HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Hebreiska rörelsen TWI

Inlägg 1

Startar ett ämne koncentrerat på just ”Hebreiska rörelsen”. Försöker få fram vad som går att få fram, kring vad de egentligen står för och synpunkter på det.

Då kanske vi utifrån deras varning för anikrist under ämnet ”vem är antikrist”, kan arbeta med den frågan jämsides under den rubriken för sig.

Fick ett mail från en som var oroad över vad han mötte på Hebreiska rörelsens hemsidan. Efter att ha läst igenom vad han åter citerade från deras sida, så vill jag nog dela hans oro.

Visst luktar det här sektbildning, där de i slutändan, är de sanna troende i ändtiden och det utifrån "ytterligare kunskap" och genom att lära sig ”tänka Hebreiskt".
---
Citat:

"Det är nu tid för den fullare uppenbarelsen av vem Gud och Jesus verkligen är. Han säger ’Jag vill att ni ansluter er till det Gamla Testamentets rot, men i fullhet och i den Helige Andes kraft så att
ni kan hålla Lagen så som jag höll den’…”

”Jag tror att Gud just nu säger, ’Sväng nu och rätta in ert tänkande mer fullkomligt efter min uppenbarade startbana av hebreiskt tänkande, de tankar jag uppenbarade genom det hebreiska folket, så att vi är beredda att lyfta mot härligheten! …

"Vi kommer att lyfta på samma startbana som Jesus landade på – Gamla Testamentets hebreiska uppenbarelser och profetior, och det hebreiska sättet att tänka och leva på…”

Slut citat
---
Visst kan man redan här ”censa” att det är en falsk ande bakom?? Eller vad anser Du som tar del av samtalen här?

Men som alltid, så är det säkert gömt i ett kristet språkbruk, där det inte blir så lätt att ”sovra ut” det falska mitt i allt som säkert kommer att vara sant i vad de framför.

Jag har tillställt Lars Enarsson, dess ledare i Sverige, följande fråga:

”Har Ni samma förnekelse av Guds "treenighet" och förnekelse av att Jesus ÄR Gud, som Messianska föreningen har?”

Så får vi se om han vill ge ngt rakt svar på just den mest centrala av alla frågor i kristen tro. Han har hemsidans adress, min mailadress och kan hela tiden ge sina synpunkter till vad som här skrivs.

HaFo

Forts

Re: Hebreiska rörelsen TWI

Inlägg 2

Klistrar in från mailet, vad den som oroades av innehållet, som han återgav från Hebreiska rörelsens hemsida. Sätter även in mailskribentens synpunkter och frågeställningar. Och avslutar i ett tredje inlägg med en HaFo – kommentar.

---
Till profetian av "Dean Cozzens"

http://www.thewatchman.org/se/articles/heb_movement_p1.php

”En profetia

Här nedan följer ett intressant profetiskt ord, givet för 21 år sedan till en man som heter Dean Cozzens. Det har titeln "Den Hebreiska rörelsen". Det är speciellt intressant om man tänker på att det är 21 år sedan som han upplevde detta.

'The Hebrew Roots Movement' (rörelsen tillbaka till Hebreiska rötterna) som den blivit känt som de senaste 21 åren är en dynamisk, växande, världsvid rörelse idag. Den är ett tecken på denna tidsålders avslutning.

En stor del av profetian är nu historia men mycket av dess uppfyllelse återstår fortfarande. Ofta är profetia avsedd att bekräfta det som redan har skett, lika väl som det handlar om förutsägelse av framtiden. Vi uppmuntrar er att läsa detta ord noggrant och bedjande.

Kom ihåg att den slutliga stridslinjen är beskriven av Sakarja som striden mellan Sions söner och Javans söner, dvs striden mellan det hebreiska och det grekiska sättet att tänka och vara! Det är där vi befinner oss nu.

"Jag skall väcka upp dina söner, du Sion, mot dina söner, du Javan, och göra dig lik en hjältes svärd. Ja, HERREN skall uppenbara sig över dem och som en blixt skall hans pil fara ut. Herren, HERREN skall blåsa i hornet, och med söderns stormar skall han dra fram." (Sak. 9:13-14)


Den Hebreiska rörelsen

Guds mål för Kristi kropp är att den kommer närmare honom så att vi slutligen blir ett med honom. Vi behöver bli mer lika honom så att vi är förberedda att vara tillsammans med honom. Om vi ska vara hans folk så måste vi anta hans karaktär och ta på oss hans identitet. Vi förväntas vara hans folk som lever på det sätt han lever.

"På söndagmorgonen, den 13 april 1986, fick jag följande profetia:

Vid början av nittonhundratalet, när Gud såg ned från himlen på församlingen, såg han något som liknade en enorm jumbojet, men utan motorer. Han började då arbetet med sätta dit fyra stora motorer av tro och kraft på flygplanskroppen för att församlingen ska få kraft att komma upp till den nivå där han är i härlighetens rike.

Var och en av dessa fyra motorer representerar en av de fyra större rörelserna av Guds Ande som är förutbestämda för detta århundrade: 1) Pingstväckelsen, 2) Helandeväckelsen, 3) den Karismatiska väckelsen och 4) den Hebreiska rörelsen.

Alla fyra är suveränt förutbestämda av Gud, och de är samordnade och hör samman i hans tanke. Varje ny rörelse bygger på den föregående men var och en har sin egen särart. Ingen är perfekt men de har alla någonting från Gud att tillföra hans plan. Profetian sa att Gud nu börjar sätta dit den fjärde och sista "motorn" –den Hebreiska rörelsen.

Även om många av de rätta doktrinerna varit på plats i Kristi kropp från alla tidigare Guds rörelser av upprättelse genom historien, så fattas ännu mycket och det vill Gud upprätta.

Denna fjärde rörelse kommer att kallas "den Hebreiska rörelsen". Denna rörelse kommer i viss utsträckning att omfatta och påverka hela Kristi kropp och slutligen leda oss in i en större enhet, inte bara med varandra utan också med Gud och hans Ord.

Denna den fjärde, större rörelsen av den Helige Ande i detta århundrade kommer att bli minst lika kraftfull som de föregående tre, och kommer att bringa detta Guds slutliga verk till fullbordan i en slutgiltig, förenad, fyrfaldig dragkraft och härlighet; den kommer att ta oss alla till himlarymden för att vi ska vara med honom där han är.

De tre föregående motorerna av hans kraft, som han tidigare satt dit i sin gudomliga ordning, har han bara hittills "varvat upp" lite som på prov, i väntan på en lämpligare tidpunkt.

När flygplanets riktning mera överensstämmer med det centrala i hans vilja, kan han sedan att ge full gas för att ta oss alla till härligheten och där uppenbara sig själv och visa sin överlåtelse till oss på ett underbart sätt.

Det som varit tidigare, kommer en dag att se väldigt lite ut i jämförelse med vad som kommer att hända på jorden när alla fyra motorerna slutligen får full gas av hans underbara, styrande hand. När detta sker, kommer vårt stora flygplan att fort rulla iväg utmed startbanan och sedan upp mot härligheten.

