HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Jesusmanifestationen

Citerar från Hemmets vän och Stanley Sjöbergs spalt:

Initiativet till Jesusmanifestationen den 3 maj i Kungsträdgården i Stockholm förankrades från början med brev till de olika kyrkosamfunden i vårt land och de större enskilda församlingarnas ledare i Storstockholm. Ledningsgruppen formades av representanter för i stort sett hela det kristna Sverige.

Svenska kyrkans Oasrörelse hade en avgörande betydelse för vår frimodighet när det beslutades att från den 1 maj inbjuda till en karismatisk förnyelsekonferens i Katarina Kyrka på söder i Stockholm.

Samtidigt planeras nu en europeisk ledarsamling för ”Ungdom med Uppgift” som är en missionerande ungdomsrörelse. Det blir också flera invandrargrupper som samlar motiverade kristna araber, syrianer, afrikaner, koreaner, brasilianare, latinamerikanare, iranier, både ortodoxa, katolska och Svenska kyrkans folk tillsammans med olika frikyrkofamiljers medlemmar.

En ny ”pingstdag”

Alla är inte med i planeringen, och när dagen närmar sig sker också markeringar som visar att det finns tveksamhet och även avståndstagande till initiativet. Vi har lyssnat till kritik som uttalats och vi har varit noga med att göra möjliga korrigeringar med tanke på att behålla djup och bredd i en trovärdig ekumenisk samverkan.

Lördagen den 3 maj inleds på morgonen med en förbönsgudstjänst i Filadelfiakyrkan. Visionen är en ny ”pingstdag” som ska börja ”den tredje timmen”, nämligen klockan 09.00. Kyrksalen ska fyllas med sektioner av olika tungomål från alla de språkgrupper som finns representerade.

Det blir lovsång och bön med samma mångfald som i Apostlagärningarnas 2:a kapitel. En kort appell kommer att ges av bland andra pastor Hanny Mandey från Indonesien, som var den tändande gnistan till hela visionen.

Torgmöten

Vid lunchdags blir det torgmöten på Medborgarplatsen, Stortorget i Gamla Stan, Östermalmstorg, Norrmalmstorg, Humlegården, Sergelarkaden och i Kungsträdgården.

Det blir sång och dans av etniska körgrupper klädda i sina nationaldräkter, samt vittnesbörd om Jesus och vad tron på Honom betyder i livet. Sedan görs en gemensam vandring från några av dessa torg. Vi är noga med att framhålla att det inte är demonstrationer i protest mot någon annan åsikt eller företeelse.

Lördagen den 3 maj ska bli ett enda positivt vittnesbörd om Jesus!

I Kungsträdgården kommer det att hållas ett storbönemöte där de olika etniska gruppernas lovsång, bön och vittnesbörd ska finnas med.

Mötet kommer att avslutas med en ekumenisk gudstjänst som får en liturgisk utformning, med en genomtänkt syndabekännelse, bön om förlåtelse, ett mottagande av Guds löftesord och gemensam lovsång från 10 000-tals röster i tillbedjan. Domprost emeritus Hakon Långström leder denna samling tillsammans med ortodoxa, katolska präster och invandrarkyrkornas ledare.

Generositet

Många har oroats över den allkristna bredden. Det är ett uttryck för stor generositet och djärv Kristuskärlek när ortodoxa kyrkoledare och den romerska katolska kyrkans ledning accepterar att vara tillsammans med fristående kristna grupper.

Vi är medvetna om att det förekommit tanklösa och kränkande exempel på vad som blivit sagt av allt för ivriga ”karismatiker” som ensidigt sökt att framhäva sin egen stil i motsats till de historiska kyrkornas gudstjänstformer.

Vi möter tyvärr också en ”protestantisk” envishet som vägrar bejaka annat än den egna väckelserörelsens exklusiva uttryck av spontanitet och hängivenhet.

Jesusmanifestationens stora syfte är att bekänna vår enhet i tron på Jesus och ödmjukt bekräfta vår tacksamhet för alla som i en tid som denna mer noggrant än vi själva fördjupat teologin och tillbedjan inför Jesus som evighetens Herre och mänsklighetens Frälsare.

Den Romerska katolska kyrkans påve Benedikt XVI har i sin bok om Jesus från Nasaret beskrivit en kristologi som höjer sig över allt annat i västerlandets teologiska arbete genom att försvara och befästa tron på vem Jesus verkligen är.

De ortodoxa kyrkornas teologer och andliga ledare är föredömen i att inte tillåta Jesus att bli nedvärderad och ens ifrågasatt på det sätt som sker inom den västerländska akademiskt anpassade teologin. De som finns i Sverige inom dessa kyrkor har fortfarande blodfläckar från sin martyrhistoria ända in i 2000-talets globala verklighet.

