HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Se upp med förförelse

Jag citerar lite från:

http://jdfk-kefas.blogspot.com/2008/08/evangelisera-krlek-eller-respektlshet.html

Och ger sen "mitt bidrag" till att "se upp med villfarelse".

---
Michael:

Vågar vi stå för den urkristna budskapet om "synd, rättfärdighet och dom"?

I dagens post moderna samhälle, så finns det en invidualism som visar på ”att alla har rätt till sin egen tro”.

Om vi tittar lite på de olika läror, och religioner som omringar oss, vill vi se att låtsas- biblar av alla olika slag, har vissa saker gemensamt, oavsett om de heter Koranen, Mormons bok eller gnostiske skrifter som Thomas evangeliet.

För det första. De gör anspråk på att vara i linje med det gamla, för att vara en auktoritet för de själar som redan lyssnar till Guds ord.

De söker stjäla den höga position som de heliga skrifterna har. Detta var också ett problem under apostlarnas tid, var många skrev ut falska brev i deras namn (2 Tess 2:2).

För det andra. Samtidigt som de gör anspråk på att vara i linje med det gamla, vill de också komma med något nytt, en förbättring, en ännu tydligare utläggning. Muhammad sa att han var den siste profeter, den ultimate. Han menade sig fortsätta det som Moses, David och Jesus förkunnat, men han predikade något helt annat.

Bibelns författare däremot talar inte om olika saker, utan man profeterade först om den frälsare som skulle komma ur det utvalda folket, men sedan förkunnade man den Frälsare som hade kommit. Allt pekar åt samma håll, allt pekar mot Korset.

För det tredje. De tilltalar inte hjärtat direkt, utan utkräver att man tror en viss auktoritet. Att tro på Koranen förutsätter att du tror på den auktoritet och det skryt som Muhammad har.

Det räcker med att läsa Bibeln, för att se att de inte är i samma linje. För att tro Joseph Smith måste du köpa Mormons bok anspråk på att vara Guds ord.

Så gick det däremot inte till när NT kanoniserades, utan man fastslog de skrifter som kyrkan redan betraktade som Guds ord, som innehöll apostolisk undervisning med ett rent evangelium. De bedömdes inte med tveksamhet så att man måste tro författarens egna anspråk.

Utan de troddes och brukades redan från början som Guds ord. De upplästes i församlingarna och utbyttes med andra församlingar, och spriddes vida omkring (Kol 4: 16; 1 Kor 1: 2). Ett exempel är att Paulus brev jämställs av Petrus med GT: s heliga skrifter (2 Petr 3: 16).

För det fjärde. De innehåller ett annat huvudbudskap, men försöker imitera Bibeln för att få samma aktning som Bibeln.

För de femte. Bibelns böcker är inte författade av vilka som helst, utan av människor som har levt antingen i det gamla förbundet, eller har varit sända av Jesus själv, varit hans ögonvittnen eller levt i nära samarbete med de tolv apostlarna.

Wanna-be-biblar har inte en sådan anslutning, även om del av dem gör sådant skryt, för exempel en del apokryfer. Koranen, mormons bok etc. har ingen sådan koppling.

För det sjätte. De godkänns inte av kristenheten som helhet, utan florerar utanför kristenheten eller i små grupperingar.

För det sjunde brukar de flesta stora gudsmännen i kyrkans historia med bestämdhet avvisa dem, och gemene man tycker att de luktar skumt.

För det åttonde brukar evangelium bli till lag, såsom fallet är med Koranen. Utdragen ur exempel New-Age böcker talar om kärleken som en lösning på våra andliga problem, så att människor om de bara anstränger sig i kärleken, skall komma i en bättre gemenskap med Gud.

Men Bibelns budskap är inte alls så. Den predikar inte att vi skall göra vissa saker för att närma oss Gud, utan den förkunnar att vi är stora syndare, och att Gud helt fritt och gratis har närmat sig oss och helt och fullt har återlöst oss en gång för alla.

Kärleken utgår ur Gud. 1Joh 4:19 1Joh 4:10

För det nionde brukar de omöjliggöra en granskning av hur de kom till. Joseph Smith talar om plåtar som ingen kan finna idag, och om Urim och Tummin (som försvann i GT) som han skall ha använt sig av. Men de finns inte kvar idag.

Muhammad talar om en ängel som visat sig för honom i en grotta. Men Paulus talar inte om något nytt, utan han talar om samma saker som många andra har sett. Låt oss bla upp i 1sta Korinter brev kapitel 15 från vers 3:
---
"Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna, och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv.

Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de flesta ännu lever, medan några är insomnade.

Sedan visade han sig för Jakob och därefter för alla apostlarna.

Allra sist visade han sig också för mig, som är såsom ett ofullgånget foster.”
---
Det var alltså 500 pers som hade sett den uppståndne, och det fanns 12 ögonvittnen. Ville man ifrågasätta Paulus kunde man bara gå och fråga dessa människor.

