HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Trosförkunnelsens hörnpelare

Lennart Jareteg har på sin hemsida fått samman, som jag tycker, en mycket bra, komprimerad och ändå "allomfattande sammanfattning” av förförelsen i trosförkunnelsen:

http://www.bibelfokus.se/trosrorelsen

---

Jag återger länkens innehåll även här på ”Min Åsikt” och där under ”Trosförkunnelsens hörnpelare” (Det blir så pass långt, så jag gör det till tre inlägg):
---

Från Jaretegs hemsida:

Inlägg 1:

”I denna text finner du en relativt kortfattad sammanställning av de mest allvarliga villolärorna inom Trosrörelsen.

Jag har tidigare i andra texter och i min video om ”Det stora avfallet” redogjort för både rörelsens historia och dess teologi, så jag får ber dig att kika där om du vill få ytterligare information och fakta.

Men denna text du nu läser är min tydligaste och prydligaste text vad gäller Trosrörelsens teologi. En bok jag rekommenderar varmt är Christianity in crisis av Hank Hanegraaff.

Det är den mest kompletta genomgång av Trosrörelsens teologi som jag känner till, och den innehåller även en mängd citat. Den är på engelska och kan beställas från Amazon.com.
---

De största och mest kända sammanhang i Sverige idag som omfattas av denna teologi är Livets Ord och Arken, och alla de lokala församlingar som inordnas under dessa två. Södermalmskyrkan i Stockholm bör också nämnas här.

Men observera att den teologi som jag presenterar här förekommer även inom andra sammanhang än de som vi direkt kopplar till Trosrörelsen.

Du hittar exakt samma läror inom den s.k. Profetrörelsen och den Apostoliska rörelsen. Många evangeliska kyrkor har dessutom tagit till sig delar av denna teologi, och det är vanligen de sammanhang som vi kallar för den ”karismatiska” delen av kristenheten.

Likaså har många enskilda kristna via bibelskolor, böcker, konferenser, TV, etc, anammat hela eller delar av Trosrörelsens teologi.

Många underliga yttringar som vi idag kan se inom nämnda rörelser, är yttringar som är sprungna ur just Trosrörelsens grumliga läror, läror som tillsammans utgör en komplett teologi med ett otäckt ursprung, som vi strax skall se.
---

Somliga tror att Trosrörelsens teologi är historia och att man nu ”prövat allt och behållit det som var gott”.

Men sanningen är den att hela teologin ligger kvar som ett fundament för hela Trosrörelsen, mfl.

Hela Livets Ords verksamhet och förmögenhet är uppbyggd på denna grund, och dess ledare har inte tagit tillbaka eller ångrat något av denna teologi. Tvärtom har den utvecklats vidare.

Det samma gäller för församlingen Arken, Södermalmskyrkan, mfl.

Observera också att det inte går att plocka ut några russin ur denna kaka; allt hänger samman i sammanhållen teologi.

De olika delarna är beroende av varandra, och när man väl förstått varifrån alla de ingående lärorna har sitt ursprung, så vill man nog inte ta del av ett endaste russin ifrån denna förgiftade kaka.
---

Detta citat från Ulf Ekmans bok Denna välsignade press från 1996 visar att 80-talets bedrifter inte var någon tillfällig förvirring:

- "Den grundläggande visionen, den grundläggande teologin, de grundläggande aktiviteterna och de grundläggande synsätten ligger kvar. Här finns ingen skillnad.”

På Livets Ords hemsida under ”församlingen” och vidare under ”vanliga frågor” kan man idag (2009-08-08) läsa följande:

- "Har ni förändrats? Ja, visst förändras en församling med åren, det vore ju konstigt annars. Men då det gäller läran och inriktningen är den precis densamma nu som när vi startade."
---

Hela den grundläggande teologin finns alltså fortfarande kvar på LO. Låt oss då titta på den grundläggande teologin.

Det blir då klart att Trosrörelsen för fram ”en annan Jesus, en främmande ande och ett främmande evangelium” (2 Kor 11:3-4) jämfört med det den klassiska kristna tron står för.

Vid varje punkt nedan går jag sammanfattande igenom vad respektive villolära står för, därefter följer ett antal citat från olika trosförkunnare, och därefter mina kommentarer med hänvisningar till olika Bibelord.
---

Innehåll

1. Villolära nr 1 – Satan är denna världens gud

2. Villolära nr 2 – Jesus dog andligen, blev ett med satan och blev född på nytt

3. Villolära nr 3 – Försoningen ägde rum i *******t och inte på korset

4. Villolära nr 4 – Den pånyttfödda människan är gud/Kristus

5. Villolära nr 5 – Guds händer är bundna, han kan inget göra utan de troende

6. Villolära nr 6 – Den troende är en ande som har en själ och som bor i en kropp

7. Villolära nr 7 – Den troende är rättfärdig här och nu

8. Villolära nr 8 – Den troende har rätt till fullkomlig hälsa, ekonomi och framgång

9. Villolära nr 9 – Den troende skall inte be till Gud, hon skall bekänna, begära och befalla

10. Villolära nr 10 – Den troende kan få ny andlig kunskap via uppenbarelse

11. Fler villoläror

12. Viktiga överväganden!!!
---

1. Omvänd dig!

2. ”Den karismatiska förblindelsen" i den yttersta tiden
---

Villolära nr 1 – Satan är denna världens gud

Sammanfattning

Enligt trosrörelsens teologi var Adam före syndafallet denna världens gud. Han och hans avkomma var satt till att råda över Skapelsen som gudar. Syndafallet bestod i att Adam begick vad man säger ”högförräderi” mot Gud och gav den makt han hade över Skapelsen till satan, som då blev denna världens gud.

Observera att satan är (en) gud enligt Trosrörelsens teologi! När Adam underordnade sig satan dog han andligen. Den troende, pånyttfödda människan skall därför i tro återta denna makt från satan.

Citat

Vi kan se något av denna teologi i nedanstående citat:

- "Gud skapade Adam utifrån sin önskan om att fortplanta sig själv. I Edens lustgård gjorde Han just detta. Adam var inte bara lite lik Gud, han var inte nästan lik Gud, han var inte ens underordnad Gud, Adam är lika mycket Gud som Jesus… I Edens lustgård var Adam Gud manifesterad i köttet." Kenneth Copeland i "Following the Faith of Abraham", ljudkassett #01-3001

- "Människan föll i synd och överlämnade rådandet över skapelsen åt djävulen, som blev denna tidsålders gud och herre. Det som hände var att människan, som vandrade i höghet, som var lik Gud och som rådde över skapelsen, tappade sitt rådande. Hon dog till sin invärtes människa. Hon dog andligen" ”Tillintetgör djävulens gärningar”, Ulf Ekman

- ”Gud skapade människan i klass med sig själv och gav människorna rätten att råda över allting på jorden och behärska den med auktoritet… Människan som skapats i klass med Gud begick högförräderi och förlorade sin ställning. Hon kom in under djävulens välde.

