HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Julfirandet

Återger ett inlägg som jag just gjort på Aletheia blogg, där ett samtal pågår kring julfirandet:
----

Jag kanske har missat ngt viktigt i desssa samtal kring firandet av Julen.

Jag är ingen större vän av Julfirandet. Det är för mig en dag där solen går upp och ner som alla andra dagar.

Jag ser det mer som en "social grej", att männiksor mitt i denna mörkaste tid, kommer samman med mycket ljus och gemenskap och "kommer sig igenom" denna mörka kalla årstid och så får glädjas över, att nu så kommer ljuset och värmen tillbaka.
---

De som då vill på ett speciellt sätt påminna sig om att vår frälsare kommit för vår räddning (oavsett vilket datum, som det nu skedde), må väl då få göra det (även om det är ngt som vi bör påminna oss om varje dag under året).

Visst är det bra att göra människor medvetna om vilken hedendom, som egentligen ligger till grund för Julfirandet.

Men visst blir det lite av att "sila mygg och svälja kameler", om det blir viktigare huruvida människor firar Jul eller inte, där de som menar sig ha insett hedendomen i Julfirandet, finner det viktigare att "missunna människor att fira Jul", än att inför människor proklamera, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Proklamera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, så kommer nog "Julfirandet", för de människor som blir varse det budskapet, att bli till en vanlig Helg i Jesu gemenskap, utan besmittelse av hedendom.

Men samtidigt där man får tid och utrymme för att dela mer tid än vanligt med vänner, lova och prisa Jesus och så hjälpa varandra över den så bryska brutala kalla mörka årstiden.

HaFo

Re: Julfirandet

Det där med julfirandet verkar för somliga bli en sådan där "kunskap som blåser upp" (1 kor 8). Jag vet att Gud ser till hjärtat och om man gör det till en åminnelse av Jesu födelse så tror jag Gud ser det. Ibland undrar jag om vi glömmer att "för den rene är allting rent."

Men appropå 1 kor 8, så är det väl också så att om man verkligen ser julfirandet som hedendom, så bör man inte fira det, eftersom samvetet sagt ifrån. För då blir inte julfirandet något rent för en...

Men jag tycker att det är värre med alla kristna som har börjat envisas med att återgå till lagen och judarnas högtider. Visserligen kan vi kanske få mer kunskap om Gud genom att veta vad högtiderna går ut på, men vi hedningar kan ju aldrig bli judar oavsett hur mycket vi försöker. Lagen och högtiderna gavs åt judarna, och det enda vi blev tillsagda (förutom att vi skulle följa lagens bud lagda i våra hjärtan) är ju att "avhålla sig från kött som offrats till avgudar, från blod, kött från kvävda djur och otukt." Och där håller Paulus inte med (han säger ju att det går bra att äta djur som offrats till avgudar), och vi vet av Petrus brev att han ändå sätter Paulus högt. Vi har en stor frihet!

Re: Julfirandet

Kristendomen är Kristus - och inte en lära eller beteenden - och eftersom Han bor i ödmjuka/förkrossade hjärtan är Hans boende på jorden, bland människorna, fortfarande en bostadsfråga.

Det började med bostadsproblem för Hans del - Han hade inget rum där mängden fanns - och har sedan fortsatt. Därför söker Han ständigt nya bostäder, för att kunna sprida Sitt ljus över hela den mörka jorden, vilket alltid är Hans önskan - det var därför Han kom - och alltså inte bara till jul och i koppling till helger.

Och då Han är mycket svartsjuk, och inte delar hjärtats innersta rum med någon annan, andra gudar, har Han sänt EN LÄRA, som skall sköta rehållningen/städningen där inne:

rensa bort det som inte skall vara där, så att hjärtat blir beboeligt: heligt/avskilt och rent, för Honom, Konungarnas konung!

Med En God Jul och Ett Gott Nytt 2009, till alla!

Sven-Erik

Re: Julfirandet

Jag återger ett inlägg som jag just gjort på Aletheia blogg.
---

Maria:

"Det handlar väl inte om att avstå från att vittna för att man inte vill fira jul."

Vad jag menar är, att det verkar finnas krafter i rörelse, fram emot, att det blir frälsande eller inte, huruvida man firar, eller inte firar de rätta högtiderna, eller gör, eller inte gör det, på ett rätt sätt.

Det verkar också, som att de flesta högtider ska firas på Judiskt maner för att det ska vara på ett rätt sätt.

Jag tror att det är lika ”hedniskt” (även lagiskt), att mena, att man genom att utöva Judiska högtider, seder och ritualer, skulle vara mer behagfull inför Gud, som det är att fira hedniska högtider för att behaga Gudarna.
---

Det finns bara ett sätt att behaga Gud och det är att Han får se oss genom Kristi försoning, frikänd för Kristi skull, renad i Kristi persons (Gud och människa förenade) offerblod på korset.

Det finns en risk med att överfokusera högtider, seder och ritualer, hur de firas eller inte firas, som viktiga för att behaga Gud.

Det kommer att föra fokus bort från det sant frälsande, tron på vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”, där ”Gud är i Kristus och försonar”, Gud och människa försonade/förenade, och ger Kristi persons RENA offer av en Gudaförenad människas (Gud och människa försonade/förenade) Kristi kropp och blod på korset:

Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet.

Blir något viktigare än detta, kring hur eller vilka högtider eller på vilket sätt som de firas, mer fokuserat än vem Jesus ÄR och har gjort, så blir betydelsen av högtider till en avgud och det rätta sättet att fira de rätta högtiderna på rätt dag, kommer så småningom att bli ngt, som i sig själv är frälsande.