För det tionde brukar de innehålla rena sakfel. I koranen finns det mängder av sakfel, likaså i mormons bok och de andra skrifterna de har. Saker som inte stämmer med Bibelns vittnesbörd.

Muhammad tar helt fel på vissa släktskap i Bibeln, vilka perioder folk levde i, hur dessa kulturer var m.M.
---
Om vi tittar på skapelseberättelsen, och ormen i Eden, så vill vi se att mörkret behöver tillföra lögn för att åstadkomma något ont.

Han kan ex koppla två sanningar tillsammans- sanningar som är sanning när det står ensam, men när man eventuellt kopplar dessa sanningar tillsammans så kan det bli lögn:

"ni blir som gudar med kunskap om gott och ont" - "Ni kommer visst inte att dö”.

– människan var ju redan egentligen formad i Guds avbild, och människan var ju också egentligen tänkt att vara en evig skapelse, men när frestaren kopplade dessa två sanningar tillsammans- så blev det skapad en lögn- en ren villfarelse, en villfarelse som har åstadkommit mer skada för oss människor och våran jord en något ting annat.

Lögnarens jobb är att vilseföra, förgöra, föra oss till undergång och fall. Vi Kristna den osynliga kyrkan är Åklagarens största motståndare (Upp 12:12, Joh. 8:44).

Då vi vandrar på vägen till sanningen och livet, Guds hemlighet har blivit uppenbarat för oss, och då vi vet sanningen står vi i vägen för lögnaren.

Lögnaren älskar att förblinda oss (2Kor 4:4), och det är precis denna inflytelse och lögn mormon kyrkan, Islam, Jehovas Vitnar, och andra som har hamnat under falska evangelier är under.

Kampen mot det onda, de onda makterna (Ef. 6:10-20) handlar inte om vem som gör bäst gärningar, vilka som visar bäst kärlek, vem som är starkast, nej denna kamp står inte i styrka, men i Sanning.

Det är också därför vi kristna är frälst av Tro, Tro i Bibeln handlar om tilltro till Gud och hans frälsningsvärk- och ingenting annat.

För att bekämpa irrläror, och villfarelser som kommer genom Islam, mormon kyrkan, New Age, Jehovas Vitnar, MFS med flera. Måste man ta sig till användning av Sanningen, Andens Svärd som är Guds Ord- Bibeln, evangeliet, vittnesbördet om Jesus Kristus, Andens Svärd kan ses som ett Gudomligt verktyg för att sätta människor fria från den ondes våld.

Du ser att när man låter sig influera av villfarelser som läran från ex Joseph Smith, så öppnar man sig för andemakter som har en tendens att binda eller underkasta människor (inte att sammanblanda med besättelse), därför varnar också Bibeln för detta (se Gal 1:6- 9, Gal 5:1, 2Tim 4:1-5).

Människor som blivit förförda av utombibliska skrifter som dessa, kan mycket väl vara hängivna i sin tro, och tala mycket om Jesus, och i vissa fall kanske de också har en sann tro på Kristus.

Men vi för stå fast på att detta inte bör bedömas av det yttre skenet, så som Jesus också säger "Döm inte efter skenet, utan fäll en rätt dom!" (Joh. 7:24).

Sanna kristna kan ha stora brister, och människor som har avfallit till ett falskt evangelium kan mycket väl vara goda, snälla, mer sociala och omtänksamma.

Även om det inte borde vara så förstås. När Jesus varnar för falska profeter så varnar han inte för svartklädda profeter med horn i pannan utan för profeter som är "klädda som får" dvs. som på alla sätt verkar tillhöra den verkliga fårhjorden - de kristna. Matt 7:15."

Slut citat från Michaels blogg
---

HaFo kommentar:

Se upp med förförelse

"Men också falska profeter uppstod bland folket, likasom jämväl bland er falska lärare ska komma att finnas, vilka på smygvägar ska införa fördärvliga partimeningar..." (2 Petr. 2:1).

Grundtextens pareisago "på smygvägar införa" kan också översättas "införa vid sidan om .."

"Några människor har nämligen innästlat sig hos er ..." (Judas v 4). - "nästla sig in", kan översättas "komma in vid sidan om "

Tror vi verkligen att ett andligt bedrägeri ska vara alldeles uppenbart?

Varför skulle Bibeln i så fall beskriva de andliga bedragarna som "listiga", eller att de kommer "på smygvägar" att de så att säga slinker in "vid sidan om" det som är sant?

Processen av förförelse bygger på att man ägnar sin huvudsakliga uppmärksamhet åt vällovliga ämnen, vid sidan om det falska lärostoff som samtidigt obemärkt smyger sig in i förkunnelsen.

Det är således vid sidan om , eller tillsammans med, inhämtandet av sanna lärosatser, som sinnet leds att bit för bit göra avkall på fundamentala principer, och sedan i förlängningen hamna i direkt förvillelse.

