som leder i riktning mot enhet med den romerskkatolska kyrkan. Medan den romerskkatolska kyrkan har en agenda som kallas det ”nya evangelisationers”-programmet för att vinna världen för den romerskkatolska eukaristiska Jesus är många evangelikaler omedvetna eller bryr sig inte.

-Några evangelikala protestantiska ledare säger att Reformationen gick för långt. De undersöker återigen ”kyrkofädernas” påståenden om att nattvarden är mer än en symbol och att Jesus faktiskt blir närvarande i nattvardsbrödet.

-En trend växer fram mot en ekumenisk enhet för världsfredens sak vilken hävdar att det finns många vägar till Gud.
------

Även om termen “Framväxande kyrka” kanske är ny kan idéerna som stöds av den Framväxande kyrkan förstås genom varningarna som vi finner i Bibeln angående en förfalskad brud i Ändens tid som kommer att bereda vägen för en förfalskad Kristus.

De som tar Bibeln på allvar är inte överraskade. Följande är en lista på trender som vi kan förvänta oss få se i framtiden baserade på varningarna vi hittar i Skrifterna:

-Avfallet (att falla bort från tron) kommer att bli värre och värre. Många som en gång höll fast vid ”tron” baserad på Guds Ord kommer att anamma en ”tro” som står i strid med Guds Ord. Denna villfarelse kommer att bli starkare och starkare eftersom Gud tillåter en ”kraftig villfarelse” att besegra dem som vägrar acceptera Guds Ord som sanningen (2 Tess 2:3-11).

-Kristendomen kommer att bli “åter-uppfunnen” när kristna faller bort från tron och anammar en alternativ tro som inspireras av “onda andars läror” vilka har en plan att förbereda den förfalskade bruden för den förfalskade Kristus (1 Tim 4:1)

-Den bibliska undervisningen om synd kommer att ersättas av psykologiska program för själv-hjälp och självbestämmande vilka främjar att älska sig själv i stället för att älska Gud (2 Tim 3:1-5).

-Uppriktiga Bibeltroende kristna som blivit förförda av onda andars läror kommer att förlora urskiljningsförmåga och anamma idéer i kristendomens namn vilka är antikristliga (2 Tim 2:23–26).

-Vägen till Rom och en världsreligion kommer att bli mer och mer uppenbar för dem som studerar Bibelns profetior. Roms plan att förena världsreligionerna för fredens sak kommer att främja en falsk säkerhet (1 Tess 5:1-5).

-Dessutom har P.E.A.C.E.-planer som främjas av ”mål och mening” (purpose driven) kristna potentialen att få troende att vika av från det enkla evangeliet till ett socialt evangelium. Även om detta sociala evangelium utlovar svar till världens problem finns det bekymmer med det. Den romerskkatolska fredsplanen och ”mål och mening”-P.E.A.C.E-planen planerar båda att etablera Guds Rike här på jorden genom mänskliga satsningar.

-Bedragare kommer att bli mer och mer effektiva och många kommer att bli bedragna. Färre och färre kristna ledare kommer att undervisa i Ordet och varna för Jesu nära förestående återkomst (2 Tim 3:13).

-Tron på Guds Ord och en tro på det enkla evangeliet kommer att vara en bristvara (Luk 18:8).

-Seriösa Bibeltroende kristna kommer att mötas i hemmen och ha privata Bibelstudier. Bibeltroende kristna som håller fast vid sanningen och varnar andra för farorna i planer gjorda av människor som står i strid med Guds plan kommer att uppfattas som knäppskallar och farliga kättare (2 Tim 3:12).

-Kristen Babylonism kommer att bli mer och mer populär när Satans planer för att bedra världen i Jesu Kristi namn fortsätter att utvecklas (Matt 24:3-4).

-Detta förfalskade evangelium kan förstås i ljuset av Paulus varning till församlingen i Korint. ”En annan ande” kommer att leda massorna mot ”en annan Kristus” när ”ett annat evangelium” drar fram över världen (2 Kor 11:3-4).

-Falska uppträdanden av den romerskkatolska eukaristiska Jesus kommer att bli mer och mer påtagliga. Människor av alla trosriktningar kommer så småningom att attraheras av dessa så kallade ”eukaristiska mirakler”, och attraheras av tecken och under som inkluderar helanden och utdrivning av demoner (Matt 7:21-23).

-Uppenbarelser av en kvinna som påstår sig vara Jesu moder, även kallad “Himlens drottning” kommer att fortsätta spela en viktig roll i upprättandet av den eukaristiske Jesus välde. Denna spökkvinna kommer att hävda att hon har en roll i försoningen av mänskligheten och man kan i ljuset av Bibeln förstå att hon är av demonisk natur (Jes 47:10).

-Likväl kommer denna “Maria”-faktor att vara väldigt bidragande till att åstadkomma enhet med romerska katoliker, muslimer och andra religioner för fredens sak. Så småningom kommer alla religioner att förenas för fredens sak, förförda av Mariauppenbarelser och falska uppträdanden av Jesus Kristus i eukaristin (Matt 24:23-26).

-Vi kommer att få höra mer och mer om den katolska synen på Jesu eukaristiska välde (den andra ankomsten) när dessa uppträdanden av den eukaristiske Jesus manifesteras genom utövandet av eukaristisk tillbedjan.
------

Det finns mycket mer som kan sägas med hänseende till det bibliska scenariot över hur den Framväxande kyrkan kommer att utvecklas i ljuset av bibelns profetior. En sak är säker.

Det kommer inte att vara populärt att varna människor för det som Bibeln förutsäger. Vi kan förvänta oss att trenden mot enhet till vilket pris som helst kommer att fortsätta. De som vägrar böja sina knän inför den kommande världsreligionen för fredens sak kommer att skiljas ut som bråkmakare.

Avslutningsvis ska jag sammanfatta denna kommentar med en utmaning till alla seriösa Bibeltroende. Det enda sättet att förstå vad som händer och veta vad som ska komma är att veta vad Gud har sagt. Många säger att de inte längre kan hitta en kyrka i sitt område som lär ut Bibeln och där pastorn varnar flocken för vad som ska komma.
------

Johannes ger en lösning på detta dilemma i sin syn. Han skrev:

Därefter såg jag en annan ängel komma ned från himmelen; han hade stor makt, och jorden upplystes av hans härlighet. Och han ropade med stark röst och sade: "Fallet, fallet är det stora Babylon; det har blivit en boning för onda andar, ett tillhåll för alla slags orena andar och ett tillhåll för alla slags orena och vederstyggliga fåglar.

Ty av hennes otukts vredesvin har alla folk druckit; konungarna på jorden har bedrivit otukt med henne, och köpmännen på jorden har skaffat sig rikedom genom hennes omåttliga vällust." Och jag hörde en annan röst från himmelen säga: "Dra ut ifrån henne, ni mitt folk, så att ni icke gör er delaktiga i hennes synder och får er del av hennes plågor.
-----

HaFo – kommentar:

Vad jag lite efterlyser hos Oakland är en klarare varning för det plagiat av Kristus, en annan, en istället för Kristus av en falsk Messias och falsk världsfrälsare, som ska föregå Kristi sanna ankomst.

En del kan kanske här bli nersövda av läran om att ”uppryckandet” skulle ske innan den falske världsfrälsarens framträdande?

För min egen del blir jag allt mer viss om att ”uppryckandet”, kommer att ske i omedelbar anslutning till Kristi synliga ankomst. Men här finns säkert många som har mer insikt kring eskatologin än vad jag har som kan bidra med synpunkter.
---

Vad jag också lite så här långt längtar efter är en deklaration från Oakland vem Jesus egentligen är, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, där Gud och människa försonats/förenats i Kristi person och därmed burit fram det offer ingen annan kan bära fram:

Det RENA offret av en med Gud förenad människas, Kristi persons kropp och blod på korset, där ”Gud var i Kristus och försonade/förenade världen/människan med sig själv” och att genom att Jesus var andligt levande (förenad med Gud), så besegrades inte bara den andliga döden (åtskillnaden från Gud), utan så kunde även den kroppsliga döden i människans ställe besegras i sin livgivande förening med Gud.
-----

Forts inlägg med text av Oakland

HaFo

Re: De nya mystikerna

Inlägg 2 med text av Oakland
----

DEN FRAMVÄXANDE KYRKANS ÅTERUPPSTÅNDELSE

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org

Vi vet av Skrifterna att satans plan är att bedra hela världen. Hans mål är att förblinda sinnena på de icketroende och att rekrytera dem som har varit troende till att bli del av hans agenda att arrangera en ändetidens villfarelse.

Kommer du ihåg vad Paulus sa skulle ske med den tidiga kristna kyrkan? Det här sa han:

Så ha nu akt på er själva och på hela den hjord i vilken den helige Ande har satt er till föreståndare, till att vara herdar för Guds församling, som han har vunnit med sitt eget blod.

Jag vet, att sedan jag har skilts från er svåra ulvar ska komma in bland er, och att de icke ska skona hjorden. Ja, bland er själva ska män uppträda, som talar vad förvänt är, för att locka lärjungarna att följa sig.
----

En kort översikt över kyrkohistorien avslöjar att Paulus profetiska varning fullbordades. Han sa att det skulle ske och det skedde.

Talrika kyrkoledare dök upp under det första till tredje århundradet. De grundläggande principerna i Skrifterna ignorerades och många följde den erfarenhetsmässiga undervisningen av män, vilka hävdade att de hade upptäckt nya och innovativa metoder för att komma i kontakt med Gud.
---

Vi kan med andra ord säga att en framväxande kyrkotillväxtrörelse började växa fram eller snarare komma på avvägar. Orsaken till detta är enkel.

Vi vet att Guds Ord är ljus. När vi börjar ersätta Guds Ord med upplysning genom människans ord har vi en perfekt formel för att återvända till mörkret.

Mystikerna (vi kallar dem ofta kyrkofäderna) la till idéer till kristendomen som inte kan hittas i Bibeln –ett recept för andlig katastrof.

Judas varnade också för det kommande avfallet i den tidiga kyrkan. Han sa att vissa män hade nästlat sig in på grund av att felsteg inte korrigerades. Så tragiskt, både då och nu.
---

Låt oss nu ta det här till dagsläget. Den senaste vågen av kyrkotillväxtmetodologi idag är den Framväxande kyrkan.

Apropå det, du ska veta att många idéer som nu främjas uppstod när dagens kyrkoledare studerade metoderna som växte fram under första till tredje århundradet efter Kristus.

Dessa ledare säger att vi måste införliva deras idéer igen om vi ska få framgångsrika kyrkor i det tjugonde århundradet.
---

Men, vänta lite! Om den framväxande kyrkan i det förflutna baserades på utombibliska uppenbarelser och erfarenheter som ledde till sådana idéer som att Maria var mycket mer än vad vi läser om i Bibeln och att Jesus närvaro kan trollas fram ur ett bröd av en präst, borde vi inte bli tämligen bekymrade?

Kommer du ihåg att många av reformatorerna torterades och dödades på grund av att de vägrade acceptera framväxande kyrkans läror?

I stället för att återuppliva undervisningen från munkarna och de tidiga ”kyrkofäderna” tror jag att vi borde bedja att sådana sedvänjor blir avslöjade i stället för anammade. När förespråkare för den Framväxande kyrkan tror att de kommer närmare Gud tar de inte hänsyn till Guds Ord.
---

Ändens tid kommer att karakteriseras av onda andars läror som leder uppriktiga Bibeltroende kristna vilse. Dagens Framväxande kyrkorörelse har den potentialen.
---

Kontemplativ bön

Den Framväxande kyrkorörelsen som nu är på gång bombarderas av undervisning som står i strid med Guds Ord. Det är möjligt att denna rörelses supportrar är uppriktiga i sina ansträngningar att återuppfinna kristendom i syfte att nå denna generation genom att göra ”den smala vägen” till en ”bred väg”.

Men jag tror det är dags att ropa ut avfall så som Jeremia gjorde, vare sig det är populärt eller inte.

Även om en del av undervisningen i den Framväxande kyrkorörelsen kan tyckas vara tämligen harmlös avslöjar några allmänna trender en form av kristendom som trotsar det centrala budskapet i Gamla och Nya testamentet.

Till exempel sägs det att Brian McLaren, en välkänd guru för denna rörelse, har sagt att *******t inte är en domens plats. I stället tror han att *******t är vad Jesus menade judarna ska möta efter att Han lämnat planeten jorden.

Denna kommentar har inte så mycket utrymme som krävs för att göra detta ämne rättvisa. Men om det är en enda punkt jag skulle kunna varna dig för skulle det vara den våldsamma attacken av ett koncept som kallas kontemplativ bön.

Denna idé främjas som en metod att komma nära Gud. Det här är vad Richard Foster (en av förespråkarna) har att säga om utövandet av kontemplativ bön:

Jag vill också ge ett vaksamhetens ord. I den tysta kontemplationen av Gud går vi djupt in i det andliga väldet, och det finns något sådant som övernaturlig vägledning som inte är gudomlig vägledning. Även om Bibeln inte ger oss så mycket information om den andliga världens natur vet vi...

...det finns olika ordningar av andliga varelser, och några av dem är definitivt inte i samverkan med Gud och hans väg! ... Men just nu vill jag uppmuntra dig att lära dig och använda böner till beskydd...

-----

Blev du chockad? Om du inte blev det borde du bli det. Visste du att buddhister och hinduer använder sig av kontemplativ bön som ett medel för att komma in i ett förändrat medvetandetillstånd?

Bör kristna anamma samma metoder som hedningar använder för att komma till Gud? Vilken gud kommer de i kontakt med?

Lyssna på vad Jeremia sa till folket som han blev kallad till att varna:

HERREN sade till mig: "En sammansvärjning har avslöjats bland Juda män och Jerusalems invånare. De har vänt åter till de missgärningar deras fäder begick. De har inte velat höra mina ord utan har följt andra gudar och tjänat dem. Israels och Juda hus har brutit det förbund som jag slöt med deras fäder. Därför säger HERREN så: Se, jag skall låta en olycka drabba dem, som de inte skall kunna komma undan, och när de då ropar till mig skall jag inte höra dem.
----

Ser du behovet av Jeremias budskap idag? Att ledas bort från Gud genom onda andars läror är en allvarlig överträdelse. Det är dags att vakna upp eller få utstå konsekvenserna.

-------

Återkommer med fler texter av Oakland

HaFo

Re: De nya mystikerna

Fick ett mail med anledning av min efterfrågan om en verifiering av en koppling mellan Emerging Church - Rick Warren och dessa nya mystiker som verkar vara underordnade John Crowder.

Mailet:

”på nettet så kaller de John Crowder og gutta for ’Emerging extremist’-”

Detta bekräftar ju den koppling, som jag förstod måste finnas där med anledning av vad dessa företeelser framför.
-----

Fortsätter med texter av Oakland som ifrågasätter The Emerging (framväxande) church.
------------------------------------------------------

Inlägg 1 med text av Oakland

Eukaristins framväxande i den Framväxande kyrkan
Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org

En av de allmänna övertygelserna som cirkulerar bland supportrarna för den Framväxande kyrkan är ett koncept som kallas ”Årgångskristendom”.

Enligt denna syn bör erfarenheter som var effektiva för att attrahera kristna att komma till kyrkan förr i tiden återintroduceras idag för att attrahera den postmoderna generationen som hungrar efter upplevelser.

Dan Kimball, författare till boken Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation) är en av nyckelförespråkarna för denna idé. Han är fast övertygad om att tillbedjan måste spela en viktig roll för att attrahera postmodernister till kristendomen.

I ett avsnitt av boken med underrubriken ”Äkta tillbedjan i en gudstjänstsamling” skriver han:

Vi borde återvända till ett okonventionellt tillvägagångssätt i gudstjänst och undervisning så att det inte finns några tvivel om att vi är i Guds närvaro när vi samlas.

Jag tror att både troende och icke-troende i vår utvecklande kultur hungrar efter detta. Det handlar inte om smart apologetik eller noggrann exegetisk och förklarande predikan eller berömda lovsångs-grupper. … Utvecklande generationer hungrar efter att uppleva Gud i tillbedjan.
-----

Rob Redman, författare till The Great Worship Awakening:

Singing a New Song in the Postmodern Church (Den stora lovsångsväckelsen:

Sjung en ny sång i den postmoderna församlingen) håller med Kimball. Han har lagt märke till att kyrkor som erbjuder en liturgisk årgångsform av tillbedjan drar till sig den postmoderna generationen. Han skriver:

Liturgiska kyrkor, särskilt episkopala, romerskkatolska, och grekiskortodoxa, rapporterar ökande intresse för traditionell liturgisk tillbedjan bland unga vuxna.

Redman noterar att som ett resultat av detta förnyade intresse i liturgisk tillbedjan är en ”lovsångsväckelse” på gång och protestantiska lovsångsgudstjänster har börjat inlemma liturgisk lovsångsbruk. Han säger:

Ett vanligt tillvägagångssätt till lovsångsväckelsen bland protestantiska kyrkor är att skapa en blandad gudstjänst som kombinerar äldre och yngre liturgiska element och musikstilar.

Julie Sevig, författare till en artikel med namnet
“Ancient New” (Forntida nytt) förklarar hur tillbedjan och andra aktiviteter som stimulerar sinnena attraherar den postmoderna generationen:

Postmodernister föredrar att möta Kristus genom att använda alla sina sinnen. Det är en del av dragningskraften i klassisk liturgisk eller kontemplativ tillbedjan:

rökelsen och ljusen, göra korstecknet, smaken och lukten av bröd och vin, att vidröra ikoner och bli smord med olja. I Soul Tsunami:

Sink or Swim in New Millennium Culture (Själatsunami: Sjunk eller simma i det nya millenniets kultur) (Zondervan, 1999) säger Leonard Sweet:

”Postmodernister vill ha en Gud som de kan känna, smaka, röra vid, höra och lukta – ett fullständigt känslodop i det gudomliga.”

I samma artikel beskriver en intervju med Karen Ward ytterligare stilen på tillbedjan som utvecklas i den Framväxande kyrkan:

Evangelikaler använder traditioner från alla liturgiska kyrkor från ortodoxa, lutheraner till katoliker. Fastän de har begränsad erfarenhet av att använda sina nyfunna symboler, ritualer och traditioner fyller de dem med vitalitet, ande och liv, något som når fram till människor.

“U2-karist”

Baserat på vad som har dokumenterats i denna kommentar från tre olika källor är det uppenbart att erfarenhetsmässig tillbedjan är ett viktigt medel för att attrahera människor som söker upplevelser.

