HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Anledningen till att jag startar det här ämnet är en artikel jag såg i Dagen för några dagar sedan som handlar om interreligiös torgbön från Malmö. Artikeln finns på dagen:http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=153395. Citerar här från artikeln "I söndagens bön är det första gången som tre världsreligioner och representanter för fyra världssamfund möts på torget för att delta i bön tillsammans" slutcitat.
De som deltog var representanter från Vår Frälsares katolska kyrka, judiska församlingen, Islamic Center samt svenska kyrkan. Det lästes från bibeln och koranen.

Vad jag kan se så återgav tidningen dagen artikeln utan någon som helst kritisk kommentar till denna religionssynkretism. Dock så satte de ut artikeln som "dagens fråga" så folk fick kommentera. Kom in massor av kommentarer en del var positiva och andra negativa till bön med andra religioner.

Ska bara förklara kort vad ordet synkretism betyder, så här står det på Wikipedia: Synkretism är ett teologiskt begrepp som betyder religionsblandning eller att en religion under nytt namn utvecklas genom inhämtande av det "bästa" från två eller flera etablerade religioner. Vanligt i historien när kulturer möts och religioner blandas. Förekommer ofta i moderna religionsbildningar och strömningar som New Age.

Vad jag tänker själv när jag ser artiklar som den i dagen är den sista tiden då en enda världsreligion ska ena alla människor under antikrists rike. Det börjar med att alla kristna ska enas under katolska kyrkan i Rom. Katolska kyrkan arbetar ju också för att alla religioner ska enas. En bra länk där det står mer i samma ämne är elvorochjanne.se.

Är det någon som har mer information i samma ämne får ni gärna lämna en kommentar! Har just nu själv börjat sätta mig in detta ämne och palnerar att skriva mer om detta senare.

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Maria, "Religionssynkretismen hotar kristenheten!"

Är en korrekt diagnos av kristenhetens situation i vårt land i dag. Och "Örebrointiativet" vill vara en moteld/medicin mot detta hot, har jag förstått: som ju egentligen är mer än ett hot, för det är redan ett faktum, ett faktiskt tillstånd.

Hur de - intiativtagarna - skall lyckas beror i hög grad på det stöd de får; från vakna kristna ÖVER HELA LANDET! För det gäller vårt land och vårt folk; vårt folks EVIGA VÄLFÄRD.

Tack f.ö. för uppslaget/tråden.

Mvh

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Detta är ett angeläget ämne Maria!

Vi kommer allt mer att få se hur denna religionssynkretism växer fram. Nu först inom kristenheten, där man alltmer öppnar för bl.a. trosförkunnelsens och katolicismen (som nu också möts alltmer i sin antikristliga tro, lära liv och utövning).

Allt under så vällovliga motton, som att ”vara ett så världen kan tro”, ”tillsammans manifestera Jesus, evangelisera och vinna världen för Kristus”.

Det som kommer fram ur ”Jesusmanifestationen” och den efterföljande verksamheten utifrån den, kommer att starkt bidra till, att ”denna synkretism” med villfarelse i bagaget, som nu sker på den kristna arenan blir "legalicerat".
---
Det kan ännu synas långt till att detta ändå, skulle kunna leda fram till en religionssynkretism, som även inkluderar övriga världsreligioner.

Men det är inte långt borta, innan kristna ledare bejakar de andra religionerna och menar att man har samma Gud. Katolska Kyrkans företrädare, har ju redan påbörjat dialog och gemensam bön med andra religioner och därmed börjat bejaka dessa religioner som kommandes från Gud.

När man då inom kristenheten för övrigt är på väg att sälja sig till katolicismens villfarelse (som alltmer även inkluderar trosförkunnelsens förförelse), så är det inte långt borta med nästa steg, med ”uppmörade”, ”kristna sinnen och hjärtan”, fram emot den ”landningsbana”, avfallet, som ska ge den falske profeten och antikrist en ”mjuklandning”.

Allt kommer det att ske under namnet av väckelse och ”karmeluppgörelser”. Medan det egentligen handlar om avfallet som träder fram.

Det finns tre artiklar i DAGEN (22 – 5), som anknyter till detta ämne:

Interreligiös bön skapar frågetecken

http://www.dagen.se/Article.aspx?ID=153690

En artikel, som väl är ngt av en ”bromshållare” fram emot detta avfall och denna religionssynkretism.
---
En rörelse som så småningom kommer att bejaka denna religionssynkretism återfinns på:

http://www.dagen.se/Article.aspx?ID/isArchive=False&ID=153674

Sjöberg tror på ny Jesusmanifestation
---
Vad som definitivt så småningom kommer att vara ett led i ”religionssynkretism” och en stark drivkrfat fram emot antikrists ”landningsbana”, återfinns under:

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspxID=153659

Norska Oas-rörelsen imponeras av Floridaväckelsen
"Har aldrig sett något liknande"

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Vill skriva lite om ämnet att döma sin nästa. Vad det har med ämnesrubriken att göra får ni se senare. Skulle först vilja rekommendera att ni går in på elvorochjanne.se och läser "Att döma" gå in på skriven undervisning och sen på "att döma". Handlar om att på rätt sätt "döma"enligt bibeln eller hur man ska urskilja rätt undervisning.

Ska skriva ner lite egna tankar jag har om hur folk argumenterar för och emot olika saker.

Först till frågan om homosexuella har rätt att gå med i en kristen församling.

Argument för brukar vara: Man är frälst utav nåd, ingen är felfri. Andra synder som girighet finns ju i församlingen och det är ingen som kastar ut dem. Samt vem är du att döma din nästa!

Motargument: Om man lever i homosexuell synd och inte vill ändra sig så missbrukar man Guds nåd. Jesus sa till äktenskapsbryterskan dina synder är dig förlåtna "Gå och synda icke mer". Det är svårare att komma åt den girige i församlingen, han ställer sig knappast upp och säger att jag är girig och tänker fortsätta att vara det, jag är ju frälst av nåd...

Så till frågan om villolära och villolärare i församlingen exakt samma argument där fast nu mellan kristna.

Argument för: Vi är frälsta av nåd, ingen församling är felfri. Vem är du att döma din nästa!

Motargument: Om man vet med sig att en församling har en villolära så måste den rensas ut. Villolärare känner man igen på dess frukt, se Matt. 7:15. KK tillber ikoner, Maria samt reliker som är obibliskt. Om man nu vet att det är obibliskt då ska ju det rensas ut! Istället anklagas kritikern ofta för att vara fördomsfull(har själv råkat ut för det). Undrar just vem det är som dömer och är fördomsfull?!? Istället för att komma med sakliga motargument sett ur bibelns ljus går man till personangrepp och kallar den personen fördomsfull! Antagligen för att det inte finns några sakliga motargument sett ur bibelns ljus.

Det är viktigt att i bibelns ljus granska sina egna motiv och argument se Matt. 7:1-5 Flisan och bjälken. Att kunna se klart så att rätt "dom" fälls.

Alltså att göra sig det besväret att kolla upp om ens egen församling är sund eller inte istället för att gå till motangrepp och personangrepp så fort kritik fälls om den egna församlingen. Tyvärr är det väl ofta så att människor som inte är noga att kolla upp om en lära är sann eller inte har lättare för att bli lurad in i ett sammanhang som inte är sunt andligt sett. Och har man då hamnat i ett sådant sammanhang där fel undervisning ges om den yttersta tiden och man tror på vad pastorn säger om "stor väckelse" i den yttersta tiden så är risken väldigt stor att man blir lurad om man inte kan sin bibel. Var själv i den farozonen i många år. Ser det som Guds nåd att jag kom ur dessa "sammanhang".

Jesus sade den som älskar mig lyder mitt ord. Tror att om man lever nära Jesus och läser bibeln dagligen och vill leva efter den så tror jag att Gud kommer att bevara en ifrån det onda. Det är jag säker på.