Det är en kärlekens förpliktelse att som Jesustroende kristen manifestera samhörighet och tillhörighet med dessa historiska kyrkor, även om vi också själva har en unik kallelse och personlig integritet att vårda och bevara.

Dramatiskt ögonblick

Lika dramatiskt som det innebär för latinamerikanska pingstvänner i Sverige att vara med i Jesusmanifestationen den 3 maj, så är det för många ett dramatiskt ögonblick att den här dagen samarbeta med några av trosrörelsens ledare som själva gör enorma uppoffringar i sitt stöd för Jesusmanifestationen.

Jag är gripen av att ortodoxa och katolska kyrkoledare, tillsammans med Svenska kyrkans och frikyrkosamfundens ledare, ska stå tillsammans med trosrörelsens ledare Ulf Ekman och hans medarbetare.

Stanley Sjöberg
---
HaFo kommentar:

Vilken Jesus ska manifesteras? Trosförkunnelsens, katolicismens eller Skriftens Jesus. Lär känna dessa lärosystem i trosförkunnelsen och katolicismen, som nu ska gå sida vid sida med kristna i en manifestation för Jesus, så finner Du, att där handlar det om en "annan Jesus, ett annat evangelium och en annan ande".

Är det denna antikristliga ande, som nu möts i trosförkunnelsen och katolicismen, som även ska manifesteras tillsammans med övriga kristenheten. Så att människor i hjärta och sinne ska bli manipulerade till att senare hälsa antikrist välkommen som Kristus?
---
Stanley lovordar den nya boken av påven. Läs då även den katolska katekesen och upptäck vad orden av påven egentligen därmed står för!!!!

Stanley är gripen av att denna avfallets synkretism, nu ska stå även tillsammans med trosförkunnelsens förförare Ekman och bejaka varandra.

Kan det bli mer vilset i en ”Jesus – manifestation”????

Och härtill säger de andliga ledarna i Sverige bara ”JA TACK OCH AMEN”!

- till avfallet mitt framför ens ögon!!!! Och de andliga ledarna verkar förstå nada av att ”fåren” bräker, reagerar och undrar var deras ”herdar” är!!!!

HaFo

Re: Jesusmanifestationen? Högmod.

De som står i centrum, det är inte alla fåren utan det är ledarskapet.

Det är ledarna som 'gör uppoffringar' - enligt Stanley Sjöberg.
Härmed ser man var han har sitt hjärta!

Att upphöja påvens teologi tyder på ett totalt mörker:
(citat)
"Den Romerska katolska kyrkans påve Benedikt XVI har i sin bok om Jesus från Nasaret beskrivit en kristologi som höjer sig över allt annat i västerlandets teologiska arbete genom att försvara och befästa tron på vem Jesus verkligen är." skriver Stanley Sjöberg.
....
Säkert.
Men att det är den döda Maria som är den 'helt frälsta', 'Kyrkans moder', 'himlens drottning' och 'Vår Fru Förebedjerska', att det är 'Kyrkans kanoniska lag' som gör den katolske troende fri att följa Jesus (???) - det tänker inte Stanley Sjöberg på!!!

Tala om att påven 'försvarar och befäster tron på Jesus verkligen är' - dvs. ingen annan än en förvirrad stackare som är beroende av sin döda moders medlarroll, 'Gudinnan' Maria, rökelse och reliker av döda människor som skall ge lite extra 'helig glans' åt det hela...

En 'helig cirkus' utan like!

Med andra ord: "OM EN BLIND LEDER EN BLIND, SÅ FALLER BÅDA I GROPEN".
........

Re: Jesusmanifestationen

Ja, i den gropen verkar de flesta andliga ledare falla idag - eller?

HaFo

Re: Jesusmanifestationen

Stanley sjöberg fortsätter att visa sin vilsenhet och sin naiva PR för "Jesusmanifestationen" i sitt senaste inlägg på "Hemmets vän".

Redaktionen för Hemmets vän borde fundera om de ska låta Stanley fortsätta skriva på deras sida!!!! Eller är de lika vilsna???

Läs Stanleys inlägg och reagera!!
---
Hur kan det vara en manifestation av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, OM DEN MANIFESTATIONEN, SKA SKE TILLSAMMANS MED FÖRETRÄDARE FÖR KATOLICISMEN OCH TROSFÖRKUNNELSEN, DÄR JUST VAD MAN SÄGER SIG MANIFESTERA FÖR, DÄR BLIR FÖRVANSKAT OCH FÖRNEKAT!!!!!!!!!!!!
---

Orden från Stanley är så "riktiga", men ändå så manipulerande och förföriska så jag mår illa!!

De utgör en så klar "introduktion" till "avfallet" i "ljusets skepnad", så man kan inte tro det är sant!!

