HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Var är de kroppsligen avsomnade

Peter Halldorf skrev i DAGEN ett "minnesord" gällande vännen Hans Johansson som nyligen hastigt avlidit endast 57 år gammal.

Stycket avslutades med följande rader:

"Med kyrkan delar vi tron att de döda, som gått hem till Gud, i en mening är oss närmare nu än när de levde här.

Att vi har fått ännu en trogen förebedjare inför Fadern. Med lillaThe're'se av Liseux ord:

"Efter min död börjar min mission på allvar".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Th%C3%A9r%C3%A8se_av_Jesusbarnet
---
Frågetecken 1.

Vem är lillaThe're'se av Liseux och vad stod hon för egentligen? Det finns säkert de som bättre, än vad jag har information om kring hennes person, tro och verksamhet, som kan sätta ner det på pränt.

Vad som bara ”via hörsägen”, nått mig, är att hon var ordenligt inbegripen i ockultism, under en väldigt ”from och hängiven mask”.

Jag lämnar den frågan öppen tills vad som är fakta och sant kring att detta kan uppvisas.
----
Frågetecken 2.

Stämmer hennes ord, som Halldorf bejakar, med bibeln (?):

"Efter min död börjar min mission på allvar".
---
Vad som först är värt att notera, det är att Bibeln uttrycker att vare sig himlen eller *******t idag, är befolkat av troende respektive icke – troende.

Det kan vara noterbart, när det idag finns människor som menar sig ha gjort upplevelser av både himmel och *******, ledsagade av änglar. Detta är inget annat än onda andars spel!!

Innan ngn för evigt går in i ngt av dessa tillstånd, så ska bägge kategorier uppleva kroppens uppståndelse!!!

---
*******t är ännu obefolkat, men berett för djävulen och hans änglar, dit de som de första blir förpassade, efter att Kristus kommit tillbaka och där förpassar antikrist och den falske profeten (som först har uppträtt på arenan innan Kristus kommer).

Och senare placeras så djävulen själv där, efter att ha hållits fängslad men, släppts loss för en tid.

Det är först efter den slutliga domen, som de människor som inte fanns skrivna i Livets bok, införlivas i denna eviga destinationsort, tillsammans med djävulen.
---
Men var är då den troende, i väntan på kroppens uppståndelse?

Gud säger att "evigheten är lagd i människans hjärta" och Jesus undervisar om hur den troende efter kroppens död, av änglar transporteras till "Abrahams sköte" och lever i medveten varande existens i Guds gemenskap och närhet.

Där uttrycks möjlighet till att samtala, se, höra och känna. Men det verkar samtidigt vara en ofullkomnad väntan på den kroppsliga uppståndelsen och domen, där hon i domen till följd av att hon var andligt levande innan kroppens frånskiljande och död, för Kristi skull är frikänd i domen och går förvandlad till full väsenslikhet med Gud, med allt vad hon är av människa, in i den eviga härligheten vid kroppens uppståndelse.
---
Människan går inte vid den kroppsliga döden in i den slutliga eviga tillvaron. Människan är i ett medvetet varande tillstånd i väntan på kroppens uppståndelse!!!

----
Enligt Jesu beskrivning av mellantillståndet av den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen (Luk.16:19-31), så finns ett medvetet, varande tillstånd, fastän det ju då inte sitter i den livlösa kroppen, som är frånskild människans livsande, som gjort henne till en levande varelse av själ och kropp.

Kroppen är verkligen frånskild livet och död!!

Identiteten och personligheten är inte fixerad enbart till någondera "komponent" eller "element" av människan utan "insprängd" i helheten, men ändock på något sätt bestående och vid medvetet och varande tillstånd, vid den kroppsliga dödens inträde och frånskiljandet från livsfunktionerna i kroppen, genom att, som det står, att Gud kan "åtskilja själ ande märg och ben", och vid kroppens död, kan Han bevara människans identitet vid den kroppsliga döden i en medveten, varande existens i väntan på den kroppsliga uppståndelsen och detta precis på det sätt Jesus beskriver det.

Gud som kan åtskilja själ ande märg och ben, bevarar själen, personligheten, människan i ett väntande tillstånd på kroppens uppståndelse, åtskild från kroppen.
---
Kan vi då ha kontakt med de kroppsligt avsomnade?

Detta tillstånd mellan den kroppsliga döden och den kroppsliga uppståndelsen beskrivs som ett medvetet varande tillstånd, men uttryckligen varnas för kontakt över gränsen mellan de båda tillstånden av tid och rum på grund av dess olika slag.

Istället finns där en "mellanzon" som då aktiveras av onda andars spel!!!

Där i mellantillståndet uttrycks en aktivitet, inför Gud i Kristi närhet, av de kroppsligt avsomnade heliga i Paradiset.

Men intet sägs om att de är inbegripna i skeendet i den jordiska, kroppsliga tiden och rummet.

De har i denna väntan på uppståndelsen ingen inblandning i skeendet på den andra sidan den kroppsliga gränsen i tid och rum.

De troende är genom Guds Ande förbundna med alla troende, men kan inte ha kommunikation och gemenskap med varandra över den fysiska, materiella kroppsliga gränsen!
---
Paradiset

Enligt Bibeln kommer ingen in i den fulla himmelska saligheten förrän efter den kroppsliga uppståndelsen.

Men de som har dött i tron, har i Paradiset en försmak av den himmelska saligheten. Därför talar Paulus om tillvaron i Paradiset som ett varande "hos Kristus" (Fil.1:23).

I Uppenbarelseboken stå det att den troende i Paradiset betjänar Gud dag och natt i hans tempel.
(Upp 7:15).

Detta ställe måste syfta på Paradiset i väntan på den kroppsliga uppståndelsen, eftersom Jesus kommer tillbaka först i Uppenbarelseboken 19 och människans uppståndelse således ännu inte skett.

2 Thess 4:17 säger att den som dör går till Herren och Paulus önskar bryta upp och vara med Herren (Fil 1:23), men ändå är man inte framme vid fullkomningen.

