HaFo's Debattforum "Din Åsikt"
Start a New Topic 
Author
Comment
Alpha.

Med anledning av ett mail jag fick så startar jag en ”underrubrik” till ”Vilka läror och dess företrädare drar fram emot avfallet.

Inlägg 1.

Fick ett mail med frågan:

”Vad känner du till om detta med Alpha kurser? Vad handlar detta om, egentligen? Är det kristen tro, eller ser det bara så ut?

Är det så illa som Elizabeth McDonald & Dusty Peterson skriver så är Alpha i så fall en av lärorna som drar fram mot avfallet!!”
---
Jag har på ”Aktuellt Nu”, ”Arkiv 2002”, på ”Nyheter i det kristna landskapet” under ”Alpha – kurser”, granskat och kommenterat en bok som används i dessa sammanhang och även därutifrån varnat för denna, så fint upplagda kurs eljest, men bara med den brasklappen, att det material som används utgör inkörsport till bl.a. trosförkunnelsen.

Kolla gärna upp det material som jag kommenterat under nämnda ”adress” på hemsidan!
---
Mailet fortsätter sedan med att återge ngt som väl kan liknas som en fortsättning av vad jag försökte säga kring Alpha.
---

Citat av : Elizabeth McDonald & Dusty Peterson

"Det andliga ursprunget till den nutida Alpha-kursen kan på ett överväldigande sätt påvisas vara från "Vineyard"-rörelsen. Det hävdas ofta att Vineyards rötter i sin tur bestämt sträcker sig från
personer som Carl Jung, Teilhard de Chardin och E.W. Kenyon - d.v.s. i New Age-rörelsen.

Om detta är sant kan vi rimligtvis förvänta oss att samma manifestationer ska visa sig i Alpha, som förekommer när man blir invigd i New Age.

Sker detta? Läsarna kan själva avgöra, eftersom följande förteckning är tagen, nästan ordagrant , från El Collies Kundalini Signs and Symptoms (Tecken och symtom på kundalini) - ett
New Age-dokument som identifierar de olika manifestationerna som sker när man blir invigd i New Age kundalini.”
---
Citat från:

http://64.233.183.104/search?q=cache:VZPLi9-uzOIJ:www.yogayoga.nu/yogauniversity-kundalinikraften.htm+kundalini+ormen&hl=sv&ct=clnk&cd=7&gl=se
---
"Ordet kundalini kommer från kundal som betyder spiral. Kundalini betyder ordagrant locken av den älskades hår. Symboliskt avbildas kundalinikraften som en sovande orm, vriden i en spiral tre och ett
halvt varv runt rotchakrat.

Rent geografiskt sägs kundalinikraften vila inuti korsbenet (trekantsbenet), längst ner i ryggraden. Ett annat ord för korsbenet är Sakrum, från latinets Os Sacrum, ett ord som indikerar en helig plats i kroppen.

De gamla grekerna var medvetna om dess betydelse och när en person brändes efter sin död var trekantsbenet det sista som förstördes. I väst finns kopplingar mellan Sakrum och den heliga kalken.

I gamla Egypten ansågs korsbenet som en mycket kraftfull del av kroppen. De gamla egyptiska faraonerna avbildas också ofta med en ormsymbol som stiger fram ur pannan.

Hermes stav med två ormar som slingrar sig upp för en vingbeprydd stav och som senare blivit en
läkekonstens symbol är inget annat än en stiliserad modell av kundalinikraften på väg upp genom chakrasystemet.

Kundaliniormen förekommer redan i skapelseberättelsen. Den slingrar sig uppför stammen på kunskapens träd (ryggkanalen) och leder viskande Eva (vår kvinnliga, intuitiva sida) till äpplet (mot kunskap och insikt)"

Slut citat
---

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=104136

Alpha växer mer än någonsin. På två år har 2,4 miljoner människor gått en Alphakurs, som är en
grundkurs i kristen tro. Totalt har cirka 8 miljoner gått en kurs. Asien är en av de världsdelar där Alpha växer mest.

I början på 2000-talet växte Alpha med cirka 1 miljon om året. De senaste två åren är ökningen nästan 2,5 miljoner, visar färska siffror från Alpha International. År 2003 var antalet deltagare 5,7 miljoner och i dag är den totala siffran 8,1 miljoner.
---
Men betänk då hur allvarligt om något, som säges vara en introduktion till kristen tro, faktiskt genom det material som används istället är en introduktion in i förförelse och avfall, nu lyckats nå ut till så många människor, under sken av att vara kristen tro och väckelse!!!!

Forts Alpha

Re: Alpha.

Inlägg 2 från det mail som nådde mig

http://www.users.globalnet.co.uk/~emcd/Powers3_Swedish.htm

Krafterna bakom Alpha-kursen. Den mäktiga anden.

(Collie: ) "Kundalinis uppkomst kan dramatiskt påverka kroppen ... Den kan förorsaka:

- Energitillströmning eller känslor av elektricitet. Förnimmelser av darrningar. Onaturlig hetta eller kyla. Ofrivilliga kroppsrörelser:

hoppande, skakningar, att man känner en kraft, särskilt en kraft som stöter till eller förflyttar ens kropp - Känslolöshet eller smärta i lederna.

”Susande" förnimmelser i huvudet, Spontana artikuleringar, inkl. skratt och gråt, som
ofrivilliga och okontrollerade hickningar.

Själslig extas eller lycksalighet. Kontakt med andliga vägledare genom inre röster, drömmar eller
syner (från andliga vägledare)".
---
”Säkert", kommer vissa att svara, "är detta bara ockulta förfalskningar av äkta manifestationer av den helige Ande?"

Det finns en sanning i detta, men inte på det sätt de flesta människor inser. Den helige Ande ger oss andligt ljus (d.v.s. biblisk visdom), medan fienden framkallar ett fysiskt ljus i huvudet.

Gud ger oss glädje i vår ande (genom att vi vet att vi är frälsta från *******t), medan fienden endast
får människor att skratta fysiskt - och av ingen orsak.

Gud kommer med kraft i vår ande (d.v.s. han gör det möjligt för oss att stå fasta i tron), medan fiendens "kraft" får människor att fysiskt göra saker (t.ex. att hoppa okontrollerbart) eller känna elektriska stötar etc. i sina (fysiska) kroppar.
---
Alphas Nicky Gumbel kallar sin "helige Ande" en "behärskande Ande", och säger "vi borde bli fullständigt överväldigade av "denna Ande".

Men den sanna helige Andes frukt innebär själv-behärskning (Gal.5:22-23). Avsaknad av kroppslig behärskningsförmåga är i bibeln genomgående förknippat med demoner och dom - t.ex. djurläten (Jes. 5:25-30; Ps. 59:1-15); förbränning (Jer. 21:10; Jes. 47:1, 14); skakningar (Apg. 8:7; Ps. 69:23-24); uppenbart berusat tillstånd (Jes. 29:9-10; Jer. 48:26) och så vidare.

Alpha forts.

Re: Alpha.

Inlägg 3

Just därför att New Age-rörelsen har fört många icketroende in i övernaturliga upplevelser, får vi inte ge efter för frestelsen som denna Alpha-ledare gjorde:

"Vi insåg att vi behövde erbjuda något speciellt i en postmodern värld - där de (deltagarna) kan få någon andlig upplevelse". Den "andliga upplevelse" som icke-troende deltagare behöver är en Ande-inspirerad överbevisning om deras syndiga natur och en känsla av Guds vrede (båda är skrämmande obefintliga i Alpha), inte mer av New Age.
---
Här finns en avgörande ledtråd till Alphas framgång:

Ovanstående manifestationer framkallas ofta hos människor som fortfarande är icke-kristna . Som en följd av detta tror kursledarna att mottagarna nu är frälsta (om inte döpta i den helige Ande) - och säger det till dem.
---

”Det som följer är Alphas trumfkort. Trots dess användning av formler och världsliga metoder i stället för Andeledd förkunnelse (det senare är Guds krav varje gång vi för fram evangeliet), trots HTP:s chockerande förbindelser (med t.ex. Paul Cain, Rodney Howard-Browne och Robert Schuller).

Trots Alphas många doktrinära villfarelser och trots de uppenbart obibliska manifestationerna som frammanas, välkomnas Alpha i samfund världen över, därför att den förändrar människor på till synes
goda och avgörande sätt .

Logiken hos en lättlurad kyrka idag säger, att detta MÅSTE innebära att Alpha är välsignad av Gud och godtas av honom.

Det finns emellertid ett fruktansvärt fel i detta argument – för invigning i New Age är en medveten, satanisk förfalskning av att bli född på nytt på ett äkta sätt.

Förändringarna som man ser i Alpha är, medan de aldrig betygar något som ens kommer nära ett uppvisande de tecken som är bevis på en sann omvändelse, identiska med dem i kundalini-väckelsen (som är en ”New Age – väckelse”):

- Stunder av enorm glädje, kärlek, frid och medkänsla.

- Själsliga upplevelser; utomsinnlig varseblivning; minnen från tidigare liv; helande krafter.

- Förhöjd kreativitet; nytt intresse för självkänsla och andlig kommunikation.

- Intensifierad förståelse och känslighet; insikt i ens eget väsen; djupare förståelse för andliga ting; intensiv medvetenhet om ens omgivning (inklusive "vibbar" från andra).

- upplevelser av insikt; direkt kännedom om en mer vidsträckt verklighet; transcendent medvetenhet."
---
Med andra ord kan invigning i New Age resultera i djupgående förändringar. Den kan "rädda" människor från gatorna och från mentalsjukhus; den kan medföra att förhärdade kriminella "kommer rätt"; den kan få människor att verka mycket mer inriktade på andlighet än de var tidigare - men inget av detta innebär att den av Gud .

Den är en hednisk förfalskning av sann frälsning och medför inte överbevisning om synd eller fruktan för *******t, eller att man uttrycker ånger eller att man fullt ut sätter värde på och griper tag i Kristi kors, som en sann pånyttfödelse innebär.
---
Och så är det med Alpha. Undersök praktiskt taget vilket som helst bevis från vilken som helst Alpha-kurs mot ovanstående förteckning, och du som läser kommer att finna att beviset inte har någon motsvarighet i bibeln, utan i stället överensstämmer med Satans efterapning.

Alpha-tidningar påstår regelbundet att kursen frälser människor från vissa tvivelaktiga metoder inom New Age, men samma ande finns bevisligen bakom båda.

Så exakt är faktiskt samstämmigheten mellan dem, att en person från HTB som avslutat sina studier på Alpha, nu har gett ut en yoga-video och en bok som aktivt stöder yoga, utan att ge någon antydan om att den inte skulle kunna vara förenlig med den helige Ande.

Forts Alpa

Re: Alpha.

Inlägg 4

”Sammanfattning

Låt oss göra en överblick. De som avslutat sina studier på Alpha kan mycket väl utveckla en "andlig" syn på världen; kan uppträda mycket mer moraliskt än tidigare; kan säga att de "älskar Jesus"; kan vilja gå med i en gemenskap och läsa bibeln, men ändå inträffar alla dessa former av förändring inom New Age också.

De innebär inte att människan är frälst. Man kan alltid förgäves undersöka officiella bevis från Alpha för att hitta kännetecken på sann omvändelse - som t.ex. äkta ödmjukhet, eller en vördnad och rättfärdig fruktan för den Allsmäktige, eller en sann längtan att bli förlåten av människor som man har försyndat sig mot, eller en djup tacksamhet för Golgata, eller en djup skam över sitt tidigare liv, eller en allvarlig överbevisning om sin syndiga natur.

Nästa gång ni som läser träffar på ett till synes imponerande bevis från Alpha (eller ett från Toronto/Pensacola, för Alpha för precis samma ande vidare), ber vi er att ställa frågan:

om ovanstående, bibliska kännetecken finns, och om fienden verkligen är oförmögen att åstadkomma de förändringar som man kan se - mot bakgrunden av att New Ageare upplever exakt samma helanden, förändringar, återupprättanden och så vidare.
---
Var vänlig att varna så många äldstebröder som du kan, innan de accepterar Alpha. De lyssnar mycket lättare, om de ännu inte har tagit emot den. Varför är det så?