Djävulen var nu denna världens gud. När människan underordnade sig satan dog hon andligen och hennes andes herravälde över själ och kropp upphörde.” ”Befria mitt folk”, Sten Nilsson (Ulf Ekmans svärfar)
-----

Kommentar

Adam var aldrig gud eller såsom Gud. Det var satans frestelse att Adam kunde bli såsom Gud (1 Mos 3:4-5).
Självklart var det en lögn eftersom ingen sanning finns i satan (Joh 8:44). Satan är inte heller denna världens gud, det är en feltolkning av Bibelns Ord (2 Kor 4:4).

Det Bibeln avser är att satan indirekt blir som en gud för världens människor då de blint följer efter hans olika lockelser.

Om Gud är allsmäktig, hur mycket makt har han då? 100% så klart! Hur mycket makt blir det då kvar åt satan? 0% så klart.

Vi ser satans maktlöshet i berättelsen om Job (som ju ägde rum efter syndafallet och före Jesu försoningsverk).

Där var satan tvingad att fråga Gud om lov för varje lite sak han ville slå Job med. Han har ingen egen makt, trots att han själv säger det i Luk 4:6, men som vi sett finns ingen sanning i honom.

Läran om att Adam var gud och att satan fick överta den makten, är således av sataniskt ursprung. ”Jag har fått all makt i himlen och på jorden” sa Jesus om sig själv (Matt 28:18), och Gud säger också ”hela jorden är min med allt den rymmer” (Ps 50:12).
---

Villolära nr 2 – Jesus dog andligen, blev ett med satan och blev född på nytt

Sammanfattning

Här lär Trosrörelsen, att när Jesus dog på korset, så var det inte ett tillräckligt offer. Jesus fördes av satan ner till *******t och plågades där av honom och hans demoner.

I denna akt dog Jesus andligen – motsvarande Adams andliga död – och Jesus fick då del av satans natur.

Jesus blev lik den smutsigaste syndaren och blev därigenom genomrutten i sin natur. Satan blev hans Herre, menar man.

Denna andliga död var nödvändig för att sona människornas synd, enligt trosrörelsens teologi. När *******ts tortyr av Jesus hade fyllt måttet, så föddes Jesus på nytt i sin ande, och blev upphöjd till gudomlig nivå.

Citat

Vi kan se detta i nedanstående citat:

- ”Hur skulle Jesus lösa människan från djävulen… genom att bli synd för oss, måste han andligen dö och skiljas från Fadern och ta syndens straff ända ned i dödsrikets hemskaste plats… ingen har lidit andligen som han, som genom att bli synd för oss, skiljdes från Fadern och förenades med de
ogudaktiga...” ”Befria mitt folk”, Sten Nilsson
---

"Jesus blev gjord till synd, dog andligen och fördes ned i dödsriket...

Gud lät genom den helige Ande en blixt slå rakt ned i dödsriket och uppväckte Jesus."”Tillintetgör djävulens gärningar”, Ulf Ekman

- "Om vi människor på grund av synden är andligt döda, så måste rimligtvis den som återlöser oss på något sätt ta del av denna andliga död… så erfar Jesus gudsövergivenhet och andlig död." ”Doktriner”, Ulf Ekman
---

- "Andlig död betyder mer än att vara skiljd ifrån Gud. Det innebär också att ha satans natur... Jesus smakade döden, den andliga döden... Nere i de lidandes fängelse – nere i själva *******t – tillfredsställde Jesus rättvisans krav för var och en av oss, eftersom han dog i vårt ställe... under det att Gud öste sin vrede och dom över Jesus, så kände Jesus att detta bröt hans och Faderns gemenskap fullständigt. Varför behövde Jesus födas? För att bli som vi är; separerad ifrån Gud. Han smakade den andliga döden för varje människa." ”The Name of Jesus”, Kenneth Hagin

- "Jesus var den första personen som någonsin fötts på nytt." ”How Jesus Obtained His Name”, Tulsa; Rhema, ljudkassett #44H01, Kenneth Hagin
---

- ”Jesus blev av vår synd gjord syndig och rutten tvärs igenom. Han blev genomsyrad av syndig natur”. ”Hva forsoningen tilbyr deg ”, Frank Eidem
---

”Då Jesus dog blev han ett med satan. Han visste att det enda sätt han kunde stoppa satan var att bli ett i natur med honom. Jesus tog inte min synd, han blev min synd.

I sin medlargärning förlorade Jesus sin gudomlighet. Jesus måste bli född på nytt. Om han inte blivit född på nytt så kunde inte jag bli född på nytt. ” Benny Hinn i ”Broadcast, Our Position in Christ”, Videoband: TV – 254
---

- ”Adams andliga natur förändrade sig och han blev andligt död. Satan blev hans andlige far. Andlig död är alltså en natur som har satan till far. Du har blivit andligt död genom synd som du personligen har begått, precis som Adam… Jesus var verkligen död – inte bara fysiskt, men också andligt. ”Rättfärdighet – nåd eller förtjänst?”, Johnny Foglander (Livets ord)

Kommentar

Detta är den absolut mest antikristliga villoläran inom Trosrörelsens teologi eftersom den degraderar Jesus från att alltid vara Gud. Den orenar och befläckar Jesus som är det rena och obefläckade offerlammet.

Jesus är den samme igår, idag och i morgon (Heb 13:8).

Jesus ÄR Gud, har alltid varit och kommer alltid att vara. Gud kan inte och behöver inte bli född på nytt.
Gud kan inte förena sig med mörker och ondska (2 Kor 6:15, Jak 1:17, 1 Joh 1:5, ).

Kontakten mellan Fader och Jesus kan inte brytas eftersom de är ett (Joh 10:30). Den lära som degraderar Jesus från att vara Gud har antikrists ande/satan som ursprung (1 Joh 4:1-3).

Ingen som upplever andlig död och därmed åtskillnad från Gud, kan rädda människan. Enbart den som i sin person övervinner synd och den andliga döden och förenar Gud och människa i sin person, kan vara den ställföreträdare som räddar människorna. Sådan var Jesus!

Om Jesus blev gjord syndig och smutsig (som Trosrörelsens teologi säger) hade inte Jesus varit det rena offerlamm som krävdes. Då hade man på Gamla testamentets tid offrat smutsiga lamm med olika lyten.

Men man offrade felfria lamm på Gamla testamentets tid, och Jesus var det rena, felfria offerlamm som Gud krävde för att sona ALL synd (1 Petr 1:18-19).

*******t (dödsriket, avgrunden) är inte en plats som satan regerar över och där han och hans demoner plågar avlidna människor. Det står inget sådant i Bibeln. Dödsriket är ett ställe där avlidna otroende människor SAMT även demoner hålls i förvar till domens dag (2 Petr 2:4, Jud 1:6).
---

Villolära nr 3 – Försoningen ägde rum i *******t och inte på korset

Sammanfattning

Denna villolära inom Trosrörelsens teologi hör ihop med ovanstående lära. Men jag bryter loss den och presenterar den för sig själv eftersom jag vill tydliggöra att Trosrörelsen flyttar försoningen från korset till *******t!

