HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Oneness - rörelsen

Flyttar Karins inlägg om Oneness – rörelsen, utifrån en artikel i DAGEN. Hit under ett eget ämne. Sätter in först hennes inlägg och ger sen en kommentar.

---
” helgen håller församlingen Klippan i Stockholm en utåtriktad kampanj - den första sedan den lilla församlingen etablerades i Sverige.

- Vi döper endast i Jesu namn, men dömer inte kyrkor som har en annan syn, säger församlingens pastor Adrian Smith.

Han kom från USA till Sverige för fyra år sedan för att leda en församling som då existerat i cirka tio år under namnet Apostoliska pingstkyrkan i Danderyd. Den bytte senare namn till församlingen Klippan.

Församlingen har inte någon organisatorisk koppling till Oneness-rörelsen, (se artikel nedan) men själv tillhör Adrian Smith det största av Oneness-rörelsens samfund, United Pentecostal Church International, UPCI, som har 4 miljoner medlemmar i hela världen.

- Den största skillnaden mellan oss och annan klassisk pentekostalism är att vi döper i Jesu namn. (till skillnad från de flesta kristna samfund som döper i Faderns, Sonens och den helige Andes namn, red anm).

- Det gör vi för att vi anser att det är en biblisk sanning, men vi välkomnar alla som vill fira gudstjänst med oss, berättar han.

Adrian Smith inser att synen på dopet är kontroversiell bland kyrkor i Sverige, och påpekar att han inte dömer någon annan församling för deras uppfattning i teologiska frågor.

Satsar utåtriktat

Församlingen, som har ett 40-tal medlemmar, firar gudstjänst varje söndag i en gymnasieskola på Kungsholmen och har två husgrupper i Stockholm.

I morgon börjar Project Stockholm, en stor kampanj som framför allt riktar sig till icke-kristna. Huvudtalare är en av UPCI-rörelsens mest kända pastorer, Anthony Mangun från församlingen The Pentecostals of Alexandria i Louisiana, USA.

- Han är en utmärkt talare och kommer i sällskap med en grupp från församlingen, däribland flera ur församlingens gospelkör. Det ska bli mycket spännande.

I Sverige är församlingen Klippan den enda kyrkan med anknytning till UPCI i USA, men sedan ett år tillbaka finns en husgrupp i Falun som består av sju-åtta personer.

- Målet är att bilda fler församlingar. Människorna i Sverige behöver Jesus, säger Adrian Smith.

Församlingar med koppling till rörelsen finns även i Norge och Danmark och i Finland håller ett arbete på att etableras.”

---

HaFo kommentar:

Det är ca 8 år sedan, som en anhängare av Oneness – rörelsen,försökte ”värva” mig till denna rörelse. Därförkian jag ha ”minnesluckor” kring vad de egentligen står för.

Men jag vet att jag upplevde ett väldigt obehag och kunde konstatera att detta var en sektbildning som var vilset ute.

Om jag förstått det rätt, så har de en ”Gudsbild”, som till en h el del liknar Messianska föreningens Gudsbild. Men även påminner o9m trosförkunnelsens JDS.

Även i Oneness, liksom hos MFS, så är Sonens preexistens, en tanke hos Gud Fadern (här med namnet Jesus).

Här finns det så som det i förstone riktigt låter bara en Gud. Men det är en Gud som är ständigt bärandes namnet Jesus.

Först är Han Fadern Jesus. Sen framträder Han som Människo – Sonen Jesus.

På korset är det i praktiken, människan Jesus som dör, medan Gud Jesus lever vidare. Vilket är detsamma, egentligen som trosförkunnelsens lära, om en andlig död av Jesus (att Gud och människa skiljs åt i Kristi person).

MänniaskoSonen väcks till liv. Går till himlen och nu i denna tid möter vi den ende Guden so9m Anden Jesus.
---
Vad jag förstod så menar de sig naturligtvis vara den enda sant rätt troende och verkligen vara de som bygger på Guds Ord.

Andra ”kristna”, kan vara ”väckta”, men behöver bli ”lika upplysta” kring ”Oneness”, som de är, för att vara verkligt sanna kristna.

Alla som blivit döpta i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn, är inte döpta, utan måste döpas om endast i Jesu namn.
---
Vad jag förstår bygger deras lära på en uppenbarelse från Jesus. Ungefär som Hagin fick trosförkunnelsens lära direkt från Jesus.

Inte är det Skriftens Jesus som utifrån en helhet av Ordet, som i Andens ljus, gett uppenbarelsen till Oneness – rörelsens lära. Utan en villoande!!

HaFo

Re: Oneness - rörelsen

Jag förstår inte vad alla dessa rörelser får sina konstiga idéer ifrån? Det står i Matt 28:19 "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn". Det står ju så tydligt och klart i bibeln att på det sättet ska vi döpas!

Re: Oneness - rörelsen

Håller med Dig Maria!

Oneness - rörelsen är så vilsen man någonsin kan bli! Jag ska försöka hitta igen på datorn (åtta år tillbaka!), mer vad de egentligen står för.

Men jag tror nog att min summering gäller, att de har sin lära utifrån en uppenbarelse från Jesus kring att Gud är en enda Gud (helt riktigt), med Fadern Jesus i GT, som i NT är MänniskoSonen Jesus, där MänniskoSonen Jesus dör på korset, medan Fadern Jesus lever vidare (= JDS!!!)

Och att vi nu möter Anden Jesus. Alltid samme Gud (helt riktigt) med namnet Jesus.

Det är en väldigt sofistikierad omvandling av Bibelns budskap kring Guds "treenighet" och vem Jesus egentligen är!

Men de kommer säkert att i denna avfallets tid "vinna människor" in i det avfall som kommer att hälsa antikrist välkommen som Kristus! Precis som är fallet med trosförkunnelsen och katolicismens förförelse.

Vad man kan bli beklämd av, är den menlösa kommentar som sker kring denna rörelse i tidningen DAGEN!!

HaFo