HaFo's Debattforum "Din Ćsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sker ?

Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sker ?

Först av allt så startar jag ett nytt ämne, utifrån vad som avhandlats på senare tid under ”Varför reagerar inte Hedin och Ekman på pedofilin hos katolicismens företrädare”, så att det bättre stämmer överens med rubriken. Se alltså först slutinläggen under det ämnet och gå så vidare under detta nya ämne.

Jag kommer nu att bli ganska lång och gör det till flera inlägg, så att det blir lättare att läsa och att ”fånga sammanhanget”.
---

Inlägg 1 som svar till Marija

Ang. de fakta över allt vedervärdigt i Talmud, som Du här Marija framlägger, så vill jag återigen fråga Dig om detta är vad Du själv läst från ursprungliga, sanna säkra källor?

Jag tog först för givet, att står det återgivet på nätet, vad Du återciterat, så måste det väl stämma. Det var mailet jag fick, som undrade om jag själv kollat och läst, om detta stämde med ursprunget, som fick mig att ifrågasätta garanten, för att vad Du här återger, att det i alla delar är fulla hela och slutgiltiga sanningen och INTE är ngt som har till uppgift att bygga upp en hatstämning mot det Judiska folket!?

Inför andra världskriget och den då, ”slutliga lösningen på Judeproblemet”, så var det många falska dokument och rykten i omlopp, som hade till uppgift, att i ett politiskt och andligt spel, få människor att inse och bejaka, hur vidrigt detta folk var, så att de borde utrotas och att det var Guds vilja att så skulle ske, som straff över all deras ondska, som straff för att de korsfäst Jesus och att det var ett sätt att rädda och befria världen, att helt utrota detta fördärvliga folk, eftersom de var roten till allt ont i världen.
---

Är det inte samma röst inför den sista ”slutliga lösningen av Judeproblemet”, som vi nu har framför oss igen, som ekar i vad Du framför och verkar för Marija?

Det Judiska folket kommer att straffas för sin trolöshet och vilsenhet, så till den grad, att endast en kvarleva finns kvar. Juden blir inte räddad, därför att han av köttet är jude (”den är inte jude som är det i utvärtes motto, utan i invärtes motto”), utan därigenom att han kommer till tro på Jesus!!!!!!

Den ”hedniske juden”, och den ”judiske juden”, som blivit Guds ägodel, blir det genom tro på Jesus! De kommer alla i evighetens värld att ”vara ett enda folk”. Men jag tror att det kommer en tidsperiod, där den ”judiske judens” uppgift kommer att vara en annan uppgift än den ”hedniske judens” uppgift, innan vi är framme vid den definitiva evigheten.

Jag tror också att det är därför, som fienden fått ett sådant grepp om detta folk, så att de ”gör bort sig inför en hel värld” och att människor lockas till att höja ropen, om att detta folk ska utrotas på grund av sin ondska och att det är Guds vilja att så ska ske, för att rädda världen.

För om det får ske, då skulle aldrig Guds plan och vilja med detta folks uppgift kunna förverkligas. Men en ”kvarleva” kommer enligt Guds Ord i Rom. Kap. 11 att komma till tro på Jesus och komma in i sin kallelse och uppgift!

Inte därför att de var judar till köttet! Utan därför att de var judar till köttet, som kom till tro på Jesus och därmed som folk och nation kommer in ”den judiske judens”, kallelse och uppgift!!

Forts inlägg till Marija

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Inlägg 2 som svar till Marija


Är inte Saulus som blev Paulus här en slags förebild för vad som kommer att hända, med ”kvarlevan” av det judiska folket?
----

Saulus var ju av Judisk börd , andades hot och mordlust han beskriver sig själv som "hädare och förföljare och våldsverkare"

Vad gör då Gud med denne "hädare och förföljare och våldsverkare" som andas hot och mordlust ?

Straffar honom? Förkastar honom och utrotar honom?

Enligt mänsklig logik och rättskänsla borde ju Saulus ha sitt straff !! Visst straffades han. Han slogs till marken, blev blind för tre dagar. Men blev han utrotad? Eller vederfors han barmhärtighet, nåd och förlåtelse vid tro på Jesus???

Gud griper tag i honom och bevisar honom barmhärtighet och ger hans sinne och hjärta en tro på Jesus! En människa som tidigare dödat de på Jesus troende!!!

Enligt Dig Marija, så borde hans ondskefyllda sådd, enbart lett till förkastelse och utrotning!
---

Vi, ska inte heller som kristna ropa efter straff över Judarna! Det är inte vår uppgift! Vi ska peka ut för dem vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Vi ska peka ut för dem, att där hos Jesus, finns Guds försoning, förlåtelse och upprättelse, så att de kan få komma in i sin plan och uppgift som folk och nation!
---

Visst ska vi varna människor för att inte följa den förförelse som det Judiska folket och Israels nation utgör idag, t.ex. att inte följa Talmud i den mån den strider mot Skriften i GT och NT.

Men vi ska inte blanda ihop det på ett sådant sätt, så att vi då förnekar Guds Ord, vilja och plan med det Judiska folket, som kommer till tro på Jesus!!

Vi ska inte ropa efter att de för sin ondskas och vilsenhets skull, inte kan få uppleva försoning, förlåtelse och upprättelse, för sin Frälsares Jesu Kristi skull, utan att de bör utrotas och att det är Guds vilja att så sker. Framför vi ngt sådan, så är vi vilset ute!!
----

Är detta senare, att det judiska folket är så vedervärdiga att det släktet kommer Gud att utrota, att bära ut evangeliet till det Judiska folket om deras Frälsare Jesus Kristus????

Vi ska inte bejaka återigen de röster och krafter, som ånyo är i rörelse politiskt och andligt, för att komma fram ”till den slutliga lösningen av judeproblemet, som att det vore orsak till all världens olycka och att enda lösningen är att utrota detta folk.
---

Nej, vi ska som Paulus inför både judar och hedningar peka på Jesus:

"Men att barmhärtighet vederfors mig, det skedde just för att Kristus Jesus skulle främst på mig bevisa all sin långmodighet, och låta mig bliva en förstlingsbild av dem som skulle komma att tro på honom och så vinna evigt liv"

1 Kor 15

”Allra sist visade han sig också för mig, som är att likna vid ett ofullgånget foster.

Ty jag är den ringaste bland apostlarna, ja, icke ens värdig att kallas apostel, jag som har förföljt Guds församling.

Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har icke varit fåfäng, utan jag har arbetat mer än de alla – dock icke jag, utan Guds nåd, som har varit med mig.”
----

Skulle då inte Gud kunna frälsa en kvarleva av Israel/Judarna !!

Förvisso, han kommer att hålla sitt löfte, en kvarleva kommer att bli frälst !!

Se på vad som hände med Saulus/Paulus:

Apg 9

”Men Saulus, som alltjämt andades hot och mordlust mot Herrens lärjungar, gick till översteprästen

och utbad sig av honom brev till synagogorna i Damaskus, för att, om han funne några som voro på ”den vägen”, vare sig män eller kvinnor, han skulle kunna föra dem bundna till Jerusalem.”

1 Tim 1

”Vår Herre Kristus Jesus, som har givit mig kraft, tackar jag för att han har tagit mig i sin tjänst och funnit mig vara förtroende värd,

mig som förut var en hädare och förföljare och våldsverkare. Men barmhärtighet vederfors mig, eftersom jag icke bättre visste, när jag i min otro handlade så.

Och vår Herres nåd blev så mycket mer överflödande, med tron och kärleken i Kristus Jesus.

Det är ett fast ord och i allo värt att mottagas, att Kristus Jesus har kommit i världen för att frälsa syndare, bland vilka jag är den främste.

Men att barmhärtighet vederfors mig, det skedde just för att Kristus Jesus skulle främst på mig bevisa all sin långmodighet, och låta mig bliva en förstlingsbild av dem som skulle komma att tro på honom och så vinna evigt liv.”
---

Gäller inte detta det Judiska folket på grund av deras ondska, som Marija menar bara kan leda till deras utrotning som släkte, undrar HaFo?

Forts inlägg till Marija

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Inlägg 3 som svar till Marija

I ett försök att få lite mer information, kring vad Du Marija framför, så sände jag ut följande mail:

Jag återger här en del "fakta", som Marija, satt in på Min Åsikt på min hemsida (Vilket återfinns under ämnet ”Varför reagerar inte Hedin och Ekman på pedofilin hos katolicismens företrädare”). Fakta som hon själv menar, är så överbevisande kring Judens ondska och förförelse, så att deras släkt kommer att utrotas och att det är vad Gud vill enligt Jeremia kap.31:37 (Kan inte tolka vad hon framför och säger på ngt annat sätt).

Som Du vet så är jag här inte alls överens med henne kring den synpunkten. Jag menar att hur vilset, än det Judiska folket är idag (och att man naturligtvis ska varna för den vilsenheten), så kommer det en dag, när "en kvarleva" av detta vilsna bångstyriga folk kommer till tro på Jesus och kommer in i sin kallelse och uppgift. Inte därför att de är judar i köttet, utan därför att de kommer till tro på Jesus!!

Jag menar att det inte, hur illa ställt som det idag är med det Judiska folket, att man som kristen, inte ska ställa sig bakom "den slutliga lösningen av Judeproblemet", som antikrist, efter att först ha gått i ett skenbart bedrägligt förbund med dem, kommer att dra en hel värld med sig i ett Judehat som aldrig tidigare skådats.
---

Vad jag skulle vilja veta utifrån Din horisont är:

Vad utifrån de "fakta" som Marija här återger, från Talmud och andra källor, är det som är sanning och äkta från en oförvanskad Talmud etc med antikristlig förförelse och bejakande av pedofili och homosex och "Judens exklusivitet", som legaliserar och inte därför i hans ögon ses som brott på dessa områden?

Hur mycket kan utgöra en förfalskning, likt Simon vises protokoll, för att skapa en hatbild mot det Judiska folket?

Hur får jag tag i en sann version på svenska av Talmud?
---

Sätter så här in Marijas "fakta" (klistrat in från Min Åsikt vad Marija där satt in) och skulle önska att Du ger Dina kommentarer till hur sanna dessa "fakta" är kring den förförelse som Talmud och det Judiska folket förmedlar kring pedofili, homosexualitet och förnekelse av vem Jesus ÄR!?

Slut på min efterfrågan efter synpunkter, för att få ett ”vidgat perspektiv” på spörsmålen.
----

Forts inlägg som svar till Marija

Re: Re: Är Judarna sĂ„ vedervĂ€rdiga sĂ„ att deras slĂ€kt ska utrotas och det Ă€r Guds vilja att sĂ

Inlägg 4 som svar till Marija

Återger så här en del svar som jag fått in:

Det första svar jag fick in sade, att Talmud inte alls bejakade, utan tog avstånd från pedofili!
---------

Ett annat svar som jag fått:

Hej Harry!

”Marija är ur kurs”


Jag har kollat 2 av böckerna i Talmud som Marija nämner, Kethuboth och Sanhedrin.
-------

Marija säger:

Kethuboth 11 a. en vuxen man som har sex med en tre år gammal flicka ”påverkar” inte hennes mödomshinna ,och det är inget märkvärdigare än att den växer ut igen !!

Kethuboth hittar jag här:

http://www.come-and-hear.com/kethuboth/kethuboth_0.html

Kethuboth (Marriage Settlements) handlar om äktenskapet, ekonomiska förpliktelser, hemgift, och diverse finlir.

Ingenstans hittar jag något om treåriga flickor i kapitel 11. Jag använder datorns sökfunktion på "girl" och "three" i de andra kapitlen, girl finns ingenstans, three handlar aldrig om en treårig flicka.
För övrigt så finns inte mödomshinnan, enligt nutida forskning, anledningen till att brudarna blödde var att de var mycket unga och oförberedda.
--------

Marija säger:

Sanhedrin 54b-55a Pojkar är könsmogna vid 9 års ålder och flickor vid 3 års ålder

Sanhedrin 69a -69b Det är tillåtet att ha sex med 3 år gamla flickor

Sanhedrin 55b Det är tillåtet för en 9 år gammal pojke att ha sex med sin sin vuxna ”sister in law”

Sanhedrin hittar jag här:

Babylonian Talmud, tract Sanhedrin

http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/index.html

Jag söker i texten på "girl" och "daughter" och "55b", 55b finns inte. Girl finns inte i något kapitel, daughter finns men det handlar aldrig om detta hon påstår.
----

Ett tredje svar:

”Upplever att Marija gör uttalande som måste betecknas som rent antisemitiska och som påminner om kyrkans otäcka generella lögner om juden och judendom.

En liten historisk tillbakablick:

Först ett litet sakfel: Talmud är inte judens mest heliga och lästa skrift. Det är Moseböckerna!

På Jesu tid fanns det ett stort antal olika judiska inriktningar, där sadducéer och fariséer är de som vanligtvis nämns i NT. Efter templets fall år 70 så överlevde bara två riktningar av judendom den hillelska grenen av fariséism (vilket var den minst strikta) och den messianska judendomen som senare blev till kristendom.

Hillels fariséism skapade en ny judendom utan försoningsblod och hade den muntliga lagen (som på 500-talet blev nedskriver som talmud) som komplement och den messianska judendomen (som hade Guds lamms offerblod) togs över av de kristna hedningarna och man skapade en kristen "talmud" genom att ge kyrkofädernas uttalanden och traditionen samma värde som bibeln. På så sätt kan man säga att båda gick fel.

Jag är inte insatt i Talmud, men man måste förstå att Talmud är mer att likna vid ett bibliotek.
Det handlar om kanske mer än 60 böcker som det tar en livstid att sätta sig in i. Den finns dessutom inte på svenska.

Judarna läser den naturligtvis på hebreiska, men den finns på engelska. Ordet talmud betyder studium, lära och det är den nedskrivna debatten under århundraden om judisk skrifttolkning och om praktiska detaljer hur man lever efter buden.

Man skulle kunna likna talmud vid en nutida blogg. Allt som skrivs på t ex Aletheia-bloggen är inte sant och inte heller det som Haggaj står för. På samma sätt kan man se på talmud. Man kan därför inte säga att "juden" eller "judendomen" står bakom de blasfemiska uttalanden som finns i talmud. Lika lite som du anser dig stå bakom alla uttalanden som kyrkofäderna gjort i kristendomens namn.

De citat som Marija gör är förmodligen korrekta, att de kan återfinnas i talmud, men de måste ses i sitt sammanhang. Denna typ av uttalanden kanske utgör en bråkdel av en promille och de måste sättas in i ett sammanhang där kristendomen (katolska kyrkan) terroriserat och mördat det judiska folket i Jesu Kristi namn.

Kanske inte så konstigt att det fanns frustrerade judar som tog till dessa onda och hädiska uttalanden efter allt som kyrkan gjort mot judarna. Samtidigt skall man inte vara omedveten om att det finns ett hat mot Jesus som kommer från fel källa, men detta finns både hos juden och ickejuden. Det har med antimessias ande att göra.

Även om jag upplever att Marija vill överdriva, så är det tyvärr så att det finns alldeles för mycket av syndigt leverne i Israel idag. Det finns en baksida på den invandring som pågått under de senaste åren som inte är god.

Det har kommit mer än 1 miljon från före detta Sovjet och de allra flesta av dessa är djupt sekulariserade och hade ingen eller mycket svag judisk identitet. Många av dessa är inte ens judar, utan är gifta med en jude eller judinna. Detta har dragit med sig synd in i Landet i alla dess former. Naturligtvis vill Satan anordna en sodomitisk parad i den stad som den Evige fäst sitt namn.

Samtidigt börjar fler och fler judar att ta till sig ortodox judisk tro och när Herren tar bort täckelset så kommer polletten att falla ned hos dessa. I Sakarja kap. 12 står det att de skall sörja djupt den de genomborrat. Av beskrivningen kan vi förstå att det är ortodoxa judar som skildras, eftersom det står att männen skall be för sig och kvinnorna för sig. Inom ortodox judendom ber män och kvinnor åtskilda.