Citat

Vi kan se denna undervisning i följande citat:

- När Jesus ropade ut att det var fullbordat, talade han inte om försoningens stora plan. Det fattades fortfarande tre dagar och nätter att gå igenom… Jesus gick till *******t för att frigöra människan från straffet för Adams högförräderi.

När hans blod blev utgjutet så bringade det ingen försoning… Jesus tillbringade tre gruvsamma dagar och nätter i denna jordens inre och utverkade att du och jag fick tillbaka våra rättigheter inför Gud…

Det var inte en fysisk död på korset som betalade syndens pris… Det som är nödvändigt för en kristens liv är kunskap om vad som skedde mellan korset och kronan...

Detsamma skedde med Jesus som med Adam – andlig död … Guds rättfärdighet blev gjord till synd. Han antog satans syndanatur i sin egen ande.

Kenneth Copeland i ”The Incarnation” – band 00 – 0303, band 01 – 0402, ”Jesus – Our Lord of glory, Belivers Voice of Victory”, ”A Different Gospel”, ”What happened from the Cross to the Throne” – band 02 – 0017
---

- Jesus smakade andlig död. Kristi fysiska död på korset var inte tillräckligt för att frälsa oss. Han gick till *******t för att föra oss till himmelen. ”The Name of Jesus”, Kenneth Hagin

- ”Satan vann över Jesus på korset och tog hans ande till *******ts mörka regioner.” Holy Bible Reference Edition”, 1991, Kenneth Copeland

Kommentar

Satan segrade inte över Gud/Jesus när Jesus dog på korset. I världens ögon kan det se ut så, men döden på korset var en seger för Gud och det var Guds vishet (1 Kor 1:23-25). Jesu försoningsverk fullbordades på korset (Joh 19:30).

Det var där segern vanns för vår frälsning (Kol 2:15, Ef 2:16). Jesu blod var tillräckligt för att sona världens synd (Heb 9:11-14, 1 Petr 1:18-19). Korset är centrum i den kristna tron (1 Kor 1:18, 1 Petr 2:24).

En lära som tar bort fokus från Jesu kors och flyttar försoningen från korset till *******t, kan inte ha något annat ursprung än satan själv.

Forts från Jaretegs hemsida

Re: Trosförkunnelsens hörnpelare

Inlägg 2 från Jaretegs hemsida

Villolära nr 4 – Den pånyttfödda människan är gud/Kristus

Sammanfattning

Denna mycket blasfemiska del i Trosrörelsens teologi kommer som en logisk följd av de ovanstående delarna. Vi blir ”som gudar” eller ”vi blir Kristus” genom pånyttfödelsen, menar man.

Man pekar då på att Jesus blev pånyttfödd och att han i denna pånyttfödelse blev gudomlig på motsvarande sätt som Adam var det före syndafallet.

Vi människor kan då komma till samma gudomliga status som Adam hade före syndafallet och som Jesus fick i sin ”pånyttfödelse”, enligt Trosrörelsens teologi. Vi kan bli Gud manifesterade i köttet. Vi kan bli Kristus, menar man.

Citat

Vi kan se detta i nedanstående citat:

- "Gud skapade Adam utifrån sin önskan om att fortplanta sig själv. I Edens lustgård gjorde Han just detta. Adam var inte bara lite lik Gud, han var inte nästan lik Gud, han var inte ens underordnad Gud, Adam är lika mycket Gud som Jesus… I Edens lustgård var Adam Gud manifesterad i köttet." "Following the Faith of Abraham 1", Kenneth Copeland
---

-"Den troende är lika mycket en inkarnation av Gud som Jesus är det. Vi är Kristus." ”Word of faith”, Kenneth Hagin

- "Du måste inse att du inte är andligt schizofren - hälften Gud och hälften satan – du är helt och hållet gud." ”Believer's Voice of Victory”, mars 1982, Kenneth Copeland
----

- "Jesus har omskapat din invärtes människa så att du i anden har blivit lik honom själv… All den kraft som Gud själv äger har blivit deponerad i din egen ande… Din invärtes människa är ditt verkliga jag... så är du vad Jesus Kristus är ... skapad till ett med Gud själv, ett med Guds arvsanlag och Guds natur."
”Kraften i den nya skapelsen”, Ulf Ekman

- "Om du har vapenrustningen på, så kan inte djävulen se om det är du eller Jesus som kommer. Han ser ingen skillnad." ”Tillintetgör djävulens gärningar”, Ulf Ekman

- "Den som är född av Gud lever inte i synd. Han har ingen syndig natur, utan har fått Guds natur på insidan... Människan var den som skulle vara denna tidsålders Gud. Sedan blev djävulen det, men Guds mening var att människan skulle vara såsom en Gud...

Är du med i djävulens familj har Du djävulens natur i dig, och då vill Gud att du ska bli född på nytt. Då byter han natur i dig och du får Guds natur istället...

Han upprättar dig till samma position som Adam hade före fallet...

När du blir född på nytt lägger du av dig den gamla människan, den dör . En ny människa skapas. Den människan är skapad till gudslikhet...

Om du kunde se din egen invärtes människa, så tror jag du skulle se Jesus Kristus." '

”Född till seger och Guds plan för dig”, Ulf Ekman
---

- "Människan skapades att vara som Gud var. Inte vara Gud, men vara som Gud, honom lik. Hon fick förmågan att tala som Gud. Hon fick förmågan att handla och utföra saker, som Gud...

Adam var ställd över skapelsen för att råda och regera över den, precis som Gud råder och regerar över universum... Människan skulle vara som Gud, tänka som Gud, handla som Gud och tala som Gud."

”Tro som övervinner världen”, Ulf Ekman
----

- Kristna är små gudar. Vi är små ”messiasar”. Vi är allt som Jesus någonsin var. Gud kom från himmelen, blev en människa, gjorde människor till små gudar, gick tillbaka till himmelen som en människa. Jesus står över Fadern som en människa.

Jag står över demoner som Guds son. Är du hans avkomma? Är ni hans barn? Då kan ni inte vara människor! Det kan ni inte. Gud föder inte kött.

”Our position in Christ, The word made flesh”, Benny Hinn
---

- ”När vi nu står här, bröder, så är det inte Morris Cerullo ni ser på, ni ser på Gud. Ni ser på Jesus.”
Morris Cerullo i ”The End Time Manifestation of the Sons of God”, ljudkassett 1

(Denna Morris Cerullo är inbjuden till Södermalmskyrkan för att tala 2009-08-19)
---

Kommentar

Att människan skulle vara gudomlig (eller kunna bli det) är något som varje sann New age:are skulle skriva under på direkt.