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Det var mycket tänkvärda funderingar Maria, som jag ska gå igenom och begrunda ytterligare.

Du säger:

"Jesus sade den som älskar mig lyder mitt ord. Tror att om man lever nära Jesus och läser bibeln dagligen och vill leva efter den så tror jag att Gud kommer att bevara en ifrån det onda. Det är jag säker på."

Jag tror att ngt av det viktigaste, utöver vad Du här säger, är att lyssna till Guds Andes "varningslampor".

Jesus säger: "Mina får hör min röst", en främmande röst ska de alls inte följa".

Det är flera som berättat för mig, hur de till en början på LO, erfor att det var ngt som inte stämde, att det "var en främmandes röst". Man erfor alltså Guds varningslampa.

Men man säger så, att man började döva detta, eftersom man fick höra, att det man stod undrande inför, bara var djävulens röst, som ville hindra dem från att komma in i det verkligt rika Kristus - livet.

Guds varningslampa, förvandlades till "fiendens röst", och "fåret" slutade så småningom höra "Herdens röst", utan började förledas till att följa en villoande och följa en "främmandes röst", som man nu lurats till att tro, att det var Guds röst och ledning.

En del har dock vaknat upp över, att de blev stadda på en villoväg och vänt åter till sin själs herde och vårdare, vänt åter till Bibelns, den sanne Jesus Kristus, vård och vägledning.

Medan andra tydligen jagar vidare, med döva öron och blinda ögon, i ett slags "transtillstånd", där allt bara handlar om under och tecken, samla stora skaror och göra väldiga upplevelser. Bara "flöda i smörjelsen" å "ta emot av Anden".

I sin alltmer uppstådda förblindelse, så är man så småningom, till och med beredd att bejaka de mest bisarra ockulta manifestationer, liknande dem nu i Florida - väckelsen.

All prövningsförmåga på den andliga arenan verkar bli som bortblåst och man börjar t.o.m anse djävulens verk nu i spåren av Bentley och Florida - väckelsen, som varandes en väckelse från Gud.

Medan det hur uppenbart som helst, i själva verket är en "väckelse" från avgrunden, som ska iordningställa "landningsbanan" för den falske profeten och antikrists inträde på arenan.

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Citerar från Deborahs blogg tänkvärda ord som passar under detta ämne:
---

”Bön tillsammans med andra religioner....??? Vad säger Skriften?

Den viktigaste frågan uppstår direkt: I VEMS NAMN samlas man? ’Där två eller tre är församlade i MITT NAMN, där är JAG mitt ibland dem’ - säger Jesus.

Så - VEM är mitt ibland de människor som ber?

’Det är sanningen som skall göra oss fria’ - det står inte, att ’Det är kärleken, som skall göra oss fria.’

Igår fick jag en bild. Som Kristi lärjungar är vi 'arbetare' och såningsmän åt den Högste. Vårt uppdrag är att 'forsla hem' människor i 'en förbönsbåt' - från mörkrets rike till ljusets rike genom att predika Ordet.

Vi arbetar! På en en 'andlig båt' som måste igenom trånga passage, stormar och diverse sjöodjur som poppar upp ur vattnet... Denna båt sjunker aldrig - tvärtom!

För kaptenen är HERREN själv! Och Han har redan vunnit seger! Men den gamla skapelsen, våra egna vägar till frälsning måste lämnas bakom...Gungande i en 'livbåt' under HERRENS uppsikt, är vi på väg mot vår eviga destination. KOMPROMISSLÖST!

Piskade av stormen och 'slagna' - men inte 'till marken' utan stärkta av prövningarna, trevar vi oss fram med Ordet och 'fiskar upp' alla som vill in denna 'båt', där HERREN väntar med sin frälsning...

Vi kommer att passera diverse 'piratskepp' med fångna själar under däck - men en sak är säker - HERREN är med. 'Skeppet' har nämligen en Styrman som är 'densamme idag, igår och evigheternas evighet'!

Blanda inte 'andra styrmän' efter eget sinne utan följ endast Ordet - utan kompromiss!”
---

HaFo kommentar:

Håller med Deborah i sin frågeställning, i vems namn beder man, när man ber tillsammans med företrädare för andra religioner, som nu sker från katolska företrädare?

Inte ber man väl i Jesu namn i Hinduismen, Islam, Budhismen etc. Ändå ska man nu be tillsammans. I vilkens namn då?

Jo, i antikrists namn, vars ande nu är förhärskande i katolicismen och därför är man där, nu så redo att möta denna antikristliga ande i övriga världsreligioner.

Detta sker samtidigt som kristna ledare som Halldorf, Sjöberg, Hedin och Ekman, alltmer bejakar katolicismen och dess ”synkretiska möte” med trosförkunnelsen under samma avfallna antikristliga ande.

Allt är det ett skeende i förberedandet av den landningsbana, som ska ge den falske profeten och antikrist en ”mjuklandning”, in på arenan.

Avfallet, som Bibeln talar om måste ske, för att antikrist ska kunna träda fram, sker nu mitt framför våra ögon.

Det verkar vara ngt, som av de andliga ledarna bara påhejas, som ett verk av Gud, Anden som verkar och ”väckelse”.

Detta avfall, sker under så vällovliga motton som att "Manifestera Jesus", att ”finna och bejaka varandra och berika varandra inom den kristna familjen", så att de ”olika delarna av Kristi kropp kommer samman”. Så man ”Kan vara ett så världen kan tro”, ”tillsammans evangelisera och vinna världen för Kristus”.

Samtidigt, som man i ett alltmer bejakar ockulta manifestationer, i katolicismens spår, i spåren av Branhams framfart på 50 å 60 – talet, som blev upphovet till förförelsen i "latter rain", "profetrörelsen", "The manifest Sons of God", "Kingdom Dominion" och trosförkunnelsen.

Man har tidigare bejakat de ockulta manifestationerna i ”Toronto – välsignelsen”, ”Pensacola – väckelsen” och kommer säkert även, att så småningom bejaka detta optimala, helt horibla manifesterande av fienden själv, som nu sker i Florida - väckelsen.

Även det kommer de flesta kristna ledare, att så småningom bejaka, som att det kommer från Gud och handlar om "ändtidens väckelse".
---
Man kan känna sig vanmäktig i detta skeende, där de flesta andliga ledare verkar ha blivit både döva och blinda.

Men Herren känner de sina och de kommer att höra varningsropen från ”väktarna på muren” och inte låta sig insnärjas i detta avfall.

Men kanske kan en del få sätta livet till, när antikrist framträder och de vägrar att välkomna honom som världsfrälsaren.

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

I Galaterbrevet kap. 5 står det om köttets gärningar. Dessa är otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst, fiendeskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri, utsvävningar och annat sådant.

Paulus skriver sedan:" de som lever så skall inte ärva Guds rike.

Om människor som säger sig vara kristna och ägnar sig åt sådant ska alltså inte få ärva Guds rike. Dessa köttsliga kristna är alltså illa ute!

Vill bara säga först att ingen är perfekt och någon av dessa uppräknade synder har väl alla någon gång ägnat sig åt! Kiv,avund, gräl, vredesutbrott, fiendeskap vem har inte gjort sig skyldig till sådant, även pånyttfödda kristna mig själv inberäknat!

Äkta väckelse måste vara när man kommer till insikt om sin egen synd, då det känns som en tung sten i ens inre av förkrosselse.
Då känslan av ovärdighet känns mycket påträngande! Läste en mycket bra undervisning igår om att "Ta itu med vrede" finns på länken elvorochjanne.se under "Skriven undervisning"

De kristna som tycker att det är OK att be tillsammans med företrädare för andra religioner är illa ute eftersom de då ber tillsammans med avgudadyrkare, Kor.1.10:21 Ni kan inte dricka både Herrens bägare och onda andars bägare. Ni kan inte ha del både i Herrens bord och i onda andars bord.

