HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Fundering kring Logos, Rhema, helande och villfarelse

Fundering kring Logos, Rhema, helande och villfarelse.

En fråga utifrån Logos i Jak. 5:14 – 15:

”Är någon bland er sjuk, må man då kalla till sig församlingens äldste och dess må bedja över honom och i Herrens namn smörja honom med olja.

Och trons bön ska hjälpe den sjuke och låta honom stå upp igen…”



Om vi handlar på detta Logos, men den sjuke inte blev frisk, handlar det då om otro hos de som bad, eller om otro på den man bad för?

Eller handlar det om att de som handlade efter Logos, inte hade ett ”Rhema”, att handla efter?


De som ställer upp människor i led och utlovar dem helande, kan ju knappast ha ett ”Rhema” för var person?

Det måste väl alla vara medvetna om, att i sådana sammanhang blir långt ifrån alla helade!

Varför?

Var det ”healern”, som hade otro för vissa? Hade han ”Rhema” för vissa, men ändå bad utan ”Rhema”, även för dem som inte blev helade? Eller var det dem som han bad för som hade otro?


Eller kan det vara så, att detta med helande, är mer komplext, än att bara bygga en ”helande – teologi”, på enstaka Ord i Skriften?

Är det helt uteslutet, att Gud ibland kan se att det gagnar en människa ur andlig synvinkel, att inte bara ”på löpande bands – princip”, bli fysiskt helad?

Vad handlade Paulus ”satans slag mot ansiktet” om, för att han skulle lära sig att inte förhäva sig, utan veta att ”min nåd är dig nog”?


Ännu en fråga:

Hur kommer det sig, att när villoläror uppstått, så har det skett genom att människor tolkar Logos, utifrån ”Rhema”, ”Kristus möten” och uppenbarelser?

Det kan ju då inte handla om Rhema från Gud, utan om ”Rhema från satan”, ”satans uppenbarelser”, där en villoande förklätt sig till Kristus och förvanskat Guds logos, med en blandning av lögn och sanning fram till en fullmogen villfarelse.

Ofta verkar det ske när människor ber och fastar eller är i meditation.

Så var fallet med Mormons boks tillkomst. Så var fallet med tillkomsten av Jehovas Vittnens lära. Så var fallet när Budhismen kom till etc.

Så var fallet, när ”Jesus” förmedlade en falsk lära till Kenyon, Hagin och dess efterföljare.

Knappast några har så mycket talat om uppenbarelse och Guds Rhema som dessa sista herrar har gjort.

Därför menar jag att det är svårt att enbart grunda sig på ”uppenbarelse och Guds tilltal som Rhema”, om det inte hela tiden blir förankrat i en helhet av Logos, det skrivna Ordet som Gud gett oss!

HaFo

Re: Fundering kring Logos, Rhema, helande och villfarelse

Sätter in 2 svar som jag gjorde nyss på Andys blogg med anknytning till detta ämne:
---

Härovan funderas (På Andys blogg) om jag förstod saken rätt kring ”dopet i GT”.
---

Mina funderingar går där så här.

Dessa texter visar på dopets tid, plats och betydelse.

1. "Dopet i Röda havet".

Innan man döptes i Röda havet, så förelåg redan tron på betydelsen av "Lammets blod på dörrposterna", " tron på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

De går torrskodda genom vattnet, eftersom de ägde en sann tro på Jesus, så vek vattnet undan, så att de inte ”drunknade i vattnet – ’dopet’.” Utan de kan ”begravas och uppstå med Kristus”, åtskilda från det gamla världsammanhanget, om man kopplar det samman med Orden i NT kring dopet.

2. Samma skeende i ”dopet”, sker i GT:s förbild till dopet med Noaks Ark. De som trodde på det kommande löftet om Jesus, ”gick in i Arken Kristus”, så när vattnet kom ”dopet”, så drunknade de inte i vattnet.

