HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Den ekonomiska krisen

Den ekonomiska krisen

Vill bara sända ut en liten "känselspröt".

Finns det anledning för oss som kristna att fundera över "den ekonomiska kris", som nu drar fram över världen?

Knappast är det så, att vad vi nu ser av oro på den ekonomiska arenan, är "den slutliga oro" på den ekonomiska marknaden, som ska möjliggöra antikrists inträde "med sin lösning"!!??

Intressant är det dock att ta del av Wilkerssons bok "Synen", där han "såg" att den amerikanska ekonomin skullle kapsejsa och hur det skulle skapa kaos i en hel värld.

Även om vi inte ännu är helt framme där (?), så
nog kommer det en dag, när människor i sin desperata längtan efter ekonomisk stabilitet och säkerhet, kommer att välkomna, den ekonomiska lösning, för hela världens ekonomi, som antikrist kommer att presentera!

Bara en idiot kan vara så dum, så att han då inte går in i denna lösning för världsekonomin och samtidigt så tvingas han därtill, eftersom ingen kommer att kunna "köpa eller sälja", som inte bejakar det ekonomiska system, som synes "leda världen fram mot ett fungerande "Guds rike på jorden".

Ett "rike" full av rättvisa, jämlikhet, broderskap, vänskap, frid och fred över alla gränser och barriärer, såväl politiskt, ekonomiskt, som andligt.

Hur lockande kommer det inte att vara att bejaka detta plagiat av "en istället för Kristus" och ett plagiat av "Gudsriket" som fienden försöker i ordningställa, för att för en tid, få regera över människan i Guds ställe.
---

Hälsa inte denne "istället för Kristus", Falske Messias, välkommen som "världens frälsare", på ngt plan!

Utan vänta den sanne Messias, Den sanne Jesus Kristus, Bibelns Jesus välkommen!!

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

Återger ett mail som nådde mig kring detta ämne:
---
”Hej! Är helt övertygad om att det är den slutliga oro på den ekonomiska marknaden som ska möjliggöra "lösningen på problemet" . Vad skulle det annars vara?? Alla tecken tyder ju på att vi går mot det kontantlösa samhället.

Elvor och Janne skriver mycket om detta på sin hemsida. Lennart Jareteg har också gjort ett nytt inlägg om ämnet. I synen skulle ju också bilindustrin gå omkull och på nyheterna ikväll pratades det om bilindustrin som är i svårigheter. Vad behöver du mer för bevis? Vi kristna behöver både fundera och be över denna EKONOMISKA KRIS som drar fram över världen!”
---

HaFo:

Några funderingar:

Det kan vara som mailskribenten säger att ”det är den slutliga oro på den ekonomiska marknaden som ska möjliggöra ’lösningen på problemet’.”

Och som gör människor mottagliga för vilken lösning som helst, bara världsekonomin kan räddas och där de tveksamma, tvingas in i systemet för att kunna ”köpa och sälja”, alltså helt enkelt för att kunna överleva.

Men det kan också vara enbart början till den slutliga kollapsen, där man en tid kan lyckas, att med ”konstgjord andning” av ekonomin, få den att hjälpligt fungera ännu en tid?

Kan det inte vara lite farligt att spika fast, att nu är vi framme vid den slutliga ekonomiska kollapsen, där antikrist nu kommer att inträda på den ekonomiska arenan?

För OM detta bara skulle vara ”förkänningar” och inte den slutliga, totala ekonomiska kollapsen, som vi nu ser, hur ska då människor lyssna, när vi i så fall står inför det absoluta slutet på den ekonomiska arenan som möjliggör antikrists inträde?
---

Jag klistrar in en artikel av Lennart Jareteg:

http://www.bibelfokus.se/666

En artikel som är närbesläktat med detta ämne:

---

Några tankar om talet 666 och "vilddjurets märke"
Varifrån kommer talet 666 i Bibeln? Vad betyder det? Hur skall det tolkas? Vad står det egentligen i den ursprungliga grekiska grundtexten? Skall talet tolkas på något kryptiskt sätt utifrån någon mystisk talmystik?

Frågorna är många kring detta mytomspunna tal 666. Jag skall här dela några tankar och lite fakta kring det här. Kanske jag fyller på med mer information med tiden allt eftersom jag upplever att insikten ökar.

Det står endast på ett ställe i Bibeln om märket 666, och det är i Uppenbarelsebokens kapitel 13, vers 16-18, i Nya Testamentet:

”Och det [avser det andra vilddjuret, den falske profeten] tvingar alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal.

Här gäller det att vara vis. Den som har förstånd må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sexhundrasextiosex.” (Sv Folkbibeln)

Den grekiska grundtexten

Här är uppenbart att märket både hör ihop med människors identitet (det styr ju vem som kan handla) och med vilddjuret som person (det har med hans namn att göra).

I den grekiska grundtexten för det här Bibelordet representeras talet 666 av tre grekiska bokstäver x c v' som kallas "chi xi stigma" (x c v' visas inte rätt här eftersom webbsidan inte visar äkta grekiska tecken).

Grekerna använde från 200-talet f.Kr och framåt sina bokstäver för att representera siffror. Systemet kallas för det joniska talbeteckningssystemet. De första nio bokstäverna representerade 1-9, nästa nio 10-90 och de sista nio 100-900.

Men eftersom det grekiska alfabetet enbart hade 24 bokstäver la man till äldre symboler för att komma upp till 27 stycken.

Ett av dessa extratecken var "stigma" som stoppades in så att den fick värdet 6. "chi xi stigma" betyder därför 600 + 60 + 6 och det gör att man faktiskt har översatt grundtecken rätt när det står 666.

Vad för typ av märke?

Intressant att notera är att stigma som ord kan betyda "märke, brännmärke, stämpel, tecken, kännetecken" (se i engelsk ordbok).

Kanske Gud i detta vill signalera att det handlar om ett synligt märke på huden av något slag? Ja, det här bekräftas av att det grekiska ordet för "märke" (charagma) i Upp 13:16-18 egentligen betyder
"märkning, rispa, etsning, stämpel, gravering".

Om det vilddjurets märke som kommer verkligen skall stämma med Bibelordet, så tycks det alltså vara så att vilddjurets märke skall vara ett tatuerat eller etsat märke på huden.

Många talar idag om möjligheten att injicera ett litet s.k. RFID-chip under huden, men en sådan teknik stämmer inte helt med Bibelordets innebörd.

Läs då detta noga:

Företaget Somark Innovations har tagit fram en ny sorts ID-märkning som fått mycket uppmärksamhet. Man har skapat en ny typ av tatuering som man lägger på huden och som blir ett chiplöst RFID. Till detta används något som kallas för "biokompatibelt bläck".

Bläcket skapar ett unikt ID via en förening med individens unika egenskaper i huden. Märkningen kan avläsas utav både en hudscanner eller på avstånd av en dyrare typ av scanner, och på så sätt identifiera individen (idag används detta på t.ex. kreatur).

Märkningen kan även göras osynlig. RFID-bläcket använder varken mikrochip eller en antenn, vilket vanliga RFID-chip har inbyggda. Detta gör att märkningen är mycket billig att göra och den går att göra på endast två sekunder.

Med andra ord, det finns idag en typ av märkning som skulle kunna passa det antikristliga systemet som handen i handsken och som dessutom kan överensstämma ordagrant med Bibelns ord (och grundtexten).

Läs mer om denna produkt på dessa två sidor:

- http://dev.somarkinnovations.com/wp-content/somark-platform-technology-capabilities-r21.pdf

- http://somarkinnovations.com/technology/


Tydlig samhörighet med personen Antikrist

Man skall observera att Uppenbarelseboken säger att ingen kommer att kunna köpa eller sälja utan att ha "märket, vilddjurets namn eller dess namns tal" (the mark, or the name of the beast, or the number of his name) på högra handen eller på pannan.

Här tycks finnas tre alternativa märkningar eller så är det en kombination. Talet 666 sägs också vara en människas tal och vilddjurets namns tal.

Så det finns alltså helt klart en koppling mellan talet 666 och en särskild människa som i den yttersta tidens sista sju år agerar som Antikrist.

Därför tror jag inte 666 enbart representerar ett system, en speciell religion eller något i den stilen. Bibeln säger ju att talet representerar en människa! Men talet kommer helt klart spela en roll i ett system som styr människors möjlighet att köpa och sälja.

Det skall inte vara svårt att förstå när det är dags att förstå

Min uppfattning om tolkningen av vad 666 står för, är den att Gud självklart inte har tänkt att det här skall vara så svårt att man måste vara expert på talmystik, grekiska, historia eller något annat för att man skall förstå vad Gud vill förmedla.

Därför skall vi nog läsa talet precis så som det står. Men Gud har valt att förmedla det här till oss på ett sätt som IDAG är lite underligt och kryptiskt för oss, och detta har gett näring åt alla möjliga spekulationer under historiens gång.

Gud har här dolt en sanning som skall uppenbaras när tiden är inne! Jag tror inte någon idag förstår den fulla betydelsen av 666 i Bibeln, men den som håller fast vid sanningen kommer Gud att uppenbara detta för när det är dags att ha denna kunskap.

Jag är övertygad om att vi kommer att få den kunskapen enkelt och gratis av Gud när tiden är inne. Ingen kommer att behöva köpa ”den senaste boken” för att få de kunskaper som behövs för att klara sig undan.

Än så länge har alltså ingen fulla sanningen om detta tal 666, men det är inte fel av oss att studera Skriften för att finna denna sanning.

