HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
vem är Jesus Kristus

Inlägg 1 kring vem är Jesus Kristus

SÅ:

HaFo du får publicera detta på din hemsida.

HaFo:

Tack SÅ! Jag tror att det är många som brottas med det ämne som vi här ventilerar kring vem Jesus ÄR och därmed även betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Det var därför jag ville dela med mig av vår mailväxling, så att även andra kan ge sin syn och sina synpunkter kring det viktigaste ämnet av allt i kristen tro:

VEM ÄR JESUS KRISTUS?

Jag kommer nu att bli jäättelååång ala HaFo maner, i mitt svar till Dig. Kommer dessutom att delge två mail som nått mig, så spänn fast säkerhetsbältena och försök hänga med alla läsare av Min Åsikt
----

SÅ återger mig och ger svar:
---

HaFo: ...utan DU SJÄLV BOR i mig, så är jag förenad med Din fullhet. Du och jag vore då förenade!!!

SÅ: Du använder ett nonsensargumnet. Jag kan väl aldrig bo i dig.

HaFo:

Nej, Du kan inte bo i mig, men om Du kunde göra det, så skulle vi vara förenade Du och jag.

Nu står det att Guds fullhet BOR i Jesus. Alltså är Gud och människa förenade i Kristi person. Det är detta som är undret, att Gud är i Kristus försonade/förenade människan med sig själv (2 Kor. 5 – 18 – 21), då när Han själv blev människa i ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.

Läs gärna Johannes kap. 14 – 17 och förklara varje vers för sig vad som där egentligen står!
---

SÅ återger mig och ger svar:

HaFo: Guds fullhet (fullheten = Gud själv) BOR i Jesus. Därmed är Gud och människa förenade i Kristi person och "Gud är i Kristus och försonar/förenar människan med sig själv".

SÅ: Här gör du en egen tolkning "(fullheten = Gud själv) BOR i Jesus." Det blir då ett cirkelbevis, eftersom du säger att Guds fullhet är Gud själv. Du antar som en självklarhet det som du skall bevisa utifrån bibeltexten. Fy skäms! :)

HaFo:

Finns det verkligen ngn här i hela universum, förutom Gud själv, som om vilken man kan säga är ”fullheten” i sin person ?

Är man fullheten, så är man ju fullkomlig, fullheten av allting på varje område. Vem är det om inte Gud själv? Eller den som Gud själv BOR i med sitt eget väsen och sitt eget liv och sin egen personlighet, där Han själv förenar sig med människan i ”Guds fullhet lekamligen”!!!
---

SÅ återger mig och ger svar:

HaFo: Gud har inte "gett" Jesus evigt liv och all makt! Detta är manipulerande ord från Dig!

SÅ: Jag törs inte manipulera Skriften, den säger: "Ty liksom Fadern har liv i sig själv, så har han gett åt Sonen att ha liv i sig själv. " Joh. 5:26
---

HaFo:

På vilket sätt har Gud gett åt Sonen i sin person av Fader Son och Ande att ha liv i sig själv som människa i den ende Herren, Jag är Herren, Herren är en?

Jo, genom att själv med sitt Gudomliga liv av Fader, Son och Ande och sitt eget Gudomliga väsen, förena sig själv med människan till ”Guds fullhet lekamligen”.

Den ende som har liv i sig själv är Gud och Guds Son i människogestalt, ”Kristus kommen i köttet”, ”Guds fullhet lekamligen”.

Människans ställföreträdare ”Kristus kommen i köttet”, kan bara ”ha liv i sig själv”, genom att Gud själv ”BOR” i den människan. Genom att Han själv har förenat sig med den människan, så att Gud och människa är försonade och förenade i Kristi person, människans ställföreträdare.
---

SÅ:

Petrus säger också. "..honom har Gud GJORT till både Herre och Messias". Apg. 2:36.

HaFo:

Gud säger själv, att det finns bara en Herre: Jag är Herren, Herren är en. Då kan ingen annan ”göras till denne Herre”, om Han inte själv är den ”ende Herren”, eftersom Gud uttryckligen säger att det bara finns en Herre – Han själv!!
---

SÅ återger mig och ger svar:

HaFo: Jesus är enligt Honom själv, SJÄLV I SIN EGEN PERSSON, "vägen, sanningen och livet", alltså Gud själv!

SÅ: Ja han är vägen sanningen och livet, men detta säger inte att han är Gud. Yeshua är vägen till Gud. Även detta är ett cirkelbevis av dig.
---

HaFo:

Så det finns ngn annan som i sig själv är sanningen och livet än Gud själv? Det kan bara den människa vara, som inte bara är en människa, utan en människa, som själv är förenad med Guds sanning och liv i sin person:

”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet” Där Guds egen person, BOR i den människan, så att de är förenade i Guds eget liv och väsen, där ”Gud var i Kristus och försonade/förenade världen (människan) med sig själv”.
---

SÅ: Om du tror att Jesus är YHWH så har du mer än en Gud (om du tror att Fadern också är YHWH) och då behöver du en förklaring hur fler än en person samtidigt bara är en person, om du vill kalla dig monoteist (tro på en Gud).
---

HaFo:

Jag uppmanar Dig igen att be över vem Guds person är av Fader, Son och Ande i en enda person av : ”Jag är Herren, Herren är en”, så att Du kan få en helhet av Guds ord, så att ”poletten” i Andens ljus, kan få trilla ner kring vem Jesus ÄR som ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.

Du försöker med Din ”mänskliga logik” att förstå detta, men det hjälper Dig inte! Då skapar Du bara en villolära, istället för att med Ditt hjärta komma till tro, i Andens ljus kring vem Jesus ÄR och därmed få i Andens ljus en rätt förståelse av offret av Kristi persons kropp och blod på korset !
---

SÅ återger mig och ger svar:

HaFo: Ingen människa kan kroppsligen uppstå, om hon inte är förenad med Gud (andligt levande). Ingen människa kan bli förhärligad med mindre än att hon är förenad med Gud själv!

SÅ: Jo, Yeshua uppstod därför att Gud uppväckte honom från de döda. Om inte människan Yeshua uppstod utan att vara Gud, så kan inte heller vi uppstå med mindre än vi är Gud.”
----

HaFo:

Du blandar här friskt ”äpplen och päron”, min käre SÅ!

Kristus uppstod kroppsligen, som människans ställföreträdare, eftersom Han som människa var andligt levande/förenad med Gud.

Det är också därför, att vi som troende på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, är födda på nytt och förenade med Gud och därför kroppsligen kan uppstå.

Inte därför att vi ”är gudar”, utan därför att vi är förenade med Gud (”blivit delaktiga av Gudomlig natur”) och att Gud genom sin Ande (”då ni nu har kommit till tro, så har ni som gåva undfått den utlovade Helige Ande, vilken är en underpant på vårt arv…”), bor i den sant troende (se igen Joh. Kap. 14 – 17)
---

SÅ:

Att bära titeln Kristus betyder inte att man är Gud. Detta har du helt missförstått. Det betyder att vara smord till ett uppdrag och det är Gud som smort Yeshua till att bli Herre och regera i hans ställe till alla Guds fiender har lagts under Yeshua, därefter skall Yeshua överlämna riket till Gud. Om Yeshua är samma Gud som Fadern, varför då överlämna det till Gud?”
---

HaFo:

Det finns bara en HERRE! Men Du har tydligen två Herrar SÅ! Dels Herren Gud Fadern, och dels en Herre som ”Gud smort”!

Jag uppmanar Dig igen SÅ, att be över vem Guds person är av Fader, Son och Ande i en enda person av : ”Jag är Herren, Herren är en”, så att Du kan få en helhet av Guds ord, så att ”poletten” i Andens ljus, kan få trilla ner kring vem Jesus ÄR som ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.