Den drunknar i vattnet (dopet) om man tror att vattnet (dopet) i sig är räddande. Vattnet är bara ett ”räddande dop”, om man äger tron på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Eljest så är det ett dop till död och inte till liv och man ”drunknar i vattnet”, om man tror att det är vattnet (dopet i sig som räddar).

Vad jag kan förstå, så sker inte dopet ”till efterföljande av lagen”, utan är ett ”dop till Kristus” och införlivande i Hans död och uppståndelse, som vår ställföreträdare.

HaFo

------

Anita!

Du har inte uppfyllt Ditt löfte om att svara på vad Du kallade ”God questions”! Ingen annan heller.

Det kunde ha varit intressant att ha fått synpunkter till innehållet på det inlägget om frågan till Logos och Rhema i förhållande till helande.

Helande, som ibland föreligger och ibland uteblir, vare sig man menar sig följa Logos eller Rhema.
---

Reser en fråga till kring helande:

Är det möjligt, att satan som kommer med sjukdom, även för att ”bedra jämväl de utvalda genom tecken och under”, drar tillbaka sjukdomen, så att människor ska bli förvirrade och tro att det är Guds Ande som är verksam, fast det egentligen är fiendens ande som är verksam?

Är det möjligt, att fienden ”skonar en del lite” och drar tillbaka sjukdom, bara han samtidigt kan få dem att andligt missa målet och missa en sann tro på Jesus?

Jag kan inte se ngn annan förklaring till alla helanden som sker hos satanisterna, i ockulta sammanhang och i ”kristna sammanhang”, som fullt klart är präglade av villfarelse!!

Tar jag fel? Hur mycket kan vi bygga vår tro på ”under och tecken”?? Och att människor hävdar att det sker på ”Guds Rhema”, medan det uppenbart egentligen sker på ”satans Rhema” för att vilseföra människan andligt!!??

HaFo

Re: Fundering kring Logos, Rhema, helande och villfarelse

Sätter in 2 inlägg som jag just gjort på Andys blogg, som hör hemma under denna rubrik:
---

Tack för svar Anita, där jag instämmer med Dig kring det mesta Du säger.

Anita:

”både Muhammed og Haggin og andre, som fikk et rema ord og åpenbaring fra en engel eller fra Jesus…de annerkjenner IKKE JESUS som Gud sønn – altså GUD LIK!..derfor vet vi at det som de sier seg å være fra Gud ..IKKE er det.”

HaFo:

Som Du senare anger, så säger inte Hagin detta rätt ut. Men i en konsekvens av vad han lär, att synd inte är gärningar, utan en natur, satans natur och att Jesus får denna natur, när han blir gjord till synd, så är ju då inte Jesus Guds Son, utan satans son på korset.

Detta startade Sten Nilsson också ut med och även Ekman och även om han själv säger, att han inte ändrat sig från de läror, som han startade ut med, så har han senare manipulerat med orden, till att Jesus skildes från Gud och erfar andlig död.

Det är egentligen samma sak som han fortfarande säger, bara med lite andra ord.

Citerar lite från Hagin, Sten Nilsson och Ekman. Hur ngn kan mena att detta är att fokusera Jesus och Guds Ord, är för mig en gåta:
---

Ekman:

TILLINTETGÖR DJÄVULENS GÄRNINGAR

Citat : "Människan föll i synd och överlämnade rådandet över skapelsen åt djävulen, som blev denna tidsålders gud och herre. Det som hände var att människan, som vandrade i höghet, som var lik Gud och som rådde över skapelsen, tappade sitt rådande. Hon dog till sin invärtes människa. Hon dog andligen" sid 5

"Jesus blev gjord till synd, dog andligen och fördes ned i dödsriket...Gud lät genom den helige Ande en blixt slå rakt ned i dödsriket och uppväckte Jesus." sid 20

DOKTRINER

sidan 174:

"Om vi människor på grund av synden är andligt döda, så måste rimligtvis den som återlöser oss på något sätt ta del av denna andliga död."

sidan 175:

"så erfar Jesus gudsövergivenhet och andlig död."
----

Hagin:

Citat:

”Jesus smakade andlig död. Kristi fysiska död på korset var inte tillräckligt för att frälsa oss. Han gick till *******t för att föra oss till himmelen. Andlig död betyder mer än att vara åtskild från Gud.

