HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Måste man tro att Jesus är Gud för att vara frälst?

Återger ett inlägg som jag gjort under det ämnet på Rubens forum
---

David R undrar om det är frälsningsavgörande att äga en sann hjärtas tro på vem Jesus är och menar att det bara är så ”enkelt”, som att:

”Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst”

HaFo:

Javisst är det så enkelt, om nu Ditt hjärta av Anden och Ordet blivit upplyst om vilken Herre, som Du med Din mun bekänner att Jesus därmed är.

Gud presenterar sig som Jag ÄR Herren, Herren är en. Om Du bekänner Jesus som Herre, är det då den ende Herren, Herren är en, alltså Gud själv, som Du då bekänner?

Eller tror Du på och bekänner ”en annan Jesus och ett annat evangelium” introducerat av ngn villfarelsens makt, som Jesus själv och Bibeln förövrigt så allvarligt varnar för och som enbart spelar ”Herre i Guds ställe”?

Vi uppmanas därför att både pröva andarna och lärorna huruvida de är av Gud!
---

1 Joh: 4: 2 – 3:

”Därpå ska ni känna igen Guds Ande, var och en ande, som bekänner att Jesus, att Jesus är Kristus, kommen i köttet, han är av Gud. Men var och en ande, SOM INTE SÅ BEKÄNNER JESUS, han är inte av Gud. Den anden ’är antikrists ande…”

Såg menar att det inte alls här handlar om med ”Kristus i köttet”, att där skulle menas att det är Gud själv som blivit människa. Utan SÅG, menar tydligen, att med detta ord menas att ”en människa blivit människa”.

Men oavsett om Ordet nu syftar på att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt, eller syftar på att Jesus enbart är en människa.

Så innebär ju ändå Ordet, att antingen är då den som tror att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt, som en del vill tolka detta Bibelställe, den som är bärare och förmedlare av antikrists ande, eller så är det den som tror att Jesus enbart är en människa, som förmedlar antikrists ande.

Poängen är här i vart fall, utöver att peka på vem Jesus faktiskt är, att vi behöver ha en rätt tro och bekännelse av vem Jesus är, för att inte företräda och förmedla antikrists ande.
---

Joh 8:24:

”Därför sade jag till er att ni kommer att dö i era synder. Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder."

Så menar SÅG, att denna vers inte skulle syfta på att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt, utan att det syftar på att Jesus enbart är en människa, som blivit människa, så innebär det, att de då, om det är sanningen att Jesus enbart är en människa, inte tror på att Jesus enbart är en människa, utan tror att Han är Gud själv kommen i kroppslig gestalt, så ”ska de dö i sina synder”.

Å andra sidan om Jesus faktiskt här åsyftar, att om man inte äger en tro på, att Han är Gud själv kommen i kroppslig gestalt (i likhet med vad Skriften säger om att Jesus är ”Guds fullhet lekamligen och att ”Gud är i Kristus och försonar människan med sig själv”), så ska de som enbart tror att Han är en människa ”dö i sina synder”.

Det går alltså inte att förena ett ”både och” som SÅG försöker göra här, att man både kan tro på att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt, eller tro på att Han enbart är en människa och vara räddad.

Den ena eller andra tron är ju falsk och leder till fördärvet! Enligt ovanstående Ord av Jesus.”
---

---

Det är oförenligt med både en tro på att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt och samtidigt en tro på att Jesus enbart är en människa. Det är två motsatser och antingen den ena alla andra tron måste vara sann och den andra falsk.

Oavsett vilken tro, som är sann, så visar de ovan angivna Bibelorden, att den som äger fel tro i hjärtat här, drivs av antikrist ande och ska dö i sin synd.

Vare sig det nu är den som tror att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt, som har fel tro och går förlorad. Eller om det är den, som enbart tror att Jesus är en människa, som går förlorad. Den som inte ser denna konsekvens av dessa Bibelord, bör läsa orden igen och be gärna Jesus visa på vad de innebär.
---

Därför att SÅG menar, att jag och Jomalabon under ämnet Jesus = Gud (JHWH)?, har en sådan ohövlig ton, så att han inte vill svara på våra frågor, så återger jag lite av mina frågor här och gör ett inlägg till och återger en del av vad Jomalabon framförde, så kanske ngn annan vill kommentera dessa frågor.
---

Först mina frågor utifrån Joh. Kap. 14 – 17.