I Daniels bok (GT) 12:4 står det:

"Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid; många komma att rannsaka den, och insikten skall så växa till." (1917-års översättning)

Detta Bibelord kan vi säkerligen även applicera på tolkningen av talet 666. I så fall säger det oss, att ingen än så länge haft den fulla sanningen, men vi kommer att finna den i den yttersta tiden om vi studerar Skriften. Låt oss därför läsa Bibeln framför allt annat!

VARNING!

Varför är det viktigt att veta vad vilddjurets märke är för något? Jo, för att vi inte skall ta emot det. Varför det?

Läs uppenbarelseboken 14:8-12 så förstår du. Det här är ett mycket allvarligt Bibelord. Det är inte jag som utfärdat denna hotfulla varning, det är Bibeln, Guds profetiska Ord:
---
Ännu en annan ängel följde efter, och han sade: "Fallet, fallet är det stora Babylon, som har gett alla folk att dricka av sin otukts vredesvin." En annan ängel, den tredje, följde dem och sade med stark röst:

"Den som tillber vilddjuret och dess bild och tar dess märke på sin panna eller sin hand, han skall själv få dricka av Guds vredes vin, som oblandat hälls i Guds vredes bägare.

Han kommer att plågas i eld och svavel inför de heliga änglarna och inför Lammet. Röken från deras plåga stiger upp i evigheternas evigheter.

De har ingen ro eller vila vare sig dag eller natt, dessa som tillber vilddjuret och dess bild och tar emot märket med dess namn. I detta visar sig de heligas uthållighet: de håller fast vid Guds bud och tron på Jesus."

Att vara observant på

Det är många som är oroliga för att i okunskap ta emot vilddjurets märke. Men finns det en risk att som kristen ovetandes ta emot detta märke? Vad kan vi vara observanta på så att vi inte tar emot märket?

Om vi läser Upp 13: 11-15 så ser vi något viktigt, det andra vilddjuret (även kallat den falske profeten) får jordens invånare att tillbe det första vilddjuret (Antikrist):

"Och jag såg ett annat vilddjur stiga upp ur jorden. Det hade två horn som ett lamm men talade som en drake. Det utövar det första vilddjurets hela makt inför det och får jorden och dess invånare att tillbe det första vilddjuret, vars dödliga sår hade blivit läkt. Det gör stora tecken och får till och med eld att falla från himlen ner på jorden i människornas åsyn.

Genom de tecken det har fått makt att göra inför vilddjuret vilseleder det dem som bor på jorden. Det befaller jordens invånare att göra en bild åt vilddjuret, som har ett sår av ett svärd men levde.

Och det fick makt att ge livsande åt vilddjurets bild, så att bilden till och med kunde tala och låta döda alla dem som inte tillbad vilddjurets bild."
---

Den falske profet som "marknadsför" Antikrist och får världen att tillbe honom, är också den som tvingar alla att ta emot vilddjurets märke.

Nu har vi några tydliga markörer som kan varna oss. Är vi vakna i vår kristna tro tror jag inte vi kommer att missta oss:

- tilldelning av odjurets märke sker med tvång.

- den som tvingar oss att ta emot märket tvingar oss också att tillbe Antikrist.

- märket är kopplat till Antikrists person, hans namn och hans namns tal som är 666.

- vi kan inte köpa och sälja utan att ta emot märket.

- märket kommer att appliceras på högra handen eller på pannan.
---

Jag hoppas denna text har varit till någon slags vägledning, och jag hoppas inte du blivit uppskrämd eller förbryllad. Min avsikt är att vi skall vara vakna i den yttersta tiden som troligen ligger nära inpå oss nu.

Lennart, september 2008

Re: Den ekonomiska krisen

Jag klistrar in ngt som Haggaj skrivit kring detta ämne på Aletheia Blogg:
---

En ny ekonomisk världsordning

Igår bekräftade Frankrikes president Nicolas Sarkozy att han skall kalla till ett toppmöte i syfte att lägga grunden för en ny internationell finansordning. Den skall gälla för hela världen.

Problemet med finanskrisen är nämligen, i alla fall om vi skall lyssna till Mats Hallgren på SvD, att Europas bank- och finansmarknad radikalt bytt utseende de senaste 10-15 åren men har samtidigt inte tillräcklig gemensam beredskap att hantera en gränsöverskridande finanskris.

Tidigare var marknaderna uppdelade efter nationsgränserna och var nationella. Idag är de integrerade över gränserna, vilket också har stimulerats av EU-kommissionen för att skapa globalt en mer konkurrenskraftig inre marknad.

Men tillsynen och krisberedskapen har inte hängt med i utvecklingen och nu måste dessa frågor lösas akut.

Det är väl inte omöjligt att en överstatlig kontroll av de ekonomiska och finansiella systemen redan nu planeras av Sarkozy, som igår sa att han ville ha en översyn av just kontrollen av banker och finansinstitut. Vi kunde se i Aktuellt igår att Sarkozy sa:

”Vi satte agendan i helgen inför mötet den 15 oktober och där skall vi givetvis ta upp finanskrisen. EU måste uppvisa den ekonomiska, politiska och finansiella beslutsamhet som krisens allvar kräver.

Jag bekräftar att jag inom kort kommer att kalla till ett toppmöte i syfte att lägga grunden till en ny internationell finansordning.”
---

Sarkozy kommer också att efter att en ny president valts i USA sammankalla till ett toppmöte mellan USA, Europa och andra om nya regler och en ny finansordning för hela världen.

Om en ny ekonomisk världsordning har sett dagens ljus är nog ännu för tidigt att säga. Men vi kan nog konstatera att gårdagens nej till bail-out-förslaget har spikat igen kistan för den ekonomiska ordning som rådde fram till den 29 september 2008 ...

... Vill citera några rader ur “Synen” av David Wilkerson:

“Värlsekonomin kommer att fortsätta i sitt förvirrande tillstånd fram till tiden för antikrists framträdande. Från och med den dagen kommer en känsla av fruktan och osäkerhet att svepa fram över världen på grund av de framtida ekonomiska villkoren.

Aldrig mer kommer folk att ha tro på en stabil världsekonomi. Varje liten högkonjuktur kommer att hotet om en ny depression. Människor får hjärtsvikt när de ser de ödeläggande effekterna av en förkrympt ekonomi.”

“Utvecklingen leder till att frågan om ett nytt världsomspännande penningsystem tas upp. Fastän dollarn ser ut att stärka sitt grepp alldeles innan den kommande stora recessionen, utvecklas en ny kris som kommer att skaka hela finansvärlden.

Jag tror att vi får se ett återuppväckt romerskt imperium som slutligen blir basen för en världsledare som uppstår för att försöka få ordning på världens affärer.

Utan tvivel kommer han att skapa ett kreditkort som gäller över hela världen.

Osynliga nummer fästs på pannan och armen som bara kan upptäckas genom fotoskopisk avläsning. Numren kan tänkas utgöra 3 grupper med 6 nummer i varje grupp.

Alla som vill köpa och sälja kommer att tvingas ha detta. Ett världsomspännande kreditsystem kommer att utvecklas så att länder kan utnyttja enorma krediter.”

Ur David Wilkersons bok “Synen” från tidigt 1970-tal.

Re: Den ekonomiska krisen

"Bibeln säger ju att talet representerar en människa! "
Gör den verkligen det ?
En människas tal ,ja ,men en människa ?
Vilddjuret (det andra) eller den falske profeten ,är ingen människa, en Antikrist som plötsligt ploppar opp de sista 7 åren i mänsklighetens historia.
Vilddjuret är en symbol på ondskan och ogudaktighet i olika skepnader och gestalter genom historien på Johannes tid var det säker Romarriket och kejsaren, en "treenig" ondska, och allt vad det representerar - det första och andra vilddjuret och draken - personifierat i djävulen själv eller Satan och han finns/fanns tyvärr redan med på "fallets dag"

De förföljda kristna 90 e.Kr. när Johannes skrev Uppenbarelseboken och först och främst till dem kunde mycket väl känt till talet 666, Johannes skriver ingen förklaring till talet och kanske det berodde på att det då var känt ,men den kunskapen har försvunnit genom tidens gång.

Sådana här eskatologiska ,bokstavliga tolkningar blir väldigt problematiska när man exkluderar den grupp av människor Uppenbarelseboken först var skriven till för åter igen ; vad hade de förföljda kristna i provinsen Asien och kristna genom historiens gång för glädje av att veta vad som skall hända de sista 7 sista åren innan Herren Jesus återvänder ?
Kan någon svara på det ?

Märket kan vara bokstavligt ,men det kan lika gärna fattas symboliskt.
De 144 000 som var märkta med Guds sigill .
De sju sigillen som symboliserar Guds dom över ondskan.
Den helige Andes insegel-sigill har definitivt en symbolisk tolkning.
Märket-sigillet -inseglet är ett tecken på ägande rätt ,tillhörighet och lojalitet.
Vägran att ta på sig vilddjurets märke -kan lika gärna betyda en vägran att bli en del i ett världsligt system -den troende är främling och gäst vi tillhör inte denna värld och vi visar det genom att leva i världen ,men inte av den.
Jag tycker tolkningar som din Lennart J.och även Elvor och Janne skrämmer mer än det tröstar.
Och det tror jag inte är meningen .
Mycket spekulationer är det...

777 är det gudomliga sjutalet .
666 ligger nära men når aldrig upp dit och kommer alltid att vara underordnat och motsatsen till det gudomliga sjutalet .
Gud och det onda kommer alltid att vara varandras motsatser och omöjligt att förena.