Varför då? Jo, för att New age:s läror har samma ursprung som Trosrörelsens läror. Att människan skulle kunna bli ”så som Gud” var en lögn och en frestelse från ormen/satan i Edens lustgård (1 Mos 3:5).

Detta har varit hans egen högsta önskan från allra första början (Jesaja 14:12-14). Självförgudning är ursynden och det som kännetecknar ett fullkomligt avfall.

Vi ser alltså redan i Bibelns första bok att lögnen om människans möjlighet till att bli som gud har satan som sitt ursprung.

Denna lögn om människans möjlighet till självförgudning kommer också att vara en huvudingrediens i satans sista stora kupp mot mänskligheten i hans antikristliga rike.

Självförgudning är nämligen kärnan i det avfall som kommer att förbereda för Antikrists framträdande (2 Tess 2:1-12).
---

Att den pånyttfödda människan ”är Kristus” är även det en grov villfarelse. Att utge sig för att vara Kristus är det samma som att utge sig för att vara Gud.

Jesus varnade för att det skall komma många som just säger att de är Kristus/Messias (Matt 24:5).
---

Det Bibeln säger om pånyttfödelsen, är att vi får del av gudomlig natur på så sätt att Guds Ande kommer till oss och tar sin boning där. Se http://www.bibelfokus.se/question/090510 för en längre Biblisk kommentar om denna ”vi är gudar-lära”.
---

Villolära nr 5 – Guds händer är bundna, han kan inget göra utan de troende

Sammanfattning

Som vi sett upphöjer Trosrörelsens teologi satan till att vara ”denna världens Gud”. Han har all den makt på jorden som de troende tillåter honom att ha. De troende kan ”ta tillbaka” denna makt och bli de som regerar på jorden ”så som gudar”, menar man. Gud har inte mer tillträde att styra på jorden än vad de troende ”så som gudar” ger honom.

Citat

Några citat som visar på denna lära:

- ”Den troende har full makt att bära fram Jesu namn. Namnet motsvarar hans personliga närvaro. Detta namn har han gett oss legal fullmakt att använda oss av…

Kristi händer är bundna tills han får bruka våra. Om vi bara kunde begripa hur hjälplös Gud är, tills han får bruka sin kropp på jorden…”

”Befria mitt folk”, Sten Nilsson

- ”Gud är på utsidan och kikar in. Gud har inget lovligt tillträde till jorden. Den tillhör honom icke.” Kenneth Copeland i ”The image of God in you”, Tape 01-4404

- ”Gud måste få tillåtelse till att verka på jorden på människors vägnar. Ja, du har kontrollen. Såvida du har kontrollen, vem är det då som inte längre har den? Gud!” Fred Price citerad i artikeln ”Church at the crossroads”
---

Kommentar

Även denna undervisning har så uppenbart satan som upphovsman. Vem skulle mer än satan vilja stänga ute Gud utanför jorden?

Vi människor lockas till att anamma denna lära för att satan skall upphöjas till Gud bland oss.

I slutändan kommer satan att bli upphöjd i en fysisk person, nämligen Antikrist. Som vi sett tidigare säger Trosrörelsen att ”satan är denna världens Gud”.

Men Gud saknar inte makt eller tillträde till jorden. Gud är inte heller overksam, ointresserad eller frånvarande som en del tycker.

Han låter mycket ske som ser konstigt ut, men det ryms ändå inom Guds plan för mänskligheten och jorden (Upp 17:17).

Gud för historien framåt precis så som han har planerat från allra första början (Apg 2:23). Gud säger ”hela jorden är min med allt den rymmer” (Ps 50:12).

Och Jesus sa ”Jag har fått all makt i himlen och på jorden” (Matt 28:18). Om Jesus har ALL makt, så återstår ingen makt åt satan och människorna.

De troende har inte heller någon makt. Vi har av Jesus fått auktoritet att verka i hans namn. Detta betyder inte att vi skulle ha makt att göra så som faller oss in.

Att verka ”i Jesu namn” betyder att verka utifrån Guds vilja och utifrån Guds klartecken, först då kan vi med auktoriteten i Jesu namn och befalla andemakter bort och bota sjuka.
---

Villolära nr 6 – Den troende är en ande som har en själ och som bor i en kropp

Sammanfattning

Trosrörelsen fokuserar starkt på det andliga – liksom gnosticismen – och menar att känslor och förnuft skall man inte ägna någon tid.

Deras teologi säger att den pånyttfödda människan till naturen är en ande och att hon har Guds kraft och natur i denna.

Själen och kroppen är yttre skal till människans rätta identitet – anden. Kroppen är bara ett ”fordon” för anden, och själen ett slags ”verktyg”.

Gud talar direkt till din ande; där umgås Gud med människan. Kunskapen som finns i din ande skall styra över själen och kroppen.

Djävulen kan dock lura dig genom ditt förstånd och dina känslor. Men om du är stark i din ande/din inre människa kan du stå emot intryck från dina känslor och ditt förnuft och därmed få framgång i allt vad du företar dig, enligt Trosrörelsens teologi.

Citat

Vi kan se denna uppdelning av människan i nedanstående citat:

- "När du blev född på nytt blev du en ande. Du är en ande, har en själ och bor i en kropp… Din invärtes människa är du... Djävulen låter dina känslor dominera din invärtes människa och tar ifrån dig vad du har... Gud talar i din ande exakt vad du skall göra" ”Du kan höra vad Gud säger”, Ulf Ekman

Kommentar

Denna typ av teologi är gnosticism eftersom det endast är det andliga som ges något värde. Den är också mystik på det sätt att man menar att Gud endast umgås och kommunicerar med oss i anden, alltså i människans inre.

Mystikerna söker sig inåt för ett gudsmöte. Men Guds barn sträcker upp sina händer till Far i himlen och ber med sin mun om vad hon önskar och tackar för det hon fått och upplevt till hela sin natur.

Människan är inte bara en ande. Hon är ande, själ OCH kropp, precis som Jesus är det samma. Jesus kommer alltid att ha samma kropp eftersom han även ÄR denna kropp.
---

En lära som fokuserar på det andliga kommer farligt nära möjligheten att reinkarnation skulle kunna vara en realitet.

För om jag bara är en ande, så kan jag ju i så fall dyka upp i vilken kropp som helst. Det öppnar också upp för att Jesus skulle kunna dyka upp i en annan kropp än den korsfästa kroppen (t.ex. i Antikrist).

Men så är det inte. Jesu korsfästa kropp är den han kommer tillbaka i eftersom han även ÄR denna kropp. De kristna skall uppstå i samma kropp, dock förhärligade.
---

Villolära nr 7 – Den troende är rättfärdig här och nu

Sammanfattning

Trosrörelsens teologi säger att vi efter pånyttfödelsen ÄR rättfärdiga och alltså inte kan synda mer pga detta.

Vi är då lika Gud/Jesus och den gamla människan är borta. Logiken blir då den, att den troende äger en egen rättfärdighet.