Bedrägeriets favoritmetod att åka snålskjuts på Sanningen. Vi hör en förkunnelse som faktiskt är sann och därför antar vi att allt som predikas är lika sant.

Vi utgår ifrån att allt som sker i det sammanhang vi befinner oss är bibliskt och underlåter därmed att vara på vår vakt.

På så sätt kan andliga bedrägerier och falska evangelier komma in "på smygvägar".

Matteus 7:15 - Vilka kommer till oss "i fårakläder, men invärtes är glupande ulvar"? Svar: Falska profeter...sådana som ser goda ut till det yttre.

Apostlagärningarna 20: 29-30 talar också om att "svåra ulvar ska komma in bland er och att de inte ska skona hjorden".

2 Kor 11: 14-15 - Vilka ska komma som "en ljusets ängel" respektive "rättfärdighetens tjänare"? Svar: Satan och hans tjänare.

Bedrägeriet ser oftast bra ut på utsidan men är likväl ett dödligt gift till sitt inre väsen.

Satan kommer som "en ljusets ängel" och vill införa något som ser ut som " ett nytt ljus", en ny uppenbarelse över en helig sak.

Han kommer inte som en djävul utan som "en annan Jesus"; inte med en uppenbar villolära, utan med "ett annat slags evangelium". Och han utför allt detta i en andlig och kristlig form, såsom "en annan ande". (2 Kor 11:4)

Falska evangelier är aldrig är fullständigt nya budskap, utan snarare det äkta evangeliet med "smärre" förändringar?

Hade inte exempelvis galaterna satt tro till kristendomens grundsanningar?

Ändå säger Paulus inte en, utan två gånger att de "må vara förbannade", om de nämligen tar emot ett evangelium "i strid mot vad vi har förkunnat för er.." (Gal 1: 8-9).

De hade ju "bara" gjort vissa förändringar av det äkta evangeliet.

Alla former av väckelse kan se bra ut: stor entusiasm och hängivenhet visas upp.

Men andlig entusiasm är i sig inget bevis för att Sanningen når människor. Fariséerna visade stor hängivenhet, liksom också katolska mystiker och Jehovas Vittnen gör.

Men kom ihåg Matteus 7: 21-23:

"Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig:

' Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska på 'den dagen' säga till mig:

'Herre, Herre, har vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?'

Men då skall jag betyga för dem: ' Jag har aldrig känt er; gå bort ifrån mig, ni ogärningsmän.' "

Var det bara ett fåtal? Nej, många . Var det onda gärningar man utförde?

Nej, man profeterade och utförde mirakel, tecken och under. Gjordes allt detta i en ond andes namn?

Nej, i JESU NAMN! Allt skedde i Hans heliga namn men ändå säger Han: gå bort ifrån mig.
---
Moses var en sann gudsman som utförde äkta mirakel. Ändå var det så i början av hans gärning att alla hans under kunde efterapas av Faraos magiker (2:a Mosebok 7: 11-12, 22; 8:7).

Det finns all anledning att se upp så att vi inte förleds av allsköns tecken och under som sker av övernaturligt slag.

Hur ofta har vi inte fått höra att den yttersta tiden kommer att utmärkas av väckelse?

Men väckelse är inte tecknet på att den yttersta tiden har kommit. Förförelse är den yttersta tidens främsta kännetecken.

Det är vad Jesus säger i Matteus 24: 4,5,11,23,24. Det är också vad Paulus säger i 2 Tessalonikerbrevet 2:3.

Väckelse idag tror jag handlar mycket om att väcka och varna för den förförelse som drar fram i denna sena tid för att förbereda ”det stora avfallet” (en kristenhet som säges äga livet, men som i själva verket sprider andlig död), som möjliggör antikrists framträdande i skenet av att vara Kristus.

Därtill behövs det att människor under lång tid lärs att känna igen antikrists ande som kallad Kristi Ande.

Det är vad som nu sker i en stor del av den kristna verksamheten, där man öppnar bl.a. både för Katolicismens irrläror och Trosförkunnelsen.

HaFo

Re: Se upp med förförelse

"Den andliga striden", kommer att intensifieras alltmer.

Lögn kommer alltmer att betraktas som sanning och sanning som lögn. Avfall kommer alltmer att betraktas som väckelse.

Antikrists andes verksamhet kommer alltmer att betraktas som verk av Guds Ande.

---

Hjälp oss käre gode Jesus, vår Herre Frälsare och Gud, att på ett rätt sätt kunna bemöta det skeende, som vi nu står inför, innan Du kommer tillbaka!

Hjälp oss att kunna vara vakande med "olja i våra lampor", så vi inte förvillas till att hälsa "en annan Kristus, ett annat evangelium och en annan ande", välkommen som en falsk Messias i Din falske föregångare - antikrist!