Som Julie Sevig fastslog, människor “nås” genom sinnesstimulans. Men en legitim fråga måste ställas:

Om de nås, till vad är det de nås? Har de en klar förståelse av evangeliet om Jesus Kristus i enlighet med Skriften? Eller har de blivit introducerade till en form av kristendom som är mer upplevelsebaserad än grundad på Bibeln?

Det är också uppenbart att okonventionella tillvägagångssätt definitivt är en verklig del av denna ”nå fram till”-process.

Följande artikel beskriver ett okonventionellt tillvägagångssätt som för närvarande är på gång i möten i Framväxande kyrkan som en metod att nå människor:

Det kanske inte kan kvalificeras som en mini-reformation, men en nattvardsgudstjänst genomförd med musik av sångaren Bono och hans U2-bandmedlemmar är populära i episkopala kyrkor över hela landet.

U2-eukaristin är inte en sorts ungdomsgudstjänst som hålls i kyrkans källare utan en traditionell episkopal liturgi som använder U2s bäst säljande sånger och psalmer.

”Det gör dig, liksom, varm inuti”, säger Bridgette Roberts, 15, som är en romersk katolik och deltog i en U2-eukaristi som nyligen hölls i All Saints’ Episcopal Church i Briarcliff Manos, New York.

”I kyrkan brukar du älska du Jesus och allting. Men på det här sättet kan du uttrycka hur du mår.” Säger hennes väninna, Natalie Williams, 17:

”Jag älskar Bono, och du kan rocka loss till musiken. Men i kyrkan hör du det på ett annorlunda sätt. Det är typ nytt.”

Enligt artikeln kom kyrkoherden Paige Blair, en episkopalpräst i York Harbor, Maine, med idén med ”U2-karist”. Hon höll den första gudstjänsten i sin kyrka 31 juli 2005, och visade texterna till U2s sånger på en bildskärm vid altaret.

Efter det har hon rådgjort informellt med ungefär 150 kyrkor som har haft U2-eukaristier (eller planerar att ha) i 15 delstater och sju länder.
----

Eukaristisk evangelisation

Det är tydligt att kyrkoherde Blairs nymodighet att fira nattvardsgudstjänst är populärt. Blairs kyrka har startat något som kallas ett ”U2-karistteam” för att sprida ut U2-karistevangelisationen.

Jag tycker att detta exempel på årgångskristendom är väldigt intressant i ljuset av vad som kallas för det nya evangelisationsprogrammet.

Detta är programmet som initierats av romerskkatolska kyrkan för att vinna världen till den eukaristiske Kristus. Jag är fascinerad av att konstatera att den Framväxande kyrkans kampanj för årgångstillbedjan nu sänder ut ”evangelister” som introducerar postmodernister som hungrar efter upplevelser till den eukaristiska upplevelsen.

Jag skulle tro att det snart kommer att vara många icke-katoliker som introduceras i detta möte genom “U2-karist”-evangelisation.

Många kommer att tro att denna upplevelse är ny, när den i själva verket är tämligen gammal. Det är vad den romerskkatolska kyrkan alltid har lärt ut att man måste tro för att vara en kristen.

Nu när eukaristin har dykt upp i den Framväxande kyrkan ska jag göra en förutsägelse. Du kan förvänta dig att eukaristisk evangelisation kommer att bli populärare och mer framgångsrik. Vi lever i ändens tid och andlig förvillelse intensifieras i Jesu namn.

Forts Inlägg med text av Oakland

HaFo

Re: De nya mystikerna

Inlägg 2 med text av Oakland
---

DET INKLUDERANDE EVANGELIET

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org
---

Eddie Gibbs och Ryan K Bolger har tillsammans skrivit boken Emerging Churches: Creating Christian Community in Postmodern Cultures. Denna bok publicerades av Baker Academic, en avdelning av Baker Publishing Group.

Högst upp på bokens baksida förklaras följande: ”Den bästa boken hittills om ”den framväxande kyrkan” (Emerging Church).

Brian McLaren som rekommenerar boken håller med om detta påstående. McLaren anför:

Om du vill vara ordentligt förtrogen med vad ”framväxande kyrkor” är, så är det här boken du ska läsa... Den visar på de viktiga teologiska betoningarna av ”framväxande kyrkor”, och den baseras på faktiska samtal med över 50 människor.

Gibbs är professor i kyrkotillväxt på Fuller Theological Seminary och författare till flera böcker. Bolger är akademisk ledare för humaniora (academic director of arts) i globalt ledarskap på Fuller Theological Seminary .

Författarna har slagit sig ihop för att ge en överblick över de nio mönstren eller trenderna som de ser utvecklas i ”framväxande kyrkors” utövande. Deras forskning höll på under en period av nästan fem år.

En av trenderna författarna undersöker i detalj är evanglisation. De säger att evangelisation i ”den framväxande kyrkan” ”innebär att dela livets djupa erfarenheter med dem som är utanför tron”.

Ledare för ”framväxande kyrkor” imponeras inte av dem som försvarar den kristna tron genom att främja definitiva svar för att övertyga dem som har tvivel mot tron.

För att tydliggöra denna trend citerar Gibbs och Bolger Pip Piper, kyrkoledare för en ”framväxande kyrka”, från Birmingham, UK, som förklarar:

Evangelisation eller mission för mig handlar inte längre om att övertyga människor om att tro det jag tror, hur skarp och kreativ jag än är.

Det handlar mer om delade erfarenheter och möten. Det handlar om att vandra livets och trons väg tillsammans, var och en tydligt åtskild i sin egen tradition och kultur men med möjligheten att möta Gud och sanning genom varandra.
---

Pip Pipers definition av evangelisation sätter igång ett bibliskt alarm. Är inte kristna instruerade att ge förnuftiga svar på varför de har tro till de icke-troende? Om inte, varför skrev då Petrus:

Nej, Herren, Kristus, ska ni hålla helig i era hjärtan. Och ni ska alltid vara redo att svara var och en som av er begär skäl för det hopp som är i er, dock med saktmod och i fruktan.

Tänk om någon som är ”villig att vandra livets och trons väg” med en som är hängiven en tro som står i motsats till den kristna tron förlorar sin tro?

Är inte detta bakvänd evangelisation? Var i Bibeln instrueras vi att ta hedningarna i hand och se deras tro som evangelisationsmedel?
----

Tydligen anser Gibbs och Bolger att fördelarna i denna typ av evangelisation överväger de negativa. De skriver:

Kristna kan faktiskt inte evangelisera om de inte är beredda att bli evangeliserade själv samtidigt. När vi delar de goda nyheterna berikas människor av andliga insikter, ärliga frågor och djupet i hängivenheten som demonstreras i dem som har andra trosuppfattningar.

Att inkludera andra innebär att lyssna på dem, lära av dem. Mycket av det som finns i andra trosuppfattningar måste inte nödvändigtvis vara fientligt till riket. Kristna kan lära mycket av andras livsvandring.
---

Jag har sökt igenom Bibeln för att se om det finns något exempel på denna typ av evangelisering. Israels barn varnades av Gamla Testamentets profeter att förenas med hedningarna, men de ignorerade Guds varning. Som Jeremia förkunnade:

Och HERREN sade till mig: Jag vet hur Juda män och Jerusalems invånare har sammansvurit sig. De har vänt tillbaka till sina förfäders missgärningar, deras som inte ville höra mina ord.

Själva har de så följt efter andra gudar och tjänat dem. Ja, Israels hus och Juda hus har brutit det förbund som jag slöt med deras fäder. Därför säger HERREN så: Se, jag skall låta en olycka komma över dem, som de inte ska kunna undkomma; och när de då ropar till mig, ska jag inte höra dem.
----

Trots sådana tydliga varningar från Bibeln ger Gibbs och Bolger ytterligare exempel på vad som tros vara framgångsrik evangelisering inom ”den framväxande kyrkan” genom att citera Spencer Burke, en ledare inom ”den framväxande kyrkan”, från Newport Beach, Californien. Burke förklarar:

Den kristna traditionen skulle trots det kunna hålla sig till en inkluderande modell, inte en exkluderande. Vi har ett hermeneutiskt samfund.

Vi läser andra heliga skrifter, och går sedan tillbaka till Bibeln och bestämmer tillsammans hur vi ska tolka det vi läst ur den litteratur som andra religioner räknar som heliga.
---

Det som faktiskt hände Israels barn är vad som upprepas idag, men idag är det i kristenhetens namn.

Denna väg mot villfarelse inte bara upprepas och ignoreras, den applåderas av förespråkarna för ”den framväxande kyrkans” agenda. Gibbs och Bolger rekommenderar Spencer Burkes idéer genom att förklara:

Burkes samfund är beredd att lära av andra trostraditioner utanför den kristna fållan. Det finns en buddistfamilj i deras kyrka. Som samfund besökte kyrkan ett buddisttempel. De deltog i en guidad meditation med denna familj. Burke hyllar de många sätten som Gud uppenbaras på. Han inser att Anden varit med dessa människor hela tiden.

Samfundet hyllar andra traditioner. De sträcker sig ut till andra traditioner, och ser dem som älskade barn till Gud. Med fokus på riket i stället för på kyrkan upptäcker människor att deras relation till andra trosuppfattningar ändras.
----

Det borde vara uppenbart vad som händer när evangeliseringsprogram i ”den framväxande kyrkan” utvecklas. Murar som tidigare höll isär biblisk kristendom från hedniska religionssystem raseras.

I stället för att proklamera evangeliet om Jesus Kristus som räddar syndare från *******t har evangeliet blivit omdefinierat och helt omintetgjort.

Den smala vägen, som Jesus förkunnade, leder endast genom tro på Honom till himmelriket, har nu breddats för att tillåta fritt tillträde för att ”riket” ska etableras.

Ändå värre är att Jesu befallning att vi ska vara ”Hans vittnen” har omtolkats till att betyda precis motsatsen mot vad Jesus förkunnade. Som Karen Ward (från the Church of the Apostles, Seattle, Washington) har framfört:

Vi håller inte på med evangelisering eller har ett uppdrag. Den Helige Ande är evangelisten, och uppdraget tillhör Gud. Vi lever helt enkelt våra liv öppet som ett samfund enligt Jesu Kristi väg, och när människor frågar varför vi lever på detta sätt delar vi redogörelsen av hoppet inom oss.

Vi ska älska varandra och det skapar sin egen attraktion. Att ta hand om de sjuka och behövande – skapar all evangelisering vi behöver.
---

Det nya evangeliseringsprogrammet som främjas av ”den framväxande kyrkan” är, även fast det kanske är i Jesu Kristi namn, antikristligt.

En formel har etablerats för att bygga en bro som har potentialen att förena alla religionsuppfattningar i Kristi namn, genom att omintetgöra Jesu Kristi evangelium.
----

I framtiden kommer vi att få se alla trosuppfattningar förenas genom en gemensam mystisk erfarenhet som åtföljs av ”falska under och tecken”.

Avfallet som Bibeln varnade för skulle bli uppenbarat i ändens tid är nu på gång för fullt. Bara de som håller fast vid Guds Ord kommer att vara beskyddade och frälsta.

Denna kvarleva av trofasta troende kommer att betraktas som gammalmodiga trångsynta motståndare som är ett hinder för etablerandet av ”riket”. Som Paulus skrev till Timoteus, i ändens tid:

Så ska också alla de, som vill leva gudfruktigt i Kristus Jesus, få lida förföljelse. Men onda människor och bedragare ska gå allt längre i ondska; de ska förvilla andra och själva bli förvillade.
-------

Återkommer med fler texter av Oakland

HaFo

Re: De nya mystikerna

Fick ännu ett mail med anledning av min efterfrågan om en verifiering av en koppling mellan Emerging Church - Rick Warren och dessa nya mystiker som verkar vara underordnade John Crowder.

Mailet:

Her står det at John crowder kom på scenen rett etter Tod B. tiden, at han er en disippel av Rick Joyner..har studert alle hans bøker ..og en typisk representant for "the emerging church"..denne må noen oversette til svensk..veldig bra..

http://www.apostasyalert.org/REFLECTIONS/crowder.htm

Slut på mailet
-----

Kanske kan nån som läser detta och är språkkunnig översätta innehållet på denna länk till Svenska och sända det till mig?
----

Inlägg 1 med text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)
-----

Hur du kan se att den Framväxande kyrkan visar tecken på att utvecklas i din kyrka

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org

Världen förändras. Det gör också den kristna evangelikala kyrkan. En gång i tiden – för inte så länge sedan – ansågs Bibeln vara Guds Ord av majoriteten av evangelikala kristna.

Nu när vi är en bra bit in i det andra millenniet och den postmoderna, postkristna eran kan termen evangelikal betyda nästan vad som helst. Vad har hänt? Varför händer detta och vad är framtiden för traditionell kristendom?

Under de senaste åren har jag runt om i världen talat om de aktuella trenderna som påverkar kristendomen. Efter dessa presentationer möts jag av kristna som kommer från flera olika församlingsbakgrunder.

Många uttrycker sin oro över vad som händer i deras kyrkor, bekymrade över den nya riktningen som de ser att deras kyrka tar. Trots att de inte alltid kan urskilja vad som är fel vet de att någonting är fel och att det måste bemötas.

Dessutom har många berättat för mig att de försökt uttrycka sin oro för sina pastorer eller församlingsäldste. I så gott som varje fall har de fått höra att de måste göra ett val – antingen följa det nya programmet eller lämna kyrkan.

Denna rörelse mot en nyuppfunnen kristendom (en som är utformad för att ”nå människor”) verkar vara här för att stanna. Det är inte bara en modenyck. Ofta ber bekymrade bröder och systrar i Kristus mig att ge en förklaring för att hjälpa dem att förstå vad de råkat ut för.

De vill veta varför dessa förändringar är på gång och vad som kan förväntas i framtiden. Likaså vill de veta vad som kan göras – om det går att göra någonting – för att stoppa denna tidvattenvåg.

Det är av detta skäl jag skriver denna kommentar – för att ge biblisk insikt vad gäller den Framväxande kyrkan och vart den är på väg framöver.
----

Evangeliet enligt Skrifterna

Genom kyrkohistorien har olika trenden kommit och gått. Medan kulturen förändras från plats till plats har biblisk kristendom alltid grundats på det centrala budskapet i Bibeln, som är evangeliet om Jesus Kristus, och det budskapet förändras aldrig.

Detta evangeliums budskap handlar om vem Jesus Kristus är och vad Han har gjort. Ett barn kan förstå evangeliets budskap. Detta budskap kungör att livet här på planeten jorden är ändligt och att livet efter döden är evigt. Den goda nyheten är att vi kan räddas från våra synder om vi ångrar oss, ber om förlåtelse och följer Honom.

(HaFo kommentar:

För mig är inte min ånger, min bön om förlåtelse eller att jag följer Honom, några krav för att vara räddad. Jag är räddad i min ställföreträdares Jesu Kristi försoning och förening i Hans person av Gud och människa och inför Gud renad från all synd i det offer som Kristi person - Gud och människia förenade- bar fram i mitt ställe.

Därtill kan jag inget tillföra eller ta bort, bara oförtjänligt och hjälplöst ta emot som Guds gåva till mig då när "Gud var i Kristus och försonade/förenade mig med Gud och därför inte tillräknar mig min synd, utan tillräknar mig av nåd min ställföreträdares Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.)
----

Forts Oakland:

Hur vi svarar på evangeliets budskap under den tid vi har på jorden bestämmer var vi tillbringar evigheten –himlen eller *******t. Jesus, universums Skapare, försåg oss med en väg och det är den enda vägen vi kan tillbringa evigheten med Honom.

Det handlar om att fatta ett personligt beslut över om vi vill eller inte vill acceptera planen Han har stått för.

Guds motståndare vill inte att mänskligheten ska förstå det enkla budskapet. Hans plan är att bedra världen. Om han kan göra människor blinda för evangeliet eller övertyga dem om att de tror på evangeliet när de i realiteten inte gör det har hans plan lyckats.

Genom tidsåldrarna har oräkneliga miljarder blivit lurade, antingen genom att förkasta sanningen eller genom att tro att de trodde på sanningen när de i stället hade blivit bedragna.
----

Evangeliet enligt postmodernismen

Tiderna förändras! Men evangeliet måste förbli det samma även om allt annat förändras. Vi lever nu i den postmoderna eran. I ett ärligt försök att nå den postmoderna generationen med evangeliet verkar det som att många kristna har blivit postmoderna i sitt tänkande.

Kanske termen postmodern är ny för dig. Låt oss undersöka vad den betyder.

Från början kännetecknades den moderna eran av en tid med rationellt tänkande som grundades på sakliga observationer. Många hävdar att den moderna eran tog slut i mitten av 1900-talet.

Det postmoderna tänkesättet flyttar sig bort från det rationella och det sakliga till det erfarenhetsmässiga och det mystiska.

Med andra ord var det i det förgångna möjligt att kunna skilja på rätt och fel samt svart och vitt. I den postmoderna eran är allting relativt för betraktaren.

Det som är rätt för dig kan vara fel för någon annan. Det finns inget sådant som en absolut sanning. Det enda som är absolut är att det inte finns något absolut.

Vi lever nu i en tid i historien som kännetecknas som postmodern. Professorer på universiteten undervisar studenter att det inte finns något rätt och fel. Allt är relativt.

Evangeliets budskap är för det postmoderna tänkesättet alltför dogmatiskt och arrogant. De säger att det är nödvändigt att hitta ett mer måttligt evangelium som kan accepteras av massorna.

Många kyrkoledare söker nu efter sätt att nå den postmoderna generationen. De tror att de kan finna de lämpliga metoderna att göra det utan att ändra på budskapet.

Men i sina försök att nå denna postmoderna generation har de själv blivit postmoderna och ändrat på budskapet. Eftersom evangeliet är bestämt av Skrifterna kan ju inte evangeliet ändras om det inte blir ett annat evangelium. Jag tror att det är detta som händer i Framväxande kyrkan.
----

Han kom inte

Många har lagt märke till att efter millennieskiftet har deras kyrkor bytt åsikt vad gäller Bibelns profetior och Jesu återkomst. Många har gett upp om Jesu återkomst. Från 60-talet och framåt fanns en iver över Jesu nära förestående återkomst.

Jesusfolket var entusiastiskt över Bibelns profetior och kunde se tecken på att Jesus skulle stiga ned från himlen till Sin Brud vilket ögonblick som helst.
År 2000 var av särskild vikt. När Jesus inte dök upp verkar det som att många helt uppenbart blev besvikna. ”Kanske Jesus har fördröjt Sin återkomst”, sade några.

