HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Yttersta tiden

Den yttersta tiden

Citerar ngt från Lennart Jaretegs hemsida (Tycker han här framför lite mer utvecklat vad jag just skrev under ”vem är antikrist”:

http://media.bibelfokus.se/docs/yttersta_tiden2.html
-------
Globala problem ropar på globala lösningar

Nu skall jag säga något om globaliseringen. Om människor skall ge upp sin nationalkänsla och ropa på en global ledare, så som Bibeln beskriver den yttersta tiden, så måste vi förstå att det kommer att krävas extraordinära förhållanden.

Alla de globala problem som ställs fram allt oftare inför våra ögon via alla medier, ropar på globala lösningar.

Vi skräms allt mer av svält och fattigdom, globala epidemier, global kriminalitet och korruption och globala klimatförändringar. Det här får oss att reagera i panik, utan att tänka oss för.

Mänskligheten ropar nu på globala lösningar och globala lösningar kräver ett globalt ledarskap.

Scenen är med andra ord öppen för en central styrning av hela jordklotet. Där befinner vi oss idag, och eliten i världen kommer att utnyttja situationen, var så säker.

Avfall i den kristna kyrkan

Ett tidstecken som jag resonerade ganska mycket kring i förra programmet var det stora avfallet i den kristna kyrkan.

Aposteln Paulus skrev i sitt andra brev till Tessalonikerna att före det att Antikrist träder fram och Jesus kommer tillbaka så måste ett stort avfall äga rum.

Avfaller gör man ju från tro, från en frisk relation med Gud, och det handlar därför om avfall, från den kristna tron, till villfarelse.

Jesus varnade oss därför gång på gång för detta. Hans vilja är ju att bevara sina lärjungar från avfall, men valet är fritt. Vi skall läsa en av Jesu alla varningar i Matteusevangeliet 24:11-12:

"Många falska profeter skall träda fram och bedra många. Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta."

På samma sätt varnade aposteln Petrus. Vi läser i 2 Petrusbrevet 2:1-3 i NT:

”bland er kommer att finnas falska lärare som smyger in förödande läror. De skall till och med förneka den Herre som har friköpt dem och drar så plötsligt fördärv över sig.

Många skall följa dem i deras utsvävningar, och för deras skull kommer sanningens väg att smädas. I sin girighet kommer de att med falska argument sko sig på er.”
---
Utbudet av villoläror är i dag kopiöst och innehållet är ofta oerhört lockande och förrädiskt. För den som inte är noga med sanningen är villolärorna ofta snarlika det sanna evangeliet.

Alla dessa falska profeter och förkunnare har dessutom en aldrig tidigare skådad tillgång till medial teknik för att föra ut sitt budskap.

Inte minst möjliggör satelliter, kabel-TV och Internet denna enorma spridning. Trots att de flesta västerlänningar är läskunniga och har tillgång till Biblar i mängd, så tycks troende i Väst vara mer lätta på foten än någonsin tidigare.

Nu vill jag flika in en liten parentes här för att du inte skall tro att jag är emot evangelisation. Ända till den dag Jesus återkommer så kvarstår vårt uppdrag att vinna människor för Jesus. Men i den yttersta tiden kommer ingen väckelse i de stora sammanhangen.

Men jag vill ändå tro på en gräsrotsväckelse under ytan. Jag ser idag att det är många vanliga människor, gräsrötter och lekmän som är de skarpa och bibeltroende teologerna.

Det ser man inte minst ute på Internet. Det är allt oftare gräsrötter och lekmän som värnar om den sanna tron.

Här kommer den friska tron att utvecklas vidare även i den yttersta tiden, inte storskaligt, inte glamouröst, men friskt.

Förföljelse kommer att vaska fram en allt sundare tro hos Jesu sanna lärjungar, och jag tror därför vi kan få se små eldar av väckelse här och där under ytan även i den yttersta tiden.
---
Men vad är då klockan slagen när det gäller den sista tidens stora avfall som Bibeln förutsäger?

Jo, klockan visar på att bordet redan är fullt uppdukat för ett avfallets frosseri, och att kalaset redan är i full gång. Låt mig ge en liten bild av kalaset:

På bordet finns en kulinarisk blandning av läror, metoder och riter från alla världens hörn.

Förrätten är tron på alltings evolution, från döda kemikalier till komplext liv. Till den passar panteismen, dvs tron på att allting är gud, att gud finns i allt och i alla som en kraft.

På avfallets bord finns feta rätter med kontemplation, meditation och yoga blandat med radband, rökelser och mantran.

Där finns dyrkan av helgon, ikoner och reliker. Mitt på bordet står en staty av jungfru Maria. På huvudet har hon en krona och hon har till festens ära fått namnet himmelens drottning.

I handen har hon bägaren med den dryck som erbjuds.

Huvudrätten är förringandet av Jesu gudom och upphöjelsen av människan till gudomlig nivå.

Efterrätten är ett liv i lyx och utsvävningar.

Munnarna torkar man av med Bibelverser som ryckts bort ifrån de Biblar som man sitter på.

Och över hela kalaset finns en banderoll där det står ”Alla vägar bär till Gud”.

När detta avfallets frosseri har pågått tillräckligt länge, kommer alla druckna att stämma in i en gemensam lovsång.

Med en mun kommer man att lovsjunga Antikrist som väldens fredsfurste och gud. Då kommer vår tids Babels torn stå färdigbyggt, men där framme är vi inte ännu. Men det är i början av detta kalas vi befinner oss idag.

Detta stora avfall är ett av mest sorgliga tidstecknen. Vi kan inte stoppa det, men vi kan själva välja att inte vara med, och vi kan rycka människor ur denna falska eld.

Det är detta avfall som skall möjliggöra Antikrists framträdande. Kanske vi därför skulle kunna säga att klockan redan verkar vara slagen - kvart i tolv?

Kanske det, men vi måste se vad som skall ske ytterligare innan den absolut yttersta tiden träder in.

Det som skall ske härnäst

Nåväl, vad måste då ske ytterligare innan Antikrist kan träda fram och innan det att Jesus äntligen kommer tillbaka? Jag skall ta upp fyra saker.

En världsekumenik

Vi ser i Uppenbarelseboken att alla människor på jorden, alla stammar, folk och språk, skall tillbe Antikrist i enhet i ändens tid.

Man skall beundra honom och dyrka honom. Alla skall göra detta, förutom Jesu sanna lärjungar.

Som du ganska lätt kan förstå är det en bit kvar till att både ateister, hinduer, buddhister, muslimer, bahai-troende, satanister och avfallna kristna m.fl. kan samlas i enhet för att tillbe en falsk gud.

För att världen skall nå dit måste det stora avfallet i den kristna kyrkan ske i kombination med en världsekumenik.

Som jag nämnde tidigare ser vi början på detta nu. Det finns många dörrar öppna för oss kristna in till denna andliga synkretism, och det är därför nu vi måste vara alldeles särskilt vaksamma på att inte falla.

Men skall alltså Antikrist få hela världens tillbedjan på det här sättet, så måste denna världsekumenik först genomföras.

Den kommer inte till stånd över en natt, och jag vågar därför säga att det återstår en liten tid innan Antikrist kan träda fram så som Bibeln beskriver honom.

Det är däremot fullt möjligt att denna människa redan idag är verksam inom politik, ekonomi eller religion. Kanske vi har sett honom på TV redan.

Det kontantlösa samhället

Som jag också nämnde i förra programmet måste världen nå fram till ett kontantlöst samhälle för att Antikrist skall kunna styra över all världens ekonomi på det sätt som beskrivs i Uppenbarelsebokens kapitel 13.

Våra ekonomer, politiker, företagsledare och IT-tekniker ligger inte på latsidan när det gäller införandet av detta.

Den kraftigt ökande brottsligheten är ett av de starkaste argumenten för att det kontantlösa samhället måste införas snabbt.

Men vi skall förstå att det tar tid att införa en sådan här sak helt ut. Vi kan inte ha ett allt igenom kontantlöst samhälle inom bara några månader eller kanske ens inom ett par år.

Även om det idag är bara ca 10% av alla penningtransaktioner som fortfarande sker med kontanter, så är det ändå väldigt många betalningssätt och system som är beroende av just kontanter.

Tekniken för det totalt kontantlösa samhället finns idag, men det finns trots det fortfarande många personer som varken har bankkort eller Internetuppkoppling.

Men jag gjorde en liten observation nyligen. Det var att EU nu förbjudit våra enklare betalningskort. Nu måste alla byta till den nya typ av betalningskort som gäller internationellt, och därmed kan ju betalningarna också kontrolleras globalt från en enda central punkt.

Och för att locka de tveksamma in i det här har man en kort-variant som är gratis för ungdomar och för alla över 75 år.

Men vi är alltså inte fullt framme med det kontantlösa samhället ännu, så här har vi en sak till att invänta innan den sista tidens antikristliga rike kan komma på plats och härska i de sju år Bibeln förutsäger.
---
Ekonomi och politik måste bli andligt orienterade
Bibeln säger att det gått ut många antikrister i världen.

Det kan vi ju se i backspegeln. Kejsar Nero var en sådan antikrist, och även Hitler, jämte många andra.

Men den yttersta tidens Antikrist kommer att vara unik. Han blir både en ekonomisk, politisk och religiös ledare.

Han kommer att ha kontroll över det mesta i hela världen! Det förstår vi ganska lätt från Uppenbarelseboken.

Av det kan vi då dra den slutsatsen att världens ekonomi och politik måste närma sig den andliga dimensionen i den yttersta tiden.

Länge har sekulärt, världsligt tänkande varit mest kännetecknande för både ekonomi och politik, men är det fortfarande så?

Du kanske känner till World Economic Forum? Världens Ekonomiska Forum heter det på svenska. I det forumet träffas många stora ledare i världen till diskussioner kring främst världsekonomin.

Man samlades i januari 2008 till sitt stora årliga möte i Davos i Schweiz.

Där kunde man se många stora företagsledare som t.ex. Bill Gates från Microsoft. Där sågs även USA:s utrikesminister Condoleezza Rice, Englands premiärminister Gordon Brown,

Henry Kissinger, FN:s generalsekreterare Ban ki-Moon, klimatprofeten Al Gore, sångaren Bono från rockgruppen U2, och många, många fler.

När jag satt och tittade på det här via Internet lade jag märke till en mycket intressant sak, där fanns nämligen även alla möjliga höga religiösa ledare från världens stora religioner.

Och kan du tänka dig att man hade ett särskilt seminarium som diskuterade hur religionerna skulle kunna komma samman för att undanröja världsproblemen –på World Economic Forum?!

I det här seminariet deltog en högt uppsatt muslimsk Ayatolla från Iran, jämte honom satt kardinal McCarrick från Katolska kyrkan (han var tidigare ärkebiskop i Washington DC),

där satt en hög rabbin från USA, Indonesiens muslimske premiärminister var där, och sist men inte minst Rick Warren som ibland kallas för ”hela USA:s pastor”.
---
Och gissa vem som ledde samtalet? Jo, en man som nyligen konverterade till Katolska kyrkan och som föreslagits bli EU:s president, den dagen det blir aktuellt. Vem är det? Jo, Englands förre premiärminister Tony Blair!
---
Hela det här samtalet gick ut på att religionerna måste lägga undan sina konfessionella trosfrågor och istället komma samman för att i enhet bekämpa världsproblemen.

Pastor Rick Warren från USA sa bl.a. ungefär så här i ett av sina anföranden:

”Kan vi inte bara komma överens? Kan vi inte bara arbeta tillsammans? Jag struntar i varför du gör gott så länge du gör gott. Motiven spelar mindre roll.”

Det här kan låta väldigt positivt och angeläget, men deras huvudfokus är på ekonomi, politik, hälsa och det sociala.

Jesu missionsbefallning ligger helt utanför deras agenda. Jesus är inte vägen, det är enhet som är vägen för dessa herrar!

Kardinal McCarrick avslutade sitt anförande med att säga: ”All you need is love”, allt du behöver är kärlek.
---
Så visst håller religion på att bakas ihop med ekonomi och politik i en global omfattning, tycker du inte det?

Världens ledare börjar nu förstå att de måste surfa på religionerna, och bäst är då om religionerna blir ETT så att surfandet blir helt utan friktion.

Här har vi ett mycket starkt tidstecken för yttersta tiden!

Men med det här vill jag också få sagt att det återstår lite arbete innan scenen är klar för Antikrists globala ekonomiska, politiska och religiösa ledarskap, även om allt går väldigt fort just nu.
---
Nu måste jag bara läsa ett litet stycke ur David Wilkersons bok Synen. Han är ju en starkt profetisk pastor i USA och som i början av 70-talet i en profetisk syn fick se hur samhället skulle förändras i den yttersta tiden. Denna syn beskrev han i en bok med namnet Synen.

Du kanske känner till hans andra mycket kända bok Korset och stiletten?

Det finns all anledning att vara försiktig med den här typen av böcker, men Synen är intressant att återkomma till ibland.

Tänk nu på det som jag precis sagt om ekonomi, politik och religion och lyssna till det här från sidan 66 och framåt där David Wilkerson beskriver sin syn av en kommande ”superkyrka”:

”En världsomspännande superkyrka bildas genom en union mellan liberala ekumeniska protestanter och den romerska katolska kyrkan.

De gör även gemensam sak politiskt. På detta sätt blir denna kyrka en av de mäktigaste religiösa faktorerna i världen.

Denna superkyrka blir andlig endast till namnet. Man använder fritt Jesu Kristi namn, men är i själva verket antikristlig och politisk i sin verksamhet.

Denna mäktiga kyrkounion kommer att engagera sig djupt i socialt arbete, väldiga välgörenhetsprojekt och filantropisk verksamhet.

Dess ledare gör storordiga uttalanden om vikten av att fylla alla människans behov och man kallar folk till förnyat intresse för sociala problem, politisk intervention och vidgat inflytande i världsfinanserna."
---
Det var precis det här som spelades upp inför världens ögon på World Economic Forum i Davos nu i januari 2008!

Kanske David Wilkersons syn faktiskt är en syn från Gud som skall få oss att vakna upp lite extra just nu?
---
Antikrist kommer ur en grupp av tio statschefer i det återuppståndna Romarriket.

Nu skall jag peka på en sista sak som måste läggas till rätta innan Antikrist kan träda fram, och det är att han skall kliva fram ur ett sammanhang som kännetecknas av tio statschefer i ett återuppståndet romerskt rike.

Hur i hela världen kan jag då säga det?

Jo, Bibellärare har i alla tider pekat på att det antikristliga rike som Bibeln förutsäger skall komma ur ett återuppståndet romerskt rike.

Detta sa även gamla kyrkofäder och även självaste Martin Luther. Vad man grundar detta på är profeten Daniels profetior om den yttersta tiden ihop med Uppenbarelsebokens. Vi skall läsa ett stycke ur Daniels bok 7:23-25:

”Det fjärde djuret betyder att ett fjärde rike skall uppstå på jorden, ett som är olikt alla de andra rikena.

Det skall uppsluka hela jorden och trampa ner och krossa den. De tio hornen betyder att tio kungar skall uppstå i det riket, och efter dem skall en annan uppstå som skall vara olik de förra och som skall slå ner tre kungar.