Nog behöver vi allt mindre fokus på högtider överhuvudtaget och mer fokusering på vem Jesus ÄR, Hans person och vad Han utfört och mindre på olika högtiders, eller ritualers betydelse.
---

Vad är det som Du inte vill fira vid Jul Maria? Vill Du inte denna Helg, liksom alla andra helger och varenda dag, glädjas över att Gud själv kom till världen i jordisk kroppslig gestalt, för att ta sig an och lösa den fallna människans situation?

Javisst, kasta ut allt hedniskt, som färgar julfirandet och påtala var det har sin härkomst inför människor, så att de är medvetna om det och har möjlighet, att ta avstånd från den delen av julfirandet.

Men sen tror jag inte, att man ska få människor till att känna det, som att de är hedningar, för att de på ett speciellt sätt samlas i den mest mörka och kalla årstiden, ger varandra presenter, nu när man träffas, som man vet att de är i behov av.

Och att man tillsammans gläds över, liksom man gör alla andra dagar, över att Jesus föddes till vår värld och påminner sig själv och varandra om det.

Är det helt galet hedniskt och emot Guds välbehag, att människor har en värmande gemenskap med de närmaste, som man kanske inte eljest träffar så ofta, spelar och sjunger till Herrens ära.

Får tid över att göra saker tillsammans och tillsammans gläds över, att nu vänder årstiden mot ljus och värme och blicka framåt mot den årstid, sommaren, när man kanske får lättare att mötas lite mer ofta.

Liksom en påminnelse om att, därför att Jesus kom och ”Gud var i Kristus och försonade oss med sig själv”, så har vi en (”sommar”), en evighet i Guds och varandras gemenskap, med ljus, värme och liv, evigt liv, att se fram emot.

Gör ”inte så stor affär” av ”högtider”, utan ”gör stor affär” av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset!

HaFo

Re: Julfirandet

Återger ett inlägg som jag just gjort på Aletheia blogg:
---

City säger:

”Om nu Gud har skapat en rad högtider som han vill vi ska fira för att ära honom, umgås med honom och våra nära och kära, och som dessutom är profetiska.

Tror Du verkligen att Gud tycker det kvittar lika om vi är lydiga hans Ord och firar Herrens högtider eller att vi firar våra egna hopsnickrade högtider? Lydnad är viktigare än offer!”
---

HaFo:

Det är två budskap som City här ger:

Dels ett budskap, som inte är frälsningsavgörande, kring att samlas med sina nära och kära för att påminna sig om vem Jesus är och att tillbe och prisa Honom.

Vilket stämmer väl med vad jag skrev:

”Javisst, kasta ut allt hedniskt, som färgar julfirandet och påtala var det har sin härkomst inför människor, så att de är medvetna om det och har möjlighet att ta avstånd från den delen av julfirandet.

Men sen tror jag inte man ska få människor till att känna det, som att de är hedningar, för att de på ett speciellt sätt samlas i den mest mörka och kalla årstiden, ger varandra presenter, nu när man träffas, som man vet att de är i behov av.

Och att man tillsammans gläds över, liksom man gör alla andra dagar, över att Jesus föddes till vår värld och påminner sig själv och varandra om det.

Är det helt galet hedniskt och emot Guds välbehag, att människor har en värmande gemenskap med de närmaste, som man kanske inte eljest träffar så ofta, spelar och sjunger till Herrens ära.”
---

Men så har City även ett annat budskap, där det precis, som jag hävdade, att det är att fira de rätta högtiderna på det rätta sättet (de högtider och på det sätt Judarna firar dem), som alltmer kommer att bli ”frälsningsgrundande” i de ”Messianska troendes” sammanhang:

City säger:

”Tror Du verkligen att Gud tycker det kvittar lika om vi är lydiga hans Ord och firar Herrens högtider eller att vi firar våra egna hopsnickrade högtider? Lydnad är viktigare än offer!”
---

HaFo:

Här har det redan i dessa meningar från City, börjat smyga sig in en lagiskhet, kring att fira de rätta högtiderna på ett rätt sätt, FÖR ATT BEHAGA GUD.

Det var därför som jag skrev:

”Vad jag menar är, att det verkar finnas krafter i rörelse, fram emot, att det blir frälsande eller inte, huruvida man firar, eller inte firar de rätta högtiderna, eller gör, eller inte gör det, på ett rätt sätt.

Det verkar också, som att de flesta högtider ska firas på Judiskt maner för att det ska vara på ett rätt sätt.

Jag tror att det är lika ”hedniskt” (även lagiskt), att mena att man genom att utöva Judiska högtider, seder och ritualer, SKULLE VARA MER BEHAGFULL INFÖR GUD, som det är att fira hedniska högtider för att behaga Gudarna.

OBS!

DET FINNS BARA ETT SÄTT ATT BEHAGA GUD och det är att Han får se oss genom Kristi försoning, frikänd för Kristi skull, renad i Kristi persons (Gud och människa förenade) offerblod på korset!!!!

Det finns en risk med att överfokusera högtider, seder och ritualer, hur de firas eller inte firas, SOM VIKTIGA FÖR ATT BEHAGA GUD.

Det kommer att föra fokus bort från det sant frälsande, tron på vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”, där ”Gud är i Kristus”, Gud och människa förenade, och ger Kristi persons RENA offer av en Gudaförenad människas (Gud och människa försonade/förenade) Kristi kropp och blod på korset:

Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet.