Hjälp oss, att som Din tillhörighet, beseglade med Din Ande, till att bland de, som Din Ande har tagit sin boning i, genom tron på Dig, så att vi tillsammans får bli, "varandra lemmar till tjänst, varning, förmaning, uppbyggelse och tröst"!

Hjälp oss att på ett visligt och samtidigt med kärlek, kraft och omsorg från Dig Jesus Kristus, kunna varna för, avslöja och peka ut villolärorna och villolärarna och de falska profeterna och så med full sanning, utifrån en helhet av Ditt eget Ord, genom Din Andes upplysning och ljus över Ordet.

Kunna förmedla vem Du ÄR och betydelsen av offret av Din persons, Kristi persons, Gud ch människa förenades kropp och blod och rätt fokusera det offer som Du gjorde på korset.

Käre Jesus, hjälp oss att på ett rätt sätt kunna peka på, hur Du förenar Gud och människa i Din person.

Hjälp oss att få människor till att se, att Du är från evighet född av Faden och är Sonen från evighet i Guds ende person av Fader, Son och Ande, som "inte räknade jämlikheten med Gud som ett byte, utan utblottade sig själv och antog tjänareskepnad" och Du lät Dig födas "in i syndigt kötts gestalt".

Men även rätt peka på, hur Du där "fördömde synden i köttet", alltså i männikans ställe, avskildes från människans fallna natur, "dog bort från synden", i Din syndfria rättfärdighet, Gudomlighet, trohet och lydnad till Fadens vilja och bud.

Tack, för att Du Jesus gjorde allt detta i mitt ställe och därmed förenade mig med Dig, Fadern och Anden i den ende Gudens, min skapares person.

Tack för att Du säger att Du, inte ska lämna mig Faderlös, utan att Du och Fadern, som är förenade till ett, ska vara hos mig och ta Er boning i mig och att Din, Sonens Kristi Ande och Faderns Ande, Den Helige Ande, som Fadern ska sända i Ditt namn, i Jesu namn, ska bo i den som kommer till tro på Dig, enligt vad Du säger i Joh. Kap. 14 - 17.

----

Käre Jesus, låt så många som möjligt undgå att bli bedragna av villfarelsens makter och missa Ditt mål med deras liv.

Må så många som möjligt få syn på vem Du Jesus Kristus ÄR och söka sitt beskydd i Ditt blodsoffer på korset.

Så att vi inte behöver bli drabbade av Din vrede över synden och gå förlorade,

utan kan ta till oss Ditt verk av nåd, där Du löser vårt problem, med att vi genom vår synd är skilda från Din gemenskap (andligt döda),

utan att Du i mitt ställe "fördömer synden i köttet". Ngt som jag inte själv kan göra.

Tack Jesus för att Du besegrar min andliga död, åtskillnaden från Dig, genom att i Din person, Kristi person, förena Gud och människa, alltså försonar/ förenar mig med Dig själv.

Tack Jesu att Du därmed kunde bära fram det offer, som jag som människa inte kunde bära fram, som ett offer för min synd:

Det RENA offret av en Gudaförenad människas kropp och blod.

Det offret bar Du Jesus, som min ställföreträdare, fram i mitt ställe.

Tack Jesus att jag därför, av nåd, för Din skull inte tillräknas min synd, utan av Dig, som min ställföreträdare, får tillräknas Din syndfria rättfärdighet (Rom. 5).

Tack Jesus för att Du säger att, "den som kommer till Dig, ska Du sannerligen inte kasta ut".

Tack Jesus för att Du säger att, "den som vill, han komme och tage livets vatten för intet".

Tack Jesus att Du i Ditt Ord säger att "Jesu Kristi Guds Sons blod renar från all synd".

Tack Jesus för att Ditt Ord visar på, att när Du offrade Din med Gud förenade, Gud och människa förenade, kropp och blod på korset, så revs förlåten i temlet ( min åtskillnad från Dig) mitt itu och vägen till en evig gemenskap med Dig (andligt levande - förenad med Dig) var öppen och fri.

Bara fritt och för intet, utan behov av kyrkotillhörighet, ceremonier eller sakrament, utan som en fri gåva direkt från Dig till mig, utan mellanhänder, som jag bara kan bejaka!

Tack Jesus, att Du säger i Ditt Ord, att jag genom tron på Dig, får vara inräknad i Din död och uppståndelse (Rom. 6).

Så att jag får se fram emot en kroppslig uppståndelse, lik den Du gjorde i mitt ställe, så att jag i evighetens värld, får leva tillsammans med Dig, min Skapare, Frälsare, Herre och Gud!

Amen!!

HaFo

Re: Se upp med förförelse

Återger ett inlägg som jag gjort på Andys blogg:
---

Jag förstår att Du Adam adreserar Ditt inlägg till mig, utan att Du säger det i klartext.

Först av allt, så handlar inte vad jag skriver om, vad som Du menar “restruktiv rädsla”!