Du försöker med Din ”mänskliga logik” att förstå detta, men det hjälper Dig inte! Då skapar Du bara en villolära, istället för att med Ditt hjärta komma till tro, i Andens ljus kring vem Jesus ÄR och därmed få i Andens ljus en rätt förståelse av offret av Kristi persons kropp och blod på korset !
---

SÅ återger mig och ger svar:


HaFo: Och det är vad som är det frälsande undret med Jesus Kristus, att Han är "Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet", Gud och människa försonade, förenade i Kristi persons, människans ställföreträdares, syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, som därmed är den ende, som kan bära fram det offer, som ingen människa kan bära fram: Det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

SÅ: Du kan inte påvisa ett enda stöd i Skriften för att det krävdes att den som skall försona våra synder måste vara Gud själv.

HaFo:

Men det som krävdes var ett RENT offer, bestänkt med förbundsblodet (alltså försonat och därmed förenat med Gud)

Vem finns i hela universum som är syndfri och REN och förenad med Gud? Om inte den människa, som människans ställföreträdare, där Gud själv med sitt eget liv bor i den människan, som ”Guds fullhet lekamligen”, Gud själv kommen i kroppslig gestalt! Då när ”Gud var i Kristus”, människans ställföreträdare och försonade/förenade människan med sig själv?
---

SÅ:

Det som krävs är att det är en äkta människa rakt igenom som inte är besmittad med Adams synd. Yeshua är den andra Adam och den första Adam var en äkta människa. Bara en äkta människa kan sona människans synd.
--

HaFo:

Äpplen och päron igen SÅ!

Det finns bara en äkta människa! Och det är människan som är andligt levande, förenad med Gud. Som därmed inte bara är en människa, utan en människa som är förenad med Gud!

Och Jesus är denna ”äkta människa” som hennes ställföreträdare, förenad med Gud! Där Gud själv BOR i människan, genom att själv med sitt eget Gudomliga liv, bli Gud och människa förenade ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.

Jesus är därmed inte bara en ”äkta människa”, utan synd, utan Han ÄR Gud själv kommen i kroppslig gestalt, som i Kristi person av Gud och människa förenade, försonat Gud och människa i sin person och som därmed, kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

HaFo

Forts inlägg kring vem är Jesus Kristus

Re: vem är Jesus Kristus

Inlägg 2 kring vem är Jesus Kristus

Jag återger här mail 1 som nått mig kring detta ämne:
---

I Joh Ev 6 säger Jesus

33. Ty Guds bröd är det bröd som kommer ned från himmelen och giver världen liv.»

34. Då sade de till honom: »Herre, giv oss alltid det brödet.»

35. Jesus svarade: »Jag är livets bröd. Den som kommer till mig, han skall aldrig hungra, och den som tror på mig, han skall aldrig törsta.

48. Jag är livets bröd.

49. Edra fäder åto manna i öknen, och de dogo.
50. Men med det bröd som kommer ned från himmelen är det så, att om någon äter därav, så skall han icke dö.

51. Jag är det levande brödet som har kommit ned från himmelen. Om någon äter av det brödet, så skall han leva till evig tid. Och det bröd som jag skall giva är mitt kött; och jag giver det, för att världen skall leva.»
---

Vad är Guds Ord är i substans och väsen, och vad är Guds bröd är för något? Är inte Guds bröd Gud och människa förenade?

Vem är det , egentligen , som ger sitt kött för att världen ska leva ?!!
---

Johannes' första brev, 1 Kapitlet

Ordets uppenbarelse i Kristus. Gemenskapen med Gud. Vandringen i ljuset och reningen genom Jesu blod.

1. Det som var från begynnelsen, det vi hava hört, det vi med egna ögon hava sett, det vi skådade och med egna händer togo på, det förkunna vi: om livets Ord tala vi.

2. Ty livet uppenbarades, och vi hava sett det; och vi vittna därom och förkunna för eder livet, det eviga, som var hos Fadern och uppenbarades för oss.

3. Ja, det vi hava sett och hört, det förkunna vi ock för eder, på det att också I mån hava gemenskap med oss; och vi hava vår gemenskap med Fadern och med hans Son, Jesus Kristus.

4. Och vi skriva nu detta, för att vår glädje skall bliva fullkomlig.
---

Och vad kan man dra för slutsatser av Johannes första brev 1-4

Johannes säger ju att de både hörde , såg , och nu kommer vi till något anmärkningsvärt, de till och med tog på detta Livets Ord. Varför skriver Johannes så konkret specifierat ?

Detta "det vi skådade och med egna händer togo på", påvisar ju att Ordet Gud blev kött , en människa som de till och med kunde ta på helt konkret med sina händer !!
---

Läser vi i Joh Ev 1:1

1. I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.

Och i vers

14.Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning.

Detta Guds Ord , Gud blev alltså människa , och som Johannes skriver i Joh 1 så hörde de , såg de och till och med tog med sina händer på detta Livets Ord. Det Eviga Livet som var hos Fadern.

Forts. kring vem är Jesus Kristus

Re: vem är Jesus Kristus

Inlägg 3 kring vem är Jesus Kristus

Jag återger här mail 2 som nått mig kring detta ämne:
---

…han, den salige, ende Härskaren, konungarnas Konung och herrarnas Herre, som ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma, och som ingen människa har sett eller kan se.

Honom tillhör ära och evig makt! Amen. 1 Tim. 6:15-16

Här ovan så ser vi att ingen människa kan se eller har sett "..han, den salige, ende Härskaren, konungarnas Konung och herrarnas Herre, som ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma"

Likväl säger Jesus att han har sett Fadern !

Vad säger det om dels, Jesu Prexistens ?!

Och vad säger det om hans identitet ?!
---

Så här säger ju Jesus i Joh Ev 6

46. Icke som om någon skulle hava sett Fadern, utom den som är från Gud; han har sett Fadern.

Det säger oss att han har både en preexistens och att han inte bara är enbart en människa , utan att han också kan se Gud Fadern "som bor i ett ljus dit ingen kan komma"

För skulle Jesus enbart ha varit en människa så skulle han inte ha kunnat se den "som bor i ett ljus dit ingen kan komma"
---

Vad är då Jesus Kristus ? Jo han är Guds Son

Heb 1

1. Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna,

2. har han nu, på det yttersta av denna tid, talat till oss genom sin Son, som han har insatt till arvinge av allt, GENOM VILKEN han ock har skapat världen.

3. Och eftersom denne är hans härlighets återsken och hans väsens avbild och genom sin makts ord bär allt, har han -- sedan han hade utfört en rening från synderna -- satt sig på Majestätets högra sida i höjden.
---

Sonen, Ordet, Jesus Kristus är också Guds Faderns ”härlighets återsken och hans väsens avbild" och den som "genom sin makts ord bär allt".
---

Härovan ser vi också att Gud skapat världen genom sin Son. Det vittnar också om Jesu Kristi preexistens!
---

Minns vad det står i Joh Ev 1

1. I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.

2. Detta var i begynnelsen hos Gud.

3. Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till.

4. I det var liv, och livet var människornas ljus.

5. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed.
---

Citat:

SÅ:

"Yeshua har blivit GIVEN att ha liv i sig själv.

Yeshua har blivit GIVEN all makt.

Yeshua har av Gud GJORTS till både Herre och Messias.

Därför BOR hela Guds fullhet i hans lekamen (kropp)."

Slut citat
----

Så här som SÅ behöver man ju inte trixa till det!
--

Det finns ju ett annat svar. Jesus Kristus Är Guds Son !! Guds fullhet kommen i mänsklig gestalt.

Eller som du Hafo skriver

Citat

HaFo:

Jesus är mer än en förhärligad människa. Han är Gud och människa förenade, "Guds fullhet lekamligen".

Den ende som kan ge ett RENT offer på korset är Gud själv förenad med människan, då när "Gud var i Kristus och försonar/förenar människan med sig själv".

