HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Herren Jesus är Evig Sann Gud

En av Herren Guds unika kännetecken är att Han är evig, vilket följande texter från Bibeln visar:

1Mos.21:33-34

Abraham planterade en tamarisk i Beer Sheva och åkallade där Herren, den EVIGE Guden.

5Mos.33:26-27

Där uppe är urtidens Gud, hit ner når den EVIGES armar.

Ps.41:14

Lovad vare Herren, Israels Gud, från EVIGHET till EVIGHET!

Ps.90:2

Du fanns innan bergen föddes, innan jorden och världen blev till. Du är Gud från EVIGHET till EVIGHET.

Ps.93:1-2

Herren är konung! Han har klätt sig i höghet... Din tron står fast sedan urminnes tid, du är till från EVIGHET.

Ps.106:48

Lovad vare Herren, Israels Gud, från EVIGHET till EVIGHET.

Jes.26:4

Förtrösta alltid på Herren, ty Herren är en EVIG klippa.

Jes.40:28

Har du inte förstått, inte hört? Herren är en EVIG Gud, han har skapat hela jorden.

Jes.60:19-20

Solen skall inte mer vara ditt ljus om dagen och månen inte lysa dig med sitt sken. Nej, Herren skall vara ditt EVIGA ljus,

Jer.10:10

Men Herren är en verklig Gud, en levande Gud, en EVIG konung.

Hab.1:12

Du är ju till sedan URTIDEN, Herre, min Gud, min Helige, du skall aldrig dö.
----

Vad har nu dessa ord att göra med om Herren Jesus är evig och att Han är Gud?
---

Apostel Paulus skriver att Herren Jesus är evighetens konung och dessutom Gud:

1Tim1:15-17

... EVIGHETENS konung, oförgänglig, osynlig, den ende GUDEN hans är äran och härligheten i EVIGHETERS EVIGHET, amen.

Johannes inleder sitt första brev med att deklarera att Herren Jesus är det eviga livet:

1Joh1:1-3

Det som var till från begynnelsen, det vi har hört, det vi har sett med egna ögon, det vi har skådat och har tagit på med våra händer, det är vårt ärende: livets ord.

Ja, livet blev synligt, vi har sett det och vittnar om det, och vi förkunnar för er det EVIGA LIVET, som var hos Fadern och blev synligt för oss.

Johannes avslutar samma brev med att identifiera det eviga livet (Herren Jesus) som den Sanne Guden:

1Joh5:20

Vi vet också att Guds son har kommit och att han har gett oss förstånd så att vi kan känna den Sanne. Vi lever i den Sanne, i hans son Jesus Kristus. Han är den SANNE GUDEN och det eviga livet.
---

Det finns en vers i Gamla Testamentet som säger att den utlovade Messias (Herren Jesus) är evig:

Mik5:2

Men du, Betlehem Efrata, som är så liten bland Juda tusenden, från dig skall det åt mig komma en som skall härska i Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar

Denna profetia säger att den utlovade Messias (Herren Jesus) ska födas i Betlehem men att Hans ursprung är från evigheten.
---

Herren Jesus gör anspråk på att vara evig i följande verser:

Joh.6:38

Ty jag har inte KOMMIT NER FRÅN HIMMLEN för att göra vad jag själv vill...

Joh6:41-42

Judarna förargade sig över att han hade sagt: "Jag är brödet som har kommit ner från himlen",och de sade: "Är det inte Jesus, Josefs son? Vi känner ju hans far och mor. Hur kan han då säga att han har kommit ner från himlen?"

Joh6:50-51

Men brödet som kommer ner från himlen är sådant att den som äter av det inte skall dö. jag är det levande brödet som kommit ner från himmlen.

Den som äter av det brödet skall leva i evighet. Brödet jag skall ge ÄR MITT KÖTT, jag ger det för att världen skall leva.

Joh8:23-24

Han sade till dem: "Ni hör hemma här nere, JAG ÄR OVANIFRÅN. Ni tillhör denna världen, jag tillhör inte denna världen. Därför sade jag att ni skall dö i era synder. TY OM NI INTE TROR ATT JAG ÄR DEN JAG ÄR, skall ni dö i era synder."

Joh.8:58

"Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till."

Joh16:26-28

Jag kom från Fadern och trädde in i världen. Jag lämnar världen igen och går till Fadern.

Joh17:5

Förhärliga nu mig hos dig, fader, med den härlighet jag hade hos dig innan världen var till.
---

Återger även en länk, som visar på Jesu identitet enligt Toran:

http://www.answeringislam.net/svenska/kristendomen/jesuskristus/jesusenligttoran.html

HaFo

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Uppenbarelsebokens sista kapitel verserna 6-21:
Och han sade till mig:

"Dessa ord är trovärdiga och sanna, och Herren, profeternas andars Gud, har sänt sin ängel för att visa sina tjänare vad som snart måste ske."

"Och se, JAG KOMMER SNART. Salig är den som håller fast vid profetians ord i denna bok."

Se, JAG KOMMER SNART och har min lön med mig för att ge var och en efter hans gärningar. JAG ÄR A OCH O, DEN FÖRSTE OCH DEN SISTE, BEGYNNELSEN OCH ÄNDEN.

JAG JESUS har sänt min ängel för att vittna för er om allt detta i församlingarna.
----

1. Vem sände ängeln?

Vers 6 säger att Herren Gud, som är profeternas Gud, har sänt sin ängel:

Och han sade till mig: "Dessa ord är trovärdiga och sanna, och Herren, profeternas andars Gud, har sänt sin ängel för att visa sina tjänare vad som snart måste ske." (22:6)

Jämför detta med vers 16 där Herren Jesus säger att Han sände sin ängel:

Jag, Jesus, har sänt min ängel för att vittna för er om allt detta i församlingarna." (22:16)

Slutsats:

A.GudharsäntSinängel(Upp.22:6)

B.HerrenJesusharsäntSinängel(Upp.22:16)

C. Herren Jesus är Gud som har sänt ängeln

Vers 6 säger att Gud är profeternas Gud. Denne Gud identifieras så som Herren Jesus. Detta betyder att Herren Jesus även är alla profeters Gud.

2. Vem är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden?

A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden är titlar som tillskrivs Herren Gud. Titlarna betonar att Herren Gud är källan till alltet och att Han avgör alltets ändamål. Titlarna betonar alltså Herren Guds auktoritet och höghet. Se följande texter:

Jes41:4

Vem har planerat och utfört detta? Det är han som från begynnelsen kallade fram människors släkten.

Jag, HERREN, är den förste och den siste. Jag är denne Gud. (se även 44:6, 48:12)

Upp21:5-8

Han som satt på tronen sade: "Se, jag gör allting nytt." Och han sade: "Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna."

Han sade också till mig: "Det har skett. Jag är A och O, Begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag ge att dricka fritt och för intet ur källan med livets vatten. Den som segrar skall få detta i arv, och jag skall vara hans Gud, och han skall vara min son.

I Uppenbarelsebokens sista kapitel läser vi att Han som är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden ska komma snart:

Se, jag kommer snart och har min lön med mig för att ge var och en efter hans gärningar. Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. (22:12-14)

Det är Herren Jesus som pratar i ovannämnda text. För att bestyrka detta, se följande verser:

"Och se, jag kommer snart. Salig är den som håller fast vid profetians ord i denna bok." (22:7)

Han som betygar detta säger: "Ja, jag kommer snart." Amen, kom, Herre Jesus! Herren Jesu nåd vare med alla. (22:20-21)

Slutsats:

A. Gud är A och O (Jes 41:4, 44:6, 48:12, Upp 21:5-8) som ska komma snart (Upp 22:12-13)

B. Herren Jesus är A och O (Upp 22:14) som ska komma snart (Upp 22:7, 20)

C. Herren Jesus är Gud som ska komma snart.

Uppenbarelsebokens sista kapitel påvisar tydligt att Herren Jesus är Gud!

Sätter även in en länk kring den sammansatta enheten av Fader Son och Ande:

http://www.answeringislam.net/svenska/kristendomen/treenigheten.html

HaFo

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Johannes Döparen visar på att Herren Jesus är Gud
---

Lukas Evangelium inleder med att redogöra för budskapet om Johannes Döparens födelse:

Luk.1:5-17

"... Din hustru Elisabet skall föda en son åt dig, och du skall ge honom namnet Johannes.

... Och många av Israels barn skall han omvända till Herren, deras Gud. HAN SKA GÅ FRAMFÖR HONOM i Elias ande och kraft."
---

Vad menas med att Johannes Döparen går i Elias ande och kraft. Profeten Elia verkade omkring 900 f.Kr. i Israel under en tid då många israeliter övergav Herren Gud.

Hans uppdrag var att omvända dessa israeliter till Herren Gud, vilket även Johannes Döparen gjorde. Det är i denna bemärkelse som Johannes Döparen går i Elias ande och kraft.
---

Vers 17, förmedlar att Johannes Döparen ska GÅ FÖRE HERREN GUD. Detta faktum upprepas av Sakarias i samband med Johannes Döparens omskärelse:

Luk.1:67-79

"Och du, barn, skall kallas den Högstes profet. TY DU SKA GÅ FÖRE HERREN OCH BANNA VÄG FÖR HONOM."

Johannes Döparen ska gå före och bana väg för Herren Gud som nu besöker Sitt folk för att frälsa dem.

---

Detta finns även förutsagt i Gamla Testamentet:

Jes.40:1-5

En röst ropar i öknen: "Bered väg för HERREN, bana en jämn väg i ödemarken för vår Gud."
---

Jesaja förutsäger att en röst, nämligen Johannes Döparen, ska gå före och bana väg för Herren Gud som ska komma med försoning.

Även Malaki förutsäger att Johannes Döparen ska bereda vägen för Herren Gud:

Mal.3:1

"Se, jag skall sända min budbärare och han skall BEREDA VÄGEN FÖR MIG. Och den Herre som ni söker skall plötsligt komma till sitt tempel, förbundets ängel som ni längtar efter."

----

NT förklarar vidare att Johannes Döparen gick före och banade väg för Herren Jesus Kristus – den uppenbarade Guden i köttet – som skulle frälsa världen:

Matt.3:1-12

Vid den tiden trädde Johannes Döparen fram och predikade i Judeens öken och sade:

"Omvänd er, ty himmelriket är nära." Om honom heter det hos profeten Jesaja: En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör stigarna raka för honom!...

... den som kommer efter mig är starkare än jag. Jag är inte ens värd att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld. Han har sin kastskovel i handen och skall rensa sin tröskplats och samla sitt vete i logen, men agnarna skall han bränna upp.
---

Mark1:3-8

"En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör stigarna raka för honom!"

Johannes Döparen trädde fram i öknen och förkunnade omvändelsens dop till syndernas förlåtelse...

... Han förkunnade: "Efter mig kommer den som är starkare än jag, och jag är inte ens värd att böja mig ner och knyta upp hans sandalremmar. Jag döper er med vatten, men han skall döpa er i den helige Ande."
---

Joh.1:1,14-17

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud… Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.

Johannes vittnar om honom och ropar: "Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig är före mig, ." Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus.
---

Joh.1:19-28

Han svarade med profeten Jesajas ord: "Jag är rösten som ropar i öknen: Gör vägen rak för Herren!"...