Du har så rätt Harry, när du skriver: "...så kommer det en dag, när "en kvarleva" av detta vilsna bångstyriga folk kommer till tro på Jesus och kommer in i sin kallelse och uppgift."
----------
Svar 4:
”Jag vet inget mer om Marija än vad jag sett på bloggarna, men att anse att judar är värre än andra människor i en kategori för sig måste betecknas som rasism. Jag förstår nu bättre varför hon argumenterar som hon gör på bloggarna.
Det är tråkigt med människor som hamnar så snett. Det som är fött av kött är kött och judar delar samma fallna natur som alla människor. Hennes tolkning av Jer 31 är helt felaktig. Som jag förstår detta bibelord så betyder det, det rakt motsatta.
Gud kommer aldrig att ta sin kärlek från dem eller förkasta dem. Det är detta som han försäkrar dem om i detta kapitel. Det står ju i början av kapitlet, "Ja, med evig kärlek har jag älskat dig; därför låter jag min nåd förbliva över dig.” vers 3
Talmud är ett gigantiskt bokverk. Hängina Ortodoxa judar försöker att läsa igenom hela bokverket under sju år tror jag det är. Jag vet inte hur många icke judar som någonsin läst hela Talmud. Jag tvivlar mycket starkt på att Marija gjort det.
De flesta kristna är livrädda för Talmud och det går väldigt mycket rykten om dess innehåll som sprids av antisemiter. Det finns anledning att vara försiktig. Det finns sådant som väldigt fel i Talmud, men rädslan för Talmud är nog väldigt överdriven. Jag lyssnade häromdagen till Göran Larsson (f d rektor på Sv Teol Institutet i Jerusalem) som sa att hela Bergspredikan går att återge med citat från Talmud.
Så där finns oerhört mycket gott också. Jag tror att teologer skulle må väldigt bra av att studera Talmud för att bättre kunna förstå judarnas sätt att tänka.
Jag har själv tyvärr aldrig läst Talmud, så jag kan inte uttala mig om de citat som Marija gett. Men jag har sett dem citeras av judehatare. Det är ganska vanligt. Där lär visst också stå att Jesus föddes av en hora, t ex. ”
-------

Svar 5

Citat Marija:

"Den hebreiska texten befaller att utrota judiska otrogna " Det är en plikt att utrota dem med ens egna händer"

I den engelska översättningen har texten "sanerats": "Det är en plikt att vidta åtgärder för att förgöra dem "

Ex. på otrogna i den hebreiska texten som måste utrotas:

" Såsom Jesus av Nazaret och hans lärjungar och Tzadok och Baitos och deras lärjungar och må de ondas namn ruttna "

Inte ett enda ord av detta återges i den engelska texten !!

Trots att experter i engelskt talande länder måste vara medvetna om bedrägeriet, så vitt men vet, är det ingen som säger något..."
----

”Dessutom tror jag att Marija är offer för antisemitisk propaganda. Försök meddela henne det på ett skonsamt sätt.”

------------------------------------------

Svar 6:

1962 minsann!

"Den hebreiska texten befaller att utrota judiska otrogna: Det är en plikt att utrota dem med ens egna händer"

”Man skulle annars tro att yttrandet härrör från 10-1300-talet. Då var kristna korsfarare ute för att döda de otrogna, medan muslimerna samtidigt var inne på precis samma tankegångar, så om judarna också tänkte på det viset kan man åtminstone säga att de var med på det som rörde sig i tiden.

Det finns helt säkert galningar bland judar precis som bland oss. Vi har ju tex nationaldemokraterna ....

Du har det du gör med denna Marija…

… det är inte lätt att ändra riktning när man är mitt i språnget.”

---

Slut på reaktioner som nått mig på grund av Marijas inlägg och synpunkter på Min Åsikt.

Forts inlägg som svar till Marija

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Inlägg 5 som svar till Marija

HaFo undrar med direkt adress till Marija!

Så långt jag kan förstå, så är egentligen vad Du säger detta:

Det judiska folket är ett så vedervärdigt släkte, så att Gud vill att de ska utrotas.

Du grundar detta, så vitt jag förstår, denna Din uppfattning på den hatpropaganda mot det judiska folket, som Du finner ute på nätet och som Du, bara sväljer och förmedlar utan granskning och som Du menar bekräftas av en vers i Jeremia: 31:37.

Du framhärdar i denna tolkning av en enda bibelvers, även om Du har fått det påvisat för Dig, att hela sammanhanget pekar på ngt annat och att Gud egentligen i denna vers, säger det rakt motsatta, som Du vill lägga in i meningen av denna vers.
---

Om Din mening INTE är att säga (?):

Det judiska folket är ett så vedervärdigt släkte och att på deras ”sådd” finns ingen annan ”skörd”, än förkastelse och utrotning och att Gud därmed vill att de ska utrotas.

Vad är det då egentligen, som Du vill få sagt med Din och Ditt samtycke till, att likt, vad som skedde inför Hitlers slakt av judar, försöker Du nu igen medverka till, att framskapa en hatstämning mot det judiska folkets släkt. Varför?

Vad är egentligen Marija, Ditt syfte, mening och mål med Dina inlägg?

Menar Du att det är Guds Ande som inspirerar Dig till att stämma in i en svartmålning av det judiska folkets släkt, så att Din tolkning av Jer. 31:37 ska förverkligas?

Eller vad är Du egentligen ute efter med Dina inlägg Marija??? Jag försöker förstå Dina motiv och syften och vad som egentligen driver Dig, till att utmåla det judiska folket så vedervärdigt, så att de som släkt kommer att utrotas och det är Guds vilja att så sker!?

---------------------

Själv håller jag mig till vad som för mig blivit så levande utifrån Skriften i Rom. Kap. 11:

”Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara, intill dess hedningarna i fulltalig skara har kommit in; och så ska hela Israel bli frälst såsom det är skrivet:

(här kan man inte säga att det är ”hedningarna i fulltalig skala”, som är ”hela Israel blir frälst”. Det är inte ”hedningarna som kommer in” – den ”hedniske Juden”, som ”blivit förstockad”.

Det är här i texten, den köttslige ”Juden som blivit förstockad” (och ännu inte är den ”Judiske Juden” – förenad med Gud insatt i sin kallelse och uppgift). Detta för att hedningen kan bli den ”Hedniske Juden” – förenad med Gud och kommen in i sin uppgift !!!)

"Från Sion ska förlossaren komma, han ska skaffa bort all ogudaktighet från Jakob...

... Se vi nu på evangelium, så är de hans ovänner för er skull, men se vi på utkorelsen, så är de hans älskade för fädernas skull. Ty sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra...

(den ”köttslige Juden” – ännu inte inne i sin kallelse och uppgift - är ”hans ovän för er skull” (hedningen, så att han kan bli den ”Hedniske Juden” – hedningen inne i sin kallelse och uppgift), men ”så är de hans älskade” (den Judiske Juden – när han kommer till tro på Jesus, ”för fädernas skull och då kommer in i sin kallelse och uppgift”). Det är vad texten säger.

... ty Gud har givit dem till pris åt ohörsamhet för att sedan förbarma sig över dem alla. O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Huru outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar."

(Det är inte hedningen som ”Gud givit dem till pris till ohörsamhet” - så att de nu inte är inne i sin kallelse och uppgift, utan Judarna i köttet, som "givits till pris till ohörsamhet", så att hedningen nu först kan bli en ”hednisk Jude” och komma in i sin kallelse och uppgift – förenad med Gud.

Och texten säger här, att ”dem som han givit till pris åt ohörsamhet” (Juden i köttet), har han gjort ”för att sedan förbarma sig över dem alla”.

Och Paulus lovprisar Gud därvid:

”vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Huru outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar.")
----

Igen! Märk!

Att när Paulus i Rom. Kap. 11 skriver om Israel, så syftar han inte, här på ”den hedniske Juden”, ett ”andligt Israel” = församlingen!!!
---

"Så frågar jag nu: har då Gud förskjutit sitt folk? Bort det! Jag är ju själv en israelit av Abrahams säd och av Benjamins stam. Gud har inte förskjutit sitt folk, som redan har blivit känt av honom...

(Vem är det som Gud inte förskjutit som sitt folk? Jo, liksom Paulus, ”en israelit av Abrahams säd och av Benjamins stam”. Inte handlar det här om den ”Hedniske Juden”, utan om ”Den Judiske Juden”, när han kommer till tro på Jesus)

... ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad ska då deras upptagande ha med sig om inte liv från de döda?...

(Vems ”förkastelse hade med sig världens försoning”? Var det hedningens eller Judens förkastelse, som här omtalas, som förde med sig ”världens försoning”? Vem är de förkastade, vars ”upptagande har med sig liv från de döda”?? Är det hedningen eller juden??)

... Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara, intill dess hedningarna i fulltalig skara har kommit in; och så ska hela Israel bli frälst såsom det är skrivet:

"Från Sion ska förlossaren komma, han ska skaffa bort all ogudaktighet från Jakob...

... Se vi nu på evangelium, så är de hans ovänner för er skull, men se vi på utkorelsen, så är de hans älskade för fädernas skull. Ty sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra...
----

Det folk som Paulus här talar om är uppenbarligen inte den ”hedniske Juden, det andliga Israel, församlingen från ”hedningarnas tidsålder”:

”en israelit av Abrahams säd och av Benjamins stam. Gud har inte förskjutit sitt folk, som redan har blivit känt av honom...

... ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad ska då deras upptagande ha med sig om inte liv från de döda?...

... Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara, intill dess hedningarna i fulltalig skara har kommit in…”
---

Det är ju INTE här i texten, hedningarnas ”förkastelse som hade med sig världens försoning”.

Det är INTE hedningarna som ”drabbats av förstockelse” som ”en del av Israel”, eftersom det är genom denna ”förstockning av Israel”, som ”hedningarna i fulltalig skara kommer in”!!!!

Det är ju INTE den ”hedniske Juden”, ett ”andligt Israel” eller ”den hednakristna församlingen”, som det handlar om når det står ”skaffa bort all ogudaktighet från Jakob”!!!

En framställning om att det då här skulle handla om att ”hela Israel blivit frälst”, när ”hedningarna i fullt antal kommit in”, är ju inget annat än en vantolkning av skriften och förnekelse av vad texten säger.
---

En del kan uttrycka sig så här:

”Bara man kan sätta "judisk" framför ,så spelar det ingen roll hur man lever för man blir frälst ändå och tillhör Guds utvalda folk. Till och med pedofiler...”

HaFo:

Jag har nog sagt det otaliga gånger, men en del lyssnar inte (!):

Ingen annan kommer in i ”Guds rike”, annat än genom tro på Jesus (och inte därför att de skulle vara ”judar i köttet”, så att de därmed skulle ha ”en gräddfil”).

Men det är precis vad Bibeln säger kommer att ske med det Judiska folket som en hel nation, av den ”kvarleva”, som då finns kvar efter ”den slutliga lösningen”. De kommer till tro på Jesus och kommer därmed in i sin kallelse och uppgift!! Men av en del, så ska de ändå tydligen fördömas och som folk och nation förpassas till *******t!!
----

Ställ Er inte igen, som inför Hitlers försök till utrotning av det judiska folket, på den sida, som ropar efter den ”slutliga lösningen”, av Israels vedervärdiga och bångstyriga släkte och mena att det är Guds gärning och vilja man då förverkligar och är ledd av Guds Ande, genom att ställa sig bakom denna propaganda mot det judiska folket åter igen!
----

Ge gärna Din syn kring dessa spörsmål, Du läsare av hemsidan!

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Inga människor är vedervärdiga, men det ONDA i människorna är vedervärdigt, vare sig människorna är japaner, afrikaner, svenskar eller israeler. En normalt tänkande människa kan inte föreställa sig att onda pedofiler skulle vara Guds egendom bara för att de är judar, vilket tydligen många kristna kan...

Ofrälsta människor är, enligt bibeln, inte Guds egendomsfolk.
Paulus var frälst, och det är skillnad på frälsta och inte frälsta människor.

För några månader sedan visste jag ingenting om Talmud mer än att det stod något om att Jesus var oäkting och Maria prostituerad.
Jag kan ingen hebreiska, bara lite modern, och det är alltför höga tankar om mig att jag ska veta vad som står i Talmud i hebreiska ursprungliga originalversionen.

Tvivlar HaFo på den engelska översättningen som flera, både judar och icke judar oberoende av varandra, verifierar är korrekt, så rekommenderar jag honom att lära sig hebreiska och läsa Talmud i den ursprungliga versionen.
National Prayer Network: läs den engelska översättningen som är korrektare än undertecknads försök till svensk översättning.
Sedan får var och en bilda sig en egen uppfattning om alla dessa människor ljuger, och varför då judar skulle uppsåtligt ljuga...som man verkar utgå ifrån.

"Talmud, Ketubot 11b i Talmud i hebreisk text finns att hitta på www.eaec.org: Är det fel att försöka omvända judar?
Finns säkert någon som kan verifiera att det står så som det står? Jag är också intresserad av sanningen.

"Om en vuxen man har samlag med en liten flicka som är mindre än tre år är alla överens om att detta inte är någon betydelsefull sexuell handling, ty att ha samlag med en liten flicka när hon är mindre än tre år är som att sticka fingret i ögat. Precis som den tår som fälls då fingret sticks i ögat kommer att ersättas med en ny tår, så kommer också mödomshinnan hos den lilla flickan som är mindre än tre år bli återställd, ty hennes mödomshinna växer tillbaka."

Talmud, Ketubot 11b, från Talmud, Steinsaltz Edition," vol. 7, s. 145, Random House, New York, 1991

Gud säger inte i min bibel att han ska utrota Israels släkt till straff för allt de har gjort, utan Gud säger att han ska förkasta all Israels släkt till straff för allt de har gjort.
Detta ska ske när himmel och jord förgår, när himlakropparna upplöses av hetta, och jorden blir ett brinnande eldklot.
Detta kommer hända på Herrens dag enligt bl.a aposteln Petrus.
Då kommer denna ordning, dag och natt, sol och måne, havets brusande böljor, upphöra.
I det nya Jerusalem finns inget hav och följaktligen inga böljor som kan brusa, någon sol behöver vi inte, för Gud kommer vara solen, och ingen natt kommer heller att vara, så då kan vi utesluta månen och stjärnorna.
DÅ ska Gud enligt Jeremia förkasta all Israels släkt till straff för allt de har gjort.
Jag kan inte lägga mig i vad Gud säger, men att himmel och jord och denna ordning ska förgå är ingen hemlighet i bibeln.
En ofrälst jude (Israel Shahak ,Judisk historia ,Judisk religion ) säger att enligt judendomens heligaste bok MÅSTE Jesus av Nasaret och hans lärjungar utrotas, och det är en judes plikt att bränna alla Nya Testamentet de kommer över (detta skedde senast i Israel i maj förra året).
Man kan jämföra med att kristna skulle bränna Torahrullar i Stockholm!!!!!!

Kristna som negligerar och avfärdar människor som antisemiter som säger sanningen om den här typen av religiös fanatism har enligt min åsikt skrivit på sin egen dödsdom.

Marija

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Inlägg 1 som svar på Marijas inlägg

Marija:

”En normalt tänkande människa kan inte föreställa sig att onda pedofiler skulle vara Guds egendom bara för att de är judar, vilket tydligen många kristna kan...”

HaFo:

Var har ngn sagt något sådant här??? Inte jag i varje fall!!! Läser Du inte de inlägg som Du svarar på Marija?

Så här skrev jag:

Det Judiska folket kommer att straffas för sin trolöshet och vilsenhet, så till den grad, att endast en kvarleva finns kvar. Juden blir inte räddad, därför att han av köttet är jude (”den är inte jude som är det i utvärtes motto, utan i invärtes motto”), utan därigenom att han kommer till tro på Jesus!!!!!!

Den ”hedniske juden”, och den ”judiske juden”, som blivit Guds ägodel, blir det genom tro på Jesus! De kommer alla i evighetens värld att ”vara ett enda folk”. Men jag tror att det kommer en tidsperiod, där den ”judiske judens” uppgift kommer att vara en annan uppgift än den ”hedniske judens” uppgift, innan vi är framme vid den definitiva evigheten.

Jag tror också att det är därför, som fienden fått ett sådant grepp om detta folk, så att de ”gör bort sig inför en hel värld” och att människor lockas till att höja ropen, om att detta folk ska utrotas på grund av sin ondska och att det är Guds vilja att så ska ske, för att rädda världen.

För om det får ske, då skulle aldrig Guds plan och vilja med detta folks uppgift kunna förverkligas. Men en ”kvarleva” kommer enligt Guds Ord i Rom. Kap. 11 att komma till tro på Jesus och komma in i sin kallelse och uppgift!

Inte därför att de var judar till köttet! Utan därför att de var judar till köttet, som KOM TILL TRO PÅ JESUS och därmed som folk och nation kommer in ”den judiske judens”, kallelse och uppgift!!