Citat

Här följer några citat som visar på detta:

- ”Du har nu en helt ny identitet och har den legala rätten att råda där förut fienden rådde över Dig. Du har inte någon anledning att frukta ditt förflutna.

Du har nämligen inget förflutet! Du är nämligen en ny skapelse. Du är rättfärdig…

För att kunna leva i gemenskap med Gud måste människan ha samma slags liv. Hon måste vara skapad i klass med Gud...” ”Befria mitt folk”, Sten Nilsson
---

- ”Den som är född av Gud lever inte i synd. Han har ingen syndig natur, utan har fått Guds natur på insidan...” . ”Född till seger och Guds plan för dig”, Ulf Ekman
---

- "När du blir född på nytt får du ett nytt hjärta, en ny människa skapas i ditt inre, din ande blir ny... din pånyttfödda, nya människa, din ande är skapad till likhet med Gud... du fick en ny natur, en ny ande. En ny människa som aldrig hade funnits förut föddes på insidan av dig... Du var verkligen död i dina synder, men i Jesus blev du verkligen rättfärdig...

Du var en syndare, du var i ett köttsligt väsende, blev frälst av nåd och är nu rättfärdig genom Guds rättfärdighet". ”Tro som övervinner världen”, Ulf Ekman
---

- ”Du kommer aldrig att bli mer rättfärdig än du är just nu! Du kommer inte att vara mer rättfärdig i himlen än du är just nu – JUST NU! Kenneth Hagin i Nyhetsbrev från Livets Ord, Nov 1985
---

Kommentar

Att människan ÄR rättfärdig efter pånyttfödelsen är en feltolkning (och ibland felöversättning) av Bibelns Ord.

När vi i Rom 4:24-25 läser att vi blir rättfärdiggjorda, så är det en felöversättning från grekiskans di-kai-oun som egentligen betyder ”rättfärdigförklarad”.

Vi får som troende tillgodoräkna oss Jesu rättfärdighet, och Gud förklarar oss då rättfärdiga.

Vi äger alltså inte – trots pånyttfödelsen – någon egen rättfärdighet.

Detta är förklaringen till varför vi fortsätter att se synd i vår person trots pånyttfödelsen.

Men tack vare Guds nåd är vi ändå förlåtna, och tack vare helgelsen får vi bli mer och mer lika Jesu rättfärdiga karaktär, men inte fullt ut här och nu.

Den dag Jesus kommer tillbaka, DÅ skall vi bli lika honom, men inte förr (1 Joh 3:2).
---

Den som fått undervisning om att man ÄR rättfärdig efter pånyttfödelsen, men ärligt ser att synden fortfarande verkar i sina lemmar, kan drabbas av en allvarlig troskris. Detta är också en vanlig frukt av denna villolära om att de troende skulle vara rättfärdiga.
---

Villolära nr 8 – Den troende har rätt till fullkomlig hälsa, ekonomi och framgång

Sammanfattning

Trosrörelsens teologi menar att pånyttfödelsen gör oss fullkomliga inom alla områden. Fullkomlig (100%-ig) hälsa tillhör därför den pånyttfödde, liksom överflödande ekonomi och framgång inom alla andra områden.

Sjukdom och andra motgångar sägs vara ett andligt problem. Sjukdom i kroppen, störningar i psyket, ekonomiska problem, etc, är bara fysiska symptom på att något är fel i den andliga världen.

Satan lurar människan genom att t.ex. lägga in sjukdomssymptom i kroppen och i känslolivet för att få henne att tro att hon är sjuk. Men detta skall alltså enligt Trosrörelsens teologi ses som ett andligt problem och därmed lösas därefter.

Tro och munnens bekännelse förlöser helande och framgång. Fruktan och negativ bekännelse (t.ex. ”jag är sjuk”) förlöser sjukdom och andra motgångar, menar man.

Fruktan ger satan handlingsfrihet i ditt liv. Man skall utan fruktan ”stå på Ordet” för att förlösa all framgång. När du får uppenbarelsekunskap om ett förhållande kan du förändra det, enligt denna teologi.

Citat

Vi kan se detta i nedanstående citat:

- "All den kraft som Gud själv äger har blivit deponerad i din egen ande." ”Kraften i den nya skapelsen”, Ulf Ekman

- "När du blir skapad till likhet med Gud, då kommer Guds hälsa in i din ande och börjar påverka din själ."
”Gud vill hela alla”, Ulf Ekman
---

- ”Tro när det gäller finanser fungerar på samma vis som tro för helande, dopet i den Helige Ande eller för frälsning.” Kenneth Hagin i Livets Ords nyhetsbrev, aug 1986

- ”Det första steget till andlig mognad är att inse din position inför Gud. Du är ett Guds barn och en Jesu medarvinge. Följaktligen har du rätt till alla rättigheter och förmåner i Guds rike, och en av dessa rättigheter är hälsa och helande.

Du kommer aldrig helt inse och förstå helande tills du helt bortom allt tvivel vet att Gud vill att du skall vara helad. ”Healed… to be or not to be”, Kenneth Copeland
---

- ”Äkta tro på Gud – hjärtats tro – tror på Guds Ord oavsett vad de fysiska omständigheterna pekar på… En person som söker helande skall titta i Guds Ord, inte på sina symptom. Han borde säga, ’jag vet att jag är helad eftersom Ordet säger att genom hans sår är jag helad’.” ”Rätt och fel tänkande”, Kenneth Hagin

- ”Job hade fruktat att han skulle mista alla ägodelar, mista sina barn, mista sin hälsa och mista sina sociala kontakter. Det han fruktade kom över honom. Lägg märke till att djävulen kunde bara göra det han (Job) fruktade för. Job hade inte tro på de här områdena, därför att tro finns där uppenbarelse finns” Livets Ords nyhetsbrev, juli/aug 1987, Johnny Carlsson (då lärare på LO)
---

- ”Att vara fattig är synd.” ”Success in life”, Robert Tilton
---

Kommentar

Det är uppenbart för seende ögon att Gud inte helar alla i denna tidsålder. Det ser vi i Bibeln och det ser vi i vår omgivning – t.o.m. inom Trosrörelsen.

Jesus helade inte alla han mötte. Vi ser t.ex. detta i Jesu möte med den sjuke mannen vid Betesda-dammen.

Han botade en enda person där, de övriga blev kvar (Joh 5:1-18).

Vi ser också i Bibeln att vi på denna sidan evigheten inte får ut hela det utlovade ”arvet”.

Men vi har fått en pant/en borgen/ett förskott på detta arv, och det är den Helige Ande (Ef 1:11-14, 1 Kor 1:20-22, 1 Kor 5:5).

Fattigdom, sjukdom etc, är inte i sig själv synd eller tecken på synd (Joh 9:2-3).

Det är tecken på att vi lever i en fallen värld, en värld som både troende och icke troende delar med varandra.