... "Jag döper i vatten. Men mitt ibland er står en som ni inte känner, han som kommer efter mig. Jag är inte värd att knyta upp remmen på hans sandaler."
---

I följande text upprepas och tydliggörs att Johannes Döparen vittnade om Herren Jesus samt att Johannes Döparen skulle gå framför Herren Jesus – den uppenbarade Guden – som kommer från himlen och är över alla:

Joh.3:22-31

De gick till Johannes och sade: "Rabbi, han som var hos dig på andra sidan Jordan och SOM DU VITTNADE OM, han döper och alla går till honom."

Johannes svarade: "Ingen människa kan ta emot något utan att det ges henne från himlen. Ni kan själva vittna om att jag sade: Jag är inte Messias. JAG ÄR SÄND FRAMFÖR HONOM...

...Den SOM KOMMER OVANIFRÅN är över alla (=GUD). Den som kommer från jorden är av jorden (EN MÄNNISKA), och av jorden talar han. Den som kommer från himlen är över alla."
---

Även Herren Jesus bekräftar att Johannes Döparen vittnade om Honom:

Joh.5:32-33

Det är en annan som vittnar om mig, och jag vet att hans vittnesbörd om mig är sant. Ni har sänt bud till Johannes, och han har vittnat för sanningen.
---

Herren Jesus är alltså Herren Gud som Profeten Jesaja förutsade skulle uppenbaras och frälsa Sitt folk och Johannes Döparen är rösten som skulle gå före och bana vägen för Herren Jesus, den uppenbarade Guden!
---

Profeten Jesaja skriver även att den uppenbarade Guden ska fungera som en Herde som tar sig an Sina lamm:

Jes.40:10-11

Ja, Herren, HERREN kommer med makt, hans arm visar sin makt. Se, han har med sig sin lön, hans segerbyte går framför honom. Han för sin hjord i bet som en herde, han samlar lammen i sina armar, han bär dem i sin famn. Sakta för han moderfåren fram.
---

Herren Jesus säger att Han är Herden som älskar Sina lamm och ger Sitt liv för dem:

Joh.10:11-16

Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Den som är lejd och inte är en herde med egna får, han överger fåren och flyr, när han ser vargen komma. Och vargen river dem och skingrar hjorden. Den som är lejd bryr sig inte om fåren.

Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känner mig,
---

Herren Jesus är den uppenbarade Guden, som kom för att ta Sig an mänskligheten och frälsa den, likt en Herde som tar sig an Sina lamm och ger Sitt liv för att bevara dem.

Johannes Döparen sändes för att bereda vägen för Herren Jesus, rättare sagt för att fungera som ett vittne för Herren Jesus verksamhet och Gudomlighet.

Detta skedde i enlighet med Profeterna Jesajas och Malakis förutsägelser.

HaFo

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Herren Jesus är Skaparen

Bibeln säger upprepande gånger att Herren Gud ensam skapade himmel, jord och allt vad som finns däri.

Herren Gud ensam är Skaparen och därför bör endast Han tillbes, prisas, äras och upphöjas:

1Mos.1:1,21,25,27

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord... Gud skapade de stora havsdjuren och alla olika arter av levande varelser som vattnet myllrar och vimlar av och alla olika arter av fåglar.

Och Gud såg att det var gott... Gud gjorde de olika arterna av vilda djur, boskap och markens kräldjur. Och Gud såg att det var gott...Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem.

Neh.9:5-6

Du, Herre, är den ende. Himlen har du gjort, himlarnas himmel och hela dess härskara, jorden och allt som lever där, haven och allt som finns i dem. Du är den som ger liv åt allt.

Ps.33:8-9

Må hela jorden bäva inför Herren, alla som bor där frukta honom. Han talade och allt blev till, han befallde och det skedde.

Ps. 95:1-7

Hans är havet, som han har gjort, och fasta landet, som hans händer format. Kom, låt oss falla ner och tillbe, knäböja inför Herren, vår skapare, ty han är vår Gud

Jes.37:14-16

Hiskia tog emot brevet av sändebuden och läste det. Sedan gick han till Herrens hus och bredde ut det inför Herren och bad:

"Herre Sebaot, Israels Gud, du som tronar på keruberna, du ensam är Gud och råder över alla riken på jorden. Du har gjort himmel och jord."

Jes.40:25-28

Med vem vill ni jämföra mig, vem är min like? säger den Helige. Lyft blicken mot skyn och se: Vem har skapat allt detta?...

... Herren är en evig Gud, han har skapat hela jorden.

Jes.43:1,10-15

Ingen gud har blivit till före mig, ingen skall komma efter mig. Jag, jag är Herren, ingen annan än jag kan ge räddning. Jag är Herren, er Helige, Israels SKAPARE, er konung.

Jes.44:1-2,6-7,23-24

Så säger Herren, din SKAPARE, han som formade dig i moderlivet, han som hjälper dig...

... Jag är den förste, jag är den siste. Det finns ingen annan Gud än jag.
---

Herren Gud är ensam Skaparen och bör därför ensam äras. Notera följande texter från Jesaja som betonar att Gud inte delar denna ära med någon:
---

Jes.42:5-8

Så säger Gud, Herren, han som har skapat himlen och spänt upp den

...JAG DELAR INTE MIN ÄRA MED NÅGON.
---

Även Nya Testamentet säger att Herren Gud skapade alltet och bör därför tillbes och äras:

Apg.17:22-24

Det som ni alltså dyrkar utan att känna till, det är vad jag förkunnar för er. Gud som har skapat världen och allt den rymmer, han som är herre över himmel och jord, bor inte i tempel som är byggda av människohand."

Ef.:8-9

Jag, den allra obetydligaste av alla heliga, har fått denna nåd: att ge hedningarna budskapet om den outgrundliga rikedom som finns i Kristus och att upplysa alla om planen med den hemlighet som från världens början varit dold hos Gud, som har skapat allt.

Heb.3:4

Varje hus har en byggmästare, men den som har byggt allt är Gud.

Upp.4:11

Du, vår Herre och Gud, är värdig att ta emot härligheten och äran och makten. Ty du har skapat världen, och genom din vilja blev den till och skapades den.

Upp.14:6-7

"Frukta Gud och ge honom er hyllning, ty stunden för hans dom är inne. Tillbe honom som har skapat himlen och jorden och havet och vattenkällorna."
---

Nu till vad NT säger om Herren Jesus Kristus

Joh.1:1-3,10-12,14,18

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till...

... Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom...

Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning...

... Ingen har någonsin sett Gud. Den ende Sonen, själv Gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.
----

Texten säger att Herren Jesus är alltets Skapare, vilket förklarar varför Johannes identifierar Honom som Gud och jämlik Fadern.

Notera även att texten säger att Herren Jesus kom till det som var Hans, vilket återigen visar att Han äger allt.

Se även följande text där Herren Jesus Själv säger att Han äger allting tillsammans med Gud Fadern:

Joh.17:10-11

ALLT MITT ÄR DITT OCH ALLT DITT ÄR MITT, och jag har förhärligats genom dem. Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen och jag kommer till dig.

Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, LIKSOM VI ÄR ETT.

Detta förklarar vidare varför Herren Jesus säger att man ska ära Honom liksom man ärar Gud Fadern:

Joh.5:21-23

Ty liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger också Sonen liv åt vem han vill. Och Fadern dömer ingen utan har helt överlåtit domen åt Sonen, för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern.

Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.

Herren Jesus kräver alltså att få samma ära som bör ges åt Gud Fadern. Ha i minne att Gud inte delar Sin ära med någon enligt följande texter:

Jes.42:8

Jag är Herren, detta är mitt namn. Jag delar inte min ära med någon, inte min berömmelse med gudabilder.

Jes.48:11

För min skull, för min egen skull handlar jag mitt namn skall inte vanhelgas. Jag delar inte min ära med någon.

Detta demonstrerar att Herren Jesus delar samma Väsen som Gud Fadern och är Honom jämlik.

Herren Jesus är Skaparen, delar samma ära som Gud Fadern och tillbes därför av allt skapat:

Fil.2:6-11

Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors.

Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära.

Samma uppmaning finner vi i Gamla Testamentet, tillskrivet Gud Fadern:

Jes.45:23

Jag svär vid mig själv, det jag säger är sant, mitt ord står fast: För mig skall alla böja knä, alla skall svära mig trohet.

Detta visar återigen att Herren Jesus är Skaparen tillsammans med Gud Fadern och de delar samma Väsen och därför samma ära.

I Uppenbarelsebokens femte kapitel läser vi att hela skapelsen ger Herren Jesus samma upphöjelser som Gud Fadern. I relation till detta faller de äldste och tillber Herren Jesus och Gud Fadern:

Upp.5:11-14

Lammet (Herren Jesus) som blev slaktat är värdigt att ta emot makten och få rikedom och vishet och styrka och ära och härlighet och lovsång.

Och ALLT SKAPAT i himlen och på jorden och under jorden och på havet och allt som finns där hörde jag säga: Den som sitter på tronen, honom och Lammet tillhör lovsången och äran och härligheten och väldet i evigheters evighet. Och de fyra varelserna sade: "Amen." Och de äldste föll ner och TILLBAD.

Herren Jesus är Skaparen och mottar därför tillbedjan, pris, ära och upphöjelse.

Se även följande texter från Nya Testamentet som säger att Herren Jesus är Skaparen:

1Kor.8:5-6

...så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken ALLT ÄR TILL och genom vilken VI ÄR TILL.

Kol.1:15-17

Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. Han finns före allting, och allting hålls samman i honom.

Heb.1:1-2

Många gånger och på många sätt talade Gud i forna tider till våra fäder genom profeterna, men nu vid denna tidens slut har han talat till oss genom sin son, som han har insatt till att ärva allting liksom han också har skapat världen genom honom.

Heb.1:10-12

Och: Du, Herre, lade i tidens början jordens grund, och himlarna är dina händers verk. De skall förgås, men du förblir. De skall alla nötas ut som en mantel, du skall rulla ihop dem som en klädnad, ja, som en mantel skall de bytas ut. Men du är densamme, dina år har inget slut.

Denna text tillskrivs Herren Gud i följande Psalm:

Ps.102:26-28

En gång lade du jordens grund, och himlen är ett verk av din hand. De skall förgås, men du består, de är plagg som slits ut, du byter ut dem som kläder och de är borta. Men du är densamme, dina år har inget slut.

Herren Jesus är Skaparen och äger allting. Detta förklarar varför Han tillbes, prisas, äras och upphöjs.

HaFo

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Herren Jesus Kristus är fullkomlig Gud som blev en fullkomlig människa

Kol.2:6-9

Låt ingen göra er till fångar i de tomma och bedrägliga vishetsläror som bygger på mänskliga traditioner och kosmiska makter och inte på Kristus.

Ty i honom har HELA den Gudomliga fullheten förkroppsligats och tagit sin boning.
---

Hela den Gudomliga fullheten (All fullhet = Gud) har tagit boning i en människokropp. Herren Jesus är med andra ord fullkomlig Gud som har blivit människa.

Herren Jesus är inte en mindre gud eller delvis gud, utan fullkomlig Gud.

1Tim.3:16

Och erkänt stor är vår religions hemlighet: Han uppenbarades som jordiska varelse (sarx), rättfärdigades som andlig, skådades av änglarna, förkunnades bland hedningarna, vann tro i världen och togs upp i härligheten.

Det grekiska ordet "sarx" betonar att Herren Jesus tog på sig en mänsklig natur, lik vår natur, men syndade aldrig (Joh 8:46; Heb 4:15; 1 Pet 2:22; 1 Joh 3:5).