----------------------------------


Är inte Saulus som blev Paulus här en slags förebild för vad som kommer att hända, med ”kvarlevan” av det judiska folket?
----

Saulus var ju av Judisk börd , andades hot och mordlust han beskriver sig själv som "hädare och förföljare och våldsverkare"

Vad gör då Gud med denne "hädare och förföljare och våldsverkare" som andas hot och mordlust ?

Straffar honom? Förkastar honom och utrotar honom?

Enligt mänsklig logik och rättskänsla borde ju Saulus ha sitt straff !! Visst straffades han. Han slogs till marken, blev blind för tre dagar. Men blev han utrotad? Eller vederfors han barmhärtighet, nåd och förlåtelse vid tro på Jesus???

Gud griper tag i honom och bevisar honom barmhärtighet och ger hans sinne och hjärta en tro på Jesus! En människa som tidigare dödat de på Jesus troende!!!

Borde inte hans ondskefyllda sådd, enbart lett till förkastelse och utrotning!
---

Vi, ska inte heller som kristna ropa efter straff över Judarna! Det är inte vår uppgift! Vi ska peka ut för dem vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Vi ska peka ut för dem, att där hos Jesus, finns Guds försoning, förlåtelse och upprättelse, så att de kan få komma in i sin plan och uppgift som folk och nation!
---

Visst ska vi varna människor för att inte följa den förförelse som det Judiska folket och Israels nation utgör idag, t.ex. att inte följa Talmud i den mån den strider mot Skriften i GT och NT.

Men vi ska inte blanda ihop det på ett sådant sätt, så att vi då förnekar Guds Ord, vilja och plan med det Judiska folket, som kommer till tro på Jesus!!

Vi ska inte ropa efter att de för sin ondskas och vilsenhets skull, inte kan få uppleva försoning, förlåtelse och upprättelse, för sin Frälsares Jesu Kristi skull, utan att de bör utrotas och att det är Guds vilja att så sker. Framför vi ngt sådan, så är vi vilset ute!!
----

Är detta senare, att det judiska folket är så vedervärdiga att det släktet kommer Gud att förkasta och utrota, att bära ut evangeliet till det Judiska folket om deras Frälsare Jesus Kristus????

Vi ska inte bejaka återigen de röster och krafter, som ånyo är i rörelse politiskt och andligt, för att komma fram ”till den slutliga lösningen av judeproblemet, som att det vore orsak till all världens olycka och att enda lösningen är att utrota detta folk.
---

Nej, vi ska som Paulus inför både judar och hedningar peka på Jesus:

"Men att barmhärtighet vederfors mig, det skedde just för att Kristus Jesus skulle främst på mig bevisa all sin långmodighet, och låta mig bliva en förstlingsbild av dem som skulle komma att tro på honom och så vinna evigt liv"

1 Kor 15

”Allra sist visade han sig också för mig, som är att likna vid ett ofullgånget foster.

Ty jag är den ringaste bland apostlarna, ja, icke ens värdig att kallas apostel, jag som har förföljt Guds församling.

Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har icke varit fåfäng, utan jag har arbetat mer än de alla – dock icke jag, utan Guds nåd, som har varit med mig.”
----

Skulle då inte Gud kunna frälsa en kvarleva av Israel/Judarna !!

Förvisso, han kommer att hålla sitt löfte, en kvarleva kommer att bli frälst !!

Se på vad som hände med Saulus/Paulus:

Apg 9

”Men Saulus, som alltjämt andades hot och mordlust mot Herrens lärjungar, gick till översteprästen

och utbad sig av honom brev till synagogorna i Damaskus, för att, om han funne några som voro på ”den vägen”, vare sig män eller kvinnor, han skulle kunna föra dem bundna till Jerusalem.”

1 Tim 1

”Vår Herre Kristus Jesus, som har givit mig kraft, tackar jag för att han har tagit mig i sin tjänst och funnit mig vara förtroende värd, mig som förut var en hädare och förföljare och våldsverkare. Men att barmhärtighet vederfors mig, eftersom jag icke bättre visste, när jag i min otro handlade så.

Och vår Herres nåd blev så mycket mer överflödande, med tron och kärleken i Kristus Jesus.

Det är ett fast ord och i allo värt att mottagas, att Kristus Jesus har kommit i världen för att frälsa syndare, bland vilka jag är den främste.

Men att barmhärtighet vederfors mig, det skedde just för att Kristus Jesus skulle främst på mig bevisa all sin långmodighet, och låta mig bliva en förstlingsbild av dem som skulle komma att tro på honom och så vinna evigt liv.”
---

Gäller inte detta det Judiska folket på grund av deras ondska, en ondska som Saulus var behäftad av, men som fick förlåtelse och upprättelse?

Kan inte juden genom sin ondska som genomsyrar det judiska släktet (liksom det genomsyrar hela mänskligheten!), likt Paulus få erfara, nåd, försoning, utan att det bara för det judiska släktet, kan leda till deras förkastelse och utrotning som släkte, undrar HaFo?

Forts inlägg som svar till Marija

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Inlägg 2 som svar till Marija

Marija:

”Tvivlar HaFo på den engelska översättningen (av Talmud) som flera, både judar och icke judar oberoende av varandra, verifierar är korrekt, så rekommenderar jag honom att lära sig hebreiska och läsa Talmud i den ursprungliga versionen.”

HaFo:

Jag bara konstaterade, enligt en ”enkel koll”, som ngn gjort och som jag återgav i mitt tidigare inlägg, så visade det på, att vad Du Marija återgav, inte stämde. ”Nummer och sida på citat”, från Dig, existerade överhuvudtaget inte!! Men det tycks inte bekymra Dig – eller!?

Marija:

”Gud säger inte i min bibel att han ska utrota Israels släkt till straff för allt de har gjort, utan Gud säger att han ska förkasta all Israels släkt till straff för allt de har gjort.”

HaFo:

Vad är skillnaden??? Förutom att inse att Du tolkat Jeremia 31:37 galet påverkad av ”ersättningsteologer” och ”antisemititer”, så bör Du väl ändå begrunda Rom. kap 11:
---

”Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara, intill dess hedningarna i fulltalig skara har kommit in; och så ska hela Israel bli frälst såsom det är skrivet:

(här kan man inte säga att det är ”hedningarna i fulltalig skala”, som är ”hela Israel blir frälst”. Det är inte ”hedningarna som kommer in” – den ”hedniske Juden”, som ”blivit förstockad”.

Det är här i texten, den köttslige ”Juden som blivit förstockad” (och ännu inte är den ”Judiske Juden” – förenad med Gud insatt i sin kallelse och uppgift). Detta för att hedningen kan bli den ”Hedniske Juden” – förenad med Gud och kommen in i sin uppgift !!!)

"Från Sion ska förlossaren komma, han ska skaffa bort all ogudaktighet från Jakob...

... Se vi nu på evangelium, så är de hans ovänner för er skull, men se vi på utkorelsen, så är de hans älskade för fädernas skull. Ty sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra...

(den ”köttslige Juden” – ännu inte inne i sin kallelse och uppgift - är ”hans ovän för er skull” (hedningen, så att han kan bli den ”Hedniske Juden” – hedningen inne i sin kallelse och uppgift), men ”så är de hans älskade” (den Judiske Juden – när han kommer till tro på Jesus, ”för fädernas skull och då kommer in i sin kallelse och uppgift”). Det är vad texten säger.

... ty Gud har givit dem till pris åt ohörsamhet för att sedan förbarma sig över dem alla. O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Huru outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar."

(Det är inte hedningen som ”Gud givit dem till pris till ohörsamhet” - så att de nu inte är inne i sin kallelse och uppgift, utan Judarna i köttet, som "givits till pris till ohörsamhet", så att hedningen nu först kan bli en ”hednisk Jude” och komma in i sin kallelse och uppgift – förenad med Gud.

Och texten säger här, att ”dem som han givit till pris åt ohörsamhet” (Juden i köttet), har han gjort ”för att sedan förbarma sig över dem alla”.

Och Paulus lovprisar Gud därvid:

”vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Huru outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar.")
----

Igen! Märk!

Att när Paulus i Rom. Kap. 11 skriver om Israel, så syftar han inte, här på ”den hedniske Juden”, ett ”andligt Israel” = församlingen!!!
---

"Så frågar jag nu: har då Gud förskjutit sitt folk? Bort det! Jag är ju själv en israelit av Abrahams säd och av Benjamins stam. Gud har inte förskjutit sitt folk, som redan har blivit känt av honom...

(Vem är det som Gud inte förskjutit som sitt folk? Jo, liksom Paulus, ”en israelit av Abrahams säd och av Benjamins stam”. Inte handlar det här om den ”Hedniske Juden”, utan om ”Den Judiske Juden”, när han kommer till tro på Jesus)

... ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad ska då deras upptagande ha med sig om inte liv från de döda?...

(Vems ”förkastelse hade med sig världens försoning”? Var det hedningens eller Judens förkastelse, som här omtalas, som förde med sig ”världens försoning”? Vem är de förkastade, vars ”upptagande har med sig liv från de döda”?? Är det hedningen eller juden??)

... Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara, intill dess hedningarna i fulltalig skara har kommit in; och så ska hela Israel bli frälst såsom det är skrivet:

"Från Sion ska förlossaren komma, han ska skaffa bort all ogudaktighet från Jakob...

... Se vi nu på evangelium, så är de hans ovänner för er skull, men se vi på utkorelsen, så är de hans älskade för fädernas skull. Ty sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra...
----

Det folk som Paulus här talar om är uppenbarligen inte den ”hedniske Juden, det andliga Israel, församlingen från ”hedningarnas tidsålder”:

”en israelit av Abrahams säd och av Benjamins stam. Gud har inte förskjutit sitt folk, som redan har blivit känt av honom...

... ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad ska då deras upptagande ha med sig om inte liv från de döda?...

... Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara, intill dess hedningarna i fulltalig skara har kommit in…”
---

Det är ju INTE här i texten, hedningarnas ”förkastelse som hade med sig världens försoning”.

Det är INTE hedningarna som ”drabbats av förstockelse” som ”en del av Israel”, eftersom det är genom denna ”förstockning av Israel”, som ”hedningarna i fulltalig skara kommer in”!!!!

Det är ju INTE den ”hedniske Juden”, ett ”andligt Israel” eller ”den hednakristna församlingen”, som det handlar om når det står ”skaffa bort all ogudaktighet från Jakob”!!!

En framställning om att det då här skulle handla om att ”hela Israel blivit frälst”, när ”hedningarna i fullt antal kommit in”, är ju inget annat än en vantolkning av skriften och förnekelse av vad texten säger.
---

En del kan uttrycka sig så här:

”Bara man kan sätta "judisk" framför ,så spelar det ingen roll hur man lever för man blir frälst ändå och tillhör Guds utvalda folk. Till och med pedofiler...”

HaFo:

Jag har nog sagt det otaliga gånger, men en del lyssnar inte (!):

Ingen annan kommer in i ”Guds rike”, annat än genom tro på Jesus (och inte därför att de skulle vara ”judar i köttet”, så att de därmed skulle ha ”en gräddfil”).

Men det är precis vad Bibeln säger kommer att ske med det Judiska folket, som en hel nation, av den ”kvarleva”, som då finns kvar efter ”den slutliga lösningen”. De kommer till tro på Jesus och kommer därmed in i sin kallelse och uppgift!! Men av en del, så ska de ändå tydligen fördömas och som folk och nation förpassas till *******t, trots sin tro på Jesus!!
----

Ställ Er inte igen, som inför Hitlers försök till utrotning av det judiska folket, på den sida, som ropar efter den ”slutliga lösningen”, av Israels vedervärdiga och bångstyriga släkte och mena att det är Guds gärning och vilja man då förverkligar och är ledd av Guds Ande, genom att ställa sig bakom denna propaganda mot det judiska folket åter igen!
----

Jag önskar Dig verkligen Marija allt gott och välsignelse från Gud, från djupet av mitt hjärta!

Men jag kan inte tillåta att Du framför synpunkter på den andliga arenan, som kommer att medverka till och underblåsa, den sista ”slutliga lösningen av judeproblemet”, som en istället för Kristus/ en annan Jesus/ en falsk Messias/ antikrist/, som efter att först ha skapat fred i mellanöstern, ordnat upp den ekonomiska, andliga och politiska situationen i världen, som en falsk ”världsfrälsare”, kommer att försöka förverkliga.

Denna falska plagiat av ”Kristus – världsfrälsaren”, kommer slutligen att få, en hel värld med sig till att utrota det judiska folket och Israels nation, på grund av deras ondska, vilsenhet både andligt och politiskt, deras Kristusfientlighet, deras nationalism och syn på sig själva som ”överlägsna”, utövning av ockultism, spiritism, avguderi, pedofili etc. etc. och mycket av vad Du så riktigt Marija, framför i förförelsen i spåren av det idag vilsna judiska folket och Israel som nation.

Men det är inte vår uppgift som kristna att stå bakom detta antikristliga projekt, att döma ut det judiska folket och mena att de genom sin ondska ska förkastas från Gud och Han gemenskap!

Vår uppgift är att inför den vilsne, vedervärdige juden och Israel som nation, att peka på deras Frälsare, Herre och Messias – Jesus Kristus, så att de kan få komma in i sin kallelse och uppgift, vid tro på. vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

Tror inte Du även det egentligen innerst inne i Ditt hjärta Marija, om Du lyssnar till Guds Ande och Ord!!

Forts inlägg som svar till Marija

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Inlägg 3 som svar till Marija

HaFo upprepar sin undran med direkt adress till Marija!

Så långt jag kan förstå, så är egentligen vad Du säger detta:

Det judiska folket är ett så vedervärdigt släkte, så att Gud vill att de ska förkastas och utrotas.

Du grundar detta, så vitt jag förstår, denna Din uppfattning på den hatpropaganda mot det judiska folket, som Du finner ute på nätet och som Du, bara sväljer och förmedlar utan granskning och som Du menar bekräftas av en vers i Jeremia: 31:37.

Du framhärdar i denna tolkning av en enda bibelvers, även om Du har fått det påvisat för Dig, att hela sammanhanget pekar på ngt annat och att Gud egentligen i denna vers, säger det rakt motsatta, som Du vill lägga in i meningen av denna vers.
---

Om Din mening INTE är att säga (?), att:

Det judiska folket är ett så vedervärdigt släkte och att på deras ”sådd” finns ingen annan ”skörd”, än förkastelse och och att Gud därmed vill att de ska utrotas som släkte.

Vad är det då egentligen, som Du vill få sagt med Din och Ditt samtycke till, att likt, vad som skedde inför Hitlers slakt av judar, försöker Du nu igen medverka till, att framskapa en hatstämning mot det judiska folkets släkt. Varför?

Vad är egentligen Marija, Ditt syfte, mening och mål med Dina inlägg? Förklara konkret vad Du vill åstadkomma med Dina inlägg Marija!!
-----

Menar Du att det är Guds Ande som inspirerar Dig till att stämma in i en svartmålning av det judiska folkets släkt, så att Din tolkning av Jer. 31:37 ska förverkligas?

Eller vad är Du egentligen ute efter med Dina inlägg Marija???

Jag försöker förstå Dina motiv och syften och vad som egentligen driver Dig, till att utmåla det judiska folket så vedervärdigt, så att de som släkt kommer att förkastas och så utrotas och att det är Guds vilja att så sker!?

Det undrar verkligen vad som då egentligen driver Dig Marija, till att framföra sådana tankegångar!!??

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Jesus fördömde på det kraftigaste fariséer och skriftlärdes läror, och varnade för deras surdeg och de äldstes stadgar, och då menade han Talmud och Kabbalah. Ve er fariséer och skriftlärde som tillsluter himmelriket för människor, själva kommer ni inte dit in, de som vill komma dit försöker ni hindra därmed.
Ifrån Moseböckerna till profeterna genom hela Gamla Testamentet, när det talas om sköka så handlar det nästan alltid om det avfälliga Jerusalem och Israel, "och hela Israels hus har ett oomskuret hjärta" Jer.9:26

"Det torra vinträdet i Israel är inte förmer än alla andra träd"

"Varför går det då bort i beständig avfällighet detta folk i Jerusalem? Jer.8:5
Klag.4:6 "Så var dottern mitt folks missgärning större än Sodoms synd, Sodoms, som omstörtades i ett ögonblick utan att människohänder komma därvid"

Liknande ställen är inte svårt att hitta i GT.

