HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Ytterligare några steg närmare New age

Citerar från Lennart Jaretegs hemsida:

http://bibelfokus.se/ytterligare_steg

Och återger Lennarts "avisering":

"Jag vill bara nämna att jag lagt ut en text som handlar om närmandet mellan New age och en avfallen kristenhet.

Där finns även ett avsnitt om vad 'Soaking' är för något. Tycker ni att denna sida kan vara vettigt
att läsa för andra så tipsa gärna om sidan.

Ser ni några brister eller felaktigheter så tar jag tacksamt emot kommentarer (om ni nu orkar läsa sidan. Jag orkar inte själv läsa allt som kommer in).

----

Bakgrunden är att jag fått ett antal frågor om vad soaking är för något. Det mynnade ut i denna text.

Allt gott i Jesus Kristus!

Hälsningar Lennart
----

Ytterligare några steg närmare New age

Jag tänkte här leverera en varning för det närmande vi ser mellan New age och kristenheten och för nya innegrejer som t.ex. ”Soaking”.

Men först vill jag säga det, att du kommer bättre förstå mitt resonemang i denna text om du lyssnat till eller sett mitt (mastiga) bibelstudium om det stora Avfallet som finns på

http://bibelfokus.se/avfallet.

Definitioner

När jag i texten skriver ”Latter rain-familjen” så avser jag rörelser som Trosrörelsen, Profetrörelsen (med Kansas-profeterna i spetsen), Toronto-rörelsen, Lakeland/Florida med Todd Bentley, mfl.

Alla dessa har i stort sett samma teologi i grunden, och som säger att det kommer en aldrig tidigare skådad andeutgjutelse i den yttersta tiden.

Denna kommer att göra de troende till ”nästan-gudar” och det kommer att leda till en massiv väckelse som världen aldrig tidigare skådat.

Vidare sägs att detta Guds-rike måste bli upprättat på jorden före det att Jesus kan komma tillbaka. Här finns också teologin om framgång, rikedom, fullkomlig hälsa, osv.

Ja, du känner säkert igen mycket av detta. Livets Ord och Arkens bibelskola räknar jag också till Latter rain-familjen.
---
New age är det nätverk som sammanbinder alla tänkbara både gamla och nya ockulta andliga företeelser. Detta är ingen sekt eller någon sammanhållen rörelse, utan ett informellt nätverk, men ett mycket aktivt och livskraftigt sådant!

Även om nätverket är relativt informellt så finns en utstakad agenda – ”Planen” – som definierats av ett antal ledargestalter inom detta nätverk. Planen tycks förverkligas steg för steg!

De ockulta teknikerna och den inre gudomligheten

En sak vi behöver ha med i bedömningen av olika skeenden inom kristenheten är kunskap om ockulta tekniker och synen på människans inre gudomlighet i ockulta religioner och rörelser. Jag skall säga något kort om detta här:

Inom hinduism och New age är meditation och yoga mycket centrala, eftersom dessa framhäver människan och hennes egen potential till gudomliggörelse.

Detta sker med hjälp av en inre ormliknande energi ”kundalini” (ormkraften) som aktiveras genom olika andliga tekniker.

Dessa utgörs av kombinationer av speciella kroppsställningar, andningstekniker, koncentrationsövningar och upprepning av korta ord eller böner som man använder för en djupborrning in till det innersta av människan och ett tillstånd av förändrat, tomt medvetande.

Detta ”rena medvetande” är en förutsättning för ”gudsmötet” och öppnar för kontakt med ”guider” i andevärlden.

Teknikerna har i alla tider använts av mystiker, esoteriker och ockultister i öst och väst och följaktligen också överallt lett till samma typ av ”gudsmöte” eller ”mystik erfarenhet”.

Upplevelsen beskrivs i termer av ljus och enhet, och ibland ett nästan euforiskt lyckorus med starka lustkänslor. Man upplever en fullkomlig, icke-dualistisk enhet med ett gudomligt kosmos, ett ”Vara” utan egenskaper.

Konsekvensen av denna ”mystika erfarenhet” har varit en starkt växande skara av människor som menar att mystiken är gemensam för alla religioner och att det bortom de lägre manifestationerna av religionernas personliga gudsbilder, finns en gemensam opersonlig gudom, som man benämner GUD, urgrunden, det Ena, Varat, Brahman m.m.

Eftersom gudsmötet skett inom människan och inneburit en känsla av fullständig enhet och gemensam identitet har man även övertagit den indiska föreställningen om människans inre gudomliga kärna.

Uppsnappat ur Solveig Hendriksens text ”Två vägar”

Den yttersta tidens globala antikristliga ekumenik

Vi skall också ha med några tankar om den yttersta tidens globala ekumenik.
---
I Uppenbarelsebokens kapitel 13, vers 7-8, ser vi att ALLA jordens invånare en dag kommer att tillbe Antikrist som Gud, alla förutom Jesu sanna, och trogna lärjungar.

”Och åt vilddjuret gavs makt att strida mot de heliga och att besegra dem, och det fick makt över alla stammar och folk och språk och folkslag. Alla jordens invånare kommer att tillbe det, alla som inte har sitt namn skrivet i livets bok som tillhör Lammet som är slaktat från världens grundläggning.”
----

Hur i hela världen kan mänskligheten hamna där, att alla i endräkt tillber samma figur som gud? Det här måste så klart föregås av en otroligt stark ekumenisk rörelse, där alla avfallets och avguderiets vägar strålar samman i en smältdegel.

Och i denna ekumeniska rörelse kommer vi under resans gång få se hur all avfällig kristenhet, allt mer närma sig New age, hinduism, buddism - och tvärtom.

Den avfälliga kristenheten kommer att anamma ockulta läror, seder och bruk som t.ex. meditation, yoga och upplevelser av kundalini-slag (kundalini är ormkraften i hinduism och New age).

Samtidigt kommer hinduer, buddister och new age:are att anamma avfälliga kristna läror, seder och bruk, som kanske den katolska eukaristin (den katolska nattvarden), Maria-tillbedjan, framgångsteologi m.m.

Tecken på en antikristlig ekumenik

När jag arbetat med frågan om den sista tidens stora avfall i den kristna församlingen (läs om avfallet i NT, 2 Tessalonikerbrevet 2),

så har jag ofta undrat detta:

var ser vi tecken på ett närmande mellan Latter rain-familjen, Katolska kyrkan och New age?

Att det har skett och sker ett närmande mellan den avfallna lutherska kristenheten och Latter rain-familjen på den ena sidan och med den katolska kyrkan på den andra sidan, det är ingen nyhet.

Se bara på vad t.ex. Paul Crouch (en stor ledare inom trosrörelsen) säljer för katolska böcker i sin bokshop på webben.

Gå till http://www.parable.com/tbn/ och sök på t.ex. ”eucharist” som är den katolska nattvardsmässan.

Läs vad Ulf Ekman sagt om olika katolska dogmer på

http://bibelfokus.se/kyrkodagar_2007.

Se hur pingstvännen Peter Halldorf idag klär sig som en ortodox munk, eller hur frälsarkransen sprids i en mängd frikyrkor.

Eller betänk vad Robert Schuller säger om påven:

”Det är nu tid för protestanterna att gå till den heliga fadern i Rom och fråga:

Hur kan vi komma hem?”.
---
Refered by Texe Marrs in the publication:

"All Fall Down; The Plot to Crown the Pope the Prince of Peace"
---
Att det skett och sker ett närmande mellan Katolska kyrkan och New age tycker jag inte heller är någon överraskning.

Överallt i världen följer katoliker efter andeväsen som uppenbarar sig som säger sig vara Maria och ”Himmelens drottning”. Läs t.ex. på

http://www.marypages.com/

och jämför med Jeremia 44:18-25 i GT. Det här är spännande även för New age:are!

Ett annat tecken är att New age börjar intressera sig för den katolska eukaristin, den som påven vill samla alla jordens invånare runt för att få fred. Läs nedan vad New age-författaren Barbara Marx Hubbard skriver om eukaristin:

"Du har kommit hem till mig. Brödet och vinet håller inom sig substansen av min nya kropp. Nyckeln för dig nu, varje dag, är att andas djupt i en
’förlossningarna erfarenhet’ av den uppståndna kroppen.

Ta sedan nattvarden och upplev hur min kropp omvandlar din,

(OBS! katolska nattvardssynen:

brödet ÄR Jesu kropp och du blir vad du tar in – min anm.).

Hubbard, Barbara Marx, The Book of Co-Creation: The Revelation - Our Crisis Is A Birth, Novato, CA: Nataraj Publishing, 1993
----

Men enligt min tes om de avfallna vägarnas sammanstrålning till en global antikristlig ekumenik, så kommer vi även att få se ett närmande mellan Latter rain-familjen och New age.

För många i trosrörelsen är närmandet till Katolska kyrkan ganska stötande, och det bubblar inom Livets Ord, nu när Ulf Ekman ställt in siktet på Rom.

(Tack Gode Gud om det fick bli ett uttåg ut trosrörelsen i Sverige, så att dessa ofta bibelfokuserade och frimodiga människor fick utgöra en grund för en sann väckelse bland gräsrötterna i vårt land.

Bland dessa kanske då finns en förkrosselse över hur man tidigare gått vilse in i villoläror, och denna förkrosselse kanske kunde bli till ett beskydd mot att hamna där igen.)

Men ännu svårare skulle det nog vara att acceptera ett närmande till New age. Det som medlemmarna inom trosrörelsen inte insett, är att avståndet till New age trots allt inte är så stort. Och vad finns det då för tecken på detta?

Jo, ett senaste tecken är enligt min mening skeendet i Lakeland, Florida med Todd Bentley i spetsen. Där fick vi se prov på kundalini-upplevelser.

Vi fick också höra om Todd Bentleys guidade andliga resor, som i många avseenden påminner om guidade andliga resor och visualisering inom New age.

En del av dessa företeelser var inga nyheter, vi har sett det tidigare i Toronto-rörelsen och hos Rodney Howard Browne mfl.

Man har även för länge sedan sysslat med guidade andliga resor på Livets Ord.

Läs om detta på

http://www.solascriptura.se/tros3.html.
---
Men hör nu och häpna, inom New age talar man om en ”andeutgjutelse och pingst” över hela jorden, precis som grundteologin är inom Latter rain-familjen, och dessutom ser man att eukaristin (den katolska nattvarden) är det som förbereder för denna händelse.

Vi skall fortsätta att läsa från citatet av New age-författaren Barbara Marx Hubbard:

”Göra detta [eukaristin] i förberedelse för ”Planetens födelse” som kommer att framkallas genom denna erfarenhet,

till Kristi nya lärjungar som valde att arbeta tillsammans för ”Planetens Pingst”, när Guds Ande hälls ut på alla människor.

Detta är syftet med ditt uppdrag på jorden. Alla dina projekt kommer att styras om, anpassas och bli laddade med kraft, om ni accepterar detta syfte och sätter det först."

Hubbard, Barbara Marx, The Book of Co-Creation: The Revelation - Our Crisis Is A Birth, Novato, CA: Nataraj Publishing, 1993
---
Visst finns det öppningar för dialog mellan dessa tre grupper? Man har ibland närapå samma teologi, men med lite andra ord.

New age talar om ”The coming of the cosmic Christ” och ”the new disciples of Christ”.

Katolska kyrkan talar om ”The coming of the eucharistic Christ”, ”the eucharistic man” samt ”eucharistic reign”.

Latter rain talar om ”Manifested sons of God” och ”Kingdom Dominion”.

Granskar man termerna handlar det om att människan blir gudomliggjord och därmed utgör Kristi fulla närvaro på jorden.

Ovanpå detta kommer en enda person att framträda som är Kristus i sig själv, eller innehar ”ämbetet Kristus” som det benämns inom New age.

Detta är den person som Bibeln förutsagt och som blir den yttersta tidens Antikrist! Antikrist kommer från grekiskans anti christos vilket kan översättas ”en istället-för-kristus”.
---
Soaking – ännu ett steg närmare New age

Nu vill jag peka på ytterligare en ny företeelse inom kristenheten, och det är ”Soaking”.

Det här tycks kunna bli den nya ”innegrejen”, och därför vill jag varna för den. Soaking är engelska och betyder ”blötläggning”.

Soaking är slags kristen meditationsform där det handlar om att sjunka in i Guds närvaro, att ”blötläggas” i Guds Ande.

Ofta ligger man på golvet och lyssnar till avslappnande musik (inte helt olik musik inom New age).

Man uppmanas att inte be (!) utan bara ”ta emot”. Men det förekommer också bön för varandra för att uppnå en viss nivå i anden eller för att ta emot helande eller för att bara "ta emot".

Soaking kombineras ibland med kontemplativ inre bön och detta kan ske på retreat i klosterstil. En soaking-grupp kan även registrera sig hos Catch the fire ministries för att utgöra en länk i ett sammanvävt nätverk av soaking-grupper.

Detta liknar på många sätt en annan underlig nyhet inom kristenheten som kallas för "Prayer triplets".

Och dessa två företeelser liknar mycket det nätverk av ”Triangles” som den ockulta New age-organisationen Lucis Trust sysslar med (hette tidigare ”Lucifer trust, och är idag en organisation med nära anknytning till FN!) Se

http://www.lucistrust.org/en/service_activities/triangles.
---
Soaking tycks komma från Toronto Airport Christian Fellowship och deras Catch the fire ministries med John Arnott i spetsen.

Det var hos honom den s.k. Toronto-välsignelsen startade (skrämmande video-sekvenser därifrån finns med på min video om Avfallet).

