HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Vem är antikrist

Inlägg 1

Är det någon som har kännedom om vad den ”Hebreiska rörelsen”

http://www.thewatchman.org/se/index.php

egentligen står för och har med sig i sitt ”bagage”???

Jag var in på deras hemsida och har ännu inte hittat svar på var de egentligen står i grundläggande frågor kring kristen tro, men jag kom in på en serie artiklar om 4, kring:

”Vem är antikrist”?

Jag delger dessa artiklar var för sig med en HaFo – kommentar efteråt. Ge gärna Dina synpunkter och även återge den Hebreiska rörelsens ”kristna tro”, om Du kan definiera den!
---
Vam är antikrist?

Del 1

”Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.” (2:a Tess. 2:3-4)

Ni har alla förmodligen hört många förslag om vem antikrist skulle kunna vara. Spekulationerna är nästan ändlösa. Här är bara några av de möjliga kandidater som har föreslagits under de senaste årtionendena: Henry Kissinger, Michail Gorbatjev, Hitler (tillbaka i livet), Prins Charles, Tony Blair, George Bush Jr och Javier Solana.

I en serie artiklar ska vi undersöka om det är möjligt att från Skriften komma fram till vem antikrist är. Vad säger egentligen Bibeln om honom? Vi kommer att upptäcka att Gud har gett oss en mängd information om antikrist i Skriften, som kan hjälpa oss på vägen.

Bibeln förklarar att innan Messias uppenbaras från himlen i makt och stor härlighet så måste antikrist träda fram först. En av orsakerna till att vi ger ut denna undervisning, är att visa att vi kan mycket väl vara nära antikrist framträdande och vi måste vara uppmärksamma och vaka i bön. Det här är ett mycket allvarligt ämne.

För att förstå vem antikrist är, vill vi först påpeka att ordet "anti" inte bara betyder ”mot” utan också ”i stället för”. Antikrist är med andra ord inte bara Messias fiende, utan en som vill ta Messias plats, eller ersätta Messias. Antikrist kommer att vara en falsk kopia av den verklige Messias och han kommer att försöka att kopiera "originalet" så mycket som möjligt.

Arameiska är ett semitiskt språk som är nästan identiskt med det språk som Yeshua och alla apostlarna talade. Det arameiska Nya Testamentet använder uttrycket ”falsk messias” istället för ordet antikrist. Detta bekräftar att antikrist främst avser en falsk messiasgestalt.

Detta är den första betydelsen av ordet antikrist. Som förfalskning kommer antikrist så mycket som möjligt att försöka att se ut som den riktige Messias.

Eftersom Messias bestämmelse är att han en dag ska regera över nationerna från Tempelberget (Hes. 43:6-7, Psalm 132:13-14, Luk. 1:31-33), så kommer antikrist att försöka göra samma sak.

Det här bekräftar Yeshua på ett flertal ställen. ”När ni då ser 'förödelsens styggelse', som profeten Daniel talar om, stå på helig plats - den som läser detta bör noga lägga märke till det då måste de som är i Judeen fly bort till bergen.” (Matt. 24:15-16)

Den profetian fullbordades delvis år 70 när den romerska legionen placerade sina avgudasymboler i Templet och tillbad dem innan de jämnade Templet med marken.

Men det kommer också att bli ett slutligt fullbordande av denna profetia i ändens tid, eftersom Yeshua i första hand talade om de tecken som kommer att föregå hans återkomst och slutet av denna tidsålder.

Lägg också märke till att han säger: ”den som läser detta bör noga lägga märke till det”. Han talade alltså inte bara till dem som då lyssnade på honom.

Vi får också komma ihåg att Bibeln inte bara talar om en antikrist, utan om många.

”Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist skall komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att den sista tiden har kommit.” (1:a Joh. 2:18)

En gemensam egenskap hos alla antikrister är att de på ett eller annat sätt är förknippade med Jerusalem och/eller det judiska folket. Särskilt behöver vi vara uppmärksamma på vad som händer på Tempelberget.

Någon som är nära Yeshua. Följande vers i Johannes första brev visar oss på en annan viktig aspekt.

Aposteln Johannes skriver om antikristerna: ”Från oss har de utgått, men de hörde aldrig till oss. Om de hade hört till oss skulle de ha blivit kvar hos oss.

Men detta skedde för att det skulle bli uppenbart att inte alla hör till oss.” (1:a Joh 2:19) Det betyder att antikrist kommer att komma från ett sammanhang där man tror på Yeshua. Han kommer inte att vara främmande för evangeliet.

I andra Tessalonikerbrevet kallas också antikrist för ”fördärvets son”, på grekiska huiós teés apooleías.

I Bibeln finns bara två personer med den titeln: antikrist och Judas Iskariot. I Joh. 17:12 bad Yeshua:

”Medan jag var hos dem, bevarade jag i ditt namn dem som du har gett mig. Jag vakade över dem, och ingen av dem gick förlorad, ingen utom fördärvets man [huiós teés apooleías], för att Skriften skulle uppfyllas.”

Judas Iskariot är med andra ord en av förebilderna på antikrist i Bibeln. Judas var en de apostlar som var närmast Yeshua, vilket framgår av det faktum att han satt närmast honom under nattvardsmåltiden.

Judas Iskariot var den enda av apostlarna som inte kom från det föraktade Galiléen. Han kom från Juda och var förmodligen av prästerlig härstamning, vilket förklarar varför han fick en hedersplats.

Han anförtroddes också kassan och var högt respekterad i apostlakretsen. Till slut förrådde han emellertid Yeshua med en kyss.

Psaltaren 55:12-14 säger om Judas, ”Det är inte en fiende som hånar mig, det kunde jag stå ut med. Det är inte min ovän som förhäver sig mot mig, för honom kunde jag gömma mig.

Men det är du, min jämlike, min vän och förtrogne, vi som levde i ljuvlig förtrolighet, vi som gick till Guds hus i högtidsskaran.”

Han som förrådde Yeshua och som är en mönsterbild för den kommande antikrist var en nära, förtrogen förbundspartner med Yeshua.

Hur allvarligt är inte detta att tänka på. Hur stor är inte möjligheten att även kristna kommer att bli bedragna av antikrist och ta fel!

I Skriften varnas vi för att antikrist kommer att vara en mästare på att förvilla och kommer att bedra alla som inte älskar sanningen. Han kallas både för ”lögnaren” och ”Bedragaren”.

"Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet. En sådan är Bedragaren, Antikrist." (2 Joh v. 7) Se även 1 Joh 2:22.

Paulus skriver:

”Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta.

Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen.” (2:a Tess. 2:9-11)

Det står i Matt 24:24-25, "Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. Jag har nu sagt er detta i förväg."

Yeshua bad till Fadern: ”Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning.” (Joh 17:17) Det är bara genom att älska sanningen i Guds Ords och studera och lyda det som vi kan undkomma antikrists förvillelse eftersom han så oerhört slugt kommer att kopiera den riktige Messias.

Det judiska folket fick under påsken välja mellan en Frälsare och en mördare. "När de nu var samlade, frågade Pilatus dem: 'Vem vill ni att jag skall frige, Barabbas eller Jesus, som kallas Messias?'" (Matt 27:17)

Tidiga syriska manuskript namnger Barabbas som Jesus Barabbas. Namnet Barabbas betyder "Faderns son". Det betyder alltså att judarna fick välja mellan "Jesus Faderns son" och "Jesus, som kallas Messias".

Så snarlika var de två till namnet. I ändens tid är det församlingens tur att välja mellan Messias, Davids son och en falsk messias som kommer att gör allt för att likna den rätte.

Laglöshetens människa

Så här långt har vi sett att antikrist kommer att vara en bedragare som kommer att se ut som den riktige Messias så mycket det bara går.

Han kommer att vara en falsk Messias. Han kommer att framträda ur ett bibliskt, kristet sammanhang. Han kommer att vara en mästare i att bedraga alla som inte älskar sanningen, så att han kan inta den riktige Messias plats.

Nästa drag hos antikrist som vi ska se på, är det som beskrivs i Daniel 7:25 om ”det lilla hornet”, en annan titel på antikrist i Skriften.

”Denne skall tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.”

Antikrist kommer att likna den riktiga Messias men han kommer att sätta sig upp mot Moses. Han kommer att hata Toran, Guds lag, och kommer att ”förändra heliga tider”, vilket hänsyftar på Guds fastställda högtider, och han kommer att ändra på Guds bud.

Paulus bekräftar detta genom att kalla antikrist för ”den laglöse” och ”laglöshetens människa”. Vi kallar honom för ”mannen utan Mose.” Paulus syftar helt klart på Dan 7:25 när han skriver med väldigt liknande:

”Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas Gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.

Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. Sedan skall den laglöse öppet träda fram.” (2 Th 2:3-4,7-8)

Lägg märke till att Paulus talar om ett speciellt avfall, på grekiska apostasia, med bestämd artikel. Ända sedan biblisk tid har det judiska folket, delvis baserat på Daniel 7:25, talat om en ’antimessias’, som kommer att göra uppror mot Moses och förändra Guds lagar.

Det var detta som var anledningen till de allvarliga problem som Paulus mötte i Jerusalem: "Du ser, broder, att det finns tiotusentals judar som har kommit till tro, och alla håller de strängt på lagen.

Nu har de hört sägas att du lär alla judar ute bland hedningarna att avfalla [grek. apostasia] från Mose och säger till dem att de inte skall omskära sina barn eller leva efter våra seder. Vad gör vi nu? De får under alla förhållanden höra att du har kommit.” (Apg. 21:20-21)

Ledarna i Jerusalem talade om för Paulus vad han skulle göra för att stoppa de falska rykten som sade att han i princip var en antimessias som predikade apostasia från Moses.

Paulus lyssnade till dessa råd och bevisade att han inte hade vänt sig bort från Moses utan levde i lydnad för Lagen.

Det grekiska ordet apostasia, som översatts i svenskan med avfall, förekommer bara dessa två gånger i Nya Testamentet, i Apostlagärningarna 21 och i 2:a Tessalonikerbrevet 2.

I båda fallen har det att göra med ett avfall från Moses. Paulus talar om laglöshetens hemlighet som ska förbereda vägen för antikrist, den laglöse.

Kom ihåg att det är antikrist som kommer för att göra uppror mot Moses och upphäva Lagen. Den verklige Messias är den totala motsatsen. ”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna.

Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.” (Matt. 5:17) Låt oss inte bli lurade här!

Antisemitism

Bibeln talar inte bara om antikrist utan också om ”antikrists ande.” Aposteln Johannes skriver:

”Älskade, tro inte varje ande utan pröva andarna, om de är från Gud ty många falska profeter har gått ut i världen. Av detta känner ni igen Guds Ande:

Varje ande som bekänner att Jesus är Kristus har kommit i köttet är av Gud. Men varje ande som inte bekänner att Jesus Kristus har kommit i köttet är inte från Gud. Det är Antikrists ande, om vilken ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen.” (1:a Joh 4:1-3 Reformationsbibeln)
---
Lägg här märke till att antikrists ande förnekar den mänskliga sidan hos Yeshua. Aposteln Johannes förklarar att ”varje ande som inte bekänner att Jesus Kristus har kommit i köttet är inte från Gud. Det är Antikrists ande.”

Gnostikerna trodde att Messias enbart var en andlig varelse och att den anden kunde komma över många människor, inte bara en. Människan spelade ingen roll. Bara anden var viktig.

Den ande som förnekar den mänskliga sidan av Messias är antikrists ande.

Paulus förklarar den viktigaste aspekten av den mänskliga sidan av Messias i Romarbrevet 1:1-4: ”Från Paulus, Kristi Jesu tjänare, kallad till apostel och avskild för Guds evangelium, som Gud har utlovat genom sina profeter i de heliga Skrifterna, evangeliet om hans Son, som till sin mänskliga natur föddes av Davids släkt och som genom helighetens Ande blev med kraft bevisad vara Guds Son alltifrån uppståndelsen från de döda, evangelium om Jesus Kristus, vår Herre.”

Att Messias enligt Skrifterna har kommit i köttet som Davids säd erkänns inte av antikrists ande. Detta är emellertid en viktig del av evangeliet. Låt oss se hur centralt detta var i Paulus predikan under hans första missionsresa med Barnabas:

”Men Gud avsatte honom och gjorde David till kung över dem. Honom gav han sitt vittnesbörd: Jag har funnit David, Isais son, en man efter mitt hjärta.

Han skall utföra min vilja i allt. Av hans efterkommande har Gud enligt sitt löfte fört fram Jesus som Frälsare för Israel.

Och att han har uppväckt honom från de döda, så att han inte mer kommer att vända tillbaka till graven, det har han sagt med dessa ord: Jag vill ge er de heliga och fasta nådelöften som David fick.” (Apg. 13:22-23,34)

Paulus skriver också i 2 Tim 2:8 "Tänk på Jesus Kristus, som är uppstånden från de döda och som har kommit av Davids släkt enligt det evangelium jag predikar."

Denna sanning var lika centralt i Petrus predikan på pingstdagen:

”Mina bröder, jag får väl öppet säga er att vår stamfader David är både död och begraven, hans grav finns ibland oss än i dag. Han var profet och visste att Gud med ed hade lovat att sätta någon av hans ättlingar på hans tron. I förväg såg han Kristi uppståndelse och sade: Han skall inte lämnas kvar i graven, och hans kropp skall inte se förgängelsen.” (Apg. 2:29-31)

Antikrists ande har inte i första hand problem med den andliga, gudomliga sidan hos Messias. Det är den mänskliga sidan som den förnekar.

Den erkänner inte den Messias är kommen i köttet. Betydelsen av att Yeshua är Davids son är att han är jude. Han är Israels kung, som är bestämd till att ta upp tronen från sin far David i Jerusalem. Antikrist kommer att vara en antisemit som hatar det judiska folket. För att tillskansa sig den riktige Messias plats kommer han att försöka utplåna de judiska folket.

I nästa artikel ska vi titta vidare på detta ämne om vem antikrist är. Det är en extremt allvarlig fråga som varje troende står inför i dessa dagar.

Forts.

Re: Vem är antikrist

Inlägg 2

HaFo kommentar:

Tycker mycket av vad som kommer att gälla antikrist här fokuseras, men har en del frågetecken när det sägs:

”Antikrist kommer att likna den riktiga Messias men han kommer att sätta sig upp mot Moses. Han kommer att hata Toran, Guds lag, och kommer att ”förändra heliga tider”, vilket hänsyftar på Guds fastställda högtider, och han kommer att ändra på Guds bud.”
---
HaFo:

Kan inte en sådan kommentar, egentligen samtidigt föra människor tillbaka ”in under lagen” och att frälsningen egentligen skulle handla om att fullgöra lagen och Judarnas högtider och ritualer?

Jag är inte heller säker på att "antikrist", till att börja med, kommer att vara "antijudisk" och "antisemitit", utan tvärtom, kommer att"gå i förbund med dem", bejaka deras "tro, lära liv och utövning", och vara behjälplig till att upprätta GT:s riter, högtider och ceremonier.

Det är antagligen först, när han föreger sig vara Gud, som den stora brytelsen sker, Vilddjurets sanna natur träder fram och som den största förföljelsen av det Judiska folket någonsin skådat går av stapeln???
---
Vidare:

”Paulus bekräftar detta genom att kalla antikrist för ’den laglöse’ och ’laglöshetens människa’. Vi kallar honom för ’mannen utan Mose.’ Paulus syftar helt klart på Dan 7:25 när han skriver med väldigt liknande:

’Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas Gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.

Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. Sedan skall den laglöse öppet träda fram.’ (2 Th 2:3-4,7-8)

Lägg märke till att Paulus talar om ett speciellt avfall, på grekiska apostasia, med bestämd artikel.

Ända sedan biblisk tid har det judiska folket, delvis baserat på Daniel 7:25, talat om en ’antimessias’, som kommer att göra uppror mot Moses och förändra Guds lagar.

Det grekiska ordet apostasia, som översatts i svenskan med avfall, förekommer bara dessa två gånger i Nya Testamentet, i Apostlagärningarna 21 och i 2:a Tessalonikerbrevet 2.

I båda fallen har det att göra med ett avfall från Moses. Paulus talar om laglöshetens hemlighet som ska förbereda vägen för antikrist, den laglöse.

Kom ihåg att det är antikrist som kommer för att göra uppror mot Moses och upphäva Lagen. Den verklige Messias är den totala motsatsen.

”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.” (Matt. 5:17) Låt oss inte bli lurade här!”
---
HaFo:

Vad är det egentligen som är ”laglöshet”? Är det verkligen sammanknippat med Thoran och Mose lag församlingens/hedningarnas tidsålder?

Är inte den största ”laglösheten” nu, att förneka vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Jesus säger: ”i fråga om synd /(laglöshet), ty de tro inte på mig”!!

Låt oss inte bli lurade här till att det är ”dyrkan av Thoran” och att uppfylla Mose lag, som skulle vara frälsande!!
---
Vidare sägs:

”Lägg här märke till att antikrists ande förnekar den mänskliga sidan hos Yeshua. Aposteln Johannes förklarar att ’varje ande som inte bekänner att Jesus Kristus har kommit i köttet är inte från Gud. Det är Antikrists ande’.

Gnostikerna trodde att Messias enbart var en andlig varelse och att den anden kunde komma över många människor, inte bara en. Människan spelade ingen roll. Bara anden var viktig.

Den ande som förnekar den mänskliga sidan av Messias är antikrists ande.

Antikrists ande har inte i första hand problem med den andliga, gudomliga sidan hos Messias. Det är den mänskliga sidan som den förnekar.

Den erkänner inte den Messias är kommen i köttet. Betydelsen av att Yeshua är Davids son är att han är jude. Han är Israels kung, som är bestämd till att ta upp tronen från sin far David i Jerusalem.

Antikrist kommer att vara en antisemit som hatar det judiska folket. För att tillskansa sig den riktige Messias plats kommer han att försöka utplåna de judiska folket.”
----
HaFo:

Visst är det allvarligt, när man som i katolicismen, egentligen förnekar Jesu verkliga människoblivande i lärorna kring Marias syndfrihet, där inte Jesus blir ”född i syndigt kötts gestalt” och i sin egen syndfria rättfärdighet och Gudomlighet ”fördömde synden i köttet”.

Men nog finns det stora problem med läror alltifrån Jehovas Vittnen till trosförkunnelsens JDS – lära, som förnekar att Jesus är Gud på korset.

Var står den ”Hebreiska rörelsen”, när det gäller tron på att Jesus är Gud?? Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt, ”Guds fullhet lekamligen”?? Fullt ut Gud och fullt ut människa samtidigt – Jesu Kristi person – Kristus (Gud och människa förenade) kommen i köttet?

