HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Är Jesus Herre över Sabbaten ?

Är Jesus Herre över Sabbaten ?

Sätter in detta ämne med anledning att jag fick en fråga från Björn kring detta på Andys blogg och att jag sedan där fick en reaktion från Robert som jag besvarade:

Återger först Björns fråga och så mitt svar till honom och så Roberts reaktion och mitt svar till honom:
---

Björn:

Nu till frågeställningen!

Då vi säga att du är en samarit och är besatt av en ond ande?
Jesus svarade: Jag är icke besatt av någon ond ande; fastmer hedrar jag min Fader. I åter skymfen mig.
Joh. 8:48-49

Varför bestrider Jesus denna anklagelse? Jo naturligtvis för att det de sa inte var sant!

Och därför stodo judarna ännu mer efter att döda honom, eftersom han icke allenast ville göra sabbaten om intet, utan ock kallade Gud sin Fader och gjorde sig själv lik Gud. Joh 5:18

Läser man texten efter denna vers, så ser man att Jesus inte försvarade, eller bestred anklagelserna om att vilja göra sabbaten om intet och gjorde sig själv lik Gud; Varför gjorde han det inte om det nu inte var så som judarna sa, Jesus bestred ju att han var besatt, vilket var en lögn, borde han då inte även bestridit dessa anklagelser om de nu var lögn, eller kan det vara så, att det judarna sa var sant?
Läser man sen Joh 5:17 och kollar i grundtexten så förstår man varför de blev så arga!

Men vad säger du om detta, varför bestred inte Jesus det de anklagade honom för, det var ju väldigt starka anklagelser, dels att Jesus ville göra om intet sabbaten och att han gjorde sig lik Gud?

Bj
---

HaFo:

Tack för förtroende att fundera över dessa frågor Björn!

----

Jag har inte så mycket funderat över dessa spörsmål, men ska försöka att delge en del tankar:

Håller helt med Dig Björn, när Du säger:

"Då vi säga att du är en samarit och är besatt av en ond ande?

Jesus svarade: Jag är icke besatt av någon ond ande; fastmer hedrar jag min Fader. I åter skymfen mig. Joh. 8:48-49

Björn:

Varför bestrider Jesus denna anklagelse? Jo naturligtvis för att det de sa inte var sant!"
---

HaFo:

Jesus är ju, vägen, sanningen och livet, uppståndelsen och livet (= Gud själv) i sin person.

Naturligtvis förnekar Han då lögnen, om att Han skulle vara besatt. Hur skulle den som ÄR Gud själv kommen i kroppslig gestalt, kunnat vara "besatt av satans ande"!!!!!

På vilket sätt skulle Jesus här ha varit besatt, när Han här träder upp för sanningen kring vem Han ÄR(??):

Gud själv kommen i kroppslig gestalt.
---

Ngt., som Judarna i sin "förstockelse från Gud", för att frälsningen skulle gå ut till hedningarna, liksom förförelserna i tiden i dag, som förnekar vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, "Guds fullhet lekamligen", är en förnekelse,

(som går fram som "en Guds tröska", som "sållar agnarna från vetet) och som därmed även förnekar offret av Kristi persons (Gud och människa förenade), inte tål att höra.

Där ligger en antikristlig förnekelse av vem Jesus ÄR. Ngt som Jesus vände sig emot, när Judarna menade att Han var besatt, som jämförde sig med Gud.
---

De menade också att Han syndade och gjorde Sabbatsbudet om intet och därmed menade de att han inte alls kunde jämföra sig med Gud, när Han dessutom gick emot Guds Sabbatsbud.
---

Men det är ju inte så, att Jesus här går emot Sabbatsbudet! Tvärtom, så bifaller Han detta buds anda och mening, som kontrast till dem, som bara "i ett paragrafrytteri" och "förblindade av bokstaven", inte ser detta buds anda och mening.