På denna stora dag, när väl startordern har givits blir det inget uppehåll förrän vi slutligen lämnat det syndiga köttets begränsningar.

Då kommer Guds oerhörda kraft att fylla oss alla med samma enorma härlighet som är hans eviga, underbara närvaro. På den stora dagen kommer alla Andens nådegåvor att fungera på ett överflödande sätt och Herren blir uppenbarad i hela sin fullhet.

Vi kommer då att bli lika honom, fulla av hans kraft och härlighet då vi kommer att se honom som han verkligen är, uppenbarad inför allas ögon. Å, vilket majestät och vilken härlighet det kommer att bli!

Men innan planet kan ges fullt gaspådrag, måste det först göra en kritisk sväng i sitt tänkande för att komma i linje med Guds heliga startbana.

Denna kritiska omsvängning i tänkandet är att vända sig bort från den grekiska förvrängningen i det förgångna, tillbaka till den Gudagivna hebreiska mittlinjen av startbanan, utmed vilken Jesus själv kom och landade perfekt.

Jesus själv var luftskeppet, och terminalen där han stått och lastat passagerare sedan sin första ankomst, har varit världen till vilken han kommit.

Landningsbanan då, var all den uppenbarelse som Gud själv förberett under århundraden före Messias ankomst. Den uppenbarelsen, genom de gamla profeterna från Adam till Malaki, var landningsbanan.

Där hade den legat i hundratals år genom flera generationer, noggrant anlagd av Gud själv som en förberedelse för ankomsten av hans ende son till planeten jorden.

Den hade iordninggjorts av Fadern för Jesus att landa på, för som det står, ’i tidernas fullbordan’ sände Gud sin Son. Landningsbanan då, är hela Gamla Testamentet, dvs. all den gammaltestamentliga hebreiska sanningen och uppenbarelsen och mycket av den hebreiska kulturen och sederna som följer med den.

Sedan dess har hans stora kropp stått parkerad vid världens terminal och lastat passagerare för att på hans order avgå tillbaka till härligheten. Den är nästan full nu, och den fylls snabbt på. Den är nästan redo för avgång.

När den stora dörren slutligen stängs och planet dras ut, kommer piloten Jesus att varva upp motorerna för att ta oss från terminalen fram till änden av startbanan där vi kommer att stå med motorerna på tomgång, vilket ger honom tid att testa kontrollerna och försäkra sig om att allt är i sin ordning.

Sedan kommer Jesus då han är redo - leende är jag säker på - att med klartecken från Gud Fadern i kontrolltornet, släppa bromsarna och dra upp motorvarvet ännu en gång.

Den här gången kommer alla fyra motorerna rulla igång och ge sitt bidrag, alla enstämmiga. Dessa kommer att med lätthet förflytta flygplanet ut mot startbanan.

Sedan, just innan planet kommit för långt ut, precis vid rätt tidpunkt kommer Jesus att vända flygplanet de 90 grader som krävs för att rikta in oss rakt fram mot startbanan! Då är vi redo att lyfta!

Då och endast då kommer förhållandena att vara de rätta för full kraft. Denna tidpunkt kommer när vårt flygplan är exakt i linje med allt det som Gud har förelagt oss i den hebreiska bibeln, det vi kallar Gamla Testamentet.

Poängen är att innan alla fyra motorerna på ett säkert sätt kan varvas upp till full styrka för att lyfta oss in i Kristi närvaro, måste vi mera fullkomligt rätta in oss efter bibelns Gud, efter hur Gud verkligen är!

Eftersom Gud uppenbarade sig själv genom det Gamla Testamentet, vilket Jesus kroppsligen perfekt gestaltade för oss i synlig form, så är det dit vi måste se, och det är just detta den Hebreiska rörelsen handlar om.

Var befinner vi oss nu? Min personliga uppfattning är att vi vid denna tidpunkt i kyrkohistorien har lyckats taxa ut mot startbanan.

Jag tror att vårt plan har taxat ungefär så långt som det går på det grekiska tänkandets bana. Om vi åker lite till, passerar vi över banan och kör ner i ***** på andra sidan.

Jag tror att Gud just nu säger, ’Sväng nu och rätta in ert tänkande mer fullkomligt efter min uppenbarade startbana av hebreiskt tänkande, de tankar jag uppenbarade genom det hebreiska folket, så att vi är beredda att lyfta mot härligheten!’ Vi måste möta Gud på hans villkor, inte på våra.

Vi kommer att lyfta på samma startbana som Jesus landade på – Gamla Testamentets hebreiska uppenbarelser och profetior, och det hebreiska sättet att tänka och leva på. Det är den som Gud uppenbarade sig själv som, och även Jesus visade sig som, då han kroppsligen levde här på denna planet.

Många avvikelser kom tidigt in i församlingen för att behaga och anpassa sig till den grekiska kulturen, och för att undkomma den anti-hebreiska förföljelsen från romarna. Dessa tidiga förvrängningar är vad vi kallar den hebreisk-grekiska omsvängningen.

Korrigeringen av detta misstag i det förgångna, är när det stora flygplanet ändrar riktning i det vi kallar den grekisk-hebreiska omsvängningen, eller den Hebreiska rörelsen.

Detta är vad Gud nu förväntar sig av oss innan han mera fullödigt kan förse oss med kraft och ta oss in i hans härlighet. Detta är vad vi behöver göra för att han mera öppet ska kunna identifiera sig med oss i full överlåtelse i härlighet och kraft.

Det kanske var det som Jesus talade om i Matteus 5 när han sa,

’Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav inte en ***** i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket.

Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket." Matt. 5:17-20.

Det är nästan som om Jesus förutsade, även om han förvisso inte godkände, det som sedan skedde i församlingen då den lämnade sina hebreiska rötter. Han kanske t.o.m. förutsade just den Hebreiska rörelse som nu kommer att avsluta församlingens tidsålder.

Den här versen säger att om vi inte kopplar ihop den rörelse från Anden som Jesus förde hit, med den hebreiska som han själv vandrade i, kommer vi inte som församling och som individer att vara beredda att lyfta uppåt, in i himmelriket. Vi måste rätta in oss efter honom.

Församlingen har nu gått hela varvet runt. Allt som varit hittills, från reformationen fram till denna minut har varit Guds varsamma och uthålliga arbete att få oss tillbaka till en rikare förståelse av vem Jesus är.

Det är nu tid för den fullare uppenbarelsen av vem Gud och Jesus verkligen är. Han säger ’Jag vill att ni ansluter er till det Gamla Testamentets rot, men i fullhet och i den Helige Andes kraft så att ni kan hålla Lagen så som jag höll den, i samma Ande som den blev given, i återlösande kärlek och kraft’. Vi måste förflytta oss tillbaka in mot mittlinjen av Guds sanning, men med den Helige Andes kraft."