Gud låter det regna över både onda och goda (Matt 5:45), och vi delar många gånger samma villkor.

Fullkomlig hälsa och oändliga resurser tillhör den kommande evigheten hos Gud. Först då är lidande och tårar borta (Upp 7:17, Upp 21:4).
---

Villolära nr 9 – Den troende skall inte be till Gud, hon skall bekänna, begära och befalla

Sammanfattning

Enligt Trosrörelsens teologi är det som vi sett satan som är denna världens gud. Han har makt över guld och silver, etc, menar man.

Därför skall den troende inte be till Gud utan begära detta i auktoritet från satan. Vidare sägs att den troende har ”rättigheter” som gör att man kan begära ut det som tillhör den troende. Detta gäller hälsa, ekonomi, framgång, etc.

Tekniken för att begära ut detta är munnens bekännelse och att tala i auktoritet.

Citat

Här följer några citat som visar denna teologi:

- ”En annan sak som hindrar folk är att de ber hela tiden. Det hindrar egenskapen till att ta emot. Därför säger jag till folk att inte be. John Arnott i Holy Trinity Brompton, England, 14/2 – 95

- ”Gå aldrig, aldrig, någonsin till Herren och säg: ’om det är din vilja’… Tillåt inte din mun att tala sådana trosfördärvande ord.” ”The Berean Call, 1992 Media Spotlight Special Report”, Feb 94 Benny Hinn
---

- ”Det du tror och uttalar registreras i din ande och kontrollerar ditt liv. Du får det som du säger. Vår tro är inte starkare än det vi bekänner och uttalar…

Djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker, vem han kan uppsluka.

Jag har getts makt och auktoritet att stå honom emot.

Om inte Du personligen står emot djävulen, så vädjar du förgäves till Gud." ”Befria mitt folk”, Sten Nilsson

---

- ”Jag håller inte tillbaka ordentliga kläder och fullgod mat från dina barn – det är inte jag. Det är djävulen. Han är denna tidsålders gud. Pengarna du behöver finns där nere på jorden, de finns inte här uppe i himmelen… Jag har inte några amerikanska dollar här uppe. Be inte om pengar mera.

Begär vad helst du behöver. Du skall säga: ’satan ta dina händer från mina pengar’. Begär det du behöver för det finns nere på jorden och satan har den mesta kontrollen, därför att han är denna världens gud.

Säg sedan: ’Gå ut tjänsteandar och se till att pengarna förs till mig’.” Kenneth Hagin i Livets Ords nyhetsbrev, aug 1986
---

- ”Det som ger den troende framgång är att tänka rätt, tro rätt och bekänna rätt.” ”Rätt och fel tänkande”, Kenneth Hagin
---

- ”Det effektivaste sättet att be är att begära sina rättigheter. Man kräver inte av Gud när man begär sina rättigheter, man kräver dem av djävulen.” ”Den troendes auktoritet”, Kenneth Hagin
---

- Bekänn sjukdom och fattigdom och du får det. Bekänn hälsa och välgång och du får det.” ”Troshjälpen”, Jim Kaseman (som praktiseras på LO – HaFo – kommentar)

- ”Jesus sade: jag har sagt mitt folk att de kan få vad de säger, men de säger vad de har”
”Den oanade kraften – din muns bekännelse”, Charles Capps

Kommentar

Det här är en mycket osmaklig lära, trots de goda löften som den innehåller. Som du ser lär trosförkunnarna att vi skall upphöra med bönen till Gud och istället be satan om det vi behöver. Vem kan vilja något sådant?

Gud vill att vi kungör alla våra önskningar inför honom (Fil 4:6). ”Be så skall ni få” sa Jesus (Matt 7:7). Vi har fått barnaskapets Ande som ropar ”Abba, Fader” (Rom 8:15).

Som Guds barn sträcker vi oss i bön till vår Far i himlen och talar om våra behov. Jesus sa hur vi skulle be: ”Fader vår som är i himlen… giv oss idag…”.

Vi är med andra ord inte utelämnade till tekniker och metoder där vi i egen kraft skall kämpa för att få det vi önskar.

Det vore magi, likt Simon trollkarlen som ville köpa Guds kraft (Apg 8:18-19). Vi skall inte heller befalla satan eller änglar att ge oss något, det vore ren avgudadyrkan.
---

Att bekänna sig frisk trots att man är sjuk är att tala osanning och ge ett falskt vittnesbörd. Det går emot Guds åttonde budord.

Forts inlägg från Jaretegs hemsida

Re: Trosförkunnelsens hörnpelare

Inlägg 3 från Jaretegs hemsida

Villolära nr 10 – Den troende kan få ny andlig kunskap via uppenbarelse

Sammanfattning

Man kan ställa sig frågan hur man föra fram så många utombibliska läror i Trosrörelsens teologi och ändå få människor till att tro att detta är den mest Bibliska teologi som finns.

Uppenbarelse heter lösningen, och detta går godtrogna människor på, tyvärr. Trosrörelsens förkunnare hävdar alltså att den kunskap som är unik inom deras teologi har kommit till dem genom uppenbarelse.

Med detta menar man att andlig kunskap blivit förmedlad direkt från Gud. Det kan gälla helt nya kunskaper och insikter, och det kan gälla nya tolkningar av Bibelord, och då avser jag helt nya tolkningar som inte stämmer med summan av Guds Ord.

Uppenbarelsekunskapen sägs komma som tankar från Gud, som direkta tilltal (endast förnimbart eller hörbart) eller att den blivit förmedlad direkt av änglar eller Jesus då de besökt någon av dessa förkunnare.

Just detta med att förkunnare (även andra) hävdar besök av änglar och Jesus är något som blivit väldigt vanligt på senare tid. Likaså så att Gud skulle ta sådana personer till himlen, till *******t och till andra platser för att på så sätt ”visa” hur det ligger till med saker och ting.

Citat

Jag skall visa på ett citat där detta synsätt blir tydligt.

- ”Herren själv undervisade mig om framgång. Jag lärde mig det inte genom att läsa en bok. Jag fick det direkt från himlen… Herren talade till min ande, min invärtes människa, med sin stilla röst… Jag hade aldrig hört någon predikan om detta. I januari 1950 var detta alldeles nytt för mig – en uppenbarelse!”
Kenneth Hagin i Livets Ords nyhetsbrev, aug 1986
---

Kommentar

Inom så gott som varje villolära med sitt ursprung i kristenheten, säger sig dess grundare fått ta emot ny kunskap, nya insikter i möten med änglar eller med Jesus. I vissa fall i möten med Jesu mor Maria.

Så här var det när Mormonerna startade, det samma gäller för Jehovas vittnen och Christian Science.

För Trosrörelsens del kan vi säga att uppenbarelserna började hos Essek W. Kenyon när han kom i kontakt med Christian Science. Kenyons uppenbarelser tog Kenneth Hagin vara på och anammade till 100%.