Det sker efter uppståndelsen och ingången i den himmelska världen.
---
Vid den kroppsliga döden har alltså inte de sanna kristna nått fulländningen – den slutliga himlen!!

Alla kroppsligt avsomnade rättfärdiga (som dött i tron på och umgängelsen med Kristus) är i Paradiset, som är en ofullkomnad väntan på kroppens uppståndelse. En väntan på sina uppståndelsekroppar på förlossningens dag.

Paradiset är inte den slutliga himlen för evigt!!

Den eviga Himlen, som de heliga ska besitta, sedan de har fått sina uppståndelsekroppar, beskrivs i de sista kap. av Upp. och ska inte sammanblandas med det nuvarande Paradiset, som de rättfärdiga tar i besittning fram till uppståndelsen!!
---
Paulus vederlägger de som hävdade att uppståndelsen redan skett och att människan skulle vara framme vid målet, utan att en kroppslig uppståndelse skett.

Även utifrån Paradisisk horisont i Kristi närhet, blickar han framåt på Kristi andra ankomst, den kroppsliga uppståndelsen och ingången i den himmelska världen för de troende, såväl troende ännu i den kroppsliga tiden och rummet, som de heliga, kroppsligt avsomnade i Paradiset.
---
Det innebär att såväl katolicismen och dess företrädare, är helt vilset ute vid sina anropanden till Maria eller helgon om hjälp vid förbön, som de ord som Halldorf härovan uttrycker är vilsna och de ord som han hänvisar till av lillaThe're'se av Liseux ord:

"Efter min död börjar min mission på allvar".

De kroppsligt avsomnade i tron på Jesus är i en ”passiv väntan” på kroppens uppståndelse och har inget med skeendet i denna tid och rum att skaffa.

Vi kan inte ha kontakt med dem eller de med oss. Alla sådana försök kallas för spiritism och ger enligt Bibeln, möjlighet för ”onda andars spel”.
---
Och detta är ngt, som de kristna ledarna i vårt land nu alltmer börjar bejaka, genom att i sina hjärtan och ageranden, ”går i armkrok”, med både trosförkunnelsens och katolicismens förförelse, som nu möts, och som dessutom allt mer ger dess företrädare plats i konferenser, estrader och olika forum.

Vi ilar med hast fram emot det avfall som ska möjliggöra antikrists kroppsliga inträde på arenan! Välkomnad av de förförda kristna, som Kristus.

HaFo

Re: Var är de kroppsligen avsomnade

Fick ett mail med anledning av ovanstående inlägg, kring Halldorfs "minnesord", som jag satte in igår, och som jag nu klistarar i ett svar till.

Om det finns mer information kring ämnet så tveka inte att sätta in det!):
---
Frid Harry!

Takk for upplysande stycken och citat. Jag kan förtälja att jag flera gånger har varit i Lisieux i den franska provinsen Normandie.

Där ligger Theresia-basilikan, en mycket vacker kyrka byggd till helgonet Theresias ära.

Då jag första gången var där minns jag att det stod skrivet utanför kyrkan att den som gav pengar till kyrkans underhåll skulle få del av Theresias förböner i himlen.

Ordagrant skulle hon ha yttrat följande:"Jag skall tillbringa min tid i himlen med att göra gott på jorden."

Jag minns också att det fanns en serie bilder på en vägg vid kyrkan. Dessa bilder illustrerade katolsk mission i dåvarande franska Indokina (numera Vietnam).

Där såg jag en bild på hur katolska missionärer hade brutit ned en Buddabild och satt upp en bild av Theresia istället. Det var nog så chockerande. Det var i mitten av 1950-talet.

Den gången fanns det nästan inget evangeliskt vittnesbörd i den trakten. Pastor Emile Dallière som bodde i grannstaden Evreux hade börjat evangelisera där.

Då jag tillsammans med honom samtalade med en del folk i trakten kring Lisieux gjorde jag den chockerande upptäckten att folket oftare vände sig till den heliga Theresia med sina böner än till självaste Jungfru Maria.

I Efesus ropade folket på Paulus tid:"Stor är efesiernas Diana!"

I Lisieux tyckte jag hela atmosfären ropade: "Stor är Lisieux's Theresia!" Det var en verkligt vidskeplig helgonkult.

Jag tycker därför inte att den har något att tillföra oss inför döden och evigheten.

Idag har evangelium fått något bättre fotfäste i Lisieux. Och det var faktiskt där som den franska zigenarväckelsen började och den har varit till stor välsignelse. Men den hade givetvis inget med Theresiakulten att göra.

Slut på mailet
---
HaFo - kommentar:

Tycker det mailet, verkligen i klartext säger att såväl Halldorf, som hänvisar till helgonet Theresias, såväl som hon själv, står för villfarelse.

Är det ngn som har mer information kring helgonet Theresias och är det ngn som har synpunkter till vad jag skrev kring "Var är de kroppsligen avsomnade, i väntan på kroppens uppståndelse"!?

HaFo

Re: Var är de kroppsligen avsomnade

Fick ett mail med anledning av ”denna tråd”, "Var är de kroppsligen avsomnade", som jag sätter in och så mitt svar därpå. Ge gärna synpunkter.
---
Mailet i sak:

”… jag brukar läsa på din hemsida… Under inlägget var är de kroppsligen avsomnade så tar du upp berättelsen om Lasarus som ligger i Abrahams sköte.

Jag tänker på den rike mannen som pinas och som kan se Lasarus långt borta med Abraham. Då borde rimligtvis de onda också hamna någonstans på nåt ställe, som är mindre trevligt i väntan på den yttersta domen. Du skrev ju att ingen än har kommit till *******t. Var befinner sig då den rike mannen?”
---
HaFo – kommentar:

Först kan vi konstatera, att Bibeln säger att ”den eviga elden” (*******t, gehenna), är berett för djävulen och hans änglar” (Matt. 25: 41).

