HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
NyJudianismen

Återger under detta ämne lite mailväxling som jag hamnat i:

---

Har nu tittat igenom den text som Du sände Staffan kring "NyJudianismen". Och sänder en kopia till inte bara Lennart Jareteg, utan även till Andy, på Andys blogg, där han tagit upp dessa spörsmål.
----

Upprepar den text här som Du ville att jag skulle kommentera Staffan:
---

Den laglösa Kyrkan!

Inte ska var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då ska jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa! Matt. 7:21-23.

Vilka hemska ord från Jesus, va? Har du någonsin tänkt på vilka han säger detta till? Det är till karismatiska kristna han riktar dessa hårda ord! Sådana som du och jag! Ändå säger han att han aldrig har känt oss och att vi måste gå bort från honom om vi är laglösa. Märkligt. Vad ska vi då säga om detta? För det första: att Jesus naturligtvis visste om hela kyrkohistorien innan den ens hade börjat. Därför passade han på att varna för det som skulle bli det främsta kännetecknet på Kyrkan: laglöshet.

För det andra: man kan alltså som frälst, andedöpt kristen, vara laglös. Vad menar Jesus med det? Länge trodde jag att det betyder kriminell. Men det är inte i den bemärkelsen som Bibeln och Jesus använder ordet laglös. Antikrist benämns som den laglöse av apostlarna. Det betyder inte att han kommer att vara en superkriminell typ.

Nej, det handlar om att leva och lära i uppror mot vad Lagen, torah, GT, lär. Enligt Daniel 7:25 ska Antikrist tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han ska sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de ska ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid. Som jag nämnde i predikan Avundsjuka judar? har Kyrkan redan förändrat heliga tider genom att förkasta den bibliska månkalender till förmån för den hedniska solkalendern!

Kyrkan har till och med haft fräckheten att totalt skippa de HERRENs högtider som ligger på hösten: Basunklangens högtid, Lövhyddohögtiden samt Försoningsdagen! Obs, detta är inte specifikt judiska högtider.

De benämns HERRENs högtider i Bibeln. Alltså kan alla som hör HERREN till fira dem. Endast påsk och pingst beslöt Kyrkan att fira (men vid fel tider!) vid kyrkomötet i Nicea år 325. Så där har det varit nu i snart 1700 år av laglös ”kristen” tradition, att leva i avfällighet från Lagen på dessa områden.

Därför tycker vi att det är normalt att fortsätta så här och tror att det alltid har varit så sedan de första kristna. Men det är helt fel! Inte ens vi karismatiska kristna har (än så länge i alla fall) slutat leva i laglöshet på detta område. Vi fortsätter att fira påsk och pingst på helt fel tider.

Vi firar inte HERRENS hösthögtider, osv. Det är framför allt detta som jag tror Jesus menar när han säger till dem som profeterat med hjälp av Jesu namn och med hjälp av Jesu namn drivit ut onda andar och med hjälp av Jesu namn gjort många kraftgärningar, att de ändå lever i laglöshet.

---

Med detta sagt som bakgrund blir det begripligt varför Jesus fortsätter direkt efter vers 23 med att i vers 24 säga Därför, var och en som hör mina ord och gör efter dem må liknas vid en förståndig man…, enligt 1917-års översättning.

Eller i Folkbibelns översättning: Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan. Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort, Matt. 7:24-27.

Denna berättelse har helt fuskats bort genom att ge den en uttolkning och betydelse, oftast på ren söndagsskolenivå. Det handlar inte om att bygga hus! Det handlar inte heller om att i största allmänhet tro på Bibeln och hålla med Jesus. Nej, det handlar om precis vad jag lyft fram ovan. De som bygger sina liv på Jesu ord om att INTE leva i laglöshet, DE är förståndiga och har byggt sina liv på Klippan.

Endast DE kommer att kunna stå emot de störtfloder av andlig förförelse och stormar av antikristlig list och tvång som kommer. Men de kristna individer, församlingar och samfund som hör dessa Jesu ord och INTE handlar efter dem, liknar en dåre som bygger sitt hus på sanden. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort.

Precis detta har jag sett komma. I en syn stod jag utanför en församlings kyrkahär i Umeå. Jag pekade på dess murkna fasad och sa: ”i Jesu namn!” och helabyggnaden störtade samman! Inte förrän nu, 15 år senare, tror jag mig förstå vad synen handlar om, nämligen det Jesus säger i Matteus 7:21-27.

