HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Vem är Jesus

Vem är Jesus?

Äger Jesus Guds eget liv i substans/natur, eller är Han enbart en människa, som MFS hävdar?

Vilket liv är det som härunder omtalas? Är det ett "substanslöst evigt liv", som Gud ger och lägger ner i den troende människan, som tydligen SÅG vill mena? Eller handlar det om en substans/natur av Guds eget liv, när det här omtalas att ”han har livet”?
---

"Och detta är vittnesbördet: att Gud har givit oss evigt liv; och det livet är i hans Son. Den som har Sonen, han har livet; den som icke har Guds Son, han har icke livet."

Vad är det för substans/natur av liv, som Gud gett oss när, vi ”har Sonen”? På vilket sätt ”har vi Sonen”?

Vem och vilket liv, talar Johannes i 1 Joh. 1 om (?), när han säger:

”Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi skådade och med egna händer tog på, det förkunna vi: om livets Ord tala vi.

Ty livet uppenbarades, och vi hava sett det; och vi vittna därom och förkunna för er livet, det eviga, som var hos Fadern och uppenbarades för oss.”
---

Vems och vilken form av liv var det som ”uppenbarades för oss” och som lärjungarna ”med sin egna händer tog på"? Vilken substans/natur av ”livets Ord” var det då, som lärjungarna med sina egna händer tog på?

Kan det ha ett samband med Joh. Ev. Kap.1 om att ”I begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud och Ordet VAR Gud”?
---

Vad säger oss denna text härunder, om vem Jesus är och vilken form av liv det eviga, är det som Han är bärare och förmedlare av? Är det ett ”substanslöst” liv, som är det eviga livet?

"Vi lever i den Sanne, i hans son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet. Joh 5:20"

För att leva evigt, så behöver vi vara odödliga. Bibeln säger att endast Gud är odödlig. Behöver vi då inte bli delaktiga av Hans eget odödliga liv, för att leva för evigt? Är det då något ”substanslöst” liv som Jesus är bärare av och förmedlare till oss?

---

Om vi först läser Joh. Kap. 14 – 17, Där Jesus blandar ”Kompotten” om vem/vilka som bor i den troende, ”vi” (Fadern och Sonen”) ska ta vår boning i honom, att Han ”inte ska lämna oss Faderlösa, utan att Han ska komma till oss och bo i oss, att Fadern och Sonen ska sända ”Han”, hjälparen som säges vara både Guds och Kristi Ande och sedan pusslar det samman med nedanstående Bibelord.

Vilken Gudsbild är det då som framträder och är då Jesus enbart en människa?
---

2 Kor 6

"Vi äro ju ett den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: »Jag skall bo i dem och vandra ibland dem; jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk"

Ef 4:30.

Och bedröven icke Guds helige Ande, vilken I haven undfått såsom ett insegel, för förlossningens dag.

1 Kor 3

”Veten I icke att I ären ett Guds tempel och att Guds Ande bor i eder?”

Rom 8

"I åter är icke i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i eder; men den som icke har Kristi Ande, han hör icke honom till"

"Om nu Kristus är i eder, så är väl kroppen hemfallen åt döden, för syndens skull, men Anden är liv, för rättfärdighetens skull"

”Pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er?
Gör ni inte det, består ni inte provet.” 2 Kor 13:5.

Förstår ni inte att ni är Guds tempel och att Guds Ande bor i er? 1 Kor 3:10

För dem ville Gud göra känt vilken rikedom på härlighet hedningarna har i denna hemlighet –
Kristus i er, härlighetens hopp. Kol 1:27.

---

Är det inte här, utifrån dessa texter uppenbart, att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt och att det eviga liv, Guds eget liv, som Han är bärare och förmedlare av, här benämns som densamme personen Guds Ande, Kristi Ande och från Joh. Kap. 14 – 17 benämns som ”vi” (Fadern och Sonen”)?
---

Vem/vilka talar Bibeln här i dessa texter om? Vilken Gudsbild ger oss dessa texter om kring vem Jesus är?