Det handlar verkligen om en “godgjärtad öppenhet”, som Du eftefrågar och en verklig, från hjärtat omsorg om människor, så de inte lockas och förförs av fiendens aktivitet på den andliga arenan.

Du kanske har missat i Guds Ord, hur vi är kallade till att “pröva andarna huruvida de är av Gud” och att peka ut villolärona och villolärarna!?

Ser Du inte hur den sanna kristna tron, kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, blir förvanskat, såväl i katolicismen, trosförkunnelsen, som i lärorna nu senast från de “Messias - troende”???


Märkligt om Du inte ser det! Fortsätt då, att fråga Dig vad “Fåraherden”, Jesus Kristus själv, skulle ha ansett kring den villfarelse, som idag drar fram och förbereder det avfall, som ska hälsa antikrist välkommen som världens frälsare!

Då inte minst i katolicismen, trosförkunnelsen och i lärorna från de Messianska troende.

De är nu på väg att mötas i sin antikristliga tro och bekännelse.

Bejakar Du detta antikristliga skeende och förnekelse av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, Adam?

Eller vill Du ta avstånd från denna förförelse och istället ge Dig hän till och proklamera vem Jesus ÄR och betydelsen av offret på korset av Kristi persons kropp och blod, undrar

HaFo

Re: Se upp med förförelse

Hittade en länk, där jag tycker att dess innehåll, verkligen visar på förförelsen i trosförkunnelsen och det ibland några av dess mest kända företrädare:

http://www.bbif.no/aktuelt/diverse/dokumentasjon/
---

Så se upp med förförelse!!

"Men också falska profeter uppstod bland folket, likasom jämväl bland er falska lärare ska komma att finnas, vilka på smygvägar ska införa fördärvliga partimeningar..." (2 Petr. 2:1).

Grundtextens pareisago "på smygvägar införa" kan också översättas "införa vid sidan om .."

"Några människor har nämligen innästlat sig hos er ..." (Judas v 4). - "nästla sig in", kan översättas "komma in vid sidan om "

Tror vi verkligen att ett andligt bedrägeri ska vara alldeles uppenbart?

Varför skulle Bibeln i så fall beskriva de andliga bedragarna som "listiga", eller att de kommer "på smygvägar" att de så att säga slinker in "vid sidan om" det som är sant?

Processen av förförelse bygger på att man ägnar sin huvudsakliga uppmärksamhet åt vällovliga ämnen, vid sidan om det falska lärostoff som samtidigt obemärkt smyger sig in i förkunnelsen.

Det är således vid sidan om , eller tillsammans med, inhämtandet av sanna lärosatser, som sinnet leds att bit för bit göra avkall på fundamentala principer, och sedan i förlängningen hamna i direkt förvillelse.

Bedrägeriets favoritmetod att åka snålskjuts på Sanningen. Vi hör en förkunnelse som faktiskt är sann och därför antar vi att allt som predikas är lika sant.

Vi utgår ifrån att allt som sker i det sammanhang vi befinner oss är bibliskt och underlåter därmed att vara på vår vakt.

På så sätt kan andliga bedrägerier och falska evangelier komma in "på smygvägar".

Matteus 7:15 - Vilka kommer till oss "i fårakläder, men invärtes är glupande ulvar"? Svar: Falska profeter...sådana som ser goda ut till det yttre.

Apostlagärningarna 20: 29-30 talar också om att "svåra ulvar ska komma in bland er och att de inte ska skona hjorden".

2 Kor 11: 14-15 - Vilka ska komma som "en ljusets ängel" respektive "rättfärdighetens tjänare"? Svar: Satan och hans tjänare.

Bedrägeriet ser oftast bra ut på utsidan men är likväl ett dödligt gift till sitt inre väsen.

Satan kommer som "en ljusets ängel" och vill införa något som ser ut som " ett nytt ljus", en ny uppenbarelse över en helig sak.

Han kommer inte som en djävul utan som "en annan Jesus"; inte med en uppenbar villolära, utan med "ett annat slags evangelium". Och han utför allt detta i en andlig och kristlig form, såsom "en annan ande". (2 Kor 11:4)

Falska evangelier är aldrig är fullständigt nya budskap, utan snarare det äkta evangeliet med "smärre" förändringar?

Hade inte exempelvis galaterna satt tro till kristendomens grundsanningar?

Ändå säger Paulus inte en, utan två gånger att de "må vara förbannade", om de nämligen tar emot ett evangelium "i strid mot vad vi har förkunnat för er.." (Gal 1: 8-9).

De hade ju "bara" gjort vissa förändringar av det äkta evangeliet.

Alla former av väckelse kan se bra ut: stor entusiasm och hängivenhet visas upp.

Men andlig entusiasm är i sig inget bevis för att Sanningen når människor. Fariséerna visade stor hängivenhet, liksom också katolska mystiker och Jehovas Vittnen gör.