Blir något viktigare än detta, kring hur eller vilka högtider eller på vilket sätt som de firas, mer fokuserat, än vem Jesus ÄR och har gjort, så blir betydelsen av högtider till en avgud och det rätta sättet att fira de rätta högtiderna på rätt dag, kommer så småningom att bli ngt som i sig själv är frälsande.

Nog behöver vi allt mindre fokus på högtider överhuvudtaget och mer fokusering på vem Jesus ÄR, Hans person och vad Han utfört och mindre på olika högtiders, eller ritualers betydelse.”
---

Det är vår Frälsare, Herre och Gud, Jesus Kristus, som vi enskilt eller tillsammans med andra samlas kring, ärar tillbeder och umgås med, som nu levande person.

Det är inte kring speciella seder, riter och högtider, sakrament etc., som att dessa i sig själv skulle på ngt sätt bringa eller delge liv (det är avgudadyrkan), som vi samlas kring.

Allt sånt, har bara en uppgift och det är att åskådliggöra vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Låt inte ”åskådningsmaterialet”, bli viktigare än vem den person, som de är ämnade att peka på:

Jesu Kristi person, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”, Gud och människa förenade/försonade i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, som därmed kan bära fram, det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Det är det budskapet som är frälsande och inte huruvida man firar de rätta högtiderna på ett rätt sätt.

Detr är det budskapet som är frälsande, alltså tron på och umgängelsen direkt med Kristi person som är livgivande och inte att man blir blir delaktig av ceremonier och sakrament!

De kan bli till avgudadyrkan, om de istället för att peka på personen Kristus, som i sig själv är livgivande, till att ceremonier, högtider och sakrament i sig själva skulle vara livgivande och leda till Guds gemenskap.

HaFo

Re: Julfirandet

Samtalen kring detta ämne fortsätter på Aletheia blogg och jag återger 2 inlägg som jag just gjort:
---

City säger:

”HaFo, det var ett långt svar. Kan Du inte skriva vad Du menar i stället för en lång text?”

HaFo:

Är det så svårt att läsa innantill vad jag menar? Jag menar ju precis vad jag skriver.

Nå, tar det väl lite kortare då, så Du orkar läsa innantill och ta till Dig vad jag menar:


DET FINNS BARA ETT SÄTT ATT BEHAGA GUD och det är att Han får se oss genom Kristi försoning, frikänd för Kristi skull, renad i Kristi persons (Gud och människa förenade) offerblod på korset!!

Det finns en risk med att överfokusera högtider, seder och ritualer, hur de firas eller inte firas, SOM VIKTIGA FÖR ATT BEHAGA GUD.

Det kommer att föra fokus bort från det sant frälsande, tron på vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”, där ”Gud är i Kristus”, Gud och människa förenade, och ger Kristi persons RENA offer av en Gudaförenad människas (Gud och människa försonade/förenade) Kristi kropp och blod på korset:

Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet.

Det är vår Frälsare, Herre och Gud, Jesus Kristus, som vi enskilt eller tillsammans med andra samlas kring, ärar tillbeder och umgås med, som nu levande person.

Det är inte kring speciella seder, riter och högtider, sakrament etc., som att dessa i sig själv skulle på ngt sätt bringa eller delge liv (det är avgudadyrkan), som vi samlas kring.

Allt sånt, har bara en uppgift och det är att åskådliggöra vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Låt inte ”åskådningsmaterialet”, bli viktigare än vem den person, som de är ämnade att peka på:

Jesu Kristi person, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”, Gud och människa förenade/försonade i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, som därmed kan bära fram, det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.
---

Det är det budskapet som är frälsande och inte huruvida man firar de rätta högtiderna på ett rätt sätt.

Det är det budskapet som är frälsande, alltså tron på och umgängelsen direkt med Kristi person, som är livgivande och inte att man blir delaktig av ceremonier, högtider och sakrament!

Jag trodde detta var ngt som Haggaj skulle bejaka, men icke!

Återkommer med svar till Haggaj!
---------

Haggaj säger:

”HaFo,

Du skriver: ’Blir något viktigare än detta, kring hur eller vilka högtider eller på vilket sätt som de firas, mer fokuserat, än vem Jesus ÄR och har gjort, så blir betydelsen av högtider till en avgud och det rätta sättet att fira de rätta högtiderna på rätt dag, kommer så småningom att bli ngt som i sig själv är frälsande.’

Men kära snälla HaFo, det är ju genom Herrens högtider du förstår vem Jesus är. Inte genom Konstantins.

Sedan verkar det snarare på dig som om vi som inte firar jul saknar frälsning. Man kan ju undra för vem högtiderna har blivit en avgud.”
---

HaFo:

Men hur läser Du kära snälla Haggaj vad jag skriver? Varifrån får Du det till att jag skulle mena, att de ”som inte firar Jul saknar frälsning”?

Nån måtta får det väl ändå vara på vad man läser in i ett inlägg, som aldrig står där!

Upprepar Haggajs ord

”Men kära snälla HaFo, det är ju genom Herrens högtider du förstår vem Jesus är. Inte genom Konstantins.”

HaFo:

Det är inte genom högtider vare sig hedniska, katolska, kristna eller Judiska, som vi förstår vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Vi förstår aldrig vem Han ÄR, om vi inte möter Honom personligen i Ordet och Andens ljus över Ordet, när vi personligen tar emot Honom som levande person och Hans Ande får upplysa våra hjärtan och sinnen kring vem Han utifrån Ordet ÄR:

Gud själv kommen i kroppslig gestalt och därmed börjar se vem Han är och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Då när vi ser att ”Guds fullhet lekamligen” alltså att, ”Gud är i Kristus och försonar/förenar människan med sig själv” och som därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.
---

Du svarade aldrig Haggaj på min fråga hur Du vill beskriva vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Använd gärna ”högtider” för att visa på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset.

