HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Är Tora och "Ordet som var hos Gud och var Gud" samma sak

Återger ett inlägg som jag just gjort på Andys blogg, där denna frågeställning dök upp för mig:

----

Sam säger:

"Jag tror inte att man kan skilja på Torah, Skaparens ord , och Messias som är Skaparens ord, Torah, kommen i köttslig gestalt."

HaFo anser i en undran, Är Tora och "Ordet som var hos Gud och var Gud" samma sak?:

Enligt min mening så är Torah är bokstäver på papper från Gud.

Medan, "Messias som är Skaparens ord", är en person från evighet som "var hos Gud och var Gud" och Gud själv i enheten av Fader Son och Ande i den ende Gudens person, som "antog tjänaregestalt" och blev en människa, där "Gud var i Kristus", därmed Gud och människa förenade.

Därmed den enda person som kan bära fram, i människans ställe som hennes ställföreträdare, ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod på korset.

Då när "Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet", "var i Kristus och försonade världen/människan med sig själv".

Då när all syndens konserkvenser lades på Gud själv och där i Hans person av Gud och människa förenade, Kristi person, detroniserades syndens konsekvenser över människan i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Så att både den andliga döden (åtskillnaden från Gud) och den kroppsliga döden besegrades i Kristi kroppsliga uppståndelse, i människans ställföreträdare av Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

HaFo