Man kan även spåra Soaking till s.k. ”Healing Rooms” och John G. Lakes Ministries.

Detta säger mig att Soaking kommer ur mycket grumlade källor. Jag ser Soaking som ett taktiskt drag från John Arnott som säkerligen fått mycket kritik för det som skedde i Toronto.

Det här är lite finare, lite mindre kontroversiellt och det kan anammas av fler. Soaking är som en slags ”Alfa” för de som vill få djupa, andliga upplevelser, och du behöver knappast vara pånyttfödd för att komma med i det här.
---
I de fenomen som vi sett både hos Toronto-rörelsen och nu senast i Lakeland, Florida, så ser jag stora likheter med det som sker inom New age.

Soaking blir därför ytterligare ett steg närmare New age, dit så klart satan vill föra den avfälliga kristenheten.

Alla avfallets och avguderiets vägar skall ju stråla samman till en bred antikristlig väg i ändetiden.
---
Att tömma sig själv, att tömma tankarna och att bara "ta in", är en ockult teknik som är grunden inom Yoga och meditation.

Det är via denna teknik som människan öppnar sig för ockulta upplevelser som ofta leder fram till villfarelsen där man upplever sig själv som gudomlig.

Soaking är helt klart ett starkt närmande till denna teknik. Det är intressant att konstatera att Todd Bentley framhåller meditation som en positiv andlig erfarenhet.

Går man till webbplatsen

http://www.soaking.com

så ser man överst ordet ”evolve”.

Det betyder ”utveckla”. Det här signalerar också en likhet med New age. Inom New age finns en stark tro på evolutionen, och denna tro omfattar även tron på människans andliga utveckling genom årmiljonerna.

Som kristen finns ingen andlig evolution att ta vara på (inte heller någon världslig).

Det kristna livet är centrerat kring Jesu kors.

Därför handlar det kristna livet om att dö istället för att evolutionera. Ju mindre andliga jättar vi själva blir, ju större blir Gud i våra liv, och ju mer kan hans kraft verka genom oss.

Det är alltså inte graden av andlig utveckling i den kristnes liv som gör att man kan uträtta stora saker för Gud.

Det som är avgörande är hur mycket korsets kraft har fått verka, alltså döden från vårt eget JAG.
---
Jag ser också andra tendenser inom kristenheten som liknar Soaking.

I församlingen Arken har man börjat med något som kallas ”flödesbön” och ”inre bön”.

Detta framförs som ett alternativ till de österländska metoderna.

Därmed säger man att det handlar om ungefär samma teknik, men i en kristen uniform.

Att det dessutom kostar pengar gör det hela ännu värre.

Inte skall det väl kosta pengar att komma närmare Gud?

Nu tror jag inte detta är ett sätt att komma närmare Bibelns Gud, så du betalar i så fall för att komma bort från Gud, vilket kanske kan tyckas vara än värre.

Då är du både bedragen och utnyttjad. Se annons om Arkens flödesbön och inre bön.
---

Man kan i det här fråga sig om det är genom att ligga stilla, lyssna på musik och meditera som vi kommer närmre Gud? Jag tycker Bibeln pekar på något helt annat.
---
Joh 14:15-17: ” Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot.”

Joh 14:21: ” Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."
---
Jag skall ange fyra orsaker till varför Soaking (och liknande tekniker) är farligt:

Framför allt, det är inte Bibliskt. Det står inte på Biblisk grund. Det är inte sprunget ur Biblisk undervisning även om man försöker koppla ihop detta med olika Bibelord.

Det här handlar om en djupt självfokuserad lära och teknik som istället ligger i strid med Bibeln.

Det självuppoffrande, utgivande kristna livet och missionsbefallningen bleknar bort. Det enkla barnaskapet hos Gud går förlorat i mystikens mörka moln. Korset förlorar sin centrala plats i den kristnes liv, osv.
---
Det här handlar om ockult andlig teknik som öppnar upp för upplevelser av inre gudomlighet och andra villfarelser.

I själva verkat öppnas man upp för demonisk påverkan. Frukten avslöjar detta.
---
En frukt är att detta öppnar upp för en oönskad ekumenik med sammanhang som bär på ett falskt evangelium.

Men detta öppnar också många gånger upp för interreligiös ekumenik som alltså inte enbart innebär ekumenik över samfundsgränser, utan även över olika religioners gränser.

Genom erfarenhet av likartade inre, andliga upplevelser knyts band med utövare av liknande tekniker i sammanhang utanför den evangeliska kristna kyrkan.

Det kommer ur starkt grumlade källor. När det gäller Soaking så tycks detta komma från Totonto-välsignelsen.

-----------------

En uppmaning

I Uppenbarelsebokens kapitel 17 och 18 kan vi läsa om ”den stora skökan”.

Denna figur symboliserar det väsende, den mentalitet och de organisationer som i alla tider struntat i Gud och hans bud, och istället gått sin egen väg i jakt på andra gudar, självförgudning, makt och rikedom.

Detta är den falska kyrkan, som på ytan är mycket intresserad av det religiösa i en slags kristen kostym, men som inte har det minsta med Bibelns Gud att göra. I Upp 18:4 står det:

”Och jag hörde en annan röst från himmelen säga: ’Dragen ut ifrån henne, I mitt folk, så att I icke gören eder delaktiga i hennes synder och fån eder del av hennes plågor.’ ” (1917)
---
Skall jag säga vad jag tycker är det absolut viktigaste för dig som kristen idag, så är det att överväga om du befinner dig inne i denna falska kyrka.

Be Gud att visa dig sanningen. Finner du att du är en del av denna falska kyrka så dra ut! Dra dig istället närmare Gud och hans sanna lärjungar.

Be Gud om ledning och uppenbarelse över vad detta innebär rent konkret. Jag är övertygad om att han skall visa dig vad du skall göra om du ber i ödmjukhet och med ett hjärta som är öppet för hans vilja.

Lennart, september 2008

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Även Andy på Andys blogg:

http://www.glandberger.net/2008/10/soaking-valsignelse-fran-gud-eller-ockult-nyandlighet/#more-475
---
Tar upp "innespåret på den andliga arenan idag":

"soaking" och det under rubriken:

"Soaking - välsignelse från Gud eller ockult nyandlighet?"

Och skriver vidare:

Många kanske läste rubriken en extra gång och undrade om jag stavat fel. Kanske det skulle stå “snorkling”? Nej, du läste rätt. I den här posten ska jag bara beröra lite grann av fenomenet som kallas soaking.

Jag började skriva en artikel om soaking i somras, men det är ett stort ämne som är svårt att skriva om. För att få en helhetlig bild av soaking borde man skriva en serie artiklar om ökenfäder, kontemplativ bön och soaking, för det finns vissa förbindelser som är värt att få med sig. I denna korta artikel berör jag ytterst lite av det nya fenomenet kallat “soaking”.

---

Definitionen av ordet soaking är enligt Cambridge Advanced Learner’s Dictionary:

Soak (MAKE WET) To make very wet, or (of liquid) to be absorbed in large amounts. To leave something in liquid, especially in order to clean it, soften it, or change its flavour.

Soak - When something is put into a liquid for a long period of time

Soaked - Extremely wet:

Soaking - Completely wet.

---

Dictionary.com beskriver soaking bl.a så här:

To be immersed until thoroughly saturated. - (Att sänkas ned tills man/det är fullständigt genomdränkt)

To penetrate or permeate; seep - (tränga igenom, sprida sig; genomsyra

Slang To drink to excess. (Att dricka med överdrift; övermått, omåttlighet)
---

Låt oss nu vända tillbaka till soaking som en nyandlig term och se på hur det används och till vilket syfte.

John och Carol Arnott från Toronto Airport Christian Fellowship är stora förespråkare för denna typen av kontemplativ bön, eller kanske man ska säga meditation.

Man har även utvecklat ett soakingkit som kan köpas som en hjälp för att slappna av eller komma in i en slags trans. Toronto Airport Christian Fellowship gör reklam för soakingkit här.

Nyligen arrangerades en soakingkonferens i Oslo, “Catch the fire”, kallade man den, men personligen är jag skeptisk till vad för slags eld man här talar om.

Jag tycker det är legitimt att ifrågasätta detta utifrån det jag sett och läst om soaking. låt mig återge ett kort avsnitt från DagenMagazinets reportage från konferensen:

Ganska fort inträffar inslag av rop, skrik och ett tjutande från publiken, och man hör en del högljutt hysteriskt skrattande medan musiken blir lugnare och får en alltmer suggererande, enformig karaktär. En del skakar våldsamt, andra skriker spasmiskt/krampaktigt.

I en och en halv till två timmar pågår den långa sångsekvensen innan talaren kommer fram. “Soaking” kallas fenomenet där det viktigaste är att uppnå ett tillstånd där Gud och Jesus tillbeds - med höga rop eller i stillhet, på eller under en filt.

Vid slutet av seansen ligger också många av åhörarna raklånga på golvet framför plattformen eller i mittgången och soakar - ber eller tillber på ren svenska. Här använder man bara extra lång tid på att “soaka” än man gör i andra kristna sammanhang, och hämningar är en oting.” [...] “ - Detta är Guds ögonblick för oss, sa Fagervik.

(Håkon Fagervik var en av initiativtagarna till konferensen. Min anm. Svensk översättning: Andy)
---

Låter detta som bön/samvaro med Fadern enligt det vi läser om i Skriften? Kan man säga att dessa manifestationer beskrivet här ovan kan jämföras med vår Gud och vår Faders natur? Jag anser inte det!

Jesus sa: “…när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.” (Matt 6:6)

Psalm 23 säger detta: “HERREN är min herde, mig skall intet fattas. Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro. Han vederkvicker min själ, han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull.”

Ganska stora kontraster til soakingens olika manifestationer som inte verkar vara speciellt rogivande.

Att man tillbringar tid för att söka Gud, vara tillsammans med Fadern, med Jesu och den Helige Ande är inget onormalt. Det borde vi göra så ofta vi kan.

Jag tror att gemenskap med Fadern leder till en större kärlek till både Han och människor runt oss.

Däremot har jag mycket svårt för att se hur höga rop, spasmiska ryckningar, okontrollerade kroppsrörelser, hysteriskt skratt etc, skulle vara frukter av gemenskap med vår Fader.

På sikt kommer det fler artiklar om soaking, kontemplativ bön och “kristen meditation”. Detta var bara en kort intro till soakingens intåg i kristenheten.

Personligen tror jag detta är fel väg att gå, även om jag tror att majoriteten av dem som söker till detta har en uppriktig längtan efter mer av Gud. Är soaking en del av det den sunda bibliska läran eller är det nyandlighet med inspiration från religioner från fjärran östern?

Vi ska se mer på de olika frågeställningar som finns runt detta, och det finns otroligt mycket att skriva om dessa företeelser.

Anser du som läser att soaking är något Gud välsignar eller inte? Argumentera varför du menar som du gör!

“Ty Gud är inte oordningens Gud utan fridens.” (1 Kor 14:33)
---
Slut från Andys blogg.

---

HaFo kommentar:

Detta är ju så långt från Guds väckelse som man kan komma! Det är ju inget annat än frågan om det avfall som Bibeln säger måste ske för att antikrist ska kunna öppet träda fram!

Det är inget annat än ockulta manifestationer i spåren efter katolicismen och trosförkunnelsen och dess bejakande, liksom bejakandet av avfallet i spåren av Branham, Hagin, Hinn, Brown och alla dess efterkommande läror och företeelser, som "Manifasted Sons of God", "Joels arme", "latter rain", "Kingdom dominion" och fram till "Torontovälsignelsen",
"Pensacola - väckelsen", "Florida - väckelsen"
---

Såg ett program på kanal 10 från Arken och det verkar ju alltmer barka iväg där i linje med dessa förförelser!

Här låg nu folk på golvet och skrattade hejdlöst och vred sig i spasmer. Detta är ju inte från Gud, utan ockulta manifestationer från fienden!

Hur kan det komma sig att "kristna människor", är så lätt att dupera, manipulera och vilseföra i ändtiden, så att de är beredda att tillsammans med sina blinda andliga ledare, bejaka ockultism och det avfall från kristen tro, som fienden i ändtiden framställer och detta nu med ett bejakande av antikrists ande som ligger bakom "soaking", likaväl som bakom trosförkunnelsen och katolicismen, som berett vägen för ytterligare denna förförelse!?

HaFo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

En del länkar som kanske kan vara befogade att ta del av med anledning av detta ämne:

http://www.youtube.com/watch?v=rqnD5lgh9ZQ

http://www.youtube.com/watch?v=jTWgGfoJqOE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=4aix9SlcLrE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=pfA76XFneXk

http://www.youtube.com/watch?v=70C083hj8iI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=seQdxvYQe_g&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=70C083hj8iI&feature=related

HaFo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Skulle vilja uppmana varje pastor och varje kristen i vårt land, att åter igen att studera dessa länkar:

http://www.youtube.com/watch?v=jTWgGfoJqOE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=4aix9SlcLrE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=seQdxvYQe_g&feature=related

med alla de "sidolänkar" som man därutifrån kan ta del av och så ställa sig frågan:

---

Är här, vad vi ser i spåren från trosförkunnelsen, Torontovälsignelsen, Pensacola - väckelsen, Florida - väckelsen, Wholy Trimpton, Hagins, Hinns, Browns, Wimbers, Clarks, Arnotts, Bentleys, i spåren från Branham: The latter rain, manifasted Son of God, Joels arme, Kingdom dominion, Kingdom now, och senaste "inneflugan" "soaking prayer", verkligen från Gud?
---

Varför är det inga andliga ledare överhuvudtaget, som reagerar och varnar för dessa galenskaper. Detta är ju så uppenbart vilset med ockulta manifestationer och helt sjukt, att påstå att detta skulle vara från Gud och väckelse från Gud.
---

Det handlar om "väckelse från avgrunden", som ska förbereda människor sinnen och hjärtan till att hälsa en annan/en i stället för Kristus/en falsk Messias välkommen.
---

Och därtill verkar de andliga ledarna idag bara ge sitt bifall!! Helt ofattbart!