Pastor Bengt Berggren skriver så här om denna sak på Lars Enarsons blogg: ”Jag deltog i en stor manifestation för ett tag sedan. I bönesamlingen, före manifestationen, fick jag starkt på mitt hjärta ett ord från Herren: “Lägg ut på andra sidan”. Det är ju de välkända orden där Herren möter lärjungarna som fiskat hela natten men inte fått någonting. “Lägg ut på djupet,” var Jesu befallning vid ett annat fisketillfälle.

“Ja Herre på ditt ord, lägger vi ut”, svarade Petrus. Då fick man fisk, 153 stycken. Talet 153 är talvärdet på hebreiska för orden i Hosea 1:10, den levande Gudens barn. Fiskafänget här handlar alltså om att dra in människor i Guds rikes nät. Och näten höll.

Jag bad sedan frimodigt om att vi skulle få dra in en fångst på 153 människor under dagens evangelisation. Efterföljande dag ser jag till min förvåning på en löpsedel från Aftonbladet: “153 kvinnor mördade. De slogs ihjäl av män, som de stått nära, älskat, litat på”.

Vad menar du Gud? “Här har jag stått och bett på en stor ekumenisk samling om 153 människors frälsning, och så dyker samma siffra upp dagen efter och talar om 153 kvinnors död”. Du kan själv gå in på denna länk och läsa de gripande berättelserna och höra hur man läser upp namnen på alla dessa 153 kvinnor, ett efter ett i 27 minuter. Precis som på Barnens Yad Vashem i Jerusalem. Med den skillnaden att där är det 1,5 miljoner namn man läser upp.

En hel vecka bar jag på denna fråga, ”vad menar du Gud?” och brottades med den. För bara några dagar sedan kom ett svar till mig tidigt en morgon. Jag vaknade med ett ryck och fick följande ord i mitt huvud: “Lägg ut på andra sidan, på djupet, på mitt ord var min befallning,” sa Herren. “Lägg inte ut på traditionens eller kyrkohistoriens grumliga vatten. På Mitt Ord var det.

De 153 kvinnorna som mist livet har en gång stått brud och älskat sin man. Under en pågående svekprocess har de dödats”. Och så kom de ord som gjorde mig klarvaken: “Falsk enhet håller på att förkväva min brud. En enhet som inte går tillbaka till Ordets rötter, de hebreiska rötterna, hindrar min brud att hålla högtid i Jerusalem på de tider Jag har fastställt. Och man har även ändrat på mina heliga tider och stunder“.

Vänner, pröva detta ord! Jag själv är skakad i mitt innerst. Detta är mycket allvarligt. Det är dags att vi drar upp till Jerusalem för att fira Herrens högtider, och på hans bestämda tider.

När man ser hur Jesus fullbordade vårhögtiderna och ska fullborda hösthögtiderna, kan vi inte låta traditionen bestjäla oss på att dessa förebilder tillhör allt Guds folk. Herrens brud måste bestämma sig och “låta allt bli upprättat som Gud har förkunnat genom sina heliga profeters mun, från urminnes tid”, (Apg. 3:21).” Slut citat.

Missförstå mig inte nu. Jag är inte alls ute för att ”judaisera”. Däremot har jag äntligen fått smak på det äkta olivträdets saftrika, feta rot, Rom 11:17, och det har tänt en sån längtan, törst och hunger i min ande efter det ursprungliga, de urgamla stigarna, Jer. 6:16.

Under de första 10 åren av mitt liv som kristen var jag på flera kristna konferenser och gick två bibelskolor, med stor behållning. Sedan uppstod en mättnad på det som där bjöds. De senaste 20 åren har jag inte varit på en enda kristen konferens. Ibland har jag tänkt: ”har jag blivit ljum som inte finner något intresse i kristna konferenser längre?”

Efter att de senaste två åren har jag tagit del av den undervisning som Lars Enarson och Elia bönearmé ger ut, varit på en studieresa till Israel om den kristna trons hebreiska rötter och varit på tre konferenser som sällskapet Shalom över Israel anordnat, brinner jag nu av en iver efter att få tränga ännu mycket djupare ned i ”det äkta olivträdets saftrika och feta rötter.”