Dean Cozzens, Open Church Ministries
---
http://www.thewatchman.org/se/articles/heb_movement_p2.php

"Yeshua sa att om vi inte tror på vad Mose skrev, kan vi inte tro vad han sa, Joh. 5:47. Den hebreiska rörelsen kommer att upprätta en betoning på Toran och Guds befallningar, snarare än på doktriner.

Den kommer att ersätta institutioner och maktstrukturer med en betoning på familjen och hemmet och gemenskap. Istället för att fortsätta hålla fast vid alla de ’kristnade’ hedniska sederna i kyrkan kommer vi att omfatta den bibliska, hebreiska kulturen med sabbaten och Herrens högtider.

Messias brud kommer att motiveras av lydnad och helighet i stället för av det som är populärt och efterfrågas"

Slut citat
---

Mailskribentens kommentarer:

”Detta ovanstående talar för sig självt, detta är ’vi kan bli/vara lika Jesus i oss själva anden’,
som talar här, ’vi är gudar i oss själva anden’.

Vilken ande som ligger bakom denna minst sagt underliga profetia!!

Detta är inte alls förtroende ingivande , och det är nog snällt sagt. Jag anser att detta är en mycket ,
mycket allvarligt sjuk profetia. Rätta mig om jag har fel.

Det smakar lite väl mycket ’Kingdom dominion’ om denna profetia, dvs att Jesus inte
kan komma tillbaka innan hans församling intagit sin rätta plats.”

Forts

Re: Hebreiska rörelsen TWI

Inlägg 3

HaFo kommentar:

Det sägs här om den Hebreiska rörelsen att ”Den är ett tecken på denna tidsålders avslutning”.

Och visst kan det vara så. Men kanske är det så, att det snarare är ett ”tecken” på ”det avfall" och den falska enhet som ska växa fram som ska hälsa antikrist välkommen som Kristus??

Här sägs att ”den slutliga stridslinjen är beskriven av Sakarja som striden mellan Sions söner och Javans söner, dvs striden mellan det hebreiska och det grekiska sättet att tänka och vara!”
---

HaFo:

”Den slutliga stridslinjen”, kommer inte att ligga kring olika sätt ”att tänka utifrån olika kulturer”.

”Stridslinjen” går vid att se eller inte se vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt ”Guds fullhet lekamligen” och därmed ett bejakande av den bild av Guds ”treenighet som Bibeln ger oss” och därmed även ett bejakande av betydelsen av offret av Gud och människa förenade (Kristi persons) kropp och blod på korset.

”Stridslinjen kommer, som alltid i all villfarelse, att stå vid om ”Jesus är Gud”!! Där har alltid fiendens angrepp på sann kristen tro djupast sett legat.

Så sägs:

”Om vi ska vara hans folk så måste vi anta hans karaktär och ta på oss hans identitet.”
---
HaFo:

Här möter vi ngt som ligger trosförkunnelsen väldigt nära. Vi kan aldrig bli Jesu identitet! Vi ska identifiera oss med vilka vi är tillsamman med Jesus!! (Se gärna på ”Inlägg” och ”Undervisning” på ”Är identifikationstanken sann”).
---

Så sägs:

’i tidernas fullbordan’ sände Gud sin Son. Landningsbanan då, är hela Gamla Testamentet, dvs. all den gammaltestamentliga hebreiska sanningen och uppenbarelsen och mycket av den hebreiska kulturen och sederna som följer med den.
---
HaFo:

Som kommentar här sätter jag en del av Skölds inlägg på ”messiansk och kristen tro på kollissionskurs”:

”Dörren från GT-tiden in i NT-tiden heter JESUS, Han som var till i Gudsskepnad, Ordet som blev kött, men inte räknade jämlikheten med Gud “som ett byte” utan utblottade Sig själv och iklädde Sig Mänsklig skepnad och kom som sådan, som mänsklighetens tjänare;

ja, offerlamm!

Den som föraktar det Guds offerlamm, kommer aldrig in i NT-tiden, och får sina ögon öppnade: p.g.a. det täckelse, som försvinner först i Kristus JESUS: Ordet/Gud som blev kött, d.v.s. Människosonen JESUS.”
---
I Hebreiska rörelsen, verkar det snarare så, som man går ”baklänges” tillbaka genom den ”dörr som Jesus öppnat” och vänder tillbaka från ”Nåden” och det ”nya förbundet i Kristi blod”, tillbaka under lagens träldom, som enbart kan ge ”kännedom om synd” och som i Kristus ”fått sin ände som frälsningsväg”.

Det verkar som att även ”Hebreiska rörelsen” söker sin frälsning via Thoran och att efterfölja lagen – eller??
---

Vidare sägs:

”Vi kommer att lyfta på samma startbana som Jesus landade på – Gamla Testamentets hebreiska uppenbarelser och profetior, och det hebreiska sättet att tänka och leva på.”

HaFo:

Jag tror att den enda sanna startbanan och landningsbanan ur andlig synvinkel, det är att bejaka vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade – ”Guds fullhet lekamligen”) kropp och blod på korset.

Och inte ”olika tänkesätt”!!!

Vidare sägs:

”Det kanske var det som Jesus talade om i Matteus 5 när han sa,

’Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav inte en ***** i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket.

Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.’ Matt. 5:17-20.

Det är nästan som om Jesus förutsade, även om han förvisso inte godkände, det som sedan skedde i församlingen då den lämnade sina hebreiska rötter. Han kanske t.o.m. förutsade just den Hebreiska rörelse som nu kommer att avsluta församlingens tidsålder.

Den här versen säger att om vi inte kopplar ihop den rörelse från Anden som Jesus förde hit, med den hebreiska som han själv vandrade i, kommer vi inte som församling och som individer att vara beredda att lyfta uppåt, in i himmelriket. Vi måste rätta in oss efter honom.
---

HaFo:

Visst, Jesus har inte upphävt lagen och profeterna! Han har fullbordat lagen i vårt ställe som vår representant. Men vi blir inte det minsta räddade genom att försöka efterleva lagen! "Jesus är slutet på lagen som frälsningsväg"!!

Vi blir räddade genom en hjälplös förtröstan till den Jesus ÄR (Gud själv kommen i kroppslig gestalt – ”född i syndigt kötts gestalt” och som ”fördömde synden i köttet i sin egen syndfria rättfärdighet och Gudomlighet” och i vårt ställe bar fram det RENA offret av Kristi – Gud och människa förenade – kropp och blod på korset).

I denna hjälplösa tro på Jesus, tillräknas vi av nåd för Kristi skull, ”en rättfärdighet från Gud”, ”av nåd genom tro” på Jesus.

Då inträder också ”en livets Andes lag” i vårt hjärta och sinne, som längtar efter att leva efter Guds vilja och lag.

Men det ”efterlevandet”, är inte grunden för vår frälsning, utan en frukt av att vi lever i Guds gemenskap.

