HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Hur objektiv är egentligen medeias raporterande från skeendet i mellanöstern

Jag startar detta ämne med anledning av ett mail med följande innnehåll som jag klistar in härunder och min fråga, som jag låter gå vidare är, varför är det en sån oerhörd konflikt kring mellanöstern, det Judiska folket och Israel som nation?

Varför är det ngt som berör en hel värld och väcker synpunkter, känslor och reaktioner på alla områden, på den andliga, politiska, ekonomiska arenan?:
---

Återger nedanstående, från det mail som nådde mig, ge gärna synpunkter över innehållet!:
----

Fördumning bakom mediernas Gaza-bevakning?

http://se.mc274.mail.yahoo.com/mc/welcome?.rand=96bfi0oprrqdp#_pg=compose&&.rand=1425713144&clean&hash=89eff5c898f648056094ccd57da51f21&.jsrand=3

(gå in på länken för att få tillgång till ämnena, som återges i slutet av inlägget)
---

Kriget i Gaza och södra Israel (som startade med att Hamas under lång tid avfyrat uppemot 10.000 raketer in mot civilbefolkningen i Israel) i januari i år fick enorm uppmärksamhet i svenska medier.

Nu har Roland Poirier Martinsson i en rapport granskat bevakningen i ett antal tongivande tidningar, Mediernas krig.

Rapporten är mycket intressant eftersom den inte ställer upp på någon sida i kriget, utan ser strikt till det journalistiska arbetet.

Martinsson har haft som utgångspunkt att god journalistik innebär medvetenhet om att det finns åtminstone två tolkningar av saken och att det därför också är rätt att kräva av journalistiken att den avspeglar detta faktum.

Och slutsatsen blir att svensk press inte levde upp till den goda journalistikens mest grundläggande kriterier — objektivitet, mångsidighet, kontextualisering när det gäller Gazakriget.

Martinsson menar att anklagelsen om att journalisterna är pro-palestinska är för enkel:

Snarare är en delförklaring att redaktioner till följd av en mängd tysta mekanismer bestämmer sig för en verklighetsbeskrivning, och därefter krävs det ett aktivt ställningstagande från en reporter för att gå emot normen.

En verkande kraft i den riktningen är såklart de hemskheter som de bevakande journalisterna möter: hur länge kan man se en civilbefolknign lida under en militärmakts attacker utan att tappa huvudet?

Min erfarenhet av svenska mediechefer är inte heller att man motarbetar den reporter som kommer med det avvikande perspektivet — tvärtom. Problemet är snarare att man inte uppmuntrar det avvikande perspektivet …

Det är slående hur svårt det är att hitta enskilda felaktigheter ...

Istället är det den massiva konformiteten som skapar snedvridningen och den dåliga journalistiken.

Återigen är det en anklagelse som träffar chefer mer än enskilda journalister, liksom den allt vanligare förklaringen i alla sammanhang där journalister kritiseras:

den numera ständiga närvaron av en omedelbar deadline, som för i riktning mot förenkling, bort från det komplexa.

Med andra ord, partiskheten i svenska medier beror på fördumning snarare än antisemitism. Man orkar inte tänka efter.

Ingen av de tusentals anställda på svenska redaktioner hinner ta ett steg tillbaka och fråga sig om man ger sin publik en hyfsat balanserad bild av en pågående konflikt.

Här delar jag inte Martinssons slutsats. Hur kommer det sig att bloggar — som arbetar utan betalning — gav mer balanserade och sakliga rapporter än DN, SVD, Aftonbladet och Expressen?

Skulle bloggarna vara så intelligenta och medieredaktioner så nedlusade av idioter att de inte begrep någonting alls om effekterna av deras skriverier?

Nej, den förklaringen håller inte. Jag är helt övertygad om att redaktionerna från början tagit ställning:

palestinier skulle utmålas som offer — och ingenting annat än offer — medan israeler skulle beskrivas som skurkar och mördare. Det var den förenklade dramaturgi som konsekvent genomfördes under dessa veckor.

Medierna kapitulerade från sin journalistiska profession och blev gråterskor åt ena sidan i en långvarig och mycket het konflikt. Man svek alla sina ideal. Man svek sina läsare. Man gjorde inte sitt jobb.

Om man gjort sitt jobb hade man lyft fram de nyheter som rapporterats i bland annat denna blogg:

Gaza: Det började med att Israel slog tillbaka

Så länge världen inte fördömer palestinskt våld blir det inte fred

Vad är proportionerligt våld?

Bakom Hamas finns Iran

Människorättsaktivist: Iran och Hamas använder palestinier som kanonmat

Arabisk författare: Israel bättre än varje arabstat
Varför fördömde inte Bildt 6000 raketanfall mot Israel?

Hamas fortsätter med missilattacker mot Israel

Mediala dramaturgins förljugenhet

Våld föder våld, men tydligen bara när judar slår tillbaka

Fred kan bara skapas av araber, inte av USA eller Europa

Hamas använder sjukhus och skolor som baser

Varför citerar inte medierna Hamas verkliga budskap?

Hamas utnyttjar FN:s och Röda korsets ambulanser

Det enda Hamas gillar bättre än döda judar är döda palestinier

Trots vapenvila: Hamas fortsätter avfyra missiler

Israel lämnar Gaza, upphör Hamas med raketanfall?