Andra har anammat åsikten att Han kanske inte alls kommer, åtminstone inte på det sätt vi har fått lära oss. De är nu övertygade om att vi måste vara sysselsatta med att ”bygga Hans Kungadöme” här på jorden med ”vilka mänskliga resurser som än behövs.”
---

Kungadömets evangelium

En av huvudindikatorerna på att något har förändrats kan ses på sättet som framtiden uppfattas. Hellre än att enträget kungöra evangeliet enligt Skrifterna och tro att tiden för att göra det är kort har betoningen nu skiftat.

”Tidens tecken” är inte längre viktiga. Stridsropet är väldigt annorlunda. Det som evangelikaler lägger mycket stor vikt vid är idén att världen kan förbättras radikalt genom sociala program.

Detta koncept som på ytan kan verka väldigt bra är några allvarliga bibliska konsekvenser. Enligt Skrifterna kommer det inte att finnas något Guds kungadöme innan Kungen anländer.

Alla mänskliga resurser som människan kan uppbåda kommer att inte räcka till för att få fram idealstaten. Enligt Skrifterna är det faktiskt så att den fallna människan kommer att leda oss ännu längre ner för vägen mot ett samhälle av desperation och laglöshet precis så som det var i Noas dagar.

Således kan denna mål- och meningsmotiverade syn på att etablera en global idealstat vara en plan, men den ”motiveras” av humanistiskt resonerande och leds inte av den Helige Ande.

Naturligtvis är det bra att göra gott mot andra, men all godhet vi kan göra är inte gott not. Pastorer och församlingsledare som blir involverade i sådana program som är mänskligt motiverade kan ofta identifieras av vissa karaktärsdrag:

-Sund biblisk lära är farlig och splittrande, och det erfarenhetsmässiga (dvs. mystiska) ges en större roll än läran.

-Biblisk profetia lärs inte längre ut och anses som slöseri med tid.

-Israel blir mindre och mindre betydelsefull och har ingen biblisk signifikans.

-Efter hand gäller löftena till Israel för kyrkan och inte för Israel (ersättningsteologi).

-Bibelstudium ersätts med att studera någons bok och dennes metoder.

-Församlingens hälsa värderas utifrån kvantiteten av människor som deltar.

-Guds Ords sanning blir mindre och mindre viktigt.

-Guds Ord, särskilt begrepp som *******t, synd och omvändelse, tonas ner efter hand så att den icketroende inte tar anstöt.
----

Andlig gestaltning och transformation

Mycket av det jag beskrivit ger en formel för ett nedtystande av kristendomen som bereder vägen för ett avfall som bara kommer att intensifieras i framtiden.

Denna trend bort från auktoriteten i Guds Ord mot den nyuppfunna formen av kristendom har kommit över alla evangelikala samfund som en lavin. Inte många bibellärare såg att denna lavin kom. Nu när den är på väg är det bara några få som inser att den till och med höll på att hända.

Men det finns ännu en stor bit till pusslet som måste identifieras för att förstå vad som utvecklas i den Framväxande kyrkan. Samtidigt som biblisk kristendom har tystats ner och ljuset från Guds Ord förminskats, är en annan lavin av villfarelse på väg som är lika förödande.

Detta beskrivs bäst genom att Guds ord får ge vika för erfarenheter som Guds Ord förbjuder. Bästa sättet att förstå denna process är att erinra sig vad som hände under den mörka medeltiden när Bibeln blev den ”förbjudna boken”.

Inte förrän reformatorerna översatte Bibeln till språket hos vanliga människor, var folket i mörker. När ljuset från Guds Ord blev tillgängligt, kunde människor återigen förstå evangeliet enligt Skrifterna.

Denna trend som är på väg idag visar oss att historien håller på att upprepa sig. Medan Guds Ord blir mindre och mindre viktigt är ökningen av mystiska erfarenheter alarmerande och dessa erfarenheter presenteras för att övertyga den aningslöse att kristendom handlar om att känna, röra vid, lukta och se Gud.

Det postmoderna tänkesättet är den perfekta miljön för fostrandet av vad som kallas ”andlig gestaltning”.
Denna undervisning påstår att det finns flera vägar och metoder till att komma närmare Gud.

Förespråkare för andlig gestaltning lär felaktigt ut att vem som helst kan utöva dessa mystiska ritualer och finna Gud inom sig. Att ha en relation med Jesus Kristus är inte en nödvändig förutsättning.

Denna undervisning som egentligen har sina rötter i uråldrig visdom (det ockulta) presenterades för kristendomen efter Nya testamentet och återfinns inte alls i Guds Ord.

Rörelsen ”den andliga gestaltningen” grundas på erfarenheter som främjats av ökenmunkar och romerskkatolska mystiker – dessa mystiker uppmuntrade till bruk av ritualer och övningar som, om de utfördes, skulle föra den utövande närmare Gud (eller komma in i Guds närvaro).

Förutsättningen var att om man gick in i den tysta eller heliga platsen var sinnet tömt på distraherande faktorer och Guds röst skulle kunna höras.

I verkligheten ledde dessa hypnotiska mantraaktiga övningar dessa munkar in i ett förändrat tillstånd av medvetenhet. Metoderna de använde är de samma som buddhister och hinduer använder som medel för att möta det andliga riket.

Sådana metoder är farliga och är inte sanktionerade i Bibeln – Gud ger inga instruktioner för detta. Tvärtom varnar Han oss strängt för spådomar, vilket är att använda en ritual eller metod för att få information från en andlig källa.

När förespråkare för andlig gestaltning (som Richard Foster t.ex.) säger att dessa metoder visar att den Helige Ande gör någonting nytt för att friska upp kristendomen menar jag att det som händer inte är något nytt och inte den Helige Ande.

Rörelsen ”den andliga gestaltningen” främjas i stor utsträckning vid högskolor och prästseminarier som det senaste och bästa sättet att bli en andlig ledare i dessa dagar. Dessa idéer exporteras sedan vidare från seminarierna till kyrkorna genom akademiker som har instruerats i att ta kristendomen till en ny nivå av insikt.

På samma sätt främjas dessa kontemplativa övningar av ledare för framväxande kyrkan, som till exempel Brian McLaren, Robert Webber, Dallas Willard och andra.

Bokförläggare som NavPress, InterVarsity och Zondervan översvämmar marknaden med böcker som främjar kontemplativa övningar baserade på österländsk mysticism.

Pastorer och församlingsledare läser dessa böcker och lanserar sedan idéerna som om de var det bibliska svaret på att närma sig Gud.
---

Tecken på att den Framväxande kyrkan håller på att utvecklas

Det finns specifika varningstecken som är symptomatiska på att en kyrka har slagit in på den framväxande/kontemplativa vägen. I några fall kanske inte pastorn är medveten om att han är på denna väg eller förstår var vägen slutar.

Här är några av varningstecknen:

-Skriften är inte längre den definitive auktoriteten som grund för den kristna tron.

-Evangeliet om Jesus Kristus centrala karaktär ersätts av humanistiska metoder som främjar kyrkotillväxt och ett social evangelium.

-Mer och mer betoning läggs på att bygga Guds kungarike nu och mindre och mindre på varningarna i Skriften om Jesu Kristi nära förestående återkomst och den kommande domen i framtiden.

-Undervisningen att Jesus Kristus ska härska och regera i en verklig millennieperiod anses obiblisk och hädisk.

-Undervisningen att kyrkan har tagit Israels plats och att Israel inte har någon profetisk betydelse anammas ofta.

-Man undervisar att Uppenbarelseboken inte hänvisar till framtiden, utan redan har uppfyllts i det förgångna.

-En erfarenhetsmässig mystisk form av kristendom börjar främjas som en metod till att nå den postmoderna generationen.

-Främjande av idéer som lär ut att kristendomen måste nyuppfinnas för att kunna ge mening åt denna generation.

-Pastorn kan genomföra en idé som kallas “forntid-framtid” eller “årgångskristendom” och hävda att för att kunna föra kyrkan framåt måste vi gå tillbaka i kyrkohistorien och hitta vilka erfarenheter som var effektiva för att få människor att ansluta sig till kristendomen.

-Medan Guds Ords auktoritet undermineras främjas föreställningar och känsloupplevelser som nycklarna till att uppleva och känna Gud.

-Dessa upplevelser inkluderar ikoner, ljus, rökelse, liturgi, labyrinter, bönestationer, kontemplativ bön, uppleva sakramenten, särskilt det eukaristiska sakramentet.

-Det verkar vara en stark betoning på ekumenik som indikerar att en bro håller på att etableras som leder i riktning mot enhet med den romerskkatolska kyrkan.

-En del evangelikala protestantiska ledare säger att reformationen gick för långt. De undersöker på nytt anspråken som ”kyrkofäderna” framförde att nattvarden är mer än en symbol och att Jesus verkligen blir närvarande i brödet vid nattvarden.

-En trend växer fram mot en ekumenisk enhet för världsfredens sak och som hävdar andra religioners giltighet och att det finns många vägar till Gud.

-Församlingsmedlemmar som ifrågasätter eller står emot de nya förändringar som pastorn genomför tillrättavisas skarpt och ombeds oftast att lämna församlingen.
---

Vad har framtiden i sitt sköte?

Om den Framväxande kyrkan fortsätter utvecklas i nuvarande takt kommer den traditionella evangelikala kristendomen att nyuppfinnas och evangeliet om Jesus Kristus enligt Skrifterna att anses alltför trångsynt och restriktivt.

Med andra ord kommer den smala vägen till himlen som Jesus proklamerade så småningom att överges för en bredare väg som anammar hedniska upplevelsemässiga övningar. Jag kallar denna nyuppfunna och på ett nytt sätt avspeglade form av kristendom som utvecklas – ”kristen babylonism”.

Denna nya form av kristendom kommer att ersätta biblisk tro med en tro som säger att människan kan etablera Guds rike här på jorden. Ordet kommer att fortsätta bli sekundärt i förhållande till ett system av verk som drivs av upplevelser.
---

Ett ekumeniskt mönster mot enhet med Rom kommer att bli mer synligt. De som vägrar anamma denna riktning kommer att räknas som andliga underliga kufar som måste tillrättavisas rejält. De som står upp för biblisk tro kommer att anses vara hinder för den enhetliga världsandligheten som främjas som svaret för fred.

Bästa sättet att förbereda sig på vad som kommer är att skaffa sig en förståelse för vad som händer nu. Även fast det inte är många som verkar urskilja trenden som är på gång finns det dock några.

Utan Bibeln och Helig Ande som vår guide skulle mörkret som är på väg vara överväldigande. Men ljuset från Guds Ord genomtränger mörkret och det finns de som räddas från bedrägeri och ser vad som sker.
---

Jag är övertygad om att vi ser avfallet vara på väg, precis som Skrifterna förvarnat om. Detta betyder att denna aktuella trend antagligen inte kommer att försvinna. Vi måste fortsätta proklamera sanningen mitt i villfarelsen med kärlek. Så som Paulus instruerade Timoteus:

Och en Herrens tjänare bör icke strida, utan vara mild mot alla, väl skickad att undervisa, tålig när han får lida.

Han bör med saktmod tillrättavisa de motspänstiga, i hopp att Gud till äventyrs skall förläna dem bättring, så att de komma till kunskap om sanningen, och i hopp att de så ska bli nyktra och därigenom befrias ur djävulens snara; ty av honom är de fångade, så att de gör hans vilja (2 Tim 2:24-26).
----

Det finns fortfarande pastorer och församlingar som är hängivna till att proklamera sanningen. Hitta dem och stöd dem. Om du är på en plats där detta verkar omöjligt ska du söka reda på material som finns tillgängligt från solida bibelbaserade kristna prästerskap och håll bibelstudier i ditt eget hem.
---

Forts text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)

Re: De nya mystikerna

Inlägg 2 med text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)
-------

Nya andliga läror från antika romersk-katolska källor

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org


Förespråkare för den framväxande kyrkan säger att vi är på randen av en era som ger löfte om förnyad andlig medvetenhet. ”Andliga läror” bjuds ut som vägen till ”en andlig reformation” som ska föra kristendomen till en ny och högre nivå av andlighet vilken drar alla delaktiga närmare Gud.

Böcker utgivna av större kristna förlag och skrivna av välkända författare finns i en uppsjö i detta ämne. Till exempel J.P. Moreland och Klaus Issler, som båda är professorer på Talbots teologiska skola i Biola universitet i södra Kalifornien.

Moreland är professor i filosofi. Issler är professor i kristen undervisning och teologi. 2006 publicerade Navpress en bok, som de författade tillsammans, med titeln The Lost Virtue of Happiness: Discovering the Disciplines of the Good Life (finns inte på svenska). På baksidan av boken sägs följande:

Författarna J.P. Moreland och Klaus Issler illustrerar hur vi är lyckliga endast när vi strävar efter ett transcendent syfte – någonting större än vi själva.

Detta innefattar en djup meningsfull relation med Gud genom ett osjälviskt intresse för de andliga lärorna. The Lost Virtue of Happiness tar en förnyad titt på de andliga lärorna och erbjuder konkreta exempel på sätt du kan göra dem praktiska och livsförvandlande.
----

Titeln ger en god överblick över vad boken handlar om. Moreland och Issler tror att de har återupptäckt viktiga andliga principer som har varit förlorade. Om du följer dessa principer och de blir en del av ditt vardagskristna liv, kan du bli förvandlad.

En av de andliga lärorna författarna har återfunnit skissas i ett kapitel som heter ”Att vinna lycka genom att förlora ditt liv”. Under underrubriken ”Två vänner: Ensamhet och tystnad” säger författarna följande:

Lärorna om ensamhet och tystnad är totalt grundläggande för det kristna livet, och är naturligt utövade sida vid sida. I ensamheten väljer vi att vara ensamma och reflekterar över hur vi upplever livets aspekter (familj, jobb, relation med Gud, ekonomi) och vad de betyder för oss medan vi är isolerade.

Vi kopplar loss från sällskap med andra; vi för oss fysiskt och mentalt ut ur vår sociala, familjära och andra mänskliga relationer.
----

Att ge sig av ensam någonstans är ofta det bästa sättet att koncentrera sig och utvärdera livets viktigaste beslut, det är sant, men den isolering och ensamhet som Moreland och Issler förespråkar som en andlig lära i kristenhetens namn har österländska mystiska övertoner.

Vidare försöker författarna lägga till trovärdighet till denna återupptäckta ”andliga lära” genom att citera den romersk-katolska mystikern och prästen Henri Nouwen, som en gång sa:

Den man eller kvinna som har utvecklat denna hjärtats ensamhet dras inte längre bort genom den mest avvikande stimuli från den omgivande världen utan kan uppfatta och förstå denna värld från ett stilla inre center.
----

Detta ”stilla inre center” som Nouwen skrev om är suspekt, särskilt i ljuset av andliga läror som utövas av dem som är involverade i buddistisk och hinduistisk tro.

Vidare verkar det som att Nouwens romersk-katolska mystiska övertygelser och undervisning har påverkat författarna starkt. De fortsätter att utveckla sin idé om vikten av att återupptäcka den förlorade konsten att finna ”det stilla inre centret” och framför:

Bege dig till ett retreatcenter som har som syfte att ombesörja en plats för enskilda besökare. Försök att hitta ett center som har trädgårdar, fontäner, statyer och andra typer av vackra konstverk.

Enligt vår erfarenhet är katolska retreatcentra ofta idealiska för ensamma retreater... Vi rekommenderar också att du tar med foton av dina kära och en bild på Jesus... Eller titta oavvänt på en staty av Jesus.

Eller låt en tanke, känsla eller ett minne löpa igenom ditt sinne gång på gång.
---

Jag har sökt igenom skrifterna. Att titta oavvänt på en bild eller staty av Jesus eller att koncentrera sig på en tanke eller känsla för att etablera ”ett stilla inre center” finns bara inte där!
---

Guds ord eller människans ord

Det är tydligt för mig efter att ha läst otaliga böcker publicerade av framstående utgivare om ämnet den framväxande kyrkan-rörelsen att det finns två gemensamma nämnare som utgör grundvalen.

För det första är det uppenbart att den ”nya typen av kristen” som tränas av den framväxande kyrkans undervisning anpassas till att acceptera, omfamna och förespråka en ”ny mysticism” under baneret för andlig gestaltning.

Men de så kallade andliga lärorna som förespråkas som delar av denna andliga gestaltning är inte nya. Det är samma metoder och tekniker som har förlett massorna sedan människans fall i Edens lustgård.
---

För det andra: den undervisning och övertygelse som romersk-katolska mystiker, vilka omfamnade österländsk mysticism i det förgångna, återintroduceras nu och kommer för många före Guds ord.

Det våldsamma angrepp av idéer som förespråkas av dessa romersk-katolska mystiker är överväldigande. Varför är det så? Är det möjligt att många vilseleds och inte inser vad som händer? Varför kan inte människor se anknytningen till romersk katolicism? Har de blivit förblindade?

Som exempel kan nämnas att i en del av The Lost Virtue of Happiness:

Discovering The Disciplines of The Good Life förser Moreland och Issler läsaren med tips på ”utveckling av pågående bön.” Här är några av punkterna de gjorde:

-Vi rekommenderar att du börjar med att säga Jesusbönen ungefär trehundra gånger om dagen

-När du först vaknar, säg då Jesusbönen tjugo till trettio gånger. När du gör så, kommer någonting att börja hända med dig. Gud kommer att sakta börja ta i besittning centrum av din uppmärksamhet.

-Upprepande användning av Jesusbönen medan man gör något annat mer fokuserat tillåter Gud att vara på gränserna av ditt sinne och forma vanan att vara stilla i kontakt med honom hela dagen lång.
-----

Du behöver inte vara bibellärd för att förstå att upprepande böner skapta för att få oss i ett tillstånd av medvetande i syfte att få oss närmare Gud, finns inte i Guds ord.

Vidare försöker Moreland och Issler rättfärdiggöra deras tanke om utövande av upprepande bön i sin bok, genom att hävda att en sådan ”andlig lära” är bibliskt och historiskt giltig. De uppmuntrar den aningslöse läsaren att slappna av och säger:

Innan du rullar med ögonen i otro, håll ut ett tag med mig. Jesusbönen som är härledd ur Luk 18:38 hade en mäktig inverkan på människor vid olika tillfällen i församlingens historia.

Och även fast den finns i olika former föredrar vi denna ordalydelse: ”Herre Jesus Kristus, var barmhärtig mot mig!” Om du antar utmaningen tror jag du kommer att få se anmärkningsvärda resultat.
----

För att försöka lägga till ändå mer övertygande bibliska grunder för att sätta ett godkännandesigill på ett sådant antibiblisk utövande för att komma närmare Gud, framförde Moreland och Issler därefter:

Du tänker kanske att upprepa en bön gång på gång våldför sig på Jesus varning ”Och när ni ber skall ni inte rabbla långa böner som hedningarna. De menar att de skall bli bönhörda för sina många ords skull (Matt 6:7). Tvärtom faller inte användandet av upprepande bön som en andlig träningsövning under detta förbud.