Marija

Re: Den ekonomiska krisen

"Det är många som är oroliga för att i okunskap ta emot vilddjurets märke. Men finns det en risk att som kristen ovetandes ta emot detta märke? Vad kan vi vara observanta på så att vi inte tar emot märket?"
Förfärligt. Som att skrämma små barn att sotaren kommer och tar dem.

" Ty Herren själv skall stiga ned från himmelen,och ett maktbud skall ljuda ,en överängels röst,och en Guds basun.
Och först skola de i Kristus döda uppstå
sedan skola vi då som ännu leva och hava lämnats kvar
bliva jämte dem ,bortryckta på skyar upp i luften,Herren till mötes,och så skola vi alltid få vara hos Herren "

så TRÖSTEN nu varandra med dessa ord.
1 Tess. 4:16-18

Budskapet att Herren kommer, är ett tröstens och glädjens budskap och ingenting som den troende skall vara orolig eller rädd för.
Det är bara om man inte är redo ,då skall man vara orolig.
Men jag VET på VEM jag tror och jag är VISS om att han förmår bevara mig och frälsa mig till sitt himmelska rike ,vad som en händer , i denna dödens dal,på väg till mitt rätta hem.

Marija

Re: Den ekonomiska krisen

Tack Marija för synpunkter:

På Lennarts påstående:

’Bibeln säger ju att talet representerar en människa! ’

Så säger Du:

”Gör den verkligen det? En människas tal ,ja, men en människa?”

HaFo:

Vad menar DU Marija, att det menas med att 666 är ”en människas tal”, men inte därmed representerar en människa?

Marija:

”Vilddjuret är en symbol på ondskan och ogudaktighet i olika skepnader och gestalter genom historien på Johannes tid var det säker Romarriket och kejsaren, en ’treenig’ ondska, och allt vad det representerar - det första och andra vilddjuret och draken - personifierat i djävulen själv eller Satan och han finns/fanns tyvärr redan med på ’fallets dag’.”

HaFo:

Vad har Du Marija, för belägg för att ”denna treeniga ondska”, inte kommer att slutligen personifieras av människor besatta av antikrists ande på den andliga arenan?

Där de framträder som en kopia av Guds treenighet av Fadern ( Gud - satan), Vilddjuret - antikrist (Guds Son – satans son) och Anden (den falske profeten som pekar på och ärar satans son – Vilddjuret antikrist)?
---

Marija:

”Sådana här eskatologiska ,bokstavliga tolkningar blir väldigt problematiska när man exkluderar den grupp av människor Uppenbarelseboken först var skriven till för åter igen ; vad hade de förföljda kristna i provinsen Asien och kristna genom historiens gång för glädje av att veta vad som skall hända de sista 7 sista åren innan Herren Jesus återvänder?”

HaFo:

Jag tror nog att Du kanske underskattar Gud (?), när Han skriver ned ett budskap som gäller genom alla tider.

Det finns i denna text, vad som Guds Ande gjorde levande för dem som då nåddes av detta budskap I DERAS TID.

Men där finns även ett budskap för alla kristna genom hela historien och FRAM till ändtidens kristna.

”Detta är en uppenbarelse från Jesus Kristus, en som Gud gav Honom för att visa sin tjänare, vad som SNART skall ske (TILL DEN TIDENS ADRESSATER) …

Så, skriv nu upp, vad Du har sett och skriv upp, både vad som NU sker och vad, SOM HÄREFTER SKA SKE” (TILL DÄREFTER KOMMANDE KRISTNA ÄNDA FRAM TILL ÄNDENS TID!).

Och jag tror Lennart här har rätt i vad han citerar från Daniels bok (GT) 12:4 står det:

"Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid; många komma att rannsaka den, och insikten skall så växa till."

Jag tror nog att vår insikt kring uppenbarelseboken kommer att växa till, allteftersom dess budskap till oss idag gäller och som Guds Ande vill levandegöra.

Och då tror jag knappast att det kommer att vara så ”symboliskt”, som Du Marija vill göra det till – eller??

Du säger:

”Den helige Andes insegel - sigill har definitivt en symbolisk tolkning.”

HaFo:

Varför skulle det vara SÅ? Menar Du att när Guds Ande vid en sann tro på Jesus, flyttar in i en människas liv enligt Ordet, så är det bara ”symboliskt” och att den människan inte faktiskt då som Ordet säger, ”blir delaktig av Guds natur” och ”född på nytt” av Andens inneboende liv i den troende??

---

Jag håller helt med Dig Marija när Du skriver:

" Ty Herren själv skall stiga ned från himmelen,och ett maktbud skall ljuda ,en överängels röst, och en Guds basun.

Och först skola de i Kristus döda uppstå. Sedan skola vi då som ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem ,bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes, och så skola vi alltid få vara hos Herren "

så TRÖSTEN nu varandra med dessa ord. 1 Tess. 4:16-18

Budskapet att Herren kommer, är ett tröstens och glädjens budskap och ingenting som den troende skall vara orolig eller rädd för.

Det är bara om man inte är redo ,då skall man vara orolig.”
---

HaFo:

Visst är det så viktigt att glädjas och uppmuntras över att Jesus sanna ankomst snart är här.

Men det är ingen motsägelse till att varna människor för det bedrägeri, som fienden kommer att iscensätta inför Kristi ankomst och försöka få människor till att hälsa antikrist välkommen som Kristus.

Hälsa rätt Kristus välkommen!!

Lyssna till Jesu varningsord inför detta skeende:

”Låt ingen bedra er, om ngn säger att här är han, så tro det inte”!

”Som en ljungeld från öster till väster” kommer Jesus och inte som ngn världspolitiker i ett föregående plagiat av Guds - riket, som ordnar upp frid, fred, gemenskap över alla gränser, såväl politiskt, ekonomiskt som andligt.

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

Om du VET på vem du tror Harry Forsgren och du här i tiden lärt känna honom, då kommer du inte att ta fel
Det är jag 100% säker på !
Och lita på att andra troende människor som VET vem de tillhör, inte heller kommer att ta fel !
Varför oroa redan frälsta människor, med märke och antikrist och fasansfulla vedermödor ,och jag vet inte vad...
För större delen av mänskligheten som levat ,har det varit ******* på jord.
Den helige Andes insegel Hafo ,är ju inte ett synligt på din kropp , men syns att du har det , genom det "Kristusliv" du lever.
Det var det jag menade med symbolisk.

Om man läser Uppenbarelseboken som om den handlade om en detaljerad skildring av mänsklighetens sista 7 år, vilket "Elvor och Janne" och även Lennart J. gör om jag fattat rätt, och även du Hafo, då missar man kärnan och det övergripande -helheten som Johannes skriver om ,och man missar även vilka som var de första mottagarna av Uppenbarelseboken .
Dem negligerar man totalt.
Vissa delar skall fattas symboliskt och annat bokstavlig.
Vad är vad ?
Ex : Ska skökan på vilddjuret , den stora staden Babylon -täcknamn för Rom verkligen bli förödd "på en enda timme " som det står i någon översättning, i 1917 står det "I ett ögonblick " Upp 18 ;19
Menas det då en bokstavlig timme 60 minuter ?
Eller har det en symbolisk betydelse att det onda i världen tillåts existera under en begränsad och relativt kort tid ,innan Gud griper in ?

Uppenbarelseboken handlar inte om specifika detaljer eller specifika enskilda händelser eller specifika enskilda människor -ett specifikt mänskligt vilddjur som man kommer att kunna identifiera som Antikrist...

Sådant öppnar bara för vilda spekulationer och undergräver Bibelns auktoritet.

Jag skulle uppskatta att de mail du Hafo publicerar på sidan , de personerna ville skriva direkt här .

Marija

Re: Den ekonomiska krisen

”Vilddjuret är en symbol på ondskan och ogudaktighet i olika skepnader och gestalter genom historien på Johannes tid var det säker Romarriket och kejsaren, en ’treenig’ ondska, och allt vad det representerar - det första och andra vilddjuret och draken - personifierat i djävulen själv eller Satan och han finns/fanns tyvärr redan med på ’fallets dag’.”

"Vad har Du Marija, för belägg för att ”denna treeniga ondska”, inte kommer att slutligen personifieras av människor besatta av antikrists ande på den andliga arenan ?

Jag skrev just " olika skepnader och gestalter genom historien ", se ovan.
Vad har du för belägg Hafo " att ”denna treeniga ondska”," " kommer att slutligen personifieras av människor besatta av antikrists ande på den andliga arenan ? "

Antikrists ande förnekar att Jesus är Kristus, förnekar att Jesus är Gud ,ex. Stefan K. Blad i MFS men han är ju inte Antikrist för det , för Antikrist är Djävulen .
Daniel som väl levde på 500 talet F.Kr skriver att insikten kommer att öka . Uppenbarelseboken är skriven ungefär 600 år senare.

Marija

Re: Den ekonomiska krisen

Tänkvärda synpunkter Marija!

På varningen för att bli bedragen av fiendens plagiat av Kristi tillkommelse så säger Du:

"Om du VET på vem du tror Harry Forsgren och du här i tiden lärt känna honom, då kommer du inte att ta fel
Det är jag 100% säker på!

Och lita på att andra troende människor som VET vem de tillhör, inte heller kommer att ta fel!"

HaFo:

Så Du menar att Jesus var helt fel ute, när Han inför skeendet i ändtiden uppmanade till att inte låta sig förvillas och att när röster höjdes för att Messias redan var här, så skulle vi inte tro det och klara uppgifter hur Hans sanna tillkomelse ska se ut.