Delvis därför att de kommer att förlora ansiktet mycket mindre, om de tar avstånd från Alpha innan de
uppmuntrar sina bröder som är på väg att bli indragna i att hålla en kurs, men också därför att vi har funnit att den mäktiga anden bakom Alpha förblindar människor för sanningen, när de en gång har tagit emot "den". Det finns fortfarande tid för många kyrkor, att bevaras från denna mardröm.

De som redan har tagit emot Alpha-anden måste avsäga sig den fullständigt och ångra sig grundligt.

Gud välsigne dig.

Elizabeth McDonald & Dusty Peterson”
---

HaFo – kommentar:

Ge Dina synpunkter! Är Alpha – kurserna så här allvarliga?

Ja, jag tror det om man blint använder kursens givna vilseförande material!

Men sen hänger det också naturligtvis mycket på ”kursledaren”, om han inser förförelsen i materialet och pekar på det och uppmanar människor, att ta avstånd från förförelsen i materialet och istället pekar klart på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Då tror jag, att själva den fina uppläggningen praktiskt med en ”Alpha – kurs”, kunde bli till välsignelse och inte som nu till förförels!!!

Men då behövde man ju å andra sidan inte kalla det för en Alpha – kurs, om man inte använder dess vilseförande material, utan istället rakt på sak fokuserade Guds Ord om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

Då kunde man i församlingens regi med eget material som är "förförelsefritt", bara ha en enkel inbjudan till att samtala utifrån Bibeln (och inget Alpha - material) om vrem Jesus ÄR OCH BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!

HaFo

Re: Alpha.

Hej

Eftersom jag inte har någon direkt personlig erfarenhet
av Alpha kurser så måste jag hålla mig till andrahands
material , jag har hållit mig borta från Alpha , har tyckt
att det , luktat lite , för ,"underligt" , redan på håll ,
när jag hört talas om detta
Jag behöver nog inte detta----
Önskar att folk skulle mycket mera hålla sig strikt
till Ordet , Bibeln än att försöka ta genvägar som
riskerar att leda , ner i *****

Inte heller behöver jag till exempel alls den andlighet
som Rodney Howard Browne förmedlar , är det
av inte samma slags ande som opererar i Alpha
som Howard förmedlar ?
Skulle vara intressant att läsa inlägg från någon
som varit indragen i Alpha och eventuellt råkat
illa ut

Spontant , tror faktiskt det är så här , hålls borta från
Alpha precis , skippa "blandningen" och , istället :

---bara ha en enkel inbjudan till att samtala utifrån Bibeln
(och inget Alpha - material) om vem Jesus ÄR OCH
BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS
KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!

Thats it !!!

# Om det faktiskt är så att inspiration från E.W. Kenyon ,
C G Jung och Teilhard de Chardin ligger i bakgrunden
så kan man verkligen undra vilken ande som man kan
råka ut för i Alpha sammanhang---

Om man söker lite på dessa tre
E.W. Kenyon , C G Jung och
Teilhard de Chardin så hittar man
skumma saker , minst sagt---

E.W. Kenyon
http://www.solascriptura.se/wfaith8.html

"New Thoughts upphovsman var Phineas. P. Quimby. Hans idéer hade
framgång under slutet av 1800-talet. Han studerade också spiritism,
ockultism, hypnos och andra parapsykologiska uttrycksformer. Quimby
försökte ge häxkraft gott anseende genom att använda ett vetenskapligt
språk. (85) Kenyon studerade Quimby, vilken i sin tur kopierades av
Hagin. Dan McConnell har i sin bok "A Different Gospel" tydligt påvisat
att Hagin kopierat av långa stycken ifrån Kenyon i sina böcker.
Kenyon som är Trosrörelsens sanne fader, förnekade också att Kristi
fysiska död var tillräcklig som försoning för människans synd. Han
förnekar t o m att Jesu död hade något med vår synd att göra. Det är
ifrån Kenyon detta uttalande från början kommer "varje människa som är
född på nytt är en inkarnation, kristendom är ett mirakel. Den troende
är lika mycket en inkarnation som Jesus ifrån Nasaret var." (86) Du
kanske känner igen detta som ett tidigare citat av Hagin"

C G Jung
http://www.tidenstecken.se/cgjung.htm

Jung forskade djupt in i det ockulta, praktiserade spiritism och hade
dagliga kontakter med andar som hade skiljt sig från kroppen, vilket han
kallade arketyper. Mycket av vad han skrev var inspirerat av sådana
existenser. Jung hade sin egen ledarande som han kallade Filemon. Först
lärde han att Filemon var en del av hans psyke, men senare fann han ut
att Filemon var mer än ett uttryckssätt för hans eget inre jag. Jung säger:
"Filemon och andra figurer i mina fantasier gav mig avgörande
förståelser för att det finns saker i psyket som jag inte själv
iscensatt, men som producerar sig själva och har sitt eget liv. Filemon
representerar en kraft vilken inte var mig själv. I mina fantasier hade
jag konversationer med honom, och han sa saker vilka jag inte medvetet
tänkt ut. För jag observerade klart att det var han som talade, inte
jag… Psykologiskt representerade Filemon en högre insikt. Han var en
gåtfull figur för mig. Ibland verkade han alldeles verklig, som om han
var en levande personlighet. Jag gick fram och tillbaks i trädgården med
honom, och för mig var han var indierna kallar en guru." (Kommentar:
Jung var besatt av en demonisk ande i sin personlighet.)
Man kan se varför Jung är så synnerligen populär bland new age-are.Jung
spelade också en roll i utvecklingen av Anonyma Alkoholister.

Teilhard de Chardin
http://www.tidningenkulturen.se/content/view/1131/133/

Teilhard de Chardin (1881-1955) - fransk jesuit och paleontolog - var i
ropet för några årtionden sedan. Han förenade de till synes oförenliga
riktningarna darwinism och kristendom i en religionsfilosofisk hypotes
om människans utveckling till en övermänniska, som i ett Omega
sammansmälter med Gud. Enligt den lärde jesuiten var Jesus, Guds son,
ett första exemplar av denna övermänniska.

I påvens Rom uppfattades teorin i kurian som en hårdsmält teologisk
härdsmälta. Den fick inte publiceras och sattes därför på undantag.
Först efter de Chardins död publicerades 1959 hans skrift Fenomenet
människan. På svenska kom den märkliga boken redan 1961 ut på Bonniers i
Karin Stolpes översättning med företal av Ivar Harrie och inledning av
Julian Huxley.

I Teilhard de Chardins teori ingår begreppet "noosfär", som en viktig
beståndsdel. "Noos" är grekiska och betyder tanke. Som "-sfär" anger
handlar det om ett fenomen av samma karaktär som atmosfär, aquasfär,
stratosfär, biosfär etc. Så här beskriver Teilhard de Chardin denna noosfär:

"Runt omkring gnistan från de första reflekterande psykena kan vi se en
glödande ring. Antändningspunkten har vidgats. Elden griper omkring sig
mer och mer. Till sist glöder det runt hela planeten. Det finns bara ett
uttryck, bara en term, som passar in på detta storslagna fenomen. Det är
utan tvivel fråga om ett nytt skikt, lika vidsträckt, men som vi skall
se, betydligt mer koherent än alla föregående skikt - det "tänkande
skiktet", som efter sina första ansatser i slutet av tertiärtiden nu
lägger sig ovanför växternas och djurens värld. Utanför och över
biosfären ligger noosfären."

Den förtätning av miljarder psyken till en allt mera komplex
infrastruktur, som Teilhard de Chardin saluför, har vuxit fram
organiskt. Mekanismen har beskrivits av Charles Darwin med en rad
välkända och populärt brukade och missbrukade begrepp som "kampen för
tillvaron", "de bästa anpassades överlevnad", "det naturliga urvalet" etc.
Slut citat

Mvh SLBlomqvist

Re: Alpha.

Hej

Hittade följande på Dagen
http://www.dagen.se/blogg/Default.aspx?blogId=336&categoryID=13
Lasse - 2007-09-27 20:32
"Alpha emanerar från en londonbaserad Anglikansk församling.
Det är ett odiskutabelt faktum."Det har ingen betydelse" talar
alltså helt i nattmössan!Däremot är det ju spännande att se att
materialet faktiskt används och fungerar från Trosrörelsen till
Katolska Kyrkan,från Norge till Botswana.Det som man måste
bejaka för att kunna använda materialet är dock synen på
omvändelsen,församlingen och Den Helige Ande som Alpha
ger uttryck för .Detta torde vara en av anledningen till att
materialet kan fungera i så olika sammanhang.
Delar man inte den synen så är det klart att man är negativ
med Alpha och inte heller använder sig av det."
Slut citat

# Min kommentar : ja nog tycks ju någon faktiskt ha
"uppfunnit ett slags evangelium" som fungerar överallt

# Det underliga i den här saken är bara att det äkta , sanna ursprungliga
evangeliet accepteras inte , varken i trosrörelsen eller katolska kyrkan
inte hos de mest tongivande i alla fall (gräsrötter brukar ju ofta ha mycket
bättre vett , åtminstone så länge de inte blivit helt "skinnade" )
Och , snart accepteras inte det sanna evangeliet
inte heller knappt någon annanstans
Är det så att Alpha egentligen immuniserar mot
sanningen !!
Ulf E borde ju väl tycka om Alpha eller ?
Men
Intar han också i detta fall ett slags "dubbeltrick"
inställning som tex i hållningen till Åge Åleskjaer?
Multipel ormslingrig förförelsestrategi , ser bättre ut så ,
förvirrar så folk blir helt "slut" i huvudet

# Och detta är väl nog förklaringen till varför detta nya
evangelium är så effektivt , det är faktiskt ett nytt evangelium ,
med en annan ande---

Spontant
Tror att jag nog håller med en som skriver
på bloggen

http://www.dagen.se/blogg/Default.aspx?blogId=336&categoryID=13
Citat :
"Gud välsigne er, som har en EGEN Tro,
som inte Alfa har undervisat er om

Jesus säger ju i Upp 3
"Jag kommer snart; håll fast det du har,
så att ingen tager din krona"

10. Eftersom du har tagit vara på mitt bud om ståndaktighet, skall
ock jag taga vara på dig och frälsa dig ut ur den prövningens
stund som skall komma över hela världen, för att sätta jordens
inbyggare på prov.
11.Jag kommer snart; håll fast det du har, så att ingen tager din
krona.
12.Den som vinner seger, honom skall jag göra till en pelare i min
Guds tempel, och han skall aldrig mer lämna det; och jag skall
skriva på honom min Guds namn och namnet på min Guds stad, det
nya Jerusalem, som kommer ned från himmelen, från min Gud, så
ock mitt eget nya namn.
13.Den som har öra, han höre vad Anden säger till församlingarna.

Mvh SLB

Mera från samma blog---
Citat
det har ingen betydelse - 2007-09-23 09:49
"Jag har lusläst Alfa. Läst mycket om deras villolära, som är i stil med andra villoläror, typ Jehovas Vittnen, Mormonerna, Adventisterna, Livets Ord, och annat i den vägen (den breda vägen). Skriv inga fula insinuationer om mig. Ni får inte bära falska vittnesbörd om andra. Jag blev för några år sedan trakasserad av en "missionär" betalad av Pingströrelsen, för vad 1920-talets Pingstvänner gjorde, decennier INNAN jag föddes. ???. Missionären ( egenutsänd) är en nitisk Alfaledare. Nervös till max, skriker och väsnas och kan inte sitta still en längre stund (ADHD ). Gud har gett oss alla en fri vilja, så tro på Djävulen och Alfas falska lära om ni vill. Men sluta med fula påhopp på de verkligt Troende inom Pingströrelsen och andra Kyrkor. Ni får se en gång, om ert verk blir bestående inför Gud. Är man så enfaldig och naiv, så man låter andra bestämma över ens trosliv, som Alfagrupperna gör i de flesta fall, så får man ta konsekvenserna av det. Det går inte att undervisa en maktmänniska om vägen till Gud, så därför får jag säkert fler fula kommentarer av er som hjärntvättats frivilligt av Alfaledarna, ulvarna inom Kyrkorna. Du som skrev :"en som gillar Alpha". Trosrörelsen är grunden till Alfa. Anglikanska kyrkan är lurad av dem. Om man verkligen vill veta källan till det onda inom Alfagrupperna, så gå till botten. Ni tror på alla, som nämner Jesu´namn, vilka de än är. En ytlig tro. Jag ska gå till en Kyrka nu, så jag hinner inte skriva mer. Gud välsigne er, som har en EGEN Tro, som inte Alfa har undervisat er om !"

det har ingern betydelse - 2007-09-22 18:19
Alfagrupper är ett otyg. De bygger på en man, som inte vill att människor skall få syndanöd och bli Frälsta. Han har bedragit många vid det här laget. De som själva inte vill läsa Bibeln, och själva få ett möte med Jesus Kristus. Alfa är en frmmande religiös företeelse, som alla verkligt frälsta i Frikyrkorna tar avstånd ifrån. Det finns INGEN Biblisk Evangelisation inom Alfarörelsen. Allt är en hjärntvätt, som utgått ifrån Trosrörelsen. Sluta omedelbart med era Alfagrupper ! Börja läs BIBELN istället. Ta tillbaka frikyrkornas Evangelisationsmönster, som vi hade före Ulf Ekmans tid. Ni vet vad jag menar. Låt varje frälst församlingsmedlem få vara med på samlingar, om ni vill ha sådana för sökande människor. Förbjud aldrig en Kristen att predika Evangelium, så som en känd Pingstförsamlings ledare i Halland har gjort, då de med hårda ord direkt på skarpen förbjöd medlemmar att delta och tala i en Alfagrupp . Vill inte nämna vilken."