Herren Jesus är alltså fullkomlig Gud som blev fullkomlig människa, vilket perfekt överensstämmer med Johannes prolog:

Joh.1:1-3,10-14

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud.

Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till...

Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom.

Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud.

Och Ordet blev MÄNNISKA (Kai ho Lógos SARX egéneto) och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.

Ordet (Herren Jesus) fanns och existerade med Gud Fadern allt sedan begynnelsen. Johannes säger vidare att "Ordet var Gud".

Ordet är Gudomligt och besitter alla de egenskaper som endast Gud kan ha. Därför skriver han att "Ordet var Gud".

I samma text framgår att Herren Jesus är skaparen av alltet, vilket igen påvisar att Herren Jesus är Gud. Notera även att lärjungen säger att Herren Jesus tog boning i en mänsklig kropp.

Herren Jesus är alltså fullkomlig Gud och fullkomlig Människa:

Herren Jesus är Sann Gud:

Han kallas Gud (Joh 20:28; Rom 9:3-5;2 Pet 1:1)

Han kallas Guds Son (Mark 1:1) [När termen Guds Son tillskrivs Herren Jesus betonar den Hans jämlikhet med Fadern (Joh 5:18)]

Han tillbes (Matt 2:1-2; 15:21-25; 20:20; Mark 5:6; 15:19; Luk 24:52; Apg 7:59)

Han är Herre över Sabbaten (Matt 12:8; Mark 2:28) [Endast Gud är Herre över Sabbaten (2 Mos 20:10; 3 Mos 23:3)]

Han är syndfri (Joh 8:46; Heb 4:15; 1 Pet 2:22)

Han vet allt (Joh 16:30; 21:17)

Han ger evigt liv (Joh 10:28)

Han förlåter synd (Mark 2:5)
----------------------

Herren Jesus är Sann Människa

Han kallar Fadern för sin Gud (Joh 20:17)

Han kallas man (Mark 15:39; Joh 19:5)

Han har kött och ben (Luke 24:39)

Han växer i visdom (Luke 2:40, 52)

Han vet inte när domedagen är (Matt 24:36; Mark 13:32)

Han gråter och känner ängslan (Matt 26:37;Luk 19:41)

Han äter (Matt 11:19

Han dog (Rom 5:8)

Han är medlaren mellan Gud och människa, en människa.

Men samtidigt Gud, när ”Gud är i Kristus och försonar människan med sig själv”.

Kristi person är Gud och människa förenade, som i sin person vinner seger som människans ställföreträdare, över syndens konsekvenser och den andliga döden (åtskillnaden från Gud) i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och som därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Därför kan Han också kroppsligen uppstå, eftersom Han hela tiden är Gud och människa förenade ”Guds fullhet lekamligen” – andligt levande.

HaFo

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Herren Jesus Allhärskaren är allvetande och allestädes närvarande

Bibeln säger att Gud är "allvetande" och "allestädes närvarande", men säger även samma sak om Herren Jesus.
---

Ps.139:1-10

Herre, du rannsakar mig och känner mig. Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker. Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt jag gör.

Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand. Den kunskapen är för djup för mig, den övergår mitt förstånd.

Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där. Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet, skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand.
---

Gud vet allt och Han kan verka överallt. Dessa egenskaper ägs även av Herren Jesus. Han är "allvetande" och "allestädes närvarande".

Joh.16:25-31

Jag kom från Fadern och trädde in i världen. Jag lämnar världen igen och går till Fadern. Lärjungarna sade: Nu talar du med klara ord och inte i bilder. Nu vet vi att DU VET ALLT, du behöver inte höra någon fråga dig. Därför tror vi att du kommer från Gud. Jesus svarade: NU TROR NI.

Joh.21:15-17

Petrus blev bedrövad när Jesus för tredje gången frågade: Har du mig kär? och han svarade: "Herre, DU VET ALLT; du vet att jag har dig kär.

Joh.2:23-25

Men själv anförtrodde sig Jesus inte åt dem, eftersom han KÄNDE dem alla och inte behövde höra någon vittna om människan. Han visste av SIG SJÄLV vad som FANNS i människan.

Mark.2:1-8

Nu satt där några skriftlärda, och DE TÄNKTE för sig själva: Hur kan han tala så? Han hädar ju. Vem kan förlåta synder UTOM GUD? Jesus förstod i sin ande VAD DE TÄNKTE och sade till dem: Hur kan ni TÄNKA SÅ I ERA HJÄRTAN?
---

Dessa skriftlärda var medvetna om att endast Gud kan förlåta synder (Ps 103:3). Även detta påvisar att Herren Jesus gjorde anspråk på att vara Gud.

Men det intressanta är även att Herren Jesus visste vad de tänkte. Herren Jesus vet alltså vad som finns i människors tankar och hjärtan.

Apg.1:21-26

Och man bad: Herre, DU SOM KÄNNER ALLAS HJÄRTAN, visa oss...

Upp.2:18-23

Så säger Guds son, han som har ögon som eldslågor, och hans fötter liknar gyllene brons. Jag känner dina gärningar...

... Och alla församlingarna skall förstå att JAG är den som RANNSAKAR NJURAR OCH HJÄRTAN och som skall ge var och en av er vad hans gärningar är värda.

Joh.11:11-15

Efter att ha sagt detta fortsatte han: "Vår vän Lasaros sover, men jag går dit för att väcka honom."

Då sade lärjungarna: "Herre, sover han, så blir han frisk." Jesus hade talat om hans DÖD, men de trodde att han menade vanlig sömn.

Då sade Jesus rent ut till dem: "Lasaros är DÖD. Och för er skull, för att ni skall tro, är jag glad att jag inte var där. Men låt oss nu gå till honom."

Jesus visste alltså att Lasaros hade dött utan att någon hade sagt det till Honom.

Jesus visste även att lärjungen Petrus skulle förneka Honom tre gånger:

Matt 26:30-35

Petrus svarade honom: "Även om alla andra kommer på fall för din skull, så skall då jag aldrig komma på fall." Men Jesus sade: "Sannerligen, i natt innan tuppen gal skall du ha förnekat mig tre gånger."

Matt.28:18-20

"Och JAG är med er ALLA dagar till TIDENS SLUT."

Herren Jesus är med alla till tidens slut. Hur kan Han vara det om Han inte är "allestädes närvarande"?

Matt.1:18-23

Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet IMMANUEL (det betyder: GUD MED OSS).

Matt.18:19-20

Ty där TVÅ eller tre är samlade i MITT namn är JAG mitt ibland dem.

Joh.14:23

Jesus svarade: Om någon älskar mig bevarar han mitt ord, och min fader skall älska honom, och VI skall komma till honom och stanna hos honom.

Jesus säger att Han och Fadern ska komma till den som älskar Jesus för att vara med och stanna hos denne.
Denna vers påvisar alltså att Herren Jesus precis som Fadern är "allestädes närvarande".

Gal.2:19-20

Jag har ju genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag har blivit korsfäst med Kristus, men jag lever, fast inte längre jag själv, det är Kristus som lever i mig.

Kol.3:9-11

Nej, Kristus blir allt och i ALLA.

Upp.1:7-8

Se, HAN KOMMER med molnen, och varje öga skall se honom, också de som har genomborrat honom, och alla jordens stammar skall brista ut i klagan för hans skull. Ja, amen. Jag är A och O, säger Herren GUD, han som är och som var och som KOMMER, ALLHÄRSKAREN.

HaFo

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Herren Jesus äger Guds ädelhetstitlar

Guds ädelhetstitlar, tillskrivs Herren Jesus, men kan samtidigt endast ägas av Gud. Detta demonstrerar att Herren Jesus är Gud.

1. Upphöjningen – Man ska upphöja Herren Jesus som man upphöjer Gud

Skriften säger att all upphöjning ska för evigt ges åt Gud:

1Krön.29:10-11

Dig, Herre, tillhör storhet och makt och härlighet och glans och majestät, ja, allt i himlen och på jorden. Ditt är riket, Herre, och du är den upphöjde härskaren över allting.

Fil.4:20

Härligheten tillhör vår Gud och fader i evigheters evighet.

Jes.42:8

Jag är Herren, detta är mitt namn. Jag delar inte min ära med någon.
----

Dock så framgår att Skriften tillskriver Herren Jesus all ära och härlighet i evighet:

Joh.5:21-23

Ty liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger också Sonen liv åt vem han vill. Och Fadern dömer ingen utan har helt överlåtit domen åt Sonen, för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern.
Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.

Heb.13:20-21

Må han låta det som behagar honom förverkligas i oss genom Jesus Kristus. Hans är härligheten i evigheters evighet.

2Pet.3:18

Väx till i nåd och i kunskap om vår herre och frälsare Jesus Kristus. Hans är härligheten, nu och till evighetens dag.
---

Uppenbarelseboken tillskriver Gud Fadern och Lammet (Herren Jesus) upphöjelse på ett unikt sätt:

Upphöjning Fadern:

Värdighet (axios) 4:11

Lovsång (eulogia) 5:13; 7:12

Ära (time) 4:9, 11; 5:13; 7:12

Härlighet (doxa) 4:9, 11; 5:13; 7:12; 19:1

Herravälde (kratos) 5:13

Makten (dunamis) 4:11; 7:12; 19:1

Styrka (ischus) 7:12

Rikedom (ploutos) 1 Krön 29:12

Visdom (sophia) 7:12

Frälsningen (soteria) 7:10; 19:1
------------------------------------------------

Upphöjning Lammet:

Värdighet (axios) 5:9, 12

Lovsång (eulogia) 5:12, 13

Ära (time) 5:12, 13

Härlighet (doxa) 1:6; 5:12, 13

Herravälde (kratos) 1:6; 5:13

Makten (dunamis) 5:12

Styrka (ischus) 5:12

Rikedom (ploutos) 5:12

Visdom (sophia) 5:12

Frälsningen (soteria) 7:10
------------------------------------------------------

2. Tillbedjan – Man ska dyrka Herren Jesus som man dyrkar Gud

Skriften säger att man endast ska tillbe Gud:

2Mos.20:1-6

Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren din Gud…

Ps.95:6-7

Kom, låt oss falla ner och tillbe, knäböja inför Herren, vår skapare, ty han är vår Gud
------------------

Mat.4:8-10

Allt detta vill jag ge dig, om du faller ner och tillber mig . Då sade Jesus till honom: Gå bort, Satan! Ty det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe och endast honom skall du tjäna.

Skriften förbjuder även att man ska tillbe någon såsom man tillber Gud (Apg 10:25-26; 14:8-18).

Inte heller änglar ska man tillbe såsom man tillber Gud (Upp 19:9-10; 22:8-9).
----

Och dock:

Herren Jesus mottar samma tillbedjan som ges Gud:

Upp.5:1-14

Se, han har segrat, lejonet av Juda stam, skottet från Davids rot. Han kan öppna boken med dess sju sigill. Och jag såg att mitt för tronen och de fyra varelserna och mitt för de äldste stod ett lamm, och det såg ut att ha blivit slaktat.

Det hade sju horn och sju ögon, som är Guds sju andar som har sänts ut över hela jorden. Det gick fram och tog boken ur högra handen på honom som satt på tronen.

Och de sjöng en ny sång: Du är värdig att ta boken och bryta dess sigill, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du friköpt åt Gud människor av alla stammar och språk och länder och folk.

... och de sade med hög röst: Lammet som blev slaktat är värdigt att ta emot makten och få rikedom och vishet och styrka och ära och härlighet och lovsång.