Enligt Dig, så borde ju denna varning från Jesus ha varit helt meningslös.
---

Marija:

"Varför oroa redan frälsta människor, med märke och antikrist och fasansfulla vedermödor ,och jag vet inte vad..."

HaFo:

Det är Guds Ord, som "oroar med detta". Ska vi då inte förmedla Guds Ord?
---

Marija:

"Om man läser Uppenbarelseboken som om den handlade om en detaljerad skildring av mänsklighetens sista 7 år, vilket "Elvor och Janne" och även Lennart J. gör om jag fattat rätt, och även du Hafo, då missar man kärnan och det övergripande -helheten som Johannes skriver om ,och man missar även vilka som var de första mottagarna av Uppenbarelseboken. Dem negligerar man totalt."

HaFo:

Är det att "negligera de första mottagarna av Uppenbarelseboken", att även undersöka vad som där finns nedtecknat över "vad som ska ske härefter" och som gäller ända fram mot avslutningen av denna tidsålder och ingången in i den eviga världen?

Är det inte stor risk att vi missar "kärnan" av vad Gud ville säga människor som lever i avslutningen av denna tidsålder inför Kristi tilkommelse, om vi bara försöker utforska vad Gud ville säga till den tidens mottagare?
---

Marija:

"Vissa delar skall fattas symboliskt och annat bokstavlig. Vad är vad?"

Är det inte ngt som kommer att ske mer och mer att vi kommer till klarhet, genom Bibelläsning och bön och genom att som kristna syskon ventilera desa spörsmål, som vi nu gör här?
---

Marija:

"Uppenbarelseboken handlar inte om specifika detaljer eller specifika enskilda händelser eller specifika enskilda människor -ett specifikt mänskligt vilddjur som man kommer att kunna identifiera som Antikrist..."

HaFo:

Hur kan Du vara så viss om det?
---

Marija:

"Sådant öppnar bara för vilda spekulationer och undergräver Bibelns auktoritet."

HaFo:

På vilket sätt menar Du att det undergräver Bibelns auktoritet att börja peka på vad Bibeln säger inför avslutningen av denna tidsålder och ingången in i den eviga världen? Inte var det innehållet (vad som härefter ska ske) i Upp. riktat till de första mottagarna. Till dem var budskapet (vad som nu sker). Ska vi då inte utforska vad Gud med Upp. ville säga oss i den absluta ändtiden?
---

Marija:

"Vad har du för belägg Hafo att ”denna treeniga ondska”, kommer att slutligen personifieras av människor besatta av antikrists ande på den andliga arenan?"

HaFo:

Jag tycker att det är vad Ordet framställer och ngt som till en del framgår av Lennarts artikel.
---

Marija:

"Antikrists ande förnekar att Jesus är Kristus, förnekar att Jesus är Gud ,ex. Stefan K. Blad i MFS men han är ju inte Antikrist för det, för Antikrist är Djävulen."

HaFo:

Messianska föreningen, trosförkunnelsen, katolicismen m.m. förmedlar läror från antikrists ande som ska förbereda människors sinnen och hjärtan till att motta en annan/en i stället för Kristus/ en falsk Messias välkommen.

Det slutliga framträdandet av antikrist bara inte förmedlar en lära från antikrists ande, utan verkar vara besatt av antikrists andemakt så att det är satan själv personifierad som "djävulens son" "har djävulen till far".

Det i ljusets gestalt som annan/en i stället för Kristus/ en falsk Messias som kommer att "under satans tillskyndelse förvilla jämväl de utvalda genom tecken och under". "Människor ska i häpnad skåda efter honom". Och den Falske profeten förmår männikor att tillbe honom och hans märke.

Nog tror jag det finns anledning att varna för det skeende vi har framför, så vi inte förförs av fiendens plagiat av Kristi sanna tillkommelse.
---

Marija:

"Jag skulle uppskatta att de mail du Hafo publicerar på sidan, de personerna ville skriva direkt här."

HaFo:

Det skulle jag också göra. Men om det nu finns människor som väljer att sända mig mail istället, så gör jag en bedömning sakmässigt om det kan vara av intresse och fylla en funktion att det infogas i vad som avhandlas.

Funktionen blir väl ungeför som om man skulle ha lagt in det direkt på sidan med en anonym underskrift.

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

Hafo !
Du har ju egentligen inga svar utan du försöker åter igen förvränga det jag säger !
Varför ?
Naturligtvis hade Jesus inte fel, men det var ju inte det jag skrev ? Jag skrev att om du VET på vem du tror då kommer du inte att ta fel ,om det är rätt eller fel Messias menar jag.
En frälst människa behöver INTE oroa sig för vad som komma skall och det är vare sig Gud eller Guds Ord som oroar den troende människan .
Det är märkliga eskatologiska läror som gör det !!!
Men dem ifrågasätter du inte ,utan dom köper du rakt av ???
Förhoppningsvis oroar Guds Ord den otroende människan!
Känn ingen oro ,och tappa inte modet, står det i Bibeln
Min frid ger jag er ,säger Herren Jesus
Var inte oroliga eller försagda. Fridens Gud vare med er.

Det verkar ju som om du är viss om att Uppenbarelse boken ger en detaljerad skildring av mänsklighetens sista 7 år ??
Hur kan du vara viss om det ?
Det om något är väl att förminska Uppenbarelseboken giltighet, och det den vill säga ??
Jag ,Johannes skriver till er förföljda församlingar i Provinsen Asien ,men det gäller inte er, utan detta handlar om de sista 7 åren i mänsklighetens historia ? Och dit är det väldigt långt...

Märket kan uppfattas som bokstavligt ,men precis lika gärna symboliskt och det har jag gett ex. på med den helige Andes sigill.
Jag har även gett konkret ex. på vad som är/kan vara symboliskt och vad som är/kan vara bokstavligt. ex "skökan på vilddjuret " och då svara du;
"Är det inte ngt som kommer att ske mer och mer att vi kommer till klarhet, genom Bibelläsning och bön och genom att som kristna syskon ventilera desa spörsmål, som vi nu gör här? "
Det är helheten och summan av Guds Ord som får bestämma det Hafo
Om det 1000- åriga riket finns med på 6 verser i hela Bibeln och beskrivningen inte stämmer på resten av det bibeln säger om yttersta tiden ,himlen o.s.v. är det troligtvis symbolspråk.
Likadant med skökan på vilddjuret som skall gå under på en enda timme...
Specifika detaljer öppnar upp för vilda spekulationer ex . att det florerar och florerat hur många som helst förslag på vem Antikrist kan vara.
Exempelvis.
Och spekulationer undergräver Bibelns auktoritet . Nähä, det var inte Stalin som var Antikrist den här gången nå men då kanske det var Lenin som var det eller Bush eller varför inte Påven ?
Så här håller man ju på .
Om Tjernobyl var stjärnan Malört ,om de tio hornen är 10 EU länder e.t.c.
Och du menar att det inte riskerar att undergräva Bibelns auktoritet ?
Bibeln ändrar väl sig inte ?

Marija

Re: Den ekonomiska krisen

Marija:

"Du har ju egentligen inga svar utan du försöker åter igen förvränga det jag säger! Varför?"

HaFo:

På vilket sätt har jag förvrängt vad Du säger Marija???, Svara på det så jag förstår hur Du menar!!
---

Marija:

"Naturligtvis hade Jesus inte fel", när Han varnade. Jag skrev att om du VET på vem du tror då kommer du inte att ta fel ,om det är rätt eller fel Messias menar jag."

HaFo:

Återkommer då till frågan om Jesus var fel ute, när han varnade för att att inte låta sig förföras i ändtiden, av den som , "med satans tilskyndelse ska bedra jämväl de utvalda genom tecken och under", utan varnade för att inte bejaka en annan/ en falsk Kristus välkommen!!

Kan bara säga Marija:

Se upp så Du inte i all Din välvillighet, egentligen ställer Dig bakom antikrists andes villfarelse i ändtiden!!

På vilket sätt menar Du att det är vilset och emot Guds Ord, att varna för det plagiat av Kristi tillkommelse, som fienden kommer att iordningsställa!???

Tänk efter noga innan Du svarar, så Du inte förlorar de läsares fötroende, som tar del av innehållet på Min Åsikt Marija!

Detta handlar inte om vem som "vinner debatter" etc. utan om vad som är sanning på den andliga arenan.

Ock där är det mycket tveksmt, om det är sanningen inför avslutningen inför denna tidsålder, som Du står för, eller om det inte av obegriplig anledning, är fiendens förberedelse av avfallet, som ska möjliggöra antikrists inräde på den andliga arenan, som Du egentligen står för????

Varför???

Det är helt obegripbart för mig!!

Men Du är värdefull och dyrbar för det och jag vill tro, att Du Marija, aldrig släpper taget om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av kRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET och att vi kommer att ses som kristna syskon i evighetens värld, genom en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsebn av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset!!

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

Efterlängtat besked
USA. Oväntat klart ja till stödpaket som skall rädda ekonomin
UNT 081004

Kanske dags att börja fila på en ny teori ?