Jesus tar upp, att Sabbaten är till för människan och inte tvärtom! Det vill säga, att människan inte blir ngt bättre inför Gud genom att följa Sabbatsbudet, utan att människan mår bra av att varje vecka, avdela en dag för vila tillsammans med Gud på ett speciellt sätt.

Här tas inte upp att det är bundet till en viss veckodag, utan är ngt. som är bra för människan, som hon är skapad, att verkligen få den vila och den Gudsgemenskap som är i behov av.
---

Jesus kungör här att detta buds anda och mening, inte är att sätta sitt förstånd ur spel (Han ställer frågan om inte den, vars oxe ramlat i brunnen, även på Sabbaten bör rädda sin oxe, framför att hamna i ett bokstavligt tolkande av budet, som att det vore förbjudet att agera och rädda sin boskap om den hotades på Sabbaten).

Jesus ställer också frågan om detta bud skulle innebära, att man ska missa empati och känsla för sin omgivning och inte "göra gott på Sabbaten", bara därför att Gud önskar att människan ska få den vila och Gudsumgängelse, som hon behöver!?
---

"Paragravryttarna", anklagade Jesus för att Han inte lydde Sabbatsbudet, blint, paragrafmässigt, men Jesus visade på dess anda och mening och fullgjorde så, det uppdrag (arbete) som Gud lade fram för Jesus denna dag på Sabbaten:

Att komma en sjuk människa till hälp!!!

Jesus bröt aldrig Sabbatsbudet, som Gud menat det med Sabbatsbudet! Men Han bröt emot hur Judarna blint, i en stolhet över, att till punkt och ****** "följa lagen" och Toran", hade missat Gud syfte och ändamål med detta bud!
---

Samma miss gör idag många "nyjudiaister", i sin iver och "nitälskan", till att efterleva Guds lag.

Det blir dem, i likhet med De Judiska skriftlärde (som samtidigt i samma "paragrafrytteri, vill förneka vem Jesus ÄR och därmed "trampar förbundsblodet under sina fötter som orent").

Att då försöka efterleva lagen, blir inte dem till räddning, utan till ett bedrägeri!! Ett bedrägeri som de dessutom vill dra in andra människor i till denna förförelse!

HaFo
---

Robert:

”Hafo,björn antyder att jesus syndade ,att han bröt sabbaten. Det gör gud till en lögnare.jesus sade jag har hållit mina faders bud. Folk som björn gör gud till en gycklare! Hafo,du verkar gjuten i din kristna tro. Inte va väl jesus syndare även om han var av KÖTT OCH BLOD?”
---

HaFo:

Hur är det möjligt att så gravt missa vad jag och Björn skrivit, så att Robert kan göra ett sånt här ”misstroendevotum”?

Läs om mitt inlägg, kring att Jesus helade en sjuk på sabbaten och finn, att jag aldrig där hävdar att Jesus därmed är en syndare, utan tvärtom uppfyllde budets anda och mening, i motsats till de paragravryttare och Judiska lärde, som blint följde buden, utan att se till och förstå dess uppgift, anda och mening!
---

Jesus är ”född i syndigt kötts gestalt”, som Skriften säger i Rom. Kap.8. Men Han syndar aldrig, utan ”fördömer synden i köttet”, som det står och stänger den därmed ute ur den mänskliga naturen, i sin syndfria, rättfärdighet och Gudomlighet.

”Gud var i Kristus och förenade/försonade människan med sig själv”. Därigenom att Jesus var förenad med Gud, kunde Han besegra synden ”fördöma synden” och ta människan ur hennes dillemma som ”syndens träl”.

Han kunde även därmed bära fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Det är Gud själv som tar sig an människans problem, går in i hennes ställe, ”blir kött”, ”Guds fullhet lekamligen” och därmed ”försonar/förenar människan med sig själv” och som bär fram det offer ingen människa kan bära fram:

Ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset!

Människans gensvar här bör vara:

"Låt försona/förena er med Gud"!!!!

HaFo