Där finns smörjelsen, kraften till de under och tecken som alla karismatiker letar efter och ber om. De första kristna saknade inte den övernaturliga kraften. De första kristna åtföljdes av alla de tecken och under som vi INTE åtföljs av!

Vad tror du är orsaken till det? Jag är övertygad om att det har med detta laglöshetens avfall att göra. Det avfall Paulus talar om i 2 Tess 2:3 var Kyrkans avfall från den kristna trons hebreiska rötter. Men nu har Guds Ande börjat peka på den enda framkomliga vägen, Så säger HERREN: "Ställ er vid vägarna och spana, fråga efter de urgamla stigarna. Fråga efter den goda vägen och vandra på den, så ska ni finna ro för era själar, Jeremia 6:16a.

Ge inte Gud samma svar som judarna på Jeremias tid gav: Men de svarade: "Vi vill inte vandra på den.", Jeremia 6:16b. Utan svara Gud utifrån trons lydnad i ditt hjärta: ”Ja, jag vill börja vandra på den (hebreiska) vägen. Visa mig, HERRE, din väg, jag vill leva i din sanning, jag vill vandra i din sanning!

Amen.
----

HaFo

Att läsa dettta, är ungefär som att läsa texter från de som företräder Adventismen. En förvirring av blandad sanning å lögn. I Adventismen med en "rätt grund" om rättfärdiggörelse genom tro på Jesus:

Men innan de är färdiga ,så är det i praktiken att fira Sabbat på lördagen, som är det frälsande. Eljest om man firar vilodagen på söndag, så har man enligt dem anammat "vildjurets märke" och är förlorad.
---

Ungefär så är det även i denna text. Visst skymtar rättfärdiggörelsen genom tron på Jesus fram. Men mer som en parantes och med ett tillägg, där i praktiken alla de, som inte följer de Judiska riterna, sederna och högtiderna, är de som i Bibeln menas vara "de laglösa"!!!
---

För min del räcker det med att läsa Kol. 2:16 - 17 och Gal. 4:10 - 12, för å veta att de som står bakom denna text, är vilset ute och har ett "tillägg", till det sanna evangeliet.

Laglöshet är = synd och Jesus säger att Den Helige Ande ska "överbevisa världen om synd.. ty de tro inte på mig" och det har inget med Judiska riter, seder och högtider att göra!!
----

Återger också Dina välgrundade funderingar kring Lars Enarsson och vad han framför Lennart:

Tankar kring ”Den stora skökan” av Lars Enarson

Jag delar här med mig av några tankar som uppkommit efter genomläsning av Enarsons bok från 2006 ”Den stora skökan”!

Helt klart finns mycket intressant och viktigt i bokens första del där Enarson försöker identifiera den stora skökan. Det kanske inte är så mycket nytt, men det är en ganska vågad framställning. Nu kanske man inte skall gilla Enarson för vad han är emot utan hellre bedöma honom utifrån det han är för. Så det blir mitt fokus. Jag kommenterar alltså inte det som jag tycker är bra i boken utan fokuserar på de stora frågetecken som dykt upp när jag läste boken.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Angående Enarsons historia i trosrörelsen och annat


Jag började med att läsa bokens baksida där det står att Enarson verkat ”med en klar profetisk röst sedan slutet av 70-talet”. Det är märkligt att man därmed räknar in hans år i trosrörelsen!

När jag öppnar boken och läser inledningen ser jag samma sak. Här talar Enarson om sin livsgärning och stödet från Kjell Sjöberg, men inte ett ord om tiden i trosrörelsen.

Hade nu Enarson verkligen ångrat åren i trosrörelsen och avsagt sig alltsammans, så borde han väl inte inkluderat dessa år i sin ”meritlista”?

Någon liten vink om ångrade misstag borde skymta tycker jag. Jag får känslan av att han gör som han gör för att liksom ge bilden av en lång obruten karriär som gudsman och därmed få större tyngd. Det här tyder inte på en medvetenhet eller ånger över det förflutna. Och då skall man vara medveten om att han under flera år verkligen var en falsk profet och spred trosrörelsens olika villoläror, främst via församlingen Hosianna i Göteborg där han var förstepastor. Flera människor har också vittnat om att de kände sig utnyttjade.

Lite osmakligt är det när Enarson lyfter fram olika händelser och ”väckelser” som resultat av hans bön. Det är osund självrekommendation! Lika osmakligt är det med alla de här ”Herren sa till mig”, ”Herren visade mig”, ”Herren kallade mig” osv. Väldigt typiskt Latter rain-förkunnarna!