Och ALLT skapat i himlen och på jorden och under jorden och på havet och allt som finns där hörde jag säga:

DEN SOM SITTER PÅ TRONEN, HONOM OCH LAMMET TILLHÖR lovsången och äran och härligheten och väldet i evigheters evighet. Och de fyra varelserna sade: "Amen." Och de ÄLDSTE FÖLL NER OCH TILLBAD
----

I följande verser kan vi läsa att Herren Jesus mottar "proskuneo – tillbedjan som Gud":

Matt 2:1-11; 8:1-3; 9:18; 14:26-34; 15:21-25; 20:20; 28:8-10; 28:16-20; Mark 5:6; 15:19; Luk 24:52; Joh 9:38.

Skriften säger även att alla änglar tillber Herren Jesus:

Heb.1:6

Och när han låter den Förstfödde träda in i världen, säger han också: Alla Guds änglar skall tillbe honom (proskuneo auto).
----

3. Bönen – Man ska be till Herren Jesus som man ber till Gud

Skriften säger att man endast ska vända sig till Gud i sina böner:

Ps.65:2-5

Lovsång tillkommer dig, o Gud, på Sion. Vi infriar våra löften till dig, du som hör bön.

Jes.45:20-22

Det finns ingen annan Gud än jag, ingen trofast Gud som hjälper utom jag. Vänd er till mig, folk från hela jorden, så skall ni bli hjälpta. Jag är Gud, ingen annan finns.
----

Ock dock:

Herren Jesus säger att man ska be i Hans Namn:

Joh.14:12-14

Ty jag går till Fadern, och vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra, så att Fadern blir förhärligad genom Sonen. Om ni ber om något i mitt namn skall jag göra det.

Stefanos bad till Herren Jesus som man ber till Gud:

Apg.7:59-60

Så stenade de Stefanus, under det att han bad: "Herre Jesus, tag emot min ande." Sedan föll han på knä och bad med hög röst: "Herre, ställ dem inte till svars för denna synd."

Paulus ber till Herren Jesus för att bli av med en sjukdom:

2Kor.12:8-10

Tre gånger har jag bett Herren att den skall lämna mig i fred. Men han svarade: "Min nåd är allt du behöver." Ja, i svagheten blir kraften störst. Därför vill jag helst skryta med min svaghet, så att Kristi kraft kan omsluta mig.

Nya Testamentet säger att den som åkallar Herren Jesus Namn blir hörd och räddad:

1Kor.1:1-2

till dem som helgats genom Kristus Jesus och kallats att vara heliga tillsammans med alla dem på varje plats som åkallar vår herre Jesu Kristi namn, deras och vår herre.

Rom.10:9-13

Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre...
... Skriften säger ju: Ingen som tror på honom skall stå där med skam. Det är ingen skillnad på jude och grek; alla har samme herre, och han ger av sin rikedom åt alla som åkallar honom. Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.

Jämför med GT:

Ps.116:4

Jag åkallade Herren: Herre, rädda mitt liv!

Joel2:32

Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.

Apg.2:16-21

Solen skall vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och strålande. Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.
---------

4. Lovsången - Man ska lovsjunga Herren Jesus som man lovsjunger Gud

2Mos15:1

Då sjöng Mose och israeliterna denna lovsång till Herren: Jag sjunger till Herrens ära: stor är hans höghet och makt.

Jer.4:2

Då skall du svära vid Herren uppriktigt, rätt och ärligt, och folken skall välsigna sig med hans namn och lovsjunga honom.

(Se även: 1 Krön 16:23; Ps 7:17; 9:11; 92:1; 95:1; 96:2; 104:33; Jes 42:10)

Och dock:

Skriften säger att vi ska lovsjunga Herren Jesus:

Ef.5:18-20

låt er uppfyllas av ande och tala till varandra med psalmer och hymner och andlig sång. Sjung och spela för Herren av hela ert hjärta, och tacka alltid vår Gud och fader för allt i vår herre Jesu Kristi namn.
----

Det finns en Psalm i Gamla Testamentet som är riktad till Gud:

Ps.8:1-3

Herre, vår härskare, väldigt är ditt namn över hela jorden. Jag vill besjunga din himmelska prakt med ett barns, ett dibarns mun. Du har rest ett värn mot dina fiender för att betvinga ovän och hämnare.

Det som är intressant är att Herren Jesus riktar denna Psalm till sig själv:

Matt.21:12-17

Det står skrivet: Mitt hus skall kallas ett bönens hus. Men ni gör det till ett rövarnäste. Blinda och lytta kom fram till honom i templet, och han botade dem. När översteprästerna och de skriftlärda såg allt det märkliga han gjorde och hörde hur barnen ropade i templet: "Hosianna Davids son", blev de förargade och sade till honom:

Hör du vad de säger? Jesus svarade: Ja, har ni aldrig läst orden: Barns och spädbarns rop har du gjort till en lovsång åt dig?
-----

5. Tron – Man ska tro på Herren Jesus som man tror på Gud

Skriften lär oss att vi ska tro på Herren Gud och då blir vi rättfärdiga. Abraham är ett exempel:

1Mos.15:6

Abram trodde Herren, och därför räknade Herren honom som rättfärdig.

Att tro på Herren Gud är även att förlita sig på Honom i allt:

Ps.33:4

Herrens ord är att lita på, han handlar alltid trofast.

Jes.43:10-11

Ingen gud har blivit till före mig, ingen skall komma efter mig. Jag, jag är Herren, ingen annan än jag kan ge räddning.

Även Herren Jesus säger att man ska tro och lita på Gud:

Mark.11:22

Jesus sade till dem: Ni skall tro på Gud.

---

Och dock:

Skriften lär oss samtidigt att vi ska tro och lita på Herren Jesus Namn:

Matt.9:27-31

Jesus frågade: "Tror ni att JAG KAN hjälpa er?" De svarade: "Ja, herre." Då rörde han vid deras ögon och sade: "Ni tror, och det skall ske." Och deras ögon öppnades.

Jesus frågar de blinda om de tror på Honom. Kristus frågar inte om de tror på Gud Fader, utan om de tror på Honom. Nya Testamentet säger tydligt att man ska tro, lita och få räddning genom Herren Jesus Namn:

Joh.1:11-13

Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom. Men åt dem som tog emot honom gav HAN rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på HANS namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud.

Joh.20:30-31

Men dessa har upptecknats för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds son, och för att ni genom att tro skall ha liv i hans namn.

1Joh.3:23

Och detta är hans bud: att vi skall tro på hans son Jesu Kristi namn

1Joh.5:10-13

Detta skriver jag till er som tror på Guds sons namn, för att ni skall veta att ni har evigt liv.

Luk.24:46-47

Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn

Petrus säger:

Apg.10:42-42

Om honom vittnar alla profeterna att var och en som tror på honom får syndernas förlåtelse genom hans namn. (Se även: Apg 16:31; 20:21, 24:24; 26:18)

Paulus skriver:

Rom.10:9-13

Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad...

...Ingen som tror på honom skall stå där med skam. Det är ingen skillnad på jude och grek; alla har samme herre, och han ger av sin rikedom åt alla som åkallar honom. Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.
----

Att tro på Herren Jesus Namn (NAMNET ÄR ETT UTTRYCK FÖR VEM MAN ÄR ”GUD MED OSS” – GUD OCH MÄNNISKA FÖRENADE!) betyder inte att man endast ska tro att Han är ett sändebud, utan livet, sanningen och vägen, att Han inte bara av Gud ”blivit gjord” till, och ”given” ngt. utan att Han faktiskt i sig själv ÄR HERREN, SOM VAR ”ORDET SOM VAR GUD, SOM VART KÖTT/MÄNNISKA”.

Joh.6:35

Jesus svarade: Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.

Joh.11:25-26

Då sade Jesus till henne: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö.

Vem är uppståndelsen och livet i sin egen person, om inte Gud själv!!

Man slutar inte tro på Fadern om vi tror på Herren Jesus. Detta för att Fadern ,Sonen och Anden i den sammansatta enheten i Guds person, delar samma Väsen.

Den som tror på Sonen han tror på Fadern, för de är ett. Jesus säger om denna intima enhet i Joh. Kap. 17:

”Jag i Dig och Du i mig”. Mer förenade kan man knappast bli och samtidigt vara åtskilda, än att man är i varandra.

Joh.5:24-25

Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och TROR PÅ HONOM som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet. Sannerligen, jag säger er: den stund kommer, ja, den är redan här, då de döda skall höra Guds sons röst och de som hör den skall få liv.

Joh.12:44-45

Jesus ropade: Den som tror på mig, han tror inte på mig utan på honom som har sänt mig, och den som ser mig, HAN SER HONOM, som har sänt mig.
---

Sändaren och den som blev sänd är alltså fullständigt förenade, så att de är ett, samtidigt som de utgör ett Du, jag, vi (”vi – Fadern och Sonen, ska komma till honom” – den troende i en sammansatt enhet, där detta skeende även omtalas som att då bli född av Guds Ande utifrån denna sammansatta enhet av Fader, Son och Ande i Guds person – Jag är Herren, Herren är en.

Detta förklarar slutligen varför Herren Jesus säger:

Joh.14:1-2

Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig.

Att tro på Sonen är detsamma som att tro på densamma personen: Gud.
----

6. Fruktan – Man ska frukta Herren Jesus som man fruktar Gud

Skriften säger att man endast ska frukta Gud:

2Mos.15:11

Vem är som du bland gudarna, Herre? Vem är som du, majestätisk och helig, värdig fruktan och lovsång...

5Mos.6:13

Herren, din Gud, skall du frukta, honom skall du tjäna, och vid hans namn skall du svära.
---

Detta för att Han ska döma mänskligheten:

5Mos.1:16-17

Frukta ingen människa, ty domen är Guds.

Och dock!

Enligt Nya Testamentet ska man frukta Herren Jesus för att Han ska döma oss:

2Kor.5:10-11

Ty alla skall vi stå inför Kristi domstol, sådana vi är, och där skall var och en få igen för vad han har gjort under sitt jordiska liv, gott som ont. Jag vet alltså vad fruktan för Herren är...

Kol.3:22-25

det är Herren som skall ge er belöningen, er del av arvet. Kristus är er herre, och ni skall tjäna honom.
----

7. Tjänsten – Man ska tjäna Herren Jesus som man tjänar Gud

Herren Jesus tydliggör att Skriften säger att man endast ska tjäna (latreuo) Gud:

Matt.4:8-10

Allt detta vill jag ge dig, om du faller ner och tillber mig. Då sade Jesus till honom: Gå bort, Satan! Ty det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe och endast honom skall du tjäna (kai auto mono latreuseis).

Herren Jesus åkallar 5 Mos 6:13 och 5 Mos 10:20, om att vi ska tillbe Gud.

Och dock!

Nya Testamentet säger att man ska tjäna (latreuo) Herren Jesus och Fadern:

Upp.22:1-5

Guds och Lammets tron skall stå i staden, och hans tjänare skall tjäna honom.
---

Herren Jesus är Gud och jämlik Fadern i Guds sammansatta enhet av Fader, Son och Ande i Guds enda person av : Jag är Herren, Herren är en!

Gåtor för de som inte i Andens ljus över Ordet fått tag på vem Jesus ÄR!! Och som därmed även inte bara förnekar att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt, utan därmed också trampar förbundsblodet under sina fötter som orent och ser inte betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

HaFo

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Messias är Gudomlig enligt Gamla Testamentet

Ordet "Messias" är hebreiskt och betyder "den Smorde", vilket på grekiska blir "Kristus".

