HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Matt. Kap. 24

Matt. Kap. 24

När Jesus lämnade templet och var på väg ut, kom hans lärjungar fram och visade honom på tempelbyggnaderna.
Men han sade till dem: "Ni ser allt detta. Amen säger jag er: Här skall inte lämnas sten på sten. Allt skall brytas ner."

När Jesus sedan satt på Oljeberget och lärjungarna var ensamma med honom, gick de fram till honom och frågade:

"Säg oss: När skall detta ske, och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?"

Jesus svarade dem:

"Se till att ingen bedrar er. Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse.

Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit.

Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra.

Men allt detta är bara början på 'födslovåndorna'.

Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull. Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra.

Många falska profeter skall träda fram och bedra många. Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta.

Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst.

Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.

När ni då ser 'förödelsens styggelse', som profeten Daniel talar om, stå på helig plats - den som läser detta bör noga lägga märke till det – då måste de som är i Judeen fly bort till bergen.

Den som är på taket skall inte gå ner för att ta med sig det som finns i huset, och den som är på åkern skall inte vända tillbaka för att hämta sin mantel.

Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna! Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten.

-------
HaFo kommentar:

Lärjungarna ställer här 3 frågor till Jesus med anledning av att han talat om ”Jerusalems förstöring” (fullbordades år 70) och att ”sten på sten” av ”templet skulle brytas ned”.

1: De undrar ”När skall detta ske” med ”förstörelsen av templet”.

Vidare frågar de:

2. ”vad blir tecknet på din återkomst”

Vidare frågar de om:

3. ”den här tidsålderns slut?”
-------------------------------------------------------------------

Jesus börjar med att varna för fiendens villfarelser kring dessa tre skeenden:

”Jesus svarade dem: ’Se till att ingen bedrar er. Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse’.”

Detta är alltså frågor, som fienden kommer att vara alldeles extra angelägen om, att skapa förvirring kring, dessa tre frågor, som Lärjungarna ställer!
---
Svarar inte Jesus på första frågan om Jerusalems förstöring sist i sitt svar (?):

”När ni då ser 'förödelsens styggelse', som profeten Daniel talar om, stå på helig plats - den som läser detta bör noga lägga märke till det – då måste de som är i Judeen fly bort till bergen.

Den som är på taket skall inte gå ner för att ta med sig det som finns i huset, och den som är på åkern skall inte vända tillbaka för att hämta sin mantel.

Ve dem som väntar barn eller ammar i de dagarna! Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten.”
---
Men är detta den fulla och hela fullbordan av detta profetiska ord från Jesus med Jerusalems förstöring?

Varför säger Han då som fortsättning:

”Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, MEN DÄRMED HAR SLUTET INTE KOMMIT.

(Här visar Jesus på att svaret på Lärjungarnas första fråga inte är detsamma som svaret på deras andra och tredje fråga, men att det hänger samman.)

Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. Men allt detta är bara början på 'födslovåndorna'.”

Jerusalems förstöring är alltså ”bara början på födslovåndorna” – eller?? Och vi har därmed ngt ännu värre att se fram emot i denna profetias fulla och slutliga fullbordan!?

Jesus fortsätter så igen att varna för hur fienden kommer att försöka skapa dimridåer kring dessa skeenden:

”Många falska profeter skall träda fram och bedra många. Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst.”

(Vad jag upplever att vi ska hålla ut intill slutet med, är vem Jesus ÄR och betydelsen av det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, med allt vad det betyder i en helhet av Guds Ord!)

Så kommer Jesus till Lärjungarnas fråga två och tre:

”Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.”

”Slutet” låg alltså inte vid handen vid, ”Jerusalems förstöring”, som Jesus först delövis svarade på.

Men där befinner vi oss nog idag rätt snart, att ”evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma”!

Jag tror så, att Jesus avrundar sin utläggning med svaren på de tre frågorna från lärjungarna, med att summera upp svaret på fråga ett till att bli även ett svar på avslutningen av frågorna 2 och 3:

”När ni då ser 'förödelsens styggelse', som profeten Daniel talar om, stå på helig plats - den som läser detta bör noga lägga märke till det – då måste de som är i Judeen fly bort till bergen.”

Innan den slutliga fullbordan av denna profetia, (som hade en deluppfyllelse vid Jerusalems förstöring), säges kunna ske utifrån andra Bibelord, så ”måste avfallet först ha skett och fördärvets man ha trätt fram” och den ”som står honom emot” vara röjd ur vägen, inför Jesu sanna ankomst. (2 Tess.)

Jag tror att vi befinner oss just nu i förberedelsen av detta skeende, där avfallet som ska möjliggöra en istället för Kristus/ en annan Jesus/ en falsk Messias öppna inträde på arenan, är på väg att förverkligas mitt framför våra ögon.

Hur ska ”kristna” undgå denna manipulering via sina kristna ledare, som kallar antikrists andes verk för ett verk av Guds Ande, som t.ex i "Florida - väckelsen", "trosförkunnelsen" och "katolicismen"?

Hur går det med de kristna som menar att hela detta skeende fullbordades vid Jerusalems förstöring?

Personligen hänger jag envist kvar i all turbulens och alla frågor, vid vem Jesus ÄR, Gud själv i den ende Gudens person av Fader, Son och Ande i oupplöslig enhet, som i Kristus förenat sig med människan, fullt ut Gud och fullt ut människa, ”i syndigt kropps gestalt”, men som i sin syndfria rättfärdighet och Gudomlighet, ”fördömde synden i köttet” och därmed så,

”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv” och därmed kunde bära fram det RENA offret av Gud och människa förenade offret av Kristi persons kropp och blod:

”Kristi kropp för Dig utgiven, Kristi blod för Dig utgjutet”! Utan mellanhänder, ritualer, kyrkotillhörighet.

Han Är vår personlige Frälsare och livgivare direkt vid vår personliga umgängelse med Honom utifrån en helhet av Ordet!

Bli inte en del av det avfall, som kommer att hälsa en annan/en istället för Kristus/ antikrist välkommen på arenan! Låt oss hjälpas åt att bli bevarade i det sanna blodsoffret från den sanne Bibelns Jesus Kristus!!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

”När ni då ser 'förödelsens styggelse', som profeten Daniel talar om, stå på helig plats - den som läser detta bör noga lägga märke till det – då måste de som är i Judeen fly bort till bergen.
Innan den slutliga fullbordan av denna profetia, (som hade en deluppfyllelse vid Jerusalems förstöring), säges kunna ske utifrån andra Bibelord, så ”måste avfallet först ha skett och fördärvets man ha trätt fram” och den ”som står honom emot” vara röjd ur vägen, inför Jesu sanna ankomst. (2 Tess.)"

Hur kan du med sådan säkerhet veta Hafo att det var en delprofetia, och hur kan du med säkerhet veta att Paulus inte menade samma sak som Jesus ??
Har du fler bibelställen som talar för att det skulle röra sig om en s.k. "delprofetia" ?
Pekar Bibelns samlade vittnesbörd om ett ytterligare Jerusalems förstöring ? En sådan väsentlig händelse 2000 år framåt i tiden måste det ju stå mycket mera om ?
Saknar det betydelse att Jesus aldrig talade om 1 (en) falsk Messias eller Antikrist ? Johannes är den ende som talar om Antikrist och då i betydelsen djävulen själv.
Ännu ett "förödelsens styggelse " på helig plats , förutsätter ett nytt tempel och Bibeln säger inte att slutet kommer efter ännu ett tempel ,efter ännu en förödelsens styggelse, efter Antikrist ,efter Harmageddon . Bibeln säger att slutet kommer när Evangelium blivit predikat för alla folk.

Med ganska så färska siffror ,bor övervägande delen av världens judar nu i landet Israel. Många organisationer (kristna) har varit med och på olika sätt med bl.a. ekonomisk hjälp gjort det möjligt för dem att komma och bosätta sig i Israel .
Är det inte ganska så grymt att uppmana och uppmuntra judar att flytta till Israel , när man har den tron att den värsta vedermödan ligger framför dem ,när man har den tror att de faktiskt flyttar till sin död , ett nytt om möjligt ännu fasansfullare Jerusalems förstöring återstår !
Alldeles förfärligt tycker jag .

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Tack för Dina synpunkter Marija!

Jag förstår inte riktigt varför det för Dig, blivit en "så het potatis", Marija, att tala om att "Jerusalems förstöring", bara var en "delprofetias uppfyllelse" och att den verkliga "vedermödan", snart är för handen, när den "laglöse", "öppet ska träda fram"!??

Menar Du att vi, vid ”Jerusalems förstöring”, så var vi framme vid alla profetiors uppfyllelse och att därmed, så var vi var framme vid den fråga, som lärjungarna ställde till Jesus om Hans tillkommelse och tidens avslutning?

Du säger:

”Pekar Bibelns samlade vittnesbörd om ett ytterligare Jerusalems förstöring?”

HaFo:

Nej, varför skulle den göra det? Det har ju redan skett. Men i den text i Matt. 24, så pekar det fram emot, att detta bara ”var början av födslovåndan”, om Du ser till texten, och att vi kommer att möta ngt. av förförelse och förföljelse i ändtiden, som är än värre, än det som då skedde i ”Jerusalems förstöring” , vid ”den laglöses öppna framträdande”, som nu åter ligger framför, efter sin fördlöpare Nero.

Och jag vill mena, att den som försöker invagga människor vid, att detta är ett skeende, ”som redan skett” i sin ”fulla fullbordan”, är med till att ”mörka” och förbereda det avfall, som ska möjliggöra, en istället för/ en annan Jesus, en falsk Messias framträdande på den andliga arenan!

Det kommer att ske i ”ljusets skepnad”, med lovord om fred, frid, enhet och förbrödring på alla plan! Även i Mellanöstern.

Men det kommer, att avslutas i ngt mycket värre än ”Jerusalems förstöring”, när inte bara Judarna och Israel, utan en hel värld, som vill stå upp för sanning och Guds Ord, kommer att förföljas och avrättas.

Ställ Dig inte Marija i ”det ledet”, som förbereder detta!!

Men vill Du inte lyssna till de varningsropen, så är det Ditt fria val att ”stänga dövörat till”. Men Du kan aldrig i evighetens värld inför Gud, säga att detta var det ingen som sagt till Dig!

Du säger:

”Saknar det betydelse att Jesus aldrig talade om 1 (en) falsk Messias eller Antikrist ?”

HaFo:

Som jag ser det, så talade både Jesus Paulus och Johannes, om falska lärare, profeter och Mesiasgestalter och jag finner, att Bibeln pekar på att detta, kommer att mynna fram mot ”framträdandet av den laglöse” (alltså en person!).

Du säger:

”Johannes är den ende som talar om Antikrist och då i betydelsen djävulen själv”

Precis! Och det är djävulen själv, som kommer att helt inta och verka genom denna människa i ljusets skepnad, som Bibeln benämner, som en istället för/ en annan Jesus/ antikrists, öppna framträdande på arenan! Men han kommer att uppträda som ”en världsfrälsare”.

Ställ Dig inte Marija i det ledet, som kommer att bejaka detta plagiat av Bibelns Frälsare och Herre!!

Du säger:

”Ännu ett ’förödelsens styggelse’ på helig plats , förutsätter ett nytt tempel och Bibeln säger inte att slutet kommer efter ännu ett tempel , efter ännu en förödelsens styggelse, efter Antikrist, efter Harmageddon.”

HaFo:

Så Du menar Marija, att ”Jerusalems förstöring, var detsamma som ”Harmageddon” och att vi då såg det ”slutliga av förödelsens styggelse på. Helig plats”?

Jag vill nog mena att vi fortfarande har framför oss den fulla uppfyllelsen av ”Harmageddon” och den slutliga uppfyllelsen av ”Förödelsens styggelse på helig plats”!!