HaFo

Re: Jesusmanifestationen

Jag klistrar in från Deborah-blogg:

Reflektion nr.2:
Frågorna hopar sig och en varning är på plats: ledare är i fokus - 'fåren lyder blint'...?
Vad säger Skriften om denna sammanblandning mellan trosrörelsens ledare och katolska ledare? Vad säger Ulf Ekman om denna sammanblandning och budskap, som förstör tron på Jesus?

Citat ur länken nedan från "Hemmets vän" av Stanley Sjöberg, där han upphöjer...påven!!!
"Den Romerska katolska kyrkans påve Benedikt XVI har i sin bok om Jesus från Nasaret beskrivit en kristologi som höjer sig över allt annat i västerlandets teologiska arbete genom att försvara och befästa tron på vem Jesus verkligen är. [...]
Lika dramatiskt som det innebär för latinamerikanska pingstvänner i Sverige att vara med i Jesusmanifestationen den 3 maj, så är det för många ett dramatiskt ögonblick att den här dagen samarbeta med några av trosrörelsens ledare som själva gör enorma uppoffringar i sitt stöd för Jesusmanifestationen. Jag är gripen av att ortodoxa och katolska kyrkoledare, tillsammans med Svenska kyrkans och frikyrkosamfundens ledare, ska stå tillsammans med trosrörelsens ledare Ulf Ekman och hans medarbetare.
Stanley Sjöberg"

http://www.hemmetsvan.se/viewNews.do?NewsID=1336
..........
Citat ur den andra artikeln av Stanley Sjöberg "Ett budskap som upprättar tron på Jesus", där han talar om 'andlig upprättelse' (men frågan är: "I vilken ande?! och vilken andlig väckelse, eftersom predikan ur Ordet och OMVÄNDELSE saknas totalt?") :

"Även i Kungsträdgårdens stora allkristna gudstjänst kommer kyrkoledare från de ortodoxa, katolska och lutherska kyrkornas tradition att leda oss alla in i syndabekännelse, bön om förlåtelse och andlig upprättelse.
Tidigt på morgonen lördagen den 3 maj räknar vi med att Filadelfiakyrkan på Rörstrandsgatan ska fyllas med bedjande kristna, och vår tro och förväntan är att tiden nu är mogen för en andlig väckelse, ett genombrott för en ny period av kristen tro och hänförelse i vårt land. Vi räknar med tusentals kristna som på olika öppna platser i vår huvudstad kommer att proklamera budskapet."

http://www.hemmetsvan.se/viewNews.do?NewsID=1343
..........

Matt.15:8-9
"'Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig; och fåfängt dyrkar de mig, eftersom de läror de förkunnar är människobud.'"
........
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151905
.............

Re: Jesusmanifestationen

Tack Elisabeth för återgivna ord från Deborahs blogg!

Det är märkligt att man vill använda ordet väckelse och kalla det för en Jesusmanifestation, när det sker tillsammans med företrädare för avfall och villfarelse!

Varför reagarear inte kristna ledare över att det ska ske tillsammans med villolära och dess företrädare!?

Jag säger det igen:

Hur kan det vara en manifestation av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, OM DEN MANIFESTATIONEN, SKA SKE TILLSAMMANS MED FÖRETRÄDARE FÖR KATOLICISMEN OCH TROSFÖRKUNNELSEN, DÄR JUST VAD MAN SÄGER SIG MANIFESTERA FÖR, DÄR BLIR FÖRVANSKAT OCH FÖRNEKAT!
---

Orden från Stanley är så "riktiga", men ändå så manipulerande och förföriska så jag mår illa!!

De utgör en så klar "introduktion" till "avfallet" i "ljusets skepnad", så man kan inte tro det är sant!

Men till det säger bara blinda ledare ja och Amen - eller? Avfallet sker just nu mitt fram för våra ögon, men kallas för väckelse och ett verk från Gud!

HaFo

Re: Jesusmanifestationen

Jag börjar med att klistra in något av vad andra skrivit om Jesusmanifestationen:

Deborah:

Matt.15:8-9

"'Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig; och fåfängt dyrkar de mig, eftersom de läror de förkunnar är människobud.'"
........
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151905
----

HaFo kommentar:

Tack Elisabeth för återgivna ord från Deborahs blogg!

Det är märkligt att man vill använda ordet väckelse och kalla det för en Jesusmanifestation, när det sker tillsammans med företrädare för avfall och villfarelse!

Varför reagarear inte kristna ledare över att det ska ske tillsammans med villolära och dess företrädare!?