Denne skall tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.”
---
I Daniels kapitel 2 finns en annan bild av detta rike med tio kungar. Där berättas att kung Nebukanessar fick en syn som Daniel tolkade åt kungen.

I synen såg Nebukanessar en staty av en man som var en bild av fyra världsriken. Huvudet av guld var Nebukanessars eget rike. Överkroppen av silver stod för det medo-persiska riket. Buk och höfter av koppar stod för det grekiska riket.

Benen och fötterna stod för det romerska riket och var av koppar och lera.

De två benen syftade på att det Romerska riket skulle delas i två, vilket skedde på 300-talet då riket delades i Öst- och Västrom.

De tio tårna syftade på de tio kungar som skulle uppstå längre fram i detta rike. En beskrivning av dessa tio kungar finns även i Uppenbarelsebokens kapitel 17.

Där sägs att den sista tidens Antikrist kommer ur ett sammanhang av tio kungar som i sin tur kommer ur ett återuppståndet romerskt imperium, ”ett rike som var, som inte är mer, men som skall stiga upp”.

Men finns då detta återuppståndna romerska rike idag?

Ja, det är många seriösa Bibelforskare överens om. Det är EU som är detta rike och EU utgör då den grund ur vilken de tio kungarna kan träda fram.

Finns då dessa tio statschefer på plats idag? Nej, jag tycker inte vi kan säga att dessa är fullt operativa ännu.

Här är alltså en sak som återstår att bli fullt synlig inför våra ögon. Men observera nu detta:

inom EU finns en sammanslutning av exakt tio länder som kallas Western European Union (WEU), som blir Västeuropeiska unionen på svenska.

De länder som ingår är Belgien, England, Frankrike, Grekland, Holland, Italien, Luxemburg, Portugal, Spanien och Tyskland.

Western European Union (WEU) utgör EU:s säkerhetspolitiska och försvarspolitiska maktcenter och är också EU:s militära organisation.

I händelse av någon större kris har WEU i princip oinskränkta befogenheter.

Dess generalsekreterare är Javier Solana. Här finns alltså en möjlighet att statscheferna för dessa tio länder på något sätt tar kommandot inom EU, och då skulle det faktiskt framstå som den federation av tio kungar som Bibeln förutsagt.

Här finns med andra ord något att hålla ögonen på. Blir det på det här sättet, så är det kanske ur gemenskapen av denna grupp av tio statschefer som den siste tidens Antikrist kommer att kliva fram. Han är i så fall säkert redan politiskt aktiv.

Kanske är han en person som vi redan sett i TV flera gånger. Det måste inte vara så, men det kan vara så.

Begrunda det en stund. En sak är säker, och det är att Antikrist inte kan poppa upp som någon gubben i lådan.

Han måste först ha varit aktiv ganska länge och hunnit skapa både ett brett kontaktnät, erfarenhet, inflytande, förtroende och allas gillande innan han kan ta över så komplett som Bibeln förutsåg.

Kanske han inleder sin solokarriär med att skapa en till synes lyckad fred i Mellanöstern? Det skulle ju gillas av de flesta i världen. Håll koll på det här, det är ett hett stalltips just nu!
---
Summering

Jag har nu delat lite Bibelfakta och tankar med dig som handlar om den yttersta tiden. Det är helt självklart att man kan känna sig lite rädd inför det här.

Så jag skall därför avsluta med ett tröstande ord från Jesus i Lukasevangeliet 21:28

”Men när detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning."

Bibeln har tydligt stakat ut hur världshistorien skall avslutas. Vi går mot Antikrists framträdande och därefter Jesu återkomst.

Är du beredd för den här tiden? Vi kanske står inför detta just nu, och varje tid är en tid att vakna upp och komma närmare Jesus.

Så hur ditt andliga liv än ser ut, så överlåt det på nytt i Jesu händer, kanske rent av varje dag. Låt han få vara Herre, Kung och Gud i ditt liv.

Då skall du få all den hjälp du behöver i både tider av ljus och mörker och tider av lugn och stormar.

Dessutom får du ett evigt liv i 100% glädje och lycka! Det är väl inte ett dåligt löfte?

Lever du i trohet till Jesus och Bibelns Ord kan du se hoppfullt på denna framtid.

Be då om att få vara uppfylld av och döpt i hans Ande så att din tro kan bevaras frisk och sund hela vägen fram till målet som är Jesu återkomst.

Är Jesus inte din Herre och Gud idag, så är det bara så enkelt som att gå ner på knä, i ärlighet bekänna alla dina synder för honom och överlämna hela dig och ditt liv i Jesu händer.

Låt sedan Jesus vara den högsta regenten i ditt liv. Då kan du också ha detta hopp om en ljus framtid som inte är särskilt långt borta.

Lennart Jareteg - 2008-03-08

http://media.bibelfokus.se/docs/yttersta_tiden2.html

Re: Yttersta tiden

Citerar några rader av Ekman från Världen idag:

"Vi står alltså inför en ny situation i svensk kristenhet. I flera år har vi nu sett hur den andliga kartan verkligen ritas om.

Kontakten och relationerna mellan troende i en mängd olika sammanhang intensifieras.

Samtidigt som många får ny inspiration från mötena i Lakeland får andra i samma sammanhang uppleva förnyelse i möten på Bjärka-Säby. Vi lever i en tid då det ena inte längre utesluter det andra."
---

HaFo kommentar:

Ekman menar alltså att Florida - väckelsen är från Gud och inspirerar människor! Liksom han tycker det katolska inflytandet på Bjärka-Säby är från Gud och på samma sätt inspirerar människor som i Lakeland.

Och det är ju inte så märkligt. Allt handlar det ju om samma falska andes barn. Det är klart att man då till slut möts och bejakar varandra.
---

Tycker vad Ekman här säger på ett väldigt stakt sätt bekräftar vad Lennart Jareteg härovan skrev skrev om den väldsvida ekumenismen som nu växer fram och som egentligen handlar om avfall.

En bit kvar ännu till ett sammangående för alla världsreligionerna. Men förhandling och samtal, uner så vackert ord som "dialog", så kommer man till slut att enas om att man tror ju och ber till samma Gud.

Vilket i slutändan på avfallet handlar om tillbedjan av antikrist.

Och till detta skeende bara tackar och nickar de andliga ledarna sitt bifall därtill.

Ekman gör det i vart fall, utifrån de rader från honom som jag citerade.

HaFo

Re: Yttersta tiden

"Då kommer vår tids Babels torn stå färdigbyggt, men där framme är vi inte ännu."
" Kanske vi därför skulle kunna säga att klockan redan verkar vara slagen - kvart i tolv?"
"Den kommer inte till stånd över en natt, och jag vågar därför säga att det återstår en liten tid innan Antikrist kan träda fram så som Bibeln beskriver honom."
"Men vi skall förstå att det tar tid att införa en sådan här sak helt ut."
"Men vi är alltså inte fullt framme med det kontantlösa samhället ännu, så här har vi en sak till att invänta innan den sista tidens antikristliga rike kan komma på plats och härska i de sju år Bibeln förutsäger."
"Här är alltså en sak som återstår att bli fullt synlig inför våra ögon.
"Då kan du också ha detta hopp om en ljus framtid som inte är särskilt långt borta."
Lennart Jareteg - 2008-03-08

Slutsats : Vår Herre kommer icke så snart...

"Men om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena"
Matt .24:36

Marija

Re: Yttersta tiden

Varför inte Marija maila Din synpunkt även direkt till Lennart, eller ta upp det under den frågelåda som han har på sin sida.
---

HaFo:

Vår Herre, kommer mycket snart! Men vi ska fördenskull, inte låta oss bedras av de avfall som drar fram, så att vi hälsar en annan/en istället för Kristus välkommen, som dessa avfall Bibeln säger, ska utgöra landningsbanan för "fördärvets man" och som ska föregå Kristi sanna ankomst.

Vi ska vare sig i våra hjärtan hälsa välkommen av antikrists ande, eller den falske Messias som Bibeln varnar för som ska ÖPPET UPPTRÄDA.

Och det då, som inte enbart "flera antikrister", som utgör förelöpare till den slutliga i singularis, specielle man, "fördärvbets man", som Bibeln säger ska "ÖPPET FRAMTRÄDA".

Och det efter ändtidens avfall som Bibeln säger måste ske för att möjliggöra för detta ÖPPNA FRAMTRÄDANDE AV DENNA PERSON "fördärvets man".

Och Paulus säger då att vi inte ska bli så uppbragta över detta, så att vi då tror att Kristi ankomst, då redan skett, när denne man "Öppet framträder".

"När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit.

Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram..."

Allt gott till Dig Marija och uppskattar verkligen det ifrågasättande, som Du här gör av vad Lennart Jareteg framför. Allting ska prövas!

Lennart, har antagligen för knappt om tid, för att ens följa vad som här händer, så kontakta honom därför personligen och ge Dina synpunkter även direkt till honom.

HaFo

Re: Yttersta tiden

Sätter in ett mail jag fick om dess innehåll skulle kunna fylla en funktion:
----

"Kan det månne vara det sedan länge profetiskt förutsagda ändetidens Romarrike som nu tar konkret form i och med bildandet av Medelhavsunionen som idag i och genom sin första storkonferens i Paris gör sig mer allmänt känd.

Dan. 2:

39 Men efter dig skall uppstå ett annat rike, ringare än ditt, och därefter ännu ett tredje rike, ett som är av koppar, och det skall råda över hela jorden.

40 Ett fjärde rike skall ock uppstå och vara starkt såsom järn, ty järnet krossar och sönderslår ju allt; och såsom järnet förstör allt annat, så skall ock detta krossa och förstöra.

41 Men att du såg fötterna och tårna vara delvis av krukmakarlera och delvis av järn, det betyder att det skall vara ett söndrat rike, dock så att det har något av järnets fasthet, ty du såg ju järn vara där, blandat med lerjord.

42 Och att tårna på fötterna voro delvis av järn och delvis av lera, det betyder att riket skall vara delvis starkt och delvis svagt.

43 Och att du såg järnet vara blandat med lerjord, det betyder att väl en beblandning där skall äga rum genom människosäd, men att delarna likväl icke skola hålla ihop med varandra, lika litet som järn kan förbinda sig med lera.

44 Men i de konungarnas dagar skall himmelens Gud upprätta ett rike som aldrig i evighet skall förstöras och vars makt icke skall bliva överlämnad åt något annat folk. Det skall krossa och göra en ände på alla dessa andra riken, men självt skall det bestå evinnerligen;

45 ty du såg ju att en sten blev lösriven från berget, dock icke genom människohänder, och att den krossade järnet, kopparen, leran, silvret och guldet. Så har en stor Gud uppenbarat för konungen vad som skall ske i framtiden, och drömmen är viss, och dess uttydning är tillförlitlig.»
-------

Nu börjar till och med nyhetsmedia som DN uppmärksamma att bygget på ett återuppbyggt Romarrike inkluderande länderna runt medelhavet är i full gång att förverkligas.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=803966

Sarkozy och romarriket

I dag startar Unionen för Medelhavet med ett topp-möte i Paris. President Sarkozy har nått en fram-gång och EU fått ett nytt, utmanande projekt.

Det är lätt att avfärda dagens toppmöte i Paris som ännu ett utslag av fransk förkärlek för stora projekt som stannar vid stora gester. Men förhoppningsvis blir det inte så med president Nicolas Sarkozys Medelhavsunion. Den har många förnuftiga skäl för sig.

När den nyvalde presidenten lanserade idén om ett nytt samarbete mellan länderna runt Medelhavet väckte han omedelbart misstro och motstånd. Tyskland, EU:s tyngsta medlem, protesterade mot att projektet skulle betalas av alla EU:s medlemmar, det vill säga till stor del av Tyskland, men blott stå öppet för de EU-medlemmar som har Medelhavskust.

....

Nu har det gått ett år och den franska diplomatin har jobbat hårt. Resultatet syns på dagens så kallade familjebilder från toppmötet i Paris.

Där finns alla EU-medlemmarna och företrädare för länderna runt Medelhavets södra och östra stränder. Efter mycket resande och samtalande har arabländerna till och med accepterat att Israels Ehud Olmert kommer. Det är en ovedersäglig framgång för president Sarkozy.

Unionen för Medelhavet får sin start vid en tidpunkt då flertalet deltagare har åtskilligt att vinna på att den blir något mer än ett antal toppmöten. För ett land som Syrien till exempel, vars diktatoriska regim inte precis har gott om vänner, bjuder den nya unionen ett tillfälle att komma med i en gemenskap. Också Israel har behov av andra vänner än de i Washington.

För Frankrike är Medelhavsunionen förstås en möjlighet att hävda franskt ledarskap och odla kontakterna med de gamla franska kolonierna på andra sidan havet. Och för EU i dess helhet är ett nytt projekt välkommet, det tar åtminstone för en stund bort uppmärksamheten kring problemen med Lissabonfördraget och irländarnas nej.

Vad finns det då för innehåll i unions-idén? De som har historiska vyer talar om att återupprätta romarriket:

Rom styrde en gång hela Medelhavet och folken runt det handlade med varandra, levde till en del i samma rättsliga kultur.

Andra betonar marknadsmöjligheterna:

Om EU investerar i länderna söder om Medelhavet och dessa får chansen att komma in på den europeiska marknaden finns stora ekonomiska vinster att hämta.

Andra åter ser fredsskapandet som det centrala:

Att överbrygga kulturklyftor och försona religiösa och politiska läger med varandra är rätt sätt att bekämpa terrorhot och sociala motsättningar.

......

I en stort uppslagen artikel idag Söndag, som tyvärr inte finns fritt tillgänglig på internet, så behandlar DN den här Medelhavsunionen mer utförligt.

Jag citerar:

(högst upp en stor bild där Sarkozy omfamnar Mubarak vid inledningen av dagens stora konferens med 44 deltagande länder i Paris)

(Rubrik)

Parismöte skall stärka EU:s band till medelhavsländerna

Medelhavsunionen fick en rivstart på lördagen när densyriske presidenten Basshare Assad anlände till Paris.

...

Men på lördagen skakade Assad hand med såväl Sarkozy som Libanons president Michel Sleiman.

Själv kallade Assad mötet för historiskt. Han hoppas nu att Sarkozy kan spela en medlande roll i konflikten mellan Syrien och Israel.

På söndagen anländer ytteligare ett 40-tal ledare från EU och medelhavsländer i Mellanöstern och och Nordafrika till Paris för att delta i Medelhavsunionens första toppmöte.

Tanken är att relationerna skall bli mera jämbördig och att samarbetet ska inledas politiskt, ekonomiskt och kulturellt.

...

Medelhavsunionen kommer att ledas med dubbelkommando, med en roterande ordförande från ett icke EU-land och en från EU.

...

Han (Khadaffi) varnar för att att det kan utlösa våld mellan väst och islamiska stater eftersom Israel också deltar.

Men den franske presidenten Nicolas Sarkozy sade på torsdagen i Strasbvourg att han var "rörd" över att se arabiska ledare vid samma bord som den israeliska i en europeisk huvudstad.