Andlig död betyder också att ha satans natur. Hans ande, hans inre människa, gick till *******t i vårt ställe. En fysisk död skulle inte ha löst problemet med våra synder.

Nere i lidandets fängelse – i själva *******t – uppfyllde Jesus rättfärdighetens krav … Jesus är den förste som någonsin har blivit född på nytt. Varför behövde hans ande bli född på nytt? Jo, därför att den blev skild ifrån Gud.” ( How Jesus obtained his name – band 44H01, The Name of Jesus – sid. 16 –31.)
----

Sten Nilsson i Befria mitt folk:

Citat:

”När människan underordnade sig satan dog hon andligen och hennes andes herravälde över själ och kropp upphörde. Endast anden kan få uppenbarelsens kunskap och vishet från Gud…

Hur skulle Jesus lösa människan från djävulen…genom att bli synd för oss, måste han andligen dö och skiljas från Fadern och ta syndens straff ända ned i dödsrikets hemskaste plats...ingen har lidit andligen som han, som genom att bli synd för oss, skiljdes från Fadern och förenades med de ogudaktiga...

Korset är inte Jesu lidandes höjdpunkt. Men vårt förstånd kan inte sträcka sig längre...Det kunde inte ges någon återlösning med mindre än att någon trädde in i andevärlden och sonade synden. Jesu svåraste lidande begynte efter döden i dödsrikets pinorum, där de ogudaktiga var...”
----

Sen är det Rhema, som Hagin fick i sin uppenbarelse och möte med Jesus, som han själv säger, är ngt som inte ens apostlarna kände till, en helt ny vilsen lära från att Adam var skapad i samma klass och väsen som Gud. Men att Adam gjorde uppror och skildes från Gud (dog andligen).

Så vidare över att Jesus för att rädda människan dog hennes andliga död (skildes från Gud).

(Vilket är tvärtemot Guds Ord om att ”Gud är i Kristus och försonar världen med sig själv”, så att ”Guds fullhet lekamligen”, Kristi person, genom sin syndfrihet och rättfärdighet i sin person försonar/förenar Gud och människa och därigenom kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.)

Den falska läran från ”Guds Rhema” till Hagin, går så vidare med en ande, själ och kroppslära, där anden säges vara människan egentliga personlighet och att hon i sin egen ande, i sin egen personlighet blivit på samma nivå och väsen som Gud (Vi är gudarläran).

Denna falska lära praktiseras så utifrån den Christian Chiense och New Thoughts troslära som Hagin hämtat från Kenyon.

HaFo
----------

BJ säger:

Jag tror att när det är Gud som helar, så finns det skriftenliga kännetecken.

1. Bestående helande.

2. Andens frukt, som är glädje, frid, kärlek till Jesus!

3. Frihet och den frihet som är en andens frihet syns och märks!

4. Källan för helande, vilket då innebär personens utgångspunkt, är den enbart Kristus, eller är det uppblandat som nu i svenska kyrkan i den s.k. onenessvälsignelsen!
----

HaFo:

Jag skulle vilja starkast fokusera den sista punkten. Det finns mycket som fienden kan plagiera och imitera.

Men han kan aldrig plagiera en sann tro på vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och därmed ge fullt och riktig fokus på offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Gör fienden här en sann predikan, så vore han ”världsevangelist” och det tror jag inte är hans ambition. Utan han tvistar lögn och sanning i läran, för att vilseleda människan.