Den ende som kan besegra den andliga och kroppsliga döden är Gud själv. Jesus hade aldrig kunnat uppstå från den kroppsliga döden, om Han inte varit andligt levande = förenad med Gud.

Slut citat
---

Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss." (Joh 1:18)
---

Den ende som kan besegra den andliga och kroppsliga döden är Gud själv

Detta är väldigt viktigt !!!

Och det är från det ljus "dit ingen kan komma", som Sonen Ordet/Gud/Livets Ord utgick från
Gud Fadern och kom till världen:

"Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och i såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning." Joh 1:14
---

"Fadern själv älskar er, eftersom ni har älskat mig och tror att jag har utgått från Gud. Ja, jag har utgått från Fadern och kommit till världen.

Nu lämnar jag världen och går till Fadern." Johannes 16:27,28

Jesus: Fader, förhärliga nu mig med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till.
Johannes 17:5

Vi kan ju fråga oss vilken härlighet Jesus hade innan världen fanns till, tillsammans med Fadern "i detta ljus dit ingen kan komma". Svaret måste väl vara att det var en "härlighet som den ende Sonen får av sin fader"
---

Citat

SÅ:

Yeshua är den FÖRHÄRLIGADE människan, den förste som har uppstått från döden."

Slut citat
---

Antar att SÅ med detta vill säga att Jesus bara enbart var en människa som blev förhärligad.

Och i och med detta så förnekar SÅ att Guds Son/Gud har kommit i köttet som en människa.

Slut från mailet

Re: vem är Jesus Kristus

SÅ med adress till mig:

”Ge mig ett kort svar på NÄR Fader, Son och Ande förenade sig med människan (förmodar att du menar Jesus) så att Jesus blev till ’Guds fullhet lekamligen’.

HaFo:

Läs Joh. kap. 1 och kap. 14 – 17 och ge gärna detaljerat betydelsen av varje vers!


Vidare:

“Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte.” (Fil. 2:5-8)

“I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud … Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss och vi såg hans härlighet, vi såg likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader.” (Joh. 1:1,14)

“I Honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat.” (Kol. 1:15)

Hebr. 2:17 säger att Jesus “måste i allt bliva lik sina bröder, för att han skulle bli barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst inför Gud till att försona folkets synder.”

(detta säger oss att Jesus var ngt utöver detta innan han ”måste i allt bli lik sina bröder”, som människa)

Jesus måste i allt ( I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud … Och Ordet vart kött),

( till sin konstitution av ande, själ, kött, blod och kropp) bli lik den naturliga, skapade människan.


Som det står “..i allt lik sina bröder .. i syndigt kötts gestalt .. frestad i allt, dock utan synd .. fördömde Han synden i köttet.” (Hebr. 2:17, 4:15, Rom. 8:3)

“Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen.” (Hebr. 2:14)

(här framgår att ngn som var ngt annat dock “på ett liknande sätt blir delaktig därav .. av kött och blod.. för att Han “frestad i allt”, “född i syndigt kötts gestalt”, skulle “fördöma synden i köttet”)

“Ty det som lagen icke kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borttaga synden, sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet.” (Rom. 8:3)


“Därför säger Han vid sitt inträde i världen:

(vilket talar om att Han haft en existens innan sitt inträde i världen)

“.. slaktoffer och spisoffer begärde Du inte, men en kropp beredde Du åt mig .. Se jag kommer – i bokrullen är skrivet om mig – för att göra Din vilja o Gud … och i kraft av denna vilja har vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi kropp, en gång för alla har blivit offrad..” (Hebr. 10:5-10)


“Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt.” (Fil. 2:5-8)

Detta talar för att Jesus fanns till i ”Guds – skepnad”, men antog ”tjänareskepnad”, när han kom i människogestalt.

Han var alltså inte enbart en ”människogestalt”, utan ”en Guds – skepnad”, som kommit i människogestalt, till ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.

Det finns bara en “Guds - skepnad” av Fader, Son och Ande i den ende personen av “Jag är Herren, Herren är en”!!

Det finns inte en Herre Gud Fadern och en annan Herre som “är smord” till att vara Herre.

Det finns bara en enda Herre! Gud själv som i Jesus Kristus försonade/förenade människan med sig själv i Kristi person av Gud och människa förenade,

då när “Gud var i Kristus och försonade/förenade mäniskan (världen) med sig själv och som därmed kunde bära fram offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

HaFo

Re: vem är Jesus Kristus

Återger fortsatt samtal i ämnet med SÅ på Andys blogg:
---

SÅ:

Harry Forsgren, du valde att inte besvara min fråga fast den var ställd utifrån ditt eget påstående att “Fader, Son och Ande förenade sig med människan (förmodar att du menar Jesus) så att Jesus blev till ’Guds fullhet lekamligen’.”

Kan du inte svara på när detta skedde så kan jag inte ta dig på allvar. Jag tänker inte debattera mer med dig om detta. Kan du inte svara mig när och var detta skedde, så visar du att du inte är seriös.

HaFo:

SÅ, om Du inte ser att jag faktiskt med dessa Bibelord gett Dig svar på Din fråga, så kan jag inte göra mer för att Du ska kunna få Dina ögon öppnade för vem Jesus ÄR.

Vi får därmed lämna frågan till alla läsare kring vem de anser att Jesus ÄR.

Huruvida de håller med Dig, om att Jesus inte är Gud själv kommen i kroppslig gestalt, utan enbart är en människa, som ges allt av Gud, representerar Gud och blir en förhärligad människa.

Eller om de bejakar de Guds Ord, som jag återgav, som var svar på Din fråga och som kan summeras till att Jesus är “Guds fullhet lekamligen”, “Kristus kommen i köttet”, enligt de Ord som jag återgav, hur Gud själv träder in i mänsklig gestalt (Gud och människa förenade), då när “Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv”

SÅ:

Jag debatterar inte vem Jesus ÄR. Jag ställer en fråga utifrån det du skrivet. Men du vill prata bort det.”

HaFo:

Jag har alls inga intentioner att prata bort Din fråga. Men kanske missförstod jag frågan?

Eller så kanske Du inte förstod, att vad jag skrev och de Bibelcitat jag gjorde, att det faktiskt var svar på Din fråga, men att Du kanske inte ser det av denna orsak(?):

Att Du ännu inte sett vem Guds person är av Fader, Son och Ande i en enda Herre: “Jag är Herren, Herren är en”.

Ser man inte det, så ser man inte heller vad de Bibelcitat som jag återgav, säger kring vem Jesus ÄR:

Gud själv (Fader, Son och Ande) kommen i kroppslig gestalt.

Och att detta sker när “Ordet som var Gud”, “blev kött” till “Guds fullhet lekamligen”, “Kristus kommen i köttet”.

Och så inte heller ser, att det är då som Fader Son och Ande, Gud själv, i denna sammansatta enhet, blir förenad med människan, så att “Gud är i Kristus och försonar/förenar människan med sig själv”.

Och som därmed kan i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, bära fram det enda offer som kan vara RENT, ett offer som är förenat med Gud(bestänkt av förbundssaltet) av Kristi persons (Gud och människa förenade - andligt levande - med Gud förenad) kropp och blod på korset.

HaFo

Re: vem är Jesus Kristus

En mailskribent som jag i det andra inlägget i ämnet återgav (inte helt ordagrant, för att inte röja personens identitet), kände sig inte nöjd med min återgivning, eftersom det inte blev helt ordagrant.

Personen vill därför att jag gör följande korrigering av vad denne mailskribent ville få sagt:
---

Mailskribenten:

"Detta kunde ju vara en lämplig korrigering:

'Mitt tips till dig Hafo är att du kunde försöka att få SÅ att förklara vad Guds Ord är i substans och väsen, och vad är Guds bröd för något, om han tror att Guds bröd är Gud och människa förenade eller inte'."
---

Hoppas att det nu är korrekt återgivet vad mailskribenten ville få sagt.