- För mig är närvaron av dessa europeiska ledare och medelhavsledare i Paris något väldigt rörande och goda nyheter för freden i Mellanöstern. Jag hoppas vi kan göra ett antal framsteg, sade han."

Slut på mailet

Re: Yttersta tiden

Förmedlar ett par mail jag fått:

Fredsfördrag på gång med Tony Blair som förmedlare. Vältajmat vill nog en och annan väktare på muren mena.

http://www.gulfnews.com/region/Middle_East/10230081.html

Nog liknar det här interfaithbygget som Tony Blair startat i samverkan med FN och bland annat Rick Warren och många andra religösa ledare, antikrist.

http://www.iht.com/articles/ap/2008/05/30/america/REL-Blair-Religion.php

Re: Yttersta tiden

Vill gärna ha hjälp med att pröva och bedöma innehållet på nedanstående länkar. Jag känner mig själv ngt tveksam, undrande och ifrågasättande över innehållet.

Tar man här fel, vilket enligt det ”tidsschema”, som där tecknas och att detta skeende ligger så nära i tiden, så visar det sig snart om man här var fel eller rätt ute i sin ”profetiska varning”.

Om man här tar fel, så lär det dröja innan människor skulle bli lyssnande igen till ”profetiska varningar”.

Jag har därför känt mig tveksam, till att föra detta innehåll vidare. Samtidigt vill jag inte undanhålla människor detta budskap, om det faktiskt skulle förhålla sig som man här lägger fram ändtiden och att vi verkligen nu skulle vara framme vid det slutliga avfallets fullbordan, den falska freden och det slutliga öppna framträdandet av ”fördärvets man”.

Sänd gärna en hälsning till mig antingen här på sidan eller i mail till mig och ge Din synpunkt, prövning och bedömning av innehållet i nedanstående länkar.

Skulle innehållet här stämma, så gäller det verkligen nu att ta till sig Jesu varning i Matt. Kap 24 inför detta skeende:

”Om då någon säger till er att ’här är Messias’, så tron det icke”
---

http://www.elvorochjanne.se/Tecken i Himlen.htm

http://www.elvorochjanne.se/PROFETISKA UTVECKLINGEN I VARLDEN/JAVIER SOLANA SOM MEDLARE I MELLANOSTERN.htm

---

HaFo

Re: Yttersta tiden

"Jag har därför känt mig tveksam, till att föra detta innehåll vidare. Samtidigt vill jag inte undanhålla människor detta budskap, om det faktiskt skulle förhålla sig som man här lägger fram ändtiden och att vi verkligen nu skulle vara framme vid det slutliga avfallets fullbordan, den falska freden och det slutliga öppna framträdandet av ”fördärvets man”."

Varför denna tveksamhet ,undranden och ifrågasättande Hafo ?
Länkarnas innehåll med sitt överflöd av spekulationer och märkliga påståenden, ex. : (" Åren mellan 2008 och 2015 är en 7:e Årsvecka. Vi kan inte säga säkert att 2015 är slutet på vedermödan men det är väldigt troligt med den snabba utveckling som vi ser just nu ske i världen.") och mänskliga försök att förstå tidsskedet och datera Herren Jesu återkomst är väl helt i linje med den tro och uppfattning du själv besitter ?

"Han svarade dem : "det tillkommer icke eder att få veta tider eller stunder Fadern i sin makt har fastställt " Apg 1:7

Marija

Re: Yttersta tiden

Marija säger:

”och datera Herren Jesu återkomst är väl helt i linje med den tro och uppfattning du själv besitter?

’Han svarade dem : ’det tillkommer icke eder att få veta tider eller stunder Fadern i sin makt har fastställt ’ Apg 1:7”
---
HaFo:

Nu tycker jag inte Du var riktigt ”snäll å rättvis” mot mig Marija! Det är ju just denna vetskap, som gör mig så tveksam till att vad som här framförs, skulle stämma.

Men samtidigt är vi uppmanade av Jesus att rätt tolka tidstecknen inför han tillkommelse.

Jag förstår inte varför Du behöver vara bitsk och giftig mot mig Marija, när jag efterfrågar hjälp till att pröva och bedöma detta budskap. Det känns väldigt onödigt!

Inte gör det mig benägen till att tro, att vad just Du här säger skulle vara trovärdigt, när Du samtidigt framställer mig som oärlig, när jag ärligt vill ha hjälp att pröva och bedöma budskapet i de länkar jag återgav. Det kändes väldigt onödigt Marija!

Kom igen Marija och bemött istället innehållet i sak från dessa länkar och inte då i svepande ordalag.

Utan visa utifrån Skriften. Att vad som här framförs kan inte stämma!
---

Jag förmedlar så lite andra röster, som så här långt nått mig, för att kanske så slutligen få fram ”en hel bild”, via kristna syskon, kring huruvida budskapet på de länkar som jag angav, kan man antingen lämna därhän, eller om de har ngt väldigt viktigt att förmedla :

-----

Mail 1.

Hej Harry!

Har läst mycket på elvorochjanne som du ville ha synpunkter på. De tipsa mig om en hemsida som de har tagit information från bla. Sänder den till dig.

Läs också PROFETISKA NYHETER HÄR:

http://www.elvorochjanne.se/PROFETISKA NYHETER/profetiska nyheter index.htm

28/8 – C Rice: Förslaget är nu lagt att dela Jerusalem

http://fulfilledprophecy.com/bb/viewtopic.php?t=32572

Se Joel 3:2-3 angående förslaget att dela Jerusalem. "De har delat mitt land och kastat lott om mitt folk".

Angående händelserna i Georgien, Ryssland håller på och reser sig se Hes.38-39.

Allt detta står på deras hemsida och jag tycker nog att förslag om delning av Jerusalem och Israel och att Ryssland (Gog) är på frammarsch är starka tidstecken.

Starka tidstecken är också frammarschen mot det kontantlösa samhället och att tekniken för vilddjurets märke redan finns och att det finns människor som redan är chippade är skrämmande rent ut sagt!

Lägger man ihop det här med utvecklingen på den andliga arenan så tycker jag att det är väldigt starka tidstecken.

Slut på mailet
----

Mail 2

Ja, du Harry , personligen önskar jag att faktiskt det skulle vara så att detta skulle stämma !!

Vad är det nu annat än att vänta och se, som vanligt är man ju ngt reserverad mot "sånt här"

Men visst, önskar att:

"- att den 7 åriga sabbatscykeln skulle börja "den 29 September år 2008 (ROSH HA SHANA) och slutar med ROSH HA SHANA = FEAST OF TRUMPETS år 2015 (Judiska Nyåret)"

"Så detta år kommer det att komma en total solförmörkelse under månaden AV den 1:a och det motsvarar då den 1:a Augusti i vår kalender."

Slut citat

# Det inträffade för övrigt en total solförmörkelse den 1 augusti 2008

Citat från

http://sv.wikipedia.org/wiki/Solförmörkelse

- När det är en total solförmörkelse så ser man solens korona som ett lysande band runt månen. En total solförmörkelse inträffade den 1 augusti 2008. Denna solförmörkelse var dock endast partiell i Norden.

Slut citat
---
Citat

I Judisk tradition och undervisning så står solförmörkelse för dom över hedningarna och den blodröda månen står för dom över det Judiska folket.

Så en total solförmörkelse innebär väldigt dåliga tecken för hednafolken så i Sakarja så tolkar man det som att fastedagarna skall vändas till glädje så att hedningarna kommer att dömas då.

Så nu 2008 09 10 så ser vi domarna börjar komma över hedningarna genom att de totala solförmörkelserna kommer mitt i den mörka perioden i AV.

Så detta år kommer det att komma en total solförmörkelse under månaden AV den 1:a och det motsvarar då den 1:a Augusti i vår kalender.

Och så kommer det att hålla på 3 år i rad den 1:a AV.

Så den 7 åriga sabbatscykeln börjar den 29 September år 2008 (ROSH HA SHANA) och slutar med ROSH HA SHANA = FEAST OF TRUMPETS år 2015 (Judiska Nyåret)

Slut citat
---
Mera citat

"Tecken i Himlen

Pastor Mark Biltz beskriver här vad han upplever att Herren visat honom angående Tecken i Himlen.
Jag har alltid trott att det är föroreningar eller katastrofer som skall göra dessa saker men jag tror nu att det gäller månförmörkelser och solförmörkelser. För i 1:a Mosebok så står det att Herren satt månen och solen för att ge oss bestämda tider"

Slut citat
---
# Men, vem är nu denna Pastor Mark Biltz, egentligen och vad har han för andlighet som drivkraft?

Det kan, vara så att viss info kan vara korrekt i sig självt, men anden som driver på, kan vara fel - , ändå -.

http://aletheia.se/2008/08/27/pingstpastorer-se-pa-denna-video/

Citat

"I USA får en predikant vid namn Mark Biltz (som har både judiska, katolska och "frikyrkliga" kopplingar) utrymme i den ena församlingen efter den andra. Ikväll har jag sett på ett web-tv-program (Biltz kommer in 36:12) där han gästar pastor Ray Bentley i Maranatha Chapel.

Den som inte blir berörd av det som kommer fram när Ray Bentley (inte Todd) intervjuar Mark Biltz måste vara helt förstockad i både ögon, öron och hjärta"

Slut citat
----

Och slut på mailet

----

Mail 3

Hej

Citat

"Tecken i Himlen

Pastor Mark Biltz beskriver här vad han upplever att Herren visat honom angående Tecken i Himlen.

Jag har alltid trott att det är föroreningar eller katastrofer som skall göra dessa saker men jag tror nu att det gäller månförmörkelser och solförmörkelser. För i 1:a Mosebok så står det att Herren satt månen och solen för att ge oss bestämda tider"

Slut citat

# För övrigt så kan man se denne Pastor Mark Biltz på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=8VYjUZOw6y0

Men undrar, är det så att Mark Biltz fokuserar på mest tecknen som föregår Jesu återkomst, eller
är det på Korset och Blodet?

Vad är det centrala i hans förkunnelse?

---

Slut på mailet

----

Mail 4

Visst är det intressant med dessa förmörkelser under de signifikanta Herrens högtider som Mike Biltz har uppmärksammat oss på. Huruvida de verkligen utgör tecken på Herrens återkomst är det dock så långt jag kan förstå för tidigt att definitivt uttala sig om, det gör inte heller Mike Blitz.

Däremot borde de dock kunna få bli till väckelsesignaler för oss till att påminna oss om att, så länge vi ännu inte känner dagen och stunden för Herrens ankomst, gör vi väl i att följa Jesu uppmaning att vaka efter de tecken som han förutsade skulle utgöra tecknen inför tillkommelsen.

Får vi därför inom kort vetskap om att ett förbund sluts med (eller mot Israel) som kan tänkas matcha vad den kommande Antikrist kommer att ingå med många, enligt Dan. 9:27,

och att man återställer Guds tempel tillsammans med tempeltjänsten på avsedd plats i Jerusalem och att initiativtagaren till det nämnda förbundet sådär 3,5 år senare avbryter tempeltjänsten och själv tar säte i Guds tempel och proklamerar sig själv som Gud.

Ja då bör vi med säkerhet kunna avgöra hur relevant den här serien av sol och månförmörkelsen verkligen är.

För övrigt är det rätt intressant att notera att många av de som varit med om att uppmärksamma de här sol och månförmörkelserna som tecken på att Daniels 70:e årsvecka (som de identifierar med en 7 årig vedermöda) skulle börja med det judiska civila nyåret nu den 30 september, själva tror att uppryckelsen sker före vedermödan (pretrib)!

Skall bli intressant att se hur de kommer tackla det hela efter det att de fortfarande finner sig vara kvar här på jorden efter den 30 september. Har man blivit kvarlämnade eller?
---
Matt. 24:

3 När han sedan satt på Oljeberget, trädde hans lärjungar fram till honom, medan de voro allena, och sade: »Säg oss när detta skall ske, och vad som bliver tecknet till din tillkommelse och tidens ände.»

15 När I nu fån se ‘förödelsens styggelse’, om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats-den som läser detta, han give akt därpå-

29 Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva.

30 Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se ‘Människosonen komma på himmelens skyar’ med stor makt och härlighet.

31 Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra.
---
Dan. 9:

27 Och han skall med många sluta ett starkt förbund för en vecka, och för en halv vecka skola genom honom slaktoffer och spisoffer vara avskaffade; och på styggelsens vinge skall förödaren komma. Detta skall fortgå, till dess att förstöring och oryggligt besluten straffdom utgjuter sig över förödaren.»
---
2 Tess. 2:

1 I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder, käre bröder,

2 att I icke-vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss-så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.

3 Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram,

4 vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud.
----
Slut på mailet.
---
Fortsätt gärna att tycka till om innehållet på de länkar som jag i mitt förra inlägg delgav. Fortsätt med prövning och bedömning av dess innehåll.

Som jag sa, om man här tar fel, så är det allvarligt och kommer att leda till att ”profetiska varningar”, för lång tid kommer att inte bli lyssnade till av människor!
---
Avfallet som ska möjliggöra den slutliga ”fördärvets mans”, en annan/en istället för Kristus - antikrists inträde på arenan, ser vi nu förverkligas mitt framför våra ögon.

Vi kommer att få se en ”falsk fred” under skenet, att nu är Fridsfursten här och upprättar Guds rike på jorden och röster kommer att höjas, för att nu är Messias här.

Men är vi redan där och stämmer vad som jag här bett om hjälp till prövning och bedömning?

Om jag inte kände mig tveksam och verkligen längtar efter sanningen kring den yttersta tiden, så skulle jag naturligtvis inte efterfråga, vad och hur andra kristna syskon ser på vad som här lagts fram!

Tar man här fel, så är det förödande för trovärdigheten hos dem som ”profetiskt varnar” och skulle det stämma, så är det förödande för de människor som inte tar vara på detta innehåll.
---
En fråga som framkom i ett av mailen ovan känns oerhört viktigt att försöka få svar på:

”Men undrar, är det så att Mark Biltz fokuserar på mest tecknen som föregår Jesu återkomst, eller
är det på Korset och Blodet?

Vad är det centrala i hans förkunnelse?”
---
Vad som också gör mig väldigt ifrågasättande är följande information från ett av mailen:

”För övrigt är det rätt intressant att notera att många av de som varit med om att uppmärksamma de här sol och månförmörkelserna som tecken på att Daniels 70:e årsvecka (som de identifierar med en 7 årig vedermöda) skulle börja med det judiska civila nyåret nu den 30 september, själva tror att uppryckelsen sker före vedermödan (pretrib)!

Skall bli intressant att se hur de kommer tackla det hela efter det att de fortfarande finner sig vara kvar här på jorden efter den 30 september. Har man blivit kvarlämnade eller?”

HaFo:

Personligen är jag alltmer övertygad om att ”uppryckelsen”, kommer att ske vid skeendet av den ENDA Kristi sanna tillkommelse, i samband med att Jesus kommer och förpassar den falske profeten och antikrist till den sjö som brinner av eld och svavel och internerar djävulen och upprättar det sanna Gudsriket.

Då blir jag väldigt betänksam, om det är människor som bejakar att ”uppryckelsen” sker innan ”vedermödan”, som också är de som framträder med innehållet i de länkar, som jag önskade få prövade och bedömda av kristna syskon i Herren.