Katolikerna är avgudadyrkare för att de ber till helgon och till Maria. Katoliscismen är en blandreligion alltså en religionssynkretism. Att be till döda alltså spiritism är ju totalförbjudet enligt bibeln. Alltså lever katolikerna i köttets gärningar!
Köttets gärningar är också alla former av villoläror!

2Kor.6:14-18 Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker? Hur kan Kristus och Beliar komma överens? Eller vad kan den som tror dela med den som inte tror? Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Därför säger Herren: Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige.

Det är viktigt att vi kristna rannsakar oss själva och gör upp med "köttets gärningar" i vårt eget liv. De som inte gör det utan kör på i samma vanliga "hjulspår" kommer är jag rädd för att komma under villfarelsens andemakt som är så stark nu. Och de kommer inte att få ärva Guds rike.

Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet, självbehärsknning. Sådant är inte lagen emot. De som tillhör Jesus Kristus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden. Låt oss inte söka tom ära, inte utmana varandra och inte avundas varandra Gal.5:22-26.

Lästips om "bön med andra religioner" finns på elvorochjanne.se gå in på "villoläror" och sedan ekumenik i Sverige. Det står också mycket om hur den kommande världsreligionen "planeras" på elvorochjanne.se.

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Tack igen Maria för mycket tänkvärda ord.

Du säger:

"Äkta väckelse måste vara när man kommer till insikt om sin egen synd, då det känns som en tung sten i ens inre av förkrosselse."

HaFo:

Precis så är det! Men det är så långt från den falska väckelse som idag framträder, som man kan komma.

Nu är det inte längre "syndanöd" och "förkrosselse", som gäller, där man ropar "vad ska jag göra för att bli frälst".

Utan nu ska man bara "flöda med Anden", "bara bli berusad av Anden" och ohämmat, utan att ifrågasätta och pröva källan, bara låta sig duperas och manipuleras av fiendens ockulta manifestationer och kalla det för ett verk av Gud.

Du säger:

"De kristna som tycker att det är OK att be tillsammans med företrädare för andra religioner är illa ute eftersom de då ber tillsammans med avgudadyrkare, Kor.1.10:21

Ni kan inte dricka både Herrens bägare och onda andars bägare. Ni kan inte ha del både i Herrens bord och i onda andars bord.

Katolikerna är avgudadyrkare för att de ber till helgon och till Maria. Katoliscismen är en blandreligion alltså en religionssynkretism.

Att be till döda alltså spiritism är ju totalförbjudet enligt bibeln."

HaFo:

Här är Du så kristallklar, så man bara baxnar Maria!

Tyvärr är inte de andliga ledarna lika glasklar, som Du Maria är här! Hoppas de lyssnar till Dina klara ord här!

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Citerar från länken:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/7427809.stm

"Former prime minister Tony Blair has launched a faith foundation to tackle global poverty, challenge conflict and unite the world's religions."
---

HaFo: Det är inte bara på den andliga arenan starka krafter på gång för att enas kring en
"världsreligion". Även de politiska krafterna är i rörelse för samma slutmål:

En enad värld, med enad politik, religion, enad ekonmi, frid och fred, under plagiatet av "världsfrälsaren", en annan/en istället för Kristus - antikrist och hans falska profet, som ska förmå människor att tillbe denne plagiatör av den senare sanna Kristi ankomst.

Var vaksamma över detta skeende. Det kommer att ske under ljusets skepnad, där förvillelsen kommer att vara stor.

Och där de ockulta manifestationerna liknande dem nu i Florida - väckelsen eller i andra "kristna" och religiösa företeelser kommer att tillta, men kallas för ett verk av Guds Ande.

Där vitt blir svart. Där sanning blir lögn. Där kristet blir antikristligt. Där väckelse är avfall. Där enhet är föbund med mörkret, men kallas kärlek över alla gränser.

Så preppareras "landningsbanan" för den falske Messias.

Tala inte om Kristi ankomst med mindre än att samtidigt varna för det föregående plagiatet, så att inte människor blir lurade av plagiatet.

"Först måste avfallet ha skett och fördärvets man ha trätt fram" och bedragit en hel värld. Inklusive det Judiska folket. Innan den sanne Jesus Kristus kommer tillbaka.

Det är inte väckelse, som gör att Kristus kommer. Och att det politiska och andliga läget förberett hans ankomst. Det är inte de kristna och människor som förbereder hans ankomst.

Han kommer som alltid för att rädda människan från mörkret och när det är det mörkaste avfall och jorden regeras av ett falskt plagiat till "Guds - riket" och en falsk "världsfrälsare", då kommer den sanne Jesus Kristus tillbaka och upprättar det sanna Guds - riket.

Så låt oss inte dras med i dagens förberedelse för antikrists landningsbana, vare sig politiskt eller andligt.

Men låt oss ofötröttligt peka på vem Bibelns Jesus Kristus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, så att så många som möjligt kan undgå att fastna i det fångstnät från fienden, som nu blir alltmer finmaskigt, så att t.o.m. "de utvalda ska bli bedragna av tecken och under".

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Vill göra ett tillägg till Hafos inlägg ovan gå in på elvorochjanne.se under rubriken att döda med rent samvete. Där står det om AoC som skriver om bekämpning av terrorism vad de menar med terrorism är att om man har en religon som man menar är absolut sanning så är man en terrorist. Vi kristna tror att Jesus är enda vägen till Gud alltså är vi terrorister som måste bekämpas. Genom Lissabonfördraget så har makten lämnats över till EU av dess enskilda medlemsländer. Också makten att bekämpa terrorism. En världsregering kan stoppa denna "terrorism". Vi kristna kommer att bli förföljda precis som det står om i bibeln. Se Matt.24:9 Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull. Detta var lite kort men gå gärna in och läs på elvorochjanne.se.

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Interreligiös bön skapar frågetecken är en artikel från Dagen som ni kan läsa om ni går in på dagen.se/dagen/Article_Print.aspx?ID=153690. Den handlar om att SKR (Sveriges Kristna Råd) har gett ut en bok: "Kan vi be tillsammans" Budskapet är att vi både kan och bör be tillsammans med människor från andra religioner och inte bara vid kriser. På så vis kan det genuina i dessa religioner upptäckas och vi tillsammans lära oss att älska Gud mer."Anden kan undervisa oss även via andra människors tro".

Min kommentar: Knappast Guds Ande isåfall!

I boken betonas också att man inte bör anföra enskilda bibeltexter för eller emot interreligiös bön, istället ska vi se "helhetsbudskapet" som är Guds vilja till dialog. Frågetecknet i bokens titel är alltså behändigt uträtat redan från början.

Boken hänvisar till förre påvens fredsböner med Dalai lama och andra interreligiösa möten. Den inom SKR som sammanställt boken är katolik (Katrin Åmell). KK har också kungjort att muslimerna tillber samma Gud som vi.

Att offentligt be tillsammans med andra religioner är att erkänna att deras väg är lika bra som vår och att också de får kontakt med Gud i bön. Hur bra stämmer det med att Jesus är enda vägen till Gud???

I boken påstås att behovet av interreligiös bön uppkommit i samband med globaliseringen.

Min kommentar: Det har alltid funnits olika religioner. Gud var ju noga med att judarna inte skulle gifta sig med hedningarna för att deras tro inte skulle besmittas. Han gav ju befallning om att israelerna skulle fördriva de främmande folkslagen ut från det heliga landet. GT är ju fullt av ex. på hur judarna tillbad främmande gudar och hur Gud avskydde det. Ledde ju till fångenskapen i Babylon.

Paulus när han kom till Athen då kunde ju han ha börjat med interreligiös bön då eftersom det fanns andra religioner där en "mångreligiös kontext" som det ju så fint heter. Istället predikade han om den ende sanne Guden och att Jesus är enda vägen dit. Det ska vi också göra och inget trams om interreligiös bön i en "mångreligiös kontext".