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Matt 28.19"

"Vår Herre Jesu Kristi nåd, Guds kärlek och den helige Andes gemenskap vare med er alla. 2 Kor 13:13"

1 Joh 5:7-8 säger "Ty tre är de som vittnar i himlen: Fadern, Ordet och den Helige Ande och dessa tre är ett. Och tre är de som vittnar på jorden: Anden, vattnet och blodet och dessa tre är samstämmiga." (Svenska Reformationsbibeln, SRB)

King James:

” For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one. And there are three that bear witness in earth, the spirit, and the water, and the blood: and these three agree in one.”
---

Kan det vara så, att den Gudsbild Bibeln ger oss, är en enhet och helhet av Fader, Son och Ande i en enda oupplöslig Gud av ”Jag är Herren, Herren är en”, som kommer oss till mötes, med olika personliga funktioner, som Fadern, Sonen och Anden, men ändå ingår i en enhet och helhet av Guds enda person?
---

Vem är Frälsaren och Herren som här omtalas?

"Ty jag är HERREN, din Gud, Israels Helige, din Frälsare. ... Jag, jag är HERREN, förutom mig finns ingen frälsare." (Jes 43:3,11).

"Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus." (2 Pet 3:18a).

Vilken upptäckt är det som Tomas här gör och leder fram till följande bekännelse på vem Jesus är:

”Tomas svarade honom:

Min herre och min Gud!” .( Joh 20:27-28")

Om det bara finns en Frälsare och Herre, Gud själv, vem är då Jesus, när Han framställs som Frälsare och Herre och Gud?

---

Vad menas här med att det blod som Jesus frambar på korset, att det omtalas som Guds eget blod, om Jesus enbart var en människa och inte Gud själv kommen i kroppslig gestalt (”Guds fullhet lekamligen” – Gud och människa förenade) (?):

"Ni skall vara herdar för Guds församling som han har vunnit med sitt eget blod. Apg 20:28"
---

Vad menas med detta ord om att Jesus är Gud själv, när det talas om Hans ursprung som Jude?

”Dem tillhöra ock fäderna, och från dem är Kristus kommen efter köttet, han som är över allting, Gud, högtlovad i evighet, amen.”

----

Varför tillåter Jesus att man tillber Honom, om Han inte är Gud själv kommen i kroppslig gestalt eftersom Han är väl medveten om att enligt Guds Ord, så får ingen annan än Gud själv tillbedjas?

"Ty det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du tjäna."
(Matteusevangeliet 4:10b)

"Och de som var i båten tillbad honom och sade: Du är verkligen Guds Son." (Matteusevangeliet 14:33)

"Och se, Jesus kom emot dem och hälsade dem. Och de gick fram och fattade om hans fötter
och tillbad honom. Matt 28:9"

"Och medan han välsignade dem, skildes han från dem och blev upptagen till himlen. De tillbad honom och vände tillbaka till Jerusalem i stor glädje. Luk 24:51-52". "Alla Guds änglar skall tillbe honom" (Hebr 1:6).
---

Vem är egentligen Jesus Kristus vår Frälsare och Herre? Är Han enbart en människa som representerar Gud som Guds sändebud enligt MFS, eller är Han Gud själv kommen i kroppslig gestalt, där ”Gud var i Kristus och försonade/förenade människan med sig själv”?

HaFo

Re: Vem är Jesus

Återger ett inlägg, som jag just gjort under detta ämne på Rubens forum:
----

Tack för svar Christian!

Fick ett mail med nedanstående innnehåll, som jag här delger. Ge gärna synpunkter Christian, huruvida detta innehåll kring begreppen ECHAD och YACHEED stämmer och ge gärna synpunkter för övrigt kring innehållet.
---

Från mailet:

"Samtidigt som Gud beskriver sig som flera, säger Bibeln "HERREN, vår Gud, HERREN är en." (5 Mos 6:4).

Är inte det en motsättning? Nej, det hebreiska ordet för en - 'echâd - används nämligen på andra ställen för att beskriva en enhet, exempelvis "ett enda folk" (1 Mos 11:6) och att man och hustru "skall bli ett kött" (1 Mos 2:24)"
----

"Hör Israel! Herren vår Gud är EN"

Det finns i hebreiskan två ord för EN nämligen ECHAD = en, en enhet (lat unus)
= sammansatt enhet; och YACHEED = endast EN (lat unicus) = absolut EN.

