HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Vad är kristen enhet

Återger ett inlägg som jag just gjort på Andys blogg kring en ämnesrubrik snarliknande denna:
---

Den enhet som Jesus bad om har redan fått sitt svar! Det är ingen enhet, som Han bad om, som kan organiseras fram, eller som vi behöver hjälpa till med, så att Jesus skulle få bönesvar.

Den enheten är som svar på Jesu bön, redan en realitet, genom den inneboende Anden, i de människor, som kommit till en sann tro, på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Och denna "Guds församling", bestående av enskilda människor, beseglade av Anden genom tron på Jesus, har inget att göra med ”den enda sanna moderkyrkan” KK, eller andra organiserade kyrkor och samfund eller församlingsmatriklar att göra.

Det är enskilda människor, inom och utom alla andliga sammanhang, som genom Andens inneboende, vid en sann tro på Jesus hos den enskilda människan, som är den sanna enhet, som Jesus bad om och som redan fått sitt svar om "att vara ett".

Det handlar inte om att olika samfund och kyrkor ska mötas i "en slags kompromiss", kring vad som är sanning utifrån Guds Ord. Eller försöka framstå, som att man älskar varandra och är ett, så att världens ska kunna tro.

Inte heller handlar denna ”enhet” om att man tillsammans ska ”evangelisera och vinna världen för Kristus”, där man samtidigt under detta vällovliga motto, samtidigt springer ifrån och förnekar, det budskap som ”vinner världen”, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Denna enhet som Jesus bad om är redan en förverkligad, slutförd verklighet. De som hör Honom till, innanför, såväl som utanför alla ”skrank”, är förenade genom Anden och de blir mitt i det avfall, som vi nu ser växa fram, i de ”etablerade sammanhangen”, genom Guds Andens försorg, ”lemmar varandra till tjänst”, ”varning, förmaning, uppbyggelse och tröst”.

Deras enhet i Anden, träder alltmer fram i varningen för det falska i tiden och deras proklamerande av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Och det utan besmittelse av och som kontrast till denna tids främsta förförelser som trosförkunnelsen, katolicismen och Messianska grupper.

Det finns flera som insett både trosförkunnelsens, katolicismens och MFS:s förförelse, men som ändå "snubblar på mållinjen" och hamnar i hur viktigt det är att följa Judiska högtider, seder och ritualer för att vara sanna kristna och så bättre förstå och bättre, kunna "föra striden för Gud", så att Jesus kan komma tillbaka och Guds - riket upprättas.
---

De farligaste förförelserna ligger inte i satanismen, ateismen, humanismen, liberalteologin, skändning av Jesus i olika utställningar, spiritism, New Age, ockultism, Jehovas Vittnen, Mormonismen, Hare Christna, Sciantologerna, eller uppenbara falska sektbildningar etc.

Det är så uppenbara förvillelser, så det är inte så många med verklig sanningslängtan, som där fångas och binds av fienden.

Nej, de verkliga angreppen från fienden, ligger i de sammanhang, där man så riktigt tar avstånd från ovanstående förförelser, men där man själv har annat ”skräp i bagaget”.

Där man verkligen kan bli duperad, manipulerad, lurad och förförd som kristen.

Det är i de sammanhang, som säger sig ta avstånd från alla dessa uppenbara förvillelser, men som samtidigt själva, bara en annan väg, egentligen står för samma som i New Age (trosförkunnelsen), samma som i spiritism och ockultism (katolicismen), samma som i Jehovas Vittnens lära, där Jesus inte är Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt (MFS, trosförkunnelsen i sin lära om Jesu andliga död och katolicismen, där Jesus inte fullt ut går in i människans fallna situation).

Den falska trosförkunnelsen och den falska katolicismen ska nu med hjälp av Ekman, Halldorf, Hedin, Stanley Sjöberg, Arborelius m.fl. kristna ledare, förenas in under det avfall, som ska möjliggöra den falske profetens och antikrists inträde på arenan.

Det finns då människor, som så helt riktigt ser allt detta och som tar avstånd ifrån det, men som istället fastnar i en "Messiansk snara", om hur viktigt det är att följa de Judiska högtiderna, sederna och ritualerna. Och via den vägen kmmer att bli
"snarade".
---

Det handlar här i alla dessa sammanhang, om ett mycket lömskare och mera dolt avfall, än det uppenbara avfall som dessa andliga grupperingar och dess företrädare menar sig gå emot.
---

Här handlar det inte egentligen i verkligheten, om enhet som man säger sig förespråka, utan om splittring!

En splittring/uppdelning, som är oundviklig, mellan ”fåren och getterna”. Mellan de som ”gett sanningen rum i sina hjärtan, så att de kan bli frälsta” och de som istället gett rum för lögn och villfarelse i sin hjärtan, så att de går förlorade.