Re: Alpha.

Hej

http://www.pfo.org/alpha-cr.htm

Här är en länk till en sida som tar upp
detta med Alpha som kommer från
Holy Trinity Brompton Church
Tyvärr är sidan på engelska och
man får inte heller kopiera så där
utan vidare---

Vad jag hittills läst från denna sida gör att
jag än mer stryker under detta : hålls borta från
Alpha precis , skippa "blandningen" och , istället :
---bara ha en enkel inbjudan till att samtala utifrån Bibeln
(och inget Alpha - material) om vem Jesus ÄR OCH
BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS
KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!


Ju mera någon eventuellt gör reklam för Alpha ,
desto sjukare verkar detta fenomen vara i mina ögon
Och , den som förspråkar detta "fenomen"
kommer jag att på tillbörligt sätt akta mig för--
"Reklam" bara bekräftar att det förvirring
och förförelse bakom Alpha kurser

Hålls till detta !!!
---bara ha en enkel inbjudan till att samtala utifrån Bibeln
(och inget Alpha - material) om vem Jesus ÄR OCH
BETYDELSEN AV OFFRET AV KRISTI PERSONS
KROPP OCH BLOD PÅ KORSET!

Så här skriver Paulus i 1 Kor 1

17. Ty Kristus har icke sänt mig till att döpa, utan till att
förkunna evangelium, och detta icke med en visdom som består i
ord, för att Kristi kors icke skall berövas sin kraft.
18.Ty talet om korset är visserligen en dårskap för dem som gå
förlorade, men för oss som bliva frälsta är det en Guds kraft.
19.Det är ju skrivet:
»Jag skall göra de visas vishet om intet,
och de förståndigas förstånd skall jag slå ned.»

20.Ja, var äro de visa? Var äro de skriftlärda? Var äro denna
tidsålders klyftiga män? Har icke Gud gjort denna världens
visdom till dårskap?
21.Jo, eftersom världen icke genom sin visdom lärde känna Gud i
hans visdom, behagade det Gud att genom den dårskap han lät
predikas frälsa dem som tro.
22.Ty judarna begära tecken, och grekerna åstunda visdom,
23.vi åter predika en korsfäst Kristus, en som för judarna är en
stötesten och för hedningarna en dårskap,
24.men som för de kallade, vare sig judar eller greker, är en
Kristus som är Guds kraft och Guds visdom.
25.Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är
starkare än människor.

"Thats it" , släng Alpha kurserna på sophögen , där de hör hemma---

Mvh SLB

Re: Alpha.

Hej Harry

# Jag är faktiskt ganska trött på att
hela tiden mest framstå som en som
"simmar mot strömmen" och framstår
som en motståndare till
nästan allting "nytt"

# Man kan ju tänka sig att Alpha från
början var på ett rätt spår , eller ?

Och att sedan under resans gång
också detta gradvis fördärvats som
så mycket annat , en annan ande har
småningom smugit sig in och tagit över

Enligt vad jag fått fram
så uppstod Alpha redan år 1977
när Charles Marnham var
präst i Holy Trinity Brompton
, från början var det en kurs för
nyomvända---

1977
Charles Marnham skapar
en 4 veckors kurs

1981 Kommer John Irvine
in i bilden och förlänger kursen
till 10 veckor och lägger till en
helg om den Helige Ande

1985 kommer Nicky Lee
och fortsätter

1990 verkar något "nytt" ske
när Nicky Gumbel tar över
ansvaret och det är då det
tydligen börjar accelerera---
Varför denna förändring ?

Det visar sig att Nicky Gumbel
nu börjar förändra kursen för att
bättre anpassas för "icke kyrkvana"

Och att Gumbel efter varje kurs går
igenom och utvärderar och
förändrar kursen för att anpassa
denna kurs för att om möjligt
passa ännu bättre för målgruppen
"de icke kyrkvana"

Frågan är vilket slags ande som
fick Gumbel att ta till denna
manipulativa strategi som ledde till
framgång , för mig ser det mest ut
som han föll för frestelsen "att klia folk i öronen"

Tror inte på att det nya framgångs "koncept"
som han kom på drivs fram av rätt andlighet
Och det är faktiskt anden som är helt avgörande
, inte hur pass rätt det ser ut på ytan--
Inte om det ser ut som ett rätt evangelium

"den tid kommer, då de inte längre skola fördraga
den sunda läran, utan efter sina egna begärelser
skola samla åt sig lärare hoptals, alltefter som
det kliar dem i öronen (2 Tim 4:3).

För så här är det , om det verkligen
är ett sant rent kraftfullt evangelium
som framförs , ett rätt Kors Evangelium
Så kliar det inte , upprepar inte !!!!!
Det kliar inte folk i öronen , aldrig !!
, aldrig , aldrig !!!!!
Det sanna Korset kliar inte i öronen på den
köttsliga oomvända fallna människan !!!
, aldrig !!!

Tvärtom , den som framför ett sant evangelium
och talar om det rätta Korset så riskerar att bli
betraktad som en dåre och vanvetting för den
breda massan !!!
Populär hos den breda allmänheten blir denna
person inte !!!! , nej , nej , inte ens inom
den kristna församlingen blir en sådan
person så populär alla gånger---

Men Nick Gumbel och Alpha tycks nu alltså
ha lyckats med något som inte Paulus inte
lyckades med på sin tid , hur kan det komma
sig att Alpha är så populärt i så breda kretsar ?

Tycks faktiskt vara något slags skillnad
på Alpha och det budskap som Paulus
framförde eftersom Paulus blev så mycket
förföljd , konstigt eller---

Nåväl
Sedan så verkar i något skede Toronto
"väckelseanden" också ha kommit in i denna
Holy Trinity Brompton Church

Citat
"Nästa överföring skedde genom att en skara anglikanska ledare
hämtade förförelsen direkt från Toronto och tog den till Storbritannien
( också här byts uttryckssättet ut till ett mera acceptabelt, dvs. till
det som representeras av "de egna", de anglikanska bröderna ).

# Den 19 januari 1995 mottar
Stephen Hill (Steven Hill)
något slags smörjelse efter
handpåläggning av
Pastor Sandy Miller
Holy Trinity Brompton
Church i England.

Citat
http://www.solascriptura.se/pendel1.html
"Steve Hill (i Brownsville Assembly of God) har inte
gjort någon hemlighet av att ha tagit emot en förmedling
från Sandy Millar i Holy Trinity Brompton Church i England.
Denna förmedling skedde via Millars "handpåläggning" på
Hill (Ministries Today, nov/dec 1986, sid 27).
Förmedling är tron på att vissa "speciella" människor
har en "speciell" förmåga att "förmedla" dopet i den
Helige Ande, tungotalets gåva liksom andra gåvor
och särskilda kraftutrustningar till andra.

Den 18 Juni 1995 for denne Steve Hill till
Brownsville Assembly of God
och Pensacola väckelsen började---

http://www.solascriptura.se/pens.html
-----den 18 juni 1995 höll den gästande evangelisten Steve Hill
en predikan med en inbjudan för alla som ville ha "mera kraft" i
sina kristna liv att komma fram. När människor därpå strömmade
fram började de att falla till golvet under skakningar, gråt och liknande --
precis på samma sätt som under vilka "Toronto"- möten som helst.
Detta markerar alltså begynnelsen av "Pensacola-väckelsen".
Var hade då evangelisten Steve Hill hämtat denna smörjelse?
Jo, han hade kort tid innan denna händelse helt enkelt gjort s.k.
"carpet-time" ( Vanligtvis liktydigt med 'att ligga på golvet under
smörjelsen' under en viss tid. övers.anm. ) efter att han mottagit
förbön från en ledande person inom en av de mest kända
"Toronto"- församlingarna i London. Nu överförde han helt
enkelt den smörjelse han mottagit där till "the Brownsville
Assembly of God". Steve Hill har tidigare gjort sig känd
som en framgångsrik väckelse-evangelist och denna gåva
finns utan tvekan fortfarande hos honom. Men kan det
samtidigt också vara sant att han tagit till sig en
främmande ande, och att denna ande nu verkar
i de här mötena?
Riskerar inte också gudsmän att bli bedragna?
( Såsom historien så tydligt visar.)
Slut citat

Mvh SLB

Re: Alpha.

hej

Så här skriver Chris Hand om Alphakursen

Citat
"Omvändelserna i Alpha är inte detsamma som omvändelser i Bibeln
På pingstdagen fick Petrus åhörare "ett styng i hjärtat" .(Apg 2:37).
Fångvaktaren i Filippi frågade angeläget "I herrar vad ska jag göra för
att bliva frälst?" (Apg 16:30). De förstod att de var syndare. De insåg
att de var i behov av Guds nåd. Det var lika klart för dem som för de
troende i Tessalonika att evangelium är " Guds Ord, vilket det förvisso
är " (1 Tess 2:13).

Omvändelser inom Alpha skiljer sig ifrån biblisk omvändelse. Oftast är
det en känslomässig upplevelse av Guds kärlek men utan någon som helst
förståelse för helighet och att man behöver bli frälst ifrån sin synd.
Behovet av att göra bättring och vända sig till Gud och att det gäller
liv eller död uppmärksammas inte alls. Människor känner sig förlåtna
utan att ha förstått djupet av sin syndfullhet och utan att ha gjort
bättring. Människor känner sig renade utan att medvetet ha satt tro till
Kristus. Detta händer ofta när människor är i ett extatiskt tillstånd.
Alpha kanske ser detta som en omvändelse, men det är inte den
omvändelsen som Bibeln talar om"
Slut citat

Min kommentar
Är det verkligen så illa att Alpha egentligen
faktiskt mest handlar om ett helt "nytt Kors" ?
Som ser nästan helt identiskt lika
ut som det gamla

En skillnad är :
Det nya Korset vill "frälsa köttet"
Så gör inte det gamla äkta Korset

Chris Hand skriver om
Vad är Alphakursen för någonting?

"Många människor har tagit stort intryck av Alphakursen. Den är utformad
som en introduktionskurs i kristen tro. Man verkar genom samtal,
videopresentationer, diskussioner i mindre grupper och speciella helger,
som man tillbringar på annan ort. Det är många församlingar som nu
använder Alphakursen som en del av sitt evangeliserande arbete. I mångas
ögon har det blivit enorm succe, som spridits långt utanför England och
Holy Trinity Brompton, Londonkyrkan där det hela började. Utan överdrift
kan man säga att den spridits över hela världen, och nu finner anhängare
på flertalet kontinenter.

Kursen är utformad så att unga människor ska kunna ta budskapet till
sig. Den är också så mångsidig och gångbar att den går att användas på
olika ställen, såsom fängelser, skolor och arbetsplatser. Församlingar i
städerna och ute på landsbygden har funnit den tillräckligt flexibel för
deras behov. De framtida planerna för kursens vidareutveckling visar att
Alpha är här för att stanna.