I boken står det om enhetens betydelse i mångreligiös kontext "Genom dopet förenas vi med Kristus och blir en ny männniska enade med alla människor. Dopet är ett enhetens sakrament. "I denna mångreligiösa enhet föreslås interreligiös bön vara ett sätt att fira den enhet som finns mellan troende människor och på så vis föregripa Guds rike redan nu. Då har ju inte Jesu försoning någon särställning om Guds rike utgörs av alla som dyrkar något.
Paulus fråga blir aktuell: Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna?

SKR citerar även Newage-ikonen Marianne Williamsson " Vi är födda att visa Guds härlighet som finns inom oss. Den finns inte bara i några av oss - den finns i oss alla"

Min kommentar: Citatet talar för sig själv tycker jag. SKR borde skämmas!

Till sist i boken betonas att interreligiös bön inte får leda till synkretism, där går en gräns. Artikelförfattaren tycker att efter att ha läst boken att den gränsen känns som en linje dragen i vatten.

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Vilket viktigt inlägg Du gör Maria!

Man kan ju bara baxna inför den vilsenhet som SKR nu s6tår för! Allt är det ett led i den förberedelse av det avfall som ska möjliggöra antikrists landningsbana.

Och därtill säger de andliga ledarna idag bara sitt ja och Amen därtill - eller!!??

Pekar ppå några väsentliga punkter, som Du belyser är vilsna hos SKR:

"Budskapet är att vi både kan och bör be tillsammans med människor från andra religioner och inte bara vid kriser. På så vis kan det genuina i dessa religioner upptäckas och vi tillsammans lära oss att älska Gud mer".

HaFo:

Vi ska alltså lära oss att älska Gud mer, genom att bejaka andra religioners antikristliga förnekelse av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!!

Kan avfallet som ska möjliggöra antikrists inträde på arenan uttryckas klarare? Och därtill säger de andliga ledarna idag sitt ja och Amen - eller?
---
"I boken betonas också att man inte bör anföra enskilda bibeltexter för eller emot interreligiös bön, istället ska vi se 'helhetsbudskapet' som är Guds vilja till dialog."

HaFo:

När har det blivit "Guds vilja till dialog", med villfarelse och dess företrädare?

Tvätom säger Bibeln att vi ska "pröva andarna huruvida de är av Gud" och "avslöja mörkret" och ta avstånd från villolärorna och dess företrädare!
---

"Boken hänvisar till förre påvens fredsböner med Dalai lama och andra interreligiösa möten. Den inom SKR som sammanställt boken är katolik (Katrin Åmell). KK har också kungjort att muslimerna tillber samma Gud som vi."

HaFo:

Kan det avfall som ska bereda vägen för antikrist, uttryckas klarare!?
---

"SKR citerar även Newage-ikonen Marianne Williamsson " Vi är födda att visa Guds härlighet som finns inom oss. Den finns inte bara i några av oss - den finns i oss alla"

HaFo:

Kan någon efter detta citat vara omedveten om hur vilset och vad SKR egentligen står för och förmedlar!!!

Men ändock så synes de andliga ledarna härtill bara säga ja och Amen - eller?

Håller med Dig Maria, när Du säger:

"Citatet talar för sig själv tycker jag. SKR borde skämmas!"

HaFo:

Men ännu mer bör väl alla andliga ledare inom frikyrkan skämmas, om de inte nu tar bladet från munnen och förklarar hur vilset ute SKR är och att i dess regi, så utgör de en del av det avfall som växer fram, som ska möjliggöra antikrists inträde på arenan!!!

Och därtill säger de andliga ledarna sitt ja och Amen - eller??

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Sveriges Kristna råd (SKR) har gett ut en bok ”Kan vi be tillsammans?”

Den har redan tidigare under detta ämne från en insändare i DAGEN blivit ifrågasatt av Roger Gustavsson:

Interreligiös bön skapar frågetecken

http://www.dagen.se/Article.aspx?ID=153690
----
SKR ger i DAGEN en replik till Roger, med rubriken ”alla är skapade till att vara bedjare” och som avslutas med orden:

”Ett grundbudskap och en utgångspunkt i vårt arbete är att alla människor är skapade till att vara bedjare, att ett kristet liv inte kan levas utan bön, och att vi som Paulus på Areopagen kan känna igen att alla människors religiösa längtan har samma ursprung och samma mål.

Medan vi tillsammans bekänner oss till Kristus som vägen, sanningen och livet. Utifrån den insikten behöver samtalet föras - ödmjukt och respektfullt - med trosfränder och människor av annan tro. Detta är inte synkretism - det är kristendom”

Sven-Bernhard Fast, generalsekreterare, Sveriges kristna råd Katrin Åmell, direktor för ekumenisk teologi, Sveriges kristna råd
----
Klistrar in svaret från Roger Gustavsson:

Betyder Lausannedeklarationen något?

Den 29 maj svarade Sven-Bernhard Fast och Katrin Åmell från Sveriges kristna råd (SKR) på mitt tidigare inlägg om interreligiös bön.

Mina invändningar mot deras bok "Kan vi be tillsammans?" (bort)förklaras som ett förhastat resultat av en selektiv läsning.

Fyra av våra frikyrkor kan dock knappast lämna de obesvarade frågorna lika lättvindigt eftersom de både är med i SKR och samtidigt, genom Svenska Evangeliska Alliansen, har skrivit under Lausannedeklarationen (Evangeliska frikyrkan, Pingströrelsen, Svenska alliansmissionen och Frälsningsarmén).

I Lausannedeklarationen kan man bland annat läsa att Bibeln är "Guds enda skrivna ord".

Guds ord förminskas dock till en i raden av "heliga skrifter" vid den interreligiösa bönens växelvisa läsning från olika urkunder.

Vidare säger Lausannedeklarationen att:

"Vi förkastar också, som en skymf mot Kristus och evangeliet, varje form av synkretism och dialog, som skulle innebära att Kristus talar på ett likvärdigt sätt genom alla religioner och ideologier."

Vid interreligiös bön blir signalen, till sekulariserade svenskar och andra, att alla religioner är likvärdiga. Då hjälper det inte, som SKR så troskyldigt föreslår "att ge skäl för sin tro".

Handlingarna har redan talat. SKR:s tumregel att inte fokusera på olikheter i kristna traditioner kan ha spelat dess teologer ett spratt när de "missat" att berätta om den rika religionsteologiska traditionen i Lausannedeklarationens anda.

Därför är boken inget brett studiematerial som speglar den religionsteologiska fronten bland SKR:s medlemskyrkor.

Den är en partsinlaga som utelämnar den teologiska huvudfåra som fortfarande både är den världsvida evangelikala och pentekostala kristenhetens ståndpunkt.

Enligt "Kan vi be tillsammans?" är det helt avgörande vem vi ber till.

"Om vi inte ber till samme Gud skulle det vara omöjligt för kristna att delta i interreligiös bön" läser vi.

Ändå ägnas denna centrala fråga bara en halv sida. SKR måste alltså vara säkra på sin sak. Men sedan när råder det konsensus bland rådets medlemskyrkor om att muslimer och kristna tillber samma Gud?

Eller kristna och buddhister, trots ett fullständigt annorlunda och opersonligt gudsbegrepp? Eller hinduismens alla gudar?

Ska vi artigt le och låtsas vara överens när bråddjupen öppnar sig?

I takt med att den interreligiösa trenden intensifieras får vi allt fler skäl att bearbeta dessa frågor. Betyder Lausannedeklarationen något när det verkligen gäller?

Roger Gustavsson

---

HaFo kommentar:

Detta är bara ytterligare ett led vidare utifrån att katolicismens företrädare, nu börjat be tillsammans med företrädare för de andra världsreligionerna.

Allt är det bara ett led fram emot en enad världsreligion som ska utgöra landningsbana för och ställas under den falske profeten och antikrists plagiat av Kristi ankomst och Guds rikets upprättande.

Jämsides med denna förberedelse på den andliga arenan, så förbereds det hela jämsides på den politiska, ekonomiska arenan för att människors sinnen och hjärtan ska bli preparerade för att hälsa plagiatet av "världsfrälsaren" välkommen.