Som forskaren i NT Don Carson sa, Jesus förbjuder inte alla långa böner eller all upprepning. Han själv bad länge (Luk 6:12), upprepade sig själv i bön (Matt 26:14), och berättade en liknelse för att visa Sina lärjungar att ”de alltid borde be utan att tröttna” (18:1).

Hans poäng är att Hans lärjungar skulle undvika meningslösa, upprepande böner som frambars på grund av missuppfattningen att enbart längd gör böner effektiva.
---

Denna apologetik, om den var skriven av J.P. Moreland som är en välkänd apologet, vilken rättfärdiggör likgiltiga upprepande böner med få ord gentemot långa böner, är svår för mig att acceptera.

Detta skulle betyda att under århundraden skulle kristna som har talat ut mot just det som författarna förespråkar vore tanklösa dårar. Det är bara för mycket att acceptera.
---

Jag har varit till landet Myanmar (tidigare Burma) två gånger. Båda gångerna observerade jag (och har inspelat på video) både romersk-katoliker och buddister som utövade den andliga läran om upprepande bön.

Apropå det, i båda fallen mässade de dessa böner om och om igen medan de räknade pärlor. Ja, romersk-katoliker och buddister har båda ”radbands”-teknik för att hålla koll på hur många gånger de har mässat en bön.

Jag tog mig också tid att intervjua romersk-katoliker och buddister i Myanmar. Jag frågade dem vad de gjorde och varför de gjorde detta. Varje gång jag frågat denna fråga har jag fått samma svar. Det är ett sätt att koncentrera sig och fokusera sina tankar och komma i samklang med andevärlden.
---

Att mässa upprepande fraser för att komma närmare Gud är inte bibliskt, det är sataniskt.

Om jag har fel i det jag säger, var snäll och visa mig det från skrifterna. I ljuset av vad Bibeln varnar för angående upprepande bön och det faktumet att satan har en betydelsefull plan att vilseleda troende i ändens tid, se till att, om du är på väg i denna riktning, bönfaller jag dig att stanna upp i dina spår. Ångra dig och vänd tillbaka till Jesus och Hans Ord!
---------------------

Återkommer med mera text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)

HaFo

Re: De nya mystikerna

Fick ett mail som ngt bekräftar vad jag här vill varna för:

Mailet:

”jag kan meddela att jag har en bok som heter "A time of departing", utgiven på Lighthouse Trails Publishing Company i Silverton, Oregon. Författaren heter Ray Yungen.

I boken finns ett kapitel som genom citat påvisar att Rick Warren är positivt inställd till Emerging Church och kontemplativ bön. Plus en hel del annat som väl höra hemma i den nya mystiken.”
--------

Återger mera text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)

Inlägg 1
-----

Tillbaka till Rom

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org

Under de senaste åren har jag skrivit artiklar och producerat radioprogram i ett försöka att uppmana evangelikala kristna att vakna upp och se ljuset.

Många bibeltroende kristna som en gång i tiden var bekymrade över falsk undervisning och avfall verkar ha förlorat sin passion för sanningen och har klen urskiljning. I stället för att stå fast emot obibliska idéer och erfarenheter främjar de nu dessa.

Medan vi har kunnat dokumentera att rörelsen den Framväxande kyrkan helt klart är en annan väg till den romerskkatolska kyrkan, verkar det som att färre bekännande kristna bryr sig.

Mörker har krupit in över kyrkan på samma sätt som laviner sveper ner över ett berg. Varje dag sveps aningslösa offer med och begravs.

I ett försök att slå larm igen ska jag presentera ett antal uttalanden som är tagna från en bok med titeln The Road to Rome: Modern Journeys to the Catholic Church (Vägen till Rom: Samtida resor till den katolska kyrkan).

Boken är författad av sexton olika bidragsgivare som har konverterat till romersk katolicism. Redaktören är Dwight Longenecker, en före detta evangelikal protestant. Enligt hans biografi:

Dwight Longenecker växte upp i ett evangelikalt hem i USA och gick på fundamentalisten Bob Jones universitet.

Han kom till England 1979 för att studera teologi i Oxford och fortsatte med att bli prästvigd inom den anglikanska kyrkan – han tjänstgjorde som pastorsadjunkt, kaplan i Cambridge och som landsbygdskyrkoherde på Isle of Wight.

Han och hans fru togs emot i katolska kyrkan 1995 och han arbetar nu som distriktsorganisatör för St. Barnabas samfund, och som frilansande skribent och tv-producent.
---

På det bakre omslaget finns följande uttalande, som förklarar vad boken handlar om:

Denna samling med omvändelseberättelser återger hur före detta baptister, presbyterianer, frälsningsarmésoldater, Plymouth-bröder, New Age-anhängare och evangelikala anglikaner alla tog sig fram längs Vägen till Rom.
---

Ett till uttalande ger mer information om syftet med att publicera boken. Citat från det bakre omslaget:

Genom att introducera några av dem som konverterat från New Age ger The Path to Rome (Vägen till Rom) en glimt av en möjlig framtid för kyrkan. När vi träder in i det tredje millenniet kommer katolicism, evangelikalism och ortodoxi att fortsätta stråla samman.

Ur denna bok växer en vision fram i vilken förlegade kulturella, nationella och doktrinära kontroverser blir mer och mer irrelevanta. När sedan Reformåldern närmar sig slutet och splittringens millennium ger plats för en ”Andra Vår” kan Kyrkan ännu en gång tala med en enad röst.
--------

Denna idé att en “Andra Vår” (eller som några kallar det, en ”Andra Pingst”) är på gång att gry är fascinerande i ljuset av bibelns profetior. Är det en storslagen villfarelse som kommer att överraska världen i Kristi namn? Varför är inte fler människor uppmärksamma?
----

En ny typ av kristendom

Det är förvånande att se det framåtskridande som gjorts de senaste åren i vilket en överväldigande majoritet av kyrkor som tidigare var evangelikala rör sig mot en ekumenisk enhet med Rom.

Det fanns en tid när evangelikala kristna var känsliga för vad som gör romersk katolicism till romersk katolicism.

Inte nu längre. Tillsammans med idén att kristen enhet måste ske till vilket pris som helst, har rörelsen den Framväxande kyrkan öppnat dörren för en global ekumenisk rörelse som inte har några bibliska gränser.
---

Ett uttalande av Dwight Longencker, en konvertit till katolicismen som växte upp i ett evangelikalt hem och nu är redaktör för The Path to Rome:

Modern Journeys to the Roman Catholic Church (Vägen till Rom Samtida Resor till den romersk katolska kyrkan) hjälper till att sammanfatta vad som hänt under de senaste dekaderna:

Medan evangelikalism och katolicism har varit fiender av tradition finns det många tecken på båda sidor av Atlanten på att ett betydelsefullt skifte äger rum i båda gemenskaperna.

Gamla gränser upplöses, gamla fördomar dör ut och gamla dispyter om doktriner verkar mer och mer irrelevanta. Tillsammans erkänner evangelikaler och katoliker en gemensam omtanke om samhället.
---

Vad Longenecker har uttalat är sant. Att arbeta tillsammans för ett gemensamt socialt syfte har blivit baneret som har fört samman många evangelikala protestanter med Rom.

Doktrinära skillnader med avseende på frälsningen har glömts bort i syfte att utforma politiska allianser och program som ger i löfte att göra planeten jorden till en bättre plats att leva på i framtiden.

Longenecker påpekar också helt riktigt att detta nuvarande ekumeniska fenomen i huvudsak är resultatet av en plan som har sitt ursprung i Rom och är sanktionerad av påven. Han säger:

Påven kallar alla kristna till [en] grundlig omvändelse av hjärtat för att ekumeniken ska komma till stånd. … Han kallar katoliker, ortodoxa och protestanter att röra sig [framåt] mot en ny reformation av Kyrkan… I en encyklika som borde läsas av alla kristna kallar påven hela kyrkan att förenas i [en] strävan efter en ny typ av kristendom i vilken alla kristna åter igen kan förenas.
----

Termen “ny typ av kristendom” är väldigt bekant I ljuset av propagandan som främjas av förespråkare för den Framväxande kyrkan. Detta är precis vad Brian Mc Laren och andra har kallat på. Det är Kyrkan på den andra sidan. Det är Jesus hemliga budskap som ändrar på varje definition av vad det betyder att vara en evangelikal.

På samma sätt är idén om att en “ny reformation” håller på att äga rum ett annat stridsrop från förespråkare för Framväxande.

Reformationen var en tid i kyrkohistorien när kristendomen fördes ut ur mörkret och in i ljuset. Denna så kallade nya reformation leder kristendomen ut ur ljuset och tillbaka in i mörkret.

Faktiskt så är denna “nya typ av kristendom” som åstadkoms genom den nya reformationen ingen reformation alls. Det är avfallet Bibeln varnar för som kommer att äga rum i ändens tid och som kommer att bedra hela världen i Jesu Kristi namn.
---

Nya evangelisationsevangelister

Den romerskkatolska kyrkan har ett namn för dem som har avvikit från den “enda sanna kyrkan.” De kallas ”avskilda bröder.”

Ignatius Loyola, Jesuiternas grundare, hade ett huvudmål i sinnet när han etablerade sin organisation. Han och hans band av trogna obarmhärtiga män skulle göra allt som var möjligt för att föra tillbaka dessa avskilda bröder till Modern till alla kyrkor.

Många århundraden har passerat. Nu när vi är i det tjugonde århundradet håller hans plan på att bli verklighet.
---

Dwight Longenecker ger en sansad uppdatering av framgången av jesuitplanen i introduktionen till The Path to Rome:

Modern Journeys to the Roman Catholic Church (Vägen till Rom: Samtida resor till den romerskkatolska kyrkan). Han skrev:

Sex av de femton medarbetarna till denna samling (bok) är från en evangelikal bakgrund; de är även de yngre medarbetarna. I USA har böcker som Surprised by the Truth (Överraskad av sanningen) skildrat konverteringen hos en hel våg av konvertiter från evangelikal protestantism, och dessa konvertiter har kommit in i den katolska kyrkan med sin väldiga bibelkunskap, kommunikativa förmågor och sin iver oförminskad.
----

Jag håller med Longenecker vad gäller det scenario han beskrev. Romersk katolicism har fått ett enormt uppsving genom otaliga ”Tillbaka till Rom”-konvertiter som är mer brinnande för sin nyfunna tro på ”sakramenten och helgon” än de flesta ”pånyttfödda” bibeltroende är för evangeliet.

Men jag håller inte med om att deras passion att främja obiblisk romerskkatolsk dogm är knuten till deras kunskap om sanningen i Skriften, som Longenecker påstår:

Före detta presbyterianprästen Scott Hahn har ett internationellt prästämbete i att undervisa i den bibliska grunden för sin nyfunna katolska tro.

Patrick Madrid ger ut en livaktig tidning som främjar ordets förkunnande och apologetik, medan andra är engagerade i tv-sändningar, predikningar och undervisning i internationell skala.

Dessa lekmannaapostlar har en enorm inverkan både på att öppna katolikernas ögon för Skriftens rikedom och även för att förklara den katolska tron i termer som evangelikaler kan ta till sig.
---

Men det kommer mera! Longenecker förklarar vidare hur det romerskkatolska nya evangelisationsprogrammet har dragit nytta av program som genomförts av ”evangelikala” grupper och deras ”evangelisations”-program:

Medan Scott Hahn, Patrick Madrid, och andra verkar som konvertiter till katolicismen lär sig den katolska kyrkan av evangelikaler på andra sätt.

I USA, England och Latinamerika lär sig katoliker att evangelisera från grunden genom att använda en anpassad form av den väldigt framgångsrika evangelikala anglikanska ”Alpha”-kursen som har sitt ursprung i Holy Trinity, Brompton.

Genom denna kurs och andra resurser lär sig nutida lekmannakatoliker att förstå och kommunicera sin tro med en öppenhet och iver förut aldrig skådad.

Jag tycker att detta uttalande är häpnadsväckande. Innan påven Johannes Paulus II dog åkte Nicky Gumbel, grundare av Alphaprogrammet, till Rom och mötte påven. Påven och Gumbel kom överens om ett partnerskap i att ”evangelisera tillsammans”.

Medan några kanske tror att Alphaprogrammet kommer att evangelisera romerskkatoliker till evangeliet i enlighet med Skriften kan jag försäkra er att Vatikanens idé om evangelisering är att vinna konvertiter till den romerskkatolska kyrkan och den romerskkatolska Jesus.

De nya evangelisterna som har gjort Rom till sitt hem förser oss med all bevisning vi behöver för att bevisa denna punkt.
----

Den Framväxande kyrkan som växer fram

Jesuitprogrammet för att vinna tillbaka de “avskilda bröderna” till den romerskkatolska kyrkan verkar vara mer framgångsrik för var dag som går. Reformationens resultatet blir upphävda genom den ”nya reformationen” som främjas av den Framväxande kyrkan.
----

Jag är inte en panikspridare. Jag är realist. Jag tror också att profetiorna i Bibeln är inspirerade av Gud och är korrekta till hundra procent. När Bibeln förutsäger att det ska bli en stark villfarelse i ändens tid och att många ska bli bedragna i Kristi namn tar jag detta på allvar.

Bibeln beskriver avfall som kommer att ske i ändens tid. Detta kan inte ändras och kommer inte att bli det. Gud vet slutet från begynnelsen och vissa särskilda saker har skrivits ner för att varna oss i förväg.

Men vi kan och bör varna människor så att de kan komma till sina sinnen. Det är mitt syfte!
----

I denna kommentar har vi fått inblick från en bok med titeln The Path to Rome: Modern Journeys to the Catholic Church (Vägen till Rom: Samtida resor till den katolska kyrkan).

Syftet med att presentera uttalanden från denna bok är att dokumentera att det finns en väg till Rom och att många reser den.

Vidare ger denna bok en glimt av vad som ligger framför oss när påvens Nya evangelisationsprogram fortsätter.

Vi kan förvänta oss att många fler intet ont anande offer kommer att dras in i ett ekumeniskt spindelnät genom evangelister från den Framväxande kyrkan, vilka jämnar väg för en mystisk väg till Rom, kanske utan att veta det.
---

Ett till citat från The Path to Rome (Vägen till Rom) kommer att visa hur fakta ger stöd för vad jag säger. Longenecker skriver:

Evangelikaler blir mer “katolska”. I Storbritannien utforskar magasinet Christianity, en trendig evangelikal publication, Ignatiansk andlighet.

Benediktinretreater, pilgrimsvandringar, liturgi och gregoriansk musik. Samtidigt är evangelikala ledare mindre blyga för att fråga om ”katolska” bönetekniker och tillbedjan.

I kyrkor i USA, där ljus och fastställd liturgi hade varit otänktbart – bara för tio år sedan – firas fastan och advent med kors, ljus, aska och liturgier som lånats från katoliker och anglikaner.
---

För att göra ett till försök att ge en tankeställare för dem som är intresserade är här nu ett slutligt uttalande som bevisar att ”vägen till Rom” är verklig och oundviklig:

Förhoppningen är att denna samling (bok) kan spela en roll i att hjälpa katoliker att förstå varför andra vill ansluta sig till den katolska kyrkan, och hjälpa evangelikaler och andra protestanter att förstå katolska kyrkans kallelse till enhet.

Sedan fortsätter det med dessa ord som är profetiska I ljuset av avfallet som profeterats i Bibeln:

Men på gräsrotsnivå kan Anden göra ett nytt, och till och med större skapande verk – få fram en ny kyrka ut ur splittringens kaos. Om en ny Pingst spirar fram kommer den att frambringa en kyrka fri från de gamla samfunds-, nationella, doktrinära och historiska fördomarna.

Byggandet av denna nya Kyrka kan vara del av den ”andra våren”, vilken Newman profeterade om; en Andra Vår i vilken förlegade skillnader i det andra årtusendet blir begravda en gång för alla och en på nytt enad Kyrka växer fram redo för det tredje årtusendets utmaning.
----

När den Framväxande kyrkan slutar att växa fram har den förenat sig med Rom och den stora villfarelsen har då fullföljts.

Forts text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)

Re: De nya mystikerna

Inlägg 2 med mera text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)
------

Vad i all världen hände med Bibeln?

Commentary by Roger Oakland

www.understandthetimes.org
----

Jag möter många människor på konferenser som kommer från flera olika typer av församlingsbakgrunder. De berättar för mig att kyrkan som de besökt under många år har förändrats radikalt. Deras pastor lär inte längre ut Bibeln.

Istället är söndagsmorgonens gudstjänst en sketch eller en serie av berättelser. Bibeln verkar ha blivit den förbjudna boken. Det finns fortfarande pastorer som lär ut Bibeln men de börjar snarare bli undantaget än regeln.
---

Så varför händer det här? Är detta en del av den framväxande kyrkans agenda att återupptäcka kristendomen? Man citerar ofta ledare för framväxande kyrkan som säger att metoder för att presentera budskapet måste ändras om vi ska vara relevanta för vår generation.

Men vad händer om budskapet som främjas i Kristi namn inte längre är baserat på ett kapitel och en vers. Sund lära verkar ta plats i baksätet för undervisning som inte längre väcker anstöt hos dem som lyssnar.

Måttet på succé för många pastorer idag är hur många som kommer, snarare än hur många som lyssnar och lyder vad Gud har sagt i Sitt Ord.
---

För att ge stöd åt det jag säger, skulle det vara till god hjälp att undersöka hur pastor Doug Pagitt använder Bibeln i sin kyrka (Salomons pelarhall). Jag citerar ur Pagitts bok Church Re-Imagined:

The Spiritual Formation of People in Communities of Faith (Den omplanerade församlingen: Den andliga gestaltningen av människor i trosgemenskaper) där han säger:

I [församlingen] Salomons pelarhall handlar inte predikningar främst om att hämta sanning från Bibeln för att tillämpa på människors liv.

Predikan är på många sätt mindre av en föreläsning eller ett motiverande tal än en poetisk handling – om att sätta ord på människors erfarenheter för att ge dem möjlighet att finna djupare sammanhang i sina liv

… Så våra predikningar är inte lektioner som exakt definierar tro utan i stället berättelser som välkomnar våra förhoppningar, idéer och delaktighet.

Enligt pastor Pagitt handlar inte Bibeln om sanning och lära utan om förhoppningar, idéer och delaktighet.