Stämmer denna information, att det är de som tror på en "uppryckelse" före vedermödan, att de också är dessa, som förmedlar innehållet i de länkar som jag återgav i förra inlägget?

HaFo

Re: Yttersta tiden

Har fått två reaktioner på mitt förra inlägg:

Dels denna kommentar:

"Hej Harry! Elvor och Janne som har den här hemsidan tror på post trib. dvs uppryckelse vid Jesus tillkommelse precis som du och även jag."
---
Och så även en kommentar från Janne Ohlin som står bakom de länkar som jag hänvisade till:

"Lägg märke till HAFO att 'Tecken i Himlen är fakta' (Det går att kolla upp).

Kometen Holmes 17 p är fakta och bränderna i Karliforninen är fakta.

Javier Solana är 'Möjligtvis' Medlare (inte klart ännu)(tiden får utvisa).

Om det skulle vara så - skall vi se upp med en världskyrka som kommer mkt snabbt.

Ulv Ekman är nog redan erbjuden en plats i den är jag rädd för. Det gäller att hålla koll på utvecklingen nu framöver HAFO.

Men en sak är säker "förföljelsen kommer"

Mvh Janne Ohlin GBG
---
HaFo - kommentar:

Håller med om att vi kommer att få se en "avfallen världskyrka" och att Ekman starkt bidragit till dess legaliserande och framträdande.

Men innebär det per "automatik", att vad som sägs i dessa länkar, som hänvisar till Pastor Mark Biltz, att de är sanna och att vi faktiskt nu, i slutet av Sept. går in i "Daniels 70:ionde årsvecka" och början på "den sjuåriga - vedermödan"???
---
Jag upprepar, det är ytterst allvarligt, om denna "profetiska förutsägelse" inte stämmer!

Skulle detta var fel, så lär det då dröja innan människor blir öppna till att lyssna till "profetiska förutsägelser och varningar"!
---

Vad vi kan vara helt förvissade om är vad Janne säger:

"Men en sak är säker 'förföljelsen kommer'.

Men är det så helt säkert därmed, att allt vad som här framförs, är i exakthet med den hela och fulla sanningen inför ändtiden?
---
Vi kan också vara förberedda på att Avfallet som ska möjliggöra, den slutliga ”fördärvets mans”, en annan/en istället för Kristus - antikrists inträde på arenan, ser vi nu förverkligas mitt framför våra ögon.

Vi kommer att få se en ”falsk fred” under skenet, att nu är Fridsfursten här och upprättar Guds rike på jorden och röster kommer att höjas, för att nu är Messias här.

Men är vi redan där nu i Sept. och stämmer vad som jag här bett om hjälp till prövning och bedömning?

Om jag inte kände mig tveksam och verkligen längtar efter sanningen kring den yttersta tiden, så skulle jag naturligtvis inte efterfråga, vad och hur andra kristna syskon ser på vad som här lagts fram!

Tar man här fel, så är det förödande för trovärdigheten hos dem som ”profetiskt varnar” och skulle det stämma, så är det förödande för de människor som inte tar vara på detta innehåll.

För här finns knappast några "tidsmarginaler", utan vi är då inne nu i vedermödans tid i slutet av Sept.

Desto mer jag tänker på detta budskap, så tror jag inte det stämmer. Men tar jag fel, så är det ju desto mer ödesdigert, om jag inte bara rakt upp och ner kan bejaka detta budskap och bidrar till att människor inte tar det till sina hjärtan.

Är detta budskap i de länkar som jag angett, verkligen, helt med sanningen överensstämmande??

HaFo

Re: Yttersta tiden

Hej Hafo!

Precis som nämndes innan kan vi se att vissa händelser sker och det är ingen tvekan att det är profetiskt.
Detta med den 70-e årsveckan är ingen som har fastställt. Mån - och solförmörkelserna är fakta och när det tidigare inträffat liknande är det i samband med speciella händelser (som Mark Biltz tar upp).
Därför är den här upptäckten mycket intressant.
Att förstå kopplingen med månen och solen som tecken och högtiderna har betydelse eftersom det inte syns i vår svenska Bibel - bara i hebreiskan - och kanske ingår i det profetiska uttalandet av Daniel (12:4) att "insikten skall växa".

Det är tillräckligt mycket som händer profetiskt för att vi ska vara vaksamma. Därför finns det orsak att uppmärksamma denna märkliga 7 -årsperiod. Det övriga som går att läsa om EU med mera är också fakta.

På vår sida står det "kan det möjligtvis vara så..." Vi har inte fastställt att det är den 70:de årsveckan!
Om du eller någon annan drar egna förhastade slutsatser kan inte vi ta ansvar för det.

Elvor Ohlin

Re: Yttersta tiden

Tack Elwor för Ditt välbehövliga svar!

Vill verkligen stryka under när Du säger:

”Det är tillräckligt mycket som händer profetiskt för att vi ska vara vaksamma.”

HaFo:

Det som verkligen väckte min skepticism var just uträknandet av att den 70 – ionde årsveckan och att vi nu 30 Sept. skulle vara framme vid den 7 – åriga vedermödans ingång.

Det är sådana uträkningar som jag ställer mig väldigt frågande inför.

Försöka tyda tidstecknen, vara vaksam och observant på skeendet både på den politiska och andliga arenan och förbereda människor för vad som nära ligger framför oss – JA!

Men att ”spika vissa datum”, tror jag kan vara tveksamt att ge sig in på.

Därför var det välbehövligt och befriande när Du säger:

”Detta med den 70-e årsveckan är ingen som har fastställt. Mån - och solförmörkelserna är fakta och när det tidigare inträffat liknande är det i samband med speciella händelser (som Mark Biltz tar upp).

Därför är den här upptäckten mycket intressant.
Att förstå kopplingen med månen och solen som tecken och högtiderna har betydelse eftersom det inte syns i vår svenska Bibel - bara i hebreiskan - och kanske ingår i det profetiska uttalandet av Daniel (12:4) att "insikten skall växa".

Det är tillräckligt mycket som händer profetiskt för att vi ska vara vaksamma. Därför finns det orsak att uppmärksamma denna märkliga 7 -årsperiod. Det övriga som går att läsa om EU med mera är också fakta.

På vår sida står det ’kan det möjligtvis vara så...’ Vi har inte fastställt att det är den 70:de årsveckan!”

HaFo:

Vi får följa händelserna på den politiska och andliga arenan med vaksamhet och hjälpas åt att informera varandra, pröva, bedöma och ge våra synpunkter kring skeendet i den yttersta tiden.

Klistrar in 2 mail som nått mig angående ämnet. Det kanske fyller en funktion för sammanhanget
---
Mail 1

”HaFo, angående vilka som är pretribförespråkare här, så är jag det definitivt inte, jag tror som du att Jesus kommer igen efter "den tidens vedermöda" och efter tecknen i sol och måne, dvs posttrib och så tror definitivt också elvorochjanne vars artiklar diskuterats här.

Mark Blitz säger att han inte berör den frågan. Däremot har en del av de som intevjuvat Mark Blitz (inte alla) varit uttalade pretribförkunnare, varför säkerligen också många troende som tror att Jesus kommer före vedermödan dvs pretrib också med intresse följer Mark Blitz förkunnelse.

Och som sagt det skall bli mycket intressant att följa upp hur dessa kommer att reagera när de blir varse att de inte erfarit någon uppryckelse till himlen i samband med trumpetfesten den 30 September i år.

Kommer man bara att avfärda tecknen som irrelevanta, kommer man ifall det händer något signifikant den 30 september tro sig vara kvarlämnade eller kommer man att ifrågasätta sin pretribbsyn, vilket ju vore välsignat.

Slut på mailet
----
Mail 2

Hej Harry!

Har du läst detta?

http://bibelfokus.se/styggelsen

Slut på mailet

-----

HaFo:

Denna länk är till en artikel av Lennart Jareteg, som vidrör den Yttersta tiden. Jag uppfattar honom som att han inte här ”spikar”, att så eller så är det, utan mer funderingar och försök att förstå Bibelordet utifrån dagsläget.

Jag Klistrar in hela Lennarts artikel härunder i nästa inlägg. Lämna gärna synpunkter här, eller direkt till Lennart på hans hemsida.

HaFo

Re: Yttersta tiden

Lennarts artikel:

Några tankar om ”förödelsens styggelse”

Jag skall här dela några tankar om den yttersta tiden och det som Bibeln kallar för förödelsens styggelse, Guds tempel och odjurets bild.

Jag vill absolut inte hävda att dessa tankar är den absolut rätta tolkningen av Bibelns ord, men jag tycker de är intressanta med tanke på hur utvecklingen på den andliga arenan ser ut just nu.

Pröva gärna detta mot egna fakta- och bibelstudier.

En vanlig tolkning

Många kristna tänker sig att Antikrist i den yttersta tiden skall sätta sig i ett återuppbyggt tempel i Jerusalem och där utropa sig till Gud.

Man tänker sig också att han skall ställa upp en förödelsens styggelse på denna plats. Det kan handla om en staty av Antikrist som skall tillbes, tänker en del.

Den här tron kommer bl.a. från Bibelns texter i Daniels profetia (Dan 11:31), från Jesu tal om den yttersta tiden i Matteus evangeliets kapitel 24 (Matt 24:15), från Paulus andra brev till Tessalonikerna (2 Tess 2:1-12), från Uppenbarelsebokens kapitel 13 (Upp 13:14-15).

Den här synen är inte ny på något sätt, den har funnits ganska länge inom kristenheten.

En fara med fel tolkning

Om nu denna tolkning skulle vara korrekt, så kommer helt klart byggandet av ett nytt tempel i Jerusalem bli ett starkt tidstecken och som ingen kan missa.

På samma sätt kommer knappast någon att missa när i så fall Antikrist sätter sig själv i detta tempel och utger sig för att vara Gud.

Men tänk om denna tolkning inte är korrekt, utan att Bibelordet syftar på något annat, på något mindre tydligt kanske?

Ja, då kan det vara mycket farligt att gå att vänta på så stora tidstecken som ett nytt tempel i Jerusalem. Tänk om det Bibelorden egentligen vill säga oss finns under uppsegling mitt bland oss redan idag?

Ingen kan ha den korrekta tolkningen ännu

Om vi läser Daniels bok 12:4 så kan man av det som står där förstå att ingen kan ha den fulla förståelsen av hans profetior om den yttersta tiden ännu.

Det kan göra oss lite ödmjuka i våra försök att komma med den exakta tolkningen. Där står så här:

"Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid; många komma att rannsaka den, och insikten skall så växa till." (1917)

Det här betyder alltså att vi ännu inte kan ha full förståelse av Daniels profetior om yttersta tiden eftersom vi uppenbarligen inte befinner oss där ännu.

Det betyder också att ingen av de som varit före oss kan ha haft den fulla förståelsen (som t.ex. Luther, Darby, Lewi Pethrus).

Det måste dessutom betyda att alla våra olika bibelöversättningar ännu inte kan vara helt korrekta vad gäller Daniels profetior, eftersom översättare är styrda av sin förståelse av texten, och den kan alltså inte de ha haft.

Men här sägs också att insikten skall öka allt eftersom vi studerar texterna. Eftersom flera texter i Nya testamentet lutar sig mot Daniels profetior, så vågar jag också säga, att den fulla förståelsen av dessa andra texter inte heller kan vara på plats ännu.

Skall vi nu summera detta, så innebär det som sägs i Dan 12:4, att vi måste våga oss på att göra nya översättningar och tolkningar av Daniels profetior (och liknande profetior) för att se om vi kan få dessa att säga oss något om den tid vi lever i och den tid vi närmar oss.

Det är detta som jag här vill dela lite tankar kring, och som jag hoppas du kan tycka är intressant.

Guds tempel idag

Vad är Guds tempel idag? Och är det rimligt att tro att Gud skulle låta judarna återuppbygga sitt tempel i Jerusalem och återinföra offergudstjänsterna där?

Av Nya testamentets texter kan vi förstå att den nya ordning Gud inrättat är att de sanna kristna är Guds tempel idag. Gud bor i oss genom sin Helige Ande. Aposteln Paulus säger i 1 Kor 3:16-17:

”Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er? Om någon fördärvar Guds tempel, skall Gud fördärva honom. Ty Guds tempel är heligt, och det templet är ni.”

Det gamla förbundets ordning har ersatts med den nya ordningen. Det blev tydligt när Gud lät förhänget till det allra heligaste i judarnas tempel falla i stycken då Jesus dog på Golgata.

Det samma förstår vi av att Gud lät de romerska soldaterna jämna judarnas tempel med marken år 70.

Jag tycker personligen det är helt ologiskt att tro, att Gud skulle tillåta det judiska folket att bygga ett nytt tempel för offertjänst.

Deras offertjänst ersattes ju av Jesu död på korset. Jag kan inte heller se i Bibeln att det skall bli ett nytt tempel.

Vad som skall hända med judarna i den yttersta tiden är istället att de skall omvända sig till Jesus och det nya förbundet.

Att det sedan finns extrema judiska grupper som står klara att bygga ett nytt tempel betyder ju inte med automatik att Gud är med i dessa planer.

Men Antikrist skall ju sätta sig i Guds tempel?

Den som kan sin Bibel vet att det i andra Tessalonikerbrevet finns en text som tycks handla om att den yttersta tidens Antikrist skall sätta sig i ett Guds tempel.

Är det då inte ett återuppbyggt tempel i Jerusalem? Vilket tempel är det annars? Något motsvarande antyds även i Daniels profetior.

Vi skall läsa från 2 Tess 2:3-4:

"Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud."

Om vi tittar lite extra på den sista meningen "så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud", så tänker sig alltså många att Antikrist skall sätta sig i ett återuppbyggt fysiskt tempel i Jerusalem och där utropa sig själv till gud.

Det grekiska ord som Paulus använde i denna text för tempel är naos.

Paulus använde detta ord 8 gånger i sina texter och alla 8 gånger enbart med syfte på de kristna som Guds tempel.

När det i NT talas om en fysisk tempelbyggnad så används istället det grekiska ordet hieron.

Så gjorde även Paulus. Ordet hieron används (vad jag kan se) 59 gånger i NT, men aldrig med syfte på de kristna som Guds tempel.

Så Guds tempel i den här texten syftar med all säkerhet på de kristna, både som enskilda individer och som kollektiv. Vi är ju Guds tempel idag enligt vad Paulus skrev i sina brev. Vad kan då det här betyda?

Jag har i mitt studium om det stora avfallet tagit upp just det här. Jag tror att avfallet, som det står om i denna text, innebär att avfallets människor tar Guds plats, och utger sig själva för att vara gudomliga, eller gudomliga i sitt inre.

När detta sker med en kristen (via t.ex. meditation, villoläror m.m.) så flyttar Guds Ande så småningom ut, och en annan ande flyttar in.

Det är då Antikrists ande som kommer in och tar plats i det som tidigare var Guds tempel.

I vers 6-7 står det sedan:

"Ni vet vad det är som nu håller honom [Antikrist] tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer.

Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. Sedan skall den laglöse öppet träda fram."