Men det blir ändå aldrig en levande verklighet i människors hjärtan, så länge som de inte får en personlig gemenskap, direkt med den levande Frälsaren Herren och vår Gud, Jesus Kristus.

HaFo

Re: Julfirandet

Samtalet kring detta ämne fortsätter:
---

Haggaj säger:

“Men varför reagerar du så starkt då? Du skriver att Herrens högtider kan leda till avgudadyrkan, men inget om att julen kan leda till avgudadyrkan. Hur skall jag tolka det?”

HaFo:

Kan bara igen undra över hur Du läser mina inlägg.

Min poäng var att alla form av högtidsfirande för att man därmed tror sig behaga Gud, så kan det bli till ett avguderi.

Försök nu läsa vad jag skriver:

DET FINNS BARA ETT SÄTT ATT BEHAGA GUD och det är att Han får se oss genom Kristi försoning, frikänd för Kristi skull, renad i Kristi persons (Gud och människa förenade) offerblod på korset!!

Det finns en risk med att överfokusera högtider, seder och ritualer, hur de firas eller inte firas, SOM VIKTIGA FÖR ATT BEHAGA GUD.

Det kommer att föra fokus bort från det sant frälsande, tron på vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”, där ”Gud är i Kristus”, Gud och människa förenade, och ger Kristi persons RENA offer av en Gudaförenad människas (Gud och människa försonade/förenade) Kristi kropp och blod på korset:

Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet.

Det är vår Frälsare, Herre och Gud, Jesus Kristus, som vi enskilt eller tillsammans med andra samlas kring, ärar tillbeder och umgås med, som nu levande person.

Det är inte kring speciella seder, riter och högtider, sakrament etc., som att dessa i sig själv skulle på ngt sätt bringa eller delge liv (det är avgudadyrkan), som vi samlas kring.

Allt sånt, har bara en uppgift och det är att åskådliggöra vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Låt inte ”åskådningsmaterialet”, bli viktigare än vem den person, som de är ämnade att peka på:

Jesu Kristi person, Gud själv kommen i kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”, Gud och människa förenade/försonade i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, som därmed kan bära fram, det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Det är det budskapet som är frälsande och inte huruvida man firar de rätta högtiderna på ett rätt sätt.


Haggaj:

“För att förstå vad Jesus hade på korset att göra behöver man förstå Pesach - Påsken. Jesus fullföljde denna högtid till punkt och *******

Om man skall förstå vad den helige Ande gjorde på pingsten behöver man också förstå Shavout.”

HaFo:

Vill Du då utifrån denna Din “höga förståelse” av dessa högtider, som vi andra stackare inte fått tag på, berätta vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

Citys kommentar är ju bara intetsägande ord och inget kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Och samma lyser än en gång igenom. Det är genom att fira de rätta högtiderna, på det rätta sättet, som vi kan se vem Jesus ÄR och komma till en sann tro.

Det är alltså det rätta firandet av högtider som egentligen blir frälsande och inte att man själv i Ordet ser vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och så lever personligen i gemenskap, genom den inneboende Kristi Ande, tillsammans i en personlig gemenskap med vår Frälsare, Herre och Gud.

Det blir alltmer skrämmande vad denna blogg egentligen förmedlar!

HaFo

Re: Julfirandet

Återger ett inlägg som jag just gjort på Aletheia blogg:
---

Haggaj säger med adress till mig:

”Jag skall erkänna att jag inte har läst alla dina kommentarer så noggrant som jag borde. Jag ber om ursäkt om jag misstagit mig.”

HaFo:

Tack för de orden! Du är ursäktad! Det är förståeligt om Du som har så många inlägg att läsa igenom, att Du ”skummar lite” och kanske missar själva ”poängen” i en del inlägg.

Hoppas att Du orkar och hinner med att läsa igenom hela mitt inlägg här.
---

Haggaj:

”Men om du skall kritisera Herrens Högtider för att de inte innehåller det du vill ha, så är det bättre att du vänder dig till Herren om den saken, än till mig.”

HaFo:

Det är inte ”Herrens högtider”, som jag kritiserar, utan om firandet av dessa högtider, att det görs på rätt sätt och på rätt dagar och då på Judiskt vis, istället för enbart pekande på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod (Gud och människa förenade, – ”Guds fullhet lekamligen” – där Gud själv är i Kristus och försonar världen med sig själv), på korset, innebär att själva firandet av högtider, på ngt sätt, skulle ha en frälsande funktion, så reagerar jag mot det.

På samma sätt ifrågasätter jag all form av högtidsfirande, ceremonier, ritualer och sakrament, som om de i sig själva på ngt sätt skulle vara bärare och förmedlare av andligt liv.

Det är bara personen Jesus Kristus som, som genom Sin Ande, Guds Ande, är förmedlare av Andligt liv från Gud!

Som jag sa, låt inte ”åskådningsmaterialet”, bli viktigare än vem den person, som det pekar på:

Jesu Kristi person av Gud och människa förenade, ”Guds fullhet lekamligen”.

I MFS så firar man alla dessa högtider. Men ändock, så har dessa högtider inte blivit dem till hjälp, utan istället till förförelse, när de menar att Jesus enbart är människa och inte ”Guds fullhet lekamligen”.

Då kan man ju fira ”Herrens högtider”, (eller katolska och hedniska högtider)i all oändlighet och på ett rätt sätt, Judiskt sätt, men ändå gå förlorade, eftersom man inte sett vem Jesus ÄR och därmed även missar betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa Försonade/förenade) kropp och blod på korset.