Dessutom tror Pagitt att hellre än att en pastor lär ut Bibeln borde det vara jämlika tillfällen för var och en att samtala för att komma överens om vad Bibeln kanske säger. Pagitt skriver:

För att komma bort från det passiva förhållningssättet till tro har vi försökt att skapa en gemenskap som mer är som ett knytkalas: människor äter och de tar också med sig något till andra.

Vår tro byggs när vi alla kopplar ihop våra hopp, drömmar, idéer och förståelse med Guds berättelse som den vecklar ut sig genom historien och genom oss.

Denna knytkalasgren av kristendom som tenderar att ta lätt på Bibeln har några allvarliga brister ur ett bibliskt perspektiv. Medan vissa delar av Bibeln kan läsas som poesi finns det mycket mer att känna till än att sätta ord på människors erfarenheter.
---

Bibeln säger oss att Gud alltid har rätt och att människan nästan alltid har fel. När vi förtröstar på mänsklig samstämmighet kommer vi att hamna i människans perspektiv och inte i Guds uppenbarelse.

Detta är en farlig situation som har potentialen att föra människor vilse.
----

Slå på trumman för “Jesus”

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org
---

Att nå vår generation idag verkar vara den slogan som många ledare för framväxande kyrkan stöder. För att vara effektiv i att nå det postmoderna tänkesättet är det nödvändigt att stimulera sinnena genom ljud, synintryck, lukter och smaker som kommer att leda den deltagande till en sinnesupplevelse.

Att studera Bibeln vers för vers är inte längre en förutsättning för moget andligt växande enligt många ledare för den framväxande kyrkan.

I stället främjas innovativa metoder för att komma i samklang med ”Gud” eller komma närmare ”Gud” genom att återintroducera tekniker som hedningarna använder.

Dessa är metoder som ger omedelbar tillfredsställelse och sensation. Kontakt med andevärlden garanteras andliga sökare som vill ha ett möte med ”Jesus” genom att experimentera med det mystiska och metafysiska.
---

För att dokumentera det jag säger, reflektera över följande notis som heter ”Känn slagen: Den andliga sidan av trumcirklar.”

Artikeln beskriver hur vuxna på en episkopal kyrka i Richmond, Virginia, instrueras hur man ”slår på trumman” för att nå en högre andlighet.

Med skickligheten hos en van överstemarskalk tar Cory Blake de disharmoniska bitarna och leder gruppen in i en förvånansvärt lockande takt.

Lyssna några minuter och du förstår varför shamaner använder trummor för att locka sig själv in i trance. ”Det är en kontemplativ tradition”, säger Blake om trumcirkeln han leder. ”Den talar direkt till kroppens intelligens.” [1]
---

Sedan Richard Foster och andra gått i spetsen för populariseringen av den “kontemplativa traditionen” i namnet andlig formation i otaliga kyrkor som säger sig vara kristna främjas metoder såsom shamantrummande som en förnämlig väg att komma i ett förändrat tillstånd av medvetande i Kristi namn.

Men att få sin hjärna i samklang med en hypnotisk takt på en trumma kanske ”talar direkt till kroppens intelligens” och att komma in i en tanklös trance kan vara dödligt för själen.

Medan några ledare för framväxande kyrkor kanske uppfattar “trummandet” i Holy Comforter (Heliga Tröstaren)-kyrkan i Richmond lite extrem, är det bara en tidsfråga innan det är allmänt accepterat. Helt uppenbart är ”trummande” en stor ingång för ekumenisk harmoni. Som artikeln säger:

(Trummandet) talar också till enkelheten i en bra takt – och det sätt som någonting så enkelt som en hand som stryks mot skinnet på en congatrumma kan överskrida samfunds- och kulturella gränser. [2]

“Trumcirkkeln” i “Holy Comforter-kyrkan” i Richmonds västra del grundades av Regena Stith. Hon sa i en intervju:

”En trumcirkel är verkligen vad den säger att den är. Det är en samling av människor i en cirkel med trummor. Det är verkligen en väldigt gammal form av uttryck. Du flyttar ut från ditt huvud.”

Stith fick först pröva på kraften i trummor i slutet av 1990-talet under en yogaretreat i Massachusetts. Hon kom hem och meddelade sin make, ”Jag behöver skaffa mig en trumma.” [3]
---

Har kristendomen “blivit tokig” eller är vi i ändens tid och den stora villfarelsen är på gång? Varför köper utövande kristna trummor för att slå på trumman för andliga erfarenheter? Varför läser de inte Bibeln som varnar för demoners läror?

Kommer den nya reformationen som formas av den framväxande kyrkan, vilken främjar hedniska andliga erfarenheter kapabla till att flytta ut ens medvetande ur huvudet, att sända efterföljare till himlen eller *******t? Kan någon vara så vänlig och stå upp och kräva en verklighetskontroll?
---

I framtiden kommer det att finnas många fler sätt att förleda massorna att tro att de har haft en mystisk upplevelse med Gud genom främjandet av sätt och metoder att kontakta gudarna.

Utan Guds nåd och skrifterna som vår riktlinje för urskiljning kommer det att vara svårt att inte bli vilseledd.

För att stå kvar fast i tron måste man ha en biblisk tro grundad på vad Gud har uppenbarat i Sitt Ord. I annat fall kommer trumtakten som slås av råttfångaren av bedrägeriet att leda till och med dem som trodde ner för en stig kantad av den kraftiga förvillelsen som Bibeln förutsäger kommer att ske i de sista dagarna.
________________________________________

[1] Zachary Reid, Times-Dispatch.com, March 10, 2007,

http://www.timesdispatch.com/servlet/Satellite?pagename=RTD/MGArticle/RTD_BasicArticle&c=MGArticle&cid=1173350135588&path=!news&s=1045855934842

[2] Ibid.

[3] Ibid.
-------------------------------------------

Forts mera text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)

Re: De nya mystikerna

Inlägg 3 med mera text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)
---------------------

Tony Campolo: Om att vara “Pånyttfödd” genom kontemplativ bön (centering prayer)

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org

Tony Campolo är professor emeritus i sociologi vid Eastern University i St. Davids, Pennsylvania. Han är grundaren av “the Evangelical Association for the Promotion of Education” (Det evangelikala samfundet för främjande av utbildning) och författare till många böcker.

Han är en välkänd konferenstalare som är uppmärksammad för sin agenda att liberalisera evangelikal kristendom i syfte att göra den acceptabel för det tjugonde århundradet.

En av hans senaste böcker heter ”Speaking My Mind: The Radical Evangelical Prophet Tackles the Tough Issues Christians are Afraid to Face” (Att säga min mening:

den radikala evangelikala profeten tacklar de svåra frågorna kristna är rädda att möta). På bokens bakre omslag görs följande uttalande:

Med sin ”skjut-från-hjärtat”-stil som sitt varumärke krossar Tony Campolo stereotypen av evangelikala kristna som en monolitisk massa av samhällskonservativa.

I Speaking My Mind inlåter sig denna produktiva författare och professor i diskussion med den allmänna bilden av evangelikaler som högerorienterade hårdingar och kräver en plats vid bordet för socialt liberala ståndpunkter.
----

Brian McLaren är också en välkänd författare och talare. Många håller med om att McLaren är den ledande förespråkaren för en snabbt växande trend inom kristendomen som kallas Den framväxande kyrkan.

Campolos bokförlag, W. Publishing Group (en gren av Thomas Nelson Publishing) valde McLaren för att skriva den enda rekommendationen på baksidan av boken.

McLaren som har författat böcker som A New Kind of Christian (En ny typ av kristen), The Church on the Other Side (Kyrkan på andra sidan), More Ready Than You Realized (Mer redo än du förstod), och The Secret Message of Jesus (Jesus hemliga budskap), uttalar följande:

Om du betalat fullt pris för denna bok och bara fick kapitel 8, har du gjort ett bra köp. Det samma gäller för kapitlen 4, 6, 9, 10 och 11. I en tid när termen ”evangelikal” är öppen för vem som helst behöver Tonys röst höras.
---

Lägg märke till Brian McLarens hänvisning till ”en tid när termen ’evangelikal’ är öppen för vem som helst” och uppropet att ”hans röst behöver höras.”

För de av oss som är intresserade av Bibelns profetior ger ett sådant uttalande oss anledning att vara uppmärksamma.

Du förstår, en gång i tiden var en evangelikal en person som hade en djup vördnad för och tillit till Skriften. Vidare måste den personen tro att den enda vägen till himlen var att acceptera det offer som Jesus Kristus gjorde på korset för våra synder, och att *******t var en verklig plats där de förlorade skulle tillbringa evigheten.

Det gäller inte idag! Som McLaren så tydligt fastställer är definitionen på vad det betyder att vara en evangelikal nu ”öppen för vem som helst.”
---

Jag har läst ett antal av Campolos böcker och lyssnat på hans budskap. Ja, Campolo är ett perfekt exempel på en som påverkar sinnen och producerar ”en ny typ av kristen”.

Jag ska citera Campolo på en del punkter så att du ska kunna undersöka hans idéer i jämförelse med vad Bibeln lär.

Som vi kommer att se är Jesajas ord väldigt passande när vi jämför vad Campolo säger med vad Gud sagt i Sitt Ord:

Se, mina tankar är icke era tankar, och era vägar är icke mina vägar, säger HERREN. Nej, så mycket som himmelen är högre än jorden, så mycket är ock mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än edra tankar.
---

Brev till Timoteus av vår tid

Tony Campolo har skrivit en ny bok med titeln Letters to a Young Evangelical (Brev till en ung evangelikal).

Campolo jämställer breven han skrev för denna bok med breven som skrevs till Timoteus som finns i Bibeln. Paulus brev var inspirerade av den Helige Ande. Hur är det med Campolos brev? Var de inspirerade?

Campolo inleder Letters to a Young Evangelical (Brev till en ung evangelikal) på följande sätt:

Att skriva brev till unga kristna är inte något nytt. För nästan tjugo århundraden sedan gjorde aposteln Paulus det.

Han skrev till Timoteus, sin skyddsling, med förhoppningen att hans brev skulle vägleda denna nyss flygfärdiga kristna missionär och inspirera honom till att förstå sin potential som evangelist och församlingsledare.

Paulus epistlar har kommit ner till oss som en del av Nya testamentet och de är fullspäckade med bra teologi och visa råd.
----

Visst, det som Campolo påstod är sant. Första och Andra Timoteusböckerna är fullpackade med sanning och insikt. Paulus inspirerade brev har skänkt gudomliga riktlinjer för livet ända sedan orden skrevs ner.

Men Campolo tycks föreslå att tiden kommit för att Bibeln ska revideras och att ytterligare ord behöver skrivas för att uppdatera ungdomen av idag. Som han säger:

Paulus ville att Timoteus skulle utveckla de typerna av andliga discipliner som skulle fostra honom till kristen mognad. Genom att imitera Paulus kommer jag att rikta breven i denna bok till en uppdiktad ung evangelikal vid namn Timoteus.

Campolos uttalande att han ska “imitera” Paulus genom att skriva brev till “en uppdiktad ung evangelikal vid namn Timoteus” bör undersökas noggrant.

Vad skulle hända om Campolo skulle främja idéer och trossatser som han hävdar kommer att bygga andlig disciplin men dessa idéer och trossatser är främmande för Skriften?

Vad skulle hända om unga människor läser breven som är skrivna av Campolo och anser hans ord vara jämbördiga med Paulus ord?
---

Kommer du ihåg vad Bibeln säger oss om äkta tro? Tro kommer av att höra Guds Ord. Om en aningslös ung människa skulle uppfatta Campolos ord och jämställa dem med Guds Ord, skulle det inte finnas en potential för denna unga människa att bedras?

Aposteln Paulus skrev sina brev under den Helige Andes inspiration. Dessa brev är del av Skriftens kanon. Paulus ord är exakta, sanna och sanktionerade av Universums Gud.

Borde inte orden skrivna av en man som har som agenda att liberalisera kristendomen ge upphov till en del oro?

Dessutom varnar orden som Paulus skrev till Timoteus oss för individer som skulle uppträda – särskilt i ändens tid – och förkasta sund lära genom att presentera idéer som skulle leda människor vilse.

Lägg noga märke till vad Paulus säger:

Predika ordet, träd upp i tid och otid, bestraffa, tillrättavisa, förmana med allt tålamod och med undervisning i alla stycken.

Ty den tid kommer, då de icke längre ska fördra den sunda läran, utan efter sina egna begärelser ska samla åt sig lärare hoptals, alltefter som det kliar dem i öronen, en tid då de ska vända sina öron från sanningen, och i stället vända sig till fabler.
---

Att komma till Kristus på Campolo-sätt

De flesta kristna kan berätta för dig om det ögonblick när de för första gången mötte Jesus Kristus på ett personligt sätt. Att vara pånyttfödd är en händelse som man kan minnas mycket klart.

Tony Campolo säger att hans personliga möte började när han upptäckte Kristus genom en övning känd som ”kontemplativ bön.” Fastän detta inte återfinns i Bibeln är denna ritual med kontemplativ bön en pelare i österländsk mysticism.

I sin bok Letters to a Young Evangelical (Brev till en ung evangelikal) delar Campolo sitt eget personliga vittnesbörd i ett kapitel kallat “Evangelium enligt oss”. Han börjar kapitlet så här:

Som du kanske vet fattar de flesta evangelikaler vid en tidpunkt ett beslut att förtrösta på Jesus för frälsning och tar ställning för att bli den sorts människa han vill att vi ska vara.

Några sidor senare i detta kapitel presenterar Campolo detaljerna av sin omvändelseerfarenhet. Han börjar med att uttala:

När jag var pojke och växte upp i ett grannskap med lägre medelklass i West Philadelphia hoppades min mamma, som konverterat från en katolsk immigrantfamilj till evangelikal kristendom, att jag skulle få en sådan där dramatisk ”pånyttfödd”-upplevelse.

Det var det sätt som hon kommit in i en personlig relation med Kristus. Hon tog med mig för att lyssna på den ena evangelisten efter den andra, och bad att jag skulle gå fram till altaret och gå bort därifrån ”omvänd.”

Men det fungerade aldrig för mig. Gång på gång gick jag ner för altargångarna medan människorna runt om mig sjöng ”överlåtelsesången”, men jag kände bara att ingenting hände med mig.

Ett tag misströstade jag över om jag någonsin skulle bli ”frälst”. Det tog mig ganska lång tid att förstå att komma in i en personlig relation med Kristus händer inte alltid på det sättet.
-------

Ja, det är verkligen sant att inte alla omvändelser upplevs genom att komma till Kristus vid ett evangelistiskt korståg. Men det är viktigt att noga beakta hur Campolo beskriver sin personliga omvändelseupplevelse, särskilt i ljuset av Skriften. Senare i samma kapitel skrev han:

I mitt fall har intimitet med Kristus gradvis utvecklats under åren, främst genom det som katoliker kallar ”kontemplativ bön.” Varje morgon, så snart som jag vaknar, tar jag tid till – ibland så länge som en halvtimme – att koncentrera mig på Jesus.

Jag säger hans namn gång på gång för att driva bort de 101 sakerna som börjar skräpa ner mitt sinne i samma minut som jag öppnar ögonen. Jesus är mitt mantra, som några skulle säga.
---

Jag har sökt igenom Skriften! Du kan göra det också. Kontemplativ bön och att använda namnet Jesus som ett ”mantra” finns bara inte där. Faktum är att idén att använda et mantra (det är att tanklöst repetera ett ord gång på gång) används av buddhister och hinduer i deras försökt att fokusera på det andliga riket och kontakta högre varelser som Bibeln kallar demoner.
---

“Pånyttfödd” genom kontemplativ bön

Tony Campolo hävdar att han blev pånyttfödd genom denna övning som kallas kontemplativ bön. Han uppmuntrar sina unga läsare att komma närmare Kristus genom att anamma denna ritual. Kontemplativ bön blir mer och mer populär inom rörelsen Den framväxande kyrkan. Är det bibliskt?

Tony Campolog säger att han använder “Jesus” som ett “mantra” för att rensa sitt sinne och komma in i ett förändrat tillstånd av medvetande. Denna mystiska erfarenhet kallar han den ”tunna platsen”. Citat från hans bok:

Det ständiga repeterandet av hans namn rensar mitt huvud på allt utom medvetandet av hans närvaro. Genom att tvinga tillbaka alla andra angelägenheter kan jag skapa vad de forntida keltiska kristna kallade ”den tunna platsen”.

Den tunna platsen är det andliga tillståndet i vilket separationen mellan självet och Gud blir så tunn att Gud kan bryta igenom och innesluta själen.
---

Kom ihåg att Campolo förklarade att Letters to a Young Evangelical (Brev till en ung evangelikal) var ett försök att imitera aposteln Paulus genom att erbjuda råd till en ung evangelikal kristen vid namn Timoteus.

Men det är uppenbart att Campolos idéer inte är grundade på Paulus undervisning. De motsäger faktiskt vad Paulus skrev.
---

I ett annat brev skrivet av Campolo med titeln “Att bli förverkligade kristna”, ges vidare instruktioner vad gäller hur man får en pånyttfödelseupplevelse genom att utöva kontemplativ bön. Han säger:

Jag lärde mig om detta sätt att få en pånyttfödelseupplevelse genom att läsa katolska mystiker, särskilt The Spiritual Exercises of Ignatius Loyola (Ignatius Loyolas andliga övningar).
---

Ignatius, grundare av Jesuitordern, var en gång i tiden soldat och det var bara när han tillbringade en längre tid i en sjukhusbädd, återhämtande sig från en krigsskada, som hans hjärta och sinne fokuserade på Gud.

Som de flesta katolska mystikerna utvecklade han en brinnande önskan att få uppleva en ”enhet” med Gud. Så småningom kom han dithän att han kände en intensiv längtan efter den sorts andlig renhet som han trodde skulle göra det möjligt för honom att uppleva fullheten av Guds närvaro inombords.

Campolos övertygelse att du kan bli pånyttfödd genom att uppleva en ”enhet med Gud” när du anammar grundaren av Jesuitordern Ignatius Loyolas undervisning är befängd.

Den enda anledningen till att Jesuiterna grundades av Loyola, vilket kan dokumenteras, var med syftet att föra tillbaka de avskilda bröderna (de som lämnat katolicismen) till den romerskkatolska kyrkan, genom vilka försåtliga medel som helst som kunde behövas.

Hur kan Campolo, som hävdar att han är en evangelikal kristen, göra ett sådant uttalande?