Och som sagt såtror jag knappast at antikrist till att börja med framstår som antisemit och hatandes det Judiska folket. Snarare tvärtom!!

Tror att här finns mycket sant kring antikrists kommande i artiklarna från den "Hebreiska rörelsen".

Men förbereder man inte samtidigt egentligen den falske antikrist som man säger sig varna för???
---
Vill här påminna om Elisabeths inlägg:
---
Studier i Skriften angående det Nya förbundets syn på “sabbatterna” (plural) - ej att förväxlas med “sabbat” (singular)!:

Paulus skriver i Kol.2:16

“Låt därför ingen döma eder i fråga om mat och dryck eller angående högtid eller nymånad eller sabbat [sabbater].

2:17 Sådant är allenast en skuggbild av vad som skulla komma, men verkligheten själv finnes hos Kristus.”
…………
Hur mycket kunskap och kärlek till de judiska syskon man än har, så bör vi beakta aposteln Paulus’ varning angående “sabbater” (de judiska festivalerna).

I grundtexten används det grekiska ordet - σαββατων - (i plural).

Således är de judiska högtiderna (ej sabbaten!) en del av deras ceremoniella förpliktelser och inte en del av den MORALA ‘lagen’, buden, som gäller universellt.

Dessa förpliktelser ålägger man inte ‘hedningen’, vilket juden Paulus understryker här i Kolosserbrevet.

Det är en sak att känna till högtiderna (halleluja!) men en helt annan sak, att börja s.a.s. tillämpa dessa högtider för Jesu lärjungar.
…………..
Joh.7:21 “Jesus svarade och sade till dem: “En gärning allenast gjorde jag, och alla förundrar ni eder över den.

7:22 Moses har givit eder omskärelsen - icke som om den vore ifrån Moses, ty den är ifrån fäderna - och så omskär ni människor också på en sabbat.

7:23 Om nu en människa undfår omskärelsen på en sabbat, för att Moses’ lag icke skall göras om intet, huru kan ni då vredgas på mig, därför att jag på en sabbat gjorde en människa hel och frisk?

7:24 Döm icke efter skenet, utan dömen en rätt dom.”
………
Hebr.10:1

“Ty lagen innehåller en skugga av det tillkommande goda, men framställer icke tingen i deras verkliga gestalt; därför kan den aldrig genom de offer som ständigt frambäras, år efter år på samma sätt, fullkomna dem som framträda med sådana.

10:2 Annars skulle man väl hava upphört att offra, då ju de som så förrättade sin gudstjänst icke mer kunde veta med sig någon synd, sedan de en gång hade blivit renade.

10:3 Men just i offren ligger en årlig påminnelse om synd.”
……….
Bara så att man inte ÖVERSKUGGAR kungars Kung och herrarnas Herre…

“DET ÄR FULLBORDAT!”

Re: Vem är antikrist

Samhället vilar på och hålls uppe av att 10 Guds bud, av naturen finns inskrivna i människans hjärtan. Bryter man mot dem har man snart ett samhälle i upplösning och sönderfall.

Jesus sa : "Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda " när han i Bergspredikan t.o.m. skärpte budordens (10 Guds bud ) betydelse .
"avfall ifrån Mose " och Torah ? Nja, nej.

Det verkar som om Hebreiska rörelsen menar att antikrists ande är den ande som förnekar Messias kommen i köttet. Att man förnekar en människa kommen i köttet ?
Messias i MFS är en människa - Guds son , men inte Gud , som av den Evige som är Fadern givits all makt i himmel och på jord
Det här verkar vara något liknande ?
Man erkänner Jesu - Messias mänsklighet och gudomlighet ,men förnekar att han är Gud - Kristus kommen i köttet ?
Den ande som så gör är antikrists ande.

Marija

Re: Vem är antikrist

Det är för sorgligt om det är så att "Hebreiska rörelsen", är ännu ett "sidoskott" av de "messianska grupper" som poppar upp och som utger sig för att vara kristna, men som i själva verket likt MFS, förnekar Guds treeninghet och förnekar att Jesus är Gud. Och därmed inte är kristna utan förförare.

Och även lägger sådant fokus, på efterföljandet av Thoran (nästan som en dyrkan av den i sig själv).

Och lägger fokus på Judiska sederna, högtiderna och ceremonierna, på ett sådant sätt, så att i praktiken är det, genom att efterleva detta, som är det frälsande.

Eller som i spåren av Warren, som Fred här delgett översättningar från under ämnen kring Israel och det Judiska folket, där det i praktiken, blir till en frälsningsfråga, vilken syn man har på Israel som nation.
---
Och Frälsaren blir i dessa sammanhang, ”bakom ett annat evangelium”, egentligen till ”en annan Jesus”, med en villoande bakom.

Skulle detta vara fallet även med den ”Hebreiska rörelsen”, så är risken stor, för att den antikrist som man varnar för, egentligen, är den antikrist som man faktiskt företräder och förbereder!!??

Återstår väl att se om så även är fallet med Hebreiska rörelsen, att de egentligen i praktiken, förnekar vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut människa förenade) kropp och blod på korset.

Jag tillsänder dem mina inlägg här via mail, så de har alla möjligheter att ge kommentarer om de vill.
---
Fick några mail, som går i ungefär samma linje som Marijas inlägg härovan. Jag återger lite av dess innehåll och ger så efter en kommentar till det.
---
Mail 1

”Här kommer några kortfattade upplysningar om Watchman International:

1. de är en del av den messianska rörelsen

2. Messianska föreningen har dem som en länk och har mycket av Lasse Enarssons undervisning (grundare av watchman international) på sin hemsida.”
---
Mail 2

"när man öppnar deras hemsida 'Hem'

http://www.thewatchman.org/se/index.php

Finner man då där på startsidan en alldeles tydlig beskrivning av kärnan i den Kristna tron eller inte?

Om det inte finns med detta, varför är det i så fall på det sättet?

Om det inte finns, så är det en alldeles ( över ? )
tydlig, 'rödlysande varnings signal' att ta fasta på,
så är min uppfattning !!!

Jag personligen tar inte ett sådant sammanhang
på fullt allvar där inte Inkarnationen, Korset, Blodet, Försoningen är alldeles, alldeles tydligt i
centrum från början

Har nu tittat lite snabbt på detta sammanhang
och vad det står för , en sak som jag har lagt
märke till är att man verkar ganska fixerad vid
detta med Judiska seder och bruk.

Och det är ju inget nytt, redan på den första
församlingens tid hade man ju problem med detta, därför är det så skönt att få läsa detta !!!!

"Den helige Ande och vi hava nämligen beslutit att icke pålägga eder någon ytterligare börda, utöver följande nödvändiga föreskrifter:

att I skolen avhålla eder från avgudaofferskött och från blod och från köttet av förkvävda djur och från otukt.

Om I noga tagen eder till vara för detta, så skall det gå eder väl. Faren väl.»

Den "Hebreiska rörelsen" är för mig på denna punkt
ett sammanhang, som kan bli till att 'förvirra mig med sitt tal och väcka oro i min själ'.

"Alldenstund vi hava hört att några som hava kommit från oss hava förvirrat eder med sitt tal och väckt oro i edra själar, utan att de hava haft något uppdrag av oss".

---
Mail 3

Hittade några saker som jag måste sätta frågetecken för. Hebreiska rörelsen menar tex att det bästa skyddet mot att ta vilddjurets märke är att fira Påsken!!!

Citat från "Hebreiska rörelsen"

"Om vi har Guds märke på oss genom att fira Påsken i dessa sista dagar, kommer vi att ha det bästa
skyddet mot att ta vilddjurets märke!!"

http://www.thewatchman.org/se/pesach.php

Man har också en rätt annorlunda tolkning av Kolosserbrevet 2:16-17

Citat

"En del menar att påskmåltiden enbart gäller för judar. Men Paulus skrev i Kolosserbrevet 2:16-17,

"Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller i fråga om högtid eller nymånad eller sabbat.

Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma, men verkligheten själv är Kristus."
---
Det som vid första ögonkastet ser ut som ett uttalande om att Herrens Högtider inte gäller för oss idag eller åtminstone inte är viktiga, är istället en stark uppmuntran av Paulus att vi behöver fira dem.

Vers 17 säger bokstavligen i den grekiska texten, "vilket är en skugga av ting som ska komma, men Kristi kropp".

Hela bibelstället skulle därför kunna översättas med, "Därför låt inte någon, förutom Kristi kropp, döma er för vad ni äter eller dricker, eller i fråga om högtid eller nymånad eller sabbat.

Allt detta är en skugga och förebild av det kommande." Lägg märke till att det även handlar om framtiden:

"det kommande"!

"Det finns ett mycket intressant bibelställe om Påskhögtiden i 2 Mosebok 13:8-9,

"På den dagen skall du förklara för din son: Detta gör jag på grund av det som HERREN gjorde med mig när jag drog ut ur Egypten. Det skall för dig vara som
ett tecken på din hand och som en påminnelse på din panna."

Att högtidlighålla Påsken är för Gud som ett tecken eller märke på handen och på pannan. Om vi har
Guds märke på oss genom att fira Påsken i dessa sista dagar, kommer vi att ha det bästa skyddet mot att ta vilddjurets märke!!"
---
HaFo kommentar:

Att MFS länkar till ”Hebreiska rörelsen”, bådar inte gott, kring var ”Messianska rörelsen” står!! Så vilset ute som MFS är i sin förnekelse av Guds treenighet och att Jesus är Gud.

Och precis som mailskribenten säger, så är dessa sista konstateranden kring betydelsen av att fira Judarnas påsk här ovan , helt vilset ute.

Enligt dessa ord, så är det ju frälsande, att fira den Judiska påsken, varigenom vi skulle ha Guds beskydd och ha ”Guds märke”.

”Guds märke”, har inte med Judarnas påsk att göra!!!

"Guds märke", är Andens insegel på vart människohjärta, som ser vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och inte att fira en Judisk högtid!!!!!
---
Kommer ändå att återge artiklarna från ”Hebreiska rörelsen” kring ”vem är antikrist”. Även om de helt uppenbart är vilset ute.

För jag tror att denna fråga kring antikrist, som ska framträda som ”en istället för Kristus”, behöver vi verkligen samtala kring, så vi inte låter oss bedras av hans plagiat av Kristi sanna tillkommelse.

Vi behöver bli klara över skillnaden däremellan. Och det första vi kan göra där är att markera gentemot den falska enhet, som idag växer fram och som egentligen säges vara ett verk av Gud, medan det egentligen är ett verk av antikrists ande.

Men vi behöver även då ta avstånd från företeelser, som menar sig varna för antikrists framträdande, men som egentligen samtidigt egentligen förbereder den antikrists inträde på arenan som man varnar för.

Vi har en mycket skicklig ”lögnens Fader, satan att göra med i hans förberedelse av att människor ska hälsa antikrist välkommen som Kristus!

HaFo

Re: Vem är antikrist

Vem är antikrist? Del 2 från ”Hebreiska hemsidan”

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit.

Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.” (2:a Tess. 2:3-4)

I del 1 började vi titta på vem den kommande antikrist är. Det är tydligt från Skriften att antikrist, som även kallas ”laglöshetens människa”, måste framträda före uppryckandet som i texten ovan omnämns som ”vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom” (2 Tess. 2:1).

Det är mycket möjligt att antikrists framträdande inte är långt borta, så vi behöver studera Skriften för att förstå vem han är så att vi inte blir bedragna.

Vi har redan sagt att ordet ”anti”, inte bara betyder ”emot”, utan också ”i stället för”. Antikrist kommer att vara en falsk messias som kommer att försöka kopiera den verklige Messias så mycket som möjligt, för att kunna ta hans plats.

Yeshua nämnde att antikrist på något sätt kommer att visa sig ”på helig plats”. Det är klart att detta syftar på Tempelberget eftersom Yeshua uppmanar sina lärjungar som är i Judéen att fly upp till bergen när detta sker.

Det faktum att Tempelberget är den plats som Yeshua kommer att regera ifrån bekräftar även detta, eftersom antikrist kommer att försöka ta hans plats.

Psalm 132 säger,

”HERREN har svurit David en ed, en sann ed som han ej skall ta tillbaka: ’Av din livsfrukt skall jag sätta kungar på din tron — … Ty HERREN har utvalt Sion, där vill han ha sin boning. ’Detta är min viloplats till evig tid. Här skall jag bo och hit längtar jag’.” (Ps. 132:11, 13-14)

Vilket underbart löfte detta är. Guds rike kommer en dag att komma till jorden! Det är samma goda nyheter som ängeln Gabriel bekräftade till Miriam (Maria),

”Se, du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron.

Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.” (Luk. 1:31-33) Antikrist kommer att försöka ta Yeshuas plats och uppfylla detta löfte.

Vi nämnde också i del 1, att aposteln Johannes säger att antikrist kommer att komma utifrån en kristen bakgrund, se 1 Joh. 2:18-19. Liksom Judas, som förrådde Yeshua med en kyss, kommer antikrist att tyckas vara en av Jesu vänner. Men samtidigt kommer han även att vara en som förkastar Mose och han kommer att vara emot det judiska folket.

Vilddjuret

I denna artikel kommer vi att titta på det förhållandet att antikrist inte bara är en person, utan också syftar på en politisk världsmakt. I Uppenbarelseboken kallas antikrist för vilddjuret. Vi läser om detta vilddjur att det ”stiger upp ur havet”. Havet i Skrifterna syftar på hedningarnas nationer.

Senare i samma kapitel, beskriver även Johannes ett annat vilddjur som ”stiger upp ur jorden”. Ordet för ’jord’ på hebreiska är samma ord som för ’land’.

Detta syftar profetiskt på Israel, i motsats till hedningarna som är havet. Det verkar som om vilddjuret från nationerna och även ett vilddjur från Israel kommer att samarbeta.

Antikrist kommer att samarbeta med en förrädare från Israel för att uppnå sina planer.

Låt oss nu titta på det första vilddjuret.

”Och jag såg ett vilddjur stiga upp ur havet. Det hade tio horn och sju huvuden och på sina horn tio kronor och på sina huvuden hädiska namn.

Vilddjuret som jag såg liknade en leopard, och det hade fötter som en björn och ett gap som ett lejon. Och draken gav det sin makt och sin tron och stor myndighet.

Ett av dess huvuden såg ut som om det hade blivit slaktat och dödat, men dess dödliga sår hade läkts. Hela jorden förundrade sig över vilddjuret och följde efter det, och man tillbad draken, därför att han hade gett sin makt åt vilddjuret.

Och man tillbad vilddjuret och sade: ’Vem är som vilddjuret, och vem kan strida mot det?’ …Här gäller det att vara vis. Den som har förstånd må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sexhundrasextiosex.” (Upp. 13:1-4, 18)

Vilddjuret som Johannes beskriver här, och även ytterligare i kapitel 17, är samma världsmakt som även profeten Daniel såg i flera syner.

I Daniel kapitel 2, läser vi om den stora bildstoden i kung Nebukadnessars dröm. Denna bildstod förebildar de olika världsvälden som funnits i världshistorien under hedningarnas tider.

Detta var den tidsperiod i historien efter förstörelsen av det första templet, när inte längre någon ättling av David satt på tronen i Jerusalem.

Daniel tolkade drömmen och sa till kungen,
”Du, o konung, konungarnas konung, som himmelens Gud har givit rike, väldighet, makt och ära, i din hand har han gett människorna, djuren på marken och fåglarna under himlen, var de än bor, och han har satt dig till herre över alltsammans.

Du är det gyllene huvudet. Men efter dig skall det uppstå ett annat rike, obetydligare än ditt, och därefter ett tredje rike av koppar, och det skall regera över hela jorden.

Det fjärde riket skall vara starkt som järn, för järnet krossar och slår sönder allt. Så som järnet förstör allt annat, skall också detta krossa och förstöra.

Och att du såg fötterna och tårna vara delvis av krukmakarlera och delvis av järn, det betyder att det skall vara ett splittrat rike, men med något av järnets fasthet. Du såg ju att där var järn blandat med lerjord …

Men i de kungarnas dagar skall himmelens Gud upprätta ett rike som aldrig i evighet skall förstöras och vars makt inte skall överlämnas till något annat folk.” (Dan. 2:37-44)

Alla bibellärare är överens om att det gyllene huvudet är en symbol för det Babyloniska imperiet, även avbildat som ett lejon, bröstet av silver är det Medo-Persiska riket, vilket är björnen, magen av brons är Grekland, leoparden, och benen av järn symboliserar det Romerska imperiet.

Alla dessa fyra världsmakter har kraftigt förföljt det judiska folket. Babylon bröt ner det första templet och drev ut folket i dess första exil. Under Medo-Persiens tid, försökte Haman utplåna det judiska folket.

Antiokus Epifanes vanhelgade det andra templet och trakasserade och mördade judarna. Slutligen förstörde romarna det andra templet, mördade hundratusentals judar och åstadkom den andra exilen.

Allt detta är historia nu. Det är dock viktigt att notera fortsättningen av de två benen i de två fötterna med sina tio tår, som förebildar sluttidens vilddjurssystem med tio kungar som omnämns i Uppenbarelseboken 13.

Notera att de tio tårna är en blandning av järn som representerar Rom, och av lera. Sluttidens vilddjurssystem, som är det slutgiltiga antikrist-systemet, kommer att vara delvis starkt och delvis svagt. Dess nummer eller tal är 666.

Den grekiska texten verkar indikera att talet 666 både är vilddjurssystemets tal och talet för en specifik person.

’New King James’ översättning säger, ”Här är visdom. Låt den som har förstånd räkna ut vilddjurets tal, för det är en människas tal: Hans tal är 666.” (Upp. 13:18) Vem är denne man?

Vi söker svar

Den tidige kyrkofadern Irenaeus betraktas som en andlig ”sonson” till aposteln Johannes som skrev denna vers om vilddjurets tal.

Irenaeus var åtminstone delvis bekant med Polykarpus, som var en lärjunge till Johannes. Detta är vad Irenaeus skrev om talet 666,

”Sedan har också Lateinos talet sexhundra sextiosex; och det är en mycket sannolik [lösning], att det är detsamma sista riket av de fyra som Daniel såg.”1 Lateinos betyder ”den Latinske [mannen]” och syftar uppenbart på den person som regerade i Rom, den latinska världens huvudstad.

I den judiska världen kallas deras motsvarighet till antikrist för Armilius. Denna term började utvecklas i det andra århundradet och betraktas som en omskrivning av namnet Romolus, grundaren av Rom.