Markus Evangelium börjar med att deklarerar att Jesus är Kristus:

Mark.1:1

Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son.
Petrus bekänner att Herren Jesus är Kristus:

Matt.6:13-16

"Vem säger människorna att Människosonen är?" De svarade: "Somliga säger Johannes döparen, men andra säger Elia och andra Jeremia eller någon profet." - "Och ni", frågade han, "vem säger ni att jag är?" Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens son." Då sade Jesus till honom: "Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig, utan min fader i himlen. (se även Mark 8:27-30; Luk 9:18-21)

Även Andreas, Petrus bror, bekänner att Jesus är Kristus:

Joh.1:35-41

När Jesus kom gående såg Johannes på honom och sade: "Där är Guds lamm." ... Andreas, Simon Petrus bror, var en av de två som hade hört Johannes ord och följt med Jesus. Han träffade först sin bror, Simon, och sade till honom: "Vi har funnit Messias" (det betyder Kristus).

Jesus själv säger att Han är Kristus:

Matt.26:63-64

Men Jesus teg. Och översteprästen sade: "Jag besvär dig vid den levande Gudens namn att säga oss om du är Messias, Guds son." Jesus svarade: "Du har själv sagt det. Men jag säger er: efter detta skall ni få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma på himlens moln."

Pilatus säger att Herren Jesus kallas för Kristus:

Matt.27:17,22

"Vem vill ni att jag skall frige, Jesus Barabbas eller den Jesus som kallas Messias?"... Pilatus frågade: "Vad skall jag då göra med den Jesus som kallas Messias?" Alla svarade: "Han skall korsfästas!

En ängel och den himmelska hären säger att Jesus är Kristus:

Luk.2:8-17

Men ängeln sade till dem: "Var inte rädda. Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för hela folket. I dag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren.

Även den HeligeAnde säger att Herren Jesus är Kristus:

Luk.:25-32

I Jerusalem fanns en man vid namn Symeon, som var rättfärdig och from och som väntade på Israels tröst. Helig ande var över honom, och den heliga anden hade uppenbarat för honom att han inte skulle se döden förrän han hade sett Herrens Messias.

Ledd av Anden gick han till templet, och när föräldrarna kom in med barnet Jesus för att göra med honom som det är sed enligt lagen, tog han honom i famnen och prisade Gud och sade: "Herre, nu låter du din tjänare gå hem, i frid, som du har lovat. Ty mina ögon har skådat frälsningen som du har berett åt alla folk.

Även demoner erkänner att Jesus är Kristus:

Luk4:38-41

Och han lade händerna på var och en och botade dem. Från många for det också ut demoner, som skrek: "Du är Guds son." Han hutade åt dem och förbjöd dem att säga mer, eftersom de visste att han var Messias.

Se vidare

Joh.4:25-26

Kvinnan sade: "Jag vet att Messias kommer" (alltså den Smorde) "och när han kommer skall han låta oss veta allt." Jesus sade till henne: "Det är jag, den som talar till dig."

Apg.5:41-52

Apostlarna lämnade rådet, glada över att de befunnits värdiga att förnedras för Namnets skull. De fortsatte dag efter dag med att undervisa i templet och hemma och förkunna budskapet att Jesus är Messias.

Apg.9:22

Men Saul (Paulus) uppträdde med allt större kraft och gjorde judarna i Damaskus svarslösa när han bevisade att Jesus är Messias.
----------------

Ovannämnda texter påvisar att Herren Jesus är Kristus som var smord till att frälsa människosläktet. Låt oss nu se om denne Kristus är Gudomig enligt Gamla Testamentet.

Vi börjar med att läsa en Psalm som säger att alla knän ska böjas för Kristus och alla nationer ska tjäna Honom:

Ps.72:9-11

Hans motståndare skall böja (kara) sig för honom, hans fiender kräla i stoftet. Kungar från Tarshish och fjärran kuster skall komma med gåvor, kungar från Saba och Seba skall bära fram sin tribut. Honom skall alla kungar hylla (shachah), alla folk skall tjäna (abad) honom.

De tre hebreiska orden – kara, shachah och abad – kan ha olika betydelser beroende på kontexten. De kan både appliceras på Gud och på vanliga människor. Vi bör därför ta hänsyn till kontexten för att avgöra huruvida ordet är laddat med en Gudomlig innebörd eller inte.

Gamla Testamentet säger att vissa personer tillskrevs dessa ord (1 Sam 25:23, 41; 28:14; 1 Kung 1:31; 1 Krön 29:20).

Här följer ett exempel:

1Sam24:2-9

Saul lämnade grottan och fortsatte vägen fram. Då reste sig David och gick ut och ropade efter honom: "Min herre och konung!" Saul såg sig om, och David föll ner med ansiktet mot marken och hälsade underdånigt (shachah).

Kontexten visar dock att David hyllade Saul för att han var Israels Kung som Herren Gud hade smort. Notera även att Skriften säger att David var en gudfruktig man som alltså aldrig skulle tänka tanken att dyrka Saul som Gud

1Krön29:10-11

Inför hela församlingen prisade David Herren: "Prisad vare du, Herre, vår fader Israels Gud, från evighet till evighet. Dig, Herre, tillhör storhet och makt och härlighet och glans och majestät, ja, allt i himlen och på jorden. Ditt är riket, Herre, och du är den upphöjde härskaren över allting. Rikedom och ära kommer från dig, och du råder över allting

2Mos20:1-6

Detta är vad Gud sade: Jag är Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud.
---

Med andra ord hyllades inte Kung Saul (1 Sam 24:9) av David i samma bemärkelse som man ska hylla Herren Gud.

Hur är det då med Psalm 72? Säger den att Kristus ska tillbes, tjänas och dyrkas såsom man tillber, tjänar och dyrkar Herren Gud? Här är verserna igen i sin kontext:

Ps.72:9-17

Hans motståndare skall böja (kara) sig för honom, hans fiender kräla i stoftet. Kungar från Tarshish och fjärran kuster skall komma med gåvor, kungar från Saba och Seba skall bära fram sin tribut. Honom skall ALLA kungar hylla (shachah), ALLA FOLK SKALL tjäna (abad) HONOM...

Må hans namn leva för alltid, föras vidare så länge solen lyser. Den som VÄLSIGNAR SKALL NÄMNA HANS NAMN, alla folk skall prisa honom lycklig.
---

Texten säger att alla kungar ska hylla Honom och alla folk ska tjäna Honom samt att Hans namn ska leva för alltid och att den som välsignar ska nämna Hans namn. Dessa maningar kan inte tillskrivas en vanlig människa, utan endast Gud.

Jämför detta med vad Nya Testamentet säger om Herren Jesus:

Fil.2:9-11

Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära.

Upp.5:6-14

Och jag såg att mitt för tronen och de fyra varelserna och mitt för de äldste stod ett LAMM, och det såg ut att ha blivit slaktat...

... Och när det tog boken föll de fyra varelserna och de tjugofyra äldste ner inför LAMMET, var och en med en harpa och en guldskål fylld med rökelse, som är de heligas böner. Och de sjöng en ny sång: Du är värdig att ta boken och bryta dess sigill, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du friköpt åt Gud människor av alla stammar och språk och länder och folk...

... och de sade med hög röst: LAMMET som blev slaktat är värdigt att ta emot makten och få rikedom och vishet och styrka och ära och härlighet och lovsång.

Och allt skapat i himlen och på jorden och under jorden och på havet och allt som finns där hörde jag säga: Den som sitter på tronen, HONOM OCH LAMMET tillhör lovsången och äran och härligheten och väldet i evigheters evighet.
---

Allting skapat ska böja sig, hylla och tillbe Herren Jesus. Detta visar att Jesus som är Kristus är Gudomlig. Se även vad Profeten Daniel skriver i sin bok om Kristus:

Dan.7:13-14

Jag såg vidare i synerna om natten hur en som liknade en människa kom med himlens skyar; han nalkades den uråldrige och fördes fram inför honom. Åt honom gavs makt, ära och herravälde, så att människor av alla folk, nationer och språk skulle TJÄNA honom. Hans välde är evigt, det skall aldrig upphöra, och hans rike skall aldrig gå under.

Daniel skriver att Kristus ska komma på himlens moln, detta på domedagen. Men notera även att denne Kristus äger makt, ära, herravälde och ska bli tjänad av alla levande människor i evighet.

Herren Jesus citerar Daniels text och säger att den pratar om Hans kommande på domedagen:

Mark.13:24-27

Men i de dagarna, efter all denna nöd, skall solen förmörkas och månen inte ge något ljus. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall man få se Människosonen komma bland molnen med stor makt och härlighet. Och då skall han sända ut änglarna och samla sina utvalda från de fyra väderstrecken, från jordens gräns till himlens gräns.
-----------------

Följande text i Gamla Testamentet profeterade att Kristus skulle födas i Betlehem:

Mik.5:2

Men du, Betlehem Efrata, som är så liten bland Juda tusenden, från dig skall det åt mig komma en som skall härska i Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar (min yom owlam).

Notera dock att texten även säger att Kristus inte är skapad utan evig (owlam), vilket igen visar att Kristus är Gudomlig för att endast Gud är evig:

1Mos21:33-34

Abraham planterade en tamarisk i Beer Sheva och åkallade där Herren, den EVIGE Guden. Och Abraham uppehöll sig under lång tid i filisteernas land.

Ps.90:2

Du fanns innan bergen föddes, innan jorden och världen blev till. Du är Gud från EVIGHET till EVIGHET.
---

Gamla Testamentet säger även att Kristus är syndfri, vilket visar att Han är Gudomlig för att endast Gud är perfekt och syndfri:

Jes.53:1-12

Han blev pinad för våra brott, sargad för våra synder, han tuktades för att vi skulle helas, hans sår gav oss bot. Vi gick alla vilse som får, var och en tog sin egen väg, men Herren lät vår skuld drabba honom...

... Han blev utestängd från de levandes land, straffad för sitt folks brott. Han fick sin grav bland de gudlösa, fick vila bland ogärningsmän, FASTÄN HAN ALDRIG HADE GJORT NÅGOT ORÄTT, ALDRIG TAGIT EN LÖGN I SIN MUN...

... Men Herren tog sig an den han sargat, botade den som GJORT SIG TILL ETT SKULDOFFER...

... När hans elände är över skall han se ljuset och bli mättad av insikt. Min tjänare, DEN RÄTTFÄRDIGE, ger rättfärdighet åt många och bär deras skuld...

... för att han var beredd att dö och blev räknad som syndare, när han bar de mångas skuld och bad för syndarna.
---

Profeten Jesaja säger inte bara att Kristus är perfekt och därför Gudomig, utan beskriver även att Kristus ska dö för mänsklighetens synder och anspelar på när enligt NT säger: ”Gud var i Kristus och försonade/förenade världen/människan med sig själv” och inte längre ”tillräknade människan hennes synder” 2 Kor. 5: 17 - 21

HaFo

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Återger en uppdatering på Lennart Jaretegs hemsida under ämnet Jesus sann Gud:

http://bibelfokus.se/Jesus_sann_Gud

Läs gärna hela innehållet på länken. Själva uppdateringen sker under punkt 14 och följs av en text kring nyjudianismen. Jag återger detta här under:
----------------------------

14. Det var Gamla testamentets Gud som lät sig korsfästas

Jag har tidigare i denna text nämnt en intressant text ifrån profeten Sakarjas bok som visar att Gamla testamentets Gud, genom Sakarja, förutsade att han själv skulle bli korsfäst.