Jag säger det igen:

Hur kan det vara en manifestation av vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, OM DEN MANIFESTATIONEN, SKA SKE TILLSAMMANS MED FÖRETRÄDARE FÖR KATOLICISMEN OCH TROSFÖRKUNNELSEN, DÄR JUST VAD MAN SÄGER SIG MANIFESTERA FÖR, DÄR BLIR FÖRVANSKAT OCH FÖRNEKAT!
---
Orden från Stanley är så "riktiga", men ändå så manipulerande och förföriska så jag mår illa!!

De utgör en så klar "introduktion" till "avfallet" i "ljusets skepnad", så man kan inte tro det är sant!

Men till det säger bara blinda ledare ja och Amen - eller? Avfallet sker just nu mitt fram för våra ögon, men kallas för väckelse och ett verk från Gud!

HaFo

Jag vill börja med att jag ville bara komma med några kommentarer, jag är inte ute efter att "slå ner på" någon och antagligen är flera av er mer insatta i ämnet än vad jag är. Men, jag vill bara säga att när man citerar bibelord så som Elisabeth gör med hjälp av Deborahs blogg, vill jag fråga : Hur vet ni att alla de som tänkt delta i manifestationen har hjärtan som är långt borta från Herren och att de fåfängt dyrkar Honom? Har ni insyn i hjärtat hos varje enskild person som tänkt sig delta i Stockholm? Jag har svårt för svepande om dömen och uttalanden.

Sedan en helt annan reflektion: Kanske är det så att troende alltför lite visar sin tro och sin tillhörighet till Herren offentligt. Samtidigt tänker jag att en annan sorts Jesusmanufestation är minst lika viktig, nämligen hur vi till vardags lever våra liv, hur angelägna vi är att behandla andra så som Jesus vill vi ska behandla dem. "Allt vad ni vill att människor ska göra för er, det ska ni göra för dem". Genom att visa barmhärtighet, förbinda de slagna och sårade, ta oss an dem som ingen annan vill befatta sig med och genom att inte behandla oliktänkande med förakt manifesterar vi Jesus i vardagen. För egen del måste jag säga att jag ofta missslyckas med detta och då finns mitt enda hopp hos Honom som utgav sig själv för oss alla.

Det är också viktigt att vi frimodigt bekänner vår tro på en Herre som verkligen dog och verkligen uppstod och som verkligen lever idag, en tro på att förlåtelse och upprättelse finns hos Jesus. Jag skriver detta med tanke på en tidskrift som jag fick för några veckor sedan :"Hela Jorden", utgiven av bl.a Lutherhjälpen och Svenska Kyrkans Mission. När jag läste denna publikation, blev jag djupt bedrövad. Ledarsidan har rubriken "Moder Jord blöder". Sedan följer en hel rad artiklar som handlar om förstörelsen av vår planet, miljömässigt, socialt och ekologiskt. Det är naturligtiv helt riktigt och angeläget att skriva om detta, problemet är att det inte skrivs en enda rad om räddningen i Jesus. Den kristna tron reduceras till etik och uppmaning till att söka en "ny kultur för livet", "att förlösa den goda etiken i människors hjärtan." I tidskriften kan man också läsa om en inter-religiös miljökonferens som ärkebiskopen Anders Wejryd inbjuder till och som ska äga rum i november i Uppsala. Man ska försöka enas om ett manifest (!) som ska överlämnas till FN. Manifestet ska undertecknas vid en inter-religiös ceremoni. Visst ska olika religionsföreträdare kunna träffas och samtala, men en gemensam ceremoni???? I "hela Jorden" skriver chefredaktören för "Minaret" bl.a följande: "religionerna är en kärleksgåva till människorna. Gud har uppenbarat sig för människan på olika sätt i olika tider....religionerna är olika grenar på samma träd." Tidskriften presenterar slutligen en ny bok av Edman och Lönnebo: "Jordens och själens överlevnad". Boken är en brevväxling om Jordens tillstånd år 2018. Jorden har drabbats av stora miljö-och naturkatastrofer, men författarna vill skriva om och förmedla hopp (som de förresten säger är större än kärleken, trots vad Paulus skriver till Korint!!!) Hoppet består i mänsklighetens allt större uppvaknande och engagemang i just miljön, både på det personliga planet men framför allt globalt genom FN, hoppet består i människans förmåga att bättra sig.. År 2018 genomför FN en mängd miljövänliga åtgärder. Detta skapar hopp. Lönnebo skriver bland annat:
" Vi söker en ny kultur för livet....vi har skrivit en väckelsebok" Edman skriver om alla förträffliga nyordningar som FN genomfört pga katastroferna till exempel " bränslecellbilarna gör äntligen entré" Det befriande budskapet om Jesus Kristus finns tydligen inte i denna bok.

Nu har jag skrivit alldeles för mycket och jag ber om ursäkt för det. Om du Hafo vill stryka eller flytta om i det jag skrivit, så gör det!
Karin

Re: Jesusmanifestationen

Hallå Karin!