Namnet förekommer i olika Targumer (parafraserade översättningar) av Jes. 11:14 och 5 Mos. 34:3. Enligt judiska lärde, grundades Rom av en avkomling till Esau, och i deras profetiska skrifter syftar alltid Esau på Rom.

Se också profetiorna i 1 Mos. 27:27-41 och Obadja v. 17-21 för mera förståelse.

Både förslaget från Irenaeus och den judiska traditionen, harmonierar med vad Bibeln lär i Daniel kapitel 2, där det slutliga antikristliga systemet tydligt utgår från det Romerska imperiet.

Det är en förlängning av det fjärde vilddjuret, som uppenbarligen representerar Rom.

Tolkningen av Daniel 2 är så tydlig, vilket är anledningen till att Irenaeus kallar antikrist ”den Latinske mannen” och bekräftar detta genom att hävda att det numeriska värdet av Lateinos på grekiska är 666.

Hur ska vi förstå den profetiska fortsättningen av det fjärde vilddjuret in i sluttidens tio tår av järn och lera?

Och hur relaterar detta till de andra indikationer om vem antikrist är som vi nämnt om, speciellt beträffande tempelberget? Vi ska se på det i nästa artikel.

Innan vi slutar denna gång skulle vi vilja nämna om något vi tror har stor relevans i detta studium.

Israeliska media rapporterade i slutet av 2007 om ett förslag i de pågående fredsförhandlingarna i Mellanöstern att Jerusalem ska delas upp mellan Israel och 'Palestina' och att speciell tillsyn över de religiösa platserna i Jerusalems Gamla stad som t ex Tempelberget, ska överlämnas till ”en internationell enhet”. Mer om detta i nästa artikel.
----
HaFo kommentar

Det sägs här:

”Vi nämnde också i del 1, att aposteln Johannes säger att antikrist kommer att komma utifrån en kristen bakgrund, se 1 Joh. 2:18-19. Liksom Judas, som förrådde Yeshua med en kyss, kommer antikrist att tyckas vara en av Jesu vänner. Men samtidigt kommer han även att vara en som förkastar Mose och han kommer att vara emot det judiska folket.

Senare i samma kapitel, beskriver även Johannes ett annat vilddjur som ”stiger upp ur jorden”. Ordet för ’jord’ på hebreiska är samma ord som för ’land’.

Detta syftar profetiskt på Israel, i motsats till hedningarna som är havet. Det verkar som om vilddjuret från nationerna och även ett vilddjur från Israel kommer att samarbeta. Antikrist kommer att samarbeta med en förrädare från Israel för att uppnå sina planer.”
---

HaFo:

Angående det politiska perspektivet och skeendet har jag för lite insikt för att kunna uttala mig. Vad jag hela tiden efterfrågar mig kring en intressant artikel kring antikrist från ”en messiansk – rörelse”, är huruvida det även här kan, liksom hos andra messianska – grupper, ha smugit sig in en förnekelse av att Jesus ÄR Gud och att det i själva verket blir en dyrkan av Tohran, uppfyllandet av de Judiska riterna, högtiderna och ceremonierna och synen på Israel som nation, som egentligen blir den frälsande tron?

Skulle det vara så, så är det säkert väl inlindat i mycken sanning från den kristna tron. Jag säger inte att det är så, men har blivit så bränd vid det här laget, så jag inte vågar annat än att sätta in en sådan brasklapp, för den som vill mer sätta sig in i vad den ”Hebreiska rörelsen” står för i alla stycken.
---
Och jag är inte här säker på, att antikrist enbart kommer ”utifrån en kristen bakgrund”. Står det inte någonstans att han kommer från ”de egna”, alltså utifrån Judisk börd?

Nu spekulerar jag, men kan det inte vara så, att antikrist kommer att vara en ”messiansk ’kristen’ Jude”, som går dels ”i förbund” med Israel som nation, men även med hjälp av ”den falske profeten” och via katolicismen på den andliga arenan och i den falske profetens ”dialog”, med alla de större världsreligionerna, vill framstå som den som enar världen, dels politiskt men även andligt!?

Och som dessutom, andligt kommer att gå tillbaka till att återupprätta GT:s lagar, högtider och stadgar, som ngt som skulle vara ”räddande”??

Allt under hans plagiat av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!
---
Men om nu vilsna sammanhang, varnar för antikrists kommande, men som egentligen själva, förbereder den antikrist de varnar för (tala om fiendens förförelse på hög nivå!!), så får vi inte fördenskull lockas med i ”avfallet” som ska hälsa antikrist välkommen som Kristus!!

HaFo

Re: Vem är antikrist

Fick ett mail inför detta svåra ämne.

Återger mitt svar här, utan att ange mailskribentens frågor eller identitet.
---
HaFo, kring att det skulle återuppbyggas ett nytt tempel:

Desto mer jag funderat över den frågan, desto mer undrar jag om detta (åtminstone inte i första skeendet), inte kommer att vara ett verk av Gud. Utan ett verk av antikrist!?

Där han går i förbund med Israel, bygger upp deras tempel och inrättar offertjänst enligt GT.

Judarna och de ”kristna” inspirerade och påverkade av de nu upppoppandes ”messianska – rörelser”, som fokuserar efterlevandet av Thoran, de Judiska sederna, högtiderna och ritualerna, ger sitt fulla bifall därtill????

De kristna som blivit förförda av antikrists ande i den falska enhet som nu växer fram och framdeles i kommande dialog med alla världsreligioner (ngt som slutligen kommer att hamna under den ”falske profetens” ledning), kommer att bejaka detta projekt och mena att nu är faktiskt världsfrälsaren, Messias, Kristus här?????

Då kommer även de andra religionerna mena, att man har ju ändå samma Gud man ber till och man vill enas kring denne person, som eftersträvar politisk och andlig enhet, så världsfreden kan räddas, miljöförstöringen stoppas och han måste ju ha kommit från både Judars och Muslimers urfader Abraham????

Kommer inte denna efterapning och imitation av Guds rike att lyckas ända tills han sätter sig i templet och föreger sig vara Gud?

Kommer då inte ånyo det Judiska folket att gå emot att ngn människa utger sig för att vara Gud?? Är det inte då vi kommer att se den största förföljelsen av det Judiska folket som någonsin skådats???
---
Men jag är inte säker på att detta skulle innebära, att det inte kommer en tid därefter, när den sanne Kristus kommit tillbaka, som denna tempelplats då ”renas” från antikrists inflytande och manipulering och att det blir en plats till att ära den sanne Guden?????

---

Jag menar då, att OM det kommer en tid, med ”offer under tusenårsriket”, så kan det inte handla om ngt annat än ett åskådliggörande av det redan fullbordade offret på korset vid offret av Kristi persons kropp och blod.

Alltså ngt liknande vi idag påminner oss om vid firandet av Nattvarden. Om det då skulle ske på ett sätt, som än mer konkret visar på det slaktade offerlammet på korset, när judarna vill fira det fullbordade offret på korset, så vore det kanske inte så märkligt – eller!???


OM det är så, att det kommer en tid i ett ”tusenårsrike”, där vi ännu inte vore framme vid evigheten????

Så tror jag inte det handlar om annat än en påminnelse om det redan fullbordade offret på korset av Kristi persons kropp och blod.

Det kanske kan ske i plagiatet av antikrists ”Guds rike på jorden”, men aldrig i Gudsriket på jorden under tusenårsriket???? Om det nu kommer en sådan tidsperiod??? Vilket jag fortfarande tror.

OM det är så att Skriften säger (?) att det kommer en tid, då där den ”materiella tempelbyggnaden”, åter står där, vem är då jag att kunna gå emot Skriften?

Vi samlas idag i ”materiella tempelbyggen”, för att ära Gud. Är det då omöjligt att det kommer en tid, när vi gör det i ett tempel som är återuppbyggt på dess gamla plats i Jerusalem????
---
Kan då antikrist framträda som en av djävulen besatt människa?

I Bibeln blir människor besatta av antikrists (djävulen själv) andes onda demoner.

Är det då uteslutet, att en människa, som är tillgänglig för det, blir helt uppfylld/besatt av djävulen själv???

Och som då, som människa blir helt driven av djävulens antikristliga (en istället för Kristus) ambitioner, till att få regera över människan i Guds ställe, efterapa Guds treenighet i form av satan (Gud), ”Sonen”, antikrist, och ”Anden”, den falske profeten ????

Jag tror inte ”antikrist”, bara handlar om ett politiskt - och andligt - ”mot Kristus” system.

Jag tror att det är svårt utifrån Skriften komma fram till ngt annat, än om att det faktiskt kommer att framträda en person, som kommer att använda sig av alla ”de verktyg”, som antikrists ande lyckats skapa sig på den politiska och andliga arenan.

Jag tror också att det vi alldeles snart har för handen, det är att denne man träder fram och intar den politiska och andliga arenan.

Jag tror därför att ett av de viktigaste uppgifter vi som kristna idag har, det är att avslöja var denna andemakt idag trängt sig in i andliga sammanhang, varna för hans plagiat av att framstå som Kristus – Messsias, världsfrälsaren och oförtröttligt peka på vem den sanne Jesus Kristus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (med allt vad dessa ord utifrån Skriften innebär!)

Så att människor inte blir bedragna, när plagiatet antikrist träder fram och under den starka påverkan från alla håll, som då kommer att ske, för att tro att det faktiskt är Kristus som kommit tillbaka.

Frågan kring tusenårsriket och inställningen till Israel som nation (som jag inte ser som ”frälsningsfrågor”),

tror jag kommer att bli mer uppenbara, när vi är framme vid det skeendet. Det skeende vi nu har att tackla, det är förberedandet på den politiska och andliga arenan, för antikrists inträde som ”besatt av djävulen själv”.

Där denne person i ”ljusets gestalt”, kommer att bedåra och förföra en hel värld, så att ”människor i förundran skall se efter honom” och han ”ska genom satans tillskyndelse, bedra jämväl de utvalda genom tecken och under”.
---
Visst, ska man uppmuntra allt som kan leda fram mot fred i mellanöstern!

Men jag tror inte att man lyckas med nån varaktig fred (inte ens när antikrist träder fram, som temporärt kommer att mäkla fred i mellanöstern, för att få framstå som freds och enhetssträvandets förverkligare både på den politiska och andliga arenan. Det kommer bara att sluta med de värsta stridigheter världen någonsin skådat.)

Ingen varaktig fred blir det förrän den sanne Jesus Kristus kommer tillbaka!! Och det efter plagiatet från antikrist, djävulen själv i kroppslig gestalt.

Detta är mina tankar och funderingar kring ändtiden. Det rymmer många frågetecken från min sida. För jag är inte klar ännu över alla dessa vinklar och sammanhang. Men jag har försökt peka på vad jag tror är angeläget just idag:

Jag tror därför att ett av de viktigaste uppgifter vi som kristna idag har, det är att avslöja var denna andemakt idag trängt sig in i andliga sammanhang, varna för hans plagiat av att framstå som Kristus – Messsias, världsfrälsaren och oförtröttligt peka på vem den sanne Jesus Kristus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset (med allt vad dessa ord utifrån Skriften innebär!)

Så att människor inte blir bedragna, när plagiatet antikrist träder fram och under den starka påverkan från alla håll, som då kommer att ske, för att tro att det faktiskt är Kristus som kommit tillbaka.
---
Frågan kring tusenårsriket och inställningen till Israel som nation (som jag inte ser som ”frälsningsfrågor”), tror jag kommer att bli mer uppenbara, när vi är framme vid det skeendet.

Det skeende, som vi just nu har att tackla, det är förberedandet på den politiska och andliga arenan, för antikrists inträde som ”besatt av djävulen själv”.

Där denne person i ”ljusets gestalt”, kommer att bedåra och förföra en hel värld, så att ”människor i förundran skall se efter honom” och han ”ska genom satans tillskyndelse, bedra jämväl de utvalda genom tecken och under”.

Låt oss som kristna hjälpas åt, att varna för detta plagiat och istället ge vår fulla bekräftelse av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

HaFo

Re: Vem är antikrist

Återger ett mail jag fick kring antikrist:

En karakterisering av Antikrist som kan bli till hjälp för att känna igen 'the real one' bland alla mer bleka typer som säkerligen kommer att vara väl så förföriska. Jesus sa nämnde ju om dem här: Matt 24)
9

Då skall man prisgiva eder till misshandling, och man skall dräpa eder, och I skolen bliva hatade av alla folk, för mitt namns skull.

10 Och då skola många komma på fall, och den ene skall förråda den andre, och den ene skall hata den andre.

11 Och många falska profeter skola uppstå och skola förvilla många.

12 Och därigenom att laglösheten förökas, skall kärleken hos de flesta kallna.

13 Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst.

14 Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma.

15 När I nu fån se ‘förödelsens styggelse’, om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats-den som läser detta, han give akt därpå-

23 Om någon då säger till eder: ‘Se här är Messias’, eller: ‘Där är han’, så tron det icke.

24 Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda.

25 Jag har nu sagt eder det förut.
---
Dessa antikrister kommer uppenbarligen att vara verksamma i den yttersta tiden, antagligen redan före Antikrist och senare parallellt med Antikrist.

Skall vi rätt kuna urskilja Antikrist från dessa antikrister vilket förmodligen kommer att vara viktigt för att i tid kunna urskilja tecknet i v. 15 för Herrens tillkommelse, så kan nog som sagt en bibliskt förankrad karakteristik av Antikrist vara nödvändig.

Det är väl inte heller helt otänkbart att Satan utrustar en eller flera "falska" antikrister som kristna kommer att bli lurade till att tro vara Antikrist.

När en senare antikrist som kanske kommer att vara den verklige Antikrist dyker upp och tar över så kommer många kanske att hälsa honom som Kristus.

Och här hittar du en noggrann karakterisering av den slutlige Antikrist som under en tid kommer att ta komandot över världen.

http://www.biblestudying.net/antichrist-details.html

Slut på mailet

HaFo

Re: Vem är antikrist

Fick ett mail, som jag återger:
---
Citat

här kommer en länk till dagens Vetande Värld i P1, där några av IPCC:s professionella tyckare blir ställda mot väggen, och har uppenbara svårigheter att värja sig mot fakta som de borde ha känt till och långt tidigare tagit hänsyn till i sina prognoser.

Läs här:

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/amnessida.asp?programID=406&Nyheter=1&grupp=4313&artikel=2124576

Och lyssna här:

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_vetandets_varld_080616120030.mp3

Inte utan att man ställer sig frågan vad hela den här klimatcirkusen egentligen handlar om.

Är det månne som så att de som ytterst driver den här agendan egentligen inte är så intresserade intresserad av vare sig miljö eller klimat,

utan om att skaffa sig motiv för att genomföra en ny väldsordning där allt och alla kommer att kontrolleras av en världsregering som kommer att skaffa sig obegränsade befogenheter över var enskild individ?

I så fall finns det skäl att tro att vi lever i en apokalyptisk tid och därför är det hög tid att vi nu studerar det profetiska ordet för vägledning! 2 Petr. 1:19

"Så mycket fastare står nu också för oss det profetiska ordet; och I gören väl, om I akten därpå, såsom på ett ljus som lyser i en dyster vildmark, till dess att dagen gryr, och morgonstjärnan går upp i edra hjärtan."

Slut från mailet
----

HaFo kommentar:

Är detta ngt som kan ingå i förberedandet av antikrists inträde på arenan?

Antikrists ande, är nu som aldrig tidigare skådats, på väg att via den politiska och andliga arenan till att förbereda sitt intåg.

På den politiska arenan frågas alltmer, efter den starke ledare, som kan ena världen, få slut på alla krig, orättfärdig penningpolitik, all milsöförstöring, kunna reda upp mellanösternkonflikten etc.

På den andliga arenan, synes allt starkare en "enhetssträvan", mellan alla religionsutövningar, in under "samma tak".

Så att "man kan vara ett så världen kan tro" och "vinna världen för Kristus" och "tillsammans förenas i bön - för man ber ju alla till samma Gud".

Och till detta avfalls förberedelse, som ska hälsa en annan/en istället för Kristus - antikrist och falsk Messias/Världsfrälsare, välkommen på arenan, synes de andliga ledarna bara säga ja och Amen - eller?

HaFo

Ge gärna synpunkter!

HaFo

Re: Vem är antikrist

Fick ett mail med dessa ord och följande länk:
---

har hittat en mycket otäck hemsida!

http://hem.passagen.se/sharesw/

----

HaFo:

Jag återger en del från denna länk härunder. Detta är fullt klart en förberedelse av antikrists framträdande.

Och det är kanske inte så svårt för kristna idag att inse. Men iser de att de samtidigt förbereder samma antikrist, genom att i "kristna sammanhang" bejaka antikrists andes verksamhet som ett verk av Gud.

Detta t.ex. genom att bejaka trosförkunnelsen, katolicismen, Florida - väckelsen (och dess ursprung via Branham, profetrörelsen, Latter Rain, trosförkunnelsen, Kingdom Dominion, Joels arme, Wimber, Brown, Hinn, Clark, Wholy Thrimpton, Toronto, Pensacola), och därmed bejaka den antikristliga anden bakom dessa sammanhang som verk av Gud.

Det är en lika allvarlig förberedelse för antikrists inträde på arenan, som det uppenbara vi nu ska återge från ovan angivna länk:
----
Inlägg 1

Världslärarens framträdande på TV – är nära förestående och snart kommer man att erfara att en ny känsla av hopp sprider sig över världen.

Morgondagens städer

Om och när en besökare från Mars landar sitt rymdskepp på Jorden och ser sig omkring måste han förbluffas över omgivningen.

Såvida inte hans uppdrag har fört honom till landsbygden undrar han nog hur Jordens folk kan tolerera den eländiga monotonin och råa fulheten i så många av världens städer.

Smutsen och skräpet i de fattigaste städerna har sin motvikt endast i den vräkiga, sterila råheten i de rikaste.

Vart man än vänder sig på Jorden tycks kontorsbyggnader likt stora myrstackar uppta all mark, omgivna av ändlösa rader nästan identiska kuber där de uttröttade myrorna vilar sig.

Givetvis kommer vår vän från Mars upptäcka att det finns undantag från denna allestädes livsförnekande mediokritet, men dessa kommer att visa sig vara kvarlämningar från äldre tider, som stolt bevaras och förvaltas som turistattraktioner medan lokalbefolkningen nöjer sig i tyst avund. mer>>

Den slutgiltiga segern mer>>

Vad är det som sker?

De senaste 20 åren har varit präglade av plötsliga sammanbrott av förtryckarregimer i Öst och Väst, en ökande miljöförstöring och ett destruktivt ekonomiskt system som baserar sig på konkurrens och ett ohållbart utnyttjande av jordens resurser.