”Han som nu håller tillbaka” tror jag kan vara Guds Helige Ande. När det här avfallet sker i stor skala, så har Guds Ande inte längre ett tempel att bo i (bortsett från en mindre skara trogna), och då är vägen öppen för den personifierade Antikrist att träda fram:

Antikrists ande inkarnerad i en vanlig människa. Han kan då ställa sig mitt i det som tidigare var Guds församling/Guds tempel och utge sig för att vara Gud. Jag tror att det här är en tolkning som är fullt möjlig.

Daniels profetior

Studerar man nu Daniels profetior om det här och tittar i den hebreiska grundtexten, så finns där helt klart utrymme för att göra något annorlunda översättningar som är intressanta.

Eftersom det står att insikten skall växa med tiden, så kanske det också är klokt att väga in vad vi ser hända omkring oss just nu. Vår samtid kanske kan hjälpa oss med tolkningen? Låt oss se lite på vad som är på gång på den stora andliga arenan.

Tillbedjan av en annan Jesus

Är du bekant med vad den katolska nattvarden innebär? Den som kallas ”mässan” eller ”eukaristin”? Martin Luther kallade eukaristin den absolut största styggelsen inom katolska kyrkan.

Är man inte insatt i vad den står för, kan man häpna över ett sådant uttalande, men är man påläst och bibeltroende, så förstår man att Luther hade helt rätt!

Varje gång den katolska mässan förrättas så utför prästen ett ”förnyat Jesus offer” på altaret. Detta offer bringar försoning för både döda (de i den katolska skärselden) och levande, och detta innebär då att Jesu död på korset inte var fullt tillräcklig (trots att den var det enligt t.ex. Hebreerbrevet kapitel 9).

Den absolut viktigaste grunden för mässan/eukaristin är katolska kyrkans lära om att oblaten verkligen ÄR Kristi kropp och att vinet ÄR Kristi blod. Det blir det genom prästens ord och ritual vid altaret.

Denna tro är dessutom en oerhört viktig grund för deras övriga läror om eukaristin. Att oblaten blir Kristi kropp innebär att man inom katolska kyrkan säger att oblaten ÄR Kristus.

Detta gör att man faktiskt TILLBER oblaten. Det kallas för ”eukaristisk tillbedjan”. Prästen placerar då den stora oblaten (den som man inom Svenska kyrkan brukar bryta sönder) i en s.k. ”monstrans”, en solformad hållare (se bild).

När denna monstrans bärs runt i församlingen är – enligt katolska kyrkan – denna oblat den VERKLIGE Kristus, och församlingen böjer sig då ner i tillbedjan när monstransen passerar.

Detta är vad vi kan kalla för en ”annan Jesus”, eller en ”istället-för-Kristus”.

”Istället för Kristus” på grekiska blir anti-christos vilket är det ord som vi till svenskan översatt till Antikrist.

Det finns även monstranser uppställda som kan tillbes dygnet runt lite var stans i världen. Några filmas med kamera och detta läggs ut live på Internet (se t.ex. http://savior.org/ och http://www.acfp2000.com/).

Det innebär att denna ”bild” av en ”istället-för-kristus” kan fås fram i varje hem som har en dator kopplad till Internet.

Trogna katoliker behöver därför inte gå till kyrkan för att tillbe denna ”istället-för-kristus” utan kan göra det hemma.

Läs nu Upp 13:14-15 och fundera över om detta är något som kan bli påtvingat hela jordens befolkning framöver. Bilden finns ju där och tekniken är på plats!

Med lite ytterligare teknik är det enkelt att lägga till en funktion som kontrollerar att du är uppkopplad och tillber den eukaristiske kristus som en bekräftelse på att du stödjer "världssamfundets enhetsprogram".

Tillbedjan av denna eukaristiske kristus i monstransen, skulle kunna vara den bild som ALLA människor skall tvingas "göra" och tillbe, som det står om i Upp 13:14-15.

Det behöver ju inte betyda att hela mänskligheten tillsammans gör en bild/staty, det kan istället betyda att var och en skall "knäppa på" denna bild för tillbedjan, t.ex. via Internet eller TV.

Ett faktum som möjliggjort denna avgudadyrkan, som "eukaristisk tillbedjan" faktiskt innebär, är att Kyrkan tidigt tog bort det s.k. bildförbudet ifrån de Guds 10 budord som många av oss lärt oss att memorera.

Läs 2 Moseboken kapitel 20. Där har du alla budorden. Som ett andra budord finns bildförbudet. Det lyder så här:

"Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.

Ty jag, HERREN, din Gud, är en nitälskande Gud, som låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen, ja, tredje och fjärde släktledet, när man hatar mig, men som visar nåd mot tusen släktled, när man älskar mig och håller mina bud."

Detta budord finns inte med bland de 10 Guds bud som många av oss lärt i söndagsskola och konfirmation.

Genom att göra två budord av budet om begär (till annans hustru och till annans ägodelar) har man ändå 10 budord i den katolska (och lutherska) traditionen.

Observera att det här bildförbudet inte avser enbart bilder, utan framför allt är ett förbud mot att göra sig något som representerar Gud och som man tillber, precis som med eukaristisk tillbedjan.

Läs mer om monstransen och dess hedniska historia på t.ex. http://www.aloha.net/~mikesch/monstr.htm

Påvens plan

Biskop Anders Arborelius har sagt att ”Katolska kyrkan är själva garantin för enhet”. Det är inte obekant att påven arbetar för att ena alla världens religioner under sin egen ledning. Det som ligger i påvens plan, är att alla skall samlas kring eukaristin!

Katolska kyrkan har också sagt att när man tar del av eukaristin så ”blir man vad man äter”. Om nu oblaten ÄR Kristus så blir man med andra ord ”en kristus”, man blir gudomlig.

Dave Hunt citerar 2:a Vatikankonciliet angående nattvarden och eukaristin:

”I eukaristin så har ni blivit delaktiga av både kroppen och blodet av Guds ende Son och genom att delta i nattvarden blir ni förändrade till det ni tar emot”.

Förstår du att detta är att leda mänskligheten in i det avfall där man själv gör sig till gud, och där man tillber en ”istället-för-kristus”, en "anti-christos"!?

När tiden sedan är mogen, kommer troligen en fysisk person träda fram och säga, JAG är Kristus! Detta är personen Antikrist, den laglöse, fördärvets son.

Peter Kreeft (protestant som konverterat till katolicismen) skriver i boken "Ecumenical Jihad", s. 164

"Den kraft som kommer att återförena Kyrkan och vinna världen är tillbedjan av eukaristin. Dessa två ting – återförena Kyrkan och vinna världen – är delar i samma projekt, sänt från ovan:

det ekumeniska jihad (ett heligt ekumeniskt krig – min anmärkning).”

Ankomsten av den ”eukaristiske kristus”

Inom katolska kyrkan finns tre mycket avslöjande begrepp som dyker upp allt oftare. Dessa är:

•"Ankomsten av den eukaristiske människan”

•"Ankomsten av den eukaristiske kristus”

•”Den eukaristiska regeringstiden”

Så här har jag uppfattat det hela:

Med "ankomsten av den eukaristiske människan” avses den fullkomliga människans framträdande, hon som insett allt det dyrbara med den katolska eukaristin och som tagit del av denna fullt ut.

Hon blir då en slags supermänniska, en ristusgestalt.

Med ”ankomsten av den eukaristiske kristus” avses att denne kristus kommer att bli närvarande på jorden i fullt mått då mänskligheten tar del av eukaristin full ut.

Han kommer alltså inte ”i köttet” utan via eukaristin. Personligen tror jag att det som står i 2 Joh 1:7 även gäller för yttersta tiden:

”Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet. En sådan är Bedragaren, Antikrist.”

Observera också att man sällan nämner namnet Jesus i de här sammanhangen.

Med ”den eukaristiska regeringstiden” avses den tid på jorden då den eukaristiske kristus triumferar genom eukaristin och den den eukaristiske människan.

Om man nu betänker att New Age och Latter-rain-grupperingarna (trosrörelsen, Kansas-profeter, Todd Bentley-frälsta mfl) har ungefär samma teologi som katolska kyrkan när det gäller det här, men med andra begrepp och ord, ja, vad skall man då tro om ”ankomsten av den eukaristiske kristus”?

Är det inte Antikrists ankomst vi ser under uppsegling, och att det blir runt ”styggelsen” eukaristin som man kommer att samlas för tillbedjan? Det kan vara värt att begrunda anser jag.

En annan tänkbar översättning av profetiorna
När jag stötte på den information som jag nu presenterat för dig, så öppnade sig också nya tänkbara översättningar av några av Daniels profetior och även Matt 24:15.

Detta har jag gjort på försök utan att göra våld på texten, anser jag. Jag har bara tagit andra möjliga översättningar av några av de hebreiska och grekiska orden.

Det här kan vara intressant med tanke på den enhet som är på gång mellan alla avfälliga sammanhang och världsreligionerna, och med tanke på att påven vill samla alla dessa runt eukaristin (den katolska nattvarden).

Avfälligheten/avguderiet består i självförgudning via eukaristin, meditation, villoläror etc. Kanske eukaristin till att börja med är en samlande faktor, men som Antikrist mitt i sin sjuårsperiod kanske ersätter med tillbedjan av sig själv (odjuret) och draken (satan).

Bilden som alla skall tvingas göra och tillbe (enl. Upp) kan vara den eukaristiske kristus i monstransen.

Det finns dessutom många rapporter om s.k. eukaristiska mirakler där man sett både en bild av kristus och hans blod i monstransens mitt. Så att en bild blir levande, som det står om i Uppenbarelseboken, är inte otänkbart i det här sammanhanget.

Kanske man också kan leka med tanken att förbundet som talas om i Daniel, inte handlar om ett förbund med judarna, utan ett enhetsförbund bland hednafolken där Israel/judarna lämnas utanför (antikrist betyder också "istället för messias" eller "mot messias").

Judarna väntar ju på en Messias som skall upprätta Israel som ett huvud för folken, så jag tycker det känns osäkert att judarna skulle sluta ett förbund med Antikrist.

Bibeln säger dessutom att judarna går mot ett andligt uppvaknande i den yttersta tiden. Men de här sakerna är inte helt enkla, skall jag erkänna.

Läs nu dessa alternativa översättningar och begrunda:
________________________________________
Dan 9:27:

"Han skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer. Och på styggelsers vinge skall förödaren komma, till dess att förstöring och oryggligt beslutad straffdom utgjuts över förödaren."
Annan möjlig översättning (mina kommentarer inom parentes):

Och han skall "på ett fräckt sätt ta makten över" förbundet med många (tar han ifrån påven makten?), för en tidsperiod på sju år. I mitten av denna sjuårsperiod skall han "lägga ner offrandet och utdelandet" (eukaristin?).

Genom att "sprida ett helt överskuggande avguderi", skall han "uppnå fulländat avfall" (tillbedjan av sig själv och draken/satan?). Och det som är förutbestämt skall komma över förödaren (Jesus återkomst då han tillintetgör Antikrist).
________________________________________
Dan 11:31:

"Härar från honom skall komma, och de skall orena helgedomen, tillflyktsorten, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse."
Annan möjlig översättning (mina kommentarer inom parentes):

Och makter (satans demoner?) skall stå på hans sida, och de skall fördärva kraftens (Helig Andes?) helgedom (de kristna?). De skall lägga ner det regelbundna och införa det förödande avguderiet.
________________________________________
Matt 24:15:

"När ni då ser 'förödelsens styggelse', som profeten Daniel talar om, stå på helig plats - den som läser detta bör noga lägga märke till det..."

Annan möjlig översättning (mina kommentarer inom parentes):

När ni därför ser det förödande avguderi, som profeten Daniel talade om, införas i den helgade, avskilda platsen (Guds församling och/eller tempelplatsen i Jerusalem) - den som läser detta må förstå det rätt...
________________________________________
Ett tänkbart scenario

Utifrån det som jag presenterat ovan och det som står i Uppenbarelsebokens kapitel 13 skall jag skissa på ett tänkbart scenario för Antikrists framträdande.

Var och en som har ögon och öron kan inte undgå att se hur ekumeniken drar allt fler samfund till den katolska kyrkan.

Trots att inget avgörande egentligen förändrats i katolska kyrkan sedan reformationen, är nu de lutherska kyrkorna redo att kasta reformationens blodstänkta möda över bord.

Påven är den som tagit kommandot i denna strävan efter återförening, och hans mål är att samla alla under sin ledning och runt eukaristin (den katolska nattvardsmässan) samt till tillbedjan av den eukaristiske kristus.

Samtidigt jobbar påven på två andra fronter: den ena handlar om att vinna de andra religionerna och den andra att vinna politikerna.

Även dessa skall in under påvens ledning och samlas i tillbedjan av den eukaristiske kristus.

Målet är en enad värld under påven med tillbedjan av den eukaristiske kristus. Detta blir det som kallas "eukaristiskt styre". Argumenten är fred, enhet och stabilitet.

När denna nya världsordning kommit ganska bra på plats, kommer kanske en annan gestalt att träda fram och på ett slugt och fräckt sätt överta påvestolen.

Kanske detta är en katolsk, framstående och uppskattad politiker som ser till att bli vald till påve.

Kanske en framgångsfaktor i dennes karriär är att han ordnat med ett fredsavtal för Mellanöstern. Det skulle kunna bli startskottet till hans nya position.

Denna person är den yttersta tidens Antikrist.
Han ser till att alla människor - som ett bevis på att de stödjer denna fred, enhet och stabilitet - tillber den eukaristiske kristus i den s.k. monstransen. Den kommer att tillbes i kyrkor och tempel samt via Internet och TV. Man bekräftar sin hyllning via Nätet.

Efter 3,5 år av sin tid på påvestolen ersätter denne Antikrist tillbedjan av den eukaristiske kristus med tillbedjan av sig själv (odjuret) och draken (satan).

Han "inför det förödande avguderiet på den helgade, avskilda platsen" (annan tänkbar översättning av Matt 25:15, som jag visade ovan).

Detta kan handla om att tillbedjan av Antikrist införs överallt och därmed även i den avfallna kristna kyrkan, och hans bild måste finnas i varje hem.

Men det kan också innebära att en bildstod av honom ställs upp på tempelplatsen i Jerusalem. Bibelorden har ofta en dubbel betydelse.

Han tvingar sedan alla att ta emot ett märke som symboliserar honom och hans tal 666. Att ta emot detta märke är det samma som att erkänna honom som gudomlig. Den som inte tar emot detta märke kan inte sälja eller köpa.

Det här är så långt som jag vill göra en tolkning i detta dokument. Vill du veta mer om hur jag ser på avslutningen på den yttersta tiden och om när de kristna skall bli uppryckta till Jesus, så läs mina sidor om Israel och judarna samt om yttersta tiden.

Är du av en annan uppfattning?

Om du nu tyckte detta var vansinne att tolka Bibelns profetior på det här sättet, så vill jag bara få säga det, att detta var ett försök att tolka Bibelns ord utifrån vad vi faktiskt ser hända runt omkring oss just nu. Det jag pekat på är inga småsaker.