Nej, Jesus hade inte fel .
Du har egentligen ingenting i sak att komma med Hafo, utan det är ett allmänt beklagande från din sida att jag inte tror som du , och att jag är synnerligen kritisk till dessa eskatologiska läror som du verkar ha svalt med hull och hår ?
Om du är så orolig inför Herren Jesu återkomst ,och det som skall möta innan att du måste oroa andra troende - mej som exempel ,för du gör faktiskt det med ditt ständiga upprepande och ältande ; Se nu till och inte hälsa en falsk Messias välkommen !
Kan du vara snäll och sluta med det och hålla dig till sakfrågor ?
Om dina läsare tappar förtroende för mig,vad kan jag göra åt det ?
Ja, det skulle ju vara att tro som du och de ?
Trevlig helg!

Marija

Re: Den ekonomiska krisen

För klarhets skull Marija så Du inte missförstår mig!

Jag ifrågasätter inte Din frälsning genom tron på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Men vad jag ifrågasätter är om Du ser rätt kring skeendet i ändtiden och att Du har rätt när Du menar att det är fel att varna inför skeendet av fiendens plagiat och förvillelser inför Kristi tillkommelse.

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt och inte uttryckte mig klart nog på dessa punkter.

Men jag håller inte med Dig kring hur Du ser på skeendet i ändtiden och att Du tycker att det är fel att varna för fiendens narrspel inför Kristi tillkommelse. Och det är ju ingen nyhet att vi ser olika på de spörsmålen.

Nog tror jag Du är kristen för det. Men söver Du inte ner en del människor, så att de inte blir observanta på vad vi har framför oss på den andliga, politiska och ekonomiska arenan, så att de kanske istället kommer att välkomna en annan/en istället för Kristus/en falsk Messias välkommen på arenan?

Du säger å ena sidan Marija att "Nej, Jesus hade inte fel."

När Han sa:

"Se nu till och inte hälsa en falsk Messias välkommen!" Inför frågeställningen om skeendet inför Hans tillkommelse:

"Låt ingen förvilla er. Om någon då säger att här är Messias, så tron det icke"

Men så när människor inför skeendet i äntiden gör samma sak så är det då i Dina ögon fel.

Du Marija säger:

"Om du är så orolig inför Herren Jesu återkomst ,och det som skall möta innan att du måste oroa andra troende - mej som exempel, för du gör faktiskt det med ditt ständiga upprepande och ältande; Se nu till och inte hälsa en falsk Messias välkommen!

Kan du vara snäll och sluta med det och hålla dig till sakfrågor?"

HaFo:

Så Jesus höll sig inte till sakfrågor när Han inför äntidens skeende och sin tillkommelse sa:

"Låt ingen förvilla er. Om någon då säger att här är Messias, så tron det icke" ( "Se nu till att inte hälsa en falsk Messias välkommen!")

Jag ämnar hålla fast vid "Jesu sakfråga", varning och uppmaning inför Hans tillkommelse:

Se nu till att inte hälsa en falsk Messias välkommen, genom att låta er förvillas av fiendens plagiat!

Då när han "efter satans tillskyndelse ska bedra jämväl de utvalda genom tecken och under". "Människor ska i häpnad skåda efter honom". Och den Falske profeten förmår människor att tillbe honom och hans märke.

Detta tror jag inte handlar om ngn symbolik, utan om ett verkligt skeende i ändtiden inför Kristi tillkommelse.

Nog tror jag det finns anledning att varna för det skeende vi har framför, så vi inte förförs av fiendens plagiat av Kristi sanna tillkommelse.
---

Angående ekonomiska krisen,

så säger Du Marija:

"Efterlängtat besked i USA. Oväntat klart ja till stödpaket som skall rädda ekonomin UNT 081004

Kanske dags att börja fila på en ny teori?"

HaFo:

Så här skrev jag i ett tidigare inlägg om den ekonomiska krisen:

"Det kan vara som mailskribenten säger att 'det är den slutliga oro på den ekonomiska marknaden som ska möjliggöra ’lösningen på problemet’.'

Och som gör människor mottagliga för vilken lösning som helst, bara världsekonomin kan räddas och där de tveksamma, tvingas in i systemet för att kunna ”köpa och sälja”, alltså helt enkelt för att kunna överleva.

Men det kan också vara enbart början till den slutliga kollapsen, där man en tid kan lyckas, att med ”konstgjord andning” av ekonomin, få den att hjälpligt fungera ännu en tid?

Kan det inte vara lite farligt att spika fast, att nu är vi framme vid den slutliga ekonomiska kollapsen, där antikrist nu kommer att inträda på den ekonomiska arenan?

För OM detta bara skulle vara ”förkänningar” och inte den slutliga, totala ekonomiska kollapsen, som vi nu ser, hur ska då människor lyssna, när vi i så fall står inför det absoluta slutet på den ekonomiska arenan som möjliggör antikrists inträde?"
---

Du svarade aldrig Marija på vilket sätt Du menar att jag förvränger vad Du skriver. Förklara för mig på vilket sätt jag gör det, så jag förstår vad och på vilket sätt Du menar.

Ha en God Helg!

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

"Låt ingen förvilla er. Om någon då säger att här är Messias, så tron det icke"
När DÅ Hafo ?
Ja ,läs verser OVAN som kommer INNAN ; "Om någon då" får du se att sammanhanget hör ihop !!!
Men du vägrar att se vad det står ???

Du ifrågasätter inte så mycket det jag i sak argumenterar emot ,utan jag upplever att du ifrågasätter mina motiv att skriva det jag skriver som skulle vara att "söva ned människor " så de inte är uppmärksamma på vad som komma skall ,med märke och Antikrist , att de inte är uppmärksamma på och kommer att hälsa en falsk Messias välkommen !
Varför skulle jag ha sådana motiv ?

Det måste du väl ändå hålla med om Hafo att det Jesus förutsa om Jerusalems förstöring och sin tillkommelse ,inte ens är i närheten av det Lennart J. Elvor och Janne och du själv säger och skriver ?
Av Jesu tal ,har man byggt upp en hel lära och lagt till massor , av en fjäder har man gjort en höna !

Visa mig ETT ställe där Herren Jesus varnar för en enskild specifik Antikrist.
Visa mig ETT ställe där Herren Jesus talar om ett 1000-årigt fredsrike
Visa mig ETT ställe där Herren Jesus talar om ekonomisk finansiell kollaps av världsekonomin.
Visa mig ETT ställe där Herren Jesus talar om ett bokstavligt märke på handen eller pannan.
E.T.C.

Du förvränger det jag skriver genom att du använder mina ord till att de får en helt annan betydelse än det jag avsåg.
De läsare av denna hemsida som tappat förtroende för mig och det jag skriver ,får gärna ge sig till känna här på sidan och gärna förklarar varför ?

Marija

Re: Den ekonomiska krisen

Marija:

"De läsare av denna hemsida som tappat förtroende för mig och det jag skriver ,får gärna ge sig till känna här på sidan och gärna förklarar varför?"

HaFo:

Jag har aldrig sagt att läsare av sidan tappat förtroendet för Dig!

Vad jag sa var följande:

"på vilket sätt menar Du att det är vilset och emot Guds Ord, att varna för det plagiat av Kristi tillkommelse, som fienden kommer att iordningsställa!???

Tänk efter noga innan Du svarar, så Du inte förlorar de läsares fötroende, som tar del av innehållet på Min Åsikt Marija!"
---

Och vad jag menade var, att det verkligen krävs en noggrann förklaring, med att mena att det skulle vara fel, att varna för "det plagiat av Kristi tillkommelse, som fienden kommer att iordningsställa", när Jesus själv och Guds Ord gör det.

Det var onödigt, dumt och klumpigt uttryckt av mig och det ber jag om ursäkt för!!
---

Till saken:

Marija:

"Låt ingen förvilla er. Om någon då säger att här är Messias, så tron det icke" När DÅ Hafo?

HaFo:

Jesus får tre frågor. Dels när Jerusalems förstöring ska ske, så vidare kring ändtiden och Kristi tillkommelse.

Jesus väver ihop ett svar som sträcker sig från svaret kring när Jerusalems förstöring ska ske och ända fram till ändtiden och Hans tillkommelse.

Det är inför denna ändtid och Hans tillkommelse, som Jesus här svarar:

"Om ngn då säger till er: se här är Messias, eller där är han, så tron det icke...

... ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska människosonens tillkommelse vara".

Det svar Han här ger kring sin tillkommelse, har ju inte med Jerusaslems förstöring att göra!! Utan här svarar Han på sin tredelade fråga inför skeendet i ändtiden inför Hans tillkommelse:

"om ngn då säger till Er se här är Messias eller där är han, så tron det icke"..

Alltså låt Er inte inför Kristi tillkommelse bli lurade och duperade till att hälsa en annan/ en istället för Kristus7 en falsk Messias välkommen!!!

Det var Jesu varning då inför ändtiden och Hans tillkommelse och jag vidarebefordrar den varningen och uppmaningen inför ändtiden och Kristi tillkommelse:

Hälsa rätt Messias och Kristus välkommen och inte plagiatet från fienden, som Jesus varnade för inför sin sanna tillkommelse!!!
---

Marija:

"jag upplever att du ifrågasätter mina motiv att skriva det jag skriver som skulle vara att 'söva ned människor', så de inte är uppmärksamma på vad som komma skall, med märke och Antikrist, att de inte är uppmärksamma på och kommer att hälsa en falsk Messias välkommen! Varför skulle jag ha sådana motiv?"

HaFo:

Jag ifrågasätter inte Dina motiv och tror inte Din mening är att "söva ner människor".

Men min uppfattning är att Du "fått en hang upp" på "erusalems förstöring", kring eskatologin och därmed,utan att Du egentligen har det "som motiv", "söver ner" människor inför skeendet i ändtiden och Kristi tillkommelse.
---

Marija:

"Visa mig ETT ställe där Herren Jesus varnar för en enskild specifik Antikrist."