Men det kommer mer! Campolo fortsätter genom att hylla den romerskkatolska kyrkan och dess undervisning:

Efter reformationen lämnade vi protestanter kvar mycket som var problematiskt med romersk katolicism från 1400-talet. Jag är övertygad om att vi lämnade kvar alltför mycket. Metoderna för bön som sådana som Ignatius använde sig av har blivit dyrbara för mig. Med hjälp av några katolska helgon har mitt böneliv fördjupats.
---

Mitt fall är avslutat. Tony Campolo må hävda att han är en evangelikal kristen, men fakta talar högt och tydligt. De mystiska New Age-övningarna som han främjar är närmare knutna till buddism, hinduism och katolicism än till biblisk kristendom.

Bibeln är tydlig med att den enda vägen till att bli pånyttfödd är att ångra sina synder och erkänna Jesus Kristus. De demoners läror som Paulus varnade Timoteus för skulle främjas i kristendomens namn i ändens tid är på gång.
---------

Återkommer med ännu ett inlägg med text av Oakland

HaFo

Re: De nya mystikerna

Ännu ett inlägg med text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)
----

Är Framväxande kyrkans kritiker alltför kritiska?

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org

Inta alla kristna är kallade att vara väktare. Detta är förståeligt. Kristi kropp är uppbyggd av män, kvinnor och barn med många olika gåvor och kallelser vilka alla är viktiga för att Kristi kropp ska vara frisk.

Väktaren är en person som kallats av Gud att varna för farorna i att vända bort från sanningen och bli vilseledd.

Denna kallelse är inte utan problem och svårigheter. Fastän väktarens röst kan vara biblisk anses han eller hon nästan alltid av majoriteten vara alltför kritisk.

Detta är speciellt sant idag när så många kristna ledare omfamnar kristendom som är mer sökarvänlig och driven av ett syfte (purposedriven) snarare än gudfruktig och andeledd. En person som försöker driva vilsna får tillbaka till fållan anses negativ, dömande och kärlekslös.

Det är också så att när några har vänt bort från Guds Ord är de inte alltid tacksamma mot den som talar om för dem att de kommit bort från Ordet. Om en person visste att han hade blivit bedragen hade han inte blivit förledd av bedrägeriet.

Det är också ett faktum att det är många som ger sig ut för att tro på Kristus men har väldigt lite tro på Hans Ord.

Det är Guds Ord som ska vara vår lodlina för att få oss tillbaka till sanningen. Att följa en människa och hans idéer kan mycket väl leda oss vilse, särskilt om hans idéer inte är linje med Guds uppenbarelse som finns skrivet i Guds Ord.

Jag har försökt att ljuda ett andligt alarm genom att dokumentera fakta som hör ihop med olika idéer och trender som strömmar genom världen i Kristi namn.

Vi lever i en tid i församlingens historia när en ny reformation sägs vara på väg och kristendom återupptäcks så att den ska vara mer relevant för det tjugonde århundradet, men en kristendom som inte är i överensstämmelse med Skrifterna är inte kristendom.
---

Kritikerna besvaras

Det finns de som kommer att läsa detta och inte komma till slutsatsen att vi lever i en tidsålder av avfall före vår Herres återkomst. Det kommer att finnas sådana som anklagar mig för att presentera en obalanserad uppfattning om den framväxande kyrkan, trots fakta.

Det kommer att finnas sådana som säger att jag bara koncentrerar mig på det negativa och att jag har undvikit allt det som är bra med den Framväxande kyrkan.

Till exempel förväntar jag mig att det kommer uttalanden liknande det följande som gjorts av supportern till den Framväxande kyrkan, Darren King, i en artikel som han skrev med titeln ”Ett svar på reaktionen mot den Framväxande kyrkan”:

Det är tydligt att medan de av oss som är engagerade i den Framväxande kyrkans konversation kan finna nya perspektiv vara till nytta, finns det andra, inom den större kristna gemenskapen, som anser dessa fräscha perspektiv inte bara onyttiga utan faktiskt hotfulla.

Dessa människor tenderar att verka under väldigt cirkulära och stela trossystem. Och för dessa människor orsakar varje idé som inkräktar på minsta lilla hörn av ”trons infrastruktur” något som innebär en fly eller fäkta-reaktion.1
----

Detta påstående illustrerar hur någon med ett stelt perspektiv (bibliskt perspektiv) uppfattas av en med Framväxande kyrkan-perspektiv (”fräscht perspektiv”).

Från Darren Kings synvinkel är det så att den som inte är villig att överge sin ”tros-infrastruktur” (Bibeln) till förmån för det ”fräscha perspektivet” (idéer som är obibliska eller antibibliska) ses som en farlig knäppskalle.
---

King, redaktören för Precipice Magazine, slår vidare fast att han har en plan för att ta itu med motståndare som vägrar ersätta sin ”tros-infrastruktur” med det ”fräscha perspektivet”:

Det jag är intresserad av är en diskussion om de stereotypa reaktionerna; den kritiska responsens som uppstår ur en ande av överlägsenhet, förakt, fruktan osv. Det är med det målet i sikte som vi på Precipice lanserar ett nytt tema kallat:

”En kritik av kritiken: Ett svar på reaktionen mot den Framväxande kyrkan”. Under de följande veckorna kommer vi att vända oss direkt till dessa speciellt onådiga, destruktiva och föraktfulla exempel på kritik, en efter en.2
-----

Efter denna artikel följde några exempel på kritik mot Framväxande kyrkan med åtföljande respons av Precipice Magazine. Till exempel, som ett svar på kritiken - ”Jag upplever att du aldrig kan få klart besked om vad den Framväxande kyrkan egentligen tror.

Den typen av opålitlig teologi verkar farlig, *** och alldeles för passande i vår politiskt korrekta kultur” - gjordes följande påstående:

Det finns ett väldigt bra skäl till varför det är svårt att få klart besked om den Framväxande kyrkan på vissa punkter. Det är helt enkelt så att den Framväxande kyrkan är en rörelse som utvecklas, en flytande konversation.

Den är inte ett samfund med en officiell lära att referera till. I dessa typer av konversationer är det ofta till hjälp att urskilja Frambrytande, en specifik grupp, från den större Framväxande kyrkan-konversationen. Frambrytande är en gemenskap inom den större kontexten av den Framväxande kyrkan...

Den Framväxande kyrkan-skaran är inte nervös över att gråa områden dröjer kvar. Mysterium är nyligen omfamnat av den Framväxande kyrkan. Och detta skifte bort från en blind betoning på historisk tro verkar, i alla fall för mig, mycket mer i linje med tidig kristen tro och utövning.

Tro är en process. Den kristna erfarenheten är en resa. Det skulle vara bra för oss att påminna oss att för de tidiga Kristi efterföljare refererades ofta tro till ”Vägen” - inte till målet.3
----

Oakland:

Om kristendomen utvecklas, som denna skribent föreslår, vad utvecklas den till? Vare sig man kallar denna trend en ”kyrka” eller ”konversation” är inte poängen. Det som är viktigt är om trenden är baserad på sund kristen lära eller inte.

Som vi har diskuterat i tidigare kommentarer är inte tro i Bibeln grunden för denna ”Nya reformation”. Tro i Bibeln förespråkas inte; den är under attack. Tro omintetgörs.

Ja, det är sant att den tidiga kyrkan kallades ”Vägen”. Men kyrkan kallades ”Vägen” på grund av att medlemmarna i kyrkan följde Jesus, som sa att Han var ”Vägen”. 4Jesus sa också att ”Vägen” är en ”smal väg” 5och den ”enda vägen” 6för att komma in i himlen.

Den Framväxande kyrkans väg eller framväxande konversation eller vilket namn som helst som används för att beskriva denna så kallade Nya reformation är i mina ögon en bred väg som många reser på och är på väg åt fel håll.
---

Försvar av den Framväxande kyrkan

Det bör nu vara uppenbart att de som kritiserar den Framväxande kyrkan eller ”konversationen” också blir kritiserade.

Anledningen till att Darren King, chefredaktör för Precipice Magazine, lanserade en kolumn för ”kritiserande av kritikerna” var på grund av ett antal negativa kommentarer om en artikel skriven av Scot McKnight med titeln ”Fem strömmar av den Framväxande kyrkan” som fanns med i februarinumret 2007 av Christianity Today. Enligt King:

Detta nummer (som kritiserar dem som är kritiska mot den Framväxande kyrkan) fick en ny betydelse som följde på Scot McKnights artikel ”Fem strömmar av den Framväxande kyrkan” vilken nyligen var med i Christianity Today.

Som jag nämnt i en tidigare artikel var det för var fjärde positiva respons på McKnights artikel en inte bara negativ utan faktiskt ilsken, föraktfull, oförskämd.7
----

Scot McKnight är en allmänt erkänd auktoritet på Nya testamentet, tidig kristendom och den historiske Jesus. Han innehar Karl. A. Olssons professur i religionsstudier på North Park University, Chicago, Illinois. McKnight, författare till över tjugo böcker, har gett radiointervjuer över hela landet, varit med i tv, och efterfrågas regelbundet som talare i kyrkor och utbildningsevenemang. Dr McKnight fick sin FD på University of Nottingham.8
----

Oakland:

I artikeln som skrevs för Christianity Today antog Dr McKnight uppgiften att förklara vad den Framväxande kyrkan är och vad den inte är. I inledningsdelen av artikeln skrev han:

Tillsammans med orättvisa stereotyper av andra traditioner är vandringshistorierna som omger den Framväxande kyrkan av samma slag – en av de mest kontroversiella och missförstådda rörelserna idag.

Som teolog har jag studerat rörelsen och interagerat med dess nyckelledare under flera år – jag anser mig lyckligtvis till och med vara en del av denna rörelse eller ”konversation”. Som evangelisk har jag haft mina funderingar, men generellt sett anser jag att det som framväxande kristna tar med sig till bordet är vitalt för kyrkans allmänna hälsa.9
---

Oakland:

Scot McKnight hävdar att den Framväxande kyrkan-rörelsen missförstås av kritikerna. Enligt honom är den Framväxande kyrkan ”vital för kyrkans allmänna hälsa”.

Som”teolog” och en som ”lyckligtvis” anser sig vara del av rörelsen har McKnight ”interagerat med nyckelledarna i rörelsen.” För att definiera den Framväxande kyrkan gjorde McKnight följande uttalande:

För att definiera en rörelse måste vi för artighets skull låta den säga vad den är. Eddie Gibbs och Ryan Bolger definierar i sin bok Emerging Churches:

Creating Christian Community in Postmodern Cultures (Baker Academic, 2005) framväxande så här:

Framväxande kyrkor är gemenskaper som utövar Jesus väg inom postmoderna kulturer.

Denna definition omfattar nio tillämpningar.

Framväxande kyrkor (1) identifierar sig med Jesu liv, (2) transformerar den sekulära världen, och (3) lever i högsta grad kollektiva liv. På grund av dessa tre aktiviteter (4) välkomnar de främlingar, (5) tjänar med generositet, (6) deltar som producenter (7) skapar som skapande varelser, (8) leder som en kropp, och (9) tar del i andliga aktiviteter. 10
-----

Oakland:

Få kritiker till den Framväxande rörelsen skulle ha problem med den definitionen som Gibbs och Bolger erbjuder om den adekvat definierade den Framväxande kyrkan-rörelsen.

Men den här definitionen räcker inte till för att definiera rörelsen. En mängd allvarliga hädiska idéer, övertygelser och utövanden som förespråkas av rörelsen visar att biblisk tro är under attack.

I stället för att vara en ”Ny Reformation” är det en potential tillbaka till andligt mörker. Dessutom kommer Scot McKnight själv till korta med att ge en komplett och ordentlig definition när han är kritisk mot D. A. Carsons kritik mot den Framväxande kyrkan.
---

D.A. Carsons Becoming Conversant with the Emerging Church (Zondervan, 2005) är inte ensam om att peka ut problemen inom den framväxande rörelsen, och jag skall peka på några i det som följer.

Men som en beskrivning av rörelsen saknar Carsons bok direkt medvetenhet och lider av ett alltför trångt fokus – mot Brian McLaren och postmodern epistemologi.11
---

Oakland:

Det är intressant hur McKnight och andra avfärdar Brian McLaren och hans obibliska idéer genom att relegera honom till de fanatiska extremisterna när de vill peka ut det ”goda” i den Framväxande kyrkan-rörelsen.

Det är samma som att säga att det är möjligt att få bort arsenik som har blandats i en milkshake genom att selektivt suga genom ett sugrör.

Rörelsen är spetsad med idéer från McLaren och andra ledare inom den framväxande rörelsen. Den så kallade ”generösa ortodoxin” som Brian McLaren skriver om skulle också kunna förstås som ett utbrett avfall.

För att censurera rörelsen eller “konversationen” för att göra den “frambrytande-säker” skulle man behöva komma på ett nytt namn på rörelsen som inte har någonting att göra med ordet framväxande.

Rörelsen bort från Guds Ord mot ett erfarenhetsmässigt möte med ”Gud” genom utövande av österländsk mysticism och romersk-katolicism är helt klart en del av rörelsen som för närvarande är på gång.

Dessutom försöker Scot McKnight att ogiltigförklara legitim kritik mot den Framväxande kyrkan genom att anta att de som kritiserar den Framväxande kyrkan inte förstår dess termer. Han skrev:

För att förhindra förvirring behöver en distinktion göras mellan ”framväxande” och ”Frambrytande”. Framväxande är det vidare, informella, globala, ecklesiala (kyrko-centrerade) fokuset på rörelsen, medan Frambrytande är en officiell organisation i USA och Storbritannien.

”Emergent Village” (Frambrytande by), organisationen, styrs av Tony Jones, en Ph.D.-studerande vid Princeton Teologiska seminarium och jordenruntresande till förmån för allt som har med Frambrytande och framväxande att göra.

Andra namn som hör ihop med ”Emergent Village” är Doug Pagitt, Chris Seay, Tim Keel, Karen Ward, Ivy Beckwith, Brian McLaren, och Mark Oestreicher.

”Emergent” (Frambrytande) i Storbritannien styrs av Jason Clark. Eftersom Frambrytande (Emergent) är det intellektuella och filosofiska nätverket av den framväxande rörelsen, är det ett misstag att tränga ihop allt framväxande i ”Emergent Village”.

Framväxande fångar i en term in den globala omformningen av hur ”göra kyrka” i den postmoderna kulturen. Den har inga centrala kontor, och den är lika varierande som evangelikalismen själv.12
----

Oakland:

Om framväxande är ordet som används för att beskriva “hur göra kyrka i en postmodern kultur”, då behövs termen definieras med en varningsetikett bifogad.

I dessa tider när vi får lära oss att en ”kristen bara kan kännas igen för vad han är för och inte vad han är emot”, bildar en sådan vid definition en bana till andlig katastrof.

Vi instrueras i Skriften att vara lika Bereanerna, som rannsakade Skriften var dag ”för att se om det förhöll sig såsom nu sades.”

De undervisades av Paulus, den store aposteln som inspirerades av Gud. Idag när
kristendomen ”återuppfinns” undervisas vi av många personer som har en väldigt luddig syn på Skriften.

Om kristna vägrar kontrollera det som proklameras som kristet i förhållande till Skriften är konsekvenserna förutsägbara.
------------------------------------------------------

1 Darren King, “A Response to Reactionism Against the Emerging Church,” Online posting:

http://www.precipicemagazine.com/emerging-church-criticism.html, March 15, 2007.

2 Ibid.

3 Ibid.

4 Joh 17:17

5 Matt 7:13

6 Joh 14:6

7 Darren King.

8 Scot McKnight biography, Online posting:

http://www.jesuscreed.org/?page_id=1137, March 15, 2007.

9 Scot McKnight, “Five Streams of the Emerging Church,” Christianity Today, February 2007, s.35.

10 Ibid.

11 Ibid.

12 Ibid.

13 Apg 17:10-11

Re: De nya mystikerna

Gör ännu 3 inlägg med text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)
-----

Inlägg 1

Emerging Church

Renässans eller återgång till mörker?

Kommentar av Roger Oakland

www.understandthetimes.org

Historien avslöjar att kristna modenycker och trender kommer och går. Det verkar som att det är vanligt för många pastorer och församlingsledare att ständigt titta efter någon ny metod, ”ny våg” eller ”ny sak” som Gud gör ”just nu”.

Vi lever i en period av historien som kännetecknas av entusiasm över metoder och medel som främjar församlingstillväxt. Stora kyrkor likställs vanligtvis med framgångsrika pastorer och framgångsrika metoder för församlingstillväxt.

Vad som än behövs för att nå det målet är acceptabelt, får vi höra. Församlingstillväxt har blivit måttstocken för framgångsrik kristendom.


Purpose-driven kristendom

Det är sant att några av de största och snabbast växande kyrkorna och kyrkorörelserna i världen idag främjar en idé som kallas ”purpose-driven.”

Det har ingen betydelse vilken plats i världen du än reser till idag, purpose-driven är utsedd till den senaste metoden för församlingstillväxt.

Men stanna upp en stund och tänk efter. Vad är det som definierar framgång ur ett bibliskt perspektiv?

Även om vi är vana vid att acceptera antal eller kvantitet som måttstock för att mäta framgång, kan kvantitet utan kvalitet vara missvisande när det gäller kristendomen.

Enligt Bibeln måste kristen tro vara direkt relaterad till Guds Ord. Ordet kommer av att höra vad Gud har sagt och sedan ska vi agera i enlighet med det.

Med avseende på församlingstillväxt kan resultaten, om tillväxten är en produkt av någon teknik som författats av en människa och denna teknik inte är grundad i Guds Ord, faktiskt vara bedrägliga.

Med detta i minnet ska vi ta i betraktande denna aktuella allmänna trend av församlingstillväxtrörelse känd som”purpose-driven”.

Innan vi gör det, låt oss på nytt gå igenom den bibliska förutsättningen, att vi ska pröva människors undervisning, så som Bereanerna gjorde (Apg kapitel 17) och rannsaka Skrifterna.

Syftet med purpose-driven

Ett av de viktigare målen för ”purpose-driven” församlingstillväxtrörelsen är församlingstillväxt.

Denna tillväxt är beroende av att öka antalet baserat på mänskliga metoder och tekniker. Även om främjare säger att dessa mänskliga metoder finns i Bibeln finns det skäl att ifrågasätta detta påstående.

Det kan tyckas som att många av teknikerna inom purpose-driven är orienterade mot vad som är bra för mig i detta, i stället för vad jag kan göra för dig.

Framgångsrika församlingsledare för purpose-driven tar reda på vad som tilltalar sökare som skulle kunna tänkas komma till deras kyrka och sedan förser de dem med den gudstjänst eller den miljö som vinner deras bifall.

Således kan purpose-driven-kyrkor bli marknadsorienterade för det ”sökarvänliga” utan att vara så bibliska så att ”sökare” kan bli kränkta.

