HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Hur länge ska man hänga fast vid ett vilseförande sammanhang

Förste pingstpastorn från Uppsala som predikar på Livets ord

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158038

Dan Salomonsson predikar på Livets ord i Uppsala - och blir därmed den förste pastorn i pingstkyrkan i Uppsala som gästar Ulf Ekman och den 25-årsjubilerande församlingen.

- Det är Livets ord som inbjudit mig att predika. Och jag har tackat ja eftersom Livets ord är en del av den kristna gemenskapen i Uppsala, berättar Dan Salomonsson som är föreståndare i pingstkyrkan i Uppsala.

Han säger att beslutet inte var särskilt svårt, men att han först rådfrågade några pastorskolleger i pingst innan han tackade ja.

Bakom beslutet ligger en varmare och positivare kontakt med pastorerna på Livets ord.

- Sedan flera år tillbaka träffas vi och andra pastorer i Uppsala på församlingsledarluncher. Och jag har även mött Ulf Ekman och Robert Ekh på tu man hand, berättar Dan Salomonsson som inte blev förvånad när han fick inbjudan.

- Nej, egentligen inte. Jag får inbjudningar från andra kyrkor också så det är inget märkvärdigt med detta egentligen.

Kritiken tystnatLivets ord är en kontroversiell församling som fått mycket kritik genom åren, inte minst i pingströrelsen. På senare år har kritiken tystnat och Ulf Ekman har bland annat predikat på Nyhemsveckan, pingströrelsens största sommarkonferens.

Vilken är din egen inställning till Livets ord?

- Livets ord är en av de kristna församlingarna och kristna vännerna i Uppsala. Livets ord har visat mig ett förtroende som jag ser som positivt, förklarar Dan Salomonsson utan att närmare gå in i detalj på hur han ser på församlingens teologi.

Kan du tänka dig att bjuda in Ulf Ekman till pingstkyrkan?

- Var framtiden finns får vi se. Jag är övertygad om att den kristna kartan kommer att ritas om och då känns det naturligt att bibeltroende kyrkor och församlingar möts, säger han. Vilka reaktioner har du fått på ditt beslut?

- Idel positiva. Alla som känner mig vet var jag står. Och jag kommer inte att ändra mitt sätt att tala bara för att jag står i predikstolen hos Livets ord.

Kent Cramnell, tidigare föreståndare i pingstkyrkan i Uppsala, fick en inbjudan att predika på Livets ord i mitten av 1990-talet, men avböjde.

- Livets ords församling tillhörde inte Uppsala Kristna Råd på den tiden. Om de gjort det hade jag absolut gått dit, säger Kent Cramnell och tillägger att Livets ord i dag är en etablerad församling på ett helt annat sätt än för tio, femton år sedan.

Dan Salomonsson predikar på Livets ord i Uppsala söndag den 7 december.

---

HaFo kommentar:

Man tar sig för pannan och tror inte det är sant!

Cramnell och Salmonsson, menar att Ekman och LO, är "renläriga", bara för att de kommit med i "Uppsala kristna råd"!!

Och därmed så är all villfarelse från Ekman och LO, "utraderade", som om de aldrig funnits!!
---

Men de är ju inte de första och antagligen inte de sista andliga ledare inom Pingst, som kommer att bejaka både trosförkunellsens och därmed numer även Katolicismens förförelse!

Jag hade hopats att andliga ledare inom Pingst. skulle vakna upp. Men så verkar inte ske.

Hur länge ska jag då som ett "får" inom Pingst, försöka "hänga fast vid ett vilseförande sammanhang" för att försöka att väcka dess ledare??
---

Hur skulle avfallet kunna ske, om inte de andliga ledarna blev vilse?

Men nog tror jag att var enskild andlig ledare erbjuds från Gud att lyssna till varningarna från ”väktarna" och istället för att bli redskap för avfallet, kunde bli redaskap till att varna för avfallet och i sanning peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

Jag tror inte en enda andlig ledare inom Pingst kommer att kunna säga inför evighetens möte inför Gud, att hur de som andliga ledare vilseförde fåren, var det ingen som påtalat för dem!!!

Men frågan för mig kvarstår som medlem i en Pingstförsamling:

Hur länge kan jag förbli under denna "fallna och förförande skuta" på den andliga arenan?

Vi uppmanas att "inte överge vår församlingsgemenskap".

Men det är ju inte en sann församlingsgemenskap, där man börjar bejaka förförelsen i trosförkunnelsen och katolicismen!!!

Var finns då den sanna "församlingsgemenskapen"?

Jo, med de människor, som tar avstånd från förvillelsen i tiden och bejakar med allt vad det innebär, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Och den sanna gemenskapen synes inte finnas idag bland Pingsts ledare!!

HaFo

Re: Hur länge ska man hänga fast vid ett vilseförande sammanhang

Det som är gemensamt för kyrko -och samfundsledarna i vårt land, är att det struntar i fåren: om dessa får förfalskad/förgiftad mat och dito dryck, eller blir fångar i ett enmansföretag som Uppsala livets ord, betyder mindre än att ledarna får frotteras med varandra och spegla sig i varandras glans. En glans som är uppbyggd på "fårens" ull: d.v.s. deras pengar.

Så det är helt i konsekvens med detta som nu också Dan S. predikar i Ulf Ekmans tempel, ett tempel för en blandning av katolsk -och trosrörelse-förförelse.

