HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Äkta eller falsk väckelse

Sätter in en artikel av Lennart Jareteg från

http://bibelfokus.se/akta_vackelse

Det är så pass långt så jag gör det i fyra inlägg. Det synes för mig vara ett angeläget ärende som Lennart här har, så tag Dig tid och läs igenom allt.

Ge sen gärna Din kommentar här eller så till Lennart vars mailadress Du finner på hans hemsida. Han har även en ”frågelåda”, där Du kan ställa frågor till honom om innehållet här, eller kring annat som finns på hans hemsida.

Vill även igen slå ett slag för att också ta del av innehållet på hemsidan:

http://www.elvorochjanne.se/Villolaror.htm

Så långt jag hitintills tagit del av från deras hemsida, så tror jag det är en viktig röst kring avfallet i tiden. Finner Du ngt som där är galet, så säg det till dom och låt då även jag få del av det.

Jag har blivit så bränd av att ge hänvisningar till sammanhang, som senare visat sig, mitt i att man varnar för villfarelse, själva är bärare av annan form av förförelse. Men jag vill tro att det här ”står rätt till”, så att jag vågar annonsera deras hemsida.

Känner mig också trygg med hemsidorna:

http://home.c2i.net/DeGamleStier/

http://www.himmelveien.net/index.htm

http://www.mamut.net/livifrihet/

Men t.ex. Atletheia blogg, som menar sig vara ”språkrör” mot avfallet i tiden, vill jag nog höja ett varningens finger för.

De tre som startat den bloggen, förmedlar mycket av riktigt ifrågasättande av Ekman. Och inte minst då, Ekmans bejakande av katolicismen.

Men de verkar samtidigt bara ha övergett en villolärare, för att istället följa en annan villolärare Ålegskjaer, som inte alls har lämnat den förförelse, som han fick med sig från tiden på Hagins Bibelsskola.

Har ngn hört Åleskjaer ta avstånd från trosförkunnelsen och dess företrädande ledare? Har ngn hört honom ta avstånd från den JDS – lära som han helt oblygt stått för?

Därför synes de som startat denna blogg, inte heller nu vara klara över förförelsen i trosförkunnelsen och ha en verkligt Bibelförankrad tro på det sanna evangeliet.

Även om man kanske mycket riktigt reagerar mot saker hos Ekman. Inte gör det förvirringen på den andliga arenan mindre – tvärtom!!

---
Så till Lennarts artikel:

Äkta eller falsk väckelse

Inlägg 1

Alla bibelord är citat från Svenska Folkbibeln där inget annat anges. GT=Gamla Testamentet, NT= Nya Testamentet.
Vill du hellre lyssna till detta budskap så kan du göra det via http://bibelfokus.se/akta_vackelse.
----
En felaktig bild av väckelse

Det finns idag större anledning än någonsin att utifrån Bibeln och sund väckelsehistoria skapa sig en tydlig bild av vad som kännetecknar en äkta väckelse.

Sanningen är den, att vi i Sverige inte har haft en rejäl, samhällsförvandlande och äkta väckelse på över 50 år.

Och jag tycker mig idag se, att Guds motståndare satan genom åren mycket sofistikerat lyckats byta ut bilden av vad som är en sund och äkta väckelse.

Det här har lett många av oss in i en allvarlig förblindelse som är mycket farlig. Låt mig ta en liknelse.

Tänk dig att du skall resa till ett annat land. En reseguide skall möta dig när du kommer fram, eftersom landet är lite farligt att resa runt i på egen hand. Du har därför fått en beskrivning av hur denna guide ser ut.

Men så möter du före avresan en man som säger att beskrivningen av reseguiden är felaktig, och han ger dig därför en helt ny beskrivning.

Du tackar för omtanken och tar emot denna nya beskrivning utan att reflektera över det. Men tänkt dig nu att den nya beskrivningen inte stämmer med verkligheten, den beskriver en helt annan person än den verklige reseguiden.

När du väl anländer kommer en man fram till dig och säger att han är din guide på resan. Han stämmer med den nya beskrivning du fått, men mannen är en tjuv och mördare.

Tack vare den felaktiga beskrivningen följer du med, ovetande om vad som väntar dig längre ner för vägen.

Precis så här kan det vara idag om vi har fel bild av vad som är en äkta väckelse. Vi kan ledas in i något som för oss bort från Bibelns Jesus och i slutändan kan vi gå miste om det eviga livet.

Vi lever troligen just nu i den tid som Bibeln beskriver som tiden före det att antikrist skall träda fram.

Detta är det stora avfallets tid, och den skall kännetecknas av falska profeter som utför stora under och tecken.

Under de senaste 50 åren har vi successivt vant oss vid nya föreställningar om vad väckelse och andeutgjutelse innebär.

Vi har kommit allt längre ifrån vad Bibeln säger om detta, och vi kanske nu är lika farligt ute som personen i min liknelse.

Skulle vi ställa Frank Mangs i ett modernt s.k. väckelsemöte idag, så skulle han inte känna igen sig det minsta. Det är vad jag kan förstå när jag läser hans böcker.

Den här felaktiga bilden av vad väckelse är, innebär att många människor idag gladeligen accepterar t.ex. den s.k. ”väckelse” som pågår just nu i Lakeland i Florida med Todd Bentley i spetsen.

Och den är en anledning till varför jag känt mig nödgad att ta upp det här ämnet.

Det som sedan verkligen sparkade igång mig var Ulf Ekmans artikel i Världen Idag den 30 maj som säkerligen är en följd av det som sker i Florida. Där skrev han om hur man bedömer en väckelse.

Han gav oss ett slags verktyg i sju punkter, men som saknar en god Biblisk förankring och därför också helt saknar skärpa.

Hans punkter sänker vår vaksamhet så pass mycket att vi med dem kan acceptera ett sammanhang som inte är en Biblisk väckelse.

