HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Brobyggedialog

Brobyggedialog

Det ska vara en slags konferens 19-20 september, i Filadelfiakyrkan Stockholm

http://www.brobyggedialog.se/konferens2008.html

Vad handlar detta om för typ av brobygge?

Angående en av aktörerna

Eva Cayts som ska tala i konferensen i Filadelfiakyrkan i Stockholm 19-20 september.

Hon sysslar tydligen med Reikihealing" enligt uppgift.

Enligt nedanstående länk så är hon Reiki Master och har gett reiki sedan 1989.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/php/viewtopic.php?t=69&sid=b7424c719737f1bbfd744cbd19b2a50b

På denna länk har hon ju presenterat sig själv lite. Det finns därför ingen anledning att betvivla att hon sysslar med reikihealing.

Se även en länk där en olycklig småbarnspappa kortfattat berättar om sitt misstag att gå en kurs i Reikihealing.

Läs om hans erfarenhet av reikihealing:

http://kundalini.se/Reiki-2.html

Det verkar ha hänt något allvarligt med honom efter han blev indragen i reikihealing.

Det finns även fler kända osunda inslag i den planerade konferensen om knappt tre veckor.

Att hålla till i en kristen kyrka då vissa av dess talare egentligen står för New Age och inte kristen tro gör att folk kan bli lurade.

Det är upp till var och en vad folk ska tro på men sin andlighet ska man inte behöva få via vilseledande marknadsföring.

En av talarna till den planerade konferensen i Filadelfia i Stockholm heter Rigmor Borg och har tydlig koppling till New Age enligt nedanstående läsning:

http://www.lerumstidning.com/visa_manniskorokultur.asp?id=3866

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=110546
---

Även om ledarna för Filadelfia – kyrkan bara ”lånar ut” sin församlings lokal, till detta ”skändverk i den andliga världen” och inte själva personligen står bakom vad som här kommer att förmedlas.

Så nog är det väl ändå för bedrövligt, att fiendens hantlangare och förförare, ska få bedriva sin verksamhet i en kristen församlings lokaler!!!

HaFo

Re: Brobyggedialog

JESUS: "DET ÄR BLINDA LEDARE,
BRY ER INTE OM DEM".

Re: Brobyggedialog

Med anledning av den New Age och ockult inspirerade"Brobyggedialog", som Filadelfia - kyrkan upplåter sina lokaler till,

så nådde mig ett mail, som kanske pekar på ngt ännu mer väsentligt och allvarligt att få klarhet kring:

Var står egentligen Niklas Piensoho i sin syn på försoningen?
---

Mailet och mitt svar på det:

Angående Niklas Piensoho kring hans syn på försoningen:

"Jag har också läst något som han skrev om försoningen och blev inte styrkt i min tro av innehållet eller så jag missade jag vad han menade.

Tycks minnas att det budskapet gick att tolka som att försoningen inte var helt fullbordad ännu.

Detta blir i så fall i praktiken en försåtlig tanke, som kan öppna upp för det mesta."

slut på mailet

----

HaFo svar:

Jag återger från Min Åsikt, där jag reagerade som följer härunder och som jag tillsände Niklas Piensoho, utan att få någon respons eller klarläggande från honom:

----

I tidningen Petrus nr.4 11 - 05, så svarar Niklas Piensoho på en fråga om Jesus dog för Guds eller vår skull.

Han belyser lite den "objektiva försoningsläran" och den "subjektiva försoningsläran". (Leta gärna reda på artikeln - har själv ingen länk att hänvisa till -för att lite "bena ut" dessa olika synsätt på försoningen).
---
Niklas slutar med sin egen syn på försoningen och det tycker jag reser för mig en del frågetecken:
---
Niklas syn på försoningen:

"Min egen syn handlar om att Jesu död inte är en rättegång, utan snarare ett brott. På korset drabbas Jesus av hela mänsklighetens synd. Gud låter hela världens svek och syndfullhet drabba sin son på korset.

Domen för detta brott har Gud ännu inte fällt. Vi lever just nu mellan brottet och rättegången.

Syndens konsekvens blir synlig i Jesu död på korset. Vi har med vår synd försökt döda Gud själv!