Upp. Kap. 19 å 20 (läs gärna allt), tecknar så i vilken ordning *******t ”den eviga elden”, kommer att inhysa de som då i slutändan, kommer att höra hemma där:

”…Och vilddjuret blev gripet, därjämte och den falske profeten…båda blev de kastade i eldsjön som brann av eld och svavel …

… Och han grep draken, den gamle ormen, det är djävulen och satan och fängslade honom för tusen år … men när de tusen åren har gått till ända ska satan komma lös ur sitt fängelse. Han ska då förvilla de folk, som bo vid jordens fyra hörn … Och djävulen som förvillade dem, blir kastad i samma sjö av eld och svavel, dit vilddjuret och den falske profeten hade blivit kastade, och de ska där plågas natt och dag i evigheternas evigheter …

… Och döden och dödsriket blev kastade i den brinnande sjön … och om ngn inte fanns skriven i livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön …”
---

Men var befinner sig då djävulen och de onda andemakterna nu, om de inte är i *******t?

Ef. 6:12:

”Ty den kamp vi har att utkämpa är en kamp inte mot kött och blod, utan mor furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter I HIMLARYMDERNA”
---
Alltså inte idag i *******t, den brinnande sjön, Gehenna!! Utan i ”himlarymderna”.

Det står sedan nånstans, att satan ska bli nedkastad till jorden (återfinner inte stället för tillfället). Kan det månne handla om den tidsperiod, då antikrist i kroppslig gestalt, ska framträda som ”en istället för Kristus” på jorden???
---

Men var befinner sig då de kroppsligen avsomnade (troende resp. icke – troende) i väntan på kroppens uppståndelse?

Enligt Luk. Kap. 16. så synes det finnas två avdelningar i ”dödsriket”, där det ena (för dem som dött i tron på Jesus) befinner sig i ”Paradiset eller Abrahams sköte”. Som verkar vara en slags ”förgård i Kristi närhet”, i väntan på kroppens uppståndelse, för att därefter gå in i den eviga härligheten i Guds gemenskap.

”*******ts förgård”, synes kallas ”Hades” eller ”pinorummet” (Om Du har möjlighet så försök få tag på en bok: ”Var är de döda – Bibeln ger svaret” av Karl G. Sabiers, utgiven av Evangeliepress 1970 – tycker den utifrån grundtexten ger bra svar på dessa frågor.)
---
Mellan dessa två ”förgårdar”, till respektive slutdestinantion, är som texten i Lukas beskriver, ett ”svalg”, så att ingen efter den kroppsliga döden, kan ha ”nå ngn övergång, eller kontakt med varandra”. Lika lite som Bibeln ger utrymme för att det från någondera sidan, skulle kunna vara möjligt, att ha kontakt med vårt ”tid och rum”.

Bibeln ger inte utrymme för ngn ”skärseld” eller liknande, där man efter den kroppsliga döden, skulle kunna bli på ngt sätt ”renad” och räddad, om man här i tiden sagt nej, eller blivit bedragen av en villoande till, att faktiskt ge en antikristen tro och bekännelse på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. (Vilket är fallet för dem som verkligen i sitt hjärta gett sig hän åt trosförkunnelsen och katolicismen!!! Och av hjärtat verkligen bejakar dessa antikristliga lärosystem!
---
Stanley Sjöberg, Alf Lindberg m.fl. ger en falsk bild av att alla en dag kommer att vara frälsta. Det är totalt vilset!!
---
Så jag upprepar igen, att Vad Halldorf skriver och vad det helgon han refererar till, bägge är vilset ute. Liksom katolicismens läror, om att anropa Maria och helgon om hjälp i förbön. Det är inget annat än spiritism och ngt som utlöser onda andars spel och ockulta manifestationer.

Och hör Du ngn vitt och brett orera, i aldrig så medryckande och till synes ”sanningsenligt” och gripande, kring att av änglar, ha blivit ledsagad att ta del av ”himlen” eller ”*******t” idag. Så förstå att ingen människa ännu, inte kan vara, i vare sig himlen eller *******t.

Det blir aktuellt först efter kroppens uppståndelse. För såväl Maria (som nu befinner sig i ”himlens förgård i väntan på kroppens uppståndelse, innan hon ingår i evigheten i Guds gemenskap. Och som inte kan, vare sig ta emot böner eller ha kontakt med människor – när så säges ske, så handlar det om ockulta manifestationer och onda andars spel).

För såväl Hitler, efter hans kroppsliga uppståndelse (antikrists förelöpare). Som kommer att förbli i ”pinorummet” ”Hades”, innan han efter att först antikrist och den falske profeten och senare satan själv, förpassats till *******t, Gehenna, den ”brinnande sjön”, kommer han så att nå sin slutliga destination: *******t i en evig gemenskap med satan, som han här i tiden tjänade som sin herre.

Liksom de som i sina hjärtan har anammat katolicismen och trosförkunnelsen, tror på och bekänner, vad dessa läror säger och som nu möts och vilseleder människor, tjänare denne herre!

Alt är det lika vilset som när trosförkunnelsens lära om Jesu andliga död, hamnade i *******t och där blev "född på nytt".

Ekman har lärt detta, men nu utan att "ha ändrat sig", så har han från att tidigare (utan att ha ändrat sig), menat att katolska kyrkan var "skökan", numer som "världsapostel", så ska han ena kristenheten.

Hur blinda får egentligen människor vara, när de följer "smorda ledare", som talar "direkt från Gud"????????????

HaFo

Re: Var är de kroppsligen avsomnade

Sätter in från Bertil Lundbergs hemsida en artikel kring helgon, som Halldorf gärna härovan hänvisar till och högaktar.

Liksom alla kristna ledare även bejakar, som nu går i armkrok med katolicismen. Hur kan kristna ledare bli så blinda att de bejakar, vad som nedan framkommer kring helgonet Teresa av Avila???