Du behöver inte be om ursäkt för vare sig längden eller innehållet på Ditt inlägg.

Det rymmer många tänkvärda funderingar och om Du blir "lång", så är Du i gott sällskap med den långrandigaste av all alla långtradare. Nämligen jag själv :-)
---
Karin:

"vill jag fråga:

Hur vet ni att alla de som tänkt delta i manifestationen har hjärtan som är långt borta från Herren och att de fåfängt dyrkar Honom?"
---
HaFo:

Jag kan inte svara för Elisabeth och Deborah ( även om jag tvivlar på att det är den slutsats Du drar som menas??).

Jag menar i vart fall, på intet sätt, att där på denna manifestation, så kommer det inte att finnas människor, som verkligen ligger i en rätt ungängelse med Skriftens Jesus, som enskilda människor!!

Vad jag menar är, att dessa människor och andra, blir manipulerade till att tro, att det handlar om, att man ställer sig bakom en manifestation av Jesus och sann väckelse, när man samtidigt ger sig in i en "dubbelhet" och ett bejakande av en "annan Jesus, ett annat evangelium och en annan ande".

Som ju är fallet både i katolicismen och trosförkunnelsen, om man sätter sig in i vad dessa företeelser egentligen står för i lära tro och utövning.

Och jag anser, att det är de andliga ledare, som här proklamerar denna manifestation tillsammans med villolära och villolära, för en Jesusmanifestation, som bejakar förvillelsen i denna dubbelhet!

Vilken Jesus är det man manifesterar?

Trosförkunnelsens och katolicismens "en annan Jesus", eller är det den Jesus som många, som deltar kommer att äga i sina hjärtan i en verklig sanning kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset??

Men då menar jag, att man inte ska manipulera dessa människor till att tro, att det är "samma Jesus", som finns i katolicismen och trosförkunnelsen.

Där man i lära tro, liv och utövning, gör om intet, vem Jesus ÄR och betydelsen av av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!

Det är alltså lära och förförelsen jag här reagerar emot och inte enskilda människor. Men de ledare som aktivt förmedlar katolicismens förförelse, måste även kallas vid dess rätta namn: villolärare!
---

Karin:

"Har ni insyn i hjärtat hos varje enskild person som tänkt sig delta i Stockholm? Jag har svårt för svepande om dömen och uttalanden."
---

HaFo:

Håller med Dig Karin, att detta är ord, värda att begrunda! Men jag hoppas att Du förstår, att det inte för min del är detta frågan handlar om.

Utan "övergripande" (utan isyn i några personliga människors hjärtan), om att detta ska ske tillsammans med uppenbar villolära och villolärare från katolicismen och trosförkunnelsen.

Det kommer säkert att finnas med enskilda från både katolicismen och trosförkunnelsens efterföljare, som enskilda människor, som deltar med "rätta hjärtan och rätt Jesus".

Men detta, inte på grund av det sammanhang de är med i, utan TROTS, att de blivit utsatta för förförelse, så har det inte nått deras hjärtan!

Men det innebär ju inte att vi fördenskull, skulle sluta, att peka på förförelsen i katolicismen och trosförkunnelsen i tro, lära, liv och utövning och hur galet det blir att göra en Jesusmanifestation tillsammans med villolära och villolärare!

Det är ju att bejaka dessa villfarelser och ge dem dess legitimitet!!

---

Karin:

"Kanske är det så att troende alltför lite visar sin tro och sin tillhörighet till Herren offentligt."
---
HaFo:

Håller med Dig, men hänger envist kvar vid frågan, vilken Jesus är det som vi visar tro och tillhörighet till? Skriftens Jesus, eller "en annan Jesus" i spåren av katolicismen och trosförkunnelsen?
---
Karin:

"Samtidigt tänker jag att en annan sorts Jesusmanufestation är minst lika viktig, nämligen hur vi till vardags lever våra liv, hur angelägna vi är att behandla andra så som Jesus vill vi ska behandla dem. 'Allt vad ni vill att människor ska göra för er, det ska ni göra för dem'."

---

Här håller jag tillfullo med Dig Karin, att här brister vi alla och dagligen får vända oss till Jesus och uppleva förlåtelse och rening i Hans blod!

---

Karin återger så "en tidskrift som jag fick för några veckor sedan:'Hela Jorden', utgiven av bl.a Lutherhjälpen och Svenska Kyrkans Mission.

När jag läste denna publikation, blev jag djupt bedrövad. Ledarsidan har rubriken 'Moder Jord blöder'.