Dagens börshandel har inte längre någon motsvarighet i den verkliga ekonomin. Börsmarknader, som inte är något annat än spelkasinon kommer inte längre att ha en plats i ett framtida samhälle. Vi närmar oss oundvikligen en världsomfattande börskrasch.

En sådan händelse kommer att ställa oss inför ett val: Att antingen acceptera en sådan börskrasch som en naturlig händelse i en konjunkturcykel och fortsätta som förut eller att radikalt förändra vårt ekonomiska system.

Väljer vi att blint följa marknadskrafterna leder detta oundvikligen till större klyftor mellan rika och fattiga och därmed tilltagande konflikter.

Det leder också till en överproduktion som skapar en situation, där fortsatt liv på jorden omöjliggörs.

Väljer vi att radikalt förändra vårt ekonomiska system innebär detta riktig fördelning av jordens resurser, samarbete i stället för konkurrens och en ny tid av fred och harmoni.

Vi bevittnar dagliga manifestationer av ovanliga fenomen, som många kallar "mirakler", förutsägelser som förebådar "en ny tid" inom varje andlig tradition.

Vad ligger bakom allt detta?

Vi tror att dessa skeenden inträffar genom påverkan av mäktiga andliga krafter. Stora andliga lärare - kända i östern som Visdomens mästare - framträder nu gradvis i den moderna världen.

Tillsammans med världsläraren Maitreya, Mästaren över alla Mästare, kommer de för att visa oss hur vi kan bygga en ny civilisation baserad på rättvis fördelning av jordens resurser, mänskliga rättigheter och samarbete. Snart kommer de att träda fram och hjälpa oss att förändra världen för alltid.

Vilka är vi?

Share International, en obunden, fri organisation med grupper i mer än 25 länder som i samarbete med den brittiske författaren och föreläsaren Benjamin Creme, sprider och distribuerar information om denna stora planetära förändring.

Vi uppmuntrar er till att besöka vår hemsida och börja en ovanlig resa in i en framtid full av hopp och löften.

Förstagångsbesökare:

Vi förslår att du läser den korta inledande informationen.
________________________________________
Notera:

När du söker namnet "Maitreya" på Internet, kommer du att finna andra websidor som erbjuder sina versioner av denna märkliga story.

De kan, men behöver inte, tala om samma person Benjamin Creme beskriver eller presentera samma information som Creme tillhandahåller.

Vissa har citerat Creme utan att ange källan, andra har kopierat från den amerikanska Share International websidan och broderat ut den utifrån egna perspektiv.

Det är upp till var och en att avgöra vad som verkar sant. Om du emellertid letar efter Benjamin Cremes direkta förklaring till denna historiska händelse,

så kan du finna det på den här sidan och andra websidor *från* den, och dessutom i böcker som getts ut av Share International och Tara Center samt svenska översättningar av dessa böcker.

Forts

Re: Vem är antikrist

Inlägg två från den hemsida angiven i förrra inlägget som klart visar på en accelererande förberedelse av antikrists inträde på arenan.

Är inte detta ockultism och onda andars spel, ungefär som vid vördnad/dyrkan7tillbedjan av ikoner och reliker, så säg?:
---
Maitreyas Hand

I oktober 2001-utgåvan av Share International publicerades ett helsidesfotografi av Maitreyas hand. Som svar på frågor från läsare och publik närvarande vid föredrag förklarar Benjamin Creme fenomenet.

Benjamin Creme skriver:

Detta är Maitreyas hand som visade sig på en badrumsspegel i Barcelona. Den kvinnliga ägaren gick in i gästbadrummet och såg ett handavtryck på spegeln som hon torkade bort. Hon tänkte inte mer på det.

Ett par dagar senare gick hon in i sitt eget badrum och såg samma handavtryck på spegeln. Hon tänkte:

"Ojdå, det här kan vara viktigt". I stället för att torka bort det den gången tog hon lyckligtvis kontakt med sin son - en medarbetare i Share International gruppen i Barcelona.

Han fotograferade avtrycket och sände det till mig och min Mästare bekräftade det som Maitreyas hand.

Han hindrade sin mor från att torka bort det och övertalade sin far att ta ett bra fotografi av avtrycket.

Det är en fantastisk hand som är verklig på ett sätt som inget avtryck kan vara - det är något som liknar avtrycket på Svepningen av Turin av Jesus kropp efter korsfästelsen.

F: Har fotografiet av Maitreyas handavtryck i Share International helande egenskaper som det magnetiserade vattnet har i de områden där Maitreya visat sig på religiösa möten?

Om ja, hur verkar det - genom att man lägger sin hand över eller på bilden medan man ber, eller om inte - har kopian samma helande energi som fotografiet i Share International?

S: Ja, det har utomordentliga helande egenskaper, men inte på det sätt man kanske skulle kunna tro. Fotografiet är ett sätt att åkalla Maitreyas energi.

De vattenkällor Maitreya magnetiserat över hela världen är magnetiserade med Vattumannens energier; den energin är inneboende i vattnet.

I handavtryckets fall gör den inte det. När man lägger sin hand på avtrycket eller bara ser på det och ber om Maitreyas healing eller välsignelse kommer detta att åkalla dessa från honom - enligt karmalagen.

Avtrycket fungerar som en källa till hjälp från Maitreya beroende av karmalagen. Om man ber om en större bil eller ett större hus betyder detta inte att Han kommer att ge en en större bil eller ett större hus, men om det ligger inom ramen för karmalagen kan ens önskan kan bli uppfylld.

F: Fungerar en kopia på samma sätt?

S: Ja, därför att det är ett sätt att åkalla energierna. Energin finns inte i själva fotografiet utan kommer från Maitreya när man ber om den. Detta är fantastiskt.

Det gör Maitreyas energi, Hans hjälp, på ett eller annat sätt tillgängligt för alla som ber om den. Om det man ber om är:

"Snälla, Maitreya, skulle inte du kunna materialisera dig framför mig" så tror jag inte att det kommer att uppfyllas. Varje gång Maitreya materialiserar sig kostar det honom energi.

Han har mycket att göra, Han måste rädda en hel värld, och han kommer inte att slösa med sin energi. Jag menar detta på fullt allvar, för att jag känner till människor som sprider historier om att man bara behöver be Maitreya att göra någonting och att han kommer att göra det.

Detta är inte sant. Maitreya visar sig för tusentals människor över hela världen, men han gör det enligt sin egen tidsplan och av skäl som bara Han känner till - oftast för att hjälpa människor.

F: Har handen som har publicerats i Share International en speciell betydelse förutom för kvinnan på vars spegel den visade sig?

S: Ja, den har en stor betydelse.

F: Jag såg Maitreyas hand i Share International. Är detta ett tecken på att han är väldigt nära, är det en fingervisning?

S: Ja, det är en stor fingervisning. Han är väldigt nära att träda fram.

F: Fotografiet av Maitreyas hand verkar stråla ut energi. Gör det verkligen det?

S: Så fort man åkallar energin.

F: När jag såg Maitreyas hand verkade det så otroligt att vi skulle blivit så välsignade. När man ser den från nära håll så ser man att det egentligen inte är ett handavtryck på en spegel överhuvutaget utan att det har en tredimensionell effekt.

Om man lägger sin egen hand på en spegel blir resultatet ett helt annat. Hur kan det komma sig att det ser "verkligt" ut?

A: Ja, det är inte bara ett handavtryck. Det är som du säger, tredimensionellt, speciellt inpräntat av Maitreya så att vi kan åkalla hans energi.

F: Till en början tror man att det är en vänster hand, men skulle det inte kunna vara så att han förde sin högra hand genom spegeln så att hans högra hand reser sig i välsignelse. Skulle du kunna kommentera detta?

S: Nej, det är hans vänstra hand.

F: (1) Jag antar att han "tänkte" handen på spegeln? (2) Visste han att det första avtrycket skulle bli borttorkat? (3) Var det någon sorts förtecken på att man skulle lägga märke till det andra avtrycket?

S: (1) Ja. (2) Tydligen inte. (3) Nej. Det andra avtrycket skulle inte ha gjorts om det första inte hade torkats bort.

F: (1) Detta måste säkert vara ett stort budskap för alla. (2) Är det bara en välsignelse? (3) Är det ett tecken på att han är väldigt nära oss, ett tecken på att vi kan vänta oss hans framträdande nu?

(4) Är det menat som en generell tröst och hjälp? Det förefaller var mycket viktigt och speciellt.

(5) Bibliska fraser kommer upp - något i stil med "Herrens hand vakar över dig": och även från österländska skrifter som "närmare en handen eller foten…".

S: (1) Ja. (2) Bara? (3) Ja. (4) Ja - det är menat som ett sätt att åkalla hans energi eller hjälp. (5) Om det är så du ser det, ja.

F: (1) Är det bara en tillfällighet att detta tecken var i samma utgåva av Share International som din Mästares artikel om Maitreyas mottagande? (2) Det verkar också betyda:

"Stå kvar. Vänta. Var ihärdig". (3) Vilken av dessa tolkningar, om ens någon av dem, är korrekt?

Skulle du kunna säga något mer om det. Jag tror inte att jag fattat hela innebörden än. (Fotografiet av handen som blir fotograferad är också vacker,
eftersom det verkar sväva i luften - som om den reser sig över världen).

S: (1) Nej, det är ingen tillfällighet. Som alla Mästare, Maitreya och min Mästare har de ett gruppmedvetande. Maitreya är mycket medveten om Share International. (2) Ja. (3) Innan vi ser hans ansikte är avtrycket så nära han kan komma oss.
----

Slut på den bedrövliga förförelsen och förberedandet av en annan/en istället för Kristus, en falsk världsfrälsare och Falsk Messias - antikrists, inträde på arenan.

HaFo

Re: Vem är antikrist

Citerar från hemsidan:

http://www.mamut.com/livifrihet

Där från en artikel om Herredømme-Teologi Av Jon Tore Lie:

http://www.mamut.net/livifrihet/newsdet9.htm

Citerar från början och slutet av artikeln. Läs hela artikeln från länken ovan.

-------------------

Skal menigheten bli sterk og overta styringen av verden? Eller er dette forløperen til antikrist...

Herredømme-Teologi. Et endetids tegn?

Skal troende overta styring av denne verden eller blir grunnen beredt for anti-krist og hans velde.
"Herredømmeteologi"

Er det Guds mening at vi som er kristne skal overta styring med denne jord og sette den i fullkommen stand, slik at når Jesus kommer er alt som i Eden før syndefallet? Eller er dette forløperen til Antikrist?

Av Jon Tore Lie
------

Forberedelse for Antikrist?

I boken "Innta byene for Gud" skriver John Dawson på side 51."Den verdensomspennende storbykulturen, de store handelsspråkene og de internasjonale kommunikasjons- og transportsystemene bereder grunnen for en åpenbaring av Jesus som vil påvirke hvert eneste menneske på jorden.

Det faktum at Bibelen forutsier at antikristens ånd vil benytte seg av de samme muligheter skal ikke bekymre oss." (min utheving)24
-----
Det burde i høyeste grad bekymre oss! I Illustrert bibelleksikon leser vi om "Antikrist":

"Dette navn er benyttet 4 steder i det nye testamente, alle steder hos Johannes: 1.Joh.2 18-22; 4,3 og 2. Joh 7. Det er sammensatt av anti og Kristus.

Motsetningen til Kristus fremgår av anti, som her må ha sin sterkeste betydning av imot. Da selve ordet også betyr istedenfor, er det likevel mulig at det finnes en dobbel betydning i navnet,

han er både Mot-Kristus og en falsk Kristus, Kristi motsetning og Kristi etterligner." (min understreking)25

Og når vi leser 2.Tess. kap. 2 ser det ut som at den lovløse vil være en direkte trussel mot de troende og at han vil hylles av dem og forføre dem.(v.9)

Disse bevegelser er ikke enkeltstående og uavhengige, men en del av en større forførelse som pågår over hele verden og som truer de fleste kristne menigheter over hele verden i dag.

Ser vi gjennom herredømmeteologien i dag begynnelsen på en verdensomspennende religiøs bevegelse som vil brukes av en fremtidig person som viser seg å være antikrist?

Gjennom falske tegn og under, falske profeter, okkult religiøs aktivitet og et falskt evangelium blir mange kristne forført.

Vil de bli igjen når kristne opprykkes for å møte den sanne Jesus, glad for å være kvitt negative og kritikksyke mennesker?

Skal da den jordiske antikrist, han som mennesker tror er den egentlige Kristus, stå frem og motta tilbedelse fra alle? Og skal de føle at de aldri har hatt det så godt?

Bibelen sier oss at før Jesus kommer vil den Lovløse stå frem å hevde at han er Messias, og at han har til hensikt å regjere over jorden.

Ingen ting vil passe ham bedre enn å kunne arbeide gjennom en verdensomspennende organisasjon som gir seg ut for å være en sann kristen organisasjon.

Dermed vil mange kristne akseptere denne personen som Kristus.

Kan det tenkes at herredømmeteologien i virkeligheten kommer til å være et skritt i retning av å lage en slikt grunnlag for den Lovløse?

I så fall, har vi kristne all god grunn til å advare mot dette og vende det ryggen.

Slut på citat från

http://www.mamut.net/livifrihet/newsdet9.htm

-----

HaFo – kommentar:

Tidpunkten för ”uppryckandet” som anges här är tveksam. Jag blir alltmer övertygad om att det sker i samband med Kristi enda ankomst när Han ska besegra antikrists framfart och bedrägeri och upprätta det sanna Guds – riket.

Oavsett, så vad så behöver vi nu, se upp med det plagiat av en annan/en istället för Kristus – antikrists inträdande på arenan.

På den andliga arenan synes nu denna förberedelse accelerera fram mot en avfallen kristenhet med styrning in under ett avfall som ska passa den falske profeten ”på läppen”, som arbetsfält till att förmå de ”kristna" att tillbe antikrist, som varandes världsfrälsaren Kristus.

Det började accelerera på 40 – 50 – talet fram mot avfallet i Spåren efter Kenyon, Hagin, Branham, trosförkunnelsen, profetrörelsen, Kingdom Dominion (som behandlades härovan), Latter Rain, Joels arme, Hinn, David Yongi Cho, Brown, Wimber, Clark, Wholy Thrimpton, Toronto, Pensacola, Alpha - kurser med ett material med en ande och öppningar för kopplingar till ovan angivna män och företeelser.

Bara för att nämna några namn och företeelser på avfallets väg. Ngt som nu mynnar ut via Paul Cain och Bentley i Florida – väckelsen.

Vidare ska nu allt detta in under samma tak, som redan avfallna katolicismen och dess företrädare.

Där det så kommer att fortsätta med en religionssynkretism, där man även ska be tillsammans med de andra världsreligionerna. För ”man ber ju till samma Gud”

Landningsbanan för den falske profeten och antikrist- en falsk världsfrälsare och falsk Messias, på den andliga arenan, är snart väldigt väl preparerad.

Jämsides sker en politisk och ekonomisk förberedelse för en världsregering. Det finns säkert de som är mer insatta i hur långt det skeendet kommit på den politiska arenan.

Och de andliga ledarna ser inte att de mitt i all evanglisationsiver, där man vill ”vinna världen för Kristus", samtidigt bereder vägen för antikrists andes verksamhet och kallar denne andes verk för verk av Guds Ande.

Vitt kommer att bli svart och kallas lögn. Svart kommer att kallas för vitt och lögn för sanning.

Antikristus kommer att kallas för Kristus. De kristna kommer att kallas för väckelsens motståndare och avfallet kallas för väckelse.

Släpp aldrig taget, i den turbulens vi har framför oss i förberedandet av antikrist, om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

(med allt vad som i en helhet av Skriften ligger bakom de orden. Se upp så att de orden inte bara blir till tomma ord med anledning av den lära man får sig till livs).

Gå inte på plagiatet, som ska föregå Kristi sanna ankomst. Kristi sanna ankomst sker EFTER avfallet och att laglöshetens människa har trätt fram i ett plagiat som världsfrälsare.

HaFo

Re: Vem är antikrist

Fick ett mail, som passar under detta ämne:
---
"Undrar faktiskt hur länge det nu dröjer innan det händer något som utlöser en väldigt dramatisk
händelsekedja i mellanöstern.

Som får hatet att formligen explodera mot Israel runt om i världen = Dörröppnare för Antikrist.

När kommer det??

Citat av Marianne Reichmann:

De underbara löftena i Jes 60 hör kanske i sin helhet
tusenårsriket till. Den blomstring som staden och landet upplevt genom judarnas återvändande i vår tid kan ses som en försmak.

Men den verkliga uppfyllelsen tillhör en annan tidsålder.

Det ökande hatet mot Israel som vi upplever säger oss att den kommande härligheten är något som kanske måste ske på andra sidan dödsskuggans dal.

Många profetior säger att det kommer att gå snabbt.

Men på något sätt är det en process genom död
till liv.(tachat) är en preposition som betyder två saker:

dels under och dels i stället för.

Vi stöter på den då och då i Jesajas texter när han vill uttrycka att ett skeende bär fröet till sin egen motsats.

Fröet verkar ju med sin kraft under våra fötter.

Slut citat

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=777047

'Israel hotar anfalla Iran

Jerusalem. En israelisk attack mot Iran verkar
"oundviklig", sade en minister i Israels regering
på fredagen.

Det var det tydligaste hotet hitintills från Israel.

- Det kommer att bli oundvikligt att attackera Iran med syfte att stoppa deras kärnvapenplaner, sade transportminister Shaul Mofaz till tidningen Yedioth Ahronoth.

Israels och USA:s regering har sagt att våldsanvändning mot Iran är en sista utväg om sanktionerna från FN:s säkerhetsråd inte ger resultat. Och det gör de inte, anser Shaul Mofaz:

- Sanktionerna är ineffektiva.

Mofaz tillade att en attack mot Iran endast
kan genomföras med USA:s stöd.

Vita husets talesman Scott Stanzel avböjde på fredagen
frågor om huruvida USA skulle stödja ett israeliskt anfall mot Iran, med motiveringen att han inte ville
kommentera "hypoteser"

Slut citat från mailet
---
HaFo:

Nog tror jag att händelserna i mellanöstern idag, alltmer kommer att "ropa" efter en "medlare", ngn som kan ordna frid och fred på denna så uppenbart olösliga strid och konflikt i mellanöstern.

Israel som nation kommer att reta upp en hel värld emot sig och alla bara längtar efter att ngn kunde träda upp och medla fred.

Och nog kommer "den mannen", som "ordnar detta", att få inflytande över en hel värld, både politiskt och andligt (genom den falske profeten), men inte är det då fråga om en varaktig fred och frid över världen!