Många människor hävdar att de blivit hjälpta genom Alphakursen. De tror
att den har givit dem förståelse för vem Gud är och hur man ska gensvara
till Honom. Det florerar många vittnesbörd om underbara saker som hänt
enskilda människor.

I ljuset av allt detta - kan det verkligen vara något som är fel? När
det är så många i dagens samhälle som sitter fast i materialism och
ateism, kan då Alpha vara något annat än en bra sak? Eftersom det finns
så många unga människor som snärjs in i en gudlös kultur, skulle vi
inte, just därför, ge vår hyllning och vårt bifall till Alpha, och
hjälpa Alpha till framgång? Vi önskar att svaret på detta skulle vara
ett eftertryckligt "Ja", men närmare undersökning av Alphakursen,
förhindrar detta. Varför är vi bekymrade? Det finns sex speciella
anledningar, som vi vill göra dig uppmärksam på.
Alphas Gud är inte densamma som Bibelns Gud
Alpha citerar mycket ifrån Bibeln. För det kan man inte klandra den. Men
trots detta så visar den inte på den Gud som har uppenbarat sig själv
genom Bibeln. Det finns mycket man kan säga om Skriftens Gud. Han är
universums Skapare och den som uppehåller allt. Han är en stor Konung
och Allsmäktig över allt Han har gjort.

Vi utmanas till att betänka:

Vid vem viljen I då likna mig, så att jag skulle vara såsom han? Säger
den Helige. Lyften upp edra ögon mot höjden och sen: vem har skapat allt
detta? Det har han som för härskaran däruppe fram i räknade hopar; han
nämner dem alla vid namn. Så stor är hans makt, så väldig hans kraft,
att icke en enda utebliver. (Jes 40:25-26).

Han är hög och helig och bor i himmelen och är alltigenom härlig. Inget
orent kan bestå i Hans närhet. För dem som kommer till korta inför Hans
härlighet och felfrihet återstår bara dom (Rom 6:23). Mycket mer kan
förstås bli sagt, men man får leta bra länge i Alpha för att finna en
Gud som stämmer in på denna beskrivning. Det finns inget om Honom som
Skapare och inget om Honom som Konung. Man föreställer sig Honom
istället för att beskriva Honom. Bibeln säger oss att det är
förskräckligt att falla i den levande Gudens händer (Hebr 10:31). Men vi
blir inte klokare när det gäller detta genom att gå en Alphakurs. Den
missar helt att tala om något för oss som vi behöver veta om Gud.
Alphas uppfattning om människans tillstånd är inte alls lika allvarligt
som Bibelns
Människans tillstånd om hon inte är försonad med Gud, är inte gott.
Psaltaren 7:12 säger oss: Gud är en rättfärdig domare, och en Gud som
dagligen vredgas. Johannesevangeliet gör detta mycket klart för oss: Den
som tror på Sonen, han har evigt liv; men den som icke hörsammar Sonen,
han skall icke få se livet, utan Guds vrede förbliver över honom. (Joh 3:36)

Människan utan Gud är föremål för Hans vrede. Vi är inte bara lite till
missnöje för Honom, det handlar inte om att vi har enstaka fel och svaga
punkter som kommer fram ibland. Det är vad vi är till vår natur.
Aposteln Paulus säger att vi är av naturen vredens barn (Ef 2:3). Detta
är starka ord som inte lämnar oss ovetande. Vi har gjort uppror emot Gud
och brutit Hans heliga lag. Vi är syndare i Hans ögon och förtjänar
fördömelse. Detta är sanningen om oss.

Kontrasten till detta är då Alpha, som inte har några starka ord utan
lämnar det ganska oklart hur vårt tillstånd egentligen är. Det sägs att
synden ska man se på som det som "ställt till det i våra liv." (Gumbel
1994:44,47). Det är genom att vi vänder blicken in i oss själva som ger
upphov till räddhåga (Gumbel 1994:22). Det är en bild av den av
nedstämdhet och olycklighet dominerade människan (Gumbel 1994:12-22).
Dessa saker är ju helt självklara. Det är ju så här livet ter sig för
syndaren - ett miserabelt liv. Men detta är att röra sig omkring syndens
konsekvenser och inte synden själv.

Det som beskrivs är ju misären som ovillkorligt följer p g a att vi är
syndare. Problemet är ju mycket allvarligare än att bara beskriva
syndens konsekvens. Alpha går helt förbi att det ytterst är så att vi
har gjort uppror emot Gud och dragit över oss Hans ogillande. Vi har
syndat emot Gud och är enligt rättvisan under Hans dom. Vi är folk som
är utan hopp och utan Gud i världen (Ef 2:12). Trots syndens allvar så
tillåter oss Alpha aldrig att känna oss för dåliga till mods p g a det.
Alpha tillåter oss aldrig att se oss själv ur Guds perspektiv, och detta
är en stor brist och försummelse.
Alphas Jesus Kristus är inte Bibelns Jesus Kristus
Detta kanske förvånar oss, Alpha har ju en hel del att säga om Jesus
Kristus. Alpha talar ju om för oss vad Han gjorde, vad Han sa, vad Han
framhöll om sig själv, och även slås det fast att uppståndelsen
verkligen har ägt rum. Men trots att en del av kursen heter "Varför dog
Jesus" är det - när man summerar kursen i slutet - omöjligt att svara på
den frågan.

Kristus dog p g a att Guds heliga rättvisa krävde detta. Vi hade
förbrutit våra liv, vi hade syndat och var hjälplösa. Kristus dog
istället för syndaren som verkligen förtjänade att få ta straffet för
sin synd. Kristi död försonade oss med Gud och stillade Guds vrede (Rom
3:25; 1 Joh 2:2). Genom att Alpha inte har beskrivit Gud för oss så
finns det ingen meningsfull plats för Guds vrede. Kristi död blir
slutligen något som ska tillfredsställa någon abstrakt rättviseprincip
som kommit att bli avskiljd ifrån Gud själv.

Alphas egna beskrivningar och försök till förklaringar får oss inte att
komma närmare själva kärnan av ämnet.(Gumbel 1994:19-20;47-48). Kristi
död på korset blir en kärleksakt, men utan något verkligt samband med
dom och Guds vrede. Allt vi lämnas kvar med blir bilden av Kristus som
dog för oss för att befria oss ifrån syndens konsekvenser. Men frågan -
Varför - besvaras med att det krävdes av något opersonligt och ganska
irrationellt rättvise-system Detta är inte Skriftens Kristus.
Guds kärlek enligt Alpha är inte detsamma som Guds kärlek enligt Bibeln
Bibeln är klar när det gäller att "Gud är kärlek" (1 Joh 4:8). Detta
säger oss Alpha också, men det finns en skillnad. I Alpha är Gud kärlek
och nästan inget annat än det. Det finns inte mycket annat Han kan vara
eftersom kursen har missat alla aspekter av Hans väldiga karaktär som
handlar om helighet och härlighet. Vi lämnas med kärlek. Bibelns Gud är
kärlek, men det är kärlek som visar sig i Hans villighet till att frälsa
syndare. Bibeln säger oss att Så älskade Gud världen, att Han utgav sin
enfödde Son, på det att var och en som tror på Honom skall icke förgås,
utan hava evigt liv. (Joh 3:16.

Varför kom Herren? För att frälsa syndare? Vad fick Honom att göra det ?
Hans kärlek. Detta är vad som gör Hans kärlek så speciell och underbar.
Det är så, en sådan helig och härlig Gud , frälser syndare. Det ser vi
klart i Rom 5:8; men Gud bevisar sin kärlek till oss däri att Kristus
dog för oss, medan vi ännu voro syndare. Guds kärlek uppenbaras i det
att Han frälser syndare. Här ser vi hur härlig Kristi kärlek är. Men om
vi inte tar med Guds helighet och absoluta felfrihet så går betydelsen
av den kärleken förlorad. Gud blir då istället bara en känslomässig
varelse med förbehållslös kärlek som är skiljd från all sann förståelse
av Hans sanna natur. Alphas Gud kommer att ge oss en känslomässig kick
och få oss att känna oss speciella. Bibelns Gud vill ge oss evigt liv.
Det är en stor skillnad mellan dessa två.
Den helige Ande i Alphakursen är inte Bibelns helige Ande
Alpha har mer plats åt den helige Ande i sin kurs än åt Herren Jesus.
Detta är förvånande när vi läser vad Skriften säger om den helige Ande
(Joh 16:13-14). Varför gör Alpha på detta sätt? Det är för att Alphas
"helige Ande" är medlet till att ge människor en "upplevelse" som ska
göra Gud verklig för dem. Huvudinriktningen på detta ämne görs när man
tillbringar en helg på annan ort. Deltagarna på Alphakursen får höra att
de ska förvänta sig att vad som helst kan hända med dem. Man säger:
Ibland när människor blir fyllda så skakar de som löv i vinden, och
andra andas mycket djupa andetag liksom de skulle rent fysiskt andas in
Anden. (Gumbel 1994:136).

Men det är inte nog med detta. Fysisk hetta följer ibland på fyllandet
av Anden och folk upplever det ibland i sina händer och ibland på andra
delar av kroppen. En person beskrev en känsla av att glöda över hela
kroppen. En annan sa att hon upplevde liksom flytande hetta. Ytterligare
en sa att det var som att armarna brann fast de inte var heta. (Gumbel
1994:136)

Allt detta är mycket intressant men det har inget att göra med den
helige Ande som är beskriven i Skriften. Ingenstans finns sådana här
fenomen beskrivna som relaterade till den helige Ande. Alphas "ande"
verkar uppenbart utanför ramarna för vad Skriften talar om. Vem den än
är som deltagarna på Alphakursen blir introducerade till under den
helgen så inte är det den helige Ande. Men vem nu denna gäst än är så är
han lika hemmastadd bland extatiska New Age-sammankomster som i andra
icke-kristna religiösa sammanhang.
Omvändelserna i Alpha är inte detsamma som omvändelser i Bibeln
På pingstdagen fick Petrus åhörare "ett styng i hjärtat" .(Apg 2:37).
Fångvaktaren i Filippi frågade angeläget "I herrar vad ska jag göra för
att bliva frälst?" (Apg 16:30). De förstod att de var syndare. De insåg
att de var i behov av Guds nåd. Det var lika klart för dem som för de
troende i Tessalonika att evangelium är " Guds Ord, vilket det förvisso
är " (1 Tess 2:13).

Omvändelser inom Alpha skiljer sig ifrån biblisk omvändelse. Oftast är
det en känslomässig upplevelse av Guds kärlek men utan någon som helst
förståelse för helighet och att man behöver bli frälst ifrån sin synd.
Behovet av att göra bättring och vända sig till Gud och att det gäller
liv eller död uppmärksammas inte alls. Människor känner sig förlåtna
utan att ha förstått djupet av sin syndfullhet och utan att ha gjort
bättring. Människor känner sig renade utan att medvetet ha satt tro till
Kristus. Detta händer ofta när människor är i ett extatiskt tillstånd.
Alpha kanske ser detta som en omvändelse, men det är inte den
omvändelsen som Bibeln talar om.

Trots kursens alla ansträngningar så lär Alpha oss inget om Gud. Den
beskriver inte den sanne och levande Guden för oss. Den beskriver inte
människans tillstånd klart nog. Den kan inte på ett riktigt sätt
redogöra för Kristi död och ställföreträdande utan byter ut det mot en
obiblisk syn på Guds kärlek och Guds helige ande. För att sammanfatta:
kursen har totalt missuppfattat vad som är biblisk omvändelse. Genom att
bespara oss de "dåliga nyheterna" om oss själva så kan den inte heller
förse oss med de "goda nyheterna."

Våra själars behov av biblisk och livsfrälsande sanning är alldeles för
dyrbar och viktig för att tas ned på denna nivå. Själen behöver den
enkla sanningen i Skriften. Det enda vi gör är att fylla på våra
församlingar med människor som inte är omvända. Det är ingen hjälp för
dem och knappast för våra församlingar heller. Att lämna någon i tron
att hon är en kristen utan att vara det är en fruktansvärd handling.
Ändå är det just det vi riskerar genom att använda ett så bristfälligt
redskap som Alpha som "har ett sken av gudsfruktan, men skolen icke
vilja veta av dess kraft' "2 Tim 3:5). Så kan man bara inte göra.