Grunden för vår frälsning är inte efterlevandet av Guds lag, utan den hjälplösa förtröstan till den Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!
---

Vidare sägs:

”Det är nu tid för den fullare uppenbarelsen av vem Gud och Jesus verkligen är. Han säger ’Jag vill att ni ansluter er till det Gamla Testamentets rot, men i fullhet och i den Helige Andes kraft så att ni kan hålla Lagen så som jag höll den, i samma Ande som den blev given, i återlösande kärlek och kraft’...”
---

HaFo:

Som att vi inte redan utifrån Guds Ord skulle ha haft den fulla uppenbarelsen, om vem Gud och Jesus verkligen är, så ska vi nu gå tillbaka till en lagträldom och genom att hålla lagen, bli lik Jesus!

Det är så vilset som det någonsin kan bli!! Under sken av at vara ändtidens enande, sanna stora väckelse, som ”gör bruden redo för att möta Kristus”.

Huga!!

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen TWI

När man söker på "hebrew roots" på nätet, möts man av en uppsjö av upplysningar och hänvisningar till olika hemsidor, ibland en riktig djungel svår att ta sig igenom. Vill bara tala om att organisationen "Jews for Jesus" klart bekänner sig till den treenige Guden, vilket framgår av deras faith statement på deras hemsida. Jag klistrar in ett utdrag här nedan. Hälsningar, Karin

We believe that the Scriptures of the Old and New Testaments are divinely inspired, verbally and completely inerrant in the original writings and of supreme and final authority in all matters of faith and life.

We recognize the value of traditional Jewish literature, but only where it is supported by or conformable to the Word of God. We regard it as in no way binding upon life or faith.

We believe in one sovereign God, existing in three persons: Father, Son and Holy Spirit, perfect in holiness, infinite in wisdom, unbounded in power and measureless in love; that God is the source of all creation and that through the immediate exercise of His power all things came into being.

We believe that God the Father is the author of eternal salvation, having loved the world and given His Son for its redemption.

We believe that Jesus the Messiah was eternally pre-existent and is co-equal with God the Father; that He took on Himself the nature of man through the virgin birth so that He possesses both divine and human natures.

We believe in His sinless life and perfect obedience to the Law; in His atoning death, burial, bodily resurrection, ascension into heaven, high-priestly intercession and His personal return in power and glory.

We believe that the Holy Spirit is co-equal and co-eternal with the Father and the Son; that He was active in the creation of all things and continues to be so in providence; that He convicts the world of sin, righteousness and judgment, and that He regenerates, sanctifies, baptizes, indwells, seals, illumines, guides and bestows His gifts upon all believers.

We believe that God created man in His image; that because of the disobedience of our first parents at the Garden of Eden they lost their innocence and both they and their descendants, separated from God, suffer physical and spiritual death and that all human beings, with the exception of Jesus the Messiah, are sinners by nature and practice.

We believe that Jesus the Messiah died for our sins, according to the Scriptures, as a representative and substitutionary sacrifice; that all who believe in Him are justified, not by any works of righteousness they have done, but by His perfect righteousness and atoning blood and that there is no other name under heaven by which we must be saved.

We believe that Israel exists as a covenant people through whom God continues to accomplish His purposes and that the Church is an elect people in accordance with the New Covenant, comprising both Jews and Gentiles who acknowledge Jesus as Messiah and Redeemer.

We believe that Jesus the Messiah will return personally in order to consummate the prophesied purposes concerning His kingdom.

We believe in the bodily resurrection of the just and the unjust, the everlasting blessedness of the saved and the everlasting conscious punishment of the lost.

Re: Hebreiska rörelsen TWI

I denna "trosbekännelse", fanns inget atg "anmärka på". Hoppas bara att det inte finns ngt "finstilt tillägg"!!

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen TWI

Lars Enarson, sveriges representant för "Hebreiska rörelsen" skrev som svar på den fråga som jag ovan angívit att jag tilllsänt honom:
---
"Jag tror helt och fullt på det som du undrar över:

att Jesus är 'Guds fullhet lekamligen' och att hans offerdöd på Golgata utgör den enda grunden för vår försoning med Gud och frälsningen.

Jag tror på Fadern, Sonen och den Helige Ande så som det uttrycks i Bibeln och i den Apostoliska trosbekännelsen."
---
Jag sände detta svar och väntar på reaktion:
---
Tack för svar Lars! (Sänder en kopia av detta mail, till människor som kan var intresserade av dess innehåll)

Jag ska nu "hold my horses", med att kommentera Er hemsida och invänta en förståelse av var Ni egentligen står.

Ibland måste man riktigt provocera, och det offentligt, för att man ska "få ett öra" och en reaktion tillbaka.

Med Ditt svar, så måste Du ju anse, att "Messianska föreningen", är vilset ute och förför männniskor, när de förr, mer maskerat, men nu helt uppenbart förnekar "Guds treenighet" och att Jesus är Gud!!! Eller?

För dem är Jesu preexistens, bara en tanke hos Gud (i likhet med "Gudsbilden" i Oneness - rörelsen). Som förverkligas när Jesus som Guds representant, men som vanlig människa framträder som MänniskoSonen.

Om Du nu tydligen anser att MFS har fel, när de nu fullt ut, uttrycker att Jesus inte är Gud, utan ser Honom som en människa som åtlydde Thoran och därigenom blev uppväckt och Gudomliggjord. Precis som att vi på samma sätt, genom att efterleva Thoran, kommer att bli "Gudomliggjorda".

(Detta är ju inget annat än detsamma som trosförkunnelsens "vi är gudar - lära". Bara lite andra omskrivningar!)

(I Min kommentar tidigare kring innehållet från Er sida, så fanns egentligen där uttryck, som kan tolkas i samma riktning. Ser Du inte det?)
---
Tillbaka till vad jag ville säga. Om Du nu anser att Messianska föreningen är vilset ute, varnar Du då lika intensivt för det, som Du så helt riktigt, varnar för katolicismens förförelse. Om inte - varför?

Den ande, antikrists ande, som ligger bakom katolicismen, ligger lika mycket bakom vad Messianska föreningen förmedlar!!

Frågor:

1. Ser Du det och varnar för det, hur vilset ute messianska föreningen är?
---
För att det säkert inte ska bli några missförstånd:

2. Anser Du alltså att Jesus är född av Gud från evighet och ingår i den treenige Gudens enda person av Fader, Son och Ande av "En Gud i tre personer och tre personer i en Gud"?

3. Anser Du, att när Jesus använder Guds eget "signum", "Jag ÄR, så anger det att det är Gud själv som kommit i kroppslig gestalt?

4. Anser Du, att det är, att det är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt, som förenade i Kristi jordiska kropp av Gud och människa förenade, som ger det RENA offret av Kristi persons kropp och blod dess värde på korset?

5. Anser Du att det är Gud själv, som ger offret, själv är offret och som är den som är tillfreds med offret?

6. Anser Du att det viktiga är (som Er hemsida anger), att se att Gud blev människa, eller anser Du att det viktigaste, är att se att Jesus är Gudamänniskan av fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt? Alltså att Jesus ÄR Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt!!??