I uttrycket "Gud är en" handlar det om ECHAD, vilket påvisar att det handlar om en sammansatt enhet
---------------

Echad i Jesaja 63

Vår Fader av evighet (v16), De bedrövade hans helige Ande (v10), Hans ansiktes ängel frälste dem. (v9)

Ängeln = klippan, Kristus, i GT, 1 Kor 10:4.

Herrens ansikte är Guds Son. I Honom är Gud uppenbarad. Sonen är utstrålningen av
Guds härlighet och den sanna avbilden av Hans väsen (Heb 1:3).
---

Echad i 4 Mosebok 6:24-26
--------------------------

Herren välsigne dig och bevare dig.

Herren låte sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig.

Herren vände sitt ansikte till dig och give dig frid.
-------------------------

Denna välsignelse är trefaldig, och med det antyder Herren genom Mose att Guds folk ska välsignas i den Treenige Gudens namn, samma Treeniga namn, i vilket Herren Jesus befallde att alla dem som upptas till medlemmar i Hans församling och folk ska döpas.

Herren välsigne dig och bevare dig är bönen om den himmelske Faderns välsignelser, om Hans
faderliga omsorg och vård, om all den välsignelse från Honom som hör till skapelsen och uppehållandet av livet på jorden, om Guds försyn i ordets högsta mening.

Det är Faderns välsignelse.
---------------------------

Herren låte sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig

Herrens ansikte är Guds Son. I Honom är Gud uppenbarad. Sonen är utstrålningen av Guds
härlighet och den sanna avbilden av Hans väsen (Heb 1:3). Utan Sonen är Gud för oss människor en okänd Gud, mörk och obegriplig.

I sin enfödde Son uppenbarade Gud den eviga kärlekens milda ansikte.

Gud fyller människans själ med samma salighet, som finns i Sonen och som Fadern alltså också ser i Honom. Detta givande av kärlek och salighet är
vad som sker när Herren "låter sitt ansikte lysa" över oss.

Det är Sonens välsignelse.
--------------------------

Herren vände sitt ansikte till dig och give dig frid.

"Herren" betyder här den Helige Ande, den tredje personen i Gudomen.

Det är den Helige Ande som med Ordet verkar omvändelse och tro i människans hjärta.

Genom den Helge Ande drar Fadern en människa till den enfödde Sonen (Joh 6:44),

för att hon ska bli Guds barn i Honom, få syndernas förlåtelse och barnaskapets ande.

Genom den Helige Ande blir Herrens ansikte vänt till syndaren, och syndaren genom omvändelse och
tro blir vänd från synden till Herren Jesus och får Kristi försoning till förlåtelse och Hans förtjänst till rättfärdighet.

Så snart en människa blir omvänd genom den Helige Ande, så är Guds ansikte, den enfödde Sonen,
vänd till henne. Genom Sonen är försoningen skedd, genom den Helige Ande tillämpas den.

Detta är Andens välsignelse, Han som uppfyller hjärtat med den sanna friden.

------

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Matt 28.19"

"Vår Herre Jesu Kristi nåd, Guds kärlek och den helige Andes gemenskap vare med er alla. 2 Kor 13:13"

1 Joh 5:7-8 säger "Ty tre är de som vittnar i himlen: Fadern, Ordet och den Helige Ande och dessa tre är ett. Och tre är de som vittnar på jorden: Anden, vattnet och blodet och dessa tre är samstämmiga." (Svenska Reformationsbibeln, SRB)

Slut på mailet

---

En fråga till Dig Christian:

Eftersom det bara finns en Herre och en Frälsare och det säges att Jesus är Herre och Frälsare måste det inte då innebära att Jesus ÄR Gud själv kommen i kroppslig gestalt?

"Ty jag är HERREN, din Gud, Israels Helige, din Frälsare. ... Jag, jag är HERREN, förutom mig finns ingen frälsare." (Jes 43:3,11).

"Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus." (2 Pet 3:18a).
----

Vidare några frågeställningar som jag skulle vilja ha mer belyst och besvarade:

Är det ett "substanslöst evigt liv", som Gud ger och lägger ner i den troende människan, som tydligen SÅG vill mena? Eller handlar det om en substans/natur av Guds eget liv, när det här omtalas att ”han har livet”?
---

"Och detta är vittnesbördet: att Gud har givit oss evigt liv; och det livet är i hans Son. Den som har Sonen, han har livet; den som icke har Guds Son, han har icke livet."