Och denna fiendens lurendrejeri under kristet förtecken, drar nu fram som aldrig tidigare, för att förbereda människors sinnen och hjärtan för det avfall, som Bibeln säger måste ske, för att antikrist ska öppet kunna träda fram.

Många kommer att kalla det för världsväckelse och att Kristus är här. Medan det egentligen handlar om avfall till att hälsa en annan, en istället för, en falsk Mesias, en falsk världsfrälsare välkommen på både den politiska och andliga arenan.
----

Det är därför som jag envist vill förankra vart Rhema i Guds Logos och Bibelns lära, så att vi inte bedras av ”fiendens rhema”, som skapar avfallet.

HaFo

Re: Fundering kring Logos, Rhema, helande och villfarelse

Sätter in några inlägg som jag gjort på Andys blogg. Allt platsar egentligen inte under detta ämne och det blir ”lite spretigt”. Men det kändes ändå angeläget att få dela dessa inlägg vidare:
---------------

Till BJ!

Synd är både en fallen natur och utifrån denna natur så har vi verksynd: felaktiga handlingar, där vi inte kan umgås med oss själva med varandra eller med Gud på rätt sätt.

Men jag tror inte att man säga att detta är satans natur. Då vore vi färdiga ”smådjävlar” och inte räddningsbara.

(Läs Häftet ”Den troendes tre naturer” på min hemsida, så ser Du bättre hur jag menar)

Men den falska poängen hos Hagin är att Jesus för att rädda människan skulle bli allt vad människan var.

Konsekvensen blir då i hans uttryckssätt utifrån sitt ”Rhema”, att Jesus inte längre är Guds Son, utan satans son, med satans natur.

Kan Du tänka Dig större hädelse egentligen!!??

Vad jag förstår, så tvärtom räddar Gud människan, genom att själv gå in i hennes situation och där aldrig ger utrymme för människans fallna tillstånd, som Han gett sig in i ”syndigt kötts gestalt”,

utan besegrar det tillståndet i sin person av Gud och människa förenade (Kristi person – ”Guds fullhet lekamligen”), besegrar den andliga döden i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och som därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons(Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

HaFo
--------------------

Michael säger:

”Det är mycket som är galt i JDS läran, men de har ju rätt i att Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse i vårt ställe, och att Faderns vrede över synden blev lagt på Honom.”

HaFo:

"Kristus friköpte oss från lagens förbannelse när han blev en förbannelse för vår skull"

Gal. 3:13 ska inte tolkas utifrån tanken att "Jesus miste sin Gudastatus för att människan skulle få tillbaka sin Gudastatus" (JDS). Det är en tanke, som inges av samme orm, som på fallets dag i förtäckta ord och med en blandning av sant och falskt av vad Gud hade sagt, lockade med att ni kan bli såsom Gud redan nu.

"Lagens förbannelse" är att den inte kan rädda oss till gemenskap med Gud därför att vi aldrig som "syndens slavar" kan uppfylla dess krav.

Kristus friköpte oss från denna förbannelse, genom att i människans ställe uppfylla lagen, så att Gud kunde fälla en rättfärdiggörelsedom över människan och tillräkna henne Kristi rättfärdighet på grund av ställföreträdarens uppfyllelse av lagen.

"Kristus är slutet på lagen som frälsningsväg" när Han förenar, försonar Gud och människa i sin jordiska kropp. Tack vare lydnaden miste Han aldrig sin Gudastatus och därmed besegrade vår ställföreträdare Kristus människans andliga död, därigenom att den aldrig sker i Honom som Kristi (Gud och människa förenade) person och jordiska kropp.

Kristus friköpte oss från lagens förbannelse när Han aldrig mister sin Gudastatus och därmed kan bära fram det rena offret av Kristi kropp och blod som Gud krävde som betalning för världens synd.

Förlåtelsens källa är öppen. "Jesu Kristi Guds Sons blod renar från all synd...Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder".