Om de inte håller med i den ockultism som här framkommer, varför säger de då inte ifrån!!!!! Utan löper med mot avfallet, under sken av att, man ”ska vara ett så världen kan tro”
----
Teresa av Avila - en ockult motreformator till Luther

Teresa är en av Katolska kyrkans mystiker. Hon föddes 1515 i Avila i Spanien, där hon också verkade och dog 1582. Som jämförelse kan nämnas att Luther dog 1546.

När modern tidigt i hennes liv dör tar Teresa sin tillflykt till en bild av Jungfru Maria och bönfaller henne under många tårar att bli som en mor för henne.

I brist på goda andliga ledare tar hon senare under sin sjukdomstid sin tillflykt till den helige Josef som hon kallar en bönens mästare och som senare också uppenbarar sig för henne och ger henne många bönesvar. 22 år gammal blev hon nunna i ett karmelitkloster.

Karmeliterna har sitt ursprung i en grupp eremiter, från början pilgrimmer från Västeuropa som på 1100-talet bosatte sig på berget Karmel, för att med profeten Elia som förebild dra sig undan från världen och leva ett liv i bön, arbete och tystnad.

Jungfru Maria var deras föredöme, därför invigde de sitt liv åt henne och kallade sig Vår Fru av Karmels bröder. Det första nunneklostret bildades på 1400-talet.

Vid 23 års ålder blev Teresa sjuk. Efter 7-8 månader inträffade en kris och hon låg medvetslös i flera dygn. Ytterligare 8 månader var hon helt förlamad, och hon led sedan av sin bräckliga hälsa under resten av sitt 44-åriga liv.

Efter denna sjukdomstid blev den inre bönen hennes kontakt med Gud. Naturligtvis levde hon i enlighet med den katolska tron och Jungfru Marias invigning.

Hon säger själv om sitt skrivande:

"Jag hoppas givetvis, att min utläggning av den inre bönen stämmer överens med vår heliga katolska tro. Om inte, så ber jag eder, fader (hennes biktfader), att ögonblickligen bränna upp vad jag har skrivit."

Kriteriet på en levande äkta tro, säger hon vidare, är att den överensstämmer med "vår heliga katolska tros sanningar".

Inte den minsta av kyrkans ceremonier ville hon gå emot. När Teresa en gång tänkte på dem som drar fördömelsen över sig nämner hon särskilt dessa lutheraner, för genom dopet var de ju redan medlemmar av kyrkan.

Den inre bönen består enligt henne av fyra steg eller stadier:

1. Den egna viljans insats. Man tänker sig att man är närvarande vid någon händelse i Jesu liv.

2. Inåtvändhet. Att tänka sig i Kristi närvaro och uppleva den.

3. Själens vila i Gud. Själen blir i detta stadium överväldigad av en sådan oemotståndlig makt att det spelar ingen roll vad som händer med själen eller vad Gud gör med den.

4. Föreningen med Gud. I detta stadium är man inte längre medveten om omvärlden.
---
Är denna mystiska väg till Gud förenlig med en evangelisk tro? Nej, tvärtom. Men i detta transtillstånd som stadium fyra är, upplevde Teresa och hennes medsystrar syner, uppenbarelser och paranormala upplevelser.

Under en tid av sitt liv kunde hon falla in i detta transtillstånd helt utan förvarning, där hon stod eller knäböjde.

Värmen vek från hennes kropp och hon blev alldeles kall och stel. Hon kunde varken röra sig eller tala.

Ibland började hon levitera och nunorna kunde inte hålla fast henne vid golvet.

Detta är ren och skär ockultism.

Flera gånger upplevde Teresa hur onda makter ansatte henne och hon blev ibland även piskad och slagen av dem, men när hon kastade vigvatten på dem så lämnade de henne!!!

Teresas speciella manifestationer som hon upplevde visar att detta är någonting helt annat än det som förekommer vid äkta Gudsuppenbarelser.

T.ex. detta att kroppsvärmen avtog och att hon blev nerkyld, hennes levitationer, vigvattnet som används på ett magiskt sätt mot djävulen, demoner som trakasserar henne och inte minst hennes helt obibliska lärouppenbarelser om skärselden och en del andra saker.

Allt för att bekräfta de villfarelser som den katolska kyrkan hade hamnat i och som förde de verkliga sanningarna om Jesus i skymundan.

Demonerna leker med Teresa, när hon kastar vigvatten efter dem. Allt för att få henne att tro att hon genom sådana här saker har makt över djävulen. Så fungerar villoandar.

Lourdes, Fatima, Medjugorje...

Stigmatiseringar, Mariauppenbarelser, gråtande statyer...

Det finns mycket mer av ockultism i den katolska kyrkan än vad gemene kristna människor tror.

Jesus vill ha en ren brudeförsamling. En kristen som beblandar sig med det ockulta, beblandar sig med en andlig sköka.

Det är nog inte för inte vi har den stora skökan beskriven i Uppenbarelseboken 17. Därmed inte sagt att det inte finns frälsta och även karismatiska katoliker, men de lever på farlig mark.

Det är sant att Teresa också var en reformator. Teresa reformerade sin orden och grundade många nya kloster och införde där en strängare regel, en återgång till det som fanns i ordens första tid, att nunnorna inte fick ha skor på sina fötter och att de skulle leva mer asketiskt.

Och enligt henne själv så var det Jesus som uppmanade henne att grunda ett sådant nytt kloster. Jesus sa också till henne att det skulle invigas åt den helige Josef, som skulle beskydda den ena porten och Vår Fru (Maria) som skulle vakta den andra porten, medan Jesus själv skulle vara mitt ibland dem.

Är detta bibliskt? Absolut inte! Det är en falsk Jesus som kommer med sådana uppenbarelser!

Teresas teologi, liksom hennes efterföljare Johannes av Korsets var att Gud söker man i sitt eget inre, i själen, vilket är precis vad New Age också lär.

Där tar Fadern emot oss som sina barn. Den andlige filosofen och mystikern Johannes av Korset menade att Gud alltid är dold, men själen kan aktivt söka Gud på kontemplationens höga berg (i djupmeditation där själen befrias från alla begär och önskningar) och där uppleva andliga besök och meddelanden.

