HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
1 2
Author
Comment
Re: Florida – väckelsen

Citerar från DAGEN:

http://www.dagen.se/Article.aspx?ID=156648

"Todd Bentley hade 'olämpligt förhållande' med kvinnlig medarbetare".

Läs gärna artikeln och även bloggkommentarerna i anslutning till artikeln.
---
HaFo kommentar:

Bentley verkar ju nu ha "diskvalificerat sig själv"?

Men fenomenet som sådant och vad som ligger bakomliggande i Florida - väckelsen borde ändå belysas.

Jag hoppas att det finns ngn som riktigt träder fram och belyser Bentley och Florida - väckelsen och dess källor, bakgrund och förförelse.

Jag tycker inte det allvarliga gällande Bentley och Florida - väckelsen, är huruvida Bentley varit otrogen och genomgår en separation.

Då är det betydligt mer allvarligt, att han förmedlar onda andars demoniska utspel och förförelse och att pastorer och kristna menar detta antikristliga verk vara ett verk från och Guds väckelse.

De till Florida - väckelsen positiva, menar nu att det är djävulen, som nu satt krokben för Bentley.

Det tror inte jag. Han bara spär på förvirringen. Tar "bentley av banan", för "otrohet", men inte för att han förmedlat antikrists andes verksamhet.

Ser man det som att det är djävulen som satt krokben för "Guds väckelse", genom att förleda Bentley in i otrohet och äktenskapsbrott, så missar man ju hela det bakomliggande sataniska verket, som krafterna bakom "Florida - väckelsen" utgör.

Det är den antikristliga andemakt i vars tjänst Bentley stått, som är allvarligare än hans nu eventuella äktenskapsbrott!!

Kommer kristenhetn även denna gång, att "sila mygg och svälja kamelser" och så fortsätta att kalla verk av antikrists ande för verk av Guds Ande och fortsätta förbereda människors sinnen och hjärtan inför framträdandet av en annan/ en istället för Kristus inträde på arenan!?

HaFo

Re: Florida – väckelsen

Tidningen DAGEN har idag två artiklar kring Todd Bentley och Florida – väckelsen:

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=156706

Denna artikel rymmer i stort sett bara försvar för den förförelse som skett i spåren av Bentley och Florida – väckelsen och betraktas ändå som fenomen, som en ”väckelse från Gud”.

Den andra artikeln, en ”Gästkrönika” åter citerar jag.

Där finns tänkvärt stoff och ngt av ”självrannsakan och prövning”, men närmar man sig ändå ”pudelns kärna”, om att här är det inte bara frågan om, att en människa ”syndat”, kanske begått äktenskapsbrott, inte ”ville underordna sig”, utan att det faktiskt handlar om en falsk profet, som människor menat och fortfarande menar förmedlat väckelse från Gud?

Läs och bedöm själv, om man ändå inte väjer för ”pudelns kärna”, att här rör det sig om en falsk profet och förförelse som förmedlas!

Kommer det i artiklarna från DAGEN fram, att det faktiskt i skeendet från Lakeland, handlar om antikrists verksamhet, som ska förbereda människors sinnen och hjärtan för inträdet på arenan av en annan/en istället för Kristus och ett avfall från sann kristen tro, som Bentley och ”Florida – väckelsen” står för?

Är det inte fortfarande ngt, som kristna ledare ändå menar vara ett verk från Gud. Kan förvirringen och förförelsen på den andliga arenan komma så mycket längre!?
---
Jag upprepar:

Tycker inte det allvarliga gällande Bentley och Florida - väckelsen, är huruvida Bentley varit otrogen och genomgår en separation. Det är synder som det finns förlåtelse för.

Då är det betydligt mer allvarligt, att han förmedlar onda andars demoniska utspel och förförelse och att pastorer och kristna menar detta antikristliga verk vara ett verk från och Guds väckelse.

Att kalla verk av antikrists ande, för verk av Guds Ande, är väl något av det närmaste man kan komma ”hädelse av den Helige Ande”??

De till Florida - väckelsen positiva, menar nu att det är djävulen, som satt krokben för Bentley.

Det tror inte jag. Fienden bara spär på förvirringen. Tar "Bentley av banan", för "otrohet", men inte för att han förmedlat antikrists andes verksamhet. Vilken "taktik"!

Ser man det som att det är djävulen som satt krokben för "Guds väckelse", genom att förleda Bentley in i otrohet och äktenskapsbrott, så missar man ju hela det bakomliggande sataniska verket, som krafterna bakom "Florida - väckelsen" utgör.

Det är den antikristliga andemakt i vars tjänst Bentley stått, som är allvarligare än hans nu eventuella äktenskapsbrott, som helt nu tar upp fokus och som det enda som kan ifrågasättas kring ”Florida –väckelsen”!! Ganska smart drag från fienden!

Kommer kristenheten och dess ledarskap, även denna gång, att "sila mygg och svälja kameler" och så fortsätta att kalla verk av antikrists ande för verk av Guds Ande och fortsätta förbereda människors sinnen och hjärtan inför framträdandet av en annan/ en istället för Kristus inträde på arenan!?

Här är gästkrönikan från DAGEN:
---
Andligt utsvultna äter vilken kost som helst

Det var inte så här det var tänkt att sluta. Lakelandväckelsen har utropats som den största andeutgjutelsen
sedan Azusa Street.

Från scenen i det gigantiska tältet i Florida har predikanten Todd Bentley predikat för tusentals människor. Många hävdar att de har helats från en rad olika sjukdomstillstånd. Bentley har uppgivit att dussintals människor blivit uppväckta från de döda under kampanjen.