Vi skall läsa två texter från Sakarja som visar på detta faktum. Av dessa texter förstår vi att det var Gamla testamentets Gud, (Herren, Sebaot, JHWH), som kom till vår jord som Jesus (alltså Gud i mänsklig gestalt), att han blev förrådd av Judas, utlämnad till onda människor och genomborrad på korset.

Vi ser även att judarna framöver kommer att förstå vem Jesus är, och att de kommer känna stor förkrosselse över vad de gjorde med sin Gud då han besökte dem!

- Sak 12:9-11:

"På den dagen skall jag bestämma mig för att utrota alla hednafolk som kommer mot Jerusalem. Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till MIG som de har genomborrat.

De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde. På den dagen skall sorgen bli stor i Jerusalem, som sorgen vid Hadadrimmon i Megiddopasset..."

- Sak 11:10-13:

"Så tog jag min stav Nåd och bröt sönder den för att upplösa det förbund som jag hade slutit med alla folk. Så upplöstes det på den dagen, och de olyckliga fåren som gav akt på mig förstod att detta var HERRENS ord. Och jag sade till dem: 'Om ni finner för gott, så ge mig min lön. Men om inte, så låt det vara.'

Då vägde de upp min lön, trettio siklar silver. Och HERREN sade till mig: 'Kasta det åt krukmakaren!' - det härliga pris som de ansåg MIG vara värd. Och jag tog de trettio silversiklarna och kastade dem i HERRENS hus åt krukmakaren."
----------------

Gud sa i ovanstående text, att människorna ansåg honom vara värd 30 siklar silver, och Gud sa troligen "det härliga pris" lite ironiskt, eftersom 30 siklar silver var priset för en slav, enligt 2 Mos 21:32.

Vi skall läsa lite i Matteusevangeliet. Där ser vi att Judas fick just trettio silvermynt (siklar) för att han förrådde Jesus, och att han sedan kastade dessa pengar i templet, åt krukmakaren, när han ångrade sig, precis så som Sakarja förutsade.

Av detta förstår vi att texten i Sakarjas bok handlar om samma förrådda person, nämligen Jesus, Herren, Gamla testamentets Gud!

- Matt 26:15:

" 'Vad vill ni ge mig om jag utlämnar honom [Jesus] åt er?' Då vägde de upp trettio silvermynt åt honom."

- Matt 27:3-8:

"Men då Judas, som hade förrått Jesus, såg att Jesus var dömd, ångrade han sig och lämnade tillbaka de trettio silvermynten till översteprästerna och de äldste och sade: 'Jag har syndat och förrått oskyldigt blod.' De svarade: 'Vad rör det oss? Du vill se det så.' Då kastade han silvermynten i templet och gav sig av. Sedan gick han och hängde sig.

Översteprästerna tog mynten och sade: 'Det är inte tillåtet att lägga dem i offerkistan, eftersom det är blodspengar.' Och de beslöt att för dessa pengar köpa Krukmakaråkern till begravningsplats för främlingar."
-----------------------------------


Den "messianska rörelsen" och "ny-judaismen"

Det finns en märklig och växande grupp av "kristna" i Sverige och i världen som kan kallas för "den messianska rörelsen". Då menar vi inte att detta är messiastroende judar. Nej, detta är något helt annat.

Detta är "kristna" som menar att det är "viktigt" att börja anamma judiska seder och bruk, att hålla Lagen, fira sabbat på lördag, fira Herrens högtider, osv. Det förekommer även omskärelse i dessa grupper.

Läser vi Paulus brev till Galaterna så känner vi igen villfarelserna. Galaterna hade för att "bättra på" sin tro börjat anamma just judendomens seder och bruk, etc. Paulus undrade vad som hade "förhäxat" dem.

Allt det här är villfarelser, och man ramlar ur nåden ifall man på något enda sätt ger sig på att "bättra på" Guds verk och nåden! Läs gärna Galaterbrevet för mer insikt i detta problem.

Man kan undra hur "vanliga" kristna kan hamna så här snett, men en förklaring är att dessa personer varit villfarna redan från början. Det är nämligen inte ovanligt att medlemmar i denna messianska rörelse är folk som "bakfulla" ramlat ur Trosrörelsen.

Blindheten finns där redan, och man har inte helt vaknat upp ur det tidigare ruset. En sak som lockar är den messianska rörelsens positiva inställning till Israel och judarna. Detta är väl det enda som ser bra ut i denna rörelse, men tänk på att en falsk femhundring har inget värde alls, även om den är nog så lik en äkta femhundring!
---------

Nåväl, jag hoppas du förstår att detta jag beskrivit är ett stort och allvarligt problem i sig. Men det är värre än så här! I denna messianska rörelse förnekar man nämligen också Jesu gudomlighet. Man menar istället att Jesus var en ganska vanlig människa som Gud utvalde till att få bära "titeln" messias en tid, och för att som sådan frambära sig själv som offer.

Vi kan se detta i följande citat ifrån en av de intellektuellt tyngda inom rörelsen:

- "Vad innebär det att Jesus hade titeln 'Messias' (hebr. mashiach)? Det bör dock tilläggas att här inte finns någon stor bokstav med i den grekiska texten, vilket gör att vi lika gärna kan skriva 'messias' istället.

Men att Jesus hade denna titel, betyder det att han var och fortfarande är den evige Guden? Nej, även om det kan tyckas så för många oinsatta kristna. När vi läser Gamla testamentet kan vi se på flera ställen hur människor som blev smorda in i sina respektive funktioner (kungar, profeter och präster) på samma sätt hade titeln 'messias' "
----------


Ordet messias betyder egentligen "den smorde", och författaren till ovanstående citat blandar ihop att en del människor i Israel blev smorda till vissa uppgifter med att Jesus är DEN smorde.

Jesus ersätter i princip hela gänget av smorda före honom. Han uppfyller dessutom det som smörjandet av profeter, präster och kungar bland det judiska folket profeterade om. Jesus är både Israels Kung, Överstepräst och Profet. Ingen mer sådan behövs efter honom. Jesus uppfyller i stort sett alla Gamla testamentets krav och profetior (Apg 3:18, Kol 2:14).

Gud är den som gett oss alla Gamla testamentets texter, och han steg själv ner till sin skapelse för att levadessa texter. Gud är ett med sitt Ord (Joh 1:1), och Jesus är Ordet som blev människa (Joh 1:14).

Detta kan tyckas vara så glasklart, men det är uppenbarligen fördolt för de som inte främst av allt söker Sanningen. Gud låter dessutom en villfarelse drabba den som inte vill ta emot kärleken till Sanningen (2 Tess 2:9-12).
---------

Hela denna tanke om att Jesus ikläddes ett "ämbete" som messias är exakt vad New age också många gånger undervisar angående Jesus. Vill vi sitta i samma båt som New age???

Denna syn som den messianska rörelsen har gör dessutom tron så oerhört liten och futtig, och Gud blir så bekväm och frånvarande. Man menar ju att Gud pekar ut en människa på jorden till att vara ett offer för hela mänsklighetens synd.

Själv stannar han kvar i sin bekväma himmel. Man kan fråga sig varför inte alla människor som avrättats före Jesus i så fall kunde duga som offer, om nu Jesus bara var en vanlig människa med en lite speciell titel. Varför behövdes i så fall en till?

Den SANNA kristna tron är däremot enormt mycket större än det här! Den säger att Gud lät den dom han hade dömt människornas synd med, drabba honom själv.

Han steg själv ner i mänsklig gestalt till vår jord, och tog straffet på sig själv. Det var det fullkomliga, rena och felfria offer som Gud själv krävde. Detta är den stora innebörden i att VARA Messias.

Gud själv kom som Messias (DEN smorde), Jesus är Messias, och Jesus är därmed Gud i mänsklig gestalt. Gud själv dog i vårt ställe! DET är stort!
----

Låt oss nu se vilken ande det är som förnekar att Jesus ÄR Messias (Kristus är grekiskans ord för hebreiskans Messias). När vi läser detta förstår vi vad en villfaren tro öppnar upp oss för och vart den till slut leder.

- 1 Joh 4:1-3:

"Mina älskade, tron icke var och en ande, utan pröven andarna, huruvida de äro av Gud; ty många falska profeter hava gått ut i världen. Därpå skolen I känna igen Guds Ande: var och en ande som bekänner att Jesus ÄR Kristus, kommen i köttet, han är av Gud; men var och en ande som icke SÅ bekänner Jesus, han är icke av Gud. Den anden är Antikrists ande, om vilken I haven hört att den skulle komma, och som redan nu är i världen." (1917-års översättning)
-----

Har du intresserat dig för den messianska rörelsen, så ser du i ovanstående Bibelord vilken ande du har att göra med. Den anden kommer i sådant fall att förblinda dig till att i den yttersta tiden ta emot Antikrist som Messias! Då finns inte längre någon räddning för dig. Så backa ur denna villfarlese NU och omvänd dig medan tid är!

- 2 Tess 2:9-12:

"Den laglöses [Antikrists] ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta.

Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten."

Slut citat från Jaretegs hemsida
----------------------------------------------------

HaFo

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Återger från Lennart Jaretegs hemsida följande:

http://www.bibelfokus.se/jesu_gudomlighet_grundtexterna

Jag gör det till 3 inlägg.

Inlägg 1

Jesu gudomlighet och grundtexterna - en avslöjande jämförelse!

Sidan uppdaterad 2010-03-06 i punkten om treenigheten.

Denna text är baserad på en jämförande sammanställning från Svenska Reformationsbibelsällskapet författad av Bo Hagstedt.
________________________________________

Manipulerad grundtext

Fram till slutet av 1800-talet var det rätt så mycket frid och fröjd med de bibelöversättningar som man hade i olika länder. Men det var vid denna tid som den s.k. bibelkritiken började få allt mer att säga till om på de teologiska institutionerna runt om i världen.

År 1881 gav de två engelska professorerna Brooke Foss Westcott och Fenton John Anthony Hort ut en helt ny version av en grekisk grundtext till Nya Testamentet (NT). Denna version kallas för The New Testament in the Original Greek. Detta är en grundtext till NT som sammanställts utifrån Westcotts och Horts tycke och smak.

Vad som är viktigt att känna till om dessa herrar och deras grundtext är flera saker: dels är den baserad på ett väldigt litet antal grekiska originalmanuskript, och dels anses dessa manuskript av många bibelforskare vara mycket bristfälliga och missvisande. De innehåller en mängd rena felaktigheter.

Varför just dessa manuskript föll Westcott och Hort i smaken berodde på att de tillhörde den bibelkritiska gruppen av teologer, och då passade det med bristfälliga manuskript.

Det är dokumenterat att både Westcott och Hort t.ex. inte trodde på Jesu gudomlighet. Båda förnekade att Jesu död på korset hade någon särskild betydelse för mänskligheten. De förnekade att Bibeln skulle vara ofelbar och det är också dokumenterat att i vart fall Hort var en övertygad evolutionist.

Deras karaktär fick så klart inverkan på hurdan teologin i deras grundtext blev. Ord och meningar byttes ut, lades till eller togs bort, helt efter deras egna teologiska övertygelse. Att båda var medlemmar i ett s.k. "andesällskap" (vad vi idag skulle kalla ett spiritistiskt sällskap) kanske också kan förklara en del.

