HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Sann kristen enhet

Fick ett mail med denna fråga:

"hur definierar man bäst den sanna (enheten)? Har Du synpunkter är jag tacksam."

HaFo:

En hel del stoff kan Du väl fundera kring från Jaretegs artikel om äkta eller falsk väckelse på "Min Åsikt" på hemsidan.
---
Så lite funderingar från mig själv kring Din fråga:

Den sanna enheten från Gud bara är, Guds församling bara ÄR, där Guds liv är, där i de människorhjärtan, som äger en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset (med allt vad det betyder utifrån allt Guds Ord!).

Denna sanna förening/enhet, genom Guds Ande i människors liv, kommer synligt till uttryck i en gemenskap (från två till 100 000 = kvittar hur många), där man förenas i tro, lära, liv och utövning, som följer Ordets mönster.

Ju mer man följer Ordet i ett sammanhang, desto mer växer den synliga enheten/föreningen fram, från den Guds Andes enhet man osynligt äger.

Sann andlig enhet, kan inte organiseras och struktureras fram. Den bara finns, där man i sina hjärtan i enskilda personer och varje liten eller stor gemenskap,

säger nej till och inte följer efter den förförelse och det avfall som idag drar fram, bl.a a. via trosförkunnelsen och katolicismen, utan är fokuserade kring sanningen om vem Jesus ÄR (Gud själv av oupplöslig enhet av Fader, Son och Ande) i jordisk kroppslig gestalt, "Guds fullhet lekamligen",
"Kristus kommen i köttet" och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Ge gärna synpunkter och kommentarer!

HaFo

Re: Sann kristen enhet

Sann kristen enhet är byggd på grunden Kristus - Bibelns JESUS Kristus - och är en gemenskap i Anden mellan dem som är "födda" av Honom; dock inte nödvändigtvis med samsyn i alla frågor, men i allt och över allt sammanhållna med "brödrakärlek".

Utan den faller Guds verk sönder!