HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Herren Jesus är det Gudomliga Ljuset

Herren Jesus är det Gudomliga Ljuset

I Gamla Testamentet läser vi att Gud är ljuset som ger människan liv och frälsning:

Job 29:1-5

Job fortsatte sitt tal och sade: Om det ändå vore som förr, på den tiden Gud vakade över mig, när han lät sitt ljus skina över mitt huvud och lyste mig väg genom mörkret.

Ps. 27:1

Herren är mitt ljus och min räddning.

Jes. 60:19-20

Solen skall inte mer vara ditt ljus om dagen och månen inte lysa dig med sitt sken. Nej, Herren skall vara ditt eviga ljus, din Gud skall vara din härlighet. Din sol skall aldrig gå ner och din måne aldrig avta, ty Herren är ditt eviga ljus.

Mika 7:7-8

Men jag spanar efter Herren, jag väntar på Gud, min räddare: min Gud skall höra mig. Triumfera inte, du min fiende! Jag har fallit men reser mig igen, jag sitter i mörker, men Herren är mitt ljus.
---

Följande Psalm nämner ett ljus i Guds ljus:

Ps. 36:7-9

... Ty hos dig är livets källa, i ditt ljus SER VI LJUS.
---

Profeten Jesaja skriver att ljuset ska träda fram genom en Son som blir oss given:

Jes. 9:2-3,6-7

Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus, över dem som bor i dödsskuggans land skall ljuset stråla fram...

... Ty ett barn blir oss fött, EN SON ÄR OSS GIVEN. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, MÄKTIG GUD, Evig Fader, Fridsfurste.
----

Joh. 1:1-10,14,17

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet VAR GUD. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till.

I Ordet var liv, och livet var människornas LJUS. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.

Det kom en man som var sänd av Gud, hans namn var Johannes. Han kom som ett vittne för att vittna om LJUSET, så att alla skulle komma till tro genom honom.

Själv var han inte ljuset, men han skulle vittna om LJUSET. Det sanna LJUSET, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen.

Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte… Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning… Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus.

Joh. 3:10-21

Jesus svarade:

Sannerligen, jag säger dig: det vi vet förkunnar vi, och det vi har sett vittnar vi om, men ni tar inte emot vårt vittnesbörd. Om ni inte tror när jag talar till er om det jordiska, hur skall ni då kunna tro när jag talar till er om det himmelska?

Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen...

... Och detta är domen, att när LJUSET kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än LJUSET...

... den som handlar efter sanningen, han kommer till LJUSET, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill."

Joh:12

Sedan talade Jesus till dem och sade: "Jag är världens LJUS. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus."

Joh. 12:34-36,46

Folket sade till honom: "Vi har lärt oss i lagen att Messias stannar för alltid. Hur kan du då säga att Människosonen måste bli upphöjd? Vem är denne Människoson?"

Jesus svarade: "Ännu en kort tid är LJUSET bland er. Vandra medan ni har LJUSET, så att mörkret inte övervinner er.

Den som vandrar i mörkret vet inte vart han går. Tro på LJUSET medan ni har LJUSET, så att ni blir LJUSETS söner." När Jesus hade sagt detta lämnade han dem och var försvunnen...

... Jag är LJUSET som har kommit hit i världen för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret.
---

Herren Jesus är ljuset som ger människor liv och som enligt Gamla Testamentet identifieras som Gud!

Ger en intressant länkhänvisning

http://www.answeringislam.net/svenska/kristendomen/jesuskristus.html

HaFo