Tar du t.ex. ett New Age-sammanhang där man sjunger om Jesus, så är det sammanhanget i stort sett helt okey utifrån Ekman sju bedömningspunkter.

Och helt klart blir då förförelsen i Florida också helt okey när man testar den med Ekmans verktyg.

Jag skall egentligen inte ta upp det som händer i Florida speciellt mycket här, men jag kan utifrån mina kunskaper om en äkta väckelse, med full säkerhet säga, att det som sker i Florida INTE är från Gud.

Ulf Ekmans sju punkter med mina kommentarer till hittar du via länken

http://bibelfokus.se/ekman_vackelse
----
Vad är då botemedlet mot denna falska bild av en väckelse? Jo, det är så klart att försöka återskapa bilden av en sann och äkta väckelse, och det gör vi bäst genom att studera Bibeln och studera sund, evangelisk väckelsehistoria.

Det är precis det som jag försökt göra, och jag har då jämte Bibeln bl.a. tittat i böcker av Charles Finney och Frank Mangs.

Andlig väckelse av Mangs är en mycket bra bok om just väckelse. Skaffa den till din bokhylla om du inte har den. Den finns ofta att köpa via

http://www.bodaforsantikvariat.se/ eller

http://gospelcenter.se/
---
Vad är då det absolut viktigaste kännetecknet på en äkta väckelse? Är det tecken och under? Är det väckelse bara pga lovsång, handklappning och hallelujarop?

Är det väckelse när folk ligger och sprattlar på golvet? Är det vad vi tycker är heliga stunder idag, att sprattla på golvet, gapskratta och skaka i armar och ben?

Är det väckelse bara för att det kommer en massa folk? Och är det väckelse bara för att man kan se skeendet via s.k. kristen satellit-TV?
--------------------
Tro kommer av förkunnelse

I en äkta väckelse blir folk frälsta i den betydelsen som Bibeln ger. Och orsaken till att folk blir frälsta är att evangelium predikas och att Gud då bekräftar sitt Ord med pånyttfödelsens under i de människor som omvänder sig enligt evangelium.

Det helt grundläggande för en äkta väckelse är därför en evangelisk förkunnelse som inte värjer för synd, dom och *******. Men den erbjuder också frälsning och pånyttfödelse tack vare det Jesus gjorde på Golgata.

Det här är exakt det som Pauls pekar på i Rom 10, vers 15 och 17:

”Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet.”

”Alltså kommer tron av predikan, men predikan i kraft av Kristi ord.”

Det frälsande är alltså en förkunnelse som bygger på evangelium. Längre fram skall jag tala om undrens plats i äkta väckelse.

Men redan här vill jag säga det att jag är idag övertygad om att vi överbetonat både betydelsen av tecken och under och betydelsen av personliga vittnesbörd för att människor skall bli frälsta.

Bibeln säger framförallt att tro uppstår när vi frimodigt predikar evangelium. Det är exakt det man också ser när man studerar väckelsehistoria.

Tecken, under och vittnesbörd, och andlig sång också för den delen, saknar inte betydelse, men främsta platsen måste förkunnelsen av evangelium ha i en äkta väckelse.

Vad är då en sund evangelisk förkunnelse som leder till frälsning och pånyttfödelse?
-------------
Korsets budskap och konsekvenser

Så här tror jag att det är. I en äkta väckelse är det korsets budskap och konsekvenser som står i centrum.

Att bara säga att det är väckelse när Jesus upphöjs är alldeles för svagt. Man talar ju även om Jesus i alla möjliga konstiga sammanhang som inte är av Gud.

Men korset är unikt för Bibelns Jesus och för en sund kristen tro.

Ingen annan religion, inga sekter och ingen osund kristen rörelse har korset i centrum. Korset är föraktfullt för andra religioner. Det är en dårskap för världen. Och korset är ointressant för villoläror och osunda väckelserörelser.

Så finns inte talet om korset i centrum, så är det alltså ingen äkta väckelse. Paulus kände på precis på samma sätt som vi kan se i 1 Kor 2:1-2:

”När jag kom till er, bröder, var det inte med stor vältalighet eller hög visdom som jag predikade Guds hemlighet?? för er.

Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst.”

Korsets budskap är alltså centralt, då kommer också Bibelns Jesus i centrum på rätt sätt. Korsets budskap leder människor till syndanöd, förkrosselse, omvändelse och bön om förlåtelse och därmed äkta frälsning och pånyttfödelse.

Korsets kraft befriar den förkrossade människan från hennes synd och skuld och upprättar till ett värdigt och helt liv. Det är korsets konsekvenser.

I denna process så verkar Gud med hela sin treeniga natur:

Fadern drar människor till Jesus, Jesus frälser från synden, och den Helige Ande föder på nytt och helgar oss. Det ligger också i korsets hela budskap.

Forts

Re: Äkta eller falsk väckelse

Inlägg 2

Det finns så oerhört mycket inbakat i korsets budskap. Korset är ett tortyr- och dödsredskap, så det talar om dom och straff.

Och om korset talar om dom, talar det också om att någon är skyldig – det är vi människor. Och eftersom det talar om att vi är skyldiga, så talar det om vår synd och skuld.

Men korset talar också om att någon annan tog vårt straff på sig. Det talar om att Gud klev ner i en mänsklig kropp och tog vårt straff på sig i Jesus.

Gud betalade priset för vår synd och korset är tomt. Det betyder att hela skulden är betald en gång för alla, inga mer offer behövs. Och det är korsets kraft som gör oss redo att frimodigt möta Jesus den dag han kommer tillbaka.

Korset talar också om den gudomliga vägen:

att gå i Jesu fotspår, att avstå saker för andras skull. Korset talar om att ge upp allt för att leva för Gud och för våra medmänniskor.