HaFo

Re: vem är Jesus Kristus

Återger från Andys blogg, där samtalet under detta ämne fortsatt:
---

Ofra Haza säger:

”Harry Forsgren, Denna fråga om vem Yeshua egentligen är kommer vi aldrig riktigt att veta och är ett känsligt ämne.”

HaFo:

Varför skulle det vara ett så ”känsligt ämne”, vem Jesus ÄR? Och varför kan vi inte riktigt veta vem Jesus Kristus ÄR, när Bibeln säger att Han ÄR ”Guds fullhet lekamligen”. ”Kristus kommen i köttet”?

Kanske befinner Du Dig i samma situation som SÅ, att Du ännu inte sett vem Guds person är av Fader, Son och Ande i en enda Herre: “Jag är Herren, Herren är en”?

Ser man inte det, så ser man inte heller vad de Bibelcitat som jag återgav, säger kring vem Jesus ÄR: Gud själv (Fader, Son och Ande) kommen i kroppslig gestalt.

Och att detta sker när “Ordet som var Gud”, “blev kött” till “Guds fullhet lekamligen”, “Kristus kommen i köttet”.

Och så inte heller ser man då när, när då som Fader Son och Ande, Gud själv, i denna sammansatta enhet, blir förenad med människan, så att “Gud är i Kristus och försonar/förenar människan med sig själv”.

Och som därmed kan i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, bära fram det enda offer som kan vara RENT, ett offer som är förenat med Gud(bestänkt av förbundssaltet) av Kristi persons (Gud och människa förenade - andligt levande - med Gud förenad) kropp och blod på korset.
—-

Jag uppmanar igen till att läsa:

Joh. kap. 1 och kap. 14 – 17 och ge gärna detaljerat betydelsen av varje vers!


Läs vidare:

“Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte.” (Fil. 2:5-8)

“I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud … Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss och vi såg hans härlighet, vi såg likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader.” (Joh. 1:1,14)

“I Honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat.” (Kol. 1:15)

Hebr. 2:17 säger att Jesus “måste i allt bliva lik sina bröder, för att han skulle bli barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst inför Gud till att försona folkets synder.”

(detta säger oss att Jesus var ngt utöver detta innan han ”måste i allt bli lik sina bröder”, som människa)

Jesus måste i allt, som kommen i kroppslig gestalt ( I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud … Och Ordet vart kött),

till sin konstitution av ande, själ, kött, blod och kropp som människa, bli lik den naturliga, skapade människan.


Som det står “..i allt lik sina bröder .. i syndigt kötts gestalt .. frestad i allt, dock utan synd .. fördömde Han synden i köttet.” (Hebr. 2:17, 4:15, Rom. 8:3)

“Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen.” (Hebr. 2:14)


Här framgår att ngn som var ngt annat, ”till i Guds – skepnad”, ”på ett liknande sätt blir delaktig därav .. av kött och blod..” för att Han “frestad i allt”, “född i syndigt kötts gestalt”, skulle “fördöma synden i köttet”.

“Ty det som lagen icke kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borttaga synden, sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet.” (Rom. 8:3)


“Därför säger Han vid sitt inträde i världen:

(vilket talar om att Han haft en existens innan sitt inträde i världen)

“.. slaktoffer och spisoffer begärde Du inte, men en kropp beredde Du åt mig .. Se jag kommer – i bokrullen är skrivet om mig – för att göra Din vilja o Gud … och i kraft av denna vilja har vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi kropp, en gång för alla har blivit offrad..” (Hebr. 10:5-10)


“Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt.” (Fil. 2:5-8)


Detta talar för att Jesus fanns till i ”Guds – skepnad”, men antog ”tjänareskepnad”, när han kom i människogestalt.

Han var alltså inte enbart en ”människogestalt”, utan ”en Guds – skepnad”, som kommit i människogestalt, till ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.

Det finns bara en “Guds - skepnad” av Fader, Son och Ande i den ende personen av “Jag är Herren, Herren är en”!!

Det finns inte en Herre Gud Fadern och en annan Herre som “är smord” till att vara Herre.

Det finns bara en enda Herre! Gud själv som i Jesus Kristus försonade/förenade människan med sig själv i Kristi person av Gud och människa förenade, då när “Gud var i Kristus och försonade/förenade mäniskan (världen) med sig själv och som därmed kunde bära fram offret Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.


Ofra Haza:

”Det vi vet är att han är den utlovade Messias och det räcker för oss”…

… ”segern är vår oavsett hur mycket hedningarna och araberna ser på oss”.


HaFo:

Vilka är ”oss” och ”segern är vår”?

Ingen Jude i köttet är räddad per automatik, om det är vad Du menar! Utan enbart vare sig hedningar eller Judar, är på ngt annat sätt räddade, än genom att de kommit till tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!


PS.

Snälla Andy, öppna ett ämne kring vem Jesus är, så man inte behöver känna sig som en skurk och överträdare av bloggreglerna och utanför ämnet, så fort man ska peka på vem Jesus ÄR!!

HaFo

Re: vem är Jesus Kristus

Återger SÅ:s svar och mitt svar till honom på Andys blogg:
---

SÅ:

Tack HaFo att du äntligen ville svara på min fråga när Yeshua blev GIVEN “att ha liv i sig själv” och när han blev GIVEN “alla makt”.

Du svarar:

“Och att detta sker när “Ordet som var Gud”, “blev kött” till “Guds fullhet lekamligen”, “Kristus kommen i köttet”.”
---

Om den Smorde Yeshua överhuvud taget har blivit GIVEN Guds fullhet, makt och Guds eviga liv, så måste det ju finnas en tid då han inte hade detta.

Om Yeshua var 100% människa och 100% YHWH när han var här på jorden, varför skulle han då bli given all makt och liv i sig själv, d v s Guds eviga liv?

Att apostlarnas skrifter lär att Yeshua har blivit given allt detta punkterar den katolska treenighetsläran.
---

Av dina skriverier ser det ut som du har en modalistisk gudsbild, d v s en Gud som uppenbarar sig som Fader, Son och Ande, men som inte är tre åtskilda personer (hypostaser) utan en person.

Bibeln visar med önskad klarhet att det bara finns en som ÄR YHWH och det är den ende som är Gud, nämligen Yeshuas Gud och Fader, den Gud som han bad till.

Yeshua sa att vi skulle “tro på Gud, tro också på mig”. Han sa INTE: Tro på mig, tro också att jag är Gud.

Men Fadern har upphöjt Yeshua och “gjort honom både till Herre och Messias”, enligt Petrus. Och gett honom det namn som är över alla andra namn, nämligen Faderns namn, YHWH. Alla knän skall böjas inför Yeshua, Fadern till ära och pris.

I Yeshua BOR hela Guds fullhet, han har av Fadern givits makt att regera i YHWH´s namn tills alla fiender har lagts under honom, sedan skall han överlämna riket till Gud.

Jag instämmer med Ofra Haza, det räcker att vi vet och bekänner Yeshua som den Smorde (Messias) Guds son. Det var det som var alla apostlarnas frälsningsbudskap och det var det som de blev frälsta genom. Läs 1 Kor. 15:1-11 så ser du det svart på vitt!


----

HaFo:

Du SÅ, är ju helt magnifik i Din förföriska framställan av att Jesus inte är Gud själv kommen i kroppslig gestalt, utan enbart är en människa, som av Gud ”blivit given” att ha ”liv i sig själv” och ”given all makt”.

Den som HAR liv i sig själv och HAR all makt, är ingen människa, utan ÄR Gud själv!!

Du verkar (och det är väl inte så förvånande, som företrädare för en förnekelse av vem Jesus ÄR), vara helt blind inför dessa ord:

“Och att detta sker när “Ordet som var Gud”, “blev kött” till “Guds fullhet lekamligen”, “Kristus kommen i köttet”.