"Visa mig ETT ställe där Herren Jesus talar om ett bokstavligt märke på handen eller pannan."


HaFo:

I Uppenbarelseboken! Johannes säger:

"Detta är en uppenbarelse från Jesus Kristus, en som Gud gav honom för att visa sin tjänare vad som SNART SKA SKE...

... SÅ SKRIV NU UPP, BÅDE VAD SOM NU ÄR och vad SOM HÄREFTER SKA SKE"
--

Det är alltså Jesus själv som talar i Uppenbarelseboken och då inte bara inför skeendet kring Jerusalems förstöring, utan även inför den slutliga äntiden och skeendet vid Kristi tillkommelse och ända in i evighetens värld!

Vad säger då Jesus här om en slutlig personlig antikrist och antikrists märke?

Läs Upp. kap. 12 - 19 och lägg det samman med utsagor i Hesekiel och Daniel!
--

Marija:

"Visa mig ETT ställe där Herren Jesus talar om ett 1000-årigt fredsrike"

HaFo:

Läs kap. 20 i Upp. med hälsningen där från Jesus!

Läs om detta och gör det inte bara till "symbolik".

Om Du bara läser detta symboliskt, så tror jag Du kommer att missa ngt väsentligt av Jesu hälsning till Dig i Upp.
---

När det gäller Din fråga om ekonomin så sägs det att det är "handelsmännen", alltså marknaden, som kommer att ha den egentliga makten i slutskeendet (kommer inte riktigt ihåg var och på vilket sätt det egentligen är uttryckt)

Ja, så till den grad, kommer ekonomin i slutskeendet att spela in, i skeendet på den politiska, ekonomiska, andlig och miljömässiga arenan,
så att den som inte anammar "vilddjurets lösning och märke", inte kommer, att kunna "köpa eller sälja". Köpa eller sälja har ju sannerligen med ekonomi att göra.

Hur skulle ngn få en sådan kontroll över världsekonomin, om inte där först sker en kollaps, där människor är beredda på vilken lösning som helst, bara de kan "köpa och sälja" och därmed överleva???

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

Men det måste ju ändå vara helheten -summan av Guds ord som avgör vad som skall tolkas symboliskt och vad som skall tolkas bokstavligt, och inte den enskilde själv.
Och alla säger ju så klart att det är min tolkning som är den riktiga .
1000 årsriket skall tolkas bokstavligt - Ok ,du säger det , men säger summan av Guds Ord det ?
Många bibeltolkare håller inte heller med dig.

Vi får konstatera(igen) Hafo att vi ser helt olika på detta ,vi har diskuterat dessa frågor länge nog och kommer inte längre .
Här är vägs ände ,och så är det inte mer med det.

Mvh
Marija

Re: Den ekonomiska krisen

Tack för samtalet Marija!

Tror det är bra när synpunkter bryts mot varandra. Alltid leder det framåt på ngt sätt. För mig har det inneburit mer Bibelläsning och bön kring spörsmålen.

Just 1000-årsriket är ngt som jag inte är viss om att det verkligen handlar bokstavligt om 1000 år. Men nog handlar det om en speciell tidsperiod efter att "hedningarnas tider" är till ända och innan vi går in i den slutliga evighetens värld.

Det finns många frågor kring eskatologin som jag är osäker kring. Men vad jag känner mig viss om det är att vi har en period framför, där en /annan en istället för Kristus/en falsk Messias ska försöka med tillskyndan av satan försöka bedra jämväl de utvalda"

Och det skeendet tror jag vi behöver vara observanta på vad som händer på den andliga arenan och det avfall som Bibeln talar om måste ske för att han öppet ska kunna träda fram.

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

Egentligen är ju rubriken den ekonomiska krisen och jag tror att i slutändan blir det så att inlägget knyts till det. Jag har just nu en bok i min hand som heter Guds Ord och bibelkritiken - en granskning av teologin bakom Bibel 2000 av Seth Erlandsson.
Har tittat lite i den och i förordet står att bibel 2000 och NT -81 är skriven enligt en sekulär och naturalistisk syn på verkligheten alltså att bibelkommissionen som gjort denna översättning ej är troende! Kan man då ha förtroende för en sådan bibelöversättning? Svar: självklart inte det säger ju sig själv.

Det får följder för översättning, noter och uppslagsdel. Får detta även följder för läsarens andliga liv och trosuppfattning det är det boken handlar om. Jag är helt övertygad om att det får följder för ens andliga liv och trosuppfattning och jag har inte ens läst boken än!

När man väljer bibel att läsa i är det väldigt viktigt att man väljer en bibel som är så trogen grundöversättningen som möjligt och givetvis att den är översatt av troende och helöverlåtna kristna. Annars kan man bli helt vilseledd. Svenska folkbibeln är en bra översättning, gå gärna in på deras hemsida folkbibeln.com. Reformationsbibeln håller just nu på och översättas NT är klart deras hemsida är bibel.se.

Eftersom det varit en debatt huruvida Upp. 13 ska tolkas symboliskt eller inte i 13:16 där det står att alla ska tvingas ta emot ett märke på högra handen eller i pannan så står det i noten till NT-81 att det ska tolkas symboliskt! Alltså NT-81 är översatt av bibelkommissionen som har tolkat bibeltexten utifrån en världsbild eller verklighetsuppfattning som inte går att förena med bibelns!Alltså utifrån en sekulariserad och materialistisk världsbild som inte tror på något övernaturligt, en materialistisk världsbild utesluter en tro på Gud eller något högre väsen.

Längre fram i Upp. 16:2 står det att de som tagit emot odjurets märke slog det upp onda och svåra bölder, det finns det ingen not om i NT-81! Hur ska det tolkas då? Symboliskt också? Onda och svåra bölder har iallafall jag svårt att tolka symboliskt!

Nu när världen står i en svår finansiell kris kan det ju faktiskt vara så att lösningen på problemet är att alla människor tvingas ta emot ett märke på högra handen eller pannan. Det finns ju faktiskt också teknik för det. Som kristen är det isåfall väldigt farligt att tolka att märket är symboliskt.
Tar man emot detta märke så går man evigt förlorad, det står klart uttryckt i bibeln.

MVH Maria

Re: Den ekonomiska krisen

Det var allvarsord Maria, värda att studera, bedja och fundera över!

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

En liten reflektion bara:
"Det finns ju faktiskt också teknik för det."
Jo, det gör det, men Uppenbarelsebokens budskap förändrar sig ju inte för att passa in i den faktiska verkligheten som vi just nu lever i för stunden ?

"Som kristen är det isåfall väldigt farligt att tolka att märket är symboliskt.
Tar man emot detta märke så går man evigt förlorad, det står klart uttryckt i bibeln."
Det är inte farligt att tolka märket symboliskt . Det farliga är att ta emot det.

Vilddjurets märke är en motsats till den helige Andes sigill. Sistnämnda är inte ett bokstavligt märke som kan ses på kroppen ,utan har att göra med äganderätt, tillhörighet , vem ägaren av märket är lojal till, m.a.o. Herren Jesus Kristus.
Man kan inte äga och vara lojal till både vilddjurets märke och den helige Andes sigill-insegel.

Genom den helige Andes "märke" blir man räddad ,det är tecknet på att man är Guds barn och har ett arv i himmelen, och
ja ,man går förlorad om man tar vilddjurets märke, det är tecknet på att man är djävulens barn och ens lojalitet står till denna världen och allt vad i den är.
Bibeln samlade undervisning säger oss att genom TRON blir vi frälsta- räddade och genom TRON blir vi Guds barn.
Vilddjurets märke kan fattas bokstavligt men skall troligtvis fattas symbolisk annars har ju Gud förändrat frälsningsvillkoren för den allra sista tidens människor, om frälsning beror på ett bokstavligt märke på högra handen eller på pannan de sista åren innan Herren kommer åter på skyarna ?

Det är beroende på vem du är LOJAL till och vem som är din Herre, om du skall gå evigt förlorad eller uppleva evig salighet ...

Jag läser och har inte läst någon annan översättning än 1917 års översättning.

Godnatt
Marija

Re: Den ekonomiska krisen

Eftersom Jesus i Upp. bett oss vara observanta kring "vilddjurets märke", inför slutskeendena och att vi då inte ska ta det på oss,

så nog bör vi då just lyssna till Ordet och vara observanta på, när det skeendet kommer, att det finns ngt vi ska ha på handen eller i pannan för att få "köpa och sälja".

Vi bör då inte ta det märket på oss även om det kan innebära att vi då svälter ihjäl, eftersom vi då inte kan köpa oss ngn mat.

Antagligen innebär det att ta detta märke på sig att man i praktiken avsäger sig den sanna tron på den sanne Jesus Kristus och är beredd till att hälsa en annan/en istället för/en falsk Messias och "världsfrälsare" välkommen.

Kanske inser man inte jsut då vad det egentligen är som man gör, när man tar på sig märket, om man inte innan lyssnat till Jesu varning om att inte ta detta märke på sig och att det i praktiken innebär att man bejakar antikrist som Kristus - eller?

Vi bör i vart fall inte ta lätt på vad vi här framåt har att möta från fienden för att tillskansa sig människans tillbedjan och att kunna regera över människan i Guds ställe, inför Kristi sannan tillkommelse.

Det är ju därför Jesus speciellt inför det skeendet av Hans tillkommelse säger:

Se till så att ingen förvillar er. Om ngn då säger att här är han, så tron det inte.