Nicky Gumbels citat i denna artikel är hämtade ifrån boken Questions of
Life, Kingsway, Eastbourne, 1994
Chris Hand

Re: Alpha.

Hej

Representerar Alphas
andlighet det "nya Korset"
eller inte ?

Så här skriver AW Tozer om
Det gamla Korset och det nya

Denna artikel dök första gången upp i
The Alliance Witness 1946. Den har tryckts i
egentligen alla engelsktalande länder i världen
och har givits ut i traktatform av olika utgivare.
Den dyker fortfarande upp nu och då i den kristna pressen.

"Helt oannonserat och för det mesta oupptäckt har det i
modern tid kommit ett nytt kors in i allmänna evangeliska kretsar.
Det är som det gamla korset, men annorlunda: likheterna
finns på ytan, skillnaderna är grundläggande.Från detta nya
kors har det kommit fram en ny filosofi om det kristna livet,
och från denna nya filosofi har en ny evangelisk metod
kommit fram, en ny mötestyp och en ny typ av predikan.
Denna nya förkunnelse använder samma språk som den
gamla, men dess innehåll är inte detsamma och dess
betoning inte som tidigare.

Det gamla korset hade inget med världen att göra.
För Adams högmodiga kött betydde det slutet.
Det medförde Sinais lags straffdom. Det nya korset
strider inte mot det mänskliga släktet, istället är det vänligt
sinnad kamrat och är, om man uppfattar det rätt, källan till
oceaner av moraliskt ren och oskyldig njutning.
Det låter Adam leva utan att ingripa. Hans livsmotivation är oförändrad.
Han lever fortfarande för sin egen tillfredsställelse, han bara gläder
sig nu i att sjunga lovsång och se på religiösa filmer, istället för att
sjunga lättsinniga sånger och dricka sprit. Betoningen är fortfarande
på underhållning, fastän det roliga nu är på ett högre moraliskt
plan om än inte intellektuellt.

Det nya korset uppmuntrar till en helt och hållet annorlunda framtoning
inom förkunnelsen. Evangelisten kräver inte att man försakar
det gamla livet innan ett nytt liv kan tas emot.
Han predikar inte motsatser utan likheter.
Han söker fånga upp det allmänna intresset genom att visa att kristendomen
inte ställer några obehagliga krav. Istället erbjuder den samma sak som
världen gör, men endast på ett högre plan. Vad än den synd-galna världen
råkar skrika ut för tillfället, visas på ett skickligt sätt vara just
samma sak som evangeliet erbjuder.
Det är bara det att den religiösa produkten är bättre.

Det nya korset dödar inte syndaren, det leder honom i en ny riktning.
Det för honom in i ett renare och trevligare sätt att leva och räddar hans
självrespekt. Till den som håller på sina egna rättigheter säger det:
"Kom och ta ut dina rättigheter i Kristus". Till egoisten säger det:
"Kom och var stolt i Kristus". Till den som söker spänning säger det:
"Kom och njut av den spännande kristna gemenskapen".
Det kristna budskapet har fått det passande stuket i enlighet
med den rådande trenden för att det ska godkännas av allmänheten.

Filosofin bakom detta kan vara uppriktig,
men dess uppriktighet
hindrar den inte från att vara falsk.
Den är falsk, därför att den är blind.
Den missar totalt hela korsets innebörd.
Det gamla korset är en symbol för död.
Det står för det plötsliga, våldsamma slutet för en människa.
Den man som under romartiden tog på sig sitt kors och
började gå vägen fram, hade redan sagt adjö till sina vänner.
Han skulle inte komma tillbaka. Han var på väg mot döden.
Korset kompromissade inte, ändrade ingenting, skonade ingenting.
Det dödade hela människan, fullständigt och för gott.
Det försökte inte förhålla sig väl med sitt offer.
Det slog grymt och hårt och när det hade fullbordat sitt verk,
fanns människan inte mer. Adams släkte har en dödsdom
hängande över sig.
Det finns ingen som kan omvandla det och ingen utväg finns.
Gud kan inte godkänna syndens verkningar, hur oskyldiga de
än tycks vara, eller vackra i människors ögon.
Gud räddar individen genom att likvidera honom och
sedan uppväcka honom igen till ett nytt liv.

Den förkunnelse som på ett välvilligt sätt jämställer Guds
metoder och människors metoder är falsk enligt bibeln
och grym mot åhörarnas själar. Tron på Kristus går inte
i samma riktning som världen, den korsar den.
När vi kommer till Kristus för vi inte med oss vårt gamla
liv upp till ett högre plan. Vi lämnar det vid korset.
Vetekornet måste falla i jorden och dö.

Vi som predikar evangelium får inte se oss själva som
PR-agenter, som ska upprätta goodwill mellan Kristus och världen.
Vi får inte tänka att vi har fått ett uppdrag att göra
Kristus acceptabel för storföretagen, pressen, sportvärlden
eller den moderna utbildningen. Vi är inte diplomater,
utan profeter och vårt budskap är inte en
kompromiss utan ett ultimatum.

Gud erbjuder liv, men inte ett förbättrat gammalt liv.
Det liv som han erbjuder är liv ut ur döden.
Det finns alltid på bortre sidan av korset.
Den som vill ha det, måste gå under staven.
Han måste förneka sig själv och
instämma i Guds rättvisa dom mot honom.

Vad innebär detta för individen, den fördömda människan
som vill finna liv i Kristus Jesus? Hur kan denna teologi
överföras till livet? Han måste helt enkelt omvända sig och tro.
Han måste överge sina synder och sedan fortsätta att försaka sig själv.
Låt honom inte skyla över någonting, inte försvara någonting,
inte ursäkta någonting. Låt honom inte försöka att ställa in sig
hos Gud, utan låt honom böja sitt huvud inför slaget i Guds
stränga missbehag och erkänna sig skyldig till döden.
Efter att han gjort detta, låt honom se upp med enkel
förtröstan på den uppståndne Frälsaren. Från honom
kommer liv och pånyttfödelse och rening och kraft.
Korset som avslutade Jesu jordiska liv dödar nu syndaren,
och kraften som uppväckte Jesus från de döda uppväcker
nu honom till ett nytt liv tillsammans med Kristus.

Låt mig säga till var och en som invänder mot detta, eller
räknar detta bara som en smal och privat syn på sanningen,
att Gud har satt sin godkännandesstämpel på detta budskap
från Paulus tid till denna dag. Vare sig det förklaras med exakt
dessa ord eller inte, har detta varit innebörden i all förkunnelse,
som har bringat liv och kraft till världen genom århundradena.
Mystikerna, reformatorerna och väckelsepredikanterna har lagt
betoningen här och tecken och under och mäktiga kraftgärningar
i den helige Ande har vittnat om Guds godkännande.

Vågar vi, som har fått ett sådant arv av kraft, manipulera med sanningen?
Vågar vi med våra pennstumpar utplåna ritningens linjer eller ändra
mönstret,som visats oss på berget? Gud förbjude.
Låt oss predika det gamla korset.
Då kommer vi att erfara den gamla kraften.
A W Tozer
Slut citat

Mvh SLB

Re: Alpha + Vatikanen = Sant.

Alpha + Vatikanen = Sant....tyvärr.

(Det finns en mycket, mycket bättre "kurs" med den äkta 'alpha':
nämligen Hans Namn är Herren - ALPHA & OMEGA (hebr. Alef och Taw)- och Hans eviga Ord finns i den sanna Boken > Bibeln!)

Jag hittade på nätet ett mycket bra inlägg från en engelsk webb-sida, där folk verkar vara klara över förförelsen med Alpha:

"Alpha works hand in hand with Roman Catholic Churches. Nicky Gumbel has a close relationship with Roman Catholic leaders and has promoted them, and they (without fear of defections) in turn promote HTB's course.
If you go to the Alpha.org website you can even search for 'courses in a catholic context'. Alternatively you might not know where to go and simply run a search of all courses in your area to find out where you can learn about the Christian faith. If you live in the West Midlands you'll have the choice of all sorts of churches - including Roman Catholic and even Seventh Day Adventist.

How it must grieve God to see lost sheep being led to blind leaders. But it doesn't surprise me to see this happening.
Nicky Gumbel and HTB saw Alpha take off on the crest of the Toronto wave. In fact, I remember reading at the time him saying that the two go together. This is all part of the downgrade of the Gospel in our country - it's certainly not a Gospel revival.

The papacy is an evil, satanically inspired, counterfeit, leading countless millions to hell. The papacy hasn't changed. Political conditions means it can no longer oppress people physically but spiritually and doctrinally it hasn't changed.

The last pope was buried in a coffin engraved with a cross. Next to it was an engraving of the letter M to signify his devotion to Mary. It's essential that Christians truly understand the Reformation, the history and errors of Rome and Christ's message which says 'Come out of her, my people, so that you will not share in her sins' (Rev 18:4)."

http://www.reachouttrust.org/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=1072&start=150&st=0&sk=t&sd=a
...

År 2004 var Nicky Gumble i Vatikanen för att möta påven:(se bilder nedanför)

http://www.understandthetimes.org/commentary/c25.shtml

http://www.alpha.org.hk/PDF/alphanews/alphanews_Jun04_P1&16.pdf
.....
Citat ur länken:

"The Catholic Church world-wide is embracing the Alpha Course as it is being run in Catholic Parishes in over 30 countries, including Japan and Singapore in Asia, and now Hong Kong!"
....

Så frågan är: VEM EVANGELISERAR VEM???

En annan "ekumeniskt tillverkad" Jesus som skall tilltala och sammanfatta alla religioner - den falske messias är på gång...
...

Re: Alpha.

Hej

Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Nicky_Gumbel

Klippt ihop "lite" , tyvärr blev det mycket engelska---

"Gumbel joined the staff of his 'home' church
of Holy Trinity Brompton Church in London
as a curate is 1986. He was ordained priest in
1987. In 1990 he took over the running of the
Alpha Course that had been running
there since 1973"

Ps är faktiskt 1973 det rätta
startdatumet för Alpha ?
Eller ska det vara 1977 ?
Läst olika uppgifter

I varje fall så verkar 1990 vara startdatum
för ett slags transformation av Alpha kursen

För 1990 så visar det sig att denna Alpha kurs nu
börjar transformeras under Gumbels ledarskap---

"The course was transformed under his leadership
from being one designed for new Christians to one
primarily for those outside the church who would
not consider themselves as Christians"

Transformeras till vad då ?

http://heaven77.50webs.com/finaldeceptions.html

# Nick Gumbel tar tydligen emot något som liknar
Toronto anden mer än 10 år innan Toronto
väckelsen bryter ut !
Och denna ande tar han emot när han får
förbön av John Wimber !

"Gumbel received what looks a lot like the
'Toronto' spirit more than a decade before
Toronto itself did, and he jumped at the chance
to promote the 'Toronto Blessing' (TB)
when it finally arrived on the scene"

Vad jag fått fram så ber nämligen John Wimber
för Nick år 1982 , och det blir så att Nick
då drabbas av "10.000 volt"

http://www.users.globalnet.co.uk/~emcd/index30.htm
"Although the Alpha Course has been in existence
since 1977, the modern version originated in the
early nineties through Nicky Gumbel – a curate at
Holy Trinity Brompton church (‘HTB’).

"Gumbel is a qualified barrister, but he apparently
attributes his powerful gift for communication to
an extraordinary single event in 1982"
"As we shall see, this experience did indeed have a
substantial and lasting impact on Gumbel.
It should be noted that all of his work on the
Alpha Course has taken place since that event"

http://heaven77.50webs.com/finaldeceptions.html

Nick Gumbel berättar :
"[A] man called John Wimber came to speak at the
church [after the talk] a very nice American came over
[to me] and said "Well, is there anything else that you
would like us to pray for'" So I said,
"Well, what I would really like to pray for is
the power of the Spirit in my life"
"After he had been praying for about 30 seconds,
all I can say is I felt this incredible power -
it was like 10,000 volts going through my body"

--- And I have often looked back at that
as a very significant moment in my life"

# Det är fråga om en mycket kraftfull och
förvandlande upplevelse , det är helt klart :

"So they carried me out through the French windows!
And as I was being carried out John Wimber said,
"God is giving to that man power to tell
people about Jesus Christ"

# Ja , Nick tycks i alla fall ha fått "power" efter
John Wimbers förbön att transformera Alpha
till något framgångsrikt i alla fall !!