Det är bara ett försök till ett plagiat av Guds rike, som senare, efter detta plagiat av en istället för/en annan Kristus/ en falsk Messias, ska upprätttas av den sanne Jesus Kristus.

Låt oss inte förföras av plagiatet, hur strålande, absolut nödvändigt, humant och "Guds - likt", som det än vara må!!!

Låt oss inte förföras av "under och tecken, som ska bedra jämväl de utvalda".

Låt oss "lyfta våra huvuden" och invänta den sanne Jesu Kristi ankomst!! Och inte falla tilll föga för plagiatet, en annan/ en istället för Kristus - antikrist.

Hur charmerande, inflytelserik och till synes vidunderlig andlig och politisk ledare, som han kommer att framstå som.

Där det verkar vara rena galenskapen, att säga ngt negativt om denne "superhjälte", som verkligen "bringar frid, fred, försoning och välgång på livets alla områden.

Inte blir då den populär, som säger att detta är antikrist och avfall, som det handlar om. Den människan lär då ganska snabbt bli "omhändertagen", på ett eller annat sätt.

Det är vad de sanna kristna har framför sig! Och inte en massa halleluja - rop med armarna i skyn. Det är förföljelse och trångmål, som de sanna kristna har framför sig.

De kommer att finna varandra mitt i "svårmodet" och bli "varandra lemmar till tjänst, varning, förmaning, uppbyggelse och tröst". Detta tvärs över alla "skrank" såväl inom, som utom etablerade kristna sammanslutningar.

Jesus känner sina får och de "hör Hans röst och en främmandes röst, ska de alls inte följa".

Guds församling, beseglade med Hans Ande/äganderättsstämpel, finns i de människors hjärtan, som i en helhet av Ordet, ser vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

HaFo

Re: Vem är antikrist

"Varför skulle araberna sluta fred ? Om jag vore en arabisk ledare skulle jag aldrig komma överens med Israel. Det är naturligt . Vi har tagit deras land. Visst, Gud lovade det till oss ,men vad spelar det för roll för dem ? Vår Gud är inte deras. De ser bara en sak: Vi kom hit och stal deras land.
Varför skulle de acceptera det ?"
Citat av det moderna Israels förste premiärminister och landsfader David Ben-Gurion 1949.

Marija

Re: Vem är antikrist

" Israeliska militärer begår rutinmässigt övergrepp mot palestinska fångar enligt en rapport från den israeliska medborgarrättsgruppen PCATI , kommittén mot tortyr i Israel.
Organisationen anklagar samtidigt armén för att vara "nästan totalt likgiltig" inför anklagelserna.
I rapporten vittnar 90 palestinier som greps vid razzior i juni 2006 och oktober 2007, samt flera israeliska soldater. Enligt rapporten utövade militären våld, ibland så grovt att det gav svåra skador mot de tillfångatagna när de var bakbundna."
TT Reuters Jerusalem
UNT måndagen 23 Juni 2008

Marija

Re: Vem är antikrist

Är inte dessa 2 inlägg av Marija, ett verkligt nödrop, efter att ngn ska kunna medla och ena i denna till synes helt olösliga konflikt i mellanöstern?

Jo, och "medlaren" kommer att framträda i det största av kaos, för att ordna frid och fred i mellanöstern, mitt i att Israel som nation retat en hel värld emot sig, i sin Gudsfrånvända och egensinniga andlighet och politik.

Men inte är det, den varaktiga friden och freden i "Guds - riket", som då kommer, utan dess plagiat av en annan/en istället för Kristus - en falsk Messias - antikrists inträde på arenan.

Låt oss inte dras med i det plagiatet, utan invänta den sanne Jesu Kristi ankomst. Då kommer det att ske ngt väldigt märkligt med Israel som nation.

Det är jag övertygad om, att de då kommer att bli till välsignelse för en hel värld. Tväremot hur det idag ser ut på den politiska och andliga arenan.

Det kommer att kosta, ja kanske det kroppsliga livet, att avslöja antikrist och stå upp för den sanne Kristus, men det kommer det att vara värt i evigheten, att ha orubbligt stått fast vid vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

HaFo

Re: Vem är antikrist

"Är inte dessa 2 inlägg av Marija, ett verkligt nödrop, efter att ngn ska kunna medla och ena i denna till synes helt olösliga konflikt i mellanöstern?"

Nej, jag menade det inte så och det tror jag inte heller alls menas med det citerade.
Jag tror fortfarande inte någon Antikrist som skall ha den funktionen som du Hafo beskriver skall uppenbara sig innan Herren Jesus kommer tillbaka .

Citat 1
Ben-Gurion visade en exeptionell förståelse för araberna, deras sätt att se och varför deras ovilja till fred med Israel.
Ehud Barak sa i en TV intervju att om han fötts till palestinier så skulle han ha anslutit sig till en gerillarörelse.
Anwar Sadat fick betala dyrt för freden med Israel och när kristna människor säger att araberna inte är att lita på och all fred med araberna är falsk fred är något som känns provocerande och frånstötande.

Ben -Gurion sa även : " När vi säger att araberna är angriparna och vi försvarar oss så är detta endast halva sanningen. När det gäller vår säkerhet och våra liv så försvarar vi oss ... men striden är bara en aspekt av konflikten,som i sin kärna är politisk.
Och politiskt är vi angriparna och de försvarar sig själva".

Citat 2
Varje skolbarn i Israel vet att det egna landets armè är den största och mest avancerade, i området.
Israel har många vänner, många inflytelserika och mäktiga vänner. Det är inte så att alla hatar Israel som en del vill få det till att låta ex. på denna hemsidan.
En lynchning är en lynchning
En mobb är en mobb
Ett övergrepp är ett övergrepp oavsett om israeler ,syrier eller svenskar står bakom.

Om man skall mäta , mät med samma mått.

Marija

Re: Vem är antikrist

"Vem är antikrist"

"Vilken är "Lögnaren" om icke den som förnekar att Jesus är Kristus ?
Denne är Antikrist ,denne som förnekar Fadern och Sonen."
1 Joh. 2:22

marija

Re: Vem är antikrist

Fick ett mail angående ”Vem är antikrist”. Sätter in delar av mailet här:
----

Det är en mycket farlig hållning, att mena att antikrist inte kommer att framträda som verkligt reell person.

Då är man ju redan beredd att bejaka honom, fast ”han inte finns”, utan bara är ”en ande” som är verksam.
---
Tror att det är samma ande bakom detta synsätt, med att förneka verkligheten av en person, som kommer att framträda istället för Kristus på den politiska och andliga arenan, som i de krafter som vill förinta Judarna – eller!!??

De verkar inte heller se vem det är som ytterst gör Jerusalem till en berusningens kalk i ändtiden
Varför ser man det inte?

De som inte ser detta, ställer sig i tjänst för den ande som kommer att samla kraft för att försöka lösa Judefrågan "en gång för alla", är jag rädd.

Vad är det för ett slags "medlare" som man ropar efter på sitt förvända sätt? Man tycks faktiskt ropa på hjälp av denne som omtalas som "Assur" i följande text, dvs Antikrist.

Men så här kommer det att gå för honom när den ende sanne Jesus Kristus återvänder!

Jesaja 31

8. Och Assur skall falla, men icke för en mans svärd; ett svärd, som icke är en människas, skall förtära honom. Han skall fly för svärd, och hans unga män skola bliva trälar.

9. Och hans klippa skall förgås av skräck, och hans furstar skola i förfäran fly ifrån baneret. Så säger HERREN, han som har sin eld på Sion och sin ugn i Jerusalem.
----

Här omtalas Antikrist som den laglöse:
"Sedan skall »den Laglöse» träda fram, och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse"
----

Det är mycket farligt att uppträda som "språkrör" för den "Laglöse" och att sända ut nödrop efter honom!

2 Tess 2

Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam; allenast måste den som ännu håller tillbaka först skaffas ur vägen.

Sedan skall »den Laglöse» träda fram, och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse.

honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under
10.och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de icke gåvo kärleken till sanningen rum, så att de kunde bliva frälsta.

Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen,

för att de skola bliva dömda, alla dessa som icke hava satt tro till sanningen, utan funnit behag i orättfärdigheten.
----
När den sanne Jesus Kristus kommer tillbaka, så kommer han inte som någon slags "medlare" som ska lösa något slags konflikt.

När Jesus kommer åter då är det inte fråga om något slags "medling" typ , Eu/Fn styrkor osv , osv , eller andra liknande meningslösa försök.

Utan då är det Konungarnas Konung och Herrarnas Herre, begynnelsen och änden, A och O som kommer!

Uppenbarelseboken 19

Och jag såg himmelen öppen och fick där se en vit häst; och mannen som satt på den heter »Trofast och sannfärdig», och han dömer och strider i rättfärdighet.

Hans ögon voro såsom eldslågor, och på sitt huvud bar han många kronor och hade ett namn där skrivet, som ingen känner utom han själv.

Och han var klädd i en mantel som var doppad i blod; och det namn han har fått är »Guds Ord».

Och honom följde, på vita hästar, de himmelska härskarorna, klädda i fint linne, vitt och rent.

Och från hans mun utgick ett skarpt svärd, varmed han skulle slå folken. Och han skall styra dem med järnspira; och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress.

Och på sin mantel, över sin länd, har han detta namn skrivet: ”Konungarnas konung och herrarnas herre.»

Och jag såg en ängel stå i solen, och denne ropade med hög röst och sade till alla fåglar som flögo fram uppe i himlarymden:

»Kommen hit, församlen eder till Guds stora gästabud,

för att äta kött av konungar och krigsöverstar och hjältar, kött av hästar och deras ryttare, ja, kött av alla, både fria och trälar, både små och stora.»

Och jag såg vilddjuret och konungarna på jorden med sina härskaror, samlade för att utkämpa sin strid mot honom som satt på hästen och mot hans härskara.

Och vilddjuret blev gripet, därjämte ock den falske profeten, som i dess åsyn hade gjort de tecken med vilka han hade förvillat dem som hade tagit vilddjurets märke, och dem som hade tillbett dess bild. Båda blevo de levande kastade i eldsjön, som brann med svavel.

Och de andra blevo dräpta med ryttarens svärd, det som utgick från hans mun; och alla fåglar blevo mättade av deras kött.

"Och han var klädd i en mantel som var doppad i blod; och det namn han har fått är »Guds Ord»"
----
En mantel som var doppad i blod !!

Blodet på Korset!

"Kristi dyra blod, såsom med blodet av ett felfritt lamm utan fläck"

1 Petr 1

I veten ju att det icke är med förgängliga ting, med silver eller guld, som I haven blivit »lösköpta» från den vandel I förden i fåfänglighet, efter fädernas sätt, Jes. 52,3. 1 Petr. 4,3.

utan med Kristi dyra blod, såsom med blodet av ett felfritt lamm utan fläck. Joh. 1,29. Apg. 20,28. 1 Kor. 5,7. 6,20. Hebr. 9,12 f. Upp. 5,9.

Så var förutsett om honom före världens begynnelse; men först nu i de yttersta tiderna har han blivit uppenbarad för eder skull, Rom. 16,25 f. Gal. 4,4. Ef. 1,9 f. Hebr. 1,2.

I som genom honom tron på Gud, vilken uppväckte honom från de döda och gav honom härlighet, så att eder tro nu ock kan vara ett hopp till Gud. Rom. 6,4. Fil. 2,9.
----
Citat av dig Hafo:

”att ha orubbligt stått fast vid vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Låt oss inte dras med i det plagiatet, utan invänta den sanne Jesu Kristi ankomst. Då kommer det att ske ngt väldigt märkligt med Israel som nation.

Det är jag övertygad om, att de då kommer att bli till välsignelse för en hel värld. Tvärtemot hur det idag ser ut på den politiska och andliga arenan.

Det kommer att kosta, ja kanske det kroppsliga livet, att avslöja antikrist och stå upp för den sanne Kristus, men det kommer det att vara värt i evigheten, att ha orubbligt stått fast vid vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Slut citat från dig HaFo
-----
Joh Ev 1

"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Detta var i begynnelsen hos Gud. Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. I det var liv, och livet var
människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed"

"Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning"
----
Jag bara säger , ve den som befinns stå på fel sida när denne kommer för trampa sin vredes vinpress!

Jesaja, 63 Kapitlet , och han kommer , när tiden är inne! Stå inte på fel sida då vid Jesu återkomst
när han kommer!

Vintramparen. Guds folks klagan och bön.

Vem är han som kommer från Edom, från Bosra i högröda kläder, så präktig i sin dräkt, så stolt i sin stora kraft? »Det är jag, som talar i rättfärdighet, jag, som är en mästare till att frälsa.»

Varför är din dräkt så röd? Varför likna dina kläder en vintrampares?

»Jo, en vinpress har jag trampat, jag själv allena, och ingen i folken bistod mig. Jag trampade dem i min vrede, trampade sönder dem i min förtörnelse. Då stänkte deras blod på mina kläder, och så fick jag hela min dräkt nedfläckad.

Ty en hämndedag hade jag beslutit, och mitt förlossningsår hade kommit.

Och jag skådade omkring mig, men ingen hjälpare fanns; jag stod där i förundran, men ingen fanns, som understödde mig. Då hjälpte mig min egen arm, och min förtörnelse understödde mig.

Jag trampade ned folken i min vrede och gjorde dem druckna i min förtörnelse, och jag lät deras blod rinna ned på jorden.»

Sak 12

Citat

"Och jag skall på den tiden sätta mig i sinnet att förgöra alla folk som komma mot Jerusalem"
Slut citat

Vem är det som sätter sig i sinnet att förgöra alla folk som kommer emot Jerusalem i ändtiden? Hur "nyttigt" är det att stödja detta projekt?

Sakarja 12

"Detta är en utsaga som innehåller HERRENS ord över Israel.

Så säger HERREN, han som har utspänt himmelen och grundat jorden och danat människans ande i henne:

"Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring; jämväl över Juda skall det komma, när Jerusalem bliver belägrat. Jes. 51,17, 22. Mik. 4,11 f. Hab. 2,16.

Och det skall ske på den tiden att jag skall göra Jerusalem till en lyftesten för alla folk; var och en som försöker lyfta den skall illa sarga sig därpå. Och alla jordens folk skola församla sig mot det"

Sakarja, 12 Kapitlet

Jerusalems räddning och ånger.

Detta är en utsaga som innehåller HERRENS ord över Israel.

Så säger HERREN, han som har utspänt himmelen och grundat jorden och danat människans ande i henne: Ps. 104,2 f. Jes. 42,5.

Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring; jämväl över Juda skall det komma, när Jerusalem bliver belägrat. Jes. 51,17, 22. Mik. 4,11 f. Hab. 2,16.

Och det skall ske på den tiden att jag skall göra Jerusalem till en lyftesten för alla folk; var och en som försöker lyfta den skall illa sarga sig därpå. Och alla jordens folk skola församla sig mot det.

På den tiden, säger HERREN, skall jag slå alla hästar med förvirring och deras ryttare med vanvett. Men över Juda hus skall jag upplåta mina ögon, när jag bland hednafolken slår alla hästar med blindhet.

Då skola Juda stamfurstar säga i sina hjärtan:
»Jerusalems invånare äro vår styrka, genom HERREN Sebaot, sin Gud.»

På den tiden skall jag låta Juda stamfurstar bliva såsom brinnande fyrfat bland ved, och såsom eldbloss bland halmkärvar, så att de förbränna alla folk runt omkring, både åt höger och åt vänster;

men Jerusalem skall framgent trona på sin plats, där Jerusalem nu är. Ob. v. 18. Sak. 14,10.

Och först skall HERREN giva seger åt Juda hyddor, för att icke Davids hus och Jerusalems invånare skola tillräkna sig större ära än Juda.

På den tiden skall HERREN beskärma Jerusalems invånare; den skröpligaste bland dem skall på den tiden vara såsom David, och Davids hus skall vara såsom ett gudaväsen, såsom HERRENS ängel framför dem. 1 Sam. 17,50. 18,7. 2 Sam. 17,8. 18,3. Joel 3,10.

Och jag skall på den tiden sätta mig i sinnet att förgöra alla folk som komma mot Jerusalem.

Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta en nådens och bönens ande, så att de se upp till mig, och se vem de hava stungit.

Och de skola hålla dödsklagan efter honom, såsom man håller dödsklagan efter ende sonen, och skola bittert sörja honom, såsom man sörjer sin förstfödde. Jer. 6,26. Hes. 39,29. Joel 2,28. Am. 8,10. Joh. 19,37. Upp. 1,7.

Ja, på den tiden skall i Jerusalem hållas stor dödsklagan, sådan den var, som hölls i Hadadrimmon på Megiddons slätt. 2 Kon. 23,29. 2 Krön. 36,22, 25.

Och släkterna i landet skola hålla dödsklagan var för sig:

Davids hus släkt för sig, och dess kvinnor för sig, Natans hus' släkt för sig, och dess kvinnor för sig, Levi hus' släkt för sig, och dess kvinnor för sig, Simeis släkt för sig, och dess kvinnor för sig; 2 Mos. 6,17. Så ock alla övriga släkter var för sig, och deras kvinnor för sig.
----

Rom 11

Ty för att I, mina bröder, icke skolen hålla eder själva för kloka, vill jag yppa för eder denna hemlighet: Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara intill dess hedningarna i fulltalig skara hava kommit in;

och så skall hela Israel bliva frälst, såsom det är skrivet: »Från Sion skall förlossaren komma, han skall skaffa bort all ogudaktighet från Jakob.
Och när jag borttager deras synder, då skall detta vara det förbund, som jag gör med dem.»

Jesaja 31

Ty så har HERREN sagt till mig:

Såsom ett lejon ryter, ett ungt lejon över sitt rov, och icke skrämmes bort av herdarnas rop eller rädes för deras larm, när de i mängd samlas dit, så skall HERREN Sebaot fara ned för att strida på Sions berg och uppe på dess höjd.

Såsom fågeln breder ut sina vingar, så skall HERREN Sebaot beskärma Jerusalem; han skall beskärma och hjälpa, han skall skona och rädda.

Så vänden nu om till honom, från vilken I haven avfallit genom ett så djupt fall, I Israels barn.

Ty på den tiden skall var och en av eder kasta bort de avgudar av silver och de avgudar av guld, som edra händer hava gjort åt eder till synd.

Och Assur skall falla, men icke för en mans svärd; ett svärd, som icke är en människas, skall förtära honom. Han skall fly för svärd, och hans unga män skola bliva trälar.