Antagligen en central figur både på den politiska och andliga arenan, är Tony Blair som nybliven katolik, som ska verka för enhet mellan religionerna och han besitter väl även ännu ett visst politiskt inflytande.

Sina "strån till stacken" av detta Babelsbygge av en falsk enhet som kallas väckelse, världsenhet och räddning för världen, men som egentligen är avfall, drar de andliga ledarna.

Detta genom att istället för att ge sina får "rätt mat i rätt tid", serverar de förförelse och bjuder in "vargen i fårakläder" in i sina fårahus, som de är satta att förvalta och leda.

Men som nu istället reas ut till fienden och avfallet, som ska förbereda plagiatet en istället för/en annan Kristus, falsk Messias - antikrist.

Och allt sker det under manipulativa vackra ord om "vara ett så världen kan tro", "tillsammans evangelisera och vinna världen för Kristus".

När man tog del av alla insändare i gårdagens DAGEN, som så vilset i en otrolig blindhet, går i försvar för förförelsen i trosförkunnelsen. När Pingsts största konferens har som en huvudtalare en uppenbar villolärare.

När katolicismens förförelse alltmer bejakas och det världsvida avfallet alltmer förbereds. Ja, då vill man bara egentligen gråta.

Men det är ju enligt Bibeln, ngt som vi måste igenom:
avfallet som ska möjliggöra antikrists inträde på arenan.

Må vi bara så många som möjligt inte bli bedragna in i detta plagiat, utan kunna se bortom detta, fram emot den sanna ankomsten av den sanne Jesus Kristus!

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Citerar en del av en insändare i DAGEN av Bengt Olof *****

Citat

Hur naiv får en biskop vara?

Biskopen reste, träffade stormuftin, kom tillbaka full av entusiasm efter mötet samt deklarerade genast att han avser att bilda ett interreligiöst råd.

"Vi i svenska kyrkan vill upplysa om vad islam står för. Att det är en fredsreligion där koranen uppmanar till kärlek och omsorg. Inte till krig." (Östgöta Correspondenten den 15 maj).

Det handlar om biskop Martin Lind i Linköpings stift, som vill bli en ambassadör för islam och som alltså nu ligger i startgroparna för ett interreligiöst råd."

slut citat
---

HafO kommentar:

Det synes nu röra sig på alla fronter fram mot en religionssynkretism.

Jag upprepar:

Detta är bara ytterligare ett led vidare utifrån att katolicismens företrädare, nu börjat be tillsammans med företrädare för de andra världsreligionerna.

Och att Sveriges Kriastna råd börjar tala om "interreligiös bön".

Allt är det bara ett led fram emot en enad världsreligion som ska utgöra landningsbana för och ställas under den falske profeten och antikrists PLAGIAT av Kristi ankomst och Guds rikets upprättande.

Jag upprepar:

Sina "strån till stacken" av detta Babelsbygge av en falsk enhet som kallas väckelse, världsenhet och räddning för världen, men som egentligen är avfall, drar de andliga ledarna.

Detta genom att istället för att ge sina får "rätt mat i rätt tid", serverar de förförelse och bjuder in "vargen i fårakläder" in i sina fårahus, som de är satta att förvalta och leda.

Men som nu istället reas ut till fienden och avfallet, som ska förbereda plagiatet en istället för/en annan Kristus, falsk Messias - antikrist.

Och allt sker det under manipulativa vackra ord om "vara ett så världen kan tro", "tillsammans evangelisera och vinna världen för Kristus".

Jag upprepar:

Jämsides med denna förberedelse på den andliga arenan, så förbereds det hela jämsides på den politiska, ekonomiska arenan för att människors sinnen och hjärtan ska bli preparerade för att hälsa plagiatet av "världsfrälsaren" välkommen.

Välkommn till en enad värld över alla gränser med frid och fred där den store värlodsledaren och "världsfrälsaren", även i förbund med Judarna "upprättar riket".

I det plagiat från en annan/en istället för Kristus - antikrist, som kommer att ske före Kristi sanna ankomst.

Hur är det möjligt att de andliga ledarna, blir så blinda att det inte ser att detta skeende, som kristna långt om länge talat om och som Bibeln pekar på, nu är på väg att ske mitt framför våra ögon, att avfallet som ska möjliggöra antikrists ankomst tar form!?

Men samtidigt kunde ju inte detta avfall ske om inte de andliga ledarna blev blinda. Men med verklig nöd i mitt hjärta:

visst måste de väl ändå, var och en ha möjlighet att vakna upp, över vad som nu sker och börja lyssna till alla varningar, som jag är viss om når dem var och en.

Jag tror inte Gud tillåter att ngn enda andlig ledare skulle kunna säga i evighetens värld, att detta var det ingen som varnat mig för och pekat på!

Men sen är det ju var enskild människas ansvar att lyssna eller av olika anledningar stänga igen sitt hjärta och framhärda i att leda folket vilse fram mot avfallet.

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Fick ett mail, som jag sätter in här:
---
Upp. 18:1 Därefter såg jag en annan ängel komma ned från himmelen; han hade stor makt, och jorden upplystes av hans härlighet.

2 Och han ropade med stark röst och sade: »Fallet, fallet är det stora Babylon; det har blivit en boning för onda andar, ett tillhåll för alla slags orena andar och ett tillhåll för alla slags orena och vederstyggliga fåglar.

3 Ty av hennes otukts vredesvin hava alla folk druckit; konungarna på jorden hava bedrivit otukt med henne, och köpmännen på jorden hava skaffat sig rikedom genom hennes omåttliga vällust.»
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/2122733/George-W-Bush-meets-Pope-amid-claims-he-might-convert-to-Catholicism.html

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Citerar från DAGEN en artikel och ger en kommentar:

http://www.dagen.se/dagen/DagenAsPdfRead.aspx?file=+Xk7yc2oY49wMpplQiVoJ/+8dTfylzxhB1fiAuCe0W4ON2TZF2ZAnrPNr+zTwZQn1Jzzz9vXtyzeGJhKy63p9IvowGdtIo0L/oXgsLr1mnBUE454QcJgmv1lUAdD/H7DAht9jYEkXhQYb+MeCiZR+A==&identitet=2008-07-10-08dagen.pdf

Maria Voce Focolares nya president

Focolarerörelsen har fått nya ledare efter den legendariska Chiara Lubich som avled tidigare i år.

Den 71-åriga Maria Voce, en av Chiara Lubichs närmaste medarbetare, ska bli rörelsens president.

Hon valdes i måndags i efter en omröstning i Focolarerörelsens generalförsamling. Samtidigt valdes Giancarlo Faletti till medpresident.

Generalförsamlingen kommer senare även att utse ett centralråd.

Valet markerar en ny epok för den världsomspännande ekumeniska rörelsen.

Efter den starkt karismatiska ledaren och grundaren Chiara Lubich kommer nu de båda presidenterna och centralrådet att leda Focolare efter en mer kollektiv anda, säger Helge Lockner, Focolare i Sverige.

Enligt en av rörelsens principer ska inga beslut fattas av presidenten ensam, utan alltid tillsammans med medpresidenten och centralrådet.

- Det är tydligt att vi går in i en ny fas, där den kollektiva gemenskapsaspekten blir ännu mer framträdande, säger Lockner.

Maria Voces bakgrund kan också bidra till att öppna nya dörrar i den ekumeniska dialogen.

- Voce har bott i Turkiet och haft mycket kontakter med ortodoxa kristna och muslimer. De två dialogerna, precis som dialogen med judar, är mycket viktiga för oss.

Valet av den nya presidenten ägde rum i Castelgandolfo, den lilla italienska by där påven har sitt sommarresidens.

Focolares internationella konferenscentrum i Castegandolfo ligger bara ett stenkast från det påvliga residenset, i påvarnas gamla audienssal som skänktes till rörelsen av Johannes Paulus II.