Hamas utropar seger men svenska medier faller inte för propagandan

Hamas avvisar samtal med Fatah, men kräver samtal med Europa

Hamas avrättar Gaza-bor som inte lyder

Hamas är en pestböld på palestinska samhällsbygget

Hamas hotar starta bombningar mot Israel igen

Fredlig pro-israeldemonstration skyddas inte av polisen

Färre civila dödsoffer i Gaza än rapporterat

Hamas ledarskap besöker ayatollorna i Iran

Hamas tackar Iran för hjälpen till segern i Gaza

Hamas i Iran: vi ska ta tillbaka hela Palestina

SVT på jakt efter extremism - bland judar

(Andra intressanta bloggar om politik, media, medier, mediekritik, journalistik, Timbro, Palestina, Gaza, Iran, fundamentalism, terrorism, Hamas, Mellanöstern, Mellanösternkonflikten, Israel, antisemitism)

Tema: Mediegranskning · Mellanöstern

Slut från innehållet på det mail som nådde mig.
---

HaFo kommentar:

Är inte detta märkliga skeende i mellanöstern ngt som har att göra med genomförandet av Kristi försoning för en hel värld och motståndet därtill, att Israel som nation ska komma in i sin kallelse och uppgift?

Hela skapelsen skall födas på nytt. En ny himmel och en ny jord kommer på grund av Jesu försoning mellan Gud och människa att skapas.

Kristi död och uppståndelse har konsekvenser inte bara för den nuvarande tiden, församlingens/hedningarnas tider, utan också för eskatologin.

Är det då inte ett frälsningskeende även i eskatologin, under den tidsperiod, innan evigheten inträder, där budskapet om Jesus på ett speciellt sätt via Israels nation ska proklameras?

Det är detta som omtalas i Jes. 2:2-3 :
----

Det skall ske i den yttersta tiden att det berg där HERRENS hus är skall stå fast grundat och vara högst bland bergen, upphöjt över höjderna. Alla hednafolk skall strömma dit. Ja, många folk skall gå i väg och säga:

Kom, låt oss gå upp till HERRENS berg, till Jakobs Guds hus. Han skall undervisa oss om sina vägar, så att vi kan vandra på hans stigar. Ty undervisning skall gå ut från Sion, HERRENS ord från Jerusalem.
-----

Ingen kan få mig att tro att dessa ord handlar om den kristna församlingen! Vad handlar det då om inte vad som ska ske med det Judisk folket och Israels nation, när de kommer till tro på Jesus?

Detta sker inte därför att Israels folk är Judar i köttet, utan därför att Judar i köttet, som en kvarleva av en hel nation, då kommer till tro på Jesus och därmed kommer in i sin kallelse och uppgift, som Guds utvalda nation, till att proklamera Jesus för en hel värld, på ett sätt som inte innan skett.

Grunden för både den personliga frälsningen och frälsningen för hela skapelsen och en ny himmel och ny jord, har naturligtvis skett på korset, men konsekvenserna av Kristi gärning har konsekvenser även i det eskatologiska skeendet fram mot och igenom detta skeende.

Ngt som ett plagiat/en annan/ en istället för Kristus/ en falsk världsfrälsare ska försöka göra om intet, liksom röster som höjs för att Israel spelat ut sin roll i frälsningshistorien.

Är det inte därför som vi ser detta märkliga skeende i mellanöstern och vad som rapporteras därifrån i Media?

Och då tror jag inte det är att vara besatt och manisk att göra människor observanta på detta skeende, hur det finns en fiende som vill göra uppfyllelsen av frälsningshistorien i Jesus Kristus av hela skapelsen om intet.

Ett skeende, som av allt att döma, av den förberedelse för detta skeende som vi idag ser ske mitt framför våra ögon, på den andliga, politiska och ekonomiska arenan, till att förbereda detta plagiat av världsfrälsaren. Antagligen ligger detta väldigt nära i tiden.

Ett plagiat, en falsk världsfrälsare, som till förstone synes ordna upp denna oro och konflikt i mellanöstern, som synes ordna upp problemen på den andliga, politiska och ekonmiska arenan och skapar frid, fred, gemenskap och enhet på alla plan och områden.

Men som i sitt senare skede, kommer att framstå som det vilddjur som han egentligen är, med en förföljelse av det Judiska folket, Israels nation och en förföljelse av sanna kristna i den sanne Jesu Kristi efterföljd.

De som vill vagga in människor inför detta kommande skeende, som att det kommer att passera lätt som en plätt, bara man lever i Kristi efterföljd, eller att vi inte har detta framför oss, må ju göra det, om man ser det som sin uppgift och kallelse.

Men jag pekar i detta skeende på hur Bibeln säger att i detta skeende, så ska jämväl de utvalda alltså de som lever i tron på Jesus, bli bedragna.

Därför är min uppmaning, även om den inte är populär av en del och att en del menar det vara otro, brist på tillit, maniskt och besatthet, där jag inget förstått och fått allt om bakfoten, i vad jag framför, så uppmanar jag dock till att aldrig släppa taget om vem Jesus ÄR, Guds fullhet lekamligen, Kristus kommen i köttet och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Jag fortsätter frimodigt med vad en del kallar för ältande, till att uppmana människor att hälsa den sanne Jesus Kristus och inte det plagiat, som föregår och ska bedra människor på Kristi sanna ankomst.

Och jag fortsätter med att peka på det profetiska Ordet från Kristi död och uppståndelse har konsekvenser inte bara för den nuvarande tiden utan också för eskatologin.

Det är detta som omtalas i Jes. 2:2-3 :
----

Det skall ske i den yttersta tiden att det berg där HERRENS hus är skall stå fast grundat och vara högst bland bergen, upphöjt över höjderna. Alla hednafolk skall strömma dit. Ja, många folk skall gå i väg och säga:

Kom, låt oss gå upp till HERRENS berg, till Jakobs Guds hus. Han skall undervisa oss om sina vägar, så att vi kan vandra på hans stigar. Ty undervisning skall gå ut från Sion, HERRENS ord från Jerusalem.
---

Och fortsätter peka på hur detta harmonierar med Rom. kap. 11

HaFo