Den Bibliska försoningstanken är den rakt motsatta som den av fienden ingivna tanken i trosförkunnelsen, att försoningen sker genom att Jesus mister sin Gudastatus.

Tvärtom, sker segern, genom att Jesus aldrig mister sin Gudastatus, när Han ”blev vår förbannelse”!

Jesus "blev en förbannelse" och räddade människan till gemenskap med Gud, när Han tillräknas människans synd och blir behandlad som om Han vore syndaren som ska sona sitt brott.

Mitt genom "denna förbannelse" står det att "Gud var i Kristus och försonade". Vi kan inte säga att Jesus är ju Gud själv (Gud Sonen), även om Han skiljs ifrån Gud Fadern.

Då har vi delat på den enhet i Gudomens enda väsen som gör Honom till just Bibelns Gud: en enda Gud av Fader, Son och Ande i en person, Jag ÄR Herren.

På samma sätt kan man inte dela eller frånskilja den ende Anden från vare sig Fadern eller Sonen. De är en oupplöslig, sammansatt enhet i Bibelns enda Guds väsen.

Jesus är endast Gud i enheten med Fadern och Anden, från evighet i enheten av Fader, Son och Ande i den ende Guden, jag ÄR Herren.

Åtskiljs dessa sidor eller ansikten i den ende Gudens väsen så är det inte längre frågan om Bibelns Gud.

Åtskiljs denna enhet är Jesus inte Gud längre. Han är då inte heller Kristus. Har Jesus mist sin Gudastatus, så är inte Gud i Kristus och försonar världen med sig själv.

Då har människan ingen ställföreträdare som i sin jordiska kropp förenar, försonar Gud med människan och som övervinner den andliga döden (åtskillnaden från Gud) i människans ställe.

Jesus är då andligen död (skild från Gud) och vi har heller ingen ställföreträdare som kan bära fram det sonande offret, det rena offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod.

Vi har då heller ingen ställföreträdare, som kan förenas med sin jordiska kropp, för att i uppståndelsen besegra människans kroppsliga död.

Döden på alla plan av syndens konsekvens vore då obesegrad och människan vore kvar i sitt elände.

Men "nu har Kristus uppstått". Det är KRISTUS (Gud och människa förenade - "Guds fullhet lekamligen", som har uppstått.

Det är det yttersta beviset för att Han aldrig dog andligen, förlorade sin Gudastatus eller att ett åtskiljande aldrig skett i treenigheten av Fader, Son och Ande i den ende Guden, jag ÄR Herren.

Nu VAR Gud i Kristus och försonade världen med sig själv. Nu HAR ALDRIG Jesus förlorat sin Gudastatus, utan kunde bära fram offret av Kristi kropp och blod. Vägen till gemenskapen med Gud är nu öppen på denna försoningsgrund.

Försoningens konsekvens är redan här i tiden något underbart, men inte enligt en förenklad slogan om "överflöd på livets alla områden" eller att bara i tro hämta ut arvets alla rättigheter här i tiden, som om vi redan vore framme vid det himmelska målet på uppståndelsens morgon.

Att börja tala om försoningens konsekvenser utifrån en falsk försoningsgrund leder in i ett narrspel och plagiat från en annan värld än den himmelska världen.

Då får vi även på köpet en rutten baksida, som så många också vittnar om i Trosförkunnelsens spår, där grundbulten är att Jesus mister sin Gudastatus för att människan ska få sin Gudastatus tillbaka.

Därför är det viktigt att vi ser vad det innebär, när det står att Jesus friköpte oss från lagens förbannelse när han blev en förbannelse för vår skull, så att det inte bara blir till ord som vi säger, utan att förstå dess innebörd!!

Poängen är att när förbannelsen lades på Jesus, så detroniserades den i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och att han därigenom kunde bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

HaFo

---------------------------------------------

Vad trevligt Anita att Du blev glad av vad jag skrev!
Knappast är det alla som blir glada av vad jag skriver.