Vem åsyftar Jesus, när Han talar om att både Han och Fadern ska sända hjälparen Den Helige Ande, som ska bo i den troende?

Vem åsyftar Jesus, när Han säger om den sant troende, att Han och Fadern ”vi ska komma till honom och ta vår boning i honom”?

Vem åsyftar Paulus när han talar om att Kristi person bor i honom”?

Vem åsyftar Paulus, när han talar om att Jesus är ”Guds fullhet lekamligen”?

Vem åsyftar Paulus, när han säger att ”Gud var i Kristus och försonade människan med sig själv”?

Vem var det som var i Kristus? Vem var det, som därigenom att Han var i Kristus försonade människan med sig själv?

HaFo

Re: Måste man tro att Jesus är Gud för att vara frälst?

Återger en del av Jomalabons Bibelcitat och frågor under samma ämne som SÅG inte vill besvara, därför att Jomalabon, enligt SÅG, ”har en sån ohövlig ton”:
---

Det eviga livet , vad är det för något ? Jag menar, i substans, vad är det ?

Om jag tror att det eviga livet nog är att vara hos Gud ? Nej , det räcker inte att bara
vara hos Gud , det eviga livet måste ju också vara hos oss. Nej, inte bara hos oss
utan också i oss !

Petrus säger ju så här :

”I som ären födda på nytt, icke av någon förgänglig säd, utan av en oförgänglig: genom Guds levande ord, som förbliver"

Vidare till Rom 8:

”I åter ären icke i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i eder; men den som icke har Kristi Ande, han hör icke honom till.

Om nu Kristus är i eder, så är väl kroppen hemfallen åt döden, för syndens skull, men Anden är liv, för rättfärdighetens skull.

Och om dens Ande, som uppväckte Jesus från de döda, bor i eder, så skall han som uppväckte Kristus Jesus från de döda göra också edra dödliga kroppar levande, genom sin Ande, som bor i eder.”
---

Lägg märke till att den som har Guds Ande boende i sig är i ett andligt väsende. Vems Ande ? Guds Ande/Kristi Ande? Det är ju den Helige Ande som bor i den troende !

Ef 4

”Och bedröven icke Guds helige Ande, vilken I haven undfått såsom ett insegel, för förlossningens dag.

2 Kor 5

Alltså, om någon är i Kristus, så är han en ny skapelse. Det gamla är förgånget; se, något nytt har kommit!

Men alltsammans kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och givit åt oss försoningens ämbete.

Ty det var Gud som i Kristus försonade världen med sig själv; han tillräknar icke människorna deras synder, och han har betrott oss med försoningens ord.

Men sen säger Paulus också i Rom 8 ,

att den som inte har Kristi Ande han hör icke honom till. Hör inte till vem då ?

"Om nu Kristus är i eder, så är väl kroppen hemfallen åt döden, för syndens skull, men Anden är liv, för rättfärdighetens skull"
---
Vidare till Joh Ev 14

”Älsken I mig, så hållen I mina bud, och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder:

sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke.

Men I kännen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder. Jag skall icke lämna eder faderlösa; jag skall komma till eder.

Ännu en liten tid, och världen ser mig icke mer, men I sen mig. Ty jag lever; I skolen ock leva.

På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I ären i mig, och att jag är i eder.
---

Jesus säger :

Jag skall icke lämna eder faderlösa; jag skall komma till eder. Vår Fader kommer till oss
Vem ? Jesus säger : jag ska komma till er

"På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I ären i mig, och att jag är i eder"

Jesus svarade och sade till honom:

»Om någon älskar mig, så håller han mitt ord; och min Fader skall älska honom, och vi
skola komma till honom och taga vår boning hos honom.