7. Anser Du att det enbart är av nåd för Kristi rättfärdighets skull, som vi "tillräknas kristi rättfärdighet" och att "Gud inte tillräknar oss vår synd" och som förlåtna syndare blir Guds barn?

8. Eller menar Du att en människa, för att vara räddad inför evigheten behöver följa Thoran, efterleva Guds lag och efterleva de Judiska sederna, riterna, ceremonierna, högtiderna och ha en rätt syn på Israel som nation, för att vara en sant troende kristen?

9. Eller kan hon vara helt "novis" om allt detta, och bara i en hjälplös förtröstan på att Jesus är Gud själv , "Där Gud var i Kristus och fösonade världen med sig själv", och bar fram det försonande offret av Kristi persons (Gud opch människa förenade) kropp och blod på korset, lugnt lita på att det räcker för hennes räddning!??
---
Önskar att Du ger konkreta, utförliga svar på varje fråga, som inte är "dubbeltydiga" och oklara!

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen TWI

Har fått flera mail på grund av detta ämne.

Jag återger delar av ett av mailens innehåll om det skulle kunna fylla en funktion.
---
”Citat från ’Hebreiska rörelsen’ och den profetia av Dean Cozzens, Open Church Ministries som de använder sig av :

’Lammets bröllop, slutmålet för hela den mänskliga historien, kan inte komma förrän bruden är redo. Och hon kan inte vara redo förrän hon har upptäckt sin rätta identitet och känner till vem hennes brudgum är och vem hon skapades till att vara.

Yeshua kommer inte att återvända förrän det har skett. När bruden har gjort sig beredd för honom, kommer han att återvända för bröllopet för att gifta sig och förenas med henne’.

’När bruden har gjort sig beredd för honom, kommer han att återvända för bröllopet för att gifta sig och
förenas med henne’.

’Lammets bröllop, slutmålet för hela den mänskliga historien, kan inte komma förrän bruden är redo.’
---

Mailskribentens kommentar inleds med en summering av vad ”Hebreiska rörelsen” säger:

"Yeshua kommer inte att återvända förrän det har skett". "När bruden har gjort sig beredd för honom". "kan inte komma förrän bruden är redo".

"Vid början av nittonhundratalet, när Gud såg ned från himlen på församlingen, såg han något som liknade en enorm jumbojet, men utan motorer. Han började då arbetet med sätta dit fyra stora motorer av tro och kraft på flygplanskroppen för att församlingen ska få kraft att komma upp till den nivå där han är i härlighetens rike.”
---

Alltså vad som sägs:

”för att församlingen ska få kraft, att komma upp till den nivå, där han är i härlighetens rike".
---
Och mailskribenten utbrister:

”Vad det här egentligen handlar om är denna slags andlighet, vi är/kan bli gudar i oss själva.

Syftet med denna profetia är "uppväckande av slumrande hästkrafter, hästkrafter", att locka/driva/förföra, försöka driva det skapade till att försöka lyfta sig upp till, och förbi Skaparens nivå, urlögnen, ni ska bli som Gud.

Jämför med vad som står i Jesaja 14 så ser vi tydligt vem som ligger bakom denna profetia hos ”Hebreiska rörelse”!!

Det var du som sade i ditt hjärta: 'Jag vill stiga upp till himmelen; högt ovanför Guds stjärnor vill jag ställa min tron; jag vill sätta mig på gudaförsamlingens berg längst uppe i norr. Jag vill stiga upp över molnens höjder, göra mig lik den Högste"
---
Mailskribenten återger igen från den profetia som ligger till grund för den Hebreiska rörelsen:

"Fyra stora motorer av tro och kraft på flygplanskroppen för att församlingen ska få kraft att komma upp till den nivå där han är i härlighetens rike"

Och mailskribenten utbrister igen:

”Detta skriker formligen rakt ut:

Min vilja må(ste) ske, min, jag!! "Hästkrafter, hästkrafter, hästkrafter". Alltid detta, jag kan, jag vill, jag ska, jag ska!!!! Kan själv!! Rebellisk!! Upprorisk!!

Istället för att "ske din vilja"!!!
---
Mera kommentarer från mailskribenten:

”Varför om , nu Gud har satt dit ’fyra stora motorer av tro och kraft på flygplanskroppen för att församlingen ska få kraft att komma upp till den nivå där han är i härlighetens rike’.

Varför i så fall detta ??

"Då nu brudgummen dröjde, blevo de alla sömniga och somnade"

Ja, varför??

Hur är det egentligen med de "fyra stora motorererna av tro och kraft , som måste varvas upp för att
församlingen ska få kraft att komma upp till den nivå där han är i härlighetens rike"

Det verkar inte alls vara några "tros/kraft-motorer" på "högvarv" vid Jesu återkomst. Snarare är dessa
satta på tomgång och systemen satta på "sleepläge".

En del av bruden har faktiskt inte ens "olja i sina motorer" vid Jesu ankomst!!
---
Citat från Hebreiska rörelsens hemsida:

"Fyra stora motorer av tro och kraft på flygplanskroppen för att församlingen ska få kraft att komma upp till den nivå där han är i härlighetens rike"

Slut citat
---
Mailskribenten:

”Ja det låter ju väldigt optimistiskt förstås, men Jesus själv undrade faktiskt så här i Luk 18

’Men skall väl Människosonen, när han kommer, finna tro här på jorden?’ ’Vaken fördenskull; ty I veten icke dagen, ej heller stunden’.

Vad är det för stund ? Jo Jesu återkomst vid midnattstiden. Det är faktiskt ’anskriet vid midnatt’ som ’aktiverar bruden’ ut ur sitt ’sleepläge’.

’Se brudgummen kommer! Gån ut och möten honom’.

Och, då blir det tydligen väldigt , väldigt bråttom , verkar vara en del kaotiskt och förvirrat faktiskt.

En del av bruden försöker till och med få låna olja. När inte de får låna så går de bort för att försöka köpa, men tiden räcker inte till!

Det är brudgummens återkomst som väcker bruden ur ’sleepläget’ och drar henne till sig. Det är
brudgummen som aktiverar bruden och lyfter henne.

Det är faktiskt inte bruden som först måste ’lyfta sig upp till brudgummens nivå’ och därmed
aktivera brudgummen och ankomsten
---
Vem vill vända på ordningen?

Enligt Jesu egna ord, så är det så här väldigt sömnigt/trött/ovaksamt ställt med bruden i ändtiden.

’Då skall det vara med himmelriket, såsom när tio jungfrur togo sina lampor och gingo ut för att möta brudgummen.

Då nu brudgummen dröjde, blevo de alla sömniga och somnade’.

Varför somnar bruden på detta vis?

Ja , tex ’kingdom Dominion’ influerad teologi är väl ett av ’sömnpillren’.