Och hans klippa skall förgås av skräck, och hans furstar skola i förfäran fly ifrån baneret. Så säger HERREN, han som har sin eld på Sion och sin ugn i Jerusalem.
---

Sak 14

Men denna hemsökelse skall HERREN låta drabba alla de folk som drogo ut för att strida mot Jerusalem: han skall låta deras kött ruttna, medan de ännu stå på sina fötter; deras ögon skola ruttna i sina hålor och deras tunga skall ruttna i deras mun.

Och det skall ske på den tiden att HERREN skall sända en stor förvirring bland dem; de skola bära hand på varandra, och den enes hand skall lyftas mot den andres.
----

Så tillbaka till ditt inlägg HaFo:

Citat

”Jo, och "medlaren" kommer att framträda i det största av kaos, för att ordna frid och fred i mellanöstern, mitt i att Israel som nation retat en hel värld emot sig, i sin Gudsfrånvända och egensinniga andlighet och politik.

Men inte är det, den varaktiga friden och freden i "Guds - riket", som då kommer, utan dess plagiat av en annan/en istället för Kristus - en falsk Messias - antikrists inträde på arenan.”

Slut på ditt citat
----

Min kommentar:

Jo, och det ser för mig ut som många är med och på sitt sätt och vill hjälpa till att bereda vägen för denne som kommer med sitt plagiat.

Från ditt inlägg igen:

”Låt oss inte dras med i det plagiatet, utan invänta den sanne Jesu Kristi ankomst. Då kommer det att ske ngt väldigt märkligt med Israel som nation.

Det är jag övertygad om, att de då kommer att bli till välsignelse för en hel värld. Tvärtemot hur det idag ser ut på den politiska och andliga arenan.

Det kommer att kosta, ja kanske det kroppsliga livet, att avslöja antikrist och stå upp för den sanne Kristus,

men det kommer det att vara värt i evigheten, att ha orubbligt stått fast vid vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.”
---
Håller med dig om att vi bör vara vaksamma inför det skeende, där antikrist ska framträda med sitt plagiat!

Det är nu riktiga allvarstider och slut på hummandet och tyckandet hit och dit.

Nu gäller det livet! Och det livet finns bara hos den sanne Jesus Kristus och det försoningsblod som han utgjöt på Golgata kors!

Slut från mailet

Re: Vem är antikrist

" Det är en mycket farlig hållning, att mena att antikrist inte kommer att framträda som verkligt reell person.
"Vilken är "Lögnaren" om icke den som förnekar att Jesus är Kristus ?
Denne är Antikrist ,denne som förnekar Fadern och Sonen."
1 Joh.2:22
Vem är Denne ? Jo Djävulen själv .
Antikrists ande ,som förnekar att Jesus är Kristus kommen i köttet , är inte någon människas ,någon reell persons ande.
"den Laglöse" är inte heller en människa ,utan Satan själv.

Med det scenariot beskrivet ovan ,kan vi inte vänta oss Herren Jesus komma på skyarna på länge ännu.
Först måste någon person kallad Antikrist träda fram och ett nytt tempel byggas .

"Min Herre kommer icke så snart"
Ännu behöver jag inte vara redo.
Varför skall jag redan börja vaka och vänta ,tempelbygget har ju inte börjat ens och föressten står det en annan byggnad där ,under en annan myndighet ,och det vet man ju hur lång tid sådant tar innan byggnadstillståndet är klart.
Och om jag somnar och min lampa slocknar och jag måste ha ny olja ,ja den dagen den sorgen..
Brudgummen dröjer och det är som det ska ,jag väntar honom inte ännu.
Jag sover lite till...
Och lite till...


Marija

Re: Vem är antikrist

" Då svarade Jesus och sade till dem : Sen till att ingen förvillar eder.
Ty många skola komma under mitt namn och säga : Jag är Messias " och skola förvilla många "
Matt 24:4
"Många skola komma under mitt namn och säga:"Det är jag" och skola förvilla många
Mark 13 :6

Fokus är flyttat av Hebreiska rörelsen, Hafo, m.fl. från att den troende människan skall vaka och vänta Herren Jesus på himmelens skyar ,till att vänta en enskild falsk Messias (fastän Jesus säger att det skall komma många)- en Antikrist - ett plagiat - ett tempelbygge och ett enskilt lands upprättelse och välsignelse för en hel värld.
När fokus är flyttat från Jesus Kristus och hans tillkommelse till något annat (ovan ) ,handlar det om villfarelse ,att vagga människor in i falsk säkerhet.
Han kommer inte så snart...

" Jag kommer snart:
Håll fast det du har så att ingen tager din krona" Upp 3:11
"Han som betygar detta säger: "Ja ,jag kommer snart".
Amen. Kom, Herre Jesus !
Upp 22;20

Maranata !

Marija

Re: Vem är antikrist

Tack för synpunkter Marija!

Du får det att låta som att man "vaggar människor till söms" inför Kristi ankomst, genom att varna för det plagiat som ska föregå Kristi sanna ankomst.

Du menar det vara en villfarelse att varna för det plagiat som ska föregå Kristi sanna ankomst.

Din ”hang up”, verkar vara att satan själv inte kommer i ljusets skepnad, att helt ha intagit en människas hjärta och sinne, så att denne blir satan själv i kroppslig gestalt.

Men inte kommer det att stå skrivet i hans panna. Han kommer att "stråla av härlighet", en man som alla beundrar och i förundran ser upp till enligt Ordet.

En riktig Kristusgestalt - men egentligen raka motsatsen i sitt plagiat.

Det är ju de, som inte är vaksamma över detta som kommer att "sova", när det skeendet kommer.

Visst, Du har ju Din fulla frihet, att INTE varna människor inför det största plagiat av kristen tro och vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som någonsin framträtt.

En förförelse och ett plagiat av Kristi person och Guds rike, som världen aldrig tillförne skådat.

Och jag anser Dig inte därmed som en villolärare, fast Du inte ser detta, när Du negligerar Guds Ord inför detta skeende.

Men minns att Du blivit varnad för att inte ta emot plagiatet av Kristi tillkommelse, så att Du själv och de som Du umgås med, inte blir bedragna till att tro, att nu är Kristus här.

Trycket kommer att vara enormt på att nu har Jesus kommit tillbaka.
---
Förvisso ska vi vänta på Herren Jesus på himmelens skyar , visst är det sunt att vänta honom!

Men vi ska också ha samtidigt mycket noga klart för oss vad som kommer att föregå denna återkomst, en våg av förförelse av inte hittills skådad kraft!

Se bara på förförelsen i ”Florida – väckelsen!!

Paulus visste om detta. Då får inte heller vi vara blinda för vad som kommer att föregå Herren Jesu
återkomst!

Vi måste tolka tidstecknen, och det på rätt sätt!
--------

Det är inget fel i att kring detta spörsmål ha ett "dubbelfokus". Det tror jag är sunt.

Dels som "huvudfokus", peka på Kristus och hans återkomst, som Du gör Marija, men sedan också peka på och varna för förförelsen, som kommer att föregå Jesu Kristi återkomst!

Detta är en sund hållning! Och den är faktiskt bekräftad av Aposteln Paulus!

Titta bara på hur Paulus disponerar i 2 Tess 2. Han pekar både på Jesu Kristi återkomst och han varnar också för vad som kommer att föregå denna återkomst.

Det är till och med så att han varnar för att tänka på något annat sätt än vad han sagt åt dem!

"Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må"

Jesus Kristus kommer inte förrän:

"Ty först måste avfallet hava skett och » Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram"

"Kommen I icke ihåg att jag sade eder detta, medan jag ännu var hos eder?"
---
Paulus skriver alltså nämligen som så, att Jesus Kristus kommer tillbaka först efter att "Laglöshetens människa», fördärvets man, har trätt fram"

"Laglöshetens människa», fördärvets man". Alltså en speciell person. En människa demoniskt uppfylld av satan själv. Antikrist.

Den som vill tolka det på annat sätt må ju göra det. Men nog finns det all anledning till att varna för detta plagiat, som kommer att föregå Kristi sanna ankomst.

Vill man då mena att det är att ”söva ner människor”, så de inte väntar på den sanne Jesu Kristi ankomst, ”so fine with mee”, men jag kommer att fortsätta varna för detta plagiat av Kristi person och den största förförelse, som världen någonsin skådat.

Och jag längtar samtidigt efter den sanne Jesu Kristi återkomst. Jag kommer att höra Hans röst och känna igen Honom och inte låta mig duperas ”av en främmande röst” i ett plagiat av Kristi ankomst.
---
"I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder, käre bröder, att I icke vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss, så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren
besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.

Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram, vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud"
---
Alltså Vi måste tolka tidstecknen och det på rätt sätt!

"I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder, käre bröder, att I icke vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss, så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren
besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.
---
Alltså!

"Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram, vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud"
----

Det är ju sedan denne person som Bibeln säger, Herren Jesus ska döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse.

Då är det väl ändå rätt uppenbart, att det här med "Laglöshetens människa», fördärvets man" är fråga om en mänsklig person. Alltså kött och blod också och inte ”bara ngt ”förandligat”, som det handlar om.
---
Varför tror Du Marija att Paulus skriver dessa ord och varnar på detta sätt:

Paulus' andra brev till tessalonikerna, 2 Kapitlet

Innan Kristus kommer, skall först»Laglöshetens människa» uppträda, men ännu till en tid hålles denne tillbaka. Paulus förmanar tessalonikerna till ståndaktighet.

I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder,
käre bröder,

att I icke -- vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.

Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram,

vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt om kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud.

Kommen I icke ihåg att jag sade eder detta, medan jag ännu var hos eder? Och I veten vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han först när hans tid är inne kan träda fram.

Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam; allenast måste den som ännu håller tillbaka först skaffas ur vägen.

Sedan skall »den Laglöse» träda fram, och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse.

honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de icke gåvo kärleken till sanningen rum, så att de kunde bliva frälsta.

Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen, för att de skola bliva dömda, alla dessa som icke hava satt tro till sanningen, utan funnit behag i orättfärdigheten.

Men vi för vår del äro pliktiga att alltid tacka Gud för eder käre bröder, I Herrens älskade, därför att Gud från begynnelsen har utvalt eder till frälsning, i helgelse i Anden och i tro på sanningen.

Härtill har han ock genom vårt evangelium kallat eder, för att I skolen bliva delaktiga av vår Herres, Jesu Kristi, härlighet.

Stån alltså fasta, käre bröder, och hållen eder vid de lärdomar som I haven mottagit av oss, vare sig muntligen eller genom brev.

Och vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i nåd berett oss en evig hugnad och givit oss ett gott hopp, han hugne edra hjärtan, och styrke eder till allt vad gott är, både i gärning och i ord.

-----
”Sedan skall »den Laglöse» träda fram, och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse.

honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de icke gåvo kärleken till sanningen rum, så att de kunde bliva frälsta.”
---
Inte låter detta som ngt abstrakt ”andligt fenomen”, utan som en högst påtaglig person av kött och blod.

Satan själv manifesterad i en människa. Med ett plagiat av Kristi person och Guds rikes uppenbarelse.

I ett plagiat av Guds treenighet av Fader Son och Ande:

Fadern = satan, Sonen = antikrist, Anden = den falske profeten som ska få människor att tillbedja antikrist.
---
Det kommer att vara ett enormt tryck på att bejaka detta plagiat, som att nu är Jesus här.

Precis som det kommer att bli ett väldigt tryck inom kristenheten att bejaka antikrists andes verksamhet i ”Florida – väckelsen.

Detta plagiat med antikrists framträdande, förbereds inom New Age, i avfallet inom kristenheten, på den politiska och ekonomiska arenan.

Men det anser inte Du Marija vara värt att varna för, utan anser det vara ”sömnpiller” inför Kristi ankomst.

Hur högt ska varningsklockan behöva ringa?

Allt gott till Dig Marija! Men jag tror att Du här är ute i ”ogjort väder”, när Du menar det vara villfarelse att varna för det plagiat från antikrist, som ska föregå den sanne Jesu Kristi ankomst!

Var välsignad syster i Herren!

HaFo

Re: Vem är antikrist

Fick ett mail som känns som en "bekräftelse" och som jag sätter in:

"Jag tänker också på alla Bibelord i Uppenbarelseboken som talar om odjuret/antikrist.

Att han skall tillbes, alla skall förundras över honom, han skall befalla, han låter göra en bild av sig som tillbes, han regerar, han kastas i den brinnande sjön.

Allt detta och mer där till, låter precis som det du vill få fram: att antikrist är en personifierad falsk messias.

På just denna punkten kommer de kristna att prövas.

Orkar vi vara trogna Skriften och invänta Jesus, så som han sagt att han skall komma tillbaka, eller tar vi emot den som kommer före.
---
Detta motsvarar judarnas prövning. De var inte trogna Skriften utan vill se Messias komma på ett annat sätt.

Vid den tiden skulle Jesus komma fattig, ridande på en åsna. Judarna ville se sin Kung komma i makt och härlighet, och då missade de honom.

Denna gång skall Jesus komma i sitt höga majestät på himmelens skyar, men de avfallna kristna kommer att nöja sig med något mindre. Ett plagiat av den sanne Jesus Kristus.

En omvänd prövning som på något sätt är rättvis gentemot judarna.

Måtte vi alla hålla oss till Skriften, men den öppnar sig bara för den som prioriterar sanningen!"

Slut på mailet

Re: Vem är antikrist

Jag blev en kristen, Harry Forsgren efter att jag hört en predikan om Jesu snara återkomst och om vikten av att vara redo för han kommer snart.
Är man inte frälst och redo ,blev man lämnad kvar.
Inte en stavelse om någon antikrist, Israel eller tempelbygge som skulle föregå hans ankomst.

Om du Harry Forsgren ser det som din uppgift att säga till troende och icke troende att : " Min Herre kommer icke så snart", ännu skall hända massor av saker(ovan) ännu finns gott om tid att omvända sig ,då tycker jag du skall ta dig en allvarlig funderare på om det verkligen är Gud som sagt åt dig att säga detta, att utdela "sömnpiller" till folk istället för varningens ord (och tröstens ord för de troende )att Herren Jesus kommer snart. Var redo !

" Men om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen ,ingen utom Fadern allena.
Ty såsom det skedde på Noas tid,så skall det ske vid Människosonens tillkommelse.
Såsom människorna levde på den tiden,före floden ,de åto och drucko,män togo sig hustrur och hustrur gåvos åt män ,ända till den dag då Noa gick in i arken. Och de visste av intet förrän floden kom och tog dem allesammans bort- så skall det ske vid Människosonens tillkommelse.
Då skola två män vara tillsammans ute på marken ;en skall bliva upptagen ,och en skall lämnas kvar.
Två kvinnor skola mala på samma kvarn,,en skall bliva upptagen och en skall lämnas kvar"
Matt 24:36-41

"Varen därför och I redo ty i en stund då I icke vänten det skall Människosonen komma."
Matt 24:44

Maranata !
Du vår Herre Kom !

Marija

Re: Vem är antikrist

Marija:

”då tycker jag du skall ta dig en allvarlig funderare på om det verkligen är Gud som sagt åt dig att säga detta, att utdela "sömnpiller" till folk istället för varningens ord (och tröstens ord för de troende )att Herren Jesus kommer snart..”
---
HaFo:

Du anser alltså Marija, att Paulus ger människor
”sömnpiller” när han säger:

”I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder,
käre bröder,

att I icke -- vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.

Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram, vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt om kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud.

Kommen I icke ihåg att jag sade eder detta, medan jag ännu var hos eder? Och I veten vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han först när hans tid är inne kan träda fram.

Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam; allenast måste den som ännu håller tillbaka först skaffas ur vägen.

Sedan skall »den Laglöse» träda fram, och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse.

Honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de icke gåvo kärleken till sanningen rum, så att de kunde bliva frälsta.

Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen, för att de skola bliva dömda, alla dessa som icke hava satt tro till sanningen, utan funnit behag i orättfärdigheten.”
----
Vi ska vänta och glädjas över att Jesus snart är här. Men vi ska inte låta oss duperas av dess plagiat.

Den som inte vill se Bibelns varning för detta plagiat och menar det vara ”sömnpiller” att varna för detta, må ju anse det då.

Men Bibelns Ord står fast, som varnar för en kommande antikrist, som ska bedra en hel värld, där alla ska i beundran titta efter honom och den falske profeten ska få människor att tillbe honom och det sägs att han efter satans tillskyndelse, ska bedra jämväl de utvalda genom tecken och under.

Gå inte på det plagiatet Marija!

Och vagga inte andra till sömns, så att de inte är vakna inför detta skeende! Snälla!

Önskar Guds välsignelse över Ditt liv syster i Herren!

HaFo

Re: Vem är antikrist

Citerar från Lennart Jaretegs hemsida ngt som tangerar detta ämne:

Avfall eller väckelse? Triumf eller förföljelse?

Vi har så här långt tittat på en hel del tidstecken som nog de flesta kan vara överens om. Men nu kommer vi till frågan om avfall eller väckelse i den yttersta tiden.

Här finns förkunnelse åt båda hållen, och frågan är vad Bibeln säger.

Många både kända och okända förkunnare undervisar att det skall bli en stor väckelse på jorden i den yttersta tiden.

Ibland förkunnas också att Jesu kungarike, eller Jesu triumferande församling, måste upprättas på jorden före det att Jesus kan komma tillbaka.

På engelska kallar man denna teologi ibland för Dominion Theology, vilket på svenska blir ungefär herraväldesteologi.

Bland förkunnarna hittar vi Rick Joyner, Martin Scott, Brian McLaren mfl.

Var i Bibeln hittar de då stöd för läran om ändetidens väckelse och herraväldesteologin?

Ingenstans skulle jag vilja hävda, eftersom det inte finns något som helst stöd för detta i Bibeln!

Denna typ av undervisning innebär istället allvarliga villoläror, som vi strax skall se, och som leder till en allvarlig ovaksamhet i den yttersta tiden.

Väntar man en världsvid väckelse när Bibeln faktiskt talar om avfall och en global falsk världsreligion, då är det risk att man luras med in i denna falska religion.

Väntar man på en global triumferande kyrka, är det risk att man med förtjusning kliver in i Antikrists tempel.

Bibeln säger klart och tydligt att andligheten i den yttersta tiden kommer att vara mycket förrädisk.

För den som då inte studerar Bibeln kommer dessa villfarelser vara mycket tilltalande eftersom lockbetet kommer att vara stora under och tecken.

Lägg det på minnet!

Vi skall nu se vad Bibeln säger om det här, och jag hoppas att du då blir övertygad om att dessa ”väldiga apostlar” som Rick Joyner & Co kommer med allvarliga villoläror...
---
Bibeln förutsäger avfall i den yttersta tiden

... Vid Noas tid fanns det bara åtta personer som var lydiga mot Gud. Resten levde i utsvävningar och ondska. Samma förhållanden skall det uppenbarligen vara strax före Jesu återkomst.