Korset talar om att vårt kött måste dö, att vi skall göra avkall på världens lockelser och njutningar och prioritera Guds plan för våra liv.
----------
Äkta väckelse gör skillnad

Om nu korsets budskap står i centrum i en väckelse, så leder det till förvandlade människor. En äkta väckelse reser ett kors i människors liv. Man blir mer och mer lik Jesu karaktär.

Man säljer kanske sin Harley Davidson för att andra behöver pengarna bättre än vad jag behöver en MC.

Man kanske plockar av sig sina pearcing och en del smycken. Dryckesvanor förändras. Nöjesvanor förändras. Man förändrar hur man spenderar sin tid och sina pengar.

Och pånyttfödda människor blir förälskade i Bibeln och blir det som man förr kallade för ”läsare”. Pånyttfödda människor börjar också vittna om frälsningen i Jesus för att göra fler till hans lärjungar.

Är det nu äkta väckelse i en lite större omfattning, så skall även hela samhället förändras i grunden. Då kan man fråga sig:

har vi haft någon rejäl äkta väckelse i Sverige sedan 50-talet?

Nej, i så fall hade inte utvecklingen sett ut som den gör. Det går utför med det mesta i Sverige förutom med rikedomarna.

Vi har inte sett någon samhällsförvandlande väckelse i Sverige sedan 50-talet tror jag att jag vågar säga.

Den karismatiska rörelsen vände tyvärr inte på Sveriges nedåtgående spiral.

Trosrörelsen förändrade inte heller tillståndet, tvärtom.

Det var alltså ganska länge sedan vi såg någon äkta väckelserörelse som hjälpte Sverige upp ur omoral, egoism, individualism, supande och kriminalitet.

Äkta väckelse skall vända upp och ner på människor och samhälle och resultera i en hållbar och positiv utveckling. Det är bestående frukt att hålla utkik efter om vi är på spaning efter äkta väckelse!
------------
Tecken och under

I en äkta väckelse kan det förekomma tecken och under, men varför sker i så fall dessa saker? Vi skall läsa Mark 16:20.

”Och de gick ut och predikade överallt, och Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det.”

Vi ser här att lärjungarna var lydiga Jesu missionsbefallning och gick ut i världen och predikade evangelium.

Här är två nyckelingredienser, lydnad och evangelium, DÅ bekräftar Gud sitt Ord med tecken och under.

Det står att tecken åtföljde Ordet - inte människor eller sammanhang.

Så för Gud är det viktigast att vi predikar och vilket budskap vi predikar.

Tro kommer av predikan, står det i Bibeln, och predikan kan där även översättas med budskap.

Äkta tro kommer alltså inte pga tecken och under utan pga rätt budskap, rätt evangelium.

Skall man då bedöma om en väckelse är äkta eller inte, så är det helt avgörande vilket budskap som predikas.

Är det Bibelns evangelium? Finns hela korsets budskap med? I så fall kan de tecken och under man ser vara från Gud.

Men vi kan se i ett annat Bibelord att tecken och under kan åtfölja även falska förkunnare.

Utav det förstår vi att tecken och under inte är något vi kan bedöma ett sammanhang utifrån, utan vi måste titta på vilket budskap det är som man för fram.

Vi skall läsa från Matt 7:22-23:

”Många skall säga till mig på den dagen: ’Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar’

Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!”

Här ser vi stora förkunnare som inför Jesus på självaste domedagen åberopar sina kraftgärningar som bevis för att de skall få vara med i himlen. Men Jesus säger att han aldrig har känt dem.

De här förkunnarna har alltså aldrig kommit korsets väg, och de predikar därför inte heller korsets budskap.

Ändå har de gjort stora tecken och under i Jesu namn! Men Jesus vill alltså inte kännas vid de här förkunnarna. Vilka är de som Jesus visar bort? Det skall vi våga fråga oss!

I en äkta väckelse skall även de andliga manifestationerna ligga i linje med Bibeln. Ser vi manifestationer som vi inte hittar i Bibeln men som vi hittar i det ockulta och inom New age, så skall vi vara mycket tveksamma.

Att falla baklänges betyder inte med automatik att man blivit andedöpt.

Det förekommer ju inte en enda gång i Bibeln att någon föll baklänges när den Helige Ande kom över någon.

Det som hände när den Helige Ande kom, var framför allt att man fick kraft att bli ett Jesu vittne ut till nya folk.

Väckelse handlar om att ”klona” Jesu lärjungar så att det blir fler frälsta och fler som lämnar sitt eget och istället går ut i världen och vinner ännu fler för Jesus.

Väckelse handlar inte om att köpa en dyr flygbiljett till Florida för att där ligga och sprattla på golvet under ett möte, och sedan komma hem med konstiga spastiska ryckningar i olika delar av kroppen.

Var i Bibeln ser vi något sådant? Och våra grannar kommer inte att bli imponerade utav det.

Det är korsets befriande budskap som väldens syndtyngda människor behöver!!

I en äkta väckelse är det alltså korsets budskap och konsekvenser som skall stå i centrum! Det fulla och sanna evangeliet!

Här skall vi komma ihåg det att det blev inte väckelse i Israel efter att Jesus hade uppväckt Lasaros från döden. Det blev inte väckelse när den lame mannen började hoppa osv.

Men det blev väckelse när Petrus i kraft av den Helige Ande predikade ett väckelsebudskap på den första pingstdagen. Då fick människorna ”såsom ett styng i hjärtat”, står det.

Vi skall alltså inte överskatta undrens betydelse för människors omvändelse. På samma sätt får vi inte överskatta betydelsen av det personliga vittnesbördet.

Det har definitivt sin plats, men tro kommer främst av predikan, då evangelium predikas! Lägg det på minnet.
-------
Gud vill hela vår relation till honom

Sedan är det så här, att det är synden – vår andliga ohälsa – som Gud framför allt vill ta i tur med.