---
Man kan ju ha delade meningar om David Wilkerson, men han varnar i alla fall mycket skarpt för detta med
’Kingdom Dominon’ teologin"

http://www.tscpulpitseries.org/swedish/ts950828.htm

Den Passionerade Bruden

( tyvärr är det fel på den Svenska översättningen , så man får fylla i bokstäver )

’Jesus varnade för att onda pastorer i de sista dagarna vill få bruden att somna. De försöker att ta bort hennes kärlek till Brudgummen genom att hävda: "... min herre dröjer" (v. 48).

’Hjärtat’ i denna lära är ’Kingdom Dominion’ -teologin. Det är tron på att Kristus inte kommer tillbaka innan kyrkan tagit sin rätta plats i världen. Detta genom att vinna andlig auktoritet på de politiska områdena.

Ideen är att kristendomen kommer att ta över konst, vetenskap och utbildning, och förändra allt enligt Guds lag (eller mer riktigt, enligt Mose lag).

Det handlar om att lagstifta om helighet och rättfärdighet.

Slut citat från här ovan sist från Vhilkersson och så det mail som nådde mig, som jag tycker är värt att fundera över dess innehåll.

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen TWI

Jag återger lite från mailväxling med Lars Enarson, representant för den ”Hebreiska rörelsen" och till vem jag sände de frågor som återfinns härovan.

Frågor som jag återupprepar igen härunder och önskar att varje kristen under bön och Bibelstudium ville ägna sig åt.

Detta eftersom jag anser det vara väsentliga frågor kring vad Kristen tro egentligen är och handlar om!
---
Lars Enarson:

Broder,

Jag har redan svarat utförligt på de frågor du först ställde. Det får räcka. Du får läsa dem igen så ser du vad jag tror. Jag har inte tid att skriva mer. Evangeliet är väldigt enkelt och frälsningen är inte beroende av att man kan svara på alla dina detaljerade frågor om Guds väsen, lika lite som att den är beroende av att acceptera alla MFS detlajer i frågan.

Efter att ha läst dina alster tycker jag inte att du gör en seriös bedömning av varken min eller MFS undervisning utan det handlar mest om grova misstankar och svepande beskyllningar som du ger väldigt lite täckning för.

Jag tror helt och fullt på att vara vaksam i denna tid. Det är en av mina stora betoningar i min undervisning. Men det finns olika sätt att göra detta på. Det du gör tyder inte på ett öppet Berett sinne att rannsaka Ordet utan mer om trospolisfasoner där du är färdig med det du tror och obarmhärtigt dömer ut sådana som inte har exakt samma uppfattning i detaljerade lärofrågor.

Vänligen stryk mig från dina utskick!

---

Fortsätter med vad Lars menar med ”Jag har redan svarat utförligt på de frågor du först ställde”.

Jag hinner inte läsa allt du skickar och skriver, men ser att här finns otroligt mycket befängda anklagelser av olika slag.

Angående mitt uttalande att slutstriden kommer att stå mellan Sions och Javans söner så är ju detta Guds rena klara ord för det första och dessutom något som t ex Kjell Sjöberg också tydligt undervisade. Försök att få tag på hans bok om Upprättelse och läs den. Den handlar om samma sak.

Angående profetia så har vi uppmaningen i 1 Tess 5:20-21 ”Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda.” Allt i profetior är inte från Gud, men vi ska behålla det som stämmer med Guds ord.

lyssna till min serie Rom eller Jerusalem? Den finns för gratis nerladdning som Mp3 på

http://www.thewatchman.org/se/webshop_item.php?productNo=1439

Jag tror att det vore bra om du fick den här bakgrunden.

Det handlar nämligen inte bara om RKK utan om det val som vi står inför att antingen slukas upp av Rom eller också hitta tillbaka till de rätta fäderna, de judiska apostlarna och profeterna som givit oss Bibeln.

Detta skulle hjälpa dig att förstå hela mitt budskap bättre. RKK är den stora faran idag och vi står nu inför slutstriden. Det är min övertygelse, precis som alla reformatorerna trodde, att påven, eller rättare sagt, påveämbetet är antikrist. Den rätta Messias som vi väntar på är Israels Messias utlovad i de Heliga Skrifterna.

Jag vill ge dig några punkter som kan hjälpa dig att förstå mitt budskap:

1. Kristendomen uppstod ungefär ett hundra år efter apostlarna. Genom hela Apg betraktas tron på Jesus som en gren av judendomen, se tex Apg 28:17-22. Förbunden och löftena har givits till Israel (läs Rom 9:4; 15:8-10, Ef 2:12 och Heb 8:8) och Paulus budskap som hedningarnas apostel var att hedningarna genom tron på Messias får bli medborgare i Israel (det äkta olivträdet, läs Rom 11:16-24) och ärva alla löftena tillsammans med Israel.

“Den (Messias hemlighet) innebär att hedningarna i Kristus Jesus och genom hans evangelium är våra (Israels) medarvingar och tillhör samma kropp som vi och har del i samma löfte.” Ef 3:6.

---
Här är några citat från fil. dr. Magnus Zetterholm, forskare vid Lunds Universitet, som jag tagit med i min bok Den stora skökan – Vem är hon?

"I början av 100-talet transformeras Jesusrörelsen, och kristendomen som vi känner den i dag uppstår som en icke-judisk religion, där judisk identitet är oförenlig med att vara kristen. Inom denna icke-judiska del av Jesusrörelsen, som blir den kristna kyrkan, passar en ensidig läsning av Paulus som hand i handske.

Här i kristendomens skälvande födselögonblick, skapas föreställningen om hedningarnas apostel, som tog avstånd från sin ursprungliga religiösa identitet för att bli den som bringade Israels Guds frälsning, inte till det judiska folket, utan till hedningarna, samtidigt som han förpassade allt judiskt till religionernas avskrädeshög"[1].

"Redan i mitten av det andra århundradet har den icke-judiska delen av Jesusrörelsen framgångsrikt etablerat idén om att kyrkan ersatt judarna som det utvalda folket. ...Det som började som en judisk messiansk rörelse har på relativt kort tid – under hundra år – utvecklats till en religiös rörelse som i allt väsentligt kontradikterar sitt ursprung"[2].
---
Kristendomen är alltså en utombiblisk religion som enligt Zetterholm ”i allt väsentligt kontradikterar sitt ursprung”. Jag håller inte med om allt som forskaren Zetterholm skriver i sin bok som jag citerar från, men de historiska fakta som han ger tror jag är mycket viktiga att ha i åtanke.

2. Jag tror att Bibeln utlovar en full upprättelse av den ursprungliga bibliska tron innan Jesus kommer tillbaka, se t ex Matt 17:11 och Apg 3:19-21. Här stöder jag mig också starkt på Kjell Sjöbergs sista bok Upprättelse.

Jag arbetade i många år tillsammans med Kjell Sjöberg i Förebedjare för Sverige. Han har genom åren varit min främsta mentor, se t ex min blogg www.thewatchman.org/se/blog där jag skrivit en del om detta i olika blogginlägg.