Detta är inte kristen teologi och karismatisk erfarenhet. Gud hittar man inte genom ett navelskådande in i sig själv, i sin egen själ, så som den katolska mystiken går ut på och även vissa andra religioners mystik.

Den ockulta nunnan Teresa blev helgonförklarad år 1622. En helgonförklaring är ett dogmatiskt uttryck för påvens ofelbarhet.

Ett helgon kan sedan anropas i de offentliga kyrkobönerna, för att inte nämna alla som ber privat till dessa helgon, så som Teresa av Avila bevisligen gjorde.

Altare och kyrkor kan uppföras till dess ära och officiella kyrkofester kan firas för helgonet.

Är det någon skillnad på att anropa ett helgon eller att anropa de döda som spiritisterna gör?

Teresa hade en mycket asketisk klosterbroder vid namn Petrus av Alcantara. Efter sin död uppenbarade han sig flera gånger för Teresa och gav henne råd.

Även en annan pater, Ibanez, uppenbarade sig efter sin död på samma sätt för henne.

Teresa är en bedragen kvinna trots sin hängivna religositet. Hon är en Jesabel-kvinna enligt Upp. 2:20.

1970 blev Teresa officiellt förklarad som kyrkolärare i den katolska kyrkan. Teresa är bara en av flera katolska mystiker om vilka liknande artiklar kunde skrivas.

Håller hon och andra liknande mystiker på att få ett inflytande även i Sverige? Vart är vi i så fall på väg?

Artikelförfattare: Bertil Lundberg

Re: Var är de kroppsligen avsomnade

Harry!

Du har alldeles rätt: jag uttryckte mig oklart angående själen: vad jag ville bemöta, det är den platonska tanken på att "själen är evig i sig - oförstörbar" dvs. att den kan vi själva "putsa och befria" från materien genom insikt, att den är "god i sig" och att det går i egen kraft göra sig "ren".

Jesus säger däremot:

Matt.10:28 Och frukta icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna."
.........

Bibeln talar om "evigt liv" och evigt straff:

Matt.25:46 "Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv."
...
2Tess.1:7-10 "men att I som utstån lidanden fån hugnad tillsammans med oss, när Herren Jesus uppenbarar sig från himmelen med sin makts änglar, "i lågande eld", och låter straffet drabba dem som icke känna Gud, och dem som icke äro vår Herre Jesu evangelium lydiga.

Dessa skola då bliva straffade med evigt fördärv, bort undan Herrens ansikte och hans överväldigande härlighet, när han kommer för att förhärligas i sina heliga och visa sig underbar i alla dem som hava kommit till att tro; ty det vittnesbörd vi hava framburit till eder haven I trott. Så skall ske på den dagen."
....
Mark.9:42 "Och den som förför en av dessa små som tro, för honom vore det bättre, om en kvarnsten hängdes om hans hals och han kastades i havet.

Om nu din hand är dig till förförelse, så hugg av den. Det är bättre för dig att ingå i livet lytt, än att hava båda händerna i behåll och komma till Gehenna, till den eld som icke utsläckes. Där 'deras mask icke dör och elden icke utsläckes'.

Och om din fot är dig till förförelse, så hugg av den. Det är bättre för dig att ingå i livet halt, än att hava båda fötterna i behåll och kastas i Gehenna. Där 'deras mask icke dör och elden icke utsläckes'."
.........

Av ovanstående kan vi bara se, att själens(=kroppens) "död" innebär en evig förkastelse och plåga. På det sättet kan själen(=kroppen) vara "odödlig" och samtidigt "förgjordbar" - det är det jag menade.

Jud.1:6 "så ock därom, att de änglar som icke behöllo sin furstehöghet, utan övergåvo sin boning, hava av honom med eviga bojor blivit förvarade i mörker till den stora dagens dom.

Jud 1:7 Likaså hava ock Sodom och Gomorra med kringliggande städer, vilka på samma sätt som de förra bedrevo otukt och stodo efter annat umgänge än det naturliga, blivit satta till ett varnande exempel, i det att de få lida straff i evig eld."
........
Till skillnad från Platons 'oförstörbara-odödliga själ'bekänner den kristna tron kroppens uppståndelse.
Själ och kropp hör ihop.

Själens 'odödlighet-oförstörbarhet' verkar vara en gammal grekisk tanke. Själens 'odödlighet-oförstörbarhet' förutsätter uppdelningen mellan ande och materia, mellan synligt och osynligt.

Kroppen betraktas som tillfällig och förgänglig, ett hölje för den eviga själen. Kroppen är alltså om inte rent ond, så åtminstone ett hinder själen som bor i den och så småningom skall befrias från den till ett evigt, andligt liv.

Det var med utvecklingen av tanken på en ren och evig idévärld (Platon) som föreställningen om en 'odödlig själ' fångad i den förgängliga materien växte fram och fick stark utveckling i olika gnostiska läror.
.....
Det är detta som jag försökte bemöta: vi kan inte uppnå själens 'odödlighet' genom befrielsetekniker från kroppen - via filosofi och insikt (gnosis)- utan vi har fått i den nya skapelsen, i Jesus, efter köttets uppståndelse ETT EVIGT LIV om vi tror och lyder Herren - medan de som inte tror "kommer att efter köttets uppståndelse dömas till evigt straff i evig eld". (själen är alltså inte 'oförstörbar' i sig själv, verkar det som).

Menas med "evig eld" en oavbrutet brinnande (evig) tillvaro, där människans 'odödliga själ'(=kropp) plågas i all framtid eller menas en total engångsförgörelse av själen(=kroppen)?

Jesu ord skulle tyda på det första, att människan inte upphör att existera: "där masken aldrig dör och elden aldrig utsläckes".

Och i det hänseendet verkar själen(=kroppen) vara 'odödlig'..och ändå 'förgjord' om och om igen....

Sedan kan vi inte bara tala om själen (som Platon) utan vi utgör en helhet:

"JAG ÄR...en själ, en kropp, en ande." Tillsammans som ETT - därav "köttets uppståndelse" och domens dag för alla människor. (Detta är ett svårt ämne.)