Helande och andra behov kommer längre ner på listan och därför talar vi alldeles för mycket om helande och ekonomiska under idag.

Om vi läser Jesaja 53 så tänker vi vanligen att Jesus dog på korset för att vi skulle slippa all sjukdom redan här och nu.

Tror du det var därför? Var t.ex. förkylningar ett så stort problem för Gud att han var tvungen att komma i mänsklig gestalt och dö på ett kors för att vi skulle slippa detta?

Jag tycker det är ganska banalt att tro så. Vi måste förstå att det finns ett oerhört mycket större djup i det som står i Jesaja 53 och i Bibelns alla berättelser om tecken och under.

Vi bör nog oftare tänka så här:

när någon blir uppväckt från de döda, så är det ett tecken på att vi kan gå från andlig död till evigt liv.

när lama börjar gå, så är det ett tecken på att vi kan få kraft att gå i Jesu fotspår, ut i världen med evangelium.

när spetälska blir botade, är det ett tecken på att vi kan få bli rena från vår synd och skuld.

när blinda får synen tillbaka, så är det ett tecken på att Gud kan öppna våra ögon så att vi ser hans Sanningar.

när döva får hörseln tillbaka, så är det ett tecken på att Gud vill ge oss öppnade öron för hans tilltal och bud.

Gud vill alltså framförallt hela vårt förhållande till honom. Det är det viktigaste helandet av alla.

Begrunda gärna detta för det ger ett helt annat djup i tron. Det är bättre att dö med krämpor än att gå evigt förlorad.
---------
Andens frukt

I en äkta väckelse är det den Helige Ande som verkar i människor och med människor. Det betyder att vi måste se den Helige Andes fingeravtryck i det som sker om vi skall kunna bedöma det som äkta.

Den Helige Andes närvaro kännetecknas av Andens frukt som enligt Gal 5:22-23 är:

”kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning”

Tänk på det att självbehärskning och frid är en del i Andens frukt. Alltså, när den Helige Ande är verksam, så finns en behaglig doft av frid och människor tar inte till överdrifter.

Ödmjukhet

En äkta väckelse bygger på att människor böjer sig inför Gud i största ödmjukhet. Den stora väckelsen i Wales för många, många år sedan, började med att människor samlades i uppriktig bön och bad:

”Gud böj oss, böj oss Gud”.

Om människor och sammanhang upphöjs så finns inte korsets kraft där.

Vi skall läsa hur Paulus resonerade i 1 Kor 1:17:

”Ty Kristus har inte sänt mig för att döpa utan för att predika evangelium, och det inte med vishet och vältalighet, så att Kristi kors inte förlorar sin kraft.”

Hade Paulus framgångar berott på världsliga förmågor, så säger han att korsets kraft, alltså Guds kraft, hade gått förlorad. Och då blir ju inga människor frälsta och pånyttfödda, eller hur?

Vi har nog inte riktigt fattat hur illa ställt det är med alla de sammanhang där förkunnare upphöjs och häftiga berättelser om spektakulära händelser förs fram för att lyfta upp dessa upphöjda förkunnare allt högre.

Men där finns inte korsets frälsande kraft, vad jag kan utläsa ur det här Bibelordet, och även ifrån mycket annat som Paulus skrivit.

Forts

Re: Äkta eller falsk väckelse

Inlägg 3

Vi kan läsa om något liknande i Luk 18:10-14:

"Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan. Farisén stod och bad för sig själv:

’Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen. Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar’.

Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet och bad: ’Gud, var nådig mot mig, syndare’.

Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.”
---
Den här farisén kunde lika gärna ersättas av en förkunnare som står och säger:

”I förra veckan reste jag upp två döda, jag botade en tant från cancer, jag mötte två änglar som sa allt om himmel och ******* till mig, och så besökte jag den tredje himlen i går kväll och därifrån gick jag på en stege upp till Fadern”.

Så säger t.ex. Todd Bentley i den s.k. Florida-väckelsen.

Men Paulus, han avstod från all sådan självupphöjelse för att inte förlora kraften från Kristi kors! Förstår vi hur viktigt detta är?
----
Gud bor ju bara hos den som har ett ödmjukt och förkrossat hjärta, står det i Bibeln. Det är när vi blir små - som Gud blir stor.

Här är Jesus vår förebild. Jesus drog sig undan de stora folksamlingarna. Han avstod rikedom och ära.

Han drog sig undan när människorna ville utropa honom som kung. Han rörde sig helst bland de enkla och utstötta. Han avstod från allt för att tjäna Gud och betjäna människorna.

kan du se Jesus framför dig på en stor scen med strålkastare, med en trådlös mikrofon i handen och en kompgrupp bakom sig?

kan du se Jesus med tatueringar, piercing i ansiktet, flera ringar på fingrarna och örhängen (precis som Todd Bentley i Florida, och dessa har han skaffat EFTER att han ”blev frälst”!!)?

kan du se Jesus framför dig sprattlandes på golvet samtidigt som han vrålar och gapskrattar (också som Todd Bentley mfl förkunnare)?

kan du tänka dig Jesus läsa upp sitt bankgironummer där han vill ha in dina pengar?

eller kan du se Jesus komma i en ny BMW för att hålla en mötesserie?

Sådan är inte Bibelns Jesus. Och vi är kallade att gå i hans fotspår!
-------------
Ett dåligt grundat lärjungaskap

I följande Bibelord kan vi se att det fanns många lärjungar till Jesus som hade en så grund tro, att när Jesus började utmana dem med sanningen, så sa de ganska snart att han var besatt av en ond ande.

Det är ganska uppenbart att dessa lärjungar inte hade upplevt en äkta väckelse. Sanningen var inte högsta prioritet hos dessa ytliga lärjungar.