Förstår Du nu bättre vad jag menar Haggaj?

Frågan kvarstår till Dig Haggaj:

Vem menar Du att Jesus ÄR och hur ser betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset ut för Dig?

Är Du färgad av MFS:s förförelse kring det spörsmålet?

Är Du även färgad av trosförkunnelsen förförelse kring Gudsbilden och vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret på korset?

(som i praktiken ligger väldigt nära MFS:s förförelse- där Jesus enbart är människa, syndfri, men inte Gud och människa förenade – i trosförk. inte heller Gud och människa förenade, utan en människa gjord till synd och skild från Gud)

Dessa lärosystem ligger varandra väldigt nära i sin antikristliga syn på vem Jesus ÄR och därmed även i synen på betydelsen av offret på korset.
---

Jag tackar Dig ES för inbjudan till att deltaga i ”Herrens högtider”, men om jag inte missförstått Dig, så menar Du att Jesus enbart är en människa och inte ”Guds fullhet lekamligen” – eller?

Om det är så, så har ju inte alla dessa högtidsfiranden, hur riktiga och behjärtansvärda de än är, hjälpt Dig till en sann tro på Jesus, utan istället format Dig till en villolärare.

Därför får jag nog, utan förtroende för Dig och det sammanhang som Du företräder, säga No Thanks till Din vänliga inbjudan.
---

Jag vänder mig utan mellanhänder, ritualer, högtidsfirande, eller sakrament, direkt till den levande uppståndne Frälsaren, Herren och Min Gud, Jesus Kristus i Hans namn, Jesu Kristi namn, som är namnet över alla andra namn.

Vars person bakom det namnet är Gud själv med all makt i himmel och på jord.

Och jag möter då min skapare Herre och Gud. Han flyttar med sin Ande, Guds Ande in i mitt väsen och förenar mig med min skapare.

Jag tillräknas därmed inte min synd, utan räknas rättfärdig för Kristi, min Frälsare, Herre och Guds skull.

Vill då människor ägna sig åt att peka på högtider, istället för på Jesus själv, så ”hänger jag inte med i det racet”, utan jag pekar utifrån Ordet, på vem Jesus ÄR och därmed på betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset!

HaFo

Re: Julfirandet

Fortsätter med inlägg från Aletheia blogg:

Haggaj säger:

"HaFo,

Du skriver: 'Det är inte ”Herrens högtider', som jag kritiserar, utan om firandet av dessa högtider, att det görs på rätt sätt och på rätt dagar och då på Judiskt vis …'

Men är det bättre att fira på fel sätt och på
de dagar som från början var ämnade till hediskt firande och fira dem på ett hedniskt vis?"

HaFo:

Du har nu om och om igen beretts möjlighet att läsa vad jag skriver. Ändå lyckas Du hela tiden undgå poängen med vad jag framför.

Märkligt och suck är väl det enda man kan säga. Läs lite längre än Ditt citat från mig och kommentera även det.

Och skulle Du så finna poängen, genom att läsa innantill, med vad jag framför, så ge gärna en kommentar, istället för att bara "pennfäkta i luften", kring ngt helt annat, än vad jag skriver om.
---

Du tycker tydligen, att det är att tjata, att efterfråga den kristna trons mest centrala fråga, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Det är ett budsdkap, som blir förvanskat, såväl i katolicismen, trosförkunnelsen och i de Messianska troendes läror.

Ändå menar Du, att det på denna blogg, klart framgått, som kontrast till dessa förförelser, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Ursäkta att jag missat det. Kan Du ange alla dessa ställen, som Du åsyftar, eftersom det är spaltkilometer, som det tydligen handlar om?

Jag tror inte att Du har ngt med MFS att göra Haggaj, men är Du inte påverkad av de Messianska troendes Gudsbild och syn på att Jesus enbart är människa?

Är Du inte påverkad av trosförkunnelsens Gudsbild, där konsekvensen av dessa båda läror egentligen är detsamma, att Jesus inte är Gud och Gud och människa, förenade på korset?

Det skulle därför ha varit skönt med ett klart avståndstagande från Dig, från dessa så närstående läror och att Du klart ville peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som kontrast till dessa läror.

Har Du tidigare gjort det här på bloggen, så kan Du väl då konkret peka på de inläggen av Dig.
---

Till ES, som om jag inte missuppfattat det hela, i enlighet med de Messianska troende, menar att Jesus enbart är en människa, vill jag delge ett mail som just nådde mig:
---

"läste precis lite om olika bibelöversättningars sätt att hantera 1 Tim 3:16:

King James Version:

"And without controversy great is the mystery of godliness: God was manifest in the flesh, justified in the Spirit, seen of angels, preached unto the Gentiles, believed on in the world, received up into glory."

Reformationsbibeln (reviderad Karl XII:s Bibel):

"Och erkänt stor är gudaktighetens hemlighet: Gud som blev uppenbarad i köttet, rättfärdigad i Anden, sedd av änglarna, predikad bland hedningarna, trodd i världen och upptagen i härligheten."

1917: "Och erkänt stor är gudaktighetens hemlighet: "Han som blev uppenbarad i köttet, rättfärdigad i anden, sedd av änglar, predikad bland hedningarna, trodd i världen, upptagen i härligheten."

Bibel 2000:

"Och erkänt stor är vår religions hemlighet: Han uppenbarades som jordisk varelse, rättfärdigades som andlig, skådades av änglarna, förkunnades bland hedningarna, vann tro i världen och togs upp i härligheten."