Jerusalem är den stora staden som andligt talat heter Sodom och Egypten. I Upp.11:8 "där också deras Herre blev korsfäst"
Här ser vi för första gången i Uppenbarelseboken att den stora staden är ingen annan stad är Jerusalem, och israeliska skolbarn får lära sig att memorera sju kullar/berg omkring Jerusalem.
"och jag vet vilken försmädelse du utstår av dem som säger sig vara judar men icke äro detta utan äro en Satans synagoga" Upp.2:9
Satans synagoga är fariséer och skriftlärdes läror, Talmud och Kabbalah.

Skökan på vilddjuret hade ett namn skrivet på pannan med hemlig betydelse:
"Och kvinnan var klädd i purpur och scharlakan och glänste av guld och ädla stenar och pärlor, och i sin hand hade hon en gyllene kalk full av styggelser och av hennes otukts orenlighet" Upp.17:4
"Det stora Babylon, hon som är moder till skökorna och till styggelserna på jorden" Upp.17:5

"Och kvinnan, som du har sett, är den stora staden som har konungsligt välde över jordens konungar" Upp.17:18
"De skola stå långt ifrån av förfäran av hennes pina och skola säga: "Ve, ve dig, Babylon du stora stad, du starka stad! Plötsligt har nu din dom kommit" Upp.18:10

"och skola säga: "Ve, ve dig, du stora stad, du som var klädd i fint linne och purpur och scharlakan, du som glänste av guld och ädla stenar och pärlor" Upp.18:16

"och när de ser röken av hennes brand, ropa de och säga: "Var fanns den stora stadens like?" Upp.18:18

"Ve, ve dig, du stora stad, genom vars skatter alla de därinne som hade skepp på havet blevo rika! I ett ögonblick har den nu blivit förödd" Upp.18:19

"Så skall Babylon, den stora staden med fart störtas ned och aldrig mer bliva funnen" Upp.18:21

Den stora staden är moder till skökorna och styggelserna på jorden är också den stad där deras Herre blev korsfäst - Jerusalem.
Illuminati är en frimurarorder grundad av en jude med rötter i Kabbalah - Zohar - Babylonska hemliga riter. Zohar är judisk gnosticism och Kabbalah, som består av 550 böcker, är källan till lärdom för bland annat satanister och New Age. Rotchild - världens förmögnaste bankdynasti och Hertzel - sionismens fader var hängivna kabbalister.

Ex. på frimurare: Trotskij, Napoleon, Hitler, Mao, Pol Pot, Idi Amin, Marx, Lenin.
Förklaringen till Uppenbarelsebokens "den stora staden" och vem/vilka som styr världen: se videoklipp nedan. Och det sker från Jerusalem...?!

http://www.youtube.com/watch?v=V2Gda6Wax8M&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=evk-wyyTQFE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=2sOJdqusam8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=P6f4Ede9EiY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=b7S7pQUt5ps&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=4UQ5CHifqMs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=vDC6JEiAwGA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=lZGbo_KA0mY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=bdyRt7P7ttU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=etYwtFb2Zyo&feature=related
Notera "trosrörelsepredikanterna"!

OCH GUD SKA DÖMA DET ONDA!

Marija

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Varför svarade Du aldrig egentligen på mitt inägg och de frågor som jag ställde till Dig Marija, undrar

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Återger lite från Bibeln, som kontrast till vad Marija framför härovan:
----

Mika 2

12.Jag vill församla dig, Jakob, ja, hela ditt folk.
Jag vill hämta tillhopa Israels kvarlevor, jag vill föra dem tillsammans såsom fåren till fållan, såsom en hjord till dess betesmark, så att där uppstår ett gny av människor.

13. En vägbrytare drager ut framför dem; de bryta sig igenom och tåga fram, genom porten vandra de ut. Deras konung tågar framför dem, HERREN går i spetsen för dem.

Mika, 4 Kapitlet, med underbara löften vad gäller Israel/Judarna:

Sions framtida storhet, dess vånda och dess förlossning.

1. Men det skall ske i kommande dagar att det berg där HERRENS hus är skall stå där fast grundat, ypperst ibland bergen, och vara upphöjt över andra höjder; och folk skall strömma ditupp,

2. ja, många hednafolk skola gå åstad och skola säga:
»Upp, låt oss draga åstad till HERRENS berg, upp till Jakobs Guds hus, för att han må undervisa oss om sina vägar, så att vi kunna vandra på hans stigar.»

Ty från Sion skall lag utgå, och HERRENS ord från Jerusalem.

3. Och han skall döma mellan många folk och skipa rätt åt mäktiga hednafolk, ända bort i fjärran land.

Då skola de smida sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar.

Folken skola ej mer lyfta svärd mot varandra och icke mer lära sig att strida.

4. Och var och en skall sitta under sitt vinträd och sitt fikonträd, och ingen skall förskräcka honom;
ty så har HERREN Sebaots mun talat.

5. Ja, alla andra folk vandra vart och ett i sin guds namn, men vi vilja vandra i HERRENS, vår Guds, namn,
alltid och evinnerligen.

6. På den dagen, säger HERREN, skall jag församla de haltande och hämta tillhopa de fördrivna och dem som jag har hemsökt med olyckor.

7. Och jag skall låta de haltande bliva en kvarleva
och de långt bort förjagade ett mäktigt folk; och HERREN skall vara konung över dem på Sions berg från nu och till evig tid.

8. Och du Herdetorn, du dotter Sions kulle, till dig skall det komma, ja, till dig skall det återvända, det forna herradömet, dottern Jerusalems konungavälde.

9. Men varför skriar du nu så högt?

Finnes då ingen konung i dig, har du icke mer någon rådklok man, eftersom ångest, lik en barnaföderskas, har gripit dig?

10. Ja, väl må du vrida dig i födslosmärtor såsom en barnaföderska, du dotter Sion;

ty nu måste du ut ur staden, du måste bo på öppna fältet; ja, du skall komma ända till Babel, där skall du finna räddning, där skall HERREN förlossa dig ur dina fienders hand.

11. Nu hava många hednafolk församlat sig mot dig, och de säga: »Må hon varda skändad, så att våra ögon få skåda med lust på Sion.»

12. Men dessa känna icke HERRENS tankar, de förstå icke hans rådslut, att han har samlat dem såsom kärvar till tröskplatsen.

13. Upp då och tröska, du dotter Sion! Ty jag skall giva dig horn av järn och giva dig klövar av koppar,
för att du må sönderkrossa många folk.

Och deras byte skall du giva till spillo åt HERREN och deras skatter åt hela jordens HERRE.
---

Ge Dig inte ilag med de politiska och andliga krafter som idag vill gå emot Guds plan med det Judiska folket och Israel som nation!

Du kommer att illa sarga Dig själv och vilseleda människor!!

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Sätter in allvarliga funderingar kring dessa spörsmål ovan under deta ämne, som som Lennart Jareteg återger på sin hemsida:

Bibelfokus.se

(läs hela innehållet från länken härunder och få hela sammanhanget):

http://media.bibelfokus.se/docs/israel_judarna_1.html#Anchor-%C3%84r-5185
---

Lennart undrar:

- Nu frågar jag dig som läst detta: vilken sida skall
du stå på den dag Jesus kommer tillbaka?

På antikrists sida eller på Israels sida ?

Din överlåtelse till Jesus är helt avgörande !

Din inställning till det judiska folket och
Israel kan också vara avgörande!

Dröj inte med ditt avgörande!

- Om man då å andra sidan förbannar judarna så kommer Gud att förbanna ens liv.

Vad innebär då det? Det hebreiska ordet för att förbanna i texten som vi läste, betyder att ”stöta bort” eller att ”hålla utanför”.

Om man alltså håller judarna utanför den mänskliga gemenskapen, gör livet svårt för dom eller särbehandlar dom, då är det att förbanna judarna.

Det kan innebära att man kräver mer av dom än av andra folk, att man smutskastar dom, att man förföljer dom, att man talar och sprider osanningar om det judiska folket och om Israel, alltså helt enkelt att man gör och säger sådant som försvårar livet för judarna.

I det här perspektivet är ersättningsteologin därför en förbannelse över judarna. Och därför är det kanske för bra att kalla denna lära för ”teologi", den har ju t.ex. varit orsaken till kyrkans förföljelse av judarna i alla tider.

Har du anammat denna typ av lära, så kan ditt liv alltså komma under Guds förbannelse enligt Bibeln.

Och omvänder du dig inte från detta så riskerar du alltså att bli utstött av Gud.

Han kommer inte att kasta ut dig ur din församling eller ut på gatan, du kanske inte blir av med dina titlar eller ditt jobb, men det kommer att innebära att du inte kan leva i Guds gemenskap eller under hans beskydd, och du kommer inte att få del av hans Ande och vägledning.

- Tycker du att det här låter hårt och att det inte stämmer med din uppfattning om Guds nåd i NT så skall vi minnas vad Paulus skrev till dom hednakristna i Rom. Vi läser från Romarbrevet 11:16-24:

”Om förstlingsbrödet är heligt, är degen helig. Och om roten är helig, är grenarna heliga. Men om nu några av grenarna har brutits bort och du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av det äkta olivträdets feta rot, då skall du inte förhäva dig över grenarna.

Men om du förhäver dig skall du veta att det inte är du som bär roten utan roten som bär dig. Nu invänder du kanske att grenarna bröts bort för att du skulle ympas in.

Du har rätt, för sin otros skull bröts de bort, men du står kvar genom tron. Var inte högmodig utan lev i fruktan. Ty om Gud inte skonade de naturliga grenarna skall han inte heller skona dig.

Se här Guds godhet och stränghet:

hans stränghet mot dem som föll, hans godhet mot dig, om du blir kvar i hans godhet, annars blir också du borthuggen.

Men även de andra kommer att bli inympade, om de inte blir kvar i sin otro. Gud har ju makt att ympa in dem igen. Ty om du har blivit borthuggen från det vilda olivträd som du av naturen tillhörde, och mot naturen har inympats på ett äkta olivträd, hur mycket lättare kommer då inte dessa naturliga grenar att ympas in på sitt eget olivträd.”
---

- Här ser vi samma sak som det Gud sa till Abraham, att om du i högmod förhäver dig över dom äkta grenarna, då skall Gud hugga bort dig. Som jag sa tidigare så betyder det inte att han slänger ut dig ur din församling, utan det betyder att du inte längre lever under Guds nåd, under hans beskydd och vägledning, och du kan inte vara uppfylld av Guds Ande.

Det kan också leda till en alldeles särskild förblindelse som kan dra i väg med dig till något mycket otrevligt i ändens tid som skall titta på nu.


-----------

- Ersättningsteologin uppfanns tidigt, kanske redan på 100-talet, när dom hednakristna och judiskkristna församlingarna kom i konflikt med varandra.

Kyrkofadern Augustinus var en av ersättningsteologins stora pådrivare. Och man kan med fog säga att Katolska kyrkan har hållit denna teologi levande genom alla år.

Ersättningsteologin var också en förutsättning för korstågens alla massakrer på judar. Då och då har ersättningsteologin också smittat över på andra samfund och kyrkor – även i Sverige där den idag har en rätt så stor skara anhängare.

- Vad skall man då tycka om denna bibeltolkning? Jo, den är så oerhört tunn och klen. Man gör Gud så otroligt futtig och begränsad eftersom man tror att Gud misslyckas och måste ta till nödlösningar och reservplaner.

Man tror att gamla förbundet helt ersatts av nya förbundet, utan att förstå att det nya bara är en fortsättning på det som var tidigare.

Man ser inte den fantastiska visheten, helheten och storheten i Guds verk. Antingen är det så att dom som står för ersättningsteologin inte läser Bibeln, eller läser den väldigt dåligt.

Eller så är det så att man har drabbats av en förblindelse så att man inte ser vad det faktiskt står i Bibeln. Jag skall prata mer om förblindelse sist i programmet. Det är nämligen ett väldigt viktig ämne!

2). Inom den andra trosinriktningen inser man att judarna fortfarande är Guds utvalda folk. Här ser man i Bibeln att Gud använder det judiska folket för att föra hela sin stora frälsningsplan vidare fram mot det stora crescendot i Jerusalem vid denna tidsålderns avslutning. Judarna har alltså en fortsatt central roll.

- Som du kanske förstår omfattas jag själv av denna tro. Jag kan inte se något annat i Bibeln än att judarna alltjämt är Guds folk.

Och detta är varken fördolt eller otydligt. Vi skall se på några av dessa Bibelord. Först skall vi få detta klart för oss, att Judarna en gång blev Guds utvalda folk, och att Gud inte har tagit tillbaka detta.

Gud tar inte tillbaka sina löften, gåvor eller kallelser. Aposteln Paulus skriver så här om detta i Romarbrevet kap. 11 verserna 1-2 och verserna 28-29 i NT:
---

”Jag frågar nu: Har då Gud förskjutit sitt folk?

Visst inte. Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. Gud har inte förskjutit sitt folk, som han tidigare har känt som sitt.”

”I fråga om evangelium är de fiender för er skull, men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull. Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra.”
---

Jesus sa också att det gamla förbundet inte på något sätt hade upphört. Han kom istället för att fullborda det. Det nya förbundet skall vi alltså se som en fortsättning på det gamla. Vi läser om vad Jesus sa i Matteusevangeliet 5:17-18 i NT:

”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en ***** i lagen förgå”

- Om nu judarna var Guds avtalspartner i det gamla förbundet, vem är då Guds avtalspartner i det nya förbundet, som alltså är en fortsättning på det gamla? Jo, det är ju så klart då judarna. Det kan vi se hos profeten Jeremia 31:31-33 i GT:

”Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder den dag då jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land – det förbund med mig som de bröt fastän jag var deras rätte herre – säger Herren.

Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger Herren:

Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och dom skall vara mitt folk.”

- Dom skall vara mitt folk i det nya förbundet sa Gud om Israels hus och Juda hus. Vi skall också komma ihåg att det var bara judar närvarande när Jesus instiftade det nya förbundet.

Där fanns inga hedningar, inga biskopar eller missionspastorer, så det var med det judiska folket som Jesus gick in i det nya förbundet.

Att judarna sen ännu inte tagit till sig sin del i detta nya förbund, det är en annan sak. Avtalet är ändå med judarna.

- Hur förhåller det sig då med oss hednafolk och det nya förbundet? Jo, genom Jesus – som ju var jude - så kan vi bli inympade i det judiska folket och bli medborgare i Israel.

Det är så vi blir delaktiga i det nya förbundet. Vi läser vad Paulus skrev om detta till dom hednakristna i Rom i Romarbrevet 11:16-18:

”Och om roten är helig, är grenarna heliga. Men om nu några av grenarna har brutits bort och du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av det äkta olivträdets feta rot, då skall du inte förhäva dig över grenarna. Men om du förhäver dig skall du veta att det inte är du som bär roten utan roten som bär dig.”

- Paulus skriver också om detta till den hednakristna församlingen i Efesos. Här beskriver han hur vi blivit medborgare i Israel. Vi läser ifrån Efesierbrevet 2:19 i NT:

”Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan medborgare tillsammans med de heliga och tillhör Guds familj.”

- Observera att vi är medborgare tillsammans med dom heliga. Och "dom heliga" är alltså judarna här.

- Guds frälsningsplan för världen är alltså otroligt mycket större än vad ersättningsteologin har att komma med.

Redan till Abraham sa Gud att

”I din avkomma skall alla jordens folk bli välsignade”. Denna välsignelse blev möjlig tack vare att judarna förkastade Jesus.

Hade dom inte gjort det, så hade ju inte Jesu försoningsdöd ägt rum. Och då hade det inte funnits någon väg tillbaka till Gud genom syndernas förlåtelse.

Men trots allt det fantastiska som Gud redan låtit ske, så har inte allt skett ännu.

Vi kan t.ex. se att det judiska folket kommer att ha en alldeles särskild upphöjd roll även i den yttersta tiden, och på så sätt ser vi också att judarna inte är uträknade. Aposteln Paulus skriver så här i Romarbrevet 11:15 i NT.

”Ty om deras förkastelse betydde världens försoning, vad skall då inte deras upptagande betyda, om inte liv från de döda?”

- När judarna till slut tar emot Jesus, då skall detta leda till uppståndelsen från de döda. Men det finns ännu mer välsignelser som skall komma från judarna. I Jesaja 60:1-4 i GT beskrivs också något som ännu inte skett.

”Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer, och Herrens härlighet går upp över dig. Se, mörker skall övertäcka jorden och töcken folken, men över dig skall Herren gå upp, hans härlighet skall uppenbaras över dig.

Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig. Lyft dina ögon och se dig omkring: Alla samlas och kommer till dig.”

- Här ser vi att hednafolken skall vandra i det ljus som Gud kommer att ge det judiska folket. Det är likt det som Gud lovade Abraham: ”I din avkomma skall alla jordens folk bli välsignade”.

- Så det judiska folket sitter alltså inte i skamvrån eller på avbytarbänken. Dom är tillsammans med Jesus kärnan i hela Bibeln.

Det är runt judarna som Gud låter hela sin fantastiska frälsningsplan spelas upp. Och denna huvudroll spelar dom även vid denna tidsålderns avslutning, vilket vi skall titta mer på lite senare.

Förstår du då det allvarliga i att inte välsigna det judiska folket och Israel? Det hoppas jag, för nu skall vi se på vad det kan innebära att välsigna eller förbanna judarna.

För eller emot judarna och Israel

- Den andra frågeställningen som vi skall ta tag i är alltså den ifall det är av betydelse att välsigna Israel och det judiska folket eller inte. Vi skall börja med att läsa från 1:a Moseboken 12:1-3:

”Herren sade till Abram:

”Gå ut ur ditt land och från din släkt och din fars hus och bege dig till det land som jag skall visa dig. Där skall jag göra dig till ett stort folk.

Jag skall välsigna dig och göra ditt namn stort, och du skall bli en välsignelse. Jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig.

I dig skall alla släkter på jorden bli välsignade.”
---

- Texten här handlar egentligen inte om Abraham själv utan om hans avkomlingar, alltså judarna. Det förstår vi om vi t.ex. läser en parallell text i 1:a Moseboken 22:18,

där det står att i din avkomma skall alla folk bli välsignade. Gud säger alltså här att den som välsignar judarna skall Gud välsigna och den som förbannar judarna skall Gud förbanna.

- Men vi skall fråga oss vad välsigna och förbanna betyder i djupare mening, och då måste vi titta i den hebreiska grundtexten.

Det hebreiska ordet för ”välsigna” i denna text betyder ordagrant att ”böja knä” och ”att lovprisa” och det får då den innebörden i det här sammanhanget att när man välsignar, så ödmjukar man sig inför den man välsignar.

Det skall innebära en uppoffring på något sätt. Du kan inte bara lyfta handen och säga: ”i Jesu namn välsignar jag det judiska folket”, för det kostar dig troligen inte ett öre att göra så, och det innebär inte att du ödmjukar dig.

Att välsigna är mer än att bara tala ut ord och höja handen. Det kan istället handla om att ge av sina resurser för att stödja det judiska folket, att offentligt ta ställning för judarna med risk för att själv bli utsatt, att beskydda judar med risk för att själv bli attackerad, att ödmjuka sig inför Bibelns ord som säger att judarna är Guds förbundsfolk och Israel är deras nation, osv.

Välsignar och inkluderar du det judiska folket på det sättet så har Gud lovat att välsigna dig. Innebörden i den välsignelsen är nog i huvudsak inte materiell, hur gärna vårt kött än skulle vilja det.

Välsignelsen innebär nog främst att man får en allt större närhet till Gud. Gud kommer att bli ännu mer förtrolig och dom andliga gåvorna blir rikare.

- Om man då å andra sidan förbannar judarna så kommer Gud att förbanna ens liv. Vad innebär då det? Det hebreiska ordet för att förbanna i texten som vi läste, betyder att ”stöta bort” eller att ”hålla utanför”.

Om man alltså håller judarna utanför den mänskliga gemenskapen, gör livet svårt för dom eller särbehandlar dom, då är det att förbanna judarna.

Det kan innebära att man kräver mer av dom än av andra folk, att man smutskastar dom, att man förföljer dom, att man talar och sprider osanningar om det judiska folket och om Israel, alltså helt enkelt att man gör och säger sådant som försvårar livet för judarna.

I det här perspektivet är ersättningsteologin därför en förbannelse över judarna. Och därför är det kanske för bra att kalla denna lära för ”teologi", den har ju t.ex. varit orsaken till kyrkans förföljelse av judarna i alla tider.

Har du anammat denna typ av lära, så kan ditt liv alltså komma under Guds förbannelse enligt Bibeln.

Och omvänder du dig inte från detta så riskerar du alltså att bli utstött av Gud. Han kommer inte att kasta ut dig ur din församling eller ut på gatan, du kanske inte blir av med dina titlar eller ditt jobb, men det kommer att innebära att du inte kan leva i Guds gemenskap eller under hans beskydd, och du kommer inte att få del av hans Ande och vägledning.
----

- Tycker du att det här låter hårt och att det inte stämmer med din uppfattning om Guds nåd i NT så skall vi minnas vad Paulus skrev till dom hednakristna i Rom. Vi läser från Romarbrevet 11:16-24:

”Om förstlingsbrödet är heligt, är degen helig. Och om roten är helig, är grenarna heliga. Men om nu några av grenarna har brutits bort och du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av det äkta olivträdets feta rot, då skall du inte förhäva dig över grenarna.

Men om du förhäver dig skall du veta att det inte är du som bär roten utan roten som bär dig. Nu invänder du kanske att grenarna bröts bort för att du skulle ympas in.

Du har rätt, för sin otros skull bröts de bort, men du står kvar genom tron. Var inte högmodig utan lev i fruktan. Ty om Gud inte skonade de naturliga grenarna skall han inte heller skona dig.

Se här Guds godhet och stränghet: hans stränghet mot dem som föll, hans godhet mot dig, om du blir kvar i hans godhet, annars blir också du borthuggen.

Men även de andra kommer att bli inympade, om de inte blir kvar i sin otro. Gud har ju makt att ympa in dem igen.

Ty om du har blivit borthuggen från det vilda olivträd som du av naturen tillhörde, och mot naturen har inympats på ett äkta olivträd, hur mycket lättare kommer då inte dessa naturliga grenar att ympas in på sitt eget olivträd.”
---

- Här ser vi samma sak som det Gud sa till Abraham, att om du i högmod förhäver dig över dom äkta grenarna, då skall Gud hugga bort dig.

Som jag sa tidigare så betyder det inte att han slänger ut dig ur din församling, utan det betyder att du inte längre lever under Guds nåd, under hans beskydd och vägledning, och du kan inte vara uppfylld av Guds Ande.

Det kan också leda till en alldeles särskild förblindelse som kan dra i väg med dig...
---

Slut citat från Lennarts hemsida!

Gå Dit och läs hela sammanhanget! Läs, begrunda och pröva innehållet!

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Återger ett mail som jag fick och ett svar som jag gjorde på detta mail. Det hör hemma under detta ämne:

---

Från mailet:

I den vrede man erfar, när man tar del av inläggen som angriper det judiska folket och Israels nation, så känner jag igen resonemanget och anden från John S. Torell - den svensk-amerikanske pastorn som verkligen hatar judarna.

Han använder t.ex. Sion vises protokoll, som bevismaterial mot judarna. Känner du till honom? Känner du till Sion vises protokoll (som är ett falsarium)? Jag har konfronterats med andra som varit influerade av honom, och då finns alltid den där vreden där.
---

HaFo:

Här tror jag Du slår huvudet på spiken!

Torbjörn Johanssen (tror han heter så), efterföljare till Torell, var inne och skrev på Min Åsikt (under
ngt av flera ämnen, som finns där kring det Judiska folket och Israel som nation).

Försökte bemöta honom och då kontaktade han även Torell som mailade mig och kom med in i debatten på ett hörn.

Som Du säger, så andas där ett obegripligt hat och en oresonlighet, som är skrämmande från dessa herrar och vad de framför.

Det måste ligga en ondskans andemakt bakom ersättningsteologin och angreppen mot det Judiska folket och Israels nation och vad som här framförs, för man blir alldeles skakig i kroppen av den ande, som verkar ligga bakom vad som framförs!!????
---

Har inte själv läst "Sion vises protokoll", men hört att det ska vara ett falsarium, tillkommet just för att skapa en hatstämning mot det Judiska folket.

Dessa spörsmål kring det Judisak folket och Israels nation kommer att allt mer bli till ett virrvarr på den andliga arenan, desto närmare vi kommer, nu först den falske "världsfrälsarens" ankomst, och ganska kort därefter den sanne Jesu Kristi ankomst.

Slutscenariernba är knappast långt borta nu! Vi får hjälpas åt att "hålla i hattarna" i all turbulens och "motvind" mot ett sant evangelium kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och även hålla stånd kring den ökande dramatiken, inför att det Judiska folket och Israels nation, ska komma in i sin kallelse, uppgift och funktion.

Hatstämmningarna mot detta folk kommer att allt mer piskas upp i de mest möjliga, väntade, men även i de mest omöjliga och mest oväntade sammanhang. Och från människor som man minst anade, skulle kunna börja företräda den vilsna anden bakom, vad herrar som Torell och Johanssen framför och deras hatiska propaganda mot det Judiska folket och Israels nation.

Det kommer antagligen att "ebba ut" för en kort period, när den falske världsfrälsaren, för att nå sin politiska och andliga position, skapar fred, ordning å reda på den andliga, politiska och ekonomiska scenen och även är "kompanjon" med det Judiska folket och Israels nation.

Men det är bara "lugnet före stormen", innan såväl det Judiska folket, som sanna kristna (bromsklossar för "väckelsen"), kommer att bli jagade med blåslampa, för att elimineras från arenan.

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Denna tråd är för mycket!

Om man känner Gud genom sin Bibel behöver man inte gå så mycket vilse som Marija verkar ha gått. HaFo är "rädd" för vad som komma skall och hur går det ihop med allt som står i Bibeln och vår Herres egna ord: att troende inte vara rädda. Brist på tro/tillit helt enkelt.

1. Visst finns dett sjuka idéer bland judarna men man behöver inte befatta sig med det. Denna konspiration om judarna är lika sannolik som Scientologernas. Det finns sundare tankar att ta till sig från judarna än det mest extremt sjuka. En sund tanke eller?

2. Ersättningsteologi är helt fel och vilseledande term! Det är mer bibliskt att tala om uppfyllelseteologi. Ta tio minuter och tänk igenom skillnaden!
Sedan verkar båda resonemangen lida brist på, inte bara teologisk, men även historisk kunskap. Men det blir för långrandigt att ta upp det. Läs på bättre istället i akademisk litteratur och inte bara svälja alla konspiratoriska spår på Internet.

3. Det var Jan Ermefjäll och inte Thorbjörn Johansen som skrev på tråden med gästinlägg av John S. Torell.

4. HaFo, har du skrämt bort S-E Sköld eller är inte allt som det ska med honom?

5. HaFo, har försökt nå dig under ett par veckor. Är allt väl?

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Tack för Din hälsning LM på Min Åsikt!

Håller med Dig när Du säger

”Om man känner Gud genom sin Bibel behöver man inte gå så mycket vilse som Marija verkar ha gått.”

HaFo:

Marija gör rätt när hon visar på allt det felaktiga som idag förmedlas via det Judiska folket idag, deras läror och skrifter, som nu är helt vilset ute, i den mån det strider mot GT och NT!

Men hon blandar så detta samman med det hat och antisemitiska propaganda, som en del framför och ställer sig samtidigt bakom den anden och smörjan, som de som inte (”ser uppfyllelseteologin”, som Du väljer att hellre kalla det), när människor menar att den kristna församlingen tagit över det Judiska folket och Israels nations kallelse och uppgift.

Därmed förmedlar hon även det som inte ens är sant, kring svartmålningen av det Judiska folket och Israels nation , utan även vad, som enbart har till syfte att politiskt och andligt skapa fram en hatstämning mot det Judiska folket och Israels nation och hon synes inte inse vilka krafter som hon egentligen därmed ställer sig bakom.

Hon blandar så bort korten kring vad Skriften säger kring uppfyllelsen av det profetiska ordet kring det Judiska folket och Israels nation.

Det är bara att hoppas och be att Marija själv, som verkar i grunden stå för en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, vaknar till insikt och inte fortsättningsvis ställer sig till förfogande för den falska världsfrälsarens/ antikrists inträde på arenan och att vad hon här kring detta spörsmål inte når fram till att förföra människors sinnen och hjärtan i synen på vad Gud har i beredskap för det Judiska folket, när de genom tro på Jesus kommer in i sin kallelse och uppgift!

Ersättningsteologin eller som Du LM väljer att kalla det ”miss av uppfyllelseteologi”, är ju ett helt sinnrikt lärosystem, där ingen mer ”antikrist” kommer att framträda, utan att dennes sista framträdande, var Nero och att allt vad Skriften säger om det Judiska folket och Israels nation, av både förföljelse och upprättelse, har spelar ut sin funktion och har blivit överfört till den kristna församlingen.

Se här inlägget jag återgav härovan från Jareteg, för att inse hur galet ett sådant resonemang är!!

Du säger vidare LM:

”HaFo är ’rädd’ för vad som komma skall och hur går det ihop med allt som står i Bibeln och vår Herres egna ord: att troende inte vara rädda. Brist på tro/tillit helt enkelt.”

HaFo:

Jag känner mig inte speciellt rädd! Men jag tror det är naivt att bara i sin ”tro/tillit”, anse att detta skeende i ”födslovåndan” av att det Judiska folket och Israels som nation, ska komma in i sin kallelse och funktion, kommer att bara ”lätt passera”.

Jag tror att det är naivitet att genom ”tro/tillit”, mena att det inte, för sanna kristna, kommer att bli en väldigt svår tid i den senare passagen av den falske världsfrälsarens framträdande på arenan. (Jag talar inte här om den avfallna etablerade kristenheten, som förberett människors sinnen och hjärtan till att hälsa falsariet av Kristi person välkommen!!

De kommer att bejakas av antikrist, eftersom de redan har anammat hans ande!

Jag talar om de, som igenom detta skeende, kommer att behöva ge sitt liv för en sann tro på Jesus! Det är bättre att ge sitt lekamliga liv för sin tro på Jesus, än att förneka Honom och mista sitt eviga liv i Hans gemenskap!
---

LM:

”Visst finns det sjuka idéer bland judarna men man behöver inte befatta sig med det. Denna konspiration om judarna är lika sannolik som Scientologernas. Det finns sundare tankar att ta till sig från judarna än det mest extremt sjuka. En sund tanke eller?”

HaFo:

Vi ska varna för det ”sjuka” idag hos det Judiska folket och Israels nation, politiskt och andligt och inte låta oss påverkas av eller bejaka det!

Men vi ska inte blanda det samman med en förnekelse av vad Gud har i beredskap för detta bångstyriga och vilsna folk!!
---

LM:

”Det var Jan Ermefjäll och inte Thorbjörn Johansen som skrev på tråden med gästinlägg av John S. Torell.”

HaFo:

Om jag inte missminner mig, så var nog bägge engagerade till att framföra den förförande rappakalja, som Torell står för!! Det är beklämmande vad dessa herrar framför och vilken anda och ande som de förmedlar, av vad som även Jareteg registrerat, av vrede, hat och ilska!! Vem är det som står för ett sådant sinnelag?

LM:

”HaFo, har du skrämt bort S-E Sköld eller är inte allt som det ska med honom?”
---

HaFo:

Sköld är knappast ”lättskrämd”! Ska ta kontakt med honom för att höra efter hur allt är med honom!
---

LM:

”HaFo, har försökt nå dig under ett par veckor. Är allt väl?”
---

HaFo: Ja allt är väl med mig. Maila mig om Du vill ha kontakt! Det är säkraste sättet!

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

HaFo, du skriver: Ersättningsteologin eller som Du LM väljer att kalla det ”miss av uppfyllelseteologi, är ju ett helt sinnrikt lärosystem, där ingen mer ”antikrist kommer att framträda, ... har blivit överfört till den kristna församlingen.

Svar: Här har du inte fattat någonting! Det som inympas är något som gå i uppfyllelse. Det är ingenting som ersätts. Läs vad som står och låt dig inte luras av begreppen! Vad Jaretag skriver om är jag inte längre intresserad av. Han är inte heller påläst.


HaFo, du skriver:

Men vi ska inte blanda det samman med en förnekelse av vad Gud har i beredskap för detta bångstyriga och vilsna folk!!
---
Om jag inte missminner mig, så var nog bägge engagerade till att framföra den förförande rappakalja, som Torell står för!! Det är beklämmande vad dessa herrar framför och vilken anda och ande som de förmedlar, av vad som även Jareteg registrerat, av vrede, hat och ilska!! Vem är det som står för ett sådant sinnelag?