3. Joh 5:46-47 ”Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit. Men tror ni inte hans skrifter, hur skall ni då kunna tro mina ord?" Efter det att kristendomen uppstod som en religion utan kontakt med judendomen och ett förakt för Moses (vilket alla reformatorerna behöll!), så uppstod RKK och påvekyrkan.

Vi måste nu hitta tillbaka igen till den rätta grunden igen annars kommer vi att välkomna fel Messias, dvs antikrist. “Alltså är ni inte längre gäster och främlingar (utanför medborgarskap i Israel se vers 11-13) utan medborgare tillsammans med de heliga och tillhör Guds familj. Ni är uppbyggda på apostlarnas (NT) och profeternas (GT) grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.” (Ef 2:19-20)

---
4. Jag har aldrig varit medlem i MFS även om vi haft en del samarbete och de använder en dela av min undervisning på deras hemsida. Vi skiljer oss åt lite grann, bl a i synen på NTs grundtext och treenighetsläran.

5. När det gäller “grunden till kristen tro” som du undrar över angående mig så måste du ha punkt 1 och 2 i minnet och veta om att det är RKK som gjort treenighetsläran till grunden för den kristna tron och hela kyrkans undervisning.

Jag tror att det finns anledning att vara kritisk till detta eftersom treenightesläran aldrig definieras i Bibeln. Jag tror fullt och fast på hela Bibeln från pärm till pärm och anser personligen att det är farligt att ha definitioner utanför Bibeln som grund för sin tro.

Jag tror helt och fullt på det som du undrar över: att Jesus är ”Guds fullhet lekamligen” och att hans offerdöd på Golgata utgör den enda grunden för vår försoning med Gud och frälsningen.

Jag tror INTE på JDS läran. Jesus blev inte gjord till synd (2 Kor 5:21) han blev gjord till ett syndoffer för oss. Syndoffer heter på hebreiska rätt och slätt ”synd” och det är främst härifrån förvirringen kommer angående JDS läran.

Min engelska NIV Bibel har i marginalen en not till ordet synd i 2 Kor 5:21 där det står ”eller syndoffer”. Jag anser att detta är vad Paulus menar och det vore en bättre översättning. Ett syndoffer måste vara felfritt, inte syndigt!
---
Angående treenighetsläran så brukar jag säga: Jag tror på Fadern, Sonen och den Helige Ande så som det uttrycks i Bibeln och i den Apostoliska trosbekännelsen.

Utöver detta vill jag inte spekulera. Bibeln (den apostoliska trosbekännelsen använder sig av Bibelns språk) räcker för mig. Vi kan ändå aldrig till fullo förstå detta mysterium. Bibelns vittnesbörd räcker.
---
Käre broder!

Jag har redan svarat så utförlig och rakt som jag kan på de frågor du ställt om treenigheten. Om det inte räcker för dig och du därmed vill döma mig till förtappelsen för evigt så står det dig fritt. Du får själv stå till svars för detta en dag.

Jag håller mig till Guds ord och ingenting annat. Alla villoläror karaktäriseras alltid av att de har dokument eller paragrafer vid sidan av Bibeln som är nödvändiga för frälsningen eller en rätt tro. Sorry, jag ställer inte upp på det.

Du kan säkert ha en helt rätt förståelse av treenighetens mysterium. Gratulerar! Jag tror på det enkla evangeliet, där man varken behöver hålla lagen eller ha en rätt förståelse av treenigheten för att bli räddad för evigt. Om du tror något annorlunda så anser jag att du precis som Katolska Kyrkan är vilseförd av en religiös andemakt.

“Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst. Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig, och genom munnens bekännelse bliver man frälst.” Rom 10:9-10

“Mina bröder, jag vill påminna eder om det evangelium som jag förkunnade för eder, som I jämväl togen emot, och som I ännu stån kvar i, genom vilket I ock bliven frälsta; jag vill påminna eder om huru jag förkunnade det för eder, såframt I eljest hållen fast därvid - om nu icke så är att I förgäves haven kommit till tro.

Jag meddelade eder ju såsom ett huvudstycke vad jag själv hade undfått: att Kristus dog för våra synder, enligt skrifterna, och att han blev begraven, och att han har uppstått på tredje dagen, enligt skrifterna, och att han visade sig för Cefas och sedan för de tolv.” 1 Kor 15:1-5

Det var så här jag blev frälst för 44 år sedan. Jag har sedan dess aldrig i mitt liv förklarat någonting av treenigheten för frälsningssökande. De har blivit härligt födda på nytt och förvandlade ändå genom att tro på Guds enkla ord.

Guds Ord är väldigt tydligt och klart och enkelt när det gäller vår frälsning och det tror jag på. Det håller för hela evigheten.

Om Gud ville att vi skulle behöva veta något mer så skulle han sagt det. Man behöver inte kunna svara på alla frågorna i ditt korsförhör. En del av frågorna kan jag svara på men andra har jag inget svar att ge. Jag vägrar att spekulera om sådant som inte tydligt står i Guds ord.

“Påminn dem om detta, och uppmana dem allvarligt inför Gud att icke befatta sig med ordstrider; ty sådana gagna till intet, utan äro allenast till fördärv för dem som höra därpå.” 2 Tim 2:14

Var välsignad!

Lars


----
HaFo svar till Enarson:

Hallå Lars! (Som vanligt sänder jag en kopia till människor, som kan vara intresserade av vår mailväxling och som kan bedöma innehållet från "bägge håll")

Jag trodde Lars, att Du inte ville ha ngn mer kontakt med mig efter Ditt senaste mail, där Du bad mig stryka Dig från adress - listan och jag ämnade då tacka för meningsutbytet!

Även om det då blev kortare och mindre givande än jag hade hoppats.

Men tydligen kan Du inte släppa detta, utan vill fortsätta att ha kontakt - eller?
---
Bra att Du ser förförelsen i trosförkunnelsen och katolicismen Lars. Åtminstone ser Du det felaktiga i trosförkunnelsen, att Jesus inte som de lär, skulle ha blivit till synd i sitt väsen, utan blev gjord till syndoffer.

Men om Du verkligen ser avgrundsdjupet i läran om Jesu andliga död, torde vara tveksamt, med Din diffusa syn på "Guds treenighet" och vem Jesus egentligen ÄR (?):

Gud själv kommen i kroppslig gestalt (Gud och människa förenade) "Kristus kommen i köttet". Vilket inte bara handlar om att Gud blev människa och att Jesus bara är en människa, som MFS påstår. De förnekar fullt klart och uppenbart att Jesus ÄR Gud.

Men det tycks inte bekymra Dig, att de därmed är lika vilset ute, som trosförkunnelsen och katolicismen, utan anser, att de som pekar på detta faktum, är "trospoliser", som man inte ska bry sig om.
---
Ang. trosförkunnelsens "vi är gudar - lära", så finns det som jag pekat på både hos MFS och på Er hemsida (om Du ser på de kommentarer jag sänt till Dig), närstående slutledningar i sin praktiska konsekvens, om att likt trosförkunnelsen, "komma upp på Guds nivå" -

"Bruden ska nå samma härlighet" (inte här genom uppenbarelsekunskap som i trosförkunnelsen), men genom att efterleva Thoran, så att "bruden kan bli redo att möta brudgummen", genom att lära sig tänka "Hebreiskt".