Hagin lade sedan till ytterligare uppenbarelsekunskap som han säger sig fått i möten eller samtal med Jesus.

Kenneth Copeland är en lärjunge till Hagin och idag en nyckelperson inom Trosrörelsen. Copeland anammade Hagins alla uppenbarelser och hela hans teologi och för detta vidare in i kristenheten än idag.

Även han har tillfört en hel del egen uppenbarelsekunskap, vilket du kanske noterat i citaten ovan. Dessa liksom Kenyons och Hagins uppenbarelser har i mycket hög grad påverkat t.ex. Ulf Ekman.

I Ekmans bok Smörjelse – manifestationer av den Helige Ande säger Ekman på sid. 64 att det exploderade i hans ande när han fick tag i ljudkassetterna med Kenneth Copelands undervisning.

Så positivt beskriver Ulf Ekman Copelands förödande undervisning!

Vad denna ”explosion” i Ekmans inre ledde till ser vi bl.a. i dagens ekumeniska rörelse som nu uppenbarligen avser att återförena sig med Rom.
---

Vi måste vara oerhört försiktiga när någon säger sig ha mött änglar eller t.o.m. Jesus och då de säger sig fått uppenbarelser.

Vi vet att satan förklär sig till en ljusets ängel (2 Kor 11:14). Det är därför med all säkerhet han och hans änglar som uppenbarar sig för alla dessa förkunnare, eftersom de kommer med bibelstridig undervisning.

Jag betvivlar dessutom att Jesus i egen hög person besöker någon enda människa på jorden. Bibeln säger nämligen att himlen skall behålla Jesus till den dag han återvänder (Apg 3:19-20).

Då förstår vi ännu bättre innebörden i Jesu varning om att vi inte skall tro dem som säger att Jesus skulle dyka upp på olika platser (Matt 24:26).

Att man skulle kunna få se Jesus i en dröm eller syn, eller höra hans röst, strider inte mot Bibelns budskap, men även detta måste vi vara mycket försiktiga med att lystra till.

Hur många förkunnare inom Trosrörelsen har man inte hört säga: ”Jesus sa till mig”, ”då sa den Helige Ande till mig”, osv.
---

Guds Ord pekar på Jesus Kristus som Guds slutliga uppenbarelse till människan. Vi får inte lägga till något eller dra bort något från Guds Ord, för då blir summan fel (Upp 22:18-19).

Det är ganska lätt att förstå från vilken källa alla uppenbarelser inom Trosrörelsen härstammar eftersom de så uppenbart går emot Guds Ord, de adderar och drar ifrån. De degraderar Jesus och upphöjer människan.

Försoningen flyttas från korset till *******t, osv.

Upphovsrätten till all denna obibliska uppenbarelsekunskap tillhör med all säkerhet satan.
---

Nu finns det en sund uppenbarelseform också, och det är den då Gud genom sin Ande ger oss ljus över Bibelns Ord (Ef 1:17).

Ingen kan se Guds rike utan att vara född på nytt (Joh 3:3), och som pånyttfödd kommer man att se och förstå mer och mer av Bibelns budskap.

Slöjan dras bort från våra ögon (2 Kor 3:16). Sådan uppenbarelse får dock inte gå emot summan av Guds Ord och inte heller kasta all traditionell kristen Bibeltolkning över bord. Summan av Guds Ord är sanning (Ps 119:160)!
---

11. Fler villoläror

Utöver de villoläror jag tagit upp ovan finns en mängd andra i Trosrörelsen. De berör t.ex. andlig krigföring, strategisk bön, lovsångens betydelse, andemakter och auktoritet, andliga smörjelser och handpåläggning, yttringar av den Helige Ande, m.m.

Jag vill nämna detta, så att du förstår att det jag tagit upp, endast är en mindre del, av en betydligt större mängd villoläror.

Men det jag här gått in lite mer i detalj på är de villoläror, som jag tycker är några av de mest grundläggande, mest allvarliga och de mest tydliga.
----

12. Viktiga överväganden!!!

I det jag visat ovan ser vi att Trosrörelsen för fram ”en annan Jesus, en främmande ande och ett främmande evangelium” (2 Kor 11:3-4) jämfört med vad den klassiska, evangeliska och Bibliska kristna tron står för.

Inom New age talar man också om Jesus, Helig Ande, evangelium, etc, men det gör inte New age till en evangelisk kristen rörelse.

Det som avgör är VILKEN JESUS man talar om, VILKET EVANGELIUM man förkunnar, och därmed VILKEN ANDE som är verksam.

Om någon förkunnar en Jesus som inte är den samme som Gud, en Jesus som kan bli full av synd, en Jesus som fick satan till Herre, en Jesus som blev född på nytt, ja, då är det inte Bibelns Jesus man förkunnar.

Då är det en annan Jesus, en Jesus-figur som är uppdiktad för att leda människor så vilse, så att de i slutändan skall gå förlorade.

En sådan lära kan inte ha någon annan än satan som upphovsman.
---

Om någon förkunnar att försoningen inte ägde rum på Jesu kors, att Jesu blod inte var tillräckligt för försoningen, att *******t var platsen för försoningen, ja, då är det ett annat evangelium än Bibelns evangelium.

Då är det ett nytt evangelium som är uppdiktat för att leda människor på villovägar, bort från det frälsande evangeliet, och bort från evigheten hos Gud. Ett sådant evangelium kan inte ha någon annan än satan som upphovsman.
---

Om någon förkunnar att människan bara är en ande där kroppen saknar betydelse, att människan kan bli ”så som Gud”, att den troende efter pånyttfödelsen är Kristus, att den troende här och nu själv skall förse sig med allt det goda som himlen har i förvar åt oss för det kommande eviga livet, ja, då är det en annan människa än vad Gud tänkt sig.

En sådan lära kan inte ha någon annan än ormen från Eden, satan, som upphovsman.

Om det är ovanstående villfarelser vi hör och ser frukten av i ett sammanhang, ja, då är det en annan ande än Guds Ande som är verksam.

Då är det en ande som har som avsikt att föra människor bort från den smala väg som leder till det eviga livet hos Gud.

Om vi ser andliga manifestationer som Bibeln inte vittnar om, manifestationer som förkunnare i genuin väckelsekristendom skydde som pesten, därför att de förstod att det var yttringar av demoner, ja, då är det en annan ande än Guds Ande, som ligger bakom dessa manifestationer. En sådan ande kan inte ha någon annan uppdragsgivare än satan.
---
Om nu någon säger sig blivit frälst och har Trosrörelsens Jesus, evangelium och ande till grund för den "frälsningen", är det då en sann frälsning som bär hela vägen hem till evigheten hos Gud?

Kan man kalla en sådan person för syster eller broder i tron? Det är ju ”en annan Jesus, en främmande ande och ett främmande evangelium” (2 Kor 11:3-4) jämfört med det den klassiska kristna tron står för.