Och för att välden skall hamna i den situationen så måste det så klart ske ett stort avfall.

Det hindrar inte att en del människor kan komma till tro i den yttersta tiden, det måste vi fortsätta att arbeta för.

Men Bibelns huvudbudskap om det här är att det skall ske ett stort avfall från den sanna kristna tron. Det är nämligen detta som möjliggör Antikrists framträdande.

Den ande som är verksam för att få till stånd detta avfall är Antikrists ande. Det är denna ande som vi nu ser växa sig allt starkare i sina aktiviteter runt om i världen.

Det är denna ande som lockar kristna till att lämna bibeltroheten till förmån för villoläror av olika slag.

Det här är mycket tydligt förutsagt i 2:a Tessalonikerbrevet i NT där Paulus talar om avfallet i bestämd form, så det måste handla om något extra ordinärt, ett avfall i hästväg! Vi skall läsa 2:a Tessalonikerbrevet 2:1-8:

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit.

Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud."

Vi kan förstå, att ska Antikrist kunna träda fram så måste den sanna tron utsläckas genom ett stort avfall.

Då lämnar Guds Ande sitt tempel – vilket är vi kristna – och så kan Antikrists ande sätta sig i detta tempel istället.

Då är marken beredd för Antikrist i egen hög person att träda fram i ljuset. Nu skall jag nämna något som jag tycker är både mycket intressant och mycket skrämmande.

När man studerar vad det ockulta nätverket New Age säger om vår tid, så är det precis en spegelvänd bild av det här Bibelordet.

Inom New Age sägs man nämligen, att skall deras kristusgestalt - Kristus Maitreya som han kallas - kunna träda fram, så måste först alla människor förstå att de själva är gudomliga.

Detta är den transformation eller förvandling av mänskligheten som behövs för att bereda vägen för deras Kristus Maitreya, säger de inom New Age.

Denna transformation måste dessutom nå över ett särskilt tröskelvärde, säger de, vilket i praktiken betyder att New Age-tron måste uppnå en absolut majoritet för att Kristus Maitreya skall kunna framträda.

Flera framstående läromästare inom New Age anser att det är bäst att eliminera (!) alla de människor som inte vill acceptera att "de själva är gudar".

Det kan ju också vara ett sätt att uppnå majoritet. Så tänkte som bekant en herre med en liten fyrkantig mustasch.

I det här kan vi förstå vad avfall innebär. Ursynden i Edens lustgård var just att människan ville bli ”såsom Gud”.

Men i en sund kristen tro är människan inget annat än människa, och Jesus Kristus är Gud den Allsmäktige som kommit i mänsklig gestalt.

Så när kristna börjar tro att människan är gudomlig, och att Jesus bara är en sådan gudomlig människa som gått före oss andra för att visa vägen, så är det alltså den värsta typen av avfall.

Så det som Tessalonikerbrevet kallar avfall, är det som New Age kallar för uppenbarelse och transformation.

Den som Bibeln kallar för Antikrist är den som New Age kallar för Kristus Maitreya.

Enligt Bibeln är Kristus Gud i mänsklig gestalt. Inom New Age är kristus bara ett ämbete som i princip vem som helst kan uppnå.

Den största bekännelsen i den kristna tron är att säga till Jesus: du är Gud och Kristus Messias.

Den största bekännelsen inom New Age är att säga till sig själv: Jag Är gud, Jag Är Kristus.

I den absolut yttersta tiden kommer det bara finns två grupper av troende säger Uppenbarelseboken. Den överlägset största gruppen kommer att vara den som tillber Antikrist.

Den lilla gruppen kommer att vara den som tillber Jesus Kristus. Så därför blir det så, att där Guds Ande inte finns, kommer Antikrists ande att flytta in, utan att be om lov.

På samma sätt blir det med de som avfaller från en äkta kristen tro. Det kommer inte att finnas några neutrala personer i den absolut yttersta tiden vad jag kan se i Bibeln.

Vad ser vi just nu då i kristenheten? Är det väckelse eller avfall som är på gång?

Det vi ser är detta avfall som jag precis beskrivit, vilket alltså är ett oerhört alarmerande tidstecken!

Idag finns det enormt många sammanhang där man undervisar att vi är som gudar.

Inom den amerikanska trosrörelsen, med många grenar in i Sverige, är detta en grundläggande undervisning.
(se mitt domument om falska profeter och villoläror för mer info

http://media.bibelfokus.se/docs/falska_profeter_villolaror2.html)
---
Inom den kristna mystiken – som snart finns i alla samfund - säger man att man upptäcker det gudomliga i sitt inre när man sysslar med kontemplation och meditation.

Man säger också att Gud finns i allt, vilket kallas för panteism. Detta är inte en Biblisk lära.

Wilfred Stinissen, som kan ses som en förgrundsgestalt för den kristna mystiken i Sverige, har sagt följande som pekar på denna förrädiska självförgudning:

"Men du är mer än en utsida och en insida. Det finns ett tredje element, nämligen själens centrum. Det är där du är Guds avbild, där du är besläktad med Gud, 'gudomlig'."

(Stinissen, Wilfred, Natten är mitt ljus 1990, s. 10f.)

I den Katolska kyrkans katekes artikel 460 står det ordagrant:

”Ty Guds Son blev människa för att göra oss till Gud. Guds ende Son ville att vi skulle få del av hans gudom och antog vår natur för att han, som blev människa, skulle göra människorna till gudar.”

I de tre nämnda sammanhangen, trosrörelsen, den kristna mystiken och Katolska kyrkan, ser vi exakt den förenande självförgudningslära som New Age försöker sprida mer och mer för att deras Kristus Maitreya skall kunna träda fram.

Och då är det säkert ingen tillfällighet att dessa tre sammanhang idag är några av de starkaste krafterna i den ekumeniska rörelsen.

Det här är början på det stora avfallet som Paulus talade om, och det här är ett mycket starkt tecken på den yttersta tiden!

Slut citat från Lennart Jaretegs hemsida

Re: Vem är antikrist

Hafo
Med ditt resonemang om bl.a ett nytt tempel säger du indirekt att " min Herre kommer icke så snart " (det tar många år att bygga ett tempel ,och det på en plats där det sedan 600-talet ? står en annan byggnad som lyder under en annan myndighet än den israeliska, och det är ett fåtal judar som "drömmer " om ett nytt tempel ) och du säger även att vi vet ungefär när Herren återkommer ,för det gör han ju enligt dej när templet står klart och antikrist satt sig där och säger att han är Gud ,fastän Bibeln - Jesus säger att ingen vet dagen eller stunden,och allt skall var ungefär som "vanligt" som på Noas tid .
Skall vi inte tro det då ?
När Paulus skrev :" Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram, vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt om kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud."
Så skrev han det innan Jerusalem och templets förstöring år 70 e.Kr.
Kejsaren i Rom titulerade sig som gud och Romarriket kännetecknades i mångt och mycket av omoral och laglöshet och förföljelse av de kristna.

Guds tempel är ett uttryck för den troende människan,det kan betyda det oxå.

Att varna för obibliska falska läror och företeelser ,och falska profeter det är en annan sak och det uppmuntrar Ordet oss till att göra och det har jag ingenting sagt om eller haft synpunkter på och avfallet tror jag kommer att öka ju närmare Jesu tillkommelse vi är.


Var beredd ,var redo så den dagen inte kommer över oss som en tjuv om natten.
Det är Bibelns budskap och det är det budskapet vi bör efterleva och följa.
Var redo för Människosonens ankomst !

Mvh Marija

Re: Vem är antikrist

När Paulus skriver om vedersakaren : Vedersakaren är ett namn på djävulen om jag inte minns fel ,som går omkring som ett rytande lejon för att uppsluka och förgöra.

Re: Vem är antikrist

Marija!

Jag har inte talat om ”Guds tempel” på ngt annat sätt än vad Guds Ord säger. Och det är överhuvudtaget inte detta som jag pratar om, utan om Bibelordets varning för plagiatet från antikrist som ska föregå Kristi sanna ankomst.

"Vedersaqkaren", djävulen själv kommer att manifesteras i en helt av honom besatt och intagen människa.

Men inte kommer det att stå satan i hans panna, utan "världsfrälsare", med en personlighet världen aldrig tidigare skådat. Alla ska enligt Ordet i förundran titta efter honom och han ska med tillskyndelse av satan bedra jämväl de utvalda genom tecken och under.

Av ngn helt obegriplig anledning, så har Du Marija, tydligen helt missat detta, som kristna genom alla tider har fokuserat, hur det kommer att komma ett plagiat av Kristus – antikrist.

Vill Du blunda för det, så ”fine with me”. Det är Ditt ansvar och Din synpunkt. Men jag tänker inte blunda för Guds varningsord i Bibeln här, bara för att Du inte ser detta i Bibeln.

Jag ämnar ta mitt ansvar och inte vagga in människor i sömn inför detta plagiat, som ska bedra massor med människor.

Vill Du stå på den sida som vaggar människor till söms, för att hälsa antikrist välkommen som Kristus, så är det ju Ditt ansvar.

Du menar alltså fortfarande att Paulus gav ”sömnpiller”?

Önskar Dig igen Guds välsignelse och klarsyn Marija, syster i Herren!
-----
Fick ett mail som jag sätter in och svaret därpå:

Mailet:

Hej!

Jag har inte något till övers för Dominion/Kingdom theology, men nog kan vi alla fall be om att människor ska få möta Herren Jesus Kristus till frälsning?

Tänk om det skulle hända att flera människor på en och samma plats skulle få ett verkligt möte med Herren - då hoppas jag att vi inte automatiskt fördömer detta som sista tidens villfarelse.

Det skulle vara lika olyckligt som att utan vidare acceptera alla spektakulära "väckelösemöten" som kommande från Gud.

Slut på mailet

----

HaFo svar!

Visst ska "vi i alla fall be om att människor ska få möta Herren Jesus Kristus till frälsning?"

Självklart ska vi göra det. Och visst kommer många att bli räddade inför evigheten och visst får vi inte förneka "om det skulle hända att flera människor på en och samma plats skulle få ett verkligt möte med Herren".

Men det tror jag då att vi erfar om det är Guds Ande, som är å färde, eller som nu i antikrists andes släptåg i Florida - väckelsen, eller i trosförkunnelsen och katolicismens spår.

Det ger en besk bismak, där man mest mår illa av den ande som här är verksam i dessa företeelser.

Nog behöver vi allt vara vaksamma över den förförelse som drar fram så vi inte dras med i "ngt baksug", in i avfallet.

Det är upplagt för att tilltala olika kategorier av människor. Den som inte fångas av trosförkunnelsen, kanske fångas av katolicismen, Jehovas Vittnen, Mormonerna, ordensväsendet eller New Age etc. etc.

Men vi får inte heller frånsäga oss "Väckelsevindar från Gud". Och visst kan även där ske tecken och under vid Ordets predikan. Det säger Guds Ord.

Men det är inte under och tecken som är det centrala i kristen tro, utan vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i jordisk kroppslig gestalt "Guds fullhet lekamligen", i en enda Guds person av Fader, Son och Ande i "Jag ÄR Herren, Herren är en".

Kristen tro, är att Gud och människa blir förenade/försonade i Guds jordiska kropp. Kristi kropp.

Och då genom Hans syndfria rättfärdighet och Gudomlighet (som inte Maria har ngt annat att göra med än att Jesus i arvet från henne blev "född i syndigt kötts gestalt"), som detroniserar syndens konsekvenser och den andliga döden, när det läggs på Honom, Han ”fördömer synden i köttet”.

Och att Han därigenom kan bära fram det RENA försoningsoffret på korset av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Kristen tro, är att i Guds Andes belysning, över sitt liv, få syndanöd och se sin förtappelse utan försoningen och förlåtelsen i Jesu Kristi person och offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Inga "väckelser", tecken och under, eller ceremonier, eller kyrkotillhörighet kan ersätta, vad Jesus utförde på korset, för att förena både Dig och mig med Gud.

Är det detta som kännetecknar idag det mesta inom "kristen verksamhet"? Alltså, Vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?

Knappast! Nog är det allt mest avfallet som förbereds i de kristna sammanhangen idag, som ska möjliggöra antikrists/ en istället för/ en annan Kristus, en falsk Messias på arenan.

Sker det inte genom en överfokusering på tecken och under, så sker det genom en fokusering på ceremonier, som i sig själv skulle vara räddande.
---
Det finns bara en räddning och det var när Jesus på korset sa, att det var fullbordat och Gud visade att nu var förlåten in i det allra heligaste öppet i och genom det nya förbundet i Kristi blod på Golgata kors.

Är det vad som är i fokus i kristen verksamhet idag?

Knappast! Och då gäller det att inte vara blind inför det plagiatet, som antikrists ande kör med. Och det uppenbara plagiat av Kristi person och Guds - rikes uppenbarelse, som kommer att föregå den sanna Jesu Kristi ankomst.

Men vi ska inte heller lägga hinder i vägen för, där Guds Ande vill nå människors hjärtan med ett sant budskap om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, med allt vad det i en helhet av Ordet innebär.

Här gäller det att ha "dubbelfokus"! För att "hålla balansen". Det kommer att bli ett väldigt tryck på att bejaka redan nu antikrists andes verksamhet som i t.ex. "Florida - väckelsen".

Liksom det kommer att bli ett väldigt tryck på att bejaka plagiatet av Kristi tillkommelse.

Den som inte bejakar det kommer att ses som villolärare och helt vilsen på den politiska och andliga arenan.

Han kommer att ses som någon som borde "befrias från sig själv och sin vilsenhet" och så att han inte "kan stå emot det Gud gör idag" och missunna människor att ta del av det fantastiska som Gud gör idag.

Lögn kommer att betraktas som sanning. Svart blir vitt och vitt blir svart.

Avfall kommer att kallas för väckelse och verk av Guds Ande. Verk av antikrists ande kommer att kallas för verk av Guds Ande.

Antikristus kommer att betraktas som Kristus, världsfrälsaren som kommit.

Håll i hatten vänner! Och den som menar denna varning vara sömnpiller inför Kristi ankomst, må ju göra det.

Men somna då inte själv inför det plagiat, förförelse och avfall, som "i ljusets skepnad", kommer att föregå Kristi sanna ankomst!

Håll hela tiden fokus på Jesus på korset!

HaFo

Re: Vem är antikrist

"Jag har inte talat om ”Guds tempel” på ngt annat sätt än vad Guds Ord säger."
Försök inte Harry Forsgren ,du har t.o.m. sträckt dig så långt till att du anser det är möjligt med offer i ett kommande jordiskt tempel, som skall befinna sig på den plats där Klippmoskén nu står .
Om någon skulle få för sig ( vilket vissa får ) att spränga moskén då skulle ingen icke muslim var än vederbörande befinner sig i världen inte känna sig säker för muslimernas hämnd.

"Av ngn helt obegriplig anledning, så har Du Marija, tydligen helt missat detta, som kristna genom alla tider har fokuserat, hur det kommer att komma ett plagiat av Kristus – antikrist."
Ja ,det har jag tydligen helt missat av den begripliga anledningen att kristna genom alla tider har fokuserat på Kristus och honom som korsfäst. Kristna genom alla tider har väntat Kristi ankomst och inte någon Antikrist och ännu mindre något nytt tempel efter det templet som förstördes 70 e.Kr.

Hela Johannes Uppenbarelse fokuserar på detta :
Tiden är kort,tiden är svår, men Jesus kommer snart !
Avfall parat med att Evangelium går ut till jordens yttersta gräns.
Bibeln säger tydligt och klart vem som är Antikrist-Lögnaren -den som förnekar Fadern och Sonen.

"Du menar alltså fortfarande att Paulus gav ”sömnpiller”?"
Varför förvränger du Harry Forsgren det jag skriver och låtsas att du inte förstår ?
Inte kan det väl bero på att du inte tål att bli ifrågasatt och vill misskreditera mig ?
Jag har aldrig menat att Paulus gav "sömnpiller".
Jag har redogjort för vad jag tror Paulus menade ,men det passar inte in i din teologi och det du tror, och då kan det inte stämma ?
Jag har citerat Jesus själv och vad han sa skulle föregå Människosonens tillkommelse ,och hans varning om att inte låta sig förvillas ,för många falska profeter skall komma .
Märk väl att Jesus säger : många och inte 1 enskild "genombesatt" person.

Detta resonemang har varit på tapeten förut och vi har varit väldigt oense och kommer väl att så förbli.
Jag ser ingen anledning till fortsatt diskussion , vägen verkar ta slut här, och tackar för mig.

Marija

Re: Vem är antikrist

Vi tycks inte komma längre i samtalet. Har jag förlöjligat Dig så ber jag om ursäkt. Det har aldrig varit min mening med de frågor jag ställde Dig.

Angående den debatt som pågick för kanske ett år sedan (Kanske vet inte exakt när det var) om ett återupprättat tempel, som Du ånyo drog in även i detta samtal, som inte alls handlade om detta nu.

Nå det var Fred, som drog in det i samtalet då och jag menade, att är det vad Guds Ord säger, så får jag ju böja mig för det.

Men gjorde förbehållet, att ska där ske ngn form av offer, så handlar det antingen om ett föregående plagiatet från antikrist, där jag kan tänka mig att det visst kan förekomma GT:s offertjänst. Han skulle må då att få bedra människor med det i ett "Guds tempel".

Men efter att den sanne Jesus Kristus kommit tillbaka, så kommer det inte att vara någon annan form av tempeltjänst (om det då överhuvudtaget finns ngt sånt tempel då - det är för mig ingen frälsningsfråga - och det lär vi då märka), än isåfall ngt liknande som idag med påminnelsen om offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

---

Jag är verkligen förvånad över Ditt hållningssätt beträffande att varna för plagiatet av Kristi ankomst via en personifierad människa.

Menar Du även att Lennart Jareteg är vilsen som varnar för det avfall som ska möjliggöra antikrists inträde på arenan.

Menar Du att flera som på sina hemsidor eller bloggar varnar för samma sak är vilset ute? ( En del tror jag att jag har gett Dig länkar till)

Men vi ser tydligen väldigt olika här och att Du inte ser varningen i Bibeln för ett kommande plagiat av en annan/ en i stället för Kristus/en falsk Messias - antikrist.

Visst det talas om både flera antikrister som ska uppträda och dessa förelöpare är sannerligen alltmer frekventa i sin antikristliga verksamhet.

Inte minst idag inom "kristenheten". Todd Bentley är en människa som drivs och är uppfylld av antikrists ande.