Men i förra veckan kom beskedet att Bentley och hans hustru separerat. Nyheten chockade Bentleys beundrarskara och gjorde dem som ifrågasatt hans trovärdighet bedrövade.

Jag är sorgsen. Jag är besviken. Och jag är arg. Här är några av mina många frågor:

HUR KUNDE SÅ STORA skaror från hela världen samlas kring en evangelist som hade allvarliga problem
med trovärdigheten redan från början?

För att uttrycka det rått: vi är lättlurade. Många kristna med urskiljningsförmåga kände sig illa till mods när Bentley påstod att han talat med en ängel på hotellrummet.

De undrade varför en gudsman låtit tatuera sig. Och de upprördes när de hörde honom berätta att han tacklat en man
och slagit ut hans tand under förbön.

Men urskiljning uppmuntrades inte bland den som hoppade på Lakelandtåget. De skulle svälja och följa. Budskapet
var klart: ”Det här är från Gud. Ifrågasätt inte.”

Denna bristande urskiljning beror delvis på hängivenhet. Vi är andligt utsvultna. Det kan vara bra. Men när människor är hungriga äter de ibland vad som helst.

Många föredrar en högljudd demonstration av mirakel, tecken och under framför stillsamma bibelstudier. Men den sorgliga sanningen är att vår hängivenhet är ett tecken på omognad. Det är tid för oss att växa upp.

VARFÖR PÅSTOD God TV att ”all kritik av Bentley är demonisk”?

Det påstods till och med att om man lyssnade på kritik skulle helandet gå förlorat. Detta är sektmanipulation av värsta slag.

Att vi tror på den helige Andes kraft betyder inte att vi lämnar in hjärnan i effektförvaringen vid kyrkporten. Vi är uppmanade att pröva andarna. Jesus säger att vi ska älska honom med våra hjärtan.

Lakeland - skandalen kan leda till att människor förvandlas till bittra kristna som lämnar sina kyrkor. Andra kan lida totalt andligt skeppsbrott. Det hade undvikits om ledarna hade uppmuntrat folk att värdera sina andliga erfarenheter genom Bibelns filter.

VARFÖR LA EN GRUPP ansedda pastorer offentligt sina händer på Bentley i juni och avskilde honom?

Bentley behöver förvisso andligt stöd. Ingen pastor ska agera på egen hand, isolerad, utan tillgång till kontroll, balans och kloka råd.

I efterhand kan vi alla inse att det hade varit bättre att sätta sig med Bentley i ett enskilt rum och tala med honom om hans privatliv.

Jag litar på att pastorerna inte kände till hans personliga problem. Men min uppfattning är att de, tillsammans med Bentley och God TV, är skyldiga Kristi kropp en uppriktig och offentlig ursäkt.

KAN NÅGONTING GOTT komma av detta?

Det beror på hur människor reagerar. Om Bentley korrigeras kärleksfullt men tydligt och om han svarar ödmjukt genom att kliva ner och undergå rehabilitering kan detta bli ett bra exempel på god församlingsdisciplin.

Om alla som upphöjt Bentley nu lika snabbt ber om förlåtelse för sin omdömeslöshet kan resten av oss andas ut. Då kan trovärdigheten i vår rörelse återställas.

Jag tror att Gud vill demonstrera sin övernaturliga kraft i vårt land. Jag vet att han vill hela massor och jag fortsätter att be för en landsomfattande väckelse. Men den måste vara genuin, inte en imitation.

En sann väckelse åtföljs av förkrosselse, ödmjukhet, vördnad för Gud och ånger – inte arrogans, effektsökeri och överdriven upphöjelse.

Jag vädjar till alla i den karismatiska världen att be för Bentley och hans omgivning. Låt oss be att Gud kan vända detta pinsamma misslyckande till en möjlighet till mirakulös förnyelse.

Fotnot: Detta är en förkortad version av Gradys krönika som finns i helhet på fireinmybones.com

J. Lee Grady är redaktör för Charisma Magazine och fristående kolumnist i Dagen

Re: Florida – väckelsen

Vidarebefordrar två länkar från Michaels blogg kring Florida - väckelsen:

http://jdfk-kefas.blogspot.com/2008/09/florida-revival-true-or-false.html

http://jdfk-kefas.blogspot.com/2008/09/david-wilkerson-on-weird-manifestations.html

Re: Florida – väckelsen

Florida – väckelsen

Säter in en länk som visar på sammanhang som ligger till grund för Florida – väckelsen

http://www.elvorochjanne.se/LATTER RAIN - KINGDOM NOW/LATTER RAIN - KINGDOM NOW.htm
-----

LATTER RAIN - KINGDOM NOW – NYAPOSTOLISKA

(Det är ur denna källa väckelsen i Lakeland kommer).

VARNING!!!

Vi kan tydligt se 3 grenar närma sig varandra New Age – Latter Rain (Kingdom Now) – Katolska Kyrkan…

Varför är Latter Rain/Kingdom Now läran farlig? HÄR NY

Undervisning - Latter Rain läran nr 1 Svenska HÄR NY

Israels frälsning och Latter Rains villfarelse HÄR NY

Dominion Theology – HÄR – (eng)

Drömmen om församlingens maktposition i ändens tid (svenska av Stig Andreasson) - HÄR -

Ett E-mail från C P Wagner till Global Harvest –medlemmar - HÄR-

Jabez bön – Framgångsteologi? – HÄR – (eng)

Gå in på länken för att ta del av innehållet!

HaFo

1 2