På sidan 107 talar han om ett andligt genombrott 1982 i Sverige. Det måste syfta på trosrörelsens framväxt. Ekman läste hos Kenneth Hagin 91-92 och kom sedan tillbaka och startade det nya. MEN det var ju ett genombrott för den villolära som korrumperat kristenheten i Sverige mer än något annat! Detta bör man fråga vad Enarson menar med! På en sida kan man läsa:

”Jag tror detta är en viktigt bakgrund till varför Livets Ords konferenser, och Ulf Ekmans framträdande fick det genomslags det fick från 1982 och framåt.”

På sidan 108 talar Enarson om ett andligt genombrott 1995 i USA som resultat av hans bön. Då skulle ”församlingen komma till liv” hade Gud sagt till honom. Detta måste syfta på ”Pensacola Outpouring” (som var en ”arvtagare” till Toronto blessing).

Wikipedia säger:

”The Brownsville Revival (also known as The Pensacola Outpouring) was a widely-reported religious phenomenon that began within the Pentecostal movement on Father's Day June 18, 1995 at Brownsville”.

Sedan hittade jag en sida där Lars själv skriver:

”…The teaching series that came out of that time of seeking the Lord is called ’The Promised End Time Revival.’ It was delivered during a summer conference in the Brownsville Revival School of Ministry in Pensacola, Florida when the revival there was at its peak. You can order this teaching straight from our web site www.thewatchman.org We really recommend this series to all of you in order to build your faith to intercede right now.”

(se
http://www.geocities.com/eleventh_hour_intercessors/epa_prayer_alerts.html)

----


Man bör alltså fråga hur Enarson ser på Trosrörelsens teologi, på Toronto, Brownsville/Pensacola, Lakeland, etc.

Observera att Enarsons undervisning om ’den utlovade väckelsen i ändetiden’ alltså växte fram i ett Latter rain-sammanhang!!!

---

HaFo:

Ja, jag hade hoppats att Enarssons "insikt om att Jesus är Gud", som "han går tillrätta med gentemot SMF", skulle ha lett fram till att han även gjorde upp med själva trosförkunnelsen och dess bakgrund.

Men tydligen har han ännu inte gjort det!!?? Utan uppenbarligen, fortsätter han "med sin dimma" och det även kring "de hebreiska rötterna".

Det är bekymmersamt, hur de som INTE gjort upp men anden bakom trosförkunnelsen, nu på olika sätt, även bejakar den förförelse som nu är på tapeten: "Nyjudaismen". Inte minst genom bloggen Aletheia.

(Det är inte märkligt att det uppstår många "diken" kring det Judiska folket, inför deras uppgift från Gud. Vad vi nu ser är förberedelksen för deras först kommande, "plagiat av deras uppgift och betydelse under antikrist", för att de så slutligen ska komma in i sin uppgift och kallelse, som de som nation har från Gud!!)

----

De som inte "gjort upp men anden bakom trosförkunnelsen", fortsätter, som jag ser det, att sprida förvirring på olika sätt. Aletheia, verkar alltmer dras emot den förförelse som nu framträder kring "Nyjudaismen", liksom Enarsson tydligen fortfarande gör.

Andys blogg synes ju vilja "göra upp med" och inte anamma förförelsen i "Nyjudaismen". Men är det då, så mycket bättre att samtidigt förmedla Åleskjaers tveksamma "nådesförkunnelse" och som forfarande är färgad av den "trosförkunnelse", som även Åleskjaer aldrig "gjort upp med"!!??
---

Hur finner vi en sund balans mellan "lag och evangelium", som Luther uttryckte det!!??

Lagen är "god" och en "uppfostrare till Kristus" (där vi inser vårt ständiga tillkortakommande och hur vi behöver nåd och förlåtelse i vår ställföreträdare) och något som vi bör efterfölja.

Men som samtidigt aldrig är ngt som får sammanblandas med att dess efterföljelse, skulle rädda en enda människa.

Det enda som räddar människan är tron på Kristi syndfria rena offer av en Gudaförenad mäniskas kropp och blod på korset!!!

Och det är där angrppen på sann tro sker. Och det med manipulerande "kristna ord", som ger Guds Ord ett annat innehåll!!