Men hur skulle avfallet kunna ske, som ska möjliggöra antikrists inträde på arenan, om inte de andliga ledarna blir blinda och leder fåren vilse!?
---

Dock må vart "får" och var andlig ledare, för sin egen personliga räddnings skull, inte falla för det narrspel av förförelse, som idag sker på den andliga arenan, utan aldrig släppa taget utifrån Guds Ord, kring vem Jesus ÄR:

Gud själv kommen i kroppslig gestalt, "Guds fullhet lekamligen" och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod PÅ KORSET. Med allt vad det innebär, utifrån en helhet av allt Guds Ord!!

HaFo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Fick ett mail som jag återger, eftersom jag tror att dess innhåll och om ngn vill ge svar på innehållet kan fylla en funktion.

---

Mailet:

Vet att det finns en del präster som sysslar med "kristen meditation".Vissa av dessa präster är knutna till Stiftelsen Berget.

Man kan läsa följande på deras hemsida:

"Meditationskurserna lär ut zen-inspirerad meditation, som ger avspänning och öppenhet för andliga dimensioner. Ofta kombineras meditationerna med avspänningsövningar"

http://www.berget.se/meditationsgarden.php
---

Jag kan tänka mig att detta är lika farligt som kundaliniyoga eller annan ockult verksamhet.

Denna meditation ser ju ganska harmlös ut för gemene man. Den utförs ju också av präster så det är inte många som väntar sig "Trojanska hästar" via dem.

Jag har försökt att tala med en kristen kollega som påstår att det (minsann) finns kristen meditation också.

Alltså nyttig meditation. Så var det samtalet slut.

Jag skulle önska att man kunde varna folk att avstå från denna "kristna meditation" genom bra argument eller via varnande exempel på att det är skadligt.

Är det någon som känner till mer om Stiftelse Berget och deras meditation eller mer om Zeninspirerad meditation?
---

Slut från mailet.

---

Någon som har ngn kommentar att ge?

HaFo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Försöker komma underfund om varför texten blir konstig numer här på Min Åsikt.
---

Läs gärna en dikt:

"Lögnen från Eden" på länken:

http://bibelfokus.se/lognen_fran_eden

Re: test

Pr#oul;var svenska tecken.

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Forts soaking från Andys blogg

http://www.glandberger.net/

Soakingens förbindelser till new age

För några dagar sedan skrev jag en kort inledning om soaking, och man kan nog läsa mellan linjerna att jag är mycket skeptisk till detta. I den här posten ska jag försöka gå lite längre och om möjligt visa dig om soaking har en trygg biblisk grund eller om det finns kopplingar till hedniska religioner och new age.

Detta är ett svårt ämne att behandla, för jag registrerar att soaking som term också används av de som bara tar tid i stillhet med Gud, och för dessa kan det jag skriver om kännas orättvist. Stillhet och vila i Herren är något jag återkommer till i den avslutande artikeln om soaking, för jag anser att det är skillnad på soaking och att grunda på Guds Ord och att finna vilan i Herren.

Soaking och kundaliniyoga

Jämförelsen mellan yoga och soaking är det få som gillar, men finns det en link mellan dessa och hur ser den ut i så fall? Låt oss se på några infallsvinklar från andra angående soaking och dess ursprung, syfte och konsekvens.

?Soaking prayer is a modern form of contemplative prayer ?

People put themselves in an attitude of stillness, focusing on Jesus and open to the Holy Spirit but with no requests or agenda. The aim is to be still in God´s presence, ?waste time with Jesus.?.

The Toronto church sees soaking prayer as one of the main ways in which they encourage people to be open to the Holy Spirit.? Läs hela artikeln här John Wimber och Vineyard.
---

Soaking är i och för sig inget nytt, men kanhända har det i senare år fått större forkus och blivit en allmänt känd term bland karismatiska kristna speciellt.

John Wimber, grundläggaren av Vineyardrörelsen, har hållit på med detta under många år och flera menar att han kan räknas som en pionjär inom new ageinfluerad kristendom.

Manifestationerna var de samma då som nu, och givetvis tycker jag det är legitimt att ifrågasätta om detta verkligen har något som helst med Gud att göra.

John Wimber var inte den förste som introducerade den här slags typen bön eller meditation, om man får använda det ordet, men att han var en huvudperson beträffande den slags upplevelsekristendom vi idag bevittnar verkar mycket troligt.

?The heart of the prayer ministry taught by John Wimber was to expect, invite, look for and welcome the Holy Spirit to come to individuals. John taught that there are signs that the Holy Spirit is on a person.

?Some of these phenomena are obvious: weeping, cries, exuberant and prolonged expressions of praise, shaking, trembling, calmness, bodily writhing and distortions, falling over (sometimes referred to as ?being slain in the Spirit?), laughter and jumping.

Other phenomena are more subtle: slight trembling, fluttering of the eyelids, faint perspiring, a sheen on the face, ripples on the skin, deep breathing..?

[ii] Wimber also said that people sometimes experience a sense of heaviness or tiredness, weeping or drunkenness.?

Yoga

Det finns många likheter inom new age också, och följande manifestationer kan upplevas inom Siddha Yoga Meditation: ?The Swami would transfer what was called ?guru grace? to his followers
through physical touch (shaktipat).

This ?grace? triggered the gradual awakening of the Kundalini which in turn produced various physical and emotional manifestations.

These included uncontrollable laughter, roaring, barking, hissing, shaking, etc. Some devotees became mute or unconscious.

Many felt themselves being infused with feelings of great joy and peace and love. At other times the ?fire? of Kundalini was so overpowering they would find themselves involuntarily hyperventilating to cool themselves down??

?At a certain point, ordinary words can no longer take us where we want to go. Through chanting, we use music and sacred mantras to enter into a dialogue with the divine.

Chanting is a natural way to tune in to the frequency of love. Chanting combines singing and music with mantras ? words and sounds that vibrate at the highest level of awareness.

The vibrations emanating from repeating the names of God or chanting sacred Sanskrit texts have a tangible effect on our own inner being. The sweetness of chanting stills the mind, dissolves worries, and opens the heart.

The saints describe chanting as a way of becoming saturated with God?s love. Chanting gives us direct access to the spiritual world. It balances our subtle energy system, allowing for deeper meditation.?

Soaking

Låt oss nu se lite på de metoder som används för att komma i kontakt med den Helige Ande och Gud genom soaking.

Följande finns att läsa på Toronto Airport Christian Fellowship?s hemsida:

?We have found that lying down is the best posture. It helps us physically relax and focus on the Lord. As we lie down it?s a statement to God that we are laying down our agendas. We are surrendering control. We surrender ourselves to the Holy Spirit.?

[...] ?Soaking is a Psalm 23 experience. He makes us to lie down in green pastures and He leads us by still waters. He restores our soul. As part of the restoration process we may find ourselves responding physically or emotionally.

We might laugh, cry, or shake as the Holy Spirit works in us. The Holy Spirit might give us a vision or bring a memory to our mind that He wants to heal. Often we enter into a deep rest.

Perhaps we may fall asleep. Even if we don?t feel anything happening, by faith we believe that the Lord is working in our spirit.?
---

Klicka på bilden för att se på den här videon där John & Carol Arnott instruerar hur soaking ska föregå i hemmen. Bläddra ned på sidan så finner du videon där.

Att soaking är en utvecklad teknik framgår tydligt i den här videon tycker jag. Soakingkits, soakingmanual, soakingmusik osv. har inget med det Guds Ord säger om att vila i Herren att göra.

Man har utvecklat en teknik för att slappna av där målet är att komma i kontakt med den Helige Ande, men är detta inte new agemeditiation anpassat kristna termer och tankegång?

I en video talar paret Arnott om att man behöver ?marineras ordentligt? för att soakingen ska få den effekt den är tänkt att ha.

Att bli full - alltså helt packad för att säga det på svenska, är en av manifestationerna man kan förvänta sig av soaking.

En del predikanter med anknytning till Toronto har gjort detta med ?Holy Ghost drunkenness? till sin specialitet, och andra går även ännu längre än detta.

John Crowder är en av dessa, och även han har anknytning till Toronto. Det är inte dessa som ska få uppmärksamhet just nu, men jag ville bara visa förgreningar av Torontos frukter.

Jag tror att man genom soaking öppnar sig för andevärlden och i den finns mer än den Helige Ande.

Personligen tror jag inte att det är den Helige Ande som gör så att människor skakar okontrollerat, skäller som hundar och kacklar som höns.

Beskrivelserna om hur de känner eld som rör sig genom ryggraden, berättelser om eldklot, änglauppenbareleser etc, har starka likhetstecken med manifestationerna man finner inom kundaliniyoga.
---

Är det någon som minns att Todd Bentley berättade om hur ett eldklot kom till honom på hotellrummet, och att han först trodde det var Satan som besökte honom?

Egentligen är beskrivningarna här ovan mycket av det samma, för det handlar om att slappna av med liknande tekniker för att uppnå en position där man öppnar sig upp för Gud och andevärlden.

Todd Bentley lär ha sagt att han är ett resultat av soaking, och många av de manifestationer som finns inom soaking och kundalini stämmer överens med hans beteende.

I videon nedanför kan du se och höra när Bentley och Bob Jones berättar om hur de under en soakingseans färdades upp till den tredje himmelen.

Bibeln talar om tre himlar. Den första är den fysiska himmelen som vi ser från jorden. Den andra är himlarymderna, också kallad den andliga världen (Ef 6:12) Den tredje är Guds himmel där Guds tron står. (Det står paradiset i en del översättningar.)

Till den tredje himmelen brukar dessa två herrar ofta bege sig under soakingseanser enligt deras eget vittnesbörd, och Bob Jones säger att han även brukar ta med barn dit.

Jag betvivlar starkt att dessa två män faktiskt vandrar upp och ned till den tredje himmelen, men att de kan befinna sig i andevärlden tror jag kan stämma.

Om någon verkligen befunnit sig i den tredje himmelen där Guds tron står, tror jag att livet hade blivit totalt förvandlat. Man hade levt ett annorlunda liv efter en sådan upplevelse.

---

Se på den här listan över en del kundalinimanifestationer från kundalini.se,

och jämför sedan med soaking och manifestationerna från Toronto och Lakeland.

Resten av manifestationerna finner du på hemsidan jag refererar till.

? Brännande värme eller iskalla strömmar som rör sig uppåt genom ryggraden. Eventuellt förnimmelsen av luftbubblor eller en orm som rör sig upp genom ryggraden.

? Elektriska pirrningar i underliv, ryggrad eller huvud. Vibrationer, oro eller kramper i benen eller andra ställen i kroppen.

? Mystiska religiösa upplevelser, uppenbarelser och/eller kosmiska glimtar. Ljusfenomen i eller utanför kroppen.

Nu förekommer kanske inte alla dessa beskrivningar inom soaking, men mycket av detta har vi sett i Kansas, Toronto, Pensacola och nu sist i Lakeland.

För mig verkar det som mycket av dessa ?väckelser? de sista 10-15 åren har så mycket influenser av andra religioner och new age i sig att jag har svårt för att säga att jag tror det är av Gud.

Jag tror det är ett fokus på meditation och egna spirituella upplevelser man inte kan finna belägg för i skriften, för oavsett hur mycket man citerar Psalm 23 och liknande verser så beskriver inte Bibeln något som har med soaking att göra.

---

I den avslutande artikeln önskar jag skriva om Bibelns sätt att vila i Herren, och det är skillnad på originalen och new agekopior.

Ändamålet helgar inte medlem om det visar sig att du öppnar dig för andevärlden på ett sätt där även demoniska krafter får tillgång till ditt liv. Det är farligt och destruktivt.

Jag känner till människor som varit djupt involverade inom kundaliniyoga, och deras reaktion när de sett videos från Lakeland och Toronto har varit att de spontant sagt att detta är kundalini.

Nästa artikel i detta ämne ska handla om kontemplativ bön, meditation och Lectio Divina, och jag garanterar en del överraskningar?

Video ?How to Start a Soaking Prayer Center? available from TACF

[ii] Richard Foster ?Prayer, Finding the Heart?s True Home? p167f
---

Slut från Andys inlägg kring den nya ?inneflugan? soaking

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Vill förmedla en länk kring detta ämne. Jag är inte så bra på engelska, men kanske kan ngn förmedla här på Min Åsikt lite mer kring vad denna länk egentligen förmedlar:

http://www.revivalschool.com/

HaFo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Lennart Jareteg, har skrivit en artikel om Latter Rain, som passar under detta ämne:

http://bibelfokus.se/joel

Jag återger texten och ger sen en HaFo: kommentar:

---

Del 1
---

Innehållsförteckning
Inledning
Latter rain-rörelsen
”Manifested sons of God”
”Kingdom dominion”
”Latter rain-familjen”
Joels armé - Guds folk eller Antikrists efterlöpare?
"Herrens dag"
Avfall eller väckelse i den yttersta tiden?
Andeutjutelsen i Joels bok
Stäm av med andra Bibelord
Andeutgjutelse över kvarlevan
Judarna kallas till omvändelse
Tecken i himlen
Faror med Latter rain-teologin
Några invändningar från dig kanske?
---
1.0 Inledning

Många kristna har idag den uppfattningen att det skall bli en aldrig tidigare skådad världsvid andeutgjutelse och väckelse i den yttersta tiden. En del menar att detta är själva förutsättningen för Jesu återkomst.