Med andra ord: Hälsa rätt Messias välkommen och inte plagiatet.

Och plagiatet hälsar man så antagligen välkommen genom att ta på sig hans märke och därmed sätter man sin tro till en "annan Jesus ett annat evangelium", bakom vilket ligger "en annan ande" - antikrists ande.

Denna ande, som nu är väldigt verksam bl.a. via katolicismen, trosförkunnelsen, Messianska föreningen etc.etc. för att förberda avfallet och förvända männiksors sinnen och hjärtan, så att de ska hälsa en annan/en istället för Kristus/en falsk Messias välkommen.

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

Ett mail nådde mig, som jag vidarebefordrar om det skulle kunna fylla en funktion

http://wearechange.wordpress.com/2008/10/10/remember-what-lindsey-williams-said-in-july/

Kommer G7 som nu träffas för att lösa världens finanskris att sänka olepriset till 50 dollar/barrel för att lösa den finansiella krisen? Bara en gissning av mig, men nog borde marknaden åtminsonde till en början reagera positivt på ett sådant besked. Men vad händer sedan med dollarn?

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FO%3DRSS%26ArticleId%3D2008%255C10%255C10%255C305344

Supermöte om finanskrisen med osäkert utfall
Pressen är hög på ledarna för världens sju största ekonomier inför toppmötet i dag, fredag, att komma fram till gemensamma lösningar på den finansiella krisen. Samtidigt är engagemanget hos de deltagande länderna väldigt ojämnt fördelat.

Den här babtistpastorn med insideinformation förutsade i en intervju hos Alex Jones att han hade fått uppgifter från initierat håll att världen skulle gå in i en fruktansvärd finansiell kris och att råoljepriset skulle sänkas till en tredjedel, dvs från de 150 dollar per fat som priset då var till 50 dollar fatet.
Nu är det väl en bit under 100 dollar fatet så det återstår väl bara att priset sänks med ytterligare en tredjedel för att den prognosen skall visa sig hålla. Alla skulle därefter andas ut och jubla över den billiga oljan.

Men därefter skulle dollarn som bärs upp utav det höga oljepriset krascha samtidigt som arabvärlden skulle reagera fientligt eftersom deras inkomster från oljan försvunnit. Allt detta skulle vara orkestrerat av en kabela av superrika och inflytelserika personer för att i slutändan införa sin NWO.

http://wearechange.wordpress.com/2008/10/10/remember-what-lindsey-williams-said-in-july/

Remember What Lindsey Williams Said In July?
On July 28th, Lindsey Williams was on the Alex Jones Show, and dropped some bomb shell predictions about what we would see happen in the next year. I’ve gone back and listened to the interview a couple of times, and I posted the major highlights below.

• The United States is going to see a financial collapse that will be so great it will takes years to come out of

• Oil will go to $50 a barrel

• Countries will being to drop our "T bills", and that will collapse the U.S. dollar

• It will spread out of the Untied States and become a global economic collapse, all to bring the North American Union in.

The $50 a barrel oil is to bankrupt the global economy, especially the middle east. They have become over leveraged and such a huge drop in price for oil will crash their economy first, they then won’t be able to buy our tbills, and it will bring our economy down too.

Lindsey har tidigare baserat på samma uppgiftslämnare förutsagt ett liknande prisfall på råoljan efter rekordpriset som fökjde i samband med Oktoberkriget.

Han har skrivit en bok om det här och bakgrunden till hur han har fått de här kontakterna. Rätt intressant faktiskt. Du kan läsa boken on line här,

http://www.reformation.org/energy-non-crisis.html

About the Author

Lindsey Williams, who has been an ordained Baptist minister for 28 years, went to Alaska in 1971 as a missionary. The Trans-Alaska oil pipeline began its construction phase in 1974,

and because of Mr. Williams' love for his country and concern for the spiritual welfare of the "pipeliners," he volunteered to serve as Chaplain on the pipeline, with the subsequent full support of the Alyeska Pipeline Company.

Because of the executive status accorded to him as Chaplain, he was given access to the information that is documented in this book.

After numerous public speaking engagements in the western states, certain government officials and concerned individuals urged Mr. Williams to put into print what he saw and heard, stating that they felt this information was vital to national security. Mr. Williams firmly believes that whoever controls energy controls the economy. Thus, The Energy Non-Crisis.

Re: Den ekonomiska krisen

Jag förstår inte varför texten blir som den blir. Nått tekniskt missöde är det, men vet inte vad. Hoppas att innehållet ändå går att få tag på!

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

Har sänt mail till Bravenett för att försöka få klarhet kring varför texten, där å ä och ö på svenska på ”Min Åsikt” inte längre går fram.

Hoppas att det ändå går att få tag på innehållet från ngt som jag sätter in från

www.elvorochjanne.se

Och sen ger jag en HaFo - kommentar
----

ENDTIME MINISTRIES RADIOPROGRAM 9/10 – 08

Vad leder allt detta med de statliga uppköpen av banker och industrier till egentligen? Är vi på väg att få en socialistisk New World Order?

Kan detta vara en del av en större plan som globalisterna har planerat?

Det stod i en av de större tidningarna i England nyss London Telegraph:

Vi är alla socialister nu kamrat! Och man menade naturligtvis det faktum att staten griper in som ägare till aktierna i banker och andra bolag. Vi måste ställa oss frågan vad kommer resultatet av den ekonomiska utvecklingen nu att bli?

Ser vi världen förvandlas till en socialistisk New World Order (världsregering)?

Att vi går emot en världsregering behöver vi inte tveka om för du kan nästan höra uttrycket varje dag i media. Och nu är globaliseringens tid.

Du kan idag snart höra ordet global i varje uttryck.

Då måste vi ställa oss frågan om dessa stora G7 – Bilderbergergruppen – Counsel of Forreign Relations och Romklubben mfl har suttit och planerat allt detta i flera år det som nu sker.

Frankling Roosefeldt:

Allt som händer i politiken händer inte av en slump utan för att det är planerat att ske så.

Jag kommer aldrig att glömma tidningarna som skrev – 89 vid berlinmurens fall så här:

Socialismen är död den kommer aldrig att få liv igen!

Jag visste ju att bibeln sa att det kommer att komma en världsregering innan Jesus kommer att komma tillbaka och den kommer att vara socialistisk.

Gorbatchew stod och apploderade när muren föll – men han skriver i sin bok att socialism är världens enda svar.

Man kan faktiskt undra om inte globalisterna (New Agare) hade planerat allt detta med redan från början.

Upp 17 uppenbarar ett supersocialistiskt samhälle och där finns också en religiös makt som styrs av staten.

Den röda hästen symboliserar kommunism – Socialism i Upp 6. I sin bok Perestrojka använder sig Gorbatchew (New Agare) aldrig sig av ordet kommunism utan av demokratisk socialism.

Gorbatchew förstod att de skulle vinna det ideologiska slaget om världen.

Frågan är nu om inte denna stora ekonomiska (planerade) katastrof kommer att leda oss rakt in i den världsregering som bibeln profeterar om som kommer att domineras Antikrist.

Det verkar för mig som om det är med hjälp av andra länder som man har skapat denna kris och nu kommer man fram för att lösa krisen genom att erbjuda ”Socialism” – Det är bla röda Kina som har stoppat in mest pengar i bolåneinstituten.


Det är underbart att Guds ord finns och att det ger oss ett hopp för vi vet att det kommer en kort tid av svårigheter i världen som kallas för den stora vedermödan men efter det kommer evig härlighet.

---

Ohlins:

Ps! Du som fortfarande tror på ett ”Hemligt” uppryckande bort från allt detta – sätt dig själv ned och studera din bibel och försök finna ett enda klart bibelord som stöder detta tankesätt.

När du har gjort det så börjar du läsa alla de bibelställen som stöder ett uppryckande vid Jesu andra tillkommelse vid tidens slut.

Du kommer att bli förvånad över hur många bibelställen, som plötsligt passar ihop och stöder det sist nämnda. Och glöm inte bort att det är summan av Guds ord som är sanning, Psa 119:160 Summan av ditt ord är sanning, dina rättfärdiga domslut är eviga.

Risken finns att man då inte ser avfallet och antikrists framträdande för sin egen teologis skull.

För många i den karismatiska rörelsen tror inte att vi kommer att se antikrist. Jesus han ger oss istället ett annat råd.

Luk 21:34 Men tagen er till vara för att låta edra hjärtan förtyngas av omåttlighet och dryckenskap och timliga omsorger, så att den dagen kommer på er oförtänkt 35 ty såsom en snara skall den komma över hela jordens alla inbyggare. 36 Men vaken alltjämt, och bed att I mån kunna undfly (komma igenom) allt detta som skall komma och kunna bestå inför Människosonen. (domaren)

Och den dagen kan inte komma innan världsregeringen (antikrist) har stigit fram – honom skall Jesus förgöra när han kommer.

2Tess 2:1:

När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, 2 att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit.3 Låt ingen bedra er på något sätt.

Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, 4 motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.

Kommer ni inte ihåg att jag sade er detta, när jag ännu var hos er? 6 Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer.7

Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. 8 Sedan skall den laglöse öppet träda fram.

Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst.9

Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under

10 och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta.11 Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen.
---

Det finns även undervisning om Jesu tillkommelse HÄR

www.elvorochjanne.se

Mail: jan.ohlin@crossnet.se

eller elvor.ohlin@crossnet.se

-----

HaFo – kommentar:

Detta kan vara viktig och riktig information och därför har jag satt in det.