Vad är det för substans/natur av liv, som Gud gett oss när, vi ”har Sonen”? På vilket sätt ”har vi Sonen”?

Vem och vilket liv, talar Johannes i 1 Joh. 1 om (?), när han säger:

”Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi skådade och med egna händer tog på, det förkunna vi: om livets Ord tala vi.

Ty livet uppenbarades, och vi hava sett det; och vi vittna därom och förkunna för er livet, det eviga, som var hos Fadern och uppenbarades för oss.”
---

Vems och vilken form av liv var det som ”uppenbarades för oss” och som lärjungarna ”med sin egna händer tog på"? Vilken substans/natur av ”livets Ord” var det då, som lärjungarna med sina egna händer tog på?

Kan det ha ett samband med Joh. Ev. Kap.1 om att ”I begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud och Ordet VAR Gud”?
---

Vad säger oss denna text härunder, om vem Jesus är och vilken form av liv det eviga, är det som Han är bärare och förmedlare av? Är det ett ”substanslöst” liv, som är det eviga livet?

"Vi lever i den Sanne, i hans son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet. Joh 5:20"

För att leva evigt, så behöver vi vara odödliga. Bibeln säger att endast Gud är odödlig. Behöver vi då inte bli delaktiga av Hans eget odödliga liv, för att leva för evigt?

Är det då något ”substanslöst” liv som Jesus är bärare av och förmedlar genom sin Ande, Kristi Ande, som även kallas Guds Ande till oss?

Då när vi som Skriften säger blir födda på nytt, blir födda av Gud (handlar det inte om substans av liv/ natur att bli ”född av någon”, här född av Gud?) och det då heter om Anden att HAN bor i den troende.

Likväl som det heter då, att (Fadern och Sonen), ”Vi” ska bo i en den troende. Liksom det heter att då bor Kristus som person i den troende.

Vem är då Jesus, när det samtidigt säges, att när Hans person, Kristi person bor i den troende, så är det samma sak som att Fadern, Sonen och ”Han” Anden bor i den troende?

HaFo

Re: Vem är Jesus

Återger ett inlägg som jag just gjort på Rubens forum under detta ämne:
---

Vad innebär det att Jesus Kristus är Guds Son?

Alltså av vilket väsen, natur och substans är Sonen ?

En son kan väl inte vara av något annat slags väsen, substans och natur än vad den Far som födde Honom är!!

De människor som genom tron på Jesus får ”del av Gudomlig natur”, blir ”födda på nytt” och delaktiga av Faderns; Kristi och ”Han”, Den Helige Ande, har blivit ”födda av en oförgänglig säd”, ”Guds Ord”. De har fått ett evigt liv.

Av vilken substans, natur och väsen är detta eviga liv, ”Guds säd”, ”Guds Ord som förbliver”?

Enbart Gud säges vara odödlig. Om människan ska bli odödlig, behöver hon då inte få del av detta Guds eget odödliga liv?

Om Jesus besegrade döden (den andliga – åtskillnaden från Gud – genom att förbli Gud och Gud och människa förenade i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet) och besegrade människans kroppsliga död i en kroppslig uppståndelse – vilket liv, vilkens Ande och vilken substans, natur och väsen, var det som uppväckte Kristus?

Vilken substans, natur, väsen och eviga liv, är det tal om när Fadern, Sonen, Anden, Ordet, Säden och därmed Kristi person säges bo i den troende och det säges att ”Den som har Sonen, han har livet”. Av vilken substans, natur och väsen är detta eviga liv, som Sonen, Fadern, Anden, Ordet, Säden, förmedlar?
---

Vem menade de som föll ner för Jesus och tillbad Honom, att de då tillbad, eftersom de visste att den ende man fick tillbe, var Gud själv och av vilket väsen, natur, substans och liv annat än Guds eget liv menade man då att man kunde tillbedja (?):

Matt. 14 kap.

"Men de som voro i båten föllo ned för honom och sade:

»Förvisso är du Guds Son.»