Bland dem som deltar i generalförsamlingen finns fyra delegater från Sverige.
-----
HaFo kommentar:

”- Det är tydligt att vi går in i en ny fas, där den kollektiva gemenskapsaspekten blir ännu mer framträdande, säger Lockner.

Maria Voces bakgrund kan också bidra till att öppna nya dörrar i den ekumeniska dialogen.

- Voce har bott i Turkiet och haft mycket kontakter med ortodoxa kristna och muslimer. De två dialogerna, precis som dialogen med judar, är mycket viktiga för oss.”
---
Här arbetas nu för fullt med att förbereda den synkretism, som kommer att förbereda antikrists inträde på arenan.

Beträffande den dialog från KK:s sida med andra världsreligioner, som även här skymtar fram, så kommer den synkretism, som förenar ”de troende” in i det avfall, som ska möjliggöra en istället för/en annan Kristus/antikristus/en falsk Messias inträde på arenan, att förverkligas.

Mitt framför våra ögon förbereds detta skeende, som ska utgöra, ur andlig synvinkel en landningsbana för ”fördärvets man”, som kommer att tillsammans med den falske profeten, under ljusets gestalt, att ”bedra jämväl de utvalda genom tecken och under”.

På den politiska arenan förbereds det lika energiskt för en världs - ledare, under en ”ny världsordning”.

Enhet och förbrödring på alla plan, kommer att vara honnörsordet. På den andliga arenan, så ”att man kan vara ett så världen kan tro och tillsammans vinna världen för Kristus”.

På den politiska arenan, ngt helt nödvändigt med förbrödring, enhet och fred, även i Mellanöstern, om man ska kunna rädda denna värld från miljöförstöringen och ”tillsammans kunna överleva”, ekonomiskt och politiskt och genomföra en ”rättvis värld”, där ”det äntligen fungerar”.

Den ”världsfrälsare”, som ordnar detta, är den som, alla kommer att titta efter och beundra, ja, till och med tillbedja. Ändå så är han bara plagiatet av den sanne Kristus och i verkligheten ”fördärvets man”.

"Fall inte i farstun", för detta plagiat i spåren av den synkretism och "religionsdialog", som nu växer fram!

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Citerar från DAGEN med en undran över vilken enhet och religionssynkretism som Tony Blair här egentligen vill ägna resten av sitt liv åt?
---

"Jag har en dröm:

religioner som lever i fred, sida vid sida"

Tony Blair vittnar om hur tron har format hans politik

Det globaliserade samhället blir alltmer kaotiskt. Människorna förlorar fotfästet mer och mer. Men det finns fortfarande hopp, anser förre brittiske premiärministern Tony Blair:

-Med trons kraft kan vi förändra världen.

Det är den aktade, franska tidningen Le Monde som utmanat Tony Blair - som en av sex internationella personligheter - att skriva en appell på temat "Jag har en dröm".

Och precis som i Martin Luther Kings originaltal är Blairs framtidsvision fylld av hopp och förtröstan:
Respekt och samarbete

-Jag drömmer att vi upptäcker att tron inte är en historisk kvarleva - utan att den kan spela en helande roll i världen i dag.

Jag drömmer att religionen ger en mening åt den kaotiska globaliseringen som får folk att tappa sin identitet, skriver han och fortsätter:

-Jag drömmer att vi troende från olika religioner i stället för att vara rädda för varandra, utmana varandra och strida, ska lära oss att respektera varandra och arbeta tillsammans.

Att vi vänder extremismen och mörkermakterna ryggen och hittar tillbaka till våra gemensamma rötter och värden: respekt, rättvisa och medmänsklighet.

I artikeln berättar Blair hur han växte upp med en far som var ateist och därmed inte fick någon som helst "religiös utbildning".

Under collegetiden stötte han emellertid på teologistudenter och andra unga, "djupa", män som han diskuterade med - nätterna igenom. Den unge Blair förstod snart att livet inte bara går ut på att leva för sin egen vinning.

Han bad studentprästen om undervisning och det hela ledde till att han konfirmerades inom den Anglikanska kyrkan, vid 20 års ålder.

-Det var ett aktivt val. Religionen blev grunden på vilken jag byggde mina politiska tankar.

Ville dela sin familjs tro

Men han skulle inte förbli anglikan. Hustrun, Cherie, önskade uppfostra familjens barn inom ramen för sin kyrka, den katolska.

Och tidigare i år tog Tony Blair steget att konvertera. Något som fick en del att höja ögonbrynen. Nu förklarar han sitt beslut med rent privata överväganden.

-Det var inte en gest mot Anglikanska kyrkan utan för att på ett naturligt sätt kunna dela min familjs religion.

Våga välja kärleken

Ett kliv över samfundsgränserna. Men också en symbol för den ideologi han förespråkar. Att vi måste våga se det som förenar - i stället för det som söndrar. Att vi måste våga välja kärleken - i stället för hatet.

-Jag har en dröm, att 2000-talet blir århundradet då religionerna lär sig leva i fred sida vid sida.
Århundradet då man erkänner att tron fortfarande är modern. Och det är en dröm som jag kommer att ägna resten av mitt liv åt.

Slut på artikeln

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Klistrar in en artikel från Dagens Nyheter:

Kristna övergångsställen anmäls
Publicerad: 19 augusti 2008, 18.07. Senast ändrad: 19 augusti 2008, 22.15

Avslöjandet om att knappen man trycker på för att få grön gubbe symboliserar Gud och Jesus har rört upp känslor. I måndags JO-anmäldes de myndigheter som köpt apparater med dolda kristna budskap.

Bakgrunden är att företaget Prisma teknik i Tibro tillverkar de lådor man trycker på för att få grönt ljus vid övergångsställen. Så långt är allt som vanligt. Men enligt företagets vd Jan Lund så har handen som syns peka upp mot knappen på apparaten en minst sagt okänd betydelse: ”den enda väg som leder till himlen går genom Gud och Jesus”.

– Det är en historia som vi vill berätta för så många som möjligt. Det här företaget lever på grund av Guds nåd. Alltihop är till 100 procent hans förtjänst, säger Jan Lund.

När Aftonbladet nyligen rapporterade om det dolda kristna budskapet blev reaktionerna översvallande och enligt Jan Lund har de flesta varit positiva.

Men nu har åtminstone en person sett rött. I måndags landade nämligen ett upprört meddelande hos Justitieombudsmannen. ”Om Aftonbladets inslag om att tryckknappselektroniken till övergångsställen innehåller religiösa symboler är sann måste det ju innebära att myndigheter på något sätt bryter mot lagen”, skriver anmälaren.

Jan Lund tar dock de nya uppgifterna med ro.

– Jag tycker till och med att det är bra. Det här ger oss fler tillfällen att berätta om vår tro. Jag känner mig lugn och fullständigt trygg med att min frälsare och herre kommer hjälpa oss med det här också, säger han.
Simon Bynert

08-13 51 06

simon.bynert@svd.se

Kommentar: Att Jesus är enda vägen till Gud tycks ju vara väldigt kontroversiellt för somliga. Mer och mer kontroversiellt kommer det att bli ju mer vi närmar oss tidens slut. Det gäller för oss kristna att hålla fast vid Jesus och att han är vägen sanningen och livet.

Den globala religionen som nu växer fram kommer att förbjuda fundamentalistisk tro, dvs att man tror på en absolut sanning att endast Jesus är vägen till Gud och att alla andra religioner är falska.
AoC inom FN arbetar för det här läs gärna mer på www.elvorochjanne.se om detta.

Påven är förgrundsfigur och jobbar hårt med det här när han reser runt och träffar företrädare för andra religioner och ber med dem!

Förföljelser kommer att komma mot sanna kristna lärjungar! Matt.24:9 Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull.

Matt.24:13 Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst.

Maria

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Rättelse: Artikeln jag klistrade in om övergångsställen är tagen från Svenska Dagbladet, inte Dagens Nyheter.