Nu blir Dan S. en av Ulf Ekmans uderstödjare/lakejer, på bekostnad av skadade får i spåren av Ulf Ekman: det är som att trampa på dem en ännu en gång; att erkänna Ulf Ekman som en Jesu Kristi tjänare; vilket han inte är:

Han tjänar sig själv och sina närmaste;
de som angår honom.

Men blinda ledare fortsätter att leda varandra, och fåren, uppenbarligen så länge det går: intill dess att Gud sätter stopp för allt spektakel som sker i Hans Namn.

Re: Hur länge ska man hänga fast vid ett vilseförande sammanhang

Ja, jag efterlyser verkligen en sann församlingsgemenskap med herdar som verkligen genomskådar denna tidens förvillelse och som verkligen bryr sig om fåren och är sanna herdar.
Står själv utan församling sedan några år tillbaka, vill ej vara med i ett sammanhang som är fel andligt sett.
Det finns säkert församlingar som är bra men ingen som jag känner till och som finns i närheten där jag bor.

Klistrar in några tänkvärda ord från folkbibeln Hesekiel 34:

1 HERRENS ord kom till mig. Han sade: 2 "Du människobarn, profetera mot Israels herdar, profetera och säg till dem: Så säger Herren, HERREN: Ve er, ni Israels herdar, som bara tagit hand om er själva! Skulle inte herdarna ta hand om hjorden? 3 I stället åt ni upp det feta, ni klädde er med ullen och slaktade de gödda djuren. Men ni tog inte hand om hjorden. 4 De svaga stärkte ni inte, de sjuka botade ni inte, de sårade förband ni inte, de som drivit vilse förde ni inte tillbaka, de förlorade sökte ni inte upp, utan med hårdhet och grymhet härskade ni över dem. 5 De skingrades, eftersom de inte hade någon herde. De blev till mat åt alla markens djur när de skingrades.
6 Mina får irrar nu omkring på alla berg och alla höga kullar. Över hela landet är mina får kringspridda utan att någon frågar efter dem eller söker upp dem. 7 Hör därför HERRENS ord, ni herdar: 8 Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, sannerligen, därför att mina får har lämnats till rov och därför att mina får har blivit ett byte för alla vilda djur - de har ju ingen herde - och eftersom mina herdar inte frågar efter mina får, då herdarna bara tänker på sig själva och inte på mina får, 9 därför, ni herdar: Hör HERRENS ord: 10 Så säger Herren, HERREN: Se, jag är emot herdarna och skall utkräva mina får ur deras hand och göra slut på deras herdetjänst. Herdarna skall då inte mer kunna föda sig själva på detta sätt, ty jag skall rädda mina får ur deras gap, så att de inte blir föda åt dem.
Den rätte herden
11 Ty så säger Herren, HERREN: Jag skall själv söka upp mina får och ta mig an dem. 12 Liksom en herde tar sig an sin hjord när han är bland sina får, som varit skingrade, så skall också jag ta mig an mina får och rädda dem från alla de orter dit de skingrades en mulen och mörk dag. 13 Jag skall föra dem ut från folken och samla ihop dem från länderna och låta dem komma till sitt eget land och föra dem i bet på Israels berg, vid bäckarna och där man i övrigt kan bo i landet. 14 På goda betesmarker skall jag föra dem i bet, på Israels höga berg skall de få sina betesmarker. Där skall de vila sig på goda betesmarker, och de skall ha rikligt med bete på Israels berg. 15 Jag skall själv föra mina får i bet och låta dem vila sig, säger Herren, HERREN. 16 De förlorade skall jag söka upp, de som gått vilse skall jag föra tillbaka, de sårade skall jag förbinda, och de svaga skall jag stärka. Men de feta och de starka skall jag förgöra. Jag skall ta hand om dem med rättvisa.
17 Men ni, mina får, så säger Herren, HERREN: Jag skall döma mellan får och får, mellan baggar och bockar. 18 Är det inte nog för er att ni får beta på den bästa betesmarken? Måste ni också med era fötter trampa ner vad som är kvar på er betesplats? Är det inte nog för er att ni får dricka det klaraste vattnet? Måste ni också med era fötter grumla vad som har lämnats kvar? 19 Skall mina får beta av det som era fötter har trampat ner och dricka vad era fötter har grumlat? 20 Därför säger Herren, HERREN så till dem: Jag skall själv döma mellan de feta fåren och de magra. 21 Eftersom ni med sida och bog stöter undan alla de svaga och stångar dem med era horn till dess ni har drivit ut dem och skingrat dem, 22 därför skall jag rädda mina får så att de inte mer blir ett byte, och jag skall döma mellan får och får.

Kom att tänka på det här kapitlet i Hesekiel när jag läste SE Skölds inlägg ovan.

Så tänker jag på dem som blir frälsta i dessa dagar. Jag har ingen församling som jag känner till som jag kan rekommendera till en nyfrälst -tyvärr sorgligt men sant. Om nu någon som läser detta tycker att jag låter väldigt pessimistisk så är det så här jag känner och upplever det. Jag måste vara ärlig, både mot mig själv och andra. Längtar verkligen själv efter en församlingsgemenskap där de som är ledare verkligen står upp för sanningen och vågar gå mot strömmen.

Hälsningar Maria!