Förstår du bättre nu vad jag menar?

Att Jesus har framburit sig själv genom "evig Ande" till offer för våra synder "i sin kötts gestalt" (kroppsligen) borde inte överhuvudtaget blandas in här! Gud kan inte "dö andligen" (JDS).

Det behövdes inte och det var inte "den nivån" som var avgörande för frälsningen. Ett oskyldigt offer kan aldrig ha syndig natur (då blir det inte Gud välbehagligt!) - det behövs alltså inte. Det räckte med att Herren "lade på sig" våra synder och "bar upp dem" på trä (i vårt ställe). Punkt.

Och hur Herren kommer att hantera allt detta med straff och dom rent praktiskt, vet bara Han själv...
.......
Vad tycker du? Kommer människan att existera i all evighet och plågas eller kommer hon att förgöras totalt?

Re: Var är de kroppsligen avsomnade

HaFo:

Flyttade alltså över detta samtal in under detta ämne, "var är de kroppsligen avsomnade", som en fortsättning på vad som tidigare avhandlats här.

Javisst Elisabeth, jag tycker nu att det framgår mycket klarare vad Du menar. Jag förstod redan innan vad Du egentligen menade, men ville få det klart uttryckt, så att det inte behövde uppstå frågetecken.

Jag håller också med Dig att detta är ingen lätt fråga!

Men jag känner mig rätt viss om, att precis som Du försöker visa på så är Platons och grekernas ”filosofi” kring frågan, vilset ute och ger näring åt Gnosticismen, kring dualismen mellan ande och materia.

Ngt som väldigt uppenbart gör sig påmint i trosförkunnelsens ”ande, själ och kropps – lära” (”Du är en ande, som bor i en själ och har en kropp”), ”JDS – läran” (läran om att Jesus dog andligen) och ”vi är gudar – läran”.

Jag känner mig också viss om att Stanley Sjöberg och Alf Lindberg är vilset ute, när de bejakar läran om att alla ska en dag bli räddade, efter alla tidsåldrars slut.

Känner mig också viss om att Jehovas Vittnens och andras varianter (som t.ex. ”Apologetens” version, som jag bemöter i ”Häftet” – ”Kan Gud dö – Jesu Kristi person – Den stora stötestenen”), är vilset ute, vid att människan upphör att existera när kroppen är död och/eller totalt förintas i ”*******t”.

Det finns säkert många olika varianter på detta. Och det blir möjligt, eftersom Bibeln är ngt sparsam i informationen.

Men Du återger Bibelsammanhang, som klart talar för (eftersom ordet evigt är detsamma för evigt liv i Guds gemenskap, som för ”evig pina”), där man, ”kastas i Gehenna. Där 'deras mask icke dör och elden icke utsläckes'."

Om masken inte dör och elden inte utsläckes, så talar det om, att det är ett medvetet tillstånd av evig pina i djävulens slutdestination och inte ett fullständigt ”upphörande av existens”.

Det tror jag ligger närmast sanningen kring denna fråga kring *******t att se det så.

Det må vara aldrig så ”hjärtslitande”, att tänka sig att människor, som inte lärt känna Jesus och går förlorade, ska lida i all evighet, för det misstag som ”deras förste ställföreträdare Adam”, gjorde, där han blev ”djävulens egendom” och att alla hans efterkommande, inte kan undgå detta faktum, att vara skild från Guds gemenskap och har en evighet tillsammans med djävulen och på hans avsedda plats inför evigheten att se fram emot.

Om man inte nås av budskapet om Jesus, vem Han ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade) kropp och blod på korset.

Nås hjärtat av ett sant budskap, om detta sker via Guds Ande och Ord, så sker i den människan, ”en pånyttfödelse ovanifrån”, av Guds Ande, som ger den människan ett evigt liv i Guds gemenskap.
---
Ser man det perspektivet, så är det inte så konstigt att djävulen lägger ner så mycket energi, som han gör, att via t.ex. trosförkunnelsen och katolicismen (med många fler villfarelser), skapa fram ett antikristligt lärosystem, som ska fånga människor och hindra dem att nå evigheten tillsammans med Gud.

Han vill få så många som möjligt med sig i hans fall och få dela deras fasansfulla evighet, på samma destinationsort, som han vet är ”tillrett för djävulen och hans fallna änglar”.

Jag tror inte djävulen kommer att upphöra att finnas till. Men att hans möjlighet att kunna ”stjäla, slakta och förgöra” och förvilla dem som för evigt kommer att få leva i Guds gemenskap, kommer att upphöra den dag, då när han blir kastad i den sjö av eld och svavel, som brinner av ”en eld som aldrig utsläckes”.

Och till denna destinationsort säger Bibeln att de som ”inte fanns skrivna i Livets bok”, hamnar. Och det tror jag inte handlar om ett upphörande av existens.

Men en evig oåterkallelig gemenskap tillsammans med djävulen i den för honom beredda slutstationen.

HaFo

Re: Var är de kroppsligen avsomnade

Jag forskar vidare:

Om vi ponerar, att "evigt liv" har en motsats som heter "evig död" fast begreppet inte förekommer direkt på det här sättet i Skriften, så måste man definiera ordet DÖD.

"Död" i bibliskt sammanhang verkar beteckna frånvaro av Guds närhet.
I så fall borde "evig död" som motsats till "evigt liv" innebära ett tillstånd av Guds frånvaro i all evighet.
Och i så fall - med tanke på detta - är själen (=människan=kroppen) "dödlig" såsom menat "skild från Gud".

Däremot är själen "odödlig" såsom "evigt existerande".
....

Alltså: man måste hitta ett bättre bibliskt uttryckssätt, för att inte förvirra begreppen.
Kanske Lukas kan ge oss ett tips:

Luk.16:26 "Och till allt detta kommer, att ett stort svalg är satt mellan oss och eder, för att de som vilja bege sig över härifrån till eder icke skola kunna det, och för att ej heller någon därifrån skall kunna komma över till oss."