Sedan följer en hel rad artiklar som handlar om förstörelsen av vår planet, miljömässigt, socialt och ekologiskt. Det är naturligtiv helt riktigt och angeläget att skriva om detta, problemet är att det inte skrivs en enda rad om räddningen i Jesus...."

---

HaFo:

Men inget bättre skulle det heller ha blivit, om man skrivit om "en annan Jesus och ett annat evangelium", som är fallet i katolicismen och trosförkunnelsen!

---

Karin:

"I tidskriften kan man också läsa om en inter-religiös miljökonferens som ärkebiskopen Anders Wejryd inbjuder till och som ska äga rum i november i Uppsala.

Man ska försöka enas om ett manifest (!) som ska överlämnas till FN. Manifestet ska undertecknas vid en inter-religiös ceremoni. Visst ska olika religionsföreträdare kunna träffas och samtala, men en gemensam ceremoni??"

---

HaFo:

Men är det inte ngt av samma, som nu egentligen ska ske i en "ceremoni" av en Jesusmanifestation", där "religionsföreträdare träffas" och säges manifestera Jesus?

Men samtidigt gör det tillsammans med villolära och villolärare, som egentligen manifesterar "en annan Jesus".
---

Karin:

"I 'hela Jorden' skriver chefredaktören för 'Minaret' bl.a följande:

'religionerna är en kärleksgåva till människorna. Gud har uppenbarat sig för människan på olika sätt i olika tider....religionerna är olika grenar på samma träd.'

Tidskriften presenterar slutligen en ny bok av Edman och Lönnebo:

'Jordens och själens överlevnad'. Boken är en brevväxling om Jordens tillstånd år 2018. Jorden har drabbats av stora miljö-och naturkatastrofer, men författarna vill skriva om och förmedla hopp (som de förresten säger är större än kärleken, trots vad Paulus skriver till Korint!!!)

Hoppet består i mänsklighetens allt större uppvaknande och engagemang i just miljön, både på det personliga planet men framför allt globalt genom FN, hoppet består i människans förmåga att bättra sig..

År 2018 genomför FN en mängd miljövänliga åtgärder. Detta skapar hopp. Lönnebo skriver bland annat:

'Vi söker en ny kultur för livet....vi har skrivit en väckelsebok'.

Edman skriver om alla förträffliga nyordningar som FN genomfört pga katastroferna till exempel,
'bränslecellbilarna gör äntligen entré'. Det befriande budskapet om Jesus Kristus finns tydligen inte i denna bok.
---

HaFo:

I vad Du här beskriver, finns många likheter med "Jesumanifestationen!

Du börjar med att beskriva en religionsblandning som är på väg att bejakas från islams håll och pekar även på en "Jesus fri" "miljöväckelse", som ska rädda mänskligheten.

Jesusmanifestationen är också en religionsblandning. Som senare även i spåren av att även katolicismens företrädare och påven börjat, förutom denna nu "kristna religionsblandning", alltmer att ge sig i lag med islams och buddhismens lära, lärare och företrädare.

Då kan man verkligen börja tala om "en Jesus fri väckelse"!!!

Detta är avfallet som ska möjliggöra antikrists inträde på arenan, som vi idag ser ske, mitt framför våra ögon.

Kallandes Jesusmanifestation, "vara ett så världen kan tro", "älska och bejaka varandra", "vinna världen för Kristus" och så även alltmer öppna för "dialog" med "alla troende". Vi tillber ju ändå och har alla religioner samma Gud! Och alla måste vi hjälpas åt att "rädda miljön".
---
Det är där, i detta avfall, som nu denna Jesusmanifestation är med att förbereda i människors sinnen och hjärtan.

Men många enskilda människor kommer, att mitt igenom detta skeende, att i sina hjärtan, trots att de blir utsatta för manipulation och förförelse, att bli bevarade i en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp ocjh blod på korset (med allt vad dessa ord verkligen betyder!)
---
Nu behöver Du inte skämmas över längden på Ditt inlägg Karin! För jag slog Dig med hästlängder!

Ha det riktigt gott Karin!

HaFo

Re: Jesusmanifestationen

Jag mår illa, när jag tar del av Stanley Sjöbergs blinda engagemang för Jesusmanifestationen och hans PR och försvar i Hemmets Vän, för att det ska ske tillsammans med katolicismens och trosförkunnelsens företrädadare.

När ska Stanley även bejaka att ha
"Jesusmanifestation" tillsammans med Jehovas Vittnen!?

Trosförkunnelsen, katolicismen och dess företrädare är lika vilsna som Jehovas Vittnens lära och dess företrädare!!

Men av ngn anledning så har de kristna ledarna idag, som Hedin, Ekman, Halldorf med tydligen de flesta kristna ledare, blivit blinda inför denna verklighet av förförelse på den andliga arenan.