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Maria:

"Den globala religionen som nu växer fram kommer att förbjuda fundamentalistisk tro, dvs att man tror på en absolut sanning att endast Jesus är vägen till Gud och att alla andra religioner är falska."

HaFo:

Jag anar att det blir än mer knepigt än så!

Ordmässigt kommer det nog att finnas
"fundamentalister", som menar att Jesus är enda vägen till Gud, men som samtidigt bejakar en "annan Jesus, ett annat evangelium och en annan ande", i bl.a. katolicismen och trosförkunnelsen.

Samtidigt för man så "dialog", med andra religioner och "möts i bön" och börjar alltmer enas om att man ändå har samma Gud och att man "behöver vara ett så världen kan tro". Enhet och samförstånd blir honnörsord, framför vad som är sanning.

Och så växer sucessivt plattformen fram för den "falske profeten" och en annan/ en istället för Kristus - antikrists slutliga inträde på den andliga arenan.

Av de "kristna" välkomnad som Kristus och av en förförd värld välkomnad som en "världsfrälsare", som skapar enhet, förbrödring, frid, fred och samförstånd, såväl andligt som politiskt och inte minst, skapar fred i mellanöstern.

Allt detta är bara "lugnet före stormen" och det största bedrägeri världen skådat, innan "vilddjurets" sanna natur träder fram, med den största vedermöda som någonsin förekommit och som nu i den absoluta ändtiden, inte enbart kommer att handla om Israel, som vid Jerusalems förstöring.

Nu kommer en hel värld att vara inbegripen i detta skeende, inför ankomsten av den sanne Jesus Kristus.

Låt oss hälsa rätt Kristus välkommen och inte det plagiat som fienden kommer att lansera!

Håll fast vid vem Jesus ÄR, betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset å vet att det inte går att ta miste på Kristi sanna ankomst, som "en blixt från öster till väster", efter de tecken om Kristi sanna ankomst som vår Herre ger oss i Matt. 24!!

"Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så ska Människosonens tillkommelse vara ..."

Men det är ngt som fienden så långt som möjligt kommer att försöka plagiera.

När man då säger i det skeendet: "Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!! Och inte ett falskt plagiat, som kommer att manipulera, dupera och förföra en hel värld under ljusets skepnad.

Men där det handlar om satan själv, manifesterad i en av honom uppfylld och besatt människa, som kommer att göra tecken och under som ska bedra jämväl de utvalda.

Och som har en "proppaganda minister", som kommer att förmå människor att beundra, tillbe å dyrka honom.

Igen! När man då säger i det skeendet:

"Se här är Messias, så tro det inte"! Hälsa rätt Kristus välkommen!! Och inte ett falskt plagiat, som kommer att manipulera, dupera och förföra en hel värld under ljusets skepnad.

Håll alla fast vid vem Jesus ÄR Gud själv i jordisk kroppslig gestalt, "Guds fullhet lekamligen",
"Kristus kommen i köttet" och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Där Jesus igenom hela skeendet förblir bevarad i Guds treenighet av en oupplöslig enhet av den ende Gudens person av Fader, Son och Ande.

Och där syndens konsekvenser och den andliga döden (människans åtskillnad från Gud), detroniserades i Kristi persons syndfria rättfärdighet och Gudomlighet.

Det är den enda tro och bekännelse, som vi har att hålla oss till, om vi ska komma oss igenom den tid vi har framför oss.

Det kan kosta oss livet att hålla fast vid detta. Men det är det värt, för att slutligen få leva tillsammans med Gud i evigheterna evigheter, av nåd, genom tro på den sanne Jesus Kristus.

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Kolla upp länkarna från DAGEN:

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=159701

och

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=159856

Här framgår vilken religionsdialog som försiggår, där man är beredd att bejaka varandras tro, oavsett vad man egentligen tror på kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

En kardinal i vatikanen , ansvarig för
"religionsdialog", är orolig över utgången av "religionsdialogen", eftersom "det saknas en enad röst".

---

HaFo kommentar:

Kommer denna "enande röst", att träda fram i samband med den "falske profetens" framträdande, som samtidigt kommer att utgöra "propagandaminister" för en annan, en istället för Kristus/ en falsk Messias/ antikrists inträde på den politiska, ekonomiska och andliga arenan?

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Ta del av innehållet på följande länkar från DAGEN:

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160013

Miljön är en fråga för alla religioner

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160050

Multireligiös konferens ska främja fred och dialog
---

HaFo kommentar:

Här framtvingas nu "enhet och dialog", mellan de kristna samfunden, katolska kyrkan och de övriga religionerna, för att kunna "rädda miljön", "bidra till att ordna upp den ekonomiska krisen", detta genom "solidaritet och slå tillbaka girigheten",
"rädda freden", "vara ett så världen kan tro".

Det är en "i ljusets skenplatå", som här grundläggs som arena för den "falske profeten",
"Propagandaministern", för en annan/en istället för Kristus/en falsk Messias/ antikrists inträde på den politiska, ekonomiska och andliga arenan.

Som den som ordnar upp allting på alla plan, såväl, andligt, ekonomsikt och andligt, så att alla kan leva i fred, frid, samförstånd, solidaritet och förståelse över alla gränser och barriärer, till ett förverkligande av "Guds - riket på jorden".

Allt är det ett plagiat av tillkomelsen av den sanne Jesus Kristus och det sanna Guds - riket.

Där de, som verkligen står upp för vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, kommer att bli helt utfrysta eller svälta ihjäl,

när de vägrar att ta på sig det märke på pannan eller handen, som gör dem berättigade till att köpa och handla och vara en del av det fantastiska samhälle som antikrist utlovar och synes vara i färd att förverkliga.

Gå inte på detta kommande plagiat, utan hälsa rätt Kristus välkommen!

De som anammar t.ex. trosförkunnelsens, katolicismens och MFS:s förförelser, kommer att få väldigt svårt att se förförelsen, duperingen och manipuleringen i detta skeende och blir i sina hjärtan preparerade, till att hälsa antikrist välkommen som Kristus.

För de har redan i sina hjärtan bejakat antikrists andes verksamhet, som ett ett verk av Guds Ande.

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

I Tidningen DAGEN 4/2 2010 står en stor rubrik ”Muslimer och KD har gemensam värdegrund”.

Utan att gå in på vari denna värdegrund skulle ligga, så kan jag bara konstatera att detta nu är ett politiskt skeende, som tillsammans med det andliga skeendet med katolska kyrkans dialog med muslimer, hinduer, buddhister etc. etc., som ska verka för att få in alla religioner, tillsammans med all kristenhet, in under samma tak och det nu även uppenbart ska politiskt sanktioneras.

Den ekonomiska situationen i världen, den politiska situationen, miljöhotet, oron i Mellanöstern, det andliga enhetssträvandet och behovet av en global världsordning under en stark ledare, sanktionerad av en samlande andlig ledare, kommer det allt att mynna ut i välkomnandet av en annan, en istället för Kristus, en Falsk Messias och Falsk världsfrälsares inträde på arenan.

Bli inte en del av det skeendet, även om det kan kosta livet, utan proklamera och vänta den sanne Jesus Kristus med offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, som Herre och Messias.

Det finns andliga ledare som i likhet med t.ex. Stanley Sjöberg å ena sidan skymtar och varnar för detta skeende, samtidigt som man bejakar de andliga krafter i trosförkunnelsen och katolicismen som är led till att förbereda det avfall inom kristenheten som gör detta skeende möjligt.

Att tala med dubbel tunga som Stanley här gör skapar bara än mer förvirring. Han varnar å ena sidan för ”hullingarna på kroken”, men bejakar själv samtidigt agnet som ska dölja kroken, så att folk ändå ska svälja kroken. Det är på så sätt andliga ledare förleder fåren idag i de allra flesta andliga sammanhang idag.

Och det är ju ngt som måste ske att de andliga ledarna blir blinda om det avfall ska kunna ske, som måste ske för att den falske världsfrälsaren ska kunna träda fram.