Sv Folkbibeln:

"Och erkänt stor är gudsfruktans hemlighet: Han som blev uppenbarad i köttet, bevisad rättfärdig genom Anden, sedd av änglarna, predikad bland folken, trodd i världen, upptagen i härligheten."

Kommentar:

Av de 300 grekiska manuskript som innehåller 1 Tim 3:16 är det endast fem sent skrivna manuskript (från 800-, 1100- samt 1200-talet) som ersatt "Gud" med "Han".

1917-års bibelöversättning, NT81, Bibel 2000 samt Sv Folkbibeln bygger alla på den grekiska s.k. minoritetstexten, en grekisk grundtext som sattes samman i slutet på 1800-talet av två engelska professorer som förnekade Jesu gudomlighet. Båda var även spiritister och evolutionister.

Biblarna dessförinnan byggde på den s.k. majoritetstexten där Jesu gudomlighet är tydlig."

Slut på mailet
----

HaFo

Re: Julfirandet

Sätter här in 3 inlägg som jag just gjort på Aletheia blogg:
---

Haggaj, Du talar hellre ”i gåtor” (Vad har nu Ruben Agnarsson med detta att göra kring vad jag skriver ???), än att Du talar ur skägget kring vem Jesus ÄR och därmed betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

När jag ställer den frågan om vem Jesus är och betydelsen av offret på korset, den kristna trons väsentligaste fråga, så tycker Du jag är tjatig.

Du svarar med att hänvisa, utan att ange var, till ”spaltkilometrar” på Er blogg. När jag ber Dig ange var, eftersom jag missat det, så återkommer Du om ngt med Agnarsson. Konstigt!?

Här är det tydligen inte intressant, utan tjatigt att prata om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Då är det tydligen mer ”inne” och intressant, att låta de som menar att Jesus enbart är en människa, att här få lufta sin röst. Konstigt!

Haggaj:

”Men jag förstår om du och HaFo är livrädda att dessa Herrens Högtider skall gälla även er.

Så mycket som ni har dissat dessa högtider och de som intresserar sig för dem vore det ju totalt ödesdigert om Gud ansåg att dessa har någon som helst betydelse.”

HaFo:

Jag är varken ”livrädd” för eller ”dissat” dessa högtider. Du har tydligen inte ännu läst igenom mina inlägg och fått tag på vad jag säger. Konstigt!

Min poäng kort var att vi inte på något sätt genom att fira någon som helst högtid, vare sig Judiska, hedniska, katolska eller ”kristna” högtider kan behaga Gud.

Jag säger det igen, bara några rader, så Du kanske orkar läsa dem innantill:

DET FINNS BARA ETT SÄTT ATT BEHAGA GUD och det är att Han får se oss genom Kristi försoning, frikänd för Kristi skull, renad i Kristi persons (Gud och människa förenade) offerblod på korset!!

Och det är då det blir intressant med frågan om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Men det verkar ju uppenbarligen inte så intressant här av ngn märklig anledning.

Att då mena, att fira Judiska högtider, skulle hjälpa till att se detta, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset, verkar ju inte fungera i praktiken, eftersom man i MFS firar de Judiska högtiderna, men ändå kommit så vilse, så att de menar att Jesus enbart var en människa.

Den läran är som sagt väldigt närstående trosförkunnelsens lära kring att Jesus är skild från Gud andligt död (alltså inte längre är Kristi person - Gud och människa förenade).

Enarsson är ju också väldigt luddig kring huruvida Jesus är "Guds fullhet lekamligen", Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

Ligger man inte rätt vid själva grunden kring vem Jesus ÄR och därmed även ser betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset,

så kan man ju förkunna hur mycket sant och riktigt som helst, kring Israel, det Judiska folket och högtider och mycket annat runt om i kristen tro, eskatologi etc.

Men ändå vilseleda människor och förmedla en annan Jesus, ett annat evangelium och en annan ande, om man ligger i grunden fel.

HaFo
----

ES, så länge Du menar att Jesus enbart var människa, så är Du i likhet med Arius, en villolärare.

Och det ska sägas med dess rätta namn, att de som företräder en villfarelsens lära, om att Jesus enbart var människa och inte som Skriften säger ”Guds fullhet lekamligen”, är en villolärare.

Du tillvitar mig en massa saker som t.ex. att jag skulle vara rädd. Vad skulle jag vara rädd för?

”Kärleken driver ut räddhågan”. Kristi person, Kristi Ande, Guds Ande har kommit in i mitt väsen, genom tron på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) offer på korset.

Guds Ande fyller mig med kärlek, glädje, frid och inte med ”räddhåga”. Jag vet vem som genom sin Ande bor i mig, Jesus Kristus, min Frälsare Herre och Gud (Joh. Kap. 14 – 17)

HaFo
----

Fick ett mail med anledning av samtalet här. Återger några brottstycken av dess innehåll här. Tyckte det var tänkvärt:
---

Från mailet:

”Vilket företräde hava då judarna, eller vad gagn hava de av omskärelsen? Jo, ett stort företräde, på allt sätt; först och främst det, att de hava blivit betrodda med Guds löftesord. Ty vad betyder det, om några av dem blevo trolösa? Kan då deras trolöshet göra Guds trofasthet om intet? …

… Nu veta vi att allt vad lagen säger, det talar den till dem som hava lagen, för att var mun skall bliva tillstoppad och hela världen stå med skuld inför Gud; ty av laggärningar bliver intet kött rättfärdigt inför honom. Vad som kommer genom lagen är kännedom om synden.

Men nu har, utan lag, en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittna om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla dem som tro. Ty här är ingen åtskillnad.