Från och med 1917 års översättning började svenska bibelöversättare använda en grundtextsammanställning baserad på Westcotts och Horts grundtext. I och med det började många av Bibelns grundsanningar allt mer läggas bakom dimridåer. Det som framförallt fördunklats är Jesu gudomlighet.

Bibeln från 1917, Svenska Folkbibeln och Bibel 2000 (även NT81) utgår alltså alla direkt eller indirekt från Westcotts och Horts grekiska grundtext. Det här är inte bra som du kan förstå. Men det finns ljus i mörkret.

Svenska Folkbibelns översättare har varit medvetna om att Jesu gudomlighet har tagits bort på flera ställen i Gamla Testamentet i flera översättningar. De har därför gjort en bra översättning på flera ställen i GT där både 1917 och Bibel 2000 har översatt fel.

Svenska Folkbibelns översättare utgår alltså i sitt NT från den felaktiga grundtexten (ofta kallad Minoritetstexten), men har trots det ibland valt att följa den s.k. Majoritetstexten utgiven 1550 (även kallad Textus Receptus eller den Bysantinska texten), vilket är positivt. Man får även flera vägledande fotnoter i Folkbibeln, så den översättningen vill jag gärna rekommendera.

Sedan finns ett mycket seriöst och intressant pågående översättningsprojekt i Sverige som kallas för Reformationsbibeln (se http://bibel.se). Inom detta projekt har man som målsättning att ta fram en ny översättning av hela Bibeln genom att dels modernisera Karl XII:s Bibel samt översätta King James Bibel.

Dessa båda Biblar baserar sitt NT på Majoritetstexten. Många anser King James Bibel vara den bästa bibelöversättning som någonsin gjorts, och den blev också bränslet till många av de väckelserörelser som startade efter dess utgivning år 1611.

I King James Bibel fördunklas inte Jesu gudomlighet, där framställs också Guds under som just under. På samma sätt förhåller det sig med Karl XII:s Bibel. Detta borgar för att Reformationsbibeln kommer att bli en mycket spännande och välgörande översättning. NT är redan översatt och utgivet, men utges i reviderad form under 2010. GT dröjer säkert ytterligare några år.

Läs mer om grundtexter och bibelöversättningar på:

http://www.bibelfokus.se/oversattningar samt

http://www.bibel.se/articles.php
________________________________________

Hur vi jämför

I denna artikel kommer vi att lyfta fram en mängd verser där det finns grundtextskillnader som främst berör Jesu gudomlighet. Vi kommer att jämföra Reformationsbibelns text med den felaktiga grekiska grundtexten.

Under många verser kommer det att finnas en notering som börjar med förkortningen "NU".

Denna förkortning står för två nyligen utgivna grekiska grundtexter som är snarlika. "N" står för Nestle/Aland utgiven 1979. "U" står för United Bible Society utgiven 1975. Båda dessa är sprungna ur Westcotts och Horts manipulerade grundtext.

Efter "NU" anger vi vad som står i den grundtexten, och i en del fall följer också några kommentarer.

Nestle/Alands grekiska grundtext har använts till NT i Svenska Folkbibeln, och United Bible Societys grekiska grundtext har använts till NT i Bibel 2000 (även NT81). Reformationsbibelns NT är däremot baserad på Majoritetstexten utgiven år 1550.
________________________________________

Den avgörande bekännelsen

Den viktigaste frågan i den kristna tron är vem Jesus verkligen är. Kristendom utan Kristus i den bemärkelsen att Jesus ÄR Kristus, sann Gud och sann människa, är ingen sann kristendom.

I snart 2000 år har Jesu sanna lärjungar trott och bekänt Jesus som både sann Gud och sann människa; att Jesus ÄR Kristus/Messias, Gamla testamentets Gud uppenbarad i mänsklig gestalt, Gud själv som besökte sin skapelse.

En kardinaltext för denna tro är Fil 2:6-11 som också stöds av t.ex 1 Kor 15:47:

Fil 2:6-11: "Var så till sinnes som Kristus Jesus var, vilken, då han var i Guds gestalt, inte räknade det för ett byte att vara jämlik Gud, utan utblottade sig själv, och tog på sig en tjänares gestalt, och blev lik oss människor.

Till det yttre var han som en människa, och ödmjukade sig själv och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset. Därför har också Gud upphöjt honom och gett honom namnet som är över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, deras som är i himlen och på jorden och under jorden, och för att alla tungor skall bekänna att Jesus Kristus är Herren, Gud Fadern till ära."

1 Kor. 15:47: "Den första människan är av jorden, jordisk, den andra människan är Herren från himlen."

(Reformationsbibelns översättning baserad på Majoritetstexten)
----

Denna för kristendomen helt avgörande tro ifrågasätts allt oftare. Men mycket av den förvirrning som idag finns i kristenheten beror på våra bristande bibelöversättningar, och som du snart skall se även på brister i den grekiska grundtext som Westcott och Hort levererade 1881.

I stort sett alla stora samfund från Jehovas Vittnen till Katolska kyrkan erkänner Westcotts och Horts manipulerade grekiska grundtext, med undantag av de bibelkonservativa kristna, som håller fast vid den gamla grundtexten Majoritetstexten. Den nya grundtexten attackerar framförallt Jesu gudomlighet på flera ställen.
________________________________________

Ett antal grundtextskillnader där Jesu gudomlighet berörs:

Här följer nu ett stort antal bibelverser ur NT där det blir väldigt tydligt hur vilseledande den felaktiga grekiska grundtexten är vad gäller Jesu sanna identitet och gudomlighet.

En ovaksam läsare kan lätt bli mycket förvirrad över vem Jesus egentligen är om man tar in de felaktiga översättningar som förekommer i 1917-års Bibel, Bibel 2000, NT81 samt i vissa fall i Svenska Folkbibeln.

Som jag nämnt tidigare är bibelcitaten tagna ur Reformationsbibeln, som är baserad på Majoritetstexten. "NU" syftar på den felaktiga grundtexten (se högre upp under "Hur vi jämför" för ett förtydligande).
-----

Låt oss börja med nedanstående citat och jämförelse.

1 Joh. 4:3: Men varje ande som inte bekänner att Jesus Kristus har kommit i köttet*, är inte från Gud. Det är Antikrists ande, om vilken ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen.

*NU utelämnar: "Kristus har kommit i köttet"
----------------------

1 Joh. 2:22: Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, som förnekar Fadern och Sonen.
----

Många villoläror vilseleder människor när det gäller vem Jesus verkligen är, att han ÄR Kristus/Messias, Gud själv kommen i mänsklig gestalt. De har därmed en annan lära om Jesus än Skrifternas Jesus.

Vår fiende vet att vi måste ha rätt bekännelse av Skrifternas Jesus för att vi kristna skall ha del av Guds Ande, och utan den Helige Ande blir vi kraftlösa.
----

Forts från Jaretegs hemsida Jesu gudomlighet och grundtexterna - en avslöjande jämförelse!

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Inlägg 2 från Jaretegs hemsida Jesu gudomlighet och grundtexterna - en avslöjande jämförelse!
-------------------------------

Treenigheten

Idag angrips tron på Guds treeniga natur (och därmed Jesu gudomlighet) från fler håll än någonsin tidigare. Ganska nytt är angreppen från s.k. "messianska" och "ny-judiska" sällskap i kristenheten. Lite äldre är angreppen från sammanhang som påverkats av New age, och äldst är kanske angreppen från liberalteologerna.

Utöver detta finns en mängd andra villfarelser som angriper treenigheten. Läran om Guds treeniga natur angrips ofta med diffusa påståenden om att treenighetsläran minsann inte är biblisk då ordet "treenighet" inte återfinns i Bibeln.

Men läran finns i Bibeln, bara vi läser översättningar som baseras på de ursprungliga grundtexterna.
----

Följande bibelcitat kanske tydligast av alla visar oss på Guds treenighet. Detta har därför angripits särskilt hårt, och därför också redigerats bort ur Westcotts och Horts manipulerade grundtext. Därför hittar du inte denna undervisning längre i de flesta moderna bibelöversättningar.

1 Johannes 5:7-8: Ty tre är de som vittnar i himlen: Fadern, Ordet och den Helige Ande och dessa tre är ett. Och tre är de som vittnar på jorden: Anden, vattnet och blodet och dessa tre är samstämmiga*.
----

*NU utelämnar: i himlen: Fadern, Ordet och den Helige Ande och dessa tre är ett. Och tre är de som vittnar på jorden Fadern, Ordet och den Helige Ande, det är den treenige Guden.
----

Från 1 Joh 1-15 vet vi att "Ordet" är Jesus. Det utelämnade textavsnittet har pga tvisterna runt det getts ett eget namn. Det kallas för Johannine Comma (alt. Comma Johanneum).

Läs mer om tvisterna kring 1 Joh 5:7-8 via denna länk:

http://bibelfokus.se/comma

---------------

År 1889 kommenterar Jehovas Vittnens grundare Charles T. Russel 1 Joh 5:7-8 på följande sätt:

”Det finns ett skriftställe, och blott ett enda, som kan synas i någon ringa mån stödja läran om tre gudar i en; och detta enda ställe erkännes nu av alla lärda fackmän att vara oäkta - ett tillägg.

Det har därför i de förbättrade översättningarna av Nya testamentet blivit utelämnat, ehuru alla som verkställt dessa översättningar ha, så vitt vi veta, varit anhängare av treenighetsläran.”
-----

Russel kände inte till att Westcott, som var en av dem som gav oss den nya grundtexten, hade sagt följande:

”om kommissionen accepterar kravet att ingen som förnekar Kristi Gudom skall få arbeta med bibelöversättningen, då måste mitt arbete sluta.”

Westcott, liksom många andra teologer på slutet av 1800-talet, hade problem med att erkänna Jesu gudomlighet.
--------------------------------

Viktor Rydberg blev mycket upprörd över att bibelkommissionen på 1800-talet tog med denna bibelvers (1 Joh. 5:7) i sitt förslag.

En notis som förklarar Viktor Rydbergs upprördhet över att denna vers inte var borttagen från texten, är att han 1862 skrev Bibelns lära om Kristus, där han försöker bevisa att dogmen om Kristi Gudom saknar stöd i bibeltexterna.
---

Några årtionden senare, dvs 1915, blev Natan Söderblom vald till ärkebiskop. Han blev en viktig pådrivare till utgivandet av 1917-års Bibel två år senare.

Ärkebiskop Söderblom ansåg bland annat att "Kristus var en människa, icke Guds evige Son". Dessutom uteslöt han sådana under som t.ex. Jesu födelse av en jungfru.