Eller har jag alldeles missförstått vad Ni egentligen säger? Då får Du rätta mig klart och tydligt, på ett sådant sätt att det inte går att missförstå och förklara, vad Ni egentligen säger, utifrån profetian om "den fjärde motorn"!
---
När Du så avfärdar centrala frågor kring kristen tro, som onödiga, oväsentliga, ovidkommande frågor, som Du tydligen menar vara "tillägg", ja då kan jag bara beklaga och inse, att när kristna ledare anser, att de centrala frågorna kring kristen tro, vara onödiga och oväsentliga.

Ja, då har det avfall, som ska möjliggöra antikrists inträde på arenan, kommit väldigt långt.
---
Jag upprepar mina frågor till Dig, som Du menar vara onödiga och ovidkommande för kristen tro, om Du kanske längre fram skulle börja fundera över dessa frågor i ett studium av Guds Ord under bön och sen kanske kommer på att Du vill svara på dessa frågor:

1. Ser Du det och varnar för det, hur vilset ute messianska föreningen är med sin förnekelse av att Jesus är Gud och att Jesu preexistens bara handlar om en "tanke hos Gud", som förverkligades i Guds Son, när han som enbart människa efterföljde Thoran, Guds vilja och lag?

Hur man än vrider och vänder det så är det, den praktiska konsekvensen av vad de lär.

Eller vad menar Du att de lär på den här punkten Lars?
---
För att det säkert inte ska bli några missförstånd:

2. Anser Du alltså att Jesus är född av Gud från evighet och ingår i den treenige Gudens enda person av Fader, Son och Ande av "En Gud i tre personer och tre personer i en Gud"?

3. Anser Du, att när Jesus använder Guds eget
"signum", "Jag ÄR, så anger det att det är Gud själv som kommit i kroppslig gestalt?

4. Anser Du, att det är, att det är fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt, som förenade i Kristi jordiska kropp av Gud och människa förenade, som ger det RENA offret av Kristi persons kropp och blod dess värde på korset?

5. Anser Du att det är Gud själv, som ger offret, själv är offret och som är den som är tillfreds med offret?

6. Anser Du att det viktiga är (som Er hemsida anger), att se att Gud blev människa, eller anser Du att det viktigaste, är att se att Jesus är Gudamänniskan av fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt? Alltså att Jesus ÄR Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt!!??

7. Anser Du att det enbart är av nåd för Kristi rättfärdighets skull, som vi "tillräknas kristi rättfärdighet" och att "Gud inte tillräknar oss vår synd" och som förlåtna syndare blir Guds barn?

8. Eller menar Du att en människa, för att vara räddad inför evigheten behöver följa Thoran, efterleva Guds lag och efterleva de Judiska sederna, riterna, ceremonierna, högtiderna och ha en rätt syn på Israel som nation, för att vara en sant troende kristen?

9. Eller kan hon vara helt "novis" om allt detta, och bara i en hjälplös förtröstan på att Jesus är Gud själv , "Där Gud var i Kristus och fösonade världen med sig själv", och bar fram det försonande offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, lugnt lita på att det räcker för hennes räddning!??

Önskar att Du ger konkreta, utförliga svar på varje fråga, som inte är "dubbeltydiga" och oklara!
---
Sköt riktigt om Dig Lars!

Önskar Dig verkligen från hjärtat allt gott över Ditt liv och Din gärning Lars!

HaFo

Re: Hebreiska rörelsen TWI

Återger ytterligare ett mail som hör hemma under denna rubrik:

”Jag ska nu mest bara peka några punkter där, denne Enarson visar prov på en alldeles för stor
’naivitet och blåögdhet’.

För om han nu faktiskt ska vara något slags företrädare för ett så ’märkvärdigt’
sammanhang, och sedan dessvärre visar sig vara så pass naiv och okunnig, som han tydligen är, så är det något skumt på gång, snällt sagt!!

Det är först och främst tillräckligt mycket illavarslande, att han inte ser vad Mfs för med sig i bagaget. Redan detta är så pass avskräckande och alarmerande, så man måste ’dra öronen åt sig’ och betacka sig för att ha dess mer gemenskap med detta sammanhang.

Sedan ytterligare till råga på detta så tar de sig till att på sin sida ha denna alldeles tydligt vilsna profetia av Dean Cozzens om ’den Hebreiska rörelsen’.

Dessa två mycket uppenbara grova vilsenheter gör, att jag för min del håller mig noga på min kant

Säga vad man vill om Ulf Ekman , men jag undrar om han ens någonsin har åstadkommit någon lika uppenbart
avancerad ’sned-profetia’ som Dean Cozzens ?
---

’Någon' vill upprätta ett Globalt rike å jorden, så att en annan ’Jesus’, ska få inta sin plats. Denna profetia av Dean Cozzens om ’Den Hebreiska rörelsen’, är ett verktyg. Ett av många!

Citat:

"Kom ihåg att den slutliga stridslinjen är beskriven av Sakarja som striden mellan Sions söner och Javans söner, dvs striden mellan det hebreiska och det grekiska sättet att tänka och vara! Det är där vi befinner oss nu."

"Jag skall väcka upp dina söner, du Sion, mot dina söner, du Javan, och göra dig lik en hjältes svärd. Ja, HERREN skall uppenbara sig över dem och som en blixt skall hans pil fara ut. Herren, HERREN skall blåsa i hornet, och med söderns stormar skall han dra fram." (Sak. 9:13-14)
---

Mailskribentens reaktion:

Hur bara kan man få detta till att bara handla om nutiden och en strid mellan det hebreiska och det grekiska sättet att tänka och vara!

Ja, nog måste man ju vara ’fantasifull’, för att få Sak. 9:13-14 ill att bara handla om striden mellan det hebreiska och det grekiska sättet att tänka och vara!

Och, i så fall, varför tar man inte med versen efter? Den hör ju faktiskt till sammanhanget

15. HERREN Sebaot, han skall beskärma dem; de skola uppsluka sina fiender och trampa deras slungstenar under fötterna; under stridslarm skola de svälja sina fiender såsom vin, till dess de själva äro så fulla av blod som offerskålar och altarhörn.
---

Men det kanske är ’för jobbigt’ att förvanska också denna vers med att påstå att också detta handlar om
en strid mellan det hebreiska och det grekiska ättet att tänka och vara!!

Detta i Sakarja 9:15 sker inte nu. Nej, så här är det, när detta som avses i Sak. 9:13-14-15 sker, då kommer detta att också kunna ses av våra fysiska ögon. Alltså för den som då lever och är på rätt plats för att kunna se detta!!
---
Har nu återgett mailskribentens funderingar, under detta ämne och som jag tror är värda att beakta!

HaFo