---

Ett citat från nätet:

"Det finns en rad ställen i GT som profeterar om att Messias kall utföra Guds gärningar och att Messias är ett med Gud, precis som Herrens specielle "utsände", (Mal'ak JHVH = Herrens utsände, oftast översatt "Herrens ängel"), som är ett med Gud själv (se t ex 2 Mos 3:2,4,6ff och Dom 13:3,18,20,22)

Vem är då Jesus? Bara Guds sändebud och enbart en människa? Eller är Han ”Guds fullhet lekamligen” (Gud och människa förenade), där ”Gud är i Kristus och försonar/förenar människan med sig själv”??

----

Vidare citat:

För Judendomen är det också ett problem att Messias är Gud.

Därför trollar "The New Jewish Publication Society Translation" (= JPS) bort från
Ps 45:7 att Messias är Gud och förändrar texten till "Your divine throne is everlasting"
(Din gudomliga tron är evig).

Slut citat

Man kan ju undra varför man "trollar" på detta vis?
---

Fråga:

Hur kan Guds Levande Ord vara en säd som förbliver ? Om det är som MFS och SÅG menar att Guds Ord inte är Gud i substans?

Och hur kan man bli född på nytt av denna säd om den inte är Gud själv i substans ?

Alltså, är det eviga livet Gud i substans eller inte ? Är Guds Levande Ord Gud själv, när det står att Ordet är hos Gud och att Ordet VAR Gud? Om Ordet var VAR Gud som det står, av vilken natur, substans och väsen handlar det då om när det står att ”Ordet vart kött”?
---

Det finns ett "Förnekelsevirusets centrumpunkt" i det avfall som idag fram framträder som förbereder antikrists inträde på arenan:

Förnekelsen av att Ordet Är Gud i substans. Förnekelsen att Sonen Är Gud i substans
Alltså : förnekelsen att Ordet Är Gud. En förnekelse tvärtemot Skriften som säger att ”Ordet VAR Gud! Och att det då var Gud själv som kom i kroppslig gestalt när ”Ordet vart kött” till ”Guds fullhet lekamligen”.
---

S.K. Blad skriver

Enligt Johannes 1:3 har världen blivit gjord genom Ordet, Toràn, mästarplanen, som hade varit med
Elohim från begynnelsen, som det står skrivet:

"Ordet som fanns från begynnelsen som en plan och sedan som en uttalad befallning var det medel genom vilket Fadern skapade allt. Sedan Ordet blev människa fortsatte den Evige att arbeta
enligt samma mönster, samma princip"
---

Hur ska man kunna bli född på nytt av denna slags "säd" som beskrivs här ovan ?

Vad är det här för substans, natur och väsen i "Ordet, Toràn, mästarplanen", som kan förmedla Guds
eget eviga odödliga, därmed Gudomliga liv till människan?

---

Citerar lite vidare från nätet:

”Enligt kristen tro är Jesus "Messias, den levande Gudens Son" (Matt 16:16). Denna tro är kristendomens "klippa" (grek. pétra) eftersom Gud är klippan (5 Mos 32:30-31) och Jesus är Gud, den levande Gudens Son.

Utan denna fasta grund ingen kristendom! Den som bekänner sig till denna klippa är en pétros likt Simon, för han bygger på pétra.

Att Jesus är Gud grundar sig inte på storhetsvansinne eller mänskliga spekulationer utan på GTs vittnesbörd om Messias. "Om jag själv vittnar om mig, är mitt vittnesbörd inte giltigt", säger Jesus (Joh 5:31).

"Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig" (v 39). "Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit" (v 46). "Allt måste uppfyllas som är skrivit om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna" (Luk 24:44).

Jesu gärningar stämmer överens med Guds gärningar enligt GT och vad Guds Messias skulle göra. "Sonen kan inte göra något av sig själv, utan endast det han ser Fadern göra. Ty vad Fadern gör, det gör Sonen" (Joh 5:19).

"De gärningar som Fadern har gett mig att fullborda, just de gärningar jag utför, vittnar om att Fadern har sänt mig. Fadern som har sänt mig har vittnat om mig" (Joh 5:36f). Jesus är Faderns specielle utsände, som samtidigt är ett med Fadern (Joh 10:30,38).