Samtidigt vet vi alla att det bara den som blivit drabbad av synden som har rätt att förlåta den. Genom att Jesus har drabbats av all vår synd har han också rätt att förlåta.

Med den här tanken sätter man in försoningen i ett rättstänkande. Men Jesus har inte tagit straffet och Gud har ännu inte hållit rättegång.

Jesus är istället brottsoffret som söker försoning med förövarna i väntan på rättegången.

Med detta sätt att tolka innebörden i Jesu död vill jag sätta fokus på försoningen som ett möte mellan mig och Jesus. Han kan och vill försonas med oss eftersom han har blivit drabbad av vår synd."
---

Hafo:

De frågetecken som uppstår för mig då (i ngt som jag ser som en blandning av lögn och sanning:

Har inte Gud i människans ställföreträdare dömt henne fri i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, Rättfärdig för Kristi skull?

Stämmer inte orden att "Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder"?

Alltså att Gud för Kristi blodsoffres skull på korset inte TILLRÄKNAR människan hennes synder!?

Är detta ngt som enligt Niklas ligger "framför"?
---
En anna fråga som uppstod:

Är det för att Jesus blev räknad som en syndare, som Gud kan förlåta synder? Är det inte därför att Jesus just ÄR Gud, som han kan förlåta synder?
---
Niklas: "Syndens konsekvens blir synlig i Jesu död på korset."
---
HaFo:

Men så mycket mycket mer!!!!

Synden blir besegrad i Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet (segern över syndens konsekvenser och den andliga döden - åtskillnaden från Gud)!!

Han kan därmed bära fram det offer, som är det mest centrala i hela Bibeln igenom GT och NT:

Det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.
---
Jag tror inte att Jesus "söker försoning med förövarna i väntan på rättegången", som Niklas hävdar.

Guds Ande vill i Jesus Kristus, visa de av syndens konsekvenser, andligt döda, från Gud skilda syndarna, att nu är synden sonad i Kristi, människans ställföreträdares.

Och det i sin ställföreträdares syndfria rättfärdighet och Gudomlighet och att Kristus (Gud och människa förenade), nu burit fram det offer, som hela Bibeln fokuserar, som människans räddning:

offret av Kristi persons (Gud och människa förenade), RENA kropp och blod på korset!
---
Där hölls rättegången på korset!!!

Och de som i Guds Andes ljus över Ordet ser vem Jesus ÄR:

"Guds fullhet lekamligen", fullt ut Gud och fullt ut människa, "Kristus kommen i köttet".

Och som i Andens och Ordets ljus ser och förtröstar till offret av Kristi persons ( Ser vem Kristus ÄR, Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, äger tron på den sanne Bibelns Jesus Kristus, genom Andens ljus över Ordet, som en gåva från Gud.


Och "då ni nu har kommit till tro, så har ni som gåva undfått den utlovade helige Ande".
---
Det handlar inte om en "framtida rättegång", som Niklas vill mena. Utan är full verklighet här och nu utifrån den domsakt som Gud i människans ställföreträdare, kunde döma på korset och därför kan döma människan rättfärdig för Kristi skull.
---
Den domen är fälld utanför människan, redan innan hon kommer in i relationen med Jesus och inte tvärtom, som blir resultatet av Niklas syn på försoningen!

När människan upptäcker det, att hon för Kristi skull, utan egen medverkan, är försonad med Gud i sin ställföreträdare, så är relationen redan ett faktum!

Och inte tvärtom, att relationen skulle leda fram till denna upptäckt.

Relationen med Jesus, kan inte ske förrän man under Andens ljus över Ordet, upptäckt vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Och allt är det då ett Guds verk genom Andens ljus över Ordet.
---
Jag är inte övertygad om att Niklas beskrivning av försoningen, här verkligen pekar på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!???

Utan snarare skapar en "dimridå", där "mötet med Jesus", som han talar om, blir viktigare än vem Han ÄR och betydelsen av blodsoffret på korset!

Vem Han ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, är förutsättningen för mötet med RÄTT Jesus, Bibelns Jesus och inte tvärtom!

----

Vad jag försökt peka på här, är just detta, att inget får skymma vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Och att Gud där i vår ställföreträdare redan fällt "rättfärdiggörelsedomen" och inte är ngt som ska ske i en framtid (Rom. Kap.5).

