HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Ska Howard Brown nu anses "rumsren"

Jag ställer denna fråga med anledning av att Andy på sin blogg mött Brown och anslår en positiv ton - eller???

Jag sätter in ett inlägg som jag just gjort där på Andys blogg:
---

Angående lite bakgrund till Brown.

Inkörsportarna till Pingströrelsen synes ofta vara dess i många fall naiva och utan nämnvärda prövning, förbehållslösa öppnande för “Pensacola – väckelsen” och “Toronto – välsignelsen”.

Man har där inbjudit predikanter från dessa sammanhang, bl.a Brown, utan att pröva deras bakgrund och vilka rötter dessa företeelser har.

Dessa “väckelser” går tillbaka till en mix av Trosrörelse – och ockulta sammanhang och har dragit med sig det gift som där legat i botten.

Detta förblindar så sakteliga den andliga synskärpan och vakenheten och öppnar på sikt för de läror och utövningar som karaktäriserar Trosförkunnelsen.
—

Enligt en bok, “Hellig Latter – hur helig är den”, så mötte Randy Clark “skrattväckelsen” i Kenneth Hagins Rhema Bibelcenter i Tulsa.

Han förde den vidare till Vineyard-församlingen i Toronto. Rodney Howard Browne “skrattväckelsens far” har en bakgrund i en Rhema församling i Sydafrika knuten till Hagins och Copelands verksamhet.

Både Randy Clark och Rodney Howard Brown sägs ha haft kopplingar och kontakter bakåt till Benny Hinn och även mer rent uppenbara ockulta sammanhang.

Charles och Frances Hunter berättar i en bok hur de fick överfört “skrattet” från Rodney Howard Brown och sen fungerat som “missionärer” bl.a. till Holy Trinity, Brompton, England.

De omtalar Trosförkunnaren Lester Sumrall som sin gode vän och andlige rådgivare.

Kort tid innan Steve Hill gästade the Brownsville Assembly of God, hade han varit i kontakt med, fått förbön och gjort en “Toronto – upplevelse” i Holy Trinity, Brompton, England.

Samma manifestationer som inom “Toronto”, började nu göra sig gällande i Brownsville, men kom nu att kallas “Pensacolaväckelsen”.
—

Stämmer dessa uppgifter, så är väl rötterna bakåt till trosförkunnare och Trosförkunnelsen rätt uppenbar beträffande Pensacola och Toronto – företeelserna och det finns stor anledning att se upp med besmittelse från den falska ande, som där ligger camouflerad.
—

Tror att det var Cato, som i ngt inlägg i ämnet på Andys blogg, antydde att vi här hos Brown har att göra med en falsk ande??
---

Andy har så riktigt tagit avstånd från Bentleys verksamhet. Men Andy, låt Dig nu inte manipuleras och bejaka en människa som i grunden, “hör hemma i samma andliga vilsna trädgård” som Bentley!!

Låt Dig inte manipuleras och bedåras bara för att Du får “frottera” Dig på bild med Brown och att han kanske var gästvänlig, vänlig, bedårande, karismnatisk, bemötande etc.!!

Kolla verkligen upp vilken bakgrund och kontakter bakåt, som han har! Kolla upp vad han verkligen lär (Kan bli svårt för Dig, som inte ännu fullt gjort upp med trosförkunnelsen??)!

Kolla upp vilka andliga manifestationer som följt i spåren av denne “Andens bartender” och försäkra Dig om att de inte är av samma slag och art som i spåren av Toronto - välsignelsen, Pensacola - väckelsen och i dess förlängning, samma manifestationer som hos Bentely, som Du tagit avstånd ifrån.

HaFo

Re: Ska Howard Brown nu anses rumsren

Sätter in två inlägg som jag gjort med anledning av detta ämne på Andys blogg:
---

Ursäkta Ronny om jag uttryckte mig sårande på ngt sätt kring Brown! Det var inte min mening! Jag uttryckte bara rötterna bakåt kring vad Brown förmedlar, utifrån hans samröre med uppenbara villolärare som Hagin, Hinn, Sumrell, Clark etc..