Alla hava ju syndat och äro i saknad av härligheten från Gud; och de bliva rättfärdiggjorda utan förskyllan, av hans nåd, genom förlossningen i Kristus Jesus …

--- Huru bliver det då med vår berömmelse? Den är utestängd. Genom vilken lag? Månne genom en gärningarnas lag? Nej, genom en trons lag. Vi hålla nämligen före att människan bliver rättfärdig genom tro, utan laggärningar.
---

… Men vi på Jesus troende, som inte är Abrahams fysiska ättlingar efter blodlinjen ska inte börja imitera de på Jesus troende, som jämväl efter blodlinjen är Abraham ättlingar …

… Vad jag förstått så fortsatte faktiskt tydligen de Judiska Apostlarna med sina Judiska seder och bruk också efter Jesu Himmelsfärd. Det går inte att blunda för detta.

Inget fel i att på Jesus troende Judar fortsätter att vårda sitt Judiska arv och identitet, så länge de inte
glömmer detta att den omskurne blir rättfärdig genom tro utan laggärningar.

Så blir också den oomskurne rättfärdig genom tro utan laggärningar. Däremot när det gäller de Kristnade inympade hedningarna så är det inte lämpligt att de börjar imitera den omskurne på Jesus troende Juden när det gäller dennes speciella seder och bruk.

Apg 15

Den helige Ande och vi hava nämligen beslutit att icke pålägga eder någon ytterligare börda, utöver följande nödvändiga föreskrifter: 29. att I skolen avhålla eder från avgudaofferskött och från blod
och från köttet av förkvävda djur och från otukt.
---

När en hedning kommer till tro på Jesus så skulle alltså inte på denna läggas någon yttterligare uppmaning att efterfölja de Judiska sederna!

Vi inympade hedningar ska alltså inte börja med att kopiera de troende som jämväl efter blodlinjen härstammar från Abraham, men tydligen är det så att de på Jesus troende som jämväl efter blodlinjen är ättlingar till Abraham skall fortsätta att hålla sig till Judiska seder och bruk även efter det att de kommit till tro Jesus.

Missförstå mig nu inte , jag menar naturligtvis inte att det är så att det ligger frälsning i själva detta att utföra seder och bruk till punkt och *******

Den omskurne blir rättfärdig genom tro utan laggärningar. Så blir också den oomskurne rättfärdig genom tro utan laggärningar.

Men, tror att det är så här: den omskurne Jude som kommit till tro på Jesus, kan och skall fortsätta att vårda sitt Judiska arv och identitet även efter att han/hon kommit till tro på Jesus.

Men naturligtvis får denna på Jesus troende person sedan inte glömma att:

Det var nämligen icke genom lag som Abraham och hans säd undfick det löftet att han skulle få världen till arvedel; det var genom rättfärdighet av tro.

Rom.4

Ty om de som låta det bero på lag skola få arvedelen, så är tron till intet nyttig och löftet är gjort om intet. Vad lagen kommer åstad är ju vredesdom; men där ingen lag finnes, där finnes icke heller någon överträdelse.

Därför måste det bero på tro, för att det skulle vara av nåd, så att löftet kunde bliva beståndande för all hans säd, icke blott för dem som hörde till lagens folk, utan ock för dem som allenast hade Abrahams tro.

Gäller nu detta ordet »salig» de omskurna allenast eller ock de oomskurna? Vi säga ju att »tron räknades Abraham till rättfärdighet».

Huru blev den honom då tillräknad? Skedde det sedan han hade blivit omskuren, eller medan han ännu var oomskuren?

Det skedde icke sedan han hade blivit omskuren, utan medan han ännu var oomskuren.

Och han undfick omskärelsens tecken såsom ett insegel på den rättfärdighet genom tron, som han hade, medan han ännu var oomskuren.

Ty så skulle han bliva en fader för alla oomskurna
som tro, och så skulle rättfärdighet tillräknas dem.

Han skulle ock bliva en fader för omskurna, nämligen för sådana som icke allenast äro omskurna, utan ock vandra i spåren av den tro som vår fader Abraham hade, medan han ännu var oomskuren.

Det var nämligen icke genom lag som Abraham och hans säd undfick det löftet att han skulle få världen till arvedel; det var genom rättfärdighet av tro…

… ”Messianska Föreningen Shaloms målsättning är att fullfölja det uppdrag som Israels Messias givit sina efterföljare och som nedtecknats i Bibelns bok Matteus kap. 28 versarna 18-20"

Den målsättningen synes främst vara att ungefär lära hedningar att imitera Judiska seder?

Jag skulle inte bli alltför förvånad om de också så småningom, skulle hitta det förespråkat att det borde företas också en rent fysisk omskärelse på hedningar också!

Paulus predikar/förkunnar evangelium för att hedningar skall bli frälsta och inympade i Israel.

Han undervisar dem inte om hur de ska försöka imitera de befintliga Judiska kvistarnas seder och bruk. Inte ligger det ju alls någon frälsning i sådant…

Slut citat från mailet
----

HaFo

Re: Julfirandet

Återger ett inlägg som jag just gjort på Aletheia blogg:
---

Haggaj är uppenbarligen på väg att "gå itaket", på grund av mina inlägg, på grund av ngn anledning - som jag inte kan begripa?

När jag säger:

“DET FINNS BARA ETT SÄTT ATT BEHAGA GUD och det är att Han får se oss genom Kristi försoning, frikänd för Kristi skull, renad i Kristi persons (Gud och människa förenade) offerblod på korset!!”

Så blir Haggaj väldigt upprörd och tycker att jag vidare kan föra den "andliga striden på min egen hemsida".

