HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Har Ekman någonsin ändrat sig kring läran att Jesus skildes från Gud

Fick ett mail som jag återger
---

Hej Harry!

http://www.livetsord.se/default.aspx?idStructure=264

Dagens andakt på LO:s hemsida/
---

Jesu sju ord

Och vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: ”Eli, Eli, lema sabaktani?” Det betyder: ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”Matt 27:46

Under de tre timmarnas intensiva lidande uttalar Jesus sina sista sju ord.

Jesu första ord:

”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?” Han citerar Psaltaren 22:2 när han upplever det oundvikliga. Gud umgås inte med synd, utan dömer den. Jesus bär den, så Faderns ansikte vänds bort och med all sin styrka hugger dödens käftar tag i honom.

För syndaren innebär döden separation från Gud, nu erfar Jesus detta när han bär vår synd.

Jesu andra ord:

”Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör” (Luk 23:34). Ur hans hjärta strömmar godhet, kärlek, barmhärtighet och förlåtelse.

Jesu tredje ord:

”Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset” (Luk 23:43). Jesus vet vart han är på väg och han tar rövaren med sig. Rövaren är vi, som utan något att göra anspråk på, benådas i sista sekunden.

Jesu fjärde ord:

”Kvinna, se din son… Se, din mor” (Joh 19:26-27). In i det sista visar Jesus omsorg för andra. Det finns ingen kärlek till Gud, som inte innefattar kärlek till nästan.

Jesu femte ord:

”Jag törstar” (Joh 19:28). Han hade nekat till vinet blandat med galla, det var både förolämpning och bedövningsmedel. Lidandet skulle utkämpas, inte flys bort ifrån.

Däremot tog han emot surt vin från en svamp som bundits upp på en isopsstjälk. På korset drack han bägaren i botten som han tagit emot i Getsemane.

Jesu sjätte ord:

”Fader, i dina händer befaller jag min ande” (Luk 23:46). I allt mörker, är Gud ändå Gud, och Jesus överlämnar sig nu åt Faderns godhet och vilja, med full förtröstan på att han inte skall lämnas kvar i döden utan uppstå efter utståndet lidande.

Jesu sjunde ord:

”Det är fullbordat” (Joh 19:30). Det är gjort, det är utfört, det är avklarat, skulden är betald, synden är sonad!

- Ulf Ekman

---

Mailskribentens reflektion:

---

Några tankar kring denna andakt av Ulf Ekman och vart hans undervisning kring Jesu död på korset leder:

Kan man tro på och sprida lögner om dig och mig eller om vilken person som helst och ändå behålla vänskapen?

Kan man tro och sprida bibelstridiga saker om Jesus och ändå behålla den vänskapliga relationen med Gud?
---

Jesus är sann Gud och sann människa samtidigt.
Kan Jesus vara Gud och en av personerna i Tre-e-n-i-g-heten den stund han är separerad från Gud? (som Ekman påstår att han var)

Om Jesus upphör att vara en person i Treenigheten och därmed upphör att vara Gud, om än för en kort stund, så kan Han därmed inte frälsa människan.

Hur skulle Jesus kunna frälsa världen om han inte är Gud den allsmäktige i det ögonblick då han fysiskt dör på korset?

Det är alltså orimligt att Jesus i egenskap av sann Gud och världens frälsare, separeras från Gud och därmed dör andligen.

Om Ekman menar att det är enbart "människan Jesus" som dör andligen så blir Jesus på det sättet bara en vanlig syndare som vem som helst.

I så fall kan inte Jesus bära fram det rena försoningsoffret - sin kropp och sitt blod.

Det var ju detta.som krävdes för att sona världens synder inför Gud.

Betalningen för mänsklighetens frälsning skulle i så fall vara oren och därmed ogiltig inför Gud.

Gud är rättfärdig och dömer till separation från honom enbart om man är skyldig till synd. (såvida människan inte söker försoning med Gud)

Separation från Gud kan alltså endast ske genom personlig synd som man lever i.

Jesus var och förblir allt igenom utan synd och därmed fullständigt oskyldig.
---

Kan då bibelns Jesus separeras från Gud den rättfärdige?

Om man tror att Jesus blev skild från Gud och dog andligen och att jesus för stunden alltså, inte var Gud, så är det inte bibelns Jesus man tror på.

På samma sätt som vilken villfarande religion som helst så leder Ulf Ekmans tankar om Jesu andliga död vilse.

Denna andakt känns som en form av modern Kristusförnekelse -- Subtil och svår att spontant genomskåda.
---

Slut på mailet
---

HaFo: kommentar:

Håller helt med mailskribenten och vill även tilläga, att är Gud och människa i Kristi person åtskilda (andlig död), så är det inte längre frågan om att det är Kristi perdson som längre där hänger på korset.

Utan där hänger då en från Gud skild andligt död människa, som inte alls kan bära fram det försonande offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset.

Det är precis vad fienden vill få människor att tro, så att de ska sätta sin tro till "en annan Jesus, ett annat evangelium", bakom vilken ligger en "annan ande" - antikrists ande.

Och det är uppenbart att det fortfarande är den anden som Ekman förmedlar, under bejakande av en avfallen kristenhet som alltmer framträder. Därtill ledsagade av "herdarna för hjorden", som både bejakar Ekmans förförelse i trosförkunnelsen och även numer hans förförande manöver in under katolicismen förförelse.

HaFo

Re: Har Ekman någonsin ändrat sig kring läran att Jesus skildes från Gud

Cato:

"Midt oppe i det hele framstår Ulf Ekman, en mann som har forårsaket så mye splittelse, fram som enhetens profet!