Men kom ihåg Matteus 7: 21-23:

"Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig:

' Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska på 'den dagen' säga till mig:

'Herre, Herre, har vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?'

Men då skall jag betyga för dem: ' Jag har aldrig känt er; gå bort ifrån mig, ni ogärningsmän.' "

Var det bara ett fåtal? Nej, många. Var det onda gärningar man utförde?

Nej, man profeterade och utförde mirakel, tecken och under. Gjordes allt detta i en ond andes namn?

Nej, i JESU NAMN! Allt skedde i Hans heliga namn men ändå säger Han: gå bort ifrån mig.
---

Moses var en sann gudsman som utförde äkta mirakel. Ändå var det så i början av hans gärning att alla hans under kunde efterapas av Faraos magiker (2:a Mosebok 7: 11-12, 22; 8:7).

Det finns all anledning att se upp så att vi inte förleds av allsköns tecken och under som sker av övernaturligt slag.

Hur ofta har vi inte fått höra att den yttersta tiden kommer att utmärkas av väckelse?

Men väckelse är inte tecknet på att den yttersta tiden har kommit. Förförelse är den yttersta tidens främsta kännetecken.

Det är vad Jesus säger i Matteus 24: 4,5,11,23,24. Det är också vad Paulus säger i 2 Tessalonikerbrevet 2:3.
---

Väckelse idag tror jag handlar mycket om att väcka och varna för den förförelse som drar fram i denna sena tid för att förbereda ”det stora avfallet” (en kristenhet som säges äga livet, men som i själva verket sprider andlig död), som möjliggör antikrists framträdande i skenet av att vara Kristus.

Därtill behövs det att människor under lång tid lärs att känna igen antikrists ande som kallad Kristi Ande.

Det är vad som nu sker i en stor del av den kristna verksamheten där man öppnar bl.a. både för Katolicismens irrläror, Trosförkunnelsens förförelse och i dess sammanhang, ”alla sidospår”, som på flera sätt återges i ovan angivna länk.

Men ”som grädde på moset”, kommer idag därtill olika ”Messianska grupper”, som förnekar att Jesus är Gud själv kommen i kroppslig gestalt. De är bärare av samma antikristliga ande som råder i katolicismen och trosförkunnelsen.
---

Skenbart, så tar här i dessa nämnda sammanhang och även de som skenbart tar avstånd från nämnda sammanhang, så tar många så riktigt avstånd från Liberalteologi, Jehovas Vittnens lära, Mormonernas lära, österländska vilsna religioner, New Age, Gnosticism, ockultism, ateism, Calvins utkorelselära, JDS - läran m.m. m.m.

Samtidigt som de i en konsekvens av vad de själva lär, egentligen i sitt bagage bär med sig samma ande och lära, som de säger sig ta avstånd ifrån.
---

Lag och nåd ”vrids och vändes fram och tillbaka mot varandra”.

Men vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, får allt mer ”stryka på foten” och upplevs som ”onödiga, ovidkommande, hårklyverier och dömande aspekter”.

Förvirringen är total och förberedandet av antikrists framträdande under kristen täckmantel, kan knappast vara långt borta!! Hur många ”kristna kommer att välkomna honom som Kristus”??

Därtill förberedda av andliga, politiska ledare och ”andliga bloggar”, som i slutändan ledde fåren vilse och möjliggjorde avfallet, som förbereder antikrists inträde på den andliga arenan (via den falske profeten), såväl som på den politiska arenan.
---

Detta sker idag ibland under tal, som låter så beundransvärt och vällovligt, om att vara ”väntande, längtande efter och redo för Kristi tillkommelse” och ”vara ett så världen kan tro”, ”evangelisera och vinna världen för Kristus”. Eller att uppmana människor att ”följa Toran”, de Judiska sederna, högtiderna och riterna”

Allt är det bara en dimridå, som under samma ande; antikrists ande, ska förbereda människors sinne och hjärtan till att hälsa antikrist välkommen som Judarnas Messias och världens frälsare.

Detta plagiat av den sanne Jesu Kristi tillkommelse, kommer att bedra skaror av människor.

Vänta den sanne Jesus Kristus välkommen och ”fall inte i farstun”, för det plagiat som nu förbereds i människors sinnen och hjärtan!

HaFo

Re: Se upp med förförelse

Återger ett svar med anledning av detta ämne som jag nyss gjorde på Andys blogg:
---

Prophetone säger:

”Var står detta nånstans i bibeln? Att vi ska lära ‘känna igen’ antikrists ande..??”

HaFo:

Jag uttryckte mig klumpigt. Vad jag menar är att de företeelser som jag nämnde är ett verk av antikrists ande. Men att det av dessa företeelsers ledare och även andra kristna ledare alltmer kallas för och betraktas som ett verk av Guds Ande.

Därmed lär sig fåren av sina herdar att se på verk av antikrists ande som ett verk av Guds Ande.