Du verkar helt blind inför vad jag skrev SÅ:
---

Du ännu inte sett vem Guds person är av Fader, Son och Ande i en enda Herre: “Jag är Herren, Herren är en”?

Ser man inte det, så ser man inte heller vad de Bibelcitat som jag återgav, säger kring vem Jesus ÄR:

Gud själv (Fader, Son och Ande) kommen i kroppslig gestalt.

Och att detta sker när “Ordet som var Gud”, “blev kött” till “Guds fullhet lekamligen”, “Kristus kommen i köttet”.

Och så inte heller ser man då när, när då som Fader Son och Ande, Gud själv, i denna sammansatta enhet, blir förenad med människan, så att “Gud är i Kristus och försonar/förenar människan med sig själv”.

Och som därmed kan i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, bära fram det enda offer som kan vara RENT, ett offer som är förenat med Gud(bestänkt av förbundssaltet) av Kristi persons (Gud och människa förenade - andligt levande - med Gud förenad) kropp och blod på korset.

—-

Jag uppmanar igen till att läsa:

Joh. kap. 1 och kap. 14 – 17 och ge gärna detaljerat betydelsen av varje vers!


Läs vidare:

“Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte.” (Fil. 2:5-8)

“I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud … Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss och vi såg hans härlighet, vi såg likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader.” (Joh. 1:1,14)

“I Honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat.” (Kol. 1:15)

Hebr. 2:17 säger att Jesus “måste i allt bliva lik sina bröder, för att han skulle bli barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst inför Gud till att försona folkets synder.”
---

(detta säger oss att Jesus var ngt utöver detta innan han ”måste i allt bli lik sina bröder”, som människa)

Jesus måste i allt, som kommen i kroppslig gestalt
(I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud … Och Ordet vart kött),

till sin konstitution av ande, själ, kött, blod och kropp som människa, bli lik den naturliga, skapade människan.


Som det står “..i allt lik sina bröder .. i syndigt kötts gestalt .. frestad i allt, dock utan synd .. fördömde Han synden i köttet.” (Hebr. 2:17, 4:15, Rom. 8:3)

“Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen.” (Hebr. 2:14)


Här framgår att ngn som var ngt annat, ”till i Guds – skepnad”, ”på ett liknande sätt blir delaktig därav .. av kött och blod..” för att Han “frestad i allt”, “född i syndigt kötts gestalt”, skulle “fördöma synden i köttet”.

“Ty det som lagen icke kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borttaga synden, sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet.” (Rom. 8:3)



“Därför säger Han vid sitt inträde i världen:

(vilket talar om att Han haft en existens innan sitt inträde i världen)

“.. slaktoffer och spisoffer begärde Du inte, men en kropp beredde Du åt mig .. Se jag kommer – i bokrullen är skrivet om mig – för att göra Din vilja o Gud … och i kraft av denna vilja har vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi kropp, en gång för alla har blivit offrad..” (Hebr. 10:5-10)


“Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt.” (Fil. 2:5-8)


Detta talar för att Jesus fanns till i ”Guds – skepnad”, men antog ”tjänareskepnad”, när han kom i människogestalt.

Han var alltså inte enbart en ”människogestalt”, utan ”en Guds – skepnad”, som kommit i människogestalt, till ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.

Det finns bara en “Guds - skepnad” av Fader, Son och Ande i den ende personen av “Jag är Herren, Herren är en”!!

Det finns inte en Herre Gud Fadern och en annan Herre som “är smord” till att vara Herre.
---

Det finns bara en enda Herre! Gud själv som i Jesus Kristus försonade/förenade människan med sig själv i Kristi person av Gud och människa förenade,

då när “Gud var i Kristus och försonade/förenade mäniskan (världen) med sig själv och som därmed kunde bära fram offret Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Hur svårt kan egentligen detta vara för SÅ att inse!!????
---

SÅ:

”Om den Smorde Yeshua överhuvud taget har blivit GIVEN Guds fullhet, makt och Guds eviga liv, så måste det ju finnas en tid då han inte hade detta.”

HaFo:

Här motsäger nu SÅ sig själv, som menar att Jesus inte har ngn preexistens, med att säga att det ”måste det ju finnas en tid då han inte hade detta”.

SÅ:

”Av dina skriverier ser det ut som du har en modalistisk gudsbild, d v s en Gud som uppenbarar sig som Fader, Son och Ande, men som inte är tre åtskilda personer (hypostaser) utan en person.”

HaFo:

Gud ”uppenbarar sig inte” som Fader, Son och Ande, utan ÄR Fader, Son och Ande i en sammansatt enhet och helhet av ”Jag är herren, Herren är en”!

SÅ:

”Bibeln visar med önskad klarhet att det bara finns en som ÄR YHWH”

HaFo:

Precis! Därmed finns det ingen som blivit ”given att vara Herre och YHWH”, utan det finns bara en Herre!

Och denne Herre och Messsias är YHWH själv, som kommit i kroppslig gestalt, ”Där Gud är i Kristus och försonar/ förenar människan med sig själv”!
---

SÅ:

”Jag instämmer med Ofra Haza, det räcker att vi vet och bekänner Yeshua som den Smorde (Messias) Guds son.”

HaFo:

Vem är ”den smorde Mesias”? Jo, ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”. Han är:

“Ordet som var Gud”, “blev kött” till “Guds fullhet lekamligen”, “Kristus kommen i köttet”.

Däri ligger den frälsande tron på Jesus och inte i en tro på att Jesus enbart är en människa, som av Gud blivit given att vara Herre och Messias.

Då är aldrig ”Gud i Kristus och försonar/förenar människan med sig själv”.

Precis samma lögn som gäller såväl i trosförkunnelsen, som i katolicismen och numer även i MFS lära!

HaFo

Re: vem är Jesus Kristus

Återger ännu ett svar från SÅ och mitt svar till honom på Andys blogg:
---

SÅ:

Harry Forsgren, nu är det inte jag som sagt att Yeshua blivit given all makt och blivit given att ha liv i sig själv, det är han själv som sagt det.

Det är inte jag utan Petrus som sagt att “honom har Gud gjort både till Herre och Messias/Kristus. Detta kommer du inte runt även om du lägger in kilometerlånga inlägg.
---

HaFo:

“Jesus ÄR: Gud själv (Fader, Son och Ande) kommen i kroppslig gestalt.”

- Ingen av apostlarna påstår någonsin detta. Johannes uttrycker sig klart:

“Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den du har sänt, Yeshua Messias” Joh. 17:3

Den ende sanne Guden har inte sänt sig själv, han sände Yeshua som är Guds son smord till att vara Herre och konung över Davids rike. Detta är vad Skrifterna lär.

Paulus gör det än tydligare:

“…så har vi bara en Gud, Fadern, från vilken allting är och till vilken vi själva är, och en Herre, Jesus Kristus, genom vilken allting är och genom vilken vi själva är. Den kunskapen finns dock inte hos alla. ” 1 Kor. 8:6-7

Evigt liv är att känna Fadern, den ende sanne Gud OCH Yeshua Messias. Sluta med att sprida ut människotankar som inte har sin grund i apostlarnas lära.

Yeshua är Messias den levande Gudens son, han är inte Fader, Son och helig Ande! Yeshua är distinkt från den ende Guden som är Fadern.

Det är tydligt att du har en modalistisk gudsuppfattning. Den fördömdes kraftigt av de segrande kyrkofäderna och är inte alls i linje med klassisk kristendom. Kyrkofadern Sabbelius framförde dessa åsikter, men han fördömdes som heretiker.

Omvänd dig och tro apostlarnas evangelium istället för att anklaga dina medmänniskor för villolära!


------

HaFo:s svar:
----------------------

Detta får bli mitt sista inlägg, som svar till SÅ, så jag blir lite lång som vanligt.
-----------------

SÅ:

”Det är inte jag utan Petrus som sagt att ’honom har Gud gjort både till Herre och Messias/Kristus’.”