Några förkunnare talar i detta sammanhang om ”Joels armé” och avser då att de kristna i denna tid kommer att vara så mäktiga i andens kraft att de likt osårbara ”nästan-gudar” skall inta landområde efter landområde för att utbreda Guds herravälde. Man grundar denna tro framför allt på texterna i profeten Joels bok i Gamla testamentet (GT) och särskilt då kapitel 2.

Eftersom denna tro uppenbarligen öppnar upp för många villfarna rörelser som har sitt huvudfokus på denna tänkta andeutgjutelse och väckelse, finns det all anledning att undersöka vad Joels bok egentligen handlar om. Handlar den verkligen om en världsvid andeutgjutelse?

Skall den ske bland de kristna eller enbart bland det judiska folket? Utgörs Joels armé av verkligen kristna eller är den identisk med Antikrists armé?

Du måste våga fråga dig detta om du söker sanningen och om ett Bibelstudium skall bli meningsfullt.
Inledningsvis vill jag visa på varifrån denna lära om ändetidens andeutgjutelse och väckelse i huvudsak härstammar.

---
2.0 Latter rain-rörelsen

Letar man nu efter denna läras rötter så landar man tveklöst i den s.k. ”Latter rain-rörelsen”. ”Latter rain” är engelska och betyder ungefär ”senare regn” eller vårregn. Ordet kommer bl.a. från Joel 2:23 där det står:

”Fröjda er, ni Sions barn, var glada i Herren, er Gud, ty han har givit er Läraren som ger rättfärdighet. Han skall låta rikligt med regn komma ner över er, både höstregn och vårregn (eng. latter rain) som tidigare.”

Begreppet ”Latter rain” – i betydelsen ändetidens andeutgjutelse – myntades först under pingstväckelsen vid Azusa Street i Los Angeles. Långt senare dök begreppet ”Latter Rain-rörelsen” upp, vilket skedde år 1948 i North Battleford Saskatchewan i USA.

Detta var frukten av att bröderna Ern och George Hawtin samt P.G. Hunt år 1947 deltog i ett möte med William Branham (en villolärare och falsk profet med ockulta inslag i sin verksamhet).

De blev så imponerade av de övernaturliga manifestationerna i Branhams möten att de genast sökte samma manifestationer i sina egna liv. Detta gav upphov till en väckelse som fick stor uppmärksamhet.

De tre herrarna startade då en organisation som hette ”Sharon”, även kallad ”Sharon-bröderna”, och de publicerade ett nyhetsbrev med titeln "The Sharon Star”. Följande är ett utdrag ur ett av dessa nyhetsbrev som inspirerats av bröderna Hawtin och Hunts möte med Branham:

"Alla de stora andeutgjutelserna från det förflutna har haft sina stora sanningar. Luthers sanning var rättfärdiggörelsen genom tro. Wesleys var helgelsen. Baptister lärde Kristi ankomst före Tusenårsriket. Missionary Alliance lärde gudomligt helande. Pingströrelsen har återfört dopet i den Helige Ande till sin rättmätiga plats.

Men nästa stora andeutgjutelse kommer att präglas av alla dessa sanningar plus en sådan yttring av Andens nio gåvor som aldrig världen, inte ens den apostoliska världen, någonsin har skådat tidigare.

Denna väckelse kommer att vara kort och kommer att bli den sista innan uppryckandet av församlingen sker."

Riss, Richard M., Latter Rain, Honeycomb Visual Productions, s. 56-57
-------

De sista två meningarna innehåller flera påståenden som knappast alls finns något stöd för i Bibeln. Ändå har detta uttalande genom åren varit en ledstjärna för en mängd rörelser som alla har sina rötter helt eller delvis i Latter rain-rörelsen.

Detta har resulterat i att läran om ändetidens stora andeutgjutelse (och även läran om det tidiga uppryckandet av församlingen) närapå är allemansgods inom den karismatiska kristenheten idag.

Tankegången kring ”latter rain” är ungefär den här, att på apostlarnas tid uttömdes ett första kraftigt andligt regn (höstregn, eng. ”former rain”), och i ändens tid skall ett ännu kraftigare andligt regn uttömmas (vårregn, eng. ”latter rain”).

Stödet för denna tanke har man alltså hämtat i profeten Joels bok som vi läste ur tidigare. Mellan dessa två regn har det varit en torrperiod inom kristenheten, menar man. Den här tolkningen av Bibelns texter är vad man kallar en ”allegorisk tolkning”, d.v.s. en symbolisk tolkning.
---

2.1 ”Manifested sons of God”

Till läran om ”latter rain” lades sedan läran om ”the manifested sons of God”, vilket betyder ”Guds manifesterade söner”. Denna lära fördes fram av en lärjunge till William Branham som hette John Robert Stevens.

Det Stevens lärde var att de troende i den yttersta tiden, tack vare den kraftiga andeutgjutelsen, skall uppnå ett tillstånd av att vara Guds söner eller ”så som gudar” vad gäller syndfrihet och andlig makt, kraft, seger och framgång.

Kyrkan måste triumfera på jorden före det att Jesus kan återkomma, menar man.

Idén om ” Guds manifesterade söner” grundas på texten i Rom 8:19-21 som säger att skapelsen ivrigt väntar på att Guds barn skall uppenbaras. Sanningen är den, att denna förvandling sker först då Jesus kommer tillbaka (på ”Herrens dag”), se 1 Kor 15:50-52 där det framkommer tydligt.
---

2.2 ”Kingdom dominion”

En ytterligare komponent i den idag ganska omfattande teologin inom Latter rain-rörelsen är läran om ”Kingdom dominion”, vilket ungefär betyder ”Kungarikets herravälde”.

Denna dellära inom Latter rain handlar i princip om att Guds manifesterade söner, likt en Herrens armé (se Joels armé nedan), skall gå ut i sin gudomliga styrka för att erövra världen.

Man skall så att säga utöva ”dominion”. Detta sker genom andlig krigföring och genom att tala ut det man vill åstadkomma genom att tala ”trons ord”.

Inom Latter rain-rörelsen talas om att stad för stad kommer att intas och vinnas för Gud på det här sättet i den yttersta tiden. På så sätt skall Guds rike upprättas på jorden FÖRE det att Jesus kommer tillbaka (och upprättar sitt rike!) menar man.

Det är alltså församlingens uppgift att upprätta Guds rike åt Jesus så att han kan komma att sätta sig på tronen i det färdigställda riket enligt läran inom Latter rain. Detta är en ganska bakvänd och människofixerad lära med andra ord.
---

2.3 ”Latter rain-familjen”

Det jag idag skulle vilja kalla ”Latter rain-familjen” är de rörelser som helt eller delvis vuxit fram ur Latter rain-teologin.

Denna familj omfattar Trosrörelsen (med Kenneth Hagin, Kenneth Copeland, mfl),

Tecken och under-rörelsen (med Kathryn Kuhlman, Benny Hinn, mfl),

Profetrörelsen (med Kansas-profeterna Paul Cain, Bob Jones, Rich Joyner, mfl),

den Apostoliska rörelsen (med Peter Wagner i spetsen),

Toronto-rörelsen (med John Arnot i spetsen),

Rodney Howard Brownes rörelse,

och sist men inte minst rörelsen kring Todd Bentley och 2008-års händelser i Lakeland, Florida.

Det finns så klart fler rörelser i denna familj, men detta är de mest kända bland oss svenskar.

I Sverige har vi Livets Ord och Arken som enligt min mening kan räknas till denna Latter rain-familj, och det grundar jag bl.a. på nedanstående förteckning.
---

Det som är kännetecknande för Latter rain-familjens teologi är tron på:

en världsvid och aldrig tidigare skådad andeutgjutelse/väckelse/skörd i den yttersta tiden.

att de kristna i den yttersta tiden skall utrustas till att bli ”så som gudar” (manifested sons of God).

utbredandet av ett Guds-rike på jorden före Jesu återkomst.

en ”Joels armé” av Guds söner som intar område efter område för Guds rike.

det hierarkiska ledarskapets struktur med apostlar och profeter i den högsta toppen.

territoriella andemakter, strategisk bön och andlig krigföring.

tecken och under, fullkomlig hälsa, rikedom, framgång, osv.

överföring av speciella andliga smörjelser.

lovsången såsom en nyckel till andliga segrar och välsignelser.

uppenbarelsekunskap som ger nya läror vid sidan av Bibeln.
----

Det kan vara värt att notera att Assemblies of God i USA (pingströrelsen) den 20:e april år 1949 deklarerade sitt avståndstagande till Latter rain-rörelsens teologi med hänvisning till att ”en sund rörelse måste klara en granskning i ljuset av Guds Ord”!

(Gör man sådana granskningar idag?)

Latter rain-teologin fick senare nytt fäste i den karismatiska rörelse som började växa fram ungefär år 1967.

---

3.0 Joels armé - Guds folk eller Antikrists efterlöpare?

Många predikanter, inte minst i USA, har predikat att den armé som Joel beskriver i kapitel 2, vers 1-11, är en Guds armé som skall upprätta Guds rike på jorden före det att Jesus kommer tillbaka, detta i enlighet med läran om Guds manifesterade söner och Kungarikets herravälde.

Du har kanske (precis som jag) på 80-talet sjungit med i sångerna ”det är Herrens armé, som har lärt sig att strida...”, ”stridsmän, stå upp och fatta mod…nu skall vi inta detta land bit för bit…” osv.

Detta är sånger som helt klart är präglade av Latter rain-teologin med Kungarikets herravälde och Joels armé.

Men är det så här texten i Joels bok skall tolkas? Har du läst den i sitt sammanhang? Har du begrundat vad som står där? Ser denna armé ut som om den är ute och utför Jesu missionsbefallning med evangeliets budskap om Guds nåd? Ser den ut som en budbärare av Guds kärlek?

Nej, som vi skall se är Joels armé INTE Guds folk utan den armé av Antikrists efterlöpare som Gud drar samman till Harmagedon för striden på Herrens dag.

Det är inget märkvärdigt att denna armé kallas för ”Herrens här” (Joel 2:11) trots att den är ute efter att förgöra det judiska folket.

Gud kallade även Babels hemske kung Nebukadressar för ”sin tjänare” (se Jer 25:9 och Jer 43:10). Armén kallas ”Herrens här” eftersom det är Herren som styr historiens lopp på jorden, det är Han som kallar ut denna armé för att straffa folken.

Detta är samma armé som leds av Antikrist och som skall utplånas av Jesus då han kommer tillbaka på Herrens dag. Först skall jag säga att Harmagedon står för ”Megiddos berg” i närheten av berget Karmel, och Josafats dal kan vara detsamma som Kidrons dal mellan Jerusalem och Oljeberget.

Så Antikrist drar samman sina trupper kring Megiddos berg, och Gud lockar sedan ner dessa trupper till Josafats dal för att där hålla dom över dem.

Vi skall läsa om hur Gud är den som samlar alla hednafolk till strid mot Jerusalem i Sakarja 14:1-2:

”Se, Herrens dag kommer! Då skall man dela bytet bland er. Ty jag skall samla alla hednafolk till strid mot Jerusalem. Staden kommer att intas, husen plundras och kvinnorna våldtas. Halva staden skall föras bort i fångenskap. Men återstoden skall inte bli utrotad.”

I texten ovan såg vi även att staden skall intas och husen skall plundras som av tjuvar. Det är precis vad som står i Joel 2:9 om ”Herrens här”:

”De stormar in i staden, rusar fram på murarna, klättrar upp på husen, går in genom fönstren som tjuvar.”

I Joel 3:1-2 ser vi också hur Gud samlar hednafolken till denna strid mot Israel, men att Gud också skall hålla dom över de folk som kommer:

”Ty se, i de dagarna och på den tiden, när jag gör slut på Judas och Jerusalems fångenskap, skall jag samla alla hednafolk [vid Megiddos berg] och föra dem ner till Josafats dal. Där skall jag hålla dom över dem för mitt folks, min arvedel Israels, skull, som de har förskingrat bland hednafolken.”

Vi ser denna truppsammandragning även i Upp 16:14, 16:

”De är ondskefulla andar som gör tecken, och de beger sig ut till kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, den Allsmäktiges, stora dag. Och de samlade dem på den plats som på hebreiska heter Harmagedon.”

Vi ser samma truppsammandragning i Hes 38:14-16 i GT. Armén kommer från norr. Vi ser också att det är Gud som lockar ut denna armé:

”Profetera därför, du människobarn, och säg till Gog: Så säger Herren, Herren: På den tiden, när mitt folk Israel åter bor i trygghet, skall du veta det. Du skall komma från ditt land längst uppe i norr (se Joel 2:20 nedan), du själv och många folk med dig, alla ridande på hästar, en stor skara, en talrik här.

Du skall dra upp mot mitt folk Israel likt ett moln för att övertäcka landet. I kommande dagar skall det ske. Jag skall låta dig komma över mitt land, för att hednafolken skall lära känna mig, när jag inför deras ögon bevisar mig helig på dig, du Gog.”

I Joel 2:20 ser vi också att armén kommer från norr. Vi ser att en stank skall stiga upp beroende på att de blir dödade:

”Fienden från norr (se Hes38:15 ovan) skall jag driva långt bort ifrån er, jag skall driva ut honom till ett torrt och öde land, hans förtrupp till havet i öster och hans eftertrupp till havet i väster. Stank skall stiga upp (se Sak 14:12 nedan) från honom, ja, vedervärdig lukt skall stiga upp från honom, ty stora ting har han gjort.”