Luk 16:27 Då sade han: 'Så beder jag dig då, fader, att du sänder honom till min faders hus,
Luk 16:28 där jag har fem bröder, och låter honom varna dem, så att icke också de komma till detta pinorum.'..."
.....
Detta skulle innebära ett svalg mellan de två platserna - dödsriket och Abrahams sköte: och eftersom de plågade kommer att "se" de rättfärdiga och aldrig kunna överbrygga gapet, så skulle detta tyda på, att själen (människan) är evigt existerande.

Men själens (människans) eviga existens betyder inte 'odödlighet' som vi menar det utan utifrån Jesu undervisning ser man, att den eviga själen är 'dödlig' dvs. skild från Gud.

Med detta i åtanke verkar det vara bättre att tala om själens (hela människans) 'eviga existens' -
och sedan beroende på om människan lever i Andens lydnad och är en ny skapelse "i Kristus", får hon ett EVIGT LIV (EVIG vistelseplats: nära Gud) eller om hon väljer en annan väg "som leder till fördärv", får hon en EVIG DÖD (EVIG vistelseplats: brinnande Gehenna, skild från Gud).

Således är begreppet 'själens odödlighet' missvisande ur bibliskt synpunkt:
kanske bättre att säga: den evig-existerande själens (människans) avgörande beteckning 'dödlig' (skild från Gud) eller 'levande' (liv med Gud) beror på vilken vistelseplats hon hamnar på (väljer)i all evighet.
...
Uppb.14:8-12 "Och ännu en annan ängel följde honom; denne sade: "Fallet, fallet är det stora Babylon, som har givit alla folk att dricka av sin otukts vredesvin."
Och ännu en tredje ängel följde dem; denne sade med hög röst: "Om någon tillbeder vilddjuret och dess bild och tager dess märke på sin panna eller på sin hand,
så skall ock han få dricka av Guds vredesvin, det som är iskänkt i hans vredes kalk, obemängt; och han skall bliva plågad med eld och svavel, i heliga änglars och i Lammets åsyn.

Och när de så plågas, uppstiger röken därav i evigheters evigheter, och de hava ingen ro, vaken dag eller natt, de som tillbedja vilddjuret och dess bild, eller som låta märka sig med dess namn.

Här gäller det för de heliga att hava ståndaktighet, för dem som hålla Guds bud och bevara tron på Jesus."
....
Själen (människan) är en evig varelse med en antingen "dödande" (evigt straff, dom) eller "levande" utgång.

Därför är det viktigt med att se, vad Skriften menar med "död" och "liv".
Ett allmänt tillstånd av nirvana utan straff/dom för 'upplysta själar' hittar man inte i Skriften.
......
Valet och villkor för evigt liv:

Rom.8:1-13 "Så finnes nu ingen fördömelse för dem som äro i Kristus Jesus. [för de som vandrar EFTER ANDEN OCH INTE EFTER KÖTTET.]
Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri ifrån syndens och dödens lag.

Ty det som lagen icke kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borttaga synden, sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet.
Så skulle lagens krav uppfyllas i oss, som vandra icke efter köttet, utan efter Anden.

Ty de som äro köttsliga, de hava sitt sinne vänt till vad köttet tillhör; men de som äro andliga, de hava sitt sinne vänt till vad Anden tillhör.
Och köttets sinne är död, medan Andens sinne är liv och frid.
Köttets sinne är nämligen fiendskap mot Gud, eftersom det icke är Guds lag underdånigt, ej heller kan vara det.
Men de som äro i ett köttsligt väsende kunna icke behaga Gud.
I åter ären icke i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i eder; men den som icke har Kristi Ande, han hör icke honom till.
Om nu Kristus är i eder, så är väl kroppen hemfallen åt döden, för syndens skull, men Anden är liv, för rättfärdighetens skull.

Och om dens Ande, som uppväckte Jesus från de döda, bor i eder, så skall han som uppväckte Kristus Jesus från de döda göra också edra dödliga kroppar levande, genom sin Ande, som bor i eder.
Alltså, mina bröder, hava vi icke någon förpliktelse mot köttet, så att vi skola leva efter köttet.

Ty om i leven efter köttet, SÅ SKALL NI DÖ [för evigt skiljas från Gud]; men om I genom ande döden kroppens gärningar, så skolen I leva."
.....

Re: Var är de kroppsligen avsomnade

Tack för Ditt klarläggande inlägg Elisabeth!

Jag tror nog att vi ligger väldigt nära varandra i synen på dessa frågor!!

HaFo

Re: Var är de kroppsligen avsomnade

En del, som menar att vid kroppens död, så upphör människans existens och inte har ngt medvetande, fram till att hon kroppsligen uppstår, läser bara delar av Pred. 9:5,10 och Ps.115:17:

”ty ingen verksamhet, ingen klokhet, ingen kunskap ingen vishet finns i graven, dit du far … De döda prisa inte Herren, ingen som farit ned i det tysta.”

Men citerar man hela sammanhanget, så står här mer: ”Men vi, vi ska lova Herren från nu och till evig tid”

Om man ska lova Herren till evig tid, så nödvändiggör det, att man är vid liv och vid medvetande ”för evigt”’ och inte utan tillvaro till den kroppsliga uppståndelsen.
---
Men intressant med tanke på lärorna om helgonen och Maria, så står i sammanhanget i Pred. :

”de ha för evigt ingen del mera i allt vad som sker under solen”.

Alltså de kroppsligen avsomnade i väntan på den kroppsliga uppståndelsen, ”har ingen del mera i allt vad som sker under solen”.

Alltså inte har ngt med skeendet i vårt tid och rum att skaffa.

Det stämmer ju också väl med, när Bibeln varnar för att söka kontakt med de kroppsligen avsomnade och visar på att det leder till ”onda andars spel” och ockulta manifestationer.