Observera att "jungfrun" som föder Immanuel (Jesusprofetia) i Jesaja 7:14 byttes ut mot "den unga kvinnan" i 1917 års Bibel!
________________________________________

Mark. 9:42: Och den som förför en av dessa små, som tror på mig*, honom vore det bättre, att en kvarnsten hängdes om hans hals, och han kastades i havet.
-----

*NU är tveksam till orden: "på mig" - Orden är därför satta inom parentes, och saknas i flera svenska översättningar.
-----

Joh. 6:47: Sannerligen, sannerligen säger jag er: Den som tror på mig* har evigt liv.
----

*NU utelämnar: "på mig"
________________________________________


Markus 16:9-20 anses av somliga textforskare inte höra till Guds Ord trots att nästan alla grekiska handskrifter har med dessa versar. Folkbibeln anser detta textavsnitt för äkta. Om textavsnittet utelämnas så går följande unika och viktiga bekännelser förlorade:

Mark 16:17: Men dessa tecken skall följa dem som tror: I mitt namn skall de driva ut onda andar

Mark. 16:20: Men de gick ut och predikade överallt. Och Herren verkade med dem och stadfäste ordet med efterföljande tecken. Amen.
________________________________________


Luk. 2:33: Josef* och hans mor förundrade sig över det som sades om honom.
--------

*NU: "Hans far och mor" - Vi vet att Josef inte var Jesu far. Om Josef hade varit hans far, så var det inte Gud som blev människa
----

Luk. 2:43: Och när de hade fullgjort dagarna och gick hem igen, blev pojken Jesus kvar i Jerusalem men Josef* och hans mor visste inte det.
----

*NU: "hans föräldrar"
________________________________________


Luk. 2:38: Hon kom också dit i samma stund och prisade Herren* och talade om honom till alla dem som väntade på befrielse i Jerusalem.
----

*NU: "Gud"
----

Luk. 4:41 Onda andar blev också utdrivna ur många, och de ropade och sade: Du är Kristus* Guds Son.
----

*NU utelämnar: "Kristus"
----

Luk. 7:31: Sedan sade Herren*: Vid vem skall jag då likna människorna av detta släkte?
---

*NU: utelämnar: "Sedan sade Herren"
----

Luk. 9:57: Och det hände sig, att medan de gick på vägen, sade någon till honom: Jag vill följa dig, varthelst du går Herre*.
---

*NU utelämnar: "Herre"
----

Luk. 22:31: Och Herren sade: Simon, Simon, se, Satan har begärt att få sålla er som vete,
---

*NU utelämnar: "Och Herren sade"
---

Luk. 23:42: Och han sade till Jesus: Herre, tänk på mig när du kommer till ditt rike.
---

*NU utelämnar: "Herre"
---

- Rövaren på korset hade förstått vem Jesus var och kallade honom Herre. En sådan bekännelse är viktig, men är utelämnad i den nya grundtexten.
---

Joh. 1:18: Ingen har någonsin sett Gud. Den enfödde Sonen*, som är i Faderns famn, han har uppenbarat honom.
---

*NU: "den enfödde Guden"
---

Joh. 1:27: han är den, som kommer efter mig, som har varit före mig*, vars skorem jag inte är värdig att upplösa.
---

*NU utelämnar: "som har varit före mig" - Syftar på Jesus.
----

Joh. 3:13: Och ingen har farit upp till himlen, utom den som steg ner från himlen, Människosonen, som är i himlen.
---

*NU utelämnar: "som är i himlen" - Folkbibeln har bedömt dessa ord som äkta och har inkluderat orden i sin översättning.
---

Joh. 4:42: Ty vi har själva hört och vi vet, att han i sanning är världens Frälsare, Kristus*.
---

*NU utelämnar: "Kristus"
---

Joh. 6:69: och vi tror och förstår att du är Kristus, den levande Gudens Son*.
---

*NU utelämnar: "Kristus, den levande och Son - Istället står det: "Guds Helige".
---

Det är stor skillnad mellan att vara Guds Helige och att vara "Kristus, den levande Gudens Son".
---

Joh. 8:29: Och den som har sänt mig är med mig. Fadern* har inte lämnat mig ensam, ty jag gör alltid det som behagar honom.
---

*NU: "han"
---

Joh. 9:35: Och Jesus fick höra, att de hade drivit ut honom, och när han fann honom, sade han till honom: Tror du på Guds Son*?
---

*NU: "Människosonen" - Denna bekännelse att Jesus är Guds Son är borttagen och ersatt med Människosonen.
----

Forts Inlägg från Jaretegs hemsida Jesu gudomlighet och grundtexterna - en avslöjande jämförelse!

Re: Herren Jesus är Evig Sann Gud

Inlägg 3 från Jaretegs hemsida Jesu gudomlighet och grundtexterna - en avslöjande jämförelse!
--------

Joh. 14:28: Om ni älskade mig, skulle ni glädjas att jag sade: Jag går till Fadern, ty min Fader* är större än jag.
---

*NU: "Fadern"
---

Joh. 16:16: En liten tid, och ni ser mig inte och åter en liten tid, och ni får se mig, därför att jag går till Fadern*.
---

*NU utelämnar: "därför att jag går till Fadern"
---

Apg. 2:30: Men eftersom han var en profet och visste att Gud hade lovat honom med ed, att ur en av hans efterkommande, enligt köttet* resa upp Kristus för att sitta på hans tron,
---

*NU utelämnar: "enligt köttet, resa upp Kristus för att"
---

Apg. 4:26: För er först och främst har Gud låtit sin Son Jesus uppstå,
---

*NU utelämnar: "Jesus"
---

Apg. 9:20: Han började genast predika i synagogorna att Kristus* är Guds Son.
---

*NU: "Jesus"
---

Apg. 9:28: I Jerusalem gick han sedan in och ut bland dem och talade frimodigt i Herren Jesu namn.
---

*NU utelämnar: "Jesu"
---

Apg. 10: 33: Så jag sände strax bud till dig och du gjorde väl i att du kom. Så är vi nu alla här inför Gud för att höra allt som har blivit dig befallt av Gud*.
---

*NU: "Herren"
---

Apg. 10:48: Och han befallde att de skulle döpas i Herrens* namn.
---

*NU: "Jesu Kristi"
---

Apg. 15:11: Men vi tror, att det är genom Herren Jesu Kristi* nåd som vi blir frälsta, på samma sätt som de.
---

*NU utelämnar: "Kristi"
---

Apg. 15:40: Men Paulus valde ut Silas åt sig, och for i väg sedan han av bröderna hade blivit överlämnad åt Guds* nåd.
---

*NU: "Herrens"
---

Apg. 16:7: När de hade kommit fram emot Mysien försökte de att ta vägen till Bitynien, men Anden* tillät dem det inte.
---

*NU: "Jesu Ande"
---

Apg. 17:26: Han har gjort alla folkslag av ett blod för att de skall bosätta sig över hela jorden,
---

*NU utelämnar: "blod"
---

Apg. 17:27: för att de skall söka Herren*
---

*NU: "Gud"
---

Apg. 19:10: de som bodde i Asien fick höra ordet om Herren Jesus både judar och greker.
---

*NU utelämnar: "Jesus"
---

Apg. 20:25: Och se, jag vet nu att ni härefter inte mer skall få se mitt ansikte, ni alla bland vilka jag har gått omkring och predikat om Guds* rike.
---

*NU utelämnar: "Guds"
---

Apg. 21:20: Då de hörde detta prisade de Herren*. Och de sade till honom
---

*NU: "Gud"
---

Apg. 22:16: Och nu, varför dröjer du? Stå upp och låt dig döpas och tvättas ren från dina synder, och åkalla Herrens* namn.
---

*NU: "hans"
---

Rom. 6:11: Så skall också ni se på er själva, att ni är döda för synden och lever för Gud i Kristus Jesus, vår Herre.
---

*NU utelämnar: "vår Herre"
---

1 Tim. 3:16: Och erkänt stor är gudaktighetens hemlighet: Gud* som blev uppenbarad i köttet, rättfärdigad i Anden, sedd av änglarna, predikad bland hedningarna, trodd i världen och upptagen i härligheten.
---

*NU skriver: "han"
________________________________________

Vi ser i Rom 14:10 att alla människor skall ställas inför Kristi domstol. Av 14:11-12 förstår man att Jesus Kristus är den samme som Herren Gud.

NU har dock förvanskat denna tydlighet genom att byta ut "Kristi domstol" mot "Guds domstol".

Rom. 14:10: Men du, varför dömer du din broder? Eller varför föraktar du din broder? Ty vi skall alla stå inför Kristi domstol.
---

*NU: "Guds"
---

Rom 14:11: Ty det är skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig skall alla knän böja sig, och alla tungor skall bekänna Gud.

Rom 14:12: Alltså skall var och en av oss inför Gud göra räkenskap för sig själv.

(Vi ser alltså att det är samma sak att stå inför Kristi domstol som att ställas inför Gud själv – HaFo kommentar)
________________________________________

Några exempel på skillnader från Gamla Testamentet
Ordspråksboken 8:22

De flesta är överens om att det handlar om Jesus i denna vers. Det felaktiga som finns i 1917 och Bibel 2000 kommer förmodligen från den grekiska översättningen Septuaginta.

Bibel 1917: HERREN skapade mig såsom sitt förstlingsverk, i urminnes tid, innan han gjorde något annat.

Bibel 2000: Herren skapade mig som det första, som begynnelsen av sitt verk, för länge sedan.

Folkbibeln: HERREN ägde mig redan vid begynnelsen av sin väg, före sina gärningar i urtiden.
--------------------------

Psaltaren 8:6-7

Här är många bibelöversättare övertygande om att det också handlar om Jesus.

Bibel 1917: Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen; med ära och härlighet krönte du honom. Du satte honom till herre över dina händers verk; allt lade du under hans fötter.

Bibel 2000: Du gjorde honom nästan till en gud, med ära och härlighet krönte du honom. Du lät honom härska över dina verk, allt lade du under hans fötter.

Folkbibeln: En liten tid lät du honom vara ringare än Gud, med ära och härlighet krönte du honom. Du satte honom till HERRE över dina händers verk, allt har du lagt under hans fötter.
---------------------------------

Jesaja 7:14

I denna vers ser vi att junfrufödseln fördunklas i 1917 och Bibel 2000.

Bibel 1917: Så skall då Herren själv giva eder ett tecken: Se, den unga kvinnan skall varda havande och föda en son, och hon skall giva honom namnet Immanuel.

Bibel 2000: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom nam- net Immanu El,

Folkbibeln: Därför skall Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun skall bli havande och föda en son och hon skall ge honom namnet Immanuel.
________________________________________

( HaFo kommentar:

Följande text i Gamla Testamentet profeterade att Kristus skulle födas i Betlehem:

Mik.5:2

Men du, Betlehem Efrata, som är så liten bland Juda tusenden, från dig skall det åt mig komma en som skall härska i Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar (min yom owlam).

Notera dock att texten även säger att Kristus inte är skapad utan evig (owlam), vilket igen visar att Kristus är Gudomlig för att endast Gud är evig:

1Mos21:33-34

Abraham planterade en tamarisk i Beer Sheva och åkallade där Herren, den EVIGE Guden. Och Abraham uppehöll sig under lång tid i filisteernas land.

Ps.90:2

Du fanns innan bergen föddes, innan jorden och världen blev till. Du är Gud från EVIGHET till EVIGHET.
-------------

Det är viktigt att peka på att Jesus inte är skapad eller enbart ägd av Gud, utan är född av Gud med Guds eget väsen i den ende Gudens person av enheten, helheten av Fader, Son och Ande i den ende Jag är Herren, Herren är en. Slut HaFo kommentar )
------------------------------------------------------

Gå vidare

Läs gärna mitt omfattande bibelstudium om Jesu gudomlighet:

"Jesus - sann Gud och sann människa".

Läs mer om grundtexter och bibelöversättningar via:

http://www.bibelfokus.se/oversattningar samt

http://www.bibel.se/articles.php

Läs mer om tvisterna kring Johannine Comma - 1 Joh 5:7-8 via:

http://www.bibelfokus.se/comma
________________________________________

Lennart J