Det är alarmerande oavsett tolkningar! Jag är inte klar över om detta är tolkningar som är korrekta, men jag tycker de är värda att pröva för att vi skall vara vakna på alla fronter. Vilken vändning utvecklingen sedan tar längre ner ut med avfallets väg, det återstår att se.

Då kan vi försöka tolka texterna ännu bättre. Låt oss i alla fall stå på avstånd och studera detta och inte vandra med i den breda ekumeniska ström som går mot fördärvet!

Vill du bolla tankar om detta med mig så är du välkommen att kontakta mig via kontaktformuläret.

Lennart i augusti 2008

http://bibelfokus.se/styggelsen

Re: Yttersta tiden

"Att förstå kopplingen med månen och solen som tecken och högtiderna har betydelse eftersom det inte syns i vår svenska Bibel - bara i hebreiskan - och kanske ingår i det profetiska uttalandet av Daniel (12:4) att "insikten skall växa".
För den som inte kan läsa hebreiska ,( eller inte läsa alls ) den är det lite synd om . Har ingen aning om betydelsen av tecken och högtider , solen och månen !

Det är inte min mening Hafo att framställa dig som oärlig ,det tror jag visst inte att du är ,men det intryck du ger är att du vet bäst, och att du är tvärsäker på skeendet i den " yttersta tiden" .
Hur många gånger har du inte upprepat : den sista tidens avfall och antikrist - fördärvets man som människor skall hälsa välkommen som Messias istället för Kristus ?

När du redan bestämt dig , och det uppfattningen får jag , varför då fortsätta att fråga efter andras åsikter ?

Marija

Re: Yttersta tiden

"På vår sida står det "kan det möjligtvis vara så..." Vi har inte fastställt att det är den 70:de årsveckan!
Om du eller någon annan drar egna förhastade slutsatser kan inte vi ta ansvar för det. "

När förutsättningarna för en tolkning man menar är biblisk, ändras eller inte längre finns, minskar det Skriftens trovärdighet.
Så det gäller att ha ryggen fri ...

Re: Yttersta tiden

Tack för synpunkter Marija!

Du säger om min person och mitt agerande:

"det intryck du ger är att du vet bäst, och att du är tvärsäker på skeendet i den 'yttersta tiden'.

HaFo:

Jag beklagar om jag uttrycker mig på ett sätt, så att det kan uppfattas på det viset. Det är inte så som jag själv känner det.

De säger:

"Hur många gånger har du inte upprepat: den sista tidens avfall och antikrist - fördärvets man som människor skall hälsa välkommen som Messias istället för Kristus?"

HaFo:

Att jag gör det beror på att jag uppfattar att det är vad Bibeln säger, att vi nu närmast står inför. Och då vill jag vara förberedd på det skeendet, för att vi inte då ska låta oss bedras, utan tar Jesu varning till oss inför det skeendet:

"Om då ngn säger att här är Messias", så tron det inte".

Du säger:

"När du redan bestämt dig, och det uppfattningen får jag, varför då fortsätta att fråga efter andras åsikter?

HaFo:

Hela spörsmålet och skeendet är komplext. Det var också därför som, när Lärjungarna ställde frågorna till Jesus, om när Han skulle komma tillbaka och äntiden, så börjar Jesus med att säga:"Se till så att ingen förvillar Er".

Det kommer alltså att vara ett skeende omgivet av mycket förförelse och förvirring. Så nog behöver vi hjälpas åt för att sätta samman en helhet av Bibelns budskap kring detta skeende i ändtiden inför Kristi tillkommelse.

Men en sak känner jag mig viss om och det är att 2 Tess kap 2 och Matt. 24 har ngt viktigt att säga oss även i ändtidens skeende som vi nu lever.

"I fråga om vår Herres Jesu, .Kristi tillkommelse och hur vi ska församlas till honom, ber vi er käre bröder, att ni inte vare sig genom andeingivelse eller på grund av ngt ord eller ngt brev som förmenas komma från oss, så hastigt låter er bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stord för dörren.

Låt ingen bedra er på vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet ha sket och 'laglöshetens människa ha trätt fram ...

OBS ... sedan ska den laglöse träda fram och honom ska då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse..."

Jesus om ändtidens vedermöda:

"Men strax efter den tidens vedermöda, ska solen förmörkas och månen uppgiva sitt sken".

Inget av detta med solen och månen, eller att Jesus trädde fram för att "genom sin muns anda tillintetgöra", den Romerske Kejsaren, som Du Marija menar var den sista uppenbarelsen av "laglöshetens människa", skedde efter Jerusalems förstöring.

Jesus vävde i sitt svar till Lärjungarna, även in det längre perspektivet på "vedermödan" Och det är därom Paulus också fokuserar inför skeendet av Kristi tillkommelse.
---
Kristi sanna tillkommelse kommer inte att gå ta miste på:

"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska Människosonens tillkommelse vara ..."

Men det är ngt som fienden så långt som möjligt kommer att försöka plagiera.

När man då säger: "Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!!
---

Min undran i detta ämnes sammanhang, var hur man skulle se på detta, att som jag tydligen missuppfattade det, räknat ut ett datum när den 70 - ionde årssveckan och den 7 - åriga vedermödan skulle inträda.

Det var tydligen inte riktigt så det hade uttryckts.

Det övriga i Dina inlägg Marija, var riktade till Elwor vad jag kan förstå, så det får väl hon då svara på.

HaFo

Re: Yttersta tiden

"Hela spörsmålet och skeendet är komplext. Det var också därför som, när Lärjungarna ställde frågorna till Jesus, om när Han skulle komma tillbaka och äntiden, så börjar Jesus med att säga:
"Se till så att ingen förvillar Er".
Så Jesus menade enbart de kristna som lever nu år 2008 att de inte skulle låta sig förvillas ?
Inte alla andra kristna under historien ?
De kunde lika gärna hoppa över det bibelstället och alla andra bibelställen som handlar om ändens tid för det gäller ju bara denna exklusiva grupp av kristna som lever nu ?
Det är först nu Uppenbarelseboken blivit aktuell att läsa ?
Det Paulus skrev till Tess. gällde inte dem utan Paulus syftade på ngt 2000 år framåt i tiden ?
Hur logiskt verkar det när Jerusalems förstöring stog för dörren ?
"Inget av detta med solen och månen, eller att Jesus trädde fram för att "genom sin muns anda tillintetgöra", den Romerske Kejsaren, som Du Marija menar var den sista uppenbarelsen av "laglöshetens människa", skedde efter Jerusalems förstöring."

Jag har aldrig sagt att Herren Jesus med sin muns anda skall tillintetgöra den romerske kejsaren ...
Den Laglöse skall Herren tillintetgöra och det pekar på att det är Satan själv.

Åter igen : Vad är det för skillnad på snart och strax ?
"Jag kommer snart - "Strax efter den tidens vedermöda"

Månförmörkelser är inget ovanligt, solförförmörkelser är ovanligare men händer ett antal under mänsklighetens historia ,nu sist den 1 Aug. då den i Norden var partiell.

Marija

Re: Yttersta tiden

Marija:

"Så Jesus menade enbart de kristna som lever nu år 2008 att de inte skulle låta sig förvillas?
Inte alla andra kristna under historien?"

HaFo:

Jesus vävde samman ett svar som gällde mottagarna då, vidare genom historien, likaväl som det gäller oss idag inför ändtiden och Kristi tillkommelse.

Är det svårt att se både och här?

Så Du menar Marija att 2 Tess. kap. 2 kan vi kristna idag var utan, för det var bara riktat till församlingen i Tess.?

Jag tror att även den hälsningen gäller "både och" och därmed att det även gäller oss idag inför ändtidens avslutning och Kristi tillkommelse.

Det står inte att den laglöse satan, ska Jesus tillintetgöra med sin muns anda. Satan själv säger Bibeln, att Jesus ska fängsla.

Det talas om "laglöshetens MÄNNISKA", som "den laglöse som Jesus ska döda med sins muns anda och senare står det i UPP. om det skeendet, att vildjuret blir kastat i den sjö som brinner av eld och svavel.

Marija:

"Jag har aldrig sagt att Herren Jesus med sin muns anda skall tillintetgöra den romerske kejsaren ..."

HaFo:

Men då var han ju inte då heller "fördärvets man", som skulle framträda innan Jesus skulle komma tillbaka.

Eftersom Jesus skulle "tillintetgöra denne man min sin muns anda" och det således inte handlade om den Romerske Kejsaren, så har vi alltså framför oss inför Kristi sanna tillkommelse, ett framträdande av "fördärvets man".

Hälsa inte denne av satans ande intagna uppfyllda och besatta människa som Messias, utan hälsa rätt Kristus välkommen.

HaFo

Re: Yttersta tiden

"Så Du menar Marija att 2 Tess. kap. 2 kan vi kristna idag var utan, för det var bara riktat till församlingen i Tess.?"
Ja, just det avsnittet tror jag var riktat till församlingen i Tess. likaväl som Jesu förutsägelse om Jerusalems förstöring Matt 24 var riktat till lärjungarna och de troende som levde då .
Konstigare än så är det inte ?
Varför skulle inte Paulus kunna skriva om Jerusalems förstöring ?
Det var ju en jättestor sak och en enorm katastrof, framför allt för det judiska folket ,då folket dödades och de överlevande förskingrades och templet jämnades med marken, avfall som Daniel skriver om och det dagliga offret avskaffades, men även för hela området och för de kristna.
En oerhört svår tid väntade.
Kejsaren i Rom krävde tillbedjan som Gud och de kristna som inte tillbad kejsaren som Gud, fick plikta med förföljelse och döden.
Det stämmer verkligen i en andlig mening att han sätter sig i människors hjärtan och utger sig för att vara Gud!

Du tror att det är "både och" !
Att Jerusalems förstöring skall hända igen !
Varför tror du det !
Har du bibelstöd för det ?

Kan du svara på vad de kristna i Tess. hade för glädje eller nytta av att veta om "fördärvets man" som skulle anlända 2000 år senare i historien ?
"Jag, Paulus skriver till er tessaloniker om något som skall hända 2000 är framåt i tiden !!!
Jättespännande och viktigt för er och alla andra kristna, fram tills dess, att veta !"
???
"Jag ,Johannes skriver till er de 7 församlingarna i provinsen Asien om ngt som skall hända de sista sju åren i mänsklighetens historia med början ca år 2008 Visserligen är det väldigt långt fram i tiden , men detta här bör ni ändå ha koll på "
???
Vad är det för skillnad på snart och strax Hafo ?

Och var i Bibeln finns belägg för en varelse som är till hälften människa och till hälften djävul som du ser framför dig : Antikrist - "fördärvets man" ?
Manasse i GT var en fruktansvärt grym man som lät offra - gå genom eld, sina egna barn till avgudar.
En ond människa som säker var besatt,men ändock "bara " en människa.
Samma sak med Hitler skulle jag tro.
Eller Stalin.

Fördärvets man är synonymt med "förödelsens styggelse" och "förödelsens styggelse" betyder = styggelse som kommer åstad förödelse eller fördärv.
Fördärvets man och den Laglöse är inte densanmma person.
Fördärvets man är en människa ,den Laglöse är Satan själv . Det har jag sagt tidigare.
Det verkar å andra sidan inte spela så stor roll vad jag säger och hur många sakargument jag än kommer med .
Du har cementerat dina åsikter ,och du dina "teser" upprepar du.
Så är det .

MARANATA

Marija

Re: Yttersta tiden

"Det står inte att den laglöse satan, ska Jesus tillintetgöra med sin muns anda. Satan själv säger Bibeln, att Jesus ska fängsla.

Det talas om "laglöshetens MÄNNISKA", som "den laglöse som Jesus ska döda med sins muns anda och senare står det i UPP. om det skeendet, att vildjuret blir kastat i den sjö som brinner av eld och svavel."

"Sedan skall "den Laglöse " träda fram och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse -honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under
2 Tess 2;8-9
jmf Upp 13:11-13 Upp 16:13 Upp 19 :20
"den Laglöse" = det andra vilddjuret = den falske profeten.
Ingen människa , men en "treenig" Ondska- Satan själv. Eller kanske ,som Bibeln talar om furstar och väldigheter, i Satans tjänst?

Marija

Re: Yttersta tiden

Tack igen för synpunkter Marija!

På min fråga:

"Så Du menar Marija att 2 Tess. kap. 2 kan vi kristna idag var utan, för det var bara riktat till församlingen i Tess.?"

Så svarar Du Marija:

"Ja, just det avsnittet tror jag var riktat till församlingen i Tess. likaväl som Jesu förutsägelse om Jerusalems förstöring Matt 24 var riktat till lärjungarna och de troende som levde då."

HaFo:

Precis! De som levde då kunde ta till sig från texten det som var riktat till dem då.

Men det var inte de enda adressaterna i texterna, där fanns även ett längre perspektiv fram emot Jesu tillkommelse och äntiden.

Ngt som vi idag behöver ta till oss. Det är vad jag menar med "både och", att texterna är skrivna både för närperspektiv och i ett längre perspektiv ända fram mot ändtiden och Kristi tillkommelse.

Vi behöver ta till oss Ordet in vår egen tid och se vad det vill säga oss nu.

Och då säger texten oss idag:

"I fråga om vår Herres Jesu, .Kristi tillkommelse och hur vi ska församlas till honom, ber vi er käre bröder, att ni inte vare sig genom andeingivelse eller på grund av ngt ord eller ngt brev som förmenas komma från oss, så hastigt låter er bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stord för dörren.

Låt ingen bedra er på vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet ha sket och 'laglöshetens människa ha trätt fram ..."

Marija:

"Kan du svara på vad de kristna i Tess. hade för glädje eller nytta av att veta om 'fördärvets man' som skulle anlända 2000 år senare i historien?"

HaFo:

De hade nytta av vad som i texten var riktat till dem. Men där i texten fanns även det som i det längre perspektivet gällde ända fram till ändtiden och Kristi tillkommelse. Ngt som vi behöver ta till oss idag.

Jesus vävde i sitt svar till Lärjungarna, även in det längre perspektivet på "vedermödan". Och det är därom Paulus också även fokuserar sina hälsning, inte enbart till mottagarna då, utan även pekade på ett längre perspektiv inför skeendet av Kristi tillkommelse.

Det är vad jag menar med att läsa texterna som ett både och. Jag menar inte att det sker "repriser" av det som i texten var riktat till människor då.

Men att där finns invävt, även ett längre perspektiv och en slutfullbordan av texterna, fram mot ändtiden och Kristi tillkommelse, som vi har att ta till oss idag.

Marija:

"Vad är det för skillnad på snart och strax Hafo?"

HaFo:

Är det inte "tidlösa ord", som rätt måste tolkas in i den tid som man själv befinner sig?

Marija:

"Och var i Bibeln finns belägg för en varelse som är till hälften människa och till hälften djävul ...

"Fördärvets man är en människa, den Laglöse är Satan själv."

HaFo:

Jesus var inte hälften Gud och hälften människa, utan "Guds fullhet lekamligen".

Motbilden till Kristus - en annan/en istället för Kristus - antikrist är i sitt slutliga framträdande "satans fullhet lekamligen".

Så den laglöse är satan själv, som besätter "fördärvets man", till "satans fullhet lekamligen".