Precis vad vi ser hända, där Maria och helgon anropas om hjälp i förbön.
---

Läs Matt. 27:52, Apg. 7:54 – 60 och 1 Kor. 15:20

Här framgår att ordet avsomnad avser ”kropparna” och inte att de fördenskull upphörde att existera fram till den kroppsliga uppståndelsen.

Jag har tidigare pekat på att det nuvarande ”Abrahams sköte”, det nuvarande paradiset för de på Jesus – troende och därför ”i Hans närhet”, kroppsligen avsomnade, inte är detsamma som den slutliga ”himmelska tillvaron”, för evig gemenskap med Gud i de kroppsliga ”uppståndelsekroppar”, som den troende kommer att ernå i den kroppsliga uppståndelsen som ligger framför, och som ”passar in” i Guds eviga gemenskap.

Har även visat på att ”det nuvarande *******t”, inte är ”det slutliga *******t”. De grekiska orden ”hades”, och ”gehenna”, har alla i vår Bibel översatts med det enda ordet ”*******t”. Medan de egentligen avser två olika platser.

”Pinorummet” i ”hades" är den nuvarande boningen för de ”ogudaktiga” (de som inte kommit till tro på Jesus).

Medan det slutliga *******t benämnes ”gehenna”. Det omnämns i Matt. 5: 22, 29; 10: 28; 18: 9; 23: 15, 33; Mark. 9: 43; Luk. 12: 5.
---

Precis som de på Jesus – troende, inte ska förbli i paradiset för att tillbringa evigheten i ett okroppsligt tillstånd, utan ska erhålla uppståndelsekroppar, så likaså ska de icke på Jesus – troende, inte förbli i det nuvarande ”hades”, för att tillbringa evigheten i ett okroppsligt tillstånd, utan ska erhålla uppståndelsekroppar, som passar in i den eviga slutstationen tillsamman med djävulen, i den ”sjö som brinner av eld och svavel”.
---
Sedan de icke på Jesus – troende erhållit sina uppståndelsekroppar, ska de ställas inför ”Den stora vita tronens domstol”. Läs 2 Petr. 3:7 och Upp. 20: 13 och vers 15:

”och om ngn inte fanns skriven i livets bok blev han kastad i den brinnande sjön”. Innebär det att man då upphör att existera? Nej, jag tror inte det. Den falske profeten och anti (istället för Kristus) – krist är redan ditkastade, liksom satan själv, som varit fängslad kommit loss, men som nu slutligen förpassas till den plats ”som är beredd för djävulen och hans fallna änglar”.
---
Inte tror jag de då kommer att upphöra existera, enär de står att de ”ska plågas natt och dag i evigheternas evighet”.

Varför skulle då, de människor som i den kroppsliga uppståndelsen, fått kroppar som passar till att bli kastade till samma slutdestination som djävulen, upphöra att existera??
---

Bibeln beskriver detta ”slutliga *******” som en plats av ”eld”. Du finner denna koppling mellan gehenna och eld i Matt., Mark., och Upp.

Men innebär det då att denna ”eviga eld”, ”där masken aldrig dör”, verkligen innebär, att de som hamnar där upphör att existera?

Låt oss titta på några sammanhang, där Bibeln använder ordet ”fördärva” och sätta in ordet "tillintetgöra" istället och se om dessa ord är ”synonyma” i sin betydelse i dessa sammanhang:

Ps. 78: 45

”Han sände grodor bland dem (egyptierna) som fördärvade (tillintetgjorde) dem”.

Här ser vi att ordet fördärva och tillintetgöra inte kan vara synonyma i detta sammanhang.

Job 19: 10; 21: 17

”han förstörde (tillintetgjorde) mig – bröt ned mig på alla sidor”.

Ordet förstörde, kan inte här vara liktydigt med tillintetgörelse, för då hade inte Job kunnat berätta om det.

”Hur ofta kommer fördärvet (tillintetgörelsen) över dem”.

Hur kan man tillintetgöras flera ggr. Om ordet fördärva här skulle betyda tillintetgöra?
---

Nej, jag tror nog att de som antingen menar, att alla en dag kommer att stå där räddade, eller att de som ”går förlorade”, skulle upphöra att existera, är vilset ute.

Nog tror jag att evigheten utan Jesus, verkligen kommer att innebära, att man ”plågas natt och dag i evigheternas evigheter”, i en ”eld som inte utsläckes” och där ”maskarna inte dör”, utan att där ska ”vara gråt och tandagnisslan” i evigheternas evighet och utan slut eloler förändring.
---

Hur viktigt är det då inte att vi avslöjar villoandarna, som t.ex. bl.a., via katolicismen och trosförkunnelsen, vill snärja människor, så att de missar målet.

En del tror att de kommer rätt, för de ledsagas ju av andliga ledare i trosförkunnelsen, som ”talar direkt från Gud”, eller kan känna sig trygga under påvens beskydd, enär han utgör ”Kristi ställföreträdare på jorden” och inte kan ta fel, när han uttalar sig i lärofrågor.
---
Jag tror att vi i denna sena tid, aldrig får förtröttas, eller låta oss nedslås av människor som anser ”väktare på muren”, som negativa kritiker som ”dömer folk”, att varna för den väg mot avfallet, som vi idag ser ske mitt fram för våra ögon!!
---
Man talar om att ”evangelisera” och ”vinna världen för Kristus”, ”vara ett så att världen kan tro”, älska varandra, vara tolerant och förstående och inte såra människor, utan behandla dem väl.

Men man ger sig samtidigt i lag med villolära och villolärare. Detta skeende är så falskt det någonsin kan bli!!!!

Och det är en förberedelse av Bibelns tecknade avfall, som Bibeln säger måste ske, för att antikrist ska kunna träda fram.

Men det sker allt, under ”ljusets skepnad” och kallas för evangelisation och att vinna världen för Kristus.

Medan det egentligen förbereder antikrists inträde på arenan, välkomnandes av de ”kristna” som Kristus.

Jag skulle vilja skrika! Men det hjälper ju inte. ”De som har öron till att höra, kommer att höra”. Jag får vila i Jesu, min frälsares knä därvid!!

HaFo