I det här Bibelordet från Sak 14:12 kan man riktigt känna stanken som vi läste om ovan:

”Detta är den plåga med vilken Herren skall slå alla de folk som drar ut mot Jerusalem: Han skall låta deras kött ruttna (Joel 2:20 ovan) medan de ännu står på sina fötter, deras ögon skall ruttna i sina hålor, och deras tunga skall ruttna i deras mun.”

I Sak 12:3 ser vi att det är Gud som skall strida mot denna armé som kommer mot Jerusalem:

”Sedan skall Herren gå ut i strid mot dessa hednafolk, så som han stred förr på drabbningens dag.”

Samma dom sker i Joel 3:12-14:

”Låt hednafolken resa sig och dra ut till Josafats dal, ty där skall jag sitta till doms över alla hednafolk häromkring. Låt lien gå, ty skörden är mogen. Kom och trampa, ty pressen är full, presskaren flödar över, ty deras ondska är stor. Det är skaror på skaror i Domens dal, ty Herrens dag är nära i Domens dal.”

Det samma sker i Upp 19:17-21:

”Och jag såg en ängel stå i solen, och han ropade med hög röst till alla fåglar, som flyger högst uppe på himlen: ’Kom och samlas till Guds stora måltid, så skall ni få äta kött av kungar och härförare och mäktiga män, kött av hästar och deras ryttare och kött av alla människor, fria och slavar, små och stora.’

Och jag såg vilddjuret och jordens kungar och deras härar samlade till strid mot ryttaren på hästen och mot hans här.

Och vilddjuret greps tillsammans med den falske profeten, som hade gjort tecken inför vilddjuret och genom dessa tecken vilselett dem som hade tagit emot vilddjurets märke och tillbett dess bild.

Levande kastades de båda i eldsjön som brinner av svavel. De andra dödades med ryttarens svärd, som går ut ur hans mun, och alla fåglarna åt sig mätta av deras kött.”

Forts.

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Del 2

Vi ser alltså en mängd Bibelord som helt klart talar om striden vid Harmagedon och som stämmer helt in på texten om ”Joels armé” (Guds här) i Joel 2:1-11.

Jag kan inte i dessa texter se något stöd för att det skulle vara Guds folk, kristna människor, som utgör den armén. Inte heller är någon Guds armé av kristna inblandad i striden mot Antikrists armé, det är Gud själv som strider som vi sett i texterna.

Här skall man som vanligt fråga sig:

”skall jag tro på en lösryckt tolkning med lite Bibelstöd, eller skall jag tro på en tolkning som har en plats i textens sammanhang och som stämmer in med en mängd andra Bibelord från både GT och NT?".

För egen del har jag som vana att välja det senare alternativet. Det harmonierar också med att ”summan av Guds Ord är sanning”.
----

4.0 Herrens dag

För att vi bättre skall förstå att denna armé i Joel 2 är samma armé som kommer till Harmagedon (Upp 16:16) och till Josafats dal (Joel 3:2) skall vi titta på ett starkt och unikt tidstecken. Den tid då ”Joels armé” kommer kallas för ”Herrens dag” (Joel 2:11).

Det är ett begrepp som betyder den dag då Jesus kommer tillbaka, de kristna blir uppryckta, Jesus befriar Israel från Antikrists arméer och upprättar Tusenårsriket.

Denna unika dag har fler namn i Bibeln: ”Guds, den Allsmäktiges, stora dag”, ”den dagen”, eller
”Människosonens dag”.

Sök i Bibeln på just ”Herrens dag” eller ”den dagen” så skall du få se hur ofta dessa uttryck förekommer just i betydelsen dagen för Jesu återkomst. Vi har sett detta begrepp i flera Bibelord redan och jag tar inte upp detta mer här.

I Joel 2:2 står det att ”den dagen” är en dag av mörker och i Joel 2:10 och 3:15 att solen och månen förmörkas och att stjärnorna mister sitt sken.

Det här är tecken för just ”Herrens dag” på flera andra ställen i Bibeln. Se t.ex. Matt 24:29-30 eller Sak 14:6. Här skall vi läsa ut Matt 24:29-30:

”Strax efter de dagarnas nöd skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas.

Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet.”

Av det här kan man förstå att händelserna i Joels bok kapitel 2 och 3 handlar om det som skall ske i anslutning till och på ”Herrens dag”, då Jesus kommer tillbaka.

Likheter med andra Bibelord vad gäller benämningar, händelser och tidstecken är allt för stora för att det skulle kunna vara olika händelser.

Att tolka Joels armé som en Guds armé av kristna som uppnått en slags gudomlig nivå, hoppas jag att du nu klart kan se som helt orimligt och som en komplett villfarelse.

---

5.0 Avfall eller väckelse i den yttersta tiden?

Är Bibelns budskap verkligen en världsvid andeutgjutelse och väckelse i den yttersta tiden?

Jag vill här börja med att hänvisa dig till min video om ”Det stora Avfallet” där jag tar upp detta ämne ingående. Om vi läser i Uppenbarelsebokens kapitel 13, vers 7-8 ser vi där vilken religion som härskar i den yttersta tiden.

Alla jordens invånare kommer då att tillbe Antikrist (vilddjuret) som messias förutom de som har sitt namn i Livets bok:

”Och åt vilddjuret gavs makt att strida mot de heliga och att besegra dem, och det fick makt över alla stammar och folk och språk och folkslag. Alla jordens invånare kommer att tillbe det, alla som inte har sitt namn skrivet i livets bok som tillhör Lammet som är slaktat från världens grundläggning.”

Frågan är då, är det många då levande som har sitt namn i Livets bok vid den här tiden? Som vi skall se senare kommer i alla fall alla då levande judar ha sitt namn i livets bok plus de kristna som inte avfallit från den sanna tron.

Har det då inte varit en stor väckelse före Antikrists framträdande? Blir det inte väckelse före Jesu ankomst? Nej, tyvärr inte! Jesus undrade ju:

"Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?". Vidare sa Jesus: ”den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den” (Matt 7:14).

Jesus sa också: ”eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta.” (Matt 24:11-12).
Petrus skrev att många skall komma att följa efter falska lärare (2 Petr 2:1-2).

Men det tydligaste Bibelordet har vi kanske ändå i 2:a Tessalonikerbrevet. Där talar Paulus om att före Antikrist träder fram och Jesus kommer tillbaka skall det ske ett stort avfall.

Avfaller gör man från tro, så det här handlar om ett avfall i den kristna kyrkan. Här ligger alltså Latter rain-familjens teologi i ren strid med själva Bibelns klara ord. Vi läser ifrån 2 Tess 2:1-4:

"När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit. Låt ingen bedra er på något sätt.

Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.”

Men hur får vi då ihop dessa ord med den andeutgjutelse som det faktiskt står om i profeten Joels bok?

Ja, det är uppenbart att det inte kan bli både världsvid väckelse och världsvitt avfall samtidigt i den yttersta tiden.

Att det skall bli ett stort avfall och få som finner den sanna vägen i den yttersta tiden har vi redan konstaterat utifrån Bibelns ord. Låt oss nu titta vad det står i Joels bok angående andeutgjutelsen.

---

6.0 Andeutjutelsen i Joels bok

Ser vi lite grovhugget på scenariot i hela Joels bok, så handlar det i kapitel 1 om att Guds folk, judarna, skall bli straffade för sin olydnad. Folket uppmanas att vända om till sin Gud för Herrens fruktansvärda dag kommer.

I kapitel 2 kommer en fruktansvärd armé mot nationen Israel. Återigen kallar Gud sitt folk till omvändelse. Gud fylls av nitälskan för sitt folk, judarna, och sänder en väckelse över dem. Därefter utgjuter Gud sin Ande över sitt folk. I kapitel 3 kommer armén fram till Josafats dal.

Där håller Gud dom över dessa folk som dragit ut mot Israel. Därefter skall Herren bo på Sion och detta är när Tusenårsriket upprättats. Observera att detta scenario stämmer helt med stora delar av Bibelns texter!

Vi kan hoppa rätt in i det ord som talar om andeutgjutelsen. Det står i Joel 2:28-29 och det här citeras ofta när man vill peka på en världsvid väckelse:

”Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner. Också över tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min Ande.”

Observera att jag markerat ”allt kött”, alltså alla människor. Om du nu är ärlig mot Bibelns ord, så måste du fråga dig själv ifall Gud i den yttersta tiden kan utgjuta sin Ande över alla människor, trots att det kommer att pågå ett stort avfall i kristenheten och trots att merparten av mänskligheten riktat sina beundrande blickar mot den karismatiske Antikrist, och som de med en mun skall tillbe. Nej, det är inte möjligt!

Men om nu Joel 2:28-29 skall fungera, utan att ta till en allegorisk tolkning, så måste det här handla om just allt kött som det står.

Då kvarstår en möjlighet, nämligen att det handlar om allt kött (alla människor) inom ett begränsat område.

Skulle texten kunna handla om Israel och det judiska folket? Ja, det är min fulla övertygelse! Vi har ju sett att Joels budskap om en truppsammandragning har Israel i fokus,

så varför skulle då inte resten av texten ha det? Att tro att andeutgjutelsen i Joels bok handlar om de kristna är faktiskt rena rama ersättningsteologin!

Låt oss läsa texten runt omkring Joel 2:28-29 och reflektera över vad som står där och sedan jämföra detta med andra bibelställen.

Då kommer vi se att andeutgjutelsen i Joels bok avser det judiska folket i den yttersta tiden då de i enlighet med Bibelns ord vänder om till Jesus och får dricka av hans Ande.

I Joel 1:13-14 och 2:12-17 kallar Gud sitt folk till omvändelse. I versen 1:14 står ”samla alla som bor i landet” och i versen 2:17 står ”skona ditt folk, låt inte din arvedel hånas”.

I vers 18 står att Gud fylls av nitälskan för sitt land. Det är alltså uppenbart att det här handlar om Guds folk, judarna och Israel.

I Joel 2:18-27 utlovar Gud att han skall ta sig ann sitt folk och ge dom vårregn och höstregn och mat att äta. I 2:28-29 kommer så löftet om en andeutgjutelse över allt kött.

I Joel 2:30-32 ser vi att detta sker i den yttersta tiden eftersom tecken i skyn visar att ”Herrens dag” är nära.

Det handlar därför om en andeutgjutelse över kvarlevan av Guds folk judarna i den yttersta tiden!

Det är ju Israel/judarna som varit i fokus i all text före Joel 2:28-29 och det är Israel/judarna som är i fokus även efter dessa verser!

Att sätta in en annan tolkning är inget annat än en allegorisk tolkning som främjar den s.k. ersättningsteologin.
---

6.1 Stäm av med andra Bibelord

Låt oss nu för säkerhets skull se om detta stämmer med andra Bibelord.

En kvarleva skall bli frälst

Som vi kan se i Joels bok skall det finnas en karleva av judarna i den yttersta tiden som skall bli frälst. Detta kan vi även se i Rom 11:25-26:

”Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Och det är så hela Israel skall bli frälst”

Hela Israel står det här, och det kan man även uttrycka som allt kött!

Vi ser i Amos 9:11 att judarnas frälsning skall ske i anslutning till ”Herrens dag” (alldeles inpå Jesu återkomst).

Här kallas Herrens dag för ”den dagen” så som den kallas även på många andra ställen i Bibeln. Och det är Gud som upprättar folket, inte någon pastor, missionsorganisation eller liknande.

Amos 9:11:

”På den dagen skall jag resa upp Davids fallna hydda, mura igen dess sprickor och resa upp det som är nerrivet. Jag skall bygga upp den som i forna dagar, så att de kan ta i besittning vad som är kvar av Edom och av alla hednafolk över vilka mitt namn har nämnts, säger Herren, han som gör detta.”

Att denna frälsning verkligen kommer i den yttersta tiden förstår vi även av Daniel 12:1 och Jesu ord i Matteus 24:15-22:

Dan 12:1: ”Det kommer en tid av nöd, som inte har haft sin like ända från den dag då människor blev till, ända till den tiden. Men på den tiden skall alla bland ditt folk bli frälsta som finns uppskrivna i boken.”

Matt 24:15-22: ”När ni då ser 'förödelsens styggelse', som profeten Daniel talar om, stå på helig plats - den som läser detta bör noga lägga märke till det - då måste de som är i Judeen fly bort till bergen. Den som är på taket skall inte gå ner för att ta med sig det som finns i huset, och den som är på åkern skall inte vända tillbaka för att hämta sin mantel.

Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna! Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten. Ty då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma. Och om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.”

Förödelsens styggelse kommer att ställas upp i mitten av Antikrists 7-åriga period, det kan man se i andra Bibelställen (t.ex. Dan 7:25). Alltså vet vi att judarnas frälsning kommer först efter de första 3,5 åren av hans regeringstid.

Lägg i Dan 12:1 märke till att många judar (”alla bland ditt folk”) även kommer att ha sitt namn i Livets bok och därmed inte kommer att ta emot vilddjurets märke.

Eftersom vi tidigare sett att det står ”då skall hela Israel bli frälst” och ”allt kött” i andra Bibelord, så är det fullt möjligt att Dan 12:1 innebär att alla judar som lever vid denna tid har sitt namn i Livets bok, de är utvalda och de blir frälsta!