HaFo:

Den som är gjord till ngt är ju inte ngt, som enbart är skapat, utan därmed ÄR ju denne själv (född till) vad han är gjord till. Den som äger liv i sig själv och har all makt ÄR Gud i sin person. Och Jesus är född av Gud. Från evighet gjord till Herre i den ende Gudens person av: "Jag är Herren, Herren är en.

Jesus var, född, gjord /ÄR den ende Herren redan från begynnelsen. Jesus är från evighet född av Gud (gjord till Herre och Messias).

Han Är Herre och Messias och det finns bara en Herre: ”Jag är Herren, Herren är en”.

“I Honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat.” (Kol. 1:15)

”I begynnelsen var Ordet…Ordet var hos Gud och Ordet VAR Gud … och Ordet (Gud) vart kött”, till ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”. Gud vart kött då när ”Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv”.

Jag uppmanar igen till att läsa, begrunda och be över nedanstående Bibelsammanhang:

Joh. kap. 1 och kap. 14 – 17 och ge gärna detaljerat betydelsen av varje vers!


Hebr. 2:17 säger att Jesus

“måste i allt bliva lik sina bröder, för att han skulle bli barmhärtig och en trogen överstepräst i sin tjänst inför Gud till att försona folkets synder.”

(detta säger oss att Jesus var ngt utöver detta innan han ”måste i allt bli lik sina bröder”, som människa)

Jesus måste i allt, som kommen i kroppslig gestalt ( I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud … Och Ordet vart kött),

till sin konstitution av ande, själ, kött, blod och kropp som människa, bli lik den naturliga, skapade människan.


Som det står “..i allt lik sina bröder .. i syndigt kötts gestalt .. frestad i allt, dock utan synd .. fördömde Han synden i köttet.” (Hebr. 2:17, 4:15, Rom. 8:3)

“Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen.” (Hebr. 2:14)


“Ty det som lagen icke kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borttaga synden, sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet.” (Rom. 8:3)


“Därför säger Han vid sitt inträde i världen:

(vilket talar om att Han haft en preexistens innan sitt inträde i världen)

“.. slaktoffer och spisoffer begärde Du inte, men en kropp beredde Du åt mig .. Se jag kommer – i bokrullen är skrivet om mig – för att göra Din vilja o Gud … och i kraft av denna vilja har vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi kropp, en gång för alla har blivit offrad..” (Hebr. 10:5-10)


“Var så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt.” (Fil. 2:5-8)


Här framgår att ngn som var ngt annat, ”till i Guds – skepnad”, ”på ett liknande sätt blir delaktig därav , av kött och blod..” för att Han “frestad i allt”, “född i syndigt kötts gestalt”, skulle “fördöma synden i köttet”.

Detta talar för att Jesus fanns till i en preexistens, i ”Guds – skepnad”, men antog ”tjänareskepnad”, när han kom i människogestalt.

Han var alltså inte enbart en ”människogestalt”, utan ”en Guds – skepnad”, som kommit i människogestalt, till ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.

Det finns bara en “Guds - skepnad” av Fader, Son och Ande i den ende personen av “Jag är Herren, Herren är en”!!

Det finns inte en Herre Gud Fadern och en annan Herre Sonen, som “är smord” till att vara Herre, som blir konsekvensen av SÅ:s lära.
-------------

SÅ:

“…så har vi bara en Gud, Fadern, från vilken allting är och till vilken vi själva är, och en Herre, Jesus Kristus, genom vilken allting är och genom vilken vi själva är… ” 1 Kor. 8:6-7

HaFo:

Kan det sägas klarare att Fadern och Sonen precis som Jesus själv säger, är ett!?

Här står att både från Fadern och från Sonen, är DEN från ”VILKEN allting är och till vilken vi själva är”.

Och här sägs att vi bara har en Herre och Fadern har själv sagt om sig själv, att det bara finns en Herre, Herren är en. Vem ÄR då Jesus om det är Han som är Herren?

Det finns bara en enda Herre! Gud själv som i Jesus Kristus försonade/förenade människan med sig själv i Kristi person av Gud och människa förenade, då när “Gud var i Kristus och försonade/förenade människan (världen) med sig själv och som därmed kunde bära fram offret av Kristi persons, ”Guds fullhet lekamlige”, (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

SÅ:

”Det är tydligt att du har en modalistisk gudsuppfattning. Den fördömdes kraftigt av de segrande kyrkofäderna och är inte alls i linje med klassisk kristendom.”

HaFo:

Jag vet inte vad modalism är för ngt. Handlar det om något liknande, som Jesus – only – rörelsen har, kring att Gud bara spelar olika roller som Fadern i GT, Sonen i NT och nu spelar rollen av Anden och alltid ägt namnet Jesus i sina olika roller?

I så fall så är det inte vad jag framför och tror på. Guds person spelar inte olika skepnader eller roller som Far, Son och Ande. Inte är han heller tre olika Gudomspersoner.

Utan som jag uppfattar vad en helhet av Bibeln lär (och inte bara några av de verser som Du citerar), så är Gud i sin person, en sammansatt enhet av Fader Son och Ande, till en helhet i den ende personen: ”Jag Är Herren, Herren Är en.

Och det är denne ende Herre, som blev ”Guds fullhet lekamligen”, då när ”Ordet som var Gud ..vart kött”.

Denna sammansatta enhet, ses redan vid skapelsen:

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord... Guds Ande svävade över vattnet. Gud sade..." 1 Mos 1:1-3

Johannes förklarar:

“Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi skådade och med våra händer rörde vid - om Livets Ord är det vi vittnar.

Ja, livet uppenbarades, vi har sett det och vittnar om det och förkunnar för er det eviga livet, som var hos Fadern (alltså Guds eget liv!) och uppenbarades för oss.

Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall ha gemenskap med oss. Och vår gemenskap är med Fadern och hans Son Jesus Kristus.”
---

Vår gemenskap som troende på Jesus, är med denna sammansatta enhet av Fader, Son och Ande i den ende Gudens person av: ”Jag är Herren, Herren är en.
----

Och SÅ, sen när har det blivit klassisk kristendom, att lära att Jesus enbart är en människa och inte fanns till före sin jordiska födelse på annat sätt än i Guds tanke och ord om att Jesus skulle komma (Om jag har förstått Dig rätt ? )? Det är i så fall en lära som Du delar med Jesus – only.
----

Vi lär väl inte komma så mycket längre just nu. Vi kan vara ense om att vi är oense kring vem Jesus ÄR.

Du menar att Han enbart är en människa, som blivit till en förhärligad människa, medan jag menar att Han är Gud själv kommen i kroppslig gestalt. Där Gud själv försonat/förenat människan med sig själv i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Läsarna av bloggen får väl då fortsätta att fundera över, studera och bedja vidare över kring frågan, vem Jesus ÄR och vilken tro på Jesus som är den frälsande tron.
---

För att inte riskera att bli modifierad av Andy, därför att jag är för långrandig och skriver utanför vad ämnesrubriken här behandlar, så drar jag mig nu tillbaka från samtalet med Dig SÅ.

Vi kommer säkert att få anledning att återkomma till vad vi ventilerat här. Förhoppningsvis då under ett ämne som behandlar just dessa spörsmål.

Ha det riktigt gott så länge SÅ och alla andra goa skrivare och läsare av Andys bogg!

HaFo

Re: vem är Jesus Kristus

Sätter in ett inlägg som jag just gjort på Andys blogg där jag svarat Patric Ölund och som jag tycker passar under detta ämne:
---

Patrick Ölund säger:

”Harry Forsgren, Påstod jag att det ALDRIG hade förkunnats? Läs igen, vad jag skrev. Jag sade att under de gånger jag har varit på LO har jag inte hört att man tagit upp JDS läran.”