De hade troligen blivit efterföljare pga alla de tecken och under som de sett Jesus göra. Men när det kom till sanningen om dem själva och om Jesus, ja, då var det kört.

Vi läser först i Joh 6: 2 och sedan i Joh 8:31-48:

”Mycket folk följde honom, därför att de såg de tecken som han gjorde med de sjuka.”

”Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: ’Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar, och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.’

De svarade honom: ’Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria’

Jesus svarade: ’Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav. Slaven bor inte kvar i huset för alltid, men sonen stannar där för alltid.

Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria. Jag vet att ni är Abrahams barn, men ni vill döda mig därför att ni inte förstår mitt ord. Jag talar vad jag har sett hos min Fader.

Ni gör vad ni har hört av er fader.’ De svarade honom: ’Vår fader är Abraham.’ Jesus sade: ’Om ni vore Abrahams barn, skulle ni göra Abrahams gärningar.

Men nu vill ni döda mig, en man som har sagt er sanningen, som jag har hört av Gud. Så handlade inte Abraham.

Ni gör er faders gärningar.’ De svarade: ’Vi är inte födda i äktenskapsbrott. Vi har bara en fader, Gud.’

Jesus svarade: ’Vore Gud er Fader, skulle ni älska mig, eftersom jag har utgått från Gud och kommer från honom. Jag har inte kommit av mig själv, utan han har sänt mig. Varför förstår ni inte vad jag säger?

Därför att ni inte kan lyssna till mitt ord. Ni har djävulen till er fader. Och vad er fader har begär till, det vill ni göra.

Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, eftersom sanning inte finns i honom.

När han talar lögn, talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. Men mig tror ni inte, därför att jag säger er sanningen.

Vem av er kan överbevisa mig om synd? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte?

Den som är av Gud lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte är av Gud.’

Judarna svarade: ’Har vi inte rätt när vi säger att du är en samarit och har en ond ande?’”
---
På precis samma sätt var det när Jesus talade om att vi måste äta hans kött och dricka hans blod för att få gemenskap med honom och Fadern. Vi kan läsa vad dessa efterföljare då gjorde.

Vi läser i Joh 6:66-67:

”Efter detta drog sig många av hans lärjungar tillbaka, så att de inte längre följde honom. Jesus sade därför till de tolv: 'Inte vill väl också ni gå bort?' ”
---
Om din tro är grundad på att du sett tecken och under, så är risken att det är en tro som inte håller måttet när Jesus konfronterar dig med sanningen om dig själv och om honom, för det kommer han att göra.

Det samma gäller om vår tro enbart är grundad på kunskaper om Jesus.

Vår tro måste vara född ur en omvändelse vid Jesu Kristi kors, alltså en tro som är grundad i korsets budskap och konsekvenser.

Korsets budskap ger oss hela sanningen om både oss själva och om Jesus.

Är vi grundade där med vår tro är sannigen inte ett problem utan en resurs som befriar oss. ”Sanningen skall göra er fria”, sa ju Jesus i Joh 8:32.

Ett sant lärjungaskap betyder ett fortsatt vandrande i Jesu fotspår. Är man inte beredd på de konsekvenser som det kommer att innebära så kommer inte lärjungaskapet att hålla måttet.

Jesus säger ju så här i 16:24.

”Jesus sade till sina lärjungar: 'Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig.' ”
--------------
Strategisk bön för väckelse

Jag skall även säga något om s.k. strategisk bön och krig i andevärlden. Det finns ju många som tror att det är detta vi måste syssla med för att det skall bli väckelse i Sverige.

Men det är inte ödmjukhet inför Gud att syssla med sådant utan ett slags högmod som troligen är sprunget ur trosförkunnelsens lära om att allt ligger i den troendes händer, att vi skulle vara såsom gudar.

Det står inget i Bibeln om att det förhåller sig på det sättet. Det står visserligen att bakom andliga skeenden sker det en strid i andevärlden,

men frågan är vilka som är inblandade i striden och hur och på vilka nivåer de inblandade skall strida.

För det första vet vi ju det att Jesus vann den största segern när han här på jorden ödmjukade sig ända till döden på ett kors.

Det är mot allt världsligt förnuft att det skulle vara en seger, men så är det. Detta är korsets princip, och den gäller även för våra segrar.

Om vi försakar och ödmjukar oss, och låter Gud strida, så vinner vi de största segrarna. ”Herren skall strida för er, och vi skall vara stilla” står det ju i Bibeln.

Det här kan vi se ganska tydligt i profeten Daniels bok, kapitel 10. Vi börjar i vers 1 och läser några utvalda delar:

”I den persiske kungen Koresh tredje regeringsår fick Daniel en uppenbarelse….

Jag, Daniel, hade då gått och sörjt i tre veckors tid. Jag åt ingen god mat. Kött och vin kom inte i min mun, och jag smorde inte heller min kropp med olja förrän de tre veckorna hade gått.

På den tjugofjärde dagen i första månaden var jag vid stranden av den stora floden Hiddekel. När jag såg upp fick jag se en man stå där, klädd i linnekläder….”

Vers 12-13:

”Han sade till mig: ’Frukta inte, Daniel, ty redan från första dagen när du vände ditt hjärta till att förstå och ödmjuka dig inför din Gud, har dina ord varit hörda, och jag har nu kommit för dina ords skull.

Fursten över Persiens rike stod emot mig under 21 dagar. Då kom Mikael, en av de förnämsta furstarna, till min hjälp’ ”

Här ser vi, att Daniel först var helt ovetande om kriget i andevärlden, men han kände en sorg i sitt hjärta. Så pass mycket gudsman var han, att han då begrep att det rätta var att fasta och be och ödmjuka sig inför Gud.