Israels/judarnas frälsning sker alltså alldeles före det att Jesus kommer tillbaka och upprättar Tusenårsriket (Fridsriket). Detta framkommer även i Hosea 2:18-23:

”På den dagen skall jag för deras räkning sluta ett förbund med djuren på marken, med fåglarna under himlen och med kräldjuren på jorden. Båge och svärd och vad som hör till kriget skall jag bryta sönder och skaffa bort ur landet och låta dem bo i trygghet.

Jag skall trolova dig med mig för evig tid, ja, jag skall trolova dig med mig i rättfärdighet och rätt, i kärlek och barmhärtighet.

Jag skall trolova dig med mig i trohet, och du skall så känna HERREN. Och det skall ske på den dagen, att jag skall bönhöra, säger HERREN, jag skall bönhöra himlen, och den skall bönhöra jorden, och jorden skall bönhöra säden, vinet och oljan, och de skall bönhöra Jisreel.

Jag skall plantera henne åt mig i landet. Jag skall förbarma mig över Lo-Ruhama och säga till Lo-Ammi: ’Du är mitt folk.’ Och de skall svara: ’Du är min Gud.’ "
---

Andeutgjutelse över kvarlevan

Som vi sett skall Gud skall utgjuta sin Ande över kvarlevan av sitt folk. Detta kan vi även se i Sak 12:9-12 där det också framkommer vilken djup förkrosselse Gud leder sitt folk in i:

”På den dagen skall jag bestämma mig för att utrota alla hednafolk som kommer mot Jerusalem. Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat.

De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde. På den dagen skall sorgen bli stor i Jerusalem, som sorgen vid Hadadrimmon i Megiddopasset. Landet skall sörja, var släkt för sig”

Vi ser mer av det här i Sak 13:1-2:

”På den dagen skall Davids hus och Jerusalems invånare ha en öppen källa till rening från synd och orenhet. På den dagen skall det ske, säger Herren Sebaot, att jag skall utrota avgudarnas namn ur landet, så att man inte mer skall komma ihåg dem.”
----

Judarna kallas till omvändelse

I Joel 1:13-14 och 2:12-17 kallar Gud sitt folk till omvändelse. Vi ser judarnas längtan efter frälsningen i Hosea 6:1-3:

”Kom, låt oss vända om till Herren. Ty han har rivit oss, han skall också hela oss. Han har slagit oss, han skall också förbinda oss.

Han skall om två dagar på nytt göra oss levande, ja, på tredje dagen skall han låta oss stå upp, så att vi får leva inför hans ansikte. Låt oss lära känna Herren, ja, låt oss sträva efter att lära känna honom. Hans uppgång är så viss som morgonrodnadens, och han skall komma till oss lik ett regn, lik ett vårregn som vattnar jorden.”

Det intressanta i dessa verser är det som skall ske efter två dagar, alltså med början den tredje dagen.

Vi vet att det är nästan 2000 år sedan som judarna förlorade sitt land och därmed led ett kolossalt nederlag. Tusen år är som en dag för Gud och tvärt om (2 Petr 3:8).

Då kan vi om texten i Hosea 6 säga att två dagar har gått, den tredje är på gång, och det blir Tusenårsriket.

Det inleds med att judarna blir pånyttfödda och andedöpta. Detta är vårregnet (latter rain) som det talas om i Joel 2 och samma vårregn som vi ser här i Hosea.
---

Tecken i himlen

Vi ser i Joel 2:10, 2:30-31, 3:15 att tecken skall synas i himlen och på jorden, solen skall vändas i mörker och månen i blod, stjärnorna mista sitt sken när allt det sker som där står skrivet om. Det samma ser vi i Sak 14:6 som också handlar om händelserna i samband med ”Herrens dag”:

”Det skall ske på den dagen att ljuset blir borta, himlens ljus skall förmörkas.”

Se även Matt 24:29-30, Apg 2:20, Upp 6:12-13.
----

7.0 Faror med Latter rain-teologin

Vad är farorna med denna Latter rain-teologi? Först och främst, det hela är en mängd villoläror, och alla sådana har som huvuduppgift att förvilla människor så allvarligt att de antingen faller ur eller aldrig hittar den sanna frälsande tron.

En annan stor fara är att mycket av det som Latter rain-teologin står för ligger i linje med det som antikrists ande strävar mot, nämligen en enad värld med en religion och en andlig ledare: Antikrist.

Det Kungadömets herravälde som Latter rain-familjen hoppas på kan mycket väl bli det Antikrists rike som Bibeln talar om, likheterna är stora.

Det finns dessutom stora likheter mellan Latter rain-familjens teologi och två andra stora grupper som också strävar efter världsherravälde, nämligen Katolska kyrkan och New age.

Detta borde vara en tillräcklig varning för att kasta all Latter rain-teologi över bord och återgå till Biblisk, evangelisk kristendom – om man nu sitter i det ******

Att i vår tid gå och hoppas på en enorm andeutgjutelse och väckelse i världen gör idag många kristna blinda för sådana villfarelser som visade upp sig i Lakeland, Florida under våren och sommaren 2008.

Eftersom förkunnarna i dessa sammanhang är Latter rain-anhängare, så pekar de på att ändetidens andeutgjutelse nu börjat, och då vill man inte missa tåget, om man nu köpt biljett till denna ödesdigra resa. Ändstationen är nämligen Antikrists rike!
----

8.0 Några invändningar från dig kanske?

Men Petrus tal på första pingstdagen då, där han åberopar texten i Joels bok? Jo, det är helt klart att när Petrus såg att Anden blev utgjuten den första pingstdagen så kopplade han denna händelse till Joel 2, vilket vi ser i Apg 2.

Så där ser vi en ”försmak” av Joel 2 gå i uppfyllelse och att den andeutgjutelsen också gäller för oss hedningar – ”så många som Herren vår Gud kallar” enligt vad Petrus sa.

Men att Petrus sa detta betyder ju inte att det skall bli en ÄNNU BÄTTRE andeutgjutelse över hela jorden i den yttersta tiden. Vi hedningar får nog räkna med att vi snart fått vår del och att vi kommit in i fullt antal enligt Rom 11:25-26.

Nu är det snart judarnas tur, och DÅ får vi den fulla uppfyllelsen av Joel 2!

Tror jag då inte alls på andedop och väckelse i vår tid? Jo, det gör jag, fast talar vi om äkta väckelse så tror jag på det i en mindre omfattning, bland gräsrötterna, borta från det stora avfall som sker på kyrkoestrader, scener och fotbollsarenor.

Gräsrotsväckelse ser jag tendenser till idag. De bibeltrogna och skarpa teologerna ser jag många gånger bland lekmän och enklare förkunnare.

I ett nätverk av dessa trogna och ödmjuka gräsrötter finns bränsle till äkta väckelser tror jag, fast i mindre format.

Och bland dessa ödmjuka Herrens tjänare kan vi också få vänta oss att se äkta Bibliska andedop.

Talar vi om falsk väckelse, där ingen blir omvänd enligt korsets princip, så kommer dessa fortsätta att ske under täckmanteln av att vara andeutgjutelser och väckelser.

Där kommer antikrists ande vara verksam med tecken, under och sensationella manifestationer, och genom detta leda de stora skarorna fram till att tillbe Antikrist (2 Tess 2: 9-10).

Men den sista stora äkta väckelsen och andeutgjutelsen kommer alltså att ske bland Guds folk judarna i nationen Israel strax innan Jesu återkomst, den andeutgjutelse som Joel beskriver i sin bok.

Jag hoppas att du nu är övertygad om den saken, det är nämligen en ögonöppnare för den yttersta tidens skeenden.
-----

Vill du fördjupa dig i ämnet "Latter rain" så rekommenderar jag dig att besöka Elvor och Janne Ohlins webb.

Lennart Jareteg, oktober 2008

----

HaFo. Kommentar:

Jag vill mena att Lennart är helt rätt ute kring varningen för Latter Rain och efterföljande villfarelser och delar hans syn på profetian i Joel.

Men jag är inte så klar över de exakta skeendena inför Kristi sanna tillkommelse, Judarnas uppgift i "tusenårsriket", Vad "tusenårsriket" egentligen handlar om och vilken uppgift och på vilket sätt som vi "från församlingens tidsålder", då "ska regera med Kristus för tusen år", de olika "domsakterna" osv. Här är det för mig många frågetecken inför ändtidens absoluta slutskeenden!

Men jag hoppas att det klarnar ju närmare dessa absoluta slutskeenden som vi nu står inför, går i sin fullbordan.

Vad som idag är så klart på mitt hjärta, det är att varna inför den förförelse som fienden kommer att ställa fram som ett plagiat inför Kristi sanna tillkommelse.

Och med Jesu Ord, ska vi inte låta oss förföras och duperas av en annan, en istället för Kristus/ en falsk Messias/ antikrist på arenan, utan hälsa rätt Kristus välkommen.

”Låt er inte förvillas. Om någon säger att här är Messias, så tro det inte”.

Och där menar jag att Lennarts varning för Latter Rain läran med åtföljande bihang, verkligen fyller en funktion, för att människor inte ska bli bedragna till att hälsa plagiatet antikrist välkommen som Kristus

HaFo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Andy på

http://www.glandberger.net/2008/10/kontemplativ-bon/#comment-54398

har satt in en artikel om Kontemplativ bön:
---
Dagens artikel ska handla om kontemplativ bön med dess olika förgreningar. Då detta är ett enormt stort ämne är det möjligt att det jag berör endast är en liten del av kontemplationens värld.

En del kommer nog tycka att det som framläggs är ofullständigt och orättvist, medan en del andra kanske inte förstår något av det som skrivs.

Mitt mål är att de fakta som läggs fram ska tala för sig själv, och jag har gjort mitt yttersta för att inte låta fördomar styra det jag skriver om. Min slutsats kan du läsa helt på slutet där jag också preciserar vad jag anser om kontemplation enligt det jag hittills läst i ämnet.

Under artikelns gång har jag inte skrivit så mycket om de egna funderingarna, men som sagt finner du de i epilogen.

Kontemplation

Många menar att kontemplativ bön representerar något som inte har med Bibelns budskap att göra, men vad är egentligen kontemplativ bön?

“Kontemplativ andlighet:

En övertygelse som använder urgamla mystiska metoder för att framkalla förändringar av medvetandet (tystnaden) och har sina rötter i mystik och det ockulta men ofta insvept i kristen terminologi.

Utgångspunkten för den kontemplativa andligheten är panteistiska (Gud är alla) och panentheistik (Gud är i alla).

Gemensamma termer som används för denna rörelse är “andlig bildning”, “tystnaden”, “i stillhet”, “urgammal visdom”, “andliga discipliner,” och många andra.” (1)

Contemplative practices facilitate and deepen our relationship with God. They are an opportunity to invite the Indwelling Presence into everything we do. Contemplative practices give us the eyes to see and the ears to hear God calling us to the banquet.” (2)

Mitt intryck är att många kristna ser på kontemplation som ett fint sätt att vara tillsammans med Herren på, och kontemplation är numera ett begrepp inom hela kristenheten, inklusive den karismatiska.

Nedanför nämner jag en bara en liten del del av de olika förgreningar som finns inom det som räknas som kontemplativ bön, och kanske borde vara så ärlig att jag redan nu säger att jag på inget sätt ser någon orsak till varför en kristen borde hålla på med kontemplation såsom det beskrivs här enligt denna artikel. (Det är lite långt ned till epilogen för den som måtte undra vad jag menar…)

● Lectio Divina

● Centering Prayer

● Welcoming prayer

● Soaking

Enligt Cathoclic Encyclopedia finns det olika stadier i den kontemplativa bönen:

● Alldaglig bön och förvärvade kontemplation

● Högre kontemplation

● Mystisk förening

Den alldagliga bönen

1. Den muntliga bönen

2. Meditation, även kallad metodisk bön, eller bön för eftertanke, där kan också den meditativa behandlingen ingå

3. Den påverkande bönen

4. Den enkla bönen (prayer of simplicity, or of simple gaze)

Högre kontemplation

1. Ofullständiga mystiska föreningen, eller bön tyst (från latinets quies, tyst, som uttrycker en känsla som uppstår i detta skick)

2. Den hela, eller semi-extatisk, union, som St Teresa* ibland kallar föreningens bön (i sitt “liv” som hon också använder sig av termen hela föreningen, entera Unión, Ch. xvii)

3. Den extatiska föreningen, eller extas/hänryckning, och

4. omvandlade eller gudsförklarande föreningen, eller andliga äktenskap (korrekt) i själ med Gud.

(*St. Teresa av Avila)

Mystisk förening

Föregående idéer kan vara mer exakt enligt angivna det är lätt att urskilja linjer av avgränsning. Den mystiska föreningen kommer att kallas:

1. Andligt tyst när den gudomliga funktionen fortfarande är alltför svag för att förhindra distraktion: med andra ord, när fantasin fortfarande behåller en viss frihet;

2. Hela föreningen - när dess styrka är så stor att själen är fullt sysselsatt med det gudomliga syfte, medan å andra sidan, sinnena fortsätta att agera (under dessa förhållanden, genom att göra en större eller mindre ansträngning, en kan upphöra från bön) ;

3. Extatisk när kommunikation med den yttre världen är skadad eller nästan så (i detta fall kan man inte längre har frivillig rörlighet eller har viljans energi)

Förvandlande förening

När det gäller att omvandla föreningen, eller det andliga äktenskap är det här tillräckligt för att säga att det består i det vanliga medvetandet av en mystisk nåd som alla skall ha i himlen: förutseende av den gudomliga naturen.

Själen är medveten om det gudomliga stödet i det överlägsna övernaturliga, det av intellekt och vilja. Andliga äktenskap skiljer sig från andliga trolovningar eftersom den första av dessa tillstånd är permanent och den andra bara övergående.