HaFo:

Ursäkta om jag missförstod Dig Patric! Men jag finner det märkligt att Du, även om Du ”inte hört att man tagit upp JDS – läran”, aldrig tog del av den litteratur som t.ex Doktriner, som fortfarande, än idag i ny version, håller fast vid att Jesus erfor andlig död (alltså skildes från livet i Gud)

Du säger:

”Men på korset så bröts relationen mellan Jesus och Fadern. Eller hur?”

HaFo:

Det beror då på vad man menar med att ”relationen blev bruten”!? Innebär det att Fadern och Sonen i Guds oupplösliga enhet är bruten och att Gud och människa inte längre är förenade i Kristi person, så att Jesus inte längre är ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”?


Jag är glad över en del av vad Du säger, som visar på att Du inte helt bejakar Ekmans och trosförkunnelsens syn på vad ”en andlig död” av Jesus innebär.

Du säger:

”Jag tror inte att Jesus miste sin gudomliga natur när Han dog på korset. Jag tror att Han steg ner i dödsriket i syndfri gestalt och tog nycklarna till döden och dödsriket. Han blev gjord till synd, i det att Han tog våra synder (men Han blev inte syndare) för att vi skulle kunna bli rättfärdighet från Gud.”

HaFo:

Här tar Du alltså avstånd ifrån trosförkunnelsens lära, om att Jesus blev allt vad den fallna människan blev, andligt död, skild från Guds gemenskap och liv och förlorade sin Gudastatus, för att vi skulle få vår Gudastatus och Gudsgemenskap tillbaka.

Varför deklarerar Du då inte klarare, att trosförkunnelsen på detta plan med band, litteratur, och företrädare som Hagin, Hinn, Sten Nilsson, Ekman etc. varit helt vilset ute och att Du inte bejakar vad de lär?


Jag tror att Gud alltid haft ”nycklarna till döden och dödsriket” och inte togs från djävulen, utan överlämnades till Sonen, som ”ska regera till alla hans fiender blivit lagda under honom som en fotapall”.

Jesu seger var fullbordad på korset, då när förlåten i templet rämnade, genom offret av Kristi persons kropp och blod.

Besöket i dödsriket handlade bara om en redan färdig seger som proklamerades. Till dom över de som i otro avsomnat och till löfte om kroppens uppståndelse och ingång i Guds eviga rike, för de som dött i en sann tro på löftet om Jesus.
—-

Djävulens ockupationsfält är idag ”ondskans andemakter i himlarymderna”. *******t har än idag aldrig ”befolkats” av vare sig djävul eller förlorade människor, utan är berett för djävulen och hans fallna änglar och de människor som går förlorade.

”Abrahams sköte – paradiset”, är idag de troende avsomnades ”väntrum” i väntan på den kroppsliga uppståndelsen och ingången i den eviga gemenskapen med Gud.

”Pinorummet – hades” är idag, de icke troende avsomnades ”väntrum” i väntan på den kroppsliga uppståndelsen, där de för evigt kommer att avvisas från gemenskapen med Gud.


Tycker Deborah ger mycket klarsyn kring förförelsen kring läran om Jesu andliga död.

En lära som förts in på den andliga arenan av en villoande, som har till mål att leda människor in i dimman och istället för en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av blodsoffret på korset leda människan fram till en antikristlig tro på och bekännelse av vem Jesus ÄR!


Den som blivit påverkad av denna antikristliga ande, bör inte ta för lätt på att ha blivit utsatt för denna förförelse och inte vara rädd för att söka hjälp för att få befrielse, så att man klart ser vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.


Vem är Jesus?

Ordet säger att ”I honom bor Guds fullhet lekamligen”. Vem är den vari Guds fullhet lekamligen bor? Är Han inte Guds fullhet lekamligen” då? Vem är den som är Guds fullhet?

Det är klart att Guds fullhet bor i Gud!

Och varför det behöver sägas om Jesus som människa, är därför att Jesus samtidigt är Gud själv kommen i kroppslig gestalt, vilket inte är så lätt att tro, att en människa, skulle kunna vara Gud och människa förenade – ”Guds fullhet lekamligen”!

Vi behöver få tag på den beskrivning av den ende Gudens person av Fader, Son och Ande, som stämmer väl överens med Jesu beskrivning av relationen i Guds person av enhet och helhet, av Fader, Son och Ande och dennes relation och funktion med den troende människan i Joh. kap. 14 – 17.

Vi behöver, i ljuset av Anden och Ordet, få tag på vem Guds och Kristi person är, så att vi också därmed ser betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Vi behöver få tag på undret, att Gud själv blev Gud och människa förenade, Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet” och att det är ”Gud (själv) som ”är i Kristus och försonar världen med sig själv” och bär fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet) kropp och blod på korset.

Allt detta vill läran om Jesu andliga död förmörka för oss!!

Så börja då istället förneka all form av att Jesus dog andligen – skildes från Guds liv och gemenskap och börja bejaka precis vad Deborah säger:

”Det ena = LEVANDEGÖRANDE ANDE utesluter alltså det andra = ‘andligen död’, även om själva begreppet ‘andligen död’ låter bra i våra öron.

Men vi måste den bibliska helheten i åtanke.

Och vi kan inte – helt bibliskt – säga, att Jesus dog andligen, eftersom Herren är ‘evig Ande och LEVANDEGÖRANDE ANDE’:

1Kor.15:45 ’Så är ock skrivet: ’Den första människan, Adam, blev en levande varelse med själ.’

Den siste Adam åter blev EN LEVANDEGÖRANDE ANDE.

Men icke det andliga är det första, utan det ’själiska’; sedan kommer det andliga.

Den första människan var av jorden och jordisk, den andra människan är av himmelen.”

HaFo

Re: vem är Jesus Kristus

Återger ett inlägg som jag just gjort på Andys blogg, kring hur vem Jesus är blir förvanskat såväl i trosförkunnelsen som i katolicismen:
---

Mai-L.Hauger säger:

"Her i Norge virker det som folk tror at trosbevegelsen i Sverige har gått knirkefritt. Man lurer på hva det er med oss nordmenn som gjør at vi ikke 'takler det'...

... Kanskje det ville være en hjelp for oss nordmenn til å se klart at det kan være selve SYSTEMET som er det største problemet, og ikke nødvendigvis enkeltpersoner."
----

HaFo:

Det är inte "systemet", "ledarstruktur", eller "enkeltpersoner", eller att Ekman nu närmar sig och bejakar katolicismen, som i grunden är problemet med trosförkunnelsen.

Problemet är att det är en lära, som har sin begynnelse hos antikrist ande, med "en annan Jesus, ett annat evangelium" och som förnekar och fördunklar vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, försöker omintetgöra människors tro på, när "Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv" på korset.

Sen "spär då, lärorna kring 'ande, själ och kropp', på" förvillelsen, liksom en "troslära", som har sina rötter i New Thougt och Christiance Chience och som "toppen på moset", (vilket var fiendens syfte hela tiden), så hamnar man i slutändan framme vid fiendens röst på fallets dag: "Ni ska bli som Gud".

I trosförkunnelsens ande själs och kropps - lära, om att människans ande, är hennes egentliga personlighet, att hon får en helt nu ande, som aldrig funnits förut och som "är skapad till likhet med Gud", så är man framme vid fiendens röst från fallets dag!

Så kopplas så på en "rädsla för att ifrågasätta Herrens smorde", (de som förmedlar denna förförelse!), så att man tror sig gå emot Gud, om man ifrågasätter trosförkunnelsen och de ledare som förmedlar denna förförelse.
---

Vi är väl lite vid sidan om ämnet här nu. Men jag menar att det ändå hör samman. Allt vad som här tagits upp under ämnet "Flåten", har inte så mycket med att hans person att göra, som det har att göra med att själva trosförkunnelsen, är vilset ute från start! Och därför nu möter samma andes förförelse i katolicismen.

HaFo

Re: vem är Jesus Kristus

Återger ett inlägg som jag just gjort på Andys blogg, som här på Min Åsikt kan platsa under denna rubrik.