I Ps 45:7 tilltalas Messias uttryckligen som Gud. "Gud, din tron står i evigheters evighet." Detta blir besvärligt för BK. Därför ändrar man "Gud" till "gudomlig" och översätter:

"Din tron, gudomlige, består i tid och evighet." I en not till detta ställe anknyter BK till ovan nämnda teori om det israelitiska kungadömet: "Psalmen är riktad till en israelitisk kung i samband med en bröllopsfest.

Även om kungen inte betraktades som gudomlig på samma sätt som hos vissa grannfolk framgår det dock att han uppfattades som Guds son (2:7; 2 Sam 7:14)."

Men nu står det uttryckligen på flera ställen att denne messianske kung är Gud lika mycket som Fadern, inte bara gudomlig, och hans tron består i tid och evighet. Det är inte fallet med någon jordisk kung.”

Slut citat från nätet

Har Du Chiristian, fem i 12 eller andra, synpunkter att ge? Och som kan skapa klarhet, framför den förvirring som SÅG m. fl. andra förmedlat här, på Andys blogg och på Aletheia kring vem Jesus ÄR och därmed förvanskar betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

HaFo

Re: Vem är Jesus

Återger ett inlägg under detta ämne som jag just gjort på Rubens forum:

----

I Kol 3 omtalas Kristus som vårt liv !

”När Kristus, han som är vårt liv, bliver uppenbarad, då skolen ock I med honom bliva uppenbarade i härlighet.”

Vilken substans, natur, härlighet och liv är det här frågan om?

Är det inte frågan om Guds eget odödliga liv?

Inte som att vi i oss själva i den här tiden, skulle ”i vår egen ande vara skapade till likhet med Gud”, som trosförkunnelsen lär. (För att få tag på vad jag menar så läs:

http://hem.spray.se/harry.forsgren/H4Bok.htm )
---

Men att vi i den här tiden vid tro på Jesus, så innebär det:

”då ni nu har kommit till tro, så har ni som gåva undfått den utlovade Helige Ande” och ”blivit födda på nytt, inte av en oförgänglig säd, utan av Guds eget ord som förbliver” och har ”blivit födda av Gud”.

Vilket i Joh. Kap. 14 – 17, visar att det handlar om att både Fadern , Sonen, Anden och Kristi person, bor i den troende och att vi därmed som Bibeln säger ”blivit delaktiga av Gudomlig natur”.

Ngt som Johannes säger att vi inte riktigt vet vad det innebär, men att han vet att det innebär att vi i evigheten ska bli Gud lika.

Då ”när detta dödliga ikläder sig det odöliga”.

Vilket liv, substans, natur, väsen, handlar det då om, som Fadern, Sonen, Anden, Kristi person, då är bärare och förmedlare av till oss, när det heter, att ”Den som har Sonen, han har livet”.

Vilket liv är det då man har fått del av, när man blivit född på nytt av Gud. Ngt som ska ge sin fulla konsekvens på uppståndelsens morgon, så att vi då ”ska bli honom lika”. Vem är det vi då ska bli lika?
---

”När Kristus, han som är vårt liv, bliver uppenbarad, då skolen ock I med honom bliva uppenbarade i härlighet.”

I vilken härlighet och vilken form av liv, ska vi ” med honom bliva uppenbarade i härlighet.”?

Är det inte i Guds eget odödliga liv, som vi ”ska bli uppenbarade i härlighet” med Honom och som vi då, inte längre bara ska vara en avbild av, utan vara Honom lik?
----

Är det inte detta, som satan hatar, att Gud själv har i Jesus gått in som människans ställföreträdare och förenat Gud och människa med sig själv och berett människan en väg, till att i evigheten få bli lik Gud?

Ngt som satan försökte bli, men aldrig kommer att få bli!!

Därför vill han få så många människor med sig i sitt fall och försöker få människan att missa målet,

genom att skapa dimma kring vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod, så att hon ska sätta tro till ”en annan Jesus, ett annat evangelium förmedlat av en annan ande”, genom villoläror, som bl.a. trosförkunnelsen och vad MFS framför.