Detta var Daniels insats i den andliga striden under 21 dagar, och det hjälpte tydligen ängeln som i 21 dagar stred mot den andefurste som höll Persiens rike i sitt grepp.

Så när Daniel ödmjukade sig, blev det seger i andevärlden. Och själva striden i andevärlden svarade Gud för med hjälp av sina änglar.

Så vill du då strida i andevärlden måste du gå korsets väg. Ju mer du avstår och ödmjukar dig, ju mäktigare segrar vinner du i andevärlden.

Är du dessutom villig att dö för Jesu skull, ja, då har du vunnit den största seger du kan vinna.

Nöjer du dig med att gå upp på ett berg och proklamera seger över staden du bor i, så tror jag att andemakterna bara tar det med en gäspning.

Om du inte håller med mig om detta så låt då Bibeln övertyga oss om att jag har fel.
-----------------
Att bedöma en väckelse

Skall man nu bedöma ett andligt skeende som folk kallar väckelse, så är det alltså allra bäst att först veta vad en äkta väckelse är för något.

Det är på samma sätt med att avslöja falska sedlar. Om man riktigt noga studerat en äkta sedel, så kan man troligen avslöja alla falska sedlar som kommer att dyka upp.

Men har man bara studerat kända falska sedlar, så blir det inte lika lätt att avslöja nya förfalskningar.

Jag vill också få sagt det, att man inte måste ha egen erfarenhet av en äkta väckelse för att kunna bedöma olika sammanhang.

Men man måste kunna sin Bibel riktigt bra, och man bör ha läst väckelsehistoria, om t.ex. Charles Finney, Dwight Moody och Frank Mangs.

En väckelse bedöms inte utifrån känslor, så man måste inte ha varit på plats. Det går idag lätt att göra en bedömning utifrån text-, ljud- och videomaterial. I det här fallet är ju Internet en enorm resurs.

Finns inte korsets hela budskap och konsekvenser med i centrum i ett sammanhang, så är det inte en äkta väckelse.

Finns inte vittnesbörd om att människor blivit befriade från syndens slaveri och börjat förändras i enlighet med Andens frukt, så är det inte en äkta väckelse.

Är inte dessa vittnesbörd i centrum för det man gläds över, så är det inte en äkta väckelse.

En äkta väckelse behöver inte möta något annat behov hos en människa än att hon blir löst från synden och blir frälst till ett liv med Jesus som Herre.

Det är i alla fall Guds primära avsikt med en väckelse, och då bör ju det också vara vår primära avsikt. Eller hur?
-----
Den Trojanska hästen

Sist vill jag nu varna oss alla och säga det, att den falska bild av vad väckelse är som satan lyckats smyga in i kristenheten, i många stycken liknar berättelsen om hästen i Troja.

Vi tar gladeligen emot gåvan, trots att det är något helt nytt som vi aldrig tidigare sett. Man kan nästan tänka sig följande dialog över denna trojanska häst:

”Vad är det här för något, något sådant har vi aldrig sett tidigare? Nej, men den är fin och spännande! Ja, men den är ju byggd med ett träslag som jag inte känner till, tänk om det är något lömskt?

Nej, den är ju häftig, skall vi inte rulla in den till Stora torget?

Men tänk om det vilar en förbannelse över den här statyn då! Tänk om det finns något otäckt inuti den!

Äh, hugg i nu så rullar vi in den. Tänk vad alla kommer att bli fascinerade när de får se vår ståtliga staty! Ingen annan har något sådant här. Vi kan ju ha en fest när den är på plats!”
---
På det här sättet går det till när vi rullar vi in den trojanska hästen i våra församlingar.

I fascinationen över det nya lägger folk ner sin vaksamhet. Då kommer fienden ut ur hästen och öppnar avgrundens portar så att fler ur fiendens armé kan komma in och ödelägga Guds församling från insidan.

Så här fungerar falska väckelser, och det är därför vi måste veta vad äkta väckelse är och inte oreserverat ta emot allt nytt bara för att det är läckert.
---------------------
Avslutning

Jag skulle nu vilja ge dig en utmaning till att söka det äkta:

Stäng av alla s.k. kristna TV-kanaler i en månad.

Läs ingen annan kristen litteratur än Bibeln under denna månad.

Lägg överbliven tid på mer Bibelläsning och mer bön i ett enkelt umgänge med Gud som hans barn.

Se sedan vad Gud gör i ditt liv!

Lennartart Jareteg - 2008-06-15

Sidans adress:

http://media.bibelfokus.se/docs/akta_vackelse.html

Forts

Re: Äkta eller falsk väckelse

Inlägg 4

HaFo kommentar:

Det finns inte mycket att kommentera här. Vill då hellre ”återfokusera” några viktiga citat från Lennart, så att de riktigt dröjer sig kvar:

(Men vill lämna en liten brasklapp:

Ekman vore nog kunnig nog i teologin, för att tala sig varm om korset, om det kunde tjäna hans syften, att få framstå som världsapostel, som ska ena kristenheten.

Men nu är det inte därigenom som han kommer att nå "sin upphöjelse", utan genom att leda människor in i avfallet. Därför bejakar han istället trosförkunnelsens och katolicismens förförande läror.

Vad jag menar är att det är inte bara tomma ord om "korset", som det handlar om. Utan att det talet är fyllt av Ordet Och Andens betydelse kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset)
----
Så ett litet koncentrat av viktiga citat av Lennart:

”Det som sedan verkligen sparkade igång mig var Ulf Ekmans artikel i Världen Idag den 30 maj som säkerligen är en följd av det som sker i Florida.

Där skrev han om hur man bedömer en väckelse. Han gav oss ett slags verktyg i sju punkter, men som saknar en god Biblisk förankring och därför också helt saknar skärpa.

Hans punkter sänker vår vaksamhet så pass mycket att vi med dem kan acceptera ett sammanhang som inte är en Biblisk väckelse.