Detta måste ske, när ”Guds tröska drar fram”, som ”sållar agnarna från vetet” och det så då, ska bli uppenbart, vilka som hör Honom till och vilka som istället, satt sin tro och förtröstan till fiendens lögner och erbjudanden.

Det kan även ske genom att vara anhängare till mycken sanning kring Israel som nation och det Judiska folket, men där man ändå på "mållinjen", när man tyckts passera villfarelserna, kring trosförkunnelsen, katolicismen och MFS, ändå fastnar, just kring mycken bejakelse av sanning kring Israel och det Judiska folket.

Här gäller det att "hålla tungan rätt i mun", inför fiendens "listiga anslag", från så många olika fronter.

Ha ett enda fokus:

Vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade "Guds fullhet lekamligen") kropp och blod på korset.

HaFo

Re: Vad är kristen enhet

Återger ett inlägg som jag just gjort på Andys blogg:
---

SÅG tycker att Sköld och jag teoritiserar tron. SÅG menar tydligen, att människor teoritiserar tron, när de utifrån Skriften visar på:

Sonens verkliga prexistens, visar på att Gud blir - Gud och människa - förenade, fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt, alltså är "Guds fullhet lekamligen" = "Kristus kommen i köttet".

Visar på enligt Ordet, att "Gud är i Kristus och försonar/förenar människan med sig själv" (segern över människans andliga död - åtskillnaden från Gud)

Visar på, hur Jesus "född i syndigt kötts gestalt, fördömmer synden i köttet", där synden i köttet, därmed detroniseras, "fördöms", stängs ute, avskiljs från människan i Jesu, syndfria rättfärdighet, Gudomlighet, trohet och lydnad mot Guds vilja och lag, så att människan, i sin ställföreträdare, är förenad med Gud - andligt levande.

Visar på att det är Gud själv, som människans ställföreträdare av Gud och människa förenade, Kristi person, då bär fram det rena offret av en Gudaförernad människas kropp och blod på korset och som Gud och människa förenade, Kristi person, "predikar för andarna i fängelset" med den jordiska kroppen livlös i graven. Offret är Guds jordiska kropp, Kristi kropp och blod.

Så vidare över att det är Gud och människa förenade, Kristi person, som i människans ställe, som så besegrar även den kroppsliga döden och kroppsligen uppstår, för att så åter gå tillbaka till den härlighet hos Fadern, som Han hade från evighet, som född av Gud i Guds enhet och helhet av Fader Son och Ande i en enda Gud.

SÅG, menar att detta är teorier, för det passar inte in i den antikristliga läran hos MFS om att Jesus enbart är en människa.

Vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, var även för mig obegripbara teorier, ända tills jag åberopade Jesu Kristi namn och inbjöd Min Frälsare, Herre och Gud, att ta hand om mitt liv.

I mötet med Honom direkt, som levande person, så började det som tidigare var obegripbara teorier, växa fram utifrån Ordet som verkligheter, kring vem Jesus ÄR:

Den person som nu med Kristi Ande, Guds Ande, började upplysa hjärtat och sinnet, så att jag i Ordet, såg hur Gud själv tagit sig an min situation och försonat/förenat mig med Honom själv och burit fram det offer som ingen människa kan ge:

Offret av Kristi persons (Gud och människa, "Guds fullhets lekamen")kropp och blod på korset.

Där Kristi blod renar mig från all synd inför Gud, där jag ser hur min synd är förlåten och inte tillräknas mig, utan att jag av nåd för Kristi skull tillräknas Kristi rättfärdighet.

När hjärtat och sinnet i Guds Andes ljus över Ordet ser detta, så fröjdas sinnet, hjärtat och mitt hela väsen, i ett Halleluja. Det handlar då inte om teorier, utan om en upplevd verklighet.

Jag vet vem som säger, att Han nu genom den tro på Jesus, som Han gett mig, bor i mig och beseglat mig med Sin Ande.

Jag vet att Han är den enhet och helhet av Guds person, som beskrivs i Joh. kap. 14 - 17.

Där finns den kristna enheten, i vars människor som är beseglade med Guds Ande. Den enheten kan inte organiseras fram genom enhet mellan olika kyrkor och samfund.

Den enheten bara finns där, redan som svar på Jesu enhetsbön, i de människor som beseglats med Guds Ande, efter ett bejakande av ett sant evangelium, ett möte och livsgemenskap med den sanne Jesus Kristus.

Jesus säger: "Min får hör min röst och följer mig, en främmandes röst ska de alls inte följa".

Lärorna i MFS utgör en "främmandes röst". Och Jesu Kristi sanna får följer inte den rösten, som med sin antikristliga stämma, leder människors sinnen och hjärtan fram emot det avfall, som ska hälsa en annan/en istället för Kristus/en falsk Messias/antikrist välkommen.

HaFo