----

Har inte hängt med på Andys blogg på ett tag och har försökt ”läsa i fatt”

Vill uppmuntra Er tappra kämpar för sanningen kring vem Jesus ÄR, som sker här via bl.a. Deborah, Andreas, Christian, Anita, Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn, Cato och Björn Jönsson m.fl.


Vill understryka Deborahs ord (en del kanske inte tycker att det hör samman under ämnet lag och nåd vem Jesus ÄR, men lyssna här till Deborah):


”Är Jeshua Messias, Jesus Kristus, Herren JHWH kommen i köttet?

Svaret på denna fråga avgör alla debatter i fråga om lagen:

…om någon svarar ‘nej’ på denna fråga dvs., att Jeshua Messias inte är Herren JHWH, Israels Helige, kommen i köttet – då är korset en stötesten och vi kommer ingen vart.

För det är bara den fulla uppenbarelsen om vem Herren är, som ger full insikt om att det är numera en annan lag, Kristi lag, på grund av Hans blod > Livets Andes Lag, som träder i kraft – UTAN att för den skull upphäva Mose lag.

Livets Andes Lag fullbordar nämligen Mose lag utan vår köttsliga, fromma medverkan > genom Trons Lag!

Så har det behagat Herren att göra lagen gällande, då Han offrade sitt liv i stället för oss för att vi skulle slippa hålla på med köttsliga fromheter!

…Herren gör lagen gällande genom samma kraft som reste Honom upp från graven och besegrade döden >>> nämligen: genom UPPSTÅNDELSEKRAFTEN!”



HaFo:

Det är en beklämmande läsning att ta del av vad SÅ, Sam och outsider här förmedlar. Inte är det kristen tro!!

Men Gud kan använda sig av ”desssa törnen”, för att ”rensa sin loge” och ”sålla agnarna från vetet” och se vilka som hör ”Herdens röst”.

Jesu sanna får ”följer inte en främmandes röst”, som återfinns bland de som förnekar att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

Rösten från Anden, Ordet och Herden pekar på när ”Guds fullhet lekamligen” ”Kristus kommen i köttet” och ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv”.

Pekar på att det är Gud själv i Kristi person av Gud och människa förenade, som förenar/försonar Gud och människa i sin person av Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och som därför kan bära fram ett RENT offer av en andligt levande ( = med Gud förenad människa) = Kristi persons kropp och blod på korset.


Andligt död = från Gud skild människa = en enbart människa på korset = trosförkunnelsen = egentligen samma lära som säger att Jesus inte är Gud själv kommen i kroppslig gestalt = skiljelinjen mellan sann och falsk tro

HaFo

Re: vem är Jesus Kristus

Fortsätter med ett inlägg som jag gjorde på Andys blogg och som här på Min Åsikt hör hemma under ovanstående ämne.
---

SÅ säger:

"Outsider, det tankefel jag tror du gör är att 'evangelium' för dig inte innebär lydnad för buden.

Paulus skulle ju 'upprätta trons lydnad', det innefattar också lydnad för Guds bud. I annat fall är det inte 'trons lydnad'.

'Tron' står inte här för en tankeverksamhet, utan för ett trossystem, d v s bibeln hela undervisning."
----------

HaFo:

Det är intressant att ta del av såväl Outsiders som SÅ:s "tankefel".

Jesus säger om DHA att "han ska överbevisa världen om synd rättfärdighet och dom".

"Om synd ty de tro inte på mig". Där ligger främst "trons lydnad"!

I den "helhetsskrift" som SÅ efter ropar, så missar han likväl vem Jesus ÄR och tror inte på den Bibliske Jesus:

Han tror inte att Jesus är "Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet" (som alltså därmed, är till som Kristus, innan Han kommer i köttet, då när "Gud är i Kristus och försonar/förenar världen/människan med sig själv".

Därmed är inte SÅ inne under "trons lydnad", utan förnekar att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt. Precis lika mycket som Outsider. Detta hur mycket Så, än försöker följa Toran.
---

SÅ har rätt, att:

"'Tron' står inte här för en tankeverksamhet".
---

HaFo:

En sann tro på vem Jesus ÄR, frigör i människans förening med Gud, "en livets Andes lag" "Gud är den som verkar i Er både vilja och gärning", där "lydnaden" inte blir ngt som "förtjänar" min frälsning, utan ngt som "livets Andes lag" verkar fram, där "nåden fostrar oss till att avsäga oss all ogudaktighet".
---

Om jag förstått Deborah rätt, så är det detta vad hon vill peka på, som kontrast till den Kristusförnekelse och "lagefterföljelse" som skymtar fram i spåren av förnekelsen av att Jesus skulle vara Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

HaFo

Re: vem är Jesus Kristus

Fortsätter på detta ämne med ett inlägg som jag just gjort på Andys blogg:

http://www.glandberger.net/2009/09/herrens-hogtider-gastartikel/comment-page-1/#comment-68745

---

Är det för Outsider inget evangelium att "Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet", "Ordet som var hos Gud och var Gud, blev kött och tog sin boning ibland oss"?

Är det för Outsider inget evangelium, att Sonen i den ende Gudens person av Fader, Son och Ande, "inte räknde jämlikheten med Gud som ett byte, utan antog tjänareskepnad" och kom i jordisk, kroppslig mänsklig gestalt?

Är det för Outsider inget evangelium, att "GUD VAR I KRISTUS och försonade/förenade världen/människan med sig själv".

Är det för Outsider inget evangelium, att Gud och människa förenades i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Är det för Outsider inget evangelium, att Gud själv genom att själv bli människa och Gud och människa förenade i Kristi person, "Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet", "Ordet som var hos Gud och var Gud", bär fram det offer ingen människa kan bära fram, det RENA offret av en med Gud förenad människa, Kristi persons kropp och blod på korset?

Är det för Outsider inget evangelium, att på grund av vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och att människan i Kristi person och genom offret av Kristi person (Gud och människa förenade) på korset, så är människan försonad/förenad med Gud?

Är det för Outsider inget evangelium, att Gud därigenom kan låta inbjudan gå ut:

"Låt Er därför försonas med Gud" och att människan fritt och för intet, av nåd för Kristi skull, därmed erbjuds att "den som vill han komme och dricke av livets vatten för intet"?

Vilket evangelium har egentligen Outsider?
---

Allt vore väldigt enkelt om det inte fanns en fiende som vill skapa dimma kring vem Jesus ÄR: Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

Fienden kommer att försöka kopiera detta när han besätter människan antikrist.

Fienden hatar detta att Gud själv, genom att bli människa har räddat henne. Därför gör han allt för att förneka denna sanning kring vilken tro som räddar människan och försöker så genom att själv bli (besätta en ) människa förföra henne till att gå förlorad och få härska över henne i Guds ställe.

Jesus säger på ett ställe, som jag inte minns exakt var det står och hur det exakt uttrycks, men ngt i stil med att om ni inte tror att jag är den jag är, så ska ni dö i era synder.

Han säger också i fråga om den synd som DHA ska överbevisa om, "ty de tro inte på mig". Där ligger "trons lydnad" och inte i att "förtjänstfullt" följa toran.

Varken Outsider eller SÅ tror på att Jesus ÄR DEN JAG ÄR, alltså Gud själv kommen i kroppslig gestalt. Vad har de då för evangelium egentligen att komma med?

Utanför en sann tro på vem Jesus ÄR, ingen nåd och försoning/med Gud och alla mina ivriga försök att följa Toran blir bara, mitt i mitt högmod av att jag "nitälskar för Gud", bara en "dödens lag".

Det blir bara ngt som uppvisar hur jag egentligen i mig själv är död gentemot Gud och en förlorad syndare skild från Gud och ngt som hindrar mig från att komma in i "Livets Andes lag".

Att komma in i "Livets Andes lag, som gjort mig fri från syndens och dödens lag", är ngt som sker vid en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

HaFo