Här klipper jag in ett citat från internet :

"Jesus undervisar lärjungarna om att Han är Gud, fullständigt förenad i Fadern. Lärjungarna tittar på Jesus och Han säger att de ser på Fadern, men ändå var de en aning tröga att förstå detta.

Filippus sade: ”Herre, låt oss få se Fadern, så räcker det för oss.” Jesus svarade: ”Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern.
Hur kan du säga: Låt oss se Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? (Johannesevangeliet 14:8-10a)
---

Reflektera ett ögonblick på vad du precis läst.

När lärjungen Filippus ber Jesus att visa dem Gud Fadern, så svarar Han dem: ”Du tittar på Honom. Filippus säger visa oss Fadern och Jesus säger: ”Du tittar på mig! Har du inte lärt känna mig? Hur kan du ifrågasätta det genom att be mig visa er Fadern?” Kan det bli tydligare än så att Jesus verkligen är Gud? Bara för det öppna hjärtat.

Slut på citatet
---

Om nu det eviga livet är i oss , vad är det som är i oss ? vem/(vilka) är det då som är i oss ?

Konklusion , om jag tror att , det eviga livet inte bara är hos Gud , utan jag också sedan tror , att : Det eviga livet faktiskt i substans, är inget annat än Gud själv !!

Så nu är min fråga , tror jag då rätt, eller tror jag fel ? Alltså, är det eviga livet
Gud i substans eller inte ?
---

Så här säger Paulus :

"Ja, jag räknar i sanning allt såsom förlust mot det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre"

Vem åsyftar Paulus när han säger att Jesus är Herre? Om Gud nu säger att det bara finns en Herre: ”Jag är Herren, Herren är en”, vem är då Jesus som ”den ende Herren” som finns?
---

Här ser vi flera bevis som styrker Jesu Kristi preexistens:

I Joh Ev 6 säger Jesus:

33. Ty Guds bröd är det bröd som kommer ned från himmelen och giver världen liv.»

34. Då sade de till honom: »Herre, giv oss alltid det brödet.»

35. Jesus svarade: »Jag är livets bröd. Den som kommer till mig, han skall aldrig hungra, och den som tror på mig, han skall aldrig törsta.

-------------

Ty Guds bröd är det bröd som kommer ned från himmelen och giver världen liv.»
--------------------

“Detta ord ‘han steg upp’ vad betyder det, om inte att han också stigit ner till jorden? Han som steg ner är också den som steg upp över alla himlar för att uppfylla allt!” Ef 4:9-10
-----------------

“Tar ni anstöt av det här? Vad skall ni då säga, när ni får se Människosonen stiga upp dit där han redan var?” Joh 6:61-62

----------------

Joh Ev 3

13. Och likväl har ingen stigit upp till himmelen, utom den som steg ned från himmelen, Människosonen, som var i himmelen.

-----------

1 Joh 1

1. Det som var från begynnelsen, det vi hava hört, det vi med egna ögon hava sett, det vi skådade och med egna händer togo på, det förkunna vi: om livets Ord tala vi.

2. Ty livet uppenbarades, och vi hava sett det; och vi vittna därom och förkunna för eder livet, det eviga, som var hos Fadern och uppenbarades för oss.
---

Jag har inte fått något svar av Stig Åke på följande :

Hur kan Guds Levande Ord vara en säd som förbliver ? Om det är som Du menar att Guds Ord inte är Gud i substans?

Och hur kan man bli född på nytt av denna säd om den inte är Gud själv i substans ?

"I som ären födda på nytt, icke av någon förgänglig säd, utan av en oförgänglig: genom Guds levande ord, som förbliver"

Konklusion , om jag tror att det eviga livet inte bara är hos Gud , utan jag
också sedan tror att :

Det eviga livet faktiskt i substans , är inget annat än Gud själv !!

Så nu är min fråga, tror jag då rätt, eller tror jag fel ?

Alltså, är det eviga livet Gud i substans eller inte ? Är Guds Levande Ord Gud själv ?

Slut citat av Jomalabon