Svar/Fråga:

Frågetecknet/? var det Thorbjörn Johansen i så fall? För han fanns aldrig med i debatten, med sitt eget namn.

Om Jaretag har jag redan skrivit om ovan.

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

LM, eftersom ingen annan fattat någonting, så kan väl Du som fattat, vet och är påläst förklara för oss andra vad som gäller kring dessa spörsmål.

Så att även vi andra kan börja fatta och bli lika bra pålästa som vad Du är.

Glad Påsk alla!

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Att Guds frälsningsplan, som enligt profetiorna gått i uppfyllelse, har inget med att hedningar ersätter någonting. Ersättningsteologi är en polemisk term där dålig teologi övergått till hat mot judarna. Att överhuvudtaget använda sig av ersättningsteologi i teologisk avseende har inget med Guds Ord att göra utan en falsk teologi som florerar i kristenheten. Anti-semitismen (felaktig term jag vet!), d v s hatet mot judarna är en svulst som drabbat kristna som inte söker Gud för att lära känna Honom utan för att bekräfta att man minsann har "rätt" lära. När läran bygger på hat är det en SUND SIGNAL att ifrågasätta den. Troligen som ett försök att förstå vad som hände under påskveckan för ett par tusen år sedan och hitta en syndabock. Det är inte hos ett folk som judarna felet ligger utan på SYNDAFALLET. Alltså är de som förföljer och missaktar judarna lika skyldiga till hat som de judar som ropade korsfäst på sin tid.

Det finns bara en grund att bygga sin frälsning på och det är Jesus Kristus alltså den Messias som utlovats och som enligt skrifterna dött och uppstått för att ALLA skall ha liv. Alltså ALLA. Här finns inga judar och greker. ALLA är ett i Kristus. Den enda grund man kan bygga på i soteriologisk bemärkelse. (Det Nya perspektivet på Paulus är en annan debatt vilket jag inte tar upp här)

Judar sedan Jesu tid till idag är inte mer eller förmer än romsk, lapp eller en norrbottning i Guds ögon. Men absolut inte mindre värd heller. De som hatar sin nästa eller sin broder vandrar inte i ljuset. Så enkelt är det enligt Skrifterna. Det uttryckliga hat som förekommer är från dem som inte vandrar i Kristus. Tyvärr är kyrkohistorien full av detta hat men alla s k kristna företrädare (påvar, biskopar och vanliga "kristna" m m) har ju knappast haft med Gud att göra utan de har levt i mörker med pogromer m m p g a brist på detta ljus. Alltså livet i Kristus.

Jaretag har läst sådana källor som inte går på ett teologiskt djup utan ett kyrkohistoriskt/-politiskt förhållningssätt till vad som har hänt i historien. Alltså en världslig förklaringsmodell som har namnet av teologi men som bygger på vi och dom tänkande som har utmynnat i hat. Sedan det han skriver om Augustinus frö till anti-semitism kan jag vederlägga med att visa att visa att just Augustinus hade ett mer teologiskt sundare insikt om judarna. Han ansåg att de bar på "Kains märke" och var därför fredade av Gud och skulle därför lämnas därhän. Att andra krafter och senare påvar sedan gick längre är en sak men att bygga upp anti-semitiska teorier på Augustinus är osakligt. Det är för många osakliga konspirationsteorier folk sväljer helt enkelt. Som nu senast om att Babelns torn skulle ha med EU/-parlamentet att göra som ett färskt ljudband insinuerar. Faktum är att religiösa är mer vidskepliga än andra. Man vill alltid ha en ”profetisk” dimension till allt. Guds Ord är mer profetiskt än något annat och den visar på att man skall vandra i LJUSET och i enlighet med det som står skrivet. Ersättningsteologi har inget med Skriften att göra utan är en falsk teori. Även det falska dyrkandet av judendom och judarna som FOLK har inget med Skriften att göra utan det är ännu en falsk vind som blåser därute. Särskilt karismatiker, de som tror sig ha Anden, har ofta gått på sådana profetior och rörelser abar för att de inte känner Skriften. Visst kommer det troligen att ske saker och ting, enligt Skrifterna, runt omkring och i Jerusalem en dag i framtiden. Men det är ingen anledning att dyrka judarna för det. De är som vilka hedningar som helst som behöver Kristi försoningsdöd och uppståndelse för sin frälsning. ALLT vad det gäller grunden i frälsningshistorisk betydelse efter syndafallet har redan skett på Golgata. I det avseendet har judarnas roll, Abrahams förbund, där hela mänskligheten skall bli välsignade redan skett i o m att Messias kom från det folket. Nu IDAG har judarna som folk bara en marginell roll bland andra folk här på jorden.

Att Skriften går i uppfyllelse har inget med en ersättning att göra. Det är bara att läsa Skriften. Jesus Kristus är den enda grund mänskligheten har till frälsning i Skriften. Det handlar om att ta det som står Skrivet för sannt och att inte låta sig förledas (av en massa konspirationsteorier hit och dit).

Förstår du nu HaFo?

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

LM:

Förstår du nu HaFo?

HaFo:

Tyckte först att Du bara pratade vid sidan om. Desto mer jag läser om och om igen vad du skriver, desto mer förstår jag, att Du bara delvis står för uppfyllelseteologi, men med en samtidigt inbakad förnekelseteologi av uppfyllelsen av uppgiften för det Judiska folket och Israels nation.

Den uppfyllelseteologi, som Du framställer är halva sanningen kring ALL uppfyllelseteologi. Du har rätt när Du säger:

Det finns bara en grund att bygga sin frälsning på och det är Jesus Kristus alltså den Messias som utlovats och som enligt skrifterna dött och uppstått för att ALLA skall ha liv. Alltså ALLA. Här finns inga judar och greker. ALLA är ett i Kristus.

HaFo:

Juden och ickejuden är ett i Kristus, när det gäller frälsningsfrågan, men inte när det gäller uppgifter i det kommande Guds riket.

När Paulus säger att det inte längre finns jude eller hedning, man eller kvinna, så talar han om den andliga verkligheten.

Du blandar ihop den andliga positionen med kallelsen och uppgifterna. Och kommer därför fram till en halv uppfyllelseteologi.

Jesus har på korset i sin död och uppståndelse uppfyllt den del av det som Israels profeter utlovat, beträffande att Han som hennes ställföreträdare för varje enskild människa (oavsett köttslig tillhörighet), försonat/förenat henne med Gud och detta praktiskt omsatt till verklighet i var människas liv, vid tro på vem Jesus ÄR och förtröstan till betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Men Du måste se bort från massor av texter för att få detta till att vara HELA uppfyllelseteologin, som även inbegriper det Judiska folket och Israels nation och dess uppgift när de kommer till tro på Jesus.

Ännu är inte alla profetior i Bibeln uppfyllda. Än ser vi t.ex. inga lejon äta gräs!

Kristus uppfyllde sin första del av sin uppgift, som den lidande tjänaren som bar mänsklighetens synd, då när Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv.

Hans andra kommande, då som Herre och Konung, kommer att fullborda det som finns kvar av Hans uppgift. Då, ska Jerusalem än en gång bli ett ämne till lovsång utöver hela jorden!!!
---

Så riktigt tar Du avstånd ifrån att den kristna församlingen skulle ha ersatt det Judiska folkets uppgift. Så riktigt tar Du avstånd från all form av hat mot det Judiska folket. Så riktigt talar Du om uppfyllelsen av Kristi försoning.

Men Du missar uppfyllelsen av uppgiften och kallelsen till det Judiska folket och Israels nation. Att hävda att det i det profetiska ordet, finns en ännu icke skedd uppfyllelse kring detta, försöker Du få till att låta, som att det vore att dyrka denna nation och detta folk. Vilket skamgrepp!

Jag dyrkar inte detta folk eller denna nation idag. De är idag helt vilset ute, för de har ännu inte som nation kommit in i sin kallelse och uppgift. Men jag ser utifrån bl.a. Rom. Kap. 11 att de kommer att komma in i sin kallelse och uppgift. FÖRDENSKULL SÅ DYRKAR JAG VARE SIG DETTA FOLK ELLER ISRAELS NATION!! Skärpning LM!
---

På lite andra vägar kommer Du LM fram till samma slutsats som Marija (som Du menar vara så vilsen), att beträffande det Judiska folket och Israels nation, så har de ingen speciell funktion och uppgift att fylla utifrån det profetiska ordet.

Var tänker Du då likt Marija, trolla bort det slutliga framträdandet av en annan/en i stället för Kristus/en falsk Messias/ antikrists slutliga framträdande på arenan?
---

Jag beklagar LM, men det verkar som att Du mitt i Din pålästhet, bara bekräftar vad jag tidigare skrev:

Dessa spörsmål kring det Judiska folket och Israels nation kommer att allt mer bli till ett virrvarr på den andliga arenan, desto närmare vi kommer, nu först den falske "världsfrälsarens" ankomst, och ganska kort därefter den sanne Jesu Kristi ankomst.

Slutscenarierna är knappast långt borta nu! Vi får hjälpas åt att hålla i hattarna i all turbulens och motvind mot ett sant evangelium kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och även hålla stånd kring den ökande dramatiken, inför att det Judiska folket och Israels nation, ska komma in i sin kallelse, uppgift och funktion.

Förnekelsen av uppfyllandet av detta folks uppgift och kallelse, när de kommer till tro på Jesus, kommer att allt mer uppträda i de mest möjliga, väntade, men även i de mest omöjliga och mest oväntade sammanhang. Och från människor som man minst anade, skulle kunna börja företräda den vilsna anden bakom förnekelsen av det profetiska ordet kring det Judiska folket och Israels nation.

Detta kommer antagligen att ebba ut för en kort period, när den falske världsfrälsaren, för att nå sin politiska och andliga position, skapar fred, ordning å reda på den andliga, politiska och ekonomiska scenen och även är kompanjon med det Judiska folket och Israels nation.

Men det är bara lugnet före stormen, innan såväl det Judiska folket, som sanna kristna (bromsklossar för väckelsen), kommer att bli jagade med blåslampa, för att elimineras från arenan.

Icke tro/tillit menar LM, att det är att framföra ngt sådant. Låter ju väldigt trosfriskt och nedsättande om de andra som har så liten tro och tillit och som dessutom inte har förstått någonting. Men förbereder det människors sinnen och hjärtan för vad vi nu har framför oss vad LM framför!!??

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

HaFo,

Du skriver att :

"Men Du missar uppfyllelsen av uppgiften och kallelsen till det Judiska folket och Israels nation. Att hävda att det i det profetiska ordet, finns en ännu icke skedd uppfyllelse kring detta, ... för de har ännu inte som nation kommit in i sin kallelse och uppgift."

och sedan delar upp Abrahams förbund i halvor...

Tron på Guds frälsning är evangeliet och uppfyllelsen av den tro och hopp Trons fader bar på.

Detta har redan skett (på Golgata)!

Jag bejakar och tror detta. Det är grunden för min frälsning.

När du pratar om ej frälsningshistoriska profetior med Israel inblandat har de INGEN soteriologisk inverkan på min tro. Dessutom bejakar jag dessa profetiska händelser om du läser mina inlägg. Ingenstans är jag mot dem. Kollar du upp det bör du ångra stora delar av ditt inlägg ovan. Din slutsats är att jag tror på "halv" uppfyllelse... Du verkar inte ha förstått evangelie innebörd när du blandar begreppen så.

Jag tror på evangeliet och väntar min Herres återkomst. Men jag kan dö inatt, imorgon eller om 30 år och min frälsning är inte ett dugg beroende på om jag förbereder mig för "mörkrets" ankomst som du ältar till det oändliga. Gjorde Paulus det? Gjorde Petrus det? Gjorde Johannes det? Är det en sund konsekvens av en läsning av Skriften (GT+NT)? Alla apostlar och kristna bärs upp av evangeliet, som har gått i uppfyllse och Jesus har frälst alla dem som tror på Golgata. Thats it. Du blandar begreppen så att man inte vet vad du pratar om. Det ända man kan se att du verkar inte veta vad som är centrum och periferi i evangeliet. Allt är ett enda hopkok för dig.


Nej. Vandrar man i ljuset behöver man inte vänta in och förbereda sig för anti-krist ankomst. Han/den anden är redan här och förorsakar rädsla. Jesus säger själv att när dessa ting sker skall vi inte bli rädd och receptet är att vandra i ljuset och kunna sin bibel. För då går man inte vilse. Vi väntar på vår Herrens ankomst som vi älskar så mycket. Receptet för att kunna veta om vem och vad man tror om den tidens skulle nalkas.

HaFo. Vänta du in anti-krist bäst du vill men om vederbörande kommer om 60 år har du varit rädd i 60 år vilket du ofta upprepar din ångest över. Under tiden har kristna ett liv att leva, en familj att älska, Kristus att efterfölja, hålla sig till och ha kärlek till sanningen i Guds ord, vilket därmed visar sig i god frukt bland nära och kära trots våra svagheter och egenheter, för att Jesus Kristus har frälst oss på Golgata.

Det är Abrahams förbund. Frälsningen i Jesus Kristus. Inte det att ändens tid nalkas. Det har ingenting med med Guds rike att göra. Bara slutet på detta rike. När du skriver "Ännu är inte alla profetior i Bibeln uppfyllda. Än ser vi t.ex. inga lejon äta gräs!" visar det på att du inte förstår vad du läser i Bibeln. Detta sker i framtiden och men Guds rike börjar här och nu med din vandring med Jesus. Därför behöver du inte vara rädd och skrämma alla med anti-krist till det oändliga. Det är inget evangelium i det utan profetior som skall inträffa. Det har med vaksamhet att göra. Inget med din och min eller någons frälsning. Vaksamhet att inte förledas.

Här vet jag att när det gäller trosförkunnelsen och annat så är du påläst men INTE när det gäller helgelse och livet i Kristus. Du tror att det är att undvika allt och alla. Kristna medsystrar och bröder som tror på evangeliet. Man skall inte undvika dem för att de inte är så rädda som du, eller inte förstår mörkret som du och blir mer och mer ensam i sin kamp. Man skall hellre vandra i det sunda stroferna i Kristi efterföljelse så att man blir till salt och ljus där man är. I kärlek, omtänksamhet och i tro. Tro på att Jesus kommer att vara med mig vad som än nalskas så länge jag lever i daglig omvändelse och föjer Herrens röst.

Hoppas du ber om ursäkt för att du har fått det om judarna om bakfote. Vilket märks i det du skriver. GT har fyra större förbund. Läs på om dem. Kolla sedan det förbund som instiftades av Jesus. Kan du därigen tala om "tro" på förberedelse/vaccination mot ondskans andemakter som någonting essentiellt? Antagligen inte. Sluta älta det i s f.

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Fick ett mail på grund av detta ämne som jag klistrar in:
---

LM skriver:

Nu IDAG har judarna som folk bara en marginell roll bland andra folk här på jorden

Slut citat

Ja, nog har jag blivit rätt betänksam när jag tagit del av vad LM skriver, han verkar ju ungefär ha ställt Israel/Judarna helt åt sidan, menar inte att de har dess mera betydelse längre, det är ju faktiskt precis tvärtom !

Till och med Israel/Judarnas partiella fall/förkastelse som drabbade dem har ännu betydelse för världen.

Deras fåtalighet har betydelse för världen!

Och deras kommande fulltalighet kommer att få betydelse!

"Ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad skall då deras upptagande hava med sig, om icke liv från de döda?"

Med vilka "glasögon" på har LM läst igenom Rom 11 egentligen ?
---

Rom 11

11. Så frågar jag nu: Var det då för att de skulle komma på fall som de stapplade? Bort det! Men genom deras fall har frälsningen kommit till hedningarna, för att de själva skola »uppväckas till avund».

12. Och har nu redan deras fall varit till rikedom för världen, och har deras fåtalighet varit till rikedom för hedningarna, huru mycket mer skall icke deras fulltalighet så bliva!

15. Ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad skall då deras upptagande hava med sig, om icke liv från de döda?
---

En marginell roll, säger LM!? Är detta i Rom 11 en marginell roll???
---

Och har nu redan deras fall varit till rikedom för världen, och har deras fåtalighet varit till rikedom för hedningarna, huru mycket mer skall icke deras fulltalighet så bliva!

Ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning, vad skall då deras upptagande hava med sig, om icke liv från de döda?"
---

Jag vill nu i varje fall skicka med citat klipp av Prof. Dr. Peter Beyerhaus

http://www.institut-diakrisis.de/pbeyerhaus_en.html
---

Ty, hade det judiska folket i sitt flertal genast sagt ja till sin Messias, så hade därmed slutet för den innevarande historien och domen över världens folk brutit in.

Det finns alltså inte den ringaste anledning för den hednakristna församlingen att förhäva sig över den ännu otroende judenheten.

Tvärtom kan vi hednakristna enbart prisa Gud och hans hemliga rådslut för att han i sitt handlande mot Israel låtit oss få del av frälsningen.

Ty med det eskatologiska Israel – inte genom kyrkans mission – ska uppfyllelsen av Jes 2:1-4 gå i fullbordan och världsfreden bli verklighet.

Hur blir det med majoriteten av Israels folk?

Och här öppnas ett förvånande mysterium för Paulus i kapitel 11 (från vers 11):

Det nuvarande tillbakahållandet av Israel är inte Guds
sista ord om sitt folk.

Fastän det genom Israels ohörsamhet är en förtjänt förkastelse (Rom 11:15), så har Gud i sin upphöjda vishet till och med inneslutit denna olydnad och denna innevarande förkastelse i sin frälsningshistoriska generalplan.

Ty, hade det judiska folket i sitt flertal genast sagt ja till sin Messias, så hade därmed slutet för den innevarande historien och domen över världens folk brutit in.

Men nu ger just Israels förstockelse gentemot Guds frälsnings-erbjudande tillfället att med den kristna kyrkans mission låta evangeliet ljuda genom hela folkvärlden

På detta sätt får också hednafolken möjligheten att låta sig försonas med Gud.

Just därigenom blir också det israelitiska folket eggat till avund (Rom 11:14).

Det kommer att bli uppmärksamt på den hittills misskände Messias ur deras egen mitt och kommer att låta sig räddas av honom.

Ur denna Israels återupprättelse ska nytt liv komma över hela folkvärlden (Rom 11:15b)!

Det finns alltså inte den ringaste anledning för den hednakristna församlingen att förhäva sig över den ännu otroende judenheten.

Tvärtom kan vi hednakristna enbart prisa Gud och hans hemliga rådslut för att han i sitt handlande mot Israel låtit oss få del av frälsningen.

Ty med det eskatologiska Israel – inte genom kyrkans mission – ska uppfyllelsen av Jes 2:1-4 gå i fullbordan och världsfreden bli verklighet.

Slut citat

Mera citat av Peter

Den schweiziske nytestamentlige exegeten Oscar Cullmann har i sin bok Christus und die Zeit (uppl. 3, Zürich 1962) präglat begreppet fortschreitenden Verminderung.

Han ser däri frälsningshistoriens grundtanke i GT:

Gud handlar i sin förberedelse av den kommande
frälsningen för människosläktet på det sättet att han begränsar sig i sina uppenbarelser och löften till
en allt trängre krets av utvalda.

Medan i inledningen av förbundet med Noa ännu hela mänskligheten avses (1 Mos 9:9-17), så smalnar Guds förbund i den speciella frälsnings-historien med Abraham, Isak, Jakob, tolvstamsfolket Israel, Juda stam, den heliga resten.

Slutligen griper Guds utkorelsehand efter en enda människa inom denna heliga rest ur Juda stam.

Mot denna person löper alla löften, sammanträffanden
och Guds uppdrag samman:

Det är Herrens lidande tjänare hos Jesaja, ställföreträdande synderna i Guds församling och därmed förs Guds frälsningsplan i namn av det utvalda
folket till fullbordan (Jes 42:1-7, 49:1-6, 50:4-10; 53).

Dock förblir detta nästan fördolt för det mänskliga ögat – också för de judiska ögonen.

Ty denne lidande Herrens tjänare visar sig inte mer själv i Gamla testamentets tid.

Fastmer möter han oss inte förrän i Nya testamentet i Jesu av Nasaret gestalt.

Trots det får vi inte bortse från att utkorelsen, instrumentet för den gudomliga frälsningsplanen för alla folk, gällde ett helt folk.

Där kretsen för de utvalda senare smalnade är dessa
att förstå som representanter för hela folket.

Slut citat
---

Citat LM

De är som vilka hedningar som helst som behöver Kristi försoningsdöd och uppståndelse för sin frälsning. ALLT vad det gäller grunden i frälsningshistorisk betydelse efter syndafallet har redan skett på Golgata.

I det avseendet har judarnas roll, Abrahams förbund, där hela mänskligheten skall bli välsignade redan skett i o m att Messias kom från det folket.

Nu IDAG har judarna som folk bara en marginell roll
bland andra folk här på jorden.

Slut citat
---

LM har i all sin pålästhet och arrogans med att alla andra inte förstått och att han vet bäst, själv ställt sig i enbart ett halvt återgivande av "uppfyllelseteologi"!!
---

Slut från mailet!
---

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

"Det finns alltså inte den ringaste anledning för den hednakristna församlingen att förhäva sig över den ännu otroende judenheten."

Frälsningen kom från judarna i Jesus Kristus. Vilket är grunden. De som förhäver sig över den grunden med att judar senare också kommer att bli frälsta är inte en grund för vår frälsning. Bara profetior som går i uppfyllelse. Men ej det löfte som gavs till Abraham. Det gick i fullbordan i o m Jesus.

Det finns en skillnad. Men ser ni den inte skall jag inte älta den.

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

LM säger:

”När du pratar om ej frälsningshistoriska profetior med Israel inblandat har de INGEN soteriologisk inverkan på min tro.”

HaFo:

Försök inte imponera med främmande, pålästa ord! Du har missat de frälsningshistoriska profetiorna kring det Judiska folket och Israels nation.

Samtidigt säger Du, att Du inte går emot dessa profetiska händelser. Hur ska Du ha det!!??

---

För övrigt känns det befriande, hur Du både i ton och sak LM i Ditt inlägg reagerar, så vilset att det knappast behöver bemötas, utan att läsare av vad Du förmedlar, både erfar det osakliga, den vilsna tonen, som inte alls hör hemma från Herdens röst, utan att andan och anden bakom vad Du framför, har en helt annan hemvist!

Och därmed inser säkert läsare av hemsidan, vilka krafter och vilken vilsenhet, som ligger bakom förnekelsen av det profetiska ordet kring det Judiska folket och Israels nation!

Ditt inlägg är så vilset, med en sån vilsen ton, så att det inte vidare behöver kommenteras! De som läser det kommer att dra sin egen slutsats, när de tar del av vad Du framför!

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Då får jag tacka för mig.

Har inte sagt ett ont eller nedvärderande ord om vår och allas frälsing. Inte heller om vår frälsare och Herre Jesus Kristus. Inte heller om judar eller om greker. Hållt mig till det rena evangeliet ur soteriologisk aspekt men eftersom min eskatologi inte överrensstämmer med HaFo's (/=Guds?) så har man djävulens "ton".

Ok då. Lämnar sajten då jag har hädat HaFo men önskar dig ändå allt gott (hoppas jag skrev detta i "rätt" ton, för jag vet ju inte med vilka glasögon du läser med).

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Tack för Din medverkan LM!

Alla läsare får själva bedöma tonen och innehållet i vad Du förmedlar.

Ha det nu riktigt gott LM!

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Jag vill be om ursäkt för två saker och göra en liten korrigering.

1. Vid citatet av det mail som jag angav tidigare här ovan, så tänkte jag i de sista meningarna själv högt, som en fortsättning på mailet. Jag borde ha satt ut, att de sista raderna var mina tankar och inte mailskribentens. Det ber jag om ursäkt för.

Mailskribenten vill ha en korrigering av detta, men denne mailskribent, vill vidare framföra att, för övrigt blev han så misstänksam på LMs konstiga framtoning, att han till och med nu ifrågasätter vilken slags ande som driver en person till att skriva på det diffusa och mystiska sätt som LM har gjort på forumet.
---

2. Vill även be om ursäkt att jag blev irriterad över vad LM i sak framförde och med vilken arrogans och nedlåtande och giftig ton han skriver gentemot alla som inte förstått någonting och inte befinner sig på hans, höga, lärda pålästa nivå.

Det är fel av mig att reagera på det sättet som jag gjorde och det ber jag om ursäkt för, även om vad LM lyckades genomföra på Min Åsikt, var att man fick ett intryck av att han på något vis menade att Judarna inte var något dess mera att räkna med när det gäller den yttersta tidens skeenden. Och det kan bara inte få passera obemött! Men jag hamnade för en stund i ett felaktigt sinnelag som inte Gud ligger bakom eller gagnar sakfrågan.
---

LM efterlämnar ett förvirrat intryck, där det är svårt att riktigt få tag på vad han vill säga egentligen.

LM har inte bara riktat ett skarpt misstroendevotum, mot Lennart Jareteg och mig, utan mot alla som bejakar uppfyllelsen av profetiorna kring det Judiska folket och Israels nation.

LM riktar även ett stort misstroendevotum mot alla som varnar för förförelsen i antikrists slutliga framträdande. Enligt LM, så saknar de tro och tillit och skrämmer människor!

På ett märkligt sätt får han det att se ut, som att de som bejakar uppfyllelsen av profetiorna kring det Judiska folket och Israels nation, som att de skulle förneka uppfyllelsen av försoningen för alla människor i Kristus Jesus.
---

Vad som är bra med LM:s inlägg, är att det kommit fram i dagen, att det finns sammanhang där man menar sig står för uppfyllelseteologi, men där man egentligen samtidigt står för en förnekelseteologi av profetiorna kring det Judiska folket och Israels nation och dess betydelse i frälsningshistorien.

Och egentligen nås här tydligen fram till samma slutprodukt som ersättningsteologerna, att det Judiska folket och Israels nation, inte längre har ngt med frälsningshistorien att göra och man verkar i dessa sammanhang vara lika blinda för Rom. Kap. 11 som hos de, som menar att den kristna församlingen tagit över det Judiska folkets och Israels nations kallelse och uppgift.

Om Israel bara har en marginell roll, varför är den lilla staten och jordplätten i Mellanöstern i världens focus dagligen?

Om det judiska folket är ute från Guds agenda, varför då all antisemitism? Satan slösar inte krut på döda höns.
---

Utan att mena att de gör det, så kommer dessa uppfyllelseteologer, även att medverka till att skapa grogrund till antisemitism och förföljelse av det Judiska folket och även medverka till att bejaka de röster, som alltmer kommer att ljuda kring att Israel som nation är överspelad och bör utplånas och även bidrar till att ta udden av denna tids varning för förförelsen hos den slutliga antikrists framträdande och uppmaningen att hälsa rätt Kristus välkommen.
---

Men denna förvirring, sker då här, hos de som menar sig stå för uppfyllelseteologi, samtidigt som man menar sig gå emot ersättningsteologerna, säger sig ta avstånd från all antisemitism och hat mot det Judiska folket. Rätt så klurigt upplagt faktiskt.

Så lyckas man även med att vända det till, att de som bejakar uppfyllelsen av profetiorna kring det Judiska folket och Israels nation, och som varnar för förförelsen i antikrists slutliga framträdande, skulle sakna tro och tillit och menar, att de skulle förneka uppfyllelsen av försoningen för alla människor i Kristus Jesus. Som de själva då som kontrast verkligen förlitar sig till. Ett riktigt otäckt upplägg tycker jag.

Kan man se ngt annat upplägg i vad LM framfört? Missförstår jag och läser fel? Vill inte göra det!
---

Att det profetiska Ordet kring det Judiska folket och Israels nation, inte har någon soteriologisk inverkan på LM´s tro, behöver ju inte innebära, att Gud inte fördenskull har stora planer för Israels folk. Och det bör även LM bejaka, om han vill gå Guds ärenden.

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

HaFo,

Efter att ha läst ditt senaste inlägg står jag fast vid att du forfarande inte fattar och blandar ihop begreppen. Eftersom du inte fattar framstår det för dig som ett virrvarr.

Läs det du skriver: "nås här tydligen fram till samma slutprodukt som ersättningsteologerna, att det Judiska folket och Israels nation, inte längre har ngt med frälsningshistorien att göra"

Eskatologi har inte med soteriologi att göra. ALLT som Gud har behövt göra frälsningshistoriskt har redan skett. Det är eskatologisk historia du blandar ihop med soteriologi. Det är fullbordat! Men inte för dig.

Därför kan man med gott samvete skriva att FRÄLSNINGSHISTORISK spelar Israel bara har en marginell roll! Profetiskt och eskatologisk kommer det att hända saker och ting med och i Israel vilket jag inte med EN ENDA RAD HAR FÖRNEKAT. Kolla efter själv!

Om Jesus säger på korset att det är fullbordat är det i soteriologisk bemärkelse. Satan, som du åter igen skriver om (förvirrat), "slösar inte krut på döda höns" i en helt annan fråga. (Pust!?)

Jag framför att Guds frälsning i Jesus Kristus har gått i fullbordan där det INTE ÄR SKILLNAD PÅ judar eller greker i Kristus. Men du skriver åter igen förvirrat att då när Jesus dog var det bara en halv fullbordan som skedde. Du blandar och ser ingen skillnad på eskatologi och soteriologi och allt blir därför förvirrat och du ser inte klart. Därför att du inte läser vad som står skrivet om de här olika sakerna i Bibeln och vad debattörer som nu jag skriver med hänvisning till begrepps skillnaderna.

Och ältar samma mantra om och om igen om anti-krist när du inte ser skillnad på olika begrepp och sakförhållanden i Bibeln. Därför har du rätt i det som du frågar dig att "Missförstår jag och läser fel?".

Eftersom du skriver:

"Att det profetiska Ordet kring det Judiska folket och Israels nation, inte har någon soteriologisk inverkan på LM´s tro, behöver ju inte innebära, att Gud inte fördenskull har stora planer för Israels folk."

FÖR ATT DET ÄR EXAKT DET JAG SKRIVER OM. Snälla var uppriktig kolla upp detta i mina inlägg.

Kan du vara vänlig och skriv ner var jag förnekar något i av ovanstående citat av dig som du insinuerar mig att göra?

Du skall nog lägga ner och debattera om du ser fan och djävlar överallt så fort du inte förstår. Bara en ärlig tanke. För att anklaga mig och även andra som får erfara samma dom för att gå djävulens ärende när felet ligger hos dig. Kan det inte bära något gott med sig. Bara förvirring hos dem som försöker förstå sig på hur du lyckas få till det om bakfoten.

Eller påstår du att jag skrivit det du påstår att jag har skrivit om? Om så bevisa det! Alla ser nog i vilket ton du anklagar folk utan underlag.

Min ton i detta inlägg kan te sig hopplös men jag hoppas att du sansar dig och läser efter vad som verkligen skrivs i tråden så blir du av med lite hjärnspöken.

Vänligen ...

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Ett förtydligande är på sin plats.

Efter att Gud hade skapat himmel och jord med allt så föll människan i synd. Gud älskar alla männískor och i hans rådslut var han tvungen att sända sin Son till världen som ett offerlamm för att roda bot på vår synd och upprätta en kontakt med människan igen. Alltså mänskligeten var målet redan från början.

Detta hände via ett folk, vi kan kalla det en rest/en utvald skara av alla världens folk. Däri kommer Abrahams förbund in och Israel blev heligt och utvalt av Abrahams, Isaks och Jakobs Gud. Utvald till att generationer senare, när tiden var mogen, skulle Guds son inkarneras via jungfru Maria in i detta folk.

ALLA folk skall bli välsignade och frälsta genom tron på Jesus Kristus. Guds frälsningsplan gick i uppfyllese och allt är fullbordat. Efter detta lever vi i ändens tider och vissa profetior om denna tid har inte inträffat. I circa 2000 år har judarna levat i en obskyr tillvaro här i världen p g a den onska som härjar i mänskligheten. Men Guds ord lovar att någon gång, Gud vet när, så kommer även judar efter den apostoliska tiden att omvända sig i en större skara. Detta tror jag och har aldrig förnekat. Inte talat illa om judarna eller hedningarna. Här föröker jag förstå vad som är centrum i Bibeln, vilket är evangeliet varifrån Guds frälsningsplan utgår ifrån. Cirkeln kommer att slutas så att även judar blir använda av Gud till att sprida evangeliet en dag. Men de är inte mer eller mindre värda i Guds ögon än en norrbottning eller mongol. Här är jag ganska säker på att det är det som Bibeln lär vilket inte är ersättningsteologi. Det är Guds frälsningsplan som har gått i uppfyllese (=uppfylleseteologi).

