HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Kärnan i den kristna tron

Kärnan i den kristna tron återfinns bl.a. i dessa texter kring vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset:

“Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte.”(Fil. 2:5-8)

“I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud ? Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss och vi såg hans härlighet, vi såg likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader.” (Joh. 1:1,14)

“I Honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat.”(Kol. 1:15)

“Därför säger Han vid sitt inträde i världen: slaktoffer och spisoffer begärde Du inte, men en kropp beredde Du åt mig .. Se jag kommer i bokrullen är skrivet om mig för att göra Din vilja o Gud och i kraft av denna vilja har vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi kropp, en gång för alla har blivit offrad..” (Hebr. 10:5-10)

“Ja, jag har gått ut ifrån Fadern och har kommit i världen, åter lämnar jag världen och går till Fadern … Jag har förhärligat dig på jorden genom att fullborda det verk, som du har givit mig att utföra. Och nu, Fader, förhärliga du mig hos dig själv med den härlighet, som jag hade hos dig, förrän världen var till” (Joh. 16:28, 17:4-5)

“Har Gud nu på det yttersta av denna tid talat till oss genom sin Son, som Han har insatt till arvinge av allt, genom vilken Han och har skapat världen.

Och eftersom denne är Hans härlighets återsken och Hans väsens avbild och genom sin makts ord bär allt, har Han - sedan Han hade utfört en rening från synderna satt sig på Majestätets högra sida i höjden. (Hebr. 1:2-3)

“då han nu genom EVIG ANDE (Sann Gud) har framburit sig själv (ren, syndfri, sann människa) SÅSOM ETT FELFRITT OFFER ÅT GUD”. (Hebr. 9:13-14)

“Och det bröd som jag skall giva, är mitt kött, och jag giver det, för att världen skall leva.” (Joh. 6:51)

“genom att Jesu Kristi KROPP blev offrad en gång för alla.” (Hebr. 10: 9 - 10)

“och att genom honom försona allt med sig, sedan han genom BLODET PÅ HANS KORS hade berett frid.” (Kol.1:20)


Gud visade att det offer som Kristus frambar, stämde med offren i GT som förebilder, som ett RENT offer, som var bestänkt av Guds förbundsblod, alltså förenat med Gud!

Alltså Gud och Gud och människa förenade - fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt - “Kristus kommen i köttet”.

Och som därmed gjorde att Gud kunde låta förlåten i templet brista uppifrån och ända ner vid offret av Kristi persons (Gud och människa förrenade) kropp och blod på korset och att där var nu förbundsblodet buret in i det allra heligaste, ända in i Guds gemenskap för människans ställföreträdare.

Allt detta blir mörklagt och omintetgjort i trosförkunnelsen och dess lära om Jesu andliga död och i katolicismens lära kring Marias syndfrihet, där Jesus då inte enligt Skriften är "född i syndigt kropps gestal" och "fördömde synden i köttet" i sin egen syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

---

Kärnan i Kristen tro är tydligen inte så intressant längre bland de kristna!?

Då är det tydligen mer intressant i nån slags "skrivklåda" att ventilera mer perifera frågor i en slags bludder, som knappast överhuvudtaget pekar på vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Viktigare än vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, synes att under vällovliga motton, där man samtidigt sprungit ifrån kärnan i kristen tro, "ska vara ett så världen kan tro och "tillsammans vinna världen för Kristus".

Medan man där i praktiken förbereder avfallet som ska möjliggöra en annan/en istället för Kristus, en falsk Messias, antikrists, inträde på arenan.
---

Att lägga fram Skriftens Ord kring vem Jesus är och betydelsens av offret av Kristi persons kropp och blod på korset verkar tydligen bara irritera de flesta numer.

Hur ska människor kunna undgå, att här bli vilseförda, när de redan välkomnat och bejakat antikrists ande, som ligger bakom bl.a. katolicismen, trosförkunnelsen och lärorna i MFS.

Hur ska människor kunna undgå att bli vilseförda, när de inte ens inser den antikristliga ande, som ligger bakom läran om Jesu andliga död, utan tror att den läran inte existerar idag:

Att det sker "en bruten relation mellan Fadern och Sonen i Gudomen och en bruten relation mellan Gud och människa i Kristi person", som Ekman fortfarande hävdar (=JDS- lära):

Om man förnekar att Jesus är Gud och Gud och människa förenade “Guds fullhet lekamligen”, så är det en JDS -lära om Jesus som man bejakar. Även om man inte själv är medveten om att det då är en JDS - lära som man bejakar.

Alltså en tro och bekännelse, att Jesus är andligt död, saknar livsförbindelse med Gud, är skild från Guds gemenskap. Relationen är bruten mellan Fadern och Sonen i Gudomen och relationen är bruten mellan Gud och människa i Kristi person.

Precis vad Ekman fortfarande hävdar i intervjun i DAGEN:

”det är klart att Gud [Jesus] skiljdes från Gud under en viss period.”

(Det är detta som är JDS – lära, att Jesus är frånskild livet i Guds gemenskap!)

Ekman säger ju rakt ut här, att Jesus inte längre är Gud, utan ”skildes från Gud under en viss period”.