Nick Gumbel ville ha :
Citat : "the power of the Spirit in my life"
Och han fick också , "power" !!
Något slags andlig "chock terapi"
"this incredible power -it was like
10,000 volts going through my body"

# Frågan är bara vad det var för slags "10.000 volt"
som drabbar Nick när John Wimber ber för honom
så att han blir så "turboladdad" så de sedan får ta ut
honom genom ett "franskt fönster"

# Är det inte så att dessa "10.000 volt" som han
fick vid detta tillfälle sedan hjälper till så att
Alpha transformeras när Nick sedan tar
över Alpha år 1990 ?

"The course was transformed under his leadership
from being one designed for new Christians to one
primarily for those outside the church who would
not consider themselves as Christians"

"In May 1997, an Alpha conference was held at Westminster
Cathedral at the invitation of Cardinal Hume for hundreds of
Catholic priests and lay leaders. Since then the course has
grown throughout the Roman Catholic Church."

Ja , alltså , Alpha tycks trivas rätt bra
i katolska kyrkan , och den katolska kyrkan
tycks också trivas med detta Alpha
Underligt , knappast----

Men , bara rent hypotetiskt skulle någon komma in
till vatikanen och skulle försöka predika ett sant , rent
ursprungligt evangelium , vad skulle hända ?

# År 2004 mötte Nick Gumbel påven , och det
tycks ha gått rätt bra , hur kan det komma sig
Har dom mycket gemensamt ? , eller vad är det
Ja , vad är det som de har gemensamt
Om jag får spekulera lite , rent hypotetiskt
, har bara en "liten" aning svårt att tänka mig
någon som liknar tex Luther i ett någorlunda
förtroligt samtal med den nuvarande påven---

Eller har saker och ting förändrats ?
Skulle inte tro det----

På den gamla "goda" tiden när det begav sig som
"hetast" skulle väl nog ett besök för Luther hos påven
riskerat att bli en resa som han inte skulle behöva
bekymra sig för att skaffa en biljett för återresan till
Enkel biljett hade räckt , "one way ticket"
till rom---

http://www.understandthetimes.org/commentary/c25.shtml
"Alpha News, March-June 2004 has made it
clear for all to see. On page 7 there is a second
photo of the pope shaking hands with Nickie Gumbel.
The heading above the photo reads: “As denominations
work closer together, Nickie Gumbel goes to Rome"

http://en.wikipedia.org/wiki/Nicky_Gumbel

"Gumbel was officially installed as Vicar of Holy Trinity
Brompton Church in September 2005 after the Reverend
Prebendary Sandy Millar retired from stipendiary ministry
and moved on to be an Assistant Bishop in the Diocese
of London based at St Mark's Tollington Park
in North London"

"the Reverend Prebendary Sandy Millar"
Det var ju denna person som som via
handpåläggning överförde ett slags
"förmedling" till Steve Hill , som sedan
for till Pensacola och så blev det
småningom "Pensacola väckelsen"

Mvh SLB

Re: Alpha.

Hej

Om jag söker på google på
Nicky Gumbel athletes foot
så kommer jag till en titel med
Heroes And Contemporaries -
Google böcker, resultat

"Heroes And Contemporaries"
Av Jonathan Aitken
Här finns med om Nick Gumbel

Man kan ju också söka direkt på
http://books.google.fi/books?hl=sv
med : Nicky Gumbel athletes foot

Är det någon som vill ha länken
direkt av mig så maila , så skickar
jag länken , denna länk är onödigt
lång för att lägga in så här på
forumet

Man kan sedan alltså läsa ur boken på
googles förhandsvisning på sidan 231
Här är det en lite annan bild av vad som hände
när Nick Gumbel får en "10.000 volts" invigning
Här ser det ut som att det inte är John Wimber
själv som ber för Nick Gumbel , det är istället
en medlem av Wimbers team som ber--
Det finns tydligen olika bilder av
vem som bad för Nick vid
detta tillfälle--
I vart fall så är John Wimber
närvarande vid detta tillfälle
den saken är helt klar

Jag vill inte citera mera så här direkt från denna
förhandsvisning , kan vara känsligt med copyrighten--
Den som vill kolla upp detta kan ju göra det själv---
Men jag kan säga att jag blir upprörd , ledsen ,
arg av att läsa om hur detta tydligen gick till
när Nick Gumbel lockades in i denna
"10.000 volts" andlighet !!!

Enligt denna bok så är det en motvilig Nick
som lockas och trugas , dras in i denna
"10.000 volts" andlighet

Mvh från SLB

Re: Alpha.

Hej

Det är nog så att jag läste på lite
för slarvigt innan jag skrev om att det
var John Wimber själv som bad för
Nick Gumbel 1982 när han fick
en "10.000 volts" invigning

Det var tydligen faktiskt
en medlem av Wimbers team
som bad för Nick vid detta tillfälle
I vart fall så var John Wimber
närvarande när detta sker
den saken är helt klar

http://www.users.globalnet.co.uk/~emcd/index30.htm

Mvh SLB

Re: Alpha.

Fick ett långt mail kring Alpha. Mailavsändaren har ”mixat” samman information från länkar, med sina egna kommentarer blandat med citat från den ”analys”, som jag gjort på Gumbels introsduktionsbok till Alpha – kursen.

Det blir långt, men tyckte det var så pass angeläget att få tag på vad mailavsändaren här vill säga, så för den som är intresserad, återger jag mailet.

----

Mailavsändaren:

”Hej Harry

Först lite om Nicky Gumbel och påven, tyvärr på engelska , som vanligt så verkar det som att man på engelsktalande håll är mycket mera observanta än vad vi nordbor är.

Redan för länge sedan tyckte tydligen Alphas Nicky Gumbel att påven var en stor Kristen ledare !!!
Alpha har ju också tydligen välkomnats av påven och av romersk katolska talesmän har Alpha setts
som en som ’förnyelse’. Den som har ögon att se med fattar vad det är för slags andlig drivkraft som är i farten!!!
---

’Long ago Nicky Gumbel hailed the pope as a great Christian leader and the course has been welcomed by Roman Catholic spokesmen as a means of rejuvenating flagging attendances at the Mass! That left little doubt as to the true nature of the ’Alpha’ programme’

http://www.ivanfoster.org/article.asp?date=10/9/2005&seq=3

’Amidst vehement denials by those ’evangelicals’ within ecumenical denominations, which have heralded "The Alpha Course" series of meetings as a revival of gospel truth, it is becoming undeniable that the whole "Alpha" set-up is thoroughly ecumencial and pro-union with Rome.

’Long ago Nicky Gumbel hailed the pope as a great Christian leader and the course has been welcomed by Roman Catholic spokesmen as a means of rejuvenating flagging attendances at the Mass! That left little doubt as to the true nature of the ’Alpha’ programme.

Back in our February issue of 1998, we reported:

’Protestant and Roman Catholic churches in North Belfast are jointly offering the charismatic
Alpha Course to their congregations in a bid to promote ecumenical unity’
---

Mailavsändaren:

”Jag hittade också material om Alpha från 2005 som du skrivit. Du verkar redan då vara rätt klarsynt när det gäller denna sak.

Jag har tagit mig friheten att kommentera detta som du skrev lite
---

Harry Forsgren:

”Angående Alpha - kurserna som här ventilerats i Gästböckerna, så sätter jag åter igen in ngt av innehållet i det material från Gumbel som används i dessa kurser:

Den praktiska uppläggningen kring kurserna är lovvärd, men användes det material som Alpha - kurserna är uppbyggda på, så kan uppläggningen vara betet och materialet kroken som drar mot Trosförkunnelsen.”
---

Mailavsändaren:

”Alpha kurser är både ett bete och material som drar människor in i en andlighet som är av samma källa som Jds andligheten !!
---

HaFo:

”Nicky Gumbel som gjort materialet som används i Alpha - kurserna arbetar i Holy Church i Brompton, England. Just det sammanhang som varit ett mellanled i ’skrattväckelsen’.

Det kan därför finnas all anledning att kolla upp detta material som säkert i långa stycken är riktigt, men där det kan vara besmittat av Trosförkunnelsens förföriska andemakt och på sikt drar människor mot Trosförkunnelsen i lära, liv och utövning.

Några exempel på öppningar för Trosförkunnelsen i boken ’Livets frågor - en introduktion i kristen tro’ av Nicky Gumbel:

(s 31, 33) Här behandlas vem Jesus är. "…han var en människa som bar Guds identitet … även om han inte uttryckte direkta anspråk på att vara Gud, ändå visar att han ansåg sig själv vara på samma nivå som Gud."
---

Mailavsändaren:

”Detta ordmanipulerande verkar i mina ögon vara helt sjukt. ’han’, Jesus, var en människa som bar Guds identitet, även om han inte uttryckte direkta anspråk på att vara Gud, ändå visar att han ansåg sig själv vara på samma nivå som Gud.

Minns att Nick Gumbel är en f d advokat. Bara jämför detta sjuka ’ikonspråk’med hur esus beskrivs tex i Johannes Evangelium!
---

HaFo:

I Trosförkunnelsen talas mycket om positioner och nivåer. Den troende blir i pånyttfödelsen, i sin egen ande, som säges ara hennes egentliga personlighet, på samma nivå som Gud. Alltså på samma nivå som Jesus som människa var på Guds nivå.

(s 36) "Jesus sade sig vara Guds enfödde son, Gud i mänsklig gestalt."

Gumbel tar aldrig upp att Jesus är Guds Son från evighet, utan kopplar Jesus som Guds son enbart till Gud som människa. Den vaga behandlingen av Guds treenighet av Fader, Son och
Ande i en enda Gudomsperson, kan även öppna för Trosförkunnelsens Gudsbild. Vilket i sin tur öppnar för tanken att Gud Sonen skiljs från Gud Fadern på korset eller att Jesus till sin natur skiljs från Fadern och dör andligen.

(Se Gudsbilden på Undervisning under Inlägg i Menyn).

(s 51, 54, 65) "Ändå var den svåraste delen av hans lidande inte den fysiska smärtan i samband med tortyren och korsfästelsen, eller ens den psykiska smärtan i att bli bortstött av folket och övergiven av sina vänner, utan det var den andliga våndan det innebär för Jesus att bli övergiven av sin far för vår skull, medan han bar våra synder.

Han fick offra sin ende son som betalade straffet för vår synd …Det var därför Jesus ropade från korset:

'Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?' I det ögonblicket blev han avskild från gemenskapen med Gud…"
---
Mailavsändaren:

”här kommer igen detta sjuka , sliriga ordmanipulerandet fram igen som vill fördärva evangeliet.

"I det ögonblicket blev han avskild från gemenskapen med Gud…"

Håller med dig Harry :
---

HaFo:

”Om inte dessa ord ges en utförligare förklaring, så öppnar de för läran att Jesus får en syndig natur,
från Guds natur och dör andligen. Det framgår aldrig klart vilket straff Jesus tar i människans ställe.
Är det att dö den andliga döden i människans ställe?

Eller är det att besegra den andliga döden i människans ställe genom att den aldrig sker i Kristi person och jordiska kropp, så att Han kan bära fram det offer som sonar skulden och som ingen syndig människa kan bära fram: det rena offret av Kristi kropp och blod.

(Se Min Gud varför har du övergivit mig på ndervisning under Inlägg i Menyn).

(s 66, 114) "För det första förvandlar Anden oss inifrån. Han skapar ett nytt sinnelag i oss som gör oss lika Jesus … I Guds rike sker en ny födelse när Guds Ande och människans ande förenas. I andlig mening skapas en ny varelse."

Detta öppnar för "vi är gudar - läran" i Trosförkunnelsen, som uttrycks som att människan i pånyttfödelsen får en helt ny egen ande, som är hennes egentliga personlighet, en ny människa som aldrig funnits förut, som är skapad till likhet med Gud och som sätter henne på samma nivå och position som Jesus var.