Människor ser i förundran efter honom och luras av att han "genom satans tillskyndelse förvillar jämväl de utvalda genom tecken och under" och anser att detta plagiat, skulle vara ett verk av Gud.

Och ändå är det inte frågan om det sista (men möjligen inledningen till det?) slutliga plagiatet, som leder till det avfall Bibeln säger måste ske för att landningsbanan ska vara preparerad för en istället för Kristus - antikst.

Hur lätt tror Du människor inte kommer att ha för att trilla dit på detta slutliga plagiats framträdande, när man inte ens idag ser det djävulska i Florida - väckelsens förförelse, utan menar det vara Gud som verkar.
Nog finns det anledning att varna för det avfall som vi idag ser mitt framför våra ögon och som Bibeln säger måste ske för att "fördärvets man" (märk singularis - en speciell man), som ska träda fram och detta innan den sanne Jesus kommer säger Bibeln.

Jag hoppas Marija att Du inte själv trillar dit av plagiatet eller medverkar till att andra blir bedragna av det.

Här gäller det att hålla "dubbelfokus", precis som Bibeln gör. Och anser Du det vara en villfarelse som Du istället vill varna för, att varna för det avfall som ska möjliggöra antikrists inträde på arenan, så är ju det Ditt ansvar och Ditt synsätt på Skriften

Ha det riktigt gott syster i Herren!

HaFo

Re: Vem är antikrist

Fick ett mail, med några tänkvärda ord, som jag klistrar in:

Jag har följt inläggen på ditt forum en tid. Du har bra koll på vad Todd Bentley kommer ifrån och jag har själv väntat mig att något sånt här skulle dyka upp men att ta del av hur Todd Bently invigdes av Peter Wagner och hans falska apostlar blev nästan för tydligt.

Många kommer säkert att ta emot villfarelsen som den länge propagerade slutväckelsen som man utan biblisk förankring menar att den skall föregå Jesu (pretrib) tillkommelse.

Vi vet att (som du mycket riktigt påpekar) det inte blir någon Jesu tillkommelse före det att avfallet inträffar och Antikrist framträder.

Inför sin tillkommelse varnade Jesus om förförelse och falska profeter och i det avseendet kan Lakelandförvillelsen mycket väl ingå bland tecknen som talar för att vi befinner oss i "begynnelsen av födslovåndorna",

jag är emellertid inte så säker på att det handlar om det specifika avfallet som Paulus talade om i 2 Tess. 2:3.

Även om vi kan se att Antikrists ande är i verksamhet genom de falska apostlarna så tror jag vi gör väl i att inte allt för kategoriskt slå fast att just det här utbrottet handlar om det specifika "avfallet" som Paulus nämnde om.

Här tror jag att vi får be Gud om vishet under det att vi studerar det profetiska ordet och i synnerhet då profeten Daniel som Jesus i Matt. 24:15 speciellt nämnde om i samband med "förödelsens styggelse på helig plats".

Slut vcitat från mailet
----

HaFo - kommentar:

Det var speciellt dessa ord som jag tyckte var tänkvärda:

"tror jag vi gör väl i att inte allt för kategoriskt slå fast att just det här utbrottet handlar om det specifika "avfallet" som Paulus nämnde om."

Det är nog klokt att inte ännu slå fast att detta är det slutliga avfallet som Bibeln varnar för är det som nu händer i spåren efter vad som händer i Lakeland.

Men ett accelererat skeende av avfallets utbredande är det allt frågan om och som det finns all anledning att varna människor för att "inte leka med elden", för den "Fire" och "Bam", som Bentley levererar är inte från Gud utan från avgrunden.

Den som kommer för nära "denna eld", kan bli "ormdöpt" till förblindade andliga ögon.

HaFo

Re: Vem är antikrist

Det är mycket som jag inte ser och förstår i Bibelordet. Speciellt från GT och även kring detaljerna i eskatologin.

Men jag vill ändå känna mig rätt trygg vid att tro mig ha Andens ljus över Ordet, om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Och det är också vad jag menar med "Frälsningsfråga".

Att konfronteras med trosförkunnelsen förförande läror, har berikat mitt liv på så sätt,

att detta enkla om vem Jesus ÄR "Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet", Gud själv i kroppslig gestalt i den ende Gudens person av Fader, Son och Ande i "Jag ÄR Herren, Herren är en",

och så betydelsen av DET RENA offret av Kristi person (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset, blivit så oerhört levande för mig.

Och så väldigt klart, att detta är kärnan i kristen tro, som all villfarelse gör sitt angrepp gentemot.

Det är också därför som, tror jag, att Gud tillåter villfarelsen att komma, för att vi antingen ska kunna bejaka sanningen från Ordet eller lögnen från fiendens plagiat av kristen tro i alla dess former, förmedlade av antikrists andes villolärare och villolära.

Och att vi då antingen tvingas till att i Ordet "se Hans sköna gestalt", eller att istället börja förneka och förfalska sanningen, om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Och istället bejaka antikrists andes förförelse och kalla det för ett verk av Gud. Så förbereds avfallet som preparerar landningsbanan för plagiatet av kristen tro, Kristi person och Guds - rikes upprättande.
---

Ligger man rätt där i kärnan, kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, men saknar mycken annan kunskap, som t.ex. kring Israel som nation och så vidare.

Så tror jag man ändå kommer att vara med Jesus i evighetens värld, även om mycken kunskap kan vara eljest bristfällig.

Det är en sak med bristfällig kunskap, eller när andemakter, nästlat sig in och förvränger själv kärnan kring att Jesus "är Guds fullhet lekamligen", "Kristus kommen i köttet" och därmed även förvanskar "och trampar förbundsblodet under sina fötter, som orent" och inte tillräckligt för vår räddning.
---
Där vill fienden föra fokus bort från detta enkla sanna evangelium, till fokus på ngt annat eller ngn annan speciell kunskap, ritual eller ceremoni, som skulle vara räddande.

Till och med "kan en rätt tro på Israel som nation", bli till förförelse, om man därmed menar, att det är denna tro på Israel som nation, som skulle vara den tro, som gör att kommer att vara med Jesus i evigheten.

Man kan ha en "rätt tro på Israel som nation och tro på alla detaljer runt detta", men ändå sakna livet i Gud genom tro på Jesus. Där tror jag Messianska föreningen befinner sig idag.

Däremot tror jag man kan ha en sann tro på Jesus, men ändå inte vara klar över alla detaljer i eskatologin.

Därmed inte sagt, att det inte skulle vara allt mer angeläget över klarare ljus över eskatologin, så vi inte kan bli duperade av villoandar, vars verksamhet nu bara kommer att öka fram mot det avfall, som vi närmast har för dörren.

Och där tror jag alltså att vi är betjänta av ett "dubbelt fokus".

Vi ska verkligen som Marija gör, bejaka och vänta på den sanne Jesu Kristi ankomst och inte ge några "sömnpiller" om att "han kommer nog inte så snart".

Men vi får heller inte låta oss dras med i avfall och plagiat av kristen tro, så att vi blir beredda till att hälsa, en annan Kristus/en istället för Kristus/ en falsk Messias, välkomen som den store världsfrälsaren.

Detta tror jag går hand i hand att peka på dessa bägge företeelser som vi nu har framför oss, inför det slutscenario som närmar sig på församlingens, hedningarnas tidsålder och att den sanne Jesus Kristus kommer tillbaka.

HaFo

Re: Vem är antikrist

Vill igen citera delar ur 2:a Tessalonikerbrevet 2:1-10:

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit.

Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, ÖPPET TRÄDA FRAM...

... Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam, allenast måste den som ännu håller tillbaka först skaffas ur vägen.

Sedan ska den laglöse TRÄDA FRAM, och honom ska då Herrens Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse,

Honom som efter satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar under och tecken och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedra dem som går förlorade,

till straff därför att de inte gav kärleken till sanningen rum...
---
Det talas här om ett skeende som ska föregå Kristi sanna ankomst.

Vad är det som ”ännu håller emot” som det stod? Är det inte ”kärleken till sanningen”, som även omtalas här, om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset för vår synd , som håller emot antikrists andes verksamhet och framträdande?

Är det inte när detta blivit förvanskat i ett världsvitt avfall (som kallar sig väckelse), som ”Fördärvets man” (singular – en speciell man) fullt ut kan som det här står ”ÖPPET TRÄDA FRAM”?
---
Paulus tar här upp det som en varning, så man inte ska gå på "plagiatet" i form av "fördärvets man".

Jag svårt för att tro, att detta enbart eller ens överhuvudtaget pekade på exempelvis Jerusalems förstöring och att denna varning som Paulus här utfärdar därmed därefter skulle vara obefogad, efter att år 70.

Och i vilket fall, så profetior i Bibeln verkar som jag sagt tidigare, "deluppfyllas" för att så slutligen mynna ut i den fulla och slutgiltiga uppfyllelsen.

Inte tror jag att Paulus slutligen här pekade på Jerusalems förstöring, när han uppmanade människor att ge akt på detta skeende innan man välkomnade Kristus som kommandes igen.

Nog tror jag att det mer handlar om en varning för att inte förledas av ett slutgiltigt plagiat som föregår Kristi sanna ankomst.
---
Men fördenskull ska vi inte säga att "min Herre kommer inte så snart". Jesus kommer snart! Och det ska vi fokusera.

Men jag tror vi gör människor en björntjänst, om vi inte samtidigt uppmanar till att inte falla in i det avfall, som vi idag ser ta form av aldrig tidigare skådat slag, som ett världsvitt avfall från kristen tro, samtidigt som det utger sig för att vara kristen tro.

Därtill av aldrig tidigare skådat slag "med satans tillskyndelse för att med under och tecken bedra jämväl de utvalda".

Visst har laglöshet och förfall tidigare förekommit och ökat och ännu ökar, fram mot det slutliga skeendet.

Visst har även avfall funnits tidigare och ständigt ökar (vilket är ngt annat än förfall och omoral, utan avfall från ngt som har varit rätt kristen tro, till att bara nu vara ett sken av kristen tro,

men som i själva verket av "satans antikristliga religion", som kommer att upphöja och leda till en tillbedjan av en annan/ en istället för Kristus/ en falsk Messias och ”Världsfrälsare”/ antikristus.)

Men avfallet har inte tidigare varit så världsvitt, som vi nu kommer att få se detta ske. Och det sker nu med ilfart mitt framför våra ögon.

Och då är det som folk inte vill se detta och låta sig varnas. Utan hellre lite transliknande ropar om att nu är väckelsen här. Man tjoar och synes lova Gud medan det är ett verk av antikrists ande.

Istället för sann väckelse från Gud, så bejakas nu från alla håll utöver världen satans "outporing" i Lakeland,

som man själva säger ”profetiskt”, ska nå ut över en hel värld som en världsvid väckelse, som ska göra att Kristus kommer tillbaka.

Och proklamerar ”Kingdom now”, så att Kristus ska kunna komma tillbaka till en åt honom vunnen värld av ”The manifasted Sons of God”.

Men det är en istället för Kristus, som förbereds i den ”avfallsväckelse”, som nu växer fram!

"Rotverket" bakom denna företeelse har förberetts under lång tid. Jag tänker då på Branham, Latter Rain, Kingdom Dominion, Alpha - kursens material, Wholy Trimpton, Toronto, Wimber, Hinn, Brown, Pensacola, trosförkunnelsen, katolicismens "vi är gudar - lära":

”Ty Guds Son blev människa för att göra oss till Gud. Guds ende Son ville att vi skulle få del av hans gudom och antog vår natur för att han, som blev människa, skulle göra människorna till gudar.”

Och som utifrån en förfallen, tro, lära liv och ockult och spiritistisk utövning, ska samla kristenheten in under en förenad sann moderkyrka.

Ja, listan fram mot ett slutligt världsvitt avfall kan bli rätt lång.

Detta kallar man för en ”väckelse”, som ska möjliggöra att Jesus ska kunna komma tillbaka till en värld förberedd för honom (Kingdom Dominion).

Det är en bakvänd bild av Bibelordet och som har till uppgift att istället förbereda det plagiat som Paulus varnade oss för, att bli så gripna av, så att vi, som han säger "så tappar besinningen", så att vi skulle hälsa detta plagiat välkommen som den store världsfrälsaren som man väntar på.
---
Och nog kommer också förföljelsen av de som har Kristus i sina hjärtan att successivt hela tiden öka fram mot detta slutliga skeende av avfall.

Dels kommer man att bli helt sidsteppade och av den falska väckelsen som utger sig för att vara kristen.

Men sen har man i New Age - kretsar uttryckt att de som står emot att deras Kristus ska komma tillbaka eller framträda, så bör man befria världen från alla sådana element.

Politiskt kommer det att bli väldigt trångt för de kristna som inte är redo att ingå i den ekonomiska och politiska förberedelsen för avfallets slutliga framträdande.

Men allt kommer det att ske "i ljusets" och ett till synes ofrånkomligt skeende, där alla kommer att framställas som idioter, som bör omintetgöras, om man står emot "den nya världsordningen".

Här kommer även ordensväsendet att fylla en roll genom sitt inflytande i politiska och andliga ledares kretsar.

Allt kommer det att framställas, som absolut nödvändigt för att få slut på alla orättvisor, kunna rädda freden, ekonomin och miljön och i en enad värld med även fred i mellanöstern och dessutom ha vunnit världen för Kristus, så att han kan komma tillbaka.
---
Låt oss vänta Kristus, för Han kommer snart, men inte samtidigt låta oss dribblas bort av det antikristliga system i ljusets skepnad, som i ett stegrande tempo är under uppbyggnad.

Den sanna Kristus kommer att sätta sina fötter på Oljeberget, när det är ”som mörkast” (det behöver inte se ut som mörker i antikrists manipulativa sken, men kommer att var det i ett verkligt Guds ljus över summan av sanningen i Guds Ord).

Och då efter plagiatet: ” Honom som efter satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar under och tecken och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedra dem som går förlorade, till straff därför att de inte gav kärleken till sanningen rum...”

... ”och honom ska då Herrens Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse” ...

... ”Och vilddjuret blev gripet, därjämte och den falske profeten, som i dess åsyn hade gjort de tecken, med vilka han hade förvillat dem som hade tagit vilddjurets märke och dem som tillbett dess bild. Båda blev de levande kastade i eldsjön som brann med svavel... Upp.19:20.

Det finns säkert några som har en annan syn än vad jag kanske klumpigt försöker säga här.

Men jag kan fördenskull inte göra annat än att skriva ut den övertygelse och den visshet som ligger över mitt hjärta, att detta som nu sker framför våra ögon av avfall och som kallas väckelse men som är en förförelse,

är något som kommer att gripa kring sig, så att människor ska bli beredda till att hälsa en annan/ en iställer för Kristus, en Falsk Messias välkommen,

både i sina hjärtan och som den som "räddar världen".

Jag skulle uppleva mig som en svikare, mot Gud, medmänniskor och mitt eget samvete om jag inte skrev ut detta.

HaFo

Re: Vem är antikrist

Sätter här in ett mail jag fick, om det skulle kunna fylla en funktion!?

---

Vem är egentligen Barak Hussein Obama, mannen som inom kort kommer att tillträda världens mäktigaste ämbete.

Finns det några möjligheter att han genom list skall kunna anta Nordlandskungens plats i Dan. 11:21-.

Ja om de här uppgifterna som nu sprids av BBC kan bekräftas kanske förursättningarna finns. Men det skall ju förståss mycket mer till innan vi vet svaret på den frågan.

Obamas "förlorade" Beduin stam jublar över valsegern och förväntar sig nu att Obama skall träda fram som den fredsfurste som löser konflikten i mellerta östern och gör slut på alla krig.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/us_and_americas/us_elections/article5142206.ece

From The Times November 13, 2008

8,000 Beduins stake their claim as the lost tribe of Barack Obama

A sheikh in Galilee says he has evidence that he and his family are linked by blood to the new President

Now Barack Obama is being claimed by not one but as many as 8,000 Beduin tribesmen in northern Israel.

Although the spokesman for the lost tribe of Obama has yet to reveal the documentary evidence that he says he possesses to support his claim, people are flocking from across the region to pay their respects to the "Beduin Obama", whose social standing has gone through the roof.

.....

Sheikh Abdullah swears that he has papers and pictures to back up his claim but has promised his mother not to divulge them until he has presented them to Mr Obama, something he hopes will happen once his "relative" is in the White House.

"We want to send a delegation to congratulate him, and we know we’ll get an answer soon," he grinned.

Sheikh Abdullah’s renown as the relative of the soon-to-be most powerful man on Earth has spread like wildfire among the Arab community of northern Israel, and especially among Beduins, a formerly semi-nomadic group of pastoralists corralled into townships by the modern state of Israel.

Two baby boys born into the sheikh’s large clan have even been named Obama.

"We knew he’d win," the sheikh said, constantly interrupted by a barrage of phone calls from wellwishers and those hoping to cash in on his newfound wasta, an Arabic term denoting influence or clout. "We have always been a lucky family.

"We hope he’ll end all wars and intervene here to solve our problems in Israel. The Beduin are the people who suffer the most here," he added while greeting a wellwisher from Ghajar, an Arab town divided between Israel and southern Lebanon, the bitter legacy of the Jewish state’s long occupation of southern Lebanon.

"We hope to God that Obama will solve the problem of Ghajar," said Sheikh Issam al-Khalil, a leading citizen of the divided town, whose residents mostly speak Hebrew and Arabic but many of whom consider themselves as originally Syrian.
---

HaFo kommentar:

Själv är jag väldigt tveksam till att Obama, skulle vara den slutlige "antikrist".

Ska han inte framträda utifrån ett återupprättat
"Romarrike", alltså ett förenat Europa? Och ska han inte "gå ut ifrån sina egna", alltså ha Judiskt påbrå i likhet med Hitler?

Men nog tror jag att Obama i sin framtoning och som en "förväntad världsfrälsare, mitt i kristid", utgör en förbild till hur antikrist kommer att bli välkomnad.

Att Obama, skulle vara ngt annat i sin mjuka framtoning och "världsfrälsare", än ngt annat än ännu en "föregångare till antikrist", utan att vara dess sluliga uppenbarelse, håller jag dock för otroligt.

Men visst vi behöver vara vaksamma kring detta skeende, när antikrist slutligen i sin sista uppenbarelse träder fram.

Och helt klart kommer det att ske i "ljusets skepnad", genom att skapa enhet, förbrödring, frid, fred, ekonomisk stabilitet, på alla områden, såväl politiskt som andligt.

Men är vi nu framme där? Det finns en risk med att säga att vi nu är framme där, så att människor slutat lyssna när vi verkligen är framme där!!

Men jag vill inte vara den som förnekar att vi nu är framme där, om vi faktiskt är det!!

HaFo