Tar du t.ex. ett New Age-sammanhang där man sjunger om Jesus, så är det sammanhanget i stort sett helt okey utifrån Ekman sju bedömningspunkter.

Och helt klart blir då förförelsen i Florida också helt okey när man testar den med Ekmans verktyg.

Jag skall egentligen inte ta upp det som händer i Florida speciellt mycket här, men jag kan utifrån mina kunskaper om en äkta väckelse, med full säkerhet säga, att det som sker i Florida INTE är från Gud.

Ulf Ekmans sju punkter med mina kommentarer till hittar du via länken

http://bibelfokus.se/ekman_vackelse ”
---
”Vi lever troligen just nu i den tid som Bibeln beskriver som tiden före det att antikrist skall träda fram. Detta är det stora avfallets tid, och den skall kännetecknas av falska profeter som utför stora under och tecken.”

”Den här felaktiga bilden av vad väckelse är, innebär att många människor idag gladeligen accepterar t.ex. den s.k. ”väckelse” som pågår just nu i Lakeland i Florida med Todd Bentley i spetsen.”

”Vad är då det absolut viktigaste kännetecknet på en äkta väckelse? Är det tecken och under?

Är det väckelse bara pga lovsång, handklappning och hallelujarop?

Är det väckelse när folk ligger och sprattlar på golvet?

Är det vad vi tycker är heliga stunder idag, att sprattla på golvet, gapskratta och skaka i armar och ben?

Är det väckelse bara för att det kommer en massa folk? Och är det väckelse bara för att man kan se skeendet via s.k. kristen satellit-TV?”
---
”I en äkta väckelse blir folk frälsta i den betydelsen som Bibeln ger. Och orsaken till att folk blir frälsta är att evangelium predikas och att Gud då bekräftar sitt Ord med pånyttfödelsens under i de människor som omvänder sig enligt evangelium.

Det helt grundläggande för en äkta väckelse är därför en evangelisk förkunnelse som inte värjer för synd, dom och *******.

Men den erbjuder också frälsning och pånyttfödelse tack vare det Jesus gjorde på Golgata.”

”främsta platsen måste förkunnelsen av evangelium ha i en äkta väckelse.”

”I en äkta väckelse är det korsets budskap och konsekvenser som står i centrum.

Att bara säga att det är väckelse när Jesus upphöjs är alldeles för svagt.

Man talar ju även om Jesus i alla möjliga konstiga sammanhang som inte är av Gud.

Men korset är unikt för Bibelns Jesus och för en sund kristen tro.”

”Korsets budskap är alltså centralt, då kommer också Bibelns Jesus i centrum på rätt sätt.

Korsets budskap leder människor till syndanöd, förkrosselse, omvändelse och bön om förlåtelse och därmed äkta frälsning och pånyttfödelse.

Korsets kraft befriar den förkrossade människan från hennes synd och skuld och upprättar till ett värdigt och helt liv. Det är korsets konsekvenser.

I denna process så verkar Gud med hela sin treeniga natur:

Fadern drar människor till Jesus, Jesus frälser från synden, och den Helige Ande föder på nytt och helgar oss. Det ligger också i korsets hela budskap.”

”korset talar också om att någon annan tog vårt straff på sig. Det talar om att Gud klev ner i en mänsklig kropp och tog vårt straff på sig i Jesus.

Gud betalade priset för vår synd och korset är tomt. Det betyder att hela skulden är betald en gång för alla, inga mer offer behövs.”

(Jesus behöver inte offra sig igen i ngn katolsk nattvard!! HaFo anm.)
---
”Den karismatiska rörelsen vände tyvärr inte på Sveriges nedåtgående spiral.

Trosrörelsen förändrade inte heller tillståndet, tvärtom.

Det var alltså ganska länge sedan vi såg någon äkta väckelserörelse som hjälpte Sverige upp ur omoral, egoism, individualism, supande och kriminalitet.”

”Här är två nyckelingredienser, lydnad och evangelium, DÅ bekräftar Gud sitt Ord med tecken och under.

OBS!

Det står att tecken åtföljde Ordet - inte människor eller sammanhang.

OBS!

Så för Gud är det viktigast att vi predikar och vilket budskap vi predikar.

Tro kommer av predikan, står det i Bibeln, och predikan kan där även översättas med budskap. Äkta tro kommer alltså inte pga tecken och under utan pga rätt budskap, rätt evangelium.

Skall man då bedöma om en väckelse är äkta eller inte, så är det helt avgörande vilket budskap som predikas.

Är det Bibelns evangelium? Finns hela korsets budskap med? I så fall kan de tecken och under man ser vara från Gud.

Men vi kan se i ett annat Bibelord att tecken och under kan åtfölja även falska förkunnare.

Utav det förstår vi att tecken och under inte är något vi kan bedöma ett sammanhang utifrån, utan vi måste titta på vilket budskap det är som man för fram.”

”I en äkta väckelse skall även de andliga manifestationerna ligga i linje med Bibeln. Ser vi manifestationer som vi inte hittar i Bibeln men som vi hittar i det ockulta och inom New age, så skall vi vara mycket tveksamma.”

”Det är korsets befriande budskap som väldens syndtyngda människor behöver!!”

”I en äkta väckelse är det alltså korsets budskap och konsekvenser som skall stå i centrum! Det fulla och sanna evangeliet!

Här skall vi komma ihåg det att det blev inte väckelse i Israel efter att Jesus hade uppväckt Lasaros från döden. Det blev inte väckelse när den lame mannen började hoppa osv.

Men det blev väckelse när Petrus i kraft av den Helige Ande predikade ett väckelsebudskap på den första pingstdagen. Då fick människorna ”såsom ett styng i hjärtat”, står det.

Vi skall alltså inte överskatta undrens betydelse för människors omvändelse. På samma sätt får vi inte överskatta betydelsen av det personliga vittnesbördet.