Du Anita, Andy, Björn och Ronny m.fl. gör mig också ofta glad. Även om jag nog vill fokusera läran i Skriften och hur den blir förvanskad, mer än vad Du Anita kanske gör.

Om jag förstått det rätt så är både Du, Björn och Ronny ”ute på en rehabiliterings - resa”, för ”att slicka såren”, efter att ha farit illa i trosförkunnelsens spår.

Jag känner en del, som överhuvudtaget inte ville ha med Gud att göra, efter att de vaknat upp över att de blivit hjärntvättade och manipulerade.

Andra försökte ändå att läsa Bibeln, men så fort de läste så hörde de bara Ekmans röst i huvudet hur det skulle tolkas.

En del har varit rädda att de lämnat Gud när man lämnar LO, eftersom Ekman sagt att det finns inga avhoppare, bara avfällingar.

Ronny ger ju en sån klar verklighetsbeskrivning av vad en del människor gått igenom i spåren av själva trosförkunnelsens lärosystem.

Det är ”sunt att bli sjuk” av dessa läror. För det är sjuka och Bibelstridiga läror, som går utanför och utöver Skriftens Logos och bygger på ”satans rhema” till Kenyon och Hagin i deras uppenbarelser och ”Jesusmöten”,

som enligt Hain förmedlade, vad inte ens apostlarna kände till. Ngt som jag visade på utifrån deras eget material, så introducerade Ekman och Nilsson detta ”falska rhema”, in i svensk kristenhet.

Önskar Dig Anita, Björn och Ronny allt gott på denna ”resa” bort från trosförkunnelsens förförelse och att mjukt få landa i en sann umgängelse med den sanne Jesus Kristus. Det synes Ni också göra vad jag förstår. Ni har mycket att lära oss andra!

HaFo
--------------------------------------

Detta blir kanske lite off topic, men ”handsken är kastad” och Michael tog upp den och jag vill få svara på hans inlägg.

Michael citerar från Luther:

”Själv är han visserligen oskyldig, emedan han är Guds rena och obesmittade lamm, men emedan han bär världens synder, tryckes hans oskuld av hela världens synder och skuld. Alla de synder, som jag, du och vi alla gjort och komma att göra, äro Kristi egna synder, alldeles som om han själv hade begått dem.

Korteligen, vår synd måste bli Kristi egen synd, eller också måste vi förgås till evig tid. Denna sanna Kristuskännedom, som Paulus och profeterna lärt oss, ha de gudlösa sofisterna fördunklat.”- Martin Luther (från StoraGalaterbrev kommentaren 3:13)
---

HaFo:

Vill också citera mer av Luther som bättre visar på vad han menar.

Ekman söker stöd hos Luther och hänvisar bl.a. till att Luther sagt att Gud dör i Kristus.

Luther har ju också fällt följande uttalande:

"Fördenskull var det nödvändigt att han blev det som vi är, nämligen en syndare, mördare, missgärningsman. Därför skrev också Jesaja: Han blev räknad bland överträdare. Jes 53:12"
---

Men vad menar då Luther med dessa ord? Vi ser vidare vad han säger:

"Ty han är den person, som bär hela världens synder och gör tillfyllest för dem.

…vilken kallar honom Guds Lamm, som bär världens synd, talar också profeten Jesaja, då han säger: Herren kastade allas våra synder på honom.

Vi skall betrakta Kristus som den som på samma gång som han iklätt sig vårt kött och blod också därmed blivit insvept i våra synder, vår förbannelse, vår olycka och vår död, men som dödat dem genom sig själv oss till godo."
---------------------

Det blir något helt annat när man ser vad Luther menar i dess helhet, än när man bara tagit ett citat för att styrka tanken att Jesus dog människans andliga död.