(Se Den troendes tre naturer under Häften i Menyn).
---

Mailavsändaren:

"I andlig mening skapas en ny varelse."

Detta är ormslingrigt så det räcker till, är inte detta av samma slags röst som hördes i Paradiset?
"så att I bliven såsom Gud"
---

Forts HaFo:

(119) "Den som är kristen skall identifiera sig med Jesus".

” Detta öppnar för Identifikationsläran i Trosförkunnelsen. Vi ska inte identifiera oss med Kristus. Vi är som troende inte här i tiden som Kristus. Vi är inte Hans identitet i oss själva. Man närmar sig kanske sanningen mer om man uttrycker det: se Din nya identitet i Din gemenskap med Kristus.

Om man med uttrycket att se sin nya identitet i sin gemenskap med Kristus menar, att människan inte gjort andebyte i sin egen livsande, men tronskifte till att följa och ledas av en ny Herre:

Guds Ande, Ord och vilja, där hela hennes personlighet och identitet uttrycks här i tiden i ’den troendes tre naturer’, som hon i sin person är här i tiden, så blir uttrycket se Din nya identitet i Kristus rätt.

(Se Är Identifikationstanken sann? på Undervisning under Inlägg i Menyn och läs även Den troendes tre naturer under Häften i Menyn).

(s 143) Där ges instruktioner för att uppleva tungotalet och Gumbel säger bl.a.

"Öppna din mun och börja prisa Gud på vilket språk som helst utom svenska eller något annat språk som du redan kan."

Det är tydligen vanligt förekommande i Trosrörelsesammanhang att man ska lära sig tala tungomål! Den som upplevt ett äkta tungotal vet att det inte fungerar så. Därför kan man också ibland höra i dessa sammanhang ett kallt, mekaniskt tjattrande som inget har med äkta tungotal som enskilt bönespråk med Gud att göra.

Varför måste man använda ett "importerat material" för att samtala och undervisa i en så fin uppläggning som eljest inramar en Alpha - kurs?

Varför lägger inte den lokala församlingen upp en egen grundläggande undervisning som underlag, som man vet i alla stycken är fri från de besmittelser av villfarelse som nu rör sig i tiden?

Det vore det ju inget galet om man hade en sann undervisning utan öppningar för trosförkunnelsen i Alpha - kurserna. Själva upplägget är föredömligt. Men upplägget är idag betet som döljer innehållet i det material som används.
---

Mailavsändaren:

”Jag blir så trött, så trött av att läsa detta kriminella förfalskande som i Gumbels bok.

Försvaren i församlingarna börjar bli så uppmjukade så folk går snart på vad som helst.

Ja precis som när det gäller tex Jds andligheten. Ett förföriskt upplägg för att ersätta det sanna evangeliet med en förfalskning. Att ersätta den sanne Jesus med en förfalskning osv osv.

Detta är att ställa upp förödelsens styggelse i andlig mening i församligarna.

Detta är en ande som använder sig av många förklädnader, multipel, ibland till synes motstridig strategi, tex när Ulf E och Åge Åleskjær ser ut att stå på ’lite’ olika sidor, så är det naturligtvis inte, inte alls.

Dessa personer är bara ’brickor’.

För på dessa bådas ’agenda’ (som de tilldelats av den ande som förfört dem) finns detta med att applicera ett andebyte i församlingarna, finns med att använda ett förgiftat evangelium som ett verktyg så människor lättare öppnas upp för den ande som man för med sig.

Öppnar upp människor för att kunna injecera in ormgift, värva in fler och fler in detta ockulta babelsbygge detta är fråga om. Detta är andlig Mlm, Multi level marketing, ett andligt ’pyramidspels bygge’.

Tror dock, hoppas att det är så , tex dessa två personer vet nog inte om att de bara är brickor i ett stort ’pyramidspel’. Vet inte om att de är integrerade i en omfattande process som verkar för att bygga upp plattformen för att antikrist ska kunna framträda och ta sin plats på världsscenen.

Pyramiden är faktiskt en bra symbol för detta babelsbygge !!

Kanske har du någon gång sett en symbol med en pyramid vars toppspets inte ännu är på plats, på denna toppspets finns ett allseende öga

http://www.alternativmedia.net/nwo/dajjal/dollar.html

Citat:

"Över pyramiden finner vi frasen ’Annuit Coeptis’ vilket betyder ’Han [Gud] har godkänt vårat början’
på latin.”

Mailavsändaren:

”Vilken Gud då?
---
Fortsatt länkar och citat:

"Sigillet med pyramiden kan även ses som Dajjal-systemet i vilket strävan kommer att resultera som Den Nya Världsordningen. Det latinska frasen "Novus Ordo Seclorum" kan översättas som Den Nya Ordningen av Sekularism vilket betyder att ordningen kommer att vara sekulär, utan religion"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

USA:s sigill. Novus Ordo Seclorum betyder ungefär "åldrarnas nya ordning" men översätts felaktigt till Den nya världsordningen, ett begrepp som förekommer i konspirationsteorier tillsammans med
frimurareorden och Illuminati.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Multi-level_marketing

"Multi-level marketing, MLM (även nätverksförsäljning, nätverksmarknadsföring eller
pyramidförsäljning) är en metod för försäljning och marknadsföring, där idén är att försäljare värvas och får i uppdrag både att själva sälja företagets produkter samtidigt som de också värvar nya försäljare.

MLM kombinerar alltså direktförsäljning med franchisetagning samtidigt som de aktivt rekryterar fler försäljare till verksamheten, vilket ger verksamheten en karaktär av pyramid"
---

Mailavsändaren:

”Oftast är inträdet som försäljare i ett MLM-företag förknippat med en stor inträdesavgift.

Ja, så är det med inträdet i tex Ulf Ekmans Jds ’andliga Mlm företag’ också. Eller för den
delen, ett inträde in i Alpha andlighetens evangelium.

Dessa slag av inträden är förknippade med en mycket stor inträdesavgift Nämligen :

Att byta ut ett Kristet liv mot något annat , som bara liknar Kristet!

Ett byte av Herre, till att inträda i detta genom att bli invigd till en annan ande.

Och istället sedan bli en som sprider ett annat evangelium, drar in nya människor som
kan bli invigda in i detta avfall.

Precis som de personer som blivit invigda i den ande som ligger bakom Alpha. Dessa som blivit invigda i denna andlighet exporterar sedan detta med sig och sprider anden vidare genom överföring, person till person.

Alpha evangeliet i sig är bara ett manipulativt, tydligen ett effektivt redskap. Pecis som Jds och tex den sk Nådesförkunnelsen

Det är bara fråga hjälpmedel, instrument olika former, bara till för att sockra blandningen så att
’medicinen går ner’.

Det är först när folk blir infekterade av anden bakom detta som det bär väg i ******

Håller med Dig Harry när Du skriver:

”Gumbel är ju den som introducerat Alpa – kursen och utformat dess material. Ska man då bara ta tillvara själva upplägget och använda ett helt gediget material, så måste man ju först upptäcka att det är nått fel med detta material. Därom har jag inte sett några signaler från något ledarskaps håll inom kristenheten.”

Slut på mailet

Re: Alpha.

Nåddes av ett mail angående Alpha som jag återger:
---

Suck, Guds församling är angripen och infekterad av så mycket falskt.

Ang. Nicky Gumbel och påven.

Se länk som genom ett klick är automatiskt översatt från engelska så den är ej klockren men går bra att följa.:

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.ivanfoster.org/article.asp?date=5/8/2004&seq=3&sa=X&oi=translate&resnum=3&ct=result&prev=/search?q=Nicky+Gumbel+%2Bpope&hl=sv

---

Artikeln ovan tyder på Alfas lömska koppling med Påvekyrkan.
---

Man kan undra varför så många annars klyftiga personer ska vara så lättlurade då det gäller villfarelse?

Är det så oskyldigt att vara lättlurad alla gånger?

Hur pass noga är man att kolla upp saker och ting då det gäller det materiella som t.ex ett husköp?

Jo, då vet man oftast hur man ska undvika ett osunt hus men inte ett då det gäller ett andligt hus.

Man kan ju undra varför villfarelse säljer i den utsträckning som sker.

Funderade härom veckan på varför t.ex. Trosförkunnelsen sin tomhet till trots verkar vara så attraktiv.

En tanke som kom då var att de inte predikar sann omvändele från synden, inte Golgata Kors.

Det handlar mer om pratshow, "charm" och underhållning.

De har ett budskap som talar till den fallna naturen. Man klarar sig bra i den miljön utan att behöva omvända sig från sin synd.
---

En länk till om alfa:

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.deceptioninthechurch.com/blessing.html&sa=X&oi=translate&resnum=2&ct=result&prev=/search?q=nicky+gumbel+%2Bkuhlman&hl=sv

Re: Alpha.

Yttreligare en länk om Alpha:

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.deceptioninthechurch.com/blessing.html&sa=X&oi=translate&resnum=2&ct=result&prev=/search?q=nicky+gumbel+%2Bkuhlman&hl=sv

Re: Alpha.

Fick ettg mail med anledning av detta ämne kring "Alpha", som jag förmedlar:
---

För något år sedan föreslog jag själv pastorn i vår församling att vi borde köra en Alfakurs. Då sa han att det inte fanns tid för det. Men till denna höst har man nu fått in detta i planeringen, så nu kör man en Alfa här.

Men det märkliga har då hänt att idag vill jag inte vara med om detta. Och hur hamnade jag då här?

Jo, strax efter att jag hade frågat vår pastor om att starta Alfa, så började jag, lite varstans på Nätet, se ett motstånd mot Alfa.

Till att börja med begrep jag inte orsakerna till detta, men insikten om orsakerna har vuxit, och idag förstår jag nog ganska bra varför det finns ett motstånd.

Men det här är en otroligt känslig fråga eftersom Alfakurserna är så oerhört populära, och för att många anser sig få god frukt av kurserna också.

Så därför har jag ännu inte vågat/orkat gå ut med någon information. Det innebär att jag inte är så strukturerad i min kritik.

Det finns kanske främst fyra saker som jag tycker är allvarliga med Alfa. Dessa är:

1. Alfa bidrar till en oönskad ekumenik.

2. Alfa riskerar att producera "kristna" som inte är pånyttfödda.

3. Alfa riskerar att ge deltagarna en felaktig bild av hur den Helige Ande verkar.

4. Alfa kommer ur en grumlad källa.
---

Jag skall ge lite förklaringar till varje punkt nedan.

1. Alfa bidrar till en oönskad ekumenik. Om kristna skall ha enhet och ekumenik så måste man ha en gemensam grund som är det sanna och fulla evangeliet.

Vi har allt mer kommit bort från detta evangelium och funnit andra saker att basera ekumeniken på.

En sak som funnits en längre tid än Alfa är andliga upplevelser. Via den karismatiska rörelsen fick vi lära oss helt nya saker om den Helige Ande som jag idag också ifrågasätter starkt.

Vi fick här se helt nya manifestationer och dessa manifestationer dök upp i stort sett i alla "kristna" sammanhang, inte minst i katolska kyrkan, där den karismatiska rörelsen sägs ha börjat.

I och med detta presenterades en annan grund för ekumeniken som i stort sett går ut på att "om nu Gud utgjuter sin ande över denna kyrka, så måste vi ju kunna ha gemenskap med dom".

Andliga manifestationer har alltså blivit grunden för enhet och ekumenik och läran (evangeliet) har kommit i skymundan.

Detta trots att Paulus skriver att vi skall dra bort från dom som har ett evangelium som skiljer sig från det som apostlarna förmedlade.
---

På motsvarande sätt håller det nu på att bli med Alfa, som ju t.ex. körs inom både trosrörelsen och i katolska kyrkan.

Det blir helt klart så, att om en stackars Alfakurs-deltagare kommer i samspråk med någon annan som gått Alfa, så finner man en gemenskap baserad på Alfa istället för på evangeliet.

Jag anser att detta är en av de mest förädiska sakerna med Alfa, och det har gått upp för mig bara dom senaste månaderna. Att Nicky Gumbel hälsade på påven

http://www.alpha.org.hk/PDF/alphanews/alphanews_Jun04_P1&16.pdf

säger ju en del om detta.