Men jag är viss om att var andlig ledare av väktare på muren blivit varnade och stått i vägskäl, där de haft chans att bejaka sanningen för sin egen del, eller att bli ett redskap för avfallet.

Och varje får kommer att erbjudas att lyssna till ”Herdens röst” i Ordet och från Anden, eller att istället bejaka lögn från avfallna ledare. Väktarna på muren kommer att spela en stor roll i skeendet i ändtiden. Men de kommer inte att vara populära utan kommer att försöka tystas från alla håll och kanter och många kommer att få mista livet, som vågar gå emot det falska och står upp för vem Jesus egentligen är (som blir förvanskat såväl i trosförkunnelsen som katolicismen liksom i nyjudianska sammanhang och därmed trampar förbundsblodet från Kristi persons kropp och blod under sina fötter) och därmed bejakar en sann tro på offret av Kristi kropp och blod på korset.

HaFo

Re: Religionssynkretismen som hotar kristenheten!

Sätter in en insändare från DAGEN:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=222785

Och ger därefter en kommentar.
-----

Insändaren:

Svenska baptistsamfundet är på väg in i dimmorna

Den teologiska nyorienteringen och omtolkningen av evangelium och missionssyn inom Svenska baptistsamfundet går i rasande fart. Sådant som knappt kunnat tänkas förut omvandlas nu raskt till själva samfundets hållning. Här gäller det att hänga med.

Baptistsamfundet är ledande huvudman med majoritet i styrelsen för Sjöviks Folkhögskola. 2007 startade skolan en filial - Sveriges första muslimska folkhögskola, belägen i Kista - för att hjälpa en muslimsk förening.

Skolan bygger på islamiska grundprinciper och har bland annat som syfte att skapa en trygg utveckling för svenskmuslimsk identitet i Sverige. Lägg märke till den religiösa markeringen. Från 2010 ska Kista vara avknoppat från Sjövik som självständig folkhögskola men historiken kommer man inte ifrån:

Sveriges första folkhögskola med muslimskt syfte och grund - startad av baptisterna!

Nu nöjde sig inte baptisterna på Sjövik med detta utan ansökte 2008 hos staten om pengar att få starta en imamutbildning. Syftet var uttalat att genom utbildning i språk och samhällskunskap hjälpa hitresta imamer att fungera bättre i sin prästerliga mission för muslimer i Sverige.

Teologin ansågs de redan kunna. Efter att regeringen tillsatt en utredare avslogs ansökan, bland annat med argument som borde varit baptisternas: staten ska inte blanda sig i inre samfundsangelägenheter.

Imamerna själva visade sig också vara mindre ivriga än baptisterna att få igång denna utbildning. Baptistsamfundets stöd för muslimsk mission i Sverige är dock anmärkningsvärt.


Baptistsamfundets missionssyn har blivit allt otydligare. Missionsföreståndare Karin Wiborn åkte till Syrien, även som främsta representant för hela svenska kristenheten(SKR:s ordförande).

Som reseminne lyfte Wiborn främst fram "den starka upplevelsen att få be för världen tillsammans i moskén med den islamiske stormuftin" och några andra kristna ledare.

På programmet stod även artigt tedrickande med den syriske presidenten i ett land med digra överträdelser på till exempel Amnestys listor.
---------

I en engagerad debattartikel på DN Debatt 23 juli välkomnar Wiborn, i egenskap av missionsföreståndare, tillsammans med några andra kristna ledare "en utveckling där Sverige tar klivet från ett monolitiskt kristet protestantiskt till ett mångkulturellt samhälle som söker sin roll i en globaliserad värld".

Med mångkulturellt menar författarna även mångreligiöst och den ökande pluralismen kan "utveckla en gemensam högre kultur". De kyrkliga ledarna vill "nyfiket bejaka" bland annat judarnas och muslimernas erfarenheter - "se rikedomen och ta den till sig".

Vi uppskattar initiativ för religionsfrihet, men deras budskap går utöver detta.
-----

Jesus ger sina lärjungar uppdraget att göra alla folk till lärjungar, Jesu lärjungar, men baptistsamfundets ledare ser hellre att svenskarna bejakar ett antal olika religioner.

Tyvärr ligger detta i linje med mycket som vi hört förut. Men vi känner inte till någon "högre kultur" än att människor får möta frälsning genom Jesus, och Wiborns liksom alla kristnas gudagivna uppdrag är att förmedla detta budskap till såväl ateister, judar som muslimer.

Vår kritik skall dock inte enbart ses som kritik av en enda person utan vi ser skeendet som symptom på ett tillstånd. En ledare blir inte tillsatt av en slump och sedan en tid har Svenska Baptistsamfundet inlett en gemensam resa mot ett allt otydligare evangelium.

Uppdraget från Jesus har inte förändrats. Jesus är fortfarande Vägen, Sanningen och Livet och ingen kommer till Fadern någon annan väg.

Baptisters kallelse är att vinna människor för Jesus och vägen dit är omvändelse, tro och dop som den alltid har varit. Först när vi har en klar identitet och förankring i vårt evangeliska kristna budskap har vi någonting betydelsefullt att erbjuda samhället och människor av andra trosinriktningar i vårt multikulturella samhälle.

Baptism är att stå för religionsfrihet, men också det smala och obekväma att alla gudar utom Jesus leder fel.

Det är detta vi vill se och höra från Svenska Baptistsamfundet. En omvändelse tillbaka till Jesus eget evangelium, till ordet, sanningen och kallelsen.

Och vi undrar ärligt hur länge vanliga baptister tyst skall acceptera utvecklingen, och hur länge Guds nåd kan få vila över ett folk som rör sig allt längre in i dimmornas värld?

Lars-Göran Berg, Peter S Dahlström, Stanley Eklind, Thomas Forslin, Lennarth Gustafsson, Mikael Hansson, Christopher Hayes, Tobias Hedlund, Michael G Helders, Agneta Jåfs, Torbjörn S Larsson, Gunnel Norro, Ove Parsmo, Nils-Olof Persson, Ulf Wilnerzon Nätverket för Klassisk Baptism och Kristen tro

Slut på insändaren.
------

HaFo kommentar:

Nog är det märkligt att snart sagt i alla kristna sammanhang, så är det idag "gräsrötterna - fåren", som träder upp för sann kristen tro och försöker med all möda i världen, att i sina respektive sammanhang, väcka de kristna ledarna, inför det skeende som pågår, fram mot ett avfall, som ska möjliggöra en falsk världsfrälsares inträde på arenan.

Vad som här visas i insändaren på sker från Babtistiskt ledarhåll, är ju en stark indikation på detta skeende fram emot en religionssynkretism, som kommer att utgöra "landningsbana" för den falske profeten och den falske världsfrälsaren.

Samma "landningsbana" snickrar lika väl Pingst, trosrörelsen, Messianska grupperingar på, som även katolicismens företrädare och hela köret av efterföljare till Branhams verksamhet, som Joels arme, The last sons of God, profetrörelsen, apostlarörelsen, via Toronto - välsignelsen, Pensacola - väckelsen, fram till Bentley och Florida - väckelsen.

Samma landningsbana snickrar även de på, som så riktigt tar avstånd från en stor del av dessa företeelser ovan. Men som bara en annan väg fångar upp människor in i villfarelse som t.ex Calvins utkorelselära, där Jesus inte dött för all världens synd, utan enbart för dem som Gud i förväg utvalt till att få nåd.

Förvirringen är total på den andliga arenan idag. Vaka själ å bed, så att Du inte blir indragen och bedragen in i ngt av de sammanhang som idag förbereder det avfall som snart kommer att möjliggöra den falske värdfrälsarens ankomst.

Detta plagiat kommer att bli väkomnad av "kristna verksamheter" och Messianska grupper, som Kristus, Messias och världsfrälsare. Låt Dig inte bli en del av detta narrspel, vare sig Du är "får" eller "herde".

HaFo