(Det är egentligen i grunden samma lära, där Jesus inte längre är ”Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”).
---

Titus 2

”medan vi vänta på vårt saliga hopps fullbordan och på den store Gudens och vår Frälsares, Kristi Jesu, härlighets uppenbarelse”.

Vem är det som här uppenbarar sig i härlighet? Är det inte den ”store Guden, vår Frälsares Jesu Kristi härlighet"?

Rom. 5:2. 1 Kor. 1:7. Fil. 3:20. 1 Tess 1:10.

”han som har utgivit sig själv för oss, till att förlossa oss..”

Vem är det här som ”utgivit sig själv till att förlossa oss..”????

Jämför med detta:

Apg 20:28.

”Så haven nu akt på eder själva och på hela den hjord i vilken den helige Ande har satt eder till föreståndare, till att vara herdar för Guds församling, som han har vunnit med sitt eget blod.”

Jämför med 2 Korinthierbrevet 5:18-21

"Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst.

Ty GUD VAR I KRISTUS och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott åt oss försoningens ord.”
----

Vem är det då ”som har utgivit sig själv för oss”?

"Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv" - ”Guds församling, som han har vunnit med sitt eget blod.”
---

Jmfr med Joh Ev 1

”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet VAR Gud… Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss…”
---

Joh Ev 10

”Jag och Fadern äro ett… Då togo judarna åter upp stenar för att stena honom.”

Varför ville de stena Jesus, om de inte uppfattade detta uttalande av Jesus, som att Han tillkännagav att han var Gud själv?

På ett annat ställe står de också att Judarna ville bli kvitt Jesus, därför att han hädat och utgett sig för att vara Gud själv.
---

Hebr 9

"huru mycket mer skall icke Kristi blod -- då han nu genom evig ande har framburit sig själv såsom ett felfritt offer…”

Vem är den ende ”evige anden”, som genom frambärandet av Kristi blod, ”har framburit sig själv som ett felfritt offer”??
---

Vem ? ! är det som kommer i Jesaja 40 ?

”Stig upp på ett högt berg, Sion, du glädjens budbärarinna; häv upp din röst med kraft, Jerusalem, du glädjens budbärarinna: häv upp den utan fruktan, säg till Juda städer:

»Se, där är eder Gud!»

"Ja, Herren, HERREN kommer med väldighet… Han för sin hjord i bet såsom en herde, han samlar lammen i sin famn…”
---

Vem är det alltså som kommer som ”er Gud”? Vem är det som kommer som HERREN?

Det finns bara en ”HERREN”!! Vem är det då som kommer som HERREN, som samtidigt är ”Den gode Herden som ger sitt liv för fåren”, som Jesus säger om sig själv, att Han är den Herden.
---

Vem ? ! är det som kommer i Sakarja 14

”Se, en dag skall komma, en HERRENS dag…”

(Jes. 13,16.)

”ty HERREN skall draga ut och strida mot de folken, såsom han stridde förr på drabbningens dag.

(Jes. 42,13)

”Och han skall den dagen stå med sina fötter på Oljeberget, gent emot Jerusalem, österut; och Oljeberget skall rämna mitt itu, mot öster och väster, till en mycket stor dal, i det att ena hälften av berget viker undan mot norr, och andra hälften därav mot söder.”

---

Vem är HERREN (?), (som säger att det finns bara en HERREN; HERREN är en – där ”en” har en betydelse av ”enhet” - Det finns i hebreiskan två ord för EN nämligen ECHAD = en, en enhet (lat unus) = sammansatt enhet; och YACHEED = endast EN (lat unicus) = absolut EN.

I uttrycket "Gud är en" handlar det om ECHAD, vilket påvisar att det handlar om en sammansatt enhet )

Vem är då den ende HERREN, som ska sätta ”sina fötter på Oljeberget”?
---

Vem är Jesus? Är Han inte Gud själv kommen i kroppslig gestalt, som ”Guds fullhet lekamligen”, där ”Gud var i Kristus och försonade människan med sig själv”??

---

Har Du Chiristian, fem i 12 eller andra, synpunkter att ge? Och som kan skapa klarhet, framför den förvirring som SÅG, som MFS:s representant m. fl. andra förmedlat här, på Rubens forum, på Andys blogg och på Aletheia blogg, kring vem Jesus ÄR och därmed förvanskar betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

HaFo