Om det finns ett hat mot judarna, vilket inte är sunt, är det lika osunt att förhärliga judarna så att man inte får komma med sakliga teologiska invändningar mot en Israelromantik som inte är biblisk. Guds eskatologiska plan kommer en dag att inträffa men likväl som evangeliet en dag kom till norden och kristna förvaltat det som de har gjort skall cirkeln slutas med att en rest av judar omvänder sig.

Förbereder jag anti-krist rike med ett sådant resonemang HaFo? Om jag inte gör det kan en ursäkt vara på sin plats.

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

LM med adress till mig HaFo:

ALLT som Gud har behövt göra frälsningshistoriskt har redan skett. Det är eskatologisk historia du blandar ihop med soteriologi. Det är fullbordat! Men inte för dig.

Jag framför att Guds frälsning i Jesus Kristus har gått i fullbordan där det INTE ÄR SKILLNAD PÅ judar eller greker i Kristus. Men du skriver åter igen förvirrat att då när Jesus dog var det bara en halv fullbordan som skedde.

HaFo:

Även för mig har allt för den enskilda människans räddning i Jesus Kristus fullbordats på korset, där Han, som hennes ställföreträdare, förenar Gud och människa i sin person av Gud och människa förenade, Kristi person och där i sin person besegrar Han syndens konsekvenser och åtskillnad från Gud, i människans ställe, i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Och därigenom kan Han bära fram det RENA offret av Kristi persons kropp och blod på korset, så att förlåten i templet rämnar, vägen till Gud är öppen, efter att Gud är i Kristus och försonar/förenar människan med sig själv, så att ropet till alla människor så kan gå ut: låt er försonas med Gud.

Därtill kan inget tilläggas eller dras ifrån och på det planet har en hel avslutad fullbordan skett. Men är det inte ngt mer som Bibeln beskriver ska ske med nationen Israel till välsignelse för en hel värld, till att bli mottaglig för det fullbordade verket på korset? Handlar inte även det om frälsningshistoria, utan enbart eskatologisk historia?

LM:

Därför kan man med gott samvete skriva att FRÄLSNINGSHISTORISK spelar Israel bara har en marginell roll! Profetiskt och eskatologisk kommer det att hända saker och ting med och i Israel vilket jag inte med EN ENDA RAD HAR FÖRNEKAT.

HaFo:

Fråga 1.

Vad menar Du, att ur profetisk eskatologisk uppfylllelseteologi, ska hända med det Judiska folket och Israel som nation?

Fråga 2.

Innebär det inget ur frällsningshistoriskt perspektiv, vid en uppfyllelseteologi av att Israel, som en hel nation kommer till tro på Jesus. Har de ingen frälsningshistorisk funktion, då när välsignelse ska gå ut från Jerusalem utöver en hel värld?

Naturligtvis inte frälsningshistoriskt ur perspektivet hur Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv (det är fullbordat).

Men innebär det inte i uppfyllelseteologin, kommande något frälsningshistoriskt unikt, vad beträffar hur det Judiska folket och Israels nation, kommer att evangelisera och vara till en välsignelse för en hel värld med budskapet om vem Jesus ÄR och betydelsen av blodsoffret på korset?

LM med adress till mig:

Och ältar samma mantra om och om igen om anti-krist när du inte ser skillnad på olika begrepp och sakförhållanden i Bibeln...

... Förbereder jag anti-krist rike med ett sådant resonemang HaFo? Om jag inte gör det kan en ursäkt vara på sin plats.

HaFo:

Var har jag sagt att Du förbereder antikrist?

Jag har återgett, hur Du menar att de som varnar för det skeende som vi nu har framför oss (innan Kristi sanna ankomst) av förföraren och plagiatet, en istället för, annan Kristus/en falsk Messias/antikrist, så menar Du att dessa människor är behäftade med otro och icke tillit och bara är till för att skrämma människor och se djävlar överallt och inte fattar någonting, utan fått allt om bakfoten.

Och om de dessutom pekar på det profetiska ordet kring Israel, så handlar det om en Israelromantik, där man förhärligar dyrkar och avgudar det Judiska folket och Israels nation, som de framför – eller!!??.

Det är min övertygelse att det skeendet kring den falske världsfrälsarens slutliga framträdande, inte kommer att bli tjohejsan – inget man behöver vara förberedd för – skeende, för såväl de sanna på Jesus troende eller det Judiska folket.

Under antikrists senare skede, efter flirten med den avfallna kristenheten och det Judiska folket och Israels nation och uppordnande politisk, andligt och ekonomiskt på arenan, så att han kan uppnå sin position, så kommer *******t på jord att braka loss. Den som menar det vara tro och tillit att bara nonchalera detta skeende, må ju göra det.

Jag väljer att varna för och ge människor en chans att vara förberedda för detta skeende. Eftersom även Jesus i bl.a. Matt. Kap. 24 gör det.

Fråga:

Hur ser Din syn ut på denna kommande, manipulerande, istället för Kristus ut LM? Vilken förberedelse ger Du människor, så att de hälsar rätt Kristus välkommen och inte faller till föga för plagiatet?

LM:

Men Guds ord lovar att någon gång, Gud vet när, så kommer även judar efter den apostoliska tiden att omvända sig i en större skara. Detta tror jag och har aldrig förnekat. Inte talat illa om judarna eller hedningarna...

... Cirkeln kommer att slutas så att även judar blir använda av Gud till att sprida evangeliet en dag…

... Här är jag ganska säker på att det är det som Bibeln lär vilket inte är ersättningsteologi. Det är Guds frälsningsplan som har gått i uppfyllelse (=uppfyllelseteologi).

Om det finns ett hat mot judarna, vilket inte är sunt, är det lika osunt att förhärliga judarna så att man inte får komma med sakliga teologiska invändningar mot en Israelromantik som inte är biblisk.

Guds eskatologiska plan kommer en dag att inträffa men likväl som evangeliet en dag kom till norden och kristna förvaltat det som de har gjort skall cirkeln slutas med att en rest av judar omvänder sig.

HaFo:

Om Du nu i likhet med mig, bejakar att försoningen mellan Gud och människa är fullbordad på korset!!

Om Du nu bejakar att ersättningsteologin kring att den kristna församlingen har övertagit det Judiska folkets och Israels nations roll, är helt galet ute!!??

Om Du nu menar att Israel som en kvarleva av sin nation, kommer att komma till tro på Jesus och då har en speciell uppgift!!??

Om Du nu menar att antikrist kommer, att som ett plagiat av Kristus, försöka förföra en hel värld och även i sitt senare skede, ska försöka utplåna nationen Israel, men att det profetiska ordet från GT och spec. Rom. Kap. 11 i NT kommer att förverkligas !!??

VAD ÄR DÅ PROBLEMET, med vad jag (och för den delen vad Lennart Jareteg), skrivit och framfört???

Vad är det då som Du egentligen menar att jag alls inte fattat, utan fått allt om bakfoten?

Och varför måste Du då ha en arrogant och nedlåtande ton, där Du talar "uppifrån och ned", till den som inte fattar?

Med ett kristet sinnelag, bör Du väl då försöka hitta vägar, till att undervisa den som inget fattar och som fått allt om bakfoten, istället för att slå på denne stackare – eller?

Önskar Dig allt gott LM och jag förtröstar kring vårt samtal till versen:

För dem som älskar Gud, så samverkar allt till det bästa! Det vill jag även tro och hoppas om vårt samtal här!

Ha det riktigt gott på alla plan, sätt å vis LM!

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Ett litet Ps. till LM:

Det skulle vara befriande om Du, som är så påläst, kan och vet allt, i motsats till oss, som inget förstått och bara fått allt om bakfoten, ville ge en uttömmande lektion, till oss som inget fattar och fått allt om bakfoten, om vad detta brev i Rom. kap. 11, vill säga oss, när det gäller Judarnas roll som Guds förbundsfolk!

Ta gärna vers för vers i detta kapitel och beskriv vad varje vers vill säga oss!

Ha en fortsatt riktig bra Påskhelg LM!

HaFo

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

HaFo,

Nu lämnar jag denna sajt. Önskar dig lycka till.

Angående Rom 11 m m finns det massor av artiklar och kommentarer att tillgå (hundratals). Beta av några av de mest respekterade och bryt dem mot varandra och pröva dem holistiskt mot det Gud vill säga med Guds ord just i detta ämne. Då klarnar saker och ting upp och du förstår bättre Guds vilja för ditt liv och att Gud har fullständig kontroll över sitt skapelse verk. Därför finns det inget att vara rädd för. Saker och ting sker men allt är i Guds hand. Från Moseböckerna, via Psaltaren och Profeterna till Jesus och Apostlarna visar Guds ord att allt är under Hans fullständiga kontroll.

Därför lämnar jag efter mig ett enda råd. Du behöver inte vara "besatt" av att varna för anti-krist. Det är bättre att du försöker peka på vem Frälsaren är men inte på ett maniskt sätt. Ett apokalyptiskt ältande (om anti-krist) frälser ingen utan ett liv i Herrens närhet. För då går det en väl här i livet. Har man den andliga biten ordnad, livet i Kristus, är efterföljelsen viktigare än att skrämma med det som komma skall. Du nämnde Matt 24-25 där Herren säger bl a säger att vissa saker kanske måste ske (läs dessa rader!) och beakta alla råd Herren ger i de sammanhangen. Då kan du lämna DIN andliga strid bakom dig. För att den inte är din utan HERRENS. Låt det förbli så. Då blir det fridfullt att tacka Herren igen för att man har tro och tillit till att det är så som det står skrivet.

Tack för mig och Guds välsignelse.

Re: Är Judarna så vedervärdiga så att deras släkt ska utrotas och det är Guds vilja att så sk

Tack för Ditt deltagande LM!

Även om Du inte gav några egentliga svar på de frågor som jag ställde till Dig. Du efterlämnar därmed en hel del förvirring med vad Du egentligen ville få sagt, förutom att Du nu klart uttrycker att du menar mig vara manisk, besatt och ältande.

Du svarade t.ex. aldrig på vad Din syn på vad Rom 11 vill säga oss, när det gäller Judarnas och Israels roll och uppgift som Guds nationsfolk, när de kommer till tro på Jesus. Det var inte tips på vad andra säger, utan specifikt vad Din syn på spörsmålet är, som jag efterfrågade.

Detta eftersom Du menade att inte den kristna församlingen tagit över deras roll och uppgift och att en kvarleva av detta folk, kommer att komma till tro på Jesus. Vad är då deras kallelse och uppgift enligt Dig? Det var vad jag efterfrågade.
---

Vad som dröjer sig kvar från vad Du skrivit LM, så är det, att det Judiska folket och Israels nation bara spelar en marginell roll och att de som pekar på det profetiska ordet kring Israel, så handlar det då bara hos dessa om en Israelromantik, där man förhärligar dyrkar och avgudar det Judiska folket och Israels nation på ett osunt sätt.

Vad Du även lämnar efter Dig, är att Du menar att de som varnar för det skeende, som vi nu har framför oss (innan Kristi sanna ankomst) av skeendet kring förföraren och plagiatet, en istället för/ en annan Kristus/en falsk Messias/antikrist, så menar Du att dessa människor försöker göra människor observanta på detta skeende, bara är behäftade med otro och icke tillit och bara skrämmer människor och ser djävlar överallt och inte fattar någonting, utan fått allt om bakfoten i en ältande besatthet.

Du lämnar även efter Dig, att när jag pekar på vår sanne frälsare, som fullbordade försoningen mellan Gud och människa i Kristi person och bar fram offret av Kristi persons kropp och blod på korset och att därmed människans väg till gemenskap med Gud var öppen. Ja, så då menar Du att jag är manisk.

Var det detta som var syftet och målet för Ditt skrivande att få detta ovan framfört och som Du efterlämnar på Min Åsikt? Varför gjorde Du det då inte i ett personligt mail till mig?

Men tack för Ditt sista råd:
---

beakta alla råd Herren ger i de sammanhangen. Då kan du lämna DIN andliga strid bakom dig. För att den inte är din utan HERRENS. Låt det förbli så. Då blir det fridfullt att tacka Herren igen för att man har tro och tillit till att det är så som det står skrivet.
----

HaFo:

Det är ett råd som jag redan innan, alltid upprepar inför mig själv och jag har full frid och ro och tillit i min bön och umgängelse, med min Frälsare, Herre och Gud, Jesus Kristus.

För övrigt undrar jag:

Går det verkligen att sätta upp ett vattentätt skott mellan soteriologi och eskatologi, på det sätt som Du gör LM?

Kan man göra en sådan kategorisk skillnad mellan den frälsning som idag kan upplevas och den slutförverkligade konsekvensen av frälsningen som kommer. Frälsningen är inte bara en sak för individen, den omfattar hela skapelsen.

Hela skapelsen skall födas på nytt. En ny himmel och en ny jord kommer på grund av Jesu försoning mellan Gud och människa att skapas.

Kristi död och uppståndelse har konsekvenser inte bara för den nuvarande tiden, församlingens/hedningarnas tider, utan också för eskatologin.

Är det då inte ett frälsningskeende även i eskatologin, under den tidsperiod, innan evigheten inträder, där budskapet om Jesus på ett speciellt sätt via Israels nation ska proklameras?

Det är detta som omtalas i Jes. 2:2-3 :
----

Det skall ske i den yttersta tiden att det berg där HERRENS hus är skall stå fast grundat och vara högst bland bergen, upphöjt över höjderna. Alla hednafolk skall strömma dit. Ja, många folk skall gå i väg och säga:

Kom, låt oss gå upp till HERRENS berg, till Jakobs Guds hus. Han skall undervisa oss om sina vägar,

så att vi kan vandra på hans stigar. Ty undervisning skall gå ut från Sion, HERRENS ord från Jerusalem.
-----

Ingen kan få mig att tro att dessa ord handlar om den kristna församlingen! Och det anser ju inte heller Du LM om jag förstått Dig rätt.

Detta sker inte därför att Israels folk är Judar i köttet, utan därför att Judar i köttet, som en kvarleva av en hel nation, kommer till tro på Jesus och därmed kommer in i sin kallelse och uppgift, som Guds utvalda nation, till att proklamera Jesus för en hel värld, på ett sätt som inte innan skett.

Grunden för både den personliga frälsningen och frälsningen för hela skapelsen och en ny himmel och ny jord, har naturligtvis skett, men konsekvenserna av Kristi gärning har konsekvenser även i det eskatologiska skeendet fram mot och igenom detta skeende.

Ngt som ett plagiat/en annan/ en istället för Kristus/ en falsk världsfrälsare ska försöka göra om intet, liksom röster som höjs för att Israel spelat ut sin roll i frälsningshistorien.

Och då tror jag inte det är att vara besatt och manisk att göra människor observanta på detta kommande skeende, hur det finns en fiende som vill göra uppfyllelsen av frälsningshistorien i Jesus Kristus av hela skapelsen om intet.

Ett skeende, som av allt att döma, av den förberedelse för detta skeende som vi idag ser ske mitt framför våra ögon, på den andliga, politiska och ekonomiska arenan, till att förbereda detta plagiat av världsfrälsaren. Antagligen ligger detta väldigt nära i tiden.
----

Håller med Dig LM i första delen av denna mening, men inte slutet av meningen:
---

Har man den andliga biten ordnad, livet i Kristus, är efterföljelsen viktigare än att skrämma med det som komma skall.
---

HaFo:

Du har rätt när Du säger att efterföljelsen är viktig. Men i Kristi efterföljd, ingår även att varna för den förförelse, som vi nu har framför oss.

Detta är inte motsägelser som Du gör det till. Utan den efterföljelsen handlar även om att vara väktare på muren. Även det är en viktig efterföljelse!

Det handlar inte om att skrämma människor, utan att göra dem observanta på skeendet, så att de känner igen sig på kartan i skeendet och inte går på den förförelse, där fienden säges ska bedra jämväl de utvalda genom tecken och under.

Du tycks tro att detta kommer att passera lätt som en plätt. Men hade Du rätt där, så skulle det inte stå att även utvalda, de som lever tillsammans med Kristus, kommer att bli bedragna.

Men upplever Du det som Din kallelse och uppgift att söva ner kristenheten, istället för att göra människor vaksamma och observanta inför det kommande skeendet, så må Du ju fortsätta med det.

Var nu rikligen välsignad och ha det riktigt bra LM!

HaFo