Jag uttryckte även de andliga företeelser och manifestationer, framåt från Brown och hans kontakter, i form av Toronto – välsignelsen, Pensacola – väckelsen (som även sägs vara föregångare till Florida – väckelsen i Bentleys fotspår. Ngt som Andy, så helt riktigt tar avstånd ifrån).

Varför jag pekade på detta, var därför att Andy aviserat en mer ingående prövning och granskning av vad Brown framför och egentligen står för.

Jag ville då peka på Browns rötter bakåt till angivna villolärare och hans ”frukt” framåt i form av andliga manifestationer och företeelser som ”det heliga skrattet” från ”Andens bartender”, vidarebefordrad i Toronto – välsignelsen och Pensacola – väckelsen, föregångare till Floridaväckelsen och den ande, som Bentley förmedlat och som Andy så riktigt menar vara falsk!!.

Jag ville då alltså uppmana Andy till att verkligen göra en genomgripande ”resurch”, prövning och granskning av vad Brown egentligen står för och förmedlar.

Jag ville uppmana till att inte falla till föga för ”vänlighet”, ”tillmötesgående”, ”charm och karismatisk utstrålning”, där man ”känner sig betydelsefull”, om man bejakar Browns personlighet och vad han framför och får ståta på foto tillsammans med denne ”världsartist” på den andliga arenan!

Jag är viss om att Andy, kommer att göra en seriös resurch, prövning och granskning av Brown! Men det var detta jag ville ”puscha” för och inte att såra Dig Ronny!

HaFo

----

Micke säger:

”Enl. Hafo så handlar Alpha om överförelse av fel ande.”

HaFo:

Detta är vad jag sagt kring ”Alpha”. Hänvisningarna finner Du på

http://hem.spray.se/harry.forsgren/
---

Från

http://hem.spray.se/harry.forsgren/akt1_2002.htm#Infilt

---

Uppläggningen är lovvärd, men användes det material som Alphakurserna är uppbyggda på, så kan uppläggningen vara betet och materialet kroken som drar mot Trosförkunnelsen.

Nicky Gumbel som gjort materialet som används i Alphakurserna arbetar i Holy Church i Brompton, England. Just det sammanhang som varit ett mellanled i "skrattväckelsen".

Det kan därför finnas all anledning att kolla upp detta material som säkert i långa stycken är riktigt, men där det kan vara besmittat av Trosförkunnelsens förföriska andemakt och på sikt drar människor mot Trosförkunnelsen i lära, liv och utövning.

Några exempel på öppningar för Trosförkunnelsen i boken "Livets frågor – en introduktion i kristen tro" av Nicky Gumbel:

(s 31, 33)

Här behandlas vem Jesus är. "…han var en människa som bar Guds identitet … även om han inte uttryckte direkta anspråk på att vara Gud, ändå visar att han ansåg sig själv vara på samma nivå som Gud."
---

I Trosförkunnelsen talas mycket om positioner och nivåer. Den troende blir i pånyttfödelsen, i sin egen ande, som säges vara hennes egentliga personlighet, på samma nivå som Gud. Alltså på samma nivå som Jesus som människa var på Guds nivå.

(s 36)

"Jesus sade sig vara Guds enfödde son, Gud i mänsklig gestalt."
---

Gumbel tar aldrig upp att Jesus är Guds Son från evighet, utan kopplar Jesus som Guds son enbart till Gud som människa.

Den vaga behandlingen av Guds treenighet av Fader, Son och Ande i en enda Gudomsperson, kan även öppna för Trosförkunnelsens Gudsbild.

Vilket i sin tur öppnar för tanken att Gud Sonen skiljs från Gud Fadern på korset eller att Jesus till sin natur skiljs från Fadern och dör andligen.