De flesta kristna kan hålla med om att för att vara trofast mot Jesus och Hans ord borde sund församlingstillväxt vara grundad på undervisning i Guds Ord.

Men en marknadsstyrd församling grundad på metoder gjorda av människor och utformade för att öka antalet kan frambringa omvända som är bibliskt obildade.


Människans ord eller Guds Ord

Skrifterna har översatts noggrant från hebreiska och grekiska så att Guds Ord kan förstås på våra dagars språk.

Några säger att vi måste göra Bibeln mer förståelig genom att ta Guds Ord och ändra det till människans ord. Men är den här idén biblisk?

Kom ihåg att Bibeln gavs till oss av Gud. Som Paulus förklarade i sitt brev till Timoteus:

All skrift som är ingiven av Gud är ock nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet.

Även om Bibeln skrevs av människohänder var orden inspirerade av Gud. Orden är inte bara inspirerade utan Bibeln förklarar att det är förbjudet för människor att ändra Skrifterna genom att lägga till eller ta bort något av det Gud har sagt. Lägg märke till vad vi läser i Uppenbarelseboken:

För var och en som hör de profetians ord, som stå i denna bok betygar jag detta:

"Om någon lägger något till dem, så skall Gud på honom lägga de plågor om vilka är skrivet i denna bok. Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i denna bok."

Enligt Skriften beträder därför människor farlig mark när vi tar oss friheten att lägga till eller ta bort något av vad Gud har sagt.

Men det är ett faktum att många sökarvänliga församlingar försöker göra skrifterna
mer ”sökarvänliga” genom att förändra det faktiska inspirerade Guds Ord och omtolka det till människans idéer eller uppfattningar.


Vems budskap?

Till exempel, bedöm en ny version av Bibeln författad av Eugene Peterson, känd som ”The Message” (på svenska ”Budskapet”).

Beskriven som en ”samtida tolkad Bibel från originalspråken, skapad till att framställa dess ton, rytm, händelser och idéer i vardagsspråk, ”är denna ”parafraserade” version av Bibeln i realiteten ingenting annat än Eugene Petersons tankar och uppfattningar.

Peterson har tagit Bibelns noggrant översatta ord och satt in dem i sina egna ord och utvalda idiom.
----

Reflektera till exempel över följande avsnitt av Skriften tagen från Johannes 3:17 – ”utan för att världen skulle bliva frälst genom honom.”

Petersons tolkning blir: ”Han kom för att hjälpa, för att ställa världen till rätta igen.”

Man behöver inte vara en bibliskt lärd person för att förstå att ”frälst” betyder att vi kan bli friköpta från domen som vi förtjänar för våra synder så att vi kan komma till himlen.

Det borde vara uppenbart att genom att använda ”hjälpa” i stället för ”frälst” förvrängs betydelsen av vad Jesus sa fullständigt.

Och ”att ställa världen till rätta igen” har ingenting med frälsning av själar att göra. Det låter i realiteten som det sociala evangeliet att reformera världen genom politiskt agerande.
----

Rick Warren, författaren till The Purpose Driven Church, är en stark supporter till Eugene Petersons budskap.

Även om Warren hävdar att han citerar Bibeln när han citerar The Message citerar han inte Bibeln. Han citerar tankarna hos en man som tror att han förklarar vad Bibeln förklarar.

Du kanske frågar dig vad som är fel med detta? Är det inte bättre för en sökare att läsa någon version av Bibeln i stället för att inte läsa Bibeln alls?

Många kristna hävdar att trots att de har varit troende i åratal, har de fortfarande svårigheter med att förstå Bibeln som har översatts ord för ord från originaltexten.

Om någon kan hitta på ett sätt att göra Bibeln mer förståelig, skulle detta inte vara ett fantastiskt redskap för att så frön för evangeliet om Jesus Kristus?

Ett sådant resonemang kanske låter acceptabelt. Men vi vet också att det som verkar vara rätt för människan kan vara fel ur Guds perspektiv.

Om vi dessutom förtröstar på människans tankar i stället för Guds tankar är det nästan helt säkert att vi kommer att bli bedragna.

Med avseende på Eugene Petersons The Message finns det ett budskap som bör vara tydligt. Om du vill ha sanningen och hela sanningen, läs Bibeln – inte en persons gissningar om vad han tror att Gud har sagt. I annat fall har du potentialen till att begå andligt självmord.


Relevans utan kompromiss

Även om det är sant att kristendomen måste vara relevant för att vara effektiv, hur långt kan vi glida iväg från biblisk standard och fortfarande vara sunda kristna vittnen till evangeliet om Jesus Kristus?

Du har kanske inte hört talas om en annan ny trend som sveper fram över den kristna församlingen. Många säger att stora förändringar ligger framför oss. Den sökarvänliga eran är över. Nu är vi på väg in i en annan ny period av kyrkohistorien.

Den kallas ”emerging church”. Om du inte hört talas om den, testa att göra en sökning på internet genom att knappa in ”emerging church” i en sökmotor. Jag garanterar att du kommer att bli förbluffad över vad du hittar.

Rick Warren stöder “emerging church” väldigt mycket. Det här skrev han i ett förord till Dan Kimballs bok The Emerging Church: Vintage Christianity for New Generations (på svenska ung. Växande kyrkan:

Årgångskristendom för nya generationer) :

”Denna bok är ett underbar, utförligt exempel på hur en purpose-driven kyrka kan se ut i en postmodern värld.

Min vän Dan Kimball skriver passionerat, med en djup längtan efter att nå den växande generationen och kulturen.

Medan min bok The Purpose-Driven Church förklarade vad kyrkan har blivit kallad till att göra förklarar Dans bok hur det ska göras med de kulturella kreativa som tänker och känner i postmoderna termer. Du behöver lyssna ordentligt på honom eftersom tiderna förändras.”
---

Oakland:

Det är sant att under de gångna dekaderna har många trender kommit och gått. Som Warren förklarade i förordet till Kimballs bok:

”Som pastor har jag sett kyrkor ta i bruk många moderna typer av tillbedjan, programutformning, arkitektur, musik och andra element. Det är ok så länge som det bibliska budskapet är oförändrat.

Men vad som än är på modet nu kommer oundvikligen att vara omoderna snart, och förändringarnas omloppstid blir kortare och kortare, bistådda av teknologi och media. Nya stilar, precis som mode, växer alltid fram.”
-----------

Oakland:

Men inte alla dessa trender har grundats på sund biblisk lära. Faktum är att skälet till att många av dessa trender dök upp var på grund av att kristna var sårbara för ”vindkast i läran” som inte hade någon biblisk grund.

Enligt Bibeln kommer i ändens tid dessa vindkast i läran att vara “onda andars läror” som kommer att påverka kristna att avfalla från sanningen och acceptera idéer som “kliar dem i öronen”.

Rick Warren stöder inte bara ”emerging church” utan han tror att det är precis vad som behövs för denna tid. Han tror att detta är vad ”purpose-driven” kyrkan som han grundade kommer att bli i den ”postmoderna världen.” Han noterar:

”Under de senaste 20 åren har andliga sökare förändrats mycket. För det första är de väldigt många fler. Det finns sökare överallt. Jag har aldrig sett så många människor vara så hungriga efter att upptäcka och utveckla den andliga dimensionen i sina liv.

Det är därför det finns så stort intresse för österländskt tänkande, new age-utövande, mysticism och det transcendentala.”
-----------------

Vidare förklarar han vad ”emerging church” måste göra för att växa fram:

”Idag hungrar sökare efter symboler, metaforer, upplevelser och berättelser som uppenbarar Guds storhet.

Eftersom sökare ständigt förändras måste vi vara mottagliga för dem precis som Jesus var; vi måste vara villiga till att möta dem på deras egen planhalva och tala till dem på sätt som de förstår.”

------

Oakland:

Men låt oss nu följa Rick Warrens resonemang hela vägen till dess logiska slutsats grundad på idén att världen hungrar efter en österländsk världsåskådning, New Age, mysticism och andlig upplysning.

Om det är nödvändigt att möta dessa ”andliga sökare” på deras planhalva, borde inte det innebära att kristendomen behöver bli mer New Age och mystisk?


Utvecklas till vad?

Rick Warren och andra säger att vi måste lyssna noga på emerging church. Saker förändras säger de och ”emerging church” har svaren för vår generation.

Men vad kommer emerging church att utvecklas till? Kan det vara en form av kristendom som anammar upplevelse i stället för Guds Ord?

Dan Kimball är författaren till The Emerging Church: Vintage Christianity for New Generations (på svenska ung. Växande kyrkan: Årgångskristendom för nya generationer).

Han håller också på och startar en församling som heter Vintage Faith Church i Santa Cruz i Kalifornien. Kimball gör följande uttalande i introduktionen till sin bok:

”Jag tror av hela mitt hjärta att denna diskussion om den snabbt föränderliga kulturen och emerging church måste äga rum. Medan många av oss har förberett predikningar och varit upptagna med de interna angelägenheterna i våra församlingar har något oroväckande hänt på utsidan.

Vad som en gång var en kristen nation med en judisk-kristen världsåskådning håller snabbt på att bli en postkristen, avkristnad, onådd nation.

Nya generationer uppstår överallt runt omkring oss utan någon kristen påverkan. Så vi måste i praktiken ompröva allt vi håller på med i våra församlingar.”
---------------

Forts inlägg med text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)

Re: De nya mystikerna

Inlägg 2 med text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)
----

Visst har det andliga klimatet i Nordamerika förändrats radikalt under de senaste åren precis som Dan Kimball sagt. Många, inberäknat Rick Warren och Dan Kimball, använder termen ”postkristen era” för att beskriva dagarna vi lever i.

De säger att även om den sökarvänliga eran var framgångsrik i att föra en generation av ”baby-boomers” till Jesus är den tiden förbi. Nu måste vi hitta nya innovativa metoder som kan nå denna generation för Jesus.

Kimballs bok The Emerging Church: Vintage Christianity for New Generations är skriven för detta ändamål. Han inte bara identifierar problemen som han tror att kyrkan möter nu, utan han ger även svaren och lösningarna.

Han tror att kyrkan för framtiden måste vara mycket mer sinnlig och upplevelsebaserad. Han kallar denna kyrka för ”Vintage Christianity” (på svenska ung. Årgångskristendom).

Kanske termen ”Vintage Christianity” är ny för dig. Även om det inte är min avsikt att beskriva allt vad den betyder i denna kommentar kan några kapitelrubriker från Kimballs bok under en överskrift som heter ”Reconstructing Vintage Christianity in the Emerging Church”

(på svenska ung. Att ombilda årgångskristendomen i Emerging Church)

att vara till hjälp för oss att förstå åt vilket håll emerging church är på väg.

Dessa är:

”Att komma över fruktan för tillbedjan och undervisning med många sinnen”, Att skapa ett heligt rum för Vintage tillbedjan, ”Att räkna med det andliga”, ”Att skapa upplevelsemässiga möten med tillbedjan med många sinnen”, Att återigen bli sagoberättare” och ”Att predika utan ord”.
--------

Oakland:

Nu ställer jag dig då denna fråga: Vad säger Bibeln om Vintage Christianity och den så kallade emerging church? Är målet för kristendomen upplevelsebaserad eller Bibelbaserad?

Jesus sa: "Om I förbliven i mitt ord, så ären I i sanning mina lärjungar; Och I skolen då förstå sanningen, och sanningen skall göra eder fria."

Han förklarade vidare: ”Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord.”


Färre ord, mer tillbedjan

Det bör nu vara uppenbart att emerging church är mer upplevelsebaserad än Bibelbaserad. Vidare är det så att i emerging church har Guds Ord en underordnad position i förhållande till tillbedjan av Gud.

Även om Dan Kimball och andra främjare av emerging church kanske är ärliga i sina ansträngningar i att evangelisera den postmoderna generationen och tror att de verkligen representerar skrifterna finns det några konkreta angelägenheter som behöver bemötas.

Att vika av från Guds Ord till utombiblisk upplevelse kan öppna dörren för villfarelse.

Även om tillbedjan av Gud är en mycket viktig del av den kristna tron finns det problem som kan dyka upp om tillbedjan tränger undan ordet.

Men Dan Kimball ser att en ny generation av tillbedjare skapas grundad på upplevelse vilket är väsentlig för emerging church.

I en del av sin bok med undertiteln ”Truly worshipping in a worship gathering) (på svenska ung. ”Sann tillbedjan i en lovsångsgudstjänst”) skriver han:

”Vi bör återvända till en inställning där alla grepp för tillbedjan och undervisning är tillåtna så att när vi samlas finns det inget tvivel om att vi är i Guds närvaro. Jag tror att både troende och icke-troende i vår framväxande kultur hungrar efter detta.

Det handlar inte om begåvad apologetik eller noggrann exegetisk och upplysande predikan eller fantastiska lovsångsgrupper. … Framväxande generationer hungrar efter att uppleva Gud i tillbedjan.”

----------------

Oakland:

Självklart måste förändringar inlemmas för att detta ska ske. Kimball har tänkt igenom detta och erbjuder ett antal förslag vilka han listar i en tabell som visar hur den ”moderna kyrkan” måste anpassa sig och röra sig mot en ”inställning där alla grepp är tillåtna” till tillbedjan. Några av dem är:

-Gudstjänster som är utformade till att vara användarvänliga och samtida måste förändras till gudstjänster som är utformade till att vara upplevelsemässiga och andliga-mystiska.

-Målat glass som togs ut ur kyrkor och ersattes med videoskärmar bör nu tas tillbaka in i kyrkan på videoskärmar.

-Upplysta och glättiga helgedomar måste göras mörkare eftersom mörker skattas högt och visar en känsla av andlighet.

-Fokus i gudstjänsten som tidigare var predikan måste förändras så att fokus i gudstjänsten nu är en holistisk upplevelse.

-Användandet av modern teknologi som tidigare användes för att kommunicera med ett samtida sken måste förändras så att gudstjänstbesökare kan uppleva det forntida och mystiska (och använda teknologi för att göra det).
------

Oakland:

Även om jag inser att vi lever i en tidsperiod där teknologi är nyckeln till underhållning och visuell stimulering är ett nödvändigt redskap som krävs för att fånga den här generationens uppmärksamhet ber jag dig fundera på vad Bibeln lär.

Vad säger den om färre Ord och mer upplevelse? Kan någon citera kapitlet och versen för att rättfärdiga det?

Vad säger den om att visuell stimulering är formeln för att framkalla en andlig atmosfär som ska dra sökare till Jesus? Var kan vi hitta det i Bibeln?

Jag vet inte hur det är för dig, men när jag hör om emerging-church-metodologin att överge ”apologetik” och ”noggrann exegetisk och upplysande predikan” av hänsyn till en generation som ”hungrar efter att uppleva Gud”, blir jag lite bekymrad.

Kan detta vara en annan aveny till ”fördummad” kristendom så att vi inte längre vet vad Gud har sagt?

Hur effektiv kan upplevelsemässig kristendom vara när det kommer an på att veta vilka vi är, var vi befinner oss i tiden och vart vi är på väg?

Jesus sa att Han kommer tillbaka. Hur många bekännande kristna kommer att vara redo när Han återvänder?

(HaFo – kommentar: Och hur många kommer att vara förberedda på att hälsa rätt Kristus välkommen och inte låta sig bedras av plagiatet, den falske Messias, en annan, en istället för Kristus, en falsk världsfrälsare, som ”den falske profeten” ska få en avfallen kristenhet att tillbe?)
-------------------

Oakland igen.

Forntida-framtida tro

Dr Robert ”Bob” Webber är erkänd bland pastorer, samfundsledare, forskare och lekmän som en av de främsta auktoriteterna inom gudstjänstförnyelse.

Han leder regelbundet workshops för nästan varje större samfund i Nordamerika genom Institute of Worship Studies (Institutet för gudstjänststudier) som han grundade 1995.

Innan utnämningen till sin nuvarande befattning vid Northern Baptist Theologicla Seminary undervisade dr. Webber vid Wheaton College i 32 år som professor i teologi.

Han har författat över 40 böcker och är även en regelbunden medarbetare i flera olika tidskrifter och tidningar. Han sitter med i redaktionsrådet för Chuck Fromms tidskrift ”Worship Leader”.
----

Jag introducerades för första gången till dr. Webber och hans åsikter när jag läste en artikel som han hade skrivit i utgåvan för maj/juni i ”Worship Leader” med titeln Wanted Ancient Future Talent.

Under en underrubrik betecknad” The Call for Ancient-Future Worship Talent” skrev Webber:

”Jag är personligen väldigt tillfredsställd över att se ett skifte mot en återhämtning av det forntida. Även om många fina körer har producerats under de senaste 40 åren har förkastandet av källorna för psalmerna och lovsång av den samtida kyrkan resulterat i en tro som är en inch (2,5 cm) djup.”

------------------

I sin artikel förklarade dr. Webber att ”Anden arbetar fram något nytt i kyrkan” och en ”forntida-framtida tillbedjan föds.” Han listade ett antal saker som han tror är nödvändiga för ”begåvade arbetare” att upptäcka om de kommer att bli en framgångsrik del av denna nya rörelse. Några av dem är:

-Återupptäck hur Gud handlar genom de heliga tecknen av vatten, bröd och vin, olja och handpåläggning.

-Återupptäck den centrala karaktären av Herrens bord i Herrens måltid, brödbrytelsen, nattvarden och Eukaristin.

-Återupptäck hur församlingsandlighet formas genom det kristna firandet under advent, jul, trettonhelgen, fastan, stilla veckan, påsk och pingst.
------------

Oakland:

Även om jag håller med dr. Webber om att det skulle vara välgörande att återinföra de fantastiska psalmerna som skrevs förr i tiden av smorda Gudsmän och Gudskvinnor, vilka förklarar sund biblisk lära, verkar det som att det inte är vad han menar med att återvända till det ”forntida”.

Faktum är att hans lista av saker att göra i hans upprop för ”forntida-framtida tillbedjansförmåga” nämner ett antal termer och idéer som inte finns i Bibeln.

Till exempel, när jag hör uttrycket ” brödets och vinets helgade tecken” eller omnämnandet av ”fastan” som ett medel för att ”återupptäcka församlingsandlighet” – även om dessa idéer kanske är forntida undrar jag varifrån idéerna härstammar.

Dessutom, när jag hör om att ”återupptäcka den centrala karaktären av Herrens bord i Herrens måltid, brödbrytelsen, nattvarden och Eukaristin” påminns jag om det ”nya evangelisations”-programmet som nu är på gång.

Visste du att påven Johannes Paulus II har uppmanat till en ”missionärsvision” centrerad kring ”en nytändning av förundran fokuserad på eukaristin” för att föra världen till den eukaristiske Jesus?