HaFo

Re: Jesusmanifestationen

Klistrar in från Dagen:

Vi vill väcka nytt intresse för Jesus
Textstorlek Publicerad: 2008-09-04 06:00
Min vision är att församlingar över hela Sverige ska planera inför våren och i varje gudstjänst under april predika om vem Jesus är och vad försoningen innebär. Inför den 2 maj 2009 behövs en ännu större kristen enhet av troende kristna.



Jesusmanifestationen den 3 maj blev i många avseenden en viktig händelse. Vi möttes i samverkan från nästan alla större kyrkofamiljer och fram för allt från en mångfald nysvenska församlingar av olika etnisk bakgrund. Budskapet var tydligt med sitt syfte att manifestera övertygelsen om att Jesus är den Bibeln säger att han är.
Drivkraften i planeringen var att ge ett positivt alternativ till de nedvärderande framställningar som gjorts under flera år, när bilden av Jesus förändrats till oigenkännlighet och ändå välkomnats ända in i kyrkosammanhang. Exemplen är allt för många med "Ecce Homo" som mest uppmärksammade spektakel, välsignat av biskopar och domprostar.
Jesusmanifestationen måste få påverka opinionen, väcka ett förnyat intresse för Jesus som förebild och mänsklighetens Frälsare. Det som hände i år var att tusentals enskilda kristna ledare och församlingsfolk från olika håll kom tillsammans. Inför Jesusmanifestationen 2009 är det fullt möjligt att en större helhet av de olika samfunden fattar gemensamma beslut och samordnar planeringen för hela Storstockholm.
Professor Lennart Möller vid Karolinska Institutet, som dessutom är styrelseledamot inom Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, har föreslagits som ordförande i ledningen för projektet.

Det finns en erfarenhet som måste nämnas med känslighet och respekt. Vi insåg att många katolska och ortodoxa kristna hade svårt för en gemensam manifestation tillsammans med eldiga karismatiker från Latinamerika och de afrikanska kyrkorna i Storstockholm.
Samma problem fanns klart uttalat från även deras sida på grund av upplevelser då de historiska kyrkorna tagit avstånd från dem i hemländerna.
Vi som arbetade med förberedelserna fick medverka till många försoningssamtal. Det hände mycket som påverkade till positiv förändring i ömsesidig förlåtelse och förståelse mellan olika traditioner. Det ekumeniska arbetet måste fortsätta.

Inför den 2 maj 2009 är det tänkbart att det blir en större och mer enad mobilisering av varje kyrkofamilj om de får ett eget ansvar med suveränt ledarskap över varje torg under lördagen.
Vi bör vara medvetna om att varje kyrkoenhet har en speciell kallelse, en unik historia och ett särskilt budskap som är Herrens uppdrag för kyrkans betydelse i vårt land.
Samlingen i Kungsträdgården lördagen den 2 maj 2009 kan bli det stora ekumeniska genombrottet på "gräsrotsnivå", med en mångfald av uttryck från den kristna enhetsfronten.
I år samlades mellan 5000 och kanske 7000 på de olika torgen, medan mötet i Kungsträdgården i första skedet räknades till omkring 15000. Om vi alltså var omkring 20 000 kristna den 3 maj 2008, kan den siffran fördubblas och kanske blir vi 50000 nästa år. Det har betydelse för opinionsbildning och den upprättelse av kristen tro som vi ser som en möjlighet i vår tid.
Jag märkte som ordförande i ledningsgruppen att många församlingsledare var tveksamma att vilja engagera sig helt, av oro för att initiativet skulle spåra ur med beteenden och spontana appeller som kunde provocera mer till skada än att förstärka vår trovärdighet som kristna. Därför var vi särskilt noga i planeringen och dessutom är alla överens om att domprost emeritus Hakon Långström med sin mötesledning innebar en garanti för andlig trygghet.
Även om jag själv inte finns med i någon ledningsgrupp inför den 2 maj 2009, så vill jag vädja till Storstockholms församlingsledare att stödja professor Lennart Möller när han tar kontakt och vädjar om engagemang.

Min vision är att bibeltroende kristna församlingar över hela Sverige ska planera inför våren och i varje gudstjänst under april månad predika och undervisa om vem Jesus är och vad försoningen innebär.
Låt oss förbereda debattartiklar för lokalpressen och planera för detta budskap i närradioprogram och i olika tv-kanaler.
Varför inte skriva och publicera även enkla traktater och kanhända en bok med apologetisk skärpa som försvarar vår övertygelse och förklarar varför Sveriges folk behöver de värderingar och den tro på Jesus som är avgörande för en frisk samhällskultur, social trygghet och andlig välfärd.