Vad jag förstår så säger både Luther och jag samma sak, när jag hävdar att ingen upplösning av den sammansatta enheten i Guds person av Fader, Son och Ande sker. Och att inte heller där sker en upplösning av Kristi person (Gud och människa förenade), när syndens konsekvenser och människans andliga död läggs på Kristus.

Vad jag säger är att då ”dödar Kristus denna syndens konsekvenser” i sin person. Det detroniseras i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Han besegrar den andliga döden och lider aldrig dess nederlag (åtskilnad från Gud) i likhet med Adam. Det är vad som är vår räddning.

Luther säger inte att Kristus till sin natur, så att Han inte längre är Guds person och inte längre är Kristi person, dör människans andliga död på det sättet,

utan visar om och om igen att Han bär synderna, tillräknas synderna som kastats på Honom och allt det människan var, andligt död och åtskillnad från Gud och dess konsekvenser dödats i Kristi person, "dödat dem genom sig själv (Kristi person) oss till godo.

Luther ger en fin bild av att all syndens konsekvens kastades på Kristi person, men att Han inte fördenskull blir syndens konsekvens i sin person, andligt död, åtskild från Gud, upphör att vara Kristi person, utan att all syndens konsekvens, blir i Hans person, Kristi person, dödat.

Huvudbudskapet i 1 petr.3:18-20 är där att Gud och människa är förenade - Jesus är andligt levande genom Anden. Detta just genom att Han är Gud! --- OCH människa i sin person som Kristi person!, även vid kroppens frånskiljande och död.

Det är kroppen och blodet som är offret och inte att Jesus dör andligen - upphör att vara Jesu Kristi person och behöver pånyttfödelse för att bli Kristi person igen.

HaFo

Re: Fundering kring Logos, Rhema, helande och villfarelse

Sätter in ett inlägg som jag just gjorde på Andys blogg som hör samman med deta ämne:


-------------------

Björn:

”Betyder denna profetias bok hela bibeln, eller har vi misstolkat Johannes, han kanske bara menar den bok han skrivit, nämligen uppenbarelseboken?”

HaFo:

Kan det inte vara så att det handlar om både och? Finns det ngt som säger att Bibelns sista brev, med denna varning, inte gäller även hela ”den profetiska boken”?

En bok Bibeln, där jag vill tro att Gud, som Han säger, ”vakat över sitt Ord”, så att det vi behöver för vår räddning å Gudsgemenskap, är sammanfattat där och att all uppenbarelse eller ”Rhema” som strider mot det Ordet, är utanför och utöver det Ord (den person Ordet som var Gud), som blir oss till räddning.

Björn:

”men vad menar vi med, utanför och brevid Logos ramar?”

HaFo:

Tar några ex.

Om jag hör en röst eller tanke, eller läser ngt. som säger, att Jesus menar att vi ska hålla Toran för att vara räddade, så är det ett ”satans rhema”, eftersom det strider mot helheten av Logos.

Ingen blir frälst av att uppfylla lagen, utan genom tro på Jesus. Sen kan Guds Ande i vårt sinne och hjärta, hjälpa oss att älska och efterfölja lagen, som är bra för oss. Men det är en annan sak!


Om man i likhet med Hagin får en uppenbarelse, som inte ens enligt honom apostlarna kände till, om att Jesus måste bli allt det människan var, andligt död, skild från Gud och behövde pånyttfödelse, så vet vi att det är ett ”satans rhema”, för det stämmer inte med helheten av Logos.


Listan kunde säkert göras lång. Men jag tror att Du förstår vad jag menar med ”principen”, att utanför och brevid Logos ramar, så lurar lögnen och villfarelsen.

Ps.

Jag är så rörd över vad både Anita och Ronny framför! Jag tycker att vad Ni framför är ett starkt vittnesbörd kring hur själva trosförkunnelsen och dess utövning är vilset ute och negativt har påverkat era liv.

