HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
TWI (Lars Enarsson)

Fick en inbjudan från

"TWI Israel Office"

till deras VINTERKONFERENS 30 DEC - 1 JAN.
----

Målsättningen är enligt inbjudan följande:

"Enhet är viktig, men det är framför allt viktigt att enheten har rätt grund och målsättning. Vi kommer under denna konferens att undersöka den bibliska grunden till den enhet som Jesus bad om och även ta upp den profetiska kallelsen på församlingen i Sverige och Norden."

----

Jag återger härunder min hälsning till Lars Enarsson och TWI (Ge gärna synpunkter!):
---

Tack för inbjudan Lars!

Jag kommer dock inte att ha ngn möjlighet att närvara.

Vill bara ge en del synpunkter till den vällovliga målsättningen:

"Vi kommer under denna konferens att undersöka den bibliska grunden till den enhet som Jesus bad om och även ta upp den profetiska kallelsen på församlingen i Sverige och Norden."
----

Som jag ser det så har Jesus redan fått svar på sin "enhetsbön" och är inget vi kan organisera fram eller hjälpa till med.

Jesus förtydligar den enhet som Han beder om ska bli uppenbar:

"Jag i Dig och Du i mig och jag/vi i dem" - Joh. Kap. 14 - 17 och jämställer det med att Guds Ande, Guds eget liv, tar sin boning i den troende (Joh. 1: 12 - 13; och Ef. kap. 1).

Det ska inte jämföras med att Jesus är "fylld av all fullhet", "Guds fullhet lekamligen", när "Han som Ordet och som var Gud och varigenom allt blivit till, vart kött människa". Joh. Kap. 1

Men vi säges "bli delaktiga av Gudomlig natur" och är "födda av Gud" och vad det innebär i evigheten vet inte ens Johannes. Vi är inte här i tiden som trosförkunnelsen lär i samma position som Jesus. Men nog ska det bli intressant i evighetens värld att få se vad det innebär, när Johannes säger att vi då ska bli Honom lika!!
----

Grunden för den enhet som Jesus beder om ser vi, när Han gör samma anspråk på vem Hans person ÄR som Gud gjort i GT och säger att "den som inte tror att Jag ÄR/ eller den jag, blir kvar i sina synder.

Den enhet som Jesus bad om är en verklighet, mellan de människor som i ljuset från Anden över Ordet, ser att "Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv" (2 Kor. 5:17 - 21)

Ser att Jesus aldrig skiljs från gemenskapen med Gud, utan att när syndens konsekvenser läggs på Honom, så detroniseras det i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och att Han därigenom kan bära fram det RENA offret av en Gudaförenad människas, Kristi persons kropp och blod på korset.
---

Alla villfarelser angriper på ett eller annat sätt att Gud och människa skulle vara försonade/förenade i Kristi person. Förnekar man det så hjälper inga vackra ord om att Jesus skulle vara Guds representant. Alla ord om blodet på korset är då bara tomma ord och i själva verket detr samma som att "trampa förbundsblodet under sina fötter som orent".
----

Hoppas att Ni finner i TWI, att "den profetiska kallelsen" idag, är att varna för och ta avstånd från det avfall som Bibeln talar om, måste ske och som vi nu ser ske mitt framför våra ögon, till att förbereda människors sinnen och hjärtan till att hälsa plagiatet, en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias, en falsk världsfrälsare in på arenan.

Ett plagiat som som kommer "att bedra jämväl de utvalda genom tecken och under". Ett plagiat som till och med Judarna kommer att sluta ngn slags form av förbund med, efter att han ordnat fred till och med i mellanöstern - eller?

En falsk världsfrälsare, som kommer att ordna upp en kollapsad ekonomi, ordna upp en kollapsad miljö, där enda sättet för att det ska kunna ske, så måste allt in under en "global, enhetlig lösning", in under en "världsregering"???

Han kommer att skapa frid och fred på alla områden, så att plagiatet av fridsriket kan inträda och den den store andlige ledaren vid hans sida (den faske profeten", ska ena all religionsutövning in under ett tak, där han ska försöka få människor att be till den falske världfrälsaren som Gud.
----

Detta förbereds nu sagt sagt i alla, såväl politiska som andliga och "kristna" - i spåren av katolicismens och trosförkunnelsens eller nu också i "Hebreiska rörelsers" framfart.

Jag hoppas att TWI här blir ett undantag!! Vad vi har framför oss är inte "väckelse ala 'Latter Rain' och alla rörelser i dess spår av 'Joels arme, 'The Sons of God', falska 'väckelser som Toronto, Pensacola, Lakeland etc.etc.
----

Väckelse idag är att säga nej till all "falsk väckelse" idag på den andliga arenan, som förbereder avfallet i människors sinnen och hjärtan och istället så bejaka vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och därmed bejaka betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset!!!

HaFo