---

Den "gemensamma nämnaren" i den villfarelse som på olika sätt idag drar fram idag, är den "antikristliga anden", som återfinns i såväl trosförkunnelsen, katolicismen och numer även i "Nyjudiansimen".

---

Mitt tips till alla som på ett eller annat sätt företräder och försvarar någon del av dessa förförelser är:

Bara enkelt titta upp på Jesu syndfria offer på korset, där Gud själv förenar Gud och människa i sin syndfria, rättfärdiga person, Kristi person och som där på korset bär fram det försonande offret av en Gudaförenad människas, Kristi perons rena, syndfria kropp och blod.
---

Därtill behövs inga tillägg av "nådesförkunnelse", eller efterföljande av lagar, ritualer, seder och speciella högtider!!!

Jesus i sin person och vad Han gjorde på korset räcker!!

---

Förvirringen är snart total på den andliga arenan å jag ber att Jesus må bevara mitt hjärta mitt i alla dessa förförelsens vindar och ropar om att vi snart må "vara framme vid målet", att hälsa Jesus välkommen, utan att "falla i farstun" för plagiatet av antikrists tillkommelse som Kristus!!!!

HaFo

Re: NyJudianismen

Återger ett inlägg som jag just gjort på Andys blogg kring detta ämne:
---

Det kanske synes, som att mitt inlägg som eagleview kommenterar, inte hör hemma under detta ämne om lag, nåd och ”nyjudiaism”. Men jag ska försöka visa på att där finns en ”konection”.
---

eagleview säger:

”Harry

vet ikke hva du prøver å si..

men det vet jeg at når Jesus ropte ut; ’min Gud min Gud, HVORFOR har DU forlatt meg?’…så var det for at jeg skulle kunne si; min Gud , min Gud INGENTING kan skille meg fra deg!!”
---

HaFo:

Helt visst är det så eagleview!!

Men varför är det så?

Är det på grund av att Jesus som människans ställföreträdare, blir till en från Gud skild, andligt död människa, som är syndens natur till sitt väsen ( enligt Trosförkunnelsen = en antikristlig tro på Jesus)?

Är det på grund av att Jesus i arvet från Maria är syndfri, som Gud och människa förenas i Kristi person och att det är Marias förtjänst i hennes syndfrihet, som är orsaken till att Jesus bär fram ett RENT offer (Katolicismen)?

Är det sanna evangeliet, ”nyjudianismens” lära om att Jesus enbart är en människa, som är syndfri och Guds representant och att ”Hans efterföljare” ska efterlikna Honom och följa Torahn och de Judiska högtiderna och ritualerna för att komma rätt och vara sanna kristna?
---

Eller är evangeliet, att ”Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv”?

Alltså att Jesus är ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”, där Gud själv går in i människans situation och fullgör i hennes ställe det ingen människa kan åstadkomma:

Att hålla lagen och utföra Guds vilja och bära fram offret av en Gudaförenad människa.
---

Ingen annan än Gud själv kan ordna detta i människans ställe. Och det gör Han, när Han i Kristi person förenar Gud och människa i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och bär fram det RENA offer, som ingen människa kan bära fram:

Offret av en Gudaförenad människas (”Guds fullhet lekamligen” – ”Kristus kommen i köttet”), Kristi persons kropp och blod på korset.

Bara Gud själv i kroppslig gestalt kan i människans ställe lösa hennes problem. Det är ”hva jag prøver å si..”

Att det bara är i vår ställföreträdare Kristus, Gud själv, som vi kan erfara förlåtelse och nåd och tillräknas Hans syndfria rättfärdighet på grund av Kristi (Guds) förtjänst.

Å jag ”prøver å si”, att detta blir förvanskat i trosförkunnelsen, katolicismen och nu även i den ”nyjudianism”, som Andy så förtjänstfullt tar avstånd ifrån.

Men ser Andy att det egentligen är samma lära som återfinns i trosförkunnelsen och att ”Åleskjaers nådesförkunnelse”, hamnat utanför Luthers ”lag och evangelium”?

Vet inte om jag själv kan vidareutveckla denna ”balans”. Men jag är viss om att det är ”obalans” kring dessa spörsmål, såväl i trosförkunnelsen, katolicismen, ”nyjudianismen” och ”nådesförkunnelsen”.

Hoppas att det finns ngn som kan ge ”den sunda balansen” kring spörsmålen under detta ämne!

HaFo