Noe er 'på tok!!"

---

HaFo:

Helt visst är det "på tok"!!

Det är lika galet, som när Ekman ska framträda till att vederlägga Gardells förnekelse av vem Jesus ÄR i dennes bok. Gardell är vilse. Men bringar det klarhet om villoläraren Ekman ska bemöta Gardell??
---

För mig känns det så självklart, att vad MFS framför, egentligen bara är en annan variant av förnekelse av att Jesus är Gud själv i kroppslig gestalt på korset, som går igen i så många andra sammanhang, som t.ex. i Gardells bok (som bemöts av Ekman = en villolärare ska tillrättavisa en annan villolärare = total förvirring!!).
---

Ekman företräder ju själv, genom läran om Jesu andliga död, samma lära, som Gardell, där Jesus på korset är skild från Gud och enbart, är en från Gud skild, andligt död människa.

Dessutom en människa som är synd till sitt väsen och i dess mest extrema variant av trosförkunnelelse, har satans natur (ngt Ekman tagit avstånd ifrån), men konsekvensen är egentligen den samma, så länge han hävdar att Jesus skilldes från Gud och dog andligen,

så att enheten och helheten av Fader Son och Ande i den ende Guden av "Jag är Herren, Herren är en", blir upplöst och att enheten och helheten av Gud och människa förenade i Kristi person, blir upplöst i en åtskillnad mellan Gud och människa (andlig död).

Då är inte längre "Gud i Kristus och försonar världen/människan med sig själv", som Skriften säger!!

Det är då samma lära som i MFS, Jehovas Vittnen och hos Gardell etc. etc, som man under vackra ord egentligen förmedlar, samtidigt som man menar sig gå emot förförelsen i dessa sammanhang. Kan förvirringen bli större än så på den andliga arenan?
---

Michael G. Helders, menar att det finns en sanning i läran om Jesu andliga död och att Sonen i Guds oupplösliga enhet skildes från Fadern - eller?.

Vari finns det i så fall, ngn sanning av att Guds person av Fader Son och Ande upplöses?

Var finns då i så fall, ngn sanning i att Jesus på korset, inte är Kristi person (Gud och människa försonade/förenade i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet), utan är en från Gud skild andligt död människa?
---

Det är allt, i mina ögon, samma lära som i MFS, Jehovas Vittnen och trosförkunnelsen ( och från en annan vinkel förnekelse av vem Jesus ÄR i katolicismen), med en, under väldigt vackra ord, en bejakelse av, att Jesus på korset inte är fullt ut människa och fullt ut Gud förenade/ försonade i Kristi person, Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

Ngt, som man samtidigt menar sig gå emot och ta avstånd ifrån!

Kan förvirringen bli mer total?

HaFo

Re: Har Ekman någonsin ändrat sig kring läran att Jesus skildes från Gud

Återger en mailväxling på grund av detta ämne:

---

Ett försök till svar och funderingar kring ett mail som jag fick:

-------

"påstår Gardell på något sätt att Jesus inte alls är Gud? eller menar Gardell "bara" att Jesus inte är Gud på korset hela tiden...??Alltså att Jesus inte är Gud vid dödsögonblicket!"

HaFo:

Som jag uppfattar det, så är aldrig Jesus i ngt skede, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, för Gardell, utan enbart en människa med ett speciellt uppdrag och Guds representant? Ungefär som i MFS.

Vad jag förstår, så enligt Gardel, så är det inte så att Jesus försonar och förenar Gud och människa med varandra, i Guds jordiska kropp, Kristi kropp av Gud och människa förenade, när Gud i Kristus ("Ordet som var hos Gud, och Ordet som var Gud, vart kött")

Om jag förstår Gardell rätt så är Jesus ett verkligt gott exempel att efterleva och att Jesus,

"uppstår" i de människors sinnen, som är beredda att efterleva hans ideal.

Jesu uppståndelse, är alltså inte kroppslig, utan sker i de människors sinnen och hjärtan, som "efterföljer Honom".
----

Jag kan ha missuppfattat vad Gardell egentligen menar.

Hans "teologi" är ju väldigt "flummig" och oklar, så det är inte så "tvärsäkert", vad han egentligen menar och står för, men ändå så är denna "dimmiga teologi", ngt som ger honom "doktorshatt".

Samatidigt som hans "teologi", tydligen är väldigt "up to date" och populär både inanför och utanför kristrenheten!!

Och hans svar i DAGEN i samtalet med Svärd, var ju tämligen dubbeltydigt, oklart och som en enda "dimridå"! Med en "samtidig touch" av att vara "ödmjuk och troende".

---

Du säger:

"Risken med Stefan Svärds dialog med Gardell är kanske att de är "någorlunda överens" i sak.

Till slut kanske (eller möjligen redan nu) går deras samtal att tolka det på det viset.På så sätt, kan folk vilseledas att de i stort sett delar samma tro....Förrvirringen späds på ytterligare, i så fall..."

HaFo:

Visst är det så att både Ekman och Svärds (själv efterföljare till Ekman och en produkt av LO:s Bibelskola), "bemötande" av Gardell, enbart skapar förvirring!

De delar ju egentligen samma förnekelse av vem Jesus ÄR och därmed även förnekar de betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa föprsonade/ förenade) kropp och blod på korset.
---

Djurfeldt, ger sig in i "dimman" och försöker "bringa klarhet" i DAGEN, samtidigt, som han både numer bejakar, Ekman, trosförkunnelsen, katolicismen och dessas bägge företeelsers företrädare.

SÅ VISST ÄR FÖRVIRRINGEN TOTAL på den andliga arenan!

HaFo