En dom, som är fälld utanför oss, utan vår medverkan, redan innan vi söker Jesus.

När vi upptäcker denna "rättfärdiggörelsedom", vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (ngt som både trosförkunnelsen och katolicismen omintetgör), till en följd av "Ordets predikan" i Andens ljus, så är redan relationen ett faktum, som vi bara har att bejaka och leva i eller frånsäga oss!!

”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv, han tillräknar inte människorna deras synder. Den som var utan synd, honom har han för oss gjort till synd/syndoffer, på det att vi i honom må bli rättfärdighet från Gud”.
----
Denne Jesus görs om intet både i katolicismen och trosförkunnelsen.

I katolicismen genom läran om Marias syndfrihet som orsak till Jesu syndfrihet. Då handlar det om ”en annan Jesus”, än den Jesus som enligt Skriften, var ”född i syndigt kötts gestalt” och som ”fördömde synden i köttet”, genom sin egen syndfria rättfärdighet och Gudomlighet!

I trosförkunnelsen genom att tillvita Jesus en andlig död, synd till sitt väsen, med upplöst enhet mellan Fadern och Sonen i den ende Gudens enhet av Fader Son och Ande och så att Han inte längre är Kristi person på korset, som bär fram ett RENT offer av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Ska det nu så även göras om inte i Niklas Piensohos syn på försoningen?

Det skulle göra det enklare om han ville svara på spörsmål som tlllställs honom!

HaFo

Re: Brobyggedialog

Forts Brobyggedialog

Sätter in några ord av Luther, som jag tycker väl vederlägger den ovan angivna försoningsyns som Niklas Piensoho förmedlar:
---

Luther:

Aposteln säger inte: "genom vår tro", utan: "genom hans nåd", med andra ord sagt:

Kristus allena står i nåd hos Gud, han har helt uppfyllt Guds vilja och förtjänat det eviga livet.

Men då han inte gjort det för sig själv, utan för oss, så skall alla, som tror på honom, äga en så stor förmån, att man genom honom och hans nåd skall anse dem ha gjort allt det, som Kristus har gjort för dem.

Se då hur outsägligt rik den kristna tron är till sitt innehåll och hur stora, obegripliga skatter den tillför alla troende.

Av detta bör vi lära, vilken dyrbar predikan evangelium är, genom vilken predikan allt detta förkunnas, och vilken skada de gör, och hur de fördärvar själar, som förtiger evangelium och endast predikar lagens gärningar,

ja, sina egna människoläror. Vakta dig därför för falska förkunnare, ja, även för falsk tro. Lita inte på dig själv eller din egen tro!

Tag din tillflykt till Kristus, förbli under hans vingars skydd, förbli under hans klädnad. Din klädnad skall inte vara din rättfärdighet, utan hans rättfärdighet och hans nåd, så att du inte genom någon nåd som du förvärvat, utan genom hans nåd, som Paulus säger, är arvinge till evigt liv!

Så säger också den 91:a psalmen (4 versen):

"Med sina fjädrar skall han övertäcka dig, under hans vingar skall du finna tillflykt."

Och i Höga visan (2:14) kallar Kristus sin brud "sin duva i bergsklyftan, i klippväggens gömsle", med andra ord, själen bevaras i Kristi sår. Se, detta är den rätta kristna tron; den grundar sig inte på sig själv, såsom de förnuftskloka anser, utan på Kristus, och förblir bevarad i hans skydd och genom honom.
---

Men Jesus sade: "Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör." - Luk.23:34

Det första ordet, som Jesus uttalade på korset, var en bön för sina bödlar:

"Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör." Detta är nu vår tröst att denne överstepräst har bett för dem, som korsfäste honom d.v.s. för oss alla.

De som korsfäster honom är inte endast de judar och hedningar, som därvid lade händerna på honom och naglade honom fast vid korset, utan även vi, hela världen.

Ty det är allas våra synder som har korsfäst, sårat och törnekrönt honom. Ty såframt inte dina och mina synder hade fäst Kristus vid korset, så hade väl de andra måst lämna honom i fred.

Om inte Kristus, som den rätte översteprästen och Guds Lamm, själv hade inställt sig till, att med sitt offer betala för hela världens synd och död, så hade judar och hedningar inte haft makt att korsfästa honom.