Pionjärer inom kontemplation

Inom den kontamplativa världen finns det många som efterlämnat ett arv efter sig, och en del av dessa önskar jag ge en kort presentation här. Detta är som sagt endast en kort och ofullständig presentation av dessa, och för att få en större inblick i deras liv och vad de lärde rekommenderas du göra en del självstudier.

Givetvis är detta något alla inte har intresse för, så det gäller nog bara de speciellt intresserade även om jag personligen anser att man borde studera dessa för att i större grad förstå vad kontemplation handlar om.

St. Catherine of Siena (1347-1380)

Italiensk mystiker och politisk aktivist som fostrades av Dominikanerna. Fick en vision där hon menade att Kristus hade accepterat henne som Sin brud. Hon talade mycket om Guds kärlek och att Han var “crazy in love” med oss.(”pazzo d’amore.”)

Meister Eckhart (1260-1327)

En av de största av de kristna mystikerna. Från Tyskland, fostrad av Dominikanerorden, blev professor som undervisade vid flera av Europas universitet. “Gud i oss” är ett nyckelord för att beskriva Eckhart.

“I AM can be spoken by no creature, but by God alone. I must become God and God must become me, so completely that we share the same “I” eternally. Our truest “I” is God.”

The Cloud of Unknowing (anonym munk)

En okänd munk som skrev en bok om kontemplation på 1500-talet. Citeras ofta av kontemplativa evangelikala så som Richard Foster och Henri Nouwen.

Take just a little word, of one syllable rather than of two … With this word you are to strike down every kind of thought under the cloud of forgetting.” (Citat från boken “The cloud of Unknowing”)

Julian of Norwich (1342-1423)

Englands största mystiker enligt Thomas Merton. Fick flera visioner och uppenbarelser, eller visningar som hon själv kallade dem. Dessa skrev hon ned och beskrev detaljerat och analyserande om vad de handlade om. Hon mediterade över dessa.

“And I saw no difference between God and our Substance: but as it were all God.” (JoN)

“For in man is God, and God is in all. And I hope by the grace of God he that beholdeth it thus shall be truly taught and mightily comforted…” (JoN)
“And after this I saw God in a Point, that is to say, in mine understanding, — by which sight I saw that He is in all things” (JoN)

St. Ignatius Loyola (1491-1556)

Behöver kanske ingen närmare presentation. Känd framträdande katolsk mystiker från Spanien som grundade Jesuitorden. Skrev en bok på 200 sidor, “Spiritual Exercises”, som omhandlar olika meditationsformer, böner och en del varierade mentala övningar.

Läsaren uppmanas följa de angivna övningarna och bönerna under en period på fyra veckor för så att besluta sig inför Gud om något existentiellt. En central ledare av motreformationen. Uppskattas högt av hängivna katoliker.

St. Teresa of Avila (1515-1582)

Karmelitnunna och spansk mystiker. Också känd som St. Teresa of Jesus.

“Hon tillbringade långa timmar i meditation som hon kallade “tystnadens bön” och “föreningens bön.” Under sådana böner hon ofta gick in i en trans, och ibland företok hon mystiska flygningar där det kändes som om hennes själ lyftes ur hennes kropp.

Hon sa extatiskhet var som en “löstagbar död” och hennes själ blev vaken till Gud som aldrig förr när de inre förmågorna och sinnena är döda.”

(http://www.themystica.com/mystica/articles/t/teresa_of_avila_st.html)

St. John of the Cross (1542-1591)

Kallas också för “Doctor of Mystical Theology”. Grundade “Karmelitorden” (Discalced Carmelites -“barfotade karmeliter”) tillsammans med Tereas av Avila som han även samarbetade med under en stor del av sitt liv. Skrev fyra böcker.

Brother Lawrence (1611- 1691)

Broder Lawrence utvecklade en teknik - främst genom inspiration och intuition - som leder till resultat som liknar de som utvecklats av den kvarstående praktiken av Zen eller Mindfulness meditation. Var en del av Karmelitorden och mycket influerad av Teresa av Avilas läror.

“Broder Lawrence är ofta citerad av kontemplativa författare för hans vana att vad han kallade “öva närvaro av Gud.” Men flera ifrågasätter om detta var Gud. En hängiven förespråkare av Broder Lawrence sa följande:

“Det sägs om Broder Lawrence att när något hade tagit hans sinne bort från kärlekens närvaro skulle han få “en påminnelse från Gud” som så berörde hans själ att han “ropade, sjöng och dansade våldsamt som en galen man.” Du kommer att märka att påminnelserna kom från Gud och inte var hans eget uppförande.”

Broder Lawrence sa att de hemliga samtalen med Gud måste återupprepas ofta under dagen, och för att det skulle kunna utföras riktigt var det viktigt att hjärtat måste tömmas för allt annat.

Madam Guyon (1647-1717)

Madame GUYON var en romersk-katolsk mystiker som levde under 1700 och 1800-talet som en främjare av “quietism,” som handlar om att bli så passiv att du blir likgiltig för allt.

Detta var en extrem form av romersk-katolsk mystik som betonade rensning av ett inre liv och ingår tron att man skulle kunna se Kristus synligt.

“Här [det kontemplativa tillståndet] är allt Gud. Gud är överallt och i alla ting.”
(Madame Guyon)

Detta var bara ett lite urval av de kontemplativa mystikerna som präglat och format kontemplationens värld. Det finns många, många fler, och självklart mycket mer som kunde skrivas om dessa som nämnts.

Jag kan inte förstå på vilket sätt deras liv och läror kan berika en kristen persons böneliv - andliga uppenbarelser av olika slag, extatiska manifestationer, mystik och obibliska läror från andra religioner.

De jag vill ägna lite mer uppmärksamthet är personer som präglar den meditativa andligheten idag, och som på ett speciellt sätt markerat sig under andra halvan av 1900-talet och början av 2000-talet.

Thomas Merton (1915-1968)

Det har sagts om Thomas Merton att “Det Martin Luther King var för människorättigheterna och det Henry Ford var för bilen, är Thomas Merton för kontemplativ bön.”Vem var då Thomas Merton och vad är det som gjort att han omtalas som en av de mest inflytelsesrika inom den kontemplativa bönen?

Merton var en amerikansk katolsk kontemplativ mystiker och var en del av “The Abbey of Our Lady of Gethsemani”, en kommunitet av munkar som tillhörde Trappistorden (”The Order of Cistercians of the Strict Observance - Ordo Cisterciensis Strictioris Observantiae) som är en en av de mest asketiska romerskt katolska klosterordnar som finns och som givetvis praktiserar kontemplation.


Även om den kontemplativa bönrörelsen fanns århundraden innan han kom på banan, tog Merton det ur sin monastiska ram och gjorde den tillgänglig för och omtyckt av massorna. Det är intressant för mig att många människor fortfarande tror filmstjärnan Shirley MacLaine haft störst inflytande i New Age.

Men för mig är Thomas Merton utan tvivel den som har påverkat New Age-tänkandet mer än någon annan de senaste årtiondena. Merton författade en av de mest klassiska beskrivningar av New Age-andlighet jag någonsin stött på. Han förklarade:

“Det är en härlig öde att vara medlem av mänskligheten, … nu inser jag vad vi alla är …. Om bara de [människor] kunde se sig själva som de verkligen är … Jag antar att de stora problemet skulle vara att vi skulle falla ner och dyrka varandra … i mitten av vår existens är en punkt i tomheten som är orört av synd och av illusioner, en punkt av den rena sanningen … Den här lilla punkten … är den rena härligheten av Gud i oss. Det är i alla.” (3)

Under hans sista år blev han djupt intresserad av asiatiska religioner, särskilt Zen Buddhism, och för främjandet av den öst-västliga-dialog. Efter flera möten med Merton under de Amerikanska munkars resa till Fjärran Östern 1968, prisade Dalai Lama honom som en som hade en mer djupgående förståelse av buddhismen än någon annan kristen han någonsin känt.

Thomas Merton sa:

“Jag ser inga motsättningar mellan Buddism och Kristendom… Jag aktar bli en så bra buddist jag bara kan.” (4)


Thomas Keating

Thomas Keating är en katolsk mystiker som inte på något sätt döljer sin begeistring för de österländska religionerna och det de har att erbjuda i form av både meditationsformer och visdom.

Han talar mycket varmt om bl.a zenmeditation, något som även fått inpass i svensk kristenhet. Låt mig återge delar av en intervju med honom gjord av Common Boundary och som återges på Rosaries of Divine Union. (5)

CB: Did your experience with Zen inform your Christian faith?

TK: Yes, it enriched it. I read the Gospel from a different perspective and saw the truth of Zen in much of the Gospel. Buddhism is a very advanced religion. Roshi Sasaki, who is still functioning at 89 in Mount Baldy in Los Angeles, thought that Zen could help Christians become better Christians.

He saw-and I would certainly adhere to his insight-that there is a certain Zen quality in all religions.

It is a fundamental religious attitude. Centering prayer is very rich but quite diffuse and tends to put the emphasis on grace in a way that perhaps needs to be balanced by the Zen attitude, which is that we have to do something, too. Actually, St. Ignatius expressed it well when he said,

“Act as if everything depended on you, and trust as if everything depended on God.” Well, how do you do that? That is a koan. You could spend a lifetime trying to figure out how to do that. What the world religions all have in common is [the fact that] transcendence is the name of the game.

This means first having a self and then surrendering it, opening oneself to union with God, which is a gift.”

Det ska tilläggas att Keating inte accepteras inom alla katolska kretsar, och att en del anser att hans kontemplation gränsar till new age.

På trots av detta utövar denna man ett stort inflytande inom den kontemplativa bönerörelsen, och det faktum att han så tydligt talar om hur de olika religionerna i grund och botten hör ihop borde ju få en evangelikal kristen att ta avstånd från de tekniker han använder, men så är tyvärr inte fallet.

Jag låter en del av videos med Keating tala för sig själv, och den som efter att ha satt sig in i vad denna man lär och fortfarande anser det är bra och att det är en del av det kristna livet borde kanske byta religion. Buddismen vore kanske närliggande att föreslå.

Videos

Videon övanför: Mötet mellan Thomas Keating och Dalai Lama ses på som viktigt i den kristne dialogen. Lades grunden för en världsreligion organiserad från Rom här?

Videon ovanför: Gods of the New Age. Fortfarande kanskje denna film är den viktigaste dokumentationen om New Age-rörelsens ursprung och syfte.

Kontemplativ bön och kundalini

Har kontemplation något med kundalini att göra? Om du som praktiserar kontemplation läst så här långt och känner en stigande irritation över det jag skrivit om hittills, kanske du ser rosenrött när jag nu påstår att kundalini och kontemplativ bön är besläktande med varandra.

“Is the practice of kundalini and contemplative prayer the same? Father Thomas Keating, who has inspired many evangelical contemplatives like Henri Nouwen, Richard Foster, and Brennan Manning, wrote the foreword to Philip St. Romain’s book, “Kundalini Energy and Christian Spirituality.” In the forward, Keating acknowledges that kundalini is the same as Christian contemplation. He states:

“Since this energy [kundalini] is also at work today in numerous persons who are devoting themselves to contemplative prayer, this book is an important contribution to the renewal of the Christian contemplative tradition.

It will be a great consolation to those who have experienced physical symptoms arising from the awakening of kundalini in the course of their spiritual journey …

Most spiritual disciplines world-wide insist on some kind of serious discipline before techniques of awakening kundalini are communicated. In Christian tradition … the regular practice of the stages of Christian prayer … contemplation are the essential disciplines…”" (6)

Epilog

Det är intressant att se hur kundaliniyoga, yoga i olika former generellt, TM, soaking och kontemplativ bön verkar höra samman.

De tillhör samma familj men har olika namn och form, men i sin natur verkar det gå ut på det samma: att få kontakt med det gudomliga genom olika tekniker och läror.

Jag har alltid haft en känsla av att det kontemplativa inte är något bibliskt, utan en sammanblandning av olika österländska religioner och mystik.

Det tycker jag ha fått bekräftat genom det material jag läst under arbetet med denna artikel, och det tragiska är att det inte baserar sig på fördomar, men fakta utifrån historiska källor och text och bildmaterial från nyare tid.

Jag vet att jag i denna artikel endast berört en liten del av vad man kan finna inom kontemplation, och en del kommer säkert reagera på att kontemplativ bön framställs som något österländskt och ockult.

Jag kan inte annat än beklaga om ni blir sårade av detta, men utifrån mitt perspektiv och mina kunskaper är kontemplativ bön något en bibeltroende kristen inte borde befatta sig med.

Det öppnar upp för en andevärld som innehåller så ofantligt mycket mer än Gud, Jesus och den Helige Ande.

Jag tror för övrigt inte att man genom kontemplativ bön såsom den presenteras i artikeln och de olika länkarna, öppnar upp för den Helige Ande, men för demoniska krafter, och det är allvarligt!

Soaking är en förgrening av kontemplativ bön, och med tanke på vad jag läst om kontemplation under de sista veckorna, förundrar det mig att en del katoliker tagit avstånd från soaking.

Det är ju det samma som flera av de andra kontemplativa meditationsteknikerna och borde välkomnas av de som omfamnar kontemplation!

I en artikel som kommer snart kommer jag tillsammans med andra författare skriva om den bibliska modellen för att vila i Herren, grundat på Ordet och bön generellt.

Det omfattar inte österländska religioners meditationstekniker, extatiska upplevelser och spirituella upplevelser (talar inte om upplevelser man faktiskt kan ha med Fadern, Sonen och DHA).