Men vad jag bara tycker är svårt att veta, det är hur långt fram i skeendet vi är, så att vi liksom spikar, att nu är vi framme vid den ekonomiska kris som möjliggör en "ny världs ordning", som slutligen kommer att skötas av antikrist.

För om vad vi nu ser, bara är början av detta skeende och man lyckas rätta upp ekonomin för en tid, på andra vägar, än genom "en ny världs ordning".

Hur ska då människor lyssna när vi är framme vid det absoluta slutskedet inför antikrists inträde på arenan?

Men kanske är vi redan där?

Det andra som jag känner mig tveksam inför i artikeln från Elvor och Janne, är att börja sätta en ”en politisk etikett”, från de politiska system, som vi idag har, på ”den nya världsordningen”, under antikrists styre och mena, att det är kommunismen, som är det styrelseskick som antikrist kommer att verka genom.

Kommunismen, är knappast mer antikristlig, än kapitalismen och ”fria marknadsekonomier”, som i sitt orättfärdiga gynnande av de som redan har pengar, är friska starka och producerande.
---

Men visst, antikrist kommer, efter att ha duperat och manipulerat en hel värld och via den ”falske profeten”, att tillskansa sig den ekonomiska, politiska och andliga makten på den andliga arenan, i skenet av att vara ”världens frälsare”, som skapar enhet, förbrödring, frid och fred på alla dessa områden och så bli betraktad och tillbedd, som Gud och lyckas, så för en tid, att regera över människan i Guds ställe.

Det är också därför som Jesus uppmanar oss att hälsa rätt Messias välkommen! Det får vi vara observanta på!

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

Hej hur i all världen kan du få det till att de har satt en politisk etikett? Alla politiska system är antikristliga därför att de tillhör världen!
Och antikrist använder sig följdaktligen av alla systemen eftersom det är ju det onda som har skapat dem. Kapitalism, socialism, kommunism är alla av samma skrot och korn och vi kristna ska hålla oss utanför det!

MHV Maria

Re: Den ekonomiska krisen

Fick mig tillsänt mail med länkar som jag klistrar in här (Kommentarerna är mailavsändarens och inte mina):

Mail 1

Det finns tecken som tyder på att Ryssland kommer att i och med den rådande finanskrisen att gå in i en mer ledande ekonomisk och världspolitisk roll.

http://www.reuters.com/article/usDollarRpt/idUSLQ3261820081026

Russia draws up plans to revamp world finances

MOSCOW, Oct 26 (Reuters) - Russia has drawn up its own proposals to restructure the world financial system, which President Dmitry Medvedev will present at a global summit on the financial crisis next month, a senior official said on Sunday.

U.S. President George W. Bush will host the summit on Nov. 15 in Washington to discuss the causes of the crisis and the principles by which financial regulators and institutions should be reformed.

Invited to the meeting are leaders of the G20, which includes the Group of Seven major industrialized nations and key emerging economies like China, Brazil, India and Russia. Heads of the World Bank, International Monetary Fund, United Nations and the Financial Stability Forum have also been invited.....

Mail 2

Intressant att se att Ryssland och Kina nu tycks finna varandra mitt i finanskrisen. Nog ser det ut som om hela världsordningen nu är i stöpsleven.
http://www.reuters.com/article/usDollarRpt/idUSLS36448520081028

Mail 3

Blir det en Ny Världsordning som julklapp i år?

http://mobile.reuters.com/mobile/m/FullArticle/CBUS/nbusinessNews_uUSTRE4A900K20081110?src=RSS-BUS

Jag saxar:

UK's Brown:

Now is the time to build global society07:03 PM EST
LONDON (Reuters) - The international financial crisis has given world leaders a unique opportunity to create a truly global society, Britain's Prime Minister Gordon Brown will say in a keynote foreign policy speech on Monday.

In his annual speech at the Lord Mayor's Banquet, Brown -- who has spearheaded calls for the reform of international financial institutions -- will say Britain, the United States and Europe are key to forging a new world order.

"The alliance between Britain and the U.S. -- and more broadly between Europe and the U.S. -- can and must provide leadership, not in order to make the rules ourselves, but to lead the global effort to build a stronger and more just international order," an excerpt from the speech says.

Brown and other leaders meet in Washington next weekend to discuss longer term solutions for dealing with economic issues following a series of coordinated moves on interest rates and to recapitalize banks in the wake of the financial crisis.

"Uniquely in this global age, it is now in our power to come together so that 2008 is remembered not just for the failure of a financial crash that engulfed the world but for the resilience and optimism with which we faced the storm, endured it and prevailed," Brown will say in his speech on Monday evening.

"...And if we learn from our experience of turning unity of purpose into unity of action, we can together seize this moment of change in our world to create a truly global society."

Mail 4

En inte helt purfärsk artikel som jag läste idag men som jag ändå tycker är högaktuell. Kommer Ryssland att göra gemensam sak med EU i ändens tid.

Som jag förstått saken skall ju Antikrist samtidigt som han kallas Nordlandskungen i Dan. 11 och Gog i Hes. 38 o. 39 också representera ett förnyat Romarrike enligt Dan. 2 o. 7.

Samtidigt som vi nu håller ögonen på Obama så får vi inte missa vad som nu händer i den gamla världen.

När Odjuret som kommer står på höjden av sin makt kommer han ju för en tid att ha underlagt sig hela världen.

http://www.bereancouncil.org/index.php?showtopic=773&pid=7787&st=0&#entry7787

Saxar:

French President and EU presidency holder Nicolas Sarkozy yesterday (21 October) unveiled a new cooperation strategy with Russia that would build stronger economic links between Europe and its largest Eastern European neighbour.

Speaking in the European Parliament in Strasbourg, Sarkozy called Russia "our neighbours" and surprised the audience by alluding to "a common economic space between Russia and the EU".

The term recalls the early stages of EU history, which saw the development of a 'common market' that was subsequently renamed the 'single market' in the 1980s.

Sarkozy's view of Russia sharing a common economic space marks another step in his attempt to forge a new relationship with Moscow based on trust and tighter integration.

At a recent meeting in Evian, the French president and his Russian counterpart Dmitry Medvedev voiced similar messages about the need to reconstruct Europe's security architecture (EurActiv 09/10/08).

"I don't see Russia as a determined rival to the European Union," Sarkozy told the Parliament.

"I think, on the contrary, that it would be necessary, in the future, to lay the basis of a common economic space between Russia and the EU, which will be, by the way, the best way to obtain from them that they get closer to the values of respect for human rights and democracy which we share in Europe."

He added that Europe and Russia needed each other, with Russia possessing the energy resources and Europe the technology that Moscow needs.

Transatlantic tensions

Without directly naming the United States, Sarkozy revealed that "others" considered military options when the conflict in Georgia erupted on 8 August, a solution which he described as "madness".

"Some said, and had [their] reasons to say, that dialogue [with Russia] was pointless and that the response to military aggression could be military [response]. Madness!," said the French president.

He also revealed that the US had opposed his visit to Moscow to broker the ceasefire agreement on 12 August.

"Despite everything, we played hand in hand with our American friends […] And frankly, looking at the world today, I don't think it needs a crisis between Europe and Russia. It would have been irresponsible," Sarkozy said.
---

HaFo - kommentar:

Jag vill vara försiktig med att säga att vad vi nu ser i spåren av finanskrisen, är den slutliga förberedelsn för den slutlige antikrists framträdande.

Mn nog är det vi nu ser hända på den politiska och ekonomiska arenan, en förberedelse för att skapa den globala platå som han behöver för att ny styret över en hel värld.

Precis som vad vi idag på den andliga arenan ser av avfall, förbereder arenan för antikrists "propagandaminister", "den falske profeten", som ska ena "världsväckelsen" in under en enhetlig och gemensam religionsutövning i sämja och dialog, tvärsigenom alla kyrkor och samfund, såväl som med alla religionsutövningar.

Vad som kommer att sitta "mycket trångt", är en sann Biblisk tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Med allt vad det innebär i en helhet ac Skriften.

"Världsväckelsen" under den falske profeten kommer naturligtvis att ha ett manipulerande, duperande Bibliskt språkbruk, men där sanningen om vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade), kommer att vara förvanskat.

Den förvanskningen pågår mitt framför våra ögon i spåren av t.ex. trosförkunnelsen, katolicismen, MFS m.fl. som förbereder männiksors sinnen och hjärtan till att tolka antikrists andes verksamhet, som ett verk av Guds Ande.

HaFo

Re: Den ekonomiska krisen

Förmedlar ett mail som anknyter till detta ämne om det skulle fylla en funktion:

"Tomten får ta semester över julen framöver om den här analysen håller."


http://www.prisonplanet.com/celente-predicts-revolution-food-riots-tax-rebellions-by-2012.html


Celente Predicts Revolution, Food Riots, Tax Rebellions By 2012


Trend forecaster, renowned for being accurate in the past, says that America will cease to be a developed nation within 4 years, crisis will be "worse than the great depression"
---

HaFo kommentar:

Vill bara påminna om likheten idag på den politiska, ekonomiska arenan på 30- talet, som möjliggjorde Hittlers ( en föregångare till den slutlige antikrists framträdande) och dagens politiska och ekonomiska situation, där ropet efter en ledare som kan rätta ut de här problemen växer sig allt starkare.

Är det den slutlige antikrists framträdande, som den globale ledaren, som ska skapa ekonomisk stabilitet, enhet och brobygge över alla gränser, med frid, fred, samförstånd, solidaritet och rättvisa, som nu står för dörren?

HaFo