"... honom (alltså en person - en människa) som efter Satans tillskyndelse (besättelse) kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under ..."

... och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse" ...

och tillsammans med den falske profeten kastas i den brinnande sjön där de förblir i evigheternas evigheter.

Medan det talas om satan, som intagit och besatt dessa människor för sin tjänst, att han för en tid blir fängslad, men så för en kort tid kommer lös igen, innan även han blir förpassad till den sjö som brinner av eld och svavel.

Så visst är det frågan om en odskans treeniga motbild till Guds person:

Satan (Fadern), en annan/en istället för Kristus - antikrist (Sonen Kristus), den falske profeten som pekar på ärar och upphöjer sonen antikrist (Anden som pekar på och förhärligar Guds Son Kristus)

Precis som Jesus genom GT förebildades fram mot hans slutliga framträdande, så har "många antikrister", uppträtt fram emot hans slutliga uppenbarelse.

Den slutlige "fördärvets man" som 2 Tess Kap. 2 talar om inför Kristi tillkommelse.

Låt oss inte bli förblindade och bedragana av denna sataniska "treenighet" och hälsa denna "treenighets" son antikrist välkommen som Kristus.

Kristi sanna tillkommelse kommer inte att gå ta miste på:

"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska Människosonens tillkommelse vara ..."

Men det är ngt som fienden så långt som möjligt kommer att försöka plagiera.

När man då säger: "Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!!

HaFo

Re: Yttersta tiden

Hej! Vet inte om denna artikel, som jag citerar ur nedan, platsar in här. Harry du får flytta den isåfall.
Iaf hittade jag på FRI hemsida en bra artikel av Karin Ranieli, se nedan.

Mvh
MariaB

THE SECRET
The $ecret bakom all framgång

– Av Karin Ranieli, som uppmärksammat att en ny rörelse baserad på manipulation med suspekta framgångsidéer är på ingående från USA. (2007)

"Den har landat. Boken och filmen som lovar att ge mig rikedom, hälsa och en skitsnygg fru har kommit ut. Den heter The Secret." Så skrev Lars Hillås i Kyrkans Tidning (nr 23-07) i en ironisk recension. Han fortsätter: "Budskapet är det gamla kända mind-over-matter. ’Du är vad du tänker’. Med hänvisning till kvantfysiken hävdar sekreterna att eftersom allting är energi, även våra tankar, så kan vi genom dem påverka materien .... Tankar om självläkning genom mind-over-matter finns också i bl a Kristen vetenskap (Christian Science) och scientologin." Själv ser jag stora likheter med trosrörelsen.

"The Secret" sägs göra ett segertåg i USA. Rörelsen har presenterats i flera avsnitt av "Oprah Winfrey Show" i TV3 och även i TV4:s Nyhetsmorgon den 27/5 2007. Upphovskvinnan till bok och film heter Rhonda Byrne. Hon och många andra "Secretlärare" har framträtt hos Oprah och berättat om läran. Man pratar mycket om Laws of attraction, att man måste tänka rätt för att få det man vill ha. En sammanfattning kan lyda ungefär så här: I universum finns ett antal lagar eller principer som styr våra liv genom att de reagerar på hur vi tänker. Vi skapar själva vår egen verklighet. Våra tankar avgör vilka vi är. Alla har en inre magnetism eller magnetiska förmågor som gör att det eller de ting vi tänker på dras till oss. Alltså om vi tänker på framgång, rikedom, god hälsa, kommer dessa att växa till i våra liv.

En av förespråkarna för The Secret heter Michael Beckwith, han förestår The Agape Spiritual Center i Los Angeles, där man undervisar om dessa "universella" lagar. Det har visats glimtar från detta center och det påminde mycket om trosrörelsen. Det goda eller det onda som händer oss har vi själva dragit till oss. Det vi säger får vi; detta låter precis som trosrörelsen. Alla förtjänar det bästa av allt, det är bara att göra anspråk på det. Det är vår rättighet. Man hävdar också att den andliga verkligheten är vår sanna identitet. "Ask, believe, receive". Den som fokuserar på hälsa, drar till sig mer hälsa. Detsamma gäller för pengar, karriär, kärleksliv etc. Dessutom, man ska bara begära en god sak en gång, annars är det otro. "Ask only once, if you ask twice, you don’t believe". Ett råd till en i publiken: "Upprepa efter mig – Jag väljer att ge mig själv det bästa liv jag kan tänka mig". En annan i publiken, som försökte berätta om sin situation fick höra: "Jag vill inte veta din berättelse – bara fokusera på det du vill ha. Hela universum står redo att ge dig det du begär. Du som har det motigt är inne på fel spår. Allting är energi – det finns tillräckligt för alla."

I TV 4:s nyhetsprogram har flera personer intervjuats om The Secret – både bok och film är försäljningssuccéer. Man håller seminarier och kurser om The Secret även här i Sverige: "Lek att du är rik, tänk och känn positivt inför rikedom, så kommer du att dra pengar till dig. Tänk bort din cancer." Ett råd till ett barn som behövde en ny cykel: "Tänk fram din cykel." Om sjukdom: "Sjukdomar hålls kvar i kroppen av våra tankar. Prata inte om sjukdomarna, för ditt tal håller dem kvar." I Oprah Winfreys program förekom en stackars kvinna som sade att hon försökte lära sig detta nya. Hon fick ett mycket bryskt svar: "Att försöka är att misslyckas. Stryk ordet försöka ur din vokabulär."

Som väl är ställde programledaren, liksom en kritiker utifrån, kritiska frågor. De båda menade bl a att man lägger bördor på människor, på dem som inte klarar av att följa läran, och att man blir likgiltig inför människors utsatthet. Detta är också en av mina egna invändningar. Genom att man hänvisar till lagarna om attraktion, blir det i själva verket så att vi själva alltid bär skuld till det negativa som vi råkar ut för.

Alla resonemang inom The Secret känner jag igen från min tid i trosrörelsen, till exempel denna vägran att se verkligheten som den är. Direkt groteskt bli det när man uppmanade folk i Oprah Winfreys program att inte tänka på hur det ser ut i världen. "Sluta omedelbart med att försöka göra något åt tråkiga saker som våldtäkter, tortyr, svält och krig" för att ånyo citera Hillås recension i Kyrkans Tidning. Till viss del stämmer det ju att man lätt kan gräva ner sig i bekymmer och svårigheter, men svaret är inte att tänka bort allt. Vad händer om man inte förmår det, om man inte har tillräcklig tro för det? Vad händer om vi vägrar se hur andra har det och om vi resonerar att de har bara sig själva att skylla? Hur ser vi då på till exempel brottsoffer? Nej, med allt sitt tal om positiva känslor och "kärlek" är både The Secret och trosrörelsen cyniska företeelser med pengar och maktbegär som stora drivkrafter."

Re: Yttersta tiden

"THE SECRET", synes, som så riktigt i inlägget ovan sägs, påminna väldigt mycket om "trosläran" i trosförkunnelsen (se under "Artiklar" och där på "Vägar till framgång")

Visst platsar detta inlägg under "yttersta tiden". Detta är läror som förbereder människors sinnen och hjärtan inför det avfall som ska hälsa antikrist välkommen som Kristus.

Man har ju redan i dessa läror välkomnat antikrists andes verksamhet, som ett verk av Guds Ande.

Tro, inte att den slutlige "fördärvets man", som "under satans tillskyndelse", ska bedra jämväl de utvalda med tecken och under", kommer att framträda med horn i pannan och som en elak ond best.

Han kommer att framträda i ljusets gestalt. Som en världsfrälsare som skapar fred, frid, enhet och gemenskap över alla gränser.

Såväl politiskt, andligt och ekonomiskt. Dock är han deen slutlige "fördärvets man" och en av satan besatt människa, som alla med beundran ser efter och som man t.o.m börjar tillbe.

Låt oss inte bedras av detta plagiat från fienden, som ska framstå som, att nu är Messias här och upprättar Guds rike , fridsriket på jorden.
---
Kristi sanna tillkommelse kommer inte att gå ta miste på:

"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska Människosonens tillkommelse vara" ...

... "Och då ska människosonens tecken visa sig på himmelen och alla släkter på jorden ska då jämra sig.

Och man ska få se 'människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet.

Och han ska sända ut sina änglar med stakt basunljud, och de ska församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra..."

Men detta, är ngt som fienden så långt som möjligt kommer att försöka plagiera.

När man då i detta skeende säger: "Se här är Messias, så tro det inte"!

Hälsa rätt Kristus välkommen!!

HaFo

Re: Yttersta tiden

Så sant Harry!

Det som gör mig orolig också är att jag har märkt att en del kristna inte ser detta. De är förblindade av karismatiska ledare. Det är konstigt att de följer efter dessa ledare istället för att pröva deras läror mot Ordet. Jesus säger själv att Han är Vägen, Sannigen och Livet. Hur i hela världen tänker då kristna när t ex Livets Ord bjuder in en sådan predikant som Joyce Meyer, som håller på med New Age aktig undervisning, t ex tala ut saker och ting och du ska få dem, tala ut hälsa och du ska bli frisk. För mig låter detta oerhört vridet och stämmer inte alls med kristen tro. Det är Jesus Kristus som helar och inte genom att jag talar ut helande, etc.

Det som är ruskigt är också att när jag har varnat kristna för LO så säger de att LO har ändrat sig. Detta trodde även jag men sedan jag läste att UE uttalat sig att han inte skäms för 80-talet så blev jag åter misstänksam och undrar vad den här karl egentligen menar. Spelar han ett dubbelspel eller?

Det gör mig även bekymrad att UE inte tar tag i detta med alla de personer som har farit illa när de var medlemmar i LO. Läs bara vad Per Kornhall har skrivit på sin websida. Detta är skrämmande.

Mvh
MariaB

Re: Yttersta tiden

Hej Maria B, har du läst boken "Allt är inte Gud som glimmar" av Sven Reichmann? Kan rekommenderas boken är en biblisk prövning av trosrörelsen. Min väninna läste den och då förstod hon bättre vad som var så fel med trosrörelsen även om hon inte direkt gillat trosrörelsen tidigare. Min vännina kände ingen frid när hon var på Arken och när hon hört Ulf Ekman predika men ej kunnat peka på vad som var fel. Nu har hon fått mer kunskap när hon läst boken.

Tror att människor som lever nära Gud och är noga med sanningen i Guds ord bevaras från villoläror fast de inte har så mycket kunskap om olika villoläror.

Jag tror att det är viktigt att både ha faktakunskaper om olika villoläror samt att framförallt leva nära Gud och be om gåvan att kunna skilja mellan andar och vara noga med sanningen i Guds ord.

Jag tycker det är så positivt att läsa att du Maria B som tidigare varit involverad i trosrörelsen lyckats genomskåda den och kommit ur det sammanhanget! En seger för Guds rike!

Hälsningar Maria

Re: Yttersta tiden

Maria skriver: "
Hej Maria B, har du läst boken "Allt är inte Gud som glimmar" av Sven Reichmann? Kan rekommenderas boken är en biblisk prövning av trosrörelsen. Min väninna läste den och då förstod hon bättre vad som var så fel med trosrörelsen även om hon inte direkt gillat trosrörelsen tidigare. Min vännina kände ingen frid när hon var på Arken och när hon hört Ulf Ekman predika men ej kunnat peka på vad som var fel. Nu har hon fått mer kunskap när hon läst boken.

Tror att människor som lever nära Gud och är noga med sanningen i Guds ord bevaras från villoläror fast de inte har så mycket kunskap om olika villoläror.

Jag tror att det är viktigt att både ha faktakunskaper om olika villoläror samt att framförallt leva nära Gud och be om gåvan att kunna skilja mellan andar och vara noga med sanningen i Guds ord.

Jag tycker det är så positivt att läsa att du Maria B som tidigare varit involverad i trosrörelsen lyckats genomskåda den och kommit ur det sammanhanget! En seger för Guds rike!"

Hej!

Jag har läst bitar av denna bok av Sven Reichmann. Det jag läste var mycket bra! En för övrigt mycket bra Bibellärare. Konstigt, när man är med i ett osunt sammanhang då reagerar man inte på själva undervisningen. Man är liksom så "hjärntvättad". Skönt o höra att du har en väninna som är så klarsynt. Visst, vi behöver verkligen gåvan att skilja mellan andar i denna tiden.

Iofs var jag inte med i en sk trosförsamling men i en församling, som tillhör ett annant samfund, med den teologin. Denna farliga teologi smyger sig in lite överallt. Allt var bara demoner. Om man sa något emot pastorerna så gick man emot Gud. Jag tackar Jesus Kristus för att Han hjälpte mig ur detta sammanhang. Men det tar tid att repa sig.

Vad ska jag säga om Arken... ja när jag var där så kände jag inget konstigt... men idag skulle jag nog göra det.

Jag tycker att Arken, Livets Ord och liknande församlingar har för mycket centrering kring en person,,, pastor eller annan ledare. Detta anser jag vara mycket farligt. Ett sunt ledarskap behöver inte upphöjas utan de är ledare ändå och de tåler att man ifrågasätter dem. Ett osunt ledarskap är det tvärtom med. De tål inte att man ifrågasätter dem och då undrar jag vad de har att dölja!

Detta var lite av mina tankar.

Ha en god helg
önskar MariaB

Re: Yttersta tiden

Kan bara bejaka och känna en tacksamhet över Era inlägg MariaB och Maria.

Varför ser en del människor vad Ni här förmedlar, medan andra inte ser det?

Kan det ha att göra med att man "älskar sanningen", vilket är Jesus själv, som "Är vägen sanningen och livet" i sin person eller hellre vill följa fienden och lögnen, därför att man tycker sig ha en vinning därav och hellre vill ta till sig "vad som kliar i öronen"!?

T.ex. med löfte om "överflöd på livets alla områden" och att man i sig själv då får en andlig auktoritet och kan "ta kontroll över människor och situationer".

Då blir "Jaget stort". Man är ju då på Guds nivå och "klass" och kan själv "skapa med kraften i sina egna ord".

Därför att man enligt Ekman "i sin egen ande, sin egentliga personlighet, är skapad till likhet med Gud, med all Guds potential, färdig att förlösas".

Medan sanningen då är vid en sådan lära, att man därmed "halkar tillbaka till fallets dag" och lysnar till fiendens röst om att bli som Gud här och nu.

Enligt Ekman så är man inte "Gud", "utan såsom en gud", "denna tidsålders gud", som "ska återerövra från satan vad han stulit: överflöd på livets alla områden".

Detta är vad Ekman lärt, väl dokumenterat från band och litteratur.

Nu lyckas karln med konstycket i manipulering av människor, att få det till att framstå, som att han aldrig ändrat sig och står kvar vid dessa läror, samtidigt som han får människor till att tro att han ändrat sig.

Han har tidigare tagit avstånd från katolicismen, när det då gagnade hans syften. Nu gagnar det hans syften och mål att bejaka katolicismen.

Då har han nu, utan att "ha ändrat sig", börjat bejaka katolicismens villfarelse och försöker ena förförelsen från trosförkunnelsen med förvillelsen från katolicismen.