Det är inte med glädje jag har skrivit och jobbat med den här artikeln, för jag är ledsen över utvecklingen i den frikyrkliga kristenheten där jag trots allt har mina rötter.

Nyandlighet, österländska religioner och det jag menar är onda andars lära har smugit sig in i de flesta sammanhang inom kristenheten.

Jag hoppas vi kommer se en uppvakning, och då talar jag inte om en kundalini awakening.

Vad händer i kristenheten egentligen? Det är något jag säkerligen kommer fokusera allt mer på under vintern och våren, och jag hoppas och tror att en del av artiklarna kommer vara intressanta och informativa. Har en del tips jag jobbar med…

Apropå frikyrkan så skickade jag några frågor till Livets Ord i förbindelse med denna artikel, men tyvärr har all respons uteblivit. Frågorna som ställdes var följande:

1. Hur ser Livets Ord på:

Kontemplation generellt?

Lectio Divina?

Centering prayer?

Soaking prayer?

Kristen meditiation/rörelser så som t.exTaizé och emerging church?

2. Praktiseras kontemplativ bön inom Livets Ord, och om ja - vilken slags kontemplation?

3. Kan man säga att det finns motsättningar mellan kontemplation och Bibelns lära om att vara stilla och grunda på Herrens Ord?

4. Finns det en chans för att gränsen mellan inre bön och new age suddas ut inom delar av den kontemplativa bönen?

Om svar erhålles återkommer jag med dessa. På sikt kommer det kanske en artikel om tidböner och kontemplation bön jag inte berört ordentligt här, så som Lectio Divina, Centering prayer och liknande.

Det finns mycket att skriva om i detta ämne!

“Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro.” (Psalm 23)

“Ditt majestäts härlighet och ära vill jag begrunda och dina underbara verk.” (Psalm 145:5)

“Prisa HERRENS namn, ty endast hans namn är högt, hans majestät når över jord och himmel.” (Psalm 148:13)

Stort takk till Lars Frelsøy för arbetet med research inför denna artikel!

Gud välsigne dig!
/Andy

Källor och länkar.

1. http://www.lighthousetrailsresearch.com/christianmysticspast.htm

2. http://www.contemplativeoutreach.org/site/PageServer?pagename=about_practices

3. Från “A TIME OF DEPARTING” av RAY YUNGEN - som citerar Thomas Merton, “Conjectures of a Guilty Bystander” (1989 upplagan, 157-158)

4. David Steindl-Rast, “Recollection of Thomas Merton’s Last Days in the West”
(Monastic Studies, 7:10, 1969

5. http://www.livingrosaries.org/interview.htm

6.

http://www.onetruthministries.com/KundaliniContemplative.htm

Thomas Keating undervisar meditation

Kort video som ifrågasätter kontemplation

Artikel om kundalini och kontemplation

Re: Ytterligare några steg närmare New age

HaFo kommentar till Andys artikel kring kontemplation:

Varför ska man behöva krångla till det!!

Ingen behöver "tömma sitt sinne" i olika tekniker ala österländska villfarelsers modell, för att enkelt och naturligt umgås med sin Frälsare och Herre och Hans Ord!

De ockulta andemakter som ligger bakom de meditationstekniker, som egentligen har sina rötter i mysticism, ockultism och österländska religioner, är inte att leka med, utan kommer att på endera eller andra sättet att göra sinnet och hjärtat dunkelt inför vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Men dessa utövningar, kan säkert ge känslomässiga upplevelser av andlig art. Men inte handlar det om att komma närmare Jesus.

Vi kan aldrig komma närmare Jesus, än när Han som vår ställföreträdare utropar, att det är fullbordat och Han i sin person av Gud och människa förenade, besegrat synden konsekvenser och åtskillnaden från Gud i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och bar fram det försonande offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Vi kan aldrig komma närmare Jesus, än när Gud låter förlåten in i det allra heligaste brista vid offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset och visar att nu är vägen in till Hans gemenskap för människan öppen.

Inte behöver vi "tömma våra sinnen" i kontemplation och meditation! Vi behöver bara bejaka vad Guds Ord säger om vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod och så enkelt, som med en vän umgås med vår Frälsare och Herre och Skriftens Ord!!
-----

Vad jag menade är, om att vi för att “vara stilla inför Herren”, behöver använda oss av olika tekniker, varav en del som Andy pekat på, har sina rötter i New Age, österländska religioner och ockulta sammanhang, så tror jag "vi går över ån efter vatten" och samtidigt riskerar att börja dricka ur grummligt vatten.

Vi behöver ingen speciell taknik för att vara stilla inför Herren. "Han är Dig nära i ordet i din mun".

Allt är öppet för umgängelsen med Gud genom Jesu blod som han PÅ KORSET bar fram ända in i det allra heligaste.- Guds gemenskap.

I den värsta "rusningstrafik", får jag stundligen rikta mina tankar, känslor mot Honom och samtala med Honom och Han med mig.

Det är bara att krångla till det att tro att vår kommunikation skulle fungera bättre i vissa kroppsställningar eller genom koncentration på att vara stilla och lyssna eller att vi ska samlas i ett visst sammanhang för att bli stilla inför Herren.

Inför Gud och ständig kommunikation med Honom är linjen alltid klar i och genom Hjälparen - Den Helige Ande.

Men visst, det är inget fel att ta sig speciell tid för att sitta ned och i lugn och ro samtala med Jesus vår Herre.

Men i den stillheten ska vi INTE blanda in ngn form av vissa kroppsställningar eller ngn viss form av koncentration eller att på ngt sätt "tömma sinnet" för att var "mottaglig för Andens flöde" "och bara ta emot vad Gud vill göra". Då är man snart innne på ockulta upplevelser och manifestationer som vi såg prov på i Lakeland.

Hafo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Jag har inga som helst ceremonier, riter eller viss kroppshållning när jag ber. Jag är hela tiden mitt i allt bestyr, med förstånd, känsla och sinne riktat mot Jesus i en "tvåvägs" kommunikation med Honom.

Utan några större åthävor och speciell koncentration eller "stillhet".

Jag umgås stundligen med Jesus, som jag umgås och kommunicerar med mina vänner och medmänniskor, när jag delar tankar och känslor med dem och lyssnar till vad de vill förmedla tillbaka.

Det behövs inga krångligheter! Jesus är Dig nära i ordet i Din mun. Vägen till umgängelsen med Gud är öppen genom offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Där ska vi inte blanda in några speciella tekniker och någon speciell "stillhet", ngn "speciell gemenskap", eller någon speciell "böneställning" eller " speciell böneform", för att det ska fungera.

Det är "märkvärdigheter", som de onda andarna vill lura oss in i med sina spel, istället för att vi i all enkelhet i varje stund oavsett "lugn eller storm", är genom Kristus förenade med Gud och har ständigt fullt tillträde till att i den Helige Ande ha gemenskap och kommunikation med vår Herre och Frälsare!

HaFo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Jag ber ofta med händerna på bussratten, medan jag kör buss.

Det är knappast så klokt att då hålla dem på ngt annat vis just då. Men det går bra att även be då.

Jag ber inte med mina händer, utan i ande och sanning i hjärta, sinne, känsla och förstånd. Och det funkar bra överallt och när som helst.

Vad jag menar, att man inte behöver bli fixerad vid någon viss böne - ställning, nån viss koncentration och "stillhet" eller vara tillsammans i vissa sammanhang, för att kommunikationen med Jesus ska fungera.

Vägen till kommunikationen med Jesus och inträdet till "nådens tron", är ständigt öppen i och genom Jesu blod och vår hjälpare, den Helige Ande.

Jag ber inte med mina händer, utan i livets alla skeende, vare sig jag är i stillhet, eller ute i brusande arbetsliv, så är hela min person i hjärta, sinne, känsla och förstånd, riktad mot Jesus Kristus.

Och det funkar bra överallt och när som helst. Utan några som helst specifika böne - ställningar och speciella "stilla sammanhang", ceremonier eller ritaler.

Jesus kan möta mig i den mest stressade och pressade situation. Det är ju då, som jag behöver Honom som mest.

Och då möter Han mig där. Och Han är inte beroende av att jag ska inta en viss böne - ställning eller komma i en viss stillhet, för att vi ska umgås med varandra.

HaFo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Forts från Bloggsamtal i ämnet:

Staffan:

"En ung rysk intellektuell kvinna sysslade på 80-talet med yoga. En dag testade hon Jesus-bönen som mantra — och fick uppleva Jesu närhet och kärlek!"
---

HaFo:

Var det Bibelns Jesus, som hon kom i kontakt med, eller var det "en annan/en istället för Kristus/ antikrists ande, som hon kom i kontakt med, eftersonm det är den anden som ligger bakom Yogan och dess utövning, som hon höll på med!?
---

Rudie:

"Her var det mye undervisning om Yoga. Hvorfor er det det?"

HaFo:

Gissar att det beror på att det blivit en "modefluga", bland många kristna med Yoga och att de inte alls förstår vad de därmed ger sig i lag med av "onda andars spel" och att det finns människor som är vakna över detta och vill varna för det!

Vilken Jesus är det som man börjar "älska och umgås med", vid Yoga, meditation, kontemplation, stillhet, koncentration, soaking, olika böneställningar, kroppshållningar, bönetekniker och diverse
"andningsövningar"??

Knappast Bibelns Jesus, som man bara enkelt kan umgås med, utan några rituler, ceremonier eller "speciella åthävor".

Se upp med att Du skulle behöva ha en viss böneställning, ha en viss stillhet, en viss kropphållning,
"andningsteknik" etc. för att bättre kunna umgås med Jesus, Din Frälsare och Herre!

Då har Du med "onda andars spel" att göra och inte Guds Ande, där Jesus gjort allt för Dig och Du bara får bejaka vem Han är:

Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt ("Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet") där Han besegrar syndens konsekvenser i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och som därmed kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset!

Och bara enkelt under livets alla omständigheter, kan få fritt och för intet, på grund av Hans förtjänst, ha en innerlig umgängelse och kommunikation med Honom!!

HaFo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Fortsatt samtal från bloggen:

Vill kommentera följande citat en bit härovan:

“Den helige Ande vill göra bibelordet levande för oss, och det är som jag ser det genom att vara stilla inför Herren och vara lyssnande.”

HaFo:

Den helige Ande kan lysa upp Bibelord som vi läst, mitt i den värsta turbulens och stressade situation och att jag t.ex. springer för fullt i motionsspåret, eller befinner mig i den värsta rusningstrafik.

Gud är inte beroende av att vi “stillar oss och lyssnar”, för att Han ska kunna kommunicera med oss.

Och vi får ha alla sinnen vända mot Honom mitt i all stress i vardagen och vi är välkomna fram till “nådens tron för att undfå hjälp i rätt tid”, oavsett om vi är “stilla” eller inte, har en speciell “böneställning”, intagit en viss koncentration, är “speciellt lyssnande” eller inte.

Springer jag tillsammans med ngn i motionsspåret, eller sitter bakom bussratten, så kan jag kommunicera med andra.

Varför skulle jag då inte kunna göra det även med Jesus, som är mig lika nära vare sig jag är “uppvarvad” eller “stilla”?. Befinner mig i ett “världsligt sammanhang”, eller tillsammans med troende som böjer sina huvuden och knäpper sina händer.

Linjen till kommunikation mellan mig och Jesus och från Jesus till mig, är alltid lika öppen och fungerande, genom Jesu blodsoffer på korset, som gett mig fullt tillträde till Gud och den Helige Andes kommunikation med mig, genom sitt eget Ord och direkt i mitt hjärta, sinne, förstånd, känsla och kropp.

För det behövs ingen speciell teknik, speciell “stillhet”, speciell koncentration eller ngt speciellt “sammanhang”, för att det ska fungera.

HaFo

Re: Ytterligare några steg närmare New age

Forts samtal från bloggen:

Tuve säger:

"Harry Forsgren

Visst skall vi be alltid. Trots att jag kan föra en konversation med andra mitt i vardagens rush, så är det svårare att komma varandra nära mitt i en mängd aktiviteter och händelser."

HaFo:

Jag kan hålla med Dig och förstå mycket i vad Du skriver Tuve.

Jag bara vill komma bort ifrån att vi skulle behöva ha en viss böneställning, ha en viss koncentration, viss stillhet, eller be i ett visst sammanhang, eller med en viss teknik, eller "tömma mig själv och lyssna", eller vara med i en viss ceremoni eller ritual, för att kommunikationen mellan Jesus och mig skulle fungera bättre.

Den "dubbla kommunikatonskanalen", mellan mig och Jesus är öppnad i och genom Hans blodsoffer på korset, varefter jag har fritt tillträde till "nådens tron, för att undfå nåd och hjälp till rätt tid".

Detta genom min hjälpares, Den Helige Andes närvaro i Ordet och mitt hjärta, sinne, känsloliv och förstånd, som bistår och är just den hjälpare som "vill leda in i hela sanningen", som "är summan av Guds Ord".

Ska det få ske med oss måste vi våga att släppa taget om all den villfarelse, som nu via antikrists ande och blinda andliga ledare, i snart alla sammanhang, gör om intet, vem Jesus är och betydelsen av offret av Kristi person kropp och blod på korset.

Allt ingår det i förberedelsen av avfallet som ska möjliggöra antikrists inträde på arenan.

Hälsa inte antikrist välkommen som Kristus, (eller påven välkommen som Kristi ställföreträdare, som är ett led i att hälsa antikrist välkommen som Kristus)! I vilket sammanhang Du än befinner Dig!

HaFo