Därför menar jag att väckelse är att bli väckt inför det avfall som vi idag ser träda fram under namnet väckelse och avslöja och ta avstånd från detta skeende.

Och precis som Du Prophetone framhåller peka på vem den sanne Jersus Kristus ÄR:

Den sanne Jesus Kristus är Gud själv (i den oupplösliga enheten av Fader, Son och Ande i Guds enda person, kommen i kroppslig gestalt), som bär fram det offer ingen människa kan bära fram:

Offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/ förenade) kropp och blod på korset.

Det är Han som ÄR Frälsaren, Herren och Messias som kommer tillbaka.

Plagiatet av den sanne Jesu Kristi tillkommelse, kommer att bedra skaror av människor.

Vänta den sanne Jesus Kristus välkommen och ”fall inte i farstun”, för det plagiat som nu förbereds i människors sinnen och hjärtan för antikrists plagiat som världsfrälsare!

HaFo

Re: Se upp med förförelse

Återger i detta ämne ett inlägg som jag just gjort på Andys blogg:
---

Prophetone säger:

"... bara det att jag inte ser vikten av att hela tiden ta avstånd från ‘det’ och ‘det’ som inte kommer från Guds Ande."

HaFo:

Menar Du att vi inte ska ta avstånd från det som i andliga sammanhang, inte kommer från Guds Ande, utan från antikrists ande, men kallas för väckelse och ett verk av Guds Ande?

Anser Du att människor inte behöver väckas inför detta skeende, som förbereder det avfall som enligt Bibeln ska möjliggöra antikrists inträde på arenan?
---

Prophetone säger:

"Visst varnade Jesus för falska lärare, profeter osv men betoningen låg väl inte DÄR"

HaFo:

Betoningen hos Jesus låg i vem Han ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och att inse betydelsen av offret av Kristi persons kropp (Gud och människa förenade) och blod på korset:

Varför är det då vikigt med denna tro på att Jesus är Kristus kommen i köttet och Gud själv? Jo, det handlar om vår frälsning. Det är vad vi kan utläsa av Jesu ord i Joh 8:24.

•Joh 8:24: "Därför sade jag till er att ni kommer att dö i era synder. Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder."

Det viktigaste i en sund och äkta kristen tro är tron på att Jesus är JAG ÄR, JHWH (Jahwe), Gamla testamentets Gud uppenbarad i mänsklig gestalt.

Om vi inte tror att Jesus är Gud, kommer inte vår tro att leda till frälsning utan till att vi dör i synd.
---

Jesus säger också att "den som inte äter mitt kött och dricker mitt blod, har inte liv i sig".

Detta sa Jesus innan Han hade "instiftat nattvarden" och handlar således inte om den ceremonin, utan handlar om att inse betydelsen av offret av Kristi persons (då när "Gud var i Kristus och försonade /förenade människan med sig själv" = Gud och människa förenade i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet) kropp och blod på korset.
---

Som "bisats", behöver vi då enligt Jesu uppmaning, om att pröva andarna och läran huruvida det är av Gud, peka på det falska i tiden och peka på sanningen kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
---

Har svårt att förstå varför Du Prophetone behöver ifrågasätta ett sådant agerande!??

Är Du med i ngt sammanhang, där Du därmed "blir trampad på ömma tår"?? Om det läggs fram vem Jesus Är, betydelsen av offret av kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset och visas på hur detta blir förvanskat i trosförkunnelsen, katolicismen och numer även i "nyjudiaismen"??
--

Den sanne Jesus Kristus är Gud själv (i den oupplösliga enheten av Fader, Son och Ande i Guds enda person, kommen i kroppslig gestalt), som bär fram det offer ingen människa kan bära fram:

Offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/ förenade) kropp och blod på korset.

Det är Han som ÄR Frälsaren, Herren och Messias som kommer tillbaka.

Plagiatet av den sanne Jesu Kristi tillkommelse, kommer att bedra skaror av människor.

Vänta den sanne Jesus Kristus välkommen och ”fall inte i farstun”, för det plagiat som nu förbereds i människors sinnen och hjärtan för antikrists plagiat som världsfrälsare!
---

Prophetone säger:

"Tror du, HaFo, att det som fungerar i det naturliga oxå funkar på ett andligt plan?

Jag Tror – men i detta fallet tror jag inte."
---

HaFo:

Vill Du förklara lite mer vad Du menar med dessa ord, så att jag förstår vad Du är ute efter, så ska jag försöka svara.

Ha det riktigt gott Prophetone!

HaFo

Re: Se upp med förförelse

Återger ett inlägg som jag just gjort med anledning av detta ämne på Andys blogg:
---

Prophetone, sågar mig som ”andlig människa vid fotknölarna”:

”Jag tror inte det du skriver är från Guds Ande”, säger Prophetone .

Därmed är jag av Prophetone, förklarad som ”en köttslig människa”, som inte ska lyssnas till på det andliga området.