Det har definitivt sin plats, men tro kommer främst av predikan, då evangelium predikas!”

”Sedan är det så här, att det är synden – vår andliga ohälsa – som Gud framför allt vill ta i tur med.

Helande och andra behov kommer längre ner på listan och därför talar vi alldeles för mycket om helande och ekonomiska under idag.”

”Gud vill alltså framförallt hela vårt förhållande till honom. Det är det viktigaste helandet av alla.

Begrunda gärna detta för det ger ett helt annat djup i tron. Det är bättre att dö med krämpor än att gå evigt förlorad.”

”I en äkta väckelse är det den Helige Ande som verkar i människor och med människor. Det betyder att vi måste se den Helige Andes fingeravtryck i det som sker om vi skall kunna bedöma det som äkta.

Den Helige Andes närvaro kännetecknas av Andens frukt som enligt Gal 5:22-23”

”En äkta väckelse bygger på att människor böjer sig inför Gud i största ödmjukhet. Den stora väckelsen i Wales för många, många år sedan, började med att människor samlades i uppriktig bön och bad:

”Gud böj oss, böj oss Gud”. Om människor och sammanhang upphöjs så finns inte korsets kraft där.”

”Vi har nog inte riktigt fattat hur illa ställt det är med alla de sammanhang där förkunnare upphöjs och häftiga berättelser om spektakulära händelser förs fram för att lyfta upp dessa upphöjda förkunnare allt högre. Men där finns inte korsets frälsande kraft”

”Den här farisén kunde lika gärna ersättas av en förkunnare som står och säger:

”I förra veckan reste jag upp två döda, jag botade en tant från cancer, jag mötte två änglar som sa allt om himmel och ******* till mig, och så besökte jag den tredje himlen i går kväll och därifrån gick jag på en stege upp till Fadern”.

Så säger t.ex. Todd Bentley i den s.k. Florida-väckelsen. Men Paulus, han avstod från all sådan självupphöjelse för att inte förlora kraften från Kristi kors! Förstår vi hur viktigt detta är?”

”kan du se Jesus framför dig på en stor scen med strålkastare, med en trådlös mikrofon i handen och en kompgrupp bakom sig?

kan du se Jesus med tatueringar, piercing i ansiktet, flera ringar på fingrarna och örhängen (precis som Todd Bentley i Florida, och dessa har han skaffat EFTER att han ”blev frälst”!!)?

kan du se Jesus framför dig sprattlandes på golvet samtidigt som han vrålar och gapskrattar (också som Todd Bentley mfl förkunnare)?

kan du tänka dig Jesus läsa upp sitt bankgironummer där han vill ha in dina pengar?

eller kan du se Jesus komma i en ny BMW för att hålla en mötesserie?

Sådan är inte Bibelns Jesus. Och vi är kallade att gå i hans fotspår!”
---
”Om din tro är grundad på att du sett tecken och under, så är risken att det är en tro som inte håller måttet, när Jesus konfronterar dig med sanningen om dig själv och om honom, för det kommer han att göra.

Det samma gäller om vår tro enbart är grundad på kunskaper om Jesus.

Vår tro måste vara född ur en omvändelse vid Jesu Kristi kors, alltså en tro som är grundad i korsets budskap och konsekvenser.

Korsets budskap ger oss hela sanningen om både oss själva och om Jesus. Är vi grundade där med vår tro är sannigen inte ett problem utan en resurs som befriar oss.

”Sanningen skall göra er fria”, sa ju Jesus i Joh 8:32.”

”Så vill du då strida i andevärlden måste du gå korsets väg. Ju mer du avstår och ödmjukar dig, ju mäktigare segrar vinner du i andevärlden.

Är du dessutom villig att dö för Jesu skull, ja, då har du vunnit den största seger du kan vinna.

Nöjer du dig med att gå upp på ett berg och proklamera seger över staden du bor i, så tror jag att andemakterna bara tar det med en gäspning.”

”Finns inte korsets hela budskap och konsekvenser med i centrum i ett sammanhang, så är det inte en äkta väckelse.

Finns inte vittnesbörd om att människor blivit befriade från syndens slaveri och börjat förändras i enlighet med Andens frukt, så är det inte en äkta väckelse.

Är inte dessa vittnesbörd i centrum för det man gläds över, så är det inte en äkta väckelse.

En äkta väckelse behöver inte möta något annat behov hos en människa än att hon blir löst från synden och blir frälst till ett liv med Jesus som Herre.”

”På det här sättet går det till när vi rullar vi in den trojanska hästen i våra församlingar. I fascinationen över det nya lägger folk ner sin vaksamhet.

Då kommer fienden ut ur hästen och öppnar avgrundens portar så att fler ur fiendens armé kan komma in och ödelägga Guds församling från insidan.

Så här fungerar falska väckelser, och det är därför vi måste veta vad äkta väckelse är och inte oreserverat ta emot allt nytt bara för att det är läckert.”

Slut citat freån Lennart
---
HaFo:

Låt oss alltså inte lockas in i den förförelse, som vi nu ser dra fram i ett led att till att forma avfallet, som ska hälsa en istället för/en annan Kristus – antikrist välkommen på arenan!

Det kallas att "vinna världen för Kristus", men i själva verket är det ett led i att förbereda en annan/en istället för Kristus - antikrists inträde på arenan.

HaFo

Re: Äkta eller falsk väckelse

Fick just ett mail av Lennart Jareteg, där han vill få med följande ord under rubriken "under och tecken", i hans artikel härovan och somjag sätter in:

"Är evangeliet som förkunnas grundat på betydelsen av Jesu Kristi persons (Gud och människa förenad) kropp och blod på korset (och ingen annanstans) som det fullkomliga försoningsoffret?"

HaFo