(Se Gudsbilden på Undervisning under Inlägg i Menyn).
---

(s 51, 54, 65)

"Ändå var den svåraste delen av hans lidande inte den fysiska smärtan i samband med tortyren och korsfästelsen, eller ens den psykiska smärtan i att bli bortstött av folket och övergiven av sina vänner, utan det var den andliga våndan det innebär för Jesus att bli övergiven av sin far för vår skull, medan han bar våra synder

…han fick offra sin ende son som betalade straffet för vår synd … Det var därför Jesus ropade från korset: ’Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?' I det ögonblicket blev han avskild från gemenskapen med Gud…"
---

Om inte dessa ord ges en utförligare förklaring, så öppnar de för läran att Jesus får en syndig natur, skiljs från Guds natur och dör andligen.

Det framgår aldrig klart vilket straff Jesus tar i människans ställe. Är det att dö den andliga döden i människans ställe?

Eller är det att besegra den andliga döden i människans ställe genom att den aldrig sker i Kristi person och jordiska kropp, så att Han kan bära fram det offer som sonar skulden och som ingen syndig människa kan bära fram:

det rena offret av Kristi kropp och blod.

(Se Min Gud varför har du övergivit mig på Undervisning under Inlägg i Menyn).

(s 66, 114)

"För det första förvandlar Anden oss inifrån. Han skapar ett nytt sinnelag i oss som gör oss lika Jesus … I Guds rike sker en ny födelse när Guds Ande och människans ande förenas. I andlig mening skapas en ny varelse."
---

Detta öppnar för "vi är gudar – läran" i Trosförkunnelsen, som uttrycks som att människan i pånyttfödelsen får en helt ny egen ande, som är hennes egentliga personlighet, en ny människa som aldrig funnits förut, som är skapad till likhet med Gud och som sätter henne på samma nivå och position som Jesus var.

(Se Den troendes tre naturer under Häften i Menyn).
---

(s 119)

"Den som är kristen skall identifiera sig med Jesus".
---

Detta öppnar för Identifikationsläran i Trosförkunnelsen.

Vi ska inte identifiera oss med Kristus. Vi är som troende inte här i tiden som Kristus. Vi är inte Hans identitet i oss själva.

Man närmar sig kanske sanningen mer om man uttrycker det:

se Din nya identitet i Din gemenskap med Kristus.

Om man med uttrycket att se sin nya identitet i sin gemenskap med Kristus menar, att människan inte gjort andebyte i sin egen livsande, men tronskifte till att följa och ledas av en ny Herre:

Guds Ande, Ord och vilja, där hela hennes personlighet och identitet uttrycks här i tiden i "den troendes tre naturer", som hon i sin person är här i tiden, så blir uttrycket se Din nya identitet i Kristus rätt.

( Se Är Identifikationstanken sann? på Undervisning under Inlägg i Menyn och läs även Den troendes tre naturer under Häften i Menyn).

(s 143)

Där ges instruktioner för att uppleva tungotalet och Gumbel säger bl.a.

"Öppna din mun och börja prisa Gud på vilket språk som helst utom svenska eller något annat språk som du redan kan."
---

Det är tydligen vanligt förekommande i Trosrörelsesammanhang att man ska lära sig tala tungomål!

Den som upplevt ett äkta tungotal vet att det inte fungerar så. Därför kan man också ibland höra i dessa sammanhang ett kallt, mekaniskt tjattrande som inget har med äkta tungotal, som enskilt bönespråk med Gud att göra.
---

Varför måste man använda ett "importerat material" för att samtala och undervisa i en så fin uppläggning som eljest inramar en Alphakurs?

Varför lägger inte den lokala församlingen upp en egen grundläggande undervisning som underlag, som man vet i alla stycken är fri från de besmittelser av villfarelse som nu rör sig i tiden?

HaFo