Det andra man måste häpna inför är, att ett material som skall via vägen till frälsning kan vara gångbart både hos katolska kyrkan, trosrörelsen och andra s.k. lutherska, evangeliska kyrkor.

Antingen säger det att alla kyrkor har hittat sanningen, eller så säger det att Alfa-materialet inte innehåller hela sanningen.

Jag är tyvärr övertygad om att det senare gäller.

Alfa öppnar därför upp vägen till en oönskad ekumenik, och jag måste tyvärr säga att detta ligger i linje med vad antikrists ande vill just nu.

Det är otroligt många förrädiska krafter igång för att ena världen.
---

2. Alfa riskerar att producera "kristna" som inte är pånyttföddaJag har tittat igenom Alfa-materialet lite i all hast. Jag har inte hunnit med en djupare analys. Men jag är klar över att grundmaterialet inte är utmanande på rätt sätt.

Det leder inte kursdeltagarna konkret fram till syndanöd, förkrosselse, omvändelse vid korset, överlåtelse och pånyttfödelse.

Det finns många deltagare som gått både Alfa och Beta och som inte fattar att dom INTE är kristna, detta pga att dom saknar omvändelsen och pånyttfödelsen.

Alfa handlar framför allt om att "lära sig om" den kristna tron. Man resonerar sig fram till en rätt inställning. Alla åsikter är välkomna, och det kan i dessa samtalsgrupper vara svårt att styra upp samtalet till att peka på människans behov av omvändelse och pånyttfödelse.

I en lite broschyr "Vad är Alfa?" ges en förklaring av Alfa bokstav för bokstav utifrån ordet ALFA. Så här står det om bokstaven L:

"Lära med ett leende. Det är möjligt att lära sig om den kristna tron och samtidigt ha roligt".

Jag läser just nu Charles Finneys självbiografi. Här ser man en fruktansvärd skillnad mellan vår tids kristendom och den som var på hans tid.

Då var det inte roligt att möta evangeliets budskap. Stora karla-karlar föll ner på golvet i kyrkan och storgrät över sin synd.

Jag tror det är så evangeliet bör förkunnas så att människan blir medveten om sin synd, sitt behov av pånyttfödelse, och leds fram till den avgörande omvändelsen.

När det sanna evangeliet förkunnas skall det står klart för människor att dom riskerar att gå förlorade.

Det här är ett så otroligt blodigt allvar och som vi inte tycks våga predika idag. Men när detta faktum står klart för den ofrälste så finns inget utrymme för ett leende.

Leendet kommer först när en människa kommit igenom till frälsning och pånyttfödelse. En sådan omvändelse innebar ofta förr ett leende genom tårar.
---
Här har vi en av orsakerna till varför Alfa går hem i så många olika kyrkor. Det är ett ofarligt material och det står inte på Biblisk grund när det gäller den radikala omvändelsen och pånyttfödelsen.
---

3. Alfa riskerar att ge deltagarna en felaktig bild av hur den Helige Ande verkar.

Det är mycket märkligt varför undervisningen (diskussionerna) om den Helige Ande, och den s.k. Helig Ande-helgen kommer mitt i Alfa-materialet. Skall det vara Bibliskt, så måste ju omvändelsen och pånyttfödelsen komma först, sedan den Helige Ande!

Sedan framför materialet manifestationer av den Helige Ande som helt saknar Biblisk förankring. Där sägs att det kan börja skaka i olika delar av kroppen och man kan känna värmeströmmar m.m.

Det här är mycket farligt att experimentera med, tror jag. Det liknar kundalini-masifestationer. Jag gissar att man inom vissa kyrkor praktiserar detta under Helig Ande-helgen, och då är helt klart många deltagare varken omvända eller pånyttfödda.

Det här ger en helt felaktig bild av varför vi skulle få den Helig Ande. "När den Helig Ande kommer över er skall ni få kraft att bli mina vittnen till jordens yttersta gräns" sa Jesus.

Här är verkligen huvudsyftet. Det andra verkliga syftet är att leda oss i sanningen. Men i Alfa leds man in tron att Helig Ande handlar om självfokuserade upplevelser.

Och när man ser att människor i andra sammanhang upplever samma sak, så öppnar detta upp för en oönskad ekumenik. Det kan också öppna upp för att man luras in i sammanhang som är än värre.
---

4. Alfa kommer ur en grumlad källa.

Här har vi förklaringen till varför materialet är som det är. Nicky Gumbel kommer ju ur församlingen Holy Trinity Brompton.

Denna församling var (och är troligen fortfarande) starkt påverkad av Toronto-väckelsen. Man ser John Arnott bland talarna i deras inspelningar. Jag förutsätter att du vet vad Toronto-väckelsen var för något, så jag tar inte upp det här.

Allt kanske ändå inte är kass. Till allt det här vill jag lägga det faktum, att en bra församling skulle kunna köra en Alfakurs på ett sådant sätt att man verkligen leder deltagarna fram till en klassisk omvändelse.

Men materialet hjälper inte till med detta som jag ser det. Det hänger alltså på om församlingen vågar frångå materialet.

Det vore, enligt min mening, långt mycket bättre att ta fram eget material, eller kanske ännu hellre, predika evangelium på ett sådant sätt som man gjorde i gamla tiders väckelser.

Då kommer säkert Gud bekräfta sitt Ord med både tecken, under och sanna omvändelser.
---

Några länkar/dokument (som var länge sedan jag läste)-

Vad är Alfa för något?

http://www.solascriptura.se/alfa.html-

Krafterna bakom Alfa:

http://www.users.globalnet.co.uk/~emcd/Powers3_Swedish.htm

Öppet brev till Nicky Gumbel:

http://www.users.globalnet.co.uk/~emcd/openletterng2.htm

Bifogat dokument: "The New age of Alfa"

TheNewAgeOfAlpha.pdf

Re: Alpha.

Vill med anledning av detta ämne åter igen påminna om innehållet i Alpha - kursens material.

Jag gör det igen, eftersom människor verkar helt aningslösa, kring vad som egentligen ligger i botten på Alpha - kursens material från Cumbel:

Elisabeth Sandlund på tidningen DAGEN ger "ohejdat" uppmaning till att gå Alpha - kurser, utan att ange den förförelse som ligger i botten av dess material!

Därför igen:
---

Alphakurser

De utgör en inkörsportport till såväl trosförkunnelsen som katolicismen och den antikristliga ande, som står bakom dessa förförande företeelser idag på den andliga arenan.

Uppläggningen i en Alpha - kurs är lovvärd, men är "masken på kroken, betet, som döljer kroken!!

Användes det material som Alphakurserna är uppbyggda på, så kan uppläggningen vara betet och materialet kroken som drar mot Trosförkunnelsen.

Nicky Gumbel, som gjort materialet som används i Alphakurserna, arbetar i Holy Church i Brompton, England.

Just det sammanhang som varit ett mellanled i "skrattväckelsen". Det kan därför finnas all anledning att kolla upp detta material som säkert i långa stycken är riktigt, men där det kan vara besmittat av Trosförkunnelsens förföriska andemakt och därmed av samma andemakt som står bakom katolicismens förförelse.

Och på sikt drar människor mot Trosförkunnelsen och katolicismen och dess "förening idag" i lära, liv och utövning.

---

Några exempel på öppningar för Trosförkunnelsen i boken "Livets frågor – en introduktion i kristen tro" av Nicky Gumbel:

(s 31, 33) Här behandlas vem Jesus är.

"…han var en människa som bar Guds identitet … även om han inte uttryckte direkta anspråk på att vara Gud, ändå visar att han ansåg sig själv vara på samma nivå som Gud."

HaFo:

I Trosförkunnelsen talas mycket om positioner och nivåer. Den troende blir i pånyttfödelsen, i sin egen ande, som säges vara hennes egentliga personlighet, på samma nivå som Gud. Alltså på samma nivå som Jesus som människa var på Guds nivå.

---

(s 36) "Jesus sade sig vara Guds enfödde son, Gud i mänsklig gestalt."

HaFo:

Gumbel tar aldrig upp att Jesus är Guds Son från evighet, utan kopplar Jesus som Guds son enbart till Gud som människa.

Den vaga behandlingen av Guds treenighet av Fader, Son och Ande i en enda Gudomsperson, kan även öppna för Trosförkunnelsens Gudsbild.

Vilket i sin tur öppnar för tanken att Gud Sonen skiljs från Gud Fadern på korset eller att Jesus till sin natur skiljs från Fadern och dör andligen.

(Se Gudsbilden på Undervisning under Inlägg i Menyn).

---

(s 51, 54, 65) "Ändå var den svåraste delen av hans lidande inte den fysiska smärtan i samband med tortyren och korsfästelsen, eller ens den psykiska smärtan i att bli bortstött av folket och övergiven av sina vänner,

utan det var den andliga våndan det innebär för Jesus att bli övergiven av sin far för vår skull, medan han bar våra synder

…han fick offra sin ende son som betalade straffet för vår synd … Det var därför Jesus ropade från korset: ’Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?' I det ögonblicket blev han avskild från gemenskapen med Gud…"

HaFo:

Om inte dessa ord ges en utförligare förklaring, så öppnar de för läran att Jesus får en syndig natur, skiljs från Guds natur och dör andligen.

Det framgår här aldrig klart vilket straff Jesus tar i människans ställe. Är det att dö den andliga döden i människans ställe?

Eller är det att besegra den andliga döden i människans ställe genom att den aldrig sker i Kristi person och jordiska kropp, så att Han kan bära fram det offer som sonar skulden och som ingen syndig människa kan bära fram: det rena offret av Kristi kropp och blod.

( Se Min Gud varför har du övergivit mig på Undervisning under Inlägg i Menyn).

---

(s 66, 114) "För det första förvandlar Anden oss inifrån. Han skapar ett nytt sinnelag i oss som gör oss lika Jesus … I Guds rike sker en ny födelse när Guds Ande och människans ande förenas. I andlig mening skapas en ny varelse."

HaFo:

Detta öppnar för "vi är gudar – läran" i Trosförkunnelsen, som uttrycks som att människan i pånyttfödelsen, får en helt ny egen ande, som är hennes egentliga personlighet, en ny människa som aldrig funnits förut, som är skapad till likhet med Gud och som sätter henne på samma nivå och position som Jesus var.

(Se Den troendes tre naturer under Häften i Menyn).

----

(s 119) "Den som är kristen skall identifiera sig med Jesus".

HaFo:

Detta öppnar för Identifikationsläran i Trosförkunnelsen.

Vi ska dock inte identifiera oss med Kristus. Vi är som troende inte här i tiden som Kristus. Vi är inte Hans identitet i oss själva.

Man närmar sig kanske sanningen mer om man uttrycker det: se Din nya identitet i Din gemenskap med Kristus.

Om man med uttrycket att se sin nya identitet i sin gemenskap med Kristus menar, att människan inte gjort andebyte i sin egen livsande, men tronskifte till att följa och ledas av en ny Herre:

Guds Ande, Ord och vilja, där hela hennes personlighet och identitet uttrycks här i tiden i "den troendes tre naturer", som hon i sin person är här i tiden, så blir uttrycket se Din nya identitet i Kristus rätt.

(Se Är Identifikationstanken sann? på Undervisning under Inlägg i Menyn och läs även Den troendes tre naturer under Häften i Menyn).

---

(s 143) Där ges instruktioner för att uppleva tungotalet och Gumbel säger bl.a.

"Öppna din mun och börja prisa Gud på vilket språk som helst utom svenska eller något annat språk som du redan kan."

HaFo:

Det är tydligen vanligt förekommande i Trosrörelsesammanhang att man ska lära sig tala tungomål!

Den som upplevt ett äkta tungotal vet att det inte fungerar så. Därför kan man också ibland höra i dessa sammanhang ett kallt, mekaniskt tjattrande som inget har med äkta tungotal som enskilt bönespråk med Gud att göra.

---

Varför måste man använda ett "importerat material" för att samtala och undervisa i en så fin uppläggning som eljest inramar en Alphakurs?

Varför lägger inte den lokala församlingen upp en egen grundläggande undervisning som underlag, som man vet i alla stycken är fri från de besmittelser av villfarelse som nu rör sig i tiden?

HaFo