Fördenskull sträcker sig denna bön till hela världen. Ty när Kristus ber för dem som korsfäster honom, så ber han också för oss alla, som med våra synder förorsakat hans kors och död, och han ber inte för att fördöma oss, utan för att göra oss saliga.

Därför skall vi anse korset, på vilket Kristus led, som ett altare, där Kristus offrade sitt liv för våra synder och bad mitt under lidandet för att han därigenom skulle fullgöra sitt prästerliga ämbete och bringa oss i nåd, och för att vi skulle bli förlossade från synden och befriade från den eviga döden.

Ty den som tar bort synden, han tar också bort döden. Döden är syndens lön, som Paulus lär i Rom. 6.

Därför, där synden är borta, där är *******t och djävulen även borta, och i stället är idel rättfärdighet, liv och salighet för handen.

Eftersom Kristus genom sitt offer och sin bön på korset borttagit synden, så har varken död eller djävul eller ******* rätt till oss.

Detta allt har Kristus på korset uträttat, inte genom våra gärningar och vår förtjänst utan genom sin lekamen och sitt blod,

då han för oss blev en förbannelse och för våra synders skull dog på korset samt bad för syndarna.
---

HaFo kommentar:

Luther säger ngt helt annat än Niklas Piensoho, som menar att "Jesus är istället brottsoffret som söker försoning med förövarna i väntan på rättegången"

"Med detta sätt att tolka innebörden i Jesu död vill jag sätta fokus på försoningen som ett möte mellan mig och Jesus"
---

Luther:

Eftersom Kristus genom sitt offer och sin bön på korset borttagit synden, så har varken död eller djävul eller ******* rätt till oss.

(enligt Luther, så är "rättegången klar" i och med Jesu blodsoffer på korset och inte ngt som ligger framför i ngn kommande rättegång, genom att vi söker vår relation med Jesus, som Niklas menar!!)
---
Luther:

"Detta allt har Kristus på korset uträttat, inte genom våra gärningar och vår förtjänst (att vi söker Honom och får en relation med Honom!! - min anm.) UTAN GENOM SIN LEKAMEN OCH SITT BLOD".

Det är inte att vi "finner vår relation med Kristus" (HUR VET VI ATT DET ÄR RÄTT KRISTUS???), som räddar oss, utan att vi upptäcker i Andens ljus över Ordet, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som genom Guds andes verk, all vår egen medverkan förutan, som i tron på den Han ÄR och betydelsen av offret av Kristi, persons kropp och blod på korset, genom Guds Ande, ger oss livsgemenskap med Gud.
---
Då först "finner vi vår relation med Kristus" och då rätt Kristus, när vi i Andens ljus över Ordet, ser vem Han ÄR och ser betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Då har "vi som gåva undfått den utlovade Helige Ande". Ett helt igenom Guds verk! Som vi bara kan bejaka eller frånsäga oss.

"Frånsägandet", kan ske genom att istället bejaka villfarelserna från trosförkunnelsen och katolicismen!

Eller genom att bejaka Niklas syn påförsoningen, där "rättegången kring syndens konskvenser" inte är avslutad på korset i människans ställföreträdare, utan en "rättegång", som ligger framför, när människan upprättar gemenskapen med Jesus.

Det är en helt "baklänges försoningslära"!!

Och det av Svenska Pingströrelsens ledare för dess stösta församling:

Filadelfiakyrkan i Stokholm

HaFo

Re: Brobyggedialog

Den troende människan är redan här i tiden frikänd och tillhör Kristus och ingenting vare sig i höjden eller djupet eller något annat skapat kan skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus vår Herre.
Det är fullbordat, var bland de sista orden Herren Jesus uttalade . Och förlåten till det allra heligaste rämnade mitt itu.
Från Guds sida var allt klart.
Människosonen har makt här på jorden att förlåta synder, och det kunde Jesus göra i egenskap som Gud redan innan döden på korset ,det är bara Gud som kan förlåta synder.
När Herren kommer åter på skyarna skall de i Kristus döda uppstå och vi i Kristus som lever och har lämnats kvar ,skall ryckas upp i luften Herren till mötes.
Sedan skall vi ALLTID vara hos Herren .
Någon ytterligare rättegång ligger inte framför.
Vi är redan rättfärdig gjorda ,genom tron på Jesus Kristus.