Låt ingen slå ned på Er i Er ”rehab. resa” bort från trosförkunnelsen till en sann kristen tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Som Anita säger så är Ronny både ärligare och mer klarsynt än många som skriver här, mitt i att han fortfarande plågas i sviterna efter tiden på LO och påverkan av trosförkunnelsen.

Det är en skam, om ngn inte lyssnar till vad Ronny framför och om man vill förneka den sanning som han förmedlar!

HaFo

Re: Fundering kring Logos, Rhema, helande och villfarelse

Fortsätter under detta "lite spretiga ämne", med 2 inlägg som jag gjorde på Andys blogg:
---

Björn, Du kan ha rätt kring att just denna speciella text om att inte lägga till eller dra bort, gäller i det sammanhanget just i Upp.

Men jag tror att det blir svårt att hitta ngt som säger att vi kan dra bort eller lägga till ngt. i den Skrift som Gud ”vakat över” och gett oss.

Jag tror inte att Jesus genom att ”skärpa lagen”, ändrade på den, utan visade på att det inte bara handlade om att ”paragrafiskt” följa ”reglementet” rent praktiskt, utan att människans sinne, känsla, förstånd och hjärta behövde vara med.

Alltså var det inför Gud inte ngt bevänt med, för den människan, om man enbart rent praktiskt avhöll sig från äktenskapsbrott, medan man i sitt sinne, hjärta, känsla och tanke begick äktenskapsbrott, genom att med åtrå se på en annans tillhörighet.

Han pekade på att lagens anda och mening, var viktigare inför Gud, så att man inte paragrafiskt stängde sitt hjärta för att göra gott eller inte om det behövdes räddade ett djur i nöd, även om man firade Sabbat.

Tror inte att Paulus ändrade på omskärelsen för det Judiska folket, men pekade på att det inte var ngt som var aktuellt för de hednakristna.

Så jag tror inte att från de ex. som Du gav går dra slutsatsen att vi kan dra bort eller lägga till från Guds Logos.

HaFo
------------------------------------------------

SÅ:

”men Guds torá som också är Yeshuas torá var det möjligt att leva efter.”

HaFo:

Menar Du SÅ, att Du i likhet med Jesus till punkt och ****** lever efter Tora och Guds lag och därmed är godkänd inför Gud?
---

Har inte funderat över vad som åsyftas här med ok. Handlar det verkligen om att det tyngsta ok som Jesus hade att bära var att uppfylla Guds lag?

Visst behöver Jesus i människans ställe uppfylla lagen, så att Gud och människa kan försonas förenas i Kristi person, då när ”Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv".

Men var det inte ett än större ok, att säga ja till Faderns vilja, Han som var jämlik med Fadern i den sammansatta enheten av Fader, Son och Ande, att ödmjuka sig som människa i Kristi person av Gud och människa förenade och låta sig behandlas som att Han, som var utan synd, behandlades som syndaren och ”blev lydig intill döden på korset”?

Var det inte ett än större ok, att låta sig bli ”en förbannelse”, alltså att låta all världens synd och den andliga döden (människans skilsmässa från Gud ) läggas på sig?
---

Och är det inte här under ”detta ok”, som undret sker som räddar människan:

att syndens konsekvenser och människans andliga död (åtskillnad från Gud), aldrig sker i den nye ställföreträdaren, utan att syndens konsekvenser och den andliga döden, övervinns, dödas, omintegörs i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet?

Är det inte också så att Han därigenom, som andligt levande, förenad med Gud, kan i människans ställe, bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Är det inte att Jesus menar att oket är milt och lätt för oss, därför att Han i vårt ställe har uppfyllt allt och genom sin inneboende Ande, ledsagar oss tillsammans med sitt Ord och de sanna kristna, som äger en sann tro på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och som Gud ser till ”blir varandra lemmar till tjänst, varning, förmaning, uppbyggelse och tröst”?

HaFo