Därtill verkar då de andliga ledarna inför sina får, ungefär med ett gäspande, ge sitt bifall, med ett slags tjaha och sälja ut sanningen om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som blir förvanskat både i trosförkunnelsen och katolicismen!

Bara man kan få framstå som "ekumenisk", "verkar för att förverkliga Jesu bön om enhet", "evangeliserar och vinner världen för Kristus tillsammans". "Möts i samförstånd och tolerans för att tillsammans proklamera Kristus".

Detta är ett sådant bedrägeri, så man kan inte tro det är sant! Allt är det ett led till att förbereda människors sinnen och hjärtan inför det avfall som Bibeln säger måste ske för att den slutlige "fördärvets man", en annan/ en istället för Kristus - antikrist, ska kunna träda in på både den politiska och andliga arenan (på den andliga arenan med hjälp av den falske profeten).

Se upp med detta kommande narrspel från fienden, som kommer att ske "i ljustes gestalt".

Hälsa rätt Kristus välkommen och inte fiendens plagiat av Kristi tillkommelse och "upprättandet av Guds rike på jorden".

HaFo

Re: Yttersta tiden

HaFo skriver: "Då har han nu, utan att "ha ändrat sig", börjat bejaka katolicismens villfarelse och försöker ena förförelsen från trosförkunnelsen med förvillelsen från katolicismen."

Jag tycker inte att katolicismen är en villfarelse. Däremot håller jag inte med om allt det som står i Katolska Kyrkans Katekes. Jag vill absolut inte jämföra den med Trosrörelsen.

Ang. troende som inte vill höra när man talar om Trosrörelsen: Jag tror att det är ren okunskap och en vilja att vara godtrogen helt enkelt. Att göra en bedömning att de bara vill ha undervisning som "kliar dem i öronen" vågar jag mig inte på att göra.

Om saker o ting inte är ifrån Gud så kommer vi att se det helt enkelt. Det är bara att avvakta och se.

Mvh
MariaB

Re: Yttersta tiden

Ja ,det är inte lätt att få något grepp om det här det vill jag inte påstå, Hafo...
"Så den laglöse är satan själv, som besätter "fördärvets man", till "satans fullhet lekamligen".

Var står det i Bibeln ?
Var står det i Bibeln att "fördärvets man " skall till en början vara ngn typ av charmknutte med smort munläder och stomatol leende som förför en hel värld med fagert tal om peace och understanding ?
Du säger att det ska vara så ,men var STÅR det ?

"... honom (alltså en person - en människa) som efter Satans tillskyndelse (besättelse) kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under ..."

Det står ju faktiskt inte att "fördärvets man" "kommer med alla kraftgärningar och tecken och under" se 2 Tess 2 ;3-4 ,och konsekvensen av det du säger vidare är att det blir en Människa som är den första person i *******t ?


... och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse" ...

och tillsammans med den falske profeten kastas i den brinnande sjön där de förblir i evigheternas evigheter."

Vilddjuret (det första ) och vilddjuret (det andra) = den falske profeten "Båda blevo de levande kastade i eldsjön som brann med svavel" Upp 19:20

"den Laglöse" skall Herren Jesus döda ,och den Laglöse verkar vara identisk med den falske profeten alltså samma person, och samma person som det andra vilddjuret ,och det andra vilddjuret verkar få kraft och myndighet från det första vilddjuret ,se Upp 13;11-18
Tillsammans med draken, en satanisk treenighet UTAN ngn mänsklig inblandning.

"Mina barn,nu är den yttersta tiden. I haven ju hört att en antikrist skall komma, och redan hava många antikrister uppstått ,därav förstår vi att den yttersta tiden är inne."
1 Joh.2 ;18
Redan på Johannes tid var den yttersta tiden och redan på Johannes tid hade de hört att en antikrist skulle komma.
Månne Johannes syftade på kejsarna i Rom ?

"Vilken är "Lögnaren ",om icke den som förnekar Fadern och Sonen ?
Denne är Antikrist,denne som förnekar Fadern och Sonen" 1 Joh . 2:22

Marija

Re: Yttersta tiden

Marija på mitt påstende:

"Så den laglöse är satan själv, som besätter ’fördärvets man, till satans fullhet lekamligen’.

”Var står det i Bibeln?”

HaFo:

Du säger själv Marija:

"Fördärvets man är en människa, den Laglöse är Satan själv." Och på det svarade jag

HaFo:

Jesus var inte hälften Gud och hälften människa, utan "Guds fullhet lekamligen".

Motbilden till Kristus - en annan/en istället för Kristus - antikrist är i sitt slutliga framträdande "satans fullhet lekamligen".

Så den laglöse är satan själv, som besätter "fördärvets man", till "satans fullhet lekamligen".

(Och gav här Bibelstödet, som Du efterfrågar)

"... honom (alltså en person - en människa) som efter Satans tillskyndelse (besättelse) kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under ..."

... och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse" ...

och tillsammans med den falske profeten kastas i den brinnande sjön där de förblir i evigheternas evigheter.

Eftersom detta inte senare i texten handlar om satan själv, som ”blir fängslad”, vem handlar det då om, om inte människor som blivit besatta av satans ande och som fullgör hans intentioner i skepnad av ”vilddjuret” och ”den falske profeten” ??
---
Det talas om satan, som intagit och besatt dessa människor för sin tjänst, att han för en tid blir fängslad, men så för en kort tid kommer lös igen, innan även han blir förpassad till den sjö som brinner av eld och svavel, dit tidigare den falske profeten och vilddjuret redan tidigare, säges vara kastade .

Så visst är det frågan om en ondskans treeniga motbild till Guds person, precis som Du säger Marija:

Satan (Fadern), en annan/en istället för Kristus - antikrist (Sonen Kristus), den falske profeten som pekar på ärar och upphöjer sonen antikrist (Anden som pekar på och förhärligar Guds Son Kristus)

Precis som Jesus genom GT förebildades fram mot hans slutliga framträdande, så har "många antikrister", uppträtt fram emot hans slutliga uppenbarelse.

Den slutlige "fördärvets man" som 2 Tess Kap. 2 talar om, inför Kristi tillkommelse.

Låt oss inte bli förblindade och bedragana av denna sataniska "treenighet" och hälsa denna "treenighets" son antikrist välkommen som Kristus.

Kristi sanna tillkommelse kommer inte att gå ta miste på:

"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska Människosonens tillkommelse vara ..."

Men det är ngt som fienden så långt som möjligt kommer att försöka plagiera.

När man då säger: "Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!!
---
Marija:

”Var står det i Bibeln att ’fördärvets man’" skall till en början vara ngn typ av charmknutte med smort munläder och stomatol leende som förför en hel värld med fagert tal om peace och understanding?”

HaFo:

Det står att han ska ”bedra jämväl de utvalda med tecken och under” och att det ska ske ”under bedräglighetens alla konster”.

Nog torde det väl ändå vara svårt med en sådan manöver, om man framstår som en best med horn i pannan!

Nog är det då mer troligt att det sker, precis som det idag sker, att andliga ledare via bl.a. trosförkunnelsen, med stora smile och karismatisk utstrålning, förbereder människor för antikrists ande, att även antikrist själv, då när han öppet framträder, gör det under samma anda och ande, som hans förelöpare och hans ”tjänstemän” gjort under hans inspiration – eller?

Marija:

”Månne Johannes syftade på kejsarna i Rom?”

HaFo:

Jag tror att han syftade både på kejsaren i Rom och Jerusalems förstöring, men även hade med det längre perspektivet fram mot ändtiden och Kristi tillkommelse.

Alltså inte ett antingen eller, utan ett både och.

Där Skrifterna går mot sin slutliga fullbordan (fylld av förebilder och deluppfyllelser) framemot ändtiden och Kristi tillkommelse.

Om Du Marija, där promt vill få människor att inte vara vaksamma över, det plagiat inför Kristi tillkommelse, som satan ämnar sätta fram och som både Paulus och Jesus själv varnar för, så är det Ditt ansvar.

Jag förmedlar texten från 2 Tess. Kap 2 som en text som gäller oss idag och jag pekar på Jesu varning inför detta skeende i ändtiden och Hans tillkommelse i Matt. 24:

”Om då ngn säger att här är Messias, så tron det inte”

Jag upprepar:

Kristi sanna tillkommelse kommer inte att gå ta miste på:

"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska Människosonens tillkommelse vara ..."

Men det är ngt som fienden så långt som möjligt kommer att försöka plagiera.

När man då säger: "Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!!

Om Du Marija väljer att inte varna människor för detta skeende, utan väljer att bejaka den förförelse av människors sinnen och hjärtan inför detta narrspel från fienden i ändtiden, så är det Ditt personliga ansvar!

Jag kan inte annat än varna för det som är min övertygelse på mitt hjärta:

Hälsa rätt Kristus välkommen! Och inte plagiatet från fienden!

HaFo

Re: Yttersta tiden

Från bloggsamtal:

PåKlippan:

"Jag tror att bruden kommer ur bedrövelsen. Det står inget om att Jesus och antikrist ska uppträda parallellt, så att vi skulle ställas inför valet mellan dem."

HaFo:

Kommer man "ur en bedrövelse", så har man levt sig igenom den. Men kommer igenom den på ett rätt sätt.

Alltså i slutskedet av vedermödan , "bedrövelsen", blir man tagen "ur den" och "evakuerad" inför skeendet när Jesus besegrar antikrist och kastar honom och den falske profeten i den brinnande sjön.

Fänglsar satan "för tusen år", upprättar Guds rike, där de som kommit med från "församlingens tidsålder" och blivit "evakuerade", så sen ska "regera med Kristus för tusen år".

Inför skeendet när den sanne Jesus Kristus kommer, evakuerar sin församling och kastar antikrist och den falske profeten i eldsjön, så är "Hedningarnas tider" och "församlingens tidsålder tillända" och inget val står där tillbuds inför antikrist eller Kristus.

Men det valet står oss till buds, när antikrist framträder som den store världsfrälsaren, en annan/ en istället för Kristus/ en falsk Messias.

Det kommer vi som kristna att ställas inför, att då säga ifrån att detta är inte Kristus, utan antikrist.

Och det under stor risk att bli utfrusen av den "falska väckelsen" i spåren av trosförkunnelsen och katolicismen och den falska enhet som idag växer fram och som utgör det avfall som möjliggör antikrists inträde på arenan.

Det kommer, att även innebära att man vägrar att tillbe vilddjuret och dess märke och därmed inte kommer att "få köpa eller sälja", alltså svälter ihjäl, helt ställd utanför samhället.

Att mena att Jesus hämtar sin församling till "evakuering", innan antikrist och vedermödans tid, tror jag "söver ner människor", så de inte är förberedda på att bemöta och frånsäga sig plagiatet av Kristi tillkommelse och plagiatet av "Guds rike".

Hade vi inte behövt vara beredda på att inte falla för detta plagiat, så hade inte Jesus behövt varna för att vi inte skulle låta oss bli förvillade inför detta skeende.

Varför skulle Jesus varna sina barn för att inte låta sig förvillas till att hälsa fel Messias välkommen, om de inte skulle vara med, när plagiatet av en annan/en istället för Kristus/ en falsk Messias träder fram?

Visst, Kristi brud, de räddade från församlingens tidsålder, hedningarnas tider, ska evakueras inför det fruktansvärda, när bedrägeriet i ljusets skepnad är över hos antikrist, som då drabbar människligheten.

Detta som sagt efter bedrägeriet från plagiatet av världsfrälsaren och upprättandet av Guds riket, nu därefter i samband med antikrists slutliga angrepp på Judar och kristna i samband med Kristi sanna uppenbarelse och kastande av antikrist och den falske profeten i den “brinnande sjön”.

Dessa slutscenarier tror jag alltmer kommer att klarna:

Vad tusenårsriket egentligen handlar om.

Judarnas och Israel som nations uppgift i den tiden.

Vad de olika domsakterna handlar om.

Vad de som kommer från församlingens tidsålder innebär, när de sägs ska “regera med Kristus för de tusen åren”. Och vad det innebär när det absoluta slutet av denna tidsålder är till ända och vi går in i “en ny himmel och ny jord” och vi kommer att i evighet ha “himmel på jord”.


Men vad vi nu främst har framför oss är avfallet i kristenheten anförd av antikrists ande, som ska förbereda människors sinnen och hjärtan till att välkomna antikrist som Kristus.

Allt under, ljusets skepnad, “tecken och under”, “väckelse”, “enhet så världen kan tro”, “evangelisera och vinna världen för Kristus”, “inta städer och nationer” och “bara flöda i Anden”.

Vad som främst nu gäller, är att ta till oss Jesu varning inför detta skeende:

”Låt ingen bedra er, om ngn säger att här är han, så tro det inte”!

”Som en ljungeld från öster till väster” kommer Jesus och inte som ngn världspolitiker i ett föregående plagiat av Guds - riket, som ordnar upp frid, fred, gemenskap över alla gränser, såväl politiskt, ekonomiskt som andligt.

Denna förberedelse är lätt att missa om man hela tiden tänker att detta kommer jag inte att behöva möta, för då är jag redan “evakuerad”.

HaFo

Re: Yttersta tiden

Jag är inte alls färdig i detalj kring eskatologin.

Dessa slutscenarier tror jag alltmer kommer att klarna, desto mer vi närmar oss de slutskeenden som Bibeln beskriver:

Vad tusenårsriket egentligen handlar om.

Judarnas och Israel som nations uppgift i den tiden.

Vad de olika domsakterna handlar om.

Vad de som kommer från församlingens tidsålder innebär, när de sägs ska “regera med Kristus för de tusen åren”. Och vad det innebär när det absoluta slutet av denna tidsålder är till ända och vi går in i “en ny himmel och ny jord” och vi kommer att i evighet ha “himmel på jord”.
---

Men vad jag känner mig övertygad om är, att nu är den rätta tiden, för att varna för det avfall, som vi ser hända mitt framför våra ögon, som ska möjliggöra den slutliga uppenbarelsen av antikrists inträde på arenan.

Vi ska inte låta oss duperas av "tecken och under", som fienden ställer fram för att "förvilla jämväl de utvalda", under skenet av "väckelse", "vara ett så världen kan tro", "vinna världen för Kristus och att "flöda med i vad Gud gör idag", där vi ska inta städer och nationer för Jesus, så att han kan komma tillbaka.

Där vi ska förenas under katolska kyrkan, "den enda sanna moderkyrkan" och komma in under påven, "Kristi ställföreträdare på jorden" och börja anropa Maria och helgon om hjälp i förbön, hedra och ära ben från reliker etc. etc. (Spititism och ockultism!!)

Den Jesus, som man här i dessa sammanhang, förbereder är plagiatet/ en annan/ en istället för Kristus/ en falsk Messias/ antikrist!

Och vi behöver verkligen nu lyssna till Jesu varning för det skeendet i ändtiden som förbereder avfallet i "ljusets skepnad":

”Låt ingen bedra er, om ngn säger att här är han, så tro det inte”!

”Som en ljungeld från öster till väster” kommer Jesus och inte som ngn världspolitiker i ett föregående plagiat av Guds - riket, som ordnar upp frid, fred, gemenskap över alla gränser, såväl politiskt, ekonomiskt som andligt.

HaFo