Det är svårt att bemöta en så dömande och ”helt dödande attityd”!!

Orden ”Inget illa ment”, från Prophetone, känns då i sammanhanget, mer som sarkasm och ironi, mer än någon slags form av förståelse och omsorg.
—-

Men jag ska försöka återgå till de sakfrågor, som jag försökt belysa och inte hamna i samma spydighet, raljerande, misskrediterande, dömande och ”sågande” attityd som Prophetone riktar mot mig.


På min fråga till Prophetone:

Menar Du att vi inte ska ta avstånd från det som i andliga sammanhang, inte kommer från Guds Ande, utan från antikrists ande, men kallas för väckelse och ett verk av Guds Ande?

Anser Du att människor inte behöver väckas inför detta skeende, som förbereder det avfall som enligt Bibeln ska möjliggöra antikrists inträde på arenan?


Så svarar då Prophetone:

”Jag tror vi ska vara upptagna av att göra Guds vilja, leva i centrum av Guds vilja – inget annat. Istället för att varna för mörkret ska vi vara världens ljus, istället för att gnälla över föruttnelsen hos andra, ska vi vara jordens salt.”


HaFo:

Enligt Prophetone, så är det inte att göra Guds vilja, inte att vara världens ljus, inte att vara jordens salt, att varna människor för, att inte bli del av det avfall som nu sker på den andliga arenan och som kontrast peka på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som idag blir förvanskat.


Prophetone säger:

”Om Kenneth Hagin hade ‘fel’ teologi så tror jag Gud använde honom TROTS det”

HaFo:

Så enligt Prophetone, så använder Gud Hagins förförelse, trots att det går utanför, utöver Guds Ord och förmedlas av en villoande!! Tro’t den som vill!!

Visst ”en Guds skördetröska”, som ”sållar agnarna från vetet”, nu ”när domen har begynt och det på Guds hus”, men inte som sanning från Guds Ord till människors hjärtan, till de får som ”hör Herdens röst”.


Vad jag velat säga och som tydligen irriterar Prophetone, är följande:
—-

Betoningen hos Jesus låg i vem Han ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och att inse betydelsen av offret av Kristi persons kropp (Gud och människa förenade) och blod på korset:

Varför är det då vikigt med denna tro på att Jesus är Kristus kommen i köttet och Gud själv? Jo, det handlar om vår frälsning. Det är vad vi kan utläsa av Jesu ord i Joh 8:24.

Joh 8:24:

”Därför sade jag till er att ni kommer att dö i era synder. Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder.”

Det viktigaste i en sund och äkta kristen tro är tron på att Jesus är JAG ÄR, JHWH (Jahwe), Gamla testamentets Gud uppenbarad i mänsklig gestalt.

Om vi inte tror att Jesus är Gud, kommer inte vår tro att leda till frälsning utan till att vi dör i synd.


Jesus säger också att ”den som inte äter mitt kött och dricker mitt blod, har inte liv i sig”.

Detta sa Jesus innan Han hade ”instiftat nattvarden” och handlar således inte om den ceremonin, utan handlar om att inse betydelsen av offret av Kristi persons (då när ”Gud var i Kristus och försonade /förenade människan med sig själv” = Gud och människa förenade i Kristi syndfria rättfärdighet och Gudomlighet) kropp och blod på korset.


Som ”bisats”, behöver vi då enligt Jesu uppmaning, om att pröva andarna och läran huruvida det är av Gud, peka på det falska i tiden och peka på sanningen kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.


Upprepar:

Har svårt att förstå varför Du Prophetone behöver ifrågasätta ett sådant agerande!??

Är Du med i ngt sammanhang, där Du därmed ”blir trampad på ömma tår”?? Om det läggs fram vem Jesus Är, betydelsen av offret av kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset och visas på hur detta blir förvanskat i trosförkunnelsen, katolicismen och numer även i ”nyjudiaismen”, stör det då Dig??


Har Du Prophetone ngt att invända mot följande påstående:

”Den sanne Jesus Kristus är Gud själv (i den oupplösliga enheten av Fader, Son och Ande i Guds enda person, kommen i kroppslig gestalt), som bär fram det offer ingen människa kan bära fram:

Offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/ förenade) kropp och blod på korset.

Det är Han som ÄR Frälsaren, Herren och Messias som kommer tillbaka.”

(Har Du Prophetone, ngt att invända mot det? I så fall varför??)


Vad jag velat peka på, är att plagiatet av den sanne Jesu Kristi tillkommelse, kommer att bedra skaror av människor.

Och velat uppmana till att vänta den sanne Jesus Kristus välkommen och att inte ”falla i farstun”, för det plagiat, som nu förbereds i människors sinnen och hjärtan för antikrists plagiat som världsfrälsare!

En varning som Prophetone menar inte kommer från Guds Ande!! Vilken ande företräder då Prophetone??

HaFo