Jag är övertygad om att detta är relevanta frågor. Jag kan inte säga att ingen inom Trosrörelsen kommer att bli frälst. Men jag vågar säga detta, att den Jesus som Trosrörelsens läror presenterar, inte är samma Jesus som Bibelns Jesus.

Deras Jesus är mer lik den som vi finner inom New age och andra villfarelser, och den Jesus frälser inte till evigt liv.
---

12.1 Omvänd dig!

Har du tagit in och hållit för sant något av Trosrörelsens teologi, har du tagit del av dess andliga manifestationer, då skall du genast ödmjuka dig inför din Far i himlen och be om förlåtelse.

Bekänn detta som synd, bekänn detta som andligt högmod, bekänn det som sataniska läror och yttringar.

Avsäg dig i Jesu namn dessa ”onda andars läror” (1 Tim 4:1) och onda andars smörjelser. Avsäg dig allt som du trodde var andliga välsignelser.

Be om rening och beskydd i Jesu blod och be att Gud ger dig sin Helige Ande. Vila sedan i ett barnaskap hos din Far i himlen och lita på att han har omsorg om dig.

Vänd dig till Gud i enkel bön om du har några behov eller vill tacka Gud för något. Använd inga metoder, inga ritual, inga hjälpmedel. Tala i all enkelhet med Gud, din Far i himlen. Det är så han vill ha sin relation med dig.

Slappna också av från alla krystade prestationer, för ”Gud är den som verkar i dig, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske” (Fil 2:13). Och ”Herren skall strida för dig och du skall vara stilla” (2 Mos 14:14)!
---

Läs också Bibeln mer än något annat, för i Bibelns Ord blir du allt mer helgad:

- Joh 17:17: Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning.
---

12.2 ”Den karismatiska förblindelsen" i den yttersta tiden

Allt sedan kyrkorna började acceptera eller ta emot – helt eller delvis – delar av Trosrörelsens antikristliga teologi har medlemsantalet sjunkit dramatiskt i alla kyrkor.

(Om statistik skulle visa på ökande siffror så beror det på sammanslagning av samfund eller omflyttning av redan bekännande kristna.)

I takt med detta ser vi att församlingarna öppnar sig mer och mer för New age, katolicism, liberalism, omoral, mystik, ”emerging church” och annan nygammal andlighet och världslighet.

Samtidigt ökar kriminaliteten, omoralen, ensamheten, misären, supandet och drogmissbruket i Sverige.
---

Jesusmanifestationer och globala bönedagar förändrar inte den nedåtgående spiralen. Varför det?

Jo, när troende lystrar till villoandar och struntar i sanningen så ”låter Gud en villfarelse” komma över folket, med den all den ovälsignelse som jag nämnde som följd.

Det är detta jag kallar ”den karismatiska förblindelsen”. Jag tycker mig se denna förblindelse drabba kristenheten i lavinartad takt just nu. Läget var inte det samma för bara ett år sedan.

Låt nedanstående Bibelord bli till varning för dig, för som du ser hör detta avfall ihop med Antikrist framträdande.
---

- 2 Tess 2:1-12:

"När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit. Låt ingen bedra er på något sätt.

- Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.

Kommer ni inte ihåg att jag sade er detta, när jag ännu var hos er? Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer. Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen.

- Sedan skall den laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst.

Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta.

Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten."

---

Vill du vara andligt vaken? Vill vara klarsynt i den hårda och mörka tid som nu nalkas? Vill du ändå leva med blicken lyft mot himlen varifrån Jesus skall återkomma när Antikrist triumferar som värst?

Eller skall du pga att du anammat någon av alla dessa villoläror som just nu sköljer över oss, sakta låta slöjan falla över dina ögon, så att du går med i det karismatiska berusningståg, som snart skall marschera iväg för att hylla Antikrist som messias och gud?
---

Visst, Jesus kommer nog snart, men före det kommer en värld i fullkomlig ekumenik, som tillber Antikrist med en mun!

- Upp 13:3-4:

Hela jorden förundrade sig över vilddjuret och följde efter det, och man tillbad draken, därför att han hade gett sin makt åt vilddjuret. Och man tillbad vilddjuret och sade: ”Vem är som vilddjuret, och vem kan strida mot det?”
---

Vilken sida skall du stå på?
________________________________________

Lennart J, sommaren 2009

Re: Trosförkunnelsens hörnpelare

Återger ett inlägg som jag just gjort på Andys blogg med anledning av detta ämne:
---

Nils, det kan inte vara speciellt mycket av vad jag skrivit genom åren, som Du verkligen läst, när Du i ett fördömande av min person, tillvitar mig fariseism, tillvitar mig och dömer ut mig, att jag inte följer Jesus och, "sågar mig vid forknölarna" och menar att jag inte idkar lärjungaskap och dessutom, tillvitar mig, att jag skulle syssla med att:

”bedöma ’vilken frälsningsskatt’ varje enskild individ erhållit i det lerkärl som varje individ är.”

Du tillvitar mig att jag skulle syssla med att:

”högst förmätet påtala att deras kristna lärjungaskap är fejk för de har lyssnat på en förförare.”
---

Jag har aldrig skrivit gentemot människor i trosrörelsen, att de ”skulle vara fejk”, därför att de blivit manipulerade av Ekman och trosförkunnelsen.
---

Det är SJÄLVA TROSFÖRKUNNELSENS LÄROSYSTEM (som bl.a. framgår i den länk från en kristen Broder, Lennart Jareteg, som Du anser Dig att vara för självgod och besserwisser, för att ens läsa), som jag i likhet med Jareteg visat på, genom citat från trosförkunnelsens eget material och där visat svart på vitt och varnat för, att detta trosförkunnelsens material, är ett ”annat evangelium, med en annan Jesus och en annan ande” bakom.
---

Du verkar inte vara ute efter att i sak föra ngt samtal Nils, utan synes bara vara ute efter att svartmåla, de som prövar och ifrågasätter trosförkunnelsen, utifrån dess eget material, som där förmedlas.

Om det är ”Din mission”, i ”Ditt lärjungaskap”, att svartmåla de som prövar och ifrågasätter, enligt Bibliskt maner trosförkunnelsen, så fortsätt med det, om Du tror att det är vad Gud kallat Dig till!
---

Men eftersom Du konsekvent undviker att samtala i sak och istället hänger Dig åt personangrepp, så ser jag ingen större funktion till ett fortsatt meningsutbyte med Dig, utan jag fortsätter leva i mitt lärjungaskap.
---

Önskar Dig Nils från djupet av mitt hjärta allt gott på alla plan över Ditt liv!!
---

Det gläder mig Björn, att Du "vaknat" och är på väg att "göra upp" med förförerlsen i trosförkunnelsen. Jag ber för, att även detta uppvaknande måtte få ske för Nils.

Var rikligen välsignade alla människor och se upp på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset!

Och säg nej till förförelsen i tiden, som är på väg att förbereda människors sinnen och hjärtan till att välkomna antikrist som Kristus!

HaFo