Forts inlägg med text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)

Re: De nya mystikerna

Inlägg 3 med text av Oakland som ifrågasätter Emerging Church:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)
----

Kan den sammansmältande kyrkan (merging church) hålla på att träda fram igen?

Dr. Webber är en av de ledande främjarna av emerging church. Han har skrivit ett antal böcker i ämnet inberäknat Ancient-Future Evangelism: Making Your Church a Faith-Forming Community

(på svenska ung. Forntida-Framtida evangelisation: Att göra din församling till ett trosbildande samfund)

och Ancient-Future Faith: Rethinking Evangelicalism for a Postmodern World (på svenska ung. Forntida-framtida tro: att omformulera evangelikalism för en postmodern värld).

För att klargöra dr. Webbers synpunkter gjorde jag lite vidare efterforskningar. Jag hittade en intervju som dr. Webber hade gjort på en hemsida som heter TheOoze.com.

På frågan ”Hur tror du den nordamerikanska evangelikala kyrkan kommer att se ut om 25 år?” svarade dr. Webber:

”Kristendomen kommer att vara mindre nationellt, mindre kulturellt utformad. Det kommer att finnas små grupper av samfund i stadsdelarna. Kyrkan kommer att fokusera på människor, inte byggnader, på gemenskap, inte program, på bibelstudier, inte prålig tillbedjan.”
------

Oakland:

Visst låter denna uppfattning om framtiden förnuftig och acceptabel ur ett bibliskt perspektiv. Faktum är att jag skulle kunna säga ett uppriktigt ”amen” till det som dr. Webber sa.

Men det nästa uttalandet lägger till en fullständigt annorlunda dimension till riktningen som han tror kristendomen håller på att utvecklas mot. Han förklarade:

”Bibliska symboler som dopidentitet och eukaristisk tacksägelse kommer att få ny betydelse. Kyrkan kommer att vara mindre angelägen om att ha en eskatologi och mer engagerad i att vara ett eskatologiskt samfund.”
-----

Oakland:

Under de senaste åren har jag observerat att dr. Webbers förutsägelse om kyrkans framtid verkar vara korrekt.

Många som en gång såg fram mot Jesu nära förestående återkomst sover nu. Några säger att det verkar som att ”Herren har fördröjt Sin ankomst”.

Andra säger att ”vi har blivit vilseledda av pastorer och lärare som har lärt oss att den andra ankomsten är en bokstavlig återkomst av Jesus för att upprätta Sitt rike”.

Samma personer hävdar att ”Guds rike” kommer att etableras här på jorden av kristna under Jesu eukaristiska regerande.
---

( HaFo kommentar:

Vad menar egentligen Oakland här? Menar han att Jesu tillkommelse kommer att ske i två steg, ett osynligt – uppryckandet och ett synligt?

Själv blir jag alltmer övertygad om att det bara finns en enda ankomst och att uppryckandet kommer att ske i absolut anslutning till detta???

Helt klart är i sammanhanget, att detta är vilset:

”Guds rike” kommer att etableras här på jorden av kristna under Jesu eukaristiska regerande.”

Den tanken har sina rötter från Branham, Latter Rain, Joels Arme, Profetrörelsen, Apostlarörelsen, The manifasted Sons of God, trosrörelsen och rörelser som Toronto, Pensacola, Lakeland och män som Hagin, Brown, Hinn, Copeland, Ekman och som nu förenas in under ”Jesu eukaristiska regerande” och katolicismen.

Vilket kommer att vara det samma som välkomnandet av en annan Kristus, den falske världsfrälsaren.

Risken med att tro på ett ”uppryckande” innan det falska plagiatet framträder, är att man inte är förberedd på att ta avstånd från detta slutliga falska skeende innan den Sanne Jesus Kristus framträder.)
----------

Oakland fortsätter:

Efter att ha läst dr. Webbers svar på frågan att ”Bibliska symboler som dopidentitet och eukaristisk tacksägelse kommer att få ny betydelse”, beställde jag hans bok Ancient-Future Evangelism (Forntida-Framtida evangelisation). Detta är vad jag läste på sidan 114:

”En snabb titt på undervisningen om eukaristin från den för-nicenska perioden ger oss insikt i den tidiga kyrkans förståelse. Fäderna undervisade att ständig andlig näring gavs till troende vid denna stora högtid.

Främst är det tydligt från Justin Martyrs skrifter från mitten av första århundradet att detta inte är någon innehållslös symbol. Kristus är verkligen närvarande i brödet och vinet. Han föder oss i minnet av Sin frälsning. Han föder oss genom Sin närvaro vilken åstadkoms genom bön.”
----

Oakland:

Idén att Jesus är närvarande i eukaristin är en romerskkatolsk undervisning. Den grundas på transsubstantiation. Transsubstantiation behövs för att manifestera den eukaristiske Jesus.

Den eukaristiske Jesus är inte Bibelns Jesus. Den eukaristiske Jesus är ”en annan Jesus”.

Håller ”emerging church” på att utvecklas eller sammansmältas igen?
------

Vem evangeliserar vem?

Supportrar till ”emerging church” skriver och talar passionerat om evangelisering. De är engagerade i att nå den postmoderna generationen. De säger att deras mål är att överföra kristendomens sanningar på ett sätt som kan förstås av denna generation.

De är villiga att anpassa eller förändra allt som kan behöva ändras för att vara relevanta evangelister.

Även om purpose-driven-evangelister tog bort kors och andra kristna symboler från gudstjänsterna för att vara sökarvänliga attraheras uppenbarligen den postmoderna generationen, även kallad Generation X, av kors, ljus, målat glas, liturgi och sakrament.

Enligt Julie Sevig, i en artikel som heter ”Ancient New” (på svenska ung. ”Forntida nytt”) som hon skrev för The Lutheran:

”Postmoderna föredrar att möta Kristus genom att använda alla sina sinnen. Det är en del av dragningskraften i klassisk liturgisk eller kontemplativ tillbedjan:

rökelsen och ljusen, att göra korstecknet, smaken och lukten av brödet och vinet, att känna på ikoner och bli smord med olja.”
-----

I Soul Tsunami: Sink or Swim in New Millennium Culture (på svenska ung. Själens tsunami: Sjunk eller simma i det nya milleniets kultur) (Zondervan, 1999), säger Leonard Sweet:

”Postmoderna vill ha en Gud som de kan känna, smaka, röra, höra och lukta på – ett fullständigt sinnesdop i det gudomliga.”
----

Sevig intervjuade Karen Ward, en associate director (rådgivande kollega) för tillbedjan för en ”emerging church”. Sevig skrev:

”Denna återgång till det traditionella – det heliga – korsar samfundslinjer, säger Ward. Faktum är att ett intressant giftermål sker mellan evangelikaler och liturgin. ”Evangelikaler använder traditioner från alla liturgiska kyrkor, från ortodoxa, lutherska till katolska,” säger hon och fortsätter:

”Även om de har begränsad erfarenhet av att använda sina nyfunna symboler, ritualer och traditioner, fyller de dem med vitalitet, ande och liv, vilket når ut till människor.”
--------

Oakland:

Det kan dokumenteras att dr. Webbers böcker vinner konvertiter. Men vem är det som konverteras och vad konverteras de till? Svaret på denna fråga kan hittas på en romerskkatolsk webbsida som heter ”Ancient and Future Christian Reading List”.

Flera av dr. Webbers böcker finns med där, som t.ex. Ancient-Future Faith: Rethinking Evangelicalism (Forntida-Framtida tro: att ompröva evangelikalism).

Under bokens titel finns följande beskrivning:

”Webber skriver om att många kristna idag, särskilt yngre, söker efter en tro förenad med den forntida kyrkan. Således söker postmoderna kristna en forntida och framtida tro, en som anammar dåtiden för framtiden, i stället för att ignorera dåtiden fullständigt.

Likaså, tack vare relativitetens realitet (vad är det för slags oxymoron!), borta är rationell apologetik, och tillbaka kommer förkroppsligad apologetik (dvs. att försvara tron genom att leva som Jesus gjorde).

Trosbekännelse och kyrkomöte är inne, liksom mysticism och gemenskap. Utgivaren David Bennett erkänner att Webbers skrifter hjälpte till att leda honom till den katolska kyrkan, även om mycket av det Webber säger är alldeles för ”kafeteriaaktigt” i sitt sätt.

Kyrkotradition behandlas också mer som en evangelikal trend i motsats till vad den är: Sanningen. Trots det är Webber en bra övergångsförfattare.”
-----

Oakland:

Det forntida och det mystiska

Det verkar som att ”emerging church” håller på att träda fram igen. Men i stället för att återvända till det inspirerade Guds Ord som finns i Gamla och Nya testamentet är målet att återinföra en ”Forntida-Framtida” tro som baseras på idéer, dogmer, traditioner och åsikter hos kyrkofäderna i den romerskkatolska kyrkan.

Under de senaste åren har jag haft tillfälle till att resa runt om i världen och tala i olika länder och besöka många gamla kyrkor som är mörka och mystiska. Dessa kyrkor grundades av den romerskkatolska eller ortodoxa kyrkan för många århundraden sedan.

I dessa kyrkor har jag sett ikoner, statyer av Maria som håller Jesusbarnet, Jesus som hänger på korset, ljus, rökelse, reliker och statyer av ”helgonen”.

Även om det är mycket betoning på det visuella, känslomässiga och mystiska finns det väldigt lite bevis på att Bibeln någonsin lärdes ut till människorna.

Om den hade det, hade det inte funnits någon betoning på utombibliska attiraljer, utomsinnliga helgonbilder, ljud och dofter.

För mig verkar det som att ”emerging church” i vår tid och kyrkan som utvecklades efter att Nya testamentet skrevs är en och samma. Kom ihåg Paulus ord som finns redovisade i Apostlagärningarna:

”Jag vet, att sedan jag har skilts från eder svåra ulvar skola komma in bland eder, och att de icke skola skona hjorden. Ja, bland eder själva skola män uppträda, som tala vad förvänt är, för att locka lärjungarna att följa sig.”

Även om Rick Warren, Dan Kimball och dr. Robert Webber och andra är entusiastiska över ”emerging church” och riktningen som den för närvarande är på väg mot är jag bekymrad över att ”emerging church” kanske faktiskt är ett upprepande av vad som redan har skett i kyrkohistorien.

Om mönstret fortsätter kan vi räkna med att se evangelikala protestanter bli mer och mer romersk katolska.
-----


Kommer emerging church att leda församlingen till den romersk katolska kyrkan?

Det är viktigt att hålla skriften i minnet när vi tittar på en metod eller ett medel för att främja församlingstillväxt. En kristendom som inte grundas på Skrifterna är en falsk kristendom.

Den kan vara ekumenisk och den kan vara framgångsrik i att attrahera många, men den är inte biblisk. Den kan till och med leda människor till att tro att de tror, men i stället följer de falska lärare och falska läror och blir bedragna.

Du vet var de få kan tillbringa evigheten, skilda från Gud!
----------------------------

Slut för tillfället med text från Oakland som ifrågasätter Emerging Church
--------

HaFo kommentar:

Åter igen:

Se verkligen upp med vad som i en förberedelse för det avfall som ska hälsa en annan, en istället för Kristus, en Falsk Messias, en falsk världsfrälsare in på arenan, som sker via denna fortsättning av förförelsen i Toronto, Pensacola och Lakeland i företeelserna av Emerging Church och Rick Warren:

Vintage Christianity for New Generation (Framväxande kyrka: Årgångskristendom för en ny generation)

Och via IHOP awakening, de nya mystikerna under ledning av John Crowder. Allt är det ett fiendens försök att ”bedra jämväl de utvalda genom tecken och under” och få människan ”köttsligt inställd” på upplevelser och manifestationer,

istället för att igenom hela sitt väsen bli upptagen av vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset för sin synd.

Syndamedvetande och människans fallna tillstånd, kommer att sopas under mattan och det primära kommer att framstå, som att kunna ta emot Guds kärlek till att få göra underbara upplevelser.

Det finns ingen större upplevelse än att få sin synd förlåten för Kristi skull och att av nåd få tillräknas Hans rättfärdighet, död och uppståndelse.

Men det talet kommer att betraktas som att man inte hämtar ut av allt det goda som Gud vill ge i form av ”överflöd på livets alla områden” och att man säger nej till att bli berusad av andliga upplevelser.
----

Detta är ett så uppenbart bedrägeri som vi nu ser utspela sig mitt framför våra ögon. Men de andliga ledarna verkar förblindade å bara hänger på.

Det är samma förberedelse som i Sverige sker via trosförkunnelsen, katolicismen och ledare som Halldorf, Ekman Aborrelius och Hedin.

Oas – rörelsen synes vara en sammanslutning, som liksom knyter samman säcken kring ett bejakande av en blandning av trosförkunnelse, katolicism, upplevelser och mysticism.

De delar gärna vad jag förstår estrad med såväl Halldorf, Ekman och katolicismens företrädare. Då förstår man att även detta sammanhang är påverkat av den falska ande som förbereder det avfall som ska hälsa en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare välkommen.

De kristna medierna rättar in sig i ledet och förmedlar alltmer av den förförelse som här återgetts.

Släpp aldrig taget vänner om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset! Vi lever i en turbulent tid på den andliga arenan, där avfall kommer att kallas för väckelse, där lögn kallas för sanning och sanning för lögn.

Väktarna på muren inför detta skeende kommer att kallas för att vara negativa kritiker som förtalar och går emot vad Gud gör. Medan de falska profeterna och lärarna kommer att hyllas som jältar som verkligen står upp för vad Gud gör idag.

Guds tröska drar idag fram genom att Han tillåter villfarelse, när Han ska ”sålla agnarna från vetet”, ”skilja getterna från fåren” och det ska framgå vilka som ”ger kärleken till sanningen rum i sina hjärtan”, eller vilka som hellre fördrar lögnen om de kan ha en vällustupplevelse av det och bli ”andligt höga”, ”berusade av Anden” och blir förblindade av ”tecken och under”, varmed ”fienden ska bedra jämväl de utvalda”.

HaFo

Re: De nya mystikerna

Fick ett mail med anledning av min mening i inlägget ovan:

”Själv blir jag alltmer övertygad om att det bara finns en enda ankomst och att uppryckandet kommer att ske i absolut anslutning till detta???”

Mailskribenten undrar:

Vad får dig att tänka så alltmer.
-----

HaFo:

Jag är inte säker och klar över dessa frågor. Men jag blir alltmer fundersam om inte Darbyismen som talar om två ankomster, ett osynligt innan vedermödan och antikrists framträdande och ett så synligt, är ett sätt att vagga in människor i ngt falskt, att de inte alls behöver engagera sig i, vara vaksamma över, varna för och ta avstånd ifrån när det falska plagiatet av Kristus träder fram. För det skulle då inte gälla de sant troende att behöva möta detta.

Jag anar även att fienden arbetar med flera vägar här att få människor att inte vara vaksamma över det falska plagiatets framträdande av en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare.

Jag vet att det höjs röster för att om man varnar för detta skeende med den falske världsfrälsarens framträdande innan den sanne Kristus träder fram, så skulle det vara detsamma som att säga att ”min Herre kommer inte så snart” och att inte göra människor beredda på Kristi ankomst.

Jag förstår inte riktigt det resonemanget. Visst Kristus är snart här! Men låt oss inte bedras av plagiatets framträdande som nu förbereds utan låt oss hälsa rätt Kristus välkommen!
------

Jag har svårt att se att Bibeln skulle tala om två ankomster av Kristus, ett osynligt och ett synligt. Var står det egentligen i så fall?

Vad jag däremot ser, är att Paulus förbereder de troende för att innan den sanne Kristus kommer, så sker ett avfall som möjliggör det falska plagiatets (fördärvets man) ankomst, så att han öppet kan träda fram. (I nått av Tessanolikerbreven).

Detta hade ju inte Paulus behövt peka på om det vore så att de kristna inte alls skulle möta detta skeende, utan då redan vore "uppryckta".

Dock finns ett uppryckande omtalat för de troende innan vi går in i de allra sista slutscenarierna där "satan binds för tusen år" och vi synes ha ett slags "mellanläge", där "får ska beta tillsammans med lamm" och "svärden smidas till plogbilar", under ett av Kristus upprättat rike, där det säges att vi som utgör "förstlingsfrukten", ska "regera med Kristus för tusen år" och det verkar som att det Judiska folket då kommer in i sin kallelse och uppgift.

Jag är inte alls klar över vad allt detta innebär. Men om vi tydligen som kristna ska få möta den falske världsfrälsarens framträdande, så när skulle då det omtalade "uppryckandet" ske om inte annat än i anslutning till Jesu ankomst och då vi ska "regera med Kristus för tusen år"?

Det finns säkert de som har mer Bibelkunskap och bättre, klarare koll på detta skeende. Men jag tror att vad som främst åligger oss kristna idag, är att varna för och ta avstånd från det avfall, som vi idag ser på den andliga arenan som via "den falske profeten", kommer att leda till att plagiatet av Kristus, den falske världsfrälsarens framträdande kommer att ske. Och som kontrast oförtrutet peka på vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset.
----

Det är min upplevelse och övertygelse, att vi som kristna nu har att möta detta skeende och att det även kan komma att kosta oss det fysiska livet att avslöja, peka på och ta avstånd från fiendens sista förförelse, innan den sanne Kristus kommer tillbaka och "internerar" honom för tusen år.

Det är sannerligen inte "överflöd på livets alla områden", eller "svindlande upplevelser", som väntar de sanna kristna just nu. Avfall kommer att kallas väckelse. Lögn kommer att kallas sanning och tvärtom.

De som varnar för detta skeende, när man försöker varna för det falska i tiden få möta de mest konstiga reaktioner och från de mest oväntade håll.

Jag tror att alla kommer att ställas i vägskäl där de har möjlighet att lyssna till och bejaka antingen sanning eller så lögn.

Men den som blir redskap till att ställa människor i vägskäl blir aldrig populär. Men jag tror ingen i evighetens värld ska kunna säga att det falska i tiden var det ingen som pekade på för mig.

Om människor inte lyssnar kan vi "skudda stoftet av våra fötter" och vandra vidare och veta att vi då inte bär skuld till om de går förlorade.

Det finns bara ett offer för vår synd och åtskillnad från Gud givet:

Föreningen/försoningen i vår ställföreträdes Kristi person av Gud och människa förenade i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, som bär fram det offer som ingen annan kan böra fram:

Det RENA offret av en med Gud förenad människas kropp och blod på korset!

Ge gärna synpunkter till innehållet här!

HaFo