Är det ingen mer än mig, som finner såna reaktioner utifrån vad jag skrivit rätt märkligt??
---

Kan bara eljest bejaka Marijas inlägg här, som inte heller är så populära kanske, om man börjar bli förblindad av de messianska troendes lära, kring att Jesus enbart var en människa - eller??

Vill också bejaka Isakssons inlägg:

"Herrens Högtider får givetvis inte bli något lagiskt, lika lite som något annat i vårt kristna liv och tro får bli till lagiskhet. Om det blir frälsningsavgörande huruvida man firar Herrens Högtider, eller firar Sabbat, eller firar söndag, eller huruvida man offrar tionde.

Eller om det blir frälsningsavgörnade huruvida man låter bli att gå på bio, teater, idrottsevenemang (som inställningen var på 50-talet) osv så har något blivit fel."
---

Det summerar egentligen den poäng, som jag velat framlägga. Men den poängen missar hela tiden Haggaj och blir istället väldigt upprörd över vad jag säger. Mycket märkligt!

Kan det bero på att jag ifrågasätter Enarssons luddighet kring om Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt?

Jag vet inte varför Du Haggaj blir så upprörd och jag försöker verkligen att förstå Dina reaktioner, för ngn orsak måste det ju finnas till att Du Haggaj reagerar som Du gör mot vad jag skriver.

Är det missförståelse, eller en "allvarlig brytning" i den andliga världen?? Jag blir riktigt sårad och lessen i vart fall, över Dina reaktioner Haggaj!!
---

Men jag tänker inte fördenskull backa på att:

“DET FINNS BARA ETT SÄTT ATT BEHAGA GUD och det är att Han får se oss genom Kristi försoning, frikänd för Kristi skull, renad i Kristi persons (Gud och människa förenade) offerblod på korset!!”

Och att vi inte kan behaga Gud genom att fira högtider på det ena eller andra sättet! Vilket också Isaksson framför.

Det kan han göra, utan att få den "bannbulla" som Haggaj utdelar mot mig! Konstigt!

HaFo

Re: Julfirandet

Man får nog tänka sig att inga var mer noga med att på rätt sätt fira högtiderna än fariseerna. Och ändå såg inte de vem Jesus var.

Jag tycker att det verkar helt riktigt att högtiderna har ett profetiskt budskap. Och det kan man glädja sig åt, att Gud är på det viset. Han till och med lät hela befrielsen från Egypten och det som följde på det bli ett profetiskt budskap till oss som kom efter. Det har Han nog gjort både för att visa sin storhet och för att visa på vem Jesus är. Allt pekar mot honom.

Om någon står och pekar är det ju dumt att titta på fingret i stället för på det utpekade. Så tror jag det blir om vi börjar fokusera för mycket på högtider. De fanns för att peka på Jesus. Då är väl det vettiga att fokusera på Honom.

Re: Julfirandet

Tack Hannah för Ditt inlägg. Kan bara hålla med Dig! och vill understryka Dina avslutningsord:

"Då är väl det vettiga att fokusera på Honom".

Det är precis vad jag försöker säga hela tiden:

Fokusera på Honom, Jesus Kristus personligen, med det namn som är över alla andra namn, vår Frälsare Herre och Gud, närvarande här och nu genom sin egen Ande, Guds Ande.

Vi ska inte bli för upptagna av sakrament, seder, högtider etc. som har till uppgift att peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Vi ska bli upptagna av en personlig umgängelse med personen Jesus Kristus, vår älskade Frälsare, Herre och Gud.

Där Gud i sitt Ord, gett oss "åskådningsmaterial", för att vi med våra hjärtan, ska kunna ge oss hän åt personen Kristus, som "åskådningsmaterialet" velat peka på.

Vi ska inte bli mer upptagna av
"åskådningsmaterialet", än den person och den gemenskap, som vi ska ha med Honom direkt genom Ordet, Anden och det namn givet oss för kommunikation med Honom, som är det namn som är över alla andra namn, namnet Jesus.

Fördenskull är inte Jesu namn "ett mantra", där själva "ljuden av namnet", är "magiskt". Det är när vi åkallar det person med namnet Jesus, bakom står den person, som Ordet, Anden, sakramenten, högtiderna pekar på:

Alltså att Jesus Kristus är Gud själv, kommen i jordisk kropp, där Gud och människa förenas/försonas i Jesu syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Där Gud själv "född i syndigt kötts gestalt",
"fördömer synden i köttet", stänger synden ute ur den människa som Han, som ställföreträdare, gått in för att frigöra, från hennes fallna syndens natur och syndens konsekvenser.

Han avskiljer den naturligt skapade människan från hennes fallna natur i sin syndfria rättfärdsighet, Gudomlighet, trohet och lydnad i människans fallna ställe, till Guds vilja och lag.

Därmed kan Han också i Kristi person av Gud och människa försonade/förenade, bära fram det offer ingen annan kan bära fram:

Det RENA offret av en Gudaförenad människas, Kristi persons kropp och blod på korset.

Det är då vid den insikten från Gud, som namnet Jesus vid åberopandet av Hans namn, är det namn som är oss givet över alla andra namn. Det är själva personen bakom namnet och inte själva ljuden, som ger det namnet dess betydelse.

Det är detta, som Guds Ord, Anden via alla ceremonier, sakrament, högtider etc. vill peka på. Då ska vi som sagt inte bli mer upptagna av "åskådningsmaterialet", än den person, som det var ämnat att peka på:

Jesus Kristus, vår Frälsare, Herre och Gud!

HaFo