Marija

Re: Brobyggedialog

Marija:

"Någon ytterligare rättegång ligger inte framför.
Vi är redan rättfärdig gjorda, genom tron på Jesus Kristus."

HaFo:

Håller helt med Dig! "Rättfärdiggörelsedomen" (Rom. kap. 5) över människan är redan fälld.

Ju mer man funderar över Niklas syn på försoningen, så står det klart att det handlar om "en bakvänd försoningslära".

Det låter så bra med "fokus på mötet med Jesus", att då när vi söker hans gemenskap, så sker det "en rättegång", där vi som är "Kristi mördare med vår synd", DÅ blir försonade med Gud, genom VÅRT sökande och upprättande av relationen med Jesus, som är vårt "brottsoffer" och som söker försoning med "mördaren".

Men detta blir till syvende och sist en slags "gärningslära", där "mördaren", blir "försonad med brottsoffret", när "mördaren" söker efter gemenskap med "brottsoffret".

Då handlar det inte längre om "en fri nåd", för "mördaren", och en fullbordad förlåtelse för Kristi skull och blodsoffret på korset".

Här är inte "Gud i Kristus och försonar världen med sig själv, han TILLRÄKNAR inte mäniskorna deras synder".
---
Här är det människan (mördaren), som genom att "söka Jesus" och Hans (sitt brottsoffers) gemenskap och relation, som "mördaren blir försonad med sitt brottsoffer". Alltså ligger här initiativet för sin räddning hos "mördaren"!!
---

Medan försoningen mellan Gud och människa, sker på Guds initiativ, när Han själv, som Sonen i Guds treenighet av Fader, Son och Ande, blir människans ställföreträdare.

Och som i sin jordiskt kroppsliga gestalt av Gud och människa förenade (Kristi person), av "Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet", "född i syndigt kropps gestalt" i arvet från Maria, men som i Arvet från Gud, som Guds Son, i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet "fördömer synden i köttet".

Alltså försonar och förenar Gud och människa i sin person av Gud och människa förenade - Kristi person.
---
Försoningen mellan Gud och människa och segern över den andliga döden - åtskillnaden från Gud, bara är ett faktum, i Guds eget ställföreträdane verk för människan, genom att enheten i Guds person av Fader Son och Ande och enheten mellan Gud och människa i Kristi person, aldrig bryts (andlig död).

Där Gud själv, därmed som andligt levande i Kristi person (Gud och människa förenade), i jordisk kroppslig gestalt "Guds fullhet lekmaligen", kan bära fram det försonande offret av Kristi persons RENA KROPP OCH BLOD på korset.

Och sedan, som Gud själv, som inte kan dö, försonad och förenad med människan i Kristi person, kan så som andligt levande (Gud och människa förenade), kroppsligen uppstå, som människans ställföreträdare.
---
Där är "rättegången avslutad", när människans ställföreträdare, dött och uppstått i hennes ställe.

"Brottsoffret" är hela tiden initiativtagaren, och som ger "mördaren" glädjebudet om att "mördaren", genom "brottsoffrets" försorg, redan är förlåten och försonad och förenad med sitt "brottsoffer".

Det är denna upptäckt av den redan "färdiga rättegången på korset", som på Guds initiativ, genom Ordets predikan och Andens upplysning över Ordet, över vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som upprättar relationen mellan "brottsoffret" och "mördaren".

Och inte att "mördaren", söker efter att upprätta en relation med sitt "brottsoffer"!!
---
När Jesus sa att det var "fullbordat", förlåten in till det allra heligaste brast, vid offret av Kristi persons kropp och blod på korset och vägen därmed in till Guds gemenskap, var öppen,

så handlar det inte om att "mördaren söker efter relation med sitt brottsoffer", utan att "mördaren" upptäcker att "brottsoffret" redan upprättat relationen och att "mördaren", fritt och för inte, bara kan ta emot denna relation, som en fri gåva med sitt "brottsoffer", Gud själv, världens skapare och hela tillvarons Herre - Jesus Kristus, i Guds treeniga oupplösliga enhet av Fader, Son och Ande!

HaFo