Det finns utrymme för många initiativ som vi kan delge ledningsgruppen för Jesusmanifestationen men genomföra lokalt, regionalt och på olika sätt för att hela Sverige ska uppfatta att Jesus är Guds Son, mänsklighetens Frälsare, värd att respekteras och inte längre får nedvärderas utan att Sveriges kristna reagerar med kraft.


Stanley Sjöberg, pastor
redaktionendagen.se

Kommentar: Planeringen för nästa års Jesusmanifestation i full gång! Ogräset samlar sig...
Dock kan det finnas enstaka vetekorn med, dvs enskilda kristna som är trogna sanningen men ej fått upp ögonen för spektaklet ännu.

Maria

Re: Jesusmanifestationen

Håller med Dig i Din kommentar Maria!

Det är så beklämmande att Stanley i sin position, får bli ett redskap till att vilseföra människor och till att legalicera både trosförkunnelsen och katolicismen och mena, att man tillsammans med dessa läror och dess företrädare "manifesterar Jesus"

HaFo

Re: Jesusmanifestationen

Jag håller helt med Karin Ranieli. Kan inte ha sagt det bättre själv. Mvh MariaB

Re: Jesusmanifestationen

Hej!

Ett tillfälligt inhopp:
Jag har INTE tagit avstånd från Jesusmanifestationen, bara uttryckt funderingar. Miljö-manifestationerna är något helt annat, alltså de interreligiösa konferenser som ordnas på olika håll. Det är dessa aktiviteter jag vänder mig mot!
Tack för mig!
ps. för övrigt Hafo, hoppas jag du respekterar det mail jag skickat till dig, alltså: ta bort ALLt jag skrivit, även detta inlägg!

Re: Jesusmanifestationen

Hallå Karin!

Jag ska försöka tillmötesgå Din önskan. Men det kan ta lite tid. Just nu kommer jag inte in på Min Åsikt för att där redigera och ändra.

Det har ngt att göra med att jag har för "högt skydd" på datorn, så att Gästbokens ägare inte kan koppla in sig med cookies på min dator å då får jag visserligen ha kvar själva inläggsfunktionen, men är stängd från att redigera.

Jag vet inte ännu hur jag ska lösa det problemet.

När det gäller att plocka bort Din artikel, så ska jag försöka ordna det så fort den som hjälper mig med hemsidan kommer hem till mig.

Det kan bli svårt att hitta igen allt som Du kan ha skrivit som är arkiverat på Efterdebatt. Jag får se om jag så småningom kan fixa även det.

Men hav tålamod med mig, det kan ta lite tid, eftersom jag är beroende av hjälp från andra för att kunna fixa det.

Jag vill tacka Dig för alla goda inlägg som Du gjort genom åren och Önskar Dig allt gott på alla plan i Ditt liv Karin!

HaFo

Re: Jesusmanifestationen

Jag vill också att du tar bort ALLA mina inlägg, Harry! Har även skrivit för länge sedan under namnet Maria. Kanske du kan ta bort även ALLA dessa inlägg.

Mvh
MariaB

Re: Jesusmanifestationen

Hallå "MariaB"!

Vad är motiveringen? Står Du inte längre vid vad Du skrivit?

Eller är det fel på mig, min person å min hemsida?, så att Du inte vill finnas med på den?

Jag förstår nada vad som händer!???

Naturligtvis ska jag försöka tillmötesgå Din önskan "MariaB" - tidigare tydligen "Maria".

Men det blir ju ännu svårare här, eftersom Du tydligen skrivit under 2 pseudonymer. Det får ta den tid det tar att försöka "reda ut detta" och få bort Dina inlägg, så hav tålamod tills jag lyckats fixa det!

Vad är det med människor egentligen är min undran. Ha det riktigt gott "MariaB", å var rikligen välsignad från Gud! Å tack för alla, som jag tycker, givande inlägg från Dig!

HaFo

Re: Jesusmanifestationen

Nu till helgen ska den sk "Kulturnatten" gå av stapeln i Uppsala.
Domkyrkan har inget annat att erbjuda sökande andligt vilsna människor än visning av Elisabeth Ohlssons hädiska bildserie "Ecce Homo", med efterföljande panel samtal.
Jag vet inte mer om "Jesusmanifestationen" än det som jag läst här ,och har en kompis som gick med och tyckte det var fantastiskt bra med så många pånytt- födda människor som ville visa på vem Jesus är och proklamera hans namn.
Att Gud namn blev förhärligat ,det tror jag ,och det är ju det viktigaste .
" Och nu säger jag eder(Gamaliel):
Befatta eder icke med dessa män,utan låten dem vara ; ty skulle detta vara ett rådslag eller ett verk av människor ,så kommer det att slås ned,
men är det av Gud,så kunnen I icke slå ned dessa män. Sen till att I icke mån befinnas strida mot Gud själv."
Apg. 5:38-39

Marija