Då är Han inte längre i praktiken 100 % Gud och 100 % människa (Kristi person – Gud och människa förenade), hur mycket man än säger det med ”tomma ord”.

Då är i praktiken inte längre ”Gud i Kristus och försonar”. Då är det i praktiken inte längre ”Jesu Kristi Guds Sons blod, som renar från all synd”, som frambärs, utan blodet från en från Gud, andligt död, skild människa.

Ser man inte då att man här trampar under sina fötter vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och bejakar antikrists ande, hur ska man då kunna undgå att bli vilseförd när antikrist träder fram??

Det gör mig bekymrad att anden bakom denna lära fortfarande påverkar människors sinnen, så att fast de tror att de inte är påverkade av denna lära, så har de fått så pass grumliga ögon, så att det blir svårt att verkligen i hjärtat se vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Det verkar t.o.m. bli svårt att se vad de texter säger om vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod, som jag ovan angett.

Det är samma antikristliga andemakt bakom trosförkunnelsen och katolicismen. De möts nu därför i denna antikristliga ande och förbereder människors sinnen och hjärtan till att ledas in i avfallet som Bibeln säger måste ske, för att antikrist ska kunna träda fram.

Det kommer att kallas väckelse och att “vinna världen för Kristus”. Men handlar om avfallet som förbereder antikrists inträde.

Och det bekymrar mig att människor tydligen i det skeendet blir mindre benägna att verkligen syssla med vem Kristus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset:

kärnan i kristen tro.

HaFo

Re: Kärnan i den kristna tron

Från bloggen:

“Guds ord är inte tillräckligt för att jag skall börja älska Gud. För det krävs det att jag ger mig åt Honom efter bästa förmåga, på samma sätt som Han alltid ger sig helt åt mig.”

HaFo:

Menar Du att Ordet om vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, inte är tillräckligt för att Du “ska börja älska Gud”?


Menar Du att Du inte bara kan ge Dig hän åt denna Guds kärlek till Dig i Kristus Jesus, utifrån fakta i Ordet, utan att DU också måste prestera ngt. : “ge Dig hän åt Honom efter bästa förmåga”, för att vad Han gjort skulle gälla Dig?

Vänd på det! Jesus har gjort allt för Dig! Du behöver inget göra! Bara hämta ut av nåd, utan mellanhänder, ceremonier och ritualer, kyrkotillhörighet, vad som är Din egendom i Din ställföreträdare, när Han i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, “född i syndigt kötts gestalt, fördömde synden i köttet” och bar fram det försonande offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset!

Vad förväntar Du Dig att Du ska kunna bidra till med i vad Din Frälsare och Herre gjort för Dig?

Bara bejaka det!!

HaFo

Re: Kärnan i den kristna tron

Det är inget fel med att vilja komma närmare Jesus, eller uppmuntra människor att komma närmare Jesus, som man ibland hör med uppmuntande tillrop ute på bloggen.

Det är bara frågan vilken Jesus, som vi då vill komma närmare och uppmanar människor till att komma närmare!?

Är det Skriftens Jesus, utan tillägg från katolicismens katekes eller trosförkunnelsens
“uppenbarelsekunskap” och dess förvanskning, kring vem Jesus är och därmed betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som vi förmedlar och pekar på och uppmanar människor till att “komma närmare”???

Eller är det en annan Jesus och ett annat evangelium i spåren av katolicismen och trosförkunnelsen, som vi uppmuntrar till?


I katolicismen är det förvanskat vem Jesus är i och med läran om Marias syndfrihet.

Då är inte Jesus längre enligt skrifetn “född i syndigt kropps gestalt” i arvet från Maria. Då är det Maria, som egentligen är den som besegrat syndens konsekvenser och inte Jesus som i “arvet från Gud”, gjort det i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Därmed har vi där att göra med “en annan Jesus och ett annat evangelium”, bakom vilken står “en annan ande”, än Guds Ande.

Precis som vi i trosförkunnelsen, har att göra med en annan Jesus, ett annat evangelium och en annan ande, när man menar att Jesus i sin person av Gud och människa förenade (andligt levande), upplever en “bruten relation” mellan Fadern och Sonen i Guds person av Fader Son och Ande - Och en “bruten relation” mellan Gud och människa i Kristi person,

så att Han inte längre är “Guds fullhet lekamligen” och inte längre är “Kristus kommen i köttet” och att Gud inte längre “är i Kristus och försonar världen med sig själv” = Jesus är andligt död!

Dessa antikristliga tros och läroutövnngar i spåren av katolicismen och trosförkunnelsen möts nu, i ett slutligt förberedande av människors sinnen och hjärtan, till att vara redo att hälsa en annan/en istället för Kristus/en falsk Messias/ antikrist välkommen in på arenan!

Vi får aldrig lämna kärnan kring vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Det blir förvanskat såväl i katolicismen och trosförkunnelsen, som i MFS:S läror kring en förnekelse av att Jesus är Gud.

Där sker en direkt förnekelse av Jesu Gudomlighet i MFS. Men även sker det i en mer fördold och därmed så mycket mer förvillande förnekelse av vem Jesus är och däremed även en förvanskning av betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset i trosförkunnelsen och katolicismen!

HaFo