Du säger:

”Bibeln säger att slutet kommer när Evangelium blivit predikat för alla folk.”

HaFo:

Precis! Och det var inte läget vid ”Jerusalems förstöring”!! Då var vi precis, som Ordet och även Du nu säger, om jag förstår Dig rätt, inte framme vid Harmageddon eller den slutliga uppfyllelsen av ”Förödelsens styggelse på helig plats”!!

Det har vi alltså framför oss – eller hur!?!!

Du säger:

”Många organisationer (kristna) har varit med och på olika sätt med bl.a. ekonomisk hjälp gjort det möjligt för dem, att komma och bosätta sig i Israel .

Är det inte ganska så grymt att uppmana och uppmuntra judar att flytta till Israel , när man har den tron att den värsta vedermödan ligger framför dem ,när man har den tror att de faktiskt flyttar till sin död”.

HaFo:

Detta med att ”få hem Judarna till sitt land”, är ngt som härrör sig från trosförkunnelsen, som menar att när Judarna är tillbaka i sitt land och världen är evangeliserad, så kan Jesus komma tillbaka. Inget som jag stöder!

Det är ngt helt vilset och härrör sig från "Kingdom Dominion"!!

Det ingår i förberedelsen av en ”annan/en istället för Kristus/ en falsk Kristus/ antikrist” inträde på arenan!

Vi ska inte ”massamla Judarna” till Israel för att ”slaktas”, men vi ska ge dem evangeliet, om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

De kommer att, som ”en kvarleva”, slutligen, att äntligen komma in i sin kallelse, som en nation, som ska bli till välsignelse för en hel värld, när de som enligt skriften i Rom kap 11, som en hel nation kommer till tro på Jesus. Eljest ljuger Guds Ord och det vill jag inte tro!!

Ha det riktigt gott Marija och igen: tack för Dina väsentliga synpunkter! Hoppas att fler vill ge sina funderingar!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

Citerar lite fritt ur Sven Reichmanns bok Från Nimrod till Antikrist: "när ni nu får se förödelsens styggelse som profeten Daniel talar om stå på heligt rum märk det du som läser då må de som bor i Jerusalem fly upp i bergen". Matt 24:15-16.

Det intressanta med denna styggelse var att den redan hade stått på helig plats. Jerusalem var då under syrisk överhöghet och kungen hette Antiochus IV Epiphanes. Han hade bestämt sig för att införa den grekiska kulturen som vi numera kallar hellenismen, i hela sitt rike, alltså även hos judarna. En zeusstaty restes i templet.

När Jesus talar om förödelsens styggelse så säger han att den skall komma fastän den redan hade kommit ca 200 år tidigare. Hos Daniel finns den omnämnd i Dan. 11:31. I 11:40 talas det om att profetian gäller ändens tid. Kungen som ställer bildstoden skall förhäva sig och uppträda övermodigt mot allt Gud heter. Ja mot gudars Gud skall han tala sådant att man måste förundra sig ". Handlar detta om Antiochus ? Ja det gör det. Men det handlar också om Antikrist som skall komma. Antiochus var bara en "förövning"
Antikrists falska profet skall också ställa upp en bildstod, den förödelsens styggelse som Jesus talar om:
" Det intalar dem som bor på jorden att resa en bildstod åt vilddjuret, det som drabbades av svärdshugget men fick liv igen. det fick makt att blåsa liv i vilddjurets bild, så att bildstoden rentutav kunde tala och lät döda dem som inte ville tillbedja vilddjurets bild. Upp. 13:14-15

I sammanhanget kan man inte heller låta bli att tänka på den bildstod som Nebukadnessar lät resa och som Daniels tre vänner inte ville tillbe. Som bekant hamnade de i den brinnande ugnen för sin vägran Dan.3:1-30. På samma sätt kan Guds folk till sist hamna i vedermödans brinnande ugn, när de inte faller ner för Vilddjurets bildstod. Historien och de profetiska löftena upprepar sig gång på gång.Slutcitat.

Intressant är att senare i boken står det att hellenismen är förelöpare till humanismen som utveckaldes i Frankrike vid franska revolutionen.
Antiochus företräde hellenismen.
Antikrist kommer väl då logiskt sett att företräda humanismen?! Humanismen är den filosofi som lett till avkristningen av Europa. Citat från boken: Humanismens förnuftsdyrkan är en del av den laglöshetens hemlighet som kan bana väg för Antikrist. När man ser hur mycket av Bibelns budskap som berövats oss av humanistisk förkunnelse kan man med bävan undra hur hög beredskap vi har inför tidens slutskede.

Reichmann skriver också om de sjuttio årsveckorna. Också ett svårt ämne. Rekommenderar att ni som är intresserade av ämnet läser boken. Som sagt profetiorna upprepar sig många Antikrister har uppstått som säger sig vara Gud och den sista tidens största Antikrist har ännu inte öppet trätt fram. Citerar från boken: Men det är fullt logiskt att världshistorien avslutas med en person som menar sig ha lyckats med Adams avsikt. Då kommer förbannelsen att upprepas med slutgiltig kraft. Då är vi tillbaka där vi började ty tiden är rund. Vi andra måste tills dess göra oss beredda, så att vi inte blir bedragna. Den farligaste motsatsen till gudsdyrkan är inte satanism utan människodyrkan. "Slutcitat".

MVH Maria i sommarhettan.

Re: Matt. Kap. 24

Hafo !
När du för ett resonemang baserat på känslor istället för sakargument :" Men vill Du inte lyssna till de varningsropen, så är det Ditt fria val att ”stänga dövörat till Men Du kan aldrig i evighetens värld inför Gud, säga att detta var det ingen som sagt till Dig!" etc ,etc, blir det närmast hopplöst och ganska meningslöst att föra en sakdiskussion.
Jag lyssnar allt vad jag kan , men jag anser inte som du i dessa frågor och jag hoppas du kan respektera det och att jag fortfarande får ha en egen åsikt ?

"Vi ska inte ”massamla Judarna” till Israel för att ”slaktas”, men vi ska ge dem evangeliet, om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset! "
Om det blir ett nytt Jerusalems förstöring som du verkar tro ,kommer då människor som befinner sig i Israel och Jerusalem inte att dö då ?
Du svarar inte på frågan Hafo hur du så säkert kan veta att Jerusalems förstöring-förödelsens styggelse är en delprofetia ?
"Som jag ser det, så talade både Jesus Paulus och Johannes, om falska lärare, profeter och Mesiasgestalter och jag finner, att Bibeln pekar på att detta, kommer att mynna fram mot ”framträdandet av den laglöse” (alltså en person!)."
Många falska lärare ,profeter och Messias- gestalter ,ja absolut, men att 1 enskild saknas , saknar inte betydelse i sammanhanget .
Eller ?
Varför är det så helt omöjligt att Paulus i Tess. talade om "fördärvets man " och syftade då på kejsaren i Rom i stället för någon Antikrist i ett nytt tempel 2000 är framåt i tiden ? Vad hade de kristna i Tessalonika för glädje av att veta det ?

"Men det kommer, att avslutas i ngt mycket värre än ”Jerusalems förstöring”, när inte bara Judarna och Israel, utan en hel värld, som vill stå upp för sanning och Guds Ord, kommer att förföljas och avrättas"
Jesus sa i samband med Jerusalems förstöring att det kommer att bli en vedermöda "vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu ,ej heller någonsin skall förekomma " och då menade Jesus troligtvis på den platsen i det området. Värre vedermödor har förekommit om man tänker i antal dödade och mänskligt lidande igenom historien, och genom historien fram till denna dag har kristna förföljts och dödats för sin tro på Jesus och Guds Ord. De första kristna led martyrdöden ,en del blev brända levande.
Hur lätt är det att var kristen i kommunistländer , i muslimska länder ?
"Förbannad vare den som säger att Gud har en son" ur Koranen. Förföljelse väntar en kristen i ett muslimskt land , ibland döden.
"Det kommer att ske i ”ljusets skepnad”, med lovord om fred, frid, enhet och förbrödring på alla plan! Även i Mellanöstern."
Är det ngt fel med fred ,frid och enhet ???
Att den sanna och verkligen freden kommer med Herren Jesus,det vet alla kristna och det är en annan sak.
"Så Du menar Marija, att ”Jerusalems förstöring, var detsamma som ”Harmageddon”
Nej ,det menar jag inte ,jag tror Harmageddon har en symbolisk betydelse.

Mvh Marija

Re: Matt. Kap. 24

Ja, det är verkligen fel med "fred, frid och enhet" om man inte först söker Guds rike och hans rättfärdighet, då skall allt annat tillfalla oss också. Fred, frid och enhet utan Gud är humanisternas mål som jag skrev i mitt inlägg se ovan. Fred, frid och enhet utan Kristus är Antikrist och hans rike, detta skall tillfalla oss då.

Gå inte i den fällan!!! Gud vill rättfärdighet till varje pris, sedan ska allt det andra tillfalla oss också.
Det är inte fel att kämpa för fred bara man sätter Kristus först och hans rättfärdighet först.

Då man inte sätter Kristus först kämpar man för Antikrists rike även om man kämpar för en god sak som fred.

Vi kristna ska vara i Kristus, vi är i Kristus vi är ingenting i oss själva. Innan vi har insett det gör vi oss skyldiga till Adams synd att vilja vara som Gud. Alltså något i oss själva. Vi måste böja oss totalt inför Gud och söka hans vilja i bön och bibelläsning så att Guds vilja blir våran vilja. Det är det enda sättet att lära känna Gud! Det är de som känner Gud som kan se skillnad på Kristus och Antikrist!

Alltså finns det ingen fördömelse för den som är i Kristus! Lita på det löftet i Romarbrevet.

Re: Matt. Kap. 24

Maria menar att ; " det är verkligen fel med "fred, frid och enhet" om man inte först söker Guds rike och hans rättfärdighet " "Då man inte sätter Kristus först kämpar man för Antikrists rike även om man kämpar för en god sak som fred."

Fred är alltid rätt
Frid är alltid rätt
att människor håller sams och är vänner i stället för fiender ,att det råder sämja istället för söndring , är ALLTID rätt, oberoende om man kallar sig för troende eller inte, oberoende av om man sätter Kristus och hans rike först,eller inte.

Men den sanna och verkliga friden och freden dröjer tills Fridsfursten kommer.

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Ja Marija jag menar varje ord jag säger!
Citerar lite fritt från Reichmann: Från nimrod till Anjtikrist:
När människor gör sina projekt som fred frid, enhet utan Gud så är det ett mänskligt Babels torn vi bygger. När människorna började bygga Babels torn steg Gud ner och förskingrade dem. Om Gud inte stoppat dem hade Adams dröm om självförgudning uppfyllts. Om Gud inte satte stopp för det kunde ingen människa bli frälst.

För Gud är det bättre att vi är splittrade i inbördes konflikter, än att vi är enade i maktsökandes ondska och uppror mot honom. Detta betyder att fastän Gud avskyr krig och dödande så kan han tillåta det eftersom han vredgas ännu mer över våra försök att ersätta honom med mänsklig makt.

Gud vill fred men inte till vilket pris som helst. Gud sörjer när kriget kommer men stoppar det inte alltid. Jesus gråter över Jerusalem :

"När han nu kom närmare och fick se staden började han gråta över den och sade: Om du på denna dag ändå hade förstått, du också vad som behövs för din frid! men nu är det dolt för dina ögon. Du skall få uppleva dagar då dina fiender drar en belägringsvall runt dig och sluter dig inne och ansätter dig från alla sidor och slår dig till marken med dina barn och inte lämnar sten på sten i dig, därför att du inte förstod att ta vara på den tid då Gud sökte dig" Luk. :19:41-44.

Detta sade Jesus vid det tillfälle då människorna jublade och sjöng Hosianna. Å en sådan manifestation! Vilken enighet i hyllningen! Ja men vilken sorts enighet egentligen? Vad var det för en hyllning som på några få dagar kunde förbytas i ett rop på korsfästelse?
Jesus hade genomskådat att mycket av hyllningarna inte var en längtan efter rättfärdighet utan ur längtan efter vinst och makt, under och tecken.

Samma falska hänförelse kommer att bli en av de stora drivkrafterna i det avfall som sker när Antikrist träder fram. Paulus säger att de som avfaller kommer att ha större kärlek till under och tecken än sanningen.

"Den laglöse kommer i Satans ärende med alla slags kraftgärningar med lögnens tecken och under och med ondskans hela makt att förföra dem som går förlorade därför att de inte lät kärleken till sanningen få makt över sig så att de kunde räddas 2 Tess 2:9-10.

Här kommer äntligen den undergörare som verkligen tillåter att Guds folk gör honom till kung. För en kort tid skall det se ut som om han lyckas. Babels tornet som symboliserar ett enat folk under en mäktig andlig ledare tycks bli färdigt till sist.
Men det är då Jesus kommer. Och han kommer inte för att predika eller att bota sjuka. Han kommer för att döma.

Då kommer han äntligen som den krigare man väntade på när han gick första gången på jorden. Men han kommer som en krigarkung för att döma dem som önskar sig en krigarkung efter mänskligt babyloniska mått. Framför allt ska han döma den person som lanserar sig som frälsare fast han bara är ute efter egen makt. Då skall Herren själv gripa vapen men inte förr.

Fram till denna sista konfrontation låer Gud splittringens ande drabba varje maktsökare. Han kommer att möta motstånd från andra makthungriga ledare. Det blir konflikter och krig. Hans forna beundrare kommer att vända sig emot honom.Alla maktsökare drivs av Nimrods dröm: att få oinskränkt härska över alla människor med världsliga och andliga maktmedel. Inte förrän Antikrists tid är inne kommer Gud att tillåta det ske. Slutcitat!

Om du nu inte begriper vad jag menar Marija så vill du inte begripa! Men läs gärna Reichmanns bok Från Nimrod till Antikrist. Läs förresten hela serien!
Bok 1 heter Lidandets varför, 2 Från Nimrod till Antikrist, 3 Judarna. Då får du säkert svar på dina frågor som jag verkligen försökt besvara men jag sätter punkt nu för denna diskussion för egen del.

MVH Maria!

Re: Matt. Kap. 24

Marija:

”När du för ett resonemang baserat på känslor istället för sakargument”.

HaFo:

Ber om ursäkt om det verkligen stämmer vad Du säger, att jag skriver utifrån känslor mer än i sak. Själv upplever jag det inte så. Men om Du upplever det så, så måste det väl ligga ngt i vad Du säger och jag hoppas att jag kan ”bättra mig” och inte föra ett samtal utifrån känslor, utan härefter mer baserat på sakargument!

Marija:

”Jag lyssnar allt vad jag kan”

HaFo:

Gör Du verkligen det? Lyssnade Du till vad Maria hade att säga? Lyssnade Du till vad hon förmedlade från Reichman? Eller avfärdade Du allt detta på en gång, när det inte stämde med Din uppfattning - eller?

Marija:

”men jag anser inte som du i dessa frågor och jag hoppas du kan respektera det och att jag fortfarande får ha en egen åsikt ? ”

HaFo:

Jag respekterar naturligtvis Din ”egen åsikt!”. Men jag ämnar inte tillåta Dig på min hemsida att hävda, att Jesu ”eskatologiska tal” i Matt. Kap. 24 – 25, skulle tillfullo vara uppfyllda år 70 vid Jerusalems förstöring. För det tror jag helt enkelt inte är hela sanningen!

Å varför ser jag då det så allvarligt, om man här ”vaggar människor till sömns”, med att mena att ”vedermödan” och ”antikrist – förödelsens styggelse”, hade sin slutliga fullbordan år 70, vid Jerusalems förstöring?

Jo, då förbereder man inte människors sinnen och hjärtan inför det skeende, som vi nu har för handen:

slutuppfyllelsen av profetiorna om vedermödan och framträdandet av en annan/en istället för Kristus/ en slutlig falsk Messias/ antikristus öppna framträdande på arenan.

Är man inte vaken över detta skeende, så är det lätt, att istället ryckas med i det plagiat av den sanne Kristus, som kommer att framträda som en världsfrälsare och tro på och bejaka att nu är faktiskt Kristus här!!

När det i verkligheten är ”motbilden”, en istället för Kristus, som i ljusets skepnad framträder och förvillar en hel värld!

Jag säger det igen Marija:

Bejaka inte och förbered inte denne, istället för Kristus på den andliga arenan, genom att säga att han inte kommer att framträda!!

Marija:

”Du svarar inte på frågan Hafo hur du så säkert kan veta att Jerusalems förstöring-förödelsens styggelse är en delprofetia ?”

HaFo:

Läser Du hela kapitlet och pusslar det samman med en helhet av Guds Ord, så ska Du finna att Jesus redan i denna text, säger att därmed är inte tidens slut, vid Jerusalems förstöring år 70, utan allenast handlar om en begynnelse av ”födslovåndorna”.

Marija:

”falska lärare ,profeter och Messias- gestalter, ja absolut, men att 1 enskild saknas , saknar inte betydelse i sammanhanget . Eller?”


HaFo:

När Ordet talar om EN ”fördärvets man”, som öppet ska träda fram. När Ordet talar om att ”detta vilddjur, ska Kristus tillintetgöra” vid en viss tidpunkt och att detta enda ”vilddjur”, tillsammans med ”den falske profeten”, ska bli kastade i ”den sjö som brinner av eld och svavel”, så nog synes det i mina ögon som att Ordet slutligt pekar fram mot just 1 (en) person av antikrists ande manifesterad och som i ljusets skepnad framträder, men som egentligen är ett ”vilddjur”!

Att undanhålla människor denna verklighet, som Bibeln säger kommer att ske, tror jag inte sker på uppdrag av Guds Ande!!

Marija:

”är det så helt omöjligt att Paulus i Tess. talade om "fördärvets man " och syftade då på kejsaren i Rom i stället för någon Antikrist i ett nytt tempel 2000 är framåt i tiden ?”

HaFo:

Av den enkla anledningen att Jesus säger vid skeendet av Jerusalems förstöring, så är man inte framme vid Hans tillkommelse och tidens slut, enligt Hans eskatologiska tal, utan Han pekar på att vid slutscenarierna, så har budskapet om Jesus nått alla folk (vilket inte hade skett vid Jerusalems förstöring år 70) och att då först kan, efter att avfallet har skett och ”fördärvets man (en stycken person) har trätt fram”, Kristus komma tillbaka och upprätta det sanna Gudsriket.

Marija:

Jesaus sa i samband med Jerusalems förstöring att det kommer att bli en vedermöda "vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu ,ej heller någonsin skall förekomma "

HaFo:

Syftar Jesus verkligen med dessa ord på Jerusalems förstöring år 70? Syftar Han inte även vidare på den slutliga uppfyllelsen av profetian om ”vedermödans tid”, under den slutlige personifierade antikrists öppna framträdande?

Jag har svårt att förstå att Du blivit så fixerad vid att Jerusalewms förstörelse år 70 var den slutliga uppfyllelsen av Jesu eskatologiska tal.

Marija:

”Är det ngt fel med fred, frid och enhet ???”

HaFo:

Jo, om det sker som ett lockbete till att välkomna ”en annan/en istället för Kristus/en falsk världsfrälsare välkommen som Kristus!!!

Antikrists manipulering och ”dimridå”, kommer att vara att han synes vara den som ordnar upp allt både på den politiska, ekonomiska och andliga arenan, med frid, fred och förbrödring över alla gränser.

Det handlar då bara om ett sken som ska verka ”helt legalt och vällovligt” och som de flesta människor kan bejaka och ta till sig som något rätt, rättfärdigt och riktigt, ja nästan ”gudomligt”.

Precis som Du säger Marija, vad är det för fel med det!? Du har ju redan svalt ”lockbetet”!!

Detta skeende i inledningen från den falske världsfrälsarens framträdande, där man bara i beundran ser efter honom och blir upptagen av tecken och under, hans charisma, vishet, kunskap, omsorg och förmåga att skapa fred och lösa alla konflikter, såväl andligt som politiskt, där man tom. är beredd att tillbedja honom, är det största bedrägeri som världen skådat, när denne inkarnation av djävulen själv i ljusets skepnad, i slutändan träder fram med sin sanna ”vilddjursnatur”.

Marija:

”jag tror Harmageddon har en symbolisk betydelse.”

HaFo:

Hur menar Du då egentligen att Harmageddon enbart har en ”symbolisk betydelse” och vad grundar Du det på?

Återigen – tack Marija för Dina synpunkter! Det krävs både bön, Bibelstudier, självrannsakan och prövning inför de inlägg Du gör! De fyller verkligen en funktion, genom den bearbetning, som de kräver.

Allt gott till Dig!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

"Om du nu inte begriper vad jag menar Marija så vill du inte begripa!"
Jag har ingen aning om vem du Maria är men du fäller omdömen och fördomar mot personer du inte känner.
Inte bra.
Fred ,frid och sämja är i mänskliga relationer alltid rätt det är min åsikt.
Håll frid med alla människor, så mycket som på er beror .
Om någon slår dig på ena kinden ,vänd den andra till.
Allt vad ni gjort mot en av mina minsta ,det har ni gjort mot mig, säger Jesus.
Att säga till mig att "det är verkligen fel med fred ,frid och enhet" om man inte är på Kristus troende, då har du vänt dig till fel person.

"Jag respekterar naturligtvis Din ”egen åsikt!”. Men jag ämnar inte tillåta Dig på min hemsida att hävda, att Jesu ”eskatologiska tal” i Matt. Kap. 24 – 25, skulle tillfullo vara uppfyllda år 70"
OK Hafo ,du skall få slippa mig, tänkte du tyckte det var roligt med någon mer än du själv som skriver på din hemsida... men först :
Jag har aldrig någonsin hävdat att Jesu eskatologiska tal är uppfyllt år 70 e.Kr.
Jag har hävdat att Jerusalems förstöring -förödelsens styggelse i templet i Jerusalem är uppfyllt och inte kommer att hända igen utan hände 70 e.Kr.
"Jag har svårt att förstå att Du blivit så fixerad vid att Jerusalewms förstörelse år 70 var den slutliga uppfyllelsen av Jesu eskatologiska tal."
Du har missuppfattat.
Jag är "fixerad" vid att Jerusalems förstöring INTE skall hända igen men att Jerusalems förstöring INTE är den slutliga uppfyllelsen av Jesu eskatologiska tal.
Allt det andra Jesus sa: Krig , hungersnöd ,falska profeter ,evangeliets utbredande m.m. händer hela tiden och har hänt genom historien och skall hända tills Herren Jesus kommer åter, det har jag sagt många många gånger .
"Läser Du hela kapitlet och pusslar det samman med en helhet av Guds Ord, så ska Du finna att Jesus redan i denna text, säger att därmed är inte tidens slut, vid Jerusalems förstöring år 70, utan allenast handlar om en begynnelse av ”födslovåndorna”.
Åter igen, tiden är INTE slut vid Jerusalems förstöring men Jerusalems förstöring skall INTE hända igen. Det är min åsikt.
Varför lyssnar du inte ?
"Jesaus sa i samband med Jerusalems förstöring att det kommer att bli en vedermöda "vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu ,ej heller någonsin skall förekomma"
"Syftar Jesus verkligen med dessa ord på Jerusalems förstöring år 70?"
Ja, naturligtvis v. 21 Matt 24 börjar med orden "Ty då " När då ? Jo ,"när I nu får sen "förödelsens styggelse" v 15-20
Syftar Han inte även vidare på den slutliga uppfyllelsen av profetian om ”vedermödans tid”, under den slutlige personifierade antikrists öppna framträdande"
Nej. Jesus talar aldrig om en enskild falsk Messias-Antikrist eller någon "vedermödans tid" under denne Antikrist.
"Ordet talar om EN ”fördärvets man”,(ja ,jmf med Matt 24 v15, förödelsens styggelse betyder "styggelse som orsakar förödelse" och det var just vad Romarriket gjorde med en kejsare som utgav sig själv för att vara Gud v 23 "om någon då " När då ? Vid Jerusalems förstöring. min not.) som öppet ska träda fram. När Ordet talar om att ”detta vilddjur, ska Kristus tillintetgöra” vid en viss tidpunkt och att detta enda ”vilddjur”, tillsammans med ”den falske profeten”, ska bli kastade i ”den sjö som brinner av eld och svavel”,( nu har vi hamnat i Uppenbarelseboken och mig syntes det som om det handlar om Ondskan själv- draken ,vilddjuret och den falske profeten är olika namn på Satan själv. min not ) så nog synes det i mina ögon som att Ordet slutligt pekar fram mot just 1 (en) person av antikrists ande manifesterad och som i ljusets skepnad framträder, men som egentligen är ett ”vilddjur”!
Åklagaren (Jobs bok ) är ett namn på Satan själv
"den Laglöse" (2 Tess.2) är ett annat.
Antikrist är ett tredje
Men det handlar om en och samma person.
Lammet är ett namn på Kristus
Lejonet av Juda ett annat.
Det finns många namn på Herren själv .
Men det handlar om en och samma person

Tiden är kort
Tiden är ond
Laglösheten skall förökas
Kärleken skall kallna
Vaken
Bedjen
Lev i frid med varandra
Håll Herren kär
Jesus kommer snart
MARANATA

Tack för mig !
Marija

Re: Matt. Kap. 24

Marija:

”OK Hafo ,du skall få slippa mig, tänkte du tyckte det var roligt med någon mer än du själv som skriver på din hemsida”

HaFo:

Jag tycker det är trevligt att Du skriver Marija och uttryckte även att det var nyttigt att fundera, bedja och studera över vad Du skriver.

Men jag gjorde också klart att jag inte bara tänker ”köpa” vad Du skriver, utan att bemöta det, eftersom jag tror att Du tar delvis fel i Ditt resonemang.

Marija:

”Fred ,frid och sämja är i mänskliga relationer alltid rätt det är min åsikt .. Om någon slår dig på ena kinden ,vänd den andra till.”

HaFo:

Men om ngn ”vänder andra kinden till”, för att kunna göra egen vinning av det och därmed kunna lura och utnyttja den andre. Var det även då frågan om en rätt ”frid, fred och sämja”?

Är det en rätt ”frid, fred och sämja”, när man nu förenas in under katolicismens tak, men förlorar det sanna evangeliet?

Om det nu träder fram en ”fördärvets man” i ljusets , fridens, fredens, förbrödringens och sämjans namn, men som egentligen bara med detta sken lockar och bedrar och har som mål att få kontroll över en hel värld och regera över människan i Guds ställe.

Och dessutom är ngt som i slutändan istället för frid, fred, förbrödring och sämja, leder till den största ofrid, ofred och osämja som någonsin skådats och blir till ”en vedermöda vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu, ej heller någonsin skall förekomma".

Var det då också en rätt ”fred, frid och sämja”, som man bedrogs till att ge sig hän åt?

När man istället för den utlovade inledande friden, freden och sämjan, lurades in i ett slutligt bedrägeri från satans sida, i hans strävan efter att få regera över människan i Guds ställe och även förmå dem att missa målet, den sanna Gudsgemenskapen och man istället tillber satan personifierad och tror att det då är Gud man tillber.

Denna förberedelse, har ju redan inletts, när man nu i ”kristna sammanhang”, menar sig be till och hylla Gud, när den man egentligen hyllar och som är verksam är antikrists ande.

Ännu mer förföriskt och uppenbart blir detta bedrägeri, när antikrists ande blir personifierad av en människa (som inte är fylld av och ledd av Guds Ande), utan är uppfylld av och leds av antikrists ande.

Och det i en förförande charmfull ljusets gestalt, som ordnar upp problemen både på den politiska, ekonomiska och andliga arenan med frid, fred och förbrödring på alla plan utöver världen.

Vem kan då motstå den lockelsen och det bedrägeriet, om man inte ens är beredd på att det kommer att ske?

Marija:

”tiden är INTE slut vid Jerusalems förstöring men Jerusalems förstöring skall INTE hända igen. Det är min åsikt.”

HaFo:

Jag är glad att jag missförstått Dig ngt och att Du inte menar att allting var uppfyllt av profetior vid Jerusalems förstöring och att vi därefter kan vänta Jesus när som helst.

Två Bibelställen visar tydligt, att Jesu eskatologiska tal även absolut handlar om den absolut yttersta tiden.

Dels säger han ju i Matt 24:33 att "När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han står för dörren."

Det förutsätter ju att det han har talat om och hans ankomst ligger varandra nära i tiden.

Man kan vända på det och säga, att precis före det att han kommer tillbaka, skall "allt detta" hända.

Det här förstärks av vad som står i Luk 21:22 "Ty detta är vedergällningens tid, då allt som är skrivet skall gå i uppfyllelse."

Allt som är skrivet i Bibeln gick definitivt inte i uppfyllelse år 70. T.ex. kom inte Jesus tillbaka, judarna såg inte upp till den de genomborrat osv.
---

Om nu inte Jesu eskatologiska tal i Matt. 24 – 25, fullbordades vid Jerusalems förstöring, så innebär det ju att Han även då svarade på lärjungarnas frågor om Hans tillkommelse och tidens avslutning och visade på hur dessa frågor ändå hörde samman med svaret om Jerusalems förstöring.

Inför frågan om sin tillkommelse och tidens slut, så varnar Han igen för de falska profeterna, falska lärare och falska Messiasgestalter, som ska framträda vid dessa speciella skeenden och uttrycker även då åter, om man pusslar det samman med andra Bibelsammanhang, som i 2 Tess.

Att innan Jesus kommer, så ska avfallet HA SKETT (alltså vara en avslutad verklighet av ett fullkomligt avfall från den sanna tron – vilket inte var för handen vid Jerusalems förstöring, att Jesus då stod för dörren med sin tillkommelse och att därmed detta avfall var fullbordat –

men det är det avfallet som vi idag ser fullbordas mitt framför våra ögon.)

Det är då, som det åter upprepas, att ”fördärvets man”, ska träda fram. Detta är alltså en annan händelse än vid Jerusalems förstöring.

Det första var en fingervisning om vad som skulle komma i den absoluta ändtiden inför Jesu tillkommelse och tidens slut, när Jesu eskatologiska tal går i sin fulla fullbordan.

Denna slutliga fullbordan av Jesu eskatologiska tal, kommer inte bara att handla om Jerusalem, utan inbegriper en hel värld, som under utlovandet av fred, frid och sämja på alla plan, kommer att luras och bedras in under den "största vedermöda", som världen någonsin skådat.

Är det där ”hopblandningen sker för Dig Marija, vid att mena att den slutliga vedermödan som Bibeln framställer, är fullbordad i och med Jerusalems förstöring och att där även skedde det slutliga framträdandet av ”fördärvets man”??

Där tror jag Du i så fall, gör ett misstag, om Du inte ser, att detta var fingervisningar, om vad som komma skall inför Jesu tillkommelse och tidens avslutning, som Han även svarar på i anslutning till sitt svar om Jerusalems förstöring.

Och att Han och även Paulus talar om, att innan Jesus kommer tillbaka (alltså direkt inför Hans tillkommelse och inte 2000 år tidigare) ”måste avfallet ha skett (fullbordats avslutats - HA SKETT) och fördärvets man (dess slutliga uppfyllelse) ha trätt fram.

Det talas i Bibeln om ”många antikrister och falska Messias – gestalter. Men jag tror inte, att det går att komma ifrån, att Bibeln pekar fram mot en slutlig personifiering av antikrists ande i just 1 (en slutlig fullbordande person), som ska bedra en hel värld, med bl.a. tecken och under.

Marija:

”Nej. Jesus talar aldrig om en enskild falsk Messias -Antikrist eller någon 'vedermödans tid’ under denne Antikrist.. mig syntes det som om det handlar om Ondskan själv- draken,vilddjuret och den falske profeten är olika namn på Satan själv.”

HaFo:

”honom (en person) ska då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse – honom som efter satans tillskyndelse (alltså inte samma person som satan! Men uppfylld av hans antikristliga ande, när han öppnar sig för ”satans tillskyndelse”!),

kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedra dem som går förlorade till straff därför att de inte gav kärleken till sanningen rum, så att de kunde bli frälsta. Därför sänder också Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen…” (2 Tess. Kap. 2)

Alltså handlar det här om en (1) person som det står att Jesus ska tillintetgöra och även förpassa till den sjö som brinner av eld och svavel. Det tror jag inte handlar om ”symbolik”, utan realiteter av verkliga personer.

Och inte är ”den falske profeten” och ”vilddjuret” samma person! Den falske profeten verkar vara en slags ”propagandaminister”, som får människor att tillbe den person och hans bild, som alla i beundran ser efter. En annan, en istället för Kristus – antikrist.

Helt klart är ”vilddjuret” och den ”falske profeten” olika personer. Men de drivs bägge två och är uppfyllda av antikrists ande!
----

En fråga till Dig Marija:

Om Du nu skulle ha rätt kring att det inte kommer att framträda en verklig person på arenan, som i ljusets skepnad ämnar regera över människan i Guds ställe, vilka faror ser Du då i att tro, som jag gör och varna för ett sådant skeende?

Jag ser, som jag sa en fara vid hur Du ser det, att människor då inte blir förberedda för den förförelse, förföljelse, avfall och manipulation, som ligger framför, utan blir preparerade till att hälsa ”en annan Kristus – en falsk Messias”, välkommen som Kristus och världsfrälsare.

Jag förstår Marija, att Du ser en risk i att inte uteslutande fokusera på Jesu återkomst.

Men är man medveten om att vi skall få se antikrist komma och genomleva hans period (om man inte avrättas) så finns ju egentligen en ännu större anledning till att hålla sig nära sanningen och Jesus och inse, att nu är vi så nära avslutnings - scenarierna av denna tidsålder, så att Jesu sanna återkomst faktiskt står för dörren.

Vi ska glädjas över det, för då nalkas vår förlossning!

Men vi ska inte fördenskull lockas till, eller leda andra människor till, att gå på det plagiat av Kristi tillkommelse, som fienden kommer att slugt lägga fram!
---
Vi måste även öppna ögonen och se vad som faktiskt är på väg att hända i världen. Man jobbar sig politiskt fram mot en global ledare. Och vem är det om inte en personifierad Antikrist.

Så har det varit i alla tider av kris som nu råder utöver världen, ekonomiskt, miljömässigt och med förföljelse och orättvisa. Folken har då fört fram en stark ledare (troligen duperade av eliten).

Dessutom profeterar New Age om att deras Kristus Maitreya skall komma i egen hög person. Vem är det om inte personifierad Antikrist?

När Jesus föddes i Betlehem, så var även den onda andevärlden aktiv. Den kommer att vara än mer aktiv inför Jesu tillkommelse och försöka få människor till att istället välkomna ”en annan/ en istället för Kristus” välkommen.

Anti betyder "i stället för" eller "emot", så antikrist betyder ju en "istället-för-Jesus-Kristus".

En global ledare, en Kristus Maitreya som folken ser som världens räddare, vem är det, om inte istället-för-Jesus-Kristus, Antikrist, Den Laglöse.

Vi måste även se att ”den enhet”, som nu växer fram på den andliga arenan, är falsk ”väckelse” och en enhet som egentligen leder fram mot ett totalt avfall från sann tro på Jesus.

Ringer det då inga varningsklockor inför Paulus ord inför Jesu tillkommelse, att ”först måste avfallet HA SKETT (fullbordats)” och ”fördärvets man ha trätt fram”.

Avfallet var inte ”skett” = fullbordat vid Jerusalems förstöring, när fingervisningen om vad som komma ska inför Jesu tillkommelse och tidens avslutning skedde.

Var vaksamma alla, inför den turbulens och skeenden vi har framför i det största, både politiska och andliga bedrägeri, som världen någonsin skådat.

Och som kommer att inledas med ”leverop” över ”den räddning som nu världen på alla plan står inför”, både politiskt, ekonomiskt, andligt med fred, frid, förbrödring och sämja på alla plan och områden.

Men som kommer att sluta med den ”största vedermöda” som någonsin varit och heller aldrig mer kommer att framträda.
---
Då när det är som mörkast ur Guds perspektiv, så kommer Jesus!

Vi förbereder inte Hans ankomst med väckelse, evangelisation och mission!

Det ska vi göra för att rädda människor till Guds gemenskap!

Men Jesus kommer när det är som mörkast. När Judarna och Israel som nation bara utgör ”en kvarleva” och ”avfallet har SKETT” och världen regeras av ”fördärvets man”, som många till förstone kommer att bejaka och välkomna som ”världsfrälsaren”.

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

"Men jag gjorde också klart att jag inte bara tänker ”köpa” vad Du skriver,"
Nja, så skrev du ju inte riktigt, utan du skrev att du inte ämnade tillåta mig att på din hemsida framföra hur jag ser på Jesu eskatologiska tal.
Vem har sagt att du skall "köpa" det jag skriver ?
"Är det en rätt ”frid, fred och sämja”, när man nu förenas in under katolicismens tak, men förlorar det sanna evangeliet?"
Fred ,frid och sämja ,är alltid rätt.
"Men om ngn ”vänder andra kinden till”, för att kunna göra egen vinning av det och därmed kunna lura och utnyttja den andre"
Det är upp till den människan
Det är Gud som dömer
Jesus sa : "Vänd andra kinden till." Utan villkor. Håll frid med alla människor även de som inte tror eller tycker som du.

"Den falske profeten verkar vara en slags ”propagandaminister”,
"Och inte är ”den falske profeten” och ”vilddjuret” samma person!
"den Laglöse " är en person , men ingen människa . Honom skall Herren Jesus döda med det tveeggade svärdet som utgår från hans mun.
Likaväl som den helige Ande är en slags "propaganda minister" för Kristus ,som alltid förhärligar honom ,varför kan inte den falske profeten vara en slags propagandaminister för Satan ?
Fader ,Sonen och Anden är EN Gud .
Varför kan inte vilddjuret, draken och den falske profeten vara en Djävul -Satan ?
"Om Du nu skulle ha rätt kring att det inte kommer att framträda en verklig person på arenan, som i ljusets skepnad ämnar regera över människan i Guds ställe, vilka faror ser Du då i att tro, som jag gör och varna för ett sådant skeende?"
Du frågar och här kommer svaret,men bli då inte arg om jag inte svara det du vill höra :
Människor tappar fokus , man vaggas in i falsk säkerhet att mycket annat skall- måste hända innan Jesus kommer och då väntar man inte honom - min Herre kommer inte så snart, och är inte redo och det Hafo är en mycket större fara än att mänskligheten skall hälsa en falsk Messias gestalt välkommen i stället för Kristus .
Falska messiasgestalter har mänskligheten hälsat välkommen genom hela historien och skall fortsätta med det tills den sanne Messias kommer.
Men när den sanne kommer gäller det att vara redo och Jesu sanna lärjungar känner igen sin Herre.

"Om nu inte Jesu eskatologiska tal i Matt. 24 – 25, fullbordades vid Jerusalems förstöring, så innebär det ju att Han även då svarade på lärjungarnas frågor om Hans tillkommelse och tidens avslutning och visade på hur dessa frågor ändå hörde samman med svaret om Jerusalems förstöring."
Jesus har ju inte kommit ännu, Evangeliet har inte nått, blivit predikat till alla folk , men Jerusalems förstöring har hänt . Jerusalems förstöring är en förutsägelse ,och hans (Jesu)tillkommelse en annan ,men visst hör de samman på det sättet att innan Jesus kommer skall båda - allt detta hända .
Jag tror inte det kommer ngn " slutliga vedermödan ", som jag skrev tidigare, tiden går mot sitt avslut ,oerhörda mängder blod har flytit på denna jord, hungersnöd, naturen jämrar sig och slår tillbaka ,ofattbart mänskliga lidande och fasansfulla vedermödor,ändå vill inte människan böja sig för Gud men ju närmare slutet vi kommer tror jag alltsammans kommer att accelerera.
Men ngn 3 och ett halvt, eller 7 årig vedermödornas vedermöda ,nej.

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Tack för svaret Marija!

Vi ser olika på dessa spörsmål. Framtiden och evigheten får utvisa vad som låg sanningen och Guds Ord närmast.

Jag har lagt fram hur jag uppfattar och ser det. Och det aktualliserar ett mycket snart kommande av Kristus. Men att vi inte ska låta oss förföras av fiendens plagiat.

Sen får andra pröva, bedöma och ta ansvar för hur de ser dessa spörsmål och vad de så i sin tur förmedlar till andra.

Ha det riktigt gott Marija!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

"Och inte är ”den falske profeten” och ”vilddjuret” samma person!"
Upp.13;11-18 handlar om det andra vilddjuret ,och det andra vilddjuret verkar vara identiskt med "den falske profeten" Upp 16:13 ,19:20 ,20:10
Om man jämför Upp. 13:13-14 om det andra vilddjuret som gör stora tecken och låter eld falla ner ifrån himmelen med 2 Tess. 2:8-10 om "den Laglöse" som "kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under" verkar det röra sig om samma person.
Det går inte att komma ifrån som jag ser det att det skulle handla sig om en sataniskt "treenig" ondska.

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Marija:

"Det går inte att komma ifrån som jag ser det att det skulle handla sig om en sataniskt "treenig" ondska."

HaFo:

Alldeles precis! Guds "motbild" eller en annan/ en istället för Guds treeniga person av Fader Son och Ande.

Satan = Fadern, Sonen = laglöshetens människa/antikrist (motsvarigheten till den inkarnerade GudaSonen, där, genom Guds Ande, till den här i motbilden, slutliga uppenbarelsen av satan i kroppslig gestalt. "Satans Son, uppfylld och ledd av antikrists/satans ande.

Den falske profeten = Den Helige Ande, som pekar på och upphöjer plagiatet av Kristus och som förmår människor att tillbe antikrist/vildjuret och dess märke.

Se upp med detta plagiat av Kristi tillkommelse, som satan kommer att iordningställa! Det är under stor förberedelse just nu, genom det avfall som nu "under kristen täckmantel" drar fram.

Där man bejakar antikrists andes verksamhet, som ett verk av Guds Ande.

Hur ska man då kunna se skillnade på en "annan/ en istället för Kristus", när man redan bejakar honom, satan, som "Guds treniga verksamhet", medan det egentligen kommer att avslutas i "satans treeninga plagiat"!

Jesus kommer mycket snart å var alla redo för Hans tillkommelse, men snubbla inte på mållinjen över satans plagiat av Kristi sanna tillkommelse!!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

Jag tror du missuppfatta mig !
Det andra vilddjuret = Upp.13:11-18 = "den falske profeten" = jmf. Upp 16:13,19:20 ,20:10 = 2 Tess.2:8-10 = Laglöshetens människa och även "Lögnaren" = Antikrist i Johannes brev , jag tror inte att det menas en mänsklig gestalt , utan en "person" i en djävulsk Ondskans "treenighet"

Fadern är Gud
Jesus Kristus är Gud
Den Helige Ande är Gud

Draken är Satan
Det första vilddjuret är Satan
Det andra vilddjuret = den falske profeten är Satan

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Jag skrev fel ! " den Laglöse" skall det stå istället för Laglöshetens människa.

Laglöshetens människa, fördärvets man som i sin tur verkar vara detsamma som "förödelsens styggelse" Daniel 9:27 ,som Jesus hänvisar till när han förutsäger Jerusalems förstöring Matt 24 Se även Dan.8:11 och
Dan .11:30-31- han skall "rikta sin vrede mot det heliga förbundet, han skall "lyssna till dem som hava övergivit det heliga förbundet" , härar "skola oskära helgedomens fäste, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse".
Det här handlar om Jerusalems förstöring.

Märk att i v. 32 står "Och dem som hava kränkt förbundet skall han med hala ord locka till helt avfall: men de av folket som känna sin Gud skola stå fasta och hålla ut."
"helt avfall" "övergivit det heliga förbundet" "avskaffa det dagliga offret" "hala ord" - jämför med 2 Tess.2: 3-4 "fördärvets man" som "upphäver sig över allt vad gud heter och allt som kallas heligt,så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud" ,jmf Dan 11:36 "Och konungen skall göra ,vad han vill ,och skall förhäva sig och uppträda stormodigt mot allt vad Gud heter: ja mot gudars Gud skall han tala sådant,att man måste förundra sig. Och allt skall lyckas honom väl ,till dess att vredens tid är ute,då när det har skett som är oryggligt beslutet." =
Jerusalems förstöring.
Stämmer inte det väldigt bra med att Paulus menade Jerusalems förstöring och kejsaren i Rom eller tror du fortfarande Hafo att Paulus syftade på ngt som skulle hända 2000 år framåt i tiden ,när inte ens Jerusalems förstöring hade hänt ?

Man kan ju nästan säga att Jesus ägnade en avdelning till i Matt 24 Mark 13 Luk 21 åt Jerusalems förstöring .
" När Judarna och Israel som nation bara utgör ”en kvarleva” och ”avfallet har SKETT” och världen regeras av ”fördärvets man”, som många till förstone kommer att bejaka och välkomna som ”världsfrälsaren”."

???

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Marija:

"jag tror inte att det menas en mänsklig gestalt , utan en 'person' i en djävulsk Ondskans 'treenighet'.

Fadern är Gud
Jesus Kristus är Gud
Den Helige Ande är Gud

Draken är Satan
Det första vilddjuret är Satan
Det andra vilddjuret = den falske profeten är Satan."

---

HaFo:

"Fördärvets MAN", alltså en människa.

Jesus Kristus är inte bara Gud, utan Gud och människa förenade. Fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt.

Den Helige Ande pekar på vem Jesus ÄR och upphöjer Honom som Herre och världsfrälsre.
---

Satan är Fadern i motbilden av Guds treenighet.

"Sonen" i den sataniska motbilden är en annan, en istället för Kristus/ antikrist/ vilddjuret/ satan och människa förenade - fullt ut satan och fullt ut människa samtidigt.

I satans "motbild", av Guds treenighet, så spelar "den falske profeten", rollen av Guds Ande, som pekar på plagiatet av Kristus och förmår människor att tillbe detta plagiat.

Denne person i mänsklig gestalt, fylld och driven av satans andemakt, kommer att, under skenet av att vara "en kristen ledare" och "Guds profet", som samlar alla "in under den enda sanna moderkyrkan" och som skapar frid, fred och förening på den andliga arenen mellan alla trosinriktningar.

Medan det egentligen handlar om en ledare, som samlar och förenar människor in under det avfall som möjliggör "fördärvets man", att öppet framträda som slutlig uppenbarelse av "en annan/ en istället för Kristus", framträdande både på den politiska och andliga arenan.

Låt oss vänta Kristus. Han är snart här och vi behöver verkligen vara redo att möta Honom. Men låt oss inte "snubbla på mållinjen" och lockas med i det plagiat från fienden kring Kristi tillkommelse, som nu är alldeles för handen.

Det plagiatet förbereds nu väldigt intensivt, både på den politiska och andliga arenan.

Håll fast vid vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset å vet att det inte går att ta miste på Kristi sanna ankomst, som "en blixt från öster till väster", efter de tecken om Kristi sanna ankomst som vår Herre ger oss i Matt. 24!!

Glöm aldrig Jesu varning inför detta skeende:

"Sen till att ingen förvillar er ... ty då ska det bli en stor vedermöda, vars like inte har förkommit allt ifrån världens begynnelse intill nu, ej heller skall förekomma.

(att detta inte handlar om 'Jerusalems förstöring', visar fortsättningen),

Om den tiden inte blev förkortad så skulle intet kött bli frälst, men för de utvaldas skull ska den tiden bli förkortad"!!!

(Inte "förkortades tiden" vid Jerusalems förstöring" och inte var det heller de då på Jesus troende ("de utvalda") som det då handlade om, utan det haqndlade då´om de icke på Jesus troende Judiska folket.

Detta handlar alltså om ett senare skede, som här omtalas i Matt. 24!

Och det är om det skeendet som då Jesus säger:

Om då ngn säger till er: se här är Messias, eller: där är han, så tro det inte..."

Fall inte till föga för plagiatet av Kristi tillkommelse, men var redo för den mycket nära förestående Kristi sanna ankomst!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

När du Hafo skriver att avfallet inte skett. säger Daniel ngt annat.

Marija

Re: Matt. Kap. 24

"Sen till att ingen förvillar er ... ty då ska det bli en stor vedermöda, vars like inte har förkommit allt ifrån världens begynnelse intill nu, ej heller skall förekomma. "
Jag tror Jesus menade på den platsen. "värre vedermödor "har världen sett, om man nu kan gradera *******t.
"(Inte "förkortades tiden" vid Jerusalems förstöring" och inte var det heller de då på Jesus troende ("de utvalda") som det då handlade om, utan det haqndlade då´om de icke på Jesus troende Judiska folket."
Jaså ?

Var ser du att det inte handlar om de på Jesus troende ? Paulus var utvald .
Hela NT handlar om att de kristna är de utvalda. Jesus talade om för sina lärjungar vad de skulle göra : Fly bort till bergen, inte vända tillbaka.
Var ser du att tiden inte blev förkortad ?

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Marija:

"Var ser du att det inte handlar om de på Jesus troende?"

HaFo:

Inte kan väl de icke - troende på Jesus Judar, som under Jerusalems förstöring, var föremålet för "vreden", vara desamma som "Guds utvalda"?

De utvalda är de på Jesus troende och Judarnas "problem" var ju att de inte trodde på Jesus!!
---
Menar Du sen Marija, att det avfall som Daniel talar om, är detsamma som det avslutande avfallet som 2 Tess kap. 2 talar om, och som ska möjliggöra det slutliga framträdandet av "fördärvets man" och detta i anslutning till Kristi tillkommelse(?):

"Låt ingen bedra er på. vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet ha skett och Laglöshetens MÄNNISKA, fördärvets MAN (alltså en mänsklig person!!) ha trätt fram.... Och honom (en mänsklig person av satan och människa förenade) ska då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse".

Låt oss "lyfta våra huvuden, för nu nalkas vår förlossning", när Jesu ankomst alldeles står för dörren!

Men igen, snubbla inte på målsnöret, genom att "falla i farstun", inför det plagiat, som här fienden kommer att iscensätta och redan påbörjat, genom att få människor att betrakta verk av antikrists ande som verk av Guds Ande!

Jag är helt övertygad om att det kommer att framträda en istället för Kristus/ en slutlig falsk Messias på arenan.

Den som då menar sig gå Guds ärenden, genom att mena att det inte kommer ngt sådant plagiat av Kristi tillkommelse, må ju ha den uppfattningen och bära ansvaret, av att så förmedla till sina "vänner på vägen".

Men jag ämnar fortfara att varna, enligt min övertygelse, för det plagiat av Kristi sanna tillkommelse, som fienden kommer att ge sig hän åt, i ett sista desperat försök, att förföra människan och få regera över henne i Guds ställe.

Den som menar att "det är falskt alarm", må ju då anse det och "köra sitt race". Men jag kan inte annat än att framföra det som är min övertygelse och min förståelse av Guds Ord inför avslutningen av denna tidsålder!!

Jesus kommer mycket snart och vi bör vara redo för Hans ankomst. Men vi ska också vara vaksamma över och inte dras med i fiendens plagiat av Kristi9 tillkommelse!!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

Under Jerusalems förstöring dog 1 miljon människor.
Genom hela historien har det judiska folket förföljts och dödats.
Under Förintelsen dog 6 miljoner judar.
Menar du på fullt allvar Hafo att du har Bibelns stöd att de judar som kommer till Israel ,många med kristna organisationers hjälp och uppmuntran, skall där när de väl är på plats i Israel ,Jerusalem vara med om den värsta vedermödan som världen ÄNNU EJ skådat ,då endast en kvarleva, en tredjedel kommer att återstår av dem ? Menar du det ?

"Inte kan väl de icke - troende på Jesus Judar, som under Jerusalems förstöring, var föremålet för "vreden", vara desamma som "Guds utvalda"? "
Nej ,har jag sagt det ?
De utvalda är de på Jesus troende (I ären ett utvalt släkte) och de befanns sig i "det härliga landet "(Palestina) som Daniel skriver, tillsammans med de människor som var förmålet för "vreden" de som "icke aktade på den tid du var sökt".
De slapp inte undan "vreden " ,för att de var på Jesus troende, "ve dem som är havande eller giva di på den tiden" ,det gällde inte bara de icke troende utan även de Jesustroende.
Men Jesus sa vad de skulle göra ,och att de skulle bedja om att flykten inte skulle ske på vintern ,eller sabbaten .
Det var för de utvaldas = de troendes skull,tiden blev förkortad .
Säger Jesus att den skulle bli det ,så blev det så oberoende av vad människor säger.
"Sen till att ingen förvillar er ... ty då ska det bli en stor vedermöda, vars like inte har förkommit allt ifrån världens begynnelse intill nu, ej heller skall förekomma.(att detta inte handlar om 'Jerusalems förstöring', visar fortsättningen),"
??
Vers 21 i Matt.24 börjar med orden "Ty då"
Vers 20 slutar med orden "Men bedjen att eder flykt inte må ske om vintern eller på sabbaten "
Från vers 15 i Matt.24 till vers 23 handlar om Jerusalems förstöring och vers 21 svarar på frågan när denna vedermöda kommer.
När kommer den ?
Jo vers 15 "När i fån sen "förödelsens styggelse" = Jerusalems förstöring, den som Daniel talar om.

"Menar Du sen Marija, att det avfall som Daniel talar om, är detsamma som det avslutande avfallet som 2 Tess kap. 2 talar om"
Läste du inte vad Daniel skrev "helt avfall " "övergivit det heliga förbundet "oskära helgedomens fäste, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse".
Paulus var jude och skriftlärd, för judarna var det en ofattbar och oerhörd katastrof med templets och Jerusalems förstöring. I templet fanns Gud ,där fanns det allra heligaste ,och allt som kallades heligt, templet hade allt med Gud och det andliga livet att göra
Att skända något så heligt som den romerska armen gjorde och kejsaren i Rom och på dess heligaste plats ställa upp en avgudastaty eller utge sig själv för att vara Gud .
Det var händelse och skymf utan like.
Och ett oerhört avfall.
"Ty först måste avfallet hava skett och "Laglöshetens människa ,fördärvets man, hava trätt fram."
Ja ,Paulus i 2 Tess.2 och Daniel talade om samma sak, I vers 4 ,2 Tess.2 står hänvisning till Dan 11:36, det är min åsikt."
Laglöshetens MÄNNISKA, fördärvets MAN (alltså en mänsklig person!!) ha trätt fram.... (ja ,och det pekar på att Paulus menade kejsaren i Rom, min not.) Och honom (en mänsklig person av satan och människa förenade)( vad får du detta ifrån ?,) ska då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse".
Det står inte att Herren Jesus skall döda "Laglöshetens människa".
"den Laglöse" skall Herren Jesus döda och det pekar på det andra vilddjuret = den falske profeten Upp.19:20 ,och om man läser vidare i 2 Tess 2 ser man att denne "person har gemensamma nämnare med den falske profeten så pass lika att det rör sig om samma "person"
"Jag är helt övertygad om att det kommer att framträda en istället för Kristus/ en slutlig falsk Messias på arenan."
Den övertygelsen Harry ,min vän måste basera sig på vad summan av Guds ord säger.
"Jesus kommer mycket snart och vi bör vara redo för Hans ankomst."
Vi inte bara bör ,vi måste ,när Herren kommer är frälsningens dag till ända.
Herren kommen !
TRÖSTEN
varandra med dessa ord .

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Tack för svaret Marija!

Marija:

”Vers 21 i Matt.24 börjar med orden ’Ty då’. Vers 20 slutar med orden ’Men bedjen att eder flykt inte må ske om vintern eller på sabbaten’.

Från vers 15 i Matt.24 till vers 23 handlar om Jerusalems förstöring och vers 21 svarar på frågan när denna vedermöda kommer.

När kommer den? Jo vers 15 ’När i fån sen ’förödelsens styggelse’ = Jerusalems förstöring, den som Daniel talar om.”

HaFo:

Det är tre frågor från Lärjungarna som Jesus svarar på. När Jerusalems förstöring ska ske, vad som är tecknet på Kristi tillkommelse och när änden kommer.

Vad jag kan förstå så väver Han samman svaret på de tre olika frågorna som uppenbarligen inte sker vid samma tidpunkt, på ett sätt som ändå visar att alla tre frågorna hör samman.

Handlar verkligen vers 15 – 23 enbart om Jerusalems förstöring? Gick denna profetia då i sin slutliga och hela uppfyllelse? Varför säger då Jesus i versen innan, i anslutning till dessa verser, men ändå med uppenbar hänsyftning till en tidpunkt senare vid att änden kommer (?):

”Och detta evangelium om riket ska bli predikat för alla folk och sedan ska änden komma”.

Det läget var inte rådande vid Jerusalems förstöring, utan dessa följande verser syftar även fram mot en slutlig fullbordan vid ändens tid. Jesus upprepar flera ggr. Om att se upp för att inte bli förvillad kring dessa skeenden. Det är alltså skeenden där fienden är speciellt aktiv för att bedra människor, så att de ska missa målet och att han ska lyckas med att vara människans Gud och få deras tillbedjan och styra över dem i Guds ställe.

Marija:

”Läste du inte vad Daniel skrev ’helt avfall’, ’övergivit det heliga förbundet’, ’oskära helgedomens fäste, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse’.”

Är det verkligen denna form av ”avfall”, som 2 Tess. Kap. 2 handlar om (?) och som ändå står i anslutning till Kristi tillkommelse med ett då avfall, som ska möjliggöra ”fördärvets man”, att då framträda, innan Kristi tillkommelse.

Inför skeendet med Kristi tillkommelse varnar Paulus:

”Låt ingen bedra er på vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet ha skett och laglöshetens människa, fördärvets man, ha trätt fram”

Inte talar Paulus här om Jerusalems förstöring, utan om skeendet inför Kristi tillkommelse! Och i det skeendet ska vi även ta till oss Jesu varning inför detta skeende vid ändtiden:

”Om ngn då säger till er: ’Se här är Messias’ eller ’där är han’, så tro det inte”.

Det är precis vad jag tror att vi närmast har för handen, att en annan/en istället för Kristus, egentligen det slutliga framträdandet av ”fördärvets man”, som i ljusets skepnad och med ”bedräglighetens alla konster”, kommer att få en hel värld att ”se efter honom i beundran”.

Se upp för detta plagiat och låt er inte förvillas till att: ”Se här är Messias”, utan ”så tro det inte”!

Nog tror jag att Paulus talar om ett världsvitt ”kristet avfall”, alltså ett avfall från sann kristen tro, till en tro på och bekännelse av antikrists ande, som man tillber och ser som ett verk av Guds Ande. Ngt som vi nu sker ta form mitt framför våra ögon.

Marija:

" ’den Laglöse’ skall Herren Jesus döda och det pekar på det andra vilddjuret = den falske profeten Upp.19:20 ,och om man läser vidare i 2 Tess 2 ser man att denne ’person har gemensamma nämnare med den falske profeten så pass lika att det rör sig om samma ’person’.”

Nog tycker jag det framställs som två olika personer, som är drivna av samma sataniska andemakt. Där den ene ”falske profeten”, får människor att beundra och tillbe den andre ”vilddjuret”.

Det talas även om dem, som två olika personer som tillsammans blir kastade i den sjö som brinner av eld och svavel, vid Kristi tillkommelse. Och det är inte satan själv som då säges bli kastad dit, utan han säges bli fängslad för att åter komma lös senare.

----

Vi ser olika på dessa spörsmål Marija. Framtiden och evigheten får utvisa vad som låg sanningen och Guds Ord närmast.

Jag har lagt fram hur jag uppfattar, ser och upplever det. Och det aktualiserar ett mycket snart kommande av Kristus. Men att vi inte ska låta oss förföras av fiendens plagiat i detta skeende.

Sen får andra pröva, bedöma och ta ansvar för hur de ser dessa spörsmål och vad de så i sin tur förmedlar till andra.

Ha det riktigt gott Marija!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

"När Judarna och Israel som nation bara utgör ”en kvarleva”
En närmast total förintelse av det judiska folket i Israel ,i Jerusalem ingår, och är inbakat i detta plagiatet som du talar om Hafo, och "som fienden kommer att ge sig hän åt" som du vill varna för.

Hur kan man då samtidigt vara positiv till och uppmuntra och påskynda den judiska invandringen till staten Israel, när i plagiatet ingår en förintelse där på plats, som kommer att lämna endast en kvarleva av folket kvar ?
Det kallar inte jag för att varna .
Det är svårt att hänga med i hur du tänker Hafo.

Marija

Re: Matt. Kap. 24

”Och detta evangelium om riket ska bli predikat för alla folk och sedan ska änden komma”.

Det läget var inte rådande vid Jerusalems förstöring, utan dessa följande verser syftar även fram mot en slutlig fullbordan vid ändens tid."

Långt innan 70 e Kr. hade Anden sänts som en Hjälpare och utgjutits på Pingstdagen med 3000 frälsta.
Paulus hade hunnit göra många, många missionsresor .
Evangeliets utbredande var verkligen på gång skulle jag vilja säga med start i Jerusalem.

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Tack Marija för snabbt svar!

Plagiatet jag talar om är framträdandet av en annan/ en istället för Kristus och om vilken Jesus säger att när man i det skeendet kommer att säga: "Se här är Messias, så tro det inte".

Jag tillhör inte de som arbetar för att föra hem det Judiska folket till sitt land om Du trodde det.

I Ändtidens vedermöda, så handlar det inte bara om Israel och Jerusalem. Det kommer att inbegripa en hel värld.

Där människor tror att nu är "världsfrälsaren" här, med frid, fred och samförstånd på alla plan såväl politiskt, ekonomiskt och och andligt. Ett riktigt "Messias - rike". Men bara skenbart och något som som leder till ändtidens vedermöda.

"Men strax efter den tidens vedermöda ska solen förmörkas och månen upphöra att ge sitt sken"

Det var inget som skedde efter vedermödan vid Jerusalems förstöring!

Detta handlar alltså om ändtidens vedermöda inför Kristi tillkommelse, som Jesus väver in i sitt svar till Lärjungarna. Och som sammanfaller med orden:

"Och detta evangelium om riket ska bli predikat i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan ska änden komma".

Så alltså:

Men när man då i det skeendet säger: "Se här är Messias, så tro det inte"!

Det är min varning att se upp för plagiatet från fienden inför Kristi tillkommelse.

Kristi sanna tillkommelse kommer inte att gå ta miste på:

"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska Människosonens tillkommelse vara ..."

Men det är ngt som fienden så långt som möjligt kommer att försöka plagiera.

Men när man då säger: "Se här är Messias, så tro det inte"!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

Om Daniel betecknar templets fall ’övergivit det heliga förbundet’, ’oskära helgedomens fäste, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse’.”som ett Avfall ,varför skulle Paulus tänka annorlunda ?
Du måste ju förstå Hafo,templets betydelse för det judiska folket .
I templet var Gud och gudstjänstlivet.
Paulus tänkte som den jude han var ,judiskt.
Religiösa ortodoxa judar sörjer fortfarande templets fall. Paulus tänkte troligtvis inte på ett "kristet avfall" från sann kristen tro , 2000 år framåt i tiden när inte det avfall Daniel talar om och den "förödelsens styggelsen " Jesus tala om ens hade hänt.

"Plagiatet jag talar om är framträdandet av en annan/ en istället för Kristus och om vilken Jesus säger att när man i det skeendet kommer att säga: "Se här är Messias, så tro det inte".
Jo jag har förstått det ,men i det plagiatet ingår en närmast total förintelse av det judiska folket så bara en kvarleva blir kvar och om du inte arbetar för att hjälpa judar hem till Israel ,arbetar du väl inte heller emot ?
"Det talas även om dem, som två olika personer som tillsammans blir kastade i den sjö som brinner av eld och svavel, vid Kristi tillkommelse. Och det är inte satan själv som då säges bli kastad dit, utan han säges bli fängslad för att åter komma lös senare."

Fader Son och Ande är oxå olika personer i En Gud och den Helige Ande är på jorden boende i de troende och Fadern och Sonen i himmelen , varför kan inte då olika personer i en Satan -Djävul "fungera" på liknande sätt?

"Men strax efter den tidens vedermöda ska solen förmörkas och månen upphöra att ge sitt sken Det var inget som skedde efter vedermödan vid Jerusalems förstöring!"
Det är riktigt ,men vad är det för skillnad på snart och strax ? Är det inte synonymer .
"Jag kommer snart " och Herren har inte kommit ännu och det är snart 2000 år sedan det skrevs !!
Men snart kommer han !

Du vår Herre ,
KOM

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Marija:

"Om Daniel betecknar templets fall ’övergivit det heliga förbundet’, ’oskära helgedomens fäste, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse’.'som ett Avfall' ,varför skulle Paulus tänka annorlunda?"

HaFo:

Därför att Paulus talar om en helt annan situation. Det avfall Paulus talar om har ingen anknytning till Jerusalems förstöring, utan är ngt som står i samband att det ska ske inför Kristi tillkommelse, vilket inte var för handen vid Jerusalems förstöring.

Denna vedermöda i ändtiden handlar om ngt mycket mer än Israel och Jerusalem. Nu kommer en hel värld att vara inbgripen.

Så alltså:

Men när man då i det skeendet säger: "Se här är Messias, så tro det inte"!

Det är min varning att se upp för plagiatet från fienden inför Kristi tillkommelse.

Kristi sanna tillkommelse kommer inte att gå ta miste på:

"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska Människosonens tillkommelse vara ..."

Men det är ngt som fienden så långt som möjligt kommer att försöka plagiera.

Men när man då säger: "Se här är Messias, så tro det inte"!

Den som vill så "dimridåer" kring detta skeende, må ju göra det och undanhålla männniskor att vara vaksamma över det plagiat av Kristi tillkommelse, som fienden förbereder just nu mitt framför våra ögon på den politiska och andliga arenan.

Men jag ämnar inte tystna med denna varning, hur mycket dumgjord jag än blir över det:

När man då säger: "Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

"Men jag ämnar inte tystna med denna varning, hur mycket dumgjord jag än blir över det "
Kanske inte dumt ,men jag har en känsla av att du stångar pannan blodig och att dina argument börjar ta slut.
Du kan ju inte bara säga ; att det kan inte vara så Paulus menade och inte det Jesus menade utan det måste vara så här som JAG tror att de mena !
Det är ju ett oerhört långsökt resonemang att Jesus först talar om Jerusalems förstöring och säger: " Ty då skall bliva en stor vedermöda " och i Mark.13:19 " Ty den tiden ,skall bli en tid av vedermöda" v. 14 f. "när I fån sen "Förödelsens syyggelse " - och "bed att flykten inte må ske om vintern" ,och då pötsligt menar han en vedermöda 2000 år framåt i tiden !!!

"Men när man då säger: "Se här är Messias, så tro det inte"!
Jesus har just förutsagt Jerusalems förstöring ,en fruktansvärd vedermöda ,och vad som skall hända med templet, vänder sig till sina lärjungar där varenda en av dem är jude och säger; " Och om någon då säger till eder : Se här är Messias eller Se ,där är han så tro det icke" ,men hans målgrupp är inte lärjungarna eller Jesus - Messiastroende judar i Jerusalem ,utan Jesus syftar först och främst på ett "kristet avfall " från sann kristen tro där kristna människor skall hälsa en Antikrist-falsk Messias välkommen 2000 år framåt i tiden !!
Oerhört långsökt Hafo !
Judarna väntade Messias och hade väntat honom många hundratals år.
Många tog fel när han väl kom , men många hälsade honom även välkommen.
"Är du den som skall komma eller skall vi förbida någon annan" var frågan Jesus fick .
"jag är inte Messias" svarade Johannes till de judar som frågade vem han var.
" Du är Messias ,den levande Gudens Son" svarade Petrus .
"Denne träffade först sin broder Simon och sa till honom ; Vi hava funnit Messias"
" Kvinnan sade till honom ; Jag vet att Messias skall komma , han som och kallas Kristus "
Falska messiasgestalter kom innan Jesus och innan Jerusalems förstöring .
Kejsaren i Rom gjorde sig själv till Gud -han var väl om ngn en falsk Messias- de troende judarna visste att Jesus var Gud och väntade honom tillbaka för det hade han ju sagt. Om en människa sätter sig i helgedomen, i templet och säger att jag är Gud, då kom de ihåg Jesus ord "tro det inte " , kejsaren är inte Messias ,det hade säkert varit lätt att tro det annars- alla var inte välupplysta, utbildade akademiker ,många kunde inte ens läsa ,och människor "som falskeligen säger sig vara Messias, skola uppstå " "för att om möjligt förvilla de utvalda" Mark 13:22 .
Man måste ju på ngt vis tänka sig in i till vilka budskapet först och främst riktar sig och hur situationen såg ut då när orden uttalades eller skrevs .
Och det tycker jag du inte gör Hafo.

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Jag upprepar:

Denna vedermöda i ändtiden handlar om ngt mycket mer än Israel och Jerusalem. Nu kommer en hel värld att vara inbgripen.

Så alltså:

Men när man då i det skeendet säger: "Se här är Messias, så tro det inte"!

Det är min varning att se upp för plagiatet från fienden inför Kristi tillkommelse. Precis som Paulus gör den varningen i " Tess. kap. 2:

"I fråga om vår Herres Jesu, .Kristi tillkommelse och hur vi ska församlas till honom, ber vi er käre bröder, att ni inte vare sig genom andeingivelse eller på grund av ngt ord eller ngt brev som förmenas komma från oss, så hastigt låter er bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stord för dörren.

Låt ingen bedra er på vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet ha sket och 'laglöshetens människa ha trätt fram ...

OBS ... sedan ska den laglöse träda fram och honom ska då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse..."

Jesus om ändtidens vedermöda:

"Men strax efter den tidens vedermöda, ska solen förmörkas och månen uppgiva sitt sken".

Inget av detta med solen och månen, eller att Jesus trädde fram för att "genom sin muns anda tillintetgöra", den Romerske Kejsaren, som Du Marija menar var den sista uppenbarelsen av "laglöshetens människa", skedde efter Jerusalems förstöring.

Jesus vävde i sitt svar till Lärjungarna, även in det längre perspektivet på "vedermödan" Och det är därom Paulus också fokuserar inför skeendet av Kristi tillkommelse.
---
Kristi sanna tillkommelse kommer inte att gå ta miste på:

"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska Människosonens tillkommelse vara ..."

Men det är ngt som fienden så långt som möjligt kommer att försöka plagiera.

När man då säger: "Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!!
---
Om man menar att denna varning i Bibeln gällde enbart 2000 tusen år tillbaka och enbart handlade om Jerusalems förstöring och inte alls, även i sin fulla och slutliga uppfyllelse, gäller ändtiden inför Kristi tillkommelse, så tror jag man då tar allvarligt miste.
---

Denna vedermöda i ändtiden, (som Du Marija bara "vill vifta bort" och mena att det behöver vi inte förbereda oss för, därför att det skedde i sin fulla och slutliga fullbordan för 2000 år sedan och kommer inte att upprepas), handlar om ngt mycket mer än Israel och Jerusalem, som det gjorde år 70.

Nu kommer en hel värld att vara inbgripen.

Så alltså:

Men när man då i det skeendet säger: "Se här är Messias, så tro det inte"!

HaFo

Re: Matt. Kap. 24

Ja ,du upprepar dig hela tiden Hafo .

"Denna vedermöda i ändtiden, (som Du Marija bara "vill vifta bort" och mena att det behöver vi inte förbereda oss för, därför att det skedde i sin fulla och slutliga fullbordan för 2000 år sedan och kommer inte att upprepas),"
Nu tar du fel igen ,jag börjar tro att du gör det med mening ?
Den vedermödan = Jerusalems förstöring kommer inte att hända igen . Det är min åsikt.

" Denna vedermöda i ändtiden handlar om ngt mycket mer än Israel och Jerusalem. Nu kommer en hel värld att vara inbgripen."
Eftersom du gör en "repris" av Jerusalems förstöring ,då bör ju förutsättningarna med tempel , med dagliga offer ,med en närmast total förintelse av de människor som bor där ses som en "repris" och då dröjer det så klart innan Herren Jesus kan komma tillbaka...
Då tycker jag att du skall leva som du lär och fullt ut varna för det plagiat du ser framför dig ,och först och främst varna de 7 milj. israeler som bor i Israel att det väntar en vedermöda som världen ännu ej skådat och för det andra verkligen avråda de judar som är på gång att immigrera dit att stanna i de länder där de befinner sig och på det viset kanske undvika att reduceras till en "kvarleva".

Den tolkning du gör av det som Paulus skriver till grekerna och det som Jesus säger till sina lärjungar, saknar ju fullständig betydelse för MÅLGRUPPEN ,i detta fall tessalonikerna - Paulus,och lärjungarna-Jesus eller den troende förföljda församlingen i Jerusalem vid 70 e.Kr.
Man talar med någon, skriver till någon ,men man menar inte den personen ?
Din tolkning visar på bristande förståelse till texten, och en historielöshet för de människor som då lyssnade , hur de tänkte, hur de levde ,hur situationen såg ut DÅ.
Istället för att rikta sig till dem det gällde ,riktade sig Jesus och Paulus till kristna 2000 är framåt i tiden ?
Varför då ?

Sådana eskatologiska tolkningar undergräver Bibeln trovärdighet och auktoritet , för när det visar sig att förutsättningarna för teorin eller tolkningen inte (längre) finns , betyder då även att Bibeln,det skrivna Ordet inte heller är tillförlitlig.
Och det är allvarligt.

Marija

Re: Matt. Kap. 24

Marija:

"Den vedermödan = Jerusalems förstöring kommer inte att hända igen. Det är min åsikt."

HaFo:

Naturligtvis kan ju inte vad som hände år 70 exakt hända igen. Det har ju skett. Det handlar inte om en "repris" av år 70 och Jerusalems förstöring, som redan har skett.

Den vedermöda som Bibeln talar om, varefter:

"sedan ska den laglöse träda fram och honom ska då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse..." (Vilket inte skedde i anslutning till Jerusalems förstöring!)

Jesus om ändtidens vedermöda:

"Men strax efter den tidens vedermöda, ska solen förmörkas och månen uppgiva sitt sken". (Vilket inte skedde i anslutning till Jerusalems förstöring!)

Denna vedermöda i ändtiden handlar om ngt mycket mer än Israel och Jerusalem och är ju ingen "repris" av Jerusalems förstöring, utan en slutlig fullbordan kring vad Bibeln talar om ändtidens vedermöda inför Kristi tillkommelse. Nu kommer en hel värld att vara inbgripen och inte enbart Israel och Jerusalem, som år 70.

Marija:

"Den tolkning du gör av det som Paulus skriver till grekerna och det som Jesus säger till sina lärjungar, saknar ju fullständig betydelse för MÅLGRUPPEN ,i detta fall tessalonikerna - Paulus,och lärjungarna-Jesus eller den troende förföljda församlingen i Jerusalem vid 70 e.Kr.

Man talar med någon, skriver till någon ,men man menar inte den personen?

Din tolkning visar på bristande förståelse till texten, och en historielöshet för de människor som då lyssnade, hur de tänkte, hur de levde, hur situationen såg ut DÅ.

Istället för att rikta sig till dem det gällde ,riktade sig Jesus och Paulus till kristna 2000 är framåt i tiden? Varför då?"

HaFo:

Så Du menar Marija, att 2 Tess. är ett kapitel i Bibeln, som bara var riktigt till församlingen i Tessalonika och inget mer har att säga till efterkommande kristna, än att vad som här omtalas slutuppfylldes år 70 vid Jerusalems förstöring och inte är ngt mer att bry sig om, för de kristna vad detta kapitel vill säga oss?

Detta fast det här yttryckligen omtalas, att vad som skrivs, gäller inför Kristi tillkommelse, som inte var för handen år 70 vid Jerusalems förstöring. Kan Du då inte se att det har ett vidare perspektiv, än bara inför en hälsning till församlingen i Tessalonika.

Är det verkligen rätt sätt att närma sig Guds Ord, som Du anger Marija?

Jag tror att denna text talar både om deras dåtid vad de just då stod inför.

Men eftersom texten även visar på, att det handlar om tiden inför Kristi tillkommelse, ngt som inte var för handen år 70 vid Jerusalems förstöring, så tror jag att kristna även därefter, ska till sig denna text inför vad som ligger framför dem, utifrån deras egen horisont i varje tid av "församlingens tidsålder" och i sin väntan på Kristi tillkommelse.

Marija:

"Sådana eskatologiska tolkningar undergräver Bibeln trovärdighet och auktoritet, för när det visar sig att förutsättningarna för teorin eller tolkningen inte (längre) finns, betyder då även att Bibeln,det skrivna Ordet inte heller är tillförlitlig. Och det är allvarligt."

HaFo:

Bibeln, det skrivna Ordet är tillförlitlig och det handlar nog inte så mycket om tolkning, utan att läsa som det står, riktat till den tid, som jag just nu befinner mig i som kristen.

Jag tror att 2 Tess kap 2 gäller även oss kristna idag och inte bara församlingen i Tessalonika:

"I fråga om vår Herres Jesu Kristi tillkommelse och hur vi ska församlas till honom, ber vi er käre bröder, att ni inte vare sig genom andeingivelse eller på grund av ngt ord eller ngt brev som förmenas komma från oss, så hastigt låter er bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stod för dörren.

Låt ingen bedra er på vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet ha sket och 'laglöshetens människa ha trätt fram ...

OBS ... sedan ska den laglöse träda fram och honom ska då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse..."

Jesus om ändtidens vedermöda:

"Men strax efter den tidens vedermöda, ska solen förmörkas och månen uppgiva sitt sken".

Inget av detta med solen och månen, eller att Jesus trädde fram för att "genom sin muns anda tillintetgöra", den Romerske Kejsaren, som Du Marija menar var den sista uppenbarelsen av "laglöshetens människa", skedde efter Jerusalems förstöring.

Alltså behöver vi se, det profetiska ordet i dess helhetsperspektiv, ända fram mot Kristi tillkommelse och ändens tid, som inte var för handen år 70 och Jerusalems förstöring.

2 Tess kap. 2 gäller även oss kristna idag och då inte bara för att konstatera, att vad som där sägs är ngt som enbart, handlade om år 70 och Jerusalems förstöring och som inte gäller ngt av vår framtid inför Kristi tillkommelse idag som kristna.

Ska vi läsa Bibeln på det sättet, så finns det nog en hel del som vi "kunde lägga till handlingarna" och inte bry oss om, eftersom det "inte gäller oss idag".

Det sättet att läsa Bibeln tror jag inte på!

Jesus vävde i sitt svar till Lärjungarna, även in det längre perspektivet på "vedermödan" Och det är därom Paulus också fokuserar inför skeendet av Kristi tillkommelse.

Och det är jag övertygad om gäller oss även idag, inför "avslutningen av födslovåndan", liksom det då gällde in i församlingen i Tessalonikas situation inför "begynnelsen av födslovåndan".
---
Kristi sanna tillkommelse kommer inte att gå ta miste på:

"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska Människosonens tillkommelse vara ..."

Men det är ngt som fienden, så långt som möjligt kommer att försöka plagiera.

När man då säger: "Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!!

Den som menar att det inte kommer ngn mer "laglöshetens människa", "fördärvets man" att framträda, i sin hela och slutliga fullbordan, efter Jerusalems förstöring år 70, tror jag tar miste.

Jag tror vi behöver vara förberedda på detta skeende inför framträdandet i ändtiden av en annan/en istället för Kristus och inte låta oss duperas och förföras i det skeendet:

När man då säger i det skeendet: "Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!! Och inte ett falskt plagiat, som kommer att manipulera, dupera och förföra en hel värld under ljusets skepnad.

Men där det handlar om satan själv, manifesterad i en av honom uppfylld och besatt människa, som kommer att göra tecken och under som ska bedra jämväl de utvalda.

Och som har en "proppaganda minister", som kommer att förmå människor att beundra, tillbe å dyrka honom.

Igen! När man då säger i det skeendet:

"Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!! Och inte ett falskt plagiat, som kommer att manipulera, dupera och förföra en hel värld under ljusets skepnad.

Skulle vilja skrika ut det, så det hördes över hela vår jord. Men nu är jag begränsad till "Min Åsikt", å det står var människa fritt, att förkasta eller fundera över, pröva, bedja och studera över denna varning.

Jag uttalar vad som är min övertygelse och kan inte annat. Vad sen människor gör av det, det är inte mitt ansvar, utan deras ansvar, som tagit del av "Min Åsikt".

De har var och en sitt eget ansvar och sin egen bedömning och prövning att göra och även är det deras ansvar inför vad de själva för vidare till andra kring dessa spörsmål.

Ha det riktigt gott alla och tack Marija för alla Dina synpunkter!

Håll alla fast vid vem Jesus ÄR Gud själv i jordisk kroppslig gestalt, "Guds fullhet lekamligen",
"Kristus kommen i köttet" och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Där Jesus igenom hela skeendet förblir bevarad i Guds treenighet av en oupplöslig enhet av den ende Gudens person av Fader, Son och Ande.

Och där syndens konsekvenser och den andliga döden (människans åtskillnad från Gud), detroniserades i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Det är den enda tro och bekännelse, som vi har att hålla oss till, om vi ska komma oss igenom den tid vi har framför oss.

Det kan kosta oss livet att hålla fast vid detta. Men det är det värt, för att slutligen få leva tillsammans med Gud i evigheterna